Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 335 336 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:16
Kenhas schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:40:
Heb jaren gewerkt met stick rechtstreeks in pc'tje en om één of andere reden werd het instabiel. Verlengkabeltje ertussen en het werkte weer zoals het hoorde
Die reden zit AFAIK in dat USB 3 soortgelijke frequenties gebruikt. Bij USB dan uiteraard over een kabeltje / fysieke verbinding, maar geeft dus ook wat verstoring in de lucht. En daardoor kan Zigbee moeilijk gaan doen. USB 2 verlengkabeltje erbij en je kunt de stick al een paar CM verder plaatsen waardoor de verstoring van de frequenties in de lucht al niet meer aanwezig is (bij voorkeur geen USB 3 verlengkabel gebruiken, op een USB 3 poort, dan heb je het risico natuurlijk dat je het "probleemgebied" verplaatst / groter maakt. Immers heb je dan het risico dat ook in de buurt van de volledige verlengkabel de frequenties verstoord zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:40
Kenhas schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Zal de bal wel missen slaan maar kan nooit kwaad om te controleren. Is de stick rechtstreeks op het toestel aangesloten of met een verlengkabeltje?
Heb jaren gewerkt met stick rechtstreeks in pc'tje en om één of andere reden werd het instabiel. Verlengkabeltje ertussen en het werkte weer zoals het hoorde
Verlengkabel maakt geen verschil helaas.
Ga toch twijfelen aan de stick.

Iemand tips wat anno 2025 de beste plug&play optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 12:40
Ik ben bezig met het implementeren van VLAN's en mij Alfen Wallbox krijgt een nieuw adres, maar ik kan nergens vinden waar ik dat ergens in HA kan aanpassen, Iemand enig idee?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08 18:51
RobertMe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Die reden zit AFAIK in dat USB 3 soortgelijke frequenties gebruikt. Bij USB dan uiteraard over een kabeltje / fysieke verbinding, maar geeft dus ook wat verstoring in de lucht. En daardoor kan Zigbee moeilijk gaan doen. USB 2 verlengkabeltje erbij en je kunt de stick al een paar CM verder plaatsen waardoor de verstoring van de frequenties in de lucht al niet meer aanwezig is (bij voorkeur geen USB 3 verlengkabel gebruiken, op een USB 3 poort, dan heb je het risico natuurlijk dat je het "probleemgebied" verplaatst / groter maakt. Immers heb je dan het risico dat ook in de buurt van de volledige verlengkabel de frequenties verstoord zijn).
De reden waarom het gebeurde, weet ik. Maar wat het mysterie is, is het feit dat het eigenlijk jaren perfect heeft gewerkt met stick in NUC pc'tje. Staat al sedert begin op dezelfde plaats en zo. En op een dag werd alles onstabiel. Het verlengkabeltje (dat ik eigenlijk al liggen had maar dus niet nodig had) ertussen en alles was weer opgelost. Maar uiteindelijk doet de reden er niet toe (hoewel ik wel nieuwsgierig ben) zolang het opgelost geraakt

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Kenhas Niets anders ingeplugd waardoor de USB controller nu wakker is?

En anders, dit zou ook door een driver update van de USB chipset kunnen komen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Turb0Turb0 ZHA of Z2M?

De Sonoff sticks (zowel ZBDongleP als ZBDongleE zijn nog steeds prima keuzes.

Zigbee channel zou ik niet zomaar wijzigen, niet alle devices vinden dat leuk zonder re-pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Septillion schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:34:
@Turb0Turb0 ZHA of Z2M?

De Sonoff sticks (zowel ZBDongleP als ZBDongleE zijn nog steeds prima keuzes.

Zigbee channel zou ik niet zomaar wijzigen, niet alle devices vinden dat leuk zonder re-pairen.
ZHA,

Het werkte toch al niet dus channel wijzigen en repairen is op zich niet heel erg. Het zijn "maar" 21 devices..
Er zijn er inmiddels 12 offline na wijzigen channel, ik ga eens kijken als ik er nu een paar opnieuw ga pairen of dat effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:23

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Turb0Turb0 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:17:
[...]

ZHA,

Het werkte toch al niet dus channel wijzigen en repairen is op zich niet heel erg. Het zijn "maar" 21 devices..
Er zijn er inmiddels 12 offline na wijzigen channel, ik ga eens kijken als ik er nu een paar opnieuw ga pairen of dat effect heeft.
Begin dan eerst met de apparaten die ook als router fungeren (meestal 230V apparaten) en een uurtje nadat je dat gedaan hebt de buttons en zo. Overweeg bij die buttons zelf te bepalen wat de meest geschikte router is (dus niet kiezen voor "all" maar voor een router die in de buurt zit van de button/schakelaar e.d.).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
HuismAndré schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Begin dan eerst met de apparaten die ook als router fungeren (meestal 230V apparaten) en een uurtje nadat je dat gedaan hebt de buttons en zo. Overweeg bij die buttons zelf te bepalen wat de meest geschikte router is (dus niet kiezen voor "all" maar voor een router die in de buurt zit van de button/schakelaar e.d.).
Check.

Nu op 2 na alle 230V schakelaars gedaan, (2 zitten achter keukenplint doe ik morgen even) ook de temperatuursensoren doe ik morgen even.

Ik heb toch het idee dat de Fritzbox repeater welke vlak naar een van de 230V pluggen zit de boosdoener is, als ik die plug beneden op de bank test reageert hij top. Zodra ik deze weer inplug naast de Fritsbox reageert het toch minder of soms niet.

Morgen weer verder spelen.

Iedereen bedankt voor de tips tot zover, daarmee ga je toch weer de juiste richting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:58
Meh :+

M'n vriendin is boos, ik ben wat automatisering aan het schrijven waar zo nu en dan een reload voor nodig is.
En dan gaat alles uit...
Zal vast iets met een presence counter te maken hebben maar ik heb helemaal geen zin om te zoeken waar en hoe ik dat geregeld heb.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:50
Vandaag twee HomeKit apparaten toegevoegd aan HA: een bluetooth Qingping temp/luchtvochtigheid sensor en een Aqara hub, welke we nog alleen gebruiken op de overloop als een nachtlampje. Voor beide apparaten zijn geen geschikte (HACS) integraties beschikbaar. Voor Qingping wel iets van een Passive BLE scanning integratie die enkele Qingping sensoren ondersteunt, maar net niet mijn versie. En idem voor de Aqara hub.
Maar gelukkig heeft HA de HomeKit device integratie. Beide devices uit HomeKit gehaald. De Qingping werd vrij snel gevonden en ook is de afstand tussen meterkast begane grond en de slaapkamer op 1e verdieping niet te groot. Het zijn maar kleine dingetjes, maar ik kan nu veel makkelijker de staat van de batterij inzien. Ik heb deze dan ook toegevoegd aan mijn Dashboard en alleen tonen wanneer onder 20 procent. Ik vond het wel spannend, gelukkig is de mijn mini pc aanwezig Bluetooth compatible met HA.
De Aqara hub ging iets moeizamer. Maar ook deze werkt goed. Morgen met een Xiaomi Mi Desk lamp 1S (ook HomeKit compatible) aan de slag. Gezien bovenstaande ervaringen heb ik er wel vertrouwen in dat deze ook toegevoegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:52
John Pe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb de c500 en ben er zeer tevreden mee. Log in ha met frigate maar gebruik de tapo integratie niet.
Het ging in dit geval om het gebruiken van "person detection" op de camera's, wat aangeboden wordt in de Tapo integratie. En dat ik dat als alternatief gebruik voor een bewegingsmelder buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:28
Obiter dictum schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:48:
Ik heb twee Philips Hue motion sensors en die zijn echt fan-tastisch! In ongeveer twee maanden nog nooit één false positive of false negative gehad, echt super.

Ik heb nu echter ook de hue motion sensors voor buiten gekocht en lieve hemel, wat een ondingen! Ik krijg elk uur ongeveer een vals positief, dus daar wil je ab-so-luut geen sirene aan koppelen. Ik heb deze https://www.robbshop.nl/p...sAtZOyOA59URoCFCgQAvD_BwE en in Zigbee2MQTT de Motion sensitivity al op low gezet... Vals positieven blijven binnenkomen.

Doe ik iets verkeerd, of heeft Philips echt één topversie en één niet-zo-topversie van motion sensors uitgebracht?
Ik heb zelf al een hele tijd Lidl Motion Sensor uit hun Zigbee smarthome serie, ooit gekocht voor €4.99 denk ik tijdens Black Friday actie en in 2 jaar nog nooit false positive/negative ook buiten. Sowieso erg over smarthome spul te spreken over hele linie, bewegingssensor lijkt helaas niet meer in hun shop te koop maar nog wel prima te krijgen via Marktplaats

Marstek Venus-E 2, 5.12 kWh (154.215) | ZP 2.2kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Raymond P Gewoon even in de log van je lamp bekijken wat hem triggerde. En dan die automation even nalopen.

Ik zou er zelf ook gek van worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:58
@Septillion Zo vaak doe ik helemaal niet reloaden. :+

De log had ik al bekeken, en de automation die het volgens mij zou moeten oppakken had ik ook al uit gezet, en vervolgens heb ik dan een motion trigger die ook naar 0 gaat. En dan is er een cascading fail...

Mgoed, ik heb nu een boolean toggle in de interface voor licht en aanwezigheid automatisering. Die waren er al op de achtergrond voor de scenes dus dat was achteraf gezien niet heel veel werk. :P

Morgenavond tijdens b&b vol liefde weer even uitproberen voor de haptic feedback.

- knip -

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-08 12:22
"Automation editor sidebar" ziet er goed uit. Dit gaat het een stuk overzichtelijker maken schat ik zo in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08 17:46
Dit is weer een hele mooie release zo te zien! O+

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Get!em Ik heb maar één entiteit voor weer, dat lijkt de nieuwe standaard te zijn sinds 2024 ergens.

@TheFes Via Actions krijg ik inderdaad de forecast, maar dat is het dan ook:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  forecast:
    - datetime: "2025-08-28"
      condition: partlycloudy
      condition_2: cloudy
      condition_evol: one_way
      precipitation_probability: 55
      wind_bearing: 247
      is_daytime: true
      text: >-
        Vandaag trekt een zone met lichte regen langzaam van west naar oost over
        het land. Pas tegen het einde van de dag bereikt ze het oosten (waar ze
        actiever zal worden); daar is het dus eerst nog vrij zonnig, al kunnen
        er vóór de komst van de storing al enkele onweersbuien ontstaan. Achter
        de storing komen er in de namiddag opklaringen in het westen, later ook
        in het centrum. De maxima schommelen tussen 20 graden op de Ardense
        hoogten en 25 graden in de Kempen. De wind wordt matig uit west tot
        zuidwest.
      sunrise: "2025-08-28T06:50:00+02:00"
      sunset: "2025-08-28T20:36:00+02:00"
      temperature: 23
      templow: 16
      wind_speed: 20
      precipitation: 0
    - datetime: "2025-08-29"
      [...]

De sensor template die de 'daily is undefined' error teruggeeft kwam letterlijk uit de documentatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - trigger:
      - trigger: time_pattern
        hours: /1
    action:
      - action: weather.get_forecasts
        data:
          type: daily
        target:
          entity_id: weather.home
        response_variable: daily
    sensor:
      - name: "Voorspelde dagtemperatuur"
        unique_id: temperature_forecast_today
        state: "{{ daily['weather.home'].forecast[0].temperature }}"
        unit_of_measurement: °C

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Borromini schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:49:
@Get!em Ik heb maar één entiteit voor weer, dat lijkt de nieuwe standaard te zijn sinds 2024 ergens.
Wat in 2024 ergens gewijzigd is, is dat het forecast attribute niet meer bestaat voor weather entities. De weather integration heeft daarvoor een action met response gekregen. Wat weather integrations wel kunnen doen is andere sensoren leveren voor aanvullende data. De standaard met.nl integratie levert alleen een weather entity, maar een integratie als buienradar levert buiten de weather entity maar liefst 107 andere entities, en ook integration als OpenWeatherMaps leveren andere entities. Mogelijk zit daar gewoon de max temp voor de huidige dag bij

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  forecast:
        zuidwest.
      [...]
Je lijkt niet echt alles te lezen wat ik schrijf, daarom even een stappenplan
Testen van templates op basis van een action response
  1. Ga naar developer tools actions
  2. Kies de juiste action en de intellingen
  3. Ga naar YAML modus, en voeg action_response: je_gewenste_variable_name toe. (uiteraard vervangen voor de variable name die jij wil, bijvoorbeeld action_response: daily)
  4. Voer de action uit, je krijgt dan de action response te zien
  5. Scroll helemaal naar beneden
  6. Druk op de Copy to clipboard (template) knop
  7. Ga naar developer tools > templates
  8. Zorg dat je editor leeg is (druk eventueel op de Clear knop
  9. Plak de inhoud van je clipboard in de template editor
  10. Nu heb je je action response in je template editor staan, en kun je dus je template gaan bouwen/testen wat gebruik maakt van de action response
De sensor template die de 'daily is undefined' error teruggeeft kwam letterlijk uit de documentatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - trigger:
    action:
        data:
        target:
    sensor:
Dat is niet het template wat je in je post hiervoor plaatste.
Daar heb je in de action zelf:
YAML:
1
2
3
4
5
6
      target:
      data:
      response_variable: daily # <<<< HIER STAAT daily

Vervolgens heb je in de jinja
code:
1
2
{% set forecast = result['weather.home'].forecast %}
                   ^ HIER STAAT result

Je gebruikt dus niet de aangemaakte response variable daily maar een niet bestaande variable result

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:04

D4NG3R

kiwi

:)

@TheFes was me net voor, maar dat dus @Borromini

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2OvBnXO3dk6fwwnt78IIjrPOyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bc3CnEqEwoGmjXwbTsD1us0C.png?f=fotoalbum_large

De template editor doet niks met YAML, enkel met Jinja2.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Luchtenburger schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Waarschijnlijk moet je de negatieve waarden als '2-complement' getal opgeven.
Dank je, @Luchtenburger. Daar kwam ik ook net achter, nét voordat ik deze post van je las.

Het script is nu als volgt geworden en dit blijkt te werken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sequence:
  - variables:
      huidige: "{{ states('sensor.nibe_stooklijn_offset') | int }}"
      berekend: "{{ huidige - 1 }}"
      nieuw: "{{ berekend + 65536 if berekend < 0 else berekend }}"
  - data:
      hub: Nibe
      address: 30
      value: "{{ nieuw }}"
    action: modbus.write_register
alias: Nibe offset min 1
description: >-
  Trekt 1 af van huidige stooklijnoffsetwaarde, voegt 65536 toe bij negatieve
  waarden
icon: mdi:minus

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Borromini schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:49:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  forecast:
        zuidwest.
      [...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - trigger:
    action:
        data:
        target:
    sensor:
Ik had het over de Buienradar integratie, die heeft de temperatuur 1d en 2d en 3d entities.

https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/

Temperature n days ahead: The forecasted temperature n days ahead (in °C
)

• JWHtje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08 14:57
Ik ben al dagen bezig om een probleem op te lossen met Zigbee2MQTT en Google Home.
Ben benieuwd of er hier gebruikers zijn met hetzelfde issue.

Onderdelen:
Zigbee2MQTT
Mosquito
Nabu Casa Cloud
Google Home

Als ik een lamp in Google Home aanzet, gaat deze in Google Home naar AAN (lamp gaat ook daadwerkelijk aan), 1 seconde later gaat de status in Google Home naar UIT, 2 seconden later verbeterd hij zichzelf en gaat hij weer naar AAN.
De fysieke Lamp gaat 1x aan en blijft aan, het ligt puur aan de actuele status in Google Home die 'filpt'

Als ik een test switch in HA maak, deze koppel naar Google Home gaat het perfect. Geen issues.
Dus HA -> Nabu Casa -> Google Home gaat goed.

Het probleem zit hem in het teruggeven van de status van de lamp via Zigbee2MQTT naar Google Home. Daar lijkt een timings-issue in te zitten.
Dit is verder een kale-install met default settings.

Dus ik vraag me af wie eerder tegen dit probleem is aangelopen.
Het weerhoudt me momenteel om Home Assistant als Zigbee bridge te gebruiken.

• YMEE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-08 16:27
Ik heb sinds een tweetal weken Home Assistant Voice Preview. Zelfs als ik vlak aan het ding sta en probeer goed te articuleren, begrijpt hij erg moeilijk mijn instructies. Ik heb een sterk vermoeden dat dit komt omdat ik Vlaams Nederlands spreek. Heeft nog iemand deze ervaring? Wordt dit mogelijk nog verbeterd in updates?

• TheFes
  • Nu online
YMEE schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:26:
Ik heb sinds een tweetal weken Home Assistant Voice Preview. Zelfs als ik vlak aan het ding sta en probeer goed te articuleren, begrijpt hij erg moeilijk mijn instructies. Ik heb een sterk vermoeden dat dit komt omdat ik Vlaams Nederlands spreek. Heeft nog iemand deze ervaring? Wordt dit mogelijk nog verbeterd in updates?
Wat gebruik je voor Speech To Text? Want dat is je issue hier, en staat verder los van de Voice PE, die doet zelf niets aan STT, die stuurt wat jij zegt door naar HA, en daar gaat de STT integratie er mee aan de slag.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 15:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@YMEE zelf word ik als Nederlander meestal goed begrepen, maar bij mijn vriendin die Nederlands spreekt met een Braziliaanse tongval gaat het een stuk minder goed (waarna Nabu scheldwoorden naar z'n hoofd krijgt, wat ook niet helpt :P ). En dat is bij de STT van Nabucasa.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Moest er niet ook een factor 10 bij?

En uh, nu stuur je dus 9 als je 10 bedoelt toch?
Moet dat dus niet gewoon zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sequence:
  - variables:
      nieuw: "{{ huidige + 65536 if huidige < 0 else huidige }}"
  - data:
  waarden

En geen idee waar die sensor vandaan komt, maar misschien wil je daarvoor nog een unknown state afvangen.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TheFes schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:15:
[...]
  • Je gebruikt response_variable: daily in je action, maar vervolgens in je template result['weather.home'].forecast. Waar result staat., moet daily staan (of andersom, ze moeten in ieder geval hetzelfde zijn).
  • Je gebruikt een state class en een unit of measurement, en dan moet je state waarde altijd numeriek of none zijn. De tekst Forecast unavailable. gaat dus niet werken, en zal resulteren in een unavailable entity. Je kunt dus none teruggeven, en dat zal resulteren in de state unknown. Of je gebruikt een availability template om op de correcte manier de state unavailable te krijgen.
Verder zit er geen letter Python in je code block, het is YAML en Jinja ;)
Excuses, hier had ik inderdaad overgelezen. Ik heb 'result' nu door 'daily' vervangen en dan werkt het inderdaad wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
state: >
        {% set forecast = daily['weather.home'].forecast %}
        {% if forecast and forecast | length > 0 %}
          {{ forecast[0].temperature | round(0) }}
        {% else %}
          Forecast unavailable.
        {% endif %}

@D4NG3R Bedankt, dat maakt het inderdaad wat helderder. Het was me niet duidelijk dat ik de output van daily verder moest gebruiken in de sjabloon tab, ik was in de verkeerde veronderstelling dat, één keer 'geladen' via de Actions tab, die waarden in HA waren geregistreerd. Dat is dus duidelijk niet het geval :). Weer heel wat bijgeleerd.

Bedankt _/-\o_

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:31
Ik zit een beetje in een dilemma.

Op dit moment maak ik gebruik van een Chromebox voor HAOS en een DS218play NAS met twee 4TB schijven. Ik gebruik de Chromebox puur als HAOS met een Zigbee stick en een P1 meter, backups schrijf ik naar de NAS.

Op de NAS draait een VPN, 2TB statische opslag (foto's, etc) en er draait een 'zware' surveillance dienst (2 Reolink camera's recording). Nu zit ik vooral met de cameradienst in combinatie met mijn eigen opslag in dezelfde pool, plus het systeem is nogal traag.

Eigenlijk wil ik deze diensten combineren in één nieuwe sterke NAS, de Ugreen DXP4800 plus. Daar zitten 4 bays in, samen met twee M.2 slots.

Ik had zelf in gedachten om mijn oude 4 TB WD RED plus schijven (43k uur) enkel te laten draaien voor de camera's. Daarnaast denk ik dat het slim is om twee nieuwe WD RED plus schijven te bestellen voor mijn eigen statische backup data. Tot slot een NVME SSD voor HAOS in een VM en een SSD voor de read cache data in het device.

Doe ik hiermee echt hele domme dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Borromini schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Excuses, hier had ik inderdaad overgelezen. Ik heb 'result' nu door 'daily' vervangen en dan werkt het inderdaad wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
        {% set forecast = daily['weather.home'].forecast %}
        {% if forecast and forecast | length > 0 %}
          {{ forecast[0].temperature | round(0) }}
        {% else %}
          Forecast unavailable.
        {% endif %}

@D4NG3R Bedankt, dat maakt het inderdaad wat helderder. Het was me niet duidelijk dat ik de output van daily verder moest gebruiken in de sjabloon tab, ik was in de verkeerde veronderstelling dat, één keer 'geladen' via de Actions tab, die waarden in HA waren geregistreerd. Dat is dus duidelijk niet het geval :). Weer heel wat bijgeleerd.

Bedankt _/-\o_
Dit gaat nog steeds alleen werken als je daadwerkelijk een geldige forecast terug krijgt, die else-statement heeft geen nut zo, en zal voor een unavailable state zorgen (en een error in je log)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OK, heb statement eruit gehaald.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:47

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb wat issues met de officiele Android-app van Home Assistant. Waar voorheen zo nu en dan de melding "sensoren updaten" kort voorbij kwam op mijn telefoon, blijft deze nu soms uren hangen. Daarbij verbruikt de app behoorlijk veel batterij (~10 - 20% van totale dagverbruik). Is er iemand die dit herkent?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:15
Die melding is "verwacht gedrag" door beperkingen in Android, al kan je die melding verbergen. Die melding is nodig om op de achtergrond te kunnen/mogen werken. Dat de melding blijft hangen en zoveel batterij verbruikt niet.

Toevallig alleen buitenshuis? En kan je dan ook niet bij je HA installatie?

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 28-08-2025 16:16 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
  • Nu online
Esumontere schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:48:
Ik heb wat issues met de officiele Android-app van Home Assistant. Waar voorheen zo nu en dan de melding "sensoren updaten" kort voorbij kwam op mijn telefoon, blijft deze nu soms uren hangen. Daarbij verbruikt de app behoorlijk veel batterij (~10 - 20% van totale dagverbruik). Is er iemand die dit herkent?
Ik heb dat op de HA Discord ook voorbij zien komen, zag daar ook dat het opgelost zou moeten zijn, maar wellicht zit dat nog in een beta versie.

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 19:16
Ik probeer de Add-on ESPhome device builder te installeren in HA en draaiend te krijgen.
Als ik na het installeren in de log kijk van ESPhome, zie ik onderstaande foutmelding. Starten van ESPhome lukt niet en HA lijkt hierdoor ook vast te lopen.
Herstarten, ESPhome weer verwijderd, opnieuw opstarten... blijf dezelfde foutmelding houden.
Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
s6-rc-compile: fatal: invalid /etc/s6-overlay/s6-rc.d/discovery/type: must be oneshot, longrun, or bundle
s6-rc: fatal: unable to take locks: No such file or directory
s6-linux-init-shutdownd: warning: /run/s6/basedir/scripts/rc.shutdown exited 111
s6-rc-compile: fatal: invalid /etc/s6-overlay/s6-rc.d/discovery/type: must be oneshot, longrun, or bundle
s6-rc: fatal: unable to take locks: No such file or directory
s6-linux-init-shutdownd: warning: /run/s6/basedir/scripts/rc.shutdown exited 111

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-08 15:05
Wie kan mij helpen met het volgende. Ik ben wat aan het testen met een automation met daarin de volgende action:

YAML:
1
2
3
4
5
6
action: input_number.set_value
metadata: {}
data:
  value: "{{ now().timestamp() | float }}"
target:
  entity_id: input_number.laatste_pulsdruk_eettafel

Als ik deze action individueel start met Run Action dan werkt het prima. input_number.laatste_pulsdruk_eettafel wordt netjes geupdatet met een nieuw nummer.

Echter als ik de automation zelf run. Dan werkt het niet. In de tracering krijg ik dan bij deze action de foutmelding:
"Error rendering data template: TypeError: 'float' object is not callable"
Ik kom er met ChatGPT en Google helaas niet uit. Weet iemand hier wat hier aan de hand is? Waarom werkt het wel als ik de action handmatig individueel run, maar niet als ik de hele automation run?

Hierbij de hele automation

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Pulsdrukker Keuken - Eettafel
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_button.testknop_pulsdruk_eettafel
actions:
  - variables:
      now: "{{ now().timestamp() }}"
      last: "{{ states('input_number.laatste_pulsdruk_eettafel') | float(0) }}"
      delta: "{{ now - last }}"
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ delta < 5.0 }}"
        sequence:
          - action: persistent_notification.create
            data:
                Now: {{ now }}  
                Last: {{ last }}  
                Delta: {{ delta }}
              title: Kleiner dan 5 seconden
      - conditions:
            value_template: "{{ delta > 5.0 }}"
        sequence:
            data:
              title: Groter dan 5 seconden
    enabled: true
  - action: input_number.set_value
    data:
    target:
mode: parallel
max: 10

(ik sla een timestamp op in een input_number omdat ik de UNIX timestamp wil opslaan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Tom2828 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:19:
Wie kan mij helpen met het volgende. Ik ben wat aan het testen met een automation met daarin de volgende action:

YAML:
1
2
3
4
5
6
action: input_number.set_value
data:
target:

Als ik deze action individueel start met Run Action dan werkt het prima. input_number.laatste_pulsdruk_eettafel wordt netjes geupdatet met een nieuw nummer.

Echter als ik de automation zelf run. Dan werkt het niet. In de tracering krijg ik dan bij deze action de foutmelding:

[...]

Ik kom er met ChatGPT en Google helaas niet uit. Weet iemand hier wat hier aan de hand is? Waarom werkt het wel als ik de action handmatig individueel run, maar niet als ik de hele automation run?

Hierbij de hele automation

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Pulsdrukker Keuken - Eettafel
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_button.testknop_pulsdruk_eettafel
actions:
  - variables:
      now: "{{ now().timestamp() }}"
      delta: "{{ now - last }}"
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ delta < 5.0 }}"
        sequence:
            data:
              title: Kleiner dan 5 seconden
      - conditions:
            value_template: "{{ delta > 5.0 }}"
        sequence:
            data:
              title: Groter dan 5 seconden
    enabled: true
    data:
    target:
mode: parallel
max: 10

(ik sla een timestamp op in een input_number omdat ik de UNIX timestamp wil opslaan.)
Je maakt een variable met de naam now aan, en daarmee overschrijf je de functie now() die je in die action gebruikt.
Aangezien je die variable toch al aangemaakt had, kun je hem daar net zo goed gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
    data:
      value: "{{ now }}"
    target:

Maar tip: gebruik geen namen van functies/filters of tests als namen van variables

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-08 15:05
TheFes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:35:
[...]
Je maakt een variable met de naam now aan, en daarmee overschrijf je de functie now() die je in die action gebruikt.
Aangezien je die variable toch al aangemaakt had, kun je hem daar net zo goed gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
    data:
      value: "{{ now }}"
    target:

Maar tip: gebruik geen namen van functies/filters of tests als namen van variables
Bedankt! Dit is inderdaad waar het mis gaat. Ik heb het zetten van de variabelen maar even aangepast.
YAML:
1
2
3
4
variables:
  current: "{{ now().timestamp() }}"
  delta: "{{ current - last }}"

De automation werkt nu prima en ik kan weer verder met fröbelen.
En bedankt voor de tip! Weer wat geleerd!

• Hippe Lip

Hippe Lip

oltk schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:48:
[...] Ik heb een camera die ik alleen lokaal kan ontsluiten (de C520WS) omdat deze camera in de router een hard DNS vereist om ook buitenshuis de beelden te kunnen zien (wat ik niet doe :+ ik draai Pihole/unbound en mijn router gaat niet naar buiten zonder fiat van Pihole). De oudere camera's (de C310) hebben dit euvel niet. Jammer, want de C520 is interessant omdat die de persoon volgt. Ik heb dus ook een automation die het live camerabeeld van de C520WS op mijn google nest hub zet zodra er een person de oprit op loopt.
@oltk Die camera kan een persoon volgen, zeg je. Betekent dit dat HA dat dan ook kan zien? Oftewel: kan HA het verschil zien of iemand je oprit op komt lopen of er juist vanaf wegloopt?
In dat geval lijkt het me een uitstekende manier om in de bijkeuken te zien of iemand het huis in of juist uit loopt. Dat kan handig zijn voor een deurbel bij een keukendeur die in de zomer open staat i.p.v. zo’n Aqara Sensor. Geen bel als je naar buiten gaat, maar wel als er iemand naar binnen komt.

Maar vooral dus de vraag of die richting die de C520WS ziet ook op de een of andere manier aan HA doorgegeven wordt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 00:52
Hippe Lip schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:21:
[...]

@oltk Die camera kan een persoon volgen, zeg je. Betekent dit dat HA dat dan ook kan zien? Oftewel: kan HA het verschil zien of iemand je oprit op komt lopen of er juist vanaf wegloopt?
In dat geval lijkt het me een uitstekende manier om in de bijkeuken te zien of iemand het huis in of juist uit loopt. Dat kan handig zijn voor een deurbel bij een keukendeur die in de zomer open staat i.p.v. zo’n Aqara Sensor. Geen bel als je naar buiten gaat, maar wel als er iemand naar binnen komt.

Maar vooral dus de vraag of die richting die de C520WS ziet ook op de een of andere manier aan HA doorgegeven wordt?
Ik denk niet dat dit gaat lukken. De informatie die ik uit de Tapo app kan halen is alleen detectie of niet. Zodra je op de camera kijkt zie je de persoon, die dus gevolgd wordt. De logica daarachter wordt denk ik niet doorgegeven aan de app / de integratie. Maar misschien kan je nog iets slims combineren met crossed line detection? Hieronder alle opties (sommige heb ik niet actief):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gQW1L64wJK34ApmsBBy_STHZoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MlOCaNQtsffIuqTopla1al34.png?f=fotoalbum_large

edit: niet gedetecteerd wil zeggen dat op dat moment geen beweging wordt waargenomen. Bij vehicle detection bijvoorbeeld krijg ik keurig een melding dat de auto de oprit op rijdt. En na stilstand "no detection" terwijl die er wel staat :)

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 28-08-2025 21:47 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Septillion Nee, de stooklijn gaat met een scale: 1
En uh, nu stuur je dus 9 als je 10 bedoelt toch?
Moet dat dus niet gewoon zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sequence:
  - variables:
      nieuw: "{{ huidige + 65536 if huidige < 0 else huidige }}"
  - data:
  waarden
Huh? Nu zeg je dat als de huidige waarde niet <0 dan is nieuw gelijk aan huidige. Dan schiet je niet echt iets op.

Dit is een script om de huidige waarde eentje te verlagen. Ik druk op een knop om de huidige offset van de stooklijn (warmtepomp) met één punt te verlagen (en een vergelijkbaar ander script om het met een punt te verhogen). Het script wordt geactiveerd door een knop (die helaas niet zelf kan rekenen).

Het two’s complement van -1 bereken je toch echt door er 65536 bij op te tellen. Ik heb lang zitten puzzelen welke waarde het nou precies moest zijn, maar die 65536 klopt. Het script doet zijn werkt goed.
En geen idee waar die sensor vandaan komt, maar misschien wil je daarvoor nog een unknown state afvangen.
Dat is mss wel een goed idee, Als de huidige waarde sensor.nibe_stooklijn_offset niet uitgelezen kan worden, dan wil je niet dat dit script er opeens een heel bijzondere waarde van gaat maken…

Hoe doe ik dat? Ik ben bepaald geen held in het schrijven van die scripts, zeker niet als het wat ingewikkelder wordt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Ahh! Ik dacht dat je het gewoon überhaupt in wilde stellen. Dan was het raar om er altijd 1 vanaf te trekken :+

Zou dat niet logischer zijn om het met een template number te doen dan? Dat je gewoon vrij elke waarde in kunt stellen.

Qua unknown afvangen zou je er gewoon een template condition action voor kunnen gooien:
YAML:
1
2
    value_template: "{{ states('sensor.nibe_stooklijn_offset') |is_number }}"

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:58:
Qua unknown afvangen zou je er gewoon een template condition action voor kunnen gooien:
YAML:
1
2
    value_template: "{{ states('sensor.nibe_stooklijn_offset') |is_number }}"
Dank, @Septillion. Wat gebeurt er nu als dat script runt en de huidige waarde kan niet uitgelezen worden? Wordt de value_template dan gelijk aan nul? Dat zou niet handig zijn, want als de stooklijn nu 3 is en die wil ik eentje verlagen, dan kan die zomaar opeens op nul of zelfs -1 komen staan?

Er zit een vertraging van soms een kleine minuut tussen het drukken op de knop en het werkelijk verlagen van de waarde (doe boel wordt niet heel frequent uitgelezen). Daarom geef ik onder de knop de geldende waarde weer, zodat ik kan zien wanneer de waarde werkelijk veranderd is. Krijg ik dan een foutmelding als de sensor.nibe_stooklijn_offset niet uitgelezen kan worden? Dat lijkt me wel handig…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Daar zal value_template dan false worden. Dat is niet de waarde die je gaat schrijven, want het is een condition actie. Als de condition niet waar is zal de sequence niet door gaan. Vandaar dat je dit dus de eerste action maakt. Er zal dan überhaupt dus geen call naar modbus.write_register komen op deze manier als de sensor geen waarde heeft.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:33:
@Hippe Lip Daar zal value_template dan false worden. Dat is niet de waarde die je gaat schrijven, want het is een condition actie. Als de condition niet waar is zal de sequence niet door gaan. Vandaar dat je dit dus de eerste action maakt. Er zal dan überhaupt dus geen call naar modbus.write_register komen op deze manier als de sensor geen waarde heeft.
Ah duidelijk. En kan ik die feedback zichtbaar maken dat de value_template dan false is? Want ik zit na het indrukken van de knop een tijdje te wachten tot ik zie dat de waarde eentje hoger of lager is. Het zou wel fijn zijn als ik niet eerst twee minuten zit te wachten om dan pas te kunnen concluderen dat het script helaas om ‘onzichtbare’ reden niet uitgevoerd is?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Dat is alleen false als de sensor geen getal heeft. Dus ja, dat zou je ook weer kunnen geven op je dashboard. Maar dat staat dan los van dit script.

Je zou er natuurlijk ook een if else van kunnen maken. Als het een getal is de nieuwe waarde schrijven. Als het niet een getal is dat je dan een notificatie stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:48:
@Hippe Lip Dat is alleen false als de sensor geen getal heeft. Dus ja, dat zou je ook weer kunnen geven op je dashboard. Maar dat staat dan los van dit script.

Je zou er natuurlijk ook een if else van kunnen maken. Als het een getal is de nieuwe waarde schrijven. Als het niet een getal is dat je dan een notificatie stuurt.
Dat lijkt me dan een nette optie. Gewoon direct feedback.
Dank je. Ik ga het proberen. Nog ff verzinnen hoe ik die notificatie weer ga laten geven.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 30-08 10:55
Kunnen jullie me helpen ? ik zit hier al even mee te klooien...

Ik heb een sensor.sn_3017238062_grid_power, die toont wat de zonnepanelen opleveren.
ik heb een sensor.p1_meter_vermogen, die mijn actueel verbruik meet.

Ik wil per dag het totaal zien
1. wat mijn zonnepanelen opleveren
2. mijn zelfverbruik van die dag
3. wat ik als overschot naar het net steek

Hoe doe ik dit ?
1.
een daily sensor met sensor.sn_3017238062_grid_power als sensor en ook de sum. Dit reset elke dag als optie
2.
ik heb nu

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

- name: "Dagelijks zelfverbruik zonnepanelen"
      unique_id: "dagelijks_zelfverbruik_zonnepanelen"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: energy
      state_class: measurement
        {% set productie = states('sensor.sn_3017238062_grid_power') | float %}
        {% set verbruik = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float %}
        {% set teruglevering = (productie - verbruik)
        if productie > verbruik else 0 %}
        {{ (productie - teruglevering) | round(2) }}

dit steek ik dan in een daily sensor met sensor.dagelijks_overschot_zonnepanelen als entiteit en sum

3. zou dan eigenlijk het verschil tussen die 1 en 2 moeten zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Faece schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 06:36:
Kunnen jullie me helpen ? ik zit hier al even mee te klooien...

Ik heb een sensor.sn_3017238062_grid_power, die toont wat de zonnepanelen opleveren.
ik heb een sensor.p1_meter_vermogen, die mijn actueel verbruik meet.

Ik wil per dag het totaal zien
1. wat mijn zonnepanelen opleveren
2. mijn zelfverbruik van die dag
3. wat ik als overschot naar het net steek

Hoe doe ik dit ?
1.
een daily sensor met sensor.sn_3017238062_grid_power als sensor en ook de sum. Dit reset elke dag als optie
2.
ik heb nu

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

- name: "Dagelijks zelfverbruik zonnepanelen"
      unique_id: "dagelijks_zelfverbruik_zonnepanelen"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: energy
        {% set productie = states('sensor.sn_3017238062_grid_power') | float %}
        {% set verbruik = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float %}
        {% set teruglevering = (productie - verbruik)
        if productie > verbruik else 0 %}
        {{ (productie - teruglevering) | round(2) }}

dit steek ik dan in een daily sensor met sensor.dagelijks_overschot_zonnepanelen als entiteit en sum

3. zou dan eigenlijk het verschil tussen die 1 en 2 moeten zijn ?
Je slimme meter heeft telwerken voor verbruik/terugleveren dus dat kun je rechtstreeks uit de meter halen. Maar dat is niet vermogen.

Als je dan een telwerk hebt hoeveel kWh je hebt teruggeleverd kun je uitrekenen wat je zelf verbruik van de zonne-energie is.
Het standaard energy dashboard doet dat al allemaal voor je als je daar de juiste entiteiten in zet.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Oogje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 06:57:
[...]

Je slimme meter heeft telwerken voor verbruik/terugleveren dus dat kun je rechtstreeks uit de meter halen. Maar dat is niet vermogen.

Als je dan een telwerk hebt hoeveel kWh je hebt teruggeleverd kun je uitrekenen wat je zelf verbruik van de zonne-energie is.
Het standaard energy dashboard doet dat al allemaal voor je als je daar de juiste entiteiten in zet.
allemaal wat vaag voor me, maar ik zoek het even uit

Ik ga het energy dashboard niet gebruiken, ik krijg elke dag een mailtje met de gegevens in. (als ik de juiste gegevens werkend krijg :) )

[ Voor 11% gewijzigd door Faece op 29-08-2025 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Bijzonder. Dit zie ik op de webpagina van home-Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84A5I7GnqU8JwiuatWyr5RSvBXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVIw1aW9Jh9LwmxZQAPUn4i0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:15
meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:58:

[Afbeelding]
Gerapporteerd in beta channel - ook al is het wellicht geen beta issue (not sure)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Hmmbob schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Gerapporteerd in beta channel - ook al is het wellicht geen beta issue (not sure)
Hehe, ik had het Frenck al direct via Discord ingefluisterd, ik dacht hij kan het vast wel ergens adresseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Je kan ook beide doen. Energy dashboard is echt wel handig.

Maar terug naar het probleem, vermogen != energie (power != energy)! Ga als eerste eens kijken of je al sensoren hebt voor energie ipv vermogen. Dat werkt makkelijker en nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-08 11:06
Hi all, ben enthousiast begonnen met een HomeAssistant server, maar ik ben echt niet handig genoeg om dit zelf te doen. Word erg zenuwachtig van de goede beveiligingen installeren voor bediening van buitenshuis, en heb nauwelijks ervaring met programmeren.
Zijn er ook tweakers of bedrijven die HomeAssistant voor je kunnen inrichten? Op basis van de apparaten die je geïntegreerd wilt hebben en automatiseringen die je wilt? Voor mij met name belangrijk om het als home energy management system in te richten (dus integraties met warmtepomp, omvormer en laadpunt. En binnenkort een accu) en er wat lichten mee te programmeren.
Met gewoon zoeken op internet kom ik dat soort bedrijfjes niet tegen, misschien zoek ik op de verkeerde manier.

Oh en om de vraag alvast voor te zijn: nee ik wil geen ander makkelijker platform, vanwege datasecurity, privacy en gezond wantrouwen tegen big tech zoveel mogelijk zelf hosten en open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:58:

[Afbeelding]
Zet je Adblocker eens uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
D4NG3R schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Zet je Adblocker eens uit. ;)
Heb ik niet. Waar baseer je op dat dit het euvel is? Nu werkt het overigens weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Heb ik niet. Waar baseer je op dat dit het euvel is? Nu werkt het overigens weer.
Het functioneerde net niet in een normale browsersessie, wel in eentje zonder adblocker.

Zal het wel precies op het moment getest hebben dat het werd opgelost. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Was inderdaad een issue aan HA-kant. Frenck heeft net (11:14) bevestigd dat het gefixed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een Raspiaudio Muse Luxe speaker, waar ik ESP Home op geflashed heb, al een hele tijd geleden. Sinds de 2025.8 update van ESP Home, blijft de Raspiaudio Muse Luxe aangeven dat de geïnstalleerde versie van ESP Home 2025.7.5 is, ook als ik het device heel bewust vanuit de ESP Home Builder Versie 2025.8.2 update. Ik zie dat ook letterlijk in de Log files terug komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
INFO ESPHome 2025.8.2
INFO Reading configuration /config/esphome/esp_muse_luxe.yaml...
INFO Updating https://github.com/esphome/esphome.git@pull/3552/head
WARNING GPIO5 is a strapping PIN and should only be used for I/O with care.
Attaching external pullup/down resistors to strapping pins can cause unexpected failures.
See https://esphome.io/guides/faq.html#why-am-i-getting-a-warning-about-strapping-pins
WARNING GPIO12 is a strapping PIN and should only be used for I/O with care.
Attaching external pullup/down resistors to strapping pins can cause unexpected failures.
See https://esphome.io/guides/faq.html#why-am-i-getting-a-warning-about-strapping-pins
INFO Starting log output from 192.168.XXX.XXX using esphome API
INFO Successfully resolved esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.000s
INFO Successfully connected to esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.034s
INFO Successful handshake with esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.016s
[11:17:15][I][app:149]: ESPHome version 2025.7.5 compiled on Aug  5 2025, 22:32:28
[11:17:15][I][app:151]: Project raspiaudio.muse-luxe version 1.0

Dit is de YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
substitutions:
  devicename: "esp-muse-luxe"
  upper_devicename: "Esp Muse Luxe"
  wifi_ap_password: ""
  board: esp-wrover-kit
  framework: arduino
  loglevel: debug
  area: Livingroom

packages:
  device_base: !include packages/esp32_devicebase.yaml

esphome:
  name: "${devicename}"
  name_add_mac_suffix: false
  project:
    name: raspiaudio.muse-luxe
    version: "1.0"
  on_boot:
    then:
      - light.turn_on:
          id: top_led
          effect: slow_pulse
          red: 100%
          green: 60%
          blue: 0%

i2c:
  - id: i2c_bus
    sda: GPIO18
    scl: GPIO23

dashboard_import:
  package_import_url: github://esphome/firmware/media-player/raspiaudio-muse-luxe.yaml@main

captive_portal:

improv_serial:

external_components:
  - source: github://pr#3552  # DAC support https://github.com/esphome/esphome/pull/3552
    components: [es8388]
    refresh: 0s

es8388:

i2s_audio:
  - id: i2s_audio_bus
    i2s_lrclk_pin: GPIO25
    i2s_bclk_pin: GPIO5

media_player:
  - platform: i2s_audio
    name: player
    id: luxe_out
    dac_type: external
    i2s_dout_pin: GPIO26
    mode: stereo
    mute_pin:
      number: GPIO21
      inverted: true

microphone:
  - platform: i2s_audio
    id: luxe_microphone
    i2s_din_pin: GPIO35
    adc_type: external
    pdm: false

sensor:
  - platform: adc
    id: battery_sensor
    pin: GPIO33
    name: Battery
    icon: "mdi:battery-outline"
    device_class: voltage
    entity_category: diagnostic
    unit_of_measurement: V
    update_interval: 15s
    accuracy_decimals: 3
    attenuation: 12db
    raw: true
    filters:
      - multiply: 0.00173913 # 2300 -> 4, for attenuation 11db, based on Olivier's code
      - exponential_moving_average:
          alpha: 0.2
          send_every: 2
      - delta: 0.002

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: GPIO19
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: Volume Up
    on_click:
      - media_player.volume_up:
    pin:
      number: GPIO32
      mode:
    name: Volume Down
    id: volume_down
    on_click:
      - media_player.volume_down: 
    pin:
      number: GPIO12
      mode:
    name: Action
    id: action_button
    on_multi_click:
      - timing:
          - ON FOR AT MOST 350ms
          - OFF FOR AT LEAST 10ms
        then:
          - media_player.toggle: 

light:
  - platform: fastled_clockless
    name: LED
    id: top_led
    pin: GPIO22
    chipset: SK6812
    num_leds: 1
    rgb_order: grb
    default_transition_length: 0s
    gamma_correct: 2.8
    effects:
      - pulse:
          name: pulse
          transition_length: 250ms
          update_interval: 250ms
      - pulse:
          name: slow_pulse
          transition_length: 1s
          update_interval: 2s

Heeft iemand een idee waar dit door zou kunnen komen?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:16:
@Faece Je kan ook beide doen. Energy dashboard is echt wel handig.

Maar terug naar het probleem, vermogen != energie (power != energy)! Ga als eerste eens kijken of je al sensoren hebt voor energie ipv vermogen. Dat werkt makkelijker en nauwkeuriger.
Ik heb ook geen kennis van vermogen energie... Ik wil gewoon een waarde bekomen zodat ik kan zien hoeveel ik bespaar met de panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Faece schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:49:
[...]
Ik heb ook geen kennis van vermogen energie... Ik wil gewoon een waarde bekomen zodat ik kan zien hoeveel ik bespaar met de panelen
@Faece Kun je dan niet makkelijker de dagelijkse meterstanden van je energiemeter naast de dagelijkse meterstanden van je omvormer (zonnepanelen) leggen? Dan zie je precies wat je wilt weten.

Als je HA wilt inzetten terwijl je daar geen kennis van hebt en je er niet verder in wilt verdiepen, dan maak je het alleen maar ingewikkelder dan eenvoudiger?

Je kunt HA vast wel door iemand (al dan niet betaald) laten configureren, maar besef wel dat het een omgeving is met een hoog hobbygehalte. Het moet echt regelmatig actief onderhouden worden, want anders krijg je na een aantal maanden tot een jaar (schat ik) foutmeldingen en problemen en zal het uiteindelijk niet meer werken.
Naar je reactie te oordelen lijkt me dit geen geschikte oplossing voor je als je je er niet zelf in wilt verdiepen.

[ Voor 26% gewijzigd door Hippe Lip op 29-08-2025 12:00 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Ga dan eerst op zoek naar de juiste sensoren. Dus die nu ook al energie zijn ofwel in Wh of kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 19:12

Jag

Voor het aansturen van mijn sproeisysteem in de tuin gebruik ik verwachte neerslag data voor de komende 5 dgn. Daarvoor fetch ik de forecast data van met.no.

Ik zou echter ook graag historische neerslag data gebruiken. Wie weet een goede bron voor historische neerslagdata?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:03:
Voor het aansturen van mijn sproeisysteem in de tuin gebruik ik verwachte neerslag data voor de komende 5 dgn. Daarvoor fetch ik de forecast data van met.no.

Ik zou echter ook graag historische neerslag data gebruiken. Wie weet een goede bron voor historische neerslagdata?
KNMI https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/monv/reeksen
Die van Leeuwarden gaat terug tot 1876. Dus ja, hoever wil je terug?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 14:02
Recent weer een nieuw smart panel uitgekomen en dat ziet er toch beter uit dan een tablet op de muur. Heeft iemand toevallig al ervaring met de Tuya F5? En daar dan vervolgens home assistant op draaien natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S5734e3241ac14c7f993ff356f6a429c3S.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door tweakG5 op 29-08-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:27
Yukkie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:23:
Ik heb een Raspiaudio Muse Luxe speaker, waar ik ESP Home op geflashed heb, al een hele tijd geleden. Sinds de 2025.8 update van ESP Home, blijft de Raspiaudio Muse Luxe aangeven dat de geïnstalleerde versie van ESP Home 2025.7.5 is, ook als ik het device heel bewust vanuit de ESP Home Builder Versie 2025.8.2 update. Ik zie dat ook letterlijk in de Log files terug komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
INFO ESPHome 2025.8.2
INFO Reading configuration /config/esphome/esp_muse_luxe.yaml...
INFO Updating https://github.com/esphome/esphome.git@pull/3552/head
WARNING GPIO5 is a strapping PIN and should only be used for I/O with care.
WARNING GPIO12 is a strapping PIN and should only be used for I/O with care.
INFO Starting log output from 192.168.XXX.XXX using esphome API
INFO Successfully resolved esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.000s
INFO Successfully connected to esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.034s
INFO Successful handshake with esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.016s
[11:17:15][I][app:149]: ESPHome version 2025.7.5 compiled on Aug  5 2025, 22:32:28
[11:17:15][I][app:151]: Project raspiaudio.muse-luxe version 1.0

[...]
Allereerst, beter vragen in ESPHome topic: Het grote ESPhome topic

Je log geeft aan dat ESPHome 2025.8.2 een log aanvraagt en dan dus de niet geupdate node de log teruggeeft. Als je een log oplepeld met daarin de compile, link, upload en successmelding, en dan nog steeds 2025.7.5 heb je een issue. Nu is ie gewoon niet geupdate denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Ik heb al even gezocht in dit topic, maar niet echt ervaringen voorbij zien komen. Maken jullie gebruik van een M5stack atom echo? Wat is jullie ervaring hiermee? Het apparaat is verschrikkelijk klein. Hoe goed is de microfoon en luidspreker. Hoe dicht moet je bij de microfoon zitten? Voor grofweg 20 euro, vind ik wel een leuk device om eens mee te experimenteren. Het belangrijkste vind ik de microfoon, ik had al ergens gelezen dat ik het geluid eventueel naar een losse speaker zou kunnen sturen. In mijn geval een HomePod mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

BiG-GuY

tweakG5 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:20:
Recent weer een nieuw smart panel uitgekomen en dat ziet er toch beter uit dan een tablet op de muur. Heeft iemand toevallig al ervaring met de Tuya F5? En daar dan vervolgens home assistant op draaien natuurlijk.

[Afbeelding]
De vorige varianten waren imho te traag om goed te gebruiken. Ook geen oficiële methode voor het integreren met Home Assistant.

Heb de uitvoering: Sonoff NSPanel Pro geprobeerd, wat qua hardware gelijk is aan de Tuya in die maat. Werkte echt voor geen meter. Veel te traag om ook maar iets interactief erop te doen, zelfs een versimpeld dashboard was onbruikbaar door de delays. Wilde de deurbel erop laten zien bij indrukken, dat was al helemaal kansloos, dus snel geretourneerd toen.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 29-08-2025 15:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 14:02
BiG-GuY schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

De vorige varianten waren imho te traag om goed te gebruiken. Ook geen oficiële methode voor het integreren met Home Assistant.

Heb de uitvoering: Sonoff NSPanel Pro geprobeerd, wat qua hardware gelijk is aan de Tuya in die maat. Werkte echt voor geen meter. Veel te traag om ook maar iets interactief erop te doen, zelfs een versimpeld dashboard was onbruikbaar door de delays.
Goed om te weten. Ik gebruik nu ook de sonoff pro, maar die is inderdaad te langzaam. Met een simpel dashbord duurt het wel 1-2 seconden voor een actie registreerd. Ook het wisselen van dashboards duurt 3-5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 14:48
Om te beoordelen of een batterij zinvol is, wil ik het verbruik bijhouden (en per dag in een staafdiagram zetten) tijdens het moment dat de zon onder is. Met chatgpt kom ik niet verder en van zoeken naar voorbeelden ben ik ook nog niet wijzer geworden. Volgens mij is het niet heel ingewikkeld, maar ik weet niet welke helpers, entiteiten en kaarten ik met elkaar moet combineren. Hoe kan ik dit aanpakken? Of waar kan ik een uitleg vinden?

[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 29-08-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:59:
Ik heb al even gezocht in dit topic, maar niet echt ervaringen voorbij zien komen. Maken jullie gebruik van een M5stack atom echo? Wat is jullie ervaring hiermee? Het apparaat is verschrikkelijk klein. Hoe goed is de microfoon en luidspreker. Hoe dicht moet je bij de microfoon zitten? Voor grofweg 20 euro, vind ik wel een leuk device om eens mee te experimenteren. Het belangrijkste vind ik de microfoon, ik had al ergens gelezen dat ik het geluid eventueel naar een losse speaker zou kunnen sturen. In mijn geval een HomePod mini.
Ik ben er eentje, gebruik hem op de slaapkamer omdat dat de meest rustige kamer is (geen spelende kinderen).
Geluid doorsturen naar een andere media player zou eventueel kunnen, maar dan moet je die wel in HA aan kunnen sturen.
Microfoon pikt van enige afstand nog wel wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMEE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-08 16:27
TheFes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Wat gebruik je voor Speech To Text? Want dat is je issue hier, en staat verder los van de Voice PE, die doet zelf niets aan STT, die stuurt wat jij zegt door naar HA, en daar gaat de STT integratie er mee aan de slag.
Home assistant cloud. Staat zelfs ingesteld op Vlaams...

Ik vind niet meteen of het mogelijk is om een model (extra?) te trainen op je eigen stem, anders zou ik dat nog willen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:31
Thomox schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:07:
Ik zit een beetje in een dilemma.

Op dit moment maak ik gebruik van een Chromebox voor HAOS en een DS218play NAS met twee 4TB schijven. Ik gebruik de Chromebox puur als HAOS met een Zigbee stick en een P1 meter, backups schrijf ik naar de NAS.

Op de NAS draait een VPN, 2TB statische opslag (foto's, etc) en er draait een 'zware' surveillance dienst (2 Reolink camera's recording). Nu zit ik vooral met de cameradienst in combinatie met mijn eigen opslag in dezelfde pool, plus het systeem is nogal traag.

Eigenlijk wil ik deze diensten combineren in één nieuwe sterke NAS, de Ugreen DXP4800 plus. Daar zitten 4 bays in, samen met twee M.2 slots.

Ik had zelf in gedachten om mijn oude 4 TB WD RED plus schijven (43k uur) enkel te laten draaien voor de camera's. Daarnaast denk ik dat het slim is om twee nieuwe WD RED plus schijven te bestellen voor mijn eigen statische backup data. Tot slot een NVME SSD voor HAOS in een VM en een SSD voor de read cache data in het device.

Doe ik hiermee echt hele domme dingen?
Even een kickje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-08 12:20

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

denk ook eens na of je niet goedkoper bent met die camera's data te uploaden naar bijvoorbeeld Hetzner, daar heb je voor weinig best wat opties, (5TB voor 17,17 euro p/maand). Wat het je kost aan nieuwe nas en stroomkosten, en die data van die camera's kan je mogelijk vanaf de camera gelijk uploaden naar hetzner, kan je de bestaande nas inrichten voor je doel, mogelijk is de bestaande nas snel genoeg zonder de camera load.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08 21:56
Faece schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Energie is precies dat, energie. Dus een totale hoeveelheid. Vergelijk het met de afstand die je hebt afgelegd na een reis.
Vermogen is hoeveel energie je in een bepaalde tijdseenheid gebruikt. Een watt is bv een joule per seconde. Vergelijk het met de snelheid waarmee je reist.
Daaruit volgt dus vermogen x verstreken tijd = totale hoeveelheid energie. Vergelijkbaar met snelheid x verstreken tijd = afstand.

Om te weten wat je bespaart heb je dus vergelijkbare grootheden nodig. Dat kan wel via Home Assistant, maar daar moet je jezelf in verdiepen. Dat kan overigens echt prima. Ik was in mei een totale noob op dit gebied en nu draai ik HA op een oude laptop waarop ik zelf HAOS heb geinstalleerd mb een door mezelf geflashte usb stick met ubuntu, heb een duckdns add on draaien waardoor ik ook van buiten mijn netwerk in mijn systeem kan en heb ik ergens tussen de 1500 en 2000 entiteiten in totaal.
Allemaal met behulp van ChatGPT, Youtube, Github, Tweakers en Reddit.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Zijn er HA gebruikers die twee HomePods (mini) als stereo paar in gebruik hebben? Mijn stereo paar wordt onder apparaten gezien als losse HomePods. Hierdoor vandaag even gekeken naar hoe men dit heeft opgelost. Niet was mijn conclusie. Echter ik heb zojuist 1 van de 2 HomePods toegevoegd aan HA. Bij het afspelen van muziek komt er geluid bij beide exemplaren! Dit had ik niet verwacht. De andere HomePod heb ik nu binnen HA maar verborgen (negeren) onder apparaten.

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Ik vind het toch wel knap hoe de ontwikkelaars produkten uit een redelijk gesloten eco systeem (Apple, HomeKit) toch kunnen integreren in HA. Siri lukt niet, maar heel veel dingen wel. Erg knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Adam1980 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:15:
Om te beoordelen of een batterij zinvol is, wil ik het verbruik bijhouden (en per dag in een staafdiagram zetten) tijdens het moment dat de zon onder is. Met chatgpt kom ik niet verder en van zoeken naar voorbeelden ben ik ook nog niet wijzer geworden. Volgens mij is het niet heel ingewikkeld, maar ik weet niet welke helpers, entiteiten en kaarten ik met elkaar moet combineren. Hoe kan ik dit aanpakken? Of waar kan ik een uitleg vinden?
Je hebt wel een P1 -meter?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:15
Adam1980 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:15:
Daar heb je de https://github.com/hif2k1/battery_sim voor. Draait bij mij nu een jaar en geeft zeker veel inzicht.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Oogje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Je hebt wel een P1 -meter?
Zeer zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
guido66 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Daar heb je de https://github.com/hif2k1/battery_sim voor. Draait bij mij nu een jaar en geeft zeker veel inzicht.
Wat was/is trouwens je conclusie? En hoe heeft deze simulatie daarbij geholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:15
Adam1980 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Wat was/is trouwens je conclusie? En hoe heeft deze simulatie daarbij geholpen?
Ik heb een 20 kWh gesimuleerd en zag dat die amper meer nut heeft dan een 10 kWh in mijn situatie. En 5 kWh is waarschijnlijk nog eerder rendabel dan 10 kWh.

Zie hier een screenshot van de lading in de gesimuleerde accu vanaf 1 januari tot nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlLt7Fg1IA3oqFgMxUwVF5SxLfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrKKWYLAI6HqbzX7wCnbhf0v.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf April zou de accu alleen de bovenste 5 kWh gebruiken, de rest zit permanent vol.

Ik schaf er nog geen aan, maar daar verder op ingaan is hier off topic.

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 30-08-2025 10:58 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 07:07

paQ

Mocht ik mensen blij kunnen maken met een geanimeerd wasmachine en wasdroger icoontje, free of use :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLaenQue1Rbf5b-NabkPiciPSIs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FD8gsSCEDrDJS8xZdmnaEhnj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIuNVOemI6TppqKAZa_aE0SWp34=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/hxie24cjo3bNeZE4IPFp1DLy.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNk5OkgOhwPf6WjYsUIF7JmiUyQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PW9RWTeeQBlssQfECnvnZDSf.gif?f=user_large

In full swing :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@paQ Dat ziet er gelikt uit. Naar zo’n plaatje heb ik ook al eens gekeken, maar dat leek echt een enorme bult werk om dat te maken.
Kan dat tegenwoordig eenvoudiger of is het echt een aaneenschakeling van een heleboel dingen zoals 3D-view maken (dat leek al ingewikkeld, veel werk) en entiteiten er stuk voor stuk op de juiste plek in plakken. En dan nog met de nodige trial en error (met de nadruk op dat laatste 8) )?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 07:07

paQ

Hippe Lip schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

@paQ Dat ziet er gelikt uit. Naar zo’n plaatje heb ik ook al eens gekeken, maar dat leek echt een enorme bult werk om dat te maken.
Kan dat tegenwoordig eenvoudiger of is het echt een aaneenschakeling van een heleboel dingen zoals 3D-view maken (dat leek al ingewikkeld, veel werk) en entiteiten er stuk voor stuk op de juiste plek in plakken. En dan nog met de nodige trial en error (met de nadruk op dat laatste 8) )?
yep :)

Maar wel leuk (en rewarding) om te doen hoor.

Ik vond onlangs deze tutorial die het in een notendop uitlegt
https://fwd.nl/smarthome/...orplan-en-home-assistant/
Hetgeen dat m.i. by far het meeste tijd kost, is alle belichting juist krijgen.
Als de basis eenmaal gelegd is, kun je steeds repeat doen, en hetzelfde geldt voor alle renders uitsnijden zodat je ze kunt gebruiken.

edit:
Vanaf sweethome 7.3 denk ik, moet je betalen voor een abo om zaken te importeren. Met 7.2 hoeft dat iig nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 30-08-2025 12:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Turb0Turb0 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:25:
Ik heb de laatste tijd wat problemen met zigbee schakelaars en sensoren.

Wat info over de stick en devices.
SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20231007184207-if00

Extender

https://www.amazon.nl/dp/B0B4P3Y7VH

Plugs
https://www.amazon.nl/dp/B09SG3SYKM/

Sensoren
Zigbee SNZB-02

https://www.amazon.nl/dp/B08L6XZHTY/

Totaal 21 devices.
De sensoren gaan random offline, na verwijderen en opnieuw aanmelden doen ze het weer een dag en gaan weer offline. Nieuwe batterijen erin hetzelfde probleem.
Ook al leg ik de sensor naast de stick gaan ze offline.

Ook een schakelaar waar een lamp achter hangt welke met zonsondergang aan gaat en om 23:00 uit gaat random wel aan of niet uit.

Ook handmatig die schakelaar bedienen meestal geen reactie.
Ook andere schakelaars doen dit en dan krijg ik deze melding.
[Afbeelding]

Het enige wat in huis anders is sinds ik dit ervaar ik dat ik van asus rtac68u mesh set naar Fritzbox 4060 met een 3000 en 1200 repeater ben gegaan.

Ik heb ook automatiseringen op de plug van de droger en wasmachine (melding de was is klaar over een speaker beneden bijvoorbeeld) en dat werkt prima.

Voordat ik alles van zigbee ga verwijderen en opnieuw instellen wellicht nog andere tips waar ik naar kan kijken?
Na alle tips heb ik het nu 24 uur stabiel werkend.

De hoofdoorzaak lag toch bij de Fritzbox, nadat ik de 2,4 wifi vast had gezet op kanaal 5 ging alles met Zigbee ook veel vlotter (opnieuw koppelen en aan uit schakelen van de schakelaars). Hij stond daarvoor op auto.

Voor de zekerheid laat ik de usb verlengkabel wel tussen de stick en de Raspberry Pi, en ook de FRITZ!Repeater 3000 AX welke ik tijdelijk even op een andere plek had gezet laat ik daar staan (stond vlak naast een schakelaar welke de meeste problemen gaf). Voor het gewone wifi bereik geen probleem en eigenlijk staat hij daar beter uit het zicht ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:22:
De hoofdoorzaak lag toch bij de Fritzbox, nadat ik de 2,4 wifi vast had gezet op kanaal 5
offtopic:
Doe jezelf en je buren een plezier en gebruik op 2,4GHz wifi kanaal 1, 6 of 11. Alle andere kanalen overlappen namelijk met elkaar / dit geeft de meeste bruikbare kanalen. Dit omdat elk kanaal ook + en - 2 gebrukkt. Dus kanaal 1 zit ook op "-1", " 0", 2 en 3, rn kanaal 6 zit ook op 4, 5, 7, 8 en 11 dus op 9, 10, 12, 13. Kies je dus een afwijkend kanaal zoals 5 dan heb je en geef je verstoring op zowel gebruilers van kanaal 1 (doordat je overlapt op 3) als gebruikers op kanaal 6 (doordat je overlapt op 4, 5, 6, 7). Waarbij het dus beter is om hetzelfde kanaal als de buren te gebruiken dan om een afwijkend kanaal te gebruiken. Waarbij je met 1, 6 en 11 dus 3 niet overlappende opties hebt. Met elk ander kanaal heb je er maar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
RobertMe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

offtopic:
Doe jezelf en je buren een plezier en gebruik op 2,4GHz wifi kanaal 1, 6 of 11. Alle andere kanalen overlappen namelijk met elkaar / dit geeft de meeste bruikbare kanalen. Dit omdat elk kanaal ook + en - 2 gebrukkt. Dus kanaal 1 zit ook op "-1", " 0", 2 en 3, rn kanaal 6 zit ook op 4, 5, 7, 8 en 11 dus op 9, 10, 12, 13. Kies je dus een afwijkend kanaal zoals 5 dan heb je en geef je verstoring op zowel gebruilers van kanaal 1 (doordat je overlapt op 3) als gebruikers op kanaal 6 (doordat je overlapt op 4, 5, 6, 7). Waarbij het dus beter is om hetzelfde kanaal als de buren te gebruiken dan om een afwijkend kanaal te gebruiken. Waarbij je met 1, 6 en 11 dus 3 niet overlappende opties hebt. Met elk ander kanaal heb je er maar 2.
Zo zie je maar dat mijn idee om juist een vrij kanaal te pakken niet juist is. Ik dacht er zitten er meer op 6 dus laat ik dan 5 pakken.
Nu dus op 6 gezet en alles reageert nu ook goed.
Alles wat begint met Ad is mijn netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--gyIgwf0zJoR2tLHwQ2QeBa77E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LrVO0mAjkVU8JOq6bMW8VulJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

Zo zie je maar dat mijn idee om juist een vrij kanaal te pakken niet juist is. Ik dacht er zitten er meer op 6 dus laat ik dan 5 pakken.
Nu dus op 6 gezet en alles reageert nu ook goed.
Alles wat begint met Ad is mijn netwerk.
[Afbeelding]
offtopic:
Volgens mij zijn in jouw omgeving 1 of 11 logischer, daar zit beide keren maar één ander op. 6 lijkt echt meerdere gebruikers te hebben.
En zie ik nu, gezien "andere netwerken in de omgeving" dat je zelf nog een access point / repeater hebt, en ook op 6 ingesteld? Zo ja, die moet je altijd verdelen. Of nouja, als het kan dan doen. En gezien hoe vrij 1 & 11 zijn zeker doen dus. En als de Zigbee problemen terug komen even omwisselen bv. Als je 1 "zender" bv in de meterkast hebt en de ander op zolder dan bv eerst respectievelijk 1 (meterkast) & 11 (zolder), komen de Zigbee problemen terug eens 11 (meterkast) & 1 (zolder) proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
RobertMe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

offtopic:
Volgens mij zijn in jouw omgeving 1 of 11 logischer, daar zit beide keren maar één ander op. 6 lijkt echt meerdere gebruikers te hebben.
En zie ik nu, gezien "andere netwerken in de omgeving" dat je zelf nog een access point / repeater hebt, en ook op 6 ingesteld? Zo ja, die moet je altijd verdelen. Of nouja, als het kan dan doen. En gezien hoe vrij 1 & 11 zijn zeker doen dus. En als de Zigbee problemen terug komen even omwisselen bv. Als je 1 "zender" bv in de meterkast hebt en de ander op zolder dan bv eerst respectievelijk 1 (meterkast) & 11 (zolder), komen de Zigbee problemen terug eens 11 (meterkast) & 1 (zolder) proberen.
De problemen waren er juist toen alles op auto stond. En toen stond alles op 11.
Ik heb de Fritzbox 4060 in de meterkast (waar ook de Pi hangt met HA) op zolder een Fritzrepeater 3000AX en in de woonkamer een Fritzrepeater 1200AX (om de hele tuin/schuur ook van goede wifi te voorzien)

Ik ga eens kijken wat kanaal 1 doet. En eens testen met 1,6,11 op de verschillende repeaters. Maar voor nu werkt zowel wifi als zigbee goed.

[ Voor 0% gewijzigd door Turb0Turb0 op 30-08-2025 17:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 02:23

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Turb0Turb0 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:07:
[...]

De problemen waren er juist toen alles op auto stond. En toen stond alles op 11.
Ik heb de Fritzbox 4060 in de meterkast (waar ook de Pi hangt met HA) op zolder een Fritzrepeater 3000AX en in de woonkamer een Fritzrepeater 1200AX (om de hele tuin/schuur ook van goede wifi te voorzien)

Ik ga eens kijken wat kanaal 1 doet. En eens testen met 1,6,11 op de verschillende repeaters. Maar voor nu werkt zowel wifi als zigbee goed.
Repeaters mogen qua kanaal prima overlappen mits ze qua dekking NIET overlappen. Dus 1 - 11 - 1 is prima als er maar veel ruimte zit tussen die 1e en laatste repeater. Op die manier gebruik je kanaal 6 niet en kun je dus Zigbee mooi op kanaal 18 zetten (en verwar Zigbee kanalen niet met Wifi kanalen; heeft niets met elkaar te maken).

[edit]Een andere keuze die je vaak tegenkomt is 1 - 6 voor Wifi en 25 voor Zigbee.

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 30-08-2025 19:14 . Reden: Aanvulling ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:38:
Zijn er HA gebruikers die twee HomePods (mini) als stereo paar in gebruik hebben? Mijn stereo paar wordt onder apparaten gezien als losse HomePods. Hierdoor vandaag even gekeken naar hoe men dit heeft opgelost. Niet was mijn conclusie. Echter ik heb zojuist 1 van de 2 HomePods toegevoegd aan HA. Bij het afspelen van muziek komt er geluid bij beide exemplaren! Dit had ik niet verwacht. De andere HomePod heb ik nu binnen HA maar verborgen (negeren) onder apparaten.

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Ik vind het toch wel knap hoe de ontwikkelaars produkten uit een redelijk gesloten eco systeem (Apple, HomeKit) toch kunnen integreren in HA. Siri lukt niet, maar heel veel dingen wel. Erg knap.
Niemand? Ik heb in dit topic gezocht op HomePod en kwam een oud bericht tegen van @Toppe . Maak jij gebruik van HomePod in stereo opstelling? Wat is jouw ervaring?
Pagina: 1 ... 335 336 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.