Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 411 412 Laatste
Acties:

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:55
Gonzalez schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:57:
Gisteren is er bij ons een digitale watermeter geplaatst. Uiteraard wil ik deze in mijn HA installatie integreren. Elektriciteit en gas worden al via de P1 poort uitgelezen en naar HA gestuurd door een Plugwise Smile P1. Nu, zoals ik het kan zien, werkt deze niet met de data van de watermeter.

Ik dacht een P1 splitter en P1 meter van Homewizard er bij te voegen. Maar ik zie dat er een abbonement aan vasthangt. En daar heb ik geen zin in. Ik wil dit ook zoveel mogelijk lokaal houden.

De Plugwise wil ik laten hangen omdat ik een beetje terughoudend ben voor verlies van data.

Wat zijn jullie ervaringen en heft er iemand nog andere oplossingen die liefst plug and play zijn.
Een echte Tweaker meldt natuurlijk om welk merk en type dit gaat en welke waterleverancier het betreft zodat andere Tweakers weten waar het om gaat. :*)
Leest de waterleverancier de watermeter uit? Hoe dan? Schijnbaar niet via P1 van de gas/electr. meter.
Graag meer info en evt. een foto. :O

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In Nederland is het op dit moment helaas niet mogelijk om je waterverbruik via een digitale watermeter te monitoren. We verwachten ook niet dat de digitale watermeters in Nederland op korte termijn zullen communiceren met de slimme meters
Hebben we hier digitale meters dan? :? Sensus 620 is het meest moderne dat ik ooit heb gezien in Vitens-gebied. Ze zijn sinds 2019 in Leeuwarden aan het testen met slimme en een paar jaar later zou er een update komen, het bericht dat er een update zou komen is weg, nog altijd geen zicht op slimme watermeters hier :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:36
Johan.S schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

Een echte Tweaker meldt natuurlijk om welk merk en type dit gaat en welke waterleverancier het betreft zodat andere Tweakers weten waar het om gaat. :*)
Leest de waterleverancier de watermeter uit? Hoe dan? Schijnbaar niet via P1 van de gas/electr. meter.
Graag meer info en evt. een foto. :O
De watermeter (van Pidpa) is gekoppeld aan de electriciteitsmeter van Fluvius.

@wickydude is blijkbaar mee in mijn verhaal. Lijkt me een echter Tweaker. :)

• Gonzalez
Raven schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

[...]

Hebben we hier digitale meters dan? :? Sensus 620 is het meest moderne dat ik ooit heb gezien in Vitens-gebied. Ze zijn sinds 2019 in Leeuwarden aan het testen met slimme en een paar jaar later zou er een update komen, het bericht dat er een update zou komen is weg, nog altijd geen zicht op slimme watermeters hier :/
Hier in Vlaanderen zijn ze deze volop aan het uitrollen.

https://www.pidpa.be/digitalewatermeter

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gonzalez schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Hier in Vlaanderen zijn ze deze volop aan het uitrollen.

https://www.pidpa.be/digitalewatermeter
Ik doelde op NL ;) , maar België heeft nu dus iets waarmee ze voorlopen op NL :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het kan technisch best, maar de watermaatschappij in onze regio vertikt het bv. om die digitale meter (van Kamstrup) toegankelijk te maken.

Geen idee hoe het in NL zit, maar in BE communiceert bv. de gasmeter via de elektriciteitsmeter. De watermeter zou dat ook perfect kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 29-08-2026 19:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Borromini schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:00:
Geen idee hoe het in NL zit, maar in BE communiceert bv. de gasmeter via de elektriciteitsmeter. De watermeter zou dat ook perfect kunnen.
In NL ook :) , alleen hebben we hier nog steeds analoge watermeters....

Oscar Wilde

• Gonzalez
Raven schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:00:
[...]

Ik doelde op NL ;) , maar België heeft nu dus iets waarmee ze voorlopen op NL :+
Haha, mag het eens?

Eigenlijk wil dat in Vlaanderen zeggen dat men extra inkomsten ziet. |:(

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:10
martinvdm schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:12:
Ik heb zo’n 100m van mijn ha een garagebox. Eigenlijk zou ik daar een deursensor willen maar voor zigbee, zwave en 2,4ghz wifi is het te ver. Tevens is het net niet vrij zicht door wat beplanting. Ik dacht zelf aan LORAwan/Lora.

Iemand ervaring om op een voordelige manier en bij voorkeur batterij gevoed iets over zo’n afstand in ha te krijgen?
Kijk eens naar yolink.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Jungian schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:36:
Even voor degenen die net als ik ergens in die numpy-discussie inhaken, via de GUI een vm aangemaakt hebben, en zich afvragen waar mensen het over hebben als ze aangeven dat de default anders dan x86-64-v2-AES is:

"The backend default is kvm64 which works on essentially all x86_64 host CPUs and the UI default when creating a new VM is x86-64-v2-AES, which requires a host CPU starting from Westmere for Intel or at least a fourth generation Opteron for AMD."
Ik mis vooral hoe dit een Proxmox probleem is.

Of komt het omdat de default x86-64-v2-AES is en dat een probleem is voor Numpy?

Daar zelf overigens meeste gewoon op 'host' architectuur.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Gonzalez Maak je gebruik van de geschiedenis in Plugwise of alleen HA? Indien laatste hoef je hier geen zorgen over te maken.

HomeWizard kan zonder cloud maar heeft wel de app nodig voor setup.

Qua smart watermeter in NL snap ik wel dat het wat ingewikkeld is. Omdat netbeheerder en watermaatschappij gewoon twee verschillende semi-overheid bedrijven zijn. Dus zal het een kosten kwestie zijn wie voor wat betaald.

• Gonzalez
Septillion schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:59:
@Gonzalez Maak je gebruik van de geschiedenis in Plugwise of alleen HA? Indien laatste hoef je hier geen zorgen over te maken.

HomeWizard kan zonder cloud maar heeft wel de app nodig voor setup.

Qua smart watermeter in NL snap ik wel dat het wat ingewikkeld is. Omdat netbeheerder en watermaatschappij gewoon twee verschillende semi-overheid bedrijven zijn. Dus zal het een kosten kwestie zijn wie voor wat betaald.
Ik vermoed dat de geschiedenis in HA zit. De geschiedenis in Plugwise eigenlijk nog nooit geraadpleegd. Maar ik heb zoiets van, if it ain't broken don't fix it.

Hier in BE (allez toch voorlopig VL) stuurt de watermeter inderdaad wel zijn data door via de elektriciteitsmeter. Evenals de gas meter, en eigenlijk maar goed ook. Want de gas- en watermeter staan in een kelder zonder stopcontacten, en de elektriciteitsmeter staat op de 2de verdieping. De verbinding tussen beide plekken is maar juist toereikend.

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:59
Antonio di schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:10:
[...]

Bof jij even. Er is net een nieuwe review van de LOQED geplaatst. Ik lees toch veel negatieve punten bij de vele LOQED reviews. Zie:
uitvoering: LOQED Touch Smart Lock
Als je het NUKI forum leest met alle klachten, hoeft die ook niet meer. Zie:
Nuki Smartlock
Ik zelf houd het maar op de klassieke elektromechanisch modules (of geen automatisch slot) i.p.v. van al die opbouw setjes op een bestaand cilinderslot. Zie:
punt "G2.)" van hoofdstuk "Plan / punten (voorwaarden voor een GOED Alarm/Smarthome)" in:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Is dit inmiddels al verbeterd? Ik zoek een smart slot voor in mijn tuindeur.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

saken schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:58:
[...]

Is dit inmiddels al verbeterd? Ik zoek een smart slot voor in mijn tuindeur.
Ik heb de laatste 2 jaar geen smart sloten meer getest/geïnstalleerd. Omdat het toch vaak 'problemen" gaf, zeker bij ouderen (zelf met een vingerafdruk sensor). Ik doe alleen nog sleutelkastjes voor die doelgroep. Ik kan dus niet zeggen of ze de laatste jaren beter zijn geworden.
Hier op dit forum en o.a. op "de Tweakers smart slot forums" wordt nog regelmatig geklaagd over sloten die niet open gaan ,die spontaan open gaan of vrij snel defect raken.
Ik zou er altijd een nemen die ook blijft werken met een fysieke sleutel!!

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 29-08-2026 23:59 ]

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

Pagina: 1 ... 411 412 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.