Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 362 ... 364 Laatste
Acties:

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:39
Ik moet alles nog leren over HA.
Maar wil een Sparky P1 uitlezer toevoegen. Dit kan met IP adres en poort 3902 op DSMR

Ik krijg steeds een foutmelding bij toevoegen:
“An unknown error”
Iemand nog tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 21-12-2025 21:00 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Septillion schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:58:
@Pierre Ahhhhhh, lijkt erop dat HA dat toch niet dynamisch kiest en dat je HA niet metrisch hebt staan.

Settings => System => General => Unit system => Metric

Mooie voor de WTH eigenlijk :+
Krijg nou tieten, dat was het _/-\o_
pardon my french :+
Nu staat er bij de sensor EUR/m3 nu even geduld hebben, morgen even checken of het totaal bedrag goed staat.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:59

The Third Man

The Third Jellyfish

MazzHead schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:12:
[...]

Als je voorkeur uitgaat naar HA, dan is 2 een optie, maar zo te zien wel met MQTT, je kan ook voor optie 3 gaan. Vergelijkbare hardware maar dan mogelijkheid om ook zelf verder te tweaken in ESPHome, zie hun blog: https://diyless.com/blog/esphome-opentherm-thermostat

Code staat ook op Github: https://github.com/diyless/esphome-opentherm-thermostat

Mooi uitgangspunt, heb zelf ook zoiets maar dan zelf opgezette zoneregeling met hun OpenTherm master shield.
Zou je wat kunnen toelichten hoe je jouw zoneregeling hebt opgebouwd? Ik wil namelijk zoiets zelf op gaan bouwen:

Ik zit nu met een eTwist in de woonkamer op een Remeha Calenta op het balkon (daar zit ook de gateway). Ik heb naast de woonkamer nog de slaapkamer en de zolderetage waar ik evt wil stoken met een lokale thermostaat of temperatuursensor (nu moet ik steeds de woonkamer stoken om de thermostaat te laten regelen). Ik bedien verder zelf de radiatorkranen, dat is geen bezwaar. Ik heb nu een Tado X draadloze set op proef gekocht, daarmee kan ik met de temperatuursensor rondlopen en dat werkt op zich, maar de sensor is nu al 2x vastgelopen en moest met een factory reset weer gekoppeld worden. Verder is het allemaal dichtgetimmerd qua API dus alleen via Matter aan HA te koppelen en verder niks te tweaken of OpenTherm uit te lezen.

Ik zat dus te denken aan de Tado retour sturen en zelf met Diyless shields + HA de Tado-oplossing na te gaan bouwen. Liefst met de eTwist in HA als bedienpaneel gebruiken, maar als dat niet kan zelf wat klussen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jij dit hebt opgelost?

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
The Third Man schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:53:
[...]
Zou je wat kunnen toelichten hoe je jouw zoneregeling hebt opgebouwd? Ik wil namelijk zoiets zelf op gaan bouwen:

Ik zit nu met een eTwist in de woonkamer op een Remeha Calenta op het balkon (daar zit ook de gateway). Ik heb naast de woonkamer nog de slaapkamer en de zolderetage waar ik evt wil stoken met een lokale thermostaat of temperatuursensor (nu moet ik steeds de woonkamer stoken om de thermostaat te laten regelen). Ik bedien verder zelf de radiatorkranen, dat is geen bezwaar. Ik heb nu een Tado X draadloze set op proef gekocht, daarmee kan ik met de temperatuursensor rondlopen en dat werkt op zich, maar de sensor is nu al 2x vastgelopen en moest met een factory reset weer gekoppeld worden. Verder is het allemaal dichtgetimmerd qua API dus alleen via Matter aan HA te koppelen en verder niks te tweaken of OpenTherm uit te lezen.

Ik zat dus te denken aan de Tado retour sturen en zelf met Diyless shields + HA de Tado-oplossing na te gaan bouwen. Liefst met de eTwist in HA als bedienpaneel gebruiken, maar als dat niet kan zelf wat klussen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jij dit hebt opgelost?
Die diyless met een ESP32 met daarop ESPHome in combinatie met HA stuurt de boel. Een oude iPad met magneet op de koelkast met de HA app is de interface en vervangt de eTwist. Of de eTwist moet met HA praten, maar geen idee
  • Ik gebruik Xiaomi LYWSD03MMC sensoren in de kamers (BLE) samen met Sonoff TRVZB kranen. Heb het nu zo dat de temperaturen van de sensoren via de ESP32 met ESPHome (BLE tracker) ook naar die TRVZB gaan (external temperature sensor aan). Op die ESP32 draait ook de OpenTherm component en shield aangesloten, kosten per kamer een €30-35
  • Dan stuur ik de TRVZB langzaam (stapjes van 5% per 0,05 graad)open (vreemd genoeg via de sluitgraad 8)7 ) via HA zodra het setpoint in de buurt komt (minder geluid van de motor, kort).
  • Die sluitgraad van alle TRVZB samen bepalen of de ketel aangaat of weer uit. Zo krijgt iedere kamer wat die vraagt zonder dat je echt iets in hoeft te regelen op de radiator zelf, ik accepteer dat er een 0,2-0,5 graad afwijking ontstaat.
  • Wil je een kamer opwarmen gaat dat niet met lage temperatuur (ketel draait nu met 32°C setpoint) en pas ik een instelbare boost toe (hier nu 20°C erbovenop) als de TRVZB in state heating gaat. Dient ook als veiligheid om zeker te stellen dat de kamer op temperatuur blijft als ik de ketel te laag in temperatuur stuur, als die TRVZB vol open gaat door het setpoint is de aanvoer te koud, en met die boost houd je je partner tevreden en mag je doorknutselen 8)
Blijft nog steeds veranderen aangezien we nog geen serieuze vriestemperaturen hebben gehad, werk nu via een stooklijn met buitensensor, maar kan zomaar wijzigen, klikerdeklik en beter, of niet :-( .

• Rivanov
  • Nu online
Heb momenteel mijn HA draaien op een Raspberry Pi 4 met 2GB RAM.
Ik merk de laatste tijd veel Connection Lost meldingen wanneer ik wat "simpele" handelingen aan het doen ben. Gisteren wilde ik mijn Smart Doorbell ESPHome bordje flashen (van Zuidwijk) en dat ging keer op keer fout. Mijn buurman heeft het uiteindelijk moeiteloos kunnen oplossen via zijn HA installatie, die draait op een Pi 5 met 8GB RAM.

Mijn installatie draait momenteel ook nog op een MicroSD en dat is natuurlijk ook verre van ideaal. Bij voorkeur wil ik alles upgraden waaronder de huidige Pi 4 naar een Pi 5. Hoeveel RAM is dan wenselijk? Is de 4GB RAM versie in principe al meer dan voldoende of kan ik beter voor 8GB gaan?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

MazzHead schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:41:
[...]

Die diyless met een ESP32 met daarop ESPHome in combinatie met HA stuurt de boel. Een oude iPad met magneet op de koelkast met de HA app is de interface en vervangt de eTwist. Of de eTwist moet met HA praten, maar geen idee

[list]
• Ik gebruik Xiaomi LYWSD03MMC sensoren in de kamers (BLE) samen met Sonoff TRVZB kranen. Heb het nu zo dat de temperaturen van de sensoren via de ESP32 met ESPHome (BLE tracker) ook naar die TRVZB gaan (external temperature sensor aan). Op die ESP32 draait ook de OpenTherm component en shield aangesloten, kosten per kamer een €30-35
[...]
Top dankjewel _/-\o_ ik ga ermee aan de slag. Dat van die iPad is ook een leuke oplossing inderdaad, ik zat veel te moeilijk te denken via specifieke thermostaatdisplays.

• Stefkee3
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 03-01 11:04
Stefkee3 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:04:
Goedemiddag,

Ik werk al een tijdje met KAKU, en probeer nu de overstap te maken naar HASS,

Aangezien ik nog best veel basic line producten van KAKU heb wil ik mijn ICS-2000 werkend krijgen in HASS

Nu weet ik dat daar voor een interigatie is, maar op een of andere onverklaarbare wijze krijg ik dit niet voor elkaar

Ik ben best een noob op het gebied van scripting en dergelijke, maar een “how-to” volgen lukt me wel

Ik probeer https://github.com/rdegraafwhizzkit/ics2000-hass werkend te krijgen, ik volg netjes de stappen, HACS gedownload naar HASS, de interigratie gedownload, configuratie.yaml aangepast met MAC, username en password

En vervolgens gebeurd er helemaal niks, het enige wat ik in mijn entiteiten terug kan vinden is de update, maar als ik ga zoeken tussen de geïnstalleerde add-ons zie ik de ICS-2000 er ook niet tussen staan, terwijl die wel onder HACS staat.

Ik denk dat ik ergens een belangrijke stap mis, maar kan hem nergens vinden, ook al meerdere herinstallaties geprobeerd
Inmiddels krijg ik volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfrifsH56QkPRbr0JNfSo9S3fFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9826pJRmuI7yG73j9rtUMavt.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:47
Ik zit met een tweetal vervelende Yeelight spots. Deze spots zijn in de Yeelight app en werken daar prima. Ik heb ze in Homeassistanttoegevoegd.De lampen gaan de eerste keer aan via een automation met bewegingssensor. Het probleem is alleen, ze gaan niet meer uit. Dit terwijl dit wel in de automation is opgenomen. De twee spots gaan ook op uit in Homeassistant na een aantal uur, ze zijn dan niet meer te besturen en dan moet ik de integratie opnieuw laden wil ik weer toegang krijgen. Als ik de lampen dan uitzet via Yeelight, reageert de beweginssensor in Homeassistant weer door de lampen aan te zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Bewegingautomation badkamer
description: ""
use_blueprint:
  path: homeassistant/motion_light.yaml
  input:
    motion_entity: binary_sensor.bewegingssensor_badkamer
    light_target:
      entity_id:
        - light.yeelight_monob_0x1b422916
        - light.badkamer_rechts

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:53
Hallo, ik probeer al een tijdje mijn google calendar aan home assistant toe te voegen maar kom er niet uit.
Ik zit nu in een staat vast dat zodra ik de google calendar integratie toevoeg ik de volgende foutmelding krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQsbYLdFUQjXrKF-9liBhNQEQko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hB2guaxYUARvhkJgSlWAW4hD.jpg?f=user_large

Ik ben al met Google en ChatGPT aan de slag geweest maar kan niet vinden waar het fout gaat.
Iemand die mij kan helpen?

Reboot of helemaal uitzetten en opnieuw aanzetten lost het niet op.
Ik kan nergens een entiteit vinden die ik kan verwijderen en heb zelfs al studio code server geinstalleerd om mijn config file te bekijken, maar daar vind ik ook niks van google calendar.

[ Voor 19% gewijzigd door Rudoo op 22-12-2025 14:26 ]

• 0xygen500
Rudoo schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:25:
Hallo, ik probeer al een tijdje mijn google calendar aan home assistant toe te voegen maar kom er niet uit.
Ik zit nu in een staat vast dat zodra ik de google calendar integratie toevoeg ik de volgende foutmelding krijg:
[Afbeelding]

Ik ben al met Google en ChatGPT aan de slag geweest maar kan niet vinden waar het fout gaat.
Iemand die mij kan helpen?

Reboot of helemaal uitzetten en opnieuw aanzetten lost het niet op.
Ik kan nergens een entiteit vinden die ik kan verwijderen en heb zelfs al studio code server geinstalleerd om mijn config file te bekijken, maar daar vind ik ook niks van google calendar.
Wel een Naam / OAuth Client-ID / OAuth Client geheim aangemaakt?

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:53
0xygen500 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:31:
[...]

Wel een Naam / OAuth Client-ID / OAuth Client geheim aangemaakt?
Ja, en ben inmiddels wat verder.
Instellingen > apparaten & diensten > 3 puntjes rechts bovenin > Toepassingsreferenties.
Daar stond een oude config die ik heb kunnen verwijderen.
Ik heb inmiddels een actieve connectie! Nu verder spelen :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-01 16:02
Aan de hand van mijn post van gisteren over Matter heb ik inmiddels ook mijn oudere Conbee II als OpenThread Border Router werkend gekregen :). Deze heb ik tevens toegevoegd aan het NEST-PAN netwerk zodat ik nu twee Thread border routers heb :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXdP0AK1OIiu5R_rdO8tW1hf9rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ay1FEyWIjlg4Acv3x5ZG810O.png?f=fotoalbum_large

Het Docker vlan netwerk heb ik inmiddels ook gedropt. Deze maak ik nu (via Ansible) aan met ip op mijn IoT vlan met vlan tag 10:
alex@Brickhouse:~$ sudo ip link add link enp3s0 name enp3s0.10 type vlan id 10
alex@Brickhouse:~$ sudo ip link set dev enp3s0.10 up
alex@Brickhouse:~$ sudo sysctl -w net.ipv6.conf.enp3s0/10.forwarding=0
alex@Brickhouse:~$ sudo sysctl -w net.ipv6.conf.enp3s0/10.accept_ra=1
alex@Brickhouse:~$ sudo sysctl -w net.ipv6.conf.enp3s0/10.accept_ra_rt_info_max_plen=64

De route naar het Thread netwerk verschijnt dan naar een minuutje in de routing tabel:
alex@Brickhouse:~$ ip -6 route
2a02:c123:baab::/64 dev enp3s0 proto kernel metric 256 expires 86186sec pref medium
2a02:c123:baab:5::/64 dev enp3s0.10 proto kernel metric 256 expires 86182sec pref medium
fd13:929d:b6e7:1::/64 via fe80::523c:ff3f:fead:b0eb dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1656sec pref medium
default via fe80::1c0b:8bff:fe44:2665 dev enp3s0 proto ra metric 1024 expires 1586sec hoplimit 64 pref high
default via fe80::1c0b:8bff:fe44:2665 dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1582sec hoplimit 64 pref high

En idem voor de routing tabel in de Matter container, aangezien deze host networking heeft.

Het opzetten van de Thread Border Router met de Conbee II was daarna triviaal. Ik gebruik de ownbee/hass-otbr-docker Docker image omdat deze variant wat aanvullende tweaks en configuratie heeft tov de images van openthread. Met mijn Conbee II gebruik ik de volgende Compose.

compose.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
services:
  openthread-border-router:
    container_name: openthread-border-router
    image: ghcr.io/ownbee/hass-otbr-docker:latest@sha256:2dc174a405f79f053fbdb9e0fb33db7d2c419e73891f196c404915fb51d78b23
    restart: on-failure:5
    environment:
      DEVICE: "/dev/ttyOTBR"
      BACKBONE_IF: enp3s0.10
      FLOW_CONTROL: 1
      FIREWALL: 1
      NAT64: 1
      BAUDRATE: 115200
      OTBR_REST_PORT: 8081
      OTBR_WEB_PORT: 7586
      AUTOFLASH_FIRMWARE: 0
    volumes:
      - /opt/openthread:/var/lib/thread
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_Thread_RCP__ConBee_II__000000007-if00:/dev/ttyOTBR
      - /dev/net/tun:/dev/net/tun
    network_mode: host
    security_opt:
      - apparmor:unconfined
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    tty: false
    stdin_open: false
    tmpfs:
      - /tmp:rw,noexec,nosuid,nodev,size=512m
    pids_limit: 128

Met uiteraard mijn VLAN netwerk interface als backbone en de correcte identifier van mijn Conbee II zoals gevonden in /dev/serial/by-id/.

Deze border router werd ontdekt door Home Assistant, maar was niet geconfigureerd. Ik heb vervolgens in de web interface (op poort 7586) in het Form tabje een nieuw netwerk gestart die in Home Assistant onder de Thread integratie erbij kwam als OpenThreadDemo. Dat netwerk heb ik toegevoegd aan het NEST-PAN-* netwerk.

Als je een Thread netwerk hebt gestart, en alles werkt zoals verwacht, dan zou je op de host (vanwege host networking) een wpan0 netwerk erbij moeten krijgen:
alex@Brickhouse:~$ ip -6 route
2a02:c123:baab::/64 dev enp3s0 proto kernel metric 256 expires 86186sec pref medium
2a02:c123:baab:5::/64 dev enp3s0.10 proto kernel metric 256 expires 86182sec pref medium
fd13:929d:b6e7:1::/64 dev wpan0 proto kernel metric 64 pref medium
fd13:929d:b6e7:1::/64 via fe80::523c:ff3f:fead:b0eb dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1718sec pref medium

Hierbij dus ook in dezelfde IP range als het Nest netwerk, waarbij we dus kunnen verifiëren dat dit werkt zoals verwacht *O* . En ook onder het Topology tabje in de OpenThread Border Router web UI zie ik de verwachte nodes terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOEBCDn-cTJmGMmf-UBPhIJhgjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p6JSOQZlW2TDwWDnEtZ7yWGH.png?f=fotoalbum_large

De Conbee II is wel storingsgevoelig :X. Ik heb deze nu op kanaal 15 in de 802.15.4 frequentieruimte staan wat precies tussen kanalen 1 en 6 in 802.11 zou zitten. Mijn Sonoff ZBDongle-P met het Zigbee netwerk zit op kanaal 25. Daar wil ik dus uit de buurt blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHo1f9ELP0SrnuHtdLzfeeTXRTc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NoJnH71TJAtMdmmsJNgwi3Ta.png?f=user_large

Op zich prima, maar naast de metalen behuizing van mijn NAS is het bereik 0,0. Vanaf 10 centimeter afstand werkt het vervolgens prima. Maar het is wel wat behelpen in mijn kleine 'serverruimte' O-).

De IKEA ALPSTUGA luchtkwaliteitssensor werkt overigens meer dan prima en geeft zeer vergelijkbare waardes omtrent CO2, PM2.5, temperatuur en luchtvochtigheid met andere sensoren in de woonkamer. De IKEA MYGGSPRAY bewegingssensor is lekker gevoelig, al heb ik mijn twijfels over de lichtsterkte meting. Die lijkt wat aan de lage kant te liggen. Wel is deze sensor IP67 geschikt waardoor deze ook buiten kan. Tot slot geeft de TIMMERFLOTTE temperatuur- en luchtvochtigheidssensor eveneens zeer vergelijkbare waardes met andere sensoren in de omgeving. Het displaytje is een leuke toevoeging.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:24

Antonio di

a mi me dijeron que si

Technician- schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:07:
Ik moet alles nog leren over HA.
Maar wil een Sparky P1 uitlezer toevoegen. Dit kan met IP adres en poort 3902 op DSMR

Ik krijg steeds een foutmelding bij toevoegen:
“An unknown error”
Iemand nog tips?
poort 3602 i.c.m. het juiste versie nummer van je slimme meter. Zie;
https://support.chargee.e...assistant-met-mijn-sparky

[ Voor 18% gewijzigd door Antonio di op 22-12-2025 17:32 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:39
Antonio di schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:30:
[...]

poort 3602 i.c.m. het juiste versie nummer van je slimme meter. Zie;
https://support.chargee.e...assistant-met-mijn-sparky
3602, klopt, dat riedeltje had ik al doorlopen.
Er zit een switch tussen de home assist en de router van kpn waar sparky op zit.
Kan dat nog wat tegenhouden?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Technician- Een switch kan geen kwaad. Maar als het stiekem toch een tweede router is dan gaat het niet werken.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53
Rivanov schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:06:
Heb momenteel mijn HA draaien op een Raspberry Pi 4 met 2GB RAM.
Ik merk de laatste tijd veel Connection Lost meldingen wanneer ik wat "simpele" handelingen aan het doen ben. Gisteren wilde ik mijn Smart Doorbell ESPHome bordje flashen (van Zuidwijk) en dat ging keer op keer fout. Mijn buurman heeft het uiteindelijk moeiteloos kunnen oplossen via zijn HA installatie, die draait op een Pi 5 met 8GB RAM.

Mijn installatie draait momenteel ook nog op een MicroSD en dat is natuurlijk ook verre van ideaal. Bij voorkeur wil ik alles upgraden waaronder de huidige Pi 4 naar een Pi 5. Hoeveel RAM is dan wenselijk? Is de 4GB RAM versie in principe al meer dan voldoende of kan ik beter voor 8GB gaan?
ik heb ook best veel connection lost meldingen. Draai zelf op een rpi4 met 4GB.
Waarom denk je dat het aan de hardware ligt?
Zit zelf ook te denken aan upgraden, dit zal de rpi met 8 GB zijn.

Ik zie alleen nooit dat mijn cpu / memory het zwaar hebben

Tijd van werken, tijd van rusten

• JBS
  • Niet online

JBS

RobertMe schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:46:
[...]

Waarom zou je een 3th party image gebruiken terwijl er een officiële van OpenThread Border Router is? Zie: https://openthread.io/guides/border-router/build-docker

Overigens heb ik het zelf niet draaien. Maar wat ik eens heb gelezen moet het prima werken met die container, en nog een Matter controler container (er vanuit gaande dat je Matter over Thread wilt gebruiken).
Terechte vraag inderdaad, die stond ook op m'n lijstje toen ik me zat af te vragen welke docker container ik zou gaan gebruiken. Nu inderdaad aan de slag gegaan met de officiële container van OpenThread Border Router: https://openthread.io/guides/border-router/build-docker

SONOFF Dongle Plus MG24 (https://sonoff.tech/en-eu...b-dongle-dongle-plus-mg24) met daarop OpenThread RCP firmware geflashed via https://dongle.sonoff.tech/sonoff-dongle-flasher. Na opnieuw verbinden bevestigt de tool dat de OpenThread RCP firmware op de stick aanwezig is.

M'n docker compose:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
services:
    image: openthread/border-router:latest 
    container_name: otbr
    privileged: true
    environment:
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=460800&uart-flow-control=0"
      OT_INFRA_IF: "eno1"
      OT_THREAD_IF: "wpan0"
      OT_REST_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
      OT_REST_LISTEN_PORT: "8081"
      OT_LOG_LEVEL: 7    
    devices:
      - /dev/ttyUSB3:/dev/ttyUSB3
    restart: unless-stopped

De container wil echter niet starten.
Op basis van bovenstaande docker compose zie ik dit in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service otbr-agent: starting
Configuring OpenThread firewall...
Configuring OpenThread NAT64...
Starting otbr-agent...
[NOTE]-AGENT---: Running 0.3.0-bfb8dd9
[NOTE]-AGENT---: Thread version: 1.4.0
[NOTE]-AGENT---: Thread interface: wpan0
[NOTE]-AGENT---: Radio URL: spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=460800&uart-flow-control=0
[NOTE]-AGENT---: Radio URL: trel://eno1
[NOTE]-ILS-----: Infra link selected: eno1
[INFO]-RCP_HOS-: OpenThread log level changed to 5
50d.13:30:11.053 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:0, cmd:RESET
50d.13:30:11.053 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=0
50d.13:30:13.055 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:13.055 [I] P-SpinelDrive-: co-processor self reset successfully
50d.13:30:13.055 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:13.055 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:15.057 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:15.057 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:15.057 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:17.059 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:17.059 [C] Platform------: Init() at spinel_driver.cpp:87: Failure
50d.13:30:17.059 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:17.059 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:19.061 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout

Ik zie dus wel een 'co-processor self reset successfully' maar uiteindelijk wel een '[W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout'

Hetzelfde met baudrate van 115200.

YAML:
1
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=115200&uart-flow-control=0"

Nog wat zaken zonder succes geprobeerd, waaronder:
  • /dev/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Plus_MG24_6a9ecbcbf69aef118435af9061ce3355-if00-port0 in plaats van /dev/ttyUSB3, alsook via een symlink
  • Baudrate van 460800 met uart-flow-control=1 (aan) of -0 (uit)
  • Baudrate van 115200 met uart-flow-control=1 (aan) of -0 (uit)
  • &no-reset toegevoegd om een bootloop uit te sluiten
  • ModemManager uitgeschakeld via sudo systemctl stop ModemManager en daarna sudo systemctl disable ModemManager
Output van 'ls -l /dev/serial/by-id/':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDbOQz5zk9xqyJmODiPUptLomRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YEKFO0w2iFhzRJ5n3R6I5Wmp.png?f=fotoalbum_large

Iemand een tip? :)

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 23-12-2025 07:32 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-01 20:35
Ik heb al een tijdje volgende melding staan die ik niet wegkrijg:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7tNs0nDR/1.jpg

Als ik op verzenden klik staat er press button on homewizard device for 2 seconds then select button below.
Maar ik heb geen knop...

Is een SDM230-wifi device van homewizard

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 22-12-2025 19:25 ]

• Rivanov
  • Nu online
Driek schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:01:
[...]

ik heb ook best veel connection lost meldingen. Draai zelf op een rpi4 met 4GB.
Waarom denk je dat het aan de hardware ligt?
Zit zelf ook te denken aan upgraden, dit zal de rpi met 8 GB zijn.

Ik zie alleen nooit dat mijn cpu / memory het zwaar hebben
Zit standaard op 1.4GB van de 2GB. Dus weinig headroom.
Heb vanmiddag de installatie van microSD overgezet naar SSD, maar nog steeds hetzelfde helaas.

Zojuist toch maar de RPi 5 8GB besteld. Komt morgen binnen. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Driek
  • Laatst online: 14:53
Rivanov schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:27:
[...]

Zit standaard op 1.4GB van de 2GB. Dus weinig headroom.
Heb vanmiddag de installatie van microSD overgezet naar SSD, maar nog steeds hetzelfde helaas.

Zojuist toch maar de RPi 5 8GB besteld. Komt morgen binnen. :)
Ben benieuwd

Tijd van werken, tijd van rusten

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16

BiG-GuY

skank schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:24:
Ik heb al een tijdje volgende melding staan die ik niet wegkrijg:
[Afbeelding]

Als ik op verzenden klik staat er press button on homewizard device for 2 seconds then select button below.
Maar ik heb geen knop...

Is een SDM230-wifi device van homewizard
Deze is al een tijd terug vaker voorbij gekomen, heb je al gezocht in het topic op HomeWizard? Ze bedoelen hiermee de Wifi knop. Let op dat je hem niet te lang ingedrukt houdt, want dan gaat AP mode aan en gaat hij van de wifi af.

Gallery V&A

• Antonio di
  • Laatst online: 13:24

Antonio di

a mi me dijeron que si

Technician- schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:16:
[...]

3602, klopt, dat riedeltje had ik al doorlopen.
Er zit een switch tussen de home assist en de router van kpn waar sparky op zit.
Kan dat nog wat tegenhouden?
Zoals al gemeld, een switch zou het probleem niet moeten zijn. Neem contact op met support van sparky :'(

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• skank
BiG-GuY schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:39:
[...]

Deze is al een tijd terug vaker voorbij gekomen, heb je al gezocht in het topic op HomeWizard? Ze bedoelen hiermee de Wifi knop. Let op dat je hem niet te lang ingedrukt houdt, want dan gaat AP mode aan en gaat hij van de wifi af.
Thx opgelost

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:40
blatenja schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:11:
[...]

Heb je jouw prompt toevallig nog en voeg je de js toe aan de template yaml via een addon?
Ook heel benieuwd naar!

• skank
Epson TW9300 aansturen via home assistant

Ik zit thuis met een scope scherm, en mn beamer (epson tw9300) heeft lens memory.
Nu zou ik graag dit automatisch willen laten schakelen (ipv via de 2 preset knoppen op de ab) via home assistant.
Kan dit?

De officiële integratie kan dit niet volgens mij : https://www.home-assistant.io/integrations/epson/
Echter mss wel met deze: https://github.com/amosyuen/ha-epson-projector-link
Zijn er nog ideetjes/manieren om dit werkend te krijgen?

• Rivanov
  • Nu online
Ik heb een Smart Doorbell (ESP via Zuidwijk) en wil een TTS laten afspelen op de Sonos Roam wanneer de deurbel gaat. Hiervoor heb ik het volgende script (gekregen van m'n buurman en wat getweaked via ChatGPT) maar de melding wordt niet door de Sonos afgespeeld.

Wanneer ik via Developer Tools > Actions > tts.speak een melding verstuur dan wordt deze wél afgespeeld o op de Sonos Roam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ35sMhzgZfkJQzaoC_01NQfgrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/inXbWfZ2yyer2vrbmTnwldxY.png?f=fotoalbum_large

Als ik het script handmatig uitvoer, dan krijg ik ook het scherm om een tekst in te voeren en te versturen naar m'n Sonos, maar dit werkt vervolgens niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQFDxWJzGua3SR4AR7rB63dCW6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bxZ0Rojn6A40SH2Dt8hKRajd.png?f=fotoalbum_large

Dit is het script dat ik nu heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
alias: Sonos TTS script
description: Stuur een melding naar een Sonos speaker
fields:
  entity_id:
    name: Sonos speaker
    description: Kies op welke speaker het bericht moet spelen
    required: true
    example: media_player.sonos_roam
    selector:
      entity:
        multiple: false
        integration: sonos
        domain: media_player
    default: media_player.sonos_roam
  volume:
    name: Volume
    description: Het volume waarop het bericht moet worden afgespeeld
    example: "0.75"
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 1
        step: 0.01
        mode: slider
    default: 0.25
      text: null
    name: Bericht
    description: Het te spreken bericht
sequence:
  - variables:
      speaker: "{{ entity_id|default('media_player.sonos_roam') }}"
  - action: sonos.snapshot
    data:
      entity_id: "{{ speaker }}"
      with_group: true
  - action: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: "{{ volume|default(0.25) }}"
  - target:
      entity_id: tts.google_translate
    data:
      media_player_entity_id: "{{ speaker }}"
    action: tts.speak
  - delay: "00:00:02"
  - wait_template: "{{ is_state(speaker, 'playing') }}"
    timeout: "00:00:30"
  - wait_template: "{{ not is_state(speaker, 'playing') }}"
    timeout: "00:02:00"
  - action: sonos.restore
    data:
mode: parallel
max: 3

Iemand enig idee wat ik fout doe? :)

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-12-2025 14:11 ]

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:28
Rivanov schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:45:
Ik heb een Smart Doorbell (ESP via Zuidwijk) en wil een TTS laten afspelen op de Sonos Roam wanneer de deurbel gaat. Hiervoor heb ik het volgende script (gekregen van m'n buurman en wat getweaked via ChatGPT) maar de melding wordt niet door de Sonos afgespeeld.

Wanneer ik via Developer Tools > Actions > tts.speak een melding verstuur dan wordt deze wél afgespeeld o op de Sonos Roam.

Als ik het script handmatig uitvoer, dan krijg ik ook het scherm om een tekst in te voeren en te versturen naar m'n Sonos, maar dit werkt vervolgens niet.

Dit is het script dat ik nu heb:

Iemand enig idee wat ik fout doe? :)
Ik weet niet wat je verkeerd doet, maar ik heb dit in mijn Automation.yaml en werkt perfect:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1754320561976'
  alias: Er wordt aangebeld
  description: ''
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - binary_sensor.deurbel_voor_ringing
    from: 'off'
    to: 'on'
  conditions: []
  actions:
  - data:
      entity_id: media_player.homepod_links,media_player.homepod_rechts,media_player.kantoor_homepod,media_player.woonkamer
      cache: true
    action: tts.cloud_say
  mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-12-2025 14:12 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Rivanov
  • Nu online
Got it working. Hij riep de verkeerde Google Translate entity aan. :) Stond op tts.google_translate i.p.v. tts.google_translate_nl_nl

Dit is het werkende script.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
alias: Sonos TTS script v2
description: Stuur een melding naar een Sonos speaker
fields:
  entity_id:
    name: Sonos speaker
    description: Kies op welke speaker het bericht moet spelen
    example: media_player.sonos_roam
    selector:
      entity:
        multiple: false
        integration: sonos
        domain: media_player
    default: media_player.sonos_roam
  volume:
    name: Volume
    description: Het volume waarop het bericht moet worden afgespeeld
    example: "0.75"
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 1
        step: 0.01
        mode: slider
    default: 0.25
      text: null
    name: Bericht
    description: Het te spreken bericht
sequence:
  - variables:
      speaker: "{{ entity_id|default('media_player.sonos_roam') }}"
  - action: sonos.snapshot
    data:
  - action: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: "{{ volume|default(0.25) }}"
  - data:
      media_player_entity_id: "{{ speaker }}"
    action: tts.speak
    target:
      entity_id: tts.google_translate_nl_nl
  - delay: "00:00:02"
  - wait_template: "{{ is_state(speaker, 'playing') }}"
    timeout: "00:00:30"
  - wait_template: "{{ not is_state(speaker, 'playing') }}"
    timeout: "00:02:00"
  - action: sonos.restore
    data:
mode: parallel
max: 3

Ondertussen zou je moeten weten hoe de cade tags werken

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 23-12-2025 14:11 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:44
Ik heb een simpele automatisering gemaakt die mijn ventilatie in de badkamer aan zet zodra de luchtvochtigheid boven 60% komt. Ik heb deze opgeslagen, maar hij reageert niet automatisch, maar wel als ik handmatig op 'Run actions' klik. Mis ik nou iets? Hij staat op Enabled als automatisering.

En, is deze automatisering zo uit te breiden dat de ventilatie ook stopt zodra de vochtigheid onder de 60% is? Of kan ik dan beter een nieuwe aanmaken?

De GUI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4QEqmAX8O30drYAC23790eA2YU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kvoDB7KZbPM6naVSVDqoPDol.png?f=user_large

De code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Badkamer TEST
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.itho_cve_humidity
    above: 60
conditions:
  - condition: device
    device_id: f114a6c62213cdbaa8146742f38ca46f
    domain: fan
    entity_id: fb0ccda81c0b7633651b73e195d7bc70
    type: is_off
actions:
  - type: turn_on

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:56

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dag!

Ik heb nu eindelijk zover dat m'n airco 'slim' reageert op allerlei zaken. Ik draai Home Assistant, en alles werkt perfect. Alles zitten finetunen, en een uitgebreide automatisering met allerlei instelbare parameters zorgen er voor dat het behaagelijk is hier in huis.

Maar doordat ie nu dus de airco vaker aanroept dan als ik 'm 24/7 zou laten draaien, bereik ik ook veel sneller m'n poll limit...

En daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Een andere daikin van ons heeft nog local api. Maar deze nieuwe dus niet meer. Hoe verzinnen ze het?! Ik wist dit hoor toen ik 'm kocht, en gelukkig kwam Daikin Onecta uit als -third party- integration, maar toch.... Hier wordt ik niet heel blij van.

Het zou Daikin sieren als ze de api-rate-limit zouden verhogen, of nog beter, gewoon weer een local api....

Professioneel Heftruck Syndroom

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@mede Run actions doet echt exact dat, de acties uitvoeren zonder triggers of conditions.

En op zich zie ik niets geks in de automation. Op zich niet heel nuttige condition (gaat niets stuk als hij al aan staat). Enige dat ik kan bedenken, de luchtvochtigheid is nu al boven de 60. Dan zal deze eerst onder de 60 moeten komen waarna hij triggert als deze weer boven de 60 komt.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:58
Omdat @Septillion laatst wel een goed punt inbracht ben ik mijn automations na mijn migratie eens in kaart gaan brengen (van NodeRed naar GUI) door met een sensor de active automations in kaart te brengen.

A) Best geinig om in beeld te hebben
B) Heeft er voor gezorgd dat ik 1 automation heb met 5minuten wait (keuken lampen uit na stoppen detecteren beweging) en 1 met 20minuten. Die laatste is om s avonds de verlichting in 2 etappes aan te doen. Eerst spots woonkamer aan de tv kant en na 20 minuten die aan de bank-kant aan. Ik ben nog aan t denken of ik daar wat mee kan, maar ben bereid te accepteren dat ik die 20 minuten een wait heb..

Geen vraag, gewoon n mededeling en tevens bedankje aan Sept.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

mede schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:05:
Ik heb een simpele automatisering gemaakt die mijn ventilatie in de badkamer aan zet zodra de luchtvochtigheid boven 60% komt. Ik heb deze opgeslagen, maar hij reageert niet automatisch, maar wel als ik handmatig op 'Run actions' klik. Mis ik nou iets? Hij staat op Enabled als automatisering.

En, is deze automatisering zo uit te breiden dat de ventilatie ook stopt zodra de vochtigheid onder de 60% is? Of kan ik dan beter een nieuwe aanmaken?

De GUI:
[Afbeelding]

De code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
triggers:
    entity_id:
conditions:
actions:
Wil je dat hij aan gaat bij 60% RH, of dat hij aan gaat bij een plotselinge stijging in luchtvochtigheid? Dat laatste heb ik gedaan en dat werkt uitstekend. Ik stuur mijn ventilatiebox met een Shelly 2PM, switch 0 is de "lage" stand en switch 1 de "hoge" stand. Met een derivative helper voor de luchtvochtigheid en een timer van een half uur schakelt hij in bij plotselinge verandering en terug naar laag na een half uur. :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: Afzuiging v2
description: >-
  Automatisering van afzuiginstallatie in huis. Automatisch schakelen naar lage
  stand na 30 min.
triggers:
    entity_id:
      - switch.afzuiging_switch_1
    to: "on"
    id: Afzuiging hoog aan
    entity_id:
      - timer.timer_halfuur
    to: idle
    id: Timer klaar
    entity_id:
      - sensor.badkamer_humidity_der
    above: 1
    id: Verandering luchtvochtigheid
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Afzuiging hoog aan
        sequence:
          - action: timer.start
            metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: timer.timer_halfuur
      - conditions:
            id:
              - Verandering luchtvochtigheid
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            target:
              entity_id: switch.afzuiging_switch_1
      - conditions:
            id:
              - Timer klaar
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            target:
              entity_id: switch.afzuiging_switch_0

En FYI, dit is de output van mijn derivative helper van de afgelopen 24 uur. Mag jij raden wanneer ik onder de douche stond. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn5Ub9j91D-y85VWGby2ZBHEZ3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R1dAjvfxvsmXXbe0NnSESMg7.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 23-12-2025 17:47 ]

• Koepert
Hey All,

ff ander vraagje, gebruikt iemand hier de Spotcast integratie? Ik gebruik m niet megaveel, maar begin wel simpel te worden van de spam in mn log omtrent de sensor.playlists_sensor (v4.01). Is het de moeite om naar v5 of zelfs v6 al te gaan of is dat helemaal ruk?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
Koepert schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:49:
Hey All,

ff ander vraagje, gebruikt iemand hier de Spotcast integratie? Ik gebruik m niet megaveel, maar begin wel simpel te worden van de spam in mn log omtrent de sensor.playlists_sensor (v4.01). Is het de moeite om naar v5 of zelfs v6 al te gaan of is dat helemaal ruk?
Je kunt die sensor uit het log halen als je wil
https://www.home-assistant.io/integrations/logger/

Edit:
Ik bedoelde logbook (tegenwoordig Activity)
https://www.home-assistant.io/integrations/logbook/

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 24-12-2025 08:26 ]

Home Assistant configuratie

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-01 21:54
Hallo allemaal, sinds een week nu over op Delta als ISP. Een wifi7 router gekregen bij het pakket en geïnstalleerd. Nu kunnen we via de website op HA komen als de portforwardeing uit staat in de router. Als die aanstaat kan het alleen via een externe verbinding. De HA app wil op geen enkele manier meer verbinding maken. Wat doe ik fout?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Koepert
TheFes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:01:
[...]

Je kunt die sensor uit het log halen als je wil
https://www.home-assistant.io/integrations/logger/

Edit:
Ik bedoelde logbook (tegenwoordig Activity)
https://www.home-assistant.io/integrations/logbook/
Ah bedankt. Ik had al wat ruzie met de juiste annotatie om te filteren in de logger :P

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@nodri2000 Nog dingen ingesteld voor https of doe je puur http? Zo ja, wat?

Daarnaast zou ik eerst debuggen met een computer en een browser. Dan krijg je iets meer feedback.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-01 21:57
Septillion schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:02:
@nodri2000 Nog dingen ingesteld voor https of doe je puur http? Zo ja, wat?

Daarnaast zou ik eerst debuggen met een computer en een browser. Dan krijg je iets meer feedback.
Misschien iets met hairpin loopback?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-01 21:57
nodri2000 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:05:
Hallo allemaal, sinds een week nu over op Delta als ISP. Een wifi7 router gekregen bij het pakket en geïnstalleerd. Nu kunnen we via de website op HA komen als de portforwardeing uit staat in de router. Als die aanstaat kan het alleen via een externe verbinding. De HA app wil op geen enkele manier meer verbinding maken. Wat doe ik fout?
misschien:
[Delta glasvezel] NAT loopback problemen

• RvL
  • Laatst online: 13:41

RvL

Ik ben sinds een paar weken wat aan het stoeien met een simpel homelab. Ik kwam een oude HP Envy ultra book tegen met een i7 6500U en dacht, wat kan ik daar nu eens mee doen behalve nog ouder laten worden. Het leek me een leuk idee om daar een homelab op in te richten.

Dus headless Debian er op, rootless Docker en spelen maar. Ondertussen draait er een PiHole-Unbound docker op, Jellyfin in een docker. En uiteraard Home Assistant Container op.

De WAF van Home Assistant is groot. Meer dan eens heb ik te horen gekregen dat 'al die verschillende apps' om verlichting, robotstofzuiger, verwarming en dergelijke te bedienen toch wel onhandig is.

Ik ben me nu aan het inlezen op het remote beschikbaar maken van HA zodat ik er ook buiten de deur gebruik van kan maken. Simpel een port-forward op poort 8123 leek me niet zo'n heel goed idee ;)

Onder andere in de startpost staat hier het een en ander over beschreven. Mede daardoor ben ik nu op de volgende oplossing gekomen:
  • headless Debian met rootless Docker
  • Docker container met NGINX Proxy manager
  • Docker container met Home Assistant,
  • Eigen (sub)domein verwijzend naar extern IP van ISP
  • Port forward 443 en 80 op router naar NPM
  • In NPM vervolgens een proxy host aanmaken met Let's Encrypt certificaat naar Home Assistant
Dit naast sterke wachtwoorden, TOTP 2FA voor alle gebruikers en ip_ban_enabled in Home Assistant. En uiteraard het up to date houden van Debian en de verschillende Docker images. Andere Dockers op dezelfde server zijn niet extern bereikbaar.

De vraag is, heb ik zo de beveiliging van remote HA een beetje fatsoenlijk geregeld?

Alternatieven die ik lees:
  • VPN verbinding naar huis. Dat zou simpelweg de makkelijkste optie zijn geweest aangezien ik een Wireguard VPN verbinding heb ingesteld op m'n Fritzbox. Maar het is weer een extra handeling die gedaan moet worden en dat maakt de WAF alweer een stuk kleiner. De VPN constant open laten staan is ook niet handig: vreet batterij en onder andere Android Auto werkt er niet mee.
  • VPS met NGINX en een VPN verbinding naar huis. Zou het probleem van een VPN verbinding op de smartphone op moeten zetten oplossen, maar extra kosten.
  • Gebruik maken van Nabu Casa: extra kosten (hoger dan een simpele VPS bij b.v. Hetzner), maar je ondersteunt HA wel weer financieel

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik mis de optie om via cloudfare te werken?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RvL

RvL

Goede optie inderdaad nu je het zegt. Aan het begin van mijn zoektocht wel tegen gekomen, maar vooral door middel van een HA add-on. Aangezien ik HA Container draai kan ik geen add-ons toevoegen. Dus al vrij snel links laten liggen en verder gezocht.

Maar een wat gerichtere zoekactie leert me dat het ook goed mogelijk is zonder de add-on te gebruiken, alleen wat minder makkelijk. Ik ga me daar eens verder in verdiepen :)

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 24-12-2025 10:27 ]

Nu de dekens nog...

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-01 20:07
RvL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:07:
Ik ben sinds een paar weken wat aan het stoeien met een simpel homelab. Ik kwam een oude HP Envy ultra book tegen met een i7 6500U en dacht, wat kan ik daar nu eens mee doen behalve nog ouder laten worden. Het leek me een leuk idee om daar een homelab op in te richten.

Dus headless Debian er op, rootless Docker en spelen maar. Ondertussen draait er een PiHole-Unbound docker op, Jellyfin in een docker. En uiteraard Home Assistant Container op.

De WAF van Home Assistant is groot. Meer dan eens heb ik te horen gekregen dat 'al die verschillende apps' om verlichting, robotstofzuiger, verwarming en dergelijke te bedienen toch wel onhandig is.

Ik ben me nu aan het inlezen op het remote beschikbaar maken van HA zodat ik er ook buiten de deur gebruik van kan maken. Simpel een port-forward op poort 8123 leek me niet zo'n heel goed idee ;)

Onder andere in de startpost staat hier het een en ander over beschreven. Mede daardoor ben ik nu op de volgende oplossing gekomen:
  • headless Debian met rootless Docker
  • Docker container met NGINX Proxy manager
  • Docker container met Home Assistant,
  • Eigen (sub)domein verwijzend naar extern IP van ISP
  • Port forward 443 en 80 op router naar NPM
  • In NPM vervolgens een proxy host aanmaken met Let's Encrypt certificaat naar Home Assistant
Dit naast sterke wachtwoorden, TOTP 2FA voor alle gebruikers en ip_ban_enabled in Home Assistant. En uiteraard het up to date houden van Debian en de verschillende Docker images. Andere Dockers op dezelfde server zijn niet extern bereikbaar.

De vraag is, heb ik zo de beveiliging van remote HA een beetje fatsoenlijk geregeld?

Alternatieven die ik lees:
  • VPN verbinding naar huis. Dat zou simpelweg de makkelijkste optie zijn geweest aangezien ik een Wireguard VPN verbinding heb ingesteld op m'n Fritzbox. Maar het is weer een extra handeling die gedaan moet worden en dat maakt de WAF alweer een stuk kleiner. De VPN constant open laten staan is ook niet handig: vreet batterij en onder andere Android Auto werkt er niet mee.
  • VPS met NGINX en een VPN verbinding naar huis. Zou het probleem van een VPN verbinding op de smartphone op moeten zetten oplossen, maar extra kosten.
  • Gebruik maken van Nabu Casa: extra kosten (hoger dan een simpele VPS bij b.v. Hetzner), maar je ondersteunt HA wel weer financieel
Ik heb het nu werkend met tailscale dat bevalt mij super goed. Super makkelijke op te zetten. Kan vanaf welke locaties dan ook bij mij Home Assistant.

• RobertMe
  • Laatst online: 14:57
_Mitchie_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:35:
[...]

Ik heb het nu werkend met tailscale dat bevalt mij super goed. Super makkelijke op te zetten. Kan vanaf welke locaties dan ook bij mij Home Assistant.
Taiscale is nog steeds een VPN en dus met dezelfde genoemde "nadelen"? Of je moet hem handmatig aan zetten of altijd aan met battery drain als gevolg.

Waarbij ik me overigens af vraag of de gevolgen voor het batterij verbruik echt zo dramatisch zijn. Met Wireguard valt dat volgens mij reuze mee. En op Android zou ik volgens mij prima kunnen instellen dat alleen de HA app over de tunnel hoort / hoeft te gaan. Dan gaat dus niet eens ale verkeer er overheen en hoeft dus ook niet alle verkeer geencryptt te worden.

* RobertMe bevindt zich dus in kamp Wireguard. Sowieso gebruik ik HA niet vaak (/maar zelden) buiten de deur. Dus even de VPN aan zetten is dan een non issue.

Grootste nadeel van gewoon open gooien vind ik dat HA geen security product is. Het zijn makers van een smarthome platform. En ze zullen dus best de beste bedoelingen hebben om dat zo veilig mogelijk te doen. Maar de kans op foutjes die tot security issues leiden (en daardoor bv de authenticatie kunnen omzeilen) acht ik gewoon groter dan bij een product dat 100% op security is gericht (een VPN dus).

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Koepert schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:49:
Hey All,

Ik draai v6 (de beta) maar die is monenteel stuk. Scheelt wel logging daardoor.

Ik herken niet wat je noemt maar zoals al gezegd kun je de entity excluden.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RvL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:26:
Goede optie inderdaad nu je het zegt. Aan het begin van mijn zoektocht wel tegen gekomen, maar vooral door middel van een HA add-on. Aangezien ik HA Container draai kan ik geen add-ons toevoegen. Dus al vrij snel links laten liggen en verder gezocht.

Maar een wat gerichtere zoekactie leert me dat het ook goed mogelijk is zonder de add-on te gebruiken, alleen wat minder makkelijk. Ik ga me daar eens verder in verdiepen :)
Cloudfare is heel makkelijk via een container op te zetten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RvL

RvL

RobertMe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:56:
[...]

Taiscale is nog steeds een VPN en dus met dezelfde genoemde "nadelen"? Of je moet hem handmatig aan zetten of altijd aan met battery drain als gevolg.

Waarbij ik me overigens af vraag of de gevolgen voor het batterij verbruik echt zo dramatisch zijn. Met Wireguard valt dat volgens mij reuze mee. En op Android zou ik volgens mij prima kunnen instellen dat alleen de HA app over de tunnel hoort / hoeft te gaan. Dan gaat dus niet eens ale verkeer er overheen en hoeft dus ook niet alle verkeer geencryptt te worden.
De laatste keer dat ik het (onbewust) heb uitgeprobeerd om Wireguard de hele dag aan te laten staan was het batterijverbruik flink en stond het met stip bovenaan de lijst van apps in Batterijverbruik. Dat was ook de reden dat ik er achter kwam dat de VPN nog open stond :-)
[smalll]/me bevindt zich dus in kamp Wireguard. Sowieso gebruik ik HA niet vaak (/maar zelden) buiten de deur. Dus even de VPN aan zetten is dan een non issue.[/]
De vraag is inderdaad hoe vaak we het buiten de deuren denken te gaan gebruiken. Maar ik weet ook dat als het 'te moeilijk' wordt voor de vrouw dat het sowieso niet gebruikt wordt.
Grootste nadeel van gewoon open gooien vind ik dat HA geen security product is. Het zijn makers van een smarthome platform. En ze zullen dus best de beste bedoelingen hebben om dat zo veilig mogelijk te doen. Maar de kans op foutjes die tot security issues leiden (en daardoor bv de authenticatie kunnen omzeilen) acht ik gewoon groter dan bij een product dat 100% op security is gericht (een VPN dus).
Daar ben ik het mee eens. Dus ben ik op zoek naar een veilige manier die ook voor een redelijke digibeet makkelijk te gebruiken is. Meerdere apps gebruiken om zoiets als de verwarming aan te zetten zal niet gezien worden als makkelijk in Huize RvL. Dan lijkt een Cloudflare tunnel me vooralsnog de beste oplossing?

Nu de dekens nog...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

RobertMe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:56:
[...]

[small]/me bevindt zich dus in kamp Wireguard. Sowieso gebruik ik HA niet vaak (/maar zelden) buiten de deur. Dus even de VPN aan zetten is dan een non issue.[/]

Hier ook WireGuard op de smartphone (voornamelijk om vanalles op HA in de gaten te houden) en die staat toch regelmatig de hele dag aan. Nog niet veel impact op de batterij gemerkt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• marnie
  • Laatst online: 13:57
RvL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:23:
[...]

De laatste keer dat ik het (onbewust) heb uitgeprobeerd om Wireguard de hele dag aan te laten staan was het batterijverbruik flink en stond het met stip bovenaan de lijst van apps in Batterijverbruik. Dat was ook de reden dat ik er achter kwam dat de VPN nog open stond :-)

[...]

De vraag is inderdaad hoe vaak we het buiten de deuren denken te gaan gebruiken. Maar ik weet ook dat als het 'te moeilijk' wordt voor de vrouw dat het sowieso niet gebruikt wordt.

[...]

Daar ben ik het mee eens. Dus ben ik op zoek naar een veilige manier die ook voor een redelijke digibeet makkelijk te gebruiken is. Meerdere apps gebruiken om zoiets als de verwarming aan te zetten zal niet gezien worden als makkelijk in Huize RvL. Dan lijkt een Cloudflare tunnel me vooralsnog de beste oplossing?
Ik gebruik de WG Tunnel app voor mijn Android telefoon. Deze heeft de opie 'auto-tunnel' oftewel de vpn wordt automatisch aan en uitgezet afhankelijk van het netwerk, bij wegvallen vertrouwd wifi netwerk bijvoorbeeld.
Handige functie: je hoeft vpn niet met de hand aan en uit te zetten.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003

De GUI:
[Afbeelding]

De code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
triggers:
    entity_id:
conditions:
actions:
Ik zou gewoon iedere 5 of 10 minuten een check doen, is de luchtvochtigheid boven X%? Dan aan. Is de luchtvochtigheid onder X%? Dan uit.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Ora et Labora
NeFoRcE schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:15:
Dag!

Ik heb nu eindelijk zover dat m'n airco 'slim' reageert op allerlei zaken. Ik draai Home Assistant, en alles werkt perfect. Alles zitten finetunen, en een uitgebreide automatisering met allerlei instelbare parameters zorgen er voor dat het behaagelijk is hier in huis.

Maar doordat ie nu dus de airco vaker aanroept dan als ik 'm 24/7 zou laten draaien, bereik ik ook veel sneller m'n poll limit...

En daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Een andere daikin van ons heeft nog local api. Maar deze nieuwe dus niet meer. Hoe verzinnen ze het?! Ik wist dit hoor toen ik 'm kocht, en gelukkig kwam Daikin Onecta uit als -third party- integration, maar toch.... Hier wordt ik niet heel blij van.

Het zou Daikin sieren als ze de api-rate-limit zouden verhogen, of nog beter, gewoon weer een local api....
Ik weet niet wat de poll-limit is maar ik probeer zo min mogelijk te schakelen.
In mijn geval roep ik hem aan als er in de ochtend beweging in huis is, met wat voorwaarden, en staat dan de hele dag aan tot 23:00. Pas als er niemand thuis is voor 15 minuten (met wat uitzonderingen her en der) gaat hij uit.
Het is vaak goedkoper om hem de hele dag aan te laten dan om steeds te fluctureren tussen 19-23 graden als voorbeeld.
Zo roep ik hem maar een paar keer per dag aan.

• RobertMe
marnie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:30:
[...]

Ik gebruik de WG Tunnel app voor mijn Android telefoon. Deze heeft de opie 'auto-tunnel' oftewel de vpn wordt automatisch aan en uitgezet afhankelijk van het netwerk, bij wegvallen vertrouwd wifi netwerk bijvoorbeeld.
offtopic:
Die app heb ik geprobeerd maar de auto optie werkt niet zonder dat "locatie" zowel in de app als in Android aan staat. En dat locatie in Android aan moet staan is voor mij een dikke no-go. Google hoeft niet vast te leggen waar ik mij bevind en welke wifi netwerken er in de buurt zijn etc etc.
Wat dat betreft vind ik Android wel een beetje overdreven in dat locatie gebeuren nodig is puur zodat een app kan/mag opvragen welk wifi netwerk verbonden is. Sure, dat je de permissie aan de app moet geven dat die iets locatie achtigs mag. Maar 24/7 "de GPS aan zetten"* alleen zodat een app kan "zien" dat ik met het thuisnetwerk verbonden ben :F

* ik weet dat locatie aan/uit niet perse meteen GPS is en dat lligt aan waar de app om vraagt. Maar het aan zetten zorgt er ook voor dat Android / Google periodiek locatie gegevens doet ophalen en doorsturen. En daar zit ik absoluut niet op te wachten.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ora et Labora Ga je mond spoelen jij :+

Maar even serieus, waarom zou je dat überhaupt doen? Je kunt toch gewoon triggeren waar je wilt?

@mede Op zich prima uit te breiden maar is net een stap complexer. Maar juist ook een mooie case om van te leren. Dan zou ik er van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
triggers:
    entity_id:
    id: aan
    entity_id:
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
    below: 60
    id: uit
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - aan
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - uit
        sequence:
          - type: turn_off

Waarbij ik de condition weggehaald heeft want die voegt niets toe. Op het uitgaan heb ik wat tijd hysterese toegevoegd.

Een grote maar, ik zou niet zo snel op absolute luidruchtigheid triggeren. Omdat het best een keer een vochtige dag kan zijn etc. Dus ik trigger op snelle toename en doe nu een vaste runtime nadat het licht uit gaat. Maar er zijn ook andere die het relatief doen aan een sensor in de slaapkamer bijvoorbeeld.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Btw, ben ik de enige die de nieuwe automation editor wel handig vind maar zich compleet dood ergert dat na elke toevoeging of edit de boel weer compleet naar boven is gescrold :|

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:56

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ora et Labora schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:43:
[...]

Ik weet niet wat de poll-limit is maar ik probeer zo min mogelijk te schakelen.
In mijn geval roep ik hem aan als er in de ochtend beweging in huis is, met wat voorwaarden, en staat dan de hele dag aan tot 23:00. Pas als er niemand thuis is voor 15 minuten (met wat uitzonderingen her en der) gaat hij uit.
Het is vaak goedkoper om hem de hele dag aan te laten dan om steeds te fluctureren tussen 19-23 graden als voorbeeld.
Zo roep ik hem maar een paar keer per dag aan.
Snap ik! :) Ik ben er nog mee aan het stoeien. Ik heb 'm bijv. de hele maand oktober (volgens mij) 24/7 laten draaien. Maar nu ben ik aan het stoeien en schuiven met schuifjes om te kijken of dit dan wellicht goedkoper/beter is voor 't apparaat. Maar dat zuipt natuurlijk wel veel meer poll-rates om het zo maar te zeggen....

Professioneel Heftruck Syndroom

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Ik heb een paar simpele dashboarden en die wil ik eigenlijk op een tablet of e-ink scherm laten zien, ik wil liever geen tablet. Zijn er mensen die hier een e-ink scherm gebruiken?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:12:
[...]
Terechte vraag inderdaad, die stond ook op m'n lijstje toen ik me zat af te vragen welke docker container ik zou gaan gebruiken. Nu inderdaad aan de slag gegaan met de officiële container van OpenThread Border Router: https://openthread.io/guides/border-router/build-docker

SONOFF Dongle Plus MG24 (https://sonoff.tech/en-eu...b-dongle-dongle-plus-mg24) met daarop OpenThread RCP firmware geflashed via https://dongle.sonoff.tech/sonoff-dongle-flasher. Na opnieuw verbinden bevestigt de tool dat de OpenThread RCP firmware op de stick aanwezig is.

M'n docker compose:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
services:
    image: openthread/border-router:latest 
    container_name: otbr
    privileged: true
    environment:
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=460800&uart-flow-control=0"
      OT_INFRA_IF: "eno1"
      OT_THREAD_IF: "wpan0"
      OT_REST_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
      OT_REST_LISTEN_PORT: "8081"
      OT_LOG_LEVEL: 7    
    devices:
      - /dev/ttyUSB3:/dev/ttyUSB3
    restart: unless-stopped

De container wil echter niet starten.
Op basis van bovenstaande docker compose zie ik dit in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service otbr-agent: starting
Configuring OpenThread firewall...
Configuring OpenThread NAT64...
Starting otbr-agent...
[NOTE]-AGENT---: Running 0.3.0-bfb8dd9
[NOTE]-AGENT---: Thread version: 1.4.0
[NOTE]-AGENT---: Thread interface: wpan0
[NOTE]-AGENT---: Radio URL: spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=460800&uart-flow-control=0
[NOTE]-AGENT---: Radio URL: trel://eno1
[NOTE]-ILS-----: Infra link selected: eno1
[INFO]-RCP_HOS-: OpenThread log level changed to 5
50d.13:30:11.053 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:0, cmd:RESET
50d.13:30:11.053 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=0
50d.13:30:13.055 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:13.055 [I] P-SpinelDrive-: co-processor self reset successfully
50d.13:30:13.055 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:13.055 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:15.057 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:15.057 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:15.057 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:17.059 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:17.059 [C] Platform------: Init() at spinel_driver.cpp:87: Failure
50d.13:30:17.059 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:17.059 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:19.061 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout

Ik zie dus wel een 'co-processor self reset successfully' maar uiteindelijk wel een '[W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout'

Hetzelfde met baudrate van 115200.

YAML:
1
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=115200&uart-flow-control=0"

Nog wat zaken zonder succes geprobeerd, waaronder:
  • /dev/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Plus_MG24_6a9ecbcbf69aef118435af9061ce3355-if00-port0 in plaats van /dev/ttyUSB3, alsook via een symlink
  • Baudrate van 460800 met uart-flow-control=1 (aan) of -0 (uit)
  • Baudrate van 115200 met uart-flow-control=1 (aan) of -0 (uit)
  • &no-reset toegevoegd om een bootloop uit te sluiten
  • ModemManager uitgeschakeld via sudo systemctl stop ModemManager en daarna sudo systemctl disable ModemManager
Output van 'ls -l /dev/serial/by-id/':

[Afbeelding]

Iemand een tip? :)
Inmiddels draait de OpenThread Border Router in een docker container.
OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=460800", zonder &uart-flow-control=0 was de oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJaVfzzraAO7yW9Cg30U1kVxc3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q5tvMrj312Cy0gKT6ySHe3xi.png?f=user_large

Ook stap 3 van https://www.home-assistan...your-first-thread-network uitgevoerd vanuit de HA app.

Het toevoegen blijft echter nog hangen op 'Verbindng met Thread-netwerk checken' (nadat er verbinding gemaakt is, en Matter credentials gegenereerd zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em1fQsxErSK77_BWhnXlqUJp7nc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n6LRBCPm1z17im1yyOmUVmJU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 24-12-2025 12:41 ]

• marnie
RobertMe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:46:
[...]
offtopic:
Die app heb ik geprobeerd maar de auto optie werkt niet zonder dat "locatie" zowel in de app als in Android aan staat. En dat locatie in Android aan moet staan is voor mij een dikke no-go. Google hoeft niet vast te leggen waar ik mij bevind en welke wifi netwerken er in de buurt zijn etc etc.
Wat dat betreft vind ik Android wel een beetje overdreven in dat locatie gebeuren nodig is puur zodat een app kan/mag opvragen welk wifi netwerk verbonden is. Sure, dat je de permissie aan de app moet geven dat die iets locatie achtigs mag. Maar 24/7 "de GPS aan zetten"* alleen zodat een app kan "zien" dat ik met het thuisnetwerk verbonden ben :F

* ik weet dat locatie aan/uit niet perse meteen GPS is en dat lligt aan waar de app om vraagt. Maar het aan zetten zorgt er ook voor dat Android / Google periodiek locatie gegevens doet ophalen en doorsturen. En daar zit ik absoluut niet op te wachten.
Ik heb zojuist een testje gedaan door de locatie machtiging voor Google weg te halen: de autotunnel functie bleef werken: na uitzetten en weer aanzetten van wifi werd VPN ingeschakeld respectievelijk uitgeschakeld.
Ook de locatie machtiging Android System Intelligence heb ik getest: auto-tunnel blijft werken.
Mogelijk is de werking van de machtigingsafhankelijkheid aangepast.

Off-topic: ik begrijp je zorg mbt Google en privacy.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 22:12
is er een manier dat ik mijn stroom verbruik per uur over een heel jaar heen uit Home Assistant kan downloaden? Ik wil uiteindelijk kunnen zien tussen welke tijden ik het meeste stroom verbruik op een dag. en bijvoorkeur ook nog de dag (maandag, dinsdag enzovoort, dus niet de datum).

[ Voor 16% gewijzigd door ngommers op 24-12-2025 12:30 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ngommers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:29:
is er een manier dat ik mijn stroom verbruik per uur over een heel jaar heen uit Home Assistant kan downloaden? Ik wil uiteindelijk kunnen zien tussen welke tijden ik het meeste stroom verbruik op een dag. en bijvoorkeur ook nog de dag (maandag, dinsdag enzovoort, dus niet de datum).
Ja, gewoon via de entiteit van wat je maar wilt inzien. Zal in dit geval waarschijnlijk je p1-meter/dongle zijn.

Dan kun je via "show more" een tijdsrange opgeven. Let wel op de default data retentie, kan zijn dat je daar wat mee moet gaan spelen als je qua history op dit detailniveau inzage wilt hebben.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Ora et Labora
Septillion schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:48:
@Ora et Labora Ga je mond spoelen jij :+

Maar even serieus, waarom zou je dat überhaupt doen? Je kunt toch gewoon triggeren waar je wilt?
Om twee redenen.
Als HA herstart en de ventilator staat uit, pakt hij dit niet altijd op, of je moet hier een check voor maken.
Of als de trigger niet doorkomt, wat nog wel eens voorkomt bij Temu-devices, pakt hij dit ook niet altijd op.
Bij een time-trigger, werkt het altijd omdat de check periodiek gebeurt. :)
Jouw oplossing is natuurlijk veel mooier.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:47

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

De GUI:
[Afbeelding]
Kan prima. Maar ik zou wel wat hysterese in bouwen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
triggers:
    entity_id: sensor.itho_cve_humidity
    id: vochtigheid-hoog
    entity_id: sensor.itho_cve_humidity
    below: 58
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id: vochtigheid-hoog
        sequence:
    default:
      - type: turn_off

André Huisman (www.new-line.nl)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

marnie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:30:
[...]

Welke, want de officiele heeft deze instelling toch niet? Dan moet ik met tasker gaan rommelen?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
NeFoRcE schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:15:
Dag!

De rate limit is idd irritant en bizar laag, zeker als je veel binnenunits hebt. (Heb er 8 )

Als je weer een local api wilt met extra functies, even een Faikout chipje in je binnenunit zetten.

https://github.com/revk/ESP32-Faikout

[ Voor 4% gewijzigd door Navi op 24-12-2025 13:21 ]

• marnie
Cyberpope schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:52:
[...]

Welke, want de officiele heeft deze instelling toch niet? Dan moet ik met tasker gaan rommelen?
https://play.google.com/s...wireguardautotunnel&hl=nl

• ngommers
Question Mark schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:37:
[...]

Ja, gewoon via de entiteit van wat je maar wilt inzien. Zal in dit geval waarschijnlijk je p1-meter/dongle zijn.

Dan kun je via "show more" een tijdsrange opgeven. Let wel op de default data retentie, kan zijn dat je daar wat mee moet gaan spelen als je qua history op dit detailniveau inzage wilt hebben.
Dan krijg ik zelfs data op de paar seconden, het liefst heb ik al uur totalen zoals je in het energie dashboard kunt zien.

• PCGAMER00
  • Nu online
Gek idee maar is het niet veel beter om een de trigger voor je afzuiging te maken op basis van procentuele groei? Zomers is de luchtvochtigheid misschien weer anders en slaat hij pas te laat aan. Dan ben je door de seizoenen steeds aan het aanpassen. Ik neem aan dat je een duidelijke spike ziet als je gaat douchen.

HA heeft hier "Trend" voor.

[ Voor 12% gewijzigd door PCGAMER00 op 24-12-2025 13:38 ]

• HuismAndré

HuismAndré

PCGAMER00 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:32:
Gek idee maar is het niet veel beter om een de trigger voor je afzuiging te maken op basis van procentuele groei? Zomers is de luchtvochtigheid misschien weer anders en slaat hij pas te laat aan. Dan ben je door de seizoenen steeds aan het aanpassen. Ik neem aan dat je een duidelijke spike ziet als je gaat douchen.

HA heeft hier "Trend" voor.
Of je maakt een luchtvochtigheidstemplate aan met running average (hou je alles in "eigen beheer").
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- templates:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        minutes: "/10"
      - platform: state
        entity_id: sensor.badkamer_rh_r
    sensor:
      - name: Douche Rel Vocht
        variables:
          source: sensor.badkamer_rh_r
          current: "{{ states(source) | float(50) }}"
          avg: "{{ state_attr('sensor.douche_rh_r','avg') or 50 }}"
          delta: "{{ iif((current - avg)|abs < 5, 0.05, 0.01) }}"
        unique_id: douche_rh_r
        unit_of_measurement: "%"
        availability: "{{ has_value(source) }}"
        state: "{{ (current - avg) | round(0) }}"
        attributes:
          avg: >-
            {{ iif(trigger.platform != 'time_pattern', avg, (avg*(1-delta) + current*delta)) | round(1) }}

Deze template creëert een sensor die normaal rond de 0 zweeft. Als je gaat douchen dan schiet hij (bij mij) omhoog naar ver boven de 20%. Afhankelijk van de hoogte kies ik dan stand 2 op de WTW (>= 12%) of stand 3 (>= 18%).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 24-12-2025 14:01 ]

• PCGAMER00
  • Nu online
HuismAndré schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:57:
[...]

Of je maakt een luchtvochtigheidstemplate aan met running average (hou je alles in "eigen beheer").
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- templates:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        minutes: "/10"
      - platform: state
        entity_id: sensor.badkamer_rh_r
    sensor:
      - name: Douche Rel Vocht
        variables:
          source: sensor.badkamer_rh_r
          current: "{{ states(source) | float(50) }}"
          avg: "{{ state_attr('sensor.douche_rh_r','avg') or 50 }}"
          delta: "{{ iif((current - avg)|abs < 5, 0.05, 0.01) }}"
        unique_id: douche_rh_r
        unit_of_measurement: "%"
        availability: "{{ has_value(source) }}"
        state: "{{ (current - avg) | round(0) }}"
        attributes:
          avg: >-
            {{ iif(trigger.platform != 'time_pattern', avg, (avg*(1-delta) + current*delta)) | round(1) }}

Deze template creëert een sensor die normaal rond de 0 zweeft. Als je gaat douchen dan schiet hij (bij mij) omhoog naar ver boven de 20%. Afhankelijk van de hoogte kies ik dan stand 2 op de WTW (>= 12%) of stand 3 (>= 18%).
hahaha ja dit is nog beter! Deze ga ik zelf ook toepassen :). Thanks

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
_Mitchie_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:35:
[...]

Hier ook een tailscale gebruiker om bij mijn applicaties te kunnen op mijn NAS wanneer ik niet op WiFi zit. Werkt echt perfect en is heel simpel in te stellen. Naast Home Assistant draai ik bijv. ook PiHole en gebruik ik de PiHole als DNS server waar ik ook ben via tailscale. scheelt een hoop reclames op mijn telefoon :)

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ngommers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:30:
[...]

Dan krijg ik zelfs data op de paar seconden, het liefst heb ik al uur totalen zoals je in het energie dashboard kunt zien.
Maar wat is je vraag dan precies? Je hebt de data, je hebt uurtotalen in het energy dashboard, wat mis je?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ngommers
Question Mark schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:57:
[...]

Maar wat is je vraag dan precies? Je hebt de data, je hebt uurtotalen in het energy dashboard, wat mis je?
In het energie dashboard heb ik ze per dag. ik wil eigenlijk weten over de data van afgelopen jaar wat heb ik aan stroom verbruikt verdeeld over de weekdagen (ma t/m zo) en uren per dag.

Zodat ik kan uitzoeken of eventueel een tijd energiecontract interessant voor mij is (dus is mijn verbruik op bepaalde tijden meer dan kan zn energiecontract goedkoper zijn).

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ngommers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:01:
[...]

In het energie dashboard heb ik ze per dag. ik wil eigenlijk weten over de data van afgelopen jaar wat heb ik aan stroom verbruikt verdeeld over de weekdagen (ma t/m zo) en uren per dag.

Zodat ik kan uitzoeken of eventueel een tijd energiecontract interessant voor mij is (dus is mijn verbruik op bepaalde tijden meer dan kan zn energiecontract goedkoper zijn).
Op uurniveau zal er default niet standaard inzitten. Dan zul je zelf met apexcharts een eigen grafiek moeten gaan bouwen. Maar.. misschien zou je met de Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO uit de voeten kunnen.

Eigenlijk een plugin om geautomtiseerd je stroomverbruik te laten optimaliseren, maar zover ik weet zit daar ook wel het eea in qua rapportage. Overigens is je vraag denk ik wel redelijk eenvoudig te beantwoorden. Het zal er sterk aan liggen hoeveel terugleverkosten je nu betaald voor je zonnepanelen, en in welke mate kun je je stroomverbruik sturen? Let op dat het hoe dan ook een beetje een glazen bol blijft. :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ngommers Bij een export krijg je alleen voor je recoder tijd (standaard 10 dagen) het per update interval. Daarbuiten krijg je de LTS per uur.

Wil je alleen de LTS dan zou je met de SQLite addon aan de slag kunnen. Sterker nog, als je handig bent met queries zou je daar dus ook direct je stats mee op kunnen vragen.

Of als je handig bent met templates zou je het ook kunnen doen met recoder.get_statistics.

• nodri2000
  • Laatst online: 04-01 21:54
akatar schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:44:
[...]

Misschien iets met hairpin loopback?
yup, dat zal het zijn maar had gehoopt dat er misschien iets in de app zit wat dat kan omzeilen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-12-2025
RvL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:07:

Ik gebruik Twingate om mijn home server van buitenuit te bereiken.
Geen port forwarding en eigen domein toestanden nodig, en je kan toegangsrechten heel gedetailleerd regelen, waarbij je bvb een regel instelt dat enkel het HA IP adres en poort 8123 op TCP bereikbaar mag zijn.
Je installeert een extra docker container met de Twingate connector op je machine, en via je Twingate account stel je de access rights in.
Eventueel kan je die Twingate connector voor nog extra veiligheid, pas aanzetten als het de deur uitgaat.

[ Voor 10% gewijzigd door mbbs1024 op 24-12-2025 21:54 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Vond 't niet per se HA gerelateerd, dus vandaar een apart topic. Maar wellicht zitten hier wel ervaringsdeskundigen?

Matter over Thread, maar Matter device toevoegen lukt niet

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik las onlangs iets over een stekkerblok met meerdere stopcontacten, waarbij elk stopcontact individuele power metering voorziet. Kan iemand me zeggen van welk merk deze stekkerblokken zijn? Ik vind ze niet onmiddellijk terug…

Als ik me goed herinner, kon je er vrij veel toestellen op aansluiten.

• RobertMe
Brynnie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:19:
Ik las onlangs iets over een stekkerblok met meerdere stopcontacten, waarbij elk stopcontact individuele power metering voorziet. Kan iemand me zeggen van welk merk deze stekkerblokken zijn? Ik vind ze niet onmiddellijk terug…

Shelly Power Strip 4 Gen 4? Doet "ook nog eens" zowel wifi als Zigbee. En dan 4 sockets met individuele meting.

Enige "rare" is dat een tijdje terug iemand op Reddit vroeg waarom je er geen opladers / adapters op mag insteken. Antwoord daar was dat het mogelijk te maken heeft met de beïnvloeding van de AC sinus. Maar..., gisteren heb ik zelf wat "onderzoek" gedaan, en "gewoon" vermelden ze dat vele apparaat / stroom type ondersteund zijn (resistief, inductief, ...) incl wat voorbeelden van apparaat soorten (motoren, transformatoren, ...) en volgens mij is een oplader / adapter toch een transformator.
Maar, "inderdaad", in de safety guide wordt vermelding gemaakt dat je geen directe stekkerverbinding mag gebruiken, zoals opladers, adapters, en andere transformatoren?! Dat mij doet vermoeden dat het niet gaat om het soort apparaat, AC sinus, of wat dan ook. Maar om het feit "dat er geen snoertje aan zit"? Waarbij de enige redenen die ik mij kan bedenken dat dit soort apparaten niet aangesloten mag worden i.v.m. warmte ontwikkeling en/of (trek)last door het gewicht?

"Ter controle" heb ik ook de handleiding van de Plug S Gen 3 er bij gepakt (er is (nog?) geen Plug S Gen 4, en ook geen voorgaande generatie Power Strip, dus vergelijken met de vorige gen en een plug i.p.v. stekkerdoos is de meest directe vergelijking). Maar bij de Plug S Gen 3 wordt hier geen vermelding van gemaakt. Terwijl je lijkt mij juist bij een plug veel sneller de situatie krijgt dat je een stopcontact in de muur hebt en je vervolgens daarin een plug doet met vervolgens weer een "apparaat met directe stekkerverbinding" en er dus meer (trek)krachten op de plug staan. Bij een stekkerdoos heb je immers een kabel en kun je deze wel weer vaak plat neerleggen.

• Rouwette
  • Laatst online: 00:02

Rouwette

Rouwette.com

Brynnie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:19:

Zoiets?
https://nl.aliexpress.com...9b54a7e37c1dd4d49b71b73c6

[ Voor 45% gewijzigd door Rouwette op 25-12-2025 09:38 ]

https://www.rouwette.com/

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-01 16:57
Ik krijg het volgende maar niet voor elkaar, mogelijk dat iemand weet hoe dit alsnog kan. Ik heb een Reolink camera hangen en deze zit in home assistant. Via homekit bridge is deze als aparte accessoire beschikbaar gemaakt in HomeKit. Wanneer er motion gedetecteerd wordt kan deze een melding sturen naar (o.a.) de Apple TV. Echter wil ik niet de default motion sensor gebruiken die gekoppeld/exposed wordt maar mijn eigen (trigger op basis van eigen logica). Echter kijk je de Reolink sensor niet te kunnen overriden? En ik krijg het niet voor elkaar om zelf een motion sensor te maken en te koppelen aan de Reolink camera zodat deze in HomeKit als accessoire bij de camera beschikbaar is.

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het apparaat wat ik zag van Belkin of Anker was, maar het kan ook de Shelly zijn van de post vlak voor jouw bericht. Tuya probeer ik bewust te vermijden, omwille van privacy, veiligheid (electriciteit) en betrouwbaarheid (CE keuring).

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
Brynnie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:00:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het apparaat wat ik zag van Belkin of Anker was, maar het kan ook de Shelly zijn van de post vlak voor jouw bericht. Tuya probeer ik bewust te vermijden, omwille van privacy, veiligheid (electriciteit) en betrouwbaarheid (CE keuring).
Het privacy argument is niet van toepassing bij Tuya Zigbee, dat is gewoon 100% lokaal. Maar die andere argumenten zijn wellicht wel valide.

Home Assistant configuratie

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:25
Niet alleen tuya maar bijna alle iot devices die wifi gebruiken werken met een cloud connectie.
Mijn advies is dus altijd Zigbee gebruiken wat per definitie lokaal is(dus ook tuya) en nooit wifi.
Die shelly is wel duur, maar kan zowel wifi, bluetooth als Zigbee volgens de specs.

Ook is wifi helemaal niet geschikt voor iot, maar dat is een andere discussie.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 25-12-2025 10:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• 0xygen500
Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:51:
Niet alleen tuya maar bijna alle iot devices die wifi gebruiken werken met een cloud connectie.
Mijn advies is dus altijd Zigbee gebruiken wat per definitie lokaal is(dus ook tuya) en nooit wifi.
Die shelly is wel duur, maar kan zowel wifi, bluetooth als Zigbee volgens de specs.

Ook is wifi helemaal niet geschikt voor iot, maar dat is een andere discussie.
Geldt dit volgens jou ook als je allee IoT apparaten in een apart netwerk gooit?

• Rouwette
  • Laatst online: 00:02

Rouwette

Rouwette.com

[...]

Bij ome Ali zijn natuurlijk verschillende “merken” die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Allemaal Tuya.

https://www.rouwette.com/

• Ben(V)
0xygen500 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:15:
[...]

Geldt dit volgens jou ook als je allee IoT apparaten in een apart netwerk gooit?
Natuurlijk, dat heeft er niets mee te maken.
Als dat aparte netwerk toegang tot het internet heeft maakt dat geen verschil.
En als het die niet heeft dan werken meestal die wifi iot devices niet of niet meer.

Het enige verschil is dat via die iot device de rest van je netwerk niet te bereiken is, maar dat wordt meestal weer teniet gedaan doordat je die iot devices ook wilt monitoren en besturen vanuit je andere netwerk

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
Rouwette schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:43:
[...]

Bij ome Ali zijn natuurlijk verschillende “merken” die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Allemaal Tuya.
Niet allemaal, maar wel veel.

• RobertMe
Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:44:
[...]

Natuurlijk, dat heeft er niets mee te maken.
Als dat aparte netwerk toegang tot het internet heeft maakt dat geen verschil.
En als het die niet heeft dan werken meestal die wifi iot devices niet of niet meer.

Het enige verschil is dat via die iot device de rest van je netwerk niet te bereiken is, maar dat wordt meestal weer teniet gedaan doordat je die iot devices ook wilt monitoren en besturen vanuit je andere netwerk
Er is ook wel local IoT wifi spul hoor. Die Shellys hebben volgens mij nooit internet vereist (maar je kunt ze wel "met de cloud verbinden").

En zelfs in mijn wasmachine met Home Connect kan ik de cloud verbinding uit zetten. De initiële configuratie gaat wel via de cloud (nadeel), maar daarna kun je via de HC app met een simpel vinkje uit zetten dat die met de HC servers verbindt. Terwijl de app, én de HC Local custom HA component, prima blijven werken (de HA ingebakken HC integratie gaat wel via de cloud, "minpunt" voor HA dus).

Overigens verder wel eens. Liefst gewoon geen wifi (en geen Thread!) gebruiken. Aangezien je niet weet of ze Internet vereisen en zelfs als ze het nu niet doen weet je niet of het in de toekomst alsnog moet.
Leuke bij de Shelly Gen 4 devices is dan weer dat je wifi kunt instellen en aan/uit zetten via Zigbee. Dus je kunt wifi gewoon echt uit zetten / laten en alleen als het echt nodig is de wifi tijdelijk aan zetten (bv firmware updates vereisen volgens mij wifi / "dat het apparaat het zelf doet". Je kunt niet de firmware via Zigbee "upoaden").

• Ben(V)
Het gaat natuurlijk niet om wat het doet, maar om wat het zou kunnen doen.
En elk wifi iot device kan het internet op ook al is dat niet altijd vereist.

En buiten dat is wifi helemaal niet geschikt voor iot.
Elk wifi device eet een stuk bandbreedte op dat niet in verhouding staat met de verzonden data, zelfs als er helemaal geen data verzonden wordt.

• skank
Toch niet weg.
Ik loop weer te sukkelen met mijn xaomi temp en humidity sensors.
Batterij plat, en weer vervangen.
Het is weer gelukt om een batterij wissel te doen maar geen idee hoe ik het gedaan heb, want eerst kwam de data weer niet door naar zigbee/mqtt
Nu dus plots wel.
Nu wil ik mijn rapportage aanpassen om batterij te sparen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N4C9GF5/1.jpg

Alleen als ik op toepassen klik, gebeurt er niets , en plots heb ik dan 6 lijnen staan ipv 3
Wil ik ene wegdoen , reageert die ook niet.

Ik hou eigenlijk niet van zo'n dingen..
Reageert supermoeilijk, desondanks ze heel dichtbij de zigbee module staan.
OFwel doe ik iets verkeerd?
Wie kan helpen , zodat rapportage niet zo snel gebeurd...

[ Voor 190% gewijzigd door skank op 25-12-2025 16:13 ]

• skank
Echt ik krijg het serieus op mn heupen, druk ik op de bovenste lijn om te verwijderen, verwijdert hij de onderste.
Druk ik op toepassen, na het aanpassen van een lijn, dan zet hij een lijn erbij.. , doet dus niet wat ik vraag.

Maw hoe kan ik die rapportage aanpassen zoals het moet?

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 25-12-2025 16:57 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:55:
Elk wifi device eet een stuk bandbreedte op dat niet in verhouding staat met de verzonden data, zelfs als er helemaal geen data verzonden wordt.
Dit is wel een beetje achterhaald, sinds 802.11ac speelt dit niet meer. En zelfs als je 802.11n of oudere IoT hardware hebt, als de rest van je bandbreedte-slurpende devices (laptop, streaming enzovoort) wel op 802.11ac of nieuwer werken dan hebben die daar geen last meer van.

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:38:
Echt ik krijg het serieus op mn heupen, druk ik op de bovenste lijn om te verwijderen, verwijdert hij de onderste.
Druk ik op toepassen, na het aanpassen van een lijn, dan zet hij een lijn erbij.. , doet dus niet wat ik vraag.

Maw hoe kan ik die rapportage aanpassen zoals het moet?
Als je goed kijkt dan zul je zien dat ze verschuiven (waardoor het lijkt dat er iets anders gebeurt dan je zou verwachten). Ook is het bij het verwijderen van dingen belangrijk om een beetje "andersom" te denken. Je selecteert dan namelijk de entity/entities die je wilt verwijderen en deselecteert al het andere. Daarna druk jje op verwijderen.

En dan is er nog Aqara. Maken prachtige producten maar houden zich niet aan de Zigbee specs. Dus ook dat kan mee spelen. Hier bijvoorbeeld de rapportage page van een van m'n Aqara temperatuur sensoren. Je zou zeggen "dan werken ze dus niet" (maar gelukkig werken ze prima).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jkn26tlAVxSgE5fxA6qepxq7_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fw21tAaDNAMErhMfjspTxNtd.png?f=fotoalbum_large

• Koepert
Ach ja. En soms zijn er gewoon maandagochtend producten. Ik heb n mix van aqara en sonoff. Daarvan werkt t grootste deel top. Behalve 2 sonoff temperatuur de continue van t netwerk (van 50 devices) afvallen, ook met verse batterijen. Terwijl andere sonoffs juist prima werken. Overall heb ik wel stabielere aqaras trouwens

• skank
HuismAndré schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:20:
[...]

Als je goed kijkt dan zul je zien dat ze verschuiven (waardoor het lijkt dat er iets anders gebeurt dan je zou verwachten). Ook is het bij het verwijderen van dingen belangrijk om een beetje "andersom" te denken. Je selecteert dan namelijk de entity/entities die je wilt verwijderen en deselecteert al het andere. Daarna druk jje op verwijderen.

En dan is er nog Aqara. Maken prachtige producten maar houden zich niet aan de Zigbee specs. Dus ook dat kan mee spelen. Hier bijvoorbeeld de rapportage page van een van m'n Aqara temperatuur sensoren. Je zou zeggen "dan werken ze dus niet" (maar gelukkig werken ze prima).

[Afbeelding]
Hoe bedoel je bij het verwijderen selecteer je en deselecteer je? Dat kan ik niet, ik kan niet selecteren per rij.

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:57:
[...]

Hoe bedoel je bij het verwijderen selecteer je en deselecteer je? Dat kan ik niet, ik kan niet selecteren per rij.
Dat is bij het binden en unbinden van devices (was bedoeld om aan te geven dat de interface dingen niet altijd doet zoals je het zou verwachten).

Als er meerdere rapportages zijn dan zul je zien dat bij een verandering van een van die rapportages deze naar onderen schuift in het overzicht (waardoor het net lijkt alsof iets totaal anders gebeurd is). Als een verandering niet overgenomen wordt dan kan het helpen die rapportage te verwijderen en weer terug te zetten.

En bij dit alles is het belangrijk dat het device in kwestie wakker is. Bij een device op het lichtnet is dat geen probleem, bij een batterij gevoed device zul je deze zelf wakker moeten maken en houden (bijvoorbeeld door elke 2-3 seconden kort op de reset kop te drukken).

• RobertMe
[...]

Grappig hoe dat gaat.

"Belkin en Anker" in ieder geval Anker is Chinees, en ik meen Belkin ook. Van Anker heb ik op een gegeven moment eens een USB adapter gekocht. Na exact een maand was die stuk. Omgeruild, en... na exact een maand was die stuk.

V.w.b. CE is 50/50. De importeur is verantwoordelijk voor de conformiteit. Koop je in Europa bij een gerenommeerde webshop mag je er dus vanuit gaan dat het in orde is. En anders is de importeur / verkoper "verantwoordelijk". En een CoolBlue / MediaMarkt / ... en ik vermoed ook wel Amazon met de eigen store en evt "officiële" verkopers (bv Anker verkoopt zelf op Amazon) dat die daar geen risico mee willen lopen.
Maar kopen op AliExpress is ook voor mij een no-go.

Daarnaast blijft CE natuurlijk sowieso een beetje iffy. "Slager die zijn eigen vlees keurt". Je kunt dan beter naar andere certificeringen kijken. Zoals bv het Duitse Tüv. Dan is het wel door een onafhankelijke partij gekeurd.

Zo heb ik bv wel een Lidl / Silvercrest stekkerdoos (zonder energiemeting). Is gewoon een Tuya ding. Maar dus verkocht door de Lidl wat me gewoon een stuk meer vertrouwen geeft (waarbij ik niet weet of die Tüv gecertificeerd is).
En zo ook ooit bij de Lidl een (no-name?) stopcontact met 2 USB poorten gekocht. Ding is Tüv gecertificeerd (daarvan weet ik het wel zeker) dus "vast in orde". En heb ik al 8 jaar in gebruik. Ook nog eens naast het bed.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:39:
[...]

@prekz Dat heb ik ook gedaan. Hiervoor gebruik ik Eastron SDM630 tussenmeters die ik in de groepenkast heb gebouwd. Gewoon degelijk en betrouwbaar spul. Draait hier al zo'n 10 jaar 8)

Die meters bestaan er met verschillende communicatievormen. De eenvoudigste heeft een pulsuitgang en die kan ik je niet aanraden omdat je na een reboot niet weet wat de tellerstand is.
Beter gebruik je een modbusversie (bedraad) of eentje met WiFi. Bij die laatste is de verbinding natuurlijk wat minder betrouwbaar, maar dat moet je zelf even kijken wat je wilt.

Heb je hier wat aan?
Gebruik je zelf de modbus versies? Dan is dit wellicht nog interessant: https://github.com/esphome/esphome/pull/8032 In deze Pull Request zitten heel veel nuttige fixes die ervoor zorgen dat het uitlezen van de meters een stuk stabieler zal gaan. Ook opstart issues verholpen enz.

Ik moet bovenstaande zelf nog testen. Ik lees op dit moment 2x een SDM630 Modbus v3 + 1x een SDM120M uit, maar als de ESP32 opstart, dan is de kans zeer aanwezig dat 1 van de 3, of zelfs 2 van de 3, meters niet uitgelezen kan worden. Dat kost dan een reboot om het wel voor elkaar te krijgen.

Heb jij hier ook last van?

En ik zie dat jij de SDM630 in gebruik hebt, ik neem aan dat je geen 3 fase airco o.i.d. hebt? Heb je dan specifiek de SDM630 gebruikt, om in één keer 3 groepen / apparaten te kunnen uitlezen? Of begrijp ik dat verkeerd? Zou je wat meer over die setup willen delen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1 ... 362 ... 364 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.