Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 381 382 Laatste
Acties:

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30
pietje63 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:30:
@badkuip heb je vaste oppas of wisselend? Anders wellicht ook via wifi (is verbonden met router)?
Of bewegings sensoren
Semi vast maar niet actief op mijn wifi.
Bewegingssensoren heb ik maar om nou aan te nemen dat er een oppas is als beide iPhones afwezig zijn en er iemand langs loopt, dat kan niet.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

breinonline

Are you afraid to be known?

badkuip schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:09:
Wat voor slimmigheidjes hebben jullie gemaakt voor het inschakelen van de gastenmodus?
[...]
Tips om het slimmer te maken?
Een fysieke knop waarmee een gast kan aangeven dat er iemand is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:44
mmwave aanwezigheids sensor nemen van bv sononoff. Sowieso ook handig voor andere automatisering toepassingen.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:12
edwin2021 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:28:
mmwave aanwezigheids sensor nemen van bv sononoff. Sowieso ook handig voor andere automatisering toepassingen.
Heb er een van Sonoff (via ZHA) in mijn kantoor hangen. Werkt zeer betrouwbaar en nauwkeurig. Aanrader. Kun je alle device trackers, gasten knopjes en alerts verwijderen.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-03 09:29

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

RobertMe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Een LTS versie is ook extra lastig doordat HA afhankelijk is van heel veel externe systemen. Dat weer eens een partij een API aanpast (of aanpassing aankondigt met een overgangsperiode) dan zou je dat mogelijk ook weer moeten backporten? En uiteindelijk ben je dan nog steeds heel veel werk aan het doen aan die "oude" versie. Waarbij je potentieel werk dus daadwerkelijk twee keer moet doen doordat er andere/structurelere wijzigingen zin gedaan in de nieuwere versies waardoor de fix voor bv die API aanpassingen niet meer een-op-een op de LTS en nieuwste versie zijn toe te passen.
Nou ik denk dat dit te maken heeft zoals dan het enge woord "the foundation" eea heeft ingericht.... earlybird Domoticz geweest stable als een rock en een beta en stable die zelden niet aansloten op elkaar. Jaren als zeer fijn ervaren.. Mijn HAOS is nog niet zo groot, ben van herfst 2025 er mee bezig, maar al die updates enz, wordt er gek, van. Meer druk met pleisters plakken, dan vooruit gaan.. Laatste haos versie wee rentiteiten systeem veranderd alleen weer druk om alle automatiseringen en entiteiten aan te passen. Domoticz entiteit-idx. wat je het ook voor naam geeft IDX bleef altijd werken. _/-\o_ _/-\o_ Nog nooit zoveel settings aan moeten passen entiteit, entiteit naam dan weer entiteiten vernieuwen. Publieks vriendelijk? Of nerds system? Opties te over ziet er strak uit, maar settings pffffff 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

synoniem schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Volgens mij is het grootste deel van Home Assistant in eigen beheer ontwikkeld en niet afhankelijk van externe partijen. Maar als je een LTS versie wil onderhouden kun je niet constant de boel ondersteboven gooien dat klopt. Of dat echt een probleem is betwijfel ik. Je kunt nu ook HA Lab aanzetten als je experimentele zaken wil uitproberen. De ontwikkelstijl van HA is "Move Fast And Break Things". Volgens mij een achterhaalde filosofie maar zolang zo gewerkt wordt is het onderhouden van een LTS versie niet waarschijnlijk en zullen we het er mee moeten doen. Gelukkig bepaal ik nog wel zelf wanneer ik update en ik vind 1x per maand wel genoeg en slaat af en toe ook gewoon een maand over.
Ik snap wat je zegt... 1 knopje in de settings. altijd updates of wanneer ik zeg update all... LTS zeg ik ook niet. meer ik heb de vrijheid niet. En het gevolg in de maanden dat ik er mee werk, de ene naar de andere update. Ik heb esphome scripts geschreven die een week later niet meer werkte....NOOIT gehad met domoticz. Nu zie ik weer dat er een andere nodig is bij de nieuwe structuur van esphome 2026.4 oid. En zo blijf je bezig. En lab is toch eigen een soort van Alfa versie. Maar goed at je zegt. er mee doen O-) O-) In de tijd dat ik starte was haos er nog niet en had je homeseer : https://homeseer.com/hs-products/hubs-interfaces/ betaald... dus opensource rules:-) _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• TheFes
  • Laatst online: 23:51
Dylantje2 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Nou ik denk dat dit te maken heeft zoals dan het enge woord "the foundation" eea heeft ingericht.... earlybird Domoticz geweest stable als een rock en een beta en stable die zelden niet aansloten op elkaar. Jaren als zeer fijn ervaren.. Mijn HAOS is nog niet zo groot, ben van herfst 2025 er mee bezig, maar al die updates enz, wordt er gek, van. Meer druk met pleisters plakken, dan vooruit gaan.. Laatste haos versie wee rentiteiten systeem veranderd alleen weer druk om alle automatiseringen en entiteiten aan te passen. Domoticz entiteit-idx. wat je het ook voor naam geeft IDX bleef altijd werken. _/-\o_ _/-\o_ Nog nooit zoveel settings aan moeten passen entiteit, entiteit naam dan weer entiteiten vernieuwen. Publieks vriendelijk? Of nerds system? Opties te over ziet er strak uit, maar settings pffffff 8)
Een update van HA OS zal niets doen met je entity_id's. Een update van HA core in incidentele gevallen, maar dan vaak ook alleen als je de integratie opnieuw installeert, of heel soms als de integratie van YAML config naar de GUI gaat. Buiten dat heb ik dat in de 7 jaar dat in HA gebruik niet mee gemaakt.

Bij custom integraties kan het wel vaker gebeuren, maar dat is een risico wat je loopt met custom integraties, daar zit een stuk minder controle op dat de integraties uit core.

Wat betreft ESPHome, dat draait volledig lokaal. Als het werkt, dan werkt het. Je hoeft niet per se te updaten, tenzij je met je device gebruik wil maken van nieuwe mogelijkheden van een ESPHome release.

Home Assistant configuratie

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Een update van HA OS zal niets doen met je entity_id's. Een update van HA core in incidentele gevallen, maar dan vaak ook alleen als je de integratie opnieuw installeert, of heel soms als de integratie van YAML config naar de GUI gaat. Buiten dat heb ik dat in de 7 jaar dat in HA gebruik niet mee gemaakt.

Bij custom integraties kan het wel vaker gebeuren, maar dat is een risico wat je loopt met custom integraties, daar zit een stuk minder controle op dat de integraties uit core.

Wat betreft ESPHome, dat draait volledig lokaal. Als het werkt, dan werkt het. Je hoeft niet per se te updaten, tenzij je met je device gebruik wil maken van nieuwe mogelijkheden van een ESPHome release.
Ik kan me anders herinneren dat ik (meen vorig jaar kan ook 2024 zijn geweest) nog tot de ontdekking kwam dat mijn automatisering niet meer werkte omdat de states van mijn presence sensoren gewijzigd waren.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:28
Ik gebruik HA pas twee jaar maar het is echt een hele vooruitgang na Domoticz dat altijd technisch achterliep en een bagger gebruikers interface heeft.
Meteen van Zwave afgestapt en overgegaan naar Zigbee.

Ik update HA altijd meteen en heb nog nooit een probleem gehad dat er iets niet meer werkte na een update.
Heb sterk het gevoel dat er hier spijkers op laag water gezocht worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Dylantje2 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Serieuze vraag, waarom blijf je dan niet bij Domoticz?

En in de 5, 6 jaar dat ik HA nu gebruik, met over het algemeen elke maand updaten, heb ik echt zeer zelden issues gehad. Enitity ids zijn in mijn herinnering ook nog nooit gewijzigd en dus zeker niet grootschalig waarbij ik veel automations zou hebben moeten aanpassen.

• TheFes
synoniem schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Ik kan me anders herinneren dat ik (meen vorig jaar kan ook 2024 zijn geweest) nog tot de ontdekking kwam dat mijn automatisering niet meer werkte omdat de states van mijn presence sensoren gewijzigd waren.
Je hebt het nu over states, dat is wat anders dan een entity_id. Maar eerlijk gezegd lijkt me dat nog vreemder, want een presence sensor is doorgaans een binary sensor, en de enige opties daar zijn on en off

• synoniem
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:43:
Ik gebruik HA pas twee jaar maar het is echt een hele vooruitgang na Domoticz dat altijd technisch achterliep en een bagger gebruikers interface heeft.

Ik update HA altijd meteen en heb nog nooit een probleem gehad dat er iets niet meer werkte na een update.
Dat is nogal een beschuldiging.
Het feit dat bij vrijwel elke update sprake is van breaking changes betekent dat er vrij vaak wat wijzigt. Dat het onderdelen zijn waar jij tot zover geen last van hebt gehad is fijn voor jou maar n=1.

• synoniem
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Je hebt het nu over states, dat is wat anders dan een entity_id. Maar eerlijk gezegd lijkt me dat nog vreemder, want een presence sensor is doorgaans een binary sensor, en de enige opties daar zijn on en off
Voorheen had ik in een automatisering de keuze Presence detected of Motion detected. Dat werkte na een update niet meer en moest ik wijzigen in Occupancy became occupied om het weer werkend te krijgen.

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

MM:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Ja, specifiek in begin 2026 (releases 2026.1 t/m 2026.3) zijn er meerdere wijzigingen doorgevoerd die directe impact hebben op je entiteiten, zeker in combinatie met Zigbee2MQTT (Z2M).
Hieronder staan de belangrijkste redenen waarom je momenteel entiteiten opnieuw moet instellen of aanpassen:
1. Definitieve verwijdering van Mireds (Maart 2026)
In de update 2026.3 "A clean sweep" is de ondersteuning voor color_temp in mireds volledig verwijderd voor alle lampen. 
Home Assistant
Home Assistant
 +1
Gevolg: Alle automatiseringen, scripts of dashboards die mireds gebruiken, werken niet meer. Je moet deze omzetten naar color_temp_kelvin.
Z2M Impact: Omdat veel Zigbee-lampen standaard mireds rapporteerden via Z2M, moeten deze entiteit-instellingen in Home Assistant nu worden aangepast naar Kelvin-waarden. 
Home Assistant
Home Assistant
2. Entiteit ID wijzigingen en Duplicatie (Februari 2026)
Er zijn meldingen van gebruikers in de 2026.2 release waarbij entiteiten plotseling van naam veranderden of gedupliceerd werden. 
GitHub
GitHub
 +1
Sync-probleem: Er is een bug gerapporteerd waarbij apparaten die via Z2M zijn gekoppeld, na de update naar 2026.2.1 niet meer correct communiceren of hun entity_id wijzigen.
ZHA/Z2M overlap: Gebruikers van slimme relais zagen hun entiteiten hernoemd worden met toevoegingen als _2, wat vaak handmatige opschoning in het entiteiten-register vereist. 
GitHub
GitHub
 +2
wil er geen discussie oid over hebben maar ff google.. En juist al die dingen eromheen en zoveel entiteten settings, Waarom niet een IDX oid. Als ik lees dat ik voor esphome alles naar een andere lees [toekomstige} map moet gaan zetten. Dit soort dingen is toch niet echt kiss te noemen.

• Dylantje2

Dylantje2

RobertMe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Serieuze vraag, waarom blijf je dan niet bij Domoticz?

En in de 5, 6 jaar dat ik HA nu gebruik, met over het algemeen elke maand updaten, heb ik echt zeer zelden issues gehad. Enitity ids zijn in mijn herinnering ook nog nooit gewijzigd en dus zeker niet grootschalig waarbij ik veel automations zou hebben moeten aanpassen.
De extra dingen van/die mogelijk zijn met ha hebben me overgehaald. ha heeft meer develop, mss ook omdat ze professioneel zijn geworden. Domoticz html5 met db erachter draait op alles. Nadeel is minder mooie dingen lees integraties, velen zijn toch overgestapt, dus in mijn beleving, minder actief forum. Dus ik moest kiezen nu of nooit......[ ik had ook wat meer tijd. enz ] Maar de echte reden,, is echt mooiere dingen als de dashboards integraties, en als ik google moet geloven wereldwijd meer gebruikers. blueprints.. en hacs, is bij domoticz stukken minder. Maar de simpelheid waarmee ik met Domoticz heb gewerkt, mis ik in ha. Blockley,lua,phyt,php, vs ha automtations. Maar andere kant het is hobby, dus ook wel leuk om de andere mooie domotica systeem te leren kennen... Maar eerlijk al een paar keer op het punt gestaan om terug te gaan.. Voor een starter zou ik Domoticz aanraden, maar ja ha met zoveeel settings en mogelijkheden is voor een gevorderde wel iets met sky en limit 8) Dus mss wel nieuwsgierig en op zoek naar een uitgebreider systeem.

• Dylantje2

Dylantje2

Ben(V) schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:43:

Klopt wat je zegt. technisch iets achter, en dat was ook mijn angst er update eigenlijk maar 1 iemand echt alle versies , en als hij wegvalt. :-( . Maar ze hadden wel een andere manier van denken, eigenlijk was domoticz de bridge, tussen andere protocollen. dus niet alles inwendig, maar juist een koppeling, zonder moeilijke api oid.. Zwave, linken aan domoticz, z2m linken aan domoticz, enz. dus minder afhankelijk omdat het niet allemaal intern zit. storing bij z2m alles draait gewoon netjes door. Bagger interface kun je zeggen, maar wel compleet. en html5 dus je kunt wel wat doen. Maar bij domoticz is werking belangrijker dan uiterlijk. zijn persoonlijke keuzes, dus bagger niet helemaal mee eens.

• TheFes
synoniem schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Voorheen had ik in een automatisering de keuze Presence detected of Motion detected. Dat werkte na een update niet meer en moest ik wijzigen in Occupancy became occupied om het weer werkend te krijgen.
Dat zou eventueel kunnen als je device triggers gebruikt hebt, maar dat is iets wat ik eigenlijk sowieso afraad.

De state achter de schermen is on of off. Op basis van de device class van de sensor worden hier in de GUI vertalingen aan gegeven. Een wijziging van device class zou daardoor inderdaad een device trigger/condition kunnen slopen.

Aangezien state triggers de werkelijke state gebruiken (in de GUI worden ook de vertaalde states op basis van device class weergegeven) zal een wijziging van device class geen impact hebben.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:38
vandermark schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:48:
Ik maak voor de thermostaat al lang gebruik van de HACS scheduler-card. Werkt ideaal.

Nu kan ik sinds enkele dagen een aantal; schedules niet aanpassen: Als ik er op klik 'freezet' HA, zowel in de app als op de webversie... Ze doen het verder nog wel: gaan keurig aan en sturen de warmtepomp aan.

Ik zie in logs niks vreemds, maar het is wel irritant... Hoe kan ik eea uitzoeken?
Vandaag was er een update voor de scheduler app en alle problemen zijn direct verdwenen :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-03 22:29
TheFes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:20:
[...]

De precieze tijden zijn op je screenshot niet te zien, maar de sprong van de batterij sensor en de state change naar CHARGINENDED zijn wel op vrijwel hetzelfde moment, dus dat maakt het wel heel waarschijnlijk dat dit het probleem was
Oke, auto heeft vendaag een klein beetje bijgeladen, maar wederom wordt thuis niks geregistreerd, wat vreemd is, omdat het een paar dagen geleden wél werkte. Ik ga even kijken of ik zo'n zelfde screenshot als de vorige keer kan produceren, moment...

Oke, gemaakt. De auto heeft nog geen uurtje geladen, iets van 4,6 kWh bijgeladen ofzo, maar, hier is het screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UbgolNV.png

De auto werd gezien als Thuis om 15:37:31.
De status verandering van NOCHARGING naar CHARGINGACTIVE vond plaats om 15:37:37.
Het laden werd handmatig beeindigd, dus niet omdat de auto vol was, maar omdat bewust stoppen met laden. Dus hij ging van CHARGINGACTIVE naar NOCHARING om 16:15:40.

De YAML is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- triggers:
      - trigger: state
        entity_id: sensor.battery_hv_state_of_charge
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
        not_from:
          - unavailable
          - unknown
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: device_tracker.location
        state: home
        entity_id: sensor.charging_ev_charging_state
        state: 
        - CHARGINGACTIVE
        - CHARGINGENDED
    sensor:
      - unique_id: 9f2251e3-c891-4444-ac52-c2f41a7761e7
        name: Car charged at home total
        state: >
          {% set current = this.state | float(0) %}
          {% set from = trigger.from_state.state | float %}
          {% set to = trigger.to_state.state | float %}
          {% set delta = (to - from) * 0.330 %}
          {{ current + delta }}
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
Ik vermoed dus dat dit deel:

state:
- CHARGINGACTIVE
- CHARGINGENDED

roet in het eten gooit, want hij is nooit gekomen bij CHARGINGENDED. Dat is wanneer de auto gewoon vol is, maar hier is het laden bewust afgebroken. Ik had er geen rekening mee gehouden dat dit dan niet zou werken. Dus schijnbaar gaat hij in dat geval van CHARGINGACTIVE naar NOCHARGING.

Zou dat dan betekenen dat ik de waarde NOCHARGING moet toevoegen als 3e mogelijke waarde bij state?

[ Voor 61% gewijzigd door Just_A_User op 08-03-2026 18:26 ]

Och ja, je moet toch wat he.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:21
Dylantje2 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Klopt wat je zegt. technisch iets achter, en dat was ook mijn angst er update eigenlijk maar 1 iemand echt alle versies , en als hij wegvalt. :-( . Maar ze hadden wel een andere manier van denken, eigenlijk was domoticz de bridge, tussen andere protocollen. dus niet alles inwendig, maar juist een koppeling, zonder moeilijke api oid.. Zwave, linken aan domoticz, z2m linken aan domoticz, enz. dus minder afhankelijk omdat het niet allemaal intern zit. storing bij z2m alles draait gewoon netjes door. Bagger interface kun je zeggen, maar wel compleet. en html5 dus je kunt wel wat doen. Maar bij domoticz is werking belangrijker dan uiterlijk. zijn persoonlijke keuzes, dus bagger niet helemaal mee eens.
Ik ben even benieuwd hoe dit werkt. Z2M draai je dan apart van Domoticz, net als in HA? Dat het als app aangeboden wordt veranderd toch niets aan hoe het werkt? Het blijft toch een aparte container?

De uitspraak dat alles netjes doordraaid als z2m niet draait snap ik dan ook niet. Alles wat werkt icm zigbee werkt dan toch niet? Of werkt Domoticz echt compleet anders dan HA?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
-Casper schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Ik ben even benieuwd hoe dit werkt. Z2M draai je dan apart van Domoticz, net als in HA? Dat het als app aangeboden wordt veranderd toch niets aan hoe het werkt? Het blijft toch een aparte container?

De uitspraak dat alles netjes doordraaid als z2m niet draait snap ik dan ook niet. Alles wat werkt icm zigbee werkt dan toch niet? Of werkt Domoticz echt compleet anders dan HA?
Ook met HA, draait Z2M gewoon door als HA Core niet draait. HA OS is een ander ding natuurlijk, als je Z2M als App draait binnen HA OS en je hele server is down, dan werkt idd de Zigbee Coordinator niet meer. Dat zal met Domoticz niet anders zijn als het op dezelfde fysieke machine draait.

Wel kan je via Z2M Remotes en Motion sensoren binden direct met een lamp, zodat ze nog wel werken als Z2M en/of je Host eruit liggen.

Je Automations die je in HA instelt, werken uiteraard alleen als HA Core ook draait.

Home Assistant Configuratie V&A

• TheFes
Just_A_User schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Oke, auto heeft vendaag een klein beetje bijgeladen, maar wederom wordt thuis niks geregistreerd, wat vreemd is, omdat het een paar dagen geleden wél werkte. Ik ga even kijken of ik zo'n zelfde screenshot als de vorige keer kan produceren, moment...

Oke, gemaakt. De auto heeft nog geen uurtje geladen, iets van 4,6 kWh bijgeladen ofzo, maar, hier is het screenshot:

[Afbeelding]

De auto werd gezien als Thuis om 15:37:31.
De status verandering van NOCHARGING naar CHARGINGACTIVE vond plaats om 15:37:37.
Het laden werd handmatig beeindigd, dus niet omdat de auto vol was, maar omdat bewust stoppen met laden. Dus hij ging van CHARGINGACTIVE naar NOCHARING om 16:15:40.

De YAML is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- triggers:
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
        not_from:
          - unavailable
          - unknown
    conditions:
        entity_id: sensor.charging_ev_charging_state
        state: 
        - CHARGINGACTIVE
        - CHARGINGENDED
    sensor:
          {{ current + delta }}
Ik vermoed dus dat dit deel:

state:
- CHARGINGACTIVE
- CHARGINGENDED

roet in het eten gooit, want hij is nooit gekomen bij CHARGINGENDED. Dat is wanneer de auto gewoon vol is, maar hier is het laden bewust afgebroken. Ik had er geen rekening mee gehouden dat dit dan niet zou werken. Dus schijnbaar gaat hij in dat geval van CHARGINGACTIVE naar NOCHARGING.

Zou dat dan betekenen dat ik de waarde NOCHARGING moet toevoegen als 3e mogelijke waarde bij state?
Wellicht is het beter om die condition te vervangen door een condition die check of de nieuwe state hoger is dan de vorige. Als dat het geval is, moet hij wel aan het laden zijn geweest.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- triggers:
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
        not_from:
          - unavailable
          - unknown
    conditions:
      - condition: template
        value_template: >
          {{ trigger.to_state.state | float > trigger.from_state.state | float }}
    sensor:
          {{ current + delta }}

• Just_A_User
  • Laatst online: 10-03 22:29
TheFes schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:49:
[...]

Wellicht is het beter om die condition te vervangen door een condition die check of de nieuwe state hoger is dan de vorige. Als dat het geval is, moet hij wel aan het laden zijn geweest.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- triggers:
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
        not_from:
          - unavailable
          - unknown
    conditions:
      - condition: template
        value_template: >
          {{ trigger.to_state.state | float > trigger.from_state.state | float }}
    sensor:
          {{ current + delta }}
Maar wat bedoel je met 'hoger'? of anders gezegd, weet Home Assistant hoe 'hoger' geinterpreteerd moet worden?

Och ja, je moet toch wat he.

• Dylantje2

Dylantje2

-Casper schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Als ik nu in ha iets verkeerd instel bij een intern protocol kan dat de hele setup van haos omzeep helpen. Bij domoticz draai dingen vaker apart van elkaar. Als domoticz loopt en z2m zou niet werken, draait domoticz door, zonder z2m dan. maar de rest werkt.
Hoe alles interen onder de motorkap werkt in haos weet ik niet.. maar er werd hier eerder gezegd dat beta en stable lastig te maken is door api dingen enz enz Daar was dit eigenlijk een soort van antwoord op
O-) Hoe dan ook, zeker blij met haos..:-)

• -Casper
Dylantje2 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Als ik nu in ha iets verkeerd instel bij een intern protocol kan dat de hele setup van haos omzeep helpen. Bij domoticz draai dingen vaker apart van elkaar. Als domoticz loopt en z2m zou niet werken, draait domoticz door, zonder z2m dan. maar de rest werkt.
Hoe alles interen onder de motorkap werkt in haos weet ik niet.. maar er werd hier eerder gezegd dat beta en stable lastig te maken is door api dingen enz enz Daar was dit eigenlijk een soort van antwoord op
O-) Hoe dan ook, zeker blij met haos..:-)
Nou dan kan ik je wellicht een zorg wegnemen. Als de container van Z2M uitvalt dan ontvangt HA geen updates meer vanuit alle zigbee devices. Ondanks het gebrek aan zigbee updates blijft HA gewoon werken.

• TheFes
Just_A_User schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:57:
[...]

Maar wat bedoel je met 'hoger'? of anders gezegd, weet Home Assistant hoe 'hoger' geinterpreteerd moet worden?
Dat het nieuwe percentage van de batterij hoger is dan de waarde daarvoor.

En dat check ik dus in dit template sensor die in toegevoegd heb nu in plaats van de state condition op de batterij status.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:09
Maeslant schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:40:
[...]

Er zit een Wiim Player achter, welke ik kan aansturen met Google Home (dan komt er een cover, bij zowel internet radio als Spotify) dus de player kan het aan. Maar ergens doe ik iets niet goed.
Ik ben hier nog steeds mee bezig. Maar het gedrag is best bijzonder; als ik via Google Home vraag om Q-music af te spelen dan werkt alles prima. Hij gebruikt dan de tune-in url.

Echter, ik krijg het via een script niet voor elkaar. Hij speelt het radio station wel af, maar zowel de naam als de art/logo etc werkt niet. En dit is wel iets wat handig is om te zien op de home-tablet.

• TheFes
Maeslant schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Ik ben hier nog steeds mee bezig. Maar het gedrag is best bijzonder; als ik via Google Home vraag om Q-music af te spelen dan werkt alles prima. Hij gebruikt dan de tune-in url.

Echter, ik krijg het via een script niet voor elkaar. Hij speelt het radio station wel af, maar zowel de naam als de art/logo etc werkt niet. En dit is wel iets wat handig is om te zien op de home-tablet.
Als je een voice commando gebruikt, dan gebeurt er wel wat meer dan dat hij een stream gaat spelen. Er wordt daadwerkelijk informatie van Tuinen gebruikt om de data van de stream op te halen (en up to date te houden indien het huidige nummer ook meegestuurd wordt).

Je kunt wel een afbeelding, artist en title meegeven met je Home Assistant action om in ieder geval wat data op je scherm te krijgen.

Zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.google_nest_hub
data:
  media_content_id: je_tunein_stream 
  media_content_type: mp3
  extra:
    metadata:
      artist: Radio TheFes
      title: The Smartest Tunes for your Home
      images: 
        - url: url_voor_plaatje

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Na lang zoeken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Epphieh_8p6iEYGSEN2zi0PaVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w0xrpLjgtLMyL1v0XiRonhlW.png?f=fotoalbum_large Ik zal de naam verkeer hebben gebruikt, als entiteit, mss bedoelde ik of jij het anders, sorrie _/-\o_ als starter, maar dit heeft me toch wel nodige uren[frustratie van de waf] en tijd gekost als je heeel je huis hierop heb je basseerd... Dit heb ik nooit meegemaakt in alle jaren. Ik zou nu zo nog mijn script kunnen gebruiken in domoticz van 13 jaar geleden. Dit kun je toch niet telekns bijhouden? of is er altijd een soort van fix?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Na lang zoeken: [Afbeelding] Ik zal de naam verkeer hebben gebruikt, als entiteit, mss bedoelde ik of jij het anders, sorrie _/-\o_ als starter, maar dit heeft me toch wel nodige uren[frustratie van de waf] en tijd gekost als je heeel je huis hierop heb je basseerd... Dit heb ik nooit meegemaakt in alle jaren. Ik zou nu zo nog mijn script kunnen gebruiken in domoticz van 13 jaar geleden. Dit kun je toch niet telekns bijhouden? of is er altijd een soort van fix?
Maar die warning komt dus al meer dan een jaar in de logs voorbij.
Tis niet alsof ze een breaking change verzinnen en binnen 1 maand uitrollen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:59
[...]

Na lang zoeken: [Afbeelding] Ik zal de naam verkeer hebben gebruikt, als entiteit, mss bedoelde ik of jij het anders, sorrie _/-\o_ als starter, maar dit heeft me toch wel nodige uren[frustratie van de waf] en tijd gekost als je heeel je huis hierop heb je basseerd... Dit heb ik nooit meegemaakt in alle jaren. Ik zou nu zo nog mijn script kunnen gebruiken in domoticz van 13 jaar geleden. Dit kun je toch niet telekns bijhouden? of is er altijd een soort van fix?
En jij gaat nog steeds met paard en wagen naar kantoor? Want dat werkt al 1000+ jaar zo. 8)7 8)7 8)7

Ik vind het erg netjes dat er ruim een jaar via warnings en release notes gewaarschuwd is voor een wijziging alvorens de code echt aangepast wordt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Dylantje2

Dylantje2

Oogje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:25:
[...]

Maar die warning komt dus al meer dan een jaar in de logs voorbij.
Tis niet alsof ze een breaking change verzinnen en binnen 1 maand uitrollen.
Gaat me niet eens om een warning. He gaat me om alle tijd die je hier/dit soort aan kwijt bent, dat wil je toch niet? Nu is het een bleuprint, dan is het esphome, enz De basis zou toch altijd moeten werken

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Topicstarter
@Dylantje2 Af en toe in je log kijken is wel handig... Ik kijk ook niet dagelijks of zelfs maar wekelijks, maar af en toe is wel handig. En okay, mijn grote WTH is ook nog steeds dat de log erg slecht is in aangeven WAAR het gebeurd.

Er zijn in het verleden gewoon af en toe keuzes gemaakt die nu niet meer handig blijken of uit de toon vallen met de rest. Dus naar mijn idee alleen maar beter dat ze dit rechttrekken dan doormodderen. En deze worden lang vooraf aangekondigd. Beter dan heftige UI wijzigingen....

Enige is, nu we repairs kennen in HA zou het mooi geweest zijn dat HA dit zelf als repair aanbood voor de non-template gevallen. Zou namelijk best straight forward repair zijn namelijk. Dat was naar mijn idee het beste geweest. En voor de andere gevallen had er voor mijn gevoel ook wel een repair melding mogen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 09-03-2026 09:36 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Panzer_V schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:26:
[...]

En jij gaat nog steeds met paard en wagen naar kantoor? Want dat werkt al 1000+ jaar zo. 8)7 8)7 8)7

Ik vind het erg netjes dat er ruim een jaar via warnings en release notes gewaarschuwd is voor een wijziging alvorens de code echt aangepast wordt.
Ik zie nu voor esphome dat de structuur ook gaat veranderen... Kun je voorstellen als je 10 jaar een systeem hebt dat werkt, je niet na 11 zegt o ik moet ff alles aanpssen. anders werkt het niet meer.... Ik wil dat zelf kunnen bepalen, stable beta. Ik heb niet altijd tijd en zin enz enz om die aanpassingen[ die soms best pittig zijn] te doen...... _/-\o_

• Dylantje2

Dylantje2

Septillion schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:34:
@Dylantje2 Af en toe in je log kijken is wel handig... Ik kijk ook niet dagelijks of zelfs maar wekelijks, maar af en toe is wel handig. En okay, mijn grote WTH is ook nog steeds dat de log erg slecht is in aangeven WAAR het gebeurd.

Er zijn in het verleden gewoon af en toe keuzes gemaakt die nu niet meer handig blijken of uit de toon vallen met de rest. Dus naar mijn idee alleen maar beter dat ze dit rechttrekken dan doormodderen. En deze worden lang vooraf aangekondigd. Beter dan heftige UI wijzigingen....

Enige is, nu we repairs kennen in HA zou het mooi geweest zijn dat HA dit zelf als repair aanbood voor de non-template gevallen. Zou namelijk best straight forward repair zijn namelijk. Dat was naar mijn idee het beste geweest. En voor de andere gevallen had er voor mijn gevoel ook wel een repair melding mogen zijn.
Yes dat dus.. En door modderen snap ik ook dat je dat niet wilt. 1 knopje kan ik stable systeem krijgen... En als ik dan wil updaten weet ik dat er werk aan de winkel is. Nu update na update, terijl als 1x per jaar zeg, zo laat ik eens kijken wat er aan de hand is, ben ik mss wel 5 updates verder, en heeft me dat dus veel tijd gescheeld:-)

• TheFes
[...]

HA OS is niet meer als het OS waarop HA Core (de applicatie) draait. HA OS is een simpele Linux distro die geen effect heeft op je Home Automation systeem.

Deze wijziging waar jij het over hebt zit in HA Core, het Home Automatisering systeem wat draait op HA OS (maar wat je ook los kunt draaien (dit wordt niet meer ondersteund), of in een Docker Container).

Dus vandaar dat ik aangaf dat een update van HA OS nooit effect zal hebben op je entities, en daarna aangaf dat HA Core dat incidenteel wel kon.

Verder begon deze discussie over het wijzigen van entity_id's, en dat Domotiz een vast idx gebruikt wat nooit wijzigt. Maar de change die jij nu aangeeft, en inderdaad in 2026.3 zit, heeft niets met het wijzigen van entity_id's te maken.

In principe heeft HA ook een vast id, dat wordt het entry_id genoemd. Dit is dat lange random nummer wat je ziet als je een device action gebruikt. Dit is één van de weinige voordelen van het gebruiken van device triggers/conditions/actions: als het entity_id wijzigt (ofwel door een update/herinstall van de integration, ofwel door een manuale change vanuit de gebruiker) dan blijft de device action/condition/trigger gewoon werken. Daar staan echter ook veel nadelen tegenover, waarvan ik er eentje een paar posts terug al aankaartte.

Eén van de voordelen is dat wanneer een device (een lamp, of sensor of whatever) kapot gaat, en je vervangt deze door precies hetzelfde type device, dat je dan al je automations/scripts/scenes met dat device moet gaan aanpassen. Daar zit immers een uniek, niet muteerbaar id in.
Doordat het entity_id wel aan te passen is, kun je bij gebruik van de (numeric) state triggers/conditions en normal actions gewoon simpelweg het oude device uit HA verwijderen, en het nieuwe device na toevoegen dezelfde entity_id's geven als het oude device. Daarmee fix je meteen al de bestaande automations/triggers/scenes.
Verder gebeurt het dus vrijwel nooit dat entity_id's wijzigen, en als het dus gebeurt hoef je niet al je automations/scripts/scenes te wwijzigen. Je kunt simpelweg het entity_id weer terugzetten naar de oude waarde.

Dan de wijziging die je wel aankaart, dat mired niet meer ondersteund wordt. Dit is inderdaad een vervelende, en deze had wellicht beter aangepakt kunnen worden. In 2026.3 zit ook een wijziging van de telegram_bot integration, en deze geeft repair warnings elke keer als deze op de foute manier aangeroepen wordt. Dit geeft je een duidelijk bericht, en geeft je de kans het op te lossen voordat het over 6 maanden echt niet meer werkt.
Deze mired wijziging is al jaren geleden ingezet, toen dit soort repair warnings voor deprecations nog niet ingevoerd waren. Er waren wel warnings in de log, maar die zijn wat meer verborgen, en als je er al kijkt, zijn ze ook vaar wat cryptischer. Nu in 2026.3 is simpelweg de deprecation doorgevoerd. Dit had wellicht beter aangepakt kunnen worden.

• TheFes
Dylantje2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Ik zie nu voor esphome dat de structuur ook gaat veranderen... Kun je voorstellen als je 10 jaar een systeem hebt dat werkt, je niet na 11 zegt o ik moet ff alles aanpssen. anders werkt het niet meer.... Ik wil dat zelf kunnen bepalen, stable beta. Ik heb niet altijd tijd en zin enz enz om die aanpassingen[ die soms best pittig zijn] te doen...... _/-\o_
Welke wijziging bedoel je hier dan precies?

• Dylantje2

Dylantje2

TheFes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:41:
[...]

HA OS is niet meer als het OS waarop HA Core (de applicatie) draait. HA OS is een simpele Linux distro die geen effect heeft op je Home Automation systeem.

Deze wijziging waar jij het over hebt zit in HA Core, het Home Automatisering systeem wat draait op HA OS (maar wat je ook los kunt draaien (dit wordt niet meer ondersteund), of in een Docker Container).

Dus vandaar dat ik aangaf dat een update van HA OS nooit effect zal hebben op je entities, en daarna aangaf dat HA Core dat incidenteel wel kon.

Verder begon deze discussie over het wijzigen van entity_id's, en dat Domotiz een vast idx gebruikt wat nooit wijzigt. Maar de change die jij nu aangeeft, en inderdaad in 2026.3 zit, heeft niets met het wijzigen van entity_id's te maken.

In principe heeft HA ook een vast id, dat wordt het entry_id genoemd. Dit is dat lange random nummer wat je ziet als je een device action gebruikt. Dit is één van de weinige voordelen van het gebruiken van device triggers/conditions/actions: als het entity_id wijzigt (ofwel door een update/herinstall van de integration, ofwel door een manuale change vanuit de gebruiker) dan blijft de device action/condition/trigger gewoon werken. Daar staan echter ook veel nadelen tegenover, waarvan ik er eentje een paar posts terug al aankaartte.

Eén van de voordelen is dat wanneer een device (een lamp, of sensor of whatever) kapot gaat, en je vervangt deze door precies hetzelfde type device, dat je dan al je automations/scripts/scenes met dat device moet gaan aanpassen. Daar zit immers een uniek, niet muteerbaar id in.
Doordat het entity_id wel aan te passen is, kun je bij gebruik van de (numeric) state triggers/conditions en normal actions gewoon simpelweg het oude device uit HA verwijderen, en het nieuwe device na toevoegen dezelfde entity_id's geven als het oude device. Daarmee fix je meteen al de bestaande automations/triggers/scenes.
Verder gebeurt het dus vrijwel nooit dat entity_id's wijzigen, en als het dus gebeurt hoef je niet al je automations/scripts/scenes te wwijzigen. Je kunt simpelweg het entity_id weer terugzetten naar de oude waarde.

Dan de wijziging die je wel aankaart, dat mired niet meer ondersteund wordt. Dit is inderdaad een vervelende, en deze had wellicht beter aangepakt kunnen worden. In 2026.3 zit ook een wijziging van de telegram_bot integration, en deze geeft repair warnings elke keer als deze op de foute manier aangeroepen wordt. Dit geeft je een duidelijk bericht, en geeft je de kans het op te lossen voordat het over 6 maanden echt niet meer werkt.
Deze mired wijziging is al jaren geleden ingezet, toen dit soort repair warnings voor deprecations nog niet ingevoerd waren. Er waren wel warnings in de log, maar die zijn wat meer verborgen, en als je er al kijkt, zijn ze ook vaar wat cryptischer. Nu in 2026.3 is simpelweg de deprecation doorgevoerd. Dit had wellicht beter aangepakt kunnen worden.
Thanks voor je uitleg... Maar ik ben geen nerd, dus wat je uitlegt over simpele distrubutie is juist wat ik erg vreemd vind aan haos. je kunt groen/geel/haos enz.. waarom niet een windows en linx versie die overal op draait. Ik had een dure odroid, maar wordt niet ondersteunt.. rpi5 gekocht:-( terwijl odroid veel bter is/was.] Linux klaar. 1 versie zonder dat verschil in types, zou toch veel mooier zijn.. Dit:
code:
1
n principe heeft HA ook een vast id, dat wordt het entry_id genoemd. Dit is dat lange random nummer wat je ziet als je een device action gebruikt
heb ik moeten gebruiken om een simpele rfxcom afstandsbediening werkend te krijgen. Ook wat ik eigen bedoel, je hebt een naam een een entiteit en in die entiteit nog meer entiteiten, en die hebben allemaal dat moeilijk te vinden nummer.. Shelly-naam schakelaar van shelly idx, vermogen van shelly nieuw idx, temperatuur van dezelfde shelly een idx. En of je nu de naam veranderd het idx blijft altijd hetzelfde..
code:
1
Eén van de voordelen is dat wanneer een device (een lamp, of sensor of whatever) kapot gaat, en je vervangt deze door precies hetzelfde type device
dit zou je met idx ook kunne maken toch? En nu moet je namen aanpassen met _ enz enz en dan niet vergeten rechtsboven in de hoek, alles opnieuw.... { waaro wordt dit niet gevraagd, als je iets wijzigt in de entiteit om de refresh te doen?

• Dylantje2

Dylantje2

TheFes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Welke wijziging bedoel je hier dan precies?
code:
1
2
3
4
5
6
7
INFO ESPHome 2026.2.4
INFO Reading configuration /config/esphome/dm-lora-server-192-168-5-116.yaml...
WARNING The 'custom_components' folder is deprecated and will be removed in 2026.6.0. Please use 'external_components' instead. See https://esphome.io/components/external_components.html for more information.
INFO Generating C++ source...
INFO Setting CONFIG_LWIP_MAX_SOCKETS to 15 (registered: api=4, mdns=2, mqtt=1, ota=1, socket.wake_loop_threadsafe=1, web_server=6)
INFO Compiling app... Build path: /data/build/dm-lora-server-192-168-5-116
Processing dm-lora-server-192-168-5-116 (board: heltec_wifi_lora_32_V3; framework: arduino, espidf; platform: https://github.com/pioarduino/platform-espressif32/releases/download/55.03.37/platform-espressif32.zip)
Maakt epshome deze map zelf aan?

• Dylantje2

Dylantje2

TheFes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:41:
[...]

Waar het dan dnek ik mis is gegeaan is de z2m veranderingen in entiteiten? Die moetsen bijna best veel bijgewerkt worden. Als ik het dan goed heb. Maar waarom kan dit niet ergens automatisch ingesteld worden? Automation is toch niet zoveel handwerk. knopje check entiteiten? Waarom niet bij aanmelden meteen ALLE entieteiten acttiveren en dan en aanzetten. Ik kom van een systeem met 800+ devices.... waarbij elke device wel x entiteiten bezit.allemaal een naam geven.. :'( en activeren :-( device, shelly 1,= shelly1 schakelaar, shelly-1 power usage- shelly 1 temp. device shelly 2 shelly-2 schakelaar shelley-2 power usage enz enz enz dat is toch automation?

• TheFes
Dylantje2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:59:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
INFO ESPHome 2026.2.4
INFO Reading configuration /config/esphome/dm-lora-server-192-168-5-116.yaml...
WARNING The 'custom_components' folder is deprecated and will be removed in 2026.6.0. Please use 'external_components' instead. See https://esphome.io/components/external_components.html for more information.
INFO Generating C++ source...
INFO Setting CONFIG_LWIP_MAX_SOCKETS to 15 (registered: api=4, mdns=2, mqtt=1, ota=1, socket.wake_loop_threadsafe=1, web_server=6)
INFO Compiling app... Build path: /data/build/dm-lora-server-192-168-5-116
Processing dm-lora-server-192-168-5-116 (board: heltec_wifi_lora_32_V3; framework: arduino, espidf; platform: https://github.com/pioarduino/platform-espressif32/releases/download/55.03.37/platform-espressif32.zip)
Maakt epshome deze map zelf aan?
Die custom_components folder is er alleen als je daadwerkelijk custom components gebruikt, en die moet je zelf aanmaken, en dan moet je er dus custom components in zetten. Als je die folder gebruikt, moet je hem dus blijkbaar hoernoemen naar external_components. Ikzelf gebruik geen custom components en heb die folder dus niet (zowel geen custom_components en geen external_components). Ik zie die melding verder ook niet als ik een ESPHome update compile.

Zie hier ook uitleg over het hoe en waarom van deze wijziging.

• TheFes
Dylantje2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Waar het dan dnek ik mis is gegeaan is de z2m veranderingen in entiteiten? Die moetsen bijna best veel bijgewerkt worden. Als ik het dan goed heb. Maar waarom kan dit niet ergens automatisch ingesteld worden? Automation is toch niet zoveel handwerk. knopje check entiteiten? Waarom niet bij aanmelden meteen ALLE entieteiten acttiveren en dan en aanzetten. Ik kom van een systeem met 800+ devices.... waarbij elke device wel x entiteiten bezit.allemaal een naam geven.. :'( en activeren :-( device, shelly 1,= shelly1 schakelaar, shelly-1 power usage- shelly 1 temp. device shelly 2 shelly-2 schakelaar shelley-2 power usage enz enz enz dat is toch automation?
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt hier.
Ik gebruik ook al enige tijd Z2M en heb daar verder nog geen wijziging van enitty_id's meegemaakt. Als ik een device toevoeg, dan verander ik de naam, en zet ik dat vinkje aan dat hij die wijziging ook in HA moet doorvoeren. Daarna ga ik hem pas gebruiken.

Wellicht dat Spook iets voor je is? Een custom component van de lead developer van HA (Frenck) die automatisch meldingen geeft als je entities gebruikt in je automations/scripts/scenes/groepen die niet bestaan in je config. Hij lost het niet automatisch op, maar je krijgt er in ieder geval meldingen van.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Er is helemaal niemand die je dwingt om al die upgrades uit te voeren he? Je kan ook prima jarenlang niets doen, je kan dan alleen niet verwachten dat nieuwere domotica in je huis ondersteunt wordt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Dylantje2

Dylantje2

Oogje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Er is helemaal niemand die je dwingt om al die upgrades uit te voeren he? Je kan ook prima jarenlang niets doen, je kan dan alleen niet verwachten dat nieuwere domotica in je huis ondersteunt wordt.
Dit is dus niet waar. Je kunt kiezen om sommige te negeren, maar je weet de gevolgen niet. Of is dit echt een nerdy programma en alleen mensen die van alle integraties/updates lezen? In de apps zit bij sommige een knopje auto update _/-\o_ _/-\o_ Dan weet je dat een risico neemt. Als het beta zou zijn maar als je stable relaese in apps aan zou kunnen vinken:-) git heeft meerdere reposito's toch? Dit zou je met haos core toch ook kunnen doen. Daarnaast, als ik een maand niet kijk is de lijst zooo lang. Wat ik al zei, je wilt toch dagelijks werk van updates/aanpassingen maken. Ik ben geen ict man. Maar ik geloof niet dat ze bij een organisatie alle updates in de stable versie doen, geloof dat er altijd een tijd van proberen is. dat is wat ik mis in haos met alle entitieten en apps. Maar ik ben met haos wel blij hoor, het werkt goed. het is wat me opvalt.:-)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:02

Sharky

Skamn Dippy!

Iemand ervaring met deze melding? Gaat om een zigbee-driver (weet merk zo niet, is een generiek ding) die een ledstrip in de keukenkastjes aanstuurt. Werkte altijd perfect, maar de knop in de m'n dashboard geeft nu onderstaande melding en de lamp gaat niet aan. Gek genoeg gaat hij nog wel aan door automations of stemcommando's via de Google Nest.

edit:
Never mind. Ik heb 'kleurtemperatuur bij opstarten' entiteit uitgeschakeld. Dat hielp niet en erna heb ik de integratie opnieuw geladen en nu werkt het weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDu29PJUBBS1Ekg_BYRY9m54SnA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n7sVTSqHnqImamKH2J0CsHMn.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sharky op 09-03-2026 10:52 ]

This too shall pass

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:22
heeft iemand hier ervaring met het aanpassen van kleuren bij de bubble-card?
kleur van de kaart verandert niet in geel. blijft grijs en de sub-buttons zijn blauw (op zich niet erg)
[code=yaml] type: custom:bubble-card
card_type: button
entity: switch.meterkast_stekker
name: Meterkast stekker
icon: mdi:power-socket-eu
show_state: true
tap_action:
action: toggle
hold_action:
action: more-info
sub_button:
main:
- entity: sensor.meterkast_stekker_vermogen
name: Watt
icon: mdi:flash
show_icon: true
- entity: sensor.meterkast_daily_energy
name: Vandaag
icon: mdi:chart-line
show_icon: true
bottom: []
styles: |
.bubble-button-card-container {
background: ${entity.state === 'on' ? 'rgba(255,214,10,0.18)' : ''};
}
grid_options:
columns: 12
rows: auto
button_type: state
card_layout: normal
[/code]

wat zie ik over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av5KhDjK-AIC--wfYzWyMFvqslo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UmJJGwOzKAQMLboGfEEPbmka.png?f=user_large

oplossing gevonden. sorry:
YAML:
1
2
3
4
styles: | 
  .bubble-button-card-container {
    background: rgba(255,214,10,0.18) !important;
  }

[ Voor 6% gewijzigd door SolarOrbiter op 09-03-2026 11:03 ]

• TheFes
Dylantje2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Dit is dus niet waar. Je kunt kiezen om sommige te negeren, maar je weet de gevolgen niet. Of is dit echt een nerdy programma en alleen mensen die van alle integraties/updates lezen? In de apps zit bij sommige een knopje auto update _/-\o_ _/-\o_ Dan weet je dat een risico neemt. Als het beta zou zijn maar als je stable relaese in apps aan zou kunnen vinken:-) git heeft meerdere reposito's toch? Dit zou je met haos core toch ook kunnen doen. Daarnaast, als ik een maand niet kijk is de lijst zooo lang. Wat ik al zei, je wilt toch dagelijks werk van updates/aanpassingen maken. Ik ben geen ict man. Maar ik geloof niet dat ze bij een organisatie alle updates in de stable versie doen, geloof dat er altijd een tijd van proberen is. dat is wat ik mis in haos met alle entitieten en apps. Maar ik ben met haos wel blij hoor, het werkt goed. het is wat me opvalt.:-)
Voor HA (core) zou ik wel de updates een beetje bijhouden inderdaad, ook omdat HA afhankelijk is van een hoop externe partijen. Als één van die extere partijen bijvoorbeeld hun API aanpast, dan moet HA uiteraard de integratie hierop aanpassen, en moet jij updaten om deze aanpassing te kunnen gebruiken.

Echter voor ESPHome is dat anders, dat is een lokaal systeem, volledig in beheer van de Open Home Foundation. Als de YAML syntax wijzigt, heeft dat niet zo veel effect op de uiteindelijke bin file. Uiteraard worden er elke ESPHome versie nieuwe features toegevoegd, en moet je updated om die te gebruiken, maar zo lang je ESPHome devcie werkt, zie ik niet per se de noodzaak om die te updaten.

• TheFes
Sharky schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:49:
Iemand ervaring met deze melding? Gaat om een zigbee-driver (weet merk zo niet, is een generiek ding) die een ledstrip in de keukenkastjes aanstuurt. Werkte altijd perfect, maar de knop in de m'n dashboard geeft nu onderstaande melding en de lamp gaat niet aan. Gek genoeg gaat hij nog wel aan door automations of stemcommando's via de Google Nest.

[Afbeelding]
Ik gok dat je nog ergens in een light.turn_on actie color_temp gebruikt. Dat is er in 2026.3 uitgehaald, en je moet nu color_temp_kelvin gebruiken.
Uiteraard ook de waarde omrekenen naar Kelvin (kelvin waarde = 1000000 / mired waarde)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50

D4NG3R

kiwi

:)

Weet iemand hier toevallig waarom ik opeens Zigbee bij m'n instellingen zie staan, terwijl ik helemaal geen gebruik maak van ZHA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfOhuTF6teqvCfVM9XEfSnd6BRU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/69PrxbH7a9rTaNj0I1wcFw11.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAjRQUSku3sgkaVKu7Uze-qWzqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o99ymyLbnDcpwQladkJ7xnUq.png?f=user_large

Dit stond er een paar dagen geleden nog niet. Ik wordt vrij zenuwachtig van het idee dat ZHA ook aan de adapter loopt te trekken terwijl ik Z2M gebruik. :P

Edit: Klassiek gevalletje 'turning it off and back on again', na een restart is het weg.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 09-03-2026 11:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:09

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXfScy1CmMYdh-bJ7GwTVQBFGbc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WTAs4rhYJqy5TixMAtyVDO6B.png?f=user_large Weet iemand of dit nog klopt? Ik maak gebruik van solaredge en de plugin werkte een tijdje niet goed. Nu lijkt het weer te werken al betwijfel of het nu klopt.

Usenet handleidingen

• TheFes
TheDudez schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:35:
[Afbeelding] Weet iemand of dit nog klopt? Ik maak gebruik van solaredge en de plugin werkte een tijdje niet goed. Nu lijkt het weer te werken al betwijfel of het nu klopt.
Op basis van een alleen een entity name is dat natuurlijk lastig te zeggen.

Voorkeur voor het Energy dashboard is eigenlijk altijd een lifetime sensor.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Ik gok dat je nog ergens in een light.turn_on actie color_temp gebruikt. Dat is er in 2026.3 uitgehaald, en je moet nu color_temp_kelvin gebruiken.
Uiteraard ook de waarde omrekenen naar Kelvin (kelvin waarde = 1000000 / mired waarde)
Toch apart. Toen je kleurtemperatuur in mired en kelvin op kon geven vond men de toevoeging kelvin schijnbaar niet boeiend. Nu mired is komen te vervallen en alleen nog kelvin gebruikt kan worden vindt men het ineens wel erg belangrijk dat kelvin genoemd wordt (terwijl het nog maar de enige keuze is).
edit:
. OK. Het is eigenlijk wel logisch omdat je anders niet weet of je over Mireds spreekt of over Kelvin. Wel blij trouwens dat men afscheid heeft genomen van die antieke Mired eendheid. Nu nog eens dimbare scenes en dan is deze halve lampie ook weer tevreden.

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 09-03-2026 13:24 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03 20:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb vandaag een nieuwe elektriciteit- en gasmeter gekregen. Opnieuw toegevoegd in HA vandaag. Gaat dit nog ellende geven met mijn statistieken?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dylantje2 Om nu te zeggen dat 1x per maand in ieder geval de breaking changes heel nerdy is... Bedoel, bij update van Android apps (of heck, zelfs Windows) wordt ik gewoon elke keer zonder waarschuwing onaangenaam verrast. Wat daar doet niemand meer aan een changelog.

Neemt niet weg dat ik dus hier graag ook een repair melding voor had gezien, dat was wel zo netjes geweest.

Maar ik snap niet helemaal je probleem met Z2M. Makkelijkste is de naam direct in Z2M aan te passen en dan het vinkje te zetten. Maar je kan ook de device name in HA aanpassen en dan "Recreate entity id's" klikken om alle entity id's een afgeleide te maken van de device name.

Alle integraties proberen een inschatting te maken wat men wil gebruiken en zal wat entities disabled hebben standaard. Her en der wel eens een aangezet maar nooit ergens gehad dat ik dacht, "Pff, ik mis er 10". Dus bij welk device moest jij er zo veel aanzetten?

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:56
Iemand hier nog een tip n.a.v. mijn netwerk upgrade... ik zie nu meer logs dus beter inzicht en loop tegen het volgende aan.

Ik heb een deurbel-automation via Marcel Zuidwijk (linkje) .. deze heb ik netjes in ESPhome staan.

Maar wat ik nu dus in de nieuwe logging van mijn Ubiquiti is dt deze 'exact' elke 15 min reconnect:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
WiFi Client Connected
Deurbel connected to Iot on UAP-AC-Lite. Connection Info: Ch. 11 (2.4 GHz, 20 MHz), -34 dBm. IP: 10.10.4.32
Today at 14:42:50
WiFi Client Disconnected
Deurbel disconnected from Iot . Time Connected: 14m 41s. Data Used: 4.95 KB (up) / 0.00 B (down). Last Connected To: UAP-AC-Lite at -44 dBm.
Today at 14:42:26
WiFi Client Connected
Deurbel connected to Iot on UAP-AC-Lite. Connection Info: Ch. 11 (2.4 GHz, 20 MHz), -32 dBm. IP: 10.10.4.32
Today at 14:27:32
WiFi Client Disconnected
Deurbel disconnected from Iot . Time Connected: 14m 51s. Data Used: 2.41 KB (up) / 0.00 B (down). Last Connected To: UAP-AC-Lite at -44 dBm.
Today at 14:27:16
WiFi Client Connected
Deurbel connected to Iot on UAP-AC-Lite. Connection Info: Ch. 11 (2.4 GHz, 20 MHz), -32 dBm. IP: 10.10.4.32
Today at 14:12:34
Iemand hier een idee hoe / waar dit in op te lossen zodat de connectie 'gewoon' stable blijft of ervaring heeft met dezelfde deurbel vanuit Zuidwijk?

- The Neo and Only -

• Dylantje2

Dylantje2

. Dus bij welk device moest jij er zo veel aanzetten?
motion en door. en rgb
Log checken is niet ets wat je zou zoekn in geautomatiseerde omgevingen? Ik ben bricklayer.. dus geen ict. maar nerdy bedoel ik mee zoveeel settings enz die je in de gaten moet houden:-(

vergelijken met apps, windows oid is toch juist wat je niet wilt. ik wil een stabiel systeem waar jezelf kunt bepalen, automatisch updaten [ met alle risico's die neemt,] of niet, en dan updaten als ik wil.

[ Voor 27% gewijzigd door Dylantje2 op 09-03-2026 15:00 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Via welke integratie? En wat bedoel je met opnieuw toegevoegd?

Normaal is het gewoon P1 overprikken en gaan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dylantje2 Van mijn (privé) PC of telefoon verwacht ik ook gewoon een stabiel systeem zonder verrassingen.

Qua Z2M, van wat voor device was dat dan?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Dylantje2 De Z2M issues welke jij opnoemt kan ik eigenlijk alleen maar herleiden naar de update van 2.0, alweer dik 1.5 jaar geleden.

Tenzij je die er recent pas overheen hebt gegooid ben ik benieuwd over welke specifieke devices je het hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 09-03-2026 15:15 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:18
Tommiiee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:13:
In verband met de ontwikkelingen in het Midden-Oosten heb ik vorige week in het weekend nog snel getankt en daarna geprobeerd brandstofinformatie op te nemen in mijn HA. Het is een beetje hobby-bob, maar misschien hebben jullie er iets aan :)

Adviesprijzen

Ik maak gebruik van deze HACS integratie: https://github.com/metbril/home-assistant-brandstofprijzen
Vervolgens een ApexCharts card met onderstaande config op het dashboard geplaatst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 14d
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
yaxis:
  - id: Price
    opposite: true
    decimals: 3
    apex_config:
      labels:
        formatter: |
          EVAL:function(value) {
            return '€' + value.toFixed(2);
          }
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      datetimeUTC: false
      format: dd MMM yyyy
  tooltip:
    enabled: true
    shared: true
    intersect: false
    x:
    y:
          return '€' + value.toFixed(3);
        }
  stroke:
    curve: smooth
    width: 3
  legend:
    show: false
    position: bottom
    horizontalAlign: center
series:
  - entity: sensor.adviesprijs_diesel
    float_precision: 3
    group_by:
      func: last
      duration: 1d
  - entity: sensor.adviesprijs_premium_diesels
    group_by:
  - entity: sensor.adviesprijs_euro95
    group_by:
Resultaat (aan te passen naar eigen behoefte):
[Afbeelding]

Pompprijzen in de buurt

Dit is echt een ultra-gare oplossing, maar hij doet wat ik nodig heb. Ik kon niet echt een lekkere API vinden om hier fatsoenlijk mee om te gaan, maar ik ontdekte dat een website die per pomp brandstofprijzen kan laten zien en afbeeldingen per pompstation opvraagt bij een API. Ik kan de ruwe data er niet uit krijgen, maar de afbeeldingen wel. Deze afbeeldingen zijn gewoon direct te hotlinken in een Picture card.

Hieronder in stappen:
1. Zoek je gewenste tankstation(s) hier op: https://directlease.nl/tankservice/benzine/
2. Bij het aanklikken van een tankstation zie je een plaatje met daarin de actuele prijzen. Kopieer de directe link naar het plaatje.
3. Plak deze link in een Picture card op je dashboard.

Link ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v2/places/<place id>.png?lang=nl
De afbeeldingen worden dus dynamisch gegenereerd met de actuele prijzen.

Ik heb zelf een grid gemaakt van tankstations in de buurt, zodat ik makkelijk de goedkoopste kan pakken :)
Die afbeeldingen worden helaas niet geupdate. De huidige prijs op directlease.nl is nu anders dan in HA.

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:13
CappieL schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Die afbeeldingen worden helaas niet geupdate. De huidige prijs op directlease.nl is nu anders dan in HA.
Vreemd, ik heb 't net gecheckt voor 6 pompstations maar daar wordt voor mij alles netjes bijgewerkt. Het klopt ook met wat ik daadwerkelijk aan de pomp zie.

• -Casper
[...]

Misschien dat ie m cached. Je kan proberen even een variabele met een timestamp aan de url toe te voegen. Veranderd niets aan je resultaat maar maakt de url wel elke keer uniek.

• SlideR NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:40
[...]
Ik heb geen idee of het helpt. Maar ik heb zojuist via Claude een nieuwe view op m'n dashboard laten maken en hij/zij gaf aan over vernieuwen het volgende:
Opmerking over vernieuwen: De picture card in HA heeft geen ingebouwde refresh-interval. De plaatjes worden opnieuw geladen zodra je de view opent of de pagina ververst. Als je wilt dat ze écht automatisch vernieuwen zonder handmatige actie, laat het weten — dan kan ik camera-entiteiten via de generic_camera integratie aanmaken die de URLs periodiek pollen.

• Fragger123
  • Laatst online: 22:11
Tommiiee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:13:
In verband met de ontwikkelingen in het Midden-Oosten heb ik vorige week in het weekend nog snel getankt en daarna geprobeerd brandstofinformatie op te nemen in mijn HA. Het is een beetje hobby-bob, maar misschien hebben jullie er iets aan :)

Adviesprijzen

Ik maak gebruik van deze HACS integratie: https://github.com/metbril/home-assistant-brandstofprijzen
Vervolgens een ApexCharts card met onderstaande config op het dashboard geplaatst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 14d
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
yaxis:
  - id: Price
    opposite: true
    decimals: 3
    apex_config:
      labels:
            return '€' + value.toFixed(2);
          }
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      datetimeUTC: false
  tooltip:
    enabled: true
    shared: true
    intersect: false
    x:
    y:
          return '€' + value.toFixed(3);
        }
  stroke:
    curve: smooth
    width: 3
  legend:
    show: false
    position: bottom
    horizontalAlign: center
series:
  - entity: sensor.adviesprijs_diesel
    group_by:
  - entity: sensor.adviesprijs_premium_diesels
    group_by:
  - entity: sensor.adviesprijs_euro95
    group_by:
Resultaat (aan te passen naar eigen behoefte):
[Afbeelding]

Pompprijzen in de buurt

Dit is echt een ultra-gare oplossing, maar hij doet wat ik nodig heb. Ik kon niet echt een lekkere API vinden om hier fatsoenlijk mee om te gaan, maar ik ontdekte dat een website die per pomp brandstofprijzen kan laten zien en afbeeldingen per pompstation opvraagt bij een API. Ik kan de ruwe data er niet uit krijgen, maar de afbeeldingen wel. Deze afbeeldingen zijn gewoon direct te hotlinken in een Picture card.

Hieronder in stappen:
1. Zoek je gewenste tankstation(s) hier op: https://directlease.nl/tankservice/benzine/
2. Bij het aanklikken van een tankstation zie je een plaatje met daarin de actuele prijzen. Kopieer de directe link naar het plaatje.
3. Plak deze link in een Picture card op je dashboard.

Link ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v2/places/<place id>.png?lang=nl
De afbeeldingen worden dus dynamisch gegenereerd met de actuele prijzen.

Ik heb zelf een grid gemaakt van tankstations in de buurt, zodat ik makkelijk de goedkoopste kan pakken :)
Die "Ultra gare" oplossing heb ik al geruime tijd lopend: echter een verschil: ik trek de afbeeldingen rechstreeks door tesseract OCR en poep de content uit naar een json file die dan weer met een file sensor door HA wordt opgepikt.

De afbeeldingen worden wel gedownload met een random http proxy want als je te veel aanvragen doet wordt je geblokkeerd ;)

Bij interesse zou ik het script wat generieker kunnen maken en delen :)

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:13
Fragger123 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Die "Ultra gare" oplossing heb ik al geruime tijd lopend: echter een verschil: ik trek de afbeeldingen rechstreeks door tesseract OCR en poep de content uit naar een json file die dan weer met een file sensor door HA wordt opgepikt.

De afbeeldingen worden wel gedownload met een random http proxy want als je te veel aanvragen doet wordt je geblokkeerd ;)

Bij interesse zou ik het script wat generieker kunnen maken en delen :)
Klinkt top, heb zeker interesse in t script :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Simpele vraag: hoe selecteer ik mijn OpenThread border router als preferred network?

Langere uitleg:Volgens de documentation:
Make sure the Home Assistant Thread network is defined as preferred network.

This should happen automatically, but check to be sure.
  1. Go to Settings > Devices & services, select the Thread integration.
  2. Then, select Configure.
  3. You should see the Home Assistant logo under Preferred network
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jeb0mRPVpFt57n6NbbbkNuYLyg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dBgV47fnDbPp3b3kILb5wSIF.png?f=user_large
Het zou dus automatisch moeten gebeuren. Maar bij mij gebeurt het niet. En vervolgens staat in de guide nergens beschreven wat je dan moet doen :z

Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFrAHXl5Zzstu9OUmqCHY2b7GV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EE8773xNWdnaU4IoMcSLg64s.png?f=user_large
Op More Information klikken levert de Thread-integration documentatie op. Dezelfde documentatie die me alleen vertelt dat mijn OpenThread Border Router automatisch het preferred network zou moeten worden en niks vertelt over de situatie dat dit niet automatisch gebeurt.

Ik kan op de Home Assistant OpenThread Border Router klikken, want hij verandert van kleur als ik erop klik. Maar er gebeurt verder niets.

En nu?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48

RvL

@Kiwi
Het valt me op dat de status van de laadpalen die ik in Laadpaal.io heb staan niet bijgewerkt wordt. Ook op de site niet overigens.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Maeslant
TheFes schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Als je een voice commando gebruikt, dan gebeurt er wel wat meer dan dat hij een stream gaat spelen. Er wordt daadwerkelijk informatie van Tuinen gebruikt om de data van de stream op te halen (en up to date te houden indien het huidige nummer ook meegestuurd wordt).

Je kunt wel een afbeelding, artist en title meegeven met je Home Assistant action om in ieder geval wat data op je scherm te krijgen.

Zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
target:
  entity_id: media_player.google_nest_hub
data:
  media_content_id: je_tunein_stream 
  extra:
    metadata:
      artist: Radio TheFes
      title: The Smartest Tunes for your Home
      images: 
        - url: url_voor_plaatje
Ja dit probeer ik ook, echter krijg ik nu de volgende foutmelding in het script:
code:
1
Message malformed: extra keys not allowed @ data['action']
Ik had het volgende bedacht (met AI hulp)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Play Qmusic on WiiM
icon: mdi:radio
sequence:
  - target:
      entity_id: media_player.audio_speaker
    data:
      extra:
        artist: Music
        title: Qmusic
        thumb: >-
          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Qmusic_logo_2018.svg/512px-Qmusic_logo_2018.svg.png
      media:
        media_content_id: https://stream.qmusic.nl/qmusic/mp3
        metadata: {}
mode: single
Alternatief:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Q-Music
sequence:
  - data:
      media:
        media_content_id: >-
          https://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live.mp3?aw_0_1st.playerid=tunein
        media_content_type: music
        metadata:
          title: Qmusic Radio
          artist: Qmusic Netherlands
          album: Live Radio
          artwork:
            - src: >-
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Qmusic_logo_2020.svg/512px-Qmusic_logo_2020.svg.png
              type: image/png
              sizes: 512x512
Beide werken niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQMphaLV5B8B23PjhpQU5EqDNYU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q9Uc7bmemcO3YIbQmpU7JCuH.png?f=user_large

Het is zo raar, dat het met een Google Home instructie het wel werkt. Kan ik niet iets van Google gebruiken in de achtergrond?

• Fragger123
  • Laatst online: 22:11
Tommiiee schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Klinkt top, heb zeker interesse in t script :)
Het is een bash script :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
# --- Configuration ---
place_ids=()  # Add more IDs here, e.g. (123 1234 4567)
base_url="https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v2/places"
proxy_list_url="https://raw.githubusercontent.com/monosans/proxy-list/refs/heads/main/proxies/socks5.txt"
output_json="/pad/naar/homeassistant/www/prices.json"
tmp_dir=$(mktemp -d)
proxy_file="$tmp_dir/proxies.txt"

# --- Download proxy list ---
curl -s -o "$proxy_file" "$proxy_list_url"
if [[ ! -s "$proxy_file" ]]; then
  echo "Failed to download proxy list. Exiting."
  exit 1
fi

# --- Download image via random proxy, retrying until success ---
download_image() {
  local url="$1"
  local output_file="$2"
  local proxy
  while true; do
    proxy=$(shuf -n 1 "$proxy_file")
    echo "Trying proxy: $proxy"
    curl --socks5 "$proxy" --max-time 10 -o "$output_file" "$url" &>/dev/null
    if [[ $? -eq 0 && -s "$output_file" ]]; then
      echo "Downloaded: $url"
      return 0
    fi
    echo "Failed with proxy: $proxy. Retrying..."
  done
}

# --- Process each place ID and build JSON ---
json="{"
first=true
for id in "${place_ids[@]}"; do
  image_file="$tmp_dir/${id}.png"
  echo "Processing ID: $id"

download_image "${base_url}/${id}.png" "$image_file"

price=$(docker run --rm -v "${image_file}:/tmp/image.png" jitesoft/tesseract-ocr /tmp/image.png stdout \
    | grep Euro \
    | sed 's/.*€ \([0-9],[0-9]*\).*/\1/' \
    | sed 's/,/./')

[[ $first == true ]] && first=false || json+=","
  json+="\"$id\":\"${price:-null}\""
  echo "  -> $id: ${price:-<not found>}"
done
json+="}"

echo "$json" > "$output_json"
echo "Saved results to $output_json"

# --- Cleanup ---
rm -rf "$tmp_dir"
Dit draai ik dan 2x per dag met cron om de prijzen op te halen. En dan met een File sensor in te laden in Home Assistant

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Heeft iemand hier ervaring met (statische) e-ink dashboards voor HA, en bevalt het gebruik daarvan een beetje?

Ik overweeg al een tijdje om zoiets te halen, maar vraag mij af hoe zinnig het nu eigenlijk echt gaat zijn zonder touchscreen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:50

pietje63

RTFM

D4NG3R schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:18:
Heeft iemand hier ervaring met (statische) e-ink dashboards voor HA, en bevalt het gebruik daarvan een beetje?

Ik overweeg al een tijdje om zoiets te halen, maar vraag mij af hoe zinnig het nu eigenlijk echt gaat zijn zonder touchscreen.
Haha, ik ken het. Ik overweeg er wel een, voor o.a.
- to do list
- afvalkalender
- buienradar
- laadstatus auto

Maar ik merk ook dat ik meer functies zie als het wel een touchscreen heeft (media, verlichting). Dat is wellicht een van de redenen dat ik het steeds laat liggen :). Ik verbaas me wel dat die apparaten nog zoveel kosten, want mijn 15 jaar oude e-reader kan dit wel

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb er twee liggen, wat mee gespeeld maar nog niet goed ingezet voor iets.

Heb wel een aantal ideeën waarvoor het ontbreken van de touchfunctionaliteit geen probleem is. Mijns inziens moet je die dingen niet willen gebruiken voor het bedienen van zaken, maar echt puur als informatief scherm. Ik zou de schermen ook op batterij willen gebruiken, dus een beperkt aantal schermverversingen per dag is dan relevant.

Waar ik o.a. aan zit te denken:
  • Overzicht uurprijzen elektriciteit: 1x per dag updaten voldoende
  • Overzicht vertrektijden bussen en pont: hiervoor heb ik een mooie metalen drukknop klaarliggen die ik met het scherm wil monteren in een fotolijstje. Drukken op de knop = scherm verversen met de actuele vertrektijden.
  • Meerdaags weerbericht: 1 of 2x per dag updaten voldoende.
  • Agenda belangrijke events huishouden, of een takenlijstje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het beestje zou hier qua 'statische' informatie vooral het weerbericht, de afvalkalender en een agenda weergeven. Afhankelijk van het aan/uit staan van de gastenmodus eventueel een QR code voor de WiFi.

Maar naast dat zou het wel heel verdomde tof zijn om op het scherm bijv. de gastenmodus aan/uit te kunnen zetten en op play/pause te kunnen drukken om de standaard afspeellijst uit Spotify op de speakerbalk aan/uit te zetten samen met de titel van whatever nu afspeelt.

Een volwaardige tablet is daarvoor nogal overkill, en ook gewoon een stuk minder mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 11-03-2026 09:45 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

Yes, heb een TRMNL draaien zelfde principe, Op de HA heb ik een dashboard met wat ik wil zien en een e-ink thema waar een screenshot van gemaakt wordt en getoond op het display. Voor mij was de 'grootste' uitdaging de juiste kleuren te vinden die het best in grijswaarden om te zetten zijn.

Je kan ook kijken of je een oude e-reader kan jailbreaken en die verwijzen naar je dashboard url, Heb kun je alles al even aanvoelen eer je nieuw spul koopt en er niets mee doet. (en dan als nog kopen er niets mee doen zoals zoveel tweakers hier ;))

[ Voor 6% gewijzigd door Schway op 11-03-2026 10:13 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:44:
Het beestje zou hier qua 'statische' informatie vooral het weerbericht, de afvalkalender en een agenda weergeven. Afhankelijk van het aan/uit staan van de gastenmodus eventueel een QR code voor de WiFi.

Maar naast dat zou het wel heel verdomde tof zijn om op het scherm bijv. de gastenmodus aan/uit te kunnen zetten en op play/pause te kunnen drukken om de standaard afspeellijst uit Spotify op de speakerbalk aan/uit te zetten samen met de titel van whatever nu afspeelt.

Een volwaardige tablet is daarvoor nogal overkill, en ook gewoon een stuk minder mooi.
jailbreak een e-reader :)

• TheFes
Maeslant schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Ja dit probeer ik ook, echter krijg ik nu de volgende foutmelding in het script:
code:
1
Ik had het volgende bedacht (met AI hulp)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Play Qmusic on WiiM
icon: mdi:radio
sequence:
  - target:
    data:
      extra:
        artist: Music
        title: Qmusic
        thumb: >-
          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Qmusic_logo_2018.svg/512px-Qmusic_logo_2018.svg.png
      media:
        media_content_id: https://stream.qmusic.nl/qmusic/mp3
mode: single
Alternatief:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sequence:
  - data:
      media:
          https://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live.mp3?aw_0_1st.playerid=tunein
        metadata:
          album: Live Radio
          artwork:
            - src: >-
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Qmusic_logo_2020.svg/512px-Qmusic_logo_2020.svg.png
Beide werken niet. [Afbeelding]

Het is zo raar, dat het met een Google Home instructie het wel werkt. Kan ik niet iets van Google gebruiken in de achtergrond?
Beide alternatieven zijn anders dan wat ik gepost had. Heb je dat ook geprobeerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sequence:
  - data:
      extra:
        metadata:
          images:
            - url: >-
Je zou ook de radio browser integratie kunnen gebruiken vanuit de media picker, die stuurt volgens mij een image mee. Dan krijg je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
target:
data:
  media:
    media_content_id: media-source://radio_browser/aaa01e21-7df4-4735-b1b3-ebcce5d22c2b
    media_content_type: audio/aac
    metadata:
      title: Q-Music
      thumbnail: https://qmusic.nl/favicon.ico
      media_class: music
      children_media_class: null
      navigateIds:
        - {}
        - media_content_type: app
          media_content_id: media-source://radio_browser
        - media_content_type: music
          media_content_id: media-source://radio_browser/country/NL
      browse_entity_id: media_player.audio_speaker

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 11-03-2026 10:48 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:01:
Simpele vraag: hoe selecteer ik mijn OpenThread border router als preferred network?

Langere uitleg:Volgens de documentation:

[...]

Het zou dus automatisch moeten gebeuren. Maar bij mij gebeurt het niet. En vervolgens staat in de guide nergens beschreven wat je dan moet doen :z

Bij mij ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Op More Information klikken levert de Thread-integration documentatie op. Dezelfde documentatie die me alleen vertelt dat mijn OpenThread Border Router automatisch het preferred network zou moeten worden en niks vertelt over de situatie dat dit niet automatisch gebeurt.

Ik kan op de Home Assistant OpenThread Border Router klikken, want hij verandert van kleur als ik erop klik. Maar er gebeurt verder niets.

En nu?
Nou, ik ben een stapje verder.

Blijkbaar hoort bij het installeren van de Open Thread Border Router app automatisch ook de Open Thread Border Router integration geïnstalleerd te worden:
This integration is installed automatically when the OpenThread Border Router app for Home Assistant (formerly known as add-on) is installed.
Dat was bij mij dus helemaal niet het geval, die integration ontbrak. Na de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd te hebben werd de OTBR-integration wel automatisch geïnstalleerd.

Maar nu ziet de GUI van de Thread-integration er nog verwarrender uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRtClhCcfpnktxdqqAXzFAckGsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bF1KnjShoSJWoR1FRL6a9ZYQ.png?f=fotoalbum_large
Gisteravond had ik wél een borderrouter had (met mooi HA-logo erbij) die ik niet kon kiezen als preferred network.
Nu heb ik volgens de GUI geen border router en het HA-logo ontbreekt. Maar ik kan 'm wel kiezen als preferred network? 8)7

Na het klikken op Make preferred network heb ik nu een thread network zonder border router? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNgHZ-v8HVil35AS7af8ya_x4o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CoT5CHIfscUjaXmg3M6mt7WD.png?f=fotoalbum_large

Als ik op de omcirkelde 'i' klik krijg ik wel informatie te zien met daarin channel, Dataset ID, PAN ID en Extended PAN ID van mijn Thread-netwerk.

In de OTBR-integration staat mijn ZBT-2 correct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22dStCD9sWdo24u_XhLlrKAfc6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbfYCNCro3xcAJwWwilEqcu6.png?f=fotoalbum_large

Heb ik nou een werkende Thread border router, of nog totaal niet? Dit is echt verwarrend :P
Testen om een thread-client toe te voegen kan ik nu niet, want ben niet thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 11-03-2026 11:03 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:43
Ik zat er gisteren al naar te kijken en kon zo ook niets bedenken. Wat je eens kan proberen is alles te verwijderen en opnieuw de installaties starten? Mogelijk dat je toch ergens een stapje bent overgeslagen of dat het systeem iets miste zonder dat het goed herkend werd.

Van te voren even een herstart van je core kan dan denk ik ook geen kwaad.

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05

Kiwi

Gadgetfreak

RvL schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:31:
@Kiwi
Het valt me op dat de status van de laadpalen die ik in Laadpaal.io heb staan niet bijgewerkt wordt. Ook op de site niet overigens.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
Helaas is de NDW dataset nog niet helemaal geschikt voor gebruik in productie waardoor er nog meerdere problemen zijn. Een gedeelte van de leveranciers is nog niet volledig aangesloten en zal daarom alleen elke 6 uur een statusupdate doorgeven, daarnaast zie ik leveranciers die de id van een laadpaal wijzigen waardoor het mis kan gaan. Ik heb voor dat laatste probleem zojuist even een bugfix doorgevoerd, maar geen idee of dat ook het probleem is dat jij ondervond.

Helaas is de integratie in de huidige staat dus nog niet echt goed te gebruiken, ik wacht het NDW nog even af met het uitbrengen van een stabiele release.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
Hoi,

Home assistant draait bij mij als os op een raspberrypi met ssd. Laatste versie, mijn verlichting is gekoppeld via een unipi met evok erop.
Aan de kant van home assistant gebruik ik dit https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt
Op die manier kan ik mn lichten nog via schakelaars lokaal gebruiken los van home assistant, maar is het toch gekoppeld via mqtt ook.
Nu ik heb al een paar keer gehad dat home assistant heropstart wegens een fout in de The system could not validate that the sqlite3 database. Hij herstart dan, en plots gaan bepaalde lichten aan in het midden van de nacht. Leuk is anders. Desondanks de lichten eerder uitstonden... en hij deze state moet onthouden.

Chatgpt zegt dat ik verschillende dingen moet /kan doen om dit te voorkomen.
1 daarvan is de database..
Hij zegt dat ik beter MariaDB gebruik ipv sqlite.
Klopt dat?
Ik draai al MariaDB addon al weet ik niet meer voor wat. Ik draai ook al timescale db addon, dit voor dsmrreader..

Ik zou volgens chatrgpt enkel dit in mn config moeten zetten:
YAML:
1
2
recorder:
  db_url: mysql://homeassistant:password@core-mariadb/homeassistant?charset=utf8mb4
Verder zou een tweede fix mn mqtt retained messages moeten controleren en retain op false zetten, al weet ik nog of ik nog dezelde unipi ingratie via mqtt ga doen of volledig overstappen naar deze https://github.com/marko2276/ha-unipi-neuron

Ik hoor graag jullie expertise, maar wil eigenlijk niet meer midden in de nacht een licht zien aangaan :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tagican schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:52:
Ik zat er gisteren al naar te kijken en kon zo ook niets bedenken. Wat je eens kan proberen is alles te verwijderen en opnieuw de installaties starten? Mogelijk dat je toch ergens een stapje bent overgeslagen of dat het systeem iets miste zonder dat het goed herkend werd.

Van te voren even een herstart van je core kan dan denk ik ook geen kwaad.
Ik denk dat dit laatste de sleutel was, dank voor de tip!

Een kort verslagje, voor anderen die vastlopen:

Ben voor de vierde keer opnieuw begonnen, maar nu met een reboot van HA na het verwijderen van de OTBR-app en de OTBR-integration. De Thread-integration heb ik laten staan (dat was overigens niet bewust :P )

Vervolgens:
  1. OTBR-app geïnstalleerd
  2. OTBR-app gestart, waarbij ik een foutmelding krijg dat er geen apparaat is gekozen.
  3. Vervolgens in de configuration die verschijnt de ZBT-2 kiezen.
  4. Dan start de OTBR-app nog steeds niet, dus dan moet je handmatig weer op start drukken.
  5. Na deze eerste volledige start van de OTBR-app wordt de OTBR-integration automatisch aangemaakt
  6. Ik klik op de Thread-integration en de OTBR is zichtbaar en meteen als Preferred network ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oepzoNIoezdHI4TdpWPakAVyUfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4A3gPSubLcVxH3cYKIvhmrN6.png?f=fotoalbum_large
*O*

Dus twee mogelijke succesfactoren:
  1. HA opnieuw starten na verwijderen OTBR-app en OTBR-integration
  2. De Thread-integration bestond al vóórdat ik met de OTBR-app en OTBR-integration aan de slag ging

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:34

Seafarer

XXX

Ik heb in HA een apexchart en deze aangepast naar mijn wensen. Is fantastisch.
Maar volgend lukt niet,

- Ik wilde voor de duidelijkheid de yaml wat overzichtelijker maken met een blanke regel. Na opslaan is deze regel weg.
- Ik wilde met # een comment plaatsen maar wordt niet opgeslagen.

Terwijl ik overal vindt dat het wel kan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:41
iemand deze al getest? https://slimhuisje.nl/pro...-1-poe-mmwave-multisensor

Ik heb overal HUE spots, leefruimte met open keuken en open eetruimte. Ik wil die in het (vals) plafond monteren in het midden van elke ruimte, zodat ik overal presence detectie heb. Schijnbaar werkt dat zelfs op ademhaling. Je kunt ook zones instellen, dus exact de leefruimte, keuken etc en zelfs bepaalde zaken negeren, bijv een wapperend gordijn of een kanariepiet in een kooi.

Ik zou die dan parallel op de stroom van de spots aansluiten met een 220V naar 5V USB connector (kan daar helaas geen PoE kabel krijgen).

Lijkt me echt briljant dat ik alles aan en uit kan laten gaan als er ook daadwerkelijk iemand is. Itt tot infrarood motion sensors die je na activatie toch altijd een paar minuten blijven branden.

Maar het is best een investering. Dus ik zal er denk ik eerst eentje bestellen en kijken of het goed werkt.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:37
Marve79 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:15:
iemand deze al getest? https://slimhuisje.nl/pro...-1-poe-mmwave-multisensor

Ik heb overal HUE spots, leefruimte met open keuken en open eetruimte. Ik wil die in het (vals) plafond monteren in het midden van elke ruimte, zodat ik overal presence detectie heb. Schijnbaar werkt dat zelfs op ademhaling. Je kunt ook zones instellen, dus exact de leefruimte, keuken etc en zelfs bepaalde zaken negeren, bijv een wapperend gordijn of een kanariepiet in een kooi.

Ik zou die dan parallel op de stroom van de spots aansluiten met een 220V naar 5V USB connector (kan daar helaas geen PoE kabel krijgen).

Lijkt me echt briljant dat ik alles aan en uit kan laten gaan als er ook daadwerkelijk iemand is. Itt tot infrarood motion sensors die je na activatie toch altijd een paar minuten blijven branden.

Maar het is best een investering. Dus ik zal er denk ik eerst eentje bestellen en kijken of het goed werkt.
Ik ga gewoon een Tuya versie gebruiken, moet wel even de juiste zoeken omdat sommige blijkbaar zigbee vol spammen.
Vb: https://nl.aliexpress.com/i/1005005791344561.html

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Marve79
Kodess schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Ik ga gewoon een Tuya versie gebruiken, moet wel even de juiste zoeken omdat sommige blijkbaar zigbee vol spammen.
Vb: https://nl.aliexpress.com/i/1005005791344561.html
Alleen bij die heb je nog een ESP32 controller nodig en is het een heel gehobby en gesoldeer. Maar wel een stuk cheaper.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marve79 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Alleen bij die heb je nog een ESP32 controller nodig en is het een heel gehobby en gesoldeer. Maar wel een stuk cheaper.
Dat zijn kant-en-klare mmwave-sensoren met zigbee of wifi al ingebouwd? :)

Het is een al wat oudere video, maar vond ik destijds wel verhelderend om een goed beeld te krijgen van het verschil tussen diverse mmwave-sensoren:
Wellicht zijn er wat recentere vergelijkingen te vinden op youtube of sites.

edit: ik zie dat er een deel 2 is van een jaar geleden:

[ Voor 47% gewijzigd door Gizz op 11-03-2026 13:52 ]

• Marve79
Gizz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Dat zijn kant-en-klare mmwave-sensoren met zigbee of wifi al ingebouwd? :)
Idd je hebt helemaal gelijk, alleen zit daar enkel de LD2450 in en niet de LD2412 en mist hij wat andere sensoren (temperatuur, licht, vocht etc).

Misschien dat ik er daar ook wat van bestel voor de overige ruimtes want die Apollo is wel heel duur om heel je huis mee vol te hangen en ook nog eens nergens op voorraad.

• blackd
  • Niet online
Maeslant schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:49:
code:
1
Ik zie dat je een WiiM device hebt, welke integration heb je nu ingesteld om jouw speaker aan te sturen? Is dat de ingebouwde LinkPlay of een custom WiiM integration?
Want ik vermoed dat de integration de extra keys als metadata niet ondersteunt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• TheFes
Seafarer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:26:
Ik heb in HA een apexchart en deze aangepast naar mijn wensen. Is fantastisch.
Maar volgend lukt niet,

- Ik wilde voor de duidelijkheid de yaml wat overzichtelijker maken met een blanke regel. Na opslaan is deze regel weg.
- Ik wilde met # een comment plaatsen maar wordt niet opgeslagen.

Terwijl ik overal vindt dat het wel kan.
De GUI presenteert jou de config als YAML, maar de config wordt opgeslagen als json. Als jij daarna weer een YAML view opent, dan wordt die json weer omgezet naar YAML.
Json ondersteunt geen comments of witregels. Als je de YAML precies wil hebben zoals jij wil, moet je je dashboard volledig naar YAML omzetten, maar dan kun je de GUI editor niet meer gebruiken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheFes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:06:
[...]

De GUI presenteert jou de config als YAML, maar de config wordt opgeslagen als json. Als jij daarna weer een YAML view opent, dan wordt die json weer omgezet naar YAML.
Json ondersteunt geen comments of witregels. Als je de YAML precies wil hebben zoals jij wil, moet je je dashboard volledig naar YAML omzetten, maar dan kun je de GUI editor niet meer gebruiken.
Met dashboard omzetten naar yaml bedoel je dat alle dashboards geen GUI meer hebben?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• TheFes
Seafarer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Met dashboard omzetten naar yaml bedoel je dat alle dashboards geen GUI meer hebben?
Je kunt dat per dashboard bepalen. Je kunt zowel GUI dashboards als YAML only dashboards hebben. Alle views (tabs/paginas) binnen een dashboard volgen dan de instelling van dat dashbord.

https://www.home-assistan...s/#adding-yaml-dashboards

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 11-03-2026 19:56 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheFes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Je kunt dat per dashboard bepalen. Je kunt zowel GUI dashboards als YAML only dashboards hebben. Alle views (tabs/paginas) binnen een dashboard volgen dan de instelling van dat dashbord.

https://www.home-assistan...s/#adding-yaml-dashboards
Dankje daar ga ik mee aan de slag.

• Maeslant
blackd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Ik zie dat je een WiiM device hebt, welke integration heb je nu ingesteld om jouw speaker aan te sturen? Is dat de ingebouwde LinkPlay of een custom WiiM integration?
Want ik vermoed dat de integration de extra keys als metadata niet ondersteunt.
Ik gebruik de ingebouwde Linkplay, daar ga ik eens in duiken. Super tip.

• rens-br
  • Laatst online: 22:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
sahinasappelsap schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Dat zal toch wel? Ik heb zelf deze coordinator van ali express geplukt en gebruik Z2M. Daar zie ik alle instellingen in z2m en ha. Ben benieuwd doe die je gaat bevallen.
Wordt out-of-the-box niet ondersteund door Deconz, maar de versie die ik gekocht heb ook niet door ZHA, nadeel van Tuya apparaten, die kunnen na een paar maanden zomaar weer een net ander typenummer hebben, zie ook: rens-br in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

JT

VETAK y0

Ik heb Tibber en haal de prijzen op van de API. Het resultaat is de prijzen van vandaag en morgen (en als het goed is de prijs van elektriciteit op het moment van de api call). Ik wil graag de huidige prijs in HA zien. Wat ik op internet vind is dat iedereen gewoon steeds API calls doet. Dat vind ik een matige oplossing want je hebt notabene alle prijzen lokaal beschikbaar. Dus ik ben op zoek naar een oplossing. Hetgeen ik heb bedacht is een sensor die elk kwartier geupdatet wordt met de juiste waarde van de sensor met alle prijzen. Het liefst in een template sensor maar ik moet maar even kijken wat me lukt. Anders NR. Of Python wellicht. Maar misschien heeft er hier iemand een beter idee? Sensor ziet er zo uit bij attribute today:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today: 
- total: 0.2265
  energy: 0.0751
  startsAt: '2026-03-11T00:00:00.000+01:00'
  level: CHEAP
- total: 0.2162
  energy: 0.0666
  startsAt: '2026-03-11T01:00:00.000+01:00'
- total: 0.2082
  energy: 0.06
  startsAt: '2026-03-11T02:00:00.000+01:00'
[...]

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 11-03-2026 22:31 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JT schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:30:
Ik heb Tibber en haal de prijzen op van de API. Het resultaat is de prijzen van vandaag en morgen (en als het goed is de prijs van elektriciteit op het moment van de api call). Ik wil graag de huidige prijs in HA zien. Wat ik op internet vind is dat iedereen gewoon steeds API calls doet. Dat vind ik een matige oplossing want je hebt notabene alle prijzen lokaal beschikbaar. Dus ik ben op zoek naar een oplossing. Hetgeen ik heb bedacht is een sensor die elk kwartier geupdatet wordt met de juiste waarde van de sensor met alle prijzen. Het liefst in een template sensor maar ik moet maar even kijken wat me lukt. Anders NR. Of Python wellicht. Maar misschien heeft er hier iemand een beter idee? Sensor ziet er zo uit bij attribute today:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today: 
[...]
Een apex chart met daarin een now verticale lijn?

Of een van de andere varianten? https://jpawlowski.github.io/hass.tibber_prices/user/chart-examples

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:44
Maeslant schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Een wiim player kan ook vaak overweg met de Lyrion Music Server, voormalig LogitechMusicServer, voormalig Squeezebox Server enz. Zie picoreplayer.org en bv lyrion.org. Wordt zeer actief onderhouden.

Ik gebruik de ingebouwde Linkplay, daar ga ik eens in duiken. Super tip.

• JT

JT

VETAK y0

Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:40:
[...]

Een apex chart met daarin een now verticale lijn?

Of een van de andere varianten? https://jpawlowski.github.io/hass.tibber_prices/user/chart-examples
Grafiekje heb ik al. Ik moet op elk moment de huidige prijs kunnen ophalen om met een utility meter het verbruik en de kosten van afgelopen kwartier/uur/dag/week/maand te kunnen berekenen. Equivalent van PriceInfo.current van de API maar ik vind het onzin om 96 keer per dag de API te moeten raadplegen terwijl ik een overzicht heb van de prijs in elk kwartier door diezelfde API 1 keer per dag te raadplegen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• TheFes
JT schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:30:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today: 
[...]
Als je de core Tibber integratie gebruikt krijg je hiermee een sensor die alle prijzen in een attribute heeft, en de huidige prijs als state.

https://github.com/TheFes...%2Fenergy_price_sensor.md

• JT

JT

VETAK y0

TheFes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Als je de core Tibber integratie gebruikt krijg je hiermee een sensor die alle prijzen in een attribute heeft, en de huidige prijs als state.

https://github.com/TheFes...%2Fenergy_price_sensor.md
Ik weet. En een dag heeft 96 kwartier, moet ik 96 keer per dag de API gaan raadplegen terwijl ik alles al in HA heb staan met 1 API call per dag. Dat moet beter kunnen lijkt mij.

Edit: oh wacht, eerst even bekijken. Kom er zo op terug.
Edit 2: ik zie het. Even kijken hoe het werkt want ik heb een eigen integratie waar al wat functionaliteit vanaf hangt. Misschien kan ik de werking kopieren. Dank.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 11-03-2026 22:57 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 381 382 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.