Beginnersvraag. Ik heb jaren een Home Assistant draaiende gehad op een Raspberry Pi. Hier uiteindelijk vrij weinig mee gedaan, kon er geen feeling mee krijgen. Ook wil ik graag dat bepaalde dingen gewoon werken en de informatie betrouwbaar wordt opgeslagen ik ik niet vastzit aan specifieke apparaten.
Uiteindelijk ben ik overgestapt op Homey Pro, maar achteraf spijt van, want het kan iets heel simpels gewoon NIET, maar dat kreeg ik in Homeassistant ook niet voor elkaar. Plugwise kon het wel, maar dat is niet meer supported en mijn stekkers beginnen 1 voor 1 te falen waardoor mijn netwerkcontroller nu ook defect is.
In Plugwise had ik heel simpel apparaten ingesteld (op naam), dus ook 5 PV installaties. Als er een stekker of meter stuk ging, pakte ik een nieuwe en ging het meten gewoon door op hetzelfde device. Ik heb hierdoor vele jaren aan historie en kan van elke dag, week, maand, jaar en elk willekeurig tijdstip terugzien wat er is opgewekt. Ook kon je de gehele groep samenvatten en de totalen makkelijk inzien.
Plugwise ziet het device en met meetapparaat als aparte dingen waardoor je ook makkelijk een defecte meter kan wisselen.
Homey is duur en is me slecht bevallen, die kan dit gewoon niet. Je kan wel virtuele devices aanmaken, maar zodra je wisselt van fysiek device ben je de informatie alsnog kwijt, want het hangt gewoon aan elkaar. Ook kan je niet rapporteren. Ook iets basaals als een dagelijkse backup maken gaat niet, daar moet je voor betalen. Als ik stroomopwek wil zien van vorig jaar in Homey kan dat helemaal niet. Ik kan alleen maar een ribbelgrafiekje zien zonder informatie. Een Dashboard is een verzameling grafiekjes en meer niet. Gewoon waardeloos voor wat ik er mee wil doen.
Aangezien Home Assistant intussen de universele standaard lijkt te zijn geworden, wil ik dat toch nog een kans geven. Ik wil een paar dingen vooropgesteld.
Mijn zonnepanelenopwek meten, onafhankelijk van het fysieke apparaat. Bij vervangen moet het kunnen'doorlopen'.
- De opwek samenvatten, dus de 5 installaties bij elkaar optellen.
- Opwek en verbruiksinformatie goed inzichtelijk, op uur, dag, week, jaar etc, maar ook specifieke dagen kunnen terugzoeken.
- Verlichting van Innr (Zigbee) schakelen met events, zoals bewegingsmelder, knop etc.
- Interface waarin zonnestroom, verbruik van apparaten en de P1 meter netjes inzichtelijk te krijgen is.
Volgens mij vraag ik dan op zich niet zo veel, maar ik heb geen tijd om telkens het wiel uit te vinden, een systeem waar je 1 ding op 1000 manieren kan doen waarvan er 800 fout zijn etc.
Ik ben wel IT'er, maar geen programmeur, ik houd niet van het geknutsel met code of dingen zelf te moeten maken in mijn vrije tijd, dingen aanpassen is prima, maar ik wil beginnen met iets dat gewoon wérkt en van daaruit kan je altijd nog knutselen.
Is Home Assistant iets voor mij? Ik heb ook andere systemen gezien zoals HomeWizard, maar dat vind ik echt te gesloten en kan lang niet alles wat ik er van vraag.
[
Voor 4% gewijzigd door
Fairy op 09-05-2026 13:25
]