Dylantje2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:17:
Maar wat ellende met HA zeg, entiteiten die te [pas en onpas veranderen.
(..)
Sinds de
2026.06-update plakt Home Assistant automatisch de
area-naam (bij jou dus "zolder_overloop" / "Overloop Zolder") vóór de entity_id, telkens wanneer:
- je een apparaat verwijdert en opnieuw toevoegt, of
- je op "Entity ID's opnieuw aanmaken" klikt bij een apparaat/integratie " En dan ook nog als het apparaat zelf update..
Dat lijkt me niet te pas en te onpas. Als je een apparaat weggooit en opnieuw toevoegt krijg je altijd een verse unieke naam, net als dat het in Domoticz een ander IDX zou krijgen. En letterlijk op de knop "Verander de entity ID" rammen levert uiteraard een nieuwe entity op, daar heb je dan zelf voor gekozen.
Dat HA 'uit zichzelf' entities gaat veranderen is mij niet bekend en heb ik ook niet ervaren in al die jaren dat ik HA gebruik. Dat zou er meteen ervoor zorgen dat je automations kapot gaan, dus dat moet opvallen.
Niet een apparaat verwijderen dat al in HA zit om deze vervolgens weer toe te voegen?
Niet op de knop drukken waarmee je nieuwe entities aanmaakt?
Mijn entitites van jaren terug hebben vandaag nog dezelfde entity id als jaren geleden

Ook zoiets standaard 90% van de entiteiten van een device uit. Als hem wilt gebruiken moet je alles apart een naam geven en opslaan en vernieuwen... Lijkt wel ambtenarij..
Dat klopt niet. Entities die zijn uitgeschakeld hebben gewoon al een entity-id en die fungeert als naam als je niks anders invult, net als entities die default wel aan staan. Je mag er natuurlijk voor kiezen om eigen namen toe te passen (of dat nou bij standaard disabled entities is of niet), maar dat hoeft niet om een entity werkend te krijgen.
Voorbeeldje van een verse entity die uitstaat:
Daar hoef ik alleen maar rechtsboven op
Enable te klikken. Een naam invullen is niet nodig. Ik hoef zelfs niet op Update te drukken, want na een klik op Enable sluit het scherm en krijg ik de melding dat binnen 30 seconden de entity zal werken binnen HA. Vrij eenvoudig.
[
Voor 53% gewijzigd door
Gizz op 03-09-2026 15:33
]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX