Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 394 395 Laatste
Acties:

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 19:36
Afgelopen weekend heb ik op een Amazon Echo Show 5 (2nd gen) een jailbreak uitgevoerd en LineageOS 18.1 erop geïnstalleerd. In Home Assistant heb ik de View Assist app en integraties geïnstalleerd en op de Echo de VACA client om Home Assistant te tonen.

Op dit moment gebruik ik de Echo als mediaplayer en om foto's uit Immich te tonen.

Wat ik nog graag zou willen is dat de header van Home Assistant niet getoond wordt, maar ik hem wel kan oproepen. Dan worden de foto's echt fullscreen getoond.

De foto's worden getoond op een tabblad van een HA dashboard. Ik vermoed dat je daar wellicht een lovelace component voor hebt om de header van HA uit te schakelen (maar wel oproepbaar te laten zijn), maar ik heb geen idee welke en hoe dit gedaan kan worden.

Iemand enig idee?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:45
Beun schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:43:
@Gizz en @Septillion bedankt voor de snelle reactie! Ik kan weer dieper in het konijnenhol ;) Op de lijst staan dynamische prijzen weergeven (mijn contract bij Zonneplan gaat bijna in), omvormer uitschakelen bij negatieve prijzen en een grafiek met de voorspelling m.b.t. de zonne-uren.

Betreft de sensor; Ik denk dat ik de juiste heb gevonden (Energy i.p.v. Energy Today).
Nordpol integratie voor dynamische prijzen

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
0xygen500 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Nordpol integratie voor dynamische prijzen
Er is ook een custom Zonneplan integratie. Hoef je niet zelf om te rekenen naar de Zonneplan prijzen (en Norpool geeft kwartierprijzen, maar Zonneplan gebruikt nog uurprijzen).

Home Assistant configuratie

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:45
TheFes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Er is ook een custom Zonneplan integratie. Hoef je niet zelf om te rekenen naar de Zonneplan prijzen (en Norpool geeft kwartierprijzen, maar Zonneplan gebruikt nog uurprijzen).
Ohja is ook zo. heeft zelfs Zonneplan integratie draaiend

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:34:
@Beun Als je waardes kloppen, dat klopt het :)

Je kunt nog Grid carbon footprint invullen aan de hand van de Electricity Maps integration. Dan heb je linksboven geen gapend gat meer, maar een groene cirkel waarmee je kan zien hoeveel geïmporteerde energie low-carbon is. En je hebt dan de extra statistiek 'low-carbon energy consumed'.

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit. Ik heb dan weer een gat linksonder, helaas. Maar linksboven dus Low-carbon :)
Hmm, dat gat linksonder zou dan iets van je Batterij of Grid moeten worden.

Misschien een bedrag dat je met de batterij bespaard hebt?

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-05 09:07

Donixon

Move is de tip.

Evertt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 06:27:
Kan ik Home Assistant met de rpi5 nextcloud erop zetten zodat deze ook te benaderen is vanuit buiten huis. Zodat deze een server wordt. Ik zie alleen dat je next cloud op HA kan maar niet dat je een eigen server kan draaien.

Of is RPI5 daar te licht voor?

Wil het gebruiken voor het opslaan van een password kluis
Kan niet echt een duidelijk vraag uit je bericht halen, maar denk dat een antwoord voor je is: Docker.
Heb zowel HA als NextCloud (beste de AIO) draaien in docker. Snap alleen je combo met HA>NC niet?

Over het openbaar maken van NC en HA; als je er al niet uitkomt hoe dit het beste te hosten, adviseer ik niet om dingen openbaar te maken van buiten :P

<o/

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 12:11
Waarom krijg ik nog steeds deze nieuwe meldingen, terwijl ZHA al jaren is verwijderd?
Er is geen ZHA integratie meer in mijn HA.
En, hoe verwijder ik deze?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUpw32R8hT6siFW4u1rSjaG4FEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqrgZ3NYW3eKS0Lwnq5arTfv.jpg?f=fotoalbum_large

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:12

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
PCan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:46:
Waarom krijg ik nog steeds deze nieuwe meldingen, terwijl ZHA al jaren is verwijderd?
En, hoe verwijder ik deze?[Afbeelding]
Stop met negeren klikken, herstart HA. De dongles die niet meer aangesloten zijn, zouden niet meer zichtbaar moeten zijn. Zodra je iets negeert blijft dat permanent opgeslagen.

Home Assistant Configuratie V&A

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47
Nou, ik denk dat er iets van nieuwe hardware detectie is want mijn Sonoff dongle voor Zigbee2mqtt werd ook ineens herkend voor ZHA... Eenmalig genegeerd en sindsdien niet meer terug gezien.

Sometimes you need to plan for coincidence

• PCan
Nu wil Zigbee2MQTT weer niet starten
Hij wordt al groener.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Na6kIs-vwrbqPVHBSiCtUL4YLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz5IyUsbuyaWYo1BbD9hNS8m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PCan op 11-05-2026 19:19 ]

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02
Donixon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Kan niet echt een duidelijk vraag uit je bericht halen, maar denk dat een antwoord voor je is: Docker.
Heb zowel HA als NextCloud (beste de AIO) draaien in docker. Snap alleen je combo met HA>NC niet?

Over het openbaar maken van NC en HA; als je er al niet uitkomt hoe dit het beste te hosten, adviseer ik niet om dingen openbaar te maken van buiten :P
Ik wil best kijken voor docker op mij synology ds225+ met HA. Wat mij tegen houd is dat de nas 24uur per dag aan staat inclusief de harde schijven. Met de rpi5 is dat ook maar heeft geen draaiende delen.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:05
Hippe Lip schreef op maandag 11 mei 2026 @ 01:38:
[...]

Nee, dat is nogal een behoorlijke klus, tenzij je simpelweg de stroom van het hele huis uitschakelt. Dan is echt alles los en uit geweest.
Dat zou voldoen aan je verzoek, @edwin2021?

Wat is het nut van een dergelijke actie?
Wat gaat er dan gebeuren dat de oplossing zou kunnen zijn?
Het nut van de actie is dat de registers van de router reset, idem voor netwerk apparatuur. Het opnieuw opstarten van elk Device zorgt ervoor dat deze onmiddellijk een nieuw dhcp adres opvraagt in de router en daarmee klopt de uitgifte van de dhcp server. Daarom is het ook zo belangrijk om het met elk Device te doen (telefoon, printer, deurbel smart oven enz.)

En ja, spanning eraf (15 seconden) kan ook maar dan loop je de kans dat netwerkapparatuur nog niet klaar is als een Device een nieuw IP adres via dhcp opvraagt.

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:23
PCan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:46:
En, hoe verwijder ik deze?[Afbeelding]
Ik krijg ze ook sinds 2026.5.x

Canon 5dMkIV

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@PCan ZHA ga je nooit uit je genegeerde lijst krijgen als je Z2M draait (of in ieder geval geen ZHA op die dongle). Maar goed, daarvoor is je negeerlijst.

Maar waarom heb je 3 dongles? Of heb ik wat gemist?

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 11-05-2026 19:43 ]

• PCan
@Septillion Ik werk standaard met de Sonoff Zigbee Bridge P, die werkt al jaren prima. Maar vooral in Ewelink.
Daarnaast had ik de Sonoff Dongle Plus E in de HA host. Die werkte ook goed.
Maar omdat ik ook Matter wilde, kocht ik de SonOff Dongle Max Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lmPMLzAqN-Sp3ANznUSiMhLRIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fo6ZqZGH0eFPDhp6ZkquZf2.jpg?f=fotoalbum_large Die kan je op 4 manieren gebruiken.
Maar toen kwam ik op het domme idee om een IKEA Matter over Thread Myggspray, beweging sensor te kopen.
Dat koste mij 9,- en 3 dagen zinloos geklooi om hem aan de praat te krijgen.
Dus vanmorgen heb ik die maar weer teruggezet naar Zigbee (zie boven).

Zojuist de Sonoff SNZB-06P Presence sensor met ingebouwde schemersensor binnen gekregen.
€13,55 voor topkwaliteit. Dat Ikea ding laat ik ff liggen.

Vanmorgen ontdekte ik dat Zigbee2Mqtt gestopt was. En niet meer wilde starten.
Dat lag aan verkeerd ingevulde server onder mqtt. Ik had een lijst aan rode regels in de log.
Na, naar mijn mening, de juiste instellingen, is daar was nog 1 rode regel van over.
Zie eerder.
Servernaam in Zigbee2MQTT App configuratie gewijzigd in "mqtt://core-mosquitto:1883"
Probleem opgelost. de App loopt normaal.

Dit zegt SonOff;
USB-verbinding het apparaat brengt communicatie met de host tot stand via de seriële USB-poort Methode 1: ondersteun automatische ontdekking van seriële poorten

Nadat het via de USB-verlengkabel op de host hebt worden aangesloten, start Zigbee2MQTT rechtstreeks om het productmodel automatisch te herkennen en de configuratie te voltooien.

Methode 2: handmatige configuratie

Serial

port: <Device path, e.g. /dev/ttyUSBx> or <ID, e.g. /dev/serial/by-id...>
(Ik heb de juiste regel van Systeem/Hardware gekopieerd.)

baudrate: 115200
adapter: ember
rtscts: false

Maar nu schijnt er sinds de laatste Core update een probleem bij te zijn gekomen.
Er spoken restjes van ZHA op onze systemen rond, die voor die update niet voor kwamen.

[ Voor 3% gewijzigd door PCan op 13-05-2026 12:11 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@PCan De ZHA melding zal altijd blijven. En zolang deze in de negeerlijst staat is ZHA in ieder geval geen probleem. Maat Thread moet hem natuurlijk niet ook proberen te benaderen.

Er is wel wat serial werk op de achtergrond aangepast ja. Maar ik heb geen storm aan issues voorbij zien komen qua Z2M.

En in Z2M gebruik je hopelijk een serial/by-id path?

• PCan
Septillion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:23:

En in Z2M gebruik je hopelijk een serial/by-id path?
/dev/serial/by-id/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Max_MG24_e27c4690f1f0ef12acc4bf0a6d9880ab-if00-port0

Zigbee2MQTT App doet het weer, hoefde alleen onder mqtt de server te veranderen in
"mqtt://core-mosquitto:1883"

[ Voor 18% gewijzigd door PCan op 13-05-2026 12:01 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:12

BiG-GuY

Ik heb zelf twee ZBT-2, sinds de update naar 2026.5.0 kwamen er meerdere ZBT-2 modules bij. Heb ze toen even allemaal verwijderd geherstart en weer toegevoegd aan HA. Sindsdien zijn ze schoon zichtbaar.

Heb een van de twee in ZHA geconfigureerd de andere in Z2M. Beiden met een /dev/serial/by-id/. Moest tijdelijk Z2M stoppen om hem opnieuw toe te voegen.

Overigens heb ik geen problemen gehad met Z2M of ZHA met de upgrade, het was puur voor de ZBT-2 updater.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 11-05-2026 20:53 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
Zal ik dan ook maar even melden dat ik met 2026.5 draaiende als container ineens een melding kreeg dat mijn Sonoff P gevonden is en of ik die met ZHA wilde gebruiken? :p

Enige rare is dat het hele device is niet "doorgezet" naar de container (want in gebruik met Z2M). Dus toevoegen zou never nooit werken omdat het gevonden device path helemaal niet bestaat in de container. Dat is een "slordigheidje" dat er IMO wel uit mag (controleren of het path wel bestaat, zo nee, negeer het apparaat / behandel het alsof het niet gevonden was).

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 11-05-2026 21:09 ]

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:05
TheFes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:29:
[...]

De stappen:
  1. Maak een backup
  2. Noteer de huidige entity_id's van je sensoren waarvan je de Long Term Statistics wil gaan overzetten
  3. Verwijder de oude integratie die deze entities bevat
  4. Check in developer tools > states of de oude entities weg zijn
  5. Installeer de nieuwe integratie
  6. Hernoem de nieuwe entities naar de oude entity_ids's
  7. (optioneel) hernoem de entity_id's opnieuw als je bijvoorbeeld de verwijzing naar de oude integratie er uit wil halen
Voor sommige sensoren, bijvoorbeeld voor je energie van en naar het grid, kan het ook handig zijn om een template sensor aan te maken. Dan hoef je in de toekomst alleen de verwijzing in de template sensor naar de bronsensor aan te passen. Nu je doe boel toch moet omzetten, kun je dat na stap 4 doen. Maak dan dus een template sensor aan met hetzelfde entity_id als de oude sensor. Verwijs bijvoorbeeld even naar een niet bestaande sensor en zorg met een availability template dat de sensor unavailable wordt.

Zodra de nieuwe integratie werkt, kun je dan naar de nieuwe sensor verwijzen.
Newbie hier. Kun je dat van die Template sensoren iets verder uitleggen. Zit hier met hetzelfde dat de dsmr4 meter vervangen s door een dsrm5 meter. Ik heb de oude entities genoteerd.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@edwin2021 Van meter wisselen is voor HA geen device wissel. Immers is de meter geen device in HA, dat is waarmee je hem uit leest.

Dus gewoon de P1 overprikken in de nieuwe meter en gaan

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:38

Sharky

Skamn Dippy!

Septillion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:17:
@Sharky Er zijn wat updates doorgevoerd zodat meer native onderdelen in de UI gebruikt worden. Waarschijnlijk dat de integratie nog non-native zaken wil gebruiken. Ik zie dat de laatste update van die integratie 5 jaar oud is dus dat die niet meer de laatste standaarden gebruikt kan ik begrijpen. Je zou de maker een berichtje kunnen sturen.
En net toen ik een berichtje wilde sturen was er al een update :D

This too shall pass

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:44
Septillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:57:
@edwin2021 Van meter wisselen is voor HA geen device wissel. Immers is de meter geen device in HA, dat is waarmee je hem uit leest.

Dus gewoon de P1 overprikken in de nieuwe meter en gaan
De nieuwe meter zal weer op 0 beginnen op alle telwerken. Hoe gaat HA daar mee om?

Ik zit namelijk mogelijk met hetzelfde probleem. Mijn DSMR5 meter werkt op zich prima, maar de communicatie met de netbeheerder is sinds kort zo goed als weg. In de afgelopen maand heeft hij 1 maal de standen doorgestuurd, dus ik verwacht een keer een berichtje van Stedin dat ze de meter willen vervangen. Gaat mijn historie dan de mist in (zou jammer zijn) of trekt hij dat vanzelf weer recht?

Ik gebruikt overigens dit om de P1 standen in HA te krijgen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Heb ik ergens iets gemist nav een tibber intergratie?
Tot enkele weken geleden bleef hij een uurtje of 14 - 16 beschikbaar, maar dat is nu nog maar enkele uurtjes. Ik moet de integratie dan herladen, maar dat 'werkt' sinds enkele dagen plotseling ook niet meer :?
Dan moet ik HA echt herstarten zodat hij het vervolgens weer 4 uurtjes doet, en dan valt hij weer stil.

In de tibber app is de pulse gewoon bereikbaar dus het heeft niets met verbinding te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0soU-gw7pA716GBHmEL9DtkQUDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nVRzrfTpQkQG9zFDwiDpaVr.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HuismAndré
  • Laatst online: 10:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Out.of.Control schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:54:
[...]

De nieuwe meter zal weer op 0 beginnen op alle telwerken. Hoe gaat HA daar mee om?
Helemaal prima. Hij zal het als een reset zien en gewoon doortellen qua verbruik. Maar zelfs andersom is niet zo'n groot probleem. Dan zoek je een paar dagen later gewoon de uitschieter die dat veroorzaakt heeft op en past die aan naar een realistische waarde.

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 12-05-2026 11:42 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Out.of.Control Juist helemaal prima, daarvoor is de state class van total increasing er. Een afname (incl dus reset naar 0) wordt door HA als reset gezien. En zal dus dat als nieuwe waarde zien om mee te rekenen ipv het als change met de vorige waarde te vergelijken. Gezien de nieuwe waarde 0 is zal dit dus alleen als nieuw startpunt gezien worden zonder cumulatief verschil.

Alleen als je van woning wisselt naar een andere bestaande meter kan dit even gek zijn. Indien de nieuwe meter hoger is zal dat dus als grote stap gezien worden. Maar ook als deze dus lager is dan de oude meter zal dit dus door HA als reset gezien worden waarna het de nieuwe waarde als change ziet. Beide zal dus resulteren in een eenmalige piek. Maar deze piek kan je gewoon corrigeren via Settings => Dev tools => Statistics*

* Ja, vond het altijd al beetje vreemd dat dit onder Dev tools zit. Maar nu Dev tools ook uit het menu is vind ik het helemaal een vreemde locatie geworden.

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:52
paQ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:07:
Heb ik ergens iets gemist nav een tibber intergratie?
Tot enkele weken geleden bleef hij een uurtje of 14 - 16 beschikbaar, maar dat is nu nog maar enkele uurtjes. Ik moet de integratie dan herladen, maar dat 'werkt' sinds enkele dagen plotseling ook niet meer :?
Dan moet ik HA echt herstarten zodat hij het vervolgens weer 4 uurtjes doet, en dan valt hij weer stil.

In de tibber app is de pulse gewoon bereikbaar dus het heeft niets met verbinding te maken.

[Afbeelding]
Op welke HA core versie zit je? In 2026.5.0 was er een issue met de Tibber integratie die dit soort problemen veroorzaakte, in .1 opgelost.

• paQ
  • Nu online

paQ

Sjoop1985 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:06:
[...]

Op welke HA core versie zit je? In 2026.5.0 was er een issue met de Tibber integratie die dit soort problemen veroorzaakte, in .1 opgelost.
Sinds gisteravond op core 5.1 (supervised)
En desondanks al weer 4 keer frozen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7qKNyfVGAkJYnzH-IsROc70CYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZ1Z37PFSxVHxcl6p9gMx4BP.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online

paQ

@Sjoop1985
Deze (eigenlijk debiele) workaround werkt vooralsnog. Integratie sluiten, wachten, weer starten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Tibber herstel elke 2 uur
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: "/2"
action:
  - action: homeassistant.disable_config_entry
    data:
      config_entry_id: 3d8d9cccac160be16bb9c8382cada569
  - delay: "00:00:15"
  - action: homeassistant.enable_config_entry
    data:
mode: single

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik heb de afgelopen dagen weer wat mislukte logins gehad:
Logger: homeassistant.components.http.ban
Bron: components/http/ban.py:140
Integratie: HTTP (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 12 mei 2026 om 07:43:17 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 11:04:53
  • Login attempt or request with invalid authentication from 172.70.47.26 (172.70.47.26). Requested URL: '/api/config'. (Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1)
  • Login attempt or request with invalid authentication from 104.23.170.68 (104.23.170.68). Requested URL: '/api/config'. (Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1)
  • Login attempt or request with invalid authentication from 172.71.99.150 (172.71.99.150). Requested URL: '/api/config'. (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/148.0.0.0 Safari/537.36 Edg/148.0.0.0)
Lijken allemaal Cloudflare IP adressen te zijn. Ik gebruik Cloudflare als DNS, maar ik zie niet in wat die met /api/config moet en waarom die zich voor zou doen als iPad of iPhone. Gevalletje van poging tot hacken, of toch ergens een configuratiefout van mijn kant?

• RobertMe
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:02:
Ik heb de afgelopen dagen weer wat mislukte logins gehad:

[...]

Lijken allemaal Cloudflare IP adressen te zijn. Ik gebruik Cloudflare als DNS, maar ik zie niet in wat die met /api/config moet en waarom die zich voor zou doen als iPad of iPhone. Gevalletje van poging tot hacken, of toch ergens een configuratiefout van mijn kant?
Mogelijk sowieso een configuratiefout waardoor de webserver van HA puur naar het daadwerkelijke IP adres van de verbinding gebruikt, i.p.v. dat deze de "X-Forwarded-For" header gebruikt. Als je immers Cloudflare ervoor zet dan is alle verkeer afkomstig van Cloudflare, zoals je zelf constateert. Stel je in HA een lijst met vertrouwde reverse proxies in (wat Cloudflare is in jouw setup) dan zal die het IP adres gebruiken dat Cloudflare via die header doorgeeft. En dan zal het niet een IP van Cloudflare zijn dat foute login pogingen doet (maar het IP adres dat bikj Cloudflare aanklopt, wat uiteraard ook niet 100% betrouwbaar is).

• barrymossel
RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Mogelijk sowieso een configuratiefout waardoor de webserver van HA puur naar het daadwerkelijke IP adres van de verbinding gebruikt, i.p.v. dat deze de "X-Forwarded-For" header gebruikt. Als je immers Cloudflare ervoor zet dan is alle verkeer afkomstig van Cloudflare, zoals je zelf constateert. Stel je in HA een lijst met vertrouwde reverse proxies in (wat Cloudflare is in jouw setup) dan zal die het IP adres gebruiken dat Cloudflare via die header doorgeeft. En dan zal het niet een IP van Cloudflare zijn dat foute login pogingen doet (maar het IP adres dat bikj Cloudflare aanklopt, wat uiteraard ook niet 100% betrouwbaar is).
Goeie, daar had ik niet eens over nagedacht. Op het moment dat ik naar mijn HA ga via mijn domeinnaam, zal die dus een Cloudflare IP tonen, ongeacht welke verbinding ik gebruik. Dus daar duik ik even in...

Maar dan is de user-agent (Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1) alsnog erg vreemd, aangezien wij geen iPads gebruiken.

• RobertMe
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:15:
Maar dan is de user-agent (Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 18_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/18.1 Mobile/15E148 Safari/604.1) alsnog erg vreemd, aangezien wij geen iPads gebruiken.
Dan heeft iemand de domeinnaam gegokt. Of, nog waarschijnlijker: zit er SSL op via een publieke aanbieder? Dan is de domeinnaam terug te vinden in de certificate transparancy logs. Zie bv hier voor tweakers.net: https://www.certkit.io/tools/ct-logs/?query=tweakers.net (die tegenwoordig zo te zien alleen wildcards gebruiken, dan kan er ook niet perse iets "lekken").

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:52
paQ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:56:
@Sjoop1985
Deze (eigenlijk debiele) workaround werkt vooralsnog. Integratie sluiten, wachten, weer starten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Tibber herstel elke 2 uur
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: "/2"
action:
  - action: homeassistant.disable_config_entry
    data:
  - delay: "00:00:15"
  - action: homeassistant.enable_config_entry
    data:
mode: single
Bizar. Ik had al een automatisering die de integratie reload als één van de sensoren langere tijd unavailable gaat (want dat wilde nog wel eens gebeuren), maar die is al een tijdje niet meer getriggerd. Had de 5.0 release overgeslagen vanwege de known issue, maar ik heb op dit moment geen problemen.

Wat ik wel opvallend vind aan jouw grafieken is dat het lijkt alsof de waarden "bevriezen". Is dat wat er gebeurt of gaat de boel op unavailable?

• barrymossel
RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Dan heeft iemand de domeinnaam gegokt. Of, nog waarschijnlijker: zit er SSL op via een publieke aanbieder? Dan is de domeinnaam terug te vinden in de certificate transparancy logs. Zie bv hier voor tweakers.net: https://www.certkit.io/tools/ct-logs/?query=tweakers.net (die tegenwoordig zo te zien alleen wildcards gebruiken, dan kan er ook niet perse iets "lekken").
Ik gebruik tegenwoordig ook een wildcard, maar volgens mij heb ik mijn HA subdomein nooit aangepast daarna. Misschien toch maar eens doen.

Sterker nog, ik heb hem even door die tool gehaald en inderdaad: nu alleen wildcard, maar het allang geleden verlopen certificaat voor het subdomein van HA dat ik nog gebruikt staat lekker in dat lijstje.

• paQ
  • Nu online

paQ

Sjoop1985 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Bizar. Ik had al een automatisering die de integratie reload als één van de sensoren langere tijd unavailable gaat (want dat wilde nog wel eens gebeuren), maar die is al een tijdje niet meer getriggerd. Had de 5.0 release overgeslagen vanwege de known issue, maar ik heb op dit moment geen problemen.

Wat ik wel opvallend vind aan jouw grafieken is dat het lijkt alsof de waarden "bevriezen". Is dat wat er gebeurt of gaat de boel op unavailable?
Ze bevriezen idd.
Logboeken geven een 4403 error op de token lijkt het.
Met de automation gaat het vooralsnog goed. Alleen mis ik elke 2 uur ca 15 sec.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:46
Zijn er hier nog meer lui met issues in de zonneplan integratie vandaag ?

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• TheFes
rvdgaag schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:42:
Zijn er hier nog meer lui met issues in de zonneplan integratie vandaag ?
Ik gebruik de custom integratie, die werkt gewoon

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32

DeZzL

Rocket surgeon

Mijn Nest rookmelders zijn bijna toe aan vervanging. Ik wil goede rookmelders terughangen. Maar ik ben wel erg gecharmeerd van de melding van de Nest rookmelders over de ruimte waarin de rook wordt waargenomen en de onderlinge connectie.

Ik zit te denken aan een hybride setup met domme Ei141RF of Ei3016RF melders en ben benieuwd of dit logisch is.

Het idee: de rookmelders koppel ik onderling via RF. Ik verbind ze niet via een doorlopende interconnect-bus. Bij elke melder maak ik een lokale interconnect-aansluiting naar een klein relais + Zigbee input (Aqara T1 o.i.d), zodat elke melder individueel een signaal naar Home Assistant kan geven.

Bij alarm zou de melder die als eerste rook detecteert direct zijn lokale IC op 230V zetten → relais schakelt daar als eerste. De andere melders volgen via RF en schakelen hun relais iets later. In HA kun je dan “first event wins” doen om een indicatie van de bronruimte te krijgen.

Ik snap dat die timingverschillen klein zijn en niet 100% betrouwbaar, maar in theorie lijkt het “goed genoeg” voor een indicatie.

Zien jullie hier nog fundamentele problemen mee? Bijvoorbeeld dat RF in de praktijk zo snel is dat alles tegelijk lijkt, of dat melders bij RF-trigger precies hetzelfde moment hun IC hoog zetten?

• RobertMe
Ik probeer sinds lange tijd maar weer eens iets te doen aan mijn extreem basic dashboard (als alles geautomatiseerd is hoef je niet het dashboard te gebruiken :Y) ). Maar als ik het goed begrijp dan is het, met de standaard kaarten, en badges, niet mogelijk om icons te templaten? Zo heb ik bv input_selects waarin ik een eigen state bijhoudt (bv in slaapkamer met opties voor ontwaken, overdag, gaan slapen en slapen). Deze wil ik dan met een matchent icon op het dashboard plaatsen, maar dit kan, denk ik, niet met de badges en in ieder geval tile card (andere cards niet gecheckt)? Nu gebruik ik de custom:button-card waar je icon wel kunt templaten.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:03

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

DeZzL schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:10:
Mijn Nest rookmelders zijn bijna toe aan vervanging. Ik wil goede rookmelders terughangen. Maar ik ben wel erg gecharmeerd van de melding van de Nest rookmelders over de ruimte waarin de rook wordt waargenomen en de onderlinge connectie.

Ik zit te denken aan een hybride setup met domme Ei141RF of Ei3016RF melders en ben benieuwd of dit logisch is.

Het idee: de rookmelders koppel ik onderling via RF. Ik verbind ze niet via een doorlopende interconnect-bus. Bij elke melder maak ik een lokale interconnect-aansluiting naar een klein relais + Zigbee input (Aqara T1 o.i.d), zodat elke melder individueel een signaal naar Home Assistant kan geven.

Bij alarm zou de melder die als eerste rook detecteert direct zijn lokale IC op 230V zetten → relais schakelt daar als eerste. De andere melders volgen via RF en schakelen hun relais iets later. In HA kun je dan “first event wins” doen om een indicatie van de bronruimte te krijgen.

Ik snap dat die timingverschillen klein zijn en niet 100% betrouwbaar, maar in theorie lijkt het “goed genoeg” voor een indicatie.

Zien jullie hier nog fundamentele problemen mee? Bijvoorbeeld dat RF in de praktijk zo snel is dat alles tegelijk lijkt, of dat melders bij RF-trigger precies hetzelfde moment hun IC hoog zetten?
Heb je al eens naar XSENSE rookmelders gekeken? Met een homebase kun je ze eenvoudig via MQTT met HA verbinden (gewoon via de app)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:00:
Ik probeer sinds lange tijd maar weer eens iets te doen aan mijn extreem basic dashboard (als alles geautomatiseerd is hoef je niet het dashboard te gebruiken :Y) ). Maar als ik het goed begrijp dan is het, met de standaard kaarten, en badges, niet mogelijk om icons te templaten? Zo heb ik bv input_selects waarin ik een eigen state bijhoudt (bv in slaapkamer met opties voor ontwaken, overdag, gaan slapen en slapen). Deze wil ik dan met een matchent icon op het dashboard plaatsen, maar dit kan, denk ik, niet met de badges en in ieder geval tile card (andere cards niet gecheckt)? Nu gebruik ik de custom:button-card waar je icon wel kunt templaten.
Inderdaad, dat is niet mogelijk. Ik gebruik daar Mushroom template cards voor.

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Inderdaad, dat is niet mogelijk. Ik gebruik daar Mushroom template cards voor.
Gewoon een copy paste met templates als ik het goed zie? :P
This card is not compatible with Mushroom themes because it based on the official Tile card.
Semi gerelateerd vraagje. Bij de tile card zie ik bv bij climate de optie om de presets als knoppen te laten zien (via de "features" feature/optie). Bestaat er iets soortgelijks om bij een light de scenes te laten zien? Een tile met de light van een (Zigbee) group uit Z2M vind ik prima. Maar het zou mooi zijn als ik er een stuk of 4, 5 knoppen in/onder kon zetten voor de mogelijke scenes/ Nu heb ik een entities card met een template-row meen ik dat het is met knoppen die de scenes togglen + er onder nog eens een lijst met alle losse lampen. Maar ik gebruik het sowieso al vrijwel niet, laat staan de losse lampen, die tegenwoordig ook prima met de more info dialog "op te roepen" zijn.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
janvanduschoten schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Heb je al eens naar XSENSE rookmelders gekeken? Met een homebase kun je ze eenvoudig via MQTT met HA verbinden (gewoon via de app)
Zit er dan GEEN Xsense cloud (meer) tussen?

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

DjoeC schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Zit er dan GEEN Xsense cloud (meer) tussen?
Het gaat (via de Xsense base) rechtstreeks via MQTT naar HA, er zit geen cloud tussen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
janvanduschoten schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Het gaat (via de Xsense base) rechtstreeks via MQTT naar HA, er zit geen cloud tussen.
Tijd om dat in te richten dan ;) Ik had de base niet in gebruik juist vanwege de cloud connectie, nu kan dat dan wel en kan ik m dus in de firewall blokkeren ;)

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

DjoeC schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Tijd om dat in te richten dan ;) Ik had de base niet in gebruik juist vanwege de cloud connectie, nu kan dat dan wel en kan ik m dus in de firewall blokkeren ;)
Sinds een tijdje zit in de app een optie om te verbinden met HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzbWtlya4ojujikLXEJEsheSYZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UyYXu9s3gIks9IsniIP5cI6.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVB4M-iw7gO8XxZrYTba8dazBuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7ger78uSNNQG1JoVO3KdqUV.jpg?f=fotoalbum_large

(Ik heb er 3 hangen, screenshot doet wat geks zie ik)

Pagina: 1 ... 394 395 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.