MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Kan de riddix Matter Hub naast de officiële Matter‑integration draaien, zonder dat (zie mijn setup beneden):
* booleans dubbel als apparaten in Google Home verschijnen
* of bestaande automatiseringen stukgaan?
Heeft iemand hier ervaring mee?
waarom vraag ik dit? op dit moment doe ik het volgende als workaround om mijn Dreame D9 per kamer aan te sturen via Google Assistant (zonder Nabu Casa/VPN, via Googkle Nest Mini).
Out‑of‑the‑box kon ik mijn Dreame D9 starten met 'start robotstofzuiger', maar niet naar een specifieke kamer sturen. Dat werkt nu wél via Google Assistant.
Setup (kort, mocht je geinteresseerd zijn):
* Dreame Vacuum (tasshack) – cloud uit
* Xiaomi Miot (gebruik ik ook voor andere robots, maar denk dat het voor de setup niet perse nodig is)
* Home Assistant Matter Hub (riddix, github) geinstalleerd --> deze zoekt naar apparaten/entiteiten met label "google_home".
* Boolean `clean.kitchen` aangemaakt met label `google_home`
* clean.kitchen verschijnt als Matter‑apparaat in Google Home, als schakelaar.
* HA automatisering
* Trigger: `clean.kitchen` ON
* Actie: `dreame_vacuum.vacuum_clean_segment`
* Google Home
* Spraakcommando: *“Hey Google, stuur stofzuiger naar keuken”*
Werkt ook buitenshuis (4G), dus geen Nabu Casa of VPN nodig. Tot nu toe superstabiel.
[ Voor 3% gewijzigd door SolarOrbiter op 19-02-2026 14:34 ]
Ik kan de logs dus niet lezen helaas omdat de log viewer ook niet start, moet er even in SSHen om de file te pakken.Question Mark schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:11:
[...]
Staat er niet iets in je logs? En ik weet niet op wat voor device je HA geinstalleerd hebt, maar je zult niet de eerste zijn met een PI en een corrupt geraakte SD-kaart..
En ik draai van een SSD geen SD kaart. Been there, done that... En toevallig stat er een thinclient klaar om de installatie naar over te zetten (in Proxmox)
[ Voor 8% gewijzigd door superduper op 19-02-2026 14:44 ]
Ik kreeg na de update wel melding er is een nieuwe frontend beschikbaar ofzo dus reload en toen waren ze zo.
Iemand een idee?
Ik wil die balk gewoon blauw zoals het was en de icoontjes wit.
Bij thema's heb ik gewoon het standaard thema aanstaan.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Och ja, je moet toch wat he.
Misschien de yaml code hier eens plakken met je exacte bedoeling? Ik verwacht dat je echt wel een uitkomst kunt krijgen die voor jou werkt.Just_A_User schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:07:
Nou, tot ergens vannacht () zitten te rommelen met ChatGPT, maar het werkte niet, kwam ik straks achter, toen de auto werd opgeladen, dus ik heb het voor nu maar even opgegeven, want het was zo veel werk en dat allemaal voor niks.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Nah, ik heb alles alweer weg gegooid. Ik dacht dat wat ik wil niet zo gecompliceerd is, en in theorie is het dat ook niet, maar dan raak je (als je niet weet wat je doet) verloren in wat ChatGPT allemaal roept, en dan heb je wel dingen die geen foutmelding opleveren, maar die toch niet werken.InjecTioN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:17:
[...]
Misschien de yaml code hier eens plakken met je exacte bedoeling? Ik verwacht dat je echt wel een uitkomst kunt krijgen die voor jou werkt.
Mijn vrouw heeft een auto die NIET zoals een Tesla tussendoor dingen update, maar gewoon weer een update geeft als er een trigger (auto sluiten, ontsluiten, starten met opladen, stoppen met opladen, etc) af gaat.
Oftewel, hij lijkt geen tussentijdse updates te geven. Het 2e wat hij niet doet, is batterij-updates in kWh. Hij doet het in procenten. Oftewel, ik heb een batterij, en die is of 100% vol, of 85%, of 47% of of of, maar hoeveel kWh daarbij hoort geeft hij niet door.
Hij geeft dus óók niet door hoeveel kWh er bij geladen is. Dat vind ik jammer, want dat wil ik wel inzichtelijk hebben. Omdat ik weet dat de bruikbare batterij 28,9 kWh is, en dat is dan 100%, dan weet ik ook wat 1% is, namelijk 0,289 kWh.
Wat ik dus wil, is dat hij het geladen % uitdrukt in kWh, maar dan relatief, dus als de batterij op enig moment 52% is, dan moet hij op het moment dat sensor.charging_ev_charging_state = NOCHARGING wijzigt in CHARGINGACTIVE, die 52% wegschrijven naar een variabele, en dan op het moment dat hij klaar is (lees: als sensor.charging_ev_charging_state = NOCHARGING) dus gaat kijken, hoeveel % is het nu na het laden, zeg 100%, dan is er 48% bijgekomen, maar die 48% afgezet tegen de 52% die er in zat is dus een wijziging van 92,31%.
Als 52% van 28,9 Kwh = 15,028, en hij heeft er dus tov van die 15.028 erbij geladen 92,31%, dan is dat dus 13,87 kWh.
Die 13,87 wil ik dan dus weergeven als wat er deze laadsessie is bijgekomen. Op het moment dat dan het laden klaar is, oftewel sensor.charging_ev_charging_state = NOCHARGING, dan moet de teller voor de laadsessie weer terug gaan naar 0, want immers, bij de volgende keer laden moet hij weer opnieuw gaan tellen.
Maar ook wil ik die variabele die dus nu in dit voorbeeld dan 13,87 kWh weergeeft ook gebruiken om een teller te laten lopen die reset elke dag, maand en jaar, zodat ik dus kan zien hoeveel kWh er per dag, maand en jaar is bijgeladen, en hij mag dit alleen maar doen als device_tracker.location = Thuis.
Klinkt op zich, alles goed en wel beschouwd niet zó gecompliceerd, maar om het uit te voeren is wel een ander verhaal, laat staan met ChatGPT.
Och ja, je moet toch wat he.
Ik wil nu een nieuwe installatie op mijn proxmox maken en daar een backup van gisteren inzetten. Ik heb 64 GB disk beschikbaar, maar die loopt vol tijdens het restoren. Ik snap niet hoe dat kan, want de oude installatie was ~40 GB. De backup file is 11 GB.
Gaat hij ook de oude fysieke backup files terug zetten oid? Kan ik dat tegenhouden?
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.