Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 394 395 Laatste
Acties:

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 12:11
@Gizz OK, maar waarom zegt hij dan dat ik dat op mijn mobiel moet doen in de Companion app?
Waar ik overigens ook weinig van begrijp.
Begrijp ik goed dat de Sonoff max is geconfigureerd voor Matter over WiFi
Dat ik bijvoorbeeld mijn oude Sonoff dongle moet flashen met Thread firmware, om die naast de Max te gebruiken als border router?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PCan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:32:
@Gizz OK, maar waarom zegt hij dan dat ik dat op mijn mobiel moet doen in de Companion app?
Wat bedoel je met dat?

De HA-companion app gebruik je om de sensor die je wil koppelen van alle benodigde informatie te voorzien zodat hij weet hoe hij met je Openthread-borderrouter moet verbinden en hij laat aan de betreffende apps/integrations in HA weten dat ze zich klaar moeten maken voor een nieuw apparaat dat gaat verbinden.

Als je geen Thread-netwerk met borderrouter hebt is het logisch dat de companion app zegt dat je iets mist?
Begrijp ik goed dat de Sonoff max is geconfigureerd voor Matter over WiFi
Dat was mijn vraag aan jou. Toen ik door het assortiment van Sonoff bladerde zag ik alleen maar Matter apparaten op basis van wifi. Maar ik heb niet élk product in hun assortiment gecheckt :) Als je even aangeeft welk apparaat het is of zelf op de betreffende productpagina van Sonoff kijkt zie je direct of er een wifi-icoontje bij staat of een Thread logo.

edit: verkeerd gelezen, dacht dat je het over je Matter Sonoff devices had die al gekoppeld zijn. Nee, je Max is niet geconfigureerd voor Matter over wifi. Wifi heb je al in huis door je wifi-router, daar heb je geen extra stick voor nodig. Trek die Max maar eens uit je HA-machine, dan zullen die Sonoff apparaten die via Matter over wifi gekoppeld zijn gewoon blijven werken.

Je Max is Zigbee óf Thread. Afhankelijk van de firmware.
Dat ik bijvoorbeeld mijn oude Sonoff dongle moet flashen met Thread firmware, om die naast de Max te gebruiken als border router?
Waar wilde je die Max voor toepassen? Als dat Zigbee is, dan heb je inderdaad een andere stick nodig voor Thread. Want hij kan óf een Zigbee-coördinator zijn, of een OpenThread-borderrouter. Niet beide tegelijk.

Als je die Max juist hebt gekocht om als OpenThread-borderrouter te gebruiken moet je die natuurlijk daarvoor gebruiken, niet je oude Sonoff dongle.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 08-05-2026 18:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• NICKS_AAN
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-05 21:53
Koepert schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:50:
[...]

Geen hulp voor je helaas maar wel interesse:

- Welk Rijkswaterstaat integratie bedoel je?
- Hoe heb je die "Enige drukte" toevoeging gekregen? De Waze travel time bij mij geeft alleen de duur weer. Of is het een template-tekst op basis van gemiddelde duur?
De Rijkswaterstaat integratie die ik dacht gevonden te hebben werkt dus niet... Gemini AI kwam vrij overtuigend over maar doordat er alleen A-wegen mogelijk zouden zijn heb ik het niet eens getest. Dat wilde ik nu wel doen maar kwam er dus achter dat het een dode link was.

Waze heb ik zo ingesteld (ook met AI yaml editor) dat het icoontje groen, geel of rood kleurt, op basis van reistijd. Daarbij gewoon een tekst erbij laten zetten. Dus die "enige drukte" is globaal gezien dat ik er wat langer over doe dan normaal, ofwel vanwege drukte, ofwel vanwege omleidingen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
marnie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Beetje off-topic maar waarom Nexcloud als Synology zelf een eigen cloud heeft: Drive Server?
offtopic:
Omdat je later misschien een ander merk NAS wilt? ;) Tegen vendor lock-in dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 09-05-2026 03:46 ]

Koop al mijn ads!

• PCan
@Gizz Tot zover bedankt voor je uitleg.
Zoals je op de afbeelding kunt zien was ik al een aardig eind op weg
Ik heb de Sonoff MAX geflashed naar de EFR32MG24 Thread RCP mode modus
Maar na deze recensies gelezen te hebben zakt de moed in mijn schoenen en ga ik ws voor een Zigbee sensor. MYGGSPRAY draadloze bewegingssensor, smart - IKEA Ik zoek een sensor om mijn aanrecht verlichting aan en vertraagd uit te schakelen. Nog een aanrader?

Ik wil mijn poging wel af maken, al was het maar omdat ik die uitdaging niet kan laten.
Moet ik die Zigbee max stoppen met negeren? Welke url voor toevoegen Thread integratie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoGvl8l3IEMGESKTlGhE_mMvO9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L52QN9mkTi1RZGohYbZEsptH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PCan op 09-05-2026 10:38 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Beginnersvraag. Ik heb jaren een Home Assistant draaiende gehad op een Raspberry Pi. Hier uiteindelijk vrij weinig mee gedaan, kon er geen feeling mee krijgen. Ook wil ik graag dat bepaalde dingen gewoon werken en de informatie betrouwbaar wordt opgeslagen ik ik niet vastzit aan specifieke apparaten.

Uiteindelijk ben ik overgestapt op Homey Pro, maar achteraf spijt van, want het kan iets heel simpels gewoon NIET, maar dat kreeg ik in Homeassistant ook niet voor elkaar. Plugwise kon het wel, maar dat is niet meer supported en mijn stekkers beginnen 1 voor 1 te falen waardoor mijn netwerkcontroller nu ook defect is.

In Plugwise had ik heel simpel apparaten ingesteld (op naam), dus ook 5 PV installaties. Als er een stekker of meter stuk ging, pakte ik een nieuwe en ging het meten gewoon door op hetzelfde device. Ik heb hierdoor vele jaren aan historie en kan van elke dag, week, maand, jaar en elk willekeurig tijdstip terugzien wat er is opgewekt. Ook kon je de gehele groep samenvatten en de totalen makkelijk inzien.

Plugwise ziet het device en met meetapparaat als aparte dingen waardoor je ook makkelijk een defecte meter kan wisselen.

Homey is duur en is me slecht bevallen, die kan dit gewoon niet. Je kan wel virtuele devices aanmaken, maar zodra je wisselt van fysiek device ben je de informatie alsnog kwijt, want het hangt gewoon aan elkaar. Ook kan je niet rapporteren. Ook iets basaals als een dagelijkse backup maken gaat niet, daar moet je voor betalen. Als ik stroomopwek wil zien van vorig jaar in Homey kan dat helemaal niet. Ik kan alleen maar een ribbelgrafiekje zien zonder informatie. Een Dashboard is een verzameling grafiekjes en meer niet. Gewoon waardeloos voor wat ik er mee wil doen.

Aangezien Home Assistant intussen de universele standaard lijkt te zijn geworden, wil ik dat toch nog een kans geven. Ik wil een paar dingen vooropgesteld.

Mijn zonnepanelenopwek meten, onafhankelijk van het fysieke apparaat. Bij vervangen moet het kunnen'doorlopen'.
  • De opwek samenvatten, dus de 5 installaties bij elkaar optellen.
  • Opwek en verbruiksinformatie goed inzichtelijk, op uur, dag, week, jaar etc, maar ook specifieke dagen kunnen terugzoeken.
  • Verlichting van Innr (Zigbee) schakelen met events, zoals bewegingsmelder, knop etc.
  • Interface waarin zonnestroom, verbruik van apparaten en de P1 meter netjes inzichtelijk te krijgen is.
Volgens mij vraag ik dan op zich niet zo veel, maar ik heb geen tijd om telkens het wiel uit te vinden, een systeem waar je 1 ding op 1000 manieren kan doen waarvan er 800 fout zijn etc.

Ik ben wel IT'er, maar geen programmeur, ik houd niet van het geknutsel met code of dingen zelf te moeten maken in mijn vrije tijd, dingen aanpassen is prima, maar ik wil beginnen met iets dat gewoon wérkt en van daaruit kan je altijd nog knutselen.

Is Home Assistant iets voor mij? Ik heb ook andere systemen gezien zoals HomeWizard, maar dat vind ik echt te gesloten en kan lang niet alles wat ik er van vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 09-05-2026 13:25 ]

• Hmmbob
  • Laatst online: 10:23
Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:52:
  • De opwek samenvatten, dus de 5 installaties bij elkaar optellen.
  • Opwek en verbruiksinformatie goed inzichtelijk, op uur, dag, week, jaar etc, maar ook specifieke dagen kunnen terugzoeken.
  • Verlichting van Innr (Zigbee) schakelen met events, zoals bewegingsmelder, knop etc.
  • Interface waarin zonnestroom, verbruik van apparaten en de P1 meter netjes inzichtelijk te krijgen is.
Volgens mij vraag ik dan op zich niet zo veel
Volgens mij zit alles wat je wil standaard in Home Assistant.

En statistieken door laten lopen kan door het oude apparaat te verwijderen en het nieuwe apparaat dezelfde naam te geven. Of eigenlijk, de naam van de sensoren gelijk te houden. Statistieken blijven dan behouden.

Verder leesvoer: https://www.home-assistant.io/docs/energy/

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 09-05-2026 14:16 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:12

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Fairy

Ik gebruik al jaren HomeWizard Energy en Home Assistant. Heb mijn Energiedata in zowel HomeWizard als Home Assistant. De koppeling met HA werkt volledig via lokale API.

Heb nog geen defecte P1 of kWh meter van ze sinds eerste installatie in 2021, dus weet niet precies wat er mogelijk is binnen HomeWizard voor een HW swap met behoud van data.

Heb enkel een defecte Energy Socket gehad, doordat die specifieke geen belangrijke data had, heb ik de defecte toen verwijderd en de vervanger toegevoegd met dezelfde naam. Voor HA werkte dit, met behoud van data. Was nog binnen garantie, dus HomeWizard had een nieuwe opgestuurd ter vervanging.

Home Assistant Configuratie V&A

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
De boel ge-update en het is weer eens zover. Ramses integratie werkt niet meer. Breaking changes waarschijnlijk “zucht”. Meer mensen met Ramses hier toevallig ?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:09
GeeMoney schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:55:
De boel ge-update en het is weer eens zover. Ramses integratie werkt niet meer. Breaking changes waarschijnlijk “zucht”. Meer mensen met Ramses hier toevallig ?
Wat ik zo snel zie is dat een custom component? Kun je eigenlijk dus maar één persoon voor aanwijzen als schuldige, en dat is de gebruiker die HA update zonder te controleren of zijn custom components daarna nog werken.

(Nee, ik controleer het ook niet. Maar ik heb ook zelden tot nooit issues. Alleen de SolarEdge modbus custom component heeft een tijdje regelmatig issues gehad met HA updates, maar dat is misschien ook alweer een jaar geleden).

• GeeMoney
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Wat ik zo snel zie is dat een custom component? Kun je eigenlijk dus maar één persoon voor aanwijzen als schuldige, en dat is de gebruiker die HA update zonder te controleren of zijn custom components daarna nog werken.

(Nee, ik controleer het ook niet. Maar ik heb ook zelden tot nooit issues. Alleen de SolarEdge modbus custom component heeft een tijdje regelmatig issues gehad met HA updates, maar dat is misschien ook alweer een jaar geleden).
Het enige alternatief is dus na een werkende config nooit meer updaten :+ .

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11
GeeMoney schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Totdat een leverancier van je devices hun API wijzigt en de oude uit de lucht haalt. Dan zul je moeten updaten en dan wil je niet door jaren aan changes moeten ploeteren

Home Assistant configuratie

• RobertMe
[...]

Dat is jou interpretatie ;)

Je kunt ook even wachten met updaten, zeker als je weet dat deze custom component vaker stuk gaat. En in de tussentijd opletten of er een nieuwe versie van de component uit komt / of anderen melden dat die werkt.

Of zoals sommigen doen: alleen naar de x.y.4 release van HA updaten. Aan het eind van de maand dus. Grootste kans dat custom components tegen die tijd compatibel zijn (uiteraard dan wel vooraf de updates van de components doen).

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik draai het op een Raspberry Pi 4
Gizz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:06:
[...]

Misschien goed om aan te vullen: dit probleem wordt niet veroorzaakt door een update van HAOS, maar simpelweg door je machine te rebooten. De ene keer is usb-device X sneller met initialiseren en praten met je OS, de andere keer usb-device Y, etc. En op volgorde van wie het eerst is krijgen ze een nummer toegekend.

Ook heeft dit niet specifiek met je z-wave stick of HAOS te maken, dit speelt bij elk usb-device en Linux.

De kans is nu nog net zo groot aanwezig dat de boel weer kapot gaat bij je als je nu reboot, ook al update je nu HAOS niet.

De enige juiste manier om dit te voorkomen is "serial-by-id" te gebruiken. De manier die je nu toepast werkt alleen betrouwbaar als je maar 1 usb-device hebt :P
Misschien een hele domme vraag, maar waar zou ik die device ids moeten vinden?

Als ik in de HA user interface naar terminal dan kom ik in een shell die core-ssh heet. Is dat de goede plek? Ik heb daar geen /dev/serial device en lsusb geeft ook geen enkel device.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Andre-85 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:44:
Misschien een hele domme vraag, maar waar zou ik die device ids moeten vinden?
Settings > System > Hardware > System hardware en dan even filteren op tty om ze snel te vinden.

Zo ziet het er bijvoorbeeld bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrZBAheANmnmuuUZSzDseIg3GA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7eVBQGjS7yUBaLjBZnDcM59v.png?f=user_large

Als je op zo'n regel klikt krijg je een pop-up waarin je makkelijk de /dev/serial/by-id/ kunt selecteren en kopiëren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:05
[...]

De enige optie is een backup / image / snapshot maken vóór je de update doet én de update pas aan het einde vd maand doen zodat developers de tijd hebben om problemen op te lossen.

Mede daarom draai ik HAOS op proxmox 😉

[ Voor 5% gewijzigd door edwin2021 op 09-05-2026 20:59 ]

• GeeMoney
  • Nu online
edwin2021 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:58:
[...]

De enige optie is een backup / image / snapshot maken vóór je de update doet én de update pas aan het einde vd maand doen zodat developers de tijd hebben om problemen op te lossen.

Mede daarom draai ik HAOS op proxmox 😉
Ik heb hem inmiddels weer aan de praat.

Het probleem is dat zaken binnen HA gewoon veelvuldig stuk gaan (wie zijn schuld het is boeit niet). Push dan ook die updates niet zo met die notificaties. Nu was het weer een component die ontbrak wat in een nieuwere HAOS blijkbaar weer zit en waar ramses weer gebruik van ging maken. Dus 1 van de twee updaten zegt krak. Dit keer had ik HAOS geüpdatet omdat mijn ramses nou net zo lekker stabiel was :9 .

Homey en Fibaro zijn ook niet heilig maar dat is in mijn 10 jaar op 1 hand te tellen.

Genoeg geklaagd, hij doet het weer :) .

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2026 21:04 ]

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 10:55
Tweakers,

Ik zit eraan te denken om Home Assistant Voice Preview Edition aan te schaffen, echter wil ik wel weten of mijn idee waarvoor ik het wil gebruiken wel mogelijk is en hoe ik dit in homeassistent kan verwerken.

Mijn wens is dat ik tegen de assistent kan zeggen "Hey xxx, film tijd" dat ik dan een wedervraag krijg "Via welke strreamdienst wil je film gaan kijken". Vervolgens kan ik aangeven "nlziet, disney etc". Waarna Home assistent dan mijn tv en nvidia shield pro aan doet en de app van de streamingdienst start. Vervolgens krijg iek de vraag of ik de lampen wil in stellen op film modes (zodat de lampen automatisch gaan dimmen als de film start, en weer helderder gaan op moment van pauze of stoppen film).

Is bovenstaande wel mogelijk om te maken?

• TheFes
Jboy1991 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:39:
Tweakers,

Ik zit eraan te denken om Home Assistant Voice Preview Edition aan te schaffen, echter wil ik wel weten of mijn idee waarvoor ik het wil gebruiken wel mogelijk is en hoe ik dit in homeassistent kan verwerken.

Mijn wens is dat ik tegen de assistent kan zeggen "Hey xxx, film tijd" dat ik dan een wedervraag krijg "Via welke strreamdienst wil je film gaan kijken". Vervolgens kan ik aangeven "nlziet, disney etc". Waarna Home assistent dan mijn tv en nvidia shield pro aan doet en de app van de streamingdienst start. Vervolgens krijg iek de vraag of ik de lampen wil in stellen op film modes (zodat de lampen automatisch gaan dimmen als de film start, en weer helderder gaan op moment van pauze of stoppen film).

Ja, dit kan met HA, maar ik heb zoiets zelf nooit gemaakt

• edwin2021
Jboy1991 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:39:
Tweakers,

Top dat het weer werkt, wat was de oplossing?

Vwb updates. Ik negeer de notificatie tot zeg maar de 25e en dan ga ik kijken. Btw, een normale user ziet de update notificaties niet eens, dat kan ook een oplossing zijn. Inloggen via normale user en pas eind vd maand even als admin.

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 10:55
edwin2021 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Top dat het weer werkt, wat was de oplossing?

Vwb updates. Ik negeer de notificatie tot zeg maar de 25e en dan ga ik kijken. Btw, een normale user ziet de update notificaties niet eens, dat kan ook een oplossing zijn. Inloggen via normale user en pas eind vd maand even als admin.
Verkeerde beantwoord?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb hier twee radio’s met Frontier Silicon aan boord. Beide prima aan te sturen vanuit HA.
Helaas is het contact met de Sangean WFR-27C recentelijk verloren. Ik kan de radio nog prima op zijn (DHCP) IP-adres bereiken, maar HA is het contact kwijt. Ik kan via de integratie van Frontier Silicon ook geen nieuwe radio toevoegen, HA ziet de radio dus niet op een ander adres of als nieuwe entiteit.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuRH9bm0ReSjHbKefB3i7UODL00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSXZeSUUo7mMmJpvVpZ2MGub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNAyfdCqtBLDdeH15tpKNHhDReQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGyikWZu4VMgE6iwmxvMJAix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGJ9yuer-_cnQTS6WU2NPOUp8Sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pplqhYnZQZkkuYbrub8xQE4D.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:27

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:32:
Ik heb hier twee radio’s met Frontier Silicon aan boord. Beide prima aan te sturen vanuit HA.
Helaas is het contact met de Sangean WFR-27C recentelijk verloren. Ik kan de radio nog prima op zijn (DHCP) IP-adres bereiken, maar HA is het contact kwijt. Ik kan via de integratie van Frontier Silicon ook geen nieuwe radio toevoegen, HA ziet de radio dus niet op een ander adres of als nieuwe entiteit.

Wat kan hier aan de hand zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt de Sangean waarschijnlijk al eens herstart, toch? En dan bedoel ik compleet stroomloos maken.

Ik meen mij te herinneren dat er een firmware update was die voor mij een tijdje geleden datzelfde probleem opgelost heeft. Maar ik kan mij vergissen.

Hoe is de wifi bereik van het apparaat? Er staat mij ook iets bij van een mDNS die goed moet kunnen werken voor dit apparaat. Mogelijk wil je daar eens naar kijken.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Hippe Lip

Hippe Lip

InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
Je hebt de Sangean waarschijnlijk al eens herstart, toch? En dan bedoel ik compleet stroomloos maken.
Nee, niet echt helemaal stroomloos. Er zitten namelijk ook (oplaadbare) batterijen in. Dat vind ik het mooie van die radio. Die worden altijd bijgehouden.
Die zal ik er eens uithalen en zo de radio écht stroomloos maken.
Ik meen mij te herinneren dat er een firmware update was die voor mij een tijdje geleden datzelfde probleem opgelost heeft. Maar ik kan mij vergissen.
Auto update staat ingesteld. En nu nog even nagekeken: de laatste versie zit erin.
Hoe is de wifi bereik van het apparaat? Er staat mij ook iets bij van een mDNS die goed moet kunnen werken voor dit apparaat. Mogelijk wil je daar eens naar kijken.
Daar had ik fikse problemen mee, maar die zijn nu sinds kort over.
Ik vraag me nu af of die verbetering samenvalt met de onbereikbaarheid voor HA. Zou dat aan de firmware update kunnen liggen, @InjecTioN?

<John O`Mill>

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:16

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip IP is niet toevallig aangepast?

• edwin2021
Router al opnieuw gestart? Daarna de switches, dan de accesspoints en als laatste elk apparaat wat via WiFi of kan op het netwerk zit.

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

Gizz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Settings > System > Hardware > System hardware en dan even filteren op tty om ze snel te vinden.

Zo ziet het er bijvoorbeeld bij mij uit:

[Afbeelding]

Als je op zo'n regel klikt krijg je een pop-up waarin je makkelijk de /dev/serial/by-id/ kunt selecteren en kopiëren.
Thanks!

Helaas lijkt er dan toch wat anders aan de hand te zijn. Ik heb uberhaupt geen tty devices in de lijst...
Iemand nog tips om dit verder te debuggen?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zou kunnen, want DHCP, maar zou HA dan niet een nieuwe radio moeten vinden met dit nieuwe IP-adres?

Nee, hij blijkt op een fixed IP-adres te zitten!

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 10-05-2026 09:43 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
Dat heb ik nu net gedaan. Opstarten gaat daarna prima, maar dan krijg ik hetzelfde probleem als wat ik al veel langer heb: de radio verbind prima met de WiFi (zie foto) en ik kan er ook gewoon verbinding mee maken als ik met de browser naar het IP-adres ga, maar hij laat de ‘gewone’ internetradiostations niet horen. Op de een of andere manier heeft-ie moeite met het verbinding maken met de zenders.

En HA kan nu nog steeds geen verbinding maken met de radio…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XETcho1pnfMS82jjzjDCgHG92DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgLIp1BERl0ZUk0y2QpfGkYw.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Nee, niet echt helemaal stroomloos. Er zitten namelijk ook (oplaadbare) batterijen in. Dat vind ik het mooie van die radio. Die worden altijd bijgehouden.
Die zal ik er eens uithalen en zo de radio écht stroomloos maken.

[...]

Auto update staat ingesteld. En nu nog even nagekeken: de laatste versie zit erin.

[...]

Daar had ik fikse problemen mee, maar die zijn nu sinds kort over.
Ik vraag me nu af of die verbetering samenvalt met de onbereikbaarheid voor HA. Zou dat aan de firmware update kunnen liggen, @InjecTioN?
Het is een variabele die in de situatie gewijzigd is, maar ik zie dat niet direct als oorzaak. Eerder als een bijkomend feit. De Wifi problemen die je aanhaalt hebben simpelweg een ander effect na de update.
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Dat heb ik nu net gedaan. Opstarten gaat daarna prima, maar dan krijg ik hetzelfde probleem als wat ik al veel langer heb: de radio verbind prima met de WiFi (zie foto) en ik kan er ook gewoon verbinding mee maken als ik met de browser naar het IP-adres ga, maar hij laat de ‘gewone’ internetradiostations niet horen. Op de een of andere manier heeft-ie moeite met het verbinding maken met de zenders.

[Afbeelding]
Ik zou je wifi problemen volledig op proberen te lossen. Zet de radio bijvoorbeeld eens in de buurt van de, of bij een andere, wifi access point, om te zien of de problemen aanhouden.

Wat ik bij een maatje heb gezien: die heeft een netwerk met dubbele NAT ivm een TP-Link DECO set, die automatisch een dubbele NAT opzet. Wanneer het ene apparaat in het wifi-netwerk hangt van de TP-Link apparaten (dus bijvoorbeeld een 192.168.68.0/24 IP-adres), en HA bijvoorbeeld direct op de router (met bijvoorbeeld een 192.168.1.0/24 IP-adres), dan kunnen ze elkaar moeilijk zien op het netwerk. Maar dan verwacht ik ook problemen met de wifi verbinding naar buiten.

Zou je dat eens kunnen onderzoeken? Mogelijk zal je vraag dan echter verplaatst moeten worden naar Netwerken

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Andre-85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Thanks!

Helaas lijkt er dan toch wat anders aan de hand te zijn. Ik heb uberhaupt geen tty devices in de lijst...
Iemand nog tips om dit verder te debuggen?
Je gebruikt HA op een Raspberry Pi 4. Doe je dat via een Docker container of heb je HAOS erop staan?

Als je dat onder Docker draait, zul je de apparaten onder het OS van de Pi moeten identificeren. Je kan dat via de command line doen met
code:
1
ls -l /dev/serial/*
Ik ben benieuwd wat de output is.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:37
Sinds gisteren is hier het icoon van esphome builder weg in de sidebar, heb cache al gecleared maar dit lost het niet op(en heb het op alle devices), heb esphome en ha ook niet ge-update alleen een aantal integraties binnen hacs.

iemand anders hier ook last van?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheMystery Hier nergens last van. Al eens een volle restart gedaan?

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:40:
[...]

Je gebruikt HA op een Raspberry Pi 4. Doe je dat via een Docker container of heb je HAOS erop staan?

Als je dat onder Docker draait, zul je de apparaten onder het OS van de Pi moeten identificeren. Je kan dat via de command line doen met
code:
1
ls -l /dev/serial/*
Ik ben benieuwd wat de output is.
Ik gebruik HAOS. De Conbee stick lijkt niet gevonden te worden sinds de update van HAOS 15.x naar 17.3.

Lorem

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:37
Septillion schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:17:
@TheMystery Hier nergens last van. Al eens een volle restart gedaan?
Heb net toevallig haos ge-update, dus ook volledig geherstart

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 16:07
Ik heb hulp nodig. Ik ben op zoek naar het gasverbruik van de laatste 60 minuten. Het huidige uur heb ik wel gevonden. Het liefst dat deze waarde in een helper wordt geplaatst. Ik heb veel gezocht en geprobeerd. maar niets werkt zoals ik nodig heb. O.a.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 sensor:
  - platform: statistics
    name: "Usage Last Hour"
    entity_id: sensor.your_sensor
    state_characteristic: change
    max_age:
      minutes: 60
Maar dat krijgt geen unique_id, dus daar kan ik niets mee, zelfs niet meer verwijderen.

Iemand een suggestie voor mij?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stelling Een unique_id is niet nodig om een entity te gebruiken op een dashboard. Het is alleen nodig om aanpassingen aan de entity te doen via de GUI. Dus dat zou er geen reden voor mogen zijn. Maar je mag bij een statistics sensor ook gewoon een unique_id toevoegen. Maar nogmaals, niet nodig om hem te gebruiken.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 23:35
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:52:
[...]

[Afbeelding]
Heb je 1 netwerk thuis, of heb je dingen verspreid over meerdere netwerken? In het geval van meerdere netwerken: zit HA in een ander netwerk dan de radio? Zit de radio in hetzelfde netwerk als dat jouw PC/laptop/mobiel/ander device zit?

• TheFes
@stelling nog als aanvulling op de post van @Septillion: om een in YAML geconfigureerde entity kunnen verwijderen, moet je eerst de YAML verwijderen en daarna zorgen dat de YAML config opnieuw ingeladen is. Afhankelijk van de integratie kan dat via Developer Tools > YAML of via een HA Core herstart

• Hippe Lip

Hippe Lip

InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Het is een variabele die in de situatie gewijzigd is, maar ik zie dat niet direct als oorzaak. Eerder als een bijkomend feit. De Wifi problemen die je aanhaalt hebben simpelweg een ander effect na de update.

[...]

Ik zou je wifi problemen volledig op proberen te lossen. Zet de radio bijvoorbeeld eens in de buurt van de, of bij een andere, wifi access point, om te zien of de problemen aanhouden.
Het gekke is dat ik naar mijn idee helemaal geen wifiprobleem heb. De webpagina op die radio kan ik namelijk probleemloos bereiken op z’n IP-adres.

Vandaar mijn vraag hier: wat kan er aan de hand zijn dat die HA-integratie van Frontier Siliconde radio niet kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuRH9bm0ReSjHbKefB3i7UODL00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSXZeSUUo7mMmJpvVpZ2MGub.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

tagican schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:22:
Heb je 1 netwerk thuis, of heb je dingen verspreid over meerdere netwerken? In het geval van meerdere netwerken: zit HA in een ander netwerk dan de radio? Zit de radio in hetzelfde netwerk als dat jouw PC/laptop/mobiel/ander device zit?
Alles zit op één netwerk en zonder onderverdeling in welke zin ook.
Het WiFi-deel lijkt dus niet het probleem. Daarom snap ik niet dat HA geen (logische) verbinding met de radio kan maken.

<John O`Mill>

• edwin2021
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Het gekke is dat ik naar mijn idee helemaal geen wifiprobleem heb. De webpagina op die radio kan ik namelijk probleemloos bereiken op z’n IP-adres.

Vandaar mijn vraag hier: wat kan er aan de hand zijn dat die HA-integratie van Frontier Siliconde radio niet kan vinden?

[Afbeelding]
Dit edwin2021 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" al gedaan?

En dan bedoel ik echt alle netwerk verbondenspullen op ieuw opstarten geen enkel apparaat uitgezonderd.

[ Voor 6% gewijzigd door edwin2021 op 10-05-2026 17:47 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:38
Ik draai op dit moment HA op een rpi4 met 4GB geheugen. Processor lijkt het prima te trekken, maar mijn geheugen zit structureel boven de 60-65%.

Zou een overstap naar een Thinclient T630 met 8GB zinvol zijn, of bijv een rpi5 met 8GB?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Driek Een OS is altijd hebberig qua RAM. Als het over denkt te hebben laat het er gewoon meer instaan. Mijn VM doet het ook met 4GB. Alleen als je zware apps draait lijkt me meer geheugen nuttig.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 14:24
Kan iemand mij vertellen / in de richting wijzen hoe en waar ik de ontbrekende cirkel van Energy Distribition weer terug kan krijgen?

Ik heb HomeWizard en DSMR integraties al een keer opnieuw geïnstalleerd, maar het krijg het niet opgelost, dus stel hier maar eens de vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CQnZAIB3GsH7hEHZ_rvM0G7j4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQg3O9KI55barJ6LcneZM67c.jpg?f=fotoalbum_large

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-05 17:17
Driek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:59:
Ik draai op dit moment HA op een rpi4 met 4GB geheugen. Processor lijkt het prima te trekken, maar mijn geheugen zit structureel boven de 60-65%.

Zou een overstap naar een Thinclient T630 met 8GB zinvol zijn, of bijv een rpi5 met 8GB?
Ik heb een HA Yellow waar ik de cm4 door een cm5 met 8GB heb vervangen. 2.1GB in gebruik nu. En betere performance, algemeen snappier, maar zeker met dingen als ESPHome compile acties.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 23:35
Mk23 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:15:
Kan iemand mij vertellen / in de richting wijzen hoe en waar ik de ontbrekende cirkel van Energy Distribition weer terug kan krijgen?

Ik heb HomeWizard en DSMR integraties al een keer opnieuw geïnstalleerd, maar het krijg het niet opgelost, dus stel hier maar eens de vraag.

[Afbeelding]
Is het niet een visuele bug? Control + shift + R zou dan al wat kunnen oplossen. Eventueel nog even kijken in een andere browser / private venster om dat uit te sluiten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

edwin2021 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Dit edwin2021 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" al gedaan?

En dan bedoel ik echt alle netwerk verbondenspullen op ieuw opstarten geen enkel apparaat uitgezonderd.
Nee, dat is nogal een behoorlijke klus, tenzij je simpelweg de stroom van het hele huis uitschakelt. Dan is echt alles los en uit geweest.
Dat zou voldoen aan je verzoek, @edwin2021?

Wat is het nut van een dergelijke actie?
Wat gaat er dan gebeuren dat de oplossing zou kunnen zijn?

<John O`Mill>

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Heeft iemand misschien tips om motionblinds Bluetooth betrouwbaar te maken? Het stop zeer vaak met werken en dan is enigste oplossing opnieuw op starten van ha. Ze zijn direct verbonden met raspberry pi die home assistent draait (in het verleden via esp proxy maar ook daar problemen).

Zover als ik kan zien het niet bereik, aangezien het direct zicht lijn is.

Ik gebruik een script om alle 5 blinds te openen, 1 voor 1 met tussen pauzes. Soms doen ze allemaal andere keer stop naar 1 blind of 4 blinds.

Als het niet werkt krijg ik iets van dat Bluetooth service niet beschikbaar is. Om het fixen moet ik dat home assistent opnieuw opstarten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Hmmbob schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Volgens mij zit alles wat je wil standaard in Home Assistant.

En statistieken door laten lopen kan door het oude apparaat te verwijderen en het nieuwe apparaat dezelfde naam te geven. Of eigenlijk, de naam van de sensoren gelijk te houden. Statistieken blijven dan behouden.

Verder leesvoer: https://www.home-assistant.io/docs/energy/
Ah, dat gelijk houden van de sensoren dat zou echt een van de grootste problemen die ik heb met HA oplossen.

Als het goed is ontvang ik morgen de HA Zigbee antenne, dan ga ik de Raspberry weer imagen en configureren en ermee aan de slag (USB SSD). In de tussentijd zal ik me even moeten verdiepen in wat best practices m.b.t. het benoemen van apparaten, want dat moet je denk ik ook in 1x goed doen dan.

Als iemand een goed advies heeft over een goede naamconventie voor devices, dan hoor ik het graag.

Mijn Solar installaties heten in Plugwise PV01 t/m PV05 (met wat extra spul erachter). Maar in Plugwise kan ik er elke gewenste naam aan hangen, daar zit het werkelijke ID op de andere laag en dan heb je daar geen last van.

Ik heb er wel zin in om er weer mee te gaan stoeien. Hoop alleen dat ik dit keer niet te snel uit het veld wordt geslagen zodra het aankomt op betrouwbare statistieken verzamelen en weergeven, want daar strandde ik altijd op.

Enige wat jammer is, is dat ik een hoop geld heb uitgegeven aan Homey Pro, terwijl dit uiteindelijk mijn probleem helemaal niet oploste. Want die kan helemáál niet wat ik wil.

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 11-05-2026 08:51 ]

• Hmmbob
Fairy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Ah, dat gelijk houden van de sensoren dat zou echt een van de grootste problemen die ik heb met HA oplossen.
@TheFes heeft dat vaker gedaan en weet het exacte stappenplan.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Ik maak al best lang met veel plezier gebruik van https://github.com/bernikr/lovelace-notify-card, maar sinds de laatste 2 updates doet hij het niet meer. (het is een card waar je een tekst in kunt vullen die je vervolgens via notify naar een ontvanger verstuurt).

Herkent iemand dit probleem en/of heeft iemand een alternatief?

Zo ziet de card er nu uit, links van de verstuurknop zou normaal een tekstveld zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7LyLpV5rShr4GgO4KOtKofyAU4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ol2VsuK2DoiIPluN8i8xesnw.png?f=user_large

This too shall pass

• TheFes
Fairy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Als het goed is ontvang ik morgen de HA Zigbee antenne, dan ga ik de Raspberry weer imagen en configureren en ermee aan de slag (USB SSD). In de tussentijd zal ik me even moeten verdiepen in wat best practices m.b.t. het benoemen van apparaten, want dat moet je denk ik ook in 1x goed doen dan.

Als iemand een goed advies heeft over een goede naamconventie voor devices, dan hoor ik het graag.

Mijn Solar installaties heten in Plugwise PV01 t/m PV05 (met wat extra spul erachter). Maar in Plugwise kan ik er elke gewenste naam aan hangen, daar zit het werkelijke ID op de andere laag en dan heb je daar geen last van.

Ik heb er wel zin in om er weer mee te gaan stoeien. Hoop alleen dat ik dit keer niet te snel uit het veld wordt geslagen zodra het aankomt op betrouwbare statistieken verzamelen en weergeven, want daar strandde ik altijd op.

Enige wat jammer is, is dat ik een hoop geld heb uitgegeven aan Homey Pro, terwijl dit uiteindelijk mijn probleem helemaal niet oploste. Want die kan helemáál niet wat ik wil.
De stappen:
  1. Maak een backup
  2. Noteer de huidige entity_id's van je sensoren waarvan je de Long Term Statistics wil gaan overzetten
  3. Verwijder de oude integratie die deze entities bevat
  4. Check in developer tools > states of de oude entities weg zijn
  5. Installeer de nieuwe integratie
  6. Hernoem de nieuwe entities naar de oude entity_ids's
  7. (optioneel) hernoem de entity_id's opnieuw als je bijvoorbeeld de verwijzing naar de oude integratie er uit wil halen
Voor sommige sensoren, bijvoorbeeld voor je energie van en naar het grid, kan het ook handig zijn om een template sensor aan te maken. Dan hoef je in de toekomst alleen de verwijzing in de template sensor naar de bronsensor aan te passen. Nu je doe boel toch moet omzetten, kun je dat na stap 4 doen. Maak dan dus een template sensor aan met hetzelfde entity_id als de oude sensor. Verwijs bijvoorbeeld even naar een niet bestaande sensor en zorg met een availability template dat de sensor unavailable wordt.

Zodra de nieuwe integratie werkt, kun je dan naar de nieuwe sensor verwijzen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sharky Er zijn wat updates doorgevoerd zodat meer native onderdelen in de UI gebruikt worden. Waarschijnlijk dat de integratie nog non-native zaken wil gebruiken. Ik zie dat de laatste update van die integratie 5 jaar oud is dus dat die niet meer de laatste standaarden gebruikt kan ik begrijpen. Je zou de maker een berichtje kunnen sturen.

• Sharky
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Septillion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:17:
@Sharky Er zijn wat updates doorgevoerd zodat meer native onderdelen in de UI gebruikt worden. Waarschijnlijk dat de integratie nog non-native zaken wil gebruiken. Ik zie dat de laatste update van die integratie 5 jaar oud is dus dat die niet meer de laatste standaarden gebruikt kan ik begrijpen. Je zou de maker een berichtje kunnen sturen.
Ja viel mij ook al op dat er er al lang niet meer aan is gewerkt. Misschien moet ik maar een alternatief zoeken ...

This too shall pass

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
De zonnepanelen zijn in gebruik en ik heb de omvormer (GoodWe) gekoppeld aan HA. De HomeWizard P1 meter was al gekoppeld. Heb ik het op deze manier goed gedaan? De waardes lijken te kloppen. Ik ga nog verdiepen in het maken van een dashboard maar dan wil ik dit eerst goed hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnFEFoTy1kSZTT1jc8QyOvSmpSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYHN1qz9BbNbshnNNmPIbT0J.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeZlwV1pmaeuOZ5bd0VgP0Y7V1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0MHOqrd19tgqNdNMDzrQPfvq.png?f=fotoalbum_large

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Beun Als je waardes kloppen, dat klopt het :)

Je kunt nog Grid carbon footprint invullen aan de hand van de Electricity Maps integration. Dan heb je linksboven geen gapend gat meer, maar een groene cirkel waarmee je kan zien hoeveel geïmporteerde energie low-carbon is. En je hebt dan de extra statistiek 'low-carbon energy consumed'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRF2hFtZf0KM-BCi0vV_gTHy5Mw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7wUvlZ2KtKpcwpm9kB5rseXy.png?f=fotoalbum_large
Zo ziet het er bij mij uit. Ik heb dan weer een gat linksonder, helaas. Maar linksboven dus Low-carbon :)

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 11-05-2026 11:38 . Reden: Plaatje erbij ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Beun Lijkt op zich goed. Enige punt, heb je ook aan all time sensor van je PV ipv een dag-sensor? Dan zou ik die pakken.

En dit is alleen het energie deel (energy). Mocht je ook vermogens (power) willen zien in een Now tabblad moet je daarvoor los de power entities voor import, export (negatief) en PV opgeven.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
@Gizz en @Septillion bedankt voor de snelle reactie! Ik kan weer dieper in het konijnenhol ;) Op de lijst staan dynamische prijzen weergeven (mijn contract bij Zonneplan gaat bijna in), omvormer uitschakelen bij negatieve prijzen en een grafiek met de voorspelling m.b.t. de zonne-uren.

Betreft de sensor; Ik denk dat ik de juiste heb gevonden (Energy i.p.v. Energy Today).

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 14:24
tagican schreef op maandag 11 mei 2026 @ 00:10:
[...]

Is het niet een visuele bug? Control + shift + R zou dan al wat kunnen oplossen. Eventueel nog even kijken in een andere browser / private venster om dat uit te sluiten.
Nee, geen bug. Werkt niet op laptop, mijn mini pc en op de telefoon met verschillende browsers.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mk23 Full restart gedaan?

Enige andere dat ik mij kan bedenken is dat je een bijtende custom component hebt geladen.

• amarok
  • Laatst online: 13-05 19:36
Afgelopen weekend heb ik op een Amazon Echo Show 5 (2nd gen) een jailbreak uitgevoerd en LineageOS 18.1 erop geïnstalleerd. In Home Assistant heb ik de View Assist app en integraties geïnstalleerd en op de Echo de VACA client om Home Assistant te tonen.

Op dit moment gebruik ik de Echo als mediaplayer en om foto's uit Immich te tonen.

Wat ik nog graag zou willen is dat de header van Home Assistant niet getoond wordt, maar ik hem wel kan oproepen. Dan worden de foto's echt fullscreen getoond.

De foto's worden getoond op een tabblad van een HA dashboard. Ik vermoed dat je daar wellicht een lovelace component voor hebt om de header van HA uit te schakelen (maar wel oproepbaar te laten zijn), maar ik heb geen idee welke en hoe dit gedaan kan worden.

Iemand enig idee?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:45
Beun schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:43:
@Gizz en @Septillion bedankt voor de snelle reactie! Ik kan weer dieper in het konijnenhol ;) Op de lijst staan dynamische prijzen weergeven (mijn contract bij Zonneplan gaat bijna in), omvormer uitschakelen bij negatieve prijzen en een grafiek met de voorspelling m.b.t. de zonne-uren.

Betreft de sensor; Ik denk dat ik de juiste heb gevonden (Energy i.p.v. Energy Today).
Nordpol integratie voor dynamische prijzen

• TheFes
0xygen500 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Nordpol integratie voor dynamische prijzen
Er is ook een custom Zonneplan integratie. Hoef je niet zelf om te rekenen naar de Zonneplan prijzen (en Norpool geeft kwartierprijzen, maar Zonneplan gebruikt nog uurprijzen).

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:45
TheFes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Er is ook een custom Zonneplan integratie. Hoef je niet zelf om te rekenen naar de Zonneplan prijzen (en Norpool geeft kwartierprijzen, maar Zonneplan gebruikt nog uurprijzen).
Ohja is ook zo. heeft zelfs Zonneplan integratie draaiend

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:34:
@Beun Als je waardes kloppen, dat klopt het :)

Je kunt nog Grid carbon footprint invullen aan de hand van de Electricity Maps integration. Dan heb je linksboven geen gapend gat meer, maar een groene cirkel waarmee je kan zien hoeveel geïmporteerde energie low-carbon is. En je hebt dan de extra statistiek 'low-carbon energy consumed'.

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit. Ik heb dan weer een gat linksonder, helaas. Maar linksboven dus Low-carbon :)
Hmm, dat gat linksonder zou dan iets van je Batterij of Grid moeten worden.

Misschien een bedrag dat je met de batterij bespaard hebt?

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-05 09:07

Donixon

Move is de tip.

Evertt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 06:27:
Kan ik Home Assistant met de rpi5 nextcloud erop zetten zodat deze ook te benaderen is vanuit buiten huis. Zodat deze een server wordt. Ik zie alleen dat je next cloud op HA kan maar niet dat je een eigen server kan draaien.

Of is RPI5 daar te licht voor?

Wil het gebruiken voor het opslaan van een password kluis
Kan niet echt een duidelijk vraag uit je bericht halen, maar denk dat een antwoord voor je is: Docker.
Heb zowel HA als NextCloud (beste de AIO) draaien in docker. Snap alleen je combo met HA>NC niet?

Over het openbaar maken van NC en HA; als je er al niet uitkomt hoe dit het beste te hosten, adviseer ik niet om dingen openbaar te maken van buiten :P

<o/

• PCan
Waarom krijg ik nog steeds deze nieuwe meldingen, terwijl ZHA al jaren is verwijderd?
Er is geen ZHA integratie meer in mijn HA.
En, hoe verwijder ik deze?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUpw32R8hT6siFW4u1rSjaG4FEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqrgZ3NYW3eKS0Lwnq5arTfv.jpg?f=fotoalbum_large

• BiG-GuY

BiG-GuY

PCan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:46:
Waarom krijg ik nog steeds deze nieuwe meldingen, terwijl ZHA al jaren is verwijderd?
En, hoe verwijder ik deze?[Afbeelding]
Stop met negeren klikken, herstart HA. De dongles die niet meer aangesloten zijn, zouden niet meer zichtbaar moeten zijn. Zodra je iets negeert blijft dat permanent opgeslagen.

• Hmmbob
Nou, ik denk dat er iets van nieuwe hardware detectie is want mijn Sonoff dongle voor Zigbee2mqtt werd ook ineens herkend voor ZHA... Eenmalig genegeerd en sindsdien niet meer terug gezien.

• PCan
Nu wil Zigbee2MQTT weer niet starten
Hij wordt al groener.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Na6kIs-vwrbqPVHBSiCtUL4YLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz5IyUsbuyaWYo1BbD9hNS8m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PCan op 11-05-2026 19:19 ]

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02
Donixon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Kan niet echt een duidelijk vraag uit je bericht halen, maar denk dat een antwoord voor je is: Docker.
Heb zowel HA als NextCloud (beste de AIO) draaien in docker. Snap alleen je combo met HA>NC niet?

Over het openbaar maken van NC en HA; als je er al niet uitkomt hoe dit het beste te hosten, adviseer ik niet om dingen openbaar te maken van buiten :P
Ik wil best kijken voor docker op mij synology ds225+ met HA. Wat mij tegen houd is dat de nas 24uur per dag aan staat inclusief de harde schijven. Met de rpi5 is dat ook maar heeft geen draaiende delen.

• edwin2021
Hippe Lip schreef op maandag 11 mei 2026 @ 01:38:
[...]

Nee, dat is nogal een behoorlijke klus, tenzij je simpelweg de stroom van het hele huis uitschakelt. Dan is echt alles los en uit geweest.
Dat zou voldoen aan je verzoek, @edwin2021?

Wat is het nut van een dergelijke actie?
Wat gaat er dan gebeuren dat de oplossing zou kunnen zijn?
Het nut van de actie is dat de registers van de router reset, idem voor netwerk apparatuur. Het opnieuw opstarten van elk Device zorgt ervoor dat deze onmiddellijk een nieuw dhcp adres opvraagt in de router en daarmee klopt de uitgifte van de dhcp server. Daarom is het ook zo belangrijk om het met elk Device te doen (telefoon, printer, deurbel smart oven enz.)

En ja, spanning eraf (15 seconden) kan ook maar dan loop je de kans dat netwerkapparatuur nog niet klaar is als een Device een nieuw IP adres via dhcp opvraagt.

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
PCan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:46:
En, hoe verwijder ik deze?[Afbeelding]
Ik krijg ze ook sinds 2026.5.x

Canon 5dMkIV

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCan ZHA ga je nooit uit je genegeerde lijst krijgen als je Z2M draait (of in ieder geval geen ZHA op die dongle). Maar goed, daarvoor is je negeerlijst.

Maar waarom heb je 3 dongles? Of heb ik wat gemist?

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 11-05-2026 19:43 ]

• PCan
@Septillion Ik werk standaard met de Sonoff Zigbee Bridge P, die werkt al jaren prima. Maar vooral in Ewelink.
Daarnaast had ik de Sonoff Dongle Plus E in de HA host. Die werkte ook goed.
Maar omdat ik ook Matter wilde, kocht ik de SonOff Dongle Max Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lmPMLzAqN-Sp3ANznUSiMhLRIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fo6ZqZGH0eFPDhp6ZkquZf2.jpg?f=fotoalbum_large Die kan je op 4 manieren gebruiken.
Maar toen kwam ik op het domme idee om een IKEA Matter over Thread Myggspray, beweging sensor te kopen.
Dat koste mij 9,- en 3 dagen zinloos geklooi om hem aan de praat te krijgen.
Dus vanmorgen heb ik die maar weer teruggezet naar Zigbee (zie boven).

Zojuist de Sonoff SNZB-06P Presence sensor met ingebouwde schemersensor binnen gekregen.
€13,55 voor topkwaliteit. Dat Ikea ding laat ik ff liggen.

Vanmorgen ontdekte ik dat Zigbee2Mqtt gestopt was. En niet meer wilde starten.
Dat lag aan verkeerd ingevulde server onder mqtt. Ik had een lijst aan rode regels in de log.
Na, naar mijn mening, de juiste instellingen, is daar was nog 1 rode regel van over.
Zie eerder.
Servernaam in Zigbee2MQTT App configuratie gewijzigd in "mqtt://core-mosquitto:1883"
Probleem opgelost. de App loopt normaal.

Dit zegt SonOff;
USB-verbinding het apparaat brengt communicatie met de host tot stand via de seriële USB-poort Methode 1: ondersteun automatische ontdekking van seriële poorten

Nadat het via de USB-verlengkabel op de host hebt worden aangesloten, start Zigbee2MQTT rechtstreeks om het productmodel automatisch te herkennen en de configuratie te voltooien.

Methode 2: handmatige configuratie

Serial

port: <Device path, e.g. /dev/ttyUSBx> or <ID, e.g. /dev/serial/by-id...>
(Ik heb de juiste regel van Systeem/Hardware gekopieerd.)

baudrate: 115200
adapter: ember
rtscts: false

Maar nu schijnt er sinds de laatste Core update een probleem bij te zijn gekomen.
Er spoken restjes van ZHA op onze systemen rond, die voor die update niet voor kwamen.

[ Voor 3% gewijzigd door PCan op 13-05-2026 12:11 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCan De ZHA melding zal altijd blijven. En zolang deze in de negeerlijst staat is ZHA in ieder geval geen probleem. Maat Thread moet hem natuurlijk niet ook proberen te benaderen.

Er is wel wat serial werk op de achtergrond aangepast ja. Maar ik heb geen storm aan issues voorbij zien komen qua Z2M.

En in Z2M gebruik je hopelijk een serial/by-id path?

• PCan
Septillion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:23:

En in Z2M gebruik je hopelijk een serial/by-id path?
/dev/serial/by-id/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Max_MG24_e27c4690f1f0ef12acc4bf0a6d9880ab-if00-port0

Zigbee2MQTT App doet het weer, hoefde alleen onder mqtt de server te veranderen in
"mqtt://core-mosquitto:1883"

[ Voor 18% gewijzigd door PCan op 13-05-2026 12:01 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik heb zelf twee ZBT-2, sinds de update naar 2026.5.0 kwamen er meerdere ZBT-2 modules bij. Heb ze toen even allemaal verwijderd geherstart en weer toegevoegd aan HA. Sindsdien zijn ze schoon zichtbaar.

Heb een van de twee in ZHA geconfigureerd de andere in Z2M. Beiden met een /dev/serial/by-id/. Moest tijdelijk Z2M stoppen om hem opnieuw toe te voegen.

Overigens heb ik geen problemen gehad met Z2M of ZHA met de upgrade, het was puur voor de ZBT-2 updater.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 11-05-2026 20:53 ]

• RobertMe
Zal ik dan ook maar even melden dat ik met 2026.5 draaiende als container ineens een melding kreeg dat mijn Sonoff P gevonden is en of ik die met ZHA wilde gebruiken? :p

Enige rare is dat het hele device is niet "doorgezet" naar de container (want in gebruik met Z2M). Dus toevoegen zou never nooit werken omdat het gevonden device path helemaal niet bestaat in de container. Dat is een "slordigheidje" dat er IMO wel uit mag (controleren of het path wel bestaat, zo nee, negeer het apparaat / behandel het alsof het niet gevonden was).

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 11-05-2026 21:09 ]

• edwin2021
TheFes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:29:
[...]

De stappen:
  1. Maak een backup
  2. Noteer de huidige entity_id's van je sensoren waarvan je de Long Term Statistics wil gaan overzetten
  3. Verwijder de oude integratie die deze entities bevat
  4. Check in developer tools > states of de oude entities weg zijn
  5. Installeer de nieuwe integratie
  6. Hernoem de nieuwe entities naar de oude entity_ids's
  7. (optioneel) hernoem de entity_id's opnieuw als je bijvoorbeeld de verwijzing naar de oude integratie er uit wil halen
Voor sommige sensoren, bijvoorbeeld voor je energie van en naar het grid, kan het ook handig zijn om een template sensor aan te maken. Dan hoef je in de toekomst alleen de verwijzing in de template sensor naar de bronsensor aan te passen. Nu je doe boel toch moet omzetten, kun je dat na stap 4 doen. Maak dan dus een template sensor aan met hetzelfde entity_id als de oude sensor. Verwijs bijvoorbeeld even naar een niet bestaande sensor en zorg met een availability template dat de sensor unavailable wordt.

Zodra de nieuwe integratie werkt, kun je dan naar de nieuwe sensor verwijzen.
Newbie hier. Kun je dat van die Template sensoren iets verder uitleggen. Zit hier met hetzelfde dat de dsmr4 meter vervangen s door een dsrm5 meter. Ik heb de oude entities genoteerd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@edwin2021 Van meter wisselen is voor HA geen device wissel. Immers is de meter geen device in HA, dat is waarmee je hem uit leest.

Dus gewoon de P1 overprikken in de nieuwe meter en gaan

• Sharky
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Septillion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:17:
En net toen ik een berichtje wilde sturen was er al een update :D

This too shall pass

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:39
Septillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:57:
@edwin2021 Van meter wisselen is voor HA geen device wissel. Immers is de meter geen device in HA, dat is waarmee je hem uit leest.

Dus gewoon de P1 overprikken in de nieuwe meter en gaan
De nieuwe meter zal weer op 0 beginnen op alle telwerken. Hoe gaat HA daar mee om?

Ik zit namelijk mogelijk met hetzelfde probleem. Mijn DSMR5 meter werkt op zich prima, maar de communicatie met de netbeheerder is sinds kort zo goed als weg. In de afgelopen maand heeft hij 1 maal de standen doorgestuurd, dus ik verwacht een keer een berichtje van Stedin dat ze de meter willen vervangen. Gaat mijn historie dan de mist in (zou jammer zijn) of trekt hij dat vanzelf weer recht?

Ik gebruikt overigens dit om de P1 standen in HA te krijgen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:23

paQ

Heb ik ergens iets gemist nav een tibber intergratie?
Tot enkele weken geleden bleef hij een uurtje of 14 - 16 beschikbaar, maar dat is nu nog maar enkele uurtjes. Ik moet de integratie dan herladen, maar dat 'werkt' sinds enkele dagen plotseling ook niet meer :?
Dan moet ik HA echt herstarten zodat hij het vervolgens weer 4 uurtjes doet, en dan valt hij weer stil.

In de tibber app is de pulse gewoon bereikbaar dus het heeft niets met verbinding te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0soU-gw7pA716GBHmEL9DtkQUDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nVRzrfTpQkQG9zFDwiDpaVr.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HuismAndré
  • Laatst online: 10:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Out.of.Control schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:54:
[...]

De nieuwe meter zal weer op 0 beginnen op alle telwerken. Hoe gaat HA daar mee om?
Helemaal prima. Hij zal het als een reset zien en gewoon doortellen qua verbruik. Maar zelfs andersom is niet zo'n groot probleem. Dan zoek je een paar dagen later gewoon de uitschieter die dat veroorzaakt heeft op en past die aan naar een realistische waarde.

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 12-05-2026 11:42 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Out.of.Control Juist helemaal prima, daarvoor is de state class van total increasing er. Een afname (incl dus reset naar 0) wordt door HA als reset gezien. En zal dus dat als nieuwe waarde zien om mee te rekenen ipv het als change met de vorige waarde te vergelijken. Gezien de nieuwe waarde 0 is zal dit dus alleen als nieuw startpunt gezien worden zonder cumulatief verschil.

Alleen als je van woning wisselt naar een andere bestaande meter kan dit even gek zijn. Indien de nieuwe meter hoger is zal dat dus als grote stap gezien worden. Maar ook als deze dus lager is dan de oude meter zal dit dus door HA als reset gezien worden waarna het de nieuwe waarde als change ziet. Beide zal dus resulteren in een eenmalige piek. Maar deze piek kan je gewoon corrigeren via Settings => Dev tools => Statistics*

* Ja, vond het altijd al beetje vreemd dat dit onder Dev tools zit. Maar nu Dev tools ook uit het menu is vind ik het helemaal een vreemde locatie geworden.

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:07:
Heb ik ergens iets gemist nav een tibber intergratie?
Tot enkele weken geleden bleef hij een uurtje of 14 - 16 beschikbaar, maar dat is nu nog maar enkele uurtjes. Ik moet de integratie dan herladen, maar dat 'werkt' sinds enkele dagen plotseling ook niet meer :?
Dan moet ik HA echt herstarten zodat hij het vervolgens weer 4 uurtjes doet, en dan valt hij weer stil.

In de tibber app is de pulse gewoon bereikbaar dus het heeft niets met verbinding te maken.

[Afbeelding]
Op welke HA core versie zit je? In 2026.5.0 was er een issue met de Tibber integratie die dit soort problemen veroorzaakte, in .1 opgelost.

• paQ

paQ

Sjoop1985 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:06:
[...]

Op welke HA core versie zit je? In 2026.5.0 was er een issue met de Tibber integratie die dit soort problemen veroorzaakte, in .1 opgelost.
Sinds gisteravond op core 5.1 (supervised)
En desondanks al weer 4 keer frozen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7qKNyfVGAkJYnzH-IsROc70CYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZ1Z37PFSxVHxcl6p9gMx4BP.png?f=fotoalbum_large

• paQ

paQ

@Sjoop1985
Deze (eigenlijk debiele) workaround werkt vooralsnog. Integratie sluiten, wachten, weer starten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Tibber herstel elke 2 uur
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: "/2"
action:
  - action: homeassistant.disable_config_entry
    data:
      config_entry_id: 3d8d9cccac160be16bb9c8382cada569
  - delay: "00:00:15"
  - action: homeassistant.enable_config_entry
    data:
mode: single

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik heb de afgelopen dagen weer wat mislukte logins gehad:
Logger: homeassistant.components.http.ban
Bron: components/http/ban.py:140
Integratie: HTTP (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 12 mei 2026 om 07:43:17 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 11:04:53
  • Login attempt or request with invalid authentication from 172.70.47.26 (172.70.47.26). Requested URL: '/api/config'. (Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1)
  • Login attempt or request with invalid authentication from 104.23.170.68 (104.23.170.68). Requested URL: '/api/config'. (Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1)
  • Login attempt or request with invalid authentication from 172.71.99.150 (172.71.99.150). Requested URL: '/api/config'. (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/148.0.0.0 Safari/537.36 Edg/148.0.0.0)
Lijken allemaal Cloudflare IP adressen te zijn. Ik gebruik Cloudflare als DNS, maar ik zie niet in wat die met /api/config moet en waarom die zich voor zou doen als iPad of iPhone. Gevalletje van poging tot hacken, of toch ergens een configuratiefout van mijn kant?

• RobertMe
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:02:
Ik heb de afgelopen dagen weer wat mislukte logins gehad:

[...]

Lijken allemaal Cloudflare IP adressen te zijn. Ik gebruik Cloudflare als DNS, maar ik zie niet in wat die met /api/config moet en waarom die zich voor zou doen als iPad of iPhone. Gevalletje van poging tot hacken, of toch ergens een configuratiefout van mijn kant?
Mogelijk sowieso een configuratiefout waardoor de webserver van HA puur naar het daadwerkelijke IP adres van de verbinding gebruikt, i.p.v. dat deze de "X-Forwarded-For" header gebruikt. Als je immers Cloudflare ervoor zet dan is alle verkeer afkomstig van Cloudflare, zoals je zelf constateert. Stel je in HA een lijst met vertrouwde reverse proxies in (wat Cloudflare is in jouw setup) dan zal die het IP adres gebruiken dat Cloudflare via die header doorgeeft. En dan zal het niet een IP van Cloudflare zijn dat foute login pogingen doet (maar het IP adres dat bikj Cloudflare aanklopt, wat uiteraard ook niet 100% betrouwbaar is).

• barrymossel
RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Mogelijk sowieso een configuratiefout waardoor de webserver van HA puur naar het daadwerkelijke IP adres van de verbinding gebruikt, i.p.v. dat deze de "X-Forwarded-For" header gebruikt. Als je immers Cloudflare ervoor zet dan is alle verkeer afkomstig van Cloudflare, zoals je zelf constateert. Stel je in HA een lijst met vertrouwde reverse proxies in (wat Cloudflare is in jouw setup) dan zal die het IP adres gebruiken dat Cloudflare via die header doorgeeft. En dan zal het niet een IP van Cloudflare zijn dat foute login pogingen doet (maar het IP adres dat bikj Cloudflare aanklopt, wat uiteraard ook niet 100% betrouwbaar is).
Goeie, daar had ik niet eens over nagedacht. Op het moment dat ik naar mijn HA ga via mijn domeinnaam, zal die dus een Cloudflare IP tonen, ongeacht welke verbinding ik gebruik. Dus daar duik ik even in...

Maar dan is de user-agent (Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1) alsnog erg vreemd, aangezien wij geen iPads gebruiken.

• RobertMe
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:15:
Maar dan is de user-agent (Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1) alsnog erg vreemd, aangezien wij geen iPads gebruiken.
Dan heeft iemand de domeinnaam gegokt. Of, nog waarschijnlijker: zit er SSL op via een publieke aanbieder? Dan is de domeinnaam terug te vinden in de certificate transparancy logs. Zie bv hier voor tweakers.net: https://www.certkit.io/tools/ct-logs/?query=tweakers.net (die tegenwoordig zo te zien alleen wildcards gebruiken, dan kan er ook niet perse iets "lekken").

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:56:
@Sjoop1985
Deze (eigenlijk debiele) workaround werkt vooralsnog. Integratie sluiten, wachten, weer starten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Tibber herstel elke 2 uur
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: "/2"
action:
  - action: homeassistant.disable_config_entry
    data:
  - delay: "00:00:15"
  - action: homeassistant.enable_config_entry
    data:
mode: single
Bizar. Ik had al een automatisering die de integratie reload als één van de sensoren langere tijd unavailable gaat (want dat wilde nog wel eens gebeuren), maar die is al een tijdje niet meer getriggerd. Had de 5.0 release overgeslagen vanwege de known issue, maar ik heb op dit moment geen problemen.

Wat ik wel opvallend vind aan jouw grafieken is dat het lijkt alsof de waarden "bevriezen". Is dat wat er gebeurt of gaat de boel op unavailable?

• barrymossel
RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Dan heeft iemand de domeinnaam gegokt. Of, nog waarschijnlijker: zit er SSL op via een publieke aanbieder? Dan is de domeinnaam terug te vinden in de certificate transparancy logs. Zie bv hier voor tweakers.net: https://www.certkit.io/tools/ct-logs/?query=tweakers.net (die tegenwoordig zo te zien alleen wildcards gebruiken, dan kan er ook niet perse iets "lekken").
Ik gebruik tegenwoordig ook een wildcard, maar volgens mij heb ik mijn HA subdomein nooit aangepast daarna. Misschien toch maar eens doen.

Sterker nog, ik heb hem even door die tool gehaald en inderdaad: nu alleen wildcard, maar het allang geleden verlopen certificaat voor het subdomein van HA dat ik nog gebruikt staat lekker in dat lijstje.

• paQ

paQ

Sjoop1985 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Bizar. Ik had al een automatisering die de integratie reload als één van de sensoren langere tijd unavailable gaat (want dat wilde nog wel eens gebeuren), maar die is al een tijdje niet meer getriggerd. Had de 5.0 release overgeslagen vanwege de known issue, maar ik heb op dit moment geen problemen.

Wat ik wel opvallend vind aan jouw grafieken is dat het lijkt alsof de waarden "bevriezen". Is dat wat er gebeurt of gaat de boel op unavailable?
Ze bevriezen idd.
Logboeken geven een 4403 error op de token lijkt het.
Met de automation gaat het vooralsnog goed. Alleen mis ik elke 2 uur ca 15 sec.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:43
Zijn er hier nog meer lui met issues in de zonneplan integratie vandaag ?

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• TheFes
rvdgaag schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:42:
Zijn er hier nog meer lui met issues in de zonneplan integratie vandaag ?
Ik gebruik de custom integratie, die werkt gewoon

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32

DeZzL

Rocket surgeon

Mijn Nest rookmelders zijn bijna toe aan vervanging. Ik wil goede rookmelders terughangen. Maar ik ben wel erg gecharmeerd van de melding van de Nest rookmelders over de ruimte waarin de rook wordt waargenomen en de onderlinge connectie.

Ik zit te denken aan een hybride setup met domme Ei141RF of Ei3016RF melders en ben benieuwd of dit logisch is.

Het idee: de rookmelders koppel ik onderling via RF. Ik verbind ze niet via een doorlopende interconnect-bus. Bij elke melder maak ik een lokale interconnect-aansluiting naar een klein relais + Zigbee input (Aqara T1 o.i.d), zodat elke melder individueel een signaal naar Home Assistant kan geven.

Bij alarm zou de melder die als eerste rook detecteert direct zijn lokale IC op 230V zetten → relais schakelt daar als eerste. De andere melders volgen via RF en schakelen hun relais iets later. In HA kun je dan “first event wins” doen om een indicatie van de bronruimte te krijgen.

Ik snap dat die timingverschillen klein zijn en niet 100% betrouwbaar, maar in theorie lijkt het “goed genoeg” voor een indicatie.

Zien jullie hier nog fundamentele problemen mee? Bijvoorbeeld dat RF in de praktijk zo snel is dat alles tegelijk lijkt, of dat melders bij RF-trigger precies hetzelfde moment hun IC hoog zetten?
Pagina: 1 ... 394 395 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.