Dylantje2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:23:
[...]
Na lang zoeken:
[Afbeelding] Ik zal de naam verkeer hebben gebruikt, als entiteit, mss bedoelde ik of jij het anders, sorrie

als starter, maar dit heeft me toch wel nodige uren[frustratie van de waf] en tijd gekost als je heeel je huis hierop heb je basseerd... Dit heb ik nooit meegemaakt in alle jaren. Ik zou nu zo nog mijn script kunnen gebruiken in domoticz van 13 jaar geleden. Dit kun je toch niet telekns bijhouden? of is er altijd een soort van fix?
HA OS is niet meer als het OS waarop HA Core (de applicatie) draait. HA OS is een simpele Linux distro die geen effect heeft op je Home Automation systeem.
Deze wijziging waar jij het over hebt zit in HA Core, het Home Automatisering systeem wat draait op HA OS (maar wat je ook los kunt draaien (dit wordt niet meer ondersteund), of in een Docker Container).
Dus vandaar dat ik aangaf dat een update van HA OS nooit effect zal hebben op je entities, en daarna aangaf dat HA Core dat incidenteel wel kon.
Verder begon deze discussie over het wijzigen van entity_id's, en dat Domotiz een vast idx gebruikt wat nooit wijzigt. Maar de change die jij nu aangeeft, en inderdaad in 2026.3 zit, heeft niets met het wijzigen van entity_id's te maken.
In principe heeft HA ook een vast id, dat wordt het entry_id genoemd. Dit is dat lange random nummer wat je ziet als je een device action gebruikt. Dit is één van de weinige voordelen van het gebruiken van device triggers/conditions/actions: als het entity_id wijzigt (ofwel door een update/herinstall van de integration, ofwel door een manuale change vanuit de gebruiker) dan blijft de device action/condition/trigger gewoon werken. Daar staan echter ook veel nadelen tegenover, waarvan ik er eentje een paar posts terug al aankaartte.
Eén van de voordelen is dat wanneer een device (een lamp, of sensor of whatever) kapot gaat, en je vervangt deze door precies hetzelfde type device, dat je dan al je automations/scripts/scenes met dat device moet gaan aanpassen. Daar zit immers een uniek, niet muteerbaar id in.
Doordat het entity_id wel aan te passen is, kun je bij gebruik van de (numeric) state triggers/conditions en normal actions gewoon simpelweg het oude device uit HA verwijderen, en het nieuwe device na toevoegen dezelfde entity_id's geven als het oude device. Daarmee fix je meteen al de bestaande automations/triggers/scenes.
Verder gebeurt het dus vrijwel nooit dat entity_id's wijzigen, en als het dus gebeurt hoef je niet al je automations/scripts/scenes te wwijzigen. Je kunt simpelweg het entity_id weer terugzetten naar de oude waarde.
Dan de wijziging die je wel aankaart, dat mired niet meer ondersteund wordt. Dit is inderdaad een vervelende, en deze had wellicht beter aangepakt kunnen worden. In 2026.3 zit ook een wijziging van de telegram_bot integration, en deze geeft repair warnings elke keer als deze op de foute manier aangeroepen wordt. Dit geeft je een duidelijk bericht, en geeft je de kans het op te lossen voordat het over 6 maanden echt niet meer werkt.
Deze mired wijziging is al jaren geleden ingezet, toen dit soort repair warnings voor deprecations nog niet ingevoerd waren. Er waren wel warnings in de log, maar die zijn wat meer verborgen, en als je er al kijkt, zijn ze ook vaar wat cryptischer. Nu in 2026.3 is simpelweg de deprecation doorgevoerd. Dit had wellicht beter aangepakt kunnen worden.