Acties:
  • +2Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Church of Noise schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:17:
Voordeel is dat je updates van de Hue Firmware nog steeds kan doen
Dat kan overigens niet alleen met de Hue-hub. Zigbee2MQTT doet bijvoorbeeld ook prima OTA met Hue :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kahobro
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-06 09:15

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kahobro
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-06 09:15
Gizz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Dat kan overigens niet alleen met de Hue-hub. Zigbee2MQTT doet bijvoorbeeld ook prima OTA met Hue :)
Dat staat ook nog op m'n uitzoeklijstje: Heb ik Zigbee2MQTT ook "nodig".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35
MartijnGP schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:31:
Iemand een suggestie over hoe om te gaan met dergelijke entities, waar je op zichzelf niks aan hebt maar die toch nodig zijn?
Zelf zit ik daar niet mee eigenlijk. Dat is allemaal backend en niet iets wat ik dagelijks gebruik. Dus zoiets staat niet op een normaal dashboard maar stoor mezelf er niet aan dat hij er wel is in een selector.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
kahobro schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Dat staat ook nog op m'n uitzoeklijstje: Heb ik Zigbee2MQTT ook "nodig".
Zeker niet nodig. Sterker nog, zou eerder aanraden om OF / OF te doen. Wat dat betreft is Z2M een (open source) alternatief voor de Hue (minus app/controller). Je kan Z2M en Hue naast elkaar draaien maar dan heb je wel 2x hardware nodig en heb je ook twee losse niet met elkaar pratende (dus ook niet mesh) Zigbee netwerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
Gizz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Maar volgens mij publiceert Hue de firmware niet dus ben je afhankelijk van firmware dumps van derden. Maar andere kant ijkt me er ook weer niet wekelijks een firmware update uit te komen dus zo veel maakt het ook niet uit.

En met hoe lang een update duurt doe ik die voor batterij devices toch alleen als ik ze aan een labvoeding hang. Anders kan je na een update ook gelijk de batterij vervangen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

septillion schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Maar volgens mij publiceert Hue de firmware niet dus ben je afhankelijk van firmware dumps van derden.
Dat klopt volgens mij. Heb wel het idee dat dit veel gedaan wordt, want voor mijn alle verschillende Hue-devices die ik heb komen regelmatig updates beschikbaar binnen Z2M.
En met hoe lang een update duurt doe ik die voor batterij devices toch alleen als ik ze aan een labvoeding hang. Anders kan je na een update ook gelijk de batterij vervangen....
Dat valt bij mij wel mee. Mijn Hue PIRs (indoor en outdoor) zijn nog steeds met de bijgeleverde setjes batterijen bezig sinds de installatie in oktober 2021. Inclusief af en toe een OTA update :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 08:31
Ik zie het nut niet zo van die updates, zolang het gewoon werkt.

Het is niet alsof die apparaten direct aan het LAN hangen dus voor security lijkt het me niet zo relevant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
@MartijnGP Het is meestal jammer dat er geen changelog is dus je weet ook niet wat er wijzigt. Maar heb bij één bulb gehad dat er na de update een setting bij was (color/brightness after powerloss). Andere kant, nu is een lek in Zigbee wel minder erg omdat je niet bij personal devices komt maar toch, liever natuurlijk dicht en die 1x in een miljoen bug ook liever niet natuurlijk :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@MartijnGP Ik heb hetzelfde als @septillion, mij maakt het niet uit. Door mijn Unifi koppeling barst het van de entities die ik niet gebruik.

Het enige waar ik het vervelend vind is bij Android Auto. Dat is onwerkbaar zolang er niet een filter komt of een manier om zelf rudimentaire dashboards te maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
Ik heb 2 knoppen die ik onderaan en centraal mijn scherm wil plaatsen (als navigatie), maar dit blijkt niet te werken. Wat doe ik verkeerd ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

- type: custom:mod-card
    style: |
      hui-horizontal-stack-card$: |
        #root {
          justify-content: center;
        }

card:
      type: horizontal-stack
      cards:
        - type: "custom:button-card" #navigatie terug naar hoofdscherm
          template: chip_navigate
          variables:
            ulm_chip_navigate_path: home
            ulm_chip_navigate_icon: mdi:home-outline  
        - type: custom:button-card
          variables:
            ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren
            ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash
            ulm_chip_navigate_icon_color: grey
      card_mod:
        style: |
          :host {
            position: sticky;
            bottom: 5px;
          }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
@Janoz Ah, nog niet met Android auto gespeeld. Maar goed, dat is UI dus naar mijn idee zou dat inderdaad niet gewoon alle entities moeten tonen... 1071 entities is dan best lange lijst :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

septillion schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:07:
@Janoz Ah, nog niet met Android auto gespeeld. Maar goed, dat is UI dus naar mijn idee zou dat inderdaad niet gewoon alle entities moeten tonen... 1071 entities is dan best lange lijst :+
Het is niet 1 lijst, maar ze hebben eerst groepen. Switches, covers, scripts etc. Daarna volgt de lijst. Nog steeds onwerkbaar.

Ik was zelf al even aan het kijken, maar heb al meer dan 10 jaar niks meer aan android development gedaan. Eigenlijk zou je gewoon een startscherm moeten hebben waar je iets van 6 dingen op kunt zetten die vanaf daar te bedienen/starten/bekijken zijn. Als je aan het rijden bent wil je niet meer afleiding dan dat. En als je stil staat kun je beter gewoon je telefoon pakken.

Wat heb je nodig wanneer je rijdt? Kijken of alarm aanstaat en eventueel aan of uit zetten? Hek/garagedeur checken/openen? Lampen oprit aan doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
@Janoz Volgende week ofzo toch eens naar kijken. Maar klinkt inderdaad niet zo handig. Set dingen die je onderweg nodig hebt zal inderdaad beperkt zijn. Zal dan eerder iets zijn van aangeven dat ik naar huis kom en kijken of er iemand thuis is ofzo. Dat is in ieder geval waar het mij handig voor leek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:29

WoBBeL

*zwaai*

-edit- foutieve reactie op een vorige pagina 8)7

[Voor 73% gewijzigd door WoBBeL op 26-05-2023 12:34]

Hosted VoIP SIP trunks Vast mobiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
MartijnGP schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:37:
Ik zie het nut niet zo van die updates, zolang het gewoon werkt.

Het is niet alsof die apparaten direct aan het LAN hangen dus voor security lijkt het me niet zo relevant.
Niet direct nee. Maar er is IIRC wel eens een lek / proof of concept geweest waarbij het mogelijk was om via de Hue lampen controle te krijgen over de Hue Bridge, en die laatste hangt dan natuurlijk wel weer aan LAN.
Maar IIRC is dat nooit echt actief misbruikt, en met een alternatieve Zigbee stack (Z2M / ZHA / Deconz) is het natuurlijk ook weer een ander verhaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:19
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Die flow split chart is te vinden in HACS als https://github.com/MindFreeze/ha-sankey-chart

Ik heb hem zelf niet geinstalleerd omdat ik een te onvolledig beeld heb van mijn verbruik, en het schijnt nogal een klus te zijn om deze te configureren, maar doe er je voordeel mee.
Thanks! Ze hebben een auto config slider (kaart maken was dus maar 5 seconden werk), komt er bij mij meteen goed uit, mis alleen nog een hoop apparaten

Invisible_man schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Die heb ik nu sinds een weekje ook draaien en geeft inderdaad best wel veel inzicht in de verdeling van je energie. De grootste beperking vind ik alleen dat deze alleen maar de data voor de huidige dag toont en je volgens mij niet een tijdspanne kan opgeven over welke periode je het wilt bekijken.

Configuratie is inderdaad wel een dingetje, maar wel te doen naar mijn mening.

[Afbeelding]
Het was al genoemd maar je kunt hem nu niet eens meer gebruiken zonder, er moet een data selectie toegevoegd worden op het dashboard hoeft niet perse in dezelfde kaart

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maikie18 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Thanks! Ze hebben een auto config slider (kaart maken was dus maar 5 seconden werk), komt er bij mij meteen goed uit, mis alleen nog een hoop apparaten

[Afbeelding]
34kWh op 1 dag? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25

timovd

Voorsprong door techniek

En de dag is nog niet voorbij. Wellicht ergens een sensor verkeerd staan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik vermoed dat die selectie van het Energy Dashboard geen effect heeft op deze kaart.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:08
septillion schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Maar volgens mij publiceert Hue de firmware niet dus ben je afhankelijk van firmware dumps van derden. Maar andere kant ijkt me er ook weer niet wekelijks een firmware update uit te komen dus zo veel maakt het ook niet uit.

Zo ben ik de mist in gegaan met een foute firmware (of foute product herkenning) Z2M OTA update op HA van een Ledvance dimbare Zigbee lamp. Lamp "brand" nog op laatste instelling maar is niet meer te besturen (dimmen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kan toch? Ik verbruik op slechte dagen 12kWh en ik heb geen elektrische (warmtepomp) boiler, warmtepomp/airco, elektrische auto, jacuzzi, sauna, zwembad, groot tropisch aquarium. Met een paar van dat soort verbruikers erbij is 34kWh helemaal niet zo gek :)

Alleen al een keer je auto opladen kan 34kWh zijn.

Zonder verdere informatie is er niet echt te zeggen of 34kWh voor een specifiek huishouden veel of weinig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:53
Even een vraagje van andere orde :)

HA heeft echt onwijs veel mogelijkheden, van devices die toegevoegd kunnen worden tot het 'opleuken' ervan op de dashboards.

Hoe houden jullie de voortgang van een integratie bij, als je een nieuw idee hebt? :)
Ik merk dat ik best snel óf verdwaalt raak óf ineens iets anders aan het doen ben dan in eerste instantie bedoeld (Heb dan ook de concentratiespanne van een goudvis :') ).

Heb je dan een lijstje ofzo, waarin je dat bijhoudt? Of uit het hoofd (waarvan respect :o )?

Gewoon benieuwd _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Dwazer Wat bedoel je met 'voortgang van een integratie'? Hoe ver je bent met het toepassen/inrichten daarvan binnen je eigen HA omgeving, of?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:53
JBS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:37:
@Dwazer Wat bedoel je met 'voortgang van een integratie'? Hoe ver je bent met het toepassen/inrichten daarvan binnen je eigen HA omgeving, of?
Plat gezegd (Denk aan 'Dory' uit Nemo): Er is een nieuw idee, dat ga je uitvoeren.
In de zoektocht naar hoe dat toe te passen, kom ik onderweg van ALLES tegen: Andere kleurtjes, andere cards, andere manier van opbouw, enz. enz.

Het begint met het plaatsen van een sensor op mijn raam en ik eindig bij een wilde integratie van mijn GroWatt zonnepanelen (met ALLES wat er tussen zit :') ). En ben dan aan het einde van de rit meestal het spoor bijster |:( :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Dwazer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Plat gezegd (Denk aan 'Dory' uit Nemo): Er is een nieuw idee, dat ga je uitvoeren.
In de zoektocht naar hoe dat toe te passen, kom ik onderweg van ALLES tegen: Andere kleurtjes, andere cards, andere manier van opbouw, enz. enz.

Het begint met het plaatsen van een sensor op mijn raam en ik eindig bij een wilde integratie van mijn GroWatt zonnepanelen (met ALLES wat er tussen zit :') ). En ben dan aan het einde van de rit meestal het spoor bijster |:( :')
Gewoon lekker doen waar je op dat moment zin in hebt. Als je vervolgens iets leukers tegen komt oordelen of je het dan ook wilt doen. Datgene wat dan blijft liggen kom je dan vanzelf wel achter of het echt zo leuk / handig was als je dacht :+.

* RobertMe kan rustig denken "dat moet ik doen" / "daar moet ik eens een keer naar kijken" / "dat ziet er interessant uit om zelf toe te passen", en er dan pas maanden later daadwerkelijk iets mee doen, of nooit meer. Blijkbaar was het dan dus toch niet zo interessant / belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gizz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Kan toch? Ik verbruik op slechte dagen 12kWh en ik heb geen elektrische (warmtepomp) boiler, warmtepomp/airco, elektrische auto, jacuzzi, sauna, zwembad, groot tropisch aquarium. Met een paar van dat soort verbruikers erbij is 34kWh helemaal niet zo gek :)

Alleen al een keer je auto opladen kan 34kWh zijn.

Zonder verdere informatie is er niet echt te zeggen of 34kWh voor een specifiek huishouden veel of weinig is.
Dan is het een ander verhaal, maar vergeleken met de gemiddeld 4.5 a 5kWh per dag (koken/douchen/verwarmen met gas) die we hier verbruiken is dat wel een behoorlijk opvallend verschil :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-06 09:09
hoi! ik ben aan het denken om snapcast te integreren in mijn setup. ik heb echter een heleboel speakers die allemaal apart power hebben. Wat hangen jullie aan je speakers om dat te doen? ESP32 of allemaal pi zero met hifiberry dac's?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maikie18
Dat is opwek

Inmiddels 58 waarvan 50 teruggeleverd, blijft er 8 over, daarvan 2,58 verdeeld over bekende apparaten en 5,24 onbekend

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dwazer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:28:

HA heeft echt onwijs veel mogelijkheden, van devices die toegevoegd kunnen worden tot het 'opleuken' ervan op de dashboards.

Hoe houden jullie de voortgang van een integratie bij, als je een nieuw idee hebt? :)
Ik merk dat ik best snel óf verdwaalt raak óf ineens iets anders aan het doen ben dan in eerste instantie bedoeld (Heb dan ook de concentratiespanne van een goudvis :') ).

Heb je dan een lijstje ofzo, waarin je dat bijhoudt? Of uit het hoofd (waarvan respect :o )?

Gewoon benieuwd _/-\o_
Ik heb mijn code op GitHub staan en maak daar soms issues aan met dingen die ik nog aan moet pakken. Maar meestal gaat het ook gewoon ad-hoc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maikie18 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Dat is opwek

Inmiddels 58 waarvan 50 teruggeleverd, blijft er 8 over, daarvan 2,58 verdeeld over bekende apparaten en 5,24 onbekend
[Afbeelding]
Damn :o

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
[...]

Voor dingen die je op tweakers forum tegen komt kan je een post bookmarken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:46

Church of Noise

Drive it like you stole it

[...]

Notepad++ om notities te nemen (en #nota's voor mezelf tussen de code door), of meteen in een 'experimental' dashboard waar wat dingen instaan die Work In Progress zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maikie18
Ga naar een nieuw ATH denk ik, panelen liggen er sinds maart 2022, hoogste wat ik sinds die tijd heb gehaald was 61,5, zit nu op 61,3 en ze doen op dit moment nog 588W.

Weet ondertussen ook waarom ik niet alle apparaten zag, er moet wel verbruik zijn geweest, en dat is bij een hoop niet zo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:21
misschien kan iemand mij helpen.

Ik heb een FP2-sensor ontvangen en ik wil deze sensor integreren in mijn HA met Google Home.
FP2 werkt en ik heb 2 zones geconfigureerd.
In mijn Google Home op de mobiele apparaten heb ik de FP2-sensor geïntegreerd.
In de google Home zie ik de Aqara FP2 sensor en ook 2 zones

In Home Assistant heb ik de Google Assistant SDK geconfigureerd, met deze link

Google Assistant SDK

Maar ik krijg het apparaat niet in mijn HA.
In de credentials heb ik als webapplicatie geconfigureerd , maar ik weet niet of dit goed is.
de SDK integratie werkt wel
heel veel lopen zoeken op internet naar de Google Home-integratie oplossing, maar zie alleen Apple Home Kit oplossingen.

of kan dit alleen met de aqara hub erbij?

Edit:
Alleen in het bezit van Android / google

[Voor 8% gewijzigd door d-vine op 26-05-2023 20:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!
d-vine schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:53:
misschien kan iemand mij helpen.

Ik heb een FP2-sensor ontvangen en ik wil deze sensor integreren in mijn HA met Google Home.
FP2 werkt en ik heb 2 zones geconfigureerd.
In mijn Google Home op de mobiele apparaten heb ik de FP2-sensor geïntegreerd.
In de google Home zie ik de Aqara FP2 sensor en ook 2 zones

In Home Assistant heb ik de Google Assistant SDK geconfigureerd, met deze link

Google Assistant SDK

Maar ik krijg het apparaat niet in mijn HA.
In de credentials heb ik als webapplicatie geconfigureerd , maar ik weet niet of dit goed is.
de SDK integratie werkt wel
heel veel lopen zoeken op internet naar de Google Home-integratie oplossing, maar zie alleen Apple Home Kit oplossingen.

of kan dit alleen met de aqara hub erbij?
Het moet inderdaad via Homekit, maar daar heb je verder geen aanvullende hardware voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d-vine
TheFes schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:04:
[...]

Het moet inderdaad via Homekit, maar daar heb je verder geen aanvullende hardware voor nodig.
Vergeten te vermelden heb alleen Android dus dan ben ik wel aan de beurt lijkt me :X

Acties:
  • +1Henk 'm!
d-vine schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:07:
[...]

Vergeten te vermelden heb alleen Android dus dan ben ik wel aan de beurt lijkt me :X
Zoals ik al zei heb je daar voor zover ik weet geen aanvullende hardware voor nodig. Dus geen Apple hardware. Wellicht alleen een account.

Zie ook
https://community.home-as...-presence-sensor/564481/5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d-vine
TheFes schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Zoals ik al zei heb je daar voor zover ik weet geen aanvullende hardware voor nodig. Dus geen Apple hardware. Wellicht alleen een account.

Zie ook
https://community.home-as...-presence-sensor/564481/5
Homekit Bridge intergration pakken en daarna de homekit controler (in notifications zie je de code voor het koppelen)
Zie nu heel veel devices, nog niet de aqara maar was even opnieuw begonnen.

Bedankt voor de link ben weer een stap verder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Faece
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  - type: custom:mod-card
    style: 
      hui-horizontal-stack-card$: |
        #root { 
          justify-content: center;
        }    
    card:
      type: horizontal-stack
      cards:   
        - type: 'custom:button-card'
          variables:
            ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren
            ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash
            ulm_chip_navigate_icon_color : rgb(30,227,137)

- type: 'custom:button-card'
          variables:
            ulm_chip_navigate_path: status
            ulm_chip_navigate_icon: mdi:battery-70
            ulm_chip_navigate_icon_color : rgb(212,128,61)

Ik heb nu deze 2 buttons centraal staan, maar wil ze op een vaste afstand van de onderkant.
ik las ergens dat dit met position: sticky en bottom: 5px; werkt, maar hoe implementeer ik dit in deze code ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 14:55
Eeven crosspostr omdat het meer HA is.
icecreamfarmer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Ok dat klinkt als even knutselen.
Als ik het gewoon snel via de cloud wil doen dan werkt dit goed zonder herstarts etc?

https://github.com/bgbraga/homeassistant-apsystems
of
https://github.com/skelgaard/homeassistant-apsystems
Dikgedrukte heb ik nu geinstalleerd. Die wil ik nu echter toevoegen aan het energy dashboard. Het si daar echter onzichtbaar vanwege een fout datatype of iets dergelijks.

Kijk ik echter hier:
https://github.com/skelgaard/homeassistant-apsystems/pull/21

Dan zou het moeten werken. Wat doe ik fout?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Nee, het is een wijziging die iemand voorstelt / in heeft gediend. Deze is echter (nog) niet geaccepteerd. En in dit specifieke geval lijken er, opmaakende uit de reactie(s), dus (nieuwe) issues te zijn met de ingediende code.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
RobertMe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Nee, het is een wijziging die iemand voorstelt / in heeft gediend. Deze is echter (nog) niet geaccepteerd. En in dit specifieke geval lijken er, opmaakende uit de reactie(s), dus (nieuwe) issues te zijn met de ingediende code.
Dat dacht ik ook maar op 16-12 zegt hij dit:
https://github.com/skelga...stant-apsystems/issues/20
ah i can se i have this in my configuration... i will look into if i can get that set by default in the sensors
homeassistant: customize_glob: sensor.apsystems_energy_day: device_class: energy state_class: total_increasing
Ik kreeg dit alleen met geen mogelijkheid werkend in mijn yaml.

Doe ik dit:
sensor.apsystems_energy_day:
device_class: energy
state_class: total_increasing

Krijg ik de foutmelding:
Invalid domain sensor.apsystems_energy_day
Dit terwijl het een werkende identity ID is als ik bij Entities kijk.

Daar krijg ik wel deze foutmelding.
This entity ('sensor.apsystems_energy_day') does not have a unique ID, therefore its settings cannot be managed from the UI. See the documentation for more detail.

[Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-05-2023 23:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Dat is toch niet zo heel vreemd?

Wij hebben volgens de modbus van onze SE omvormer vandaag 40.3kWh aan zonneopbrengst gehad, met een piek van maar 5200

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Oon schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Wij hebben volgens de modbus van onze SE omvormer vandaag 40.3kWh aan zonneopbrengst gehad, met een piek van maar 5200
Dat ligt natuurlijk ook aan de installatie en wat je gewend bent (en waarschijnlijk ook locatie). Ik heb een 8 jaar oude installatie van 10 panelen ("maar" 3300Wp), en zit vandaag maar op 13,8kWh opwek. Maar het is ook lang niet de hele dag zonnig geweest ("bij mij", zuid Limburg).

Terwijl tegenwoordig PV dus goedkoper is, panelen een hoger rendement hebben, en velen tot op de laatste centimeter het dak vol knallen, inclusief garages, tuinhuisjes, liefst nog plat tegen de muur aan.

En dan moet het energienet natuurlijk ook nog meewerken. Want zodra de zon echt doorbreekt knalt bij mij continu de PV er uit, i.v.m. 253V netspanning.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:43:
[...]

Dat ligt natuurlijk ook aan de installatie en wat je gewend bent (en waarschijnlijk ook locatie). Ik heb een 8 jaar oude installatie van 10 panelen ("maar" 3300Wp), en zit vandaag maar op 13,8kWh opwek. Maar het is ook lang niet de hele dag zonnig geweest ("bij mij", zuid Limburg).

Terwijl tegenwoordig PV dus goedkoper is, panelen een hoger rendement hebben, en velen tot op de laatste centimeter het dak vol knallen, inclusief garages, tuinhuisjes, liefst nog plat tegen de muur aan.

En dan moet het energienet natuurlijk ook nog meewerken. Want zodra de zon echt doorbreekt knalt bij mij continu de PV er uit, i.v.m. 253V netspanning.
Ik zit zelf iets noordelijker (regio Eindhoven) maar het was ook hier niet echt een geweldig zonnige dag. Scheelt dat we iets meer panelen hebben en ze nog vrij nieuw zijn misschien. En gelukkig ook op de pieken die ik tot nu toe gezien heb geen last van dat ze eruit knallen, de meeste mensen bij mij in de buurt hebben minder dan 10 panelen en allemaal van ook een jaar of 10 oud.

Maar mijn punt was vooral dat het helemaal niet zo vreemd is om 40-50kWh aan opbrengst op een zonnige dag te hebben, vandaag was best een mooie dag en dan begint dat al vroeg, hier om 6:35 al boven de 100W aan opbrengst en rond 10u schoot het omhoog tot de piek om 3u 's middags. Eerste meting met 0W was om 9:20 's avonds.

• Maikie18
Hmmbob schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:33:
[...]

Statistieken worden ieder uur gegenereerd, dus kan ff duren voordat die weergegeven kunnen worden.

Begrijp ik goed dat alles nu werkt?
Ja alles werkt nu. Had in de acht tussen 3-4 nog wel een vreemde piek van 490 liter maar die heb ik vannacht niet meer gezien

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oon schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Die opmerking was voordat er aan werd gegeven dat het om opbrengst ging, ik dacht verbruik ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:30
Dwazer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:28:

Gewoon benieuwd _/-\o_
Ik schrijf al mijn ideeën op in een simpele notitie. Sommige daarvan pak ik op. Sommige uiteindelijk nooit. Het is en blijft een hobby dus doe waar ik zin in heb. Het enige doel van het opschrijven is dat ik merkte dat ik regelmatig ideeën heb en later niet meer weet wat ook het ook alweer was.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:48
Beekforel schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:13:
- condition: template
value_template: >-
{{ as_timestamp(now()) -
as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered)
| int > 1800}}
Wat is precies de logica van deze voorwaarde? Als de trigger elke 5 minuten afgaat dan voldoet deze voorwaarde toch nooit?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:57
Hebben jullie tips voor een losse wandschakelaar? Eigenlijk ene alternatief voor de Shelly Button.

Ik wil een wandzender voor mijn garagedeur maken, en gezien deze deur in Home assistant werkt, zou ik graag een generieke knop gebruiken.

Ik heb geen Zwave of 433mhz stick. Wel Hue bridge.

Dus zoiets als dit, alleen schijnt deze nogal matig te zijn: https://www.shelly.cloud/...hop/shelly-button-1-white

2430Wp ZW

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
S0epkip schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:00:
Hebben jullie tips voor een losse wandschakelaar? Eigenlijk ene alternatief voor de Shelly Button.

Ik wil een wandzender voor mijn garagedeur maken, en gezien deze deur in Home assistant werkt, zou ik graag een generieke knop gebruiken.

Dus zoiets als dit, alleen schijnt deze nogal matig te zijn: https://www.shelly.cloud/...hop/shelly-button-1-white
Wellicht IKEA zigbee knoppen? Volgens mij werkt ikea spul over t algemeen op de Hue bridge.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:13
-Casper schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Wellicht IKEA zigbee knoppen? Volgens mij werkt ikea spul over t algemeen op de Hue bridge.
Met alleen een hue bridge gaat dit toch niet werken? Ik zie het indrukken van mijn hue knoppen (die aan de bridge hangen) helemaal niet in HA, alleen het batterijniveau. Ik denk dat je Ikea zigbee knoppen via de hue bridge niet in HA gaat zien.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:42
-Casper schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:02:
[...]

IKEA knoppen werken niet met de Hue bridge, je kunt ze alleen rechtstreeks aan een lamp koppelen (met een omweg). Je kunt ze iig niet in HA of in de Hue app zien.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43
Heeft iemand de juiste berekening klaar voor Zonneplan's energiekosten? Ik heb momenteel namelijk

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: nordpool
  VAT: true
  currency: "EUR"
  price_in_cents: false
  region: "NL"
  precision: 4
  price_type: kWh
  #  additional_costs: "{{ ( (0.20548 / 24) + (0.97127 / 24) - (1.63522 / 24) + 0.15245 + current_price) | float }}"
  ## Price breakdown: (delivery charge (/24h) + connection charge (/24h) - (energy tax reduction (/24h) + energy tax (/kWh)>
  additional_costs: "{{ ( current_price + 0.0024793 + 0.12599 ) | float }}"
  ## Price breakdown: (energy price (kWh) + handling_fee + energy_tax )

Als additional_costs staan: dat is het enige wat ik kon vinden dat Zonneplan zou moeten rekenen, maar volgens mij klopt hier geen hout van.

Volgens deze berekening zou ik dan namelijk morgen een bizarre negatieve piek moeten hebben, maar ik vertrouw het totaal niet.

Bijna een euro terugkrijgen lijkt me niet realistisch...

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• Church of Noise

Church of Noise

S0epkip schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:00:

Ik heb een Shelly button 1 voor in het huis een aantal 'sferen' te schakelen, werkt goed.
Voelt niet aan als Rolls Royce kwaliteit, maar zeker ook niet slecht...

En nu is er ook de BLU button, die misschien handiger is om aan een sleutelbos te hangen.

Overall heb ik ondertussen behoorlijk wat Shelly apparatuur in huis, en ben erg tevreden over de prijs/kwaliteit.

[Voor 13% gewijzigd door Church of Noise op 27-05-2023 17:40]

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:19
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:24:
Heeft iemand de juiste berekening klaar voor Zonneplan's energiekosten? Ik heb momenteel namelijk

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  VAT: true
  price_in_cents: false
  price_type: kWh
  #  additional_costs: "{{ ( (0.20548 / 24) + (0.97127 / 24) - (1.63522 / 24) + 0.15245 + current_price) | float }}"
  ## Price breakdown: (delivery charge (/24h) + connection charge (/24h) - (energy tax reduction (/24h) + energy tax (/kWh)>
  additional_costs: "{{ ( current_price + 0.0024793 + 0.12599 ) | float }}"
  ## Price breakdown: (energy price (kWh) + handling_fee + energy_tax )

Als additional_costs staan: dat is het enige wat ik kon vinden dat Zonneplan zou moeten rekenen, maar volgens mij klopt hier geen hout van.

Volgens deze berekening zou ik dan namelijk morgen een bizarre negatieve piek moeten hebben, maar ik vertrouw het totaal niet.

[Afbeelding]

Bijna een euro terugkrijgen lijkt me niet realistisch...
Ik heb onderstaande en die klopt tot op de cent met Zonneplan

Let wel op, je krijgt een andere sensor aangezien in mijn yaml de BTW niet mee gerekend word
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
    VAT: False
    additional_costs: >
      {% set BTW = 0.21 %}
      {% set Belasting_kWh = 0.12599 %}
      {% set opslag = 0.0025 %}
      {{ (current_price * BTW ) + (Belasting_kWh + opslag) * (1 + BTW)|float }}

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43
AWEF schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:41:
[...]

Ik heb onderstaande en die klopt tot op de cent met Zonneplan

Let wel op, je krijgt een andere sensor aangezien in mijn yaml de BTW niet mee gerekend word
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
    VAT: False
    additional_costs: >
      {% set BTW = 0.21 %}
Hm, afgezien van wat afrondingsverschillen zijn deze formules hetzelfde. De BTW die ik door Nordpool laat uitrekenen is het enige verschil.

YAML:
1
2
3
4
      {% set BTW = 0.21 %}

Als ik de mijne even om zou zetten naar jouw variable definities:
YAML:
1
2
3
4
      {% set BTW = 0.21 %}
      {% set opslag = 0.0024793 %}
      {{ ( current_price + opslag + Belasting_kWh ) | float }}

Wat me wel opvalt is dat jij (current_price * BTW ), Dus jij vermenigvuldigt de kale prijs met de .21 alvorens de opslagen mee te rekenen. Dat doe ik nu natuurlijk niet omdat ik ervan uit ga dat de btw over alle componenten hetzelfde is, dus het totaal vermenigvuldingen met 1.21 leek mij logisch. Kun je uitleggen wat hier het idee achter is?

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• AWEF
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Hm, afgezien van wat afrondingsverschillen zijn deze formules hetzelfde. De BTW die ik door Nordpool laat uitrekenen is het enige verschil.

YAML:
1
2
3
4
      {% set BTW = 0.21 %}

Als ik de mijne even om zou zetten naar jouw variable definities:
YAML:
1
2
3
4
      {% set BTW = 0.21 %}
      {% set opslag = 0.0024793 %}
      {{ ( current_price + opslag + Belasting_kWh ) | float }}

Wat me wel opvalt is dat jij (current_price * BTW ), Dus jij vermenigvuldigt de kale prijs met de .21 alvorens de opslagen mee te rekenen. Dat doe ik nu natuurlijk niet omdat ik ervan uit ga dat de btw over alle componenten hetzelfde is, dus het totaal vermenigvuldingen met 1.21 leek mij logisch. Kun je uitleggen wat hier het idee achter is?
Heel flauw: Ooit van iemand anders gekopieerd, geen idee waarom, maar het klopt :D . Ik heb hem zelf met 5 decimalen staan en de prijs klopt to 4 cijfers achter de komma. Volgens mij heb ik de code uit het "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic"

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 08:33
Hi, vraagje over iets waar ik tegenaanloop. Vandaag tussen 15 en 16 uur weer een negatieve energieprijs.

Ik heb een utillty_meter voor de kosten welke prima werkt, maar wanneer de prijs negatief is, lopen de kosten niet terug, maar blijven dat uur op nul staan. Kortom, het lijkt erop dat de utility_meter niet in waarde kan afnemen. Nu heb ik wat zitten spelen met variabele net_consumption, maar gaat dat wel werken? Het gaat immers om kosten en niet om verbruik?

Wat is hiervoor een oplossing?

• S0epkip
  • Laatst online: 13:57
Church of Noise schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Ik heb een Shelly button 1 voor in het huis een aantal 'sferen' te schakelen, werkt goed.
Voelt niet aan als Rolls Royce kwaliteit, maar zeker ook niet slecht...

En nu is er ook de BLU button, die misschien handiger is om aan een sleutelbos te hangen.

Overall heb ik ondertussen behoorlijk wat Shelly apparatuur in huis, en ben erg tevreden over de prijs/kwaliteit.
Gaat die Shelly Button een beetje lang mee qua accuduur?

2430Wp ZW

• Church of Noise

Church of Noise

S0epkip schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Gaat die Shelly Button een beetje lang mee qua accuduur?
Ja, verrassend goed! Heb 'm sinds eerste helft maart, sindsdien een keer bijgelaten (van +_90% naar 100%) en heeft nu nog 71% dus doet best lang met z'n lading.
Er is ook een micro usb aansluiting om op te laden, dus als je echt ongerust bent kan je dat makkelijk en met zekere regelmaat doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Church of Noise schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Ja, verrassend goed! Heb 'm sinds eerste helft maart, sindsdien een keer bijgelaten (van +_90% naar 100%) en heeft nu nog 71% dus doet best lang met z'n lading.
Er is ook een micro usb aansluiting om op te laden, dus als je echt ongerust bent kan je dat makkelijk en met zekere regelmaat doen.
39% verbruik sinds half maart? Ik heb een Xiaomi button sinds 2018 of zo, en heb nog 0x de batterijen hoeven te vervangen :)

Nadeel van wifi is gewoon dat het (verschrikkelijk) veel energie verbruikt, of dat de hardware wel in deep sleep gaat en wakker wordt bij gebruik, maar vervolgens traag reageert (eerst uit deep sleep komen, dan wifi verbinding opzetten, en dan de daadwerkelijke data pas versturen). IMO is het betere advies voor @S0epkip dus om dan toch maar voor een paar tientjes een Zigbee stick te kopen, al is het maar puur voor wat (goedkope) sensoren (waar buttons ook onder vallen), en daarnaast dan de Hue Bridge aan te blijven, ook al kan die ook vervangen worden door een generieke Zigbee oplossing.

• Church of Noise

Church of Noise

RobertMe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:13:
[...]

39% verbruik sinds half maart? Ik heb een Xiaomi button sinds 2018 of zo, en heb nog 0x de batterijen hoeven te vervangen :)

Nadeel van wifi is gewoon dat het (verschrikkelijk) veel energie verbruikt, of dat de hardware wel in deep sleep gaat en wakker wordt bij gebruik, maar vervolgens traag reageert (eerst uit deep sleep komen, dan wifi verbinding opzetten, en dan de daadwerkelijke data pas versturen). IMO is het betere advies voor @S0epkip dus om dan toch maar voor een paar tientjes een Zigbee stick te kopen, al is het maar puur voor wat (goedkope) sensoren (waar buttons ook onder vallen), en daarnaast dan de Hue Bridge aan te blijven, ook al kan die ook vervangen worden door een generieke Zigbee oplossing.
29% volgens mijn berekeningen ;)
En hoewel dat relatief gezien 'veel' lijkt tov Zigbee, is het nog altijd niks in absolute getallen.
Die 29% op 2,5 maand komt overeen met ongeveer een heel jaar op een batterij, die ongeveer 1,5 Wh capaciteit heeft (3,7V aan 400 mAh)... (m'n bescheiden Samsung S10 heeft 3,85V aan 3400 mAh dus 13 Wh dus ongeveer 10x zoveel, en die gaat elke dag aan de lader)

Versta me niet verkeerd, een 'upgrade' naar een Zigbee button kan ooit gebeuren, maar het zal niet zijn omdat die 1-2x per jaar laden me ertoe nopen. Nog geen last gehad van de snelheid ten andere (use case is het activeren/switchen van ingestelde sferen, niet bepaald high speed).

Ieder doet wat ie wil...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Church of Noise schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:36:
[...]

29% volgens mijn berekeningen ;)
100% => 90% is 10%. Vervolgens heb je opgeladen, en daarna 100% => 71%, is dus 29%. 10 + 29 = 39 ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Arn0uDz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Wat is precies de logica van deze voorwaarde? Als de trigger elke 5 minuten afgaat dan voldoet deze voorwaarde toch nooit?
Wanneer de conditions niet valideren wordt er geen trigger geregistreerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Faece
Ik heb een 3standen schakelaartje dat ik smart zou willen maken. Liefst zigbee... Iemand een idee ? Het is dus stand 0 (stop) , stand 1 open keldertrap, stand 2 sluiten keldertrap

Acties:
  • +2Henk 'm!

• septillion
@Faece Elke random dubbele module? Tenminste als het om gewoon 230V gaat.

Nadeel van Zigbee module is wel dat daar niet* op in kan stellen dat maar één uitgang actief mag zijn. Op zich met HA nog aardig te doen maar geen volwaardige interlock dan. Dit kan op een ESP device (dus bijvoorbeeld een Shelly) wel.

* Tenminste, ik ken er geen die het kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Faece dit klinkt als iets wat je met een zigbee rolluikmodule kunt doen. Of het nou een motor is die een rolluik/screen/rolgordijn op en neer beweegt of een motor voor een trap lijkt me niet zoveel uitmaken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:04

Fab1Man

Live life to the fullest

JaRuBe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:24:
Hi, vraagje over iets waar ik tegenaanloop. Vandaag tussen 15 en 16 uur weer een negatieve energieprijs.

Ik heb een utillty_meter voor de kosten welke prima werkt, maar wanneer de prijs negatief is, lopen de kosten niet terug, maar blijven dat uur op nul staan. Kortom, het lijkt erop dat de utility_meter niet in waarde kan afnemen. Nu heb ik wat zitten spelen met variabele net_consumption, maar gaat dat wel werken? Het gaat immers om kosten en niet om verbruik?

Gebruik je net_consumption? Die moet namelijk uit staan waardoor ie ook kan teruglopen, anders kan ie nooit omlaag gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:01
JaRuBe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:24:

Welke integratie gebruik je voor de prijs? Ik raad aan om nordpool te gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 11:38

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ben bezig met een email parser om de prijzen van budget energie in home assistant te krijgen.

Waar data is is een api.

edit:

klaar is klara. (software is nooit klaar maar het voldoet)

https://github.com/Bram-d...homeassistant-emailparser

[Voor 37% gewijzigd door daft_dutch op 28-05-2023 18:33]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Faece
Gizz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:45:
@Faece dit klinkt als iets wat je met een zigbee rolluikmodule kunt doen. Of het nou een motor is die een rolluik/screen/rolgordijn op en neer beweegt of een motor voor een trap lijkt me niet zoveel uitmaken :)
Zou je misschien wel eens gelijk kunnen in hebben. Moet ik binnenkort maar eens testen dan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

vraagje.

Is het mogelijk om piper te gebruiken voor andere tts oplossingen.
Ik heb een asterisk voip server die veel gebruik maakt van google tts. maar dat is cloud en ik wil het graag lokaal draaien.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0Henk 'm!
daft_dutch schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:48:
vraagje.

Ik heb een asterisk voip server die veel gebruik maakt van google tts. maar dat is cloud en ik wil het graag lokaal draaien.
Het is gewoon een tts integratie met bijbehorende tts service call, dus die kun je overal voor gebruiken waar je nu Google tts gebruikt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
daft_dutch schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:48:
vraagje.

Bij mijn weten zijn het allemaal losse componenten, dus dan zou het antwoord "ja" moeten zijn. De vraag is dan alleen hoeveel uitzoekwerk (& onderhoud) het kost om het aan de praat te krijgen.

Edit:
@TheFes: volgens mij gebruikt @daft_dutch dus geen HA. Of in ieder geval heeft de vraag geen betrekking op HA. Maar dus "heb een telefooncentrale, daarin worden berichten opgelezen door de centrale, en die berichten maak ik nu met Google TTS. Kan dit ook via piper?".

[Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 28-05-2023 22:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Bij mijn weten zijn het allemaal losse componenten, dus dan zou het antwoord "ja" moeten zijn. De vraag is dan alleen hoeveel uitzoekwerk (& onderhoud) het kost om het aan de praat te krijgen.

Edit:
@TheFes: volgens mij gebruikt @daft_dutch dus geen HA. Of in ieder geval heeft de vraag geen betrekking op HA. Maar dus "heb een telefooncentrale, daarin worden berichten opgelezen door de centrale, en die berichten maak ik nu met Google TTS. Kan dit ook via piper?".
Ah, er is ook een Asterisk add-on voor HA, dus ook ging er vanuit dat het om HA ging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

TheFes schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Ah, er is ook een Asterisk add-on voor HA, dus ook ging er vanuit dat het om HA ging.
Ik heb asterisk als een vm draaien.
Gebruik het als afstand bediening. YouTube: new and improved. now using a php script to generate the local libra...

en als over complexe voicemail YouTube: Home assistant Phone assistant

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaRuBe
Fab1Man schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Gebruik je net_consumption? Die moet namelijk uit staan waardoor ie ook kan teruglopen, anders kan ie nooit omlaag gaan.
Ik had het volgende:
YAML:
1
2
3
  kosten_p1_t1_per_dag:
    source: sensor.p1_meter_total_power_import_t1_cost
    cycle: daily

De meter blijft dan op nul bij een negatieve prijs.
Ik heb daar gisteren voor deze uren het volgende van gemaakt (ik dacht probeer het gewoon):
YAML:
1
2
3
4
  kosten_p1_t1_per_dag:
    net_consumption: true

En jawel, de meter duikt meteen naar beneden bij een negatieve prijs. Met andere woorden: net_consumption op true lijkt het te doen. Echter, de beschrijving van deze variabele geeft mij een gevoel dat dit wellicht niet een nette oplossing is. Maar wellicht vertaal ik "net meter" verkeerd in mijn hoofd. Ik interpreteer het als "stroom van het net" meter, maar dat zal wel onjuist zijn. Het lijkt erop dat het daadwerkelijk een "netto meter" betreft aangezien hij nu exact doet wat ik zou willen.

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 29-05-2023 11:34. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaRuBe
Willempie27 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:14:
[...]

Welke integratie gebruik je voor de prijs? Ik raad aan om nordpool te gebruiken.
ik gebruik idd nordpool

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:04

Fab1Man

Live life to the fullest

JaRuBe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Ik had het volgende:
code:
1
2
3
  kosten_p1_t1_per_dag:

De meter blijft dan op nul bij een negatieve prijs.
Ik heb daar gisteren voor deze uren het volgende van gemaakt (ik dacht probeer het gewoon):
code:
1
2
3
4
  kosten_p1_t1_per_dag:
    net_consumption: true

En jawel, de meter duikt meteen naar beneden bij een negatieve prijs. Met andere woorden: net_consumption op true lijkt het te doen. Echter, de beschrijving van deze variabele geeft mij een gevoel dat dit wellicht niet een nette oplossing is. Maar wellicht vertaal ik "net meter" verkeerd in mijn hoofd. Ik interpreteer het als "stroom van het net" meter, maar dat zal wel onjuist zijn. Het lijkt erop dat het daadwerkelijk een "netto meter" betreft aangezien hij nu exact doet wat ik zou willen.
Ah inderdaad. Net staat in deze voor netto. Bij een netto consumptie mag ie op- en aftellen, anders is het alleen een een increasing value. Maar dit is gewoon de nette oplossing hoor :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaRuBe
Fab1Man schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Ah inderdaad. Net staat in deze voor netto. Bij een netto consumptie mag ie op- en aftellen, anders is het alleen een een increasing value. Maar dit is gewoon de nette oplossing hoor :-)
thanks... ik ga even in hoekje zitten... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

TWKterry

Master Mariner

Ik heb een Heiman HS3SA geprobeerd maar die werken niet goed; slecht pairen of slechts deel van de sensoren.
Daarom zoek ik naar andere Zigbee rook sensoren die werken met z2m en kwam deze Alecto Smart-Smoke 10 tegen.
https://tweakers.net/pric...alecto-smart-smoke10.html

Heeft iemand deze in gebruik en ervaringen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AWEF
Wie kan mij helpen: Ik wil de kosten van verschillende apparaten inzichtelijk maken (ik heb een dynamisch tarief)
Ik heb het volgende:
- sensor.smartplug: Hierin staat een kWh waarde
- sensor.electricity_current_tariff: Hierin staat de actuele stroom prijs

Uiteindelijk wil ik de volgende zaken weten:
- Verbruik per dag / maand / jaar (kan met een utility meter)
- Kosten per dag / maand / jaar (kan uiteindelijk ook met een utility meter)
- Gemiddelde prijs per kWh per dag / maand / jaar (is op zich niet zo moeilijk als ik de bovenstaande 2 weet)

Waar ik tegen aan loop is om een goede sensor te krijgen waarin het (totaal) bedrag voor de smartplug staat. Heeft hier iemand een oplossing voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 23:13

Pixelmagic

Ubergeek

TWKterry schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:06:
Ik heb een Heiman HS3SA geprobeerd maar die werken niet goed; slecht pairen of slechts deel van de sensoren.
Daarom zoek ik naar andere Zigbee rook sensoren die werken met z2m en kwam deze Alecto Smart-Smoke 10 tegen.
https://tweakers.net/pric...alecto-smart-smoke10.html

Heeft iemand deze in gebruik en ervaringen ?
Bijzonder, heb twee van deze en werken hier perfect met z2m, pairen zonder problemen en zie ze ook frequent voorbij komen en reageert op test alarm.

Moet wel zeggen dat het een stuk beter werkt sinds ik een nieuwe zigbee stick heb. Had eerst de Sonoff zigbee bridge, daar werkte het zeker minder betrouwbaar (net als alle andere sensors).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
Iemand hier eravring met het werkend krijgen van de scrape integratie?
https://www.home-assistant.io/integrations/scrape/

Ik probeer het werkend te krijgen met het voorbeeld van de UV index in Duitsland. Maar zelfs als ik het kopieer end raai werkt het niet.

8)7

[Voor 1% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-05-2023 18:29. Reden: Werkend gekregen "waren niet nodig]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 07:12
Mijn vraag
Ik heb onlangs mijn 1ste echte slimme apparaat in huis gehaald.
Een vloerlamp die draait op tuya.
Nu heb ik home assistant Op Mijn nas gezet en daar de tuya integratie (cloud based) toegevoegd. Ik kan de lamp bedienen vanuit home assistant maar Kan in automatisatie enkel de helderheid doorgeven. Ik heb gezien dat je handmatig de attributen moet ingeven zoals kleur, temperatuur enzo.
Alleen, als ik naar integraties / tuya ga zie ik geen configureer knop. Ook nergens anders zie ik een manier om de attributen toe te voegen.
Is dit omdat dit enkel mogelijk is met lokale tuya ofzo?

Ik heb een idee dat ik wil uitwerken en denk ik niet hoef uit te leggen omdat dit voor zich spreekt en makkelijk is om te doen denk ik en dus zonder al te veel prutsen wel zal lukken.
Alleen hetgene wat mij een vraagteken is en mij wat moeilijker lijkt is het volgende :
Ik wil een slimme rookmelder in mijn setup dat bepaalde lichten rood laat knipperen als dit afgaat. Door wat ik nu weet dat je attributen zelf moet toevoegen ga ik er vanuit dat die effecten die in de lamp geprogrammeerd zijn wel tevoorschijn komen en ik deze enkel hoef te integreren in HA. Alleen vind ik die knop om attributen toe te voegen niet of ontbreekt deze en heb geen idee waarom.
Relevante software en hardware die ik wil gebruiken
Switchbot sensoren
Odroid
Draadloze dimmer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De lamp toevoegen in HA.

Beginnersvraag => voeg hem samen met het grote HA topic

[Voor 2% gewijzigd door septillion op 30-05-2023 13:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 17:13
Morning. Ik gebruik InfluxDB plugin als DB. Nu wordt de HA backup al best groot. Hoe kan ik niet relevante events (zoals lichten aan / uit events) niet opslaan? Kan ik alle lights excluden? Of een voor een?

Ik heb dingen gezocht, maar ik zie niet iets wat mij 123 kan helpen.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Cyberdemon en je weet ook zeker dat de lamp die gekocht hebt ook de mogelijkheid heeft om van kleur te veranderen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-06 14:16
water_escape schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:51:
Morning. Ik gebruik InfluxDB plugin als DB. Nu wordt de HA backup al best groot. Hoe kan ik niet relevante events (zoals lichten aan / uit events) niet opslaan? Kan ik alle lights excluden? Of een voor een?

Ik heb dingen gezocht, maar ik zie niet iets wat mij 123 kan helpen.
Je kan in je recorder entiteiten of domains exclude. Dan worden de states niet meegenomen.

https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
mAiden88 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Je kan in je recorder entiteiten of domains exclude. Dan worden de states niet meegenomen.

https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Maar daar wordt InfluxDb niet benoemd. Of maakt dat niet uit?

edit: en ik heb dit in mijn config yaml staan:
YAML:
1
2
3
# Database
recorder:
  purge_keep_days: 7

[Voor 14% gewijzigd door water_escape op 30-05-2023 09:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
water_escape schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Maar daar wordt InfluxDb niet benoemd. Of maakt dat niet uit?

edit: en ik heb dit in mijn config yaml staan:
YAML:
1
2
3
# Database
recorder:
  purge_keep_days: 7
Recorder en Influx staan los van elkaar. Zie dus: https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/ En ook bij Influx kun je dus met exclude / include werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Recorder en Influx staan los van elkaar. Zie dus: https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/ En ook bij Influx kun je dus met exclude / include werken.
Dank. Hoe werkt het in dit voorbeeld dan met bijvoorbeeld buienradar? Hoe exclude je die integratie in zijn geheel? want dit zijn 102 entitities. zo? :

YAML:
1
2
3
4
5
  exclude:
    domains:
      - media_player
      - lights
      - sensor.buienradar

[Voor 12% gewijzigd door water_escape op 30-05-2023 09:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Dank. Hoe werkt het in dit voorbeeld dan met bijvoorbeeld buienradar? Hoe exclude je die integratie in zijn geheel? want dit zijn 102 entitities. zo? :

YAML:
1
2
3
4
5
  exclude:
    domains:
      - media_player
      - lights
      - sensor.buienradar
dat gaat niet werken sensor is een domain sesnor.buienradar niet.
Als de entities alleemaal een prefix hebben, zoals bijvoorbeeld sensor.br_precipitation kun je een entity_glob excluden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Faece
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
              - type: custom:mushroom-chips-card
                chips:
                  - type: template
                    entity: switch.netwerk_uitbreiden
                    tap_action:
                      action: toggle
                    icon: |-
                      {{ iif(is_state(entity, 'on'), 'mdi:wifi', 'mdi:wifi-off') }}
                    icon_color: |-
                      {{ iif(is_state(entity, 'on'), 'green', '[84,84,84]') }}

Dit is mijn huidige code. Hier wil ik een controle extra op een binairy_sensor.network_status

Ik heb een mesh systeem dat ik enkel gebruik om buiten mijn netwerk uit te breiden. Dit hoeft dus niet altijd aan te liggen, daarom wil ik dit gaan schakelen.

Concreet : als ik op de knop klik worden 2 tussenschakelaars getriggerd. Maar het duurt een minuut of 2 tot het netwerk actief is. Dit ping ik door die binairy_sensor.network_status.

Ik zou dus willen dat mijn icoon knippert tot mijn pingen resultaat heeft en dan definitief groen wordt ... Zoals het nu is, wordt het groen vanaf ik op de knop klik

Acties:
  • 0Henk 'm!
Faece schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:45:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
              - type: custom:mushroom-chips-card
                chips:
                  - type: template
                    entity: switch.netwerk_uitbreiden
                    tap_action:
                      action: toggle
                    icon: |-
                      {{ iif(is_state(entity, 'on'), 'mdi:wifi', 'mdi:wifi-off') }}
                    icon_color: |-
                      {{ iif(is_state(entity, 'on'), 'green', '[84,84,84]') }}

Dit is mijn huidige code. Hier wil ik een controle extra op een binairy_sensor.network_status

Ik heb een mesh systeem dat ik enkel gebruik om buiten mijn netwerk uit te breiden. Dit hoeft dus niet altijd aan te liggen, daarom wil ik dit gaan schakelen.

Concreet : als ik op de knop klik worden 2 tussenschakelaars getriggerd. Maar het duurt een minuut of 2 tot het netwerk actief is. Dit ping ik door die binairy_sensor.network_status.

Ik zou dus willen dat mijn icoon knippert tot mijn pingen resultaat heeft en dan definitief groen wordt ... Zoals het nu is, wordt het groen vanaf ik op de knop klik
Voor knipperen zul je sowieso met card-mod aan de slag moeten, dat wordt standaard niet ondersteund. Rood kun je met die binary_sensor wel afvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:30:
[...]

dat gaat niet werken sensor is een domain sesnor.buienradar niet.
Als de entities alleemaal een prefix hebben, zoals bijvoorbeeld sensor.br_precipitation kun je een entity_glob excluden.
ok dus dan zou het zo worden als ik het goed heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  exclude:
    domains:
      - media_player
      - lights
    entitiy_globs:
      - sensor.buienradar_*

Acties:
  • +1Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:51:
[...]

ok dus dan zou het zo worden als ik het goed heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  exclude:
    domains:
      - media_player
      - lights
    entitiy_globs:
      - sensor.buienradar_*
Klopt ja, dat zou hem moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Klopt ja, dat zou hem moeten zijn.
Zou hij dan ook niet meer in het Logbook moeten komen? Of dat wel?

Pagina: 1 ... 64 ... 67 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee