Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik heb deze ook, en ben daar ook nog steeds erg tevreden over. Heb hem denk ik inmiddels een jaar of 5Cyphax schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:37:
[...]
Ik heb een oudere versie van https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
Die koppelt dat mooi los. Integreert goed met de DSMR Smart Meter integratie.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
1
2
3
4
5
| data: repeats: 2 segments: 20 entity_id: vacuum.roborock_q7_max action: roborock.vacuum_clean_segment |
als ik de repeats vervang voor:
1
2
3
4
5
| data: repeats: "{{ states('input_number.cycles') | int }}" segments: 20 entity_id: vacuum.roborock_q7_max action: roborock.vacuum_clean_segment |
Dan werkt dat niet, wat doe ik fout?
Tijd van werken, tijd van rusten
Ik heb de Ethernet P1 Pro+The Eagle schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:23:
Wat is de goedkoopste dongle om de P1 uit te lezen via netwerk (wifi/ethernet)? Zie er meerdere.
Wat me aansprak bij deze meter:
- Zo breed mogelijke hardware ondersteuning
- Bedraad ethernet
- Pass-through P1, je kunt er dus nog een andere P1 gebruiker op aansluiten
- Ondersteuning voor zowel API, DSRM als MQTT
- Lokale opslag van gegevens tot 2 jaar inclusief eigen web portaaltje
Ik heb ook een opstelling met ProxMox / HA en dit dingetje draait vlekkeloos.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
jullie soortgelijke problemen?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Zie je een error in de trace van de automation of in je log?Driek schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:56:
in een automation voor de robotstofzuiger kan ik het aantal herhalingen meegeven:
YAML:
1 2 3 4 5 data: repeats: 2 segments: 20 entity_id: vacuum.roborock_q7_max action: roborock.vacuum_clean_segment
als ik de repeats vervang voor:
YAML:
1 2 3 4 5 data: repeats: "{{ states('input_number.cycles') | int }}" segments: 20 entity_id: vacuum.roborock_q7_max action: roborock.vacuum_clean_segment
Dan werkt dat niet, wat doe ik fout?
opgelost hoor, de helper stond op repeat 1, als je dan 2 verwacht denk je dat hij het niet doetTheFes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:56:
[...]
Zie je een error in de trace van de automation of in je log?
Tijd van werken, tijd van rusten
Ik heb wel iets anders toegevoegd aan HA, een ventilatie rooster bediening, tijdje geleden kwam ik op idee om onze keuken raam ventilatie te automatiseren.
Hiervoor had ik een Zigbee kraan opener ding gekocht in het wit, met paar M5 kogelkoplagers, M5 draadstang, 3D print beugel en een andere knop over de originele knop 3D geprint en klaar
:strip_exif()/f/image/f0LkDoUhF7S3bBwPABC1E1fc.png?f=user_large)
Ik had geen witte ABS dus beugel in het zwart moeten printen, voeding kabel gaat direct door de muur naar de meterkast, er was al een gat daar voor de kabel van de rolluik, apparaat is niet te zien omdat het achter
rolgordijn valt, ik moest het wel lager hangen omdat ik anders niet bij de knop kan komen, nu kan ik het net bedienen voor pairen.
Ik dacht dat ik eindschakelaars in de kraan opener moest aanpassen maar dit was niet nodig, door de kogelkoplagers gaat het net over een hevel punt heen daardoor trekt het klein beetje dicht maar dat is maar 2mm van 18mm totaal, ventilatie is dan "bijna" helemaal open.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik kwam er vandaag dus ook achter dat ik dit nodig heb!Reptile-X schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:05:
ZBT-2 kwam vanmiddag binnen, maar ik ga er niet aan beginnen op oudejaarsavond![]()
Ik heb wel iets anders toegevoegd aan HA, een ventilatie rooster bediening, tijdje geleden kwam ik op idee om onze keuken raam ventilatie te automatiseren.
Hiervoor had ik een Zigbee kraan opener ding gekocht in het wit, met paar M5 kogelkoplagers, M5 draadstang, 3D print beugel en een andere knop over de originele knop 3D geprint en klaar![]()
[Afbeelding]
Ik had geen witte ABS dus beugel in het zwart moeten printen, voeding kabel gaat direct door de muur naar de meterkast, er was al een gat daar voor de kabel van de rolluik, apparaat is niet te zien omdat het achter
rolgordijn valt, ik moest het wel lager hangen omdat ik anders niet bij de knop kan komen, nu kan ik het net bedienen voor pairen.
Ik dacht dat ik eindschakelaars in de kraan opener moest aanpassen maar dit was niet nodig, door de kogelkoplagers gaat het net over een hevel punt heen daardoor trekt het klein beetje dicht maar dat is maar 2mm van 18mm totaal, ventilatie is dan "bijna" helemaal open.
Heb je misschien linkjes (en prijzen) van het apparaat dat je gebruikt?
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Dat moet hetzelfde concept zijn. Die heb ik thuis inderdaad ook en die zou ik met eenzelfde apparaat prima aan moeten kunnen sturen, van wat ik op de foto zie.The Eagle schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:23:
Da's best handig. Iemand enig idee of zoiets als opbouw bestaat voor Buva ventilatie openingen? Die hebben geen draaiknop maar een schakelaar / lever die je omhoog of omlaag zet.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
M5 Kogelkoplagers heb ik uit Amazon:InjecTioN schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:23:
[...]
Heb je misschien linkjes (en prijzen) van het apparaat dat je gebruikt?
https://www.amazon.nl/dp/B0FGHFTL94?th=1
M5 dradend heb ik bij Hornbach gehaald, ik de RVS versie:
RVS: https://www.hornbach.nl/p...m-din-976-rvs-a2/3831295/
Verzinkt: https://www.hornbach.nl/p...76-galv-verzinkt/3831306/
Apparaat heb ik ooit via Aliexpress gekocht, het is ook op Amazon te vinden maar er was geen witte versie toen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008223440328.html
https://www.amazon.nl/EMO...compatibel/dp/B0DHH76RKW/
:strip_exif()/f/image/ZKASAjn73IWP3w9id3m4pi4Y.png?f=user_large)
Komt op als licht entiteit en LED die erop zit is uit te schakellen:
:strip_exif()/f/image/fl5qAx0LBpC0nvfwK1dYRB6P.png?f=user_large)
Voor mij was alles bij elkaar rond €28
@The Eagle Alles is mogelijk met 3D print, er moet iets ontwikkeld worden voor de type van jou.
Ik wou eerst de originele knop afhalen, maar dat was niet mogelijk bij dit merk, dus ik het een andere knop overeen getekend en die met m3 bouten moeren vast gezet op de originele.
EDIT:
Hierbij een korte video, ik heb de positie van het kogelkoplager verplaatst naar de gleuf die moest ik even groter maken met een vijl, anders past de M5 bout niet doorheen.Even een tipje, haal de stekker er even uit als je armpje op het apparaat loshaalt, anders gaat het ineens van de eindschakelaar af, omdat het asje best los zit. Dat ding heeft zoveel kracht dat ie zichzelf kapot draait, Vraag me niet hoe ik het weet
[ Voor 55% gewijzigd door Reptile-X op 31-12-2025 22:41 . Reden: Video toegevoegd ]
Gebruik natuurlijk noordpool, maar zou mijn vaste kosten willen toevoegen aan dit bedrag.
Heb het al met een helper geprobeerd, maar die rond teveel af:
0,137 + Nordpool current price 0,02 = 0.200
Iemand een idee of een oplossing ?
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Wat heb je voor helper gebruikt dan?alexke1988 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:08:
Vanaf vandaag hebben we hier een dynamisch contract voor elektriciteit.
Gebruik natuurlijk noordpool, maar zou mijn vaste kosten willen toevoegen aan dit bedrag.
Heb het al met een helper geprobeerd, maar die rond teveel af:
0,137 + Nordpool current price 0,02 = 0.200
Iemand een idee of een oplossing ?
Ik heb een Homewizard P1, vond die er het elegantst uitzien, hangt rechtstreeks aan de poort zonder extra kabeltjes. Via de app voelt het heel erg cloud-based aan, maar heeft lokale API (al moet je dat bij het verbinden wel aanzetten in de app).The Eagle schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:23:
Inmiddels HA in een proxmox VM draaien. Was even stoeien maar draait. Goede handleiding gevonden, zal hem hier later delen
Wat is de goedkoopste dongle om de P1 uit te lezen via netwerk (wifi/ethernet)? Zie er meerdere.
Heb nu een USB dongle maar als ik die wil blijven gebruiken moet ik hem hard op op de VM coderen en moet mijn servertje in de meterkast, terwijl ik hem liever elders heb staan.
https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/
Je hebt de precision op 1 gezet, dus rondt hij het af op 1 decimaal. Zet die eens op 3alexke1988 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:19:
[...]
Combineer status van verschillende sensoren.
Had een numerieke helper gehad voor de vaste kosten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand die hier wellicht een oplossing voor heeft of hoe dit te bereiken is?mussov schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:54:
Ik krijg het volgende maar niet voor elkaar, mogelijk dat iemand weet hoe dit alsnog kan. Ik heb een Reolink camera hangen en deze zit in home assistant. Via homekit bridge is deze als aparte accessoire beschikbaar gemaakt in HomeKit. Wanneer er motion gedetecteerd wordt kan deze een melding sturen naar (o.a.) de Apple TV. Echter wil ik niet de default motion sensor gebruiken die gekoppeld/exposed wordt maar mijn eigen (trigger op basis van eigen logica). Echter kijk je de Reolink sensor niet te kunnen overriden? En ik krijg het niet voor elkaar om zelf een motion sensor te maken en te koppelen aan de Reolink camera zodat deze in HomeKit als accessoire bij de camera beschikbaar is.
Via de `linked_doorbell_sensor` zou je een andere sensor kunnen koppelen aan je deurbel voor Homekit.mussov schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Iemand die hier wellicht een oplossing voor heeft of hoe dit te bereiken is?
https://www.home-assistan...t/#linked_doorbell_sensor . Deze sensor kan je zelf maken en op basis van je eigen logica aansturen.
Ik heb zojuist ZBT-2 aangesloten en de migratie stap gedaan. Ik ben nog nooit zo makkelijk overgestapt van een coördinator in mijn HA carrière, en ik heb het al een paar keer gedaan.Reptile-X schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:05:
ZBT-2 kwam vanmiddag binnen, maar ik ga er niet aan beginnen op oudejaarsavond
Horrorverhalen over migratie waren meestal over Z2MQTT migraties, ik kan bevestigen dat ZHA gewoon pijnloos gaat.
Het heeft in totaal nog geen 2 minuten geduurd, alle 125 Zigbee apparaten waren direct werkend.
Ik had wel een "daar gaan we weer" moment, toen ik het eerst wilde starten, firmware voor Zigbee werd gedownload en opgezet en ik kreeg de melding dat de firmware-update mislukt was, en het verdween uit mijn devices, USB-C connector onder de ZBT-2 losgehaald en weer ingestoken en toen was het weer bij devices, opnieuw toevoegen optie gekozen, en firmware-update gedeelte was maar een seconde en werd de migratie gestart, dat was alles, niets opnieuw pairen of hier en daar knoppen op apparaten drukken om ze wakker te maken.
Ik had gisteren een screenshot genomen van de lijst met LQI waardes, die zijn veel hoger nu, er zijn een paar apparaten die slechter werden, maar het draait pas 10 minuten op de ZBT-2.
Meer informatie over mijn installatie had ik hier verteld:
Reptile-X in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
ik heb twee vragen over de integratie jellyfin met Home Assistant:
Hoe komt het dat ik vijf apparaten heb waarop de Jellyfin-client is geïnstalleerd, maar dat Home Assistant bij elke herstart een nieuw Jellyfin-apparaat aanmaakt? Alle oude apparaten blijven daarbij ook gewoon bestaan.Kan ik dit verhelpen door een fixed ip te geven? Nu weet ik moeilijk welke juist is en de lijst wordt langer en langer.
Wanneer ik de status van één van die apparaten bekijk, toont de mediaplayer wel de titel van de film die wordt afgespeeld, maar er verschijnt geen afbeelding
Dat was het, bedankt!TheFes schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:19:
[...]
Je hebt de precision op 1 gezet, dus rondt hij het af op 1 decimaal. Zet die eens op 3
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
The Telegram notify service has been migrated. A new notify entity per chat ID is available now.
Update all affected automations to use the new notify.send_message action exposed by these new entities and then restart Home Assistant.
Zojuist heb ik al mijn automations aangepast naar de nieuwe notify, maar ik blijf de waarschuwing zien.TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:22:
[...]
Het is niet een simpele string find and replaces. Er moeten meerdere velden aangepast worden in de action.
De action zelf moet aangepast worden van notify.een_of_andere_telegram_service naar notify.send_message
Daarna moet er een target toegevoegd worden, waar nu nog geen target is:
YAML:
1 2 target: entity_id: notfify.een_of_andere_telegram_notify_entity
En dit kan alleen wanneer de action alleen een title en message bevat, als je attachments meestuurt (foto/video) of een een keyboard meestuurt voor actionable knoppen, dan moet je de telegram_bot actions gebruiken en dan daarbij config_entry_id en chat_id meesturen (als je meerdere bots hebt).
Dus, dit is niet iets wat je makkelijk met een simpele find and replace oplost.
Heeft dat ook nog te maken met onderstaande code die nog in de .conf staat?
Kan ik dit verwijderen zonder problemen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| # Example configuration.yaml entry for the notifier notify: - platform: telegram name: Home Assistant chat_id: -xxxxx # It is possible to add multiple notifiers by using another chat_id # the example belows shows an additional notifier which sends messages to the bot which is added to a group - platform: telegram name: Home Assistant Alarm chat_id: -xxxxx - platform: telegram name: HA beheer chat_id: -xxxxx - platform: telegram name: HA Was_Droger chat_id: -xxxx |
[ Voor 9% gewijzigd door luigi87 op 02-01-2026 14:35 ]
- leeg -
Heb ik gedaan en erna alle automationsSeptillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:29:
@luigi87 Die kan je verwijderen als je de config daarvan hebt overgezet naar Telegram bot integration.
Dank ga ik ze uit config halen
- leeg -
Het is niet direct HA gerelateerd maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die een thermostaatkraan hebben die batterijgevoed is en kan bediend worden via HA.
Ik had vier van die thermostaatkranen van Alecto, omdat ze best vaak aangestuurd worden via Node-Red gaan de batterijen paar maanden mee, en elke keer batterij vervangen en kraan inleren is voor mij best veel werk, omdat twee van die kranen op een moeilijke plek zitten.
Tijdje geleden had ik alle vier thermostaattkranen voorzien van een USB-voeding, en dat bevalt tot nu toe prima.
Ik had nog zo'n kraan voor de keuken, die had ik nog niet geplaatst, dus deze heb ik vandaag geplaatst en gelijk van een voeding voorzien en foto's genomen.
Eerst materialen:
USB naar 3V Stepdown voeding +/- €4,40
USB voeding van Ikea €2.49
Zigbee thermostaatkraan, hoeft niet Zigbee te zijn natuurlijk. Die van mij is van Alecto, maar het is zelfde model als die van Nedis en Aqara
De foto's spreken voor zich, haal eerst de batterij verbinding klip uit en let op met boren, doe het voorzichtig als het grijpt, boor je dwars door de printplaat heen.
:strip_exif()/f/image/x15tQKIe0DCapSbCjUU2KrxW.png?f=user_large)
Haal de kabel erdoorheen en leg een knoop erin, zodat je trekontlasting hebt. Soldeer de draden op de batterijposten. Doe er niet lang over met solderen, anders heb je kans dat de batterijpost loslaat bij het originele soldeerpunt.
:strip_exif()/f/image/oms27aJqDqihz22Cvpo2Hoxa.png?f=user_large)
Hier is de thermostaatkraan geplaatst, draad is amper zijchtbaar, ik heb het achterlangs de radiatoor gehaald.
:strip_exif()/f/image/GpsCcJZz7avlsnvuVYYH7LRg.png?f=user_large)
Ik had wel geluk met voedingen, bij elke radiator in de buurt had ik een WCD of een verdeeldoos.
Volgende projecten zijn ESPhome maar die ga ik niet posten, omdat daarover genoeg informatie te vinden is.
Ik wil nog zo'n ventilatiebediening maken voor in de woonkamer, die moet zo klein mogelijk zijn, dus ik ga deze anders aanpakken. Wordt ook Zigbee., als er interesse is, zal ik die ook delen, onderdelen zijn besteld.
Error logs geven geen aanknooppunten helaas. Heeft iemand een gouden tip wellicht?
Netjes.Reptile-X schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:35:
Ik weet niet of DIY gewaardeerd word, zo niet, hoor ik het graag, maar ik zag mensen interesse tonen in mijn ventilatiebediening, dus ik wou dit ook delen.
Het is niet direct HA gerelateerd maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die een thermostaatkraan hebben die batterijgevoed is en kan bediend worden via HA.
Ik had vier van die thermostaatkranen van Alecto, omdat ze best vaak aangestuurd worden via Node-Red gaan de batterijen paar maanden mee, en elke keer batterij vervangen en kraan inleren is voor mij best veel werk, omdat twee van die kranen op een moeilijke plek zitten.
Tijdje geleden had ik alle vier thermostaattkranen voorzien van een USB-voeding, en dat bevalt tot nu toe prima.
Ik had nog zo'n kraan voor de keuken, die had ik nog niet geplaatst, dus deze heb ik vandaag geplaatst en gelijk van een voeding voorzien en foto's genomen.
Eerst materialen:
USB naar 3V Stepdown voeding +/- €4,40
USB voeding van Ikea €2.49
Zigbee thermostaatkraan, hoeft niet Zigbee te zijn natuurlijk. Die van mij is van Alecto, maar het is zelfde model als die van Nedis en Aqara
De foto's spreken voor zich, haal eerst de batterij verbinding klip uit en let op met boren, doe het voorzichtig als het grijpt, boor je dwars door de printplaat heen.
[Afbeelding]
Haal de kabel erdoorheen en leg een knoop erin, zodat je trekontlasting hebt. Soldeer de draden op de batterijposten. Doe er niet lang over met solderen, anders heb je kans dat de batterijpost loslaat bij het originele soldeerpunt.
[Afbeelding]
Hier is de thermostaatkraan geplaatst, draad is amper zijchtbaar, ik heb het achterlangs de radiatoor gehaald.
[Afbeelding]
Ik had wel geluk met voedingen, bij elke radiator in de buurt had ik een WCD of een verdeeldoos.
Volgende projecten zijn ESPhome maar die ga ik niet posten, omdat daarover genoeg informatie te vinden is.
Ik wil nog zo'n ventilatiebediening maken voor in de woonkamer, die moet zo klein mogelijk zijn, dus ik ga deze anders aanpakken. Wordt ook Zigbee., als er interesse is, zal ik die ook delen, onderdelen zijn besteld.
Handig die step down met doosje en snoertjes eraan.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Of zo'n modificatie loont hangt er ook vanaf hoe zuinig je TRV's zijn. Mijn oudste SonOff TRVZB staat nu op 67% (en in maart zitten de batterijen er 2 jaar in). Als ik uitkom op 3 jaar dan is de kostprijs van de 3 x AA batterijen € 0,85 over 3 jaar oftewel 28 cent per jaar. Een goede netadapter heeft een standby verbruik van ca. 0,3W -> 50 cent per jaar. Dus zo'n modificatie is lang niet altijd rendabel.Reptile-X schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:35:
Ik weet niet of DIY gewaardeerd word, zo niet, hoor ik het graag, maar ik zag mensen interesse tonen in mijn ventilatiebediening, dus ik wou dit ook delen.
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik heb genoeg apparatuur om te meten hoeveel het gebruik was. Ik weet het niet meer exact, het was paar maanden terug, maar het was inderdaad in de buurt van €0,45 per jaar, maar gemak dient de mens, dus ik kan ermee leven. Bovendien eindigt mijn huidige energiecontract in juli en alles wat ik teruglever moet ik daarna waarschijnlijk betalen. Met 16 zonnepanelen kan ik elk verbruik gebruiken
Uh nee klopt. Maar bij mij is iedere batterij vervanging, tussen m'n oren, een irritatie van 5 euro.HuismAndré schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Of zo'n modificatie loont hangt er ook vanaf hoe zuinig je TRV's zijn. Mijn oudste SonOff TRVZB staat nu op 67% (en in maart zitten de batterijen er 2 jaar in). Als ik uitkom op 3 jaar dan is de kostprijs van de 3 x AA batterijen € 0,85 over 3 jaar oftewel 28 cent per jaar. Een goede netadapter heeft een standby verbruik van ca. 0,3W -> 50 cent per jaar. Dus zo'n modificatie is lang niet altijd rendabel.
I hate batteries.
Bij mij hebben ze zelfs een eigen pagina ;-)Seafarer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:35:
[...]
Uh nee klopt. Maar bij mij is iedere batterij vervanging, tussen m'n oren, een irritatie van 5 euro.
I hate batteries.
/f/image/xEocxXPndjO8W540TOmzqohI.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Ik zie dat ik hier de 20 deur- en raamsensoren nog niet in heb opgenomen. Werk aan de winkel ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 02-01-2026 23:40 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik krijg stress.HuismAndré schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:38:
[...]
Bij mij hebben ze zelfs een eigen pagina ;-)
[Afbeelding]
Edit: Ik zie dat ik hier de 20 deur- en raamsensoren nog niet in heb opgenomen. Werk aan de winkel ;-)
Ben je dan iedere dag ergens een batterij aan het vervangen?
Edit: volgens mij heb jij personeel rond lopen die batterijen vervangt.
[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 02-01-2026 23:52 ]
Begrijp me niet verkeerd Aqara sensoren werken echt perfect, tot de batterij onder 60% komt. Dan gaat alles bergafwaarts, ze beginnen verbinding te verliezen, je kan het weer pairen, maar paar dagen later weer verbindingverlies, beste is dan gelijk de batterij te vervangen.
Heb je deze ervaring ook bij de FP300?Reptile-X schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:59:
Bij mij was de irritatie bij Aqara bewegingssensoren, vooral waar veel bewogen wordt en deze TVR's, Aqara's ben ik allemaal aan het vervangen door Philips Hue sensoren, heb nog vier te gaan.
Begrijp me niet verkeerd Aqara sensoren werken echt perfect, tot de batterij onder 60% komt. Dan gaat alles bergafwaarts, ze beginnen verbinding te verliezen, je kan het weer pairen, maar paar dagen later weer verbindingverlies, beste is dan gelijk de batterij te vervangen.
Als de postbode vandaag mijn bestellingen levert, ga ik een presence sensor bouwen met ESPHome, maar die is niet met batterij natuurlijk.
Ik zoek eigenlijk iets waarmee ik native via bluetooth Nuki kan bedienen zonder telefoon.
Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Ik heb HA al een keer herladen en herstart. Na het herstarten geeft deze aan dat ik een code moet doorgeven na het klikken op de link voor een verificatie. Als ik dat heb gedaan staat er op de site dat het is gelukt maar in HA krijg ik onderstaande melding.
[ Voor 7% gewijzigd door Kevin1990 op 03-01-2026 11:55 ]
Voorbeeld. De Ensis lamp gekoppeld met Z2M maar hij staat ook als ZHA entity. (Hij staat er bij Z2M als ZHA er 2 keer in want de lamp bestaat uit twee lampen)
[ Voor 26% gewijzigd door thechib12 op 03-01-2026 16:02 ]
Technisch kan je met de SLZB modellen meerdere Zigbee stacks koppelen aan dezelfde coordinator. Maar dit is niet aan te raden. Je kan het beste de ZHA integration verwijderen uit je HA, om zo deze conflicten te voorkomen.thechib12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:00:
Nu al een tijdje HA draaien (met wat ik dacht alles Z2M gekoppeld). Het viel me altijd op dat als ik een apparaat koppelde, hij twee keeri n mijn dashboard kwam. Nu heb ik een nieuwe Philips Ensis lamp gekoppeld via Z2M, maar hij staat zowel tussen ZHA en Z2M settings. Dit lijkt allemaal een beetje scheef te gaan met het overnemen van de previous state. Maar ik snap niet zo goed waarom hij ook gekoppeld is in ZHA. Ik dacht altijd dat je maar een coordinator had (Heb een SZLB-06M) en het dan ook slechts in een integratie is gekoppeld. Maar nu lijken devices zowel in ZHA als in Z2m gekoppeld, ondanks ik ze slechts pair in Z2M. Iemand een idee wat hier mis gaat?
Voorbeeld. De Ensis lamp gekoppeld met Z2M maar hij staat ook als ZHA entity. (Hij staat er bij Z2M als ZHA er 2 keer in want de lamp bestaat uit twee lampen) [Afbeelding]
Oef, wat ben ik een ezel. Je hebt helemaal gelijk!Borromini schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:46:
Moet je niet gewoon het formaat van je sensor (de YAML) aanpassen?
-edit: opgelost, gewoon niets veranderen in de jinja macro. De 95 van 96 kwartieren zijn gewoon 23.75 van 24 uren.-TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:59:
[...]
Waar haal jij vandaan dat de value_key price is, en de time_key time? Voor Nordpool is de value_key value en de time_key is start. Dat zijn ook de defaults aangezien de macro in den beginne op de Nordpool integratie geschreven is. Je bezorgt de macro nu extra werk omdat hij zelf de juiste time_key en value_key moet gaan zoeken. Ook je attr_today setting is fout, dit moet raw_today zijn, wat ook gewoon de default is.
Verder werkt het bij mij prima, zit je op een heel oude versie van HA?
[Afbeelding]
PS, je hebt de nieuwe use_hourly_avg=true setting niet gebruikt.
ik stap toch over naar kwartierprijzen. Met de cheapest_energy_hours macro
1
2
3
4
| {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {%set x = (95) %} {{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_1_09_0' , quarters=x, split=true, lowest=true, mode='is_now') }} |
Wat zet ik erin ipv hours=x ? Ik wil de 95 goedkoopste kwartieren van de 96 bijvoorbeeld.
quarters=x geeft: TypeError: macro '_cheapest_energy_hours' takes no keyword argument 'quarters'
[ Voor 14% gewijzigd door hackbard op 03-01-2026 22:09 ]
Eind afgelopen jaar dan toch de stap gemaakt en een Home Assistent green aangeschaft. Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar om toegang te krijgen tot Home Assistent. Onder andere met behulp van Copilot al de volgende zaken geprobeerd, helaas zonder succes:
Verbinden werkt niet met:
- homeassistant.local:8123
- toegekende ipadres:8123
- android app (geeft error code -6 met omschrijving ERR_CONNECTION_REFUSED)
Copilot komt nu met "De oplossing", namelijk recoveren met micro-SD.
Is dit daadwerkelijk DE oplossing? Ik vind het wel bijzonder als ik een apparaat nieuw koop dat ik deze zo moet resetten.
Kun je er een scherm aan koppelen, en dan opnieuw starten?mister_muller schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:54:
Dag allen,
Eind afgelopen jaar dan toch de stap gemaakt en een Home Assistent green aangeschaft. Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar om toegang te krijgen tot Home Assistent. Onder andere met behulp van Copilot al de volgende zaken geprobeerd, helaas zonder succes:
Verbinden werkt niet met:Pingen naar het ip-adres gaat zonder probleem.
- homeassistant.local:8123
- toegekende ipadres:8123
- android app (geeft error code -6 met omschrijving ERR_CONNECTION_REFUSED)
Copilot komt nu met "De oplossing", namelijk recoveren met micro-SD.
Is dit daadwerkelijk DE oplossing? Ik vind het wel bijzonder als ik een apparaat nieuw koop dat ik deze zo moet resetten.
Waarschijnlijk krijg je dan een foutmelding op het scherm te zien.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Nu heb ik een ESP32 Bluetooth Proxy toegevoegd en zie deze in Integrations, Bluetooth. Als ik de Advertisement Monitor gebruik dan zie ik onder andere mijn Eve Smart Plugs maar kan er daar verder niets mee. Ook onder Devices niets te zien, behalve de Bluetooth Proxy zelf.
Als ik de Eve integration wil toevoegen dan vraag die welk Matter device ik toe wil voegen, is blijkbaar alleen voor Matter.
Wat is de volgende stap om mijn smart plugs in HA te kunnen gebruiken?
Gedaan, ik zie zo niet iets bijzonders?Rhapsody schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Kun je er een scherm aan koppelen, en dan opnieuw starten?
Waarschijnlijk krijg je dan een foutmelding op het scherm te zien.
De observer kan ik wel benaderen.
![]() | ![]() |
https://community.home-as...-assistant-green/827020/6
[ Voor 4% gewijzigd door Barfman op 03-01-2026 20:50 ]
Daarnaast nog misschien een open deur: je probeert wel met http:// te verbinden in plaats van https://?
Je hebt toch wel DHCP aan staan op je netwerk? Want op de linker foto heeft hij geen ip adres gekregen als ik dat goed zie.mister_muller schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Gedaan, ik zie zo niet iets bijzonders?
De observer kan ik wel benaderen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Even opnieuw opstarten.
Heb ik. Kan de observer ook benaderen via het ip-adres wat ik in de router terugvind.Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:19:
[...]
Je hebt toch wel DHCP aan staan op je netwerk? Want op de linker foto heeft hij geen ip adres gekregen als ik dat goed zie.
P.s. ik maak gebruik van de standaard router van Odido (Zyxel EX5601‑T1 ).
Klinkt vergelijkbaar inderdaad. Ben even aan het nagaan hoe ik de DNS zo instel voor mijn situatie.Barfman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:50:
@mister_muller Hier mensen met hetzelfde probleem en de oplossing
https://community.home-as...-assistant-green/827020/6
Statisch IP ingesteld en DNS server aangepast. Helaas geen verschil. Mij is even niet duidelijk of ik nu nog iets mis van de gegeven oplossing?
[ Voor 15% gewijzigd door mister_muller op 03-01-2026 22:09 ]
Ik probeer al de ganse avond een rest sensor te maken die alle sessies van Jellyfin ophaalt en tegelijk de volledige JSON in attributes wil zetten met hulp van chatgpt en google maar blijf in rondjes draaien zonder succes.skank schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:22:
Beste wensen voor iedereen !
ik heb twee vragen over de integratie jellyfin met Home Assistant:
Hoe komt het dat ik vijf apparaten heb waarop de Jellyfin-client is geïnstalleerd, maar dat Home Assistant bij elke herstart een nieuw Jellyfin-apparaat aanmaakt? Alle oude apparaten blijven daarbij ook gewoon bestaan.Kan ik dit verhelpen door een fixed ip te geven? Nu weet ik moeilijk welke juist is en de lijst wordt langer en langer.
Wanneer ik de status van één van die apparaten bekijk, toont de mediaplayer wel de titel van de film die wordt afgespeeld, maar er verschijnt geen afbeelding
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Sessions value_template: "{{ value_json | length }}" json_attributes_path: "$" json_attributes: - "*" |
Echter het resultaat is enkel friendly name, terwijl ik het via powershell mooi attributen krijg
En als ik het zo probeer in een package
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| # 1️⃣ REST sensor haalt de raw JSON lijst op van Jellyfin rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: "Jellyfin Raw Sessions" value_template: "{{ value_json }}" # 2️⃣ Template sensor verwerkt de raw JSON template: - sensor: - name: "Jellyfin Sessions" state: > {% set sessions = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json %} {{ sessions | length }} attributes: sessions: > {% set sessions = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json %} {{ sessions }} |
is mijn session unavailable en mn raw sessions unknown
[ Voor 24% gewijzigd door skank op 03-01-2026 22:06 ]
Klik op de melding, dan krijg je een link naar de TADO website om de authenticatie te verlengen (evt inloggen met tado account)Kevin1990 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:54:
In HA geeft ons Tado systeem een melding en HA laat geen actuele data zien of laat zich sturen via HA.
Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Ik heb HA al een keer herladen en herstart. Na het herstarten geeft deze aan dat ik een code moet doorgeven na het klikken op de link voor een verificatie. Als ik dat heb gedaan staat er op de site dat het is gelukt maar in HA krijg ik onderstaande melding.
[Afbeelding]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Hier ook geen toegang vanaf de laptop. Via de mobiel werkt het gewoon.mister_muller schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:26:
[...]
Klinkt vergelijkbaar inderdaad. Ben even aan het nagaan hoe ik de DNS zo instel voor mijn situatie.
Statisch IP ingesteld en DNS server aangepast. Helaas geen verschil. Mij is even niet duidelijk of ik nu nog iets mis van de gegeven oplossing?
Edit:
Nu in ene weer wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Frappuccino op 03-01-2026 23:33 ]
Mijn gok is dat je meer dan 255 karakters terugkrijgt, en dat dus daarom je rest sensor niet werkt. Een state kan maar max 255 karakters zijn.skank schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:45:
[...]
Ik probeer al de ganse avond een rest sensor te maken die alle sessies van Jellyfin ophaalt en tegelijk de volledige JSON in attributes wil zetten met hulp van chatgpt en google maar blijf in rondjes draaien zonder succes.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Sessions value_template: "{{ value_json | length }}" json_attributes_path: "$" json_attributes: - "*"
Echter het resultaat is enkel friendly name, terwijl ik het via powershell mooi attributen krijg
En als ik het zo probeer in een package
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 # 1️⃣ REST sensor haalt de raw JSON lijst op van Jellyfin rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: "Jellyfin Raw Sessions" value_template: "{{ value_json }}" # 2️⃣ Template sensor verwerkt de raw JSON template: - sensor: - name: "Jellyfin Sessions" state: > {% set sessions = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json %} {{ sessions | length }} attributes: sessions: > {% set sessions = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json %} {{ sessions }}
is mijn session unavailable en mn raw sessions unknown
Je zou kunnen proberen om een rest command te gebruiken, en dan kun je met de response in de template editor klooien tot je het gewenste resultaat hebt.
Ik kom er niet helemaal uit. In het verleden heb ik ooit een google nest gehad voor mijn verwarming.
Inmiddels verhuisd en nu opzoek naar een slimme thermostaat die werkt met home assistant. Ik heb een hybride warmtepomp hier.
Wat ik zal graag willen:
Een slimme thermostaat en misschien een paar knoppen voor op de 1e verdieping.
Ik lees wat nare ervaring met tado en abonnementen dus dat lijkt mij niks.
Heb liever iets lokaals.
Hebben jullie suggesties wat een goede optie is? Of toch tado?
Alvast bedankt.
Geen specifiek thermostaat advies maar zoek een thermostaat die compatibel is met je opstelling. Heb er zelf onvoldoende verstand van maar geloof dat je het aantal schakel momenten wil minimaliseren met een warmtepomp. Daarnaast accepteren niet alle warmtepompen een OpenTherm module en heb je mogelijk aan/uit nodig.KevinSetz schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:04:
Beste tweakers,
Ik kom er niet helemaal uit. In het verleden heb ik ooit een google nest gehad voor mijn verwarming.
Inmiddels verhuisd en nu opzoek naar een slimme thermostaat die werkt met home assistant. Ik heb een hybride warmtepomp hier.
Wat ik zal graag willen:
Heb liever iets lokaals.
Alvast bedankt.
https://www.plugwise.com/en/product/adam-ha/
https://www.robbshop.nl/p...pro-met-6-radiatorknoppen
[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 04-01-2026 10:02 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Zie Duurzame energie en installaties https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71 kijk daar of er een topic is over de warmtepomp die jij nu hebt. Sommige warmtepomp zijn kieskeurig met externe thermostaten.KevinSetz schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:04:
Beste tweakers,
Wat ik zal graag willen:
Heb liever iets lokaals.
Alvast bedankt.
Voor een optimaal rendement is het essentieel dat een warmtepomp zo lang mogelijke draaitijden (runs) maakt. Het werken met een na regeling op de verdiepingen, zoals thermostatische knoppen die kamers afzonderlijk afsluiten, werkt dit proces vaak tegen. Deze knoppen knijpen de leidingen dicht, waardoor de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan aan het systeem. Dit dwingt het apparaat tot pendelen (het frequent aan- en uitschakelen), wat niet alleen zorgt voor extra slijtage aan de compressor, maar ook een negatieve impact heeft op de efficiëntie.
Klopt. Ik heb het vaker gedaan en dat werkte ook maar gisteren op een onverklaarbare manier niet...pietje63 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:23:
[...]
Klik op de melding, dan krijg je een link naar de TADO website om de authenticatie te verlengen (evt inloggen met tado account)
Hij werkt nu weer na een aantal keer proberen. Ik vind wel dat die vaak de connectie met Tado even verliest. Terwijl de Bridge bedraad internet heeft. Hebben andere daar ook veel last van?
Normaal niet zo erg maar in HA heb ik een automatisering dat de thermostaatknoppen dicht gaan bij een ontdooicyclus van de warmtepomp en een andere automatisering dat ze weer open gaan op de stand daarvoor maar als die na het dichtgaan zijn verbinding verliest gaan ze dus niet automatisch weer naar de vorige stand want hij mist dat de sensor een andere waarde krijgt van de warmtepomp.
Hoe heb je nu vast IP geprobeerd?
En wat als je network show doet, wat zie je dan?
Dat is prima mogelijk. Documentatie is alleen nog wat matig dus je zal heeeeeel goed moeten lezen en wat moeten hoppen. Maar zou te doen moeten zijn.TinusH80 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:21:
Goedenavond, sinds deze zomer een HA green met connect ZBT-1 en mqqt geinstalleerd voor zigbee. Ik wil graag thread gaan gebruiken (naast zigbee), is het dan in dit geval een optie om een ZBT-2 te bestellen en die te configureren voor Thread support? Of is dit vrij complex? (heb nog geen diepgaande kennis van Home Assistant)
Ik heb het regelmatig als HA herstart wordt, dat je daarna opnieuw moet inloggen.Kevin1990 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:35:
[...]
Klopt. Ik heb het vaker gedaan en dat werkte ook maar gisteren op een onverklaarbare manier niet...
Hij werkt nu weer na een aantal keer proberen. Ik vind wel dat die vaak de connectie met Tado even verliest. Terwijl de Bridge bedraad internet heeft. Hebben andere daar ook veel last van?
Hier ben ik zeer tevreden over. Draait ook in mijn huis icm een warmtepomp en HA. Detail is wel alleen de zolder stuur ik er mee aan en de woonkamer. De rest van het huis volgt de woonkamer.Ben(V) schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:59:
Je zou eens naar "Plugwise Adam HA" kunnen kijken.
https://www.plugwise.com/en/product/adam-ha/
https://www.robbshop.nl/p...pro-met-6-radiatorknoppen
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Als ik een rest command gebruik, zou ik de automatische polling verliezen volgens chatgpt.TheFes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:34:
[...]
Mijn gok is dat je meer dan 255 karakters terugkrijgt, en dat dus daarom je rest sensor niet werkt. Een state kan maar max 255 karakters zijn.
Je zou kunnen proberen om een rest command te gebruiken, en dan kun je met de response in de template editor klooien tot je het gewenste resultaat hebt.
Ik blijf echter ronddraaien, ik heb iets maar geraak niet aan de attributen
Dit heb ik nu in een package
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| # RAW Jellyfin sessions (volledige JSON in attributes) rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Raw Sessions value_template: "{{ value_json | length }}" json_attributes: - "" # Verwerkte sensor (aantal sessies + attributes doorgeven) template: - sensor: - name: Jellyfin Sessions state: "{{ states('sensor.jellyfin_raw_sessions') }}" attributes: sessions: "{{ state_attr('sensor.jellyfin_raw_sessions', '') }}" |
Als ik niks afspreel is de state van mn raw 1 en in attributen friendly name en de state van mn gewone sessions ook 1 en zie ik daar in de attributen enkel friendly name en sessions: null
Speel ik met 1 mediaspeler iets af dan is de state van mn raw 2 en in attributen friendly name en de state van mn gewone sessions ook 2 en zie ik daar in de attributen enkel friendly name en sessions: null
Dit zegt chatgpt
De kernoorzaak (kort):
/Sessions geeft een JSON array
rest sensor kan geen array als attributes opslaan
daarom krijg je altijd sessions: null
dit is hard limitation van de REST sensor
👉 Oplossing = trigger-based template sensor met REST call
Dit is de enige correcte manier om de raw JSON te behouden.
Kom ik op zoiets uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| template: - trigger: - platform: time_pattern seconds: "/10" sensor: - name: Jellyfin Raw Sessions state: > {{ trigger.json | length }} attributes: sessions: > {{ trigger.json }} - name: Jellyfin Sessions state: > {{ states('sensor.jellyfin_raw_sessions') }} attributes: sessions: > {{ state_attr('sensor.jellyfin_raw_sessions', 'sessions') }} |
Edit: ook het laatste lijkt niet te werken, en blijft state op 0 ookal speel ik af..
Nu dit aan het proberen, maar ik geraak er echt niet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| # RAW Jellyfin sessions (volledige JSON in attributes) rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Raw Sessions value_template: "{{ value_json | length }}" json_attributes: - "" # HA kan hier de array niet direct in state zetten, maar attributes blijven # Verwerkte sensor (state = aantal sessies) template: - sensor: - name: Jellyfin Sessions state: > {% set s = state_attr('sensor.jellyfin_raw_sessions', '') %} {{ s | length if s else 0 }} attributes: sessions: "{{ state_attr('sensor.jellyfin_raw_sessions', '') }}" |
[ Voor 38% gewijzigd door skank op 04-01-2026 13:27 ]
Dat zou mooi zijn ja, maar ik ben nog steeds aan het prutsen... mn start is nog niet goed...Septillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:01:
@skank Het pollen zou je dus gewoon kunnen doen door een automation met time pattern te maken. Of, nog mooier, een trigger based template sensor. Als trigger een time pattern en dan een action toevoegen. En kan je daarna gelijk de sensoren allemaal maken.
en ik blijaar maar in rondjes draaien en HA heropstarten (ondertussen denk ik al 50 keer ? ) ben 2 dagen aan het klooien..
Ik heb nu de laatste poging denk ik, en dan geef ik het op vrees ik
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| # RAW Jellyfin sessions rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Raw Sessions value_template: "{{ value_json | length }}" # aantal items in array als state json_attributes: - "" # hier wordt de volledige array opgeslagen in attributes # Alleen template sensor, geen afhankelijkheid van raw attributes template: - sensor: - name: Jellyfin Sessions state: > {% set raw = namespace(data=[]) %} {% set resp = (states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default='[]')) %} {% for s in resp %} {% if s.NowPlayingItem is defined and s.NowPlayingItem %} {% set _ = raw.data.append(s) %} {% endif %} {% endfor %} {{ raw.data | length }} attributes: sessions: > {% set raw = namespace(data=[]) %} {% set resp = (states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default='[]')) %} {% for s in resp %} {% if s.NowPlayingItem is defined and s.NowPlayingItem %} {% set _ = raw.data.append(s) %} {% endif %} {% endfor %} {{ raw.data }} |
edit: en weer gaat het niet
Home Assistant REST sensor kan alleen een string in state opslaan, geen array.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| # RAW Jellyfin sessions rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Raw Sessions value_template: "{{ value_json | tojson }}" # JSON array als string json_attributes: [] # geen attributes # Alleen template sensor, geen afhankelijkheid van raw attributes template: - sensor: - name: Jellyfin Sessions state: > {% set raw = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default=[]) %} {% set active = raw | selectattr('NowPlayingItem') | list %} {{ active | length }} attributes: sessions: > {% set raw = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default=[]) %} {{ raw | selectattr('NowPlayingItem') | list }} |
edit 2: nu is die raw sessions weer unknown, grrr
Conclusie
Met pure REST sensor + template sensor gaat dit niet stabiel werken voor Jellyfin sessions, omdat:
JSON array te groot kan zijn voor state
HA kan geen array rechtstreeks in attributes zetten
selectattr('NowPlayingItem') faalt als je geen echte array hebt
💡 Werkbare oplossing
Je moet de REST call niet via HA REST sensor doen, maar via command_line sensor of Python script:
Haal de /Sessions op
Parse de JSON
Filter alleen NowPlayingItem
Return: aantal actieve sessies, en volledige array als attribute
Home Assistant ziet dit altijd als dict → geen unknown / unavailable
Of, eenvoudiger: gebruik een bestaande Jellyfin integration in Home Assistant:
Die doet precies dit
Geeft stabiele media_player entities per Android TV
Posters (entity_picture) en reboot-proof
Geen gedoe met arrays in REST sensor
Maar ik wil net van de integratie los want ik heb geen picture entity en stable mediaspelers (ze komen erbij)
[ Voor 32% gewijzigd door skank op 04-01-2026 14:29 ]
Eventuele vervolg template sensoren zijn nog niet boeiend.
Bedankt, kwam inderdaad door de HA versie. Al een tijdje niet geupdate, omdat ik het niet meer aan durfde met mijn RPI 3b.TheFes schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:54:
[...]
Is HA updaten ook onderdeel van dat in stand houden? Ofwel, welke versie van HA draai je?
Het lijkt er op dat jouw HA niet het opdelen van blueprint inputs in verschillende sections ondersteunt, wat in 2024.6 geïntroduceerd is.
Nieuwe installatie op een HP T630 en nu werkt de blueprint wel
Mijn idee was precies wat @Septillion ook al meldt.skank schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:15:
[...]
Dat zou mooi zijn ja, maar ik ben nog steeds aan het prutsen... mn start is nog niet goed...
en ik blijaar maar in rondjes draaien en HA heropstarten (ondertussen denk ik al 50 keer ? ) ben 2 dagen aan het klooien..
Ik heb nu de laatste poging denk ik, en dan geef ik het op vrees ik
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 # RAW Jellyfin sessions rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Raw Sessions value_template: "{{ value_json | length }}" # aantal items in array als state json_attributes: - "" # hier wordt de volledige array opgeslagen in attributes # Alleen template sensor, geen afhankelijkheid van raw attributes template: - sensor: - name: Jellyfin Sessions state: > {% set raw = namespace(data=[]) %} {% set resp = (states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default='[]')) %} {% for s in resp %} {% if s.NowPlayingItem is defined and s.NowPlayingItem %} {% set _ = raw.data.append(s) %} {% endif %} {% endfor %} {{ raw.data | length }} attributes: sessions: > {% set raw = namespace(data=[]) %} {% set resp = (states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default='[]')) %} {% for s in resp %} {% if s.NowPlayingItem is defined and s.NowPlayingItem %} {% set _ = raw.data.append(s) %} {% endif %} {% endfor %} {{ raw.data }}
edit: en weer gaat het niet
Home Assistant REST sensor kan alleen een string in state opslaan, geen array.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 # RAW Jellyfin sessions rest: - resource: !secret jellyfin_sessions_url scan_interval: 10 sensor: - name: Jellyfin Raw Sessions value_template: "{{ value_json | tojson }}" # JSON array als string json_attributes: [] # geen attributes # Alleen template sensor, geen afhankelijkheid van raw attributes template: - sensor: - name: Jellyfin Sessions state: > {% set raw = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default=[]) %} {% set active = raw | selectattr('NowPlayingItem') | list %} {{ active | length }} attributes: sessions: > {% set raw = states('sensor.jellyfin_raw_sessions') | from_json(default=[]) %} {{ raw | selectattr('NowPlayingItem') | list }}
edit 2: nu is die raw sessions weer unknown, grrr
Conclusie
Met pure REST sensor + template sensor gaat dit niet stabiel werken voor Jellyfin sessions, omdat:
JSON array te groot kan zijn voor state
HA kan geen array rechtstreeks in attributes zetten
selectattr('NowPlayingItem') faalt als je geen echte array hebt
💡 Werkbare oplossing
Je moet de REST call niet via HA REST sensor doen, maar via command_line sensor of Python script:
Haal de /Sessions op
Parse de JSON
Filter alleen NowPlayingItem
Return: aantal actieve sessies, en volledige array als attribute
Home Assistant ziet dit altijd als dict → geen unknown / unavailable
Of, eenvoudiger: gebruik een bestaande Jellyfin integration in Home Assistant:
Die doet precies dit
Geeft stabiele media_player entities per Android TV
Posters (entity_picture) en reboot-proof
Geen gedoe met arrays in REST sensor
Maar ik wil net van de integratie los want ik heb geen picture entity en stable mediaspelers (ze komen erbij)
Een trigger based template sensor waarin je in de action section je rest command uitvoert.
Vervolgens kun je daar dan met het resultaat van de rest command doen wat je wil. Als je iets anders nodig hebt dan een tekst of nummer, dus bijvoorbeeld een array, kun je daarvoor de attributes van de template sensor gebruiken.
Ik heb bijvoorbeeld op die manier een sensor gemaakt om de actieve sessies van mijn Emby server inzichtelijk te maken. En door middel van een auto-entities card op mijn dashboard te laten zien.
Het is te lang om op te slaan in d esate.Septillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:51:
@skank Maar wat heb je bij de eerste optie dan allemaal? Want daar sla je het toch niet op in de state? Heb je daar dan wel de verwachtte attributen? Want daar zouden wel arrays in moeten kunnen. Maar weet alleen niet of HA dan al een JSON parse doet of het gewoon als tekst erin gooit.
Eventuele vervolg template sensoren zijn nog niet boeiend.
Ik heb de attributen nog niet gezien in HA, het lukt me gewoon niet.
Via powershell vind ik ze allemaal.
Kun je me daarbij helpen aub ? Want het lukt me echt niet. Ik heb je voorstel es in chatgpt gegooid en die zegt dit:TheFes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:33:
[...]
Mijn idee was precies wat @Septillion ook al meldt.
Een trigger based template sensor waarin je in de action section je rest command uitvoert.
Vervolgens kun je daar dan met het resultaat van de rest command doen wat je wil. Als je iets anders nodig hebt dan een tekst of nummer, dus bijvoorbeeld een array, kun je daarvoor de attributes van de template sensor gebruiken.
Ik heb bijvoorbeeld op die manier een sensor gemaakt om de actieve sessies van mijn Emby server inzichtelijk te maken. En door middel van een auto-entities card op mijn dashboard te laten zien.
Ja 👍 dat is een geldige optie, en inhoudelijk had je daar helemaal juist over nagedacht.
Maar er zit één belangrijke HA-beperking waar jullie telkens tegenaan liepen — daarom werd het instabiel.
Ik leg het kort en exact uit, zonder omwegen.
Waarom jouw idee theoretisch klopt
Een trigger-based template sensor met een rest trigger:
voert effectief een REST call uit
geeft het resultaat in trigger.json
je kan:
state = nummer / tekst
attributes = array / dict
👉 Dit is het enige moment in HA waar je wél een JSON array “proper” kunt verwerken zonder 255-char state-probleem.
Maar: waarom het bij jou misging
Dit is de killer:
❌ REST triggers zijn geen echte integratie
Ze updaten geen entity
Ze bestaan alleen tijdens het trigger-event
Bij:
startup
template reload
tijdelijke REST failure
→ template wordt opnieuw gerenderd zonder trigger.json
En dan krijg je exact wat jij zag:
raw = unknown
sessions = unavailable
logs:
'dict object' has no attribute 'json'
Dat is geen fout in je template, dat is hoe HA werkt.
[ Voor 42% gewijzigd door skank op 04-01-2026 17:19 ]
Kan je eens een voorbeeld geven van de response json?
Maar met een rest command is het denk ik iets van:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| template: - triggers: - trigger: time_pattern seconds: /10 actions: - action: rest_command.jellyfin response_variable: jellyfin_response sensor: - name: Jellyfin all unique_id: jellyfin_all state: "OK" attributes: all: "{{ jellyfin_response }}" - name: Jellyfin Sessions unique_id: jellyfin_sessions state: >- {% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list |length }} attributes: sessions: >- {% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list }} |
Jellyfin all is even de belangrijkste of die werkt. Want de sessions is gokken voor mij gezien ik geen idee heb hoe de data eruit ziet.
Dan enkel die template?Septillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:33:
@skank Maar bij je eerste versie sla je het niet op in de state dus heb je die beperking niet. Alleen weet ik niet of je zo alle attributen kunt laden.
Kan je eens een voorbeeld geven van de response json?
Maar met een rest command is het denk ik iets van:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 template: - triggers: - trigger: time_pattern seconds: /10 actions: - action: rest_command.jellyfin response_variable: jellyfin_response sensor: - name: Jellyfin all unique_id: jellyfin_all state: "OK" attributes: all: "{{ jellyfin_response }}" - name: Jellyfin Sessions unique_id: jellyfin_sessions state: >- {% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list |length }} attributes: sessions: >- {% set data = jellyfin_response | from_json(default=[]) %} {{ data['NowPlayingItem] |list }}
Jellyfin all is even de belangrijkste of die werkt. Want de sessions is gokken voor mij gezien ik geen idee heb hoe de data eruit ziet.
Hoe moet die rest er dan uitzien?
Hier een voorbeeld hoe ik het terugkrijg via powershell
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
| PlayState : @{PositionTicks=153310000; CanSeek=True; IsPaused=True; IsMuted=False; AudioStreamIndex=1; S
ubtitleStreamIndex=-1; MediaSourceId=038554020dd27223a89112fc9743680c; PlayMethod=DirectPlay
; RepeatMode=RepeatNone; PlaybackOrder=Default}
AdditionalUsers : {}
Capabilities : @{PlayableMediaTypes=System.Object[]; SupportedCommands=System.Object[]; SupportsMediaContro
l=True; SupportsPersistentIdentifier=True}
RemoteEndPoint : x.x.x.x
PlayableMediaTypes : {Video, Audio}
Id : e9107a0631aafe1b879dd8fda1e657c6
UserId : 2c593aada9874323a6f0555e844a6d63
UserName : Dieter
Client : Jellyfin Android TV
LastActivityDate : 2026-01-02T22:02:26.1717376Z
LastPlaybackCheckIn : 2026-01-02T22:02:26.1717378Z
LastPausedDate : 2026-01-02T22:00:26.1406322Z
DeviceName : Google TV Woonkamer
NowPlayingItem : @{Name=De Radio; OriginalTitle=The Radio; ServerId=f40194581479487391fd232e7027a386; Id=0385
54020dd27223a89112fc9743680c; DateCreated=2024-04-12T23:55:48.0000000Z; HasSubtitles=True; C
ontainer=mkv; PremiereDate=2024-04-10T22:00:00.0000000Z; ExternalUrls=System.Object[]; Path=
/data/tvshows/Fallout/Season 1/Fallout - S01E07 - The Radio WEBDL-2160p Proper.mkv; EnableMe
diaSourceDisplay=True; ChannelId=; Overview=Elke generatie heeft haar eigen stompzinnige ide
eën…; Taglines=System.Object[]; Genres=System.Object[]; RunTimeTicks=36634560000; Production
Year=2024; IndexNumber=7; ParentIndexNumber=1; ProviderIds=; IsHD=True; IsFolder=False; Pare
ntId=30bc3572b62151d5f90ff00b5af0d277; Type=Episode; Studios=System.Object[]; GenreItems=Sys
tem.Object[]; ParentLogoItemId=59984596d74f7a1ba821bf4e3d91549e; ParentBackdropItemId=599845
96d74f7a1ba821bf4e3d91549e; ParentBackdropImageTags=System.Object[]; LocalTrailerCount=0; Se
riesName=Fallout; SeriesId=59984596d74f7a1ba821bf4e3d91549e; SeasonId=30bc3572b62151d5f90ff0
0b5af0d277; SpecialFeatureCount=0; PrimaryImageAspectRatio=1,7777777777777777; SeriesPrimary
ImageTag=1646ea5eb33764c823342da010c306b6; SeasonName=Seizoen 1; MediaStreams=System.Object[
]; VideoType=VideoFile; ImageTags=; BackdropImageTags=System.Object[]; ParentLogoImageTag=43
68bd93aa1f20b914d6cc1c5233b8db; ImageBlurHashes=; SeriesStudio=Prime Video; ParentThumbItemI
d=59984596d74f7a1ba821bf4e3d91549e; ParentThumbImageTag=41d5ce7337df3050f5603ccbe1c12815; Ch
apters=System.Object[]; Trickplay=; LocationType=FileSystem; MediaType=Video; Width=3840; He
ight=1600}
DeviceId : 34d7a7e36ad1ce8a130cd19c61d66dc6e57ac516
ApplicationVersion : 0.19.5
IsActive : True
SupportsMediaControl : True
SupportsRemoteControl : True
NowPlayingQueue : {}
NowPlayingQueueFullItems : {}
HasCustomDeviceName : False
ServerId : f40194581479487391fd232e7027a386
SupportedCommands : {DisplayContent, SetSubtitleStreamIndex, SetAudioStreamIndex, DisplayMessage...}
PlayState : @{CanSeek=False; IsPaused=False; IsMuted=False; RepeatMode=RepeatNone; PlaybackOrder=Default
}
Capabilities : @{PlayableMediaTypes=System.Object[]; SupportedCommands=System.Object[]; SupportsMediaContro
l=True; SupportsPersistentIdentifier=False}
PlayableMediaTypes : {Audio, Video}
Id : 7616c8e85e46387d9e864885837a085d
UserId : 4df35007a80b458ba37e7ee3784e3473
UserName : Rudolf
Client : Jellyfin Web
LastActivityDate : 2026-01-02T22:00:35.9657237Z
LastPlaybackCheckIn : 0001-01-01T00:00:00.0000000Z
DeviceName : Chrome
DeviceId : 67b37b28-4cc0-4aff-af7a-fdf5f5016a40
ApplicationVersion : 10.11.5
SupportsMediaControl : True
SupportsRemoteControl : True
SupportedCommands : {MoveUp, MoveDown, MoveLeft, MoveRight...}
PlayState : @{CanSeek=False; IsPaused=False; IsMuted=False; RepeatMode=RepeatNone; PlaybackOrder=Default
}
l=False; SupportsPersistentIdentifier=True}
PlayableMediaTypes : {}
Id : d8ae408ff1aa9780d2c433092a957326
UserName : Jimmy
Client : Home Assistant
LastActivityDate : 2026-01-02T21:56:59.3324528Z
LastPlaybackCheckIn : 0001-01-01T00:00:00.0000000Z
DeviceName : 'Thuis'
DeviceId : bec0fc29e1558235f81d598275bb0392
ApplicationVersion : 2025.12.5
SupportsMediaControl : False
SupportsRemoteControl : False
SupportedCommands : {}
}
l=False; SupportsPersistentIdentifier=True}
PlayableMediaTypes : {}
Id : 5b3a1393331bca8050bcaf02ee9b5185
UserName : Jimmy
Client : Moonfin Android TV
LastActivityDate : 2026-01-02T17:46:11.1827616Z
LastPlaybackCheckIn : 2026-01-02T17:46:09.3966538Z
DeviceName : Google TV Woonkamer
DeviceId : 3f9a5f449f475431
ApplicationVersion : 1.4.1
SupportsMediaControl : False
SupportsRemoteControl : False
SupportedCommands : {} |
Ik heb die attributen nog nooit zien staan, in geen enkele van mn 50 pogingen
Ik heb het juist teruggedraaid naar gas. Ons huis had nooit gas verwarmd warm water, maar toen we het huis hadden gekocht, hebben we de close-in-boiler vervangen door een plintboiler van Inventum. Deze zou zuiniger zijn dan het oude model.DjoeC schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:54:
Bestaan er close-in boilers die eenvoudig via (bijvoorbeeld) home-assistant (zigbee, wifi, ..) aan te sturen zijn? Om gas te verminderen willen we zoiets in een keukenkastje zetten maar ik zou dan graag het verwarmen tussen bijvoorbeeld 22:00-07:00 uit willen schakelen maar ook met 1 druk op een knop weer aan willen zetten...
Twee jaar geleden dacht ik hetzelfde als jij, dus een Zigbee-stekker tussen gezet en die via automations bepaalde uren laten uit- en aanzetten. Een jaar later kwam ik erachter dat gas toch goedkoper was, boiler was de grootste gebruiker in het hele huis. Dankzij de Zigbee-stekker konden we het gebruik goed in de gaten houden, en wij gebruiken nogal wat stroom.
Uiteindelijk heb ik vanuit de kruipruimte (gas verwarmde) warmwater moeten pakken en aansluiten.
Met andere woorden, ik zou eerst het gebruik goed uitzoeken van zo'n ding.
Als je het toch wil doen, neem gewoon een Zigbee-stekker met hoog schakelamperage (16A bijvoorbeeld), en stuur die Zigbee-stekker met HA. Neem nog een batterij-Zigbee-schakelaar, zodat je het zelf ook fysiek kan aansturen via HA.
Als je bv water verwarmd dmv een cv ketel zou je de "houdt water warm functie" uit kunnen zetten. Dat heb ik hier inmiddels ook en nu wordt er alleen water verwarmd indien er vraag is. goedkoper kan het denk ik niet indien je de ketel toch hebt.DjoeC schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:54:
Bestaan er close-in boilers die eenvoudig via (bijvoorbeeld) home-assistant (zigbee, wifi, ..) aan te sturen zijn? Om gas te verminderen willen we zoiets in een keukenkastje zetten maar ik zou dan graag het verwarmen tussen bijvoorbeeld 22:00-07:00 uit willen schakelen maar ook met 1 druk op een knop weer aan willen zetten...
En anders evt een quooker?
1
2
3
| rest_command: jellyfin: url: !secret jellyfin_sessions_url |
En Powershell doet schijnbaar al allemaal parsing. Maar lijkt me dat "NowPlayingItem" dus gewoon een key onder root is. Maar kan je ook gewoon via je browser het opvragen en gewoon raw json posten?
Dus voor mij is het de <0,5kWh gemiddeld per dag (dus incl gebruik) meer dan waard. En zou mij verbazen als een Quooker minder dan dat verbruikt eigenlijk. Maar als de CV naast je keuken hangt, zoals bij mijn ouders, dan is het wel prima als je toch een CV hebt.
@DjoeC Alleen zo de nacht uitschakelen ga je niets mee winnen. Dan sta je gewoon om 7 uur je achterstand van de nacht weg te stoken. En dat is een moment dat je dat liever niet zou willen doen. Dan zou je hem beter alleen aan kunnen zetten als je PV overschot hebt.
.
Ik ben er denk ik.7Septillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:54:
@skank Eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als je nu de REST doet:
YAML:
1 2 3 rest_command: jellyfin: url: !secret jellyfin_sessions_url
En Powershell doet schijnbaar al allemaal parsing. Maar lijkt me dat "NowPlayingItem" dus gewoon een key onder root is. Maar kan je ook gewoon via je browser het opvragen en gewoon raw json posten?
Ik heb het nu gewoon gedaan met een python script.
Nu heb ik een sensor en hierin staat nu wel alle data.. ik kan verder.. (chatgpt heeft me wel serieus geholpen)
Neem een quooker combi+ en sluit hem aan via een Zigbee stekker.DjoeC schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:54:
Een quooker is veel zuiniger dan die slecht geïsoleerde plint boilers.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Zou het dan niet gewoon handiger zijn om bij een Quooker geen Zigbeestekker ertussen te zetten? Volgens mij is het verlies van een Quooker, mede door z'n isolatie, nihil. Overigens is een Quooker wel een flink dure oplossing, als je je gasverbruik wilt verminderen..Ben(V) schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Neem een quooker combi+ en sluit hem aan via een Zigbee stekker.
Ja, dat probeer ik mijn vrouw wijs te maken, maar het dringt toch niet door bij haar.Septillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:04:
Want warm water gebruik ik steeds in relatief kleine hoeveelheiden gedurende de dag.
.
Simpele voorbeeld: toen we naar ketel verwarmd water gingen, en iemand stond te douchen, ging ze toch warm water aftappen in de keuken, wat niet fijn is als je onder de douche staat. Na paar weken heb ik er een zigbee klep tussen gebouwd. Als iemand onder de douche staat, wordt het warm water in de keuken afgesloten via HA
Bij ons is de ketel ook op zolder; verbruik valt toch mee vergeleken met de boiler die we hadden in de keuken. Ik denk dat het ook afhankelijk is van het aantal bewoners in het huis.
Als het maar werkt, en blijft werken , ben ik tevredenSeptillion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:06:
@skank Lijkt mij zeer omslachtig, maar als je er blij mee bent
Ben(V) heeft wel gelijk over plintboilers, misschien ooit naar Cooker, maar wij hebben eerst andere prioriteiten.
Wij hebben n quooker combi+ met zigbee stekker omdat ik nieuwsgierig was.Ben(V) schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Neem een quooker combi+ en sluit hem aan via een Zigbee stekker.
Een quooker doet de hele dag dit:
/f/image/qeOdf1uzktvvzeZ7WJheHd2E.png?f=fotoalbum_large)
Wat ongeveer 0,8 - 1 kWh per dag is.
Ook kan dit mogelijk gevaarlijk zijn als de temperatuur niet hoog genoeg is in het compartiment wanneer je hem net weer aan zet en op dat moment direct warm/kokend water nodig hebt.
Quooker zelf adviseert ook enkel om het uit te schakelen als je meer dan 5 dagen afwezig bent, zoals met vakantie. En dan dus te wachten met warm/kokend water tot de rode ring weer uit is.
Heb hier een HomeWizard kWh meter op praktisch alle groepen in de meterkast en zie inderdaad hetzelfde patroon als @Koepert . Wij hebben echter ook een Quooker Cube op dezelfde groep en die springt ook soms aan om zijn compartiment te koelen. Maar ook dit is uiterst efficiënt en niet constant.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 04-01-2026 21:36 ]
Haha, en dan komt ze niet tieren wat je nu weer hebt aangepast en of het terug kan naar het oude? Om dat vervolgens week in, week uit aan te horenReptile-X schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Ja, dat probeer ik mijn vrouw wijs te maken, maar het dringt toch niet door bij haar.
Simpele voorbeeld: toen we naar ketel verwarmd water gingen, en iemand stond te douchen, ging ze toch warm water aftappen in de keuken, wat niet fijn is als je onder de douche staat. Na paar weken heb ik er een zigbee klep tussen gebouwd. Als iemand onder de douche staat, wordt het warm water in de keuken afgesloten via HA. Hardleers is ze wel...
Bij ons is de ketel ook op zolder; verbruik valt toch mee vergeleken met de boiler die we hadden in de keuken. Ik denk dat het ook afhankelijk is van het aantal bewoners in het huis.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/KfoD9pZwOSGbbQZmFlVY0xQX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P09mJmMLUG8gDSIO30zwNn0B.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4VUx8RyfgWQwHjY9dPM1eTYj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ecAzjNanQnWAkwViRyC0EXPB.jpg?f=fotoalbum_tile)