You don't need eyes to see, you need vision
You don't need eyes to see, you need vision
Heb je wel de juiste meter en land instelling gekozen?
Want energie(kWh) loop altijd op terwijl alleen vermogen (kW) momenteel is.
Energie in een bepaalt tijdinterval lijkt dan overbodig en zonder te weten wat die interval is volkomen nutteloos.
En de leverancier is ook enkel geïnteresseerd in kWh waarden en niet in kWh waarden per tijdsinterval dus dat lijkt vreemd.
Hier zijn namelijk de volgende waarden gewoon in kWh en lopen alleen maar op.
- electricity_meter_energieproductie_tarief_1
- electricity_meter_energieverbruik_tarief_1
- electricity_meter_energieproductie_tarief_2
- electricity_meter_energieverbruik_tarief_2
Je moet ze dus van elkaar aftrekken om het totaal te krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 01-09-2025 10:25 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
hmm ook even gekeken ik heb gewoon de totale import (zo noemt verbruik bij mij) ingesteld in HA maar is het beter om de 2 aparte met tarief 1 en 2 (dus dag en nacht apart) in te geven dan?Ben(V) schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:17:
@Yalopa
Heb je wel de juiste meter en land instelling gekozen?
Want energie(kWh) loop altijd op terwijl alleen vermogen (kW) momenteel is.
Energie in een bepaalt tijdinterval lijkt dan overbodig en zonder te weten wat die interval is volkomen nutteloos.
En de leverancier is ook enkel geïnteresseerd in kWh waarden en niet in kWh waarden per tijdsinterval dus dat lijkt vreemd.
Hier zijn namelijk de volgende waarden gewoon in kWh en lopen alleen maar op.En ja je kunt gewoon productie en consumptie gelijktijdig hebben want dat wordt per fase gesommeerd.
- electricity_meter_energieproductie_tarief_1
- electricity_meter_energieverbruik_tarief_1
- electricity_meter_energieproductie_tarief_2
- electricity_meter_energieverbruik_tarief_2
Je moet ze dus van elkaar aftrekken om het totaal te krijgen.
is mss verwarrend in overzichten.
Als je gewoon de de "DSMR smart meter" integratie gebruik zit dat er al standaard allemaal in op de juiste manier.Vortexmerc schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:30:
[...]
hmm ook even gekeken ik heb gewoon de totale import (zo noemt verbruik bij mij) ingesteld in HA maar is het beter om de 2 aparte met tarief 1 en 2 (dus dag en nacht apart) in te geven dan?
is mss verwarrend in overzichten.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hoe heb je dit opgelost?nachtwaker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:09:
Hoi, ik heb zojuist mijn home assistant geupdate van 2025.4.2 naar 2025.4.3
Ik lees o.a. mijn Solaredge omvormer uit om de zonne opbrengst te registeren.
Nu krijgt ik vanuit home assistant de volgende foutmelding na de update van home assistant:
[Afbeelding]
Wanneer ik de fix uitvoer dan wordt mijn hele energy dashboard omgezet van kwh naar mwh en dit kan ik niet wijzigen. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Als ik de fix niet uitvoer dan wordt mijn zonne opbrengst niet meer bijgehouden
Ik zie nu in mijn Energy dashboard ook MWh. Alleen op die plek zie ik dat. Maar dit moet gewoon Kwh blijven zoals het was. Hoe kan ik dit terug draaien zodat het energy dashboard kw laat zien?
Water-Escape
- M5stack Atom Echo
- Zigbee stick (met zelfde chip als die van Nabu)
De eerste om met niet al te grote uitgave te testen met de Nabu voice assistant. Zie: https://www.home-assistan...hirteen-usd-voice-remote/
De tweede, wederom met lage kosten, eens aan de slag te gaan met Zigbee devices direct gekoppeld aan HA. Ik heb nog een losse Philips Hue stekker waarmee ik als eerste ga testen.
Volgens mij gebruikt HA sinds 2025.8 de waardes van de bronsensoren voor weergave op het Energy dashboard. Dus staat je bronsensor toevallig op MWh?water_escape schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:06:
[...]
Hoe heb je dit opgelost?
Ik zie nu in mijn Energy dashboard ook MWh. Alleen op die plek zie ik dat. Maar dit moet gewoon Kwh blijven zoals het was. Hoe kan ik dit terug draaien zodat het energy dashboard kw laat zien?
1
| Error during service call to update.install: Error updating ESPHome Device Builder: Unknown error, see supervisor |
De supervisor logs laten niks zien, alleen dat de backup van de addon gelukt is. Updaten zonder een backup te maken laat helemaal niets zien. Draai supervised op Ubuntu (unsupported, I know...).
De bron is niks veranderd, of kan dat ook door een update? het zijn ook meerdere bronnen toch? P1 en zonnepanelen en laadpaal.TheFes schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:15:
[...]
Volgens mij gebruikt HA sinds 2025.8 de waardes van de bronsensoren voor weergave op het Energy dashboard. Dus staat je bronsensor toevallig op MWh?
Als ik nu naar deze maand kijken, net begonnen, staat er kw. Kijk ik naar vorige maand, worden het ineens MWh. Dus zodra iets >1000 komt gok ik wordt het ineens MWh.
/f/image/sNpcf45GBuZqbY61fTjdciKY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cZIEAJnJlk89ixtfea7w7XJh.png?f=fotoalbum_large)
edit: entiteiten bekijken en die staan niet op MWh, maar gewoon op Kwh
[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 01-09-2025 13:08 ]
Water-Escape
Zodra ook maar 1 van de weergeven statistieken boven de 1000kWh komt word alles inderdaad weergeven als MWh, in het bovenstaande voorbeeld dus de opgewekte zonnestroom.water_escape schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:02:
[...]
De bron is niks veranderd, of kan dat ook door een update? het zijn ook meerdere bronnen toch? P1 en zonnepanelen en laadpaal.
Als ik nu naar deze maand kijken, net begonnen, staat er kw. Kijk ik naar vorige maand, worden het ineens MWh. Dus zodra iets >1000 komt gok ik wordt het ineens MWh.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit: entiteiten bekijken en die staan niet op MWh, maar gewoon op Kwh
Ik ken niet anders dan dat dit gebeurt, is het eerder wellicht niet opgevallen?
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Nee dit is sinds een bepaalde update juli of augustus. Ik kom iedere maand boven de 1000 en noteer dit ook aan het begin van maand, vandaar dat het mij nu opviel.D4NG3R schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:23:
[...]
Zodra ook maar 1 van de weergeven statistieken boven de 1000kWh komt word alles inderdaad weergeven als MWh, in het bovenstaande voorbeeld dus de opgewekte zonnestroom.
Ik ken niet anders dan dat dit gebeurt, is het eerder wellicht niet opgevallen?
Is dit instelbaar geworden? Want ook de waarden die <1000 zijn worden aangepast als een van de andere dus >1000 is.
Water-Escape
da fak
Hoe kom ik hier weer vanaf?
De integratie is weg, maar er blijft overduidelijk iets kleven.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
In ieder geval eind april of begin mei was het een ding, ik had toen net een vol jaar aan data. Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik niet zeker weet of alle data toen al als MWh werd weergeven of enkel de waarden welke boven de 1000kWh kwamen.water_escape schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:30:
[...]
Nee dit is sinds een bepaalde update juli of augustus. Ik kom iedere maand boven de 1000 en noteer dit ook aan het begin van maand, vandaar dat het mij nu opviel.
Is dit instelbaar geworden? Want ook de waarden die <1000 zijn worden aangepast als een van de andere dus >1000 is.
@paQ HA al een keer opnieuw gestart? 9/10x als een integratie blijft spoken is deze na een herstart wel weg.
[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 02-09-2025 08:39 ]
Hoe gaan jullie om als je zonnepanelen op verschillende richtingen liggen (noord, zuid, oost, west)?
Voor elke set panelen met andere oriëntatie de integratie opnieuw toevoegen. Azimuth en declimation is afhankelijk van je dak, ik weet niet of zonneplan die gegevens voor je heeft.meesje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:49:
Ik wil gebruik gaan maken van de Forecast.Solar integratie. Bij de parameters moet je o.a. de declinatie, azimut en totaal watt piekvermogen ingeven. Deze zaken moet ik denk ik even bij Zonneplan opvragen.
Hoe gaan jullie om als je zonnepanelen op verschillende richtingen liggen (noord, zuid, oost, west)?
Overigens werkt bij mij de custom integratie Solcast een stuk accurater. Die is echter maar gratis bij maximaal 2 zogenoemde rooftop sides
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 02-09-2025 14:57 ]
De azimut kun je op sites als Google Maps / OpenStreet oid achterhalen.meesje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:49:
Ik wil gebruik gaan maken van de Forecast.Solar integratie. Bij de parameters moet je o.a. de declinatie, azimut en totaal watt piekvermogen ingeven. Deze zaken moet ik denk ik even bij Zonneplan opvragen.
Declinatie is afhankelijk van waar de panelen op liggen (plat dak of schuin dak).
De hellingshoek van je dak kun je evt. opmeten. Bij plat dak zou Zonneplan dat misschien wel in de offerte/opdrachtsbevestiging hebben gezet?
Zoals TheFes zegt inderdaad voor elke orientatie een extra input van de integratie doen.
Zie hier ook voorbeeld van mijn integratie.
[ Voor 10% gewijzigd door CappieL op 02-09-2025 15:15 ]
Nu welD4NG3R schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:07:
[...]
In ieder geval eind april of begin mei was het een ding, ik had toen net een vol jaar aan data. Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik niet zeker weet of alle data toen al als MWh werd weergeven of enkel de waarden welke boven de 1000kWh kwamen.
@paQ HA al een keer opnieuw gestart? 9/10x als een integratie blijft spoken is deze na een herstart wel weg.
En so far so good!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| alias: Boiler PV description: "" trigger: - type: value platform: device device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: 0fbf4c5bec7cd347aabaddd353dce768 domain: sensor above: 50 condition: - condition: or conditions: - condition: and conditions: - type: is_value condition: device device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: 0fbf4c5bec7cd347aabaddd353dce768 domain: sensor above: 61.5 - condition: time weekday: - sun - condition: and conditions: - type: is_value condition: device device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: 0fbf4c5bec7cd347aabaddd353dce768 domain: sensor above: 50 - condition: time weekday: - sat - fri - thu - wed - tue - mon action: - type: turn_off device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: ac08364b9cd348ddeef15bd267ba289a domain: switch mode: single |
Maar op de een of andere manier gaat de boiler "PV mode" niet uit op maandag. Eigenlijk na zondag. Dus nadat hij op zondag 62 graden wordt, gaat hij op maandag/dinsdag/enz niet uit.
Ziet iemand wat ik hier fout doe? Ik vind het vrij logisch opgezet, maar toch... Ik zie vast iets simpels over het hoofd.
Edit: Ik kan de device/entity op basis van die identifier niet vinden als ik zoek bij devices/entities. Maar misschien hoort dat ook niet zo te werken? Wel gek dat hij op andere plekken wel "sensor.something" gebruikt, ipv die identifiers.
[ Voor 26% gewijzigd door Tanuki op 02-09-2025 18:29 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Heb je de trigger ook bij? Let wel dat bij een numeric_state er alleen getriggerd wordt als de waarde door de grens gaat.
Ik heb het zojuist ge-edit, blijkbaar de verkeerde yaml geplakt.RudolfR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:28:
@Tanuki
Heb je de trigger ook bij? Let wel dat bij een numeric_state er alleen getriggerd wordt als de waarde door de grens gaat.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Oke, hier kan ik wat mee! Dank!AvAars schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:35:
De trigger gaat af als hij van <50 naar >50 gaat. Op dat moment is ie natuurlijk nooit boven de 61.5
Ik vraag me af of een standaard (of community) integratie is welke gelijk two way audio ondersteunt. Dus zonder extra integraties of add-ons te installeren.
ChatGPT komt met het volgende:
Direct vanuit Home Assistant (native ondersteuning):
• Eufy Video Doorbell 2K Wired (T8200) – biedt twee‑richtingsspraak via HA-integratie zonder cloud of extra werk.
• Dahua VTO-2202F‑P-S2 – ondersteunt praten met bezoekers en deurontgrendeling via HA.
Met technische workarounds / extra add-ons:
• Reolink PoE Doorbel – two‑way audio werken via Frigate + go2rtc of WEBRTC kaart. Werkt goed voor wie zelf knutselt.
• Amcrest AD410 – it technisch mogelijk via lokale streamingdiensten, maar niet native ondersteund in HA.
• Aqara G4 Doorbell – sommige gebruikers ervaren werkende two‑way audio; kan afhangen van de gateway of instellingen.
Niet mogelijk:
• Ring, DoorBird – geen support voor two‑way audio in HA-integratie.
Dus ik moet een Eufy deurbel aanschaffen?
[ Voor 47% gewijzigd door meesje op 02-09-2025 18:54 ]
Sinds december draai ik Home Assistant, mega-blij mee en vanwege tekortkomingen in HomeKit deze stap gemaakt. Inmiddels een redelijke setup draaien. Echter, het draait om een oudere Mac Pro, speficities zijn prima maar ik draai een virtual machine in VirtualBox. Nu ben ik een YouTube-nerd, dus net niet helemaal technisch onderlegt maar wel handig genoeg om met en via tutorials dingen voor elkaar te krijgen.
Regelmatig is het zo dat ik mijn HA niet meer kan bereiken, via een remote sessie kan ik uiteraard VirtualBox benaderen. Als ik de virtual machine open, vliegen de foutmeldingen om mijn oren. Dit probeer ik preventief te voorkomen door voor bepaalde updates of na wijzigingen in setup, een snapshot van mijn virtual machine te maken. Hiermee is de "schade" steeds beperkt.
Wat wel ellendig is, is dat het uiteraard gebeurt als ik niet thuis ben, op het werk ben of een avondje in de kroeg sta. Gekscherend noemen mijn vrouw en kinderen het daarom inmiddels het "rot-systeem". Het is al meermaals gebeurt dat de boel klapt en dat er geen automations mogelijk zijn of dus handmatig lampen bediend moeten worden. Kortom; net niet stabiel genoeg.
Nu heb ik sinds enige tijd een Virtual Machine op mijn Synology draaien, dat draait redelijk en sinds het opzetten van test omgeving geen issues. Tenminste, niet issues zoals ik met Virtualbox ervaar. In ben daarom van voornemens de boel vanuit daar te gaan draaien vanwege bewezen stabiliteit.
Nu is er één ding wat mij tegenhoudt; op dit moment gebruik ik ZHA en ik heb inmiddels een SLZB06 draaien en wil MQTT gaan draaien. Mijn plan is dus nu om een backup te trekken, die op de nieuwe instaande te klappen waarna ik handmatig MQTT wil configureren en helaas alle ZHA device als onbereikbaar opnieuw moet gaan koppelen.
Nu vrees ik 1 groot ding: ik vind het lastig om te zeggen waar de issues uit voortkomen via Virtualbox op mijn Mac Pro. Ik zie veelal foutmeldingen omtrent de usb, bijzondere protocollen van Home Assistant die niet gestart worden.
Stel dat ik die backup terug zet, neem ik dan die Legacy mee en ga ik die problemen dan ook opnieuw ervaren? Daarnaast; is er een handige manier of work-around om ZHA te backuppen en als MQTT terug te zetten?
Uiteraard draai ik allerlei integraties, automations, scripts, zit mijn configuration.yaml vol met allerlei configuraties en heb ik in 9 maanden tijd genoeg neergezet wat niet even handmatig te doen is.
Iemand tips, ideeën, know issues waar ik tegenaan gaan lopen of zeggen jullie; gast, ga lekker 3 uur zitten en ram de boel om.
Je kunt je probleem oplossen door om een trigger toe te voegen op 61.5.Tanuki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:23:
Ik heb een automation:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 alias: Boiler PV description: "" trigger: - type: value platform: device device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: 0fbf4c5bec7cd347aabaddd353dce768 domain: sensor above: 50 condition: - condition: or conditions: - condition: and conditions: - type: is_value condition: device device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: 0fbf4c5bec7cd347aabaddd353dce768 domain: sensor above: 61.5 - condition: time weekday: - sun - condition: and conditions: - type: is_value condition: device device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: 0fbf4c5bec7cd347aabaddd353dce768 domain: sensor above: 50 - condition: time weekday: - sat - fri - thu - wed - tue - mon action: - type: turn_off device_id: e3097eb22f193101e2b36903d0d7f169 entity_id: ac08364b9cd348ddeef15bd267ba289a domain: switch mode: single
Maar op de een of andere manier gaat de boiler "PV mode" niet uit op maandag. Eigenlijk na zondag. Dus nadat hij op zondag 62 graden wordt, gaat hij op maandag/dinsdag/enz niet uit.
Ziet iemand wat ik hier fout doe? Ik vind het vrij logisch opgezet, maar toch... Ik zie vast iets simpels over het hoofd.
Als je dan ook trigger id's toevoegt, kun je ook op de trigger zelf checken in je condition, ipv op de waarde.
Device triggers gebruiken het entry_id in plaats van het entity_id. Hetzelfde voor device conditions en conditions. Dat zorgt er voor dat je het entity_id kunt wijzigen zonder je device trigger/condition/action te slopenEdit: Ik kan de device/entity op basis van die identifier niet vinden als ik zoek bij devices/entities. Maar misschien hoort dat ook niet zo te werken? Wel gek dat hij op andere plekken wel "sensor.something" gebruikt, ipv die identifiers.
Als je wilt wisselen van ZHA naar Z2M zal je alles moeten re-pairen en de automations moeten aanpassen. Maar dat heeft dus niets te maken met van machine wisselen.
Als je gewoon ZHA blijft gebruiken dan is het gewoon kwestie van backup terug zetten. Enige is dat ik dan wel hoop dat je hem via het netwerk draait. Want USB in Synology is wel een dingetje...
Ik gok dat je een export kan maken van ZHA en op die manier alles in Z2M goed kan zetten? Zie: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/24478Septillion schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:56:
@Lucifertje Wat heeft MQTT met ZHA te maken? Of wil je de switch maken van ZHA naar Z2M (Zigbee2MQTT)?
Als je wilt wisselen van ZHA naar Z2M zal je alles moeten re-pairen en de automations moeten aanpassen. Maar dat heeft dus niets te maken met van machine wisselen.
Als je gewoon ZHA blijft gebruiken dan is het gewoon kwestie van backup terug zetten. Enige is dat ik dan wel hoop dat je hem via het netwerk draait. Want USB in Synology is wel een dingetje...
En USB in Synology valt wel mee toch? 3 Linux commando's uitvoeren op de terminal en USB werkt gewoon zoals je het gewend bent.
En door wat mapping files toe te voegen krijgt je z-wave & zigbee stick een vast device id. Dat is dan toch prima?
Zo mount ik in ieder geval mijn zigbee & z-wave stick in de Docker containers voor z2m & zwavejs2mqtt.
Ik weet dat @Ferra bezig is met beeld analyse van zijn deurbel camera, maar 2way audio moet ie zelf maar delenmeesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:08:
Even terug te komen op mijn vorige bericht. Zijn er tweakers die een deurbel hebben geïntegreerd in HA waarbij two way audio werkt? Men is vaak vol lof over de Reolink, maar bij deze integratie wordt aangegeven dat two way niet werkt.
Als ik kijk naar Buienradar dan zie ik geen attribuut beschikbaar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| temperature: 18.9 apparent_temperature: 18.9 temperature_unit: °C humidity: 84 pressure: 1003.6 pressure_unit: hPa wind_bearing: 178 wind_gust_speed: 40.32 wind_speed: 21.96 wind_speed_unit: km/h visibility: 44.6 visibility_unit: km precipitation_unit: mm attribution: Data provided by buienradar.nl friendly_name: Buienradar supported_features: 1 |
Idem voor Met.no, daar zit hij ook niet in.
Wil deze gebruiken om de airco geforceerd mee uit te zetten (max temp<20 & AC = aan, zet uit)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik gebruik de KNMI integratie (via HACS) voor de maximale temperatuur van vandaag.Toppe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:03:
Weet iemand of het mogelijk is om, op één of andere manier, de maximale temperatuur van vandaag te krijgen?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 temperature: 18.9 apparent_temperature: 18.9 temperature_unit: °C humidity: 84 pressure: 1003.6 pressure_unit: hPa wind_bearing: 178 wind_gust_speed: 40.32 wind_speed: 21.96 wind_speed_unit: km/h visibility: 44.6 visibility_unit: km precipitation_unit: mm attribution: Data provided by buienradar.nl friendly_name: Buienradar supported_features: 1
Wil deze gebruiken om de airco geforceerd mee uit te zetten (max temp<20 & AC = aan, zet uit)
Welke dan als ik vragen mag?Conteaster schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:07:
[...]
Ik gebruik de KNMI integratie (via HACS) voor de maximale temperatuur van vandaag.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| temperature: 19 apparent_temperature: 17.6 dew_point: 16.2 temperature_unit: °C humidity: 83 pressure: 1003.47 pressure_unit: hPa wind_bearing: 177.4 wind_speed: 21.2 wind_speed_unit: km/h visibility: 49.9 visibility_unit: km precipitation_unit: mm attribution: "Bron: Weerdata KNMI/NOAA via Weerlive.nl" |
De KNMI integratie heeft een Max temperature today sensorToppe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:03:
Weet iemand of het mogelijk is om, op één of andere manier, de maximale temperatuur van vandaag te krijgen?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 temperature: 18.9 apparent_temperature: 18.9 temperature_unit: °C humidity: 84 pressure: 1003.6 pressure_unit: hPa wind_bearing: 178 wind_gust_speed: 40.32 wind_speed: 21.96 wind_speed_unit: km/h visibility: 44.6 visibility_unit: km precipitation_unit: mm attribution: Data provided by buienradar.nl friendly_name: Buienradar supported_features: 1
https://github.com/golles/ha-knmi
Inderdaad, ik zie hem nu. Maar dit zou dus niet kunnen met de maximale temperatuur die in de voorspelling staat?dixet schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:09:
[...]
De KNMI integratie heeft een Max temperature today sensor
https://github.com/golles/ha-knmi
Daarvoor moet je de weather.get_forecasts action gebruiken. Het kan dus wel in een automation of met een trigger based template sensorToppe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:10:
[...]
Inderdaad, ik zie hem nu. Maar dit zou dus niet kunnen met de maximale temperatuur die in de voorspelling staat?
Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om dit aan te passen. Ik vind het eigenlijk maar mateloos irritant dat dit gedrag opeens gewijzigd is en niet instelbaar is. Bij mij staan er door elkaar Wh, kWh, en MWh..water_escape schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:30:
[...]
Nee dit is sinds een bepaalde update juli of augustus. Ik kom iedere maand boven de 1000 en noteer dit ook aan het begin van maand, vandaar dat het mij nu opviel.
"template value should be a string for dictionary value @ data['sequence'][0]['repeat']['for_each']"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sequence: - repeat: for_each: {{ devices }} sequence: [] fields: devices: selector: text: multiple: true name: devices |
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik heb er ook zelf een gemaakt, en in een package gegooid, misschien heb je er wat aan.Toppe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:03:
YAML:
:strip_exif()/f/image/WAH4ZYgJO8423kQZtR5kLyHM.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
| homeassistant: customize: input_datetime.warmste_tijdstip: friendly_name: "Tijdstip hoogste temperatuur" input_datetime: warmste_tijdstip: name: "Warmste Tijdstip" has_time: true input_number: warmste_temperatuur: name: "Hoogste temperatuur" min: 0 max: 40 unit_of_measurement: "°C" template: - sensor: - name: "Warmste Tijdstip" unique_id: '8cff1a40-fa59-48c6-ac59-75b270e97990' icon: mdi:thermometer-high state: "{{ states('input_datetime.warmste_tijdstip') }}" - name: "Hoogste Temperatuur" unique_id: 'eac00416-930d-4b53-865e-c184537b5961' icon: mdi:thermometer-high unit_of_measurement: "°C" state: "{{ states('input_number.warmste_temperatuur') }}" automation: - id: 'f436493b-8772-4a97-ab9e-c04ebed5b07b' alias: '[Klimaat] - Warmste tijdstip opslaan' description: 'Meet de hoogste temperatuur en sla het tijdstip op' triggers: - entity_id: sensor.temperatuur for: seconds: 10 trigger: state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: > {{ states('sensor.temperatuur') | float > states('input_number.warmste_temperatuur') | float }} sequence: - target: entity_id: input_datetime.warmste_tijdstip data: timestamp: '{{ now().timestamp() }}' action: input_datetime.set_datetime - target: entity_id: input_number.warmste_temperatuur data: value: '{{ states("sensor.temperatuur") | float }}' action: input_number.set_value mode: parallel - id: 'd4742963-f69d-402b-a761-936ebf8b1031' alias: '[Klimaat] - Reset hoogste temperatuur om 00:00' description: Reset de hoogste temperatuur dagelijks om middernacht triggers: - trigger: time at: 00:00:00 conditions: [] actions: - target: entity_id: input_number.warmste_temperatuur data: value: '{{ states("sensor.temperatuur") | float }}' action: input_number.set_value - target: entity_id: input_datetime.warmste_tijdstip data: timestamp: '{{ now().timestamp() }}' action: input_datetime.set_datetime mode: single |
Ik kijk ieder uur naar de forecasts en haal de hoogste temperatuur eruit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| - trigger: - platform: time_pattern hours: "/1" - platform: event event_type: event_template_reloaded action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.home response_variable: hourly sensor: - name: Weather Forecast Hourly unique_id: 02330e21-00eb-4951-9fc2-835d351a4fd2 state: "{{ now().isoformat() }}" attributes: forecast: "{{ hourly['weather.home'].forecast }}" - name: "Forecast temperature hourly" unique_id: 0055c4eb-f8e3-4196-a7ec-67f6ea4b15b5 state: "{{ hourly['weather.home'].forecast.0.temperature }}" - name: "Forecast daily temperature min" unique_id: 64808014-939f-44e2-9189-439eb0d03978 state: > {% set fc = hourly['weather.home'].forecast %} {% set temperatures = fc|map(attribute='temperature')|list %} {{ temperatures | min }} - name: "Forecast daily temperature max" unique_id: fba4f0d4-433e-4f78-af22-d06622ab5184 state: > {% set fc = hourly['weather.home'].forecast %} {% set temperatures = fc|map(attribute='temperature')|list %} {{ temperatures | max }} |
{{ devices }} is een single-line template, die moet je tussen dubbele aanhalingstekenen zetten: "{{ devices }}"SnowDude schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:35:
Zijn hier mensen met script ervaring? ik probeer een script te maken waar ik meerdere devices kan meegeven, en dan daar een for_each loop over te doen. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen, ik heb nu onderstaande code, maar die geeft een error
"template value should be a string for dictionary value @ data['sequence'][0]['repeat']['for_each']"
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 sequence: - repeat: for_each: {{ devices }} sequence: [] fields: devices: selector: text: multiple: true name: devices
Overigens kun je denk ik beter een device selector gebruiken. Nu heb je gewoon een tekst invoerveld, die je de naam devices hebt gegeven.
[ Voor 12% gewijzigd door verjager op 03-09-2025 21:50 ]
Ik heb een regensensor en daaraan een zwave sensor gekoppeld, alleen geeft deze aan en uit aan ipv droog en regen wat ik graag zou willen en wat ik nu wel heb in een ander ha programma (daar kan je zelf aangeven wat de waardes moeten zijn en deze ook in scenes gebruiken)
Is dit mogelijk in home assistant?
Zo ja, dan kan je gewoon de entity openen => Settings / Cog => Show as => Moisture.
Top!!Septillion schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:53:
@akatar Je bedoelt dat je een Zwave switch input gekoppeld hebt aan een regensensor? En in HA is dat dus gewoon een [monno]binary_sensor[/]?
Zo ja, dan kan je gewoon de entity openen => Settings / Cog => Show as => Moisture.
Maar is ergens een mogelijkheid dat je zelf dit veranderd in bv regen/droog of hoog/laag etc?
gewoon dus veranderen en wat je zelf wil of ben je gebonden aan hetgeen HA voor je heeft bedacht?
Tenzij je aan de slag gaat met een template sensor (dus non-binary) maar dan ben je ook wel minder flexibel en zal het ook niet voor je vertaald worden etc.
Ik was het zelf bedenken van de status waardes al zo gewoon (al tig jaar) dat ik er niet bij stil stond dat andere pakketten dit niet kunnen
Ik heb toch een aantal jaar Home assistant. En elke keer moet ik toch zoeken naar the obvious. Wat is dit voor code? Een automation? Moet dit in configuration.yaml?RudolfR schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:46:
@Toppe
Ik kijk ieder uur naar de forecasts en haal de hoogste temperatuur eruit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 - trigger: - platform: time_pattern hours: "/1" - platform: event event_type: event_template_reloaded action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.home response_variable: hourly sensor: - name: Weather Forecast Hourly unique_id: 02330e21-00eb-4951-9fc2-835d351a4fd2 state: "{{ now().isoformat() }}" attributes: forecast: "{{ hourly['weather.home'].forecast }}" - name: "Forecast temperature hourly" unique_id: 0055c4eb-f8e3-4196-a7ec-67f6ea4b15b5 state: "{{ hourly['weather.home'].forecast.0.temperature }}" - name: "Forecast daily temperature min" unique_id: 64808014-939f-44e2-9189-439eb0d03978 state: > {% set fc = hourly['weather.home'].forecast %} {% set temperatures = fc|map(attribute='temperature')|list %} {{ temperatures | min }} - name: "Forecast daily temperature max" unique_id: fba4f0d4-433e-4f78-af22-d06622ab5184 state: > {% set fc = hourly['weather.home'].forecast %} {% set temperatures = fc|map(attribute='temperature')|list %} {{ temperatures | max }}
Dit is een trigger based template sensor.oltk schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:26:
[...]
Ik heb toch een aantal jaar Home assistant. En elke keer moet ik toch zoeken naar the obvious. Wat is dit voor code? Een automation? Moet dit in configuration.yaml?
Het lijkt wel wat op een automation, maar de actions hier zijn er meer op gericht om data te genereren om te gebruiken in de sensor.
- Device zat voorheen alleen op een groep en werd gemonitord door een CT klem van een Shelly EM plug. Zo is deze ook toegevoegd aan het energy dashboard.
- De groep wordt nu voor meer gebruikt dan dat ene device, dus er zit nu een smart plug tussen voor de kWh registratie.
- De Shelly EM CT klem blijft en wordt ergens anders ingezet.
Hoe zet ik nu de energy dashboard statistieken over van de Shelly naar de nieuwe smartplug zodat ik de historie hou? De oude entity wissen en de nieuwe hernoemen naar de naam van de oude gaat dus niet, omdat die opnieuw wordt ingezet...
Iemand een idee hoe je dit moet doen?
Hier stond een dode link.
Je zou in plaats van de automations ook gewoon vrijwel hetzelfde in een trigger based template sensor kunnen doen. Dan heb je niet een automation, input helpers en template sensors nodig, en in 2025.9 kun je zelfs het entity_id zelf definiëren zodat het niet op de name gebaseerd wordt.Barfman schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:42:
[...]
Ik heb er ook zelf een gemaakt, en in een package gegooid, misschien heb je er wat aan.
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 homeassistant: customize: input_datetime.warmste_tijdstip: friendly_name: "Tijdstip hoogste temperatuur" input_datetime: warmste_tijdstip: name: "Warmste Tijdstip" has_time: true input_number: warmste_temperatuur: name: "Hoogste temperatuur" min: 0 max: 40 unit_of_measurement: "°C" template: - sensor: - name: "Warmste Tijdstip" unique_id: '8cff1a40-fa59-48c6-ac59-75b270e97990' icon: mdi:thermometer-high state: "{{ states('input_datetime.warmste_tijdstip') }}" - name: "Hoogste Temperatuur" unique_id: 'eac00416-930d-4b53-865e-c184537b5961' icon: mdi:thermometer-high unit_of_measurement: "°C" state: "{{ states('input_number.warmste_temperatuur') }}" automation: - id: 'f436493b-8772-4a97-ab9e-c04ebed5b07b' alias: '[Klimaat] - Warmste tijdstip opslaan' description: 'Meet de hoogste temperatuur en sla het tijdstip op' triggers: - entity_id: sensor.temperatuur for: seconds: 10 trigger: state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: > {{ states('sensor.temperatuur') | float > states('input_number.warmste_temperatuur') | float }} sequence: - target: entity_id: input_datetime.warmste_tijdstip data: timestamp: '{{ now().timestamp() }}' action: input_datetime.set_datetime - target: entity_id: input_number.warmste_temperatuur data: value: '{{ states("sensor.temperatuur") | float }}' action: input_number.set_value mode: parallel - id: 'd4742963-f69d-402b-a761-936ebf8b1031' alias: '[Klimaat] - Reset hoogste temperatuur om 00:00' description: Reset de hoogste temperatuur dagelijks om middernacht triggers: - trigger: time at: 00:00:00 conditions: [] actions: - target: entity_id: input_number.warmste_temperatuur data: value: '{{ states("sensor.temperatuur") | float }}' action: input_number.set_value - target: entity_id: input_datetime.warmste_tijdstip data: timestamp: '{{ now().timestamp() }}' action: input_datetime.set_datetime mode: single
Als je device weggooit en nieuwe device hetzelfde entity id geeft worden de statistics overgenomen door het nieuwe device. Daarna kan je EM weer toevoegen en de boel hernoemen zoals je wilt.
Hier vind je de documentatie.
https://www.home-assistan...recast-from-response-data
(en een video)
[ Voor 96% gewijzigd door peterpijpelink op 04-09-2025 08:28 ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
![]() | ![]() |
Edit: Op Chrome hetzelfde issue
Edit 2: Blijkbaar heet dit nu activity sinds de laatste update
[ Voor 96% gewijzigd door MXMan op 04-09-2025 09:06 ]
- Error while loading page lovelace.
-Error while loading page integrations.
Error while loading page automation.
Laat maar. Is alweer opgelost. Was nog vroeg denk ik vanmorgen. Ik moest "gewoon" even de cache legen van mijn browser.
[ Voor 22% gewijzigd door anconakip op 04-09-2025 08:47 ]
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Ik heb niet te ver terug gescrold in het topic, maar zoiets?akatar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:36:
Dank je voor je reactie, misschien dat dit in de toekomst een keer komt.
Ik was het zelf bedenken van de status waardes al zo gewoon (al tig jaar) dat ik er niet bij stil stond dat andere pakketten dit niet kunnen
https://www.home-assistan...s/template/#binary-sensor
- De integratie installeren
- Settings -> Devices & services -> Helpers -> + Create Helper -> Template -> Template a sensor
- Naam & State invullen, de rest mag leeg blijven
State:
1
2
3
4
5
| {% if is_state('binary_sensor.jouw_bestaande_sensor', 'on') %}
Regen
{% else %}
Droog
{% endif %} |
[ Voor 88% gewijzigd door TheMaxMan op 04-09-2025 09:12 ]
Thanks dat was het inderdaad!verjager schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:11:
[...]
{{ devices }} is een single-line template, die moet je tussen dubbele aanhalingstekenen zetten: "{{ devices }}"
Overigens kun je denk ik beter een device selector gebruiken. Nu heb je gewoon een tekst invoerveld, die je de naam devices hebt gegeven.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
hier ook helemaal niks kunnen vinden. Ik wil gewoon simpel kWh zien zoals voorheen. Ook wanneer er iets >1000 gaat.ErnstH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:14:
[...]
Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om dit aan te passen. Ik vind het eigenlijk maar mateloos irritant dat dit gedrag opeens gewijzigd is en niet instelbaar is. Bij mij staan er door elkaar Wh, kWh, en MWh..
Water-Escape
Browser cache wellicht?anconakip schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:44:
Vanmorgen de update gedaan naar Core 2025.9.0. Maar daarna doet bijna niets het meer. Ik krijg overal errors:
- Error while loading page lovelace.
-Error while loading page integrations.
Error while loading page automation.
Laat maar. Is alweer opgelost. Was nog vroeg denk ik vanmorgen. Ik moest "gewoon" even de cache legen van mijn browser.
Ik kan die oude entity niet verwijderen, die optie is greyed out. Het hele device wissen wil ik dan eigenlijk ook weer niet, het eerste kanaal van die Shelly hangt weer aan allerlei andere zaken.Septillion schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:06:
@strandbal Stap 1: backup
Als je device weggooit en nieuwe device hetzelfde entity id geeft worden de statistics overgenomen door het nieuwe device. Daarna kan je EM weer toevoegen en de boel hernoemen zoals je wilt.
Moet ik dan echt op een of andere manier in SQL gaan rommelen?
Na de wissel kan je hem weer toevoegen en dus ook gewoon weer de oude entity id's voor het tweede kanaal gebruiken zodat alles wordt overgenomen.
Nadat je overigens de naam aangepast hebt en de oude statistics zijn overgenomen kan je de naam weer wijzigen in what je echt wilt incl meenemen van statistics.
Ofwel:
- Bij verwijderen blijven de statistics bekend onder het entity id
- Als je nieuw device voorziet van een entity id waar nog statistics van bekend zijn zullen die behouden blijven
- Als je entity id wijzigt zullen de statistics meegenomen worden.
Ik ga me daar eens in verdiepen, dank je voor de tipTheMaxMan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:52:
[...]
Ik heb niet te ver terug gescrold in het topic, maar zoiets?
https://www.home-assistan...s/template/#binary-sensor
- De integratie installeren
- Settings -> Devices & services -> Helpers -> + Create Helper -> Template -> Template a sensor
- Naam & State invullen, de rest mag leeg blijven
State:
code:
1 2 3 4 5{% if is_state('binary_sensor.jouw_bestaande_sensor', 'on') %} Regen {% else %} Droog {% endif %}
Net even geprobeerd, de smart plug kwh entity heeft nu de entity_id van de kwh meting van het tweede kanaal van de Shelly, dat werkt. Ik krijg dat nooit meer aangepast met behoud van statistics alleen. Hij neemt die statistieken dan niet meer mee en ik eindig met twee entities. Ik denk dat ik het maar zo laat, de entity ID is nu compleet onlogisch maar komt verder toch nergens terug in de interface.Septillion schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:46:
@strandbal Niet je oude entity, je hele Shelly device uit HA verwijderen.
Na de wissel kan je hem weer toevoegen en dus ook gewoon weer de oude entity id's voor het tweede kanaal gebruiken zodat alles wordt overgenomen.
Nadat je overigens de naam aangepast hebt en de oude statistics zijn overgenomen kan je de naam weer wijzigen in what je echt wilt incl meenemen van statistics.
Ofwel:
- Bij verwijderen blijven de statistics bekend onder het entity id
- Als je nieuw device voorziet van een entity id waar nog statistics van bekend zijn zullen die behouden blijven
- Als je entity id wijzigt zullen de statistics meegenomen worden.
Ik vind het wel nog steeds behoorlijk bewerkelijk dit soort dingen, ik hoop dat ze daar nog eens iets op verzinnen. Steeds als je een sensor moet wisselen is dit geklooi met het energy dashboard...
Even verder zoekend ontdekt dat ZHA deze optie op zich ook heeft, echter enkel binnen ZHA. https://www.home-assistan...ha/#backups-and-migration lijkt dus wel voorzien binnen zigbee
Vraag is nu of de nieuwe Hue optie mogelijkheden biedt om de migratie van hue naar ZHA makkelijker te maken. Even verder zoekend, echter ontdekt dat dit voor mij geen oplossing gaat zijn. Mijn switches zijn allemaal Zigbee Green power, en dit wordt (nog) niet ondersteund door ZHA. En deze switches moeten sowieso op hetzelfde netwerk zitten als mijn lampen omdat ze zelf geen mesh kunnen vormen.
Over een jaartje kijken hoe eea zich ontwikkeld
* pietje63 weet weer even genoeg.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Dat kan al veel langer, en is AFAIK niet in voorzien door Zigbee. Bij Zigbee2mqtt is het gewoon plug & play bij de juiste vervanging. Ik ben ooit begonnen met een (Texas Instruments) CC2531 "dev dongle". Later ben ik overgestapt op de Sonoff (wat nu P is, ook met TI CC??? Zigbee chip). En dat was gewoon Z2M stoppen, stick wisselen, Z2M starten en klaar.pietje63 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:34:
De nieuwe Hue bridge heeft een migratie optie. Kennelijk wordt de Hue devices dus via zigbee verteld dat er een nieuwe zigbee controller is. Nooit geweten dat dit kan. https://www.philips-hue.c...the-hue-bridge-pro/000010
Even verder zoekend ontdekt dat ZHA deze optie op zich ook heeft, echter enkel binnen ZHA. https://www.home-assistan...ha/#backups-and-migration lijkt dus wel voorzien binnen zigbee
Zal uiteindelijk relatief overeen komen met wifi. Zolang je bij wifi maar dezelfde SSID en hetzelfde wachtwoord gebruikt kun je het access pojnt/de router naar hartenlust wisselen. En zo zal het bij Zigbee ook min of meer zijn. Zolang je maar hetzelfde pan-id, hetzelfde kanaal?, ..., gebruikt maken de nodes automatisch verbinding met de nieuwe coördinator. (Alleen werkt dat volgens mij niet perse zo simpel als je van merk chip wisselt. Van een TI chip naar een Silicon Labs chip (Sonoff E bv, of de SkyConnect / ZBT-1) moet je wel opnieuw pairen).
Edit/aanvulling:
Overigens is het ook zo dat de sticks vrij dom zijn. De stick zelf bevat niks / geen gegevens. De "database" van gekoppelde apparaten staat in de software. De stick zelf is "stateless". Daardoor dat je bv ook de stick niet kunt / hoeft te backuppen en evt restoren naar een nieuwe.
Dit i.t.t. ZWave. Daar is de coordinator wel statefull en staan de gekoppelde apparaten opgeslagen op de stick. Daardoor dat je vroeger ook een stick van Aeotec kon hebben met een ingebouwde batterij en pairing knop. Daarmee kon je met de stick naar het apparaat gaan, "via batterij gevoed" dus, op de knop drukken, en het apparaat werd gepaired. Vervolgens de stick weer in je "server" en de ZWave software ziet onmiddellijk het nieuwe apparaat.
[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 04-09-2025 21:04 ]
Ik ken uiteraard HASS.Agent en heb dat ook lang gebruikt. Maar ik vond de integratie met bijvoorbeeld mijn display (via DDC) en audio devices niet altijd even eenvoudig
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| light: - name: "Alubox Screen Brightness" unique_id: "alubox_screen_brightness" object_id: "alubox_screen_brightness" availability_template: "{{ is_state('device_tracker.alubox', 'home') }}" command_topic: "homeassistant/light/Alubox/screen_brightness/action" brightness_command_topic: >- homeassistant/light/Alubox/screen_brightness/action # yamllint disable-line rule:line-length brightness_command_template: "C:\\Users\\alex\\ControlMyMonitor.exe /SetValueIfNeeded Primary 10 {{ value }}" brightness_scale: 100 on_command_type: "brightness" icon: mdi:monitor-shimmer |
Alhoewel dat werkte, voelde dat dan toch ook niet helemaal lekker. Daarom wilde ik iets maken waar dergelijke dingen out-of-the-box zijn geconfigureerd via plug-ins. Zoiets als dit :):
:strip_exif()/f/image/bJhKehkzX4V3LkcMGBS1GeGM.png?f=user_large)
Waarbij dergelijke entiteiten vanuit plug-ins worden geconfigureerd:
/f/image/6TVPRBH7NYylZgqler94Chk1.png?f=fotoalbum_large)
Hostname en Logged-In User zijn daarbij vooral Hello World-achtige voorbeelden. De Audio plugin haalt de audio input en output devices op en het volume. Terwijl de Display plugin het beeldschermhelderheid en -contrast beheerbaar maakt, afhankelijk van de aanwezige capabilities.
Wat ik hier nu bijvoorbeeld mee doe is mijn speakers (via tussenstekkers) aanzetten wanneer ik naar de juiste audio uitgang wissel. En mijn beeldschermhelderheid bedienen afhankelijk van de omgevingshelderheid.
De app leeft in system tray en verbruikt nauwelijks resources:
:strip_exif()/f/image/XFZLmvMRMdESwZCLkfvwjPEU.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/mo1v7OwLanvssfg2gHWJm2SI.png?f=user_large)
Mede door Windows 11 Efficiency Mode.
Er staan nog best wel wat dingen op mijn to-do lijstje en wil dit binnenkort open-source gaan releasen
Testers, ideeën of tips sta ik zeker voor open.
Ik vind eigenlijk het stukje motionaware wel interessant van de nieuwe hubpietje63 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:34:
De nieuwe Hue bridge heeft een migratie optie. Kennelijk wordt de Hue devices dus via zigbee verteld dat er een nieuwe zigbee controller is. Nooit geweten dat dit kan. https://www.philips-hue.c...the-hue-bridge-pro/000010
Vraag is nu of de nieuwe Hue optie mogelijkheden biedt om de migratie van hue naar ZHA makkelijker te maken. Even verder zoekend, echter ontdekt dat dit voor mij geen oplossing gaat zijn. Mijn switches zijn allemaal Zigbee Green power, en dit wordt (nog) niet ondersteund door ZHA. En deze switches moeten sowieso op hetzelfde netwerk zitten als mijn lampen omdat ze zelf geen mesh kunnen vormen.
Over een jaartje kijken hoe eea zich ontwikkeld
* pietje63 weet weer even genoeg.
“MotionAwareTM is een innovatieve functie die exclusief beschikbaar is met de Hue Bridge Pro. Het transformeert je Philips Hue lampen in bewegingssensoren door een bewegingszone te creëren met 3 tot 4 lampen in een kamer. Met deze functie kun je verlichting aansturen als er beweging wordt gedetecteerd of het gebruiken als onderdeel van een beveiligingssysteem door waarschuwingen te versturen als er beweging wordt gedetecteerd, lichtalarmen te activeren, enz.”
https://www.philips-hue.c...nto-motion-sensors/000011
Dit wordt zelfs ondersteund met huidige lampen. Ben wel benieuwd of zigbee2mqtt met een Zigbee dongel dit dan ook niet kan.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Niemand die dit kan bevestigen?meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:08:
Even terug te komen op mijn vorige bericht. Zijn er tweakers die een deurbel hebben geïntegreerd in HA waarbij two way audio werkt? Men is vaak vol lof over de Reolink, maar bij deze integratie wordt aangegeven dat two way niet werkt.
Ok, en dan? Wat doe je dan, als je zo'n notificatie krijgt?meesje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:27:
Het leuke aan HA vind ik dat je best veel inspiratie kunt halen uit Dashboards van anderen. Zo kwam ik vandaag eentje tegen met een Speedtest er op. Zojuist deze integratie toegevoegd. Weer een klein gegeven om te monitoren. Elk uur even een test. Nu nog een noticatie toevoegen wanneer de waarde lager is dan x.
De reden van de vraag: ik kan alles wel monitoren, maar waarom dan? Wat is je use case hier anders dan weten dat een internet snelheidstest lager is dan normaal?
Sometimes you need to plan for coincidence
Wel fijn om te weten als dit structureel van aard is.Hmmbob schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:44:
[...]
Ok, en dan? Wat doe je dan, als je zo'n notificatie krijgt?
De reden van de vraag: ik kan alles wel monitoren, maar waarom dan? Wat is je use case hier anders dan weten dat een internet snelheidstest lager is dan normaal?
Volgens mij klopt dit niet. Je moet, om ervoor te zorgen dat je verder niks hoeft te doen, het IEEE address van de oude stick naar de nieuwe stick klonen.RobertMe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:00:
[...]
Overigens is het ook zo dat de sticks vrij dom zijn. De stick zelf bevat niks / geen gegevens. De "database" van gekoppelde apparaten staat in de software. De stick zelf is "stateless". Daardoor dat je bv ook de stick niet kunt / hoeft te backuppen en evt restoren naar een nieuwe.
Zie ook: https://www.zigbee2mqtt.i...lashing/copy_ieeaddr.html
André Huisman (www.new-line.nl)
Nee. Dat moet niet, ik weet ook 100% zeker dat ik het niet gedaan heb. Het kan wel nodig zijn voor sommige apparaten, die ik blijkbaar niet hadHuismAndré schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Je moet, om ervoor te zorgen dat je verder niks hoeft te doen, het IEEE address van de oude stick naar de nieuwe stick klonen.
Zie ook: https://www.zigbee2mqtt.i...lashing/copy_ieeaddr.html
Via mijn G4 pro van Unifi heb ik dit niet voor elkaar.
ChatGPT zegt hierover:
1. Nu direct in HA zelf: geen officiële 2-way audio.
2. Workaround: via SIP server óf via een HA knop die de Protect app opent.
3. Beste gebruikservaring (nu): Protect app zelf gebruiken voor terugpraten.
Te weinig power, kan je de ssd los bijvoeden?, of is de Pi power niet sterk genoeg?johan12 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 01:31:
Ik heb de hele avond geprobeerd een ssd werkend te krijgen in mijn HA yellow. Het betrof mijn oude nvme 970 evo van 500 GB die volgens de fora zou moeten werken in de yellow. Maar het is me niet gelukt. Na het wipen van deze ssd in de yellow geprikt maar hij start dan op en kort erna valt ie uit. Wanneer ik de ssd er uit haal start de HA yellow wel verder op en kom ik er in. Wat doe ik hier fout? Ik heb ook nog geprobeerd de ssd in windows op mn pc erna te formatteren maar dit gaf ook geen resultaat.
Water-Escape
Houd er wel rekening mee dat snelheidstesten de hele lijn kortstondig dichttrekken, en helemaal niks zeggen als je ondertussen op een ander systeem bijv. aan het downloaden bent.meesje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:51:
[...]
Wel fijn om te weten als dit structureel van aard is.
Ik ping tegenwoordig enkel nog naar 1.1.1.1 om te bepalen of de lijn stabiel is.
:strip_exif()/f/image/H02CZ24Q4njZnUzsIQHp3TGD.png?f=user_large)
Ook die informatie is niet super zinnig, maar geeft wel elke 30 seconden een update over de status van de lijn zonder deze te belasten. Als daar vreemde langdurige pieken in zitten is er wat aan de hand, al dan niet aan de kant van Cloudflare - maar ook dat merk je overal op het internet.
[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2025 10:18 ]
Wauw, nooit aan gedacht natuurlijk. Maar ik heb een voedingsadapter gebruikt die 5,5 volt levert, was de enige die ik nog had liggen. Maar volgens mij adviseert HA 12 volt. Zou dat het kunnen zijn?water_escape schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:45:
[...]
Te weinig power, kan je de ssd los bijvoeden?, of is de Pi power niet sterk genoeg?
Interessant. Ik heb 2 netwerken die beiden een SonOff dongle P gebruiken. Ik zal die, zodra ik me weer wat gezonder voel, eens omwisselen.RobertMe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:43:
[...]
Nee. Dat moet niet, ik weet ook 100% zeker dat ik het niet gedaan heb. Het kan wel nodig zijn voor sommige apparaten, die ik blijkbaar niet had.
André Huisman (www.new-line.nl)
Bedankt voor je reactie. Het leek alsof ik de enige ben die een deurbel heeft en HA gebruikt.Ferra schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:17:
[...]
Via mijn G4 pro van Unifi heb ik dit niet voor elkaar.
ChatGPT zegt hierover:
1. Nu direct in HA zelf: geen officiële 2-way audio.
2. Workaround: via SIP server óf via een HA knop die de Protect app opent.
3. Beste gebruikservaring (nu): Protect app zelf gebruiken voor terugpraten.
Ik heb ondertussen dit gevonden. Wanneer wat meer tijd, dan wil ik dit gaan proberen.
https://community.home-as...doorbell-made-easy/832189
En ook wel info gelezen over een combi met frigate.
Leuk om een keer mee aan de slag te gaan. Ik maak wel eerst een backup. Voor het geval ik te veel gerommeld heb.
Voor verwarming draai ik momenteel Tado geintegreerd in HA, maar recente ontwikkelingen bij Tado zorgen ervoor dat ik liefst een andere oplossing wil in de nieuwe woning.
Nu vraag ik me af: Wat draaien de mensen op tweakers? Eisen/Wensen zijn:
- Thermostaat
- Thermostatische radiatorknoppen (voor apart verwarmen van kamers)
- Lokaal , geen afhankelijkheid van cloud
Er zijn best veel aanbieders die alleen knoppen lijken aan te bieden, zoals Shelly en Fritz!
Maar dat lijkt me lastig icm een reguliere thermostaat, tenzij je dat dan alleen doet in de kamers zonder thermostaat.
Benieuwd wat men hier gebruikt!
5.3v met 15.3 watt heb ik incl ssd (de originele voeding)johan12 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:26:
[...]
Wauw, nooit aan gedacht natuurlijk. Maar ik heb een voedingsadapter gebruikt die 5,5 volt levert, was de enige die ik nog had liggen. Maar volgens mij adviseert HA 12 volt. Zou dat het kunnen zijn?
Water-Escape
Ding is, Ik zou thuis liever niet afhankelijk zijn van of die server het doet om m'n lichten aan en uit te zetten. (zeker als je gezien hebt waar die server draait
- 2x de HA app installeren, waarbij 1 het IP adres gebruikt van de server voor wanneer ik op het thuisnetwerk zit en 1 de externe URL.
- "iets met DNS" inregelen zodat de domeinnaam thuis resolved naar het IP adres van de server.
Ik maak trouwens gebruik van de beveiligingslaag van Pangolin, gaat dat dan uberhaupt lukken met de android app?
Geniaal! Dat scheelt een boel gedoe zeg. Bedankt voor de tip!D4NG3R schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:19:
@Eis-T In de companion app kan je onder de server aangeven wat je thuisnetwerk (WiFi) is en wat het interne adres van de server is. De app gebruikt dan dat adres als deze met het thuisnetwerk verbonden is.
Door deze stappen te volgen is het een eitje om de Roomba te integreren inclusief allerlei handige functionaliteiten die de officiële integratie mist. Ik heb het stappenplan volledig gevolgd; bij stap 1 koos ik voor de HA Add-on by jeremywillans en bij stap 2 heb ik via HACS de integratie geïnstalleerd. Je hoeft in tegenstelling tot andere integraties geen losse entiteiten, sensoren of templates toe te voegen, deze custom integratie doet het allemaal voor je.
Ik heb het nog niet uitvoerig kunnen testen, maar tot nu toe ziet het er allemaal veelbelovend uit!
Keep it calm...en lek mig de zuk
Pff ik had een random voeding van een Netgear switch gepakt, wel 12v maar deze had 0,5A. Dat was de bottleneck, daarmee trok hij geen SSD. Nu eentje van 2A en werkt perfect!water_escape schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:09:
[...]
5.3v met 15.3 watt heb ik incl ssd (de originele voeding)
Nope. Tado vereist één aanoep per zone? of per device? En daarnaast zal HA ook nog wel additionele aanroepen doen (bv om periodiek te controleren of er nieuwe zones of devices zijn). Met 100 calls per dag denk ik dat je al snel blij kunt zijn als 1x per uur werkt, en dat vind ik al heel optimistisch.Theswitch schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:43:
Nu de tado naar maximaal 100 API calls per dag gaat (elke 15 minuten dus)
Gebruiken nietmoeten het dus wel lokaal draaien via Homekit. Iemand die dat doet zonder cloud?
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/RZ9pO9y6WsAGgA55Qsk36Ruq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UyrSHGn3te6HKICoBA8stYlj.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jX1f96WKBSLYti71Xq3j2170.png?f=fotoalbum_tile)