Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 412 413 Laatste
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:34

D4NG3R

kiwi

:)

Dylantje2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:39:
De vraag was is er een oplossing voor veranderende entiteiten?
Draai de vraag liever om; waarom voel jij je genoodzaakt zo vaak devices te verwijderen en opnieuw toe te voegen en/of namen opnieuw te laten genereren?

Ik heb nog genoeg Zigbee devices welke al meerdere jaren in het systeem staan en nog altijd het lelijke IEEE adres (denk aan
button.0x60b647fffecef440_identify) als entity ID hebben. Zo automagisch wordt de boel in mijn ervaring niet aangepast. :P

Neem iig even een kijkje bij /config/entity-id-format voor de naamgeving van toekomstige nieuwe entities. :)

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 03-09-2026 14:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Dylantje2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:17:
Wat een gedrocht van een systeem zeg, heb 10 jaar met domoticz gewerkt vorig jaar over gestapt, en nee ik ga nog niet terug. Want ja er zitten mooie dingen in, maar stable werkend is domoticz 100%%% winnaar.

Maar wat ellende met HA zeg, entiteiten die te [pas en onpas veranderen. Breaking changes enz update na update. Domotiz stable 2x per wat aanpassingen, beta, regelmatig, maar niet van alles en nog wat door elkaar. De ene app, zoals het nu weer heet, wel autoupdate en de ander niet, influxdb eindelijk werkend, nu niet ondersteund, een lijst met ellende pfff..

Maar goed. Is er een ap of een integratie die alle entitieten checkt? Spooky, doet wel iets, maar nu zijn alle namen van shelly weer gewijzigd.. AI zegt: "Wat er veranderd is in HA 2026

Sinds de 2026.06-update plakt Home Assistant automatisch de area-naam (bij jou dus "zolder_overloop" / "Overloop Zolder") vóór de entity_id, telkens wanneer:
  • je een apparaat verwijdert en opnieuw toevoegt, of
  • je op "Entity ID's opnieuw aanmaken" klikt bij een apparaat/integratie " En dan ook nog als het apparaat zelf update..
Maar ja waarom kan HA niet gewoon met IDX werken. ELKE entiteit krijgt een IDX van 1 tot 1 miljoen, en daarna kun je kiezen een naam of niet te wijzigen IDX.... Dan krijg je rust in je updates en kunnen de freaks die namen leuk elke xx 1000 entiteiten aanpassen. Ook zoiets standaard 90% van de entiteiten van een device uit. Als hem wilt gebruiken moet je alles apart een naam geven en opslaan en vernieuwen... Lijkt wel ambtenarij..

Ik ben gewend instellen en nooit meer naar kijken, NU update na aanpassing, na change, na breaking change, na waarschuwing, dit gaat vanaf 2027 veranderen. Ik ben drukker met scripts aanpassen omdat er veranderingen zijn in xxx namen, dan dat ik vooruit kom.

Maar goed open source..
Ik weet niet precies wat er bij jou mis gaat.
Ja, de standaard entity_id's zijn gewijzigd, die wordt opgebouwd uit area, device en de entity zelf. Maar dat zou alleen moeten gelden voor nieuwe entiteis, of als je bewust, door een druk op de knop aangeeft dat ze renamed moeten worden. Dit soort wijzigingen in de naming convention zou geen effect moeten hebben op je bestaande entities.

Waarom dat bij jou dan wel zo is, durf ik ook niet te zeggen.

En ja, er wijzigt inderdaad veel, en elke release zijn er wel wat deprecations, maar daar heb je dan een half jaar voor om dat aan te pakken. Maar over het algemeen wordt er dan duidelijk aangeven wat er gewijzigd moet worden.

Home Assistant configuratie

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dylantje2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:17:
Maar wat ellende met HA zeg, entiteiten die te [pas en onpas veranderen.
(..)
Sinds de 2026.06-update plakt Home Assistant automatisch de area-naam (bij jou dus "zolder_overloop" / "Overloop Zolder") vóór de entity_id, telkens wanneer:
  • je een apparaat verwijdert en opnieuw toevoegt, of
  • je op "Entity ID's opnieuw aanmaken" klikt bij een apparaat/integratie " En dan ook nog als het apparaat zelf update..
Dat lijkt me niet te pas en te onpas. Als je een apparaat weggooit en opnieuw toevoegt krijg je altijd een verse unieke naam, net als dat het in Domoticz een ander IDX zou krijgen. En letterlijk op de knop "Verander de entity ID" rammen levert uiteraard een nieuwe entity op, daar heb je dan zelf voor gekozen.

Dat HA 'uit zichzelf' entities gaat veranderen is mij niet bekend en heb ik ook niet ervaren in al die jaren dat ik HA gebruik. Dat zou er meteen ervoor zorgen dat je automations kapot gaan, dus dat moet opvallen.
Niet een apparaat verwijderen dat al in HA zit om deze vervolgens weer toe te voegen?
Niet op de knop drukken waarmee je nieuwe entities aanmaakt?

Mijn entitites van jaren terug hebben vandaag nog dezelfde entity id als jaren geleden :)
Ook zoiets standaard 90% van de entiteiten van een device uit. Als hem wilt gebruiken moet je alles apart een naam geven en opslaan en vernieuwen... Lijkt wel ambtenarij..
Dat klopt niet. Entities die zijn uitgeschakeld hebben gewoon al een entity-id en die fungeert als naam als je niks anders invult, net als entities die default wel aan staan. Je mag er natuurlijk voor kiezen om eigen namen toe te passen (of dat nou bij standaard disabled entities is of niet), maar dat hoeft niet om een entity werkend te krijgen.

Voorbeeldje van een verse entity die uitstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYXkSnxOGppERIGZWLlDlAKMwA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CqaIuFknGFXjAHdWtZpQSgTF.png?f=fotoalbum_large

Daar hoef ik alleen maar rechtsboven op Enable te klikken. Een naam invullen is niet nodig. Ik hoef zelfs niet op Update te drukken, want na een klik op Enable sluit het scherm en krijg ik de melding dat binnen 30 seconden de entity zal werken binnen HA. Vrij eenvoudig.

[ Voor 53% gewijzigd door Gizz op 03-09-2026 15:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]

ik weet niet wat je er allemaal mee doet.... Maar zoek maar eens op.

Sorry, had de vraag even gemist. Maar het is gek als het bij jou zomaar verandert. Dat zou niet moeten gebeuren, zoals anderen al aangaven.

Als e er nu een aantal hebt die een andere naam gekregen hebben, kun je die volgens mij alleen maar handmatig aanpassen, mij is geen app of script bekend.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
wickydude schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:34:
@Dylantje2 n=1….

Werk hier nu een jaar of twee met HA , nu op 2026.08, en heb geen enkele last van de veranderende entitynamen gehad :) .
En zelfs toen leverde het geen problemen op. Bedoel, bestaande veranderde niet. Alleen structuur werd anders / niet naar mijn zin. Maar was geenszins breaking.

Alleen Afvalbeheer heeft hier ietwat ruzie mee gehad. Maar dat zat hem meer in dat die überhaupt zijn entiteiten opnieuw ging aanmaken wat het niet zou moeten doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 03-09-2026 15:37 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik werk al langer met HA en heb ook al vaker te maken gehad met gewijzigde entiteiten m.n. van mijn mqtt sensoren. Maar ook de verandering van presence, occupancy en detected waardoor een paar automations ineens niet meer werkte. Dat is ook de reden dat ik alleen de .3 versie installeer en op een tijdstip dat ik eenvoudig een backup terug kan zetten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met de huidige update van HomeAssistant kreeg ik een melding dat van MariaDB alleen nog de LTS versies ondersteund worden. Ik draai zelf MariaDB op een aparte LXC binnen proxmox, en die zat nog op 12.1 op trixie.
Zojuist de upgrade gedaan naar 12.3.3 op trixie. Tot mijn verrassing werd de performance ineens veel beter.

Zowel interface dashboard als history en energy dashboard.

Waar ik eerder op energy dashboard nog op 5-10 seconden zat, is dat nu <1s. In mijn custom dashboard met een Sankey Energy diagram is dit van 12 seconden naar 1seconde gegaan.

Happy mee!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Uhm, de reden van mijn frustratie is juist omdat ik niets zomaar heb veranderd geen nieuwe heb toegevoegd en na een een update er van alles niet werkt werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ5w6SThTh-GYCDr29kWOlySaFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7W6wbWliuTvYZO2FfmHuneWW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbb3_bPaEpzPzqt039kEncZc9Ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy2g5JWvfjxqmZ25d8O9dZO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36rOYiFA-jOSMyjE72mn0qnlj9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLrPSMUME3zncyOvl8IJJBlf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7H196rod2yeJxN6QZruzToHaYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqVBM8GwMsO1mpylbiJfvNQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QrgoWUdSEU9G981Ok-Z5LGHo8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16EpObbyU9VbWjBYq8IKAQVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uodsVvmltQ3thoHwX0AzsjBQ8DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7y1pTArgWusOPmHa0DCLzezA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60WvD_R4tO_E1mopBoQrXN_Hs7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WSxnFH2124Svm9K6NGh3jB6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt3JLFvX8YuOI9CvdIv6wbM3jwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbljdybQDLJ6Z8yYximtyr0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsAIHZdoHd-3j1K2_KZ0Z_-kUwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqHfHIKq7ZlgYobLlV1NdzfE.jpg?f=fotoalbum_large

En ja ik snap als ik op het vernieuwen klik dat er dan ..... Maar de shellys na een update, zijn de namen aangepast, terwijl ik bijna in elke ruimte wel een shelly heb zitten. Verschillende espHome die ik gebouwd heb, na een reboot of esphome update andere naam hebben. Dus hoeveel voorbeelden wil je hebben? En afblijven van een geleerde entiteit is dat handig? Waarom staat de helft van de entiteiten uit en moet ik ze allemaal hernoemen en aanzetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4eYQ4svJ16VvpW8j1dZFqiXSvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7LEo2dB01rLxdE4yobqs6iz.jpg?f=fotoalbum_large Domoticz zie de idx. kan NOOIT aangepast worden Namen van een device zijn allemaal netjes gemaakt volgens de naam die het gevonden device geeft. De idx loopt netejs op. In welk script oid wat je wilt gebruiken kun je kiezen of de naam met alle risico's of de idx met instellen en nooit meer naar omkijken.. nU xx blueprints, py scripst enz aanpassen......

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

TheFes schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:55:
[...]

Ik weet niet precies wat er bij jou mis gaat.
Ja, de standaard entity_id's zijn gewijzigd, die wordt opgebouwd uit area, device en de entity zelf. Maar dat zou alleen moeten gelden voor nieuwe entiteis, of als je bewust, door een druk op de knop aangeeft dat ze renamed moeten worden. Dit soort wijzigingen in de naming convention zou geen effect moeten hebben op je bestaande entities.

Waarom dat bij jou dan wel zo is, durf ik ook niet te zeggen.

En ja, er wijzigt inderdaad veel, en elke release zijn er wel wat deprecations, maar daar heb je dan een half jaar voor om dat aan te pakken. Maar over het algemeen wordt er dan duidelijk aangeven wat er gewijzigd moet worden.
Thanks voor je uitleg. Er veranderd veel.....fijn dat je eerlijk bent. Ik heb jaren geleden bewust de keuze gemaakt on niet snel over te stappen. volgens mij domoticz net iets eerder dan ha, en koos als dombo toen voor makkelijkheid, en open source want had je homeseer met licenties enz enz Domoticz is KISS, en toen wat ha nog vele malen neurdachtig. Zeker onder de indruk van hoeveel er kan, en het ontwikkelen als open source. Apps, en integraties, die groep ontwikkelaars staat niet stil respect. Domoticz minder uitgebreid en staat wat stil[ler] lijkt het wss. Maar wat je aangeeft is toch niet wat je wilt, ik heb al eerder "geklaagt" over dingen die werkend hebt. En dan wrdt er plost aangekondigd, breaking change. alles weer aanpassen. :_( Dat je uberhaupt aanpassingen doet in die core die breaking zijn, en daardoor "werkend "niet meer werkend, zou toch eigenlijk al niet kunnen? Waarom geen idx erin? dan ben echt overal af. Dit zou een toevoeging zijn, lijkt me?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Dylantje2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:10:
[...]

Thanks voor je uitleg. Er veranderd veel.....fijn dat je eerlijk bent. Ik heb jaren geleden bewust de keuze gemaakt on niet snel over te stappen. volgens mij domoticz net iets eerder dan ha, en koos als dombo toen voor makkelijkheid, en open source want had je homeseer met licenties enz enz Domoticz is KISS, en toen wat ha nog vele malen neurdachtig. Zeker onder de indruk van hoeveel er kan, en het ontwikkelen als open source. Apps, en integraties, die groep ontwikkelaars staat niet stil respect. Domoticz minder uitgebreid en staat wat stil[ler] lijkt het wss. Maar wat je aangeeft is toch niet wat je wilt, ik heb al eerder "geklaagt" over dingen die werkend hebt. En dan wrdt er plost aangekondigd, breaking change. alles weer aanpassen. :_( Dat je uberhaupt aanpassingen doet in die core die breaking zijn, en daardoor "werkend "niet meer werkend, zou toch eigenlijk al niet kunnen? Waarom geen idx erin? dan ben echt overal af. Dit zou een toevoeging zijn, lijkt me?
Je bent van harte welkom om je suggesties en idee te motiveren, en goed onderbouwd waarom in te dienen in de roadmap.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:56:
[...]

Dat lijkt me niet te pas en te onpas. Als je een apparaat weggooit en opnieuw toevoegt krijg je altijd een verse unieke naam, net als dat het in Domoticz een ander IDX zou krijgen. En letterlijk op de knop "Verander de entity ID" rammen levert uiteraard een nieuwe entity op, daar heb je dan zelf voor gekozen.

Dat HA 'uit zichzelf' entities gaat veranderen is mij niet bekend en heb ik ook niet ervaren in al die jaren dat ik HA gebruik. Dat zou er meteen ervoor zorgen dat je automations kapot gaan, dus dat moet opvallen.

[...]

Niet een apparaat verwijderen dat al in HA zit om deze vervolgens weer toe te voegen?
Niet op de knop drukken waarmee je nieuwe entities aanmaakt?

Mijn entitites van jaren terug hebben vandaag nog dezelfde entity id als jaren geleden :)

[...]

Dat klopt niet. Entities die zijn uitgeschakeld hebben gewoon al een entity-id en die fungeert als naam als je niks anders invult, net als entities die default wel aan staan. Je mag er natuurlijk voor kiezen om eigen namen toe te passen (of dat nou bij standaard disabled entities is of niet), maar dat hoeft niet om een entity werkend te krijgen.

Voorbeeldje van een verse entity die uitstaat:
[Afbeelding]

Daar hoef ik alleen maar rechtsboven op Enable te klikken. Een naam invullen is niet nodig. Ik hoef zelfs niet op Update te drukken, want na een klik op Enable sluit het scherm en krijg ik de melding dat binnen 30 seconden de entity zal werken binnen HA. Vrij eenvoudig.
Ik wil geen discussies uitlokken die oneindig zijn. Maar wat je zegt over idx klopt iig niet, 1: in domoticz komen nooit dezelfde idx voor. 2: zie antwoord op andere post met foto's 3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch1i6pNZSENHt-3EP8kye9RNnkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSWPUicquQRXpa85PUziIdNg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMXGyxAgm_wS_-Rx3tZsOYVR7l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sm32H93kCd2IMgRIGO7Ep5Yj.jpg?f=fotoalbum_large

• Dylantje2

Dylantje2

peterpijpelink schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:16:
[...]

Je bent van harte welkom om je suggesties en idee te motiveren, en goed onderbouwd waarom in te dienen in de roadmap.
Ik weet het.. Maar als je engels ruk is... En tijd kostbaar, in de zin, gezin werk, allerlei vrijwillgers enz enz van een domotica systeem zou je iets meer KISS verwachten. Lijkt mij iedere gebruiker toch te willen. En het doel zou het moeten zijn. Jaren geleden stond HAOS als expert programma bekend.. Mijn NL is beter, dus ik hoooooop _/-\o_ _/-\o_

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Dylantje2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:19:
[...]

Ik weet het.. Maar als je engels ruk is... En tijd kostbaar, in de zin, gezin werk, allerlei vrijwillgers enz enz van een domotica systeem zou je iets meer KISS verwachten. Lijkt mij iedere gebruiker toch te willen. En het doel zou het moeten zijn. Jaren geleden stond HAOS als expert programma bekend.. Mijn NL is beter, dus ik hoooooop _/-\o_ _/-\o_
Je frustratie hier dumpen met veel screenshots gaat niets veranderen aan een core functionaliteit. Dus pak je kans en dien het in op de roadmap. Hier verder gaan met klagen, gaat je geen oplossing geven om een IDX te krijgen in HA.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Wat zegt dit? Je laat een screenshot zien met 2 verschillende entiteiten maar geeft totaal geen logica met welke versie welke naam is.

Je drukt zelf op herladen van entiteiten, waarom wil je dat? Wat @TheFes zegt: de oude benaming blijft wat het is tenzei je ze zelf gaat herladen.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
tagican schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:36:
Zijn er meer mensen waarbij de gasprijs binnen de EnergyZero integratie ineens flink hoger uitvalt? Dit speelt bij mij sinds de update naar 2026.9.0. Ik zit even te kijken of ik de enige ben of dat dit bij meer mensen speelt (wat ik wel verwacht).

[Afbeelding]
edit:
Inmiddels gemeld als issue.
FWIW, dit blijkt inderdaad een bug te zijn en wordt gefixt. Overigens ben ik wel blij (en verrast) met zo'n developer die in no-time dit heeft weten te analyseren.
Pagina: 1 ... 412 413 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.