Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 364 365 Laatste
Acties:

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:11
Yep, vanaf mijn thuis pc is HA gewoon benaderbaar maar via de app op de telefoon niet. Ook niet op de thuispc met de nabucasa link btw. Ben al blij dat het niet enkel bij mij is.

Herstarten HA server had geen effect. Telefoon opnieuw starten ook niet. Remote access toggle via de thuispc ook niet dus heb maar een ticket aangemaakt bij Nabu Casa.

[ Voor 71% gewijzigd door Frappuccino op 05-01-2026 14:50 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:11
Ik heb RPi4, en heb er HA op geinstalleerd. Ik lijk een probleem met bluetooth te hebben:

Weet iemand hoe ik dit oplos? Ik heb online een aantal threads gevonden over andere mensen met deze fout, maar ben nog niet echt een heldere oplossing tegengekomen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Shr6HpRrKC4_pfXLdLWn98KkxbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HrH1Rl8dXvGE4o2sbybRVZUR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door marvel27 op 05-01-2026 14:25 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@marvel27 Wat gebruik je als BT adapter? Onboard BT?

Want HA OS lijkt de geconfigureerde adapter dus niet te zien. Kan je eens in Settings => System => Hardware => All hardware kijken of je hem daar kunt zien?

[ Voor 67% gewijzigd door Septillion op 05-01-2026 14:26 ]

• marvel27
De on-board bluetooth adapter op de RPi4.

Edit: hmm, ik zie hem niet staan in die hardware lijst..

[ Voor 42% gewijzigd door marvel27 op 05-01-2026 14:30 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@marvel27 Heeft wel gewerkt? En neem aan gewoon HA OS?

Dan keer power cycle?

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:07
Frappuccino schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:45:
Yep, vanaf mijn thuis pc is HA gewoon benaderbaar maar via de app op de telefoon niet. Ook niet op de thuispc met de nabucasa link btw. Ben al blij dat het niet enkel bij mij is.

Herstarten HA server had geen effect. Telefoon opnieuw starten ook niet. Remote access toggle via de thuispc ook niet dus heb maar een ticket aangemaakt bij Nabu Casa.
Ah top, ik zat vanwege mijn bovenstaande netwerkwijzigingen nog even alles na te lopen, maar zag geen enkele reden waarom mn eigen netwerk hier opeens debet aan was :P

Andere vraag. Ik ben nu toch over naar Spotcast v6 en kan die dus weer gebruiken, maar biedt geloof ik niet de optie om een "play-resume" te doen denk ik? Ik heb een automation die mijn Spotify op pauze zet als ik via mn laptop (= ook t Connect device) gebeld word (camera + audio in use) maar de resume gaat vaak fout omdat het device dan weer idle is via de officiële integratie. Ik dacht dat met Spotcast op te lossen, maar zie dat nu even niet. Transfer Playback lijkt te doen wat ik wil

[ Voor 28% gewijzigd door Koepert op 05-01-2026 15:45 ]

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:57
Koepert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:41:
Hi

Zijn er toevallig meer mensen bij wie remote toegang van Nabu Casa omgevallen is? Ik zie geen errors oid op de statuspagina van Nabu, maar de remote access is opeens stuk. Behalve de spotcast integratie updaten naar v6 (en terug) heb ik weinig geks gedaan geloof ik vandaag. Heeft de afgelopen periode prima gewerkt. Qua Home Assistant en diens proxmox host weinig gedaan. Qua netwerk wel wat maar lijkt me semi-gerelateerd (wel netwerk, niet host)

Ik heb namelijk n tijd geleden al mijn Traefik instance ontmanteld, Nginx Proxymanager voor intern DNS afhandeling ingericht, de port forward naar Traefik dichtgezet en een paar DNS rewrites in Adguard toegevoegd. Dat is allemaal netwerk/DNS afhankelijk maar volgens mij los staand van Nabu Casa. De rewrite van DNS van de host van Home Assistant zou ook geen invloed mogen hebben toch?

Dus die was er niet, is er nu wel: Proxmox1[domein] ---> IP NGINX (op Host 2) en in NGINX proxmox1 naar IP proxmox1.

Errors:

[...]

& voor mn alias-domein:

[...]
De 1e foutmelding geeft het al aan dat er iets mis gaat bij Nabu Casa:
Connection problem to snitun server (Can't connect to SniTun server eu-central-1-26.ui.nabu.casa:443 with: [Errno 111] Connect call failed ('129.212.193.59', 443))
Timeout connecting to snitun server
Ook als je https://eu-central-1-26.ui.nabu.casa/ in de browser opent krijg je meteen een foutmelding.

• Koepert
Lizard schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:46:
[...]

De 1e foutmelding geeft het al aan dat er iets mis gaat bij Nabu Casa:

[...]

Ook als je https://eu-central-1-26.ui.nabu.casa/ in de browser opent krijg je meteen een foutmelding.
Ja dat was mijn redenatie ook, maar juist omdat ik dus wat in mijn netwerk (portforward, reversed proxies) had aangepast wilde ik ff n=1 controleren. Inmiddels lijkt het weer te werken btw.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:11
Koepert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Ah top, ik zat vanwege mijn bovenstaande netwerkwijzigingen nog even alles na te lopen, maar zag geen enkele reden waarom mn eigen netwerk hier opeens debet aan was :P
Hier werkt het inmiddels (lees een uur of drie later) weer.
Of ze bij Nabu Casa achter de schermen iets gedaan hebben weet ik niet.
Dit was de response die ik terugkreeg:
You URL is working for me when I use it in my browser and your server offers the login page.
En bij mij werkt het nu ook weer.

Ik had na het aanmaken van het ticket ook nogmaals de proxmox server een herlaars-schopje gegeven, maar of dat de oplossing was weet ik niet. Dat had voor het aanmaken van het ticket namelijk ook al een keer gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Frappuccino op 05-01-2026 15:52 ]

• marvel27
Septillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:34:
@marvel27 Heeft wel gewerkt? En neem aan gewoon HA OS?

Dan keer power cycle?
power cycle gedaan, maar no luck helaas! Zou de adapter het gewoon niet doen? Wellicht een BT dongle halen dan.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@marvel27 Maar de eerste vraag, heeft het gewerkt? :D

• Koepert
Frappuccino schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Hier werkt het inmiddels (lees een uur of drie later) weer.
Of ze bij Nabu Casa achter de schermen iets gedaan hebben weet ik niet.
Dit was de response die ik terugkreeg:

[...]

En bij mij werkt het nu ook weer.

Ik had na het aanmaken van het ticket ook nogmaals de proxmox server een herlaars-schopje gegeven, maar of dat de oplossing was weet ik niet. Dat had voor het aanmaken van het ticket namelijk ook al een keer gedaan.
Mmm.. If it helps ;).. Ik heb mn proxmox GEEN schop gegeven, en bij mij werkte het ook na n tijdje 'opeens' weer.. dus hickupje in de Nabu, Cloudflare, AWS (willekeurige volgorde) chain gok ik

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:05
Septillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:54:
@skank Eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als je nu de REST doet:
YAML:
1
2
3
rest_command:
  jellyfin:
    url: !secret jellyfin_sessions_url
Ik heb te vroeg gejuiced. Het script werkt niet zoals het moet... terug naar af :(
Ik ga nu toch jouw manier proberen... als laatste redmiddel.

In mijn configuration file dit gezet
YAML:
1
2
3
rest_command:
  jellyfin:

In mn secret de url met daarachter de api key

En dan in een package bestand:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
template:
  - triggers:
      - trigger: time_pattern
        seconds: /10
    actions:
      - action: rest_command.jellyfin
        response_variable: jellyfin_response
    sensor:
      - name: Jellyfin all
        unique_id: jellyfin_all
        state: "OK"
        attributes:
          all: "{{ jellyfin_response }}"
      - name: Jellyfin Sessions
        unique_id: jellyfin_sessions
        state: >-
          {% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %}
          {{ data['NowPlayingItem] |list |length }}
        attributes:
          sessions: >-
            {{ data['NowPlayingItem] |list }}

Ik zie alvast volgende foutmelding in de logs:
Invalid config for 'template' at packages/jellyfin.yaml, line 16: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char "'" at 67) for dictionary value 'sensor->1->state', got "{% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list |length }}" Invalid config for 'template' at packages/jellyfin.yaml, line 20: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char "'" at 67) for dictionary value 'sensor->1->attributes->sessions', got "{% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list }}"

Ik zie een jellyfin sessions sensor die de state unavailble heeft..
Ik zie geen ssensor jellyfin all
(via developer tools)

Ohja mss belangrijk detail.. ik heb de officiële jellyfin integratie verwijderd (ik had anders ook dubbele mediaplayers)...

Nog even de bedoeling erbij vermelden:
Ik wil via de attributen:
- mediaplayers entiteiten die niet oplopen, dus een fixed id (bij officiele integratie lopen het aantal mediaspelers op)
- entity pictures bij de mediaplayers (nu broken via officiele integratie)
- kunnen zien hoeveel en welke er actief zijn
- de state playing,paused, or idle zien

[ Voor 9% gewijzigd door skank op 05-01-2026 19:09 ]

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21
Septillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:51:
@mister_muller Lijkt me niet eens een DNS issue als hij niet eens een address lijkt te hebben.

Hoe heb je nu vast IP geprobeerd?

En wat als je network show doet, wat zie je dan?
Nogmaals aan het scherm gehangen, er staat nu wel een IP-adres.
Of dit door vastzetten ip-adres (in router vastgezet), of DNS opgeven (in router) is mij niet duidelijk.

Wel moet ik helaas constateren dat het niets gewijzigd heeft aan het onbereikbaar zijn van de Home Assistant URL. Nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaP17hBS7TuSL0wNEE_7T0tUaZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6upNEREjuuXdxjS5OWrTJiWG.jpg?f=fotoalbum_large

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04
skank schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Ik heb te vroeg gejuiced. Het script werkt niet zoals het moet... terug naar af :(
Ik ga nu toch jouw manier proberen... als laatste redmiddel.

In mijn configuration file dit gezet
YAML:
1
2
3
rest_command:
  jellyfin:

In mn secret de url met daarachter de api key

En dan in een package bestand:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
template:
  - triggers:
    actions:
    sensor:
      - name: Jellyfin all
        unique_id: jellyfin_all
        state: "OK"
        attributes:
          all: "{{ jellyfin_response }}"
          {{ data['NowPlayingItem] |list |length }}
        attributes:
            {{ data['NowPlayingItem] |list }}

Ik zie alvast volgende foutmelding in de logs:
Invalid config for 'template' at packages/jellyfin.yaml, line 16: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char "'" at 67) for dictionary value 'sensor->1->state', got "{% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list |length }}" Invalid config for 'template' at packages/jellyfin.yaml, line 20: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char "'" at 67) for dictionary value 'sensor->1->attributes->sessions', got "{% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list }}"

Ik zie een jellyfin sessions sensor die de state unavailble heeft..
Ik zie geen ssensor jellyfin all
(via developer tools)

Ohja mss belangrijk detail.. ik heb de officiële jellyfin integratie verwijderd (ik had anders ook dubbele mediaplayers)...

Nog even de bedoeling erbij vermelden:
Ik wil via de attributen:
- mediaplayers entiteiten die niet oplopen, dus een fixed id (bij officiele integratie lopen het aantal mediaspelers op)
- entity pictures bij de mediaplayers (nu broken via officiele integratie)
- kunnen zien hoeveel en welke er actief zijn
- de state playing,paused, or idle zien
Begin eens met het rest command uitvoeren om developer tools > actions
Krijg je dan een response?

Home Assistant configuratie

• skank
TheFes schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Begin eens met het rest command uitvoeren om developer tools > actions
Krijg je dan een response?
Jawel, een zeer lange lijst :)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@mister_muller Is dat ook werkelijk het adres dat je hem vast gegeven hebt?

En wat heb je met de DNS gedaan?

Ondertussen zou ik wel geneigd zijn om hem gewoon van een versie install te voorzien met laatste HA OS.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@skank Er mist een apostrof (') achter NowPlayingItem (2x)

[ Voor 4% gewijzigd door verjager op 05-01-2026 19:49 ]

• marvel27
Septillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:39:
@marvel27 Maar de eerste vraag, heeft het gewerkt? :D
Nee, zoals ik zei: no luck na de power cycle 😀

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
skank schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Jawel, een zeer lange lijst :)
Ben zo te zien het sluitende quoteje na NowPlayingItem vergeten.

Als je de JSON eens post dan kan ik echt meekijken.

En overigens kan je met die response dus ook zelf eerst klooien in de Dev tools :) Rest command uitvoeren daar, response kopiëren naar Dev tools => template en gaan.

En geen idee wat er mis gaat met je officiële integratie, maar dat is natuurlijk niet juist :)

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21
Septillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:48:
@mister_muller Is dat ook werkelijk het adres dat je hem vast gegeven hebt?

En wat heb je met de DNS gedaan?

Ondertussen zou ik wel geneigd zijn om hem gewoon van een versie install te voorzien met laatste HA OS.
Dat is het ip wat HA al was toegekend, deze heb ik vastgezet.

Qua DNS heb ik in router opgegeven dat 8.8.8.8 met secundair 8.8.4.4 aangehouden moet worden. Copilot gaf nog wat suggesties om de DNS in te stellen via HA, maar die bleken allemaal niet te werken. Die haalt veel door elkaar merk ik.

Hm.. en voor een verse install moet ik een micro sd gebruiken zag ik. Zijn hier nog voorwaarden aan qua grote?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@mister_muller Geen ervaring met de Green, maar volgens mij zolang de image erop past zit je goed.

[edit]
Zie overigens dat je HA 16.2 h,ebt, dan zou je ook een volledige reset moeten kunnen doen door de knop ingedrukt te houden terwijl je de spanning aansluit tot de gele led gaat branden.

[ Voor 49% gewijzigd door Septillion op 05-01-2026 20:08 ]

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@mister_muller zit je wel op hetzelfde netwerk met je laptop/mobile en de green?
Wat voor kleur led knippert er.

[ Voor 16% gewijzigd door Barfman op 05-01-2026 20:16 ]

System | Racing is in my Blood

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@mister_muller Inderdaad goede van @Barfman. Geen dubbele router setup? Geen Deco ofzo alleen voor de wifi?

Raad dan wel aan om zowel HA Green als je PC via een netwerkkabel aansluiten op zelfde switch/router.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:06
DjoeC schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:18:
@iedereen die reageerde op de automatische close-in boiler: ik begrijp dat het niet bestaat m wel te maken is en eigenlijk ook geen voordeel oplevert. Een Quooker wordt het iig niet om meerdere redenen. Het op te lossen probleem: De mengkraan staat vaker op heet of warm dan koud. Combi-ketel start met ww levering maar vanwege ~10m afstand komt dat water niet aan -> verloren energie..... Maar goed, die discussie gaat niet specifiek over HA en dus laat ik het nu hierbij. Heb voer om over na te denken.
Er zijn zeker apparaten die dit kunnen, en meer.. Kijk eens naar de PEEC van Prauton. Deze kan zelfs op basis van een p1 meter op zonne energie sturen... niet schakelen maar echt sturen.
Uiteraard blokkeren of op tijd laten inschakelen is ook geen probleem, maar dat zou inderdaad al met een slimme stekker kunnen. Ook op een standaard close-in boiler.

• skank
Septillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Ben zo te zien het sluitende quoteje na NowPlayingItem vergeten.

Als je de JSON eens post dan kan ik echt meekijken.

En overigens kan je met die response dus ook zelf eerst klooien in de Dev tools :) Rest command uitvoeren daar, response kopiëren naar Dev tools => template en gaan.

En geen idee wat er mis gaat met je officiële integratie, maar dat is natuurlijk niet juist :)
Ik heb de quote erbij gezet, nu krijg ik wel de sensor.
Is het normaal dat ik geen jellyfin all sensor heb? Die zou ik toch ook moeten zien niet ?

Hier de response: https://drive.google.com/...nmglSGBr/view?usp=sharing

Ik ga zelf ook es verder kijken, heb wel de indruk dat de sensor niet wijzigt, ook niet na 10sec, als ik bv een mediaspeler meer of minder opzet..
Kan het zijn dat de sensor ook verdwijnt? ik zag hem daarpas in entiteiten, en n u niet meer.

Edit: aha ik zie volgende foutmelding State attributes for sensor.jellyfin_all exceed maximum size of 16384 bytes. This can cause database performance issues; Attributes will not be stored

[ Voor 8% gewijzigd door skank op 05-01-2026 21:05 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Als de boel herladen is en geen error zou je inderdaad een "Jellyfin all" moeten hebben. En die zou ook niet zomaar moeten verdwijnen nee.

• skank
Septillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:05:
Als de boel herladen is en geen error zou je inderdaad een "Jellyfin all" moeten hebben. En die zou ook niet zomaar moeten verdwijnen nee.
State attributes for sensor.jellyfin_all exceed maximum size of 16384 bytes. This can cause database performance issues; Attributes will not be stored

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Ah, dacht dat die geen limiet had maar is dus schijnbaar alleen heel hoog. Ach, op zich heb je hem dus niet nodig.

Ik mag nog niet kijken van je dus ik kan nog niet de template checken.

• skank
Septillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:08:
@skank Ah, dacht dat die geen limiet had maar is dus schijnbaar alleen heel hoog. Ach, op zich heb je hem dus niet nodig.

Ik mag nog niet kijken van je dus ik kan nog niet de template checken.
Done

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Kan je eens de response van de rest command action call doen? Dan weet ik 100% zeker dat ik de json juist benader.

• skank
Septillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:16:
@skank Kan je eens de response van de rest command action call doen? Dan weet ik 100% zeker dat ik de json juist benader.
Ik heb het in diezelfde output gezet
MAar dat was de eerste ook dacht ik ;)

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Jazzy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:16:
Kan iemand mij even duwtje in de juiste richting geven? Ik heb een aantal Eve Energy 20eaj8301 smart plugs die bluetooth only zijn. Gebruik ze nu in mijn Apple Home app maar dat gaat uiteraard alleen als mijn telefoon binnen BT bereik van de smart plugs is. Ik zou ze graag willen gebruiken vanuit HA.

Nu heb ik een ESP32 Bluetooth Proxy toegevoegd en zie deze in Integrations, Bluetooth. Als ik de Advertisement Monitor gebruik dan zie ik onder andere mijn Eve Smart Plugs maar kan er daar verder niets mee. Ook onder Devices niets te zien, behalve de Bluetooth Proxy zelf.

Als ik de Eve integration wil toevoegen dan vraag die welk Matter device ik toe wil voegen, is blijkbaar alleen voor Matter.

Wat is de volgende stap om mijn smart plugs in HA te kunnen gebruiken?
Mag ik deze vraag nog een keer onder de aandacht brengen?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Voor Tweakers die (net als ik) een thermostaat voor vloerverwarming als hoofverwarming in een dikke cementvloer (dus bij nieuwbouw zo opgeleverd) hebben: De el cheapo SonOff/Tuya kloon temperatuursensoren kunnen goed overweg met een resolutie van 0,01 graad zodat je eindelijk zonder merkbare overshoot (en zonder niet werkende PID regelingen) je huis op temperatuur kunt houden. En dat voor 2,75 per stuk, wie doet je wat. Het gaat om de uitvoering die, zoals ook de budget deursensoren, werken met 2 x AAA batterijtjes (en dus in een kort sigaartje zitten).Ik heb er ook nog even een plotje bij gedaan (met daarbij ook ter referentie een Netatmo Air Quality sensor thermometer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btYkE1kpoKC3sdXY5P7sm0fkFz4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gyNpIt0FewApFEtl6dz67mtp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qso2li9PeLtV54sp9mMl6Pthp1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xve3EHa8438gZOf2gwFTb0Z.png?f=fotoalbum_large

Hierbij maak ik gebruik van de Generic Thermostat van Home Assistant (en heb ik de hot/cold toleranties op 0 gezet). Zichtbaar in de screenplot is dat de vloer maar een paar verwarmmomenten heeft (en de oplopende temp na 10:00 komt omdat we veel ramen op het zuiden hebben). Beneden zit de sensor in kwestie gewoon onder de koffietafel geschroefd. :)

Enne: Die 2 minuten VV aan om 4:00 is m'n 24-uurs loop (moet ik nog eens aanpassen dat deze alleen actief wordt in de zomer (is om vastzitten van VV pompen te voorkomen)).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 06-01-2026 13:02 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-01 22:39
Al eerder aangekondigd in dit forum: de CO2/ Humidity & temperatuur sensor ALPSTUGA van Ikea. Ik zie wisselende ervaringen op internet (in de VS is die al langer te koop). Met name het koppelen aan Matter schijnt niet straightforward te zijn. Maar ik zie het wel als een erg interessante sensor: ik zoek al een tijdje een temperatuursensor die eens NIET op batterijen (2032) zit en ik elk half jaar erachter kom dat de verbinding verbroken is vanwege te weinig power of gewoon omdat de batterijen op zijn. De Alpstuga heeft een 230 aansluiting. En een CO2 sensor staat ook al een tijdje op mijn verlanglijst.

Iemand al ervaringen? Nu ff naar IKEA rijden is niet zo heel slim gezien het weer buiten :+
Ik heb matter toegevoegd aan HA als dienst. Het onderliggende protocol zal dan wel WIFI moeten worden denk ik? Werkt dat? Want ik ga op korte termijn geen threadrouter toevoegen, dat is wat teveel van het goede.

• TheFes
oltk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:08:
Al eerder aangekondigd in dit forum: de CO2/ Humidity & temperatuur sensor ALPSTUGA van Ikea. Ik zie wisselende ervaringen op internet (in de VS is die al langer te koop). Met name het koppelen aan Matter schijnt niet straightforward te zijn. Maar ik zie het wel als een erg interessante sensor: ik zoek al een tijdje een temperatuursensor die eens NIET op batterijen (2032) zit en ik elk half jaar erachter kom dat de verbinding verbroken is vanwege te weinig power of gewoon omdat de batterijen op zijn. De Alpstuga heeft een 240 aansluiting. En een CO2 sensor staat ook al een tijdje op mijn verlanglijst.

Iemand al ervaringen? Nu ff naar IKEA rijden is niet zo heel slim gezien het weer buiten :+
Ik heb matter toegevoegd aan HA als dienst. Het onderliggende protocol zal dan wel WIFI moeten worden denk ik? Werkt dat? Want ik ga op korte termijn geen threadrouter toevoegen, dat is wat teveel van het goede.
De IKEA devices gebruiken Matter over Thread, dus zonder Thread Border Router ga je niet ver komen. Nu schijnen ze ook Zigbee te ondersteunen (in ieder geval de lampen).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HuismAndré schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:00:
Voor Tweakers die (net als ik) een thermostaat voor vloerverwarming als hoofverwarming in een dikke cementvloer (dus bij nieuwbouw zo opgeleverd) hebben: De el cheapo SonOff/Tuya kloon temperatuursensoren kunnen goed overweg met een resolutie van 0,01 graad zodat je eindelijk zonder merkbare overshoot (en zonder niet werkende PID regelingen) je huis op temperatuur kunt houden. En dat voor 2,75 per stuk, wie doet je wat. Het gaat om de uitvoering die, zoals ook de budget deursensoren, werken met 2 x AAA batterijtjes (en dus in een kort sigaartje zitten).Ik heb er ook nog even een plotje bij gedaan (met daarbij ook ter referentie een Netatmo Air Quality sensor thermometer)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij maak ik gebruik van de Generic Thermostat van Home Assistant (en heb ik de hot/cold toleranties op 0 gezet). Zichtbaar in de screenplot is dat de vloer maar een paar verwarmmomenten heeft (en de oplopende temp na 10:00 komt omdat we veel ramen op het zuiden hebben). Beneden zit de sensor in kwestie gewoon onder de koffietafel geschroefd. :)

Enne: Die 2 minuten VV aan om 4:00 is m'n 24-uurs loop (moet ik nog eens aanpassen dat deze alleen actief wordt in de zomer (is om vastzitten van VV pompen te voorkomen)).
Mooie. De meeste indoor sensoren hebben een resolutie die veel lager ligt, in de orde grootte van 0,1 (maar in de praktijk 0,14, waardoor de gemelde temperatuur soms sprongen maakt van 0,2, zie ook jouw grafiek). Geeft met vloerverwarming en warmtepomp wel een lastig effect, als de 0,2 sprong op de ingestelde temperatuur zit.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
TheFes schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
Nu schijnen ze ook Zigbee te ondersteunen (in ieder geval de lampen).
Schijnbaar alleen de lampen en ("bijbehorende") knoppen. Waarbij ze nog steeds TouchLink / direct bindings ondersteunen. Matter / Thread schijnt hier geen (goede?) ondersteuning voor te hebben waardoor dit de enige mogelijkheid voor die feature was. Dáárom zit er Zigbee support in de firmware en die hebben ze dan ook maar "geëxposed" waardoor je ook met de hand nog kunt pairen aan een Zigbee netwerk.
De andere apparaten zijn (schijnbaar) wel allemaal Matter ovr Thread only.

De chip die ze gebruiken ondersteund wel beiden. Vast ook omdat het dus beide gebaseerd is op 802.15.4 en de radio dus gelijk is. Dus Ikea, of een 3th party, zou wel Zigbee support kunnen toevoegen. Maar of dat ook gaat gebeuren? Lijkt me vooral ook "lastig" om een firmware te maken met ondersteuning voor beide. Zal meer opslag etc gebruiken en daar zal vast op beknibbeld zijn. Een aannemelijkere optie is dan zoals Aqara met de FP300 heeft gedaan. Over Bluetooth? een (alternatieve) firmware flashen. Out of the box doet die Matter over Thread, maar je kunt er een Zigbee firmware oo flashen tijdens de setup (via de Aqara app).

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:15
TheMaxMan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:58:
Ik heb alles op een Sonoff Zigbee dongle hangen, en wil nu overschakelen naar de dongle van Home Assistant zelf. Kan ik heel het Zigbee netwerk gemakkelijk in 1 keer overzetten?
Ff m'n eigen vraag beantwoorden:
Er blijkt een guide over te zijn: https://support.nabucasa....e-Assistant-Connect-ZBT-2

In 't kort: de nieuwe dongle er aan gehangen, bij integrations kwam er een wizard tevoorschijn, na 3 of 4 keer klikken was alles overgezet en na 10 minuten niets doen waren alle 50 zigbee devices weer beschikbaar.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Op zich kan je dus met {{ jellyfin_response.content | length }} het aantal huidige spelers opvragen. Maar gezien wat je gedeeld hebt ligt dat dus aan hoeveel er op dat moment ingelogd zijn.

En met {{ jellyfin_response.status == 200 }} of het rest commando correct doorkwam.

Maar wat zou dan andere info zijn die je eruit wilt halen?

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 06-01-2026 16:36 ]

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:34:
@skank Op zich kan je dus met {{ jellyfin_response.content | length }} het aantal huidige spelers opvragen. Maar gezien wat je gedeeld hebt ligt dat dus aan hoeveel er op dat moment ingelogd zijn.

En met {{ jellyfin_response.status == 200 }} of het rest commando correct doorkwam.

Maar wat zou dan andere info zijn die je eruit wilt halen?
Wat ik er wil uithalen:

- De op dat moment zijnde aantal actieve spelers (dus die aan het afspelen zijn), het aantal en welke (de naam)

- Ik wil een mediaplayer entity maken fixed. gekoppeld aan de actieve spelers (device name?). Dus de mediaplayer entity moet blijven bestaan, ookal is de jellyfin server offline. en die moet gekoppeld zijn. met de juiste mediaplayer in de sensor. Op deze manier zou de lijst van mediaspelers niet moeten oplopen bij elke reboot, gezien hij gekoppeld is aan een vaste id?

- En deze mediaplayer entity moet ook een entity picture (artwork) hebben van de film die hij afspeelt.

- De state kunnen hebben van diezelfde mediaplayer (playing, paused of idle) zodat ik er dan automations op kan bouwen.

Die jellyfin all geeft ook nog die foutmelding he

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Dan zal je er overheen moeten loopen ofzo en kijken naar Id of Client (name). Weet je al of Id statisch is ofzo?

Dan zou je dus info eruit kunnen halen als
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set ns = namespace(index=none) -%}
{% for p in jellyfin_response.content -%}
  {% if p.Id == '7616c8e85e46387d9e864885837a085d' -%}
    {% set ns.i = loop.index0 -%}
  {% endif -%}
{% endfor %}
{% if ns.i is not none -%}
  {{ jellyfin_response.content[ns.i].PlayState }}
{% endif -%}

Random voorbeeldje, je zal zelf juist velden moeten bepalen.

En kan iig niet direct een media player entity maken gezien HA daar standaard geen template voor ondersteund. Dus je zal zaken naar entiteiten moeten drukken.

Maar hele unieke identificeren is waar volgens mij het lastige en waar de officiële integratie dus ook op faalt Dus of dit echt een oplossing gaat zijn...

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:17:
@skank Dan zal je er overheen moeten loopen ofzo en kijken naar Id of Client (name). Weet je al of Id statisch is ofzo?

Dan zou je dus info eruit kunnen halen als
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set ns = namespace(index=none) -%}
{% for p in jellyfin_response.content -%}
  {% if p.Id == '7616c8e85e46387d9e864885837a085d' -%}
    {% set ns.i = loop.index0 -%}
  {% endif -%}
{% endfor %}
{% if ns.i is not none -%}
  {{ jellyfin_response.content[ns.i].PlayState }}
{% endif -%}

Random voorbeeldje, je zal zelf juist velden moeten bepalen.

En kan iig niet direct een media player entity maken gezien HA daar standaard geen template voor ondersteund. Dus je zal zaken naar entiteiten moeten drukken.

Maar hele unieke identificeren is waar volgens mij het lastige en waar de officiële integratie dus ook op faalt Dus of dit echt een oplossing gaat zijn...
Ik heb zelf ook dat issue gevonden :)
De officiële integratie identificeert op basis van niet stabiel ID zijn DeviceId en/of SessionID, daar kunnen we niet op voort gaan.
Daarom wil ik net,in plaats daarvan:

1 vaste sensor
- haalt alle actieve Jellyfin sessies op

2. Statische template media_players
- één per toestel
- vaste unique_id
- bestaan altijd

2. State = idle / playing / paused

4. Artwork via entity_picture

Een template zou dit kunnen fixen? De enige betrouwbare sleutel volgens mij is de DeviceName... en die is statisch.

Los daarvan, moet die all sensor ook niet eerst werken?

Edit: in principe hoef ik geen mediaplayer want ik ga ze er nooit mee bedienen (niet spelen,pauzeren, volume wijzigen,..). Dus een sensor is voldoende...

Daarom heb ik nu dit, mogelijks voldoende

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
template:

#####################################
  # 1️⃣ Centrale Jellyfin Sessions Sensor
  - triggers:
    actions:

sensor:
          {% if jellyfin_response is defined %}
            {% set data = jellyfin_response | from_json(default={}) %}
            {{ data.get('NowPlayingItem', []) | length }}
          {% else %}
            {{ this.state }}
          {% endif %}
        attributes:
            {% if jellyfin_response is defined %}
              {% set data = jellyfin_response | from_json(default={}) %}
              {{ data.get('NowPlayingItem', []) }}
            {% else %}
              {{ this.attributes.sessions | default([]) }}
            {% endif %}

# 2️⃣ Template Sensors per Device
  - sensor:
      # Living Room Player
      - name: Test player
        unique_id: test_player
          {% set sessions = state_attr('sensor.jellyfin_sessions', 'sessions') | default([]) %}
          {% set matching = sessions | selectattr('DeviceName', 'equalto', 'Chrome') | list %}
          {% set s = matching[0] if matching|length > 0 else None %}
          {% if s is none %}
            idle
          {% elif s.get('PlayState', {}).get('IsPaused') %}
            paused
          {% else %}
            playing
          {% endif %}

attributes:
          title: >-
            {% set sessions = state_attr('sensor.jellyfin_sessions', 'sessions') | default([]) %}
            {% set matching = sessions | selectattr('DeviceName', 'equalto', 'Chrome') | list %}
            {% if s and s.NowPlayingItem is defined %}
              {{ s.NowPlayingItem.Name }}
            {% else %}
              ''
            {% endif %}
          user: >-
            {% if s and s.UserName is defined %}
              {{ s.UserName }}
            {% else %}
              ''
            {% endif %}
          progress: >-
            {% if s and s.PlayState and s.PlayState.PositionTicks is defined %}
              {{ (s.PlayState.PositionTicks / 10000000) | round(0) }}
            {% else %}
              0
            {% endif %}
          entity_picture: >-
            {% if s and s.NowPlayingItem is defined %}
              http://192.168.1.117:8096/Items/{{ s.NowPlayingItem.Id }}/Images/Primary
            {% else %}
              ''
            {% endif %}

Het vreemde is wel dat mn sessions sensor niet meer werkt. Echter als ik kijk onder development tools zie ik staan sensor.jellyfin_sessions_2

MAar die 2 bestaat niet, en heb ook zelfs alles uit registry verwijderd, en nog blijft hij wijzen ernaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b592LsNL/1.jpg

Kan dat de reden zijn waarom hij niet werkt?

De gewone sensor.jellyfin_sessions lijkt hij niet te vinden

[ Voor 59% gewijzigd door skank op 06-01-2026 19:47 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Ik zag je daar ja :)

Maar goed, als device naam dan wel vast is dan zou je daar op kunnen filteren. Maar met een naam als "Chrome" klinkt het niet heel vast :+

Maar je huidige manier is denk ik geen oplossing. Als je dus weer iets start met heel veel data zal je dus gewoon weer het probleem van te lange attribute hebben. En je kan dus gewoon alle sensoren direct onder die trigger doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
template:
  - triggers:
    actions:
    sensor:
      - name: Jellyfin Number of players
        unique_id: jellyfin_nr_players
          {{ jellyfin_response.content |length }}
        attribute: 
          playing: >-
            {{ jellyfin_response.content |selectattr('NowPlayingItem', 'defined') |list |length }}
        availability: >-
          {{ jellyfin_response.status == 200 }}
      - name: Jellyfin Chrome
        unique_id: jellyfin_chrome
        variables:
          device_name: Chrome
          session: >-
            {% set s = jellyfin_response.content | selectattr('DeviceName', 'equalto', device_name) |list -%}
            {{ s[0] if s |length > 0 else none }}
          {% if session == none -%}
            Unknown
          {% elif session.PlayState.IsPaused -%}
            paused
          {% elif session.NowPlayingItem is defined -%}
            playing
          {% else -%}
            idle
          {% endif -%}
          {{ jellyfin_response.status == 200 and session not none }}
        attributes:
            {% if session is not none and session.NowPlayingItem is defined -%}
              {{ session.NowPlayingItem.get('Name', 'unknown') }}
            {% endif -%}
            {% if session is not none and session.UserName is defined %}
              {{ session.UserName }}
            {% endif -%}
            {% if session is not none -%}
              {% set pt = session.get('PlayState', {}).get('PositionTicks', none) -%}
              {{ 0 if pt is none else (pt / 10000000) | round(0) }}
            {% endif -%}
              {% set id = session.get('NowPlayingItem', {}).get('Id', none) -%}
              {{ 'http://192.168.1.117:8096/Items/' ~ id ~'/Images/Primary' if id is not none }}
            {% endif -%}

Misschien heb ik iets te veel proberen netjes te maken in één keer dus misschien nog wat debuggen. Want ik had niet een makkelijke response waar werkelijk iets speelde :D

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 06-01-2026 22:25 ]

• TheFes
@skank dynamisch media players aanmaken zal niet mogelijk zijn zonder een (custom) integration. Of hoe was je dat van plan?

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:42:
@skank Ik zag je daar ja :)

Maar goed, als device naam dan wel vast is dan zou je daar op kunnen filteren. Maar met een naam als "Chrome" klinkt het niet heel vast :+

Maar je huidige manier is denk ik geen oplossing. Als je dus weer iets start met heel veel data zal je dus gewoon weer het probleem van te lange attribute hebben. En je kan dus gewoon alle sensoren direct onder die trigger doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
template:
  - triggers:
    actions:
    sensor:
          {{ jellyfin_response.content |length }}
        variables:
            {% set s = jellyfin_response.content | selectattr('DeviceName', 'equalto', device_name) |list -%}
            Unknown
            paused
            playing
          {% else -%}
            idle
          {% endif -%}
        attributes:
            {% endif -%}
              {{ session.UserName }}
            {% endif -%}
            {% endif -%}
              {% set id = session.get('NowPlayingItem ', {}).get('Id', none) -%}
              {{ 'http://192.168.1.117:8096/Items/' ~ id ~'/Images/Primary' if id is not none }}
            {% endif -%}

Misschien heb ik iets te veel proberen netjes te maken in één keer dus misschien nog wat debuggen. Want ik had niet een makkelijke response waar werkelijk iets speelde :D
Aha ! We komen heel erg in de buurt !
Number of players klopt helaas niet. Ik ben ingelogd , speel niks af en hij toont 1
Als ik iets afspeel , toont hij nog steeds 2
Dus hij gebruikt vermoedelijk ook idle, ipv playing?

De chrome speler werkt bijna compleet.
Hij toont gewoon idle wanneer idle. Als ik iets afspeel toont hij alles correct behalve de picture entity
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pj6FC34z/2.jpg

• skank
TheFes schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:53:
@skank dynamisch media players aanmaken zal niet mogelijk zijn zonder een (custom) integration. Of hoe was je dat van plan?
Ik wil geen dynamische media players he, ik wil net statische...
Maar eigenlijk hoef ik die niet zoals ik zei, omdat ik de controls en volume control nooit ga gebruiken.
Wel de state, picture entity, en aantal tellen.., alsook de title..
Dit kan allemaal met een sensor (ja zelfs het tonen van een mini media player), en kan hierop ook automations op baseren...

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
skank schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:01:
Aha ! We komen heel erg in de buurt !
Dat klinkt goed
Number of players klopt helaas niet. Ik ben ingelogd , speel niks af en hij toont 1
Als ik iets afspeel , toont hij nog steeds 2
Bedoel je daar "nog steeds 1"?

Zo ja, dat klopt. Ik telde alle players die bekend zijn, of ze nu spelen of niet.

En kan je nog eens een template response sturen van tijdens spelen?

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 06-01-2026 21:08 ]

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Dat klinkt goed

[...]

Bedoel je daar "nog steeds 1"?

Zo ja, dat klopt. Ik telde alle players die bekend zijn, of ze nu spelen of niet.

En kan je nog eens een template response sturen van tijdens spelen?
Ja gelijk wat, hij blijft staan op 1
Ik gok dat hij idle enzo meetelt, terwijl hij isplaying en paused zou moeten meetellen en de rest niet?
Of moet je nemen nowplayingitem is defined? nemen?

Hier de template response als sjabloon terwijl hij speelt https://drive.google.com/...lSGBr/view?usp=drive_link

Zal die sensors ook blijven als de server offline gaat he, aub

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 06-01-2026 21:25 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Ik liet hem nu gewoon het aantal players tellen waar de server mee terug kwam, ongeacht de state. Dat leek me de meest nuttige statistiek, zeker tijdens het debuggen. Je zou natuurlijk aantal spelende kunnen gaan tellen, dan moet je dus alle items tellen die een NowPlayingItem hebben. Zou ik dan als attribute of extra sensor toevoegen ivm debuggen.

En sensor actief houden met server offline kan wel maar is wat lastiger en lijkt me eerlijk gezegd ook niet meest nuttige, zeker als er dan een op "playing" blijft hangen.

En nogmaals, graag dus als template. Die hele brei is niet direct als template te plakken en ben ik eerst een eeuw met escapen bezig :D

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:31:
@skank Ik liet hem nu gewoon het aantal players tellen waar de server mee terug kwam, ongeacht de state. Dat leek me de meest nuttige statistiek, zeker tijdens het debuggen. Je zou natuurlijk aantal spelende kunnen gaan tellen, dan moet je dus alle items tellen die een NowPlayingItem hebben. Zou ik dan als attribute of extra sensor toevoegen ivm debuggen.

En sensor actief houden met server offline kan wel maar is wat lastiger en lijkt me eerlijk gezegd ook niet meest nuttige, zeker als er dan een op "playing" blijft hangen.

En nogmaals, graag dus als template. Die hele brei is niet direct als template te plakken en ben ik eerst een eeuw met escapen bezig :D
ok, ja ik moet enkel de playende of pauze hebben idd

Ik zou het actief houden wel doen niet? Normaal blijven die niet hangen op playing, maar gaan ze terug naar idle.. (daarpas toch ook)

Hier de template, was blijkbaar daarpas mislopen https://drive.google.com/...lSGBr/view?usp=drive_link

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
skank schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:36:
ok, ja ik moet enkel de playende of pauze hebben idd
Dan moet je even filteren. Maar met deze opzet kan je dat denk ik wel :+
Ik zou het actief houden wel doen niet? Normaal blijven die niet hangen op playing, maar gaan ze terug naar idle.. (daarpas toch ook)
Zou het normaal niet doen. Is beetje "valse" info tonen en beetje tegen die van HA in (je toont echte state of je toont unavailable). Maar ipv de availability zou je dan in een condition kunnen gooien.
Hier de template, was blijkbaar daarpas mislopen https://drive.google.com/...lSGBr/view?usp=drive_link
Ik blijf maar de yaml output zien ipv de jinja.

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:45:
[...]

Dan moet je even filteren. Maar met deze opzet kan je dat denk ik wel :+

[...]

Zou het normaal niet doen. Is beetje "valse" info tonen en beetje tegen die van HA in (je toont echte state of je toont unavailable). Maar ipv de availability zou je dan in een condition kunnen gooien.

[...]

Ik blijf maar de yaml output zien ipv de jinja.
3de keer goeie keer : https://drive.google.com/...y9RF2cdm/view?usp=sharing

ok dan laat ik de state zoals je zegt unavailable...

Voor de filter zo dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
          {{ jellyfin_response.content | selectattr('NowPlayingItem', 'defined') | list | length }}

De filter werkt nu zoals het hoort, alleen bij geen players geeft hij unavailable aan ipv 0

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 06-01-2026 22:03 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een MmWave sensor, bij voorkeur op batterijen, voor in mijn bescheiden kantoor en eventueel de badkamer, echter lijken die in dit topic nog niet heel populair.

Ervaringen met de Sonoff zijn wisselend, de FP2 is erg duur, en Tuya schijnt je netwerk te over belasten. Ik kom bijvoorbeeld deze tegen, ervaringen vinden daarmee is wel erg lastig.

Iemand nog recentelijke goede ervaringen met batterij powered MmWave sensoren?

[ Voor 57% gewijzigd door rens-br op 06-01-2026 22:01 ]

• rens-br

rens-br

oltk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:08:
Al eerder aangekondigd in dit forum: de CO2/ Humidity & temperatuur sensor ALPSTUGA van Ikea. Ik zie wisselende ervaringen op internet (in de VS is die al langer te koop). Met name het koppelen aan Matter schijnt niet straightforward te zijn. Maar ik zie het wel als een erg interessante sensor: ik zoek al een tijdje een temperatuursensor die eens NIET op batterijen (2032) zit en ik elk half jaar erachter kom dat de verbinding verbroken is vanwege te weinig power of gewoon omdat de batterijen op zijn. De Alpstuga heeft een 230 aansluiting. En een CO2 sensor staat ook al een tijdje op mijn verlanglijst.

Zelf gebruik ik al jaren de temperatuur sensoren van Xiaomi, die gaan gemiddeld 2 tot 3 jaar mee op een knoopcel. Vind ik zelf meer dan lang genoeg en absoluut de moeite.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Drie keer is scheepsrecht :)

Er stond een spatie achter NowPlayingItem bij entity_picture |:( :+

Ik heb de originele yaml hierboven aangepast :)

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:03:
@skank Drie keer is scheepsrecht :)

Er stond een spatie achter NowPlayingItem bij entity_picture |:( :+

Ik heb de originele yaml hierboven aangepast :)
Ok top thx, ik zal es rebooten.
DE filter werkt, alleen toont hij bij 0 spelende players unavailable ipv 0, bij meerdere telt hij juist

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@skank Die je zelf hebt aangepast?

Mijn OCD kon het niet aan het aan te passen zonder sensor rename dus aantal spelende als attribute gedaan :+

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:08:
@skank Die je zelf hebt aangepast?

Mijn OCD kon het niet aan het aan te passen zonder sensor rename dus aantal spelende als attribute gedaan :+
Ik ben er denk ik !
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
template:
  - triggers:
    actions:
    sensor:
          {{ jellyfin_response.content | selectattr('NowPlayingItem', 'defined') | list | length }}
        variables:
            Unknown
            paused
            playing
          {% else -%}
            idle
          {% endif -%}
        attributes:
            {% endif -%}
              {{ session.UserName }}
            {% endif -%}
            {% endif -%}
              {% set id = session.get('NowPlayingItem', {}).get('Id', none) -%}
            {% endif -%}

Iets anders nog dan jouw code, vooral bij number of players
Maar het lijkt te werken, morgen eens alle spelers toevoegen en zien of het blijft werken en wat het doet na reboot :)

Super bedankt alvast !

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
skank schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:20:
Iets anders nog dan jouw code, vooral bij number of players
Ik kon het niet aan om het "number of players" te noemen terwijl het "number of players playing" is :+

Maar zag na je post dat ik voor de tweede sensor de availability vergeten was. Dus nog een edit gedaan :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DexterDee schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb de Ethernet P1 Pro+
Wat me aansprak bij deze meter:
- Zo breed mogelijke hardware ondersteuning
- Bedraad ethernet
- Pass-through P1, je kunt er dus nog een andere P1 gebruiker op aansluiten
- Ondersteuning voor zowel API, DSRM als MQTT
- Lokale opslag van gegevens tot 2 jaar inclusief eigen web portaaltje

Ik heb ook een opstelling met ProxMox / HA en dit dingetje draait vlekkeloos.
@DexterDee deze zelf ook besteld. Moest jij nog iets extra doen qua flashen ofzo om hem in HA te hangen? Ik wil hem installeren en dan de huidige p1 op domoticz doorlussen zodat ik beiden naast elkaar draai.

Edit: en ook even benieuwd of zij IP adres vast te zetten is. Ik draai meerdere ranges ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 06-01-2026 22:48 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobertMe
rens-br schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een MmWave sensor, bij voorkeur op batterijen, voor in mijn bescheiden kantoor en eventueel de badkamer, echter lijken die in dit topic nog niet heel populair.

Ervaringen met de Sonoff zijn wisselend, de FP2 is erg duur, en Tuya schijnt je netwerk te over belasten. Ik kom bijvoorbeeld deze tegen, ervaringen vinden daarmee is wel erg lastig.

Aqara FP300? Alhoewel die wel een stuk duurder is, maar dan ook "batteries included" (in ieder geval figuurlijk, letterlijk weet ik niet O-) ). Zit IIRC ook temp en lux op en sowieso ook een PIR.

Enige mogelijke bezwaar (naast de prijs) kan zijn dat die standaard met de Matter over Thread firmware geleverd wordt en je deze via de Aqara app opnieuw moet flashen naar de Zigbee firmware. Dus je moet die app installeren (en mogelijk een account aanmaken?). De Aqara Hub is hiervoor niet nodig. IIRC verloopt dit proces via Bluetooth.

Note: heb hem zelf niet. Maar die is wel "gehyped" bij introductie.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:14
rens-br schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:

Ik heb de Tuya ZG-204ZM in het toilet hangen.
https://smarthomescene.co...e-sensor-zg-204zm-review/

Geen last van netwerk overload, waarschijnlijk omdat hij zigbee is en initieel PIR gebruikt om de MMWave te triggeren.

Werkte initieel erg goed, maar de houder kon ik niet genoeg draaien om de mmwave goed te richten voor wc-gaande kinderen, dus tijdelijk staat alleen de PIR aan ervan.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 07-01-2026 00:09 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Faece
  • Laatst online: 18:12
Mijn vrouw klaagt dat op het werk de wifi steeds wegvalt. Hoe kan ik dit monitoren ?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:32
Door de it club van de werkgever van je vrouw aan het werk te zetten ;)

Companion app installeren, bijhouden op welk ssid de telefoon verbinding heeft.

• Faece
new_guy schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 06:50:
Door de it club van de werkgever van je vrouw aan het werk te zetten ;)

Companion app installeren, bijhouden op welk ssid de telefoon verbinding heeft.
Het is haar eigen zaak, dus ik moet het oplossen...

Het is een ruimte van 280m2. Met 8 airco's, en een tiental sonos era's die op wifi zitten, 3 pc's en hun gsm's ( een stuk of 6). Kan ik het wifi netwerk teveel belasten ?
De vaste verbinding kan ik volgen, die valt best goed mee.Maar daar zit helemaal niet zoveel op. Maar men klaagt dat de wifi soms wegvalt (en een speedtest geeft dit ook aan). Nu wil ik dit monitoren zodat ik kan zien wanneer, hoe vaak het wegvalt en of ik er zelf iets kan aan doen...

Niet met HA te maken dus mag je een topic in NT.

Hier graag dus niet op ingaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 07-01-2026 10:31 ]

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:31

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Faece schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Het is een ruimte van 280m2. Met 8 airco's, en een tiental sonos era's die op wifi zitten, 3 pc's en hun gsm's ( een stuk of 6). Kan ik het wifi netwerk teveel belasten ?
De vaste verbinding kan ik volgen, die valt best goed mee.Maar daar zit helemaal niet zoveel op. Maar men klaagt dat de wifi soms wegvalt (en een speedtest geeft dit ook aan). Nu wil ik dit monitoren zodat ik kan zien wanneer, hoe vaak het wegvalt en of ik er zelf iets kan aan doen...
Ik denk dat je meer hebt aan het analyseren van het wifi signaal. Beoordelen of er misschien teveel wifi-buren zijn, wifi kanaal wisselen, beoordelen of de wifi AP’s een reboot doen, etc. Dat laatste kan je doen met een lokaal apparaat op het netwerk, zoals een raspberry pi of een van de PC’s die er gebruikt worden. Bekabeld aansluiten is wel een pre, want dan kan je bijvoorbeeld pingen naar een wifi device (PC, Sonos, telefoon), naar de AP en naar de router. Wanneer een van de apparaten de ping verliest, dan kan je daar mogelijk iets uit afleiden.

Het pand kan overigens ook gewoon teveel wifi obstakels of een te grote ruimte zijn voor een enkele wifi access point. 280m2 is ook wel erg groot voor een enkele AP.

Welke netwerk apparatuur gebruik je?

Let overigens wel: dit issue is mogelijk nogal off-topic voor dit draadje.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:43
[...]

Met een ping-sensor of speedtest integratie.
Maar je moet eerst achterhalen, valt het internet weg of valt het WIFI weg? Dat zijn verschillende dingen namelijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• skank
Septillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Ik kon het niet aan om het "number of players" te noemen terwijl het "number of players playing" is :+

Maar zag na je post dat ik voor de tweede sensor de availability vergeten was. Dus nog een edit gedaan :)
Whats in a name... wel goe, ik zal het nog wijzigen :) en vandaag rest vd players doen, eerst wat werken :)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:56

DexterDee

I doubt, therefore I might be

The Eagle schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:42:
@DexterDee deze zelf ook besteld. Moest jij nog iets extra doen qua flashen ofzo om hem in HA te hangen? Ik wil hem installeren en dan de huidige p1 op domoticz doorlussen zodat ik beiden naast elkaar draai.

Edit: en ook even benieuwd of zij IP adres vast te zetten is. Ik draai meerdere ranges ;)
Deze is pre-flashed om meteen plug en play te werken in Home Assistant. Dus daar hoef je niks voor te doen. Ik gebruik 'm zelf in DSMR reader mode en dan hoef je in HA alleen maar het IP adres en poortje 82 in te vullen. Dan krijg je vanzelf een device met 28 entities.

Wat betreft IP opties, je kunt uiteraard het IP adres vastzetten. Ik gebruik gewoon DHCP en zet het IP adres vast via de DHCP server met MAC binding. Dan heb je toch een vast IP en later nog de mogelijkheid om aan te passen zonder de config van het apparaatje aan te hoeven passen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:44
Ik heb 3 tapo p115 pluggen. 2 daarvan kunnen opeens niet meer verbinden met home assistant, de 3e blijft gewoon zichtbaar. Herinstalleren werkt ook niet. De custom tapo intergration in HACS bied ook geen uitweg.
In de tapo app zelf doen ze het wel gewoon.
Iemand een idee?

• rens-br

rens-br

Kodess schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:08:
[...]

Geen last van netwerk overload, waarschijnlijk omdat hij zigbee is en initieel PIR gebruikt om de MMWave te triggeren.

Werkte initieel erg goed, maar de houder kon ik niet genoeg draaien om de mmwave goed te richten voor wc-gaande kinderen, dus tijdelijk staat alleen de PIR aan ervan.
Heb deze nu twee stuks besteld voor 22 euro, ben heel benieuwd hoe die gaat bevallen. In die review staat wel dat er twee types gemaakt zijn, eentje die werkt en eentje die niet werkt. Zal je altijd zien...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kodess schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:08:
[...]

Geen last van netwerk overload, waarschijnlijk omdat hij zigbee is
Het probleem van netwerk spammen speelde juist bij de (eerste?) mmwave-zigbee sensoren van Tuya :) Zie bijvoorbeeld deze discussie of deze oproep.
en initieel PIR gebruikt om de MMWave te triggeren.
Dat kan wel helpend zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 07-01-2026 11:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Faece
<knip> Niet hier dus

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 07-01-2026 11:35 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:43
Ik zit met een probleem met mijn growatt integratie in home assistant. Een maand geleden gestart met HA. Draait op een mini pc met proxmox.
Kwam er vorige week toevallig achter dat mn inlog van mn growatt integratie 'failed' was. Na de documentatie gelezen te hebben bleek username-password een niet betrouwbare instelling te zijn, maar api key wel. Dit veranderd, maar nu heb ik maar 6 sensoren in HA gerelateerd aan totalen, maar niet mijn actuele opwek. Dit is natuurlijk cruciaal voor mijn energiemanagement. De vraag is hoe los is dit zo goed mogelijk op? Ik lees allerlei (voor mij) complexe modbus oplossingen enz.
Ik wil dit best proberen, maar ben een n00b hierin, althans nog nooit gedaan. Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem, die relatief 'eenvoudig' is uit te voeren. Ik wil best het een en ander kopen, maar heb geen gereedschap om te solderen. Please help :)

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb een vraag over het instellen van solcast.
https://github.com/BJReplay/ha-solcast-solar

Ik heb 3 dakvlakken, terwijl je er maar 2 gratis kan invoeren op solcast.
West 5685W
Oost 6000W
Deze zitten op een 8K omvormer
1800 Zuid
Deze zitten op een 1,5K omvormer.

Kan ik dan in solcast beter 2 richtingen toevoegen? In dit geval oost en west, en dan zuid negeren?
Of het op een andere manier configureren?

Tijd van werken, tijd van rusten

• rens-br

rens-br

Gizz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Het probleem van netwerk spammen speelde juist bij de (eerste?) mmwave-zigbee sensoren van Tuya :) Zie bijvoorbeeld deze discussie of deze oproep.
Ja, dat had ik ook gelezen. Ik kwam er alleen niet achter welke versie van de Tuya sensor dit betreft, maar zie nu in deze post dat het de ZY-M100-S1 and ZY-M100-S2 is. Dus gelukkig niet degene die ik gekocht heb.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Driek voor je derde dakvlak Forecast.Solar gebruiken?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Na een firmware update naar versie 1.4.0 worden mijn TP-Link TAPO P115 stekkers niet meer herkend in HA. Als ik via de TAPO app > ik > diensten van derden > compatibiliteit met derden AAN zet, dan werkt het wel weer. Dat was met de vorige firmware 1.3.4 niet nodig. Het aanzetten van deze optie kan alleen als je een soort hel-en-verdoemenis-waarschuwing accepteert. Wat het extra vreemd maakt, is dat TP-Link een officiële HA-integratie is, dus waarom ik dan compatibiliteit met derden nodig heb snap ik ook niet helemaal. Maar goed, het werkt weer.

• Faece
Ik vond het juist wel hier de juiste vraag. Mijn vraag is hoe ik in HA mijn wifi kan opvolgen en wat de tools ervoor zijn. Waar moet ik het anders vragen...

Stupide dit ..

Dan blijft het hier bij Wifi loggen in HA, niet netwerk issues oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 07-01-2026 17:47 ]

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:08
rens-br schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Ja, dat had ik ook gelezen. Ik kwam er alleen niet achter welke versie van de Tuya sensor dit betreft, maar zie nu in deze post dat het de ZY-M100-S1 and ZY-M100-S2 is. Dus gelukkig niet degene die ik gekocht heb.
Benieuwd naar je bevindingen, aangezien ik naar een zelfde oplossing zoek!

• Faece
[...]

[mbr]Niet met HA te maken dus mag je een topic in NT.

Hier graag dus niet op ingaan.[/]
jawel. Want ik wil het opvolgen in HA.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Faece schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Vrij verse integratie nog https://github.com/rplancha/smokeping-ha waarmee je Smokeping data kan uitlezen in HA.

• tagican
  • Laatst online: 15:34
[...]
HA is voor aansturing van apparatuur, niet voor het meten en controleren van netwerkverbindingen. Je zou een ping sensor (of de genoemde smokeping sensor, ietsjes beter) kunnen aanmaken en die naar de apparaten op wifi kunnen laten pingen. Als je speakers hebt op wifi, dan kun je ook terugzien in HA wanneer deze offline zijn gegaan in het systeem. Maar nogmaals, voor diagnostiek is HA niet de juiste tool. Je kunt er beperkt informatie uithalen, maar analyseren zul je toch anders moeten doen.

Als HA het enige systeem is dat je daar hebt draaien, dan zou je kijken of je nog wat vanuit het OS kunt draaien - maar dan kun je ook kijken of je even een raspberry pi kunt neerzetten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JME schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:38:
Na een firmware update naar versie 1.4.0 worden mijn TP-Link TAPO P115 stekkers niet meer herkend in HA. Als ik via de TAPO app > ik > diensten van derden > compatibiliteit met derden AAN zet, dan werkt het wel weer. Dat was met de vorige firmware 1.3.4 niet nodig. Het aanzetten van deze optie kan alleen als je een soort hel-en-verdoemenis-waarschuwing accepteert. Wat het extra vreemd maakt, is dat TP-Link een officiële HA-integratie is, dus waarom ik dan compatibiliteit met derden nodig heb snap ik ook niet helemaal. Maar goed, het werkt weer.
Ik heb hier 1.4 op de P115 (8x) staan en geen enkel probleem, terwijl compatibiliteit met derden staat uit.

Wel moet ik ze expliciet in dezelfde VLAN en IP reeks hebben als HA. Ik had ze eerder in apart VLAN, en dat werkt nu niet meer.

Ik gebruik zowel de TP-Link Smart Home (default) integratie als de TP-Link Router integratie (waar veel wifi apparaten ook in terugkomen en doorlinken naar de devices per integratie van die apparaten (bijv de ESPhome devices, en de laadpaal en de HomeWizard meters)

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 07-01-2026 14:15 ]

• Koepert
Ik kom even ergens niet uit.

Ik heb deze automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Pause Media when in Teams
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.macbook_air_camera_in_use
      - binary_sensor.macbook_air_audio_input_in_use
    to:
      - "on"
    id: Meeting Start
    entity_id:
    from:
      - "on"
    to:
      - "off"
    id: Meeting over
conditions:
  - condition: state
    entity_id: device_tracker.macbook_air
    state:
      - home
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Meeting Start
            entity_id: media_player.spotify
            state:
              - playing
            enabled: true
        sequence:
          - action: media_player.media_pause
            metadata: {}
            data: {}
            target:
      - conditions:
            id:
              - Meeting over
        sequence:
          - action: spotcast.transfer_playback
            data:
              media_player:
                entity_id: media_player.macbook_air_spotcast
mode: restart

Werkt op zich prima. Maar zou ik er ook een condition aan toe kunnen voegen dat hij alleen de playback start (opnieuw een playpause faalt soms omdat de meeting te lang duurt en connect-device 'unavailable' is geworden voor de officiele integratie) als spotify ook daadwerkelijk speelde? Pause zonder die conditie zou nog wel prima zijn, maar play als ik hem uberhaupt niet aan had is wellicht niet altijd wenselijk.

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Get!em schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Ik heb hier 1.4 op de P115 (8x) staan en geen enkel probleem, terwijl compatibiliteit met derden staat uit.

Wel moet ik ze expliciet in dezelfde VLAN en IP reeks hebben als HA. Ik had ze eerder in apart VLAN, en dat werkt nu niet meer.

Ik gebruik zowel de TP-Link Smart Home (default) integratie als de TP-Link Router integratie (waar veel wifi apparaten ook in terugkomen en doorlinken naar de devices per integratie van die apparaten (bijv de ESPhome devices, en de laadpaal en de HomeWizard meters)
Vaag, nogmaals geprobeerd maar zit hier echt vast op die compatibiliteit met derden. Lees elders ook dat sommigen die aan en weer uit zetten, maar hier moet ie aan blijven. Gebruik de TP-Link Smart Home integratie.

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 07-01-2026 15:13 ]

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:18
[...]
Afhankelijk welk merk router/AP je hebt, zou je naar de Router/AP-integratie kunnen kijken, deze geven je de meest uitgebreide informatie die je eventueel nodig zou hebben zoals maar niet beperkt tot:
  • verbonden apparaten
  • signaalsterkte
  • reconnects
  • uptime van de router
Wat je ook zou kunnen doen:
  • maak voor elke AP een binary_sensor die de AP om de 15 sec ping (on-off sensor)
  • maak van deze een groep aan
  • maak een binary_sensor aan die aangeeft als 2 of meer AP tegelijk offline zijn. (dit zou aanwijzing kunnen zijn dat je wifi “instabiel” is.)
  • etc.
Je kan geen spectrum-analyse doen met HA of packet loss analyse per client zonder router-support, je kan wel een simpel en schaalbare manier maken om een idee te krijgen of je infra of apparatuur instabiel is.

• RobertMe
[...]
Dat je een hamer hebt maakt nog niet alles een nagel.

• TheFes
Koepert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:39:
Ik kom even ergens niet uit.

Ik heb deze automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
triggers:
    entity_id:
    to:
      - "on"
    entity_id:
    from:
      - "on"
    to:
      - "off"
    id: Meeting over
conditions:
    state:
      - home
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Meeting Start
            state:
              - playing
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Meeting over
        sequence:
            data:
              media_player:

Werkt op zich prima. Maar zou ik er ook een condition aan toe kunnen voegen dat hij alleen de playback start (opnieuw een playpause faalt soms omdat de meeting te lang duurt en connect-device 'unavailable' is geworden voor de officiele integratie) als spotify ook daadwerkelijk speelde? Pause zonder die conditie zou nog wel prima zijn, maar play als ik hem uberhaupt niet aan had is wellicht niet altijd wenselijk.
Bij het eerste choose block een input boolean aanzetten als Spotify aan het spelen is, en dan in het tweede choose block de actie alleen uitvoeren als die boolean aan staat (en in alle gevallen de boolean weer uit zetten)

• fredzuid
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:49
Ik heb de energyflip integratie in Home Assistant geinstalleerd. Meerdere keren zelfs.
Maar van de 18 entiteiten die er aan hangen geven er 17 een waarde van onbekend aan en alleen Huidig energieverbruik geeft een echte correcte waarde.
...

Ik gebruik Home Assistant (haos_generic-x86-64-16.3.img.xz) draaiend op een laptop.
...

Ik heb het meerdere keren geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ik heb ook de energyflip app op mijn smartphone draaien op hetzelfde netwerk, en die geeft wel alle waarden.
Wat heb ik hier verkeerd gedaan?
...

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Rivanov schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:27:
[...]

Zit standaard op 1.4GB van de 2GB. Dus weinig headroom.
Heb vanmiddag de installatie van microSD overgezet naar SSD, maar nog steeds hetzelfde helaas.

Zojuist toch maar de RPi 5 8GB besteld. Komt morgen binnen. :)
geholpen?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Koepert
TheFes schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Bij het eerste choose block een input boolean aanzetten als Spotify aan het spelen is, en dan in het tweede choose block de actie alleen uitvoeren als die boolean aan staat (en in alle gevallen de boolean weer uit zetten)
Thx.. Soms is het simpel

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
triggers:
    entity_id:
    from:
      - "off"
    to:
      - "on"
    entity_id:
    from:
      - "on"
    to:
      - "off"
    id: Meeting Over
conditions:
    state:
      - home
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Meeting Start
            state:
              - playing
        sequence:
            target:
          - action: input_boolean.turn_on
            target:
              entity_id: input_boolean.spotify_playing
      - conditions:
            id:
              - Meeting Over
            state:
              - "on"
        sequence:
            data:
              media_player:
          - action: input_boolean.turn_off
            target:

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JME schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Vaag, nogmaals geprobeerd maar zit hier echt vast op die compatibiliteit met derden. Lees elders ook dat sommigen die aan en weer uit zetten, maar hier moet ie aan blijven. Gebruik de TP-Link Smart Home integratie.
M
Mmmh. , na herstart HA ging alles niet daar mis. Nu ook àlles disconnected.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
fissa schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:52:
Ik zit met een probleem met mijn growatt integratie in home assistant. Een maand geleden gestart met HA. Draait op een mini pc met proxmox.
Kwam er vorige week toevallig achter dat mn inlog van mn growatt integratie 'failed' was. Na de documentatie gelezen te hebben bleek username-password een niet betrouwbare instelling te zijn, maar api key wel. Dit veranderd, maar nu heb ik maar 6 sensoren in HA gerelateerd aan totalen, maar niet mijn actuele opwek. Dit is natuurlijk cruciaal voor mijn energiemanagement. De vraag is hoe los is dit zo goed mogelijk op? Ik lees allerlei (voor mij) complexe modbus oplossingen enz.
Ik wil dit best proberen, maar ben een n00b hierin, althans nog nooit gedaan. Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem, die relatief 'eenvoudig' is uit te voeren. Ik wil best het een en ander kopen, maar heb geen gereedschap om te solderen. Please help :)
Misschien beetje domme vraag waar je niet op zit te wachten, maar waarom gebruik je niet een shelly em module?
Ik heb zelf ook een growatt installatie en was al snel beu dat ik afhankelijk ben van een cloudserver. Nu zie ik realtime mijn opbrengst en zie deze ook in Homeassistant.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koepert Weet dat je nu de boel ook weer laat spelen als je even je camera uit zet tijdens een meeting :) Mute durf ik niet te zeggen...

• Koepert
Septillion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:52:
@Koepert Weet dat je nu de boel ook weer laat spelen als je even je camera uit zet tijdens een meeting :) Mute durf ik niet te zeggen...
Ja ben ik me bewust van.. NIet onoverkomelijk maar ben nog ff aan te kijken met EN ipv OF.. of een andere combi die mogelijk meer foutongevoelig is.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koepert Als je dus bij het uitgaan als condition in de choose toevoegt dan EN je mic EN je cam uit moet zijn dan ben je er denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 07-01-2026 18:01 ]

• Koepert
Septillion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:00:
@Koepert Als je dus bij het uitgaan als condition in de choose toevoegt dan EN je mic EN je cam uit moet zijn dan ben je er denk ik.
Ja dit bedoel je dan?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
      - conditions:
            id:
              - Meeting Over
            state:
              - "on"
            entity_id: binary_sensor.macbook_audio_input_in_use
            state:
              - "off"
            entity_id: binary_sensor.macbook_camera_in_use
            state:
              - "off"
        sequence:
            data:
              media_player:
                entity_id: media_player.macbook_spotcast
          - action: input_boolean.turn_off
            target:

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31
Ja. Met de RPi 5 totaal geen issues meer en HA is rock solid. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Pagina: 1 ... 364 365 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.