Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste
Acties:

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
nou, ik heb de hele middag weg gegooid aan het proberen voor elkaar te krijgen van het kunnen opdelen van het laden van de auto tussen 'thuis', 'werk' en 'publiek', maar het lukt niet. De auto betreft een Tesla, dus die heeft sensoren voor thuis en werk.

Die kun je dus mooi gebruiken. Dus ik had booleans gemaakt voor thuis en werk, met het idee van ALS opladen = Ja EN thuis (of werk) = AAN, DAN kwh teller die oploopt.

Voor publiek laden wilde ik dan iets maken ALS opladen = ja EN thuis = Nee EN werk = Nee, dan een andere kwh teller laten oplopen. Het probleem is echter dat die boolean op een gegeven moment ook weer Nee wordt, en op het moment dat ie dat wordt, dan gaat de waarde terug naar 0.

Die kun je dan wel weer opslaan in een andere variabele waarbij er bij de volgende keer weer bij wordt geteld, maar ik kreeg het niet voor elkaar, toen deed ik het met chatgpt maar die zegt soms gwoon dingen die niet waar zijn, en op een gegeven moment was ik er zo zat van dat aik alles maar weer heb weg gegooid.

Och ja, je moet toch wat he.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Just_A_User Klinkt als een goede voor een utility meter met 3 tarrifs :)

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:01:
@Just_A_User Klinkt als een goede voor een utility meter met 3 tarrifs :)
Ik...heb geen idee wat dat is? ja, een utility meter wel, maar met 3 tariffs? Maar wacht even, ik wil geen daadwerkelijke tarieven he. Het enige waar ik qua geld in geinteresseerd ben is het thuis laden, en dat rekensommetje heb ik wel.

De reden dat ik dit wilde is omdat met AC laden álles geregistreerd wordt in HA. Dus ik heb deze maand al bijna 500 kWh geladen, maar dat is niet allemaal thuis, en dus wilde ik een teller die alleen het thuis laden registreert, en als je dat dan hebt dan wil je de rest ook uitgesplitst hebben, dus hoe kan ik dat precies doen met 3 tariffs? Want publiek laden weet ik de tarieven niet en kijk ik ook niet naar, net als op het werk niet.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User De tarrifs geeft je geen tarief, het geeft je telwerken waar er steeds maar één van kan oplopen. Naam komt denk ik van de verschillende tariefmeters van de elektra. Maar is dus puur dat er steeds maar één loopt "per tarief" maar tikt dus gewoon dezelfde grootheid als de bron.

Je maakt hem gewoon in de UI met drie tariffs "Werk", "Thuis" en "Publiek". Daarna krijg je 3 sensor entities met de traiffs als suffix en een select entity om tussen de drie "tariffs" ("Werk", "Thuis" en "Publiek") te wisselen. Laatste kan je dus aansturen met een automation.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 24-01-2026 22:12 ]

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:10:
@Just_A_User De tarrifs geeft je geen tarief, het geeft je telwerken waar er steeds maar één van kan oplopen. Naam komt denk ik van de verschillende tariefmeters van de elektra. Maar is dus puur dat er steeds maar één loopt "per tarief" maar tikt dus gewoon dezelfde grootheid als de bron.

Je maakt hem gewoon in de UI met drie tariffs "Werk", "Thuis" en "Publiek". Daarna krijg je 3 sensor entities met de traiffs als suffix en een select entity om tussen de drie "tariffs" ("Werk", "Thuis" en "Publiek") te wisselen. Laatste kan je dus aansturen met een automation.
Hm. Klinkt een stuk minder gecompliceerd dan wat ik aan het doen was, maar de vraag is of de waarde dan bewaard blijft op het moment dat 'thuis' niet meer actief is? Want daar kwam ik eerder vanavond dus op het laatst achter, want die boolean voor elk van de locaties is op een gegeven niet meer true, en dan verloor ik de waarden.

Misschien morgen eens met jouw idee gaan spelen, want vanvaond zit dat er niet meer in. Ik ben er sinds vanmiddag half 2 mee bezig geweest en ik kreeg het niet voor elkaar. Goed, ik ben dan ook alles behalve goed in programmeren, maar kwam met ChatGPT wel een eind, alleen niet ales wat die zegt klopt. dus dan bouwt de frustratie op en toen was ik er ook wel klaar mee.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb een Tado thermostaatknop verwijderd bij Tado. Maar ik krijg deze niet verwijderd in HA. In eerste instantie (na verwijderen in Tado zelf) had ik noch bij de Tado integratie noch bij de HomeKit integratie een verwijder optie bij noch het device noch de entities. Na een HA herstart kon ik bij Tado wel de entities verwijderen, maar het device nog steeds niet. En bij HomeKit blijft verwijderen in elke vorm dan ook onmogelijk. Met als verschil dat bij de Tado integratie na de herstart de entities als "bestaan niet meer" werden aangemerkt en daardoor verwijderd konden worden. De HK entities zijn in limbo, unavailable (state) maar geen melding "dat ze niet meer worden aangeleverd door de integratie".

Iemand nog suggesties hoe ik de boel dus verwijderd kan krijgen? En dat zonder zelf in de config files in de .storage mag gaan te zitten rommelen.

Edit:
Overigens intussen ook al de Tado Bridge een trap gegeven. In HA krijg ik met een HK reload dan natuurlijk wel een error, totdat de Bridge weer "online" is. Maar het device, en alle entities, blijven daarna ook nog steeds bestaan.
En bij HK is er wel een "Remove device" optie, maar die faalt vervolgens "Failed to remove device entry, rejected by integration". Terwijl bij de Tado integratie die hele optie niet beschikbaar is. Ook nogal gek dus dat bij HK de error is "integratie staat het niet toe" terwijl bij de Tado integratie het blijkbaar prima mogelijk is dat verwijderen niet beschikbaar is in de UI.

Edit2:
Uit de debug logging (van de HK integratie) blijkt dat de bridge zelf gewoon het verwijderde apparaat over de lijn blijft gooien :X Dus niet zo gek dat HA die blijft weergeven / herkennen. "Oplossing" volgens het internet (vast in combinatie met HK zelf) is een "reset" van de bridge te doen, eerst verwijderen in HomeKit (of in dit geval dan HA) en daarna op de Bridge de "Factory reset" knop 10 sec indrukken (die geen daadwerkelijke factory reset van de bridge doet maar alleen HK reset :X, paired devices blijven gewoon gekoppeld, aldus "het internet" en de Tado documentatie).

[ Voor 42% gewijzigd door RobertMe op 24-01-2026 23:01 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User De verschillende sensor entities blijven gewoon altijd beschikbaar ongeacht welke "tariff" je op het moment geselecteerd hebt.

Je moet dus alleen je logica voor het juiste tariff selecteren gewoon juist hebben. Waar komt die locatiedata vandaan?

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:24:
@Just_A_User De verschillende sensor entities blijven gewoon altijd beschikbaar ongeacht welke "tariff" je op het moment geselecteerd hebt.

Je moet dus alleen je logica voor het juiste tariff selecteren gewoon juist hebben. Waar komt die locatiedata vandaan?
Locatie data komt van de auto. Sensor.gelegen_op_werk en sensor.thuis_gelegen. Publiek laden wilde ik dan doen door sensor.charging = opladen EN werk en thuis zijn beiden Uit.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Dus sensor.gelegen_op_werk en sensor.thuis_gelegen komen direct uit de integratie? Beetje vreemd dat het een sensor is ipv een binary_sensor. Dus wat zijn de waardes van de sensor als deze "actief" en "niet actief" zijn?

Maar in de basis is daar natuurlijk makkelijk een automation op maken. sensor.charging heb je helemaal niet nodig om het juiste telwerk (tariff) te selecteren.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:36:
@Just_A_User Dus sensor.gelegen_op_werk en sensor.thuis_gelegen komen direct uit de integratie? Beetje vreemd dat het een sensor is ipv een binary_sensor. Dus wat zijn de waardes van de sensor als deze "actief" en "niet actief" zijn?

Maar in de basis is daar natuurlijk makkelijk een automation op maken. sensor.charging heb je helemaal niet nodig om het juiste telwerk (tariff) te selecteren.
Ja, beiden komen direct uit de integratie. Die kunnen beiden de waarden Aan of Uit hebben. Nou, dat zeg ik, zo goed ben ik hier niet in.

Ik wilde dus doen dat de trigger sensor.charging = Opladen zou zijn, en dat dus icm thuis of werk óf beiden niet dus de juiste counter zou oplopen. Maar ik volgde daarbij AI en die deed het wellicht veel te gecompliceerd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Echte waardes zal je echt moeten checken, want zoals gezegd is "aan" en "uit" voor een sensor heel raar.

Maar even uitgaande dat het wel zo is krijg je gewoon iets van
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
description: ""
mode: single
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.gelegen_op_werk
      - sensor.thuis_gelegen
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.thuis_gelegen
            state:
              - Aan
        sequence:
          - action: select.select_option
            metadata: {}
            target:
              entity_id: select.utility_meter_tariff
            data:
              option: Thuis
      - conditions:
            entity_id: sensor.gelegen_op_werk
            state:
              - Aan
        sequence:
            target:
            data:
              option: Werk
    default:
        target:
        data:
          option: Publiek
De utility meter doet de rest.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:47:
@Just_A_User Echte waardes zal je echt moeten checken, want zoals gezegd is "aan" en "uit" voor een sensor heel raar.

Maar even uitgaande dat het wel zo is krijg je gewoon iets van
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
triggers:
    entity_id:
      - sensor.gelegen_op_werk
      - sensor.thuis_gelegen
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.thuis_gelegen
            state:
              - Aan
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            entity_id: sensor.gelegen_op_werk
            state:
              - Aan
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
De utility meter doet de rest.
Dank.

Ik gebruik de teslemetry integratie omdat de officiële tesla integratie me te lastig is met fleet api en allemaal lastig gedoe om dat aan de praat te krijgen. Dus teslemetry en die geeft me die sensoren.

Ik zal morgen naar de rest kijken want nogmaals, als het niet kan via de gui haak ik al bijna af omdat ik yaml erg lastig te doorgronden vind.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Kan allemaal in de UI

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-01 17:20

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Just_A_User schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:04:
[...]
De reden dat ik dit wilde is omdat met AC laden álles geregistreerd wordt in HA. Dus ik heb deze maand al bijna 500 kWh geladen, maar dat is niet allemaal thuis, en dus wilde ik een teller die alleen het thuis laden registreert, en als je dat dan hebt dan wil je de rest ook uitgesplitst hebben, dus hoe kan ik dat precies doen met 3 tariffs? Want publiek laden weet ik de tarieven niet en kijk ik ook niet naar, net als op het werk niet.
je wilt dus dit nabouwen, wat in de Tesla app zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe0gu_f7FckoYNFPVUJCTCyq7aY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CZlTKmGFyHWcvn2PIhqvYGEh.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 15:33
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:38:
@DikkieDick Het zijn dus Zigbee devices maar je gebruikt er Tuya cloud voor? En niet ZHA of Zigbee2MQTT?
Dat klopt. Hangt ook een rookmelder en CO-melder aan. Gaat allemaal prima, tot voor kort dus. In het hele Zigbee-gebeuren, want dat waren de eerste devices, heb ik niet zo in verdiept nog. En die apparaten zijn toch zeker al een paar jaar actief.
Ik ga eens duiken in ZHA en/of Zigbee2MQTT. Hmm... Even kijken hoe ik bij ZHA mijn Alecto ZIgbee bridge er in krijg die via wifi is te benaderen. O, even later: heb dus iets van een USB-dongle nodig. Wellicht dat ik dat destijds ook wel gelezen heb en dat de weg om hem aan Smartlife cq Tuya toe te voegen handiger/sneller was.

[ Voor 24% gewijzigd door DikkieDick op 25-01-2026 10:51 ]

aka pluim003

• DikkieDick
TheFes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Als je HACS zelf verwijderd gebeurt er niets met de door HACS gedownloade integraties, die blijven gewoon op je systeem
O ok. Want hij mekkerde als ik HACS wilde verwijderen dat ie 'alles' ging verwijderen wat via HACS was geïnstalleerd. En dat vond ik 'te eng'.

aka pluim003

• DikkieDick
Oogje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Wat is de code van die automation voor je sensor dan?
Ik heb diverse automations voor die bewegingssensor. Die werkten ook altijd naar behoren. Het is dat de status van de bewegingssensor niet meer verandert. Welke code bedoel je in deze?

aka pluim003

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
DikkieDick schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:38:
[...]

O ok. Want hij mekkerde als ik HACS wilde verwijderen dat ie 'alles' ging verwijderen wat via HACS was geïnstalleerd. En dat vond ik 'te eng'.
Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8jY3rUhdpABQFm0Ys_4cdVzDKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d74lfkj7is2XaOyrRGFV5Qee.png?f=fotoalbum_large

Dat gaat over de devices en entities van de HACS integration zelf, en is een standaard melding bij elke integratie die je verwijdert. In dit geval gaat het dus om de update entities die je helpen om je custom components up to date te houden en de optionele switches om beta releases van een custom component ook te gebruiken.

Home Assistant configuratie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Zou zeker naar Z2M of ZHA kijken. Inderdaad een USB-stick of netwerk zigbee bridge nodig maar dan draait alles echt lokaal. Nu gaat je Zigbee toch nog het internet over en ben je afhankelijk van (Chinese) cloud.

• DikkieDick
TheFes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Bedoel je dit?
[Afbeelding]

Dat gaat over de devices en entities van de HACS integration zelf, en is een standaard melding bij elke integratie die je verwijdert. In dit geval gaat het dus om de update entities die je helpen om je custom components up to date te houden en de optionele switches om beta releases van een custom component ook te gebruiken.
Yup.

aka pluim003

• DikkieDick
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:04:
@DikkieDick Zou zeker naar Z2M of ZHA kijken. Inderdaad een USB-stick of netwerk zigbee bridge nodig maar dan draait alles echt lokaal. Nu gaat je Zigbee toch nog het internet over en ben je afhankelijk van (Chinese) cloud.
Dat is ook weer waar maar de Local Tuya-integratie had ook regelmatig problemen en was er op een gegeven moment helemaal klaar mee. Dan weten ze in China maar wanneer ik een lamp uit of aan doe. :-)
Maar misschien is de lokale integratie nu weer wat stabieler. De remote Tuya werkt al een paar jaar zo goed als vlekkenloos. Zal eens naar zo'n zigbee-stick gaan kijken.

aka pluim003

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Ook met Local Tuya weet China dat nog :+

Maar inderdaad vooral de stabiliteit. Het überhaupt niet afhankelijk zijn van een "gratis" clouddienst.

• Just_A_User
peterpijpelink schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:20:
[...]

je wilt dus dit nabouwen, wat in de Tesla app zit?
[Afbeelding]
In principe wil ik die informatie inderdaad nabouwen, want ik probeer zo veel mogelijk samen te brengen in HA, in plaats van daarvoor naar een andere app te moeten gaan.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Al een tijdje ervaar ik wat vreemds. Ik gebruik de integratie Google Sheets om informatie weg te schrijven. Dat werkt over het algemeen prima. Voor verschillende toepassingen schrijf ik naar verschillende tabbladen. Die werken allemaal prima, op één tabblad na. Daar schrijf ik data weg van het gebruik van mijn laadpaal.

Om de een of andere reden springt de weggeschreven data opeens een aantal kolommen naar rechts in. Dan blijft-ie daar een tijdje hangen om dan een tijd later wéér (nog eens) zoveel kolommen naar rechts op te schuiven.
In de automation van het wegschrijven zit nix dat dit opschuiven kan veroorzaken; ik begin gewoon vooraan de regel te schrijven. Een regelmaat in dat opschuiven heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Nogmaals: de andere tabbladen werken prima en hebben dit probleem niet.

Heeft iemand suggesties waar ik dat moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jFhUVfUzLbMqMCfsT-HZ0wJPCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvgFz7qItfzwUPp1UgrAOitd.jpg?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
alias: Zappi statuswijziging - notitie in Google Sheets.
description: Wijziging van de status van Zappi
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.myenergi_zappi_plug_status
    trigger: state
    entity_id:
      - select.myenergi_zappi_charge_mode
actions:
  - if:
        entity_id: sensor.myenergi_zappi_plug_status
        state: Waiting for EV
        entity_id: binary_sensor.kia_e_niro_ev_plugged_in
        state: "off"
        entity_id: input_boolean.maaike
    then:
      - target:
          entity_id:
            - input_boolean.maaike
        data: {}
        action: input_boolean.turn_on
      - metadata: {}
        data:
          title: Auto Maaike
        action: notify.mobile_app_iph5vph
        data:
          skip_condition: true
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_start_laadsessie_maaike
        enabled: false
        action: automation.trigger
    data:
      config_entry: a06adbb0d507b96bf064656ae81a56d7
      worksheet: Laadpaal
      data:
        Datum: "{{ now().date() }}"
        Tijd: "{{ states('sensor.time') }}"
        Meterstand: "{{states('sensor.laadpaal_displaywaarde')|float(3)}}"
        Plug: "{{states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') }}"
        Status: "{{states('sensor.myenergi_zappi_status') }}"
        Charge Mode: "{{states('select.myenergi_zappi_charge_mode') }}"
        Zappi: "{{states('sensor.myenergi_zappi_charge_added_session') }}"
        Accu: "{{states('sensor.ioniq_5_ev_battery_level') }}"
        km-stand: "{{states('sensor.ioniq_5_odometer') }}"
        Geladen: >
          =ALS((indirect(ADRES(RIJ();5))="EV Disconnected");
          (indirect(ADRES(RIJ();4)))   - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):E$1; 0;   -1);4))); "-" )
        Maaike: "{{states('input_boolean.maaike') }}"
        Kost_(€): >
          =ALS( EN (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected" ;
          indirect(ADRES(RIJ();12)) = "on") ;
          ((indirect(ADRES(RIJ();11))*0,35)+1 ) ;  "-" )
        Geladen (%): >
          =ALS((EN(indirect(ADRES(RIJ();5))="EV
          Disconnected";indirect(ADRES(RIJ();12))="off"));
          (indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV Disconnected";
          indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))); "-" )
        kWh erbij: >
          ((indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))))*0,64;
          "-" )
        Aantekeningen: >
          {{'Deze + volgende rij verwijderen' if
          states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string ==
          'unavailable'}}
    action: google_sheets.append_sheet
  - if:
        state: EV Disconnected
    then:
      - action: google_sheets.append_sheet
        data:
          worksheet: EV-laden
          data:
            Datum: "-"
            Accu%: "{{states('sensor.kia_e_niro_ev_charge_level') }}"
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 0
          seconds: 3
          milliseconds: 0
        data:
          data:
        enabled: true
  - delay:
      seconds: 2
  - if:
        state: "on"
    then:
        target:
        action: input_boolean.turn_off
        data:
          title: Maaike klaar
        data:
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_test_1

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:15:
Al een tijdje ervaar ik wat vreemds. Ik gebruik de integratie Google Sheets om informatie weg te schrijven. Dat werkt over het algemeen prima. Voor verschillende toepassingen schrijf ik naar verschillende tabbladen. Die werken allemaal prima, op één tabblad na. Daar schrijf ik data weg van het gebruik van mijn laadpaal.

Om de een of andere reden springt de weggeschreven data opeens een aantal kolommen naar rechts in. Dan blijft-ie daar een tijdje hangen om dan een tijd later wéér (nog eens) zoveel kolommen naar rechts op te schuiven.
In de automation van het wegschrijven zit nix dat dit opschuiven kan veroorzaken; ik begin gewoon vooraan de regel te schrijven. Een regelmaat in dat opschuiven heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Nogmaals: de andere tabbladen werken prima en hebben dit probleem niet.

Heeft iemand suggesties waar ik dat moet zoeken?

[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
alias: Zappi statuswijziging - notitie in Google Sheets.
description: Wijziging van de status van Zappi
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.myenergi_zappi_plug_status
    trigger: state
    entity_id:
      - select.myenergi_zappi_charge_mode
actions:
  - if:
        state: Waiting for EV
        entity_id: binary_sensor.kia_e_niro_ev_plugged_in
    then:
      - target:
          entity_id:
            - input_boolean.maaike
        action: input_boolean.turn_on
        data:
          title: Auto Maaike
        data:
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_start_laadsessie_maaike
    data:
      data:
        Datum: "{{ now().date() }}"
        Tijd: "{{ states('sensor.time') }}"
        Meterstand: "{{states('sensor.laadpaal_displaywaarde')|float(3)}}"
        Plug: "{{states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') }}"
        Status: "{{states('sensor.myenergi_zappi_status') }}"
        Charge Mode: "{{states('select.myenergi_zappi_charge_mode') }}"
        Zappi: "{{states('sensor.myenergi_zappi_charge_added_session') }}"
        Accu: "{{states('sensor.ioniq_5_ev_battery_level') }}"
        km-stand: "{{states('sensor.ioniq_5_odometer') }}"
        Geladen: >
          =ALS((indirect(ADRES(RIJ();5))="EV Disconnected");
          (indirect(ADRES(RIJ();4)))   - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):E$1; 0;   -1);4))); "-" )
        Maaike: "{{states('input_boolean.maaike') }}"
        Kost_(€): >
          =ALS( EN (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected" ;
          indirect(ADRES(RIJ();12)) = "on") ;
          ((indirect(ADRES(RIJ();11))*0,35)+1 ) ;  "-" )
        Geladen (%): >
          (indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV Disconnected";
          indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))); "-" )
        kWh erbij: >
          ((indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))))*0,64;
          "-" )
        Aantekeningen: >
          {{'Deze + volgende rij verwijderen' if
          states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string ==
          'unavailable'}}
    action: google_sheets.append_sheet
  - if:
    then:
        data:
          worksheet: EV-laden
          data:
            Accu%: "{{states('sensor.kia_e_niro_ev_charge_level') }}"
      - delay:
          seconds: 3
        data:
          data:
        enabled: true
  - delay:
      seconds: 2
  - if:
        state: "on"
    then:
        target:
        action: input_boolean.turn_off
        data:
          title: Maaike klaar
        data:
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_test_1
Ik ben niet zo goed in het lezen van automatiseringen maar wat ik wel zie is dat hij gewoon op de volgende regel verder gaat na "Deze regel + volgende rij verwijderen". Wat op zich logisch is behalve dat als hij geen regels te verwijderen heeft hij niet terugspringt naar kolom A.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:36:

Excuus, het is inderdaad een binary sensor, te weten binary_sensor.gelegen_op_het_werk met als mogelijke waarden Aan/Uit, en hetzelfde geldt voor binary_sensor.thuis_gelegen.

Kun (en vooral wíl) je mij uitleggen wat die automation doet die je geeft? want ik zie de tekst staan maar het zegt me niks, en zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Ik weet wel hoe ik een nutsmeter kan maken via de GUI. Daar staat ook bij 'Ondersteunde tarieven', maar als ik daar op klik dan kan ik alleen zoeken, maar geen idee wáár ik dan zo'n tariff aan kan maken, hoe ik dat kan doen, en wat ik er in moet zetten?

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
UPDATE:
Ik moest

OT_WEB_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
OT_WEB_LISTEN_PORT: 8780

toevoegen aan de environments, dan start de otbr-web wel goed op!
---

Ik probeer openthread/border-router aan de gang te krijgen met docker, maar bij het opstarten start/stopt de otbr-web de hele tijd.
/dev/thread is een symlink naar Sonoff ZBDongle-E met thread firmware.

docker-compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
services:
  otbr:
    image: openthread/border-router
    container_name: otbr
    network_mode: host
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    devices:
      - /dev/thread:/dev/thread
      - /dev/net/tun:/dev/net/tun
    volumes:
      - /opt/otbr:/data
    environment:
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/thread?uart-baudrate=460800"
      OT_INFRA_IF: "enp2s0"
      OT_THREAD_IF: "wpan0"
      OT_REST_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
      OT_REST_LISTEN_PORT: "8781"
      OT_LOG_LEVEL: 7
    restart: unless-stopped
De log zit er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
otbr  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
otbr  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
otbr  | s6-rc: info: service fix-attrs: starting
otbr  | s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
otbr  | s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
otbr  | s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
otbr  | s6-rc: info: service otbr-agent: starting
otbr  | Configuring OpenThread firewall...
otbr  | ip6tables: Chain already exists.
otbr  | Configuring OpenThread NAT64...
otbr  | Starting otbr-agent...
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Running 0.3.0-ceffb2f
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Thread version: 1.4.0
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Thread interface: wpan0
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Radio URL: spinel+hdlc+uart:///dev/thread?uart-baudrate=460800
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Radio URL: trel://enp2s0
otbr  | [NOTE]-ILS-----: Infra link selected: enp2s0
otbr  | [INFO]-RCP_HOS-: OpenThread log level changed to 5
otbr  | 49d.18:48:32.789 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:0, cmd:RESET
otbr  | 49d.18:48:32.789 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=0
otbr  | 49d.18:48:32.791 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:0, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:RESET_POWER_ON
otbr  | 49d.18:48:32.791 [I] P-SpinelDrive-: co-processor reset: RESET_POWER_ON
otbr  | 49d.18:48:32.791 [C] P-SpinelDrive-: Software reset co-processor successfully
otbr  | 49d.18:48:32.791 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.791 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
otbr  | 49d.18:48:32.794 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PROTOCOL_VERSION, major:4, minor:3
otbr  | 49d.18:48:32.794 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:NCP_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.794 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=2
otbr  | 49d.18:48:32.798 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:NCP_VERSION, version:SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4; EFR32
otbr  | 49d.18:48:32.798 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:CAPS
otbr  | 49d.18:48:32.798 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=5
otbr  | 49d.18:48:32.801 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:CAPS, caps:COUNTERS UNSOL_UPDATE_FILTER 802_15_4_2450MHZ_OQPSK CONFIG_RADIO MAC_RAW RCP_API_VERSION RCP_MIN_HOST_API_VERSION RCP_RESET_TO_BOOTLOADER OPENTHREAD_LOG_METADATA 
otbr  | 49d.18:48:32.803 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:HWADDR
otbr  | 49d.18:48:32.803 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=1 key=8
otbr  | 49d.18:48:32.806 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:HWADDR, eui64:00be44fffe714526
otbr  | 49d.18:48:32.806 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:2, cmd:PROP_VALUE_GET, key:RCP_API_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.806 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=2 key=176
otbr  | 49d.18:48:32.808 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:2, cmd:PROP_VALUE_IS, key:RCP_API_VERSION, version:9
otbr  | 49d.18:48:32.808 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:3, cmd:PROP_VALUE_GET, key:RCP_MIN_HOST_API_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.808 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=3 key=177
otbr  | 49d.18:48:32.811 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:3, cmd:PROP_VALUE_IS, key:RCP_MIN_HOST_API_VERSION, min-host-version:4
otbr  | 49d.18:48:32.811 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:4, cmd:PROP_VALUE_GET, key:RADIO_CAPS
otbr  | 49d.18:48:32.811 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=4 key=4619
otbr  | 49d.18:48:32.814 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:4, cmd:PROP_VALUE_IS, key:RADIO_CAPS, caps:255
otbr  | 49d.18:48:32.814 [D] P-Trel--------: platformTrelInit(aTrelUrl:"trel://enp2s0")
otbr  | 49d.18:48:32.814 [D] P-Trel--------: otSysTrelInit(aInterfaceName:"enp2s0")
otbr  | 49d.18:48:32.814 [I] P-Netif-------: Sent request#1 to set addr_gen_mode to 1
otbr  | 49d.18:48:32.814 [I] P-Resolver----: Got nameserver #0: 172.17.0.1
otbr  | 00:00:00.000 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:5, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PHY_CHAN_SUPPORTED
otbr  | 00:00:00.000 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=5 key=34
otbr  | 00:00:00.003 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:5, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PHY_CHAN_SUPPORTED, channelMask:0x07fff800
otbr  | 00:00:00.003 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:6, cmd:PROP_VALUE_SET, key:PHY_ENABLED, enabled:1
otbr  | 00:00:00.003 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=6 key=32
otbr  | 00:00:00.005 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:6, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PHY_ENABLED, enabled:1
otbr  | 00:00:00.005 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:7, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_PANID, panid:0xffff
otbr  | 00:00:00.005 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=7 key=54
otbr  | 00:00:00.008 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:7, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_PANID, panid:0xffff
otbr  | 00:00:00.008 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:8, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0x0000
otbr  | 00:00:00.008 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=8 key=53
otbr  | 00:00:00.011 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:8, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0x0000
otbr  | 00:00:00.011 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:9, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PHY_RX_SENSITIVITY
otbr  | 00:00:00.011 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=9 key=39
otbr  | 00:00:00.014 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:9, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PHY_RX_SENSITIVITY, sensitivity:-100
otbr  | 00:00:00.014 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:10, cmd:PROP_VALUE_SET, key:RCP_MAC_KEY, keyIdMode:8, keyId:1, prevKey:***, currKey:***, nextKey:***
otbr  | 00:00:00.014 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=10 key=2048
otbr  | 00:00:00.018 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:10, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:OK
otbr  | 00:00:00.018 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:11, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_LADDR, laddr:2e1c89c2543dce42
otbr  | 00:00:00.018 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=11 key=52
otbr  | 00:00:00.021 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:11, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_LADDR, laddr:2e1c89c2543dce42
otbr  | 00:00:00.021 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:12, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0xfffe
otbr  | 00:00:00.021 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=12 key=53
otbr  | 00:00:00.024 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:12, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0xfffe
otbr  | 00:00:00.024 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:13, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_SRC_MATCH_SHORT_ADDRESSES, saddr:none
otbr  | 00:00:00.024 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=13 key=4868
otbr  | 00:00:00.027 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:13, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:OK
otbr  | 00:00:00.027 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:14, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_SRC_MATCH_EXTENDED_ADDRESSES, extaddr:none
otbr  | 00:00:00.027 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=14 key=4869
otbr  | 00:00:00.029 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:14, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:OK
otbr  | 00:00:00.029 [I] CslTxScheduler: Set frame request ahead: 7605 usec
otbr  | 00:00:00.029 [I] ChildSupervsn-: Timeout: 0 -> 190
otbr  | 00:00:00.030 [D] P-Trel--------: PrepareSocket()
otbr  | 00:00:00.030 [I] TrelInterface-: Enabled interface, local port:58761
otbr  | 00:00:00.030 [I] InfraIf-------: Init infra netif 2
otbr  | 00:00:00.030 [I] Settings------: Read BrUlaPrefix fd03:6c71:4d4f::/48
otbr  | 00:00:00.030 [N] BorderRouting-: BR ULA prefix: fd03:6c71:4d4f::/48 (loaded)
otbr  | 00:00:00.030 [I] BorderRouting-: Generated local OMR prefix: fd03:6c71:4d4f:1::/64
otbr  | 00:00:00.030 [I] BorderRouting-: Generated local NAT64 prefix: fd03:6c71:4d4f:2:0:0::/96
otbr  | 00:00:00.030 [N] BorderRouting-: Local on-link prefix: fdde:ad00:beef:cafe::/64
otbr  | 00:00:00.030 [I] InfraIf-------: State changed: NOT RUNNING -> RUNNING
otbr  | 00:00:00.030 [I] P-MdnsSocket--: Successfully opened IPv4 socket
otbr  | 00:00:00.030 [I] P-MdnsSocket--: Successfully opened IPv6 socket
otbr  | 00:00:00.031 [I] P-MdnsSocket--: Enabled
otbr  | 00:00:00.031 [I] MulticastDns--: Auto-enabling on infra-if-index 2
otbr  | 00:00:00.031 [I] Settings------: Read BorderAgentId {id:b6c061a182bc2da862d5ea66f5f2b335}
otbr  | 00:00:00.031 [I] BorderRouting-: Enabling
otbr  | 00:00:00.031 [I] Nat64---------: IPv4 CIDR for NAT64: 192.168.255.0/24 (254 addresses)
otbr  | [INFO]-HELPER--: Set state callback: OK
otbr  | 00:00:00.031 [I] Nat64---------: State: Disabled -> NotRunning
otbr  | 00:00:00.031 [I] BbrLocal------: Add Domain Prefix: ::/0, NotFound
otbr  | 00:00:00.031 [I] BbrLocal------: Add BBR Service: seqno (39), delay (5s), timeout (3600s), InvalidState
otbr  | [WARN]-UTILS---: /usr/src/ot-br-posix/src/rest/network_diag_handler.cpp:1300 lacking some attributes for deviceId 2e1c89c2543dce42
otbr  | [WARN]-UTILS---: /usr/src/ot-br-posix/src/rest/network_diag_handler.cpp:1244 cannot get LeaderData while detached
otbr  | [WARN]-UTILS---: /usr/src/ot-br-posix/src/rest/rest_devices_coll.cpp:232 - AddItem - 2e1c89c2543dce42
otbr  | [INFO]-APP-----: Radio Co-processor version: SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4; EFR32
otbr  | 00:00:00.032 [I] Notifier------: StateChanged (0x42038210) [MLAddr NetData PanId NetName ExtPanId BbrState Nat64]
otbr  | 00:00:00.032 [I] BbrLeader-----: PBBR state: None
otbr  | [INFO]-REST----: RestWebServer listening on 0.0.0.0:8781
otbr  | 00:00:00.032 [I] Bbr-----------: Start listening on port 61631
otbr  | 00:00:00.032 [I] Bbr-----------: Backbone TMF subscribes ff32:40:fdde:ad00:beef:0:0:3: OK
otbr  | 00:00:00.032 [I] BbrManager----: Start Backbone TMF agent: OK
otbr  | 00:00:00.035 [I] Platform------: Execute command `ipset flush otbr-ingress-allow-dst-swap` = 0
otbr  | 00:00:00.037 [I] Platform------: Execute command `ipset flush otbr-ingress-deny-src-swap` = 0
otbr  | 00:00:00.040 [I] Platform------: Execute command `ipset add otbr-ingress-deny-src-swap fdde:ad00:beef:0::/64 -exist` = 0
otbr  | 00:00:00.042 [I] Platform------: Execute command `ipset swap otbr-ingress-deny-src-swap otbr-ingress-deny-src` = 0
otbr  | 00:00:00.044 [I] Platform------: Execute command `ipset swap otbr-ingress-allow-dst-swap otbr-ingress-allow-dst` = 0
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: NAT64 CIDR updated to 192.168.255.0/24.
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Sent request#2 to delete route 192.168.255.0/24
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Deleting route for NAT64
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-McastRtMgr--: Disable: OK
otbr  | [DEBG]-BBA-----: BackboneAgent: HandleBackboneRouterState: state=1, mBackboneRouterState=0
otbr  | 00:00:00.044 [I] RouterTable---: Route table
otbr  | 00:00:00.044 [I] TrelDiscoverer: Registering service otTREL2e1c89c2543dce42._trel._udp
otbr  | 00:00:00.044 [I] TrelDiscoverer:     port:58761, ext-addr:2e1c89c2543dce42, ext-panid:dead00beef00cafe
otbr  | 00:00:00.044 [I] MulticastDns--: Adding host address 10.0.0.1
otbr  | 00:00:00.044 [I] MulticastDns--: Adding host address fe80:0:0:0:8647:9ff:fe0f:fd94
otbr  | 00:00:00.044 [I] MulticastDns--: Adding host address fd9d:5374:2940:fcd9:8647:9ff:fe0f:fd94
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Host netif is down
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Succeeded to process request#1
otbr  | 00:00:00.045 [W] P-Netif-------: Failed to process request#2: No such process
otbr  | s6-rc: info: service otbr-agent successfully started
otbr  | s6-rc: info: service otbr-web: starting
otbr  | s6-rc: info: service otbr-web successfully started
otbr  | s6-rc: info: service legacy-services: starting
otbr  | Starting otbr-web...
otbr  | [INFO]-WEB-----: Running 0.3.0-ceffb2f
otbr  | [INFO]-WEB-----: Border router web started on wpan0
otbr  | 00:00:00.285 [I] P-Daemon------: Session socket is ready
otbr  | 00:00:00.285 [D] Cli-----------: Input: state
otbr  | 00:00:00.285 [D] Cli-----------: Output: disabled
otbr  | 00:00:00.285 [D] Cli-----------: Output: Done
otbr  | s6-rc: info: service legacy-services successfully started
otbr  | otbr-web ended with exit code 0 (signal 0).
otbr  | 00:00:00.916 [I] TrelDiscoverer: DNS-SD service registered successfully
otbr  | 00:00:00.917 [I] TrelPeerTable-: Added peer otTREL2e1c89c2543dce42, dnssd-state:resolving
otbr  | 00:00:00.917 [I] TrelDiscoverer: Peer otTREL2e1c89c2543dce42 is this device itself
otbr  | 00:00:00.917 [I] TrelPeerTable-: Deleted peer otTREL2e1c89c2543dce42, dnssd-state:resolving
otbr  | [INFO]-WEB-----: Running 0.3.0-ceffb2f
otbr  | [INFO]-WEB-----: Border router web started on wpan0
otbr  | 00:00:01.300 [I] P-Daemon------: Session socket is ready
otbr  | 00:00:01.300 [D] Cli-----------: Input: state
otbr  | 00:00:01.300 [D] Cli-----------: Output: disabled
otbr  | 00:00:01.300 [D] Cli-----------: Output: Done
otbr  | otbr-web ended with exit code 0 (signal 0).
Die otbr-web blijft dus de hele tijd stoppen/starten.

Iemand een idee?

[ Voor 101% gewijzigd door Theswitch op 25-01-2026 15:22 . Reden: oplossing gevonden ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Ah, ja, een binary_sensor is logischer voor aan/uit :)

Als eerste dus een utility meter aanmaken. Bij tariffs / 'Ondersteunde tarieven' kan je niet zoeken, je kan daar vrij wat invoeren. Daar dus intypen "Thuis" [enter], "Werk" [enter] en "Publiek" [enter]. Rest invullen voor de energy sensor van de auto en "Sensor always available" zou ik aanzetten.

Dan de automation, neem aan dat je weet dat je in de UI kunt wisselen tussen "visual editor" en "yaml editor"?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.thuis_gelegen
      - binary_sensor.gelegen_op_het_werk
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.thuis_gelegen
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.gelegen_op_het_werk
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
Je zal alleen select.utility_meter_tariff de correcte moeten opzoeken. Dat is een select entity die je krijgt na het aanmaken van de utility meter met tariffs. En ik ga dus uit van exact de namen "Thuis", "Werk" en "Publiek". Als je iets andere namen wilt, prima, maar moet je dus wel de juist ook in de automation gebruiken.

En enige wat de automation doet is zodra een van die twee binary_sensors wijzigt triggeren. Is dan "binary_sensor.thuis_gelegen" actief, dan wordt als huidig tariff "Thuis" geselecteerd. Hierdoor zal de utility meter de energie bijhouden in het "Thuis telwerk". Is "binary_sensor.thuis_gelegen" niet actief maar "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" is actief, dan zal "Werk" als tariff geselecteerd worden waardoor het "Werk telwerk" oploopt. Is zowel "binary_sensor.thuis_gelegen" als "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" niet actief, dan wordt het "Publiek telwerk" actief.

De telwerken zijn dus drie losse sensor's die de utility meter aanmaakt. En maar steeds één loopt op als de bron van de ultility meter oploopt. En die kan je dus gebruiken zoals je wilt.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-01 21:19
Iemand enig idee waarom de trigger 'wait for trigger ' niet werkt? De 'choose' optie werkt heel goed, hij werkt alleen niet de hele riedel af... In het verleden liet ik een half uur ventileren na het douchen, maar ik maak het graag adaptief.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- condition: trigger
            id:
              - Delta_rh
        sequence:
          - target:
              entity_id: fan.esp_ventilatie_buva_ventilator
            data:
              percentage: 100
            action: fan.turn_on
            data:
              stop_actions: true
            action: automation.turn_off
            target:
              entity_id: automation.co2_regeling
          - wait_for_trigger:
              - trigger: numeric_state
                entity_id:
                  - sensor.delta_humidity
                below: 7
            data:
            action: automation.turn_on
            target:
          - target:
            data:
              percentage: 20

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Valt mij ook op dat het altijd na de "'Deze + volgende rij verwijderen'" regel is. Bestaat de kolom "Aantekeningen" wel? En anders valt mij op dat als hij niet unavailable is, je de key echt leeg laat. Probeer anders eens
Django/Jinja:
1
2
3
4
{{ 'Deze + volgende rij verwijderen' 
    if states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string == 'unavailable'
    else '-' 
}}

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Waarom doet je dat zeggen? Nu ben ik groot voorstander om buiten de automation te wachten, maar het werkt wel gewoon.

Al in je trace gekeken?

En als je echt hulp wilt, even hele automation posten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:29:
@Hippe Lip Valt mij ook op dat het altijd na de "'Deze + volgende rij verwijderen'" regel is. Bestaat de kolom "Aantekeningen" wel? En anders valt mij op dat als hij niet unavailable is, je de key echt leeg laat. Probeer anders eens
Django/Jinja:
1
2
3
4
{{ 'Deze + volgende rij verwijderen' 
    if states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string == 'unavailable'
    else '-' 
}}
@synoniem en @Septillion
Dank voor die eerste aanwijzing. Die regelmaat had ik nog niet door. Dat is een eerste stap.

@Septillion Het aanvullen met een streepje volgens jouw suggestie resulteert er nu in dat er wéér een keer ingesprongen wordt, maar dit keer na het streepje.

Wat me nu opvalt is dat er, wanneer er Deze + volgende rij verwijderen weggeschreven wordt, een cel overgeslagen wordt; een cel die leeg blijft. Ik zal die cel ook eens vullen om te zien of het dan wel goed gaat.

Hoe dan ook blijft het een fout in die Google Sheets integratie lijkt me, want die schrijft de gegevens niet weg in de kolom met de naam waarheen het geschreven moet worden volgens de opdracht.

<John O`Mill>

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Dus hij springt nu dus elke keer in? Vandaar dat ik me afvroeg, klopt de kolomnaam.

Probeer anders eens Aantekeningen: >- om yaml multiline zonder nieuwe regel te doen.

En anders, wat gebeurd er als je even een vaste tekst in de kolom zet?

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-01 14:07
Goededag,
Ik heb een vraagje over esp32.
Ik heb alles goed geinstaleerd ( zegt ook de logbook ) alleen ik kan niets toevoegen via bluetooth. Moet ik nog iets extra’s doen om de bluetooth te activeren oid?
Of waar kan ik mijn bluetooth apparaten vinden in home assistant ?
Ik had framework eerst via esp-idf nu via arduino maar ik zie beide nergens bluetooth of de bluetooth apparaten. Wie kan me helpen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:13:
@Hippe Lip Dus hij springt nu dus elke keer in? Vandaar dat ik me afvroeg, klopt de kolomnaam.
@Septillion
De kolomnaam klopt, want als hij die tekst Deze + volgende rij verwijderen moet schrijven, dan doet-ie dat wel in de juiste kolom Aantekeningen. Daarbij wordt een kolom (die sinds een tijdje niet meer gebruikt wordt) overgeslagen. Tot dat moment gaat alles goed.
Maar alleen in de gevallen dat die tekst in de kolom aantekeningen geschreven wordt, dan wordt er daarna ingespsrongen. Die inspringing blijft constant, tot het moment dat er wéér in de kolom Aantekeningen geschreven wordt. Dan wordt er opnieuw ingesprongen.

En omdat de volgorde van de data wel blijft kloppen en ook die ongebruikte cel overgeslagen wordt, concludeer ik dat er een fout zit in de integratie Google Sheets. De data wordt goed weggeschreven, maar correspondeert niet meer met de kolomnamen in de eerste regel.
Bovendien: als ik data wegschrijf naar een kolom ABC die nog niet bestaat, dan wordt die kolomnaam onmiddellijk bovenaan aangemaakt, is mijn ervaring. En dat gebeurt niet bij die inspringingen. Dan worden er geen nieuwe kolomnamen bijgemaakt die overeenkomen met de inspringingen.
De fout lijkt me dus echt in die integratie te zitten.
Probeer anders eens Aantekeningen: >- om yaml multiline zonder nieuwe regel te doen.

Ik heb nu ook een schrijfactie gemaakt in de kolom die overgeslagen werd. En de ingesprongen tekst weer naar voren gehaald zodat het netjes onder elkaar staat.
Ik zal HA eens opnieuw opstarten, want dat leek die extra tekst te genereren.

<John O`Mill>

• TheFes
Thomox schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:22:
Iemand enig idee waarom de trigger 'wait for trigger ' niet werkt? De 'choose' optie werkt heel goed, hij werkt alleen niet de hele riedel af... In het verleden liet ik een half uur ventileren na het douchen, maar ik maak het graag adaptief.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- condition: trigger
            id:
              - Delta_rh
        sequence:
          - target:
            data:
              percentage: 100
            data:
            action: automation.turn_off
            target:
          - wait_for_trigger:
              - trigger: numeric_state
                entity_id:
                  - sensor.delta_humidity
                below: 7
            data:
            action: automation.turn_on
            target:
          - target:
            data:
              percentage: 20
Zou het kunnen dat de sensorwaarde al onder de 7 is als hij bij de wait for trigger komt? Dan zal hij immers niet meer triggeren.
Als dat het geval is zou je een wait_template kunnen gebruiken

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-01 21:19
@Septillion @TheFes

Ik had zelf een foutje gemaakt bij de automatisering terug aanzetten... Er stond nog iets in van 'stop current runs' op true ofzoiets, dat was een copy paste foutje van de stop automatisering

• Just_A_User
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:21:
@Just_A_User Ah, ja, een binary_sensor is logischer voor aan/uit :)

Als eerste dus een utility meter aanmaken. Bij tariffs / 'Ondersteunde tarieven' kan je niet zoeken, je kan daar vrij wat invoeren. Daar dus intypen "Thuis" [enter], "Werk" [enter] en "Publiek" [enter]. Rest invullen voor de energy sensor van de auto en "Sensor always available" zou ik aanzetten.

Dan de automation, neem aan dat je weet dat je in de UI kunt wisselen tussen "visual editor" en "yaml editor"?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.thuis_gelegen
      - binary_sensor.gelegen_op_het_werk
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.thuis_gelegen
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.gelegen_op_het_werk
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
Je zal alleen select.utility_meter_tariff de correcte moeten opzoeken. Dat is een select entity die je krijgt na het aanmaken van de utility meter met tariffs. En ik ga dus uit van exact de namen "Thuis", "Werk" en "Publiek". Als je iets andere namen wilt, prima, maar moet je dus wel de juist ook in de automation gebruiken.

En enige wat de automation doet is zodra een van die twee binary_sensors wijzigt triggeren. Is dan "binary_sensor.thuis_gelegen" actief, dan wordt als huidig tariff "Thuis" geselecteerd. Hierdoor zal de utility meter de energie bijhouden in het "Thuis telwerk". Is "binary_sensor.thuis_gelegen" niet actief maar "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" is actief, dan zal "Werk" als tariff geselecteerd worden waardoor het "Werk telwerk" oploopt. Is zowel "binary_sensor.thuis_gelegen" als "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" niet actief, dan wordt het "Publiek telwerk" actief.

De telwerken zijn dus drie losse sensor's die de utility meter aanmaakt. En maar steeds één loopt op als de bron van de ultility meter oploopt. En die kan je dus gebruiken zoals je wilt.
Oke, dus ik heb deze utility meter aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ohlRUGI.png

De Tesla_alltime die ik heb geselecteerd is gewoon het ding wat het totaal aantal geladen kWh's weergeeft sinds het begin. Dat ding loopt dus altijd op bij laden.

Dat opslaan leidt tot inderdaad de door jou genoemde 3 sensoren, én de select entity waar je aan refereert:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IutSvrY.png

Nu ga ik kijken wat ik met de YAML aan moet.

Edit: oke dus ik heb de automation voor zo ver, en ik heb daar inderdaad 3 opties. Dat ding heet bij mij dus select.tesla_laadinfo, dus in de yaml die jij net hebt gegeven moet ik dus de door jou gebruikte select.utility_meter_tariff vervangen door select.tesla_laadinfo?

Nou, dat heb ik nu gedaan, en die hele automatisering heeft de naam "Selecteer laadlocatie". Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jSrnwSN.png

Alleen, er wordt gesproken over 3 opties, maar ik zie er maar 2...?

[ Voor 7% gewijzigd door Just_A_User op 25-01-2026 18:58 ]

• Just_A_User
Oke, of ik maak een denkfout of ik ben gewoon een stuk minder snugger dan ik zelf graag denk. Dus, ik heb nu die dingen aangemaakt. De 3 sensoren thuis, werk en publiek zijn 3 nutsmeters die als basis de tesla_alltime gebruiken.

Wat ik nu momenteel (dus ik gebruik de met hulp van jou/jullie hier aangemaakte dingen nog niet) is dat ik momenteel op mijn dashboard in HA voor de auto iets heb wat zeg maar de geladen km's per dag, maand, en jaar bijhoudt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q8b4Zuo.png

Wat ik hier dus nu zie is dat ik vandaag nog niks geladen heb, dus 'Dagelijks' staat op 0,00 kWh. Als ik nu de auto zou gaan opladen, dan zou die teller gaan oplopen, en tegelijkertijd de € teller daar onder ook.

Het 'issue' van deze situatie is dat dit oploopt, of ik nou thuis, op het werk, of publiek laad, én hij rekent daar ook met mijn stroomtarief. Dus het totaal van € 86,92 voor 326,28 kWh klopt rekentechnisch wel, maar niet alles van die 326,28 kWh heb ik hier thuis geladen, dus dat overzicht klopt helemaal niet.

Dat is waarom ik dit dus wil maken, Ik ben niet geinteresseerd in wat publiek laden kost en ik ben ook niet geinteresseerd in wat op het werk laden kost, ik ben alleen maar geinteresseerd in wat hier thuis laden per dag/maand/jaar kost. Daartoe wil ik dus alleen het hier thuis geladen aantal kWh's inzichtelijk hebben.

Maar autistisch als ik dan ben wil ik de rest (totaal - thuis geladen) dan ook weer uitgesplitst hebben in werk en publiek, gewoon om geen andere reden dan dat het kan.

Maar nu zit ik vast, want ik heb weliswaar die 3 nieuwe sensoren aangemaakt, maar de sensoren die ik nu momenteel nog gebruik, die telt gewoon eindeloos door, dus die geven me het totaal van het laden op elk van de 3 locaties. <- dit is een aanname, klopt die aanname?

Moet ik dan vervolgens op die 3 sensoren weer utility sensors gaan maken die zeg maar resetten na 1 dag, 1 maand, en 1 jaar, en dié sensoren vervolgens in mijn dashboard gebruiken?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:49:
Dat ding heet bij mij dus select.tesla_laadinfo, dus in de yaml die jij net hebt gegeven moet ik dus de door jou gebruikte select.utility_meter_tariff vervangen door select.tesla_laadinfo?
Correct! Op drie locaties in de automation dus.
Alleen, er wordt gesproken over 3 opties, maar ik zie er maar 2...?
Optie 1, optie 2 of default (= geen van bovenstaande).

Optie 1: dan staat de binary_sensor dat je thuis bent aan
Optie 2: dan staat de binary_sensor dat je op het werk bent aan
Default: Dan staat dus zowel de binary_sensor voor thuis als werk uit
Dat is waarom ik dit dus wil maken, Ik ben niet geinteresseerd in wat publiek laden kost en ik ben ook niet geinteresseerd in wat op het werk laden kost, ik ben alleen maar geinteresseerd in wat hier thuis laden per dag/maand/jaar kost. Daartoe wil ik dus alleen het hier thuis geladen aantal kWh's inzichtelijk hebben.
Je zou zelf een utility meter kunnen maken op de kosten als je zou willen.
Maar nu zit ik vast, want ik heb weliswaar die 3 nieuwe sensoren aangemaakt, maar de sensoren die ik nu momenteel nog gebruik, die telt gewoon eindeloos door, dus die geven me het totaal van het laden op elk van de 3 locaties. <- dit is een aanname, klopt die aanname?
De bron blijft inderdaad gewoon doorlopen en gebruik je alleen als je daarin geïnteresseerd bent.
Moet ik dan vervolgens op die 3 sensoren weer utility sensors gaan maken die zeg maar resetten na 1 dag, 1 maand, en 1 jaar, en dié sensoren vervolgens in mijn dashboard gebruiken?
Dat kan, maar het is eigenlijk makkelijker om dan een alltime, 1 jaar, 1 maand en 1 dag utility meter aan te maken op de "Tesla - Alltime" die je nu al gebruikt en die ook dezelfde tariffs te geven maar dan ook de gewenste periode. Die laat je dan ook schakelen in dezelfde automation. Feitelijk heb je nu al de "alltime" variant aangemaakt.

Voordeel hiervan is dat je dus maar in totaal 4 utility meters aan hoeft te maken en je 12 sensor entities (4 reset cycles * 3 tariffs) er voor terug krijgt.

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-01 23:42
Ik ben opzoek om met een ESP8266 een remote schakelaar te maken welke ook autonoom kan werken indien HA niet beschikbaar zou zijn.

Deze autonoom variant vond ik erg prettig echter is deze niet te signalen vanuit HA wat opzich wel een handige feature zou zijn mits ze elkaar niet negatief overrulen.

https://github.com/ElToberino/Tobers_Timeswitch/

Iemand een idee ?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tivoler Shelly? Of een wifi Sonoff met Tasmota of ESPhome?

Of als je toch DIY gaat zijn Tasmota en ESPhome ook makkelijke opties.

• Tivoler
@Septillion ik doe het battery/solar powered. ESPhome ben ik momenteel aan het bekijken maar standalone wordt denk ik lastig dan of ik moet flink gaan coden ? Tasmota heb ik gezien maar nog niet in verdiept.

Sonoff verhaal heb ik langs zien komen maar leek me nog niet de beste oplossing, eerder ESPhome. Shelly lijkt me overdone, heb je aandelen ?? :P

• Just_A_User
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Correct! Op drie locaties in de automation dus.

[...]

Optie 1, optie 2 of default (= geen van bovenstaande).

Optie 1: dan staat de binary_sensor dat je thuis bent aan
Optie 2: dan staat de binary_sensor dat je op het werk bent aan
Default: Dan staat dus zowel de binary_sensor voor thuis als werk uit

[...]

Je zou zelf een utility meter kunnen maken op de kosten als je zou willen.

[...]

De bron blijft inderdaad gewoon doorlopen en gebruik je alleen als je daarin geïnteresseerd bent.

[...]

Dat kan, maar het is eigenlijk makkelijker om dan een alltime, 1 jaar, 1 maand en 1 dag utility meter aan te maken op de "Tesla - Alltime" die je nu al gebruikt en die ook dezelfde tariffs te geven maar dan ook de gewenste periode. Die laat je dan ook schakelen in dezelfde automation. Feitelijk heb je nu al de "alltime" variant aangemaakt.

Voordeel hiervan is dat je dus maar in totaal 4 utility meters aan hoeft te maken en je 12 sensor entities (4 reset cycles * 3 tariffs) er voor terug krijgt.
Het werkt ook nog :P

Thanks!

Maar, dan heb ik direct de volgende vraag. De manier waar op ik een dashboard maak is gewoon wat dingen er op gooien en klaar. Maar dan zit je dus vast aan een bepaalde breedte. Dus als ik bijvoorbeeld een grafiekje neerzet, dan heeft het 'vak' waar dat grafiekje in staat een vaste breedte en hoogte.

Het gevolg daarvan is dat als ik een staafdiagram maak van zeg 7 dagen, dan is dat nog wel leesbaar, maar zeg ik dat die staafdiagram 30 dagen moet laten zien, dan is dat nog steeds op dezelfde breedte, en dat is dan niet meer leesbaar.

Is er een mogelijkheid om die breedte...breder...te maken? Geen idee of ik dit goed uitleg, maar als je me snapt én het kan, kun je me dan ook vertellen hoé ik dat voor elkaar krijg?

• TheFes
Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Het werkt ook nog :P

Thanks!

Maar, dan heb ik direct de volgende vraag. De manier waar op ik een dashboard maak is gewoon wat dingen er op gooien en klaar. Maar dan zit je dus vast aan een bepaalde breedte. Dus als ik bijvoorbeeld een grafiekje neerzet, dan heeft het 'vak' waar dat grafiekje in staat een vaste breedte en hoogte.

Het gevolg daarvan is dat als ik een staafdiagram maak van zeg 7 dagen, dan is dat nog wel leesbaar, maar zeg ik dat die staafdiagram 30 dagen moet laten zien, dan is dat nog steeds op dezelfde breedte, en dat is dan niet meer leesbaar.

Is er een mogelijkheid om die breedte...breder...te maken? Geen idee of ik dit goed uitleg, maar als je me snapt én het kan, kun je me dan ook vertellen hoé ik dat voor elkaar krijg?
Dat kan als je de sections layout gebruikt.

• Just_A_User
TheFes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Dat kan als je de sections layout gebruikt.
Oke, ik heb nu 1 'tab' die ik als sections layout heb. Ik heb een section 2 breed gemaakt, en heb daar een grafiek in toegevoegd, maar die grafiek is nog steeds maar 1 breed, oftewel, in die sectie van 2 breed kan ik 2 grafieken naast elkaar zetten zoals het nu is, maar dan zijn ze net zo breed als in de niet-section-view.

Hoe kan ik die ene grafiek oprekken zodat ie de hele breedte van die sectie beslaat?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:30

Seafarer

XXX

Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Oke, ik heb nu 1 'tab' die ik als sections layout heb. Ik heb een section 2 breed gemaakt, en heb daar een grafiek in toegevoegd, maar die grafiek is nog steeds maar 1 breed, oftewel, in die sectie van 2 breed kan ik 2 grafieken naast elkaar zetten zoals het nu is, maar dan zijn ze net zo breed als in de niet-section-view.

Hoe kan ik die ene grafiek oprekken zodat ie de hele breedte van die sectie beslaat?
Uhhh, volle breedte nemen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb in home assistant geregeld dat de Bimmerline integratie eruit ligt. Als ik Home Assistant soft restart, werkt het weer. Zijn er nog andere manieren om dit op te lossen?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:14
@Ferra

Mogelijk met:
YAML:
1
2
3
action: homeassistant.reload_config_entry
data:
  entry_id: 8955375327824e14ba89e4b29cc3ec9a
ConfigEntry ID staat in de adresbalk als je de integratie opzoekt via de frontend.

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-01-2026 10:28 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• TheFes
Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Je moet de layout van de grafiek card aanpassen, en daarin inderdaad instellen dat hij de volle breedte neemt

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Rusl84 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:21:
Goededag,
Ik heb een vraagje over esp32.
Ik heb alles goed geinstaleerd ( zegt ook de logbook ) alleen ik kan niets toevoegen via bluetooth. Moet ik nog iets extra’s doen om de bluetooth te activeren oid?
Of waar kan ik mijn bluetooth apparaten vinden in home assistant ?
Ik had framework eerst via esp-idf nu via arduino maar ik zie beide nergens bluetooth of de bluetooth apparaten. Wie kan me helpen?
Je bent beetje schaars met de details. Wat heb je exact op de ESP draaien nu?

En denk dat je dan nog de Bluetooth integratie moet toevoegen aan HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Mooi dat het werkt!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ferra Als aanvulling op @RudolfR, je kan de actie ook gewoon via de UI toevoegen, dan zie je gewoon een dropdown met de integraties.

• Tivoler
Aangezien ik HA graag in docker draai - ja daar heb ik redenen voor - zijn addons niet mogelijk om te installeren simpelweg omdat HA geen DIND ondersteunt.

Dus, dan maar zelf docker containers starten want dat zou opzich prima moeten werken; mits deze beslissing niet gemaakt is destijds: https://github.com/home-a...configuration.md#decision

Ik probeer momenteel een MQTT broker via the configuraion.yaml te integreren maar dat kan dus niet meer; bewuste (nare) keuze van HA mijns inziens maar ook wel iets voor te zeggen. Omdat ik de hoop niet direct op wil geven en hierdoor naar een ander alternatief wil kijken vraag ik me af of er mensen zijn die dit nog wel (hebben) kunnen configureren of dat iedereen gewoon locked out is.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Tivoler Je kunt in HA MQTT toevoegen als integratie en die verwijzen naar je broker die in een losse docker container draait. Integraties heb je wel in HA die je in docker draait, add-ons inderdaad niet.

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 26-01-2026 12:20 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tivoler wat @JBS zegt. Dus gewoon de MQTT-integration aanslingeren en instellen met het adres en credentials van je losse MQTT-broker.

Waarom je over een nare beslissing uit 2020 spreekt begrijp ik niet. Daar staat (kort door de bocht) dat besloten is dat je dit soort dingen via de GUI instelt en je niet in configuration.yaml hoeft te klooien. Waarom is het zo nadelig (of zelfs naar) dat je de MQTT integration toevoegt en instelt via de GUI? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tivoler
JBS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:19:
@Tivoler Je kunt in HA MQTT toevoegen als integratie en die verwijzen naar je broker die in een losse docker container draait. Integraties heb je wel in HA die je in docker draait, add-ons inderdaad niet.
Die grote blauwe knop rechts onderin... Tja 8)

Merci!

• Tivoler
Gizz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:31:
@Tivoler wat @JBS zegt. Dus gewoon de MQTT-integration aanslingeren en instellen met het adres en credentials van je losse MQTT-broker.

Waarom je over een nare beslissing uit 2020 spreekt begrijp ik niet. Daar staat (kort door de bocht) dat besloten is dat je dit soort dingen via de GUI instelt en je niet in configuration.yaml hoeft te klooien. Waarom is het zo nadelig (of zelfs naar) dat je de MQTT integration toevoegt en instelt via de GUI? :)
Omdat ze meer naar de app-store wilden; dat was eigenlijk snel wel duidelijk.

Maar integratie is verder OK; je bent iemand die vanuit de basics dingen wil kunnen doen en daar bovenop is Automation... ik leef op de commandline voor veel zaken.

• Rusl84
Septillion schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Je bent beetje schaars met de details. Wat heb je exact op de ESP draaien nu?

En denk dat je dan nog de Bluetooth integratie moet toevoegen aan HA.
Ja ik ben ook niet helemaal handig in zulke dingen maar ik kom met chatgpt een aardig eind maar nu loop ik dus vast. Vandaar dat ik ook niet helemaal handig heel veel erover kan vertellen.

Ik heb nu arduino erop staan , gedownload via de computer en met usb erop gezet.
Al ik in de logs kijk bij de esphome add on ( waar mijn esp32 heb geinstaleerd staat er wel, ble activ etc. dus dat zou ook moeten werken.
Als ik bij home assistant->instellingen->apparaten en diensten->bluetooth kijk, staat mijn esp32 er ook bij.
Als ik dan een ble lamp oid wil toevoegen moet di dan toch automatisch bij de bluetooh terecht komen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rusl84 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:41:
Ik heb nu arduino erop staan , gedownload via de computer en met usb erop gezet.
Al ik in de logs kijk bij de esphome add on ( waar mijn esp32 heb geinstaleerd staat er wel, ble activ etc. dus dat zou ook moeten werken.
Dit is verwarrend, heb je nu in de Arduino IDE iets geprogrammeerd en op je ESP gezet, of staat er ESPHome als firmware op je ESP? Ik neem aan dat laatste, maar wat je dan met Arduino erop zetten bedoelt? :P

Ik zou niet te veel op chatgpt vertrouwen, die komt regelmatig met onzin. Qua ESPHome kun je deze wizard doorlopen om een bluetooth-proxy te maken. Flashen van firmware gaat gewoon via je browser, daar komt geen Arduino IDE of firmware bij kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 26-01-2026 12:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rusl84 Zowel Arduino als ESPhome zijn frameworks. Zonder code of configuratie is het niets concreets. Dus wat heb je exact draaien?

• Just_A_User
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mCZlA4v.png

Dit is een foto die ik van internet heb geplukt. Hoe hebben ze dat gedaan dat ze informatie van sensoren 'over' de foto van de auto heen krijgen'? Ik heb de Ultra vehicle card geinstalleerd, en die kan ik ook gebruiken, maar als ik daar een foto upload en ik ga entiteiten toevoegen, dan komen die of boven of onder de foto te staan, maar niet over de foto heen.

Hoe doe ik dat?

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 17:21
Just_A_User schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]

Dit is een foto die ik van internet heb geplukt. Hoe hebben ze dat gedaan dat ze informatie van sensoren 'over' de foto van de auto heen krijgen'? Ik heb de Ultra vehicle card geinstalleerd, en die kan ik ook gebruiken, maar als ik daar een foto upload en ik ga entiteiten toevoegen, dan komen die of boven of onder de foto te staan, maar niet over de foto heen.

Hoe doe ik dat?
Kijk eens in dit topic https://community.home-as...ric-vehicle-card/397844/5
Het is grotendeels een kaart met afbeeldingselementen waarop transparante afbeeldingen worden weergegeven, afhankelijk van de status van de deuren, motorkap, kofferbak en sloten.
Met Figma kun je de afbeeldingen bewerken/exporteren.

Je krijgt dan zoiets als onderstaand, waarbij je kunt laten zien of een deur, motorkap of slot open of gesloten is ,houd wil je achterhoofd dat dit heel werk is om te maken maar het resultaat is echt fantastisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnevJKs7dP4_NqbUVK7tffIqbio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDAC8R2viASXnBufryQ5fba9.jpg?f=fotoalbum_large

• Rusl84
Gizz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Dit is verwarrend, heb je nu in de Arduino IDE iets geprogrammeerd en op je ESP gezet, of staat er ESPHome als firmware op je ESP? Ik neem aan dat laatste, maar wat je dan met Arduino erop zetten bedoelt? :P

Ik zou niet te veel op chatgpt vertrouwen, die komt regelmatig met onzin. Qua ESPHome kun je deze wizard doorlopen om een bluetooth-proxy te maken. Flashen van firmware gaat gewoon via je browser, daar komt geen Arduino IDE of firmware bij kijken.
ik heb idd esphome erop staan en dat werkt naar mijn weten goed. Nogmaals ik snap er zelf niet veel van , maar vind het wel leuk om het voor mekaar te krijgen en vooral te doen ( en als het dan lukt 🥳 ben ik happy )
Ik ga van het weekend even kijken naar je url ( bedankt voor het delen. Ik hoop dat dat het antwoord is.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:15:
@Ferra

Mogelijk met:
YAML:
1
2
3
action: homeassistant.reload_config_entry
data:
  entry_id: 8955375327824e14ba89e4b29cc3ec9a
ConfigEntry ID staat in de adresbalk als je de integratie opzoekt via de frontend.
en welke pak ik dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LZi8JoSBfhBtxWPzu9s2W1_xDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2Omj8iouFowK2bICwkW1TVd.png?f=fotoalbum_large

• Just_A_User
Klopt het dat de Apex Chart-card niet op een breed stuk is weer te geven? Andere kaarten kun je aangeven tot hoe ver ze in een sectie weergegeven moeten worden, maar bij deze kaart lijkt dat niet mogelijk?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:55
Just_A_User schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:40:
Klopt het dat de Apex Chart-card niet op een breed stuk is weer te geven? Andere kaarten kun je aangeven tot hoe ver ze in een sectie weergegeven moeten worden, maar bij deze kaart lijkt dat niet mogelijk?
YAML:
1
section_mode: true
toevoegen.
Zie https://github.com/RomRid...me-ov-file#sections-views

• Tivoler
Wow, ik heb een ESP8266MOD als Tasmota ESP switch ingesteld met MQTT en het werkt echt fantastisch en ik heb direct 4 schakelaars waar ik mee kan wat ik moet; eventueel met relais!

Ik moet eens kijken hoe die al die template dingen werken want het is echt eindeloos. Tips voor simpele tuts zijn welkom want ik zie even door de bomen het bos niet maar ik KISS het wel :D

• Just_A_User
Dit deed 't 'm. Dank.

• Just_A_User
Hmm, er gaat iets niet goed met de ApexChart-card die ik heb gebruikt om overzichtelijk mijn laadhoeveelheden thuis/werk/publiek inzichtelijk te maken.

ik heb vanochtend op het werk geladen. Dat wordt netjes geregistreerd etc, en toen ik op mijn telefoon naar de app keek zag ik ook netjes een staafje in het diagrammetje verschijnen. Maar toen heb ik op het potloodje geklikt, en schijnbaar heb ik toen iets gedaan, geen idee wat, maar ik heb nu 2 lijnen voor vandaag qua laden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hETXNDb.png

Je ziet dus 2 blauwe lijnen, beiden voor dezelfde dag (vandaag). De langste lijn is wat ik vandaag heb geladen, dat is 41,1 kWh, maar is de 2e lijn die dus erbij verscheen nadat ik schijnbaar iéts heb gedaan. De eerste lijn is hij mee begonnen, maar de 2e lijn is de lijn die hij nu gebruikt zeg maar.

De code in die card is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
type: custom:apexcharts-card
section_mode: true
grid_options:
  rows: 7
  columns: 24
header:
  title: EV laden – maandoverzicht
  show: true
graph_span: 1month
span:
  start: month
apex_config:
  chart:
    height: 350
  stroke:
    width:
      - 0
      - 3
  dataLabels:
  tooltip:
    shared: true
    intersect: false
yaxis:
  - id: kwh
    opposite: false
  - id: euro
    opposite: true
series:
  - entity: sensor.tesla_kwh_dagelijks
    name: Thuis
    type: column
    yaxis_id: kwh
    unit: kWh
    float_precision: 1
    group_by:
      func: max
      duration: 1d
  - entity: sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks
    name: Werk
    group_by:
  - entity: sensor.tesla_kwh_publiek_dagelijks
    name: Publiek
    group_by:
Wat zit hier in wat die 2e lijn veroorzaakt? Ik kan hier niet op de laptop bij mijn home assistant, dus deze code is gekopieerd uit de app naar whatsapp en daarna hier naartoe, dus de opmaak is volgens mij niet helemaal lekker.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-01 16:13
edwin2021 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Gaaf! Maarre regel 1 sensor aanpassen.... Waar haal ik die vandaan dan?
Waarschijnlijk hier vandaan:
https://www.home-assistant.io/integrations/meteoalarm/

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Just_A_User
Opvallend is ook dat je thuisgebruik onderaan op nul staat, maar er wel een staaf/ lijn bij geeft in de grafiek van meer dan 8 kWh…

<John O`Mill>

• Just_A_User
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:40:
@Just_A_User
Opvallend is ook dat je thuisgebruik onderaan op nul staat, maar er wel een staaf/ lijn bij geeft in de grafiek van meer dan 8 kWh…
Ja, maar die gele staaf is van de 25e, en toen heb ik daadwerkelijk thuis geladen. Maar inderdaad, het grafiekje is een beetje raar, want hij laat de staafjes per dag zien (tenminste, dat is de bedoeling) maar de legenda beneden is alleen voor <vandaag>.

Dus het getal van 41,1 kWh voor vandaag op het werk klopt, en ik heb vandaag niet thuis geladen, dus 0 klopt ook, en ik heb ook niet publiek geladen, dus die 0 klopt ook.

Brengt dat me toch weer terug tot het staafdiagrammetje van vandaag, waarom er voor werk 2 staafjes staan.

• TheFes
Just_A_User schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Ja, maar die gele staaf is van de 25e, en toen heb ik daadwerkelijk thuis geladen. Maar inderdaad, het grafiekje is een beetje raar, want hij laat de staafjes per dag zien (tenminste, dat is de bedoeling) maar de legenda beneden is alleen voor <vandaag>.

Dus het getal van 41,1 kWh voor vandaag op het werk klopt, en ik heb vandaag niet thuis geladen, dus 0 klopt ook, en ik heb ook niet publiek geladen, dus die 0 klopt ook.

Brengt dat me toch weer terug tot het staafdiagrammetje van vandaag, waarom er voor werk 2 staafjes staan.
Is dat niet een staafje van gisteren of eergisteren?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03

BCC

Voor wie home assistant vanaf z’n psp wil besturen - https://www.reddit.com/r/PSP/s/VgfYzMG4dj 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:13:

@Septillion
Het draait na de wijzigingen die ik heb gemaakt tot nu toe goed, maar ik heb nog geen ‘regel verwijderen’ commentaar gehad.

Ik zal je op de hoogte houden als die er wel weer een keer komt en zien of het inspringen zich dan nog voordoet.

Aan wie kan ik deze hickup melden? Want ik heb de sterke indruk dat er ergens een bug in die integratie zit.

<John O`Mill>

• TheFes
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:34:
[...]

@Septillion
Het draait na de wijzigingen die ik heb gemaakt tot nu toe goed, maar ik heb nog geen ‘regel verwijderen’ commentaar gehad.

Ik zal je op de hoogte houden als die er wel weer een keer komt en zien of het inspringen zich dan nog voordoet.

Aan wie kan ik deze hickup melden? Want ik heb de sterke indruk dat er ergens een bug in die integratie zit.
Bugmeldingen gaan via Github issues.

• vdpoorten
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-01 16:59
Troetelbeer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:05:
Ik vond mijn vorige dashboard toch iets te druk, dus een nieuwe gemaakt met wat inspiratie uit voorbeelden op internet. Heb er voor gekozen om echt enkel nog het noodzakelijke/handige/meest gebruikte weer te geven. En ja, ik moet nog een mini uitlijningsdingetje doen. 8)7

[Afbeelding]
Wat een mooi dashboard. Is de tijd bij de hond toevallig de laatste keer uitgelaten? Ik heb dit onlangs namelijk zelf ook toegevoegd aan mijn dashboard. Hierbij gebruik ik de Tractive tracker en de thuis en energiebesparende zones bij vrienden en familie. Heb ook nog een notificatie ingesteld als het langer dan 6 uur geleden is die verstuurd wordt naar mijn iPhone.

• Just_A_User
TheFes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Is dat niet een staafje van gisteren of eergisteren?
Maar ik heb gisteren en eergisteren óók niet op het werk geladen. Als ik naar de sensor kijk die in de YAML zit voor dat diagrammetje, dan zegt dat me dat dat sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks is. Maar als ik de geschiedenis van die sensor bekijk, dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n68jZwd.png

Daarnaast was het gisteren maandag, en ik ben gisteren niet op de werklocatie geweest, er ís gisteren simpelweg niet geladen op het werk, wat ook ondersteund wordt door de historie van die sensor. Tóch maakt ie daar een staafje.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-01 18:17
MennodR schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:27:
Na hier op het forum heel wat dashboards te hebben bekeken en na een half jaartje aanklooien met mijn eigen Home Assistant-dashboard ook wel tijd om hier iets te delen.

Mijn filosofie voor Home Assistant is eigenlijk dat alles zo automatisch mogelijk moet werken, zonder dat je zelf nog veel knoppen in moet drukken. Zo schakelen bij ons de tv en speakers automatisch in (op de juiste ingang en met het juiste volume) zodra we beginnen met casten vanaf de telefoon. Dingen die om een actie vragen worden omgeroepen, zoals: “de wasmachine is klaar” of “morgen wordt het GFT opgehaald” of in de zomer “het is buiten koeler dan binnen, overweeg de ramen open te zetten om het huis af te laten koelen”.

Maargoed niet alles kan natuurlijk geautomatiseerd worden, dus is een dashboard waarop je het een en ander kunt bedienden toch wel handig Ik heb er eentje gemaakt die we zowel op de telefoon gebruiken als op een scherm aan de muur hangt. Een grote tablet vond ik te dominant in het interieur, daarom heb ik gekozen voor een kleinere variant: de Sonoff NSPanel Pro. Qua layout heb ik geprobeerd het zo minimalistisch mogelijk te houden, met de focus op de knoppen en informatie die we het meest gebruiken.

Op het startscherm zie je direct de temperatuur binnen, buiten en in de serre in de tuin.
Linksboven staat de vertrektijd van de eerstvolgende twee metro’s richting het centrum, rechtsboven het actuele stroomverbruik. Door daarop te klikken open je een tab met het stroomverbruik per apparaat, waarbij alleen de apparaten worden getoond die op dat moment aan staan.

Het schermpje hangt op de oude plek van de thermostaat:
[Afbeelding]

Homescreen:
[Afbeelding]

Verder toont het homescreen het percentage van de compressor van de warmtepomp. Het icoon geeft de huidige status aan (verwarmen, koelen, defrost of tapwater). Door hierop te klikken opent een popup met meer gedetailleerde informatie (zie ook het filmpje).

[YouTube: Home Assistant Dashboard]

Via de menubalk onderin (navbar card) zijn verschillende popups te openen, waaronder Spotify (Spotify Web Player Card) en de verlichting. Ook kan ik hiermee het volume van de verschillende speakers bedienen.

Het scherm hangt er nog niet zo lang, maar we merken nu al dat zowel mijn vriendin als ik het verrassend vaak gebruiken. Vooral voor muziek afspelen en het aanpassen van het volume van de speakers.

[...]
Vraagje m.b.t. die Sonoff display. De interactie lijkt op het filmpje niet zo 'snappy'/snel. Komt dat door de display zelf, of heeft dat een andere reden (bijvoobeeld de server waar je HAOS op draait)?

• Just_A_User
Grafiek helemaal weg gehaald, opnieuw gedaan, weer 2 balkjes. Section mode: true toegevoegd, maar ik krijg nu met geen mogelijkheid die grafiek dezelfde breedte (2) als de sectie breed is.

• Toppe
  • Nu online
(jarig!)
Wellicht snap ik de "Year of the voice" niet helemaal maar wat ik wil lijkt me niet heel ingewikkeld. Ik wil dat hij de auto voorverwarmt:
YAML:
1
{% set action_response = {"response":{"speech":{"plain":{"speech":"Ik heb de temperatuur van climate.electric_climatisation op 23 graden ingesteld en aangezet.","extra_data":null}},"card":{},"language":"nl","response_type":"action_done","data":{"targets":[],"success":[{"name":"Electric Climatisation","type":"entity","id":"climate.electric_climatisation"}],"failed":[]}},"conversation_id":"","continue_conversation":false} %}
Dit werkt alleen niet, iemand enig idee wat ik nu weer fout doe? Lijkt me niet heel ingewikkeld?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:31:
Wellicht snap ik de "Year of the voice" niet helemaal maar wat ik wil lijkt me niet heel ingewikkeld. Ik wil dat hij de auto voorverwarmt:
YAML:
1
{% set action_response = {"response":{"speech":{"plain":{"speech":"Ik heb de temperatuur van climate.electric_climatisation op 23 graden ingesteld en aangezet.","extra_data":null}},"card":{},"language":"nl","response_type":"action_done","data":{"targets":[],"success":[{"name":"Electric Climatisation","type":"entity","id":"climate.electric_climatisation"}],"failed":[]}},"conversation_id":"","continue_conversation":false} %}
Dit werkt alleen niet, iemand enig idee wat ik nu weer fout doe? Lijkt me niet heel ingewikkeld?
Ik heb vrij veel ervaring met voice, maar ik kan deze snippet niet plaatsen.. Waar komt dit vandaan?

• Toppe
  • Nu online
(jarig!)
TheFes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Ik heb vrij veel ervaring met voice, maar ik kan deze snippet niet plaatsen.. Waar komt dit vandaan?
action: conversation.process

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:59:
[...]

action: conversation.process
Oke, dus je hebt een conversation process actie uitgevoerd, en je plaatst nu de action response..
Volgens deze action response heeft hij het netjes uitgevoerd.

Wat is precies je probleem?

• Toppe
  • Nu online
(jarig!)
TheFes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Oke, dus je hebt een conversation process actie uitgevoerd, en je plaatst nu de action response..
Volgens deze action response heeft hij het netjes uitgevoerd.

Wat is precies je probleem?
De temperatuur heeft hij ingesteld maar hij zet hem niet ‘aan’

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-01 18:32

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Toppe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
{% set sensor = 'binary_sensor.meteoalarm' %}
  {% set headline = state_attr(sensor, 'headline') %}
  {% set onset_attr = state_attr(sensor, 'onset') %}
  {% if headline is none or onset_attr is none %}
  ## 🟢 Geen waarschuwing
  Er zijn momenteel geen actuele of toekomstige weerwaarschuwingen bekend voor de regio.
  {% else %}
  {% set onset = as_datetime(onset_attr) %}
  {% set expires = as_datetime(state_attr(sensor, 'expires')) %}
  {% set now_ts = as_timestamp(now()) %}
  {% set today = now_ts | timestamp_custom('%Y-%m-%d') %}
  {% set tomorrow = (now_ts + 86400) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') %}
  {% set day_after = (now_ts + 172800) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') %}
  {% set onset_date = onset.strftime('%Y-%m-%d') %}
  {% set onset_time = onset.strftime('%H:%M') %}
  {% set exp_date = expires.strftime('%Y-%m-%d') %}
  {% set exp_time = expires.strftime('%H:%M') %}

{# Vertaalfunctie voor datums #}
  {% set onset_f = 'Vandaag om ' ~ onset_time if onset_date == today else ('Morgen om ' ~ onset_time if onset_date == tomorrow else ('Overmorgen om ' ~ onset_time if onset_date == day_after else onset.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M'))) %}
  {% set expires_f = 'Vandaag om ' ~ exp_time if exp_date == today else ('Morgen om ' ~ exp_time if exp_date == tomorrow else ('Overmorgen om ' ~ exp_time if exp_date == day_after else expires.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M'))) %}

{% set awareness_raw = state_attr(sensor, 'awareness_type').split("; ")[0] %}
  {% set level_raw = state_attr(sensor, 'awareness_level').split("; ")[1] | lower | trim if state_attr(sensor, 'awareness_level') else 'onbekend' %}
  {% set color_map = {'yellow': 'Geel', 'orange': 'Oranje', 'red': 'Rood'} %}
  {% set kleur_nl = color_map.get(level_raw, level_raw | capitalize) %}

{% if now() < onset %}
  {% set status_icon = '🟡' %}
  {% set status_text = 'Actief vanaf ' ~ (onset_time if onset_date == today else onset_f | lower) %}
  {% else %}
  {% if 'red' in level_raw %} {% set status_icon = '🔴' %}
  {% elif 'orange' in level_raw %} {% set status_icon = '🟠' %}
  {% else %} {% set status_icon = '🟡' %}
  {% endif %}
  {% set status_text = 'NU ACTIEF' %}
  {% endif %}

{% set types = {"1": ["Wind", "mdi:weather-windy"], "2": ["Sneeuw/IJzel", "mdi:weather-snowy-heavy"], "3": ["Onweer", "mdi:weather-lightning"], "4": ["Mist", "mdi:weather-fog"], "5": ["Extreme Hitte", "mdi:sun-thermometer-outline"], "6": ["Extreme Kou", "mdi:snowflake-thermometer"], "7": ["Kustfenomeen", "mdi:shore"], "8": ["Bosbrand", "mdi:pine-tree-fire"], "9": ["Lawines", "mdi:landslide"], "10": ["Regen", "mdi:weather-pouring"], "12": ["Overstroming", "mdi:home-flood"], "13": ["Regen/Overstroming", "mdi:waves-arrow-up"]} %}
  {% set type_info = types.get(awareness_raw, ["Onbekend", "mdi:shield-sun-outline"]) %}
  {% set sev_map = {'Minor': 'Licht', 'Moderate': 'Matig', 'Severe': 'Ernstig', 'Extreme': 'Extreem'} %}
  {% set cert_map = {'Observed': 'Waargenomen', 'Likely': 'Waarschijnlijk', 'Possible': 'Mogelijk'} %}

## <ha-icon icon="{{ type_info[1] }}"></ha-icon> {{ headline }}
  ### {{ status_icon }} {{ status_text }}

---

**Tijdlijn:**
  * 🕒 **Ingang:** {{ onset_f }}
  * 🏁 **Einde:** {{ expires_f }}

---

<table width="100%">
    <tr>
      <td align="left"><b>Gevaar</b></td>
      <td align="right">{{ type_info[0] }}</td>
    </tr>
    <tr>
      <td align="left"><b>Waarschuwingsniveau</b></td>
      <td align="right">{{ kleur_nl }}</td>
    </tr>
    <tr>
      <td align="left"><b>Ernst / Impact</b></td>
      <td align="right">{{ sev_map.get(state_attr(sensor, 'severity'), state_attr(sensor, 'severity')) }}</td>
    </tr>
    <tr>
      <td align="left"><b>Zekerheid</b></td>
      <td align="right">{{ cert_map.get(state_attr(sensor, 'certainty'), state_attr(sensor, 'certainty')) }}</td>
    </tr>
  </table>

---

**Omschrijving:**
  {{ state_attr(sensor, 'description') }}

---
  <ha-icon icon="mdi:external-link"></ha-icon> [Bekijk op KNMI.nl](https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/groningen)
  {% endif %}
Op regel 1 even je sensor aanpassen en op regel 80 de provincie :+
Heb je deze yaml als manual card met value template ofzo? Ben nooit echt bezig geweest met custom dashboards / card.

Edit: oh dit kan als markdown kaart

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Maar we leven vandaag op de 27e. Dus gele staat bij 25e, dan een blauwe op de 26e en dan nog een blauwe van vandaag op de 27e.

Je zou ook kunnen besluiten om een gestapelde staafdiagram te maken. Dan heb je een enkele staaf per dag met verschillende kleuren. Makkelijker per dag af te lezen, makkelijker totale charge per dag af te lezen, makkelijker visueel te zien percentueel hoeveel waar. Alleen iets lastiger per deel af te lezen maar dat kan met een hoover.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 27-01-2026 19:59 ]

• Just_A_User
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Maar we leven vandaag op de 27e. Dus gele staat bij 25e, dan een blauwe op de 26e en dan nog een blauwe van vandaag op de 27e.

Je zou ook kunnen besluiten om een gestapelde staafdiagram te maken. Dan heb je een enkele staaf per dag met verschillende kleuren. Makkelijker per dag af te lezen, makkelijker totale charge per dag af te lezen, makkelijker visueel te zien percentueel hoeveel waar. Alleen iets lastiger per deel af te lezen maar dat kan met een hoover.
Maar die blauwe op de 26e is dus onterecht, dat is het hele ding. :P

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Kan je dan eens de (normale history) grafiek van sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks laten zien?

• Just_A_User
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:46:
@Just_A_User Kan je dan eens de (normale history) grafiek van sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks laten zien?
Natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4y9ZTGz.png

Dat is vanaf de 26e om 0.00u. Dit is een van de sensoren die ik met behulp van jou heb gemaakt als ik het goed heb. Die bestaat dus ook niet heel veel langer. De 26e was gisteren, gisteren was het maandag, ik was gisteren niet op kantoor en heb sowieso gisteren helemaal niet geladen, dus ook niet ergens anders.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Dat lijkt goed.

Enige dat ik me dan kan bedenken is dat Apex de bucket dus niet correct op de dag zet. En dus een stukje van vandaag in de "gisteren" bucket wordt gestopt. Maar zie wel gewoon dat je span start op month staat dus dat lijkt me 1 januari 0:00 vanaf waar de buckets dan gemaakt worden. Ik weet alleen niet welke tijd Apex pakt, server of browser. Tijd(zone) in HA staat wel correct?

• Just_A_User
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:08:
@Just_A_User Dat lijkt goed.

Enige dat ik me dan kan bedenken is dat Apex de bucket dus niet correct op de dag zet. En dus een stukje van vandaag in de "gisteren" bucket wordt gestopt. Maar zie wel gewoon dat je span start op month staat dus dat lijkt me 1 januari 0:00 vanaf waar de buckets dan gemaakt worden. Ik weet alleen niet welke tijd Apex pakt, server of browser. Tijd(zone) in HA staat wel correct?
Ja, de tijden kloppen. Ik heb ook geen idee wat dit is. Het gebeurde ook pas ná dat ik op mijn iphone op het potloodje had geklikt, dus ik zal iéts gedaan hebben, maar ik weet niet wat ik dan gedaan zou moeten hebben waardoor hij dit als resultaat geeft.

Die 41,1 van vandaag kloppen ook. Toen ik weg ging heb ik nog extra op de laadpaal gekeken, en daar stond inderdaad ook dat. Ja, was iets anders, maar niet 13 kWh verschil, was eerder iets van 41,22 ofzo.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Maar nu opnieuw aangemaakt ofzo? En nu wel correct op je computer?

Want weet nog steeds niet helemaal welk potloodje...

• Just_A_User
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:18:
@Just_A_User Maar nu opnieuw aangemaakt ofzo? En nu wel correct op je computer?

Want weet nog steeds niet helemaal welk potloodje...
Nee, op computer zie ik ook die 2 balkjes. Oh, het potloodje om iets te editen. Dus ik ging op mn iPhone naar de HA app, vervolgens naar het betreffende tabblad, dan wijzigingsmodus, en op dit betreffende tabblad heb ik dus secties, en die individuele secties kun je aanpassen door wederom op een potloodje te klikken.

Dat potloodje bedoel ik.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kiwi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:25:
Zijn er hier toevallig ook wat EV gebruikers die afhankelijk zijn van openbare laadpalen?
Inmiddels wel en loop ook tegen het probleem aan dat de paal vanuit huis niet te zien is. Nu kan ik natuurlijk even de deur uit en buiten kijken maar een HA integratie heeft écht de voorkeur. Dus deze er net in gezet. Ik hoef alleen maar een 0, 1 of 2 te zien. 0 betekent dat er geen plaats is, 1 en 2 betekent dat ik er in theorie zou kunnen laden. Deze integratie scheelt weer van de bank komen voor niets.

Wat ik me wel afvraag is hoe vaak de status van de laadpaal wordt bijgewerkt. Buurman had de auto er af maar er veranderde niets in de status, welke status dan ook van de 4 entiteiten.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 27-01-2026 23:10 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Okay, zolang er niets bij de yaml van de kaart is aangepast :)

Dan ben ik even uit ideeën. Eigenlijk ook nooit zo een grafiek gemaakt met max :+

• Just_A_User
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:39:
@Just_A_User Okay, zolang er niets bij de yaml van de kaart is aangepast :)

Dan ben ik even uit ideeën. Eigenlijk ook nooit zo een grafiek gemaakt met max :+
Nee ik ben erg zoekende naar wat een mooie manier is om relevante data weer te geven, ik wil dus een tab hebben die voor de auto gewoon data grafisch weergeeft, dus erg aan het zoeken. :P

• Just_A_User
Wel een andere vraag; ik heb dus vandaag op het werk geladen. Dat gaat daar met 22 kW. Ik heb gezien dat ik ook een DC_in sensor heb. Die loopt op als ik bij een TSuC laad. Dat is niet vaak, maar ik dacht, nou, dan heb ik dus thuis, werk, publiek en SuC.

Dus ik heb op die DC_in nutsmeters gemaakt per dag maand en jaar, maar wat ik dus vandaag zag is dat die opliep toen ik op het werk aan het laden was. Dus ik trek daaruit de conclusie dat op het werk dus ook DC laden is. Ik dacht dat DC laden = superchargen, maar langzemer dan bij een SuC laden wordt dus ook als DC laden gezien, dus ik heb vooralsnog nog niets gevonden waarmee ik SuCh kan bijhouden.

Ja, in de Tesla app, maar ik wil het in HA.

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.