krijn1985 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
[...]
Dit, ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van cloud (voor functies van mijn apparaten). Zo heb ik mijn robotstofzuigers ook uitgezocht op het feit dat ze valetudo moeten kunnen draaien. Baalde er wel een beetje van dat ik bij mijn laatste toch eerst een account moest maken om firmware-update uit te voeren voordat ik hem kon rooten. Hangt mijn TV aan geen internet vlan en heeft mijn TVbox (odido) een hele eigen VLAN.
Sla ik op sommige punten door, vast wel, maar het is soms ook een beetje het tweakers gevoel.
Ik ben het in beginsel met je eens hoor. En grotendeels volg ik hetzelfde stramien. TV hangt hier überhaupt niet aan het netwerk, geen enkele connectiviteit dus. TV box heb ik niet, Apple TV wel, maar die kan alles benaderen.
Voor sommige apparaten ga ik er gewoon wat pragmatischer mee om. Een vaatwasser is zo'n typisch voorbeeld. We willen als Tweaker van alles, maar fabrikanten bieden het niet aan. En uiteindelijk vind ik het ook belangrijk dat ie gewoon goed schoonmaakt, stil is, zuinig in gebruik is, etc. Idem voor onze robotstofzuiger. Tegen de tijd dat er een goede standaard is (wellicht matter) in local only aansturing, is die vast alweer aan vervanging toe.
Voor nu hangen die dingen gewoon in een IoT-vlan en doe ik het op die manier.