Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 376 377 Laatste
Acties:

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
tlpeter schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:14:
[...]

Ik heb geprobeerd in safe-mode te starten maar dat lukte ook niet.
hoe probeer je daar dan in te komen?

ik start een console naar de CLI en tijdens opstarten het command 'ha core restart --safe-mode'
als je te lang wacht met het command dan is de supervisor al vastgelopen en lukt dit niet meer

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:32
Hmm, ik ben een backup terug aan het zetten. Na wat manuele handelingen in de cli zijn alle intergaties weg.

• tlpeter
Knielen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:29:
[...]

ik start een console naar de CLI en tijdens opstarten het command 'ha core restart --safe-mode'
als je te lang wacht met het command dan is de supervisor al vastgelopen en lukt dit niet meer
Ik krijg een timeout, dus zal te lang gewacht hebben.

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:13

RobinJB

Cloud-Hoster & Brandweerman

Voor de mensen die dit ook hebben, zo heb ik het op kunnen lossen;
code:
1
2
3
4
5
6
ha core stop
cd homeassistant
mkdir -p disabled_custom_components
mv custom_components/entsoe disabled_custom_components/
exit
ha core start

https://cloudvikings.nl - Cloud Hosting | https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58
Die ENTSO integratie geeft zo vaak gezeur dat ik die een paar maanden geleden al verwijderd heb en alleen maar de Nord Pool integratie gebruik.

Bij mij begint HA overigens steeds meer een verzameling van alles te worden en ook steeds crusialer in het huis. Dat ik er nu over na denken om een aantal zaken te gaan scheiden en te werken met eigen omgevingen ipv via app's (add-ons). Die app's zijn ook verkrijgbaar in docker (Adguard home, frigate, DAO). Nu is de vraag kan ik via Proxmox een HAOS client draaien en daarnaast diverse docker containers? Graag zou ik voor het gemak HAOS willen blijven draaien namelijk.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:40
RobinJB schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:39:
code:
1
2
3
4
5
6
ha core stop
cd homeassistant
exit
ha core start
Thanks; ik had er ook last van.
In plaats van die ellendige integratie te verplaatsen heb ik er maar gelijk rm -rf van gemaakt :).

• smeerbartje
Impossibl3 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:46:
Die ENTSO integratie geeft zo vaak gezeur dat ik die een paar maanden geleden al verwijderd heb en alleen maar de Nord Pool integratie gebruik.

Bij mij begint HA overigens steeds meer een verzameling van alles te worden en ook steeds crusialer in het huis. Dat ik er nu over na denken om een aantal zaken te gaan scheiden en te werken met eigen omgevingen ipv via app's (add-ons). Die app's zijn ook verkrijgbaar in docker (Adguard home, frigate, DAO). Nu is de vraag kan ik via Proxmox een HAOS client draaien en daarnaast diverse docker containers? Graag zou ik voor het gemak HAOS willen blijven draaien namelijk.
Wat bedoel je met een HAOS client? Hoe ik het hier heb:
- Proxmox op een NUC machientje
- Daarin een VM voor home assistant (HAOS)
- En een VM voor "randzaken", zoals pihole, NAS, RSS, etc.

Dus HAOS puur en alleen voor HAOS zaken; geen vervuiling.

• Impossibl3
smeerbartje schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Wat bedoel je met een HAOS client? Hoe ik het hier heb:
- Proxmox op een NUC machientje
- Daarin een VM voor home assistant (HAOS)
- En een VM voor "randzaken", zoals pihole, NAS, RSS, etc.

Dus HAOS puur en alleen voor HAOS zaken; geen vervuiling.
Wat jij hebt blijkbaar. HAOS in een eigen vm (noemde ik client) en de apps in eigen vm's met proxmox als "verdeel unit". Ik wil HA gaan gebruiken als verzamel bak om zaken weer te geven en aan te sturen maar niet dat de hele boel crashed als iets het niet doet.

Laatst lag HA er even uit en toen was er beperkt internet in huis. Adguard home lag er namelijk ook uit. Steamen ging nog prima (gelukkig) maar webpagina's niet meer omdat de dns niet beschikbaar was waar de router naar verwees.

Hoe lang duurt de migratie? Ik denk dat het makkelijkste is eerst proxmox installeren, backup terug zetten (inclusief die apps) van HAOS en dan stuk voor stuk de apps migreren naar een eigen vm.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:29

Aldmar

Niks...

Knielen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Ik heb een HP T630 Thinclient. Als ik via de CLI 'core restart --safe-mode' invoer. Komt er na enkele seconden:

'Processing... Done.'
'Error: another job is running for job group home_assistant_core'

Echter lijk ik niet in de safe modes te kunnen komen?

Als de safemode opgestart is, zou ik gewoon via 192.168.x.x:8123 moeten kunnen inloggen en de ENTSO integratie kunnen disablen?

-edit- door snel te navigeren naar de ENTSO integratie via de web UI en deze te disablen alvorens deze daadwerkelijk opgestart is, is het gelukt om mijn systeem weer draaiend te krijgen. :X

[ Voor 15% gewijzigd door Aldmar op 15-02-2026 10:35 ]

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
Helaas hetzelfde probleem, niet starten en kreeg elke keer Error: another job is running for job group home_assistant_core.
Opgelost door dit te doen, hopelijk helpt het iemand. Ingelogd als root via Container Console
in TrueNAS (HA draait in als container) dan cd /mnt/data/supervisor/homeassistant/custom_components/ en daar stond dus de entsoe map, toevallig van de week met ChatGPT ipv ENTSO-E na weer API problemen met ophalen van de dynamische prijzen alles naar Zonneplan omgezet (uur prijzen ZP moesten voor mijn gebruik naar een "ander" format ivm gebruik in grafieken en automations), dus entsoe map maar compleet verwijdert en container herstart. En alles draait weer gelukkig.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Impossibl3 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:15:
[...]
Hoe lang duurt de migratie? Ik denk dat het makkelijkste is eerst proxmox installeren, backup terug zetten (inclusief die apps) van HAOS en dan stuk voor stuk de apps migreren naar een eigen vm.
Hoe lang het duurt hangt van de hoeveelheid pakketten af die je moet overzetten. En ook hoe snel je hardware is. Maar alleen Proxmox installeren, HA als VM erop gooien en dan je back-up terugzetten moet je toch wel binnen een uurtje lukken met de juiste guide ernaast en als je alles al klaar hebt liggen (zoals Proxmox op een usb-stick). Misschien 2 uur als je wat dingen moet opzoeken of je hele trage hardware hebt zodat de back-up terugzetten lang duurt.

Voor het installeren van HA als VM en al je andere applicaties (die niet per se in een VM hoeven hoor) kun je Proxmox VE Helper-Scripts gebruiken. Voor bijvoorbeeld HAOS als VM pak je dit regeltje code, plak je in de shell, paar keer op next drukken en je VM draait.

Voor meer informatie kun je beter hier terecht, want het ontstijgt HA: Het grote Proxmox VE topic

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-02 23:22
Vraagje; hoelang zou een 600mb backup restore ongeveer mogen duren op een Celeron J4125 (MeLE Quieter2Q) met een M2 Samsung SSD?

ik heb een verse HA install gedaan en dan via het eerst scherm van HA gekozen voor een restore van een backup. Daar een backup file van Google Drive geupload van ~600MB. Vervolgens heb je geen enkele indicatie wat er gebeurd behalve dat je 'even geduld' moet hebben. Ik wacht nu 2 uur. De HA interface laad nog niet. De observer toont alles OK. De CLI (heb een monitor aangesloten) toont niks behalve om de paar minuten een melding van iets van 'hdd_tools":
code:
1
crond[192]: USER root pid 1893 cmd /share/hdd_tools/scripts/main.sh > /proc/1/fd/1 2>proc/1/fd/2

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:41
RobinJB schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:39:
code:
1
2
3
4
5
6
ha core stop
cd homeassistant
exit
ha core start
hoe kom ik daar alweer?
ha draait hier op een raspberry pi, geen toegang meer via browser, app..

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rivanov schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:48:
Sindskort Claude aan m'n HA gekoppeld. Dat werkt echt geniaal. Met één simpele prompt zet hij een complete automation en/of dashboard klaar in m'n HA installation. :)
Zo dat werkt krachtig.. Al was het maar om mijn HA wat te ordenen en op te ruimen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:13

RobinJB

Cloud-Hoster & Brandweerman

hackbard schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:22:
[...]

hoe kom ik daar alweer?
ha draait hier op een raspberry pi, geen toegang meer via browser, app..
Met SSH / met een toetsenbord + muis op je Raspberry / met een console sessie als je proxmox draait.

https://cloudvikings.nl - Cloud Hosting | https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Impossibl3 De HA add-ons apps zijn al gewoon losse Docker container zonder link met HA Core. Dus de kans dat die HA omver trekken is eigenlijk al nihil. Het zijn dus falende (custom) integraties die HA offline halen.

Dus ook al gebruik ik in HA OS geen apps die niets (of maar heeeel licht) met home automation te maken hebben zoals AdGuard. Maar wel home automation gerichte apps los draaien lijkt mij dus geen enkele meerwaarde hebben.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@hackbard Als je de SSH addon app draait kan je SSH gebruiken. Anders toetsenbord + beeldscherm.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MWDKing Best wel even maar zou na 2 uur wel klaar verwachten.

Als je native https draait in HA dan moet je wel zelf overschakelen naar https url volgens mij. Anders is de boel voor niets aan het wachten op de http.

• MWDKing
Septillion schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:37:
@MWDKing Best wel even maar zou na 2 uur wel klaar verwachten.

Als je native https draait in HA dan moet je wel zelf overschakelen naar https url volgens mij. Anders is de boel voor niets aan het wachten op de http.
Thx. Op een gegeven moment was het scherm van de back-up laden verdwenen, maar 30 minuten daarna (na 2,5u sinds start backup) kon ik alsnog niet inloggen.
Ik ben nu weer met een verse installatie begonnen en probeer vanuit een tijdelijk account de backup terug te zetten. Maar het vreemde is: op de webinterface zegt HA 'verbinding verbroken, opnieuw aan het opstarten'. Op de CLI (ik heb een scherm op de mini-PC) zie je daadwerkelijk helemaal niks gebeuren. Dat is toch gek?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MWDKing Het is voor mij al weer even geleden dus geen idee meer of er überhaupt info op de CLI te zien was.

Maar je had in ieder geval kunnen kijken of core al was gestart. En anders volle reboot kunnen doen.

Maar niet native https dus?

• Impossibl3
Septillion schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:32:
@Impossibl3 De HA add-ons apps zijn al gewoon losse Docker container zonder link met HA Core. Dus de kans dat die HA omver trekken is eigenlijk al nihil. Het zijn dus falende (custom) integraties die HA offline halen.

Dus ook al gebruik ik in HA OS geen apps die niets (of maar heeeel licht) met home automation te maken hebben zoals AdGuard. Maar wel home automation gerichte apps los draaien lijkt mij dus geen enkele meerwaarde hebben.
Het is vooral dat het huis niet figuurlijk op "zwart" gaat vanwege een falende (custom) integratie en ik daardoor ook geen gebruik kan maken van de app's. Ik had hier laatst last van en het begint steeds meer het geval te zijn dat HA icm de integraties en apps te belangrijk wordt om niet te falen. Ik zie het dan ook meer als risico spreiding dan dat het vanuit de techniek theoretisch nodig is.

• Impossibl3
Gizz schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Hoe lang het duurt hangt van de hoeveelheid pakketten af die je moet overzetten. En ook hoe snel je hardware is. Maar alleen Proxmox installeren, HA als VM erop gooien en dan je back-up terugzetten moet je toch wel binnen een uurtje lukken met de juiste guide ernaast en als je alles al klaar hebt liggen (zoals Proxmox op een usb-stick). Misschien 2 uur als je wat dingen moet opzoeken of je hele trage hardware hebt zodat de back-up terugzetten lang duurt.

Voor het installeren van HA als VM en al je andere applicaties (die niet per se in een VM hoeven hoor) kun je Proxmox VE Helper-Scripts gebruiken. Voor bijvoorbeeld HAOS als VM pak je dit regeltje code, plak je in de shell, paar keer op next drukken en je VM draait.

Voor meer informatie kun je beter hier terecht, want het ontstijgt HA: Het grote Proxmox VE topic
Dank 1-2 uurtjes is prima in de avond. Als de kinderen op bed liggen. Daarnaast de verwarming aanzetten en dns in de router alvast uit dan moet ik het minste gedonder krijgen in huis.

Ik draai het op een NUC i3 (NUC7i3BNK) met 8 GB aan ram. Tot nu toe is die niet zwaar belast en een backup terug zetten ca een maand geleden ging best rap.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Impossibl3 Wat ik probeer te zeggen, de kans dat de apps stoppen door een issue in core is klein. Juist doordat het losse dockers zijn.

Maar dat gezegd hebbende, ik ben dus wel voorstander om niet-smart home zaken weg te houden uit HA. Maar zaken die met HA te maken hebben (Z2M, MQTT, Matter, Thread) zou ik juist lekker in HA houden. Vooral voor het KISS deel. Zonder high availability op te zetten is het vooral verplaatsen van de bottleneck.

• MWDKing
Septillion schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:21:
@MWDKing Het is voor mij al weer even geleden dus geen idee meer of er überhaupt info op de CLI te zien was.

Maar je had in ieder geval kunnen kijken of core al was gestart. En anders volle reboot kunnen doen.

Maar niet native https dus?
Ik ben niet helemaal thuis in de certificaten wereld dus begrijp helaas niet goed wat je bedoeld. Ik had/heb een Nabucasa abbo. Wat zou ik kunnen testen?

Net via de HA interface via tijdelijk account een back-up geladen. Heel lang stond er 'laden data' (oid) op het scherm en daarna verdwijnt het en laad http://homeassistant.local:8123/ niet meer :-( .
Nu inmiddels weer 2u10min later sinds laden van de back-up.

Op de CLI (via monitor op mini-PC met HAOS) zie ik gewoon 2 uur lang dit en geen enkel teken van reboot oid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft7NiGflbhk2am1eqhzlWjB-JHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMVID0HD4CLARQ9eM7py9JWH.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik 'core restart' in de CLI typ, komt er "Processing..." te staan, maar gebeurd er niks.

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 15-02-2026 15:12 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MWDKing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:10:
Op de CLI (via monitor op mini-PC met HAOS) zie ik gewoon 2 uur lang dit en geen enkel teken van reboot oid:
Volgens mij is dat niet gek, denk ik. Het is HA-core dat reboot als je een back-up restored en niet HAOS zelf.

Als je daar wel wat hoort te zien laat ik me graag corrigeren, ik kijk nooit in de console als ik HA opnieuw start :)

Heb je in plaats van homeassistant.local ook direct het ipv4-adres geprobeerd? Kun je de machine überhaupt pingen?

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 15-02-2026 17:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MWDKing
Gizz schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Volgens mij is dat niet gek, denk ik. Het is HA-core dat reboot als je een back-up restored en niet HAOS zelf.

Heb je in plaats van homeassistant.local ook direct het ipv4-adres geprobeerd? Kun je de machine überhaupt pingen?
Je zou denken dat er iets van een log te bekijken is ergens om te zien wat er fout gaat.

Ja, ook de lokale URL geprobeerd.

Ik heb nu opnieuw (4e keer) via Ubuntu usb drive en verse HA image geladen op de SSD. Ditmaal de Nabu Casa backup gebruikt. Die laad wel en ik kom dan uit op een inlogscherm. Na het invullen van de credentials en op 'Aanmelden' drukken wordt de knop grijs en gebeurd er niks. Heel frustrerend.

De SSD heb ik op fouten gecontroleerd in Ubuntu en die geeft geen fouten aan.

Ik begrijp nogsteeds niet waarom sinds vannacht HA ermee gestopt is en back-ups restoren ook niet werkt.

Ik denk dat er niks anders op zit dan een verse installatie en alles opnieuw instellen. Probleem is dat ik 40+ zigbee devices heb die ik liever niet allemaal 1 voor 1 weer ga binden...
Dus op de een of andere manier die config terughalen zou top zijn. In de backup zit een "45df7312_zigbee2mqtt.tar.gz" file, maarja, die zijn allemaal encrypted |:( .
Iemand een idee hoe je de backup kan uitpakken? Ik heb deze tool gevonden, maar dan moet ik python installeren; https://github.com/sabeechen/decrypt-ha-backup (kan allemaal wel, maar het maakt het allemaal niet makkelijk)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@MWDKing voor decrypten backup, probeer deze eens:
blackd in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5", geen dependencies nodig.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• tlpeter
MWDKing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Ik ben niet helemaal thuis in de certificaten wereld dus begrijp helaas niet goed wat je bedoeld. Ik had/heb een Nabucasa abbo. Wat zou ik kunnen testen?

Net via de HA interface via tijdelijk account een back-up geladen. Heel lang stond er 'laden data' (oid) op het scherm en daarna verdwijnt het en laad http://homeassistant.local:8123/ niet meer :-( .
Nu inmiddels weer 2u10min later sinds laden van de back-up.

[Afbeelding]

Als ik 'core restart' in de CLI typ, komt er "Processing..." te staan, maar gebeurd er niks.
Edit heeft er niks mee te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door tlpeter op 15-02-2026 18:08 ]

• smeerbartje
Cyberpope schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Zo dat werkt krachtig.. Al was het maar om mijn HA wat te ordenen en op te ruimen.
Kun je hier iets meer over vertellen?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

smeerbartje schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Kun je hier iets meer over vertellen?
Wat wil je weten, probeer het gewoon.
B.v. ik had beetje verzuimt om aan al mijn devices een area toe te kennen. Zat wel in de naam (b.v. plug.keuken.vaatwasser) maar niet netjes ingevuld. Hij stelde voor om dit te corrigeren. Waarbij elk bij elke ruimte voorstelde wat hij moest invullen. Met dat hand had dit veel tijd gekost, nu met de hulp van claude (waarbij ik heel voorzichtig ben geweest, dus bevestiging van elke stap) was het in 10 minuten gepiept..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MWDKing Als je Nabu case hebt dan heb je waarschijnlijk geen https ingesteld in HA. Dus kan je intern benaderen met http://[IP]:8123

Maar ook al eens alleen restore van Core geprobeerd?

En je hebt dus niet een van de vandaag besproken (custom) integraties draaien?

• smeerbartje
Cyberpope schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:41:
[...]

Wat wil je weten, probeer het gewoon.
B.v. ik had beetje verzuimt om aan al mijn devices een area toe te kennen. Zat wel in de naam (b.v. plug.keuken.vaatwasser) maar niet netjes ingevuld. Hij stelde voor om dit te corrigeren. Waarbij elk bij elke ruimte voorstelde wat hij moest invullen. Met dat hand had dit veel tijd gekost, nu met de hulp van claude (waarbij ik heel voorzichtig ben geweest, dus bevestiging van elke stap) was het in 10 minuten gepiept..
Maar is het een integratie?
M.a.w. hoe begin ik? :D

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik loop nog steeds tegen de problemen aan van vannacht.
Ik heb HAOS draaien op een raspberry pi 4.
Hij boot, en uiteindelijk zie ik in de browser het inlogscherm, maar tijdens het inloggen crasht die al en verlies ik de verbinding.

Heb inmiiddels toetsenbord en monitor gekoppeld aan de RPI. En zodra ik een commando kan intikken doe ik "core stop"

of "core restart --safe-mode"

Maar in alle gevallen krijg ik de Error: another job is running for job group home_assistant_core.

Ik vond nog ergens een 'safe-mode' file plaatsen in de \config folder. Maar ook die is niet zichtbaar als ik de SSD gewoon aan de pc hang.

Ook SSH is niet geactiveerd op de raspberry pi.
Iemand nog een andere suggestie hoe ik er weer in kan komen.

EDIT:
Reeds opgelost door de laaste melding van @MWDKing metde workaround en vooral door het commando 'login' kwam ik verder.
Inmiddels ingelogd en de integratie er permanent uitgemikt.

[ Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 15-02-2026 20:21 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

• MWDKing
Septillion schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:15:
@MWDKing Als je Nabu case hebt dan heb je waarschijnlijk geen https ingesteld in HA. Dus kan je intern benaderen met http://[IP]:8123

Maar ook al eens alleen restore van Core geprobeerd?

En je hebt dus niet een van de vandaag besproken (custom) integraties draaien?
Thx _/-\o_ ! Die was ik alweer vergeten.

Het was een samenloop van fouten.
  • Mijn ethernetpoort is toevallig tegelijkertijd defect gegaan > USB-ethernet adapter toegepast.
  • Meerdere pogingen back-ups via het uploaden van een backup file faalde (kreeg nooit een inlog-scherm, misschien wel door ETSO?).
  • De back-up via NabuCasa cloud slaagde en ik kwam in een inlog scherm, maar daarna kwam er geen interface.
De ETSO integratie was ik vergeten en ik heb de workaround toegepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Access your HA console (via Proxmox, monitor+keyboard, or SSH) and run:

ha> login

cd /mnt/data/supervisor/homeassistant/custom_components
mv entsoe entsoe.disabled
reboot
We draaien weer! Meteen alle bagger integraties eruit gegooid, want dit wil ik niet nog een keer meemaken.

• Bliz
  • Laatst online: 12:50
Hier ook ruim 3 uurtjes zoet geweest met het herstellen van mijn Home Assistant Green nadat de entsoe integratie de hele boel plat wist te leggen.

Maar goed. Het werkt weer en inmiddels van gebruiker naar HA sysadmin en source code lezer gepromoveerd. Dat is ook wat waard... :+

• mrwolf
  • Niet online
Uit interesse, hoe kan een enkele integratie een hele installatie om zeep helpen?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Aldmar schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Ik heb een HP T630 Thinclient.

-edit- door snel te navigeren naar de ENTSO integratie via de web UI en deze te disablen alvorens deze daadwerkelijk opgestart is, is het gelukt om mijn systeem weer draaiend te krijgen. :X
Bedankt voor je post. Doormiddel van deze route is het mijn zo juist ook gelukt🤗

Pijnacker Oost/West

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:41
RobinJB schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Met SSH / met een toetsenbord + muis op je Raspberry / met een console sessie als je proxmox draait.
dank, was helaas allemaal geen optie.
Uiteindelijk is het gelukt door de sd card in mijn desktop reader te stoppen. Dan met file explorer naar
data/supervisor/homeassistant/custom_components
openen in terminal
code:
1
sudo mv entsoe entsoe.disabled

• MWDKing
mrwolf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:11:
Uit interesse, hoe kan een enkele integratie een hele installatie om zeep helpen?
Dat vraag ik me ook af. Op Github zie je de programmeerfout in de integratie. Maar op een platform dat met integraties werkt, zou je zoiets toch op architectuur niveau moeten kunnen afvangen?
Maargoed, ik ben geen developer en ben blij dat mensen vrijwillig tijd en energie in integraties stoppen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:25
Vraagje: ik koop binnenkort een vaatwas, bestaan er specifieke merken of modellen die gemakkelijk (lokaal) aan te sturen zijn met home assistant?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Impossibl3
Wozmro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:20:
Vraagje: ik koop binnenkort een vaatwas, bestaan er specifieke merken of modellen die gemakkelijk (lokaal) aan te sturen zijn met home assistant?
De apparaten die home connect ondersteunen.

Dat werkt goed bij mij thuis.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die werken helaas niet lokaal? Volgens de beschrijving bij de integration is het Cloud Push.

edit: ah, die home connect-apparaten kun je blijkbaar via Matter ontsluiten als je een extra hub toevoegt, de Smart Kitchen Dock 8)7 Dan heb je apparaten met wifi ingebouwd, moet je ze weer met een extra hub laten verbinden om er lokaal bij te kunnen. Lekker lomp, maar met een omweg kan het dus wel :z

@Wozmro Zo voeg je Matter toe aan je wasmachine, koelkast en vaatwasser van Bosch, Siemens en Neff, daar wordt ook iets uitgelegd over HA.

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 16-02-2026 07:40 ]

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:48
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:38:
[...]

Die werken helaas niet lokaal? Volgens de beschrijving bij de integration is het Cloud Push.
Maar met hcpy is het wel mogelijk ze lokaal aan te sturen. Enige nadeel is wel dat je eerst moet registreren en alle devices moet toevoegen en dan via developers account (als ik het mij goed herinner) de benodigde informatie moet ophalen. Maar daarna is van alles lokaal aan te sturen (aangezien ze bij mij op VLAN zonder internet zitten).

Update: en favorieten die je op je oven/magentron zet komen niet automatisch door waardoor je die niet vanuit HA met de juiste naam kunt zien/aanroepen. Ik moest ze toch even internet geven om te "updaten".
Ik bedenk mij net dat het was dat ik naam alleen via de app kon wijzigen maar dan moesten ze wel met de cloud kunnen verbinden om de naam op de oven/magnetron gewijzigd te krijgen. Maar uiteindelijk gebruik allen HA voor delayed start van mijn vaatwasser op dit moment.

[ Voor 27% gewijzigd door krijn1985 op 16-02-2026 08:03 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@krijn1985 dat is dan een interessante route, ondanks dat het wat voeten in de aarde heeft. Zie dat die Smart Kitchen Dock die je anders nodig hebt ruim €160 kost en bijna overal uitverkocht is :X

edit: in Duitsland voor €29, dat scheelt.

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 16-02-2026 07:46 ]

• krijn1985
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:45:
@krijn1985 dat is dan een interessante route, ondanks dat het wat voeten in de aarde heeft. Zie dat die Smart Kitchen Dock die je anders nodig hebt ruim €160 kost en bijna overal uitverkocht is :X

edit: in Duitsland voor €29, dat scheelt.
Nadeel is dat je wel server of iets moet hebben draaien om het via deze weg te doen. Maar ik ben er tevreden over. Ik had bij mijn vorige router het ook voor elkaar dat de app de apparaten kon zien lokaal, waarschijnlijk had ik gezorgd dat mdns goed over vlans ging, maar heb ik nu (nog) niet gefixed. Gebruikte de app ook niet, behalve dus als je een naam wilde wijzigen van een favoriet had je de app nodig. Iig ik kreeg het niet voor elkaar met mqtt commando's.

@Gizz apart dat er zo een verschil in prijs zit. Ik zou zelf niet voor zo een hub kiezen maar snap wel dat het makkelijker kan zijn.

@Wozmro Ik heb de Siemens SN73E804BE dus op deze manier lokaal aan HA hangen. En laat hem dan 's nachts op "goedkoopste" uurtje starten met de vaat.

[ Voor 5% gewijzigd door krijn1985 op 16-02-2026 08:38 ]

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-02 19:56
Gebruikt er iemand een Ikea INSPELNING om de stroomverbruik van een Quooker te monitoren? Vraag me af of dat langdurig goed gaat i.v.m. hoge stroomverbruik.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Arn0uDz geen ervaring met de Inspelning, maar verwacht dat het wel goed gaat. Een Quooker valt wel mee, is maximaal zo'n 9A~10A en vaak niet lang achter elkaar. Mijn shady Tuya zigbee DIN-relais doet het al jaren prima met mijn Quooker :P

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Over lokaal vs. cloud aansturing. Ik snap dat in bepaalde apparaten, bijv. lampen, enkel en alleen lokale aansturing te accepteren is.

Voor een vaatwasser vind ik het wat minder spannend persoonlijk. Home Connect via cloud werkt goed en stabiel, ook binnen Home Assistant. Als je het apparaat dan op een IoT-vlan zet, met enkel en alleen toegang tot het internet, kan er ook niet veel fout gaan toch? Ik heb nog geen behoefte gehad om te stoeien met 'lokale home connect'.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:47
Arn0uDz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:42:
Gebruikt er iemand een Ikea INSPELNING om de stroomverbruik van een Quooker te monitoren? Vraag me af of dat langdurig goed gaat i.v.m. hoge stroomverbruik.
Mijn (al wat oudere) Quooker trekt +- 2000 W als ie aanslaat. De Inspelning kan volgens mij 3680W hebben en zou in theorie de Quooker prima aan moeten kunnen.
Als ik het goed heb is de max "motor load" 300W. Dus je vaatwasser of airco die continue meer dan 300W vragen zou 'ie vervelender moeten vinden dan de Quooker die af en toe even bijverwarmd door 2000W te vragen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:55:
Over lokaal vs. cloud aansturing. Ik snap dat in bepaalde apparaten, bijv. lampen, enkel en alleen lokale aansturing te accepteren is.

Voor een vaatwasser vind ik het wat minder spannend persoonlijk. Home Connect via cloud werkt goed en stabiel, ook binnen Home Assistant. Als je het apparaat dan op een IoT-vlan zet, met enkel en alleen toegang tot het internet, kan er ook niet veel fout gaan toch? Ik heb nog geen behoefte gehad om te stoeien met 'lokale home connect'.
Hoe lang wil je dat het werkt?

HomeConnect Local zal over 5, 10, 20 jaar nog steeds werken. Werkt de HomeConnect cloud over 5 jaar ook nog? En is het dan nog steeds gratis?

En van mij hoeft Bosch / Siemens niet te weten wanneer ik een wasje draai en op welk programma dat is.

• JanHenk
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:58:
[...]

HomeConnect Local zal over 5, 10, 20 jaar nog steeds werken. Werkt de HomeConnect cloud over 5 jaar ook nog? En is het dan nog steeds gratis?
Dat is de vraag. Op dit moment is het gratis en werkt het gewoon prima.

Dat er een local only mogelijkheid is, is voor mij wel een pré. Maar dat wil niet zeggen dat ik er meteen mee aan de slag ga als de cloud-based optie stabiel is.

Welke andere local only vaatwasser ken jij? Oprecht benieuwd of ik iets over het hoofd zie? De oorspronkelijke vraagsteller zette lokaal tussen haakjes, ik denk dat je alsnog bij Home Connect uitkomt als antwoord op zijn vraag.

• krijn1985
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:58:
[...]

En van mij hoeft Bosch / Siemens niet te weten wanneer ik een wasje draai en op welk programma dat is.
Dit, ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van cloud (voor functies van mijn apparaten). Zo heb ik mijn robotstofzuigers ook uitgezocht op het feit dat ze valetudo moeten kunnen draaien. Baalde er wel een beetje van dat ik bij mijn laatste toch eerst een account moest maken om firmware-update uit te voeren voordat ik hem kon rooten. Hangt mijn TV aan geen internet vlan en heeft mijn TVbox (odido) een hele eigen VLAN.
Sla ik op sommige punten door, vast wel, maar het is soms ook een beetje het tweakers gevoel.
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Welke andere local only vaatwasser ken jij? Oprecht benieuwd of ik iets over het hoofd zie? De oorspronkelijke vraagsteller zette lokaal tussen haakjes, ik denk dat je alsnog bij Home Connect uitkomt als antwoord op zijn vraag.
Een goeie vraag, maar waarschijnlijk zijn die er inderdaad niet. Puur vanwege het feit dat ze niet ontwikkelen voor "nerds" maar voor de "gemiddelde" consument. En waarschijnlijk is de verzamelde data ook nog mooi meegenomen.

[ Voor 23% gewijzigd door krijn1985 op 16-02-2026 09:16 ]

• JanHenk
  • Niet online
krijn1985 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Dit, ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van cloud (voor functies van mijn apparaten). Zo heb ik mijn robotstofzuigers ook uitgezocht op het feit dat ze valetudo moeten kunnen draaien. Baalde er wel een beetje van dat ik bij mijn laatste toch eerst een account moest maken om firmware-update uit te voeren voordat ik hem kon rooten. Hangt mijn TV aan geen internet vlan en heeft mijn TVbox (odido) een hele eigen VLAN.
Sla ik op sommige punten door, vast wel, maar het is soms ook een beetje het tweakers gevoel.
Ik ben het in beginsel met je eens hoor. En grotendeels volg ik hetzelfde stramien. TV hangt hier überhaupt niet aan het netwerk, geen enkele connectiviteit dus. TV box heb ik niet, Apple TV wel, maar die kan alles benaderen.

Voor sommige apparaten ga ik er gewoon wat pragmatischer mee om. Een vaatwasser is zo'n typisch voorbeeld. We willen als Tweaker van alles, maar fabrikanten bieden het niet aan. En uiteindelijk vind ik het ook belangrijk dat ie gewoon goed schoonmaakt, stil is, zuinig in gebruik is, etc. Idem voor onze robotstofzuiger. Tegen de tijd dat er een goede standaard is (wellicht matter) in local only aansturing, is die vast alweer aan vervanging toe.

Voor nu hangen die dingen gewoon in een IoT-vlan en doe ik het op die manier.

• RobertMe
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:10:
Daar ging het toch niet perse om? Dat je alsnog online moet registreren is jammer, maar uiteindelijk is die gewoon prima local-only te gebruiken.

En wat mooi is meegenomen is dat local only officieel is. Je kunt de officiële app prima lokaal gebruiken. En in de app zit de optie om het apparaat offline te houden. Een firewall regel is dus niet eens perse nodig.
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:18:
Voor sommige apparaten ga ik er gewoon wat pragmatischer mee om. Een vaatwasser is zo'n typisch voorbeeld. We willen als Tweaker van alles, maar fabrikanten bieden het niet aan. En uiteindelijk vind ik het ook belangrijk dat ie gewoon goed schoonmaakt, stil is, zuinig in gebruik is, etc. Idem voor onze robotstofzuiger. Tegen de tijd dat er een goede standaard is (wellicht matter) in local only aansturing, is die vast alweer aan vervanging toe.
Pragmatisch voor mij is dan eerder dingen uitzoeken op dat ze niet connected zijn of in ieder geval prima en volledig werken als ze wel connected zijn maar je ze niet connect. Niet alles moet perse slim zijn.

Die wasmachine stond hier ook al meer dan een jaar zonder ooit verbonden te zijn. Maar gezien die in de berging staat die alleen "buitenom" bereikbaar is is het in de winter wel fijn om binnen te kunnen zien of die klaar is. Maar andere jaren en bij de oude niet slimme machine werkte het ook prima, gewoon een keertje extra een frisse neus halen.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-02 19:56
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:49:
@Arn0uDz geen ervaring met de Inspelning, maar verwacht dat het wel goed gaat. Een Quooker valt wel mee, is maximaal zo'n 9A~10A en vaak niet lang achter elkaar. Mijn shady Tuya zigbee DIN-relais doet het al jaren prima met mijn Quooker :P
HowsMyApple schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Mijn (al wat oudere) Quooker trekt +- 2000 W als ie aanslaat. De Inspelning kan volgens mij 3680W hebben en zou in theorie de Quooker prima aan moeten kunnen.
Als ik het goed heb is de max "motor load" 300W. Dus je vaatwasser of airco die continue meer dan 300W vragen zou 'ie vervelender moeten vinden dan de Quooker die af en toe even bijverwarmd door 2000W te vragen.
Dan ga ik het gewoon proberen :)

• Impossibl3
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Die wasmachine stond hier ook al meer dan een jaar zonder ooit verbonden te zijn. Maar gezien die in de berging staat die alleen "buitenom" bereikbaar is is het in de winter wel fijn om binnen te kunnen zien of die klaar is. Maar andere jaren en bij de oude niet slimme machine werkte het ook prima, gewoon een keertje extra een frisse neus halen.
Ik heb om die reden een energie plug achter de wasmachine zitten. Als ik 10 minuten 0 Watt verbruik dan krijg ik een push melding van HA dat de wasmachine klaar is. Deze krijg ik alleen als ik daarvoor meer dan 0 Watt verbruikte.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:41

tozzke

aka tozzert

Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:38:
[...]

edit: ah, die home connect-apparaten kun je blijkbaar via Matter ontsluiten als je een extra hub toevoegt, de Smart Kitchen Dock 8)7 Dan heb je apparaten met wifi ingebouwd, moet je ze weer met een extra hub laten verbinden om er lokaal bij te kunnen. Lekker lomp, maar met een omweg kan het dus wel :z

@Wozmro Zo voeg je Matter toe aan je wasmachine, koelkast en vaatwasser van Bosch, Siemens en Neff, daar wordt ook iets uitgelegd over HA.
krijn1985 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:41:
[...]

Maar met hcpy is het wel mogelijk ze lokaal aan te sturen. Enige nadeel is wel dat je eerst moet registreren en alle devices moet toevoegen en dan via developers account (als ik het mij goed herinner) de benodigde informatie moet ophalen. Maar daarna is van alles lokaal aan te sturen (aangezien ze bij mij op VLAN zonder internet zitten).

Update: en favorieten die je op je oven/magentron zet komen niet automatisch door waardoor je die niet vanuit HA met de juiste naam kunt zien/aanroepen. Ik moest ze toch even internet geven om te "updaten".
Ik bedenk mij net dat het was dat ik naam alleen via de app kon wijzigen maar dan moesten ze wel met de cloud kunnen verbinden om de naam op de oven/magnetron gewijzigd te krijgen. Maar uiteindelijk gebruik allen HA voor delayed start van mijn vaatwasser op dit moment.
Ik gebruik Home Connect Local uit HACS en werkt prima

• krijn1985
tozzke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:56:
[...]

[...]

[...]

Ik gebruik Home Connect Local uit HACS en werkt prima
Dank, deze kende ik nog niet. Als ik naar de datum van de eerst release kijk was deze waarschijnlijk nog net niet uit of net uit toen ik bezig was om het lokaal te gaan aansturen. Als ik nog keer zin/tijd heb kan ik deze ook nog bekijken.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:04
Goedemorgen,

NOOB vraagje hier. Ik was ook slachtoffer van de custom ENTSOE integratie en dankzij Tweakers weer opgelost. Waarvoor hartelijke dank!

Meteen de core geupdated, maar nu doen mijn custom cards het niet meer. Wat zou dat kunnen zijn? Heb ik over iets in de release notes heengelezen?

Custom element doesn't exist: clock-weather-card.
Custom element doesn't exist: apexcharts-card.
Custom element doesn't exist: flex-table-card.

[ Voor 19% gewijzigd door DJGizbo op 16-02-2026 11:20 . Reden: Foutmeldingen toegevoegd ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DJGizbo Browser cache keer geleegd?

• DJGizbo
Yes, maar ik zie nu bij instellingen/dashboards/bronnen opeens /hacsfiles/ staan in plaats van
/local/community/.

Dat ga ik eerst even allemaal weer goed zetten, wel gek...

• DJGizbo
DJGizbo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik zie nu bij instellingen/dashboards/bronnen opeens /hacsfiles/ staan in plaats van
/local/community/.
Dit was de oplossing... nog niet eerder meegemaakt

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DJGizbo Laatste keer dat ik daar naar gekeken heb is echt wel heel lang geleden... Maar ik heb ook gewoon /hacsfiles.

Heb je al volle HA restart gedaan?

En is je HACS ook up to date (2.0.5 vandaag)?

[edit]Je hebt het dus nu terug gewijzigd? Dat lijkt me dus recept dat het weer stuk gaat :)

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 16-02-2026 11:52 ]

• RobertMe
  • Nu online
Impossibl3 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb om die reden een energie plug achter de wasmachine zitten. Als ik 10 minuten 0 Watt verbruik dan krijg ik een push melding van HA dat de wasmachine klaar is. Deze krijg ik alleen als ik daarvoor meet dan 0 Watt verbruikte.
Maar dan duurt het dus wel 10 minuten voordat je weet dat die klaar is :Y) En je kunt dus niet inzien "hoe lang nog" om daar rekening mee te houden (als die binnen 5 min klaar is bv heeft het weinig nut om nog een ander klusje te beginnen).

Andersom heb ik nu wel vaker dat die minuten lang op "nog 1 minuut" staat. Doordat die, in het geval van wasmachine, langer moet centrifugeren dan oorspronkelijk "gepland".

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:12
Let op: home connect (Bosch etc.) werkt maar geeft geen inzicht in het energieverbruik!
Die werkt inderdaad prima, uiteraard hier ook geen inzicht in het energieverbruik, maar dat ligt aan Bosch.

[ Voor 33% gewijzigd door guido66 op 16-02-2026 12:46 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• DJGizbo
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:52:
@DJGizbo Laatste keer dat ik daar naar gekeken heb is echt wel heel lang geleden... Maar ik heb ook gewoon /hacsfiles.

Heb je al volle HA restart gedaan?

En is je HACS ook up to date (2.0.5 vandaag)?

[edit]Je hebt het dus nu terug gewijzigd? Dat lijkt me dus recept dat het weer stuk gaat :)
Ja, herstart, HACS up-to-date en dus maar gewijzigd. Als het weer misgaat weet ik waar ik moet zoeken deze keer.

Dank voor je hulp!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb HAOS op een pi 4 draaien, met node red addon/app waar weer contrib-Mbus op staat.

Mbus lijkt niet compatibel met Node red 21.x

Ik heb de indruk dat er een npm rebuild nodig zou zijn om het werkend te krijgen, krijg niet duidelijk hoe en of dat zonder aan te grote hacks en onderhoud gevoeligheid mogelijk is…

Heb ik niet de indruk dat contrib-Mbus heel hoog op de radar van de beheerder staat… ontbreekt nodige aan functionaliteit die wel in libmbus zit… dus verwacht niet zo 123 updates..

Is er wat te proberen via de UI?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 16-02-2026 13:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ronald er lijkt nog niemand een issue aangemaakt te hebben hiervoor, dus dat lijkt me stap 1 :) En misschien verder meer een probleem voor Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica), want dit staat los van HA?

• Ronald
  • Nu online
@Gizz Sja... ik gaf al aan weinig vertrouwen te hebben in de beheerder... Dus issues maken heb ik geen zin in.

En de configuratie van Node red is in handen van HA... dus ik denk niet dat het node red specifieke topic behulpzaam gaat zijn. Als je kaal Node red draait zou het een npm rebuilt moeten zijn...

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 16-02-2026 14:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Maar dan duurt het dus wel 10 minuten voordat je weet dat die klaar is :Y) En je kunt dus niet inzien "hoe lang nog" om daar rekening mee te houden (als die binnen 5 min klaar is bv heeft het weinig nut om nog een ander klusje te beginnen).
Heb je de App ha_washdata al gezien? Ik kwam hem een keer tegen, ziet er interessant uit, heb hem zelf nog niet gebruikt.
Ronald schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:58:
En de configuratie van Node red is in handen van HA... dus ik denk niet dat het node red specifieke topic behulpzaam gaat zijn. Als je kaal Node red draait zou het een npm rebuilt moeten zijn...
Het is reeds gemeld binnen app-node-red: https://github.com/hassio-addons/app-node-red/issues/2181
Schijnt te liggen aan de upgrade van Node in de AddonApp zelf.

Zelf heb ik er geen last van, maar heb je geprobeerd npm rebuild te doen in de docker container van de app-node-red? Als de container niet telkens herstart, zou je dit kunnen proberen via de Advanced SSH & Web Terminal App. Na een herstart van de App (en dus container) zal dat verloren gaan, maar je zou de npm rebuild in de init_commands configuratieoptie van de addon kunnen zetten.

Edit:
https://github.com/robert...1#issuecomment-2277967612
Zie hier de commando's, mogelijk is het dus niet nodig dit in de init_commands te zetten.
Let wel op dat de containernaam anders is binnen HaOS.

Edit2:
De /data folder in de node-red-addon container is gemount op het host file systeem, dus een npm rebuild is persistent na reboots/restarts.

[ Voor 10% gewijzigd door blackd op 16-02-2026 15:46 ]

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:20
[...]

Andersom heb ik nu wel vaker dat die minuten lang op "nog 1 minuut" staat. Doordat die, in het geval van wasmachine, langer moet centrifugeren dan oorspronkelijk "gepland".
Wachttijd van 1 minuut die meestal langer is komt omdat er een bimetaal moet afkoelen om de deur te openen aldus een monteur die op bezoek was.

• Impossibl3
[...]

Tja het is geven en nemen. Mijn droger (een Mile) staat soms wel 10 minuten op nog 1 minuut. Sta ik daar een beetje stom voor dat ding te wachten want naar beneden lopen en wat anders doen om daarna terug naar zolder te lopen is ook zo wat. |:(

De Mile is trouwens ook goed in HA te integreren. Maar niet lokaal. Althans dat heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 16-02-2026 15:31 ]

• krijn1985
Impossibl3 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:31:
[...]

De Mile is trouwens ook goed in HA te integreren. Maar niet lokaal. Althans dat heb ik nog niet gevonden.
Dit kost nog wat meer moeite dan Home connect, het lijstje wat ondersteund wordt is klein en zoals ik zie zit er een lelijk diy ding op je machine maar er zijn mogelijkheden: FreeMDU. Ik heb dit zelf niet getest of wat dan ook. De ontwikkelaar heeft ook op CCC een praatje gehouden (nog niet gekeken), maar volgens mij vertelt hij daar zelfs dat hij hem in de Home Connect App heeft gekregen.

• Ronald
  • Nu online
@blackd De rebuild getest direct in de container; toegevoegd aan de config en geupgrade...

Node red start nu tenminste, maar er is alsnog iets kapot waar ik zo 123 de vinger niet achter krijg... ... Dus ik prak de backup voor nu even terug.

Virtueel Tweakbiertje voor jou, thanks :D

• blackd
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:43:
@blackd De rebuild getest direct in de container; toegevoegd aan de config en geupgrade...

Node red start nu tenminste, maar er is alsnog iets kapot waar ik zo 123 de vinger niet achter krijg... ... Dus ik prak de backup voor nu even terug.
Kan best zijn dat er meer stuk is vanwege de Node upgrade v22 -> v24 in de node-red-app.
Is geintroduceerd in v21.0.0 met deze pull request.
Stiekem wordt in deze pull request veel meer geupgrade dan alleen de Docker base tag.

Zie ook https://github.com/hassio-addons/app-node-red/issues/2180 en https://github.com/hassio-addons/app-node-red/issues/2182
Virtueel Tweakbiertje voor jou, thanks :D
:9B

• Ronald
  • Nu online
@blackd Denk dat ik er beter aan doe om de zooi te porten naar AppDaemon oid.... Wordt steeds minder fan van low-code meuk...

Wet van behoud van ellende met toegevoegde afhankelijkheden...

• blackd
  • Niet online
@Ronald Zelf geen M-Bus gebruiker maar je zou nog kunnen kijken of er iets van M-Bus naar MQTT is, zoals https://community.home-as...and-home-assistant/668901

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:46
Impossibl3 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:31:
[...]

Tja het is geven en nemen. Mijn droger (een Mile) staat soms wel 10 minuten op nog 1 minuut. Sta ik daar een beetje stom voor dat ding te wachten want naar beneden lopen en wat anders doen om daarna terug naar zolder te lopen is ook zo wat. |:(

Als je met Mile, Miele bedoeld? Er zijn Miele apparaten die Zigbee gebruiken via een Miele gateway. Zo versie heb ik, maar ik moet zeggen dat ik de cloud integratie gebruik.
bv mijn wasmachine:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<device>
<information>
<key name="Toestel" value="Wasautomaat"/>
<key name="Toestelstatus" value="Uit" type="state" raw="1"/>
<key name="Programma" value="4" type="program" raw="4"/>
<key name="Fase" value="12" type="phase" raw="12"/>
<key name="Starttijd" value="0" type="startTime" raw="0"/>
<key name="Duur" value="0" type="duration" raw="0"/>
<key name="Eindtijd" value="0" type="finishTime" raw="0"/>
</information>
<actions/>
</device>
/xml

• Impossibl3
akatar schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Als je met Mile, Miele bedoeld? Er zijn Miele apparaten die Zigbee gebruiken via een Miele gateway. Zo versie heb ik, maar ik moet zeggen dat ik de cloud integratie gebruik.
bv mijn wasmachine:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<device>
<information>
<key name="Toestel" value="Wasautomaat"/>
<key name="Toestelstatus" value="Uit" type="state" raw="1"/>
<key name="Programma" value="4" type="program" raw="4"/>
<key name="Fase" value="12" type="phase" raw="12"/>
<key name="Starttijd" value="0" type="startTime" raw="0"/>
<key name="Duur" value="0" type="duration" raw="0"/>
<key name="Eindtijd" value="0" type="finishTime" raw="0"/>
</information>
<actions/>
</device>
/xml
Je een Miele inderdaad. Ik heb de TCF770WP maar zover ik weet zit daar geen Zigbee op. Overigens vind ik hoe meer ik het gebruik alleen de vaatwasser echt meerwaarde hebben met uitstel op basis van dynamische prijzen en de afzuigkap om de vetfilters te reinigen. De rest zet ik toch aan als ik thuis ben.

Ik heb 1x mijn oven uit bed aangezet zodat die opgewarmd was toen ik beneden kwam voor het ontbijt. Daarna nooit meer. De kookplaat is ook verbonden maar daar gebeuik ik de meerwaarde niet van.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:17
Iemand al myggbett op zigbee2mqtt kunnen verbinden?

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een CO en rookmelder op Zigbee. Ik hoef ze onderling niet aan elkaar te koppelen gezien ik elke ruimte ook een domme rookmelder heb hangen. Gaat mij er meer om dat als ik van huis weg ben een melding krijg als de boel in de hens staat.

Ik heb hier regelmatig de Frient rookmelders langs zien komen. Hebben mensen ook ervaring met die van Nedis Smartlife?

Ze werken zowel met lokale melding als via zigbee, voldoet aan EN14604 en staat tussen de zigbee2mqtt supported devices lijst.

https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13720-t8328.html
https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13718-t8328.html

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:28

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:02:
Ik ben opzoek naar een CO en rookmelder op Zigbee. Ik hoef ze onderling niet aan elkaar te koppelen gezien ik elke ruimte ook een domme rookmelder heb hangen. Gaat mij er meer om dat als ik van huis weg ben een melding krijg als de boel in de hens staat.

Ik heb hier regelmatig de Frient rookmelders langs zien komen. Hebben mensen ook ervaring met die van Nedis Smartlife?

Ze werken zowel met lokale melding als via zigbee, voldoet aan EN14604 en staat tussen de zigbee2mqtt supported devices lijst.

https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13720-t8328.html
https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13718-t8328.html
ja die Frient heb ik hier en werken uitstekend. Bij mijn dochter heb ik klikaan/uit versies geïnstalleerd. Werken ook goed en zijn iets goedkoper. Die lijken 100% hetzelfde als die Nedis versies.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• ProfaNe
  • Niet online
peterpijpelink schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:04:
[...]

ja die Frient heb ik hier en werken uitstekend. Bij mijn dochter heb ik klikaan/uit versies geïnstalleerd. Werken ook goed en zijn iets goedkoper. Die lijken 100% hetzelfde als die Nedis versies.
Viel mij ook op dat ze wel heel erg veel op elkaar lijken :)

[ Voor 22% gewijzigd door ProfaNe op 17-02-2026 10:18 ]

• RobertMe
  • Nu online
ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Viel mij ook op dat ze wel heel erg veel op elkaar lijken :)
Vast allemaal white label Tuya spul.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

RobertMe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Vast allemaal white label Tuya spul.
nee, volgens mij niet, kwam keuring binnen als zigbee device en niets te zien van Tuya. Nu is Tuya wel enorm populair bij HA gebruikers :)

bron

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:41

tozzke

aka tozzert

Economics schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:49:
Iemand al myggbett op zigbee2mqtt kunnen verbinden?
Die nieuwe lijn van Ikea is toch geen Zigbee meer maar Matter over Thread?
Zal dan dus nooit gaan werken via Zigbee2MQTT
ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Werken die klikaanklikuit versies ook met zigbee2mqtt? zie ze niet in de supported devices lijst staan?
Mijn klikaanklikuit rookmelder wordt herkend als een Trust ZSDR-850

[ Voor 41% gewijzigd door tozzke op 17-02-2026 10:21 ]

• ProfaNe
  • Niet online
peterpijpelink schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:10:
[...]

nee, volgens mij niet, kwam keuring binnen als zigbee device en niets te zien van Tuya. Nu is Tuya wel enorm populair bij HA gebruikers :)

bron
Werken die klikaanklikuit versies ook met zigbee2mqtt? zie ze niet in de supported devices lijst staan?

• RobertMe
  • Nu online
tozzke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Die nieuwe lijn van Ikea is toch geen Zigbee meer maar Matter over Thread?
Zal dan dus nooit gaan werken via Zigbee2MQTT
Niet gekeken wat voor apparaat dit is, maar.... De nieuwe Thread lampen en bijbehorende knoppen ondersteunen nog steeds Zigbee. Daarvoor is een aparte pairing procedure (vaker klikken dan omschreven, dan activeert die Zigbee pairing).

Als het hier niet om een lamp of knop gaat is de kans wel heel groot dat die geen Zigbee doet. Bij specifiek de lampeen knoppen doen ze dit zodat ze nog gebruik kunnen maken van TouchLink en direct bindings. Zaken die in Thread / Matter als standaarddn ontbreken? Of in ieder geval in de hardware implementatie van Ikea.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:18:
[...]

ik draai zha, dus zou het antwoord niet kunnen geven. sorry.

• Bliz
  • Laatst online: 12:50
mrwolf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:11:
Home Assistant is gebaseerd op een event loop (asyncio). Je moet hiervoor een specifieke manier van programmeren gebruiken om ervoor te zorgen dat de event loop iets anders kan gaan doen terwijl je op iets wacht.

Door de event loop kan home assistant de app van data voorzien, maar ook "tegelijk" de data van entsoe ophalen.
Dit "tegelijk" is eigenlijk gewoon het slim afwisselen van werk door de event loop.

In dit geval was er een mechanisme (een vergrendeling/lock) om te voorkomen dat er niet tegelijk data zou worden opgehaald vanuit entsoe ondanks dat er meerdere aanvragen zijn voor de data.

Er was een verkeerde lock gebruikt (Threading.Lock) welke blokkeert, waardoor de applicatie als het ware stil valt totdat de lock opgeheven wordt.
De nieuwe lock (asyncio.Lock) stelt de event loop in staat om wat anders te gaan doen terwijl er wordt gewacht tot de lock weer wordt vrijgegeven.

Tot zover heeft het gebruik van de verkeerde lock weinig problemen opgeleverd, omdat de lock snel werd vrijgegeven na een goed antwoord van entsoe. Dat werd anders toen entsoe geen juiste data meer gaf...

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
RobertMe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Niet gekeken wat voor apparaat dit is, maar.... De nieuwe Thread lampen en bijbehorende knoppen ondersteunen nog steeds Zigbee. Daarvoor is een aparte pairing procedure (vaker klikken dan omschreven, dan activeert die Zigbee pairing).

Als het hier niet om een lamp of knop gaat is de kans wel heel groot dat die geen Zigbee doet. Bij specifiek de lampeen knoppen doen ze dit zodat ze nog gebruik kunnen maken van TouchLink en direct bindings. Zaken die in Thread / Matter als standaarddn ontbreken? Of in ieder geval in de hardware implementatie van Ikea.
Enkel de lampen en knoppen van Ikea doen ook Zigbee.
Alle andere zaken zoals die myggbett doen alleen thread en geen Zigbee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik lees mijn P1-meter uit via een usb-kabel. Dat wil ik omzetten naar een p1-esp32. Dat werkt al. Hoe zorg ik dat ik soepel overstap, zonder data uit het energiedashboard kwijt te raken? Ik ga de nieuwe sensoren dezelfde namen geven als de huidige (van de usb-sensor). Kan ik het device dsmr-usb veilig uit HA verwijderen zonder dat de opgeslagen data van de sensoren verloren gaat, en dan de nieuwe sensoren de oude namen geven?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:37
manusjevanalles schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:23:
Ik lees mijn P1-meter uit via een usb-kabel. Dat wil ik omzetten naar een p1-esp32. Dat werkt al. Hoe zorg ik dat ik soepel overstap, zonder data uit het energiedashboard kwijt te raken? Ik ga de nieuwe sensoren dezelfde namen geven als de huidige (van de usb-sensor). Kan ik het device dsmr-usb veilig uit HA verwijderen zonder dat de opgeslagen data van de sensoren verloren gaat, en dan de nieuwe sensoren de oude namen geven?
Precies dat. Maar wel eerst een verse backup maken voordat je aan de slag gaat.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Inderdaad dat.
- Backup maken
- Oude verwijderen (niet hernoemen!)
- Niets doen met een melding over LTS
- Nieuwe zelfde entity id geven
- LTS wordt samengevoegd

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 13:50 ]

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Vraagje. Ik ben bezig met een APEX card om de SoC van meerdere batterijen te kunnen volgen. Ik heb daarvoor 4 sensoren. 1 per batterij. Ze hebben allemaal unit_of_measurement: "%". Nodig ook in de rest van het dashboard. Ik wil de y-as dynamisch maken van de apex-card. De schaal past zich aan op de waarde van de SoC. Dit moet wel daar de lijntjes soms erg dicht op elkaar liggen. Dit lukt mij als ik test sensoren gebruik waar ik unit_of_measurement: "%" weg laat. Ik wil eigenlijk niet werken met dubbele sensoren. Is dit anders te fixen?

Mijn yaml is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
yaxis:
  - id: battery
    decimals: 0
    min: "|-2|"
    max: "|+2|"
    apex_config:
      tickAmount: 5
all_series_config:
  stroke_width: 2
series:
  - entity: sensor.test_sensor
    yaxis_id: battery
  - entity: sensor.test_sensor_2
  - entity: sensor.test_sensor_3
  - entity: sensor.test_sensor_4
apex_config:
  chart:
    height: 230px
    toolbar:
      show: true
      tools:
        download: false
        selection: false
        zoom: true
        zoomin: false
        zoomout: false
        pan: false
  zoom:
    enabled: true
    allowMouseWheelZoom: true
    autoScaleYaxis: false
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
    show: true

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Zou ook gewoon met unit moeten werken. Hoe voeg je die nu toe dan?

Wat overigen nog opvalt is dat je zoom: key niet goed staat, die moet [url=https://apexcharts.com/docs/options/chart/zoom/]onder chart:. Ook al gebruik je volgens mij gewoon de default waardes.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:02:
@Devke Zou ook gewoon met unit moeten werken. Hoe voeg je die nu toe dan?

Wat overigen nog opvalt is dat je zoom: key niet goed staat, die moet [url=https://apexcharts.com/docs/options/chart/zoom/]onder chart:. Ook al gebruik je volgens mij gewoon de default waardes.
Ik heb de goede sensoren nogmaals teruggezet en nu werkt het wel. Niets veranderd aan de yaml. Spookt hier :-), dank voor je snelle reactie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds een tijdje draai ik HAOS op een VM in Proxmox. Deze draait op een N150 met 12GB geheugen. Hiervoor draaide ik op een 4GB RPI4.

Nu merkte ik de laatste tijd, dat regelmatig er veel geheugen consumeerd werd/wordt. Nu ben ik er achter dat tijdens/na het draaien van een backup het geheugen van de supervisor niet meer terugvalt.

Pas na een reboot zakt het geheugengebruik weer, maar zodra je weer een backuptaak start schiet deze weer omhoog. Zie bijgevoegd screenshot van Glances en Docker. Je ziet om 15.50 een sprong van 4.6 naar ruim 7 gb. Om 15.20 zie je die ook en pas met een reboot van 15.43 zakt die terug.

Zijn er meer mensen die dit herkennen of ervaren?

Ik kwam een soortgelijk topic tegen, maar daar is ook nog geen oplossing gevonden: https://community.home-as...sage-after-backups/943658

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNgvvRRLLYdnA1t8rVeEKH2EQPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZG0z5yFTnTgd25hxbF7Rekyb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVr_R6iDjlRZKBnpJxDlHx4n1qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xBwRkdmHkZM5j2Olln5ejqJW.png?f=fotoalbum_large

• manusjevanalles
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:50:
@manusjevanalles Inderdaad dat.
- Backup maken
- Oude verwijderen (niet hernoemen!)
- Niets doen met een melding over LTS
- Nieuwe zelfde entity id geven
- LTS wordt samengevoegd
Het is gelukt, echter nu hebben de sensoren die de kosten van energieverbruik bijhouden in het energiedashboard een nummer hoger gekregen. Nu ben ik alle bijgehouden kosten van elektriciteit kwijt.
Waarom zijn deze sensors veranderd?

Ik kan een backup terugzetten. Echter dat is wel veel gedoe want ik moet de USB weer helemaal toevoegen aan de vm, dan aan docker, dan HA starten etc. Als ik alleen de backup terugzet zonder de USB in te pluggen, dan start HA niet.

[ Voor 25% gewijzigd door manusjevanalles op 17-02-2026 18:13 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Pagina: 1 ... 376 377 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.