Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
_eLMo_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:09:
Ik ben nu een half jaartje met Home Assistant bezig en heb nu het laden van mijn auto, het gebruik van de frituurpan en mijn audio installatie geautomatiseerd. Ik ben van huis uit programmeur en moet zeggen dat het allemaal wel vrij ingewikkeld word.

Ik heb veel template sensors nodig in een yaml, en extra helpers, en flink wat automations. Voor mijn gevoel kan het allemaal wel wat simpeler, of in ieder geval meer op 1 plek.

Heeft er iemand suggesties? Ik zie dat veel mensen NodeRed gebruiken, is dat een goede stap? Of is dat enigszins hetzelfde maar dan anders?
Heb 9 jaar lang met Fibaro met LUA zitten lezen en programmeren, toen ik 2 jaar geleden naar HA ging ben ik gelijk begonnen met node-red. Vond het leuk om eerst te proberen en ben er eigenlijk niet meer van weg gegaan. Maar ook node-red moet je leren maar met de flows en debug mogelijkheden is het wel leuker vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
(jarig!)
Deze week heb ik eindelijk een Rasberry Pi weten te bemachtigen voor een degelijke prijs. Naast lekker veel experimenteren lijkt het mij leuk om de add integration binnen HA te gebruiken om Pi-Hole te runnen. Ik krijg constant de melding "Failed to connect" als ik hem route naar mijn router. Ik krijg echter het idee dat de meesten hier ook een tweede Pi voor gebruiken (ik ben ook vrij nieuw met het installeren van een netwerk...), is het mogelijk om dit op deze wijze te integreren of is het nodig om docker te installeren op de Pi om op deze manier HA en Pi-hole te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-09 20:53
Voor weergave van de dynamische energieprijzen heb ik nu deze kaart:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Energieprijs vandaag
  show: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
yaxis:
  - min: 0
    decimals: 2
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_095_021
    show:
      extremas: true
    type: column
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#186ddc'
      - value: 0.155
        color: '#04822e'
      - value: 0.2
        color: '#12A141'
      - value: 0.25
        color: '#79B92C'
      - value: 0.3
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.35
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.4
        color: '#E76821'
      - value: 0.5
        color: '#DC182F'

Weet iemand een goede oplossing om negatieve prijzen weer te geven? Die zie ik nu niet omdat yaxis op 0 staat. Maar ik wil hem ook niet standaard op -0,50 zetten, want dan heb je heel vaak een leeg vlak onderin én zie je alsnog prijzen van -0,60 niet.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Groen schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:47:
Voor weergave van de dynamische energieprijzen heb ik nu deze kaart:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Energieprijs vandaag
span:
  start: day
now:
  label: Nu
yaxis:
  - min: 0
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_095_021
    show:
      extremas: true
    type: column
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#186ddc'
      - value: 0.155
        color: '#04822e'
      - value: 0.2
        color: '#12A141'
      - value: 0.25
        color: '#79B92C'
      - value: 0.3
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.35
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.4
        color: '#E76821'
      - value: 0.5
        color: '#DC182F'

Weet iemand een goede oplossing om negatieve prijzen weer te geven? Die zie ik nu niet omdat yaxis op 0 staat. Maar ik wil hem ook niet standaard op -0,50 zetten, want dan heb je heel vaak een leeg vlak onderin én zie je alsnog prijzen van -0,60 niet.
Ik heb dit er nog onder staan en die bij mij gaat wel negatief.
Ik denk dat min: ~0 de harde 0 lijn kan overschrijden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-06-2023 19:23 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Michaelg schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Maar dat is puur streaming toch? Dan kun je vervolgens geen interactie hebben met HA ?
Jawel hoor. Ik bedien de thermostaat ermee van de airco (heb geen andere verwarming) en de boiler kan er mee ingeschakeld worden.
Ik loop alleen tegen het probleem aan dat die soms nog wel actief is maar niet laat zien op het display. De laatste tijd lijkt het minder te zijn.
Je kan niet door je tabs heen bladeren maar je kan wel een knop maken op de volgende tab te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Slinkos schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Maak een helper aan die aan staat tussen 9 en 17. Wanneer je de pomp aan zet dan zet je die helper uit en na een uur weer aan. tussen de 17 en 9 staat de helper uit.

In je conditie neem je dan mee dat de helper aan moet staan.
thx

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
_eLMo_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:09:
Of is dat enigszins hetzelfde maar dan anders?
Naar mijn idee dat. In de basis is het alles op een andere manier verstoppen maar dan met lijntjes.

Maar goed, als naar gelang wat je wilt kan het wel complex worden. Maar zolang je alles logisch houdt is er toch ook niet zo veel aan de hand dat het dan veel is? Beetje als leesbare code vs korte code.

Maar misschien kan je een concreet voorbeeld noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Batino schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:17:
Deze week heb ik eindelijk een Rasberry Pi weten te bemachtigen voor een degelijke prijs. Naast lekker veel experimenteren lijkt het mij leuk om de add integration binnen HA te gebruiken om Pi-Hole te runnen. Ik krijg constant de melding "Failed to connect" als ik hem route naar mijn router. Ik krijg echter het idee dat de meesten hier ook een tweede Pi voor gebruiken (ik ben ook vrij nieuw met het installeren van een netwerk...), is het mogelijk om dit op deze wijze te integreren of is het nodig om docker te installeren op de Pi om op deze manier HA en Pi-hole te installeren?
Je hebt dus gewoon HA OS draaien? Dan is het p zich mogelijk Pi Hole als addon te draaien maar deze is helaas wel deprecated. Als alternatief wordt AdGuard Home genoemd, deze is nog als ondersteunde add on beschikbaar.

Wat jij nu waarschijnlijk alleen gedaan hebt is de integratie geïnstalleerd. Zoals de naam eigenlijk ook al zegt, dat doet echt niets anders dan Pi Hole integreren in HA, ofwel een koppeling maken. Dan moet je dus op een andere manier nog Pi Hole hebben draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
vso schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:41:
wie kan me advies geven voor een automation

ik meet de temperatuur van mijn zwembad zonne verwarming als deze boven de 45 graden C komt, voor een x tijd dan (bv 10 minuten) dit zit al in HA

Dan moet de pomp aangaan (kan al via HA)

Maar deze automation mag maar elk uur 1x activeren (tussen 9:00 en 17:00) te voorkoming van "klapperen"

ik ga nog iets doen met wind condities maar dat is later als ik een weerstation heb.
Alternatief, je zou ook kunnen zeggen dat de pomp al minimaal x tijd uit moet zijn voor hij weer aan mag.

Niet vergeten deze conditie (of de helper) ook als trigger toe te gaan voegen. Anders zal hij dus niet aan gaan als de temperatuur onder de grens kwam terwijl hij niet aan mocht :)

Of überhaupt hysterese op de temperatuur (aan bij <45, uit bij > 48 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Recoil Heb geen Home Manager helaas. Maar niet toevallig standaard een uitgeschakelde entiteit?

Anders zou ik een "bug" report aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:27:
[...]

Alternatief, je zou ook kunnen zeggen dat de pomp al minimaal x tijd uit moet zijn voor hij weer aan mag.

Niet vergeten deze conditie (of de helper) ook als trigger toe te gaan voegen. Anders zal hij dus niet aan gaan als de temperatuur onder de grens kwam terwijl hij niet aan mocht :)

Of überhaupt hysterese op de temperatuur (aan bij <45, uit bij > 48 ofzo).
ik doe in principe 3 metingen
solar "roof" die word 45 graden +, wanneer je er water doorheen pompt zakt deze naar 1 a 2 graden + zwembad water (bv 24 graden + 2)

het verschil tussen in 3e meting (uit de pomp) --> roof --> zwembad (3de meting) = 0,2 - 0,4 .. lager dan 0,1 = niet intressant genoeg om te verwarmen = pomp uit.

Eigenlijk is het onwaarschijnlijk dat de pomp snel weer aangaat, puur omdat ik meeste omgevings energie al weggetrokken heb.
maar de conditie pomp = 30 min tot een uur uit is wel erg handig

de ESP zelf is overleden :( die meting 2 + 3 doet uitbovenstaande verhaal, iets met roest/vocht en behuizing niet echt goed afgesloten heeft het toch 2 jaar goed gedaan.

tijd voor een upgrade..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:59
Gizz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:24:
@Maikie18 dat is geen add-on. Add-ons binnen HA zijn geheel aparte programma's die in een (verborgen) dockercontainer draaien.

Dit is wel een custom front-end dingetje dat je het makkelijkst via HACS kunt installeren: mini-graph-card. Ook bv. ApexCharts kan min/max weergeven.
Heb de https://github.com/kalkih/mini-graph-card gebruikt, werkt op zich prima. De printscreen die ik echter plaatste heeft de sankey card breed en dan de losse kaarten klein, maar op een standaard dashboard kan je geen brede kaart toevoegen toch? Dus ik had een nieuwe weergave toegevoegd van type zijbalk voor de sankey card, maar ook alle andere kaarten die ik daar dan op toevoeg zijn dan breed, dus hoe kan ik dat combineren?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
Willempie27 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:01:
[...]
Ik heb dit er nog onder staan en die bij mij gaat wel negatief.
Ik denk dat min: ~0 de harde 0 lijn kan overschrijden.
Dank! Ik zie het nu ook gewoon in de docs staan.. oeps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
Maikie18 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Heb de https://github.com/kalkih/mini-graph-card gebruikt, werkt op zich prima. De printscreen die ik echter plaatste heeft de sankey card breed en dan de losse kaarten klein, maar op een standaard dashboard kan je geen brede kaart toevoegen toch? Dus ik had een nieuwe weergave toegevoegd van type zijbalk voor de sankey card, maar ook alle andere kaarten die ik daar dan op toevoeg zijn dan breed, dus hoe kan ik dat combineren?
Stoeien met Grid layout, zie https://github.com/thomas...e-layout-card#grid-layout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:19
Cyberdemon schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:10:
@Septillion
[Afbeelding]

Model/merk :
Sensic SL-1 Hoeklamp met Afstandsbediening - RGB/Wit Licht Smart Vloerlamp - Staande Led Lamp - Dimbaar - Zwart
Heb vorig jaar dezelfde zoektocht naar lampen gehad.
Uitgekomen bij Govee, die had destijds alleen de Lyra, maar inmiddels een groter aanbod.
"Local LAN" ondersteuning en voor meerdere lampen maar 1 remote nodig
- Wit tinten
- RGB mogelijk
- Audio (leuk voor de kleinere bezoekers)
Link

Integratie in HA is uitstekend via HACS plugin!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Recoil schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:13:
Gebruikt hier iemand de SMA integratie in combinatie met een Sunny Home manager en omvormer? De integratie verbind met de inverter en haalt via de inverter ook de gegevens van de Sunny home manager op.

De enige sensor (of afgeleide daarvan) die ik nergens kan vinden is het huidige verbruik. Daarmee bedoel ik het actuele verbruik van het huis. Ongeachte eventuele teruglevering. In de SMA app staat deze waarde wel netjes vermeld dus hij bestaat wel. Wat zie ik over het hoofd?
@Septillion Geen verborgen sensor, wel sensoren waar ik het toch uit af kan leiden.

In het exotische geval dat iemand tegen hetzelfde aanloopt en deze post ziet: na lang vogelen in de voor mij onlogische naamgeving van de SMA sensoren heb ik een template sensor gemaakt die hetzelfde doet als de app. Wel even $pv voor het eigen ID vervangen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      - name: "Power draw"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
          {{ ((states('sensor.$pv_grid_power') | float(0)) -
              (states('sensor.$pv_metering_power_supplied') | float(0)) +
              (states('sensor.$pv_metering_power_absorbed') | float(0))) | round(0)}}
        icon: >
          {% if states('sensor.$pv_metering_power_absorbed') | float(0) > 20 %}       
            mdi:transmission-tower-import          
          {% elif states('sensor.$pv_metering_power_supplied') | float(0) > 20 %}      
            mdi:transmission-tower-export          
          {% else %}            
            mdi:transmission-tower-off          
          {% endif %}
        availability: >
          {{ states('sensor.pv_grid_power') not in ['unavailable', 'unknown'] }}

Met deze sensor kun je dus ook bij terugleveren of eigengebruik van PV of batterij altijd nog zien wat het actuele verbruik van je huishouden is.

[ Voor 1% gewijzigd door Recoil op 01-06-2023 23:30 . Reden: int = float ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Geen idee of ik het al gepost heb.

Maar ik heb mijn budget energy email parser op github gezet.

zodat je automatisch het de prijzen in home assistent gezet worden elke eerste dag van de maand.

https://github.com/Bram-d...omeassistant-emailparser/

[ Voor 22% gewijzigd door daft_dutch op 01-06-2023 23:42 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:08
Gisteravond het casten van een dashboard naar een google nest hub geprobeerd en in de basis werkt dat prima. Je kan dus net als je bijvoorbeeld youtube naar een chromecast kan casten, een HA dashboard casten (kan zelfs ook naar je tv met een chromecast als je zou willen) en ik kan het dan ook gewoon bedienen met het touchpanel van de google nest hub die ik als wekker naast mijn bed heb staan.

Wel is het zo dat het casten alleen vanuit HA geïnitialiseerd kan worden (voor zover ik kan zien in ieder geval) en als je tussendoor bijvoorbeeld een youtube filmpje er naar toe cast, je vanuit HA het dashboard opnieuw moet casten. Nu cast ik persoonlijk nooit youtube naar mijn wekker, dus zou iets kunnen doen waarbij voor de zekerheid HA het cast script elk uur ofzo herhaalt, maar het is net even wat minder handig dan een app die gewoon op het apparaat draait en je ten alle tijden naar voren kan halen.

Wat wel een beperking is, is dat je een Nabu Casa abbonement moet hebben, in ieder geval voor de methode die ik gebruikt heb (ik had al z'n abonnement, dus dat kwam mooi uit), en dat een aantal addons waaronder die Sankey charts blijkbaar niet werken. De normale HA lovelace elementen werken wel goed.

Al met al voor op mijn slaapkamer wel bruikbaar voor als ik bijvoorbeeld ergens het licht ben vergeten uit te doen, maar voor in bijvoorbeeld de huiskamer wil ik toch iets meer dedicated zoals die nspanel pro of een simpele tablet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik had nog een oude Youless LS110 liggen, die heb ik op m'n watermeter geplaatst.
Met de volgende sensor kun je hem in het energie dashboard onder 'Water' krijgen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: rest
  unique_id: ls110_watermeter_rest
  name: Watermeter
  resource: http://ipadresvanyoulesshier/a?f=j
  scan_interval: 10
  value_template: "{{ value_json.cnt.replace(',', '') | float }}"
  device_class: water
  state_class: total_increasing
  unit_of_measurement: L

De replace zit erin omdat de waarde voor cnt door de Youless als string wordt teruggegeven :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb even wat inspiratie nodig voor een "wekker-overrede" setup. Ik heb thuis de hele wekker geautomatiseerd, op de gezette tijd gaat de Sonos spelen, de lampen gaan stapje voor stapje feller en de Somfy rolluiken gaan vanzelf omhoog. Super leuk, tot 1 van de 2 mensen nog even wil blijven liggen omdat hij bijvoorbeeld vrij is. Die is dan dus ook gelijk wakker.
Hoe lossen jullie dit soort situaties op? Maken jullie een soort override of zo die de ander snel kan aanklikken?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ThinkPad Op zich is string niet zo erg, alles in HA zijn strings, ook getallen. Maar HA kan inderdaad niet om met een komma als duizendteken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
DennusB schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:49:
Ik heb even wat inspiratie nodig voor een "wekker-overrede" setup. Ik heb thuis de hele wekker geautomatiseerd, op de gezette tijd gaat de Sonos spelen, de lampen gaan stapje voor stapje feller en de Somfy rolluiken gaan vanzelf omhoog. Super leuk, tot 1 van de 2 mensen nog even wil blijven liggen omdat hij bijvoorbeeld vrij is. Die is dan dus ook gelijk wakker.
Hoe lossen jullie dit soort situaties op? Maken jullie een soort override of zo die de ander snel kan aanklikken?
Een input boolean die je mee neemt als condition in je automation

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Septillion schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:27:
[...]

Dat vind ik wat riskanter i.v.m. unavailable states en/of bijv HA restarts.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DennusB Dus je wilt wel de riedel aftrappen maar snel uit kunnen zetten? Of überhaupt niet starten?

Voor eerste zou je misschien kunnen doen op het zelf uit zetten van het lampje? Tweede met een boolean of überhaupt meer een schedule of agenda als trigger.

Zelf zetten wij in het geval dat maar één moet opstaan de kl$te wekker op ons mobiel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:49:
De persoon die bij ons de wekker zet krijgt een actionable notification van HA zodat hij/zij de wekker uit kan zetten of een x-aantal minuten kan laten snoozen. Ondertussen duikt er op het hoofddashboard een conditional card op met dezelfde opties, zodat degene die de wekker niet heeft gezet alsnog de wekker kan bedienen. Zo hebben we beide controle over de wekker, werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
Misschien een hele domme vraag,
Ik zit sinds vandaag bij Zonneplan en heb mijn connect verbonden met HA via de HACS addon.
De tarieven van het stroom verbruik krijg ik ook hierop binnen.
Nu heb ik deze verbonden in mijn energie dashboard met het verbruik. Maar de tarieven wijzigen de hele dag door, hoe wordt dit uiteindelijk berekend in mijn dagelijkse kosten?
Houd HA de oude tarieven vast of wordt dit telkens opnieuw berekend aan de hand van het nieuwe tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
MyBearTibbers schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:33:
Misschien een hele domme vraag,
Ik zit sinds vandaag bij Zonneplan en heb mijn connect verbonden met HA via de HACS addon.
De tarieven van het stroom verbruik krijg ik ook hierop binnen.
Nu heb ik deze verbonden in mijn energie dashboard met het verbruik. Maar de tarieven wijzigen de hele dag door, hoe wordt dit uiteindelijk berekend in mijn dagelijkse kosten?
Houd HA de oude tarieven vast of wordt dit telkens opnieuw berekend aan de hand van het nieuwe tarief?
Je moet zorgen dat je een entity in HA hebt met het huidige tarief. In het energy dashboard voeg je dan die entity toe bij je tarief, ipv een vaste waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb een schop in de goede richting nodig.

Ik heb een wandschakelaar met 4 knoppen. De eerste 3 knoppen sturen drie verschillende switches aan. Met de 4e knop wil ik alle drie de switches aan/uit zetten. Dit werkt an sich prima momenteel maar ik wil wat verbeteringen doorvoeren maar weet niet hoe.

Als één van de drie switches aan staat dan moet met knop 4 alles uit.
Als alles al uit is moet met knop 4 alles aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Slinkos Dat kan inderdaad roet in het eten gooien. Maar dat heb je met een boolean en een HA restart ook. Dan zou je met een datetime aan de slag moeten.

Andere kant kan je ook altijd afvragen wat er in het ergste geval kan gebeuren. Dan zou in dit geval zijn dat de pomp wel direct gaat draaien.

Zo kwam ik er vanmorgen achter dat ik gisteren precies rond 20:00 het hele HA systeem een restart heb gegeven en daarom geen "bak aan de straat" melding heb gekregen :+ Mja, onhandig maar niet super erg.

Maar het zou bijvoorbeeld wel een handige feature kunnen zijn dat je bij een time trigger aan kan geven dat hij ook na een herstart triggert als door die herstart het moment gemist is. En bij een for trigger of conditie dat je unavailable en/of unknown zou kunnen negeren. Of algemener, een for kunnen doen op een OR van meerdere states ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
Slinkos schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Je moet zorgen dat je een entity in HA hebt met het huidige tarief. In het energy dashboard voeg je dan die entity toe bij je tarief, ipv een vaste waarde.
Die sensor heb ik toegevoegd. Maar wat mij onduidelijk is, is het volgende:
Stel op dit moment kost 1kWh €1,- en over 1 uur €2,-. De sensor van Zonneplan houdt dit bij en zal dit telkens netjes wijzigen naar de juiste tarieven.
Wordt het totale verbruik van deze dag (en voorgaande dagen) berekend aan de hand van de tarieven die op dat moment gelden, of worden deze telkens herberekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Die drie in een switch groep gooien en de groep schakelen lijkt me de makkelijkste optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MyBearTibbers Berekend per tariefblok en dan gesomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
@Septillion Ah super! Dankjewel, maak het het een stuk duidelijker.
Dus als ik het goed begrijp heeft elk balkje van een uur in het elektra dashboard zijn eigen tarief.
Heb je ook enig idee of ik dit ergens terug kan zien? Dus dat ik een overzicht heb met tussen 13.00 en 14.00 heb ik zoveel kWh verbruikt tegenover dit tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion ah noice, ik dacht dat die alleen voor lichtgroepen bedoeld was maar ik zie dat er veel meer opties mogelijk zijn. Werkt gewoon direct :+

[ Voor 8% gewijzigd door WoBBeL op 02-06-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
MyBearTibbers schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:45:
@Septillion Ah super! Dankjewel, maak het het een stuk duidelijker.
Dus als ik het goed begrijp heeft elk balkje van een uur in het elektra dashboard zijn eigen tarief.
Heb je ook enig idee of ik dit ergens terug kan zien? Dus dat ik een overzicht heb met tussen 13.00 en 14.00 heb ik zoveel kWh verbruikt tegenover dit tarief?
Jep, als je naar het energy dashboard gaat en je houdt je muis op 1 van de balkjes dan zie je daar het tarief volgens mij staan. Ik kan het niet helemaal testen want ik heb een vaste waarde, maar neem aan dat het bij jou bij elk blokje dan anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Overigens maak ik van switches wel altijd een light als ik er licht mee schakel. Puur voor het overzicht. Ook kan je dan eventueel via een area alle lampen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:28
Ik beheer een Home assistant op locatie.
Deze is precies geconfigureerd zoals de mijne.
Toegang via Nginx SSL Proxy, werkt super.
Tot gisteren avond. Niet meer bereikbaar via 443

Via Zerotier kan ik er wel in geraken.

Maar als ik dan updates wil uitvoeren, krijg ik deze melding:
Error updating NGINX Home Assistant SSL proxy: Can't install homeassistant/aarch64-addon-nginx_proxy:3.5.0: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.41/images/create?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ronker32 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:29:
[...]

De persoon die bij ons de wekker zet krijgt een actionable notification van HA zodat hij/zij de wekker uit kan zetten of een x-aantal minuten kan laten snoozen. Ondertussen duikt er op het hoofddashboard een conditional card op met dezelfde opties, zodat degene die de wekker niet heeft gezet alsnog de wekker kan bedienen. Zo hebben we beide controle over de wekker, werkt prima!
Dat is een toffe oplossing. Is er dan wel 1 "Global" wekker tijd die je instelt (op bijv een input_datetime) of heb je er 2 "gebruiker" 1?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Dat is een toffe oplossing. Is er dan wel 1 "Global" wekker tijd die je instelt (op bijv een input_datetime) of heb je er 2 "gebruiker" 1?
Ik heb twee persoonlijke wekkers gemaakt, een voor mij en een voor mijn vriendin. Beide hebben een eigen card in hun eigen persoonlijke view en kunnen dus onafhankelijk van elkaar worden ingesteld met opties als radiostation, volume, snoozetijd, licht aan. Zodra één van beide wekkers afgaat zit in de automation van de wekker die afgaat ook een service om de inputboolean input_boolean.dewekkergaat op aan te zetten, en zodra die aan staat verschijnt dus de conditional card op het main dashboard.

Ik kan dus gewoon mijn wekker instellen op 7:00 uur en die zelf uitzetten, terwijl die van haar gewoon op 7:30 uur blijft staan als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:46

Rouwette

Rouwette.com

RedPas schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:14:

Error updating NGINX Home Assistant SSL proxy: Can't install homeassistant/aarch64-addon-nginx_proxy:3.5.0: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.41/images/create?
Misschien herstarten? Hopen dat alles goed aan gaat na de herstart ;)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
RedPas schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:14:

IP adres niet gewijzigd? Kan je hem wel pingen? Heeft de docker wel internet?

Ik heb deze code erin staan.

Nginx configuration file:
1
2
3
4
5
6
7
location / {
        proxy_pass              http://192.168.0.137:8123;                  #local IP of my HA server
        proxy_set_header        Host                   $host;               
        proxy_pass_header       Authorization;                            #needed to pass HA token from AWS Alexa to HA 
        proxy_set_header        Upgrade                $http_upgrade;     #needed for HA user login
        proxy_set_header        Connection             "upgrade";         #needed for HA user login
        proxy_set_header        X-Forwarded-For        $remote_addr;      #needed so that HA sees the remote IP making a connection rather that the IP for NGINX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 16:20

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Invisible_man schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:20:
Gisteravond het casten van een dashboard naar een google nest hub geprobeerd en in de basis werkt dat prima. Je kan dus net als je bijvoorbeeld youtube naar een chromecast kan casten, een HA dashboard casten (kan zelfs ook naar je tv met een chromecast als je zou willen) en ik kan het dan ook gewoon bedienen met het touchpanel van de google nest hub die ik als wekker naast mijn bed heb staan.
Zojuist een dashboard vanaf mijn (met touch screen uitgevoerde) laptop naar mijn Nest Hub Max gecast. Prima te bekijken maar bedienen kan ik het niet. Wat doe ik anders dan jij?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@HuismAndré Op welke manier stream je? Via Nabu Casa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Willempie27 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:52:
@HuismAndré Op welke manier stream je? Via Nabu Casa?
Gewoon via de Chromecast plugin van m'n browser. Ik heb wel een Nabu Casa abonnement. Hoe kan ik het vanuit daar casten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:08
HuismAndré schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Gewoon via de Chromecast plugin van m'n browser. Ik heb wel een Nabu Casa abonnement. Hoe kan ik het vanuit daar casten?
Je moet even de stappen in dat youtube filmpje volgen wat ik hier gister gepost heb. Je moet namelijk niet casten vanuit je browser, maar vanuit een script in HA zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
@Invisible_man Daar heb je overigens geen Nabu Casa voor nodig, wel is een vereiste dat je HA instance via een beveiligde verbinding te bereiken is, maar dat kun je ook via andere oplossingen bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Invisible_man schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Je moet even de stappen in dat youtube filmpje volgen wat ik hier gister gepost heb. Je moet namelijk niet casten vanuit je browser, maar vanuit een script in HA zelf.
Top. Het werkt. Wel wat traag (maar m'n dashboard is ook behoorlijk gevuld). Hmm. Eens kijken wat voor toepassing we hier voor kunnen bedenken. Bedankt voor de tip!

Edit: Aan/uit zetten zou wellicht moeten kunnen door in HA een helper aan te maken, deze beschikbaar te maken binnen Google Home en dan via Google aan en uit te zetten (waarna HA die wijziging oppikt en het bijbehorende script uitvoert).

[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 02-06-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
MyBearTibbers schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:40:
[...]

Die sensor heb ik toegevoegd. Maar wat mij onduidelijk is, is het volgende:
Stel op dit moment kost 1kWh €1,- en over 1 uur €2,-. De sensor van Zonneplan houdt dit bij en zal dit telkens netjes wijzigen naar de juiste tarieven.
Wordt het totale verbruik van deze dag (en voorgaande dagen) berekend aan de hand van de tarieven die op dat moment gelden, of worden deze telkens herberekend?
Dat wordt netjes door HA per uur opgeteld en niet herberekend. Dus het doet wat je wilt. Zie hier mijn gegevens in HA en de gegevens vanuit de Zonneplan app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwI7tET0kakoWtAZ_anM5gO0AVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bMjvF91zO0Y5HN5hOwoMNexg.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydiFVbKmZgZaYwYlIF-Klp5sBWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1K93WfcgR6ZrzJ3GBiqMdcCm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
Ik heb zojuist Core 4.5 naar laatste versie geupdate. Maar nu zijn al mijn cards broken. Wat heb ik over het hoofd gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CTyEZZFJxxo6jybHT3dpv7F5Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ieZHs8rfVffjYJiE2ARNQSh.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Top. Het werkt. Wel wat traag (maar m'n dashboard is ook behoorlijk gevuld). Hmm. Eens kijken wat voor toepassing we hier voor kunnen bedenken. Bedankt voor de tip!

Edit: Aan/uit zetten zou wellicht moeten kunnen door in HA een helper aan te maken, deze beschikbaar te maken binnen Google Home en dan via Google aan en uit te zetten (waarna HA die wijziging oppikt en het bijbehorende script uitvoert).
Zojuist getest. Werkt prima. Je moet alleen even wennen om te zeggen "Sapperdeflap aan" en "Sapperdeflap uit" (of zo).

[edit] Heb ik met sapperdelfap erg m'n leeftijd verraden? Volgens mij (en m'n dochter) wel. :O

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 02-06-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@water_escape
Shift F5 geprobeerd?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ctrl+F5 bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheFes
Ja dat komt na shift F5 als het niet werkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Zojuist getest. Werkt prima. Je moet alleen even wennen om te zeggen "Sapperdeflap aan" en "Sapperdeflap uit" (of zo).

[edit] Heb ik met sapperdelfap erg m'n leeftijd verraden? Volgens mij (en m'n dochter) wel. :O
Sapperdeflapperdeflap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
CMD SHFT R ;). Mac.
Maar nee dat mocht niet baten, maar een half uur wachten wel.... magic

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mag ik ook een vraag stellen over esphome?

Ik heb "code" geschreven om naar pvoutput te uploaden via esphome.
Hoe krijg ik nou de status: 200 terug gemeld in esphome zelf via een sensor of iets dergelijks?

De sensoren zijn even wat voorbeeldsensoren van home assistant
Ben geen programmeur dus kan vast netter
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
time:
# synchronise time
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    on_time_sync:
      then:
        - logger.log: "Synchronized sntp clock"

# upload to pvoutput
  - platform: sntp
    on_time:
      # Every 5 minutes
      - seconds: 0
        minutes: /1
        then:
          - http_request.post:
              url: !lambda |-
                char datestamp[9];
                time_t currTime = id(sntp_time).now().timestamp;
                strftime(datestamp, sizeof(datestamp), "%Y%m%d", localtime(&currTime));

char timestamp[8];
                strftime(timestamp, sizeof(timestamp), "%H:%M", localtime(&currTime));

std::string temperature = value_accuracy_to_string(id(current_temperature).state, 1);
                ESP_LOGI("main", "Value of my temperature sensor: %s", temperature.c_str());  

std::string voltage = value_accuracy_to_string(id(voltage_p1).state, 0);
                ESP_LOGI("main", "Value of my voltage sensor: %s", voltage.c_str());       

std::string url;

url.append("https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?");
                url.append("&d=");
                url.append(datestamp);
                url.append("&t=");
                url.append(timestamp);
                url.append("&v1=");
                url.append("&v2=");
                url.append("&v3=");
                url.append("&v4=");
                url.append("101");
                url.append("&v5=");
                url.append(temperature.c_str());
                url.append("&v6=");
                url.append(voltage.c_str());
                url.append("&v7=");
                url.append("&v8=");
                url.append("&v9=");
                url.append("&v10=");
                url.append("&v11=");
                url.append("&v12=");
                url.append("&c=1");

return url.c_str();
              headers:
                X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key          ## API key in secrets.yaml
                X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id_1    ## System ID in secrets.yaml
                Content-Type: 'application/x-www-form-urlencoded'
Als resultaat in de log:
code:
1
2
12:57:01  [D] [http_request:099]  
HTTP Request completed; URL: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?&d=20230602&t=12:57&v1=&v2=&v3=&v4=101&v5=15.5&v6=233&v7=&v8=&v9=&v10=&v11=&v12=&c=1; Code: 200; Duration: 1497 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:00:
Mag ik ook een vraag stellen over esphome?

Ik heb "code" geschreven om naar pvoutput te uploaden via esphome.
Hoe krijg ik nou de status: 200 terug gemeld in esphome zelf via een sensor of iets dergelijks?

De sensoren zijn even wat voorbeeldsensoren van home assistant
Ben geen programmeur dus kan vast netter

[...]

Als resultaat in de log:
code:
1
2
12:57:01  [D] [http_request:099]  
HTTP Request completed; URL: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?&d=20230602&t=12:57&v1=&v2=&v3=&v4=101&v5=15.5&v6=233&v7=&v8=&v9=&v10=&v11=&v12=&c=1; Code: 200; Duration: 1497 ms
als je de sensor in ESPHome een name geeft, wordt hij vanzelf exposed naar HA
sensoren zonder name, worden bij default niet exposed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
Ik heb Home Assistant sinds kort in Docker op mijn Synology draaien.
Nu draait ie HTTP via poort 8123.
Echter, ik zou hem graag achter HTTPS willen hebben (zoals de rest van mijn Synology apps).

Voor Bitwarden, gebruik ik de "reverse proxy" optie van Synology zelf.
Dit lijkt bij Home Assistant niet te werken.
Voor Unifi Controller, installeer ik de TLS certificaten in een R/W folder voor de Docker image.
Dit lijkt niet te kunnen in de Home Assistant image?!?

Wie van jullie hebben Home Assistant achter HTTPS?
En hoe heb je dit gedaan?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheFes
Ik ben mischien niet duidelijk maar ik wil graag de status: 200 terug gemeld hebben en niet alleen in het log.
zodat ik kan terugmelden naar HA dat de upload gelukt is

De sensoren (als voeding voor de pvoutput upload) komen van home assistant al af, dus daar ging het mij niet zo om.

Of bedoel je dat ik de http_request.post: een "name" moet geven?

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
GarBaGe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:20:
Echter, ik zou hem graag achter HTTPS willen hebben (zoals de rest van mijn Synology apps).

Voor Unifi Controller, installeer ik de TLS certificaten in een R/W folder voor de Docker image.

Ik gebruik Cloudflare. Maar een reverse proxy zou toch moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:25
Ik heb sinds kort, zonder iets opzettelijk te veranderen, geen verbinding meer met mijn SMA Solar integratie vanuit Home assistant. Heb de integratie verwijderd en bij het opnieuw toevoegen krijg ik een fout dat de verbinding niet gelukt is. Echter is IP adres en wachtwoord correct en kan ik ook inloggen op het ip adres.
Wel zie ik hierbij dat HTTPS verlopen is (rood met streep er door heen), maar geen idee hoe ik dit moet oplossen. Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Net als jij heb ook ik (DS220+/10GB/Docker) hier een tijdje mee zitten klooien en uiteindelijk maar de makkelijke Nabu Casa weg gekozen. Support je HA ook nog een beetje (en entities vanuit HA terug kunnen voeren naar Google Home is ook super handig, zeker als je meer en meer devices gaat gebruiken die zelf geen Google Home support hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:24:
Ik heb sinds kort, zonder iets opzettelijk te veranderen, geen verbinding meer met mijn SMA Solar integratie vanuit Home assistant. Heb de integratie verwijderd en bij het opnieuw toevoegen krijg ik een fout dat de verbinding niet gelukt is. Echter is IP adres en wachtwoord correct en kan ik ook inloggen op het ip adres.
Wel zie ik hierbij dat HTTPS verlopen is (rood met streep er door heen), maar geen idee hoe ik dit moet oplossen. Iemand de gouden tip?
Je kan ook loggen via nodered en webconnect/enof modbustcp.
DM maar als je wat code wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

Ik gebruik Home Assistant Community Add-on: Nginx Proxy Manager. Zowel Home Assistant en Bitwarden draaien op een eigen subdomein, die d.m.v. een A-record worden doorverwezen naar mijn IP-adres thuis aangezien deze eigenlijk nooit wijzigt..

NPM handelt ook gelijk Let’s Encrypt af. Maar vereist wel ook de MariaDB add-on (die gebruik ik enkel hiervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:28
Rouwette schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Misschien herstarten? Hopen dat alles goed aan gaat na de herstart ;)
Update:
Ik ben ter plaatse gegaan, lokaal verbinden werkte ook niet meer. De klant een weekend zonder HA gaan we niet doen...
Wat er aan de hand was weet ik nog niet, gisteren 18u38 is er iets gebeurd waardoor inloggen via NGINX niet meer werkte.
Inloggen via Zerotier werkte wel nog, maar kon het systeem niet updaten. Er was geen internet verbinding? terwijl ik via VPN wel kon inloggen.

Dan maar es powercycle van de Raspberry gedaan, en na 5 minuten was alles weer online. _/-\o_
Terwijl ik er dan toch was, alle updates gedaan, systeem nog es grondig getest en geen problemen meer ervaren.
Enkel dat de meldingen soms wat traag door komen.
Wat er juist gebeurd is weet ik nog niet.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
verjager schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Ik gebruik Home Assistant Community Add-on: Nginx Proxy Manager. Zowel Home Assistant en Bitwarden draaien op een eigen subdomein, die d.m.v. een A-record worden doorverwezen naar mijn IP-adres thuis aangezien deze eigenlijk nooit wijzigt..

NPM handelt ook gelijk Let’s Encrypt af. Maar vereist wel ook de MariaDB add-on (die gebruik ik enkel hiervoor).
Hier vrijwel dezelfde oplossing (behalve dan dat ik NPM los draai op een andere VM, en MariaDB ook gebruik voor de HA database)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Nu online
@verjager @TheFes

Ik draai ook op die manier, maar ik heb oprecht geen idee of dat een goede veilige manier is. In theorie kan iedereen die weet dat mijn HA draait op ha.mijndomeinnaam.nl mijn HA benaderen, en dat geldt dan ook voor bijv. Plex en Bitwarden. Zijn er nog tips of trucs om dit veiliger te maken? Ik heb het domein ondergebracht bij Cloudflare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ronker32 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:51:
@verjager @TheFes

Ik draai ook op die manier, maar ik heb oprecht geen idee of dat een goede veilige manier is. In theorie kan iedereen die weet dat mijn HA draait op ha.mijndomeinnaam.nl mijn HA benaderen, en dat geldt dan ook voor bijv. Plex en Bitwarden. Zijn er nog tips of trucs om dit veiliger te maken? Ik heb het domein ondergebracht bij Cloudflare.
Je kan natuurlijk ook op geo of IP blocken en je eigen IP white listen.
Een andere optie is met een VPN verbinding maken met je thuis netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
Ronker32 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:51:
@verjager @TheFes

De enige echt veilige manier is met een VPN (of private mesh netwerk zoals Tailscale). VPN kun je bv "al" bereiken met de Wireguard addon. Wireguard werkt dan op basis van (unieke) private/public keypair per client. Dus dat kan alleen "mis" gaan / lekken als je het zelf lekt. Jouw Wireguard server kan dus niet ineens de hele wereld mee verbinden, daarvoor moeten ze al de private key weten, of hun public key op jouw server krijgen.

Overigens is "open zetten" van HA in dit topic al tientallen keren langs gekomen. En persoonlijk vind ik het zwaar offtopic omdat het niks met HA te maken heeft maar puur met "hoe zet ik een server/webapp/poort veilig "open" zodat ik deze van buitenshuis kan benaderen". Of dat nu gaat om HA, Domoticz, Bitwarden, of wat dan ook maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
raymondw schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Heb vorig jaar dezelfde zoektocht naar lampen gehad.
Uitgekomen bij Govee, die had destijds alleen de Lyra, maar inmiddels een groter aanbod.
"Local LAN" ondersteuning en voor meerdere lampen maar 1 remote nodig
- Wit tinten
- RGB mogelijk
- Audio (leuk voor de kleinere bezoekers)
Link

Integratie in HA is uitstekend via HACS plugin!
Ziet er inderdaad top uit.
Super bedankt voor de tip.
1000+ lumen. Sensic maar 300.
Heb een beetje research gedaan,
Op welke firmware draait deze lamp dan?
Zijn je andere lampen ook van govee?
Die effecten, ik lees dat je je creaties kan delen met anderen. Is het andersom ook? Kan ik andere hun effecten gebruiken/heeft govee een library met letterlijk 1001 effecten gemaakt door gebruikers?

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberdemon op 02-06-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

Ik heb het idee dat ik sinds de 2023.05 versie van Home Assistant soms rare dingen in mijn statistieken zie. Bijvoorbeeld -500kWh opgewekt qua zonne-energie, wat impliceert dat mijn panelen zelf licht geven :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taioZn2CGwHwZXSvvafdJmcivrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wIKIidkW8USOkhH8Ezxj4l4g.png?f=user_large

Ik zie het bijna altijd aan het begin van een opwekperiode (zijnde een dag - of als de omvormer is uit geweest in verband met werkzaamheden).

Ik kan het via de dev-tools handmatig corrigeren, maar het begint wel vervelend worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXR4fxH-h9VzY1yj_crBzIPrACc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WmkUHy2KD2JClCOvXIAd5ZHC.png?f=user_large

Ik gebruik een integration om het aantal watt op te tellen tot een kWh nummer. Zie het onderstaande:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 # Counters for solar power per string 
  - platform: integration
    source: sensor.pv2_power
    name: Zonnepanelen straatkant productie
    unique_id: sensor.pv2_power_generation
    unit_prefix: k
    round: 2
    method: left

- platform: integration
    source: sensor.pv1_power
    name: Zonnepanelen tuinkant productie
    unique_id: sensor.pv1_power_generation
    unit_prefix: k
    round: 2
    method: left

Heeft iemand dit ook wel eens gezien, en opgelost?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Ik wil op elke pagina die ik heb een aantal knoppen als menu hebben onderaan de pagina. Die moeten eigenlijk voor elke pagina op de zelfde plek staan.

Hoe doe ik dit ?

Sticky moet het niet worden want het moet niet kunnen scrollen. Dus dacht via card mod gewoon de bottom op 10 ofzo te gaan zetten maar dat is het blijkbaar niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Faece schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:14:
Ik wil op elke pagina die ik heb een aantal knoppen als menu hebben onderaan de pagina. Die moeten eigenlijk voor elke pagina op de zelfde plek staan.

Hoe doe ik dit ?

Sticky moet het niet worden want het moet niet kunnen scrollen. Dus dacht via card mod gewoon de bottom op 10 ofzo te gaan zetten maar dat is het blijkbaar niet
Je kan een custom knop maken met een dummy entiteit en als tap action dan navigate kiezen naar een bepaalde pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb even een tikkie de juiste richting op nodig.
Vandaag heb ik de uitvoering: HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID aangesloten, ik krijg een keurige (negatieve) grafiek gebaseerd op de data in HA.

Als ik deze template (hieronder in quote van ralphkeb in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2") invul om de data als positief te krijgen loop ik vast. Waar moet ik hiermee heen, want als ik dit onder 'developer tools' 'template' gooi zie ik wel een positieve waarde maar ik weet niet hoe ik verder moet.
ralphkeb schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Om het negatieve getal in Home Assistant om te zetten naar een positief getal heb ik onderstaande template sensor gebruikt:
template:
- sensor:
- name: Actual solar power - Dak
unit_of_measurement: "kWh"
state: "{{ states('sensor.solar_meter_5c2faf0e37dc') | int(0) | abs }}"

Ik heb al een tijdje mijn uitvoering: Awair Element in HA toegevoegd, ik kan echt nergens iets vinden over het langer opslaan dan standaard van de waardes. Ik wil wat langer dan standaard data bewaren.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 03-06-2023 13:46 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

True schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:46:
Ik heb even een tikkie de juiste richting op nodig.
Vandaag heb ik de uitvoering: HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID aangesloten, ik krijg een keurige (negatieve) grafiek gebaseerd op de data in HA.

Als ik deze template (hieronder in quote van ralphkeb in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2") invul om de data als positief te krijgen loop ik vast. Waar moet ik hiermee heen, want als ik dit onder 'developer tools' 'template' gooi zie ik wel een positieve waarde maar ik weet niet hoe ik verder moet.

[...]

Ik heb al een tijdje mijn uitvoering: Awair Element in HA toegevoegd, ik kan echt nergens iets vinden over het langer opslaan dan standaard van de waardes. Ik wil wat langer dan standaard data bewaren.
Wat betreft je eerste vraag, volgens mij wil je deze template gebruiken om een template sensor mee op te zetten? Je moet dan in je configuration.yaml file het volgende toevoegen:

code:
1
2
3
4
5
template:
  - sensor:
    - name: naam_voor_je_sensor
        {{ je template hier }}

Bij een restart van home assistant (of een reload van je yaml) ga je dan een sensor krijgen met de juiste waarde.

Als je bepaalde sensors langer wil onthouden, moet je eigenlijk die data exporten naar een aparte database, en je doorbladert die data dan in Grafana. Echt lange termijn data opslaan in de home assistant db (via recorder) is niet zo'n goed idee, de database is er niet voor geoptimaliseerd en er is risico op corruptie. Hier is een guide die zo'n setup stap voor stap uitlegt: https://github.com/Burnin...e-setup#history-databases . Jammer genoeg is het niet zo heel simpel. Er zijn volgens mij ook addons die hetzelfde doen, maar heb daar geen ervaring mee.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mavamaarten schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Wat betreft je eerste vraag, volgens mij wil je deze template gebruiken om een template sensor mee op te zetten? Je moet dan in je configuration.yaml file het volgende toevoegen:

code:
1
2
3
4
5
template:
  - sensor:
    - name: naam_voor_je_sensor
        {{ je template hier }}

Bij een restart van home assistant (of een reload van je yaml) ga je dan een sensor krijgen met de juiste waarde.

Als je bepaalde sensors langer wil onthouden, moet je eigenlijk die data exporten naar een aparte database, en je doorbladert die data dan in Grafana. Echt lange termijn data opslaan in de home assistant db (via recorder) is niet zo'n goed idee, de database is er niet voor geoptimaliseerd en er is risico op corruptie. Hier is een guide die zo'n setup stap voor stap uitlegt: https://github.com/Burnin...e-setup#history-databases . Jammer genoeg is het niet zo heel simpel. Er zijn volgens mij ook addons die hetzelfde doen, maar heb daar geen ervaring mee.
Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-KhLTATE7_JcdMrW82z3xLzyig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/glLleC5ShdJNXECpHCBd2Qli.png?f=user_large

Overigens begin ik mij wel een beetje af te vragen of HA wel de juiste tool is voor mijn wensen. Ik wil puur API's uitlezen van o.a. mijn Awair en PV dit visualiseren en voor langere tijd opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
True schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Thanks!
[Afbeelding]

Overigens begin ik mij wel een beetje af te vragen of HA wel de juiste tool is voor mijn wensen. Ik wil puur API's uitlezen van o.a. mijn Awair en PV dit visualiseren en voor langere tijd opslaan.
Wat is langere tijd, week, maand, jaar? Als je het langer als een maand wil zou ik ze opslaan in een programma wat daarvoor geschikt is zoals influxDB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Willempie27 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Wat is langere tijd, week, maand, jaar? Als je het langer als een maand wil zou ik ze opslaan in een programma wat daarvoor geschikt is zoals influxDB
PV-opbrengsten wil ik wel 5 jaar behouden op het detailniveau per dag. Twee maand wil ik sowieso nog meer details kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
True schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:23:
[...]

PV-opbrengsten wil ik wel 5 jaar behouden op het detailniveau per dag. Twee maand wil ik sowieso nog meer details kunnen zijn.
Echte details (zoals plaatje die je poste) kun je niet lange tijd bijhouden in HA. Of kan wel, maar is HA niet op gemaakt en je zult het ook niet goed kunnen visualiseren. Dan kun je de data beter opslaan in de aangehaalde InfluxDB en visualiseren (grafieken etc) met Grafana. Moet je vervolgens HA gebruiken? Niet perse, maar voordeel is wel dat HA dat het koppelt met heel veel APIs, en vervolgens naar Influx kunt sturen. Anders moet je veel meer uitzoekwerk doen om zelf de data op te halen en naar Influx te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29
Na een jaar of 14 in Domoticz gewerkt te hebben ben ik nu bezig HA op te zetten op (eerst in docker) nu zelfstandig op een Pi4.
Ik gebruik oa een Conbee 2 stick op een zelfstandige Pi en die benaderde ik vanuit Domoticz en nu ook vanuit HA. Echter vraag me af of de Conbee 2 ook rechtstreeks op de HA kan? Scheelt weer een Pi.

Kan de HA ook benaderd worden vanuit een terminal? Dit om oa een fix ip adres te geven

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
bing69 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:28:
Na een jaar of 14 in Domoticz gewerkt te hebben ben ik nu bezig HA op te zetten op (eerst in docker) nu zelfstandig op een Pi4.
Ik gebruik oa een Conbee 2 stick op een zelfstandige Pi en die benaderde ik vanuit Domoticz en nu ook vanuit HA. Echter vraag me af of de Conbee 2 ook rechtstreeks op de HA kan? Scheelt weer een Pi.

Kan de HA ook benaderd worden vanuit een terminal? Dit om oa een fix ip adres te geven
Als je nu HAOS gebruikt kun je een add-on voor Deconz installeren. Tenminste ik neem aan dat je dat gebruikt met met Conbee 2
Verder kun je met de Terminal & SSH add-on, SSH toegang regelen. Een vast IP toewijzen kan echter ook in de GUI (ik zou dat zelf in de router doen overigens)

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 04-06-2023 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@bing69 onder instellingen, systeem, netwerk kun je vast IP instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29
Beekforel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:52:
@bing69 onder instellingen, systeem, netwerk kun je vast IP instellen.
Thanks die had ik al, maar denk blijkbaar nog teveel op de oude manier.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Slinkos schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Je kan een custom knop maken met een dummy entiteit en als tap action dan navigate kiezen naar een bepaalde pagina.
De knop aanmaken is het probleem niet. dat werkt allemaal. maar ik wil de knoppen op elke pagina op dezelfde plek.. bv centraal onderaan, 10 pixels van de onderkant van het scherm...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    card_mod:
      style: |
        :host {
          bottom: 10;
        }
        ha-card {
          display: flex;
          background: none;
          --ha-card-border-width: 0px;
          --ha-card-box-shadow: none;
          justify-content: center;
        }            

de center werkt, maar het localiseren onderaan op 10 px van de onderkant niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Vraag over een script.
Ik heb meerdere van dezelfde soort scripts, die in principe allemaal werken. Alleen deze niet.

Geprobeerd via yaml, via de editor, maar krijg het niet werkend.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
buitenkraan_uurtje_aan:
  alias: Buitenkraan uurtje aan
  sequence:
  - service: switch.turn_on
    data:
      entity_id: switch.0x50325ffffe362431
  - delay: 00:01:00
  - service: swicth.turn_off
    data:
  - service: light.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: light.shelly_dimmer_db4092_light_0
  - service: switch.turn_off
    target:
  mode: single
  icon: mdi:faucet

Inmiddels ook een lamp toegevoegd om te kijken waar het misgaat. Omdat het debuggen niet lukt.
Maar ook die gaat niet aan.

Wat gebeurt, de buitenkraan switched keurig aan, en zou na een minuut weer uit moeten. (straks een uur)
Maar hij stopt na de delay. De acties erna werken niet. (je ziet 2 keer de kraan met een switch off, 1 keer via yaml toegevoegd, en 1 keer via editor)

Zoals gezegd ik heb meerdere van dit soort scripts die werken, deze niet.
Wat gaat er mis?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-06-2023 11:25 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Driek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:16:
Vraag over een script.
Ik heb meerdere van dezelfde soort scripts, die in principe allemaal werken. Alleen deze niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
buitenkraan_uurtje_aan:
  sequence:
    data:
    data:
    target:
    target:

Inmiddels ook een lamp toegevoegd om te kijken waar het misgaat. Omdat het debuggen niet lukt.

Wat gebeurt, de buitenkraan switched keurig aan, en zou na een minuut weer uit moeten. (straks een uur)
Maar hij stopt na de delay. De acties erna werken niet. (je ziet 2 keer de kraan met een switch off, 1 keer via yaml toegevoegd, en 1 keer via editor)

Wat gaat er mis?
Staat een type fout na delay, namelijk swicth. Maar je kan dit prima vanuit de GUI doen. Ik zou alleen in yaml doen als het niet anders kan. Ik zou hem wissen in de GUI opnieuw instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:16:
Vraag over een script.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
buitenkraan_uurtje_aan:
  sequence:
    data:
    data:
    target:
    target:

Wat gaat er mis?
Dat je switch fout gespeld hebt in die actie na de delay, waardoor hij vast loopt op een niet bestaande service call.

Overigens zou ik nooit met een delay van een uur werken. Als HA tijdens die periode herstart, gaat je sproeier niet uit.
Het is beter om een timer te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TheFes schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Dat je switch fout gespeld hebt in die actie na de delay, waardoor hij vast loopt op een niet bestaande service call.

Overigens zou ik nooit met een delay van een uur werken. Als HA tijdens die periode herstart, gaat je sproeier niet uit.
Het is beter om een timer te gebruiken
sow, 300 keer gekeken, en gewoon niet gezien.

Wat bedoel je met een timer? buiten HA om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Driek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:59:
[...]

sow, 300 keer gekeken, en gewoon niet gezien.

Wat bedoel je met een timer? buiten HA om?
Nee, bij helpers kan je een timer aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Willempie27 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Nee, bij helpers kan je een timer aanmaken.
ja ok, die had ik voorheen ook weleens, die blijven lopen op een crash/herstart van HA?

Ik zou natuurlijk ook een automation kunnen maken die bij een herstart van HA dit soort dingen standaard weer uitzet, als zekerheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Driek op 04-06-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Driek Timers worden herstelt bij een herstart. Wel verstandig om bij HA start dan te checken of de timer niet is afgelopen tijdens een herstart. Het timer.finished event komt dan namelijk niet meer.

Voordeel boven uitschakelen bij herstart is dat je niet hoeft te checken of dit soort zaken lopen als je een update etc doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:39
Septillion schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:19:
@Driek Wel verstandig om bij HA start dan te checken of de timer niet is afgelopen tijdens een herstart.
Heb je hier een voorbeeld van hoe je dit het beste kan doen? Trigger is dan HA start denk ik? maar hoe kan je de condition dan het best instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Septillion is dat al lang zo dat timers een herstart overleven? Ik heb een tijd geleden alles omgebouwd naar datetime helpers, was een stuk betrouwbaader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Beekforel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:17:
@Septillion is dat al lang zo dat timers een herstart overleven? Ik heb een tijd geleden alles omgebouwd naar datetime helpers, was een stuk betrouwbaader.
Aantal maanden, misschien een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Heb ik dan ook 2 automatons nodig? 1 voor trigger start en start timer. 1 voor stop en de afvang van de herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:24:
Heb ik dan ook 2 automatons nodig? 1 voor trigger start en start timer. 1 voor stop en de afvang van de herstart?
Niet per se, je kunt met een choose werken in combinatie met trigger ids
Maar meerdere automations kan ook. Je kunt ook eerst meerdere automations maken, en als alles werkt combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 21:01
Ik blijf de volgende melding krijgen als ik probeer de nest toe te voegen aan HA. Ik heb betaald voor een project en alles ingsteld maar krijg de volgende melding:

Kan niet koppelen aan NestIntegration
Neem contact op met NestIntegration als het probleem aanhoudt

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@belly89 en @Driek

Voorbeeldje van een automation met timer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_button.buitenkraan_aan
    id: aan
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.buitenkraan
    id: uit
  - platform: homeassistant
    event: start
    entity_id:
      - switch.buitenkraan
    to: "off"
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - service: timer.start
            data:
              duration: "1:00"
            target:
            target:
              entity_id: switch.buitenkraan
      - conditions:
          - condition: state
            state: idle
        sequence:
            target:
          - service: timer.cancel
            target:

Ongetest, dat wel. Maar geeft een idee.

Overigens lijk ik wel tegenstrijdige info te zien in de help. De note zegt dat een entity_id: timer.test niet vuurt als de timer af liep tijdens herstart. Maar onder restore staat dat het event dan als nog vuurt bij een HA start... Een kijken of ik dat straks nog kan testen, dan is de hele HA start conditie niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:24
Septillion schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:28:
@belly89 en @Driek

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
trigger:
    event_data:
    entity_id:
      - switch.buitenkraan
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            target:

Overigens lijk ik wel tegenstrijdige info te zien in de help. De note zegt dat een entity_id: timer.test niet vuurt als de timer af liep tijdens herstart. Maar onder restore staat dat het event dan als nog vuurt bij een HA start... Een kijken of ik dat straks nog kan testen, dan is de hele HA start conditie niet nodig.
Mis ik hier een id:uit bij Home Assistant start of zie ik iets over hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:39
Septillion schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:28:
@belly89 en @Driek

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
trigger:
    event_data:
    entity_id:
      - switch.buitenkraan
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            target:

Eigenlijk zet jij bij een herstart dus altijd de switch off. Ik dacht dat je misschien een optie had om te kijken of de timer tijdens de herstart/offline periode afgelopen was.

Ben benieuwd naar je test. Dat zou wel een betere optie zijn als die automatisch al goed gaat bij een herstart :) .
Pagina: 1 ... 66 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.