Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 335 ... 337 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:42
Septillion schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:20:
@gasemans Energie sensors horen alleen te stijgen. Dus net als hierboven denk ik dat je nu gewoon een template sensor gemaakt hebt die je vermogen (in kW) alleen maar weergeeft als kWh maar dat is natuurlijk onzin.

Je bent überhaupt eenheden door elkaar aan het halen:
Energie != vermogen != stroom

Kan je eens naar de device pagina van je P1 gaan en alle entiteiten laten zien die je hebt. Als je de template sensoren ook aan het device toegevoegd hebt, geef dat dan ook aan \welke. Of verwijder ze gewoon gezien ze waarschijnlijk niet juist zijn :D
Hmmm
stroom is duidelijk niet mn sterkste punt :D

Ik heb op basis van de entitys via chatgpt deze template terug gekregen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
template:
  - sensor:
      # --- Energie totaal verbruik ---
      - name: "Stroom verbruik totaal"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        state: >
          {{ (states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l1') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l2') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l3') | float(0)) | round(3) }}

# --- Energie totaal productie (teruglevering) ---
      - name: "Stroom productie totaal"
        unit_of_measurement: "kWh"
        state_class: total_increasing
          {{ (states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l1') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l2') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l3') | float(0)) | round(3) }}

# --- Actueel vermogen totaal verbruik ---
      - name: "Actueel verbruik totaal"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
          {{ (states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l1') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l2') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l3') | float(0)) | round(1) }}

# --- Actueel vermogen totaal productie ---
      - name: "Actueel productie totaal"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
          {{ (states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l1') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l2') | float(0) +
              states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l3') | float(0)) | round(1) }}

Nu zie ik hier inderdaad kWh en W staan afhankelijk van de locatie.
Wat ik dan alleen niet snap waarom dan de waardes kwa verbruik wel redelijk logisch lijken te zijn tot een uurtje of 8.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-08-2025 14:27 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:27
gasemans schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:16:
Nu zie ik hier inderdaad kWh en W staan afhankelijk van de locatie.
Wat ik dan alleen niet snap waarom dan de waardes kwa verbruik wel redelijk logisch lijken te zijn tot een uurtje of 8.
Wat je neem ik aan logisch vind is het vermogen, maar dat is niet het verbruik. Als in: 's nachts neem je een laag vermogen af, bv 200W, wat zich vertaald naar 200Wh per uur.

En wat sowieso onzinnig is (en maar weer eens aantoont dat ChatGPT er niks van snapt) is dat je nu 2 sets template sensoren (energieverbruik_fase_* en energieproductie_fase_*) om template sensoren aan te maken die de ene keer zogenaamd "kWh" zijn en de andere keer "W". En dat kan natuurlijk al helemaal niet. De bronsensoren zijn gok ik in W (of kW), oftewel, vermogen. En vermogens kun je niet zomaar omzetten in energie (Wh / kWh), aangezien energie een tijdscomponent bevat (zoals aangegeven, 200W een uur lang is 200Wh, 200W een half uur en 500W een half uur is samen dus 350Wh).

En de vraag van @Septillion beantwoord je ook niet: welke sensoren komen er uit de integratie? Gegarandeerd dat daar gewoon de juiste sensoren bij zitten. Want een slimme meter rapporteert (ook) gewoon energie (in Wh / kWh), naast dat die het actuele vermogen (W / kW) rapporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@gasemans Een sensor kan niet tegelijk vermogen en energy zijn dus dat is fout :)

Maar laat nu eens alle sensoren zien :) Want een energiemeter die niet zijn energie doorgeeft is wel raar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:30
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
 alias: Dagelijks Zonne-energie overzicht per e-mail
description: >-
  Verstuurt elke avond een overzicht van zelfverbruik, verbruik vóór/na zonlicht
  en percentage eigen verbruik.
triggers:
  - at: "23:59:55"
    trigger: time
actions:
  - data:
      title: Dagelijks zonne-energie overzicht
        <html>
          <body>
            📅 {{ now().strftime('%d-%m-%Y') }}<br><br>
            <b>📊 Overzicht verbruik (kWh)</b><br>
            ----------------------------<br>
            🔌 Voor zonlicht   : {{ states('sensor.verbruik_voor_zonlicht_dag') }}<br>
            🔆 Na zonlicht     : {{ states('sensor.verbruik_na_zonlicht_dag') }}<br><br>
            <b>☀️ Zonne-energie</b><br>
            🌞 Productie      : {{ states('sensor.productie_dag') }} kWh<br>
            🏠 Zelfverbruik   : {{ states('sensor.zelfverbruik_dag') }} kWh<br>
            📤 Export         : {{ states('sensor.export_dag') }} kWh<br>
            📈 Eigen verbruik : {{ states('sensor.dagelijks_percentage_zelfverbruik') }} %<br>
          </body>
        </html>
    action: notify.X
mode: single

dit lijkt niet te werken, dan krijg ik de mails als plain tekst.
hoe kan ik dan wel een harde enter plaatsen zodat ik een overzichtelijke mail krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Wat als je <br /> gebruikt?

En als dat niet werkt, wat als je alles nog tussen <p> </p> zet?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 24-08-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Top! De eerste drie punten beschrijven hoe het werkt. Er dus ‘intelligentie’ in. Ik heb mijn automation nu de persoon geselecteerd als trigger, niet het specifieke apparaat.
Nu nog remote access inregelen. Ik neig naar de makkelijkste weg: cloud via Nabu. Ik ga even wat YT’s kijken voor alternatieven. HA sponsoren voelt ook wel goed.

[ Voor 18% gewijzigd door meesje op 24-08-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
RobertMe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Wat je neem ik aan logisch vind is het vermogen, maar dat is niet het verbruik. Als in: 's nachts neem je een laag vermogen af, bv 200W, wat zich vertaald naar 200Wh per uur.

En wat sowieso onzinnig is (en maar weer eens aantoont dat ChatGPT er niks van snapt) is dat je nu 2 sets template sensoren (energieverbruik_fase_* en energieproductie_fase_*) om template sensoren aan te maken die de ene keer zogenaamd "kWh" zijn en de andere keer "W". En dat kan natuurlijk al helemaal niet. De bronsensoren zijn gok ik in W (of kW), oftewel, vermogen. En vermogens kun je niet zomaar omzetten in energie (Wh / kWh), aangezien energie een tijdscomponent bevat (zoals aangegeven, 200W een uur lang is 200Wh, 200W een half uur en 500W een half uur is samen dus 350Wh).

En de vraag van @Septillion beantwoord je ook niet: welke sensoren komen er uit de integratie? Gegarandeerd dat daar gewoon de juiste sensoren bij zitten. Want een slimme meter rapporteert (ook) gewoon energie (in Wh / kWh), naast dat die het actuele vermogen (W / kW) rapporteert.
Septillion schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:22:
@gasemans Een sensor kan niet tegelijk vermogen en energy zijn dus dat is fout :)

Maar laat nu eens alle sensoren zien :) Want een energiemeter die niet zijn energie doorgeeft is wel raar :)
Hier een overzicht van de sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q--gwJym-yRnQfGJPtMGTNbDrj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MzsXfpdfaizwb12H2fIVL96v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FSe_jkUTqhpHFiQOJ4RL8al1WQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Az2wFBdNusMFkjqKKYQCifyM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rA8-6Ai6GEIe_42W39e7JlS_5k4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J5VbmUxEi4szr75tjrXKcldv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COkEqECs0KHYNpduyL0ckFMLDZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5zZwnZLzoT5X4OtjqAkyUfVd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7Ek06PqK4IdwFhxws2mubtBK7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FwC9KSMH6MF7ESMDK3qJnccR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2EbNBtSPtuL3-ua5OwerFeDP_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DTsrC8PfVmsLAjEGCI1ccf9A.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed is kan ik de entiteiten niet standaard toewijzen omdat de state en device classes niet de juiste waardes hebben.

En dat heb ik geprobeerd via chatgpt op te lossen.
Wat duidelijk dus fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gasemans De state class is prima, het zijn immers ook sensoren die het vermogen weergeven. Alleen voor energy dashboard moet je sensoren hebben die energie weergeven :+

Maar het is wel erg raar dat je wel het vermogen ui je meter krijgt, en dat zelfs per fase, maar niet de energie. Je maakt gebruik van de DSMR Smart Meter integratie? Welke DSMR versie heb je geselecteerd toen je hem toevoegde? Neem aan dat je dat via de UI deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Septillion schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:48:
@gasemans De state class is prima, het zijn immers ook sensoren die het vermogen weergeven. Alleen voor energy dashboard moet je sensoren hebben die energie weergeven :+

Maar het is wel erg raar dat je wel het vermogen ui je meter krijgt, en dat zelfs per fase, maar niet de energie. Je maakt gebruik van de DSMR Smart Meter integratie? Welke DSMR versie heb je geselecteerd toen je hem toevoegde? Neem aan dat je dat via de UI deed?
Ik heb 5L geselecteerd
Als ik de info lees moet het voor NL meters 2, 3 of 5 zijn.
Maar dat lukte niet.
Bij 5L wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gasemans 5L is specifiek voor Luxembourg dus als je daar niet woont is dat niet correct.

Volgens mij is het gewoon een DSMR 5 meter dus gewoon 5 selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasemans
Ja had ik ook gezien.
Ik heb hem net opnieuw ingesteld...
En nu doet hij het wel op 5.

Ik ben echt even de logica kwijt.
Heb mn template weg gemikt.
en ik kan meteen ook de selectie maken.

Ik snap even niet waarom me dit gisteren dus niet lukte.

Nadat ik hem had toegevoegd weer bleef ik foute data houden.
opnieuw de intergratie verwijderd en HA opnieuw gestart.

Opnieuw toegevoegd.
En nu heb ik denk ik de juiste waardes wel gekregen.

Ik heb nu ook hoog en laag tarief voor zowel productie als verbruik.
Nu 2 uur wachten om te zien wat hij roept.

@Septillion Thanks, solved it.
Ik heb nu wel logische waardes.

[ Voor 43% gewijzigd door gasemans op 24-08-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:30
Faece schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:22:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
 alias: Dagelijks Zonne-energie overzicht per e-mail
description: >-
  Verstuurt elke avond een overzicht van zelfverbruik, verbruik vóór/na zonlicht
  en percentage eigen verbruik.
triggers:
  - at: "23:59:55"
    trigger: time
actions:
  - data:
      title: Dagelijks zonne-energie overzicht
        <html>
          <body>
            📅 {{ now().strftime('%d-%m-%Y') }}<br><br>
            <b>📊 Overzicht verbruik (kWh)</b><br>
            🔌 Voor zonlicht   : {{ states('sensor.verbruik_voor_zonlicht_dag') }}<br>
            🔆 Na zonlicht     : {{ states('sensor.verbruik_na_zonlicht_dag') }}<br><br>
            <b>☀️ Zonne-energie</b><br>
            🌞 Productie      : {{ states('sensor.productie_dag') }} kWh<br>
            🏠 Zelfverbruik   : {{ states('sensor.zelfverbruik_dag') }} kWh<br>
            📤 Export         : {{ states('sensor.export_dag') }} kWh<br>
            📈 Eigen verbruik : {{ states('sensor.dagelijks_percentage_zelfverbruik') }} %<br>
          </body>
        </html>
    action: notify.X
mode: single

dit lijkt niet te werken, dan krijg ik de mails als plain tekst.
hoe kan ik dan wel een harde enter plaatsen zodat ik een overzichtelijke mail krijg ?
Durf je niet te zeggen hoe je je email op type html krijgt. Maar zolang die plain text is kan je als het goed is een new line forceren door
code:
1
\n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Helemaal happy! Zojuist een test gedaan met aan-/afwezigheid. Automation ingeregeld dat wanneer ik buiten de Thuis zone ben de bewegingssensor van de Ring deurbel uit gaat. En vice versa. Aan beide automations gekoppeld dat als actie ook een notificatie wordt gestuurd ter bevestiging. Dit werkt ook. Ik denk wel dat het handiger is om voor de notificatie een afzonderlijk automation in te stellen. In ieder geval: het werkt! *O*
En in mijn Dashboard gelijk een badge toegevoegd voor de status van de bewegingssensor.

[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 24-08-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
-Casper schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Durf je niet te zeggen hoe je je email op type html krijgt. Maar zolang die plain text is kan je als het goed is een new line forceren door
code:
1
\n
HA lijkt vooral niet overweg te kunnen met de --------
Als ik deze wegdoen, heb ik de Html code niet nodig. Toch bedankt voor je hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Faece schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

HA lijkt vooral niet overweg te kunnen met de --------
Als ik deze wegdoen, heb ik de Html code niet nodig. Toch bedankt voor je hulp
In YAML heeft ------ (het exacte aantal weet ik ook niet) (mogelijk?) een speciald betekenis. In bv Kubernetes files kun je verschillende "documenten" samenvoegen tot 1 file door ze onder elkaar te zetten gescheiden door een "----".

Mogelijk dat > vs >- ook nog verschil uit maakt? Heeft volgens mij betrekking op of indentation en/of enters behouden blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

In YAML heeft ------ (het exacte aantal weet ik ook niet) (mogelijk?) een speciald betekenis. In bv Kubernetes files kun je verschillende "documenten" samenvoegen tot 1 file door ze onder elkaar te zetten gescheiden door een "----".
In yaml is dat 3 stuks, daarna is eigenlijk dan een nieuw manifest.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:01
Ik probeer Google Calender toe te voegen aan Home Assistant, met behulp van Gemini. Alleen loop ik vast, want ik krijg het niet gekoppeld.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 Fout 400: redirect_uri_mismatch

Je kunt niet inloggen bij de app omdat deze niet voldoet aan het OAuth 2.0-beleid van Google.

Als je de app-ontwikkelaar bent, registreer je de omleidings-URI in de Google Cloud Console.
Details van verzoek: redirect_uri=https://my.home-assistant.io/redirect/oauth flowName=GeneralOAuthFlow

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yQgGytveUBeEA_QDAJOnBQ1ks0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ADx9T35KLxkiAiWqqjIzwXBw.png?f=user_large

Ziet iemand wat ik hier fout doe?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:10
RubenWwijk schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:56:
Ik probeer Google Calender toe te voegen aan Home Assistant, met behulp van Gemini. Alleen loop ik vast, want ik krijg het niet gekoppeld.

YAML:
1
2
 Fout 400: redirect_uri_mismatch

[Afbeelding]

Ziet iemand wat ik hier fout doe?
Ja, je gebruikt Gemini in plaats van de officiele docs.

https://www.home-assistant.io/integrations/google/ bevat een heel duidelijke opmerking over de redirect URI (zodra je "To generate client ID and client secret" hebt open geklikt).

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 25-08-2025 08:07 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:01
Hmmbob schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:05:
[...]

Ja, je gebruikt Gemini in plaats van de officiele docs.

https://www.home-assistant.io/integrations/google/ bevat een heel duidelijke opmerking over de redirect URI (zodra je "To generate client ID and client secret" hebt open geklikt).
Volgende keer toch maar de officiële docs volgen… Ik was er namelijk van overtuigd dat Gemini Pro me hierbij wel kon begeleiden. Binnen een paar minuten toch werkend gekregen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Wat betreft het bepalen van aanwezigheid in een zone had ik gekozen voor de persoon entiteit. Dit zou moeten werken, ook als er twee devices (iPad en iPhone) zijn gekoppeld aan deze persoon.
Helaas werkt dit niet fijn. Ik merk dat een bepaalde schakelaar continu aan/uit gaat.
Nu de automation gewijzigd naar dat alleen gekeken moet worden naar mijn iPhone. Tot nu toe lijkt dit goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zijn er hier ook gebruikers van de DSMR integratie om een P1 meter uit te lezen? Ik zie dat de voltage van de fasen niet meer wordt aangeleverd sinds enige tijd (HA meldt dat de integratie deze niet meer aanbied). Is hier een oplossing voor te vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 25-08-2025 11:49 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Mocht iemand hier gebruik (willen) maken van de Niko Draadloze schakelaar met batterij, enkelvoudig, Zigbee, heb ik een Blueprint gemaakt voor de versie met 1 knop gekoppeld aan ZHA.

Het grote voordeel aan deze knop is dat hij perfect past als je gebruik maakt van Niko Schakelmateriaal. Let op dat er verschillende varianten bestaan van deze knop met 1, 2 of 4 knoppen. Deze blueprint is enkel getest met de enkele knop versie.

Dit is een actief Zigbee End device (CR2450 batterij), niet de FriendsOfHue versie die enkel met Z2M werkt, vanwege Zigbee Green Power.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 25-08-2025 12:18 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Bor schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:48:
Zijn er hier ook gebruikers van de DSMR integratie om een P1 meter uit te lezen? Ik zie dat de voltage van de fasen niet meer wordt aangeleverd sinds enige tijd (HA meldt dat de integratie deze niet meer aanbied). Is hier een oplossing voor te vinden?
Komen hier nog voor alle 3 de fases binnen. Draai op 2025.7.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Lijkt op dit issue: https://github.com/home-assistant/core/issues/147977

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Gisteren heb ik de Energy distribution card toegevoegd aan mijn eigen dashboard. Echter deze blijft de data van gisteren tonen. Dit kan ik oplossen om de date selector toe te voegen. Maar ik vraag me af of het mogelijk is om altijd de data van vandaag te tonen. Via Google heb ik geen oplossing gevonden. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Hmm vreemd. Zo te zien wordt de integratie niet echt super actief onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:14
Ik was benieuwd of jullie het volgende ook missen of anders hebben opgelost. Voor de verbouwing maakte ik gebruik van z-wave dimmers (Fibaro) en daarmee kon je door dubbel te drukken op je pulsdrukker het licht naar 100% laten gaan en bij nog een dubbel drukken weer terug naar de gedimde instellingen.

Nu had ik het idee om naar Zigbee of Matter over Thread over te stappen, maar nu zie ik dat nergens deze functionaliteit in zit. En daar verbaas ik mij eigenlijk over want dit is super handig en gebruikten we veelvuldig.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
meesje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:29:
Gisteren heb ik de Energy distribution card toegevoegd aan mijn eigen dashboard. Echter deze blijft de data van gisteren tonen. Dit kan ik oplossen om de date selector toe te voegen. Maar ik vraag me af of het mogelijk is om altijd de data van vandaag te tonen. Via Google heb ik geen oplossing gevonden. Hebben jullie nog tips?
Juist niet de datum selector gebruiken, als ik de docs moet geloven:
This card allows you to pick what data to show. Changing it in this card will influence the data in all other cards. Specific dates and ranges can be selected by opening the date range picker. The current period can be compared to the previous one using the compare data option within the menu.
Voor wat het waard is: de energy distribution card geeft hier gewoon real-time info weer, dus wat je wil kán wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Morpheusk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:31:
Ik was benieuwd of jullie het volgende ook missen of anders hebben opgelost. Voor de verbouwing maakte ik gebruik van z-wave dimmers (Fibaro) en daarmee kon je door dubbel te drukken op je pulsdrukker het licht naar 100% laten gaan en bij nog een dubbel drukken weer terug naar de gedimde instellingen.

Nu had ik het idee om naar Zigbee of Matter over Thread over te stappen, maar nu zie ik dat nergens deze functionaliteit in zit. En daar verbaas ik mij eigenlijk over want dit is super handig en gebruikten we veelvuldig.
Je zou dat kunnen automatiseren. Wij hebben bijvoorbeeld een Aqara zigbee lichtschakelaar op de slaapkamer van de jongste, daar kan in single/double click op links/rechts/beiden onderscheiden. Daar automatiseer ik op:

https://github.com/hmmbob...lightswitch.yaml#L48-L119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bor schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:30:
Hmm vreemd. Zo te zien wordt de integratie niet echt super actief onderhouden.
Misschien is DSMR Reader de moeite waar om naar te kijken als dit niet biedt wat je zoekt. Ik draai DSMR Reader zelf in een aparte docker, is volgens mij ook een add-on voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Juist niet de datum selector gebruiken, als ik de docs moet geloven:

[...]

Voor wat het waard is: de energy distribution card geeft hier gewoon real-time info weer, dus wat je wil kán wel.
Ik heb de companion app hard afgesloten en weer opgestart. Nu toont ie wel de data van vandaag.

Wat betreft de datum selector. Deze kun je op 'nu' laten staan. Ik weet dus niet waarom het advies is om dit juist niet te gebruiken. Ja, de selector werkt dan op alle energie cards.

[ Voor 27% gewijzigd door meesje op 25-08-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Hmmbob schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Je zou dat kunnen automatiseren. Wij hebben bijvoorbeeld een Aqara zigbee lichtschakelaar op de slaapkamer van de jongste, daar kan in single/double click op links/rechts/beiden onderscheiden. Daar automatiseer ik op:

https://github.com/hmmbob...lightswitch.yaml#L48-L119
Ja, precies. Dat zou dan ook waarschijnlijk met zoiets kunnen: https://www.robbshop.nl/r...hakelaar-8-knoppen-zigbee

Maar jouw oplossing betekent dus wel dat je de bestaande Gira schakelaar dan moet vervangen. Liever gebruik ik de huidige en op zijn minst dat de basis (lamp aan/lamp uit) ook te bedienen is als bijv. HA eruit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Morpheusk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:48:
Ja, precies. Dat zou dan ook waarschijnlijk met zoiets kunnen: https://www.robbshop.nl/r...hakelaar-8-knoppen-zigbee

Maar jouw oplossing betekent dus wel dat je de bestaande Gira schakelaar dan moet vervangen. Liever gebruik ik de huidige en op zijn minst dat de basis (lamp aan/lamp uit) ook te bedienen is als bijv. HA eruit ligt.
Snap ik. Ik ben aan het denken, maar volgens mij biedt niets van mijn huidige inbouw zigbee devices diezelfde optie. Ik herken wat je bedoeld van toen ik nog zwave dimmers had. T zou toch handig zin om dat ook in zigbee variant te hebben.

Misschien heeft iemand anders de gouden tip voor een zigbee inbouw module die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:55
Morpheusk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Gaat het om dimmers, schakelaar of beide? Ik heb 2 van deze dimmers in gebruik: https://www.zigbee2mqtt.i...co-Dim.07_Eco-Dim.10.html

Als ik de specs op bovenstaande pagina goed lees, kun je volgens mij komen waar jij wil:
state_action: State actions will also be published as 'action' when true (default false). The value must be true or false
Maar dat kan ik mis hebben, heb het "State_action" deel nog nooit gebruikt. Mijn redenatie zou zijn dat je onderscheid krijgt tussen verschillende manieren van indrukken (kort, lang, enkel, dubbel) waarop je kunt automatiseren met de brightness.

[ Voor 8% gewijzigd door Koepert op 25-08-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Euh apart, ik heb ze wel gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:08
Morpheusk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:31:

Lijkt mij persoonlijk super onhandig.
Een dimstand is voor mij de meest gebruikt stand en die wil ik hebben als ik de lamp aanzet en niet de max verblindstand.

Maar je kunt zoiets natuurlijk simpel namaken met een automatisering.
Een keer drukken naar max, binnen X seconden nog een keer drukken naar een dimstand.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Ben(V) schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:30:
[...]

Lijkt mij persoonlijk super onhandig.
Een dimstand is voor mij de meest gebruikt stand en die wil ik hebben als ik de lamp aanzet en niet de max verblindstand.

Maar je kunt zoiets natuurlijk simpel namaken met een automatisering.
Een keer drukken naar max, binnen X seconden nog een keer drukken naar een dimstand.
Nee, het werkt net andersom. 1x drukken is dimstand van de laatste keer. 2x snel achter elkaar drukken is 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ook dat is simpel te automatiseren in HA.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ben(V) schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:36:
Ook dat is simpel te automatiseren in HA.
Maar werkt weer niet als HA er uit ligt etc etc.

An zich dus zeker wel een handige feature om rechtstreeks in de dimmer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Oogje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Euh apart, ik heb ze wel gewoon?
Vreemd. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets van logging kan vinden of een screenshot kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Koepert schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Gaat het om dimmers, schakelaar of beide? Ik heb 2 van deze dimmers in gebruik: https://www.zigbee2mqtt.i...co-Dim.07_Eco-Dim.10.html

Als ik de specs op bovenstaande pagina goed lees, kun je volgens mij komen waar jij wil:

[...]

Maar dat kan ik mis hebben, heb het "State_action" deel nog nooit gebruikt. Mijn redenatie zou zijn dat je onderscheid krijgt tussen verschillende manieren van indrukken (kort, lang, enkel, dubbel) waarop je kunt automatiseren met de brightness.
Dat moet dan wel doorgegeven worden door de device (als in: de logica hiervoor zit in de device). Die lichtschakelaar die ik noemde geeft die events ook zo door als single/double, maar de dimmer die jij noemt (volgens mij) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Bor schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Vreemd. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets van logging kan vinden of een screenshot kan maken.
Voor de volledigheiod: home_assistant" "version": "2025.8.3",
dsmr_version": "5",

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:17
Hmmbob schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Misschien is DSMR Reader de moeite waar om naar te kijken als dit niet biedt wat je zoekt. Ik draai DSMR Reader zelf in een aparte docker, is volgens mij ook een add-on voor.
Stuur je daarna via MQTT het weer door naar Home Assistant?
Want voor de mensen die dat doen, als je het lang genoeg doet loop je tegen een bug aan, namelijk dat de id van de telegram te hoog is voor de database in dsmr reader.
DSMR reader blijft wel werken, maar het sturen naar HA via MQTT crasht dan :+
Oplossing is de id weer op 0 te zetten of de INT op BIGINT te zetten in de db van DSMR Reader

(offtopic I know, maar lijkt me handig om het wel hier te delen zodat mensen het weten. Ik kwam er na 3 weken geen data in het Energy dashboard pas achter, en het was lang debuggen. Is al als issue langsgekomen bij DSMR Reader, maar omdat de meeste er nog niet tegen aan zijn gelopen wordt er niets aan gedaan)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
meesje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:28:
Nog iets anders. Ik heb vanochtend mijn Apple TV toegevoegd. Zo mooi wat dit extra brengt: status, welke app wordt er gebruikt, welke content afgespeeld, maar ook dat je een app kunt starten.
Echter wat me opviel, is dat bij het toevoegen van de integratie er melding gemaakt wordt dat je de Apple TV niet kunt uitzetten met deze integratie. Dat is dus wel het geval! Kan ik zoiets ergens melden? Of is dat te klein om ooit opgepakt te worden?
De melding die je krijgt is:
Let er op dat je niet je Apple TV kunt uitschakelen met deze integratie. Alleen de mediaspeler in de Home Assistant wordt uitgeschakeld!

Deze melding klopt wanneer je de standaard media player card van HA gebruikt. Met deze kun je de Apple TV niet aan/uit zetten. Dus de melding is terecht. Echter met de mushroom versie kan het wel!

Klopt dus toch niet. Na herstart HA kan ik de Apple TV wel aan/uit zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 25-08-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kodess schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Stuur je daarna via MQTT het weer door naar Home Assistant?
Want voor de mensen die dat doen, als je het lang genoeg doet loop je tegen een bug aan, namelijk dat de id van de telegram te hoog is voor de database in dsmr reader.
DSMR reader blijft wel werken, maar het sturen naar HA via MQTT crasht dan :+
Oplossing is de id weer op 0 te zetten of de INT op BIGINT te zetten in de db van DSMR Reader

(offtopic I know, maar lijkt me handig om het wel hier te delen zodat mensen het weten. Ik kwam er na 3 weken geen data in het Energy dashboard pas achter, en het was lang debuggen. Is al als issue langsgekomen bij DSMR Reader, maar omdat de meeste er nog niet tegen aan zijn gelopen wordt er niets aan gedaan)
Definieer "lang genoeg"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Nog iemand die problemen heeft met Fully kiosk ? Het gaat eigenlijk elke dag wel eens crashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hier nog gewoon aanwezig.
Zitten ze zitten in de lijst "diagnostics" dus niet bij "sensors".
Zijn ze wel "enabled"?

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:17
Nou de int gaat tot 2147483647...
Maar dat zou betekenen als je elke s een telegram krijgt 68 jaar.
Weet niet of die soort fault correction doet en dan meer stuurt.
Ik had het 4 jaar 24/7 draaien voordat het gebeurde
Hier heb ik de fix gevonden https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader/issues/2000

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12
Iemand ervaring met Purotech adapter die V,A en W meet en intergreren in HA. Ik heb er 4 stuks in HA staan en kan ze uitlezen maar krijg ze niet in mijn energie dashboard, via AI van alles geprobeerd maar zonder resultaat, uitlezing kan in omzetten naar Wh of kWh maar HA pakt hem niet op of zie ik iets over het hoofd?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ben(V) schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Hier nog gewoon aanwezig.
Zitten ze zitten in de lijst "diagnostics" dus niet bij "sensors".
Zijn ze wel "enabled"?
Ze zitten inderdaad onder diagnostics. Ik krijg dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ac9tGQi-XyeCcfxfDc9HmIynP4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jSTNFvXqPkDmw3vJZfSEeT15.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXIx2SJgGfqW9CP3b5XDuNMWD8s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7dm2qlYiOgIfAum5JPGxXOY4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
Bor schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Ze zitten inderdaad onder diagnostics. Ik krijg dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doen het hier als een zonnetje, ook met de DSMR integratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDlVgqXYtFB8XHC_ao_Ehmu3Abc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVhQLycFEefEWyDqXIjc94SE.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

TheFes schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Doen het hier als een zonnetje, ook met de DSMR integratie
[Afbeelding]
Zo was het bij mij ook. Heeft iemand een idee hoe dit te fixen is zonder o.a. de geschiedenis in de war te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hier werkt het ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Ik heb twee Philips Hue motion sensors en die zijn echt fan-tastisch! In ongeveer twee maanden nog nooit één false positive of false negative gehad, echt super.

Ik heb nu echter ook de hue motion sensors voor buiten gekocht en lieve hemel, wat een ondingen! Ik krijg elk uur ongeveer een vals positief, dus daar wil je ab-so-luut geen sirene aan koppelen. Ik heb deze https://www.robbshop.nl/p...sAtZOyOA59URoCFCgQAvD_BwE en in Zigbee2MQTT de Motion sensitivity al op low gezet... Vals positieven blijven binnenkomen.

Doe ik iets verkeerd, of heeft Philips echt één topversie en één niet-zo-topversie van motion sensors uitgebracht?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 23:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Obiter dictum schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:48:
Ik heb twee Philips Hue motion sensors en die zijn echt fan-tastisch! In ongeveer twee maanden nog nooit één false positive of false negative gehad, echt super.

Ik heb nu echter ook de hue motion sensors voor buiten gekocht en lieve hemel, wat een ondingen! Ik krijg elk uur ongeveer een vals positief, dus daar wil je ab-so-luut geen sirene aan koppelen. Ik heb deze https://www.robbshop.nl/p...sAtZOyOA59URoCFCgQAvD_BwE en in Zigbee2MQTT de Motion sensitivity al op low gezet... Vals positieven blijven binnenkomen.

Doe ik iets verkeerd, of heeft Philips echt één topversie en één niet-zo-topversie van motion sensors uitgebracht?
Precies datzelfde ding heb ik hier ook al een tijdje bij de achterdeur hangen en het viel mij ook op hoe vaak die getriggerd wordt. Om te zie hoe vaak, log ik dat nu al een tijdje: elke keer wordt een regel met datum en tijd naar een Google spreadsheet geschreven.

Resultaat: ca. 50% van de nachten geen beweging. En de rest heeft tussen de 1 en 10 waarnemingen per nacht. Maar dat kunnen prima katten zijn die langslopen. Dat voorkom je niet.
Dat zal het verschil zijn met de sensor binnen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

3 Hue outdoor sensoren in gebruik (showroom, garage, magazijn). Nooit een valse melding gehad.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
+1 voor Hue motion sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HuismAndré schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:04:
3 Hue outdoor sensoren in gebruik (showroom, garage, magazijn). Nooit een valse melding gehad.
Maar die zijn allemaal binnen. Daar lopen geen beesten langs die meldingen kunnen genereren.

[ Voor 112% gewijzigd door Hippe Lip op 25-08-2025 23:49 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb eindelijk geleerd hoe ik naar modbus kan schrijven. Helaas gaat nog niet alles goed.

Voor mijn warmtepomp kan ik de stooklijn (helling) en verschuiving van die stooklijn (omhoog of omlaag) instellen. Nu moet ik mijn stooklijn op -1 instellen, maar dan krijg ik een foutmelding.
Failed to perform the action script/nibe_offset_min_1. value must be at least 0 @ datal value|lo]
Wat gaat hier nu mis?
Ik heb bij de definitie van dat modbusadres gedefinieerd dat die waarde tussen -10 en +10 kan variëren, maar toch gaat het mis.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
template:
  - number:

- name: Set Nibe stooklijn
        unique_id: set_nibe_stooklijn
        state: "{{ states('sensor.nibe_stooklijn') }}"
        min: 0
        max: 15
        step: 1.0
        set_value: 
          - service: modbus.write_register
            data:
              hub: Nibe
              address: 26
              value: "{{ (value) }}"

- name: Set Nibe stooklijn offset
        unique_id: set_nibe_stooklijn_offset
        state: "{{ states('sensor.nibe_stooklijn_offset') }}"
        min: -10
        max: 10
        set_value: 
            data:
              address: 30

[ Voor 41% gewijzigd door Hippe Lip op 25-08-2025 23:49 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bor schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Zo was het bij mij ook. Heeft iemand een idee hoe dit te fixen is zonder o.a. de geschiedenis in de war te gooien?
Probeer eens een herstart van je hele systeem? (Dus niet alleen HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Hmmbob schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 06:39:
[...]

Probeer eens een herstart van je hele systeem? (Dus niet alleen HA)
Dat lost het helaas niet op. Het lijkt er op dat de waarden niet meer worden doorgegeven door de integratie maar dat is zo we zien in de screenshots van anderen niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bor schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:29:
[...]

Dat lost het helaas niet op. Het lijkt er op dat de waarden niet meer worden doorgegeven door de integratie maar dat is zo we zien in de screenshots van anderen niet zo.
Het idee achter mijn herstart-idee was dat de communicatie tussen je p1 apparaat (usb stick?) en de meter of PC misschien verstoord was. Een reboot zou dan kunnen helpen.

Geen idee verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 12:15
Hey, ik heb een stomme vraag maar ik kom er echt niet uit. De situatie is als volgt:
  • Ik heb een HomeWizard P1 meter; dus ook alle sensoren in home assistant
  • Op basis van deze info wil ik graag elke dag zien wat het "netto verbruik" tot dat moment is. De meting mag dus 's nachts om 00.00 uur worden gereset.
Stel ik verbruik van 00.00 uur tot in de ochtend zo'n 150 watt continue en dan gaat de zon schijnen, dan zou het dus zomaar kunnen dat om 16.00 uur die middag het getal dat ik graag wil zien negatief is. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik graag wil bereiken. In the end wil ik kunnen zien of "die dag" ons verbruik meer is dan er wordt opgeleverd. Hoe fix ik nu zoiets? Lukt dit met de sensoren uit de P1 meter van home wizard alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:30
Misschien niet helemaal een HA vraag maar hier zitten wel veel kenners :+ mijn hue indoor motion sensor lijkt niks meer te doen. Bleef een poos op detected status staan in Z2M. Geprobeerd om te resetten door de setup button ingedrukt te houden maar lijkt niets te doen. Batterijen vervangen zonder resultaat. Nog andere suggesties of overleden?

Heb de sensor denk ik 4 jaar hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Hippe Lip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:36:
[...]

Maar die zijn allemaal binnen. Daar lopen geen beesten langs die meldingen kunnen genereren.
Precies (vandaar ook dat ik expliciet de ruimtes noemde). Da's een beperking van de Hue (en vele andere) sensoren (en een beperking die geldt voor de binnen- én buitensensoren). De sensor op een lagere gevoeligheid zetten wil nog wel wat helpen (maar dan verhoog je wel de kans dat het licht een keertje niet aangaat als je rustig aan komt lopen). De sensor hoog plaatsen (2-2,5 meter) en recht naar voren richten (in plaats van iets naar beneden) wil ook wel eens iets helpen. Ook kan het een optie zijn om dmv een automatisering de gevoeligheid 's nachts (bijvoorbeeld) wat lager te zetten.

Een andere optie is gebruikmaken van huisdiervriendelijke PIR sensoren en de output daarvan met een ESP'tje naar HA sturen of zo. Ben je wel een heel stuk duurder uit.

Trouwens wel grappig: Onze kat heeft eens opgesloten gezeten in de loods (met het alarm erop). Alarm is nooit afgegaan maar het licht is wel meerdere keren aangegaan in de garage. Sindsdien heb ik een automatisering die een "kat zit in de loods" melding geeft zodra dit gebeurt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
[...]

Wil je eens de output van de diagnostics van de integratie posten? Wel ff de gevoelige info eruit laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Bor schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:29:
[...]

Je zou, nadat je de entity_id's voor de zekerheid even in een kladblokje gecopy/paste hebt, de hele integratie kunnen verwijderen, HA opnieuw opstarten en daarna de integratie weer toevoegen. LTS (Long Term Statistics) blijven gewoon bewaard zolang je zelf niet kiest voor "verwijderen" (dus dat vooral niet doen).

Na opnieuw instaleren van de integratie zo snel mogelijk controleren of de entity_id's nog steeds overeenkomen (en waar nodig terugzetten naar de in het kladblok opgeslagen waarden). En let er bij het toevoegen van de integratie goed op dat je de juiste DSMR versie kiest (zou kunnen dat je ooit eentje gekozen hebt die toen wel "compatible" was maar nu niet meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
Hippe Lip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:45:
Ik heb eindelijk geleerd hoe ik naar modbus kan schrijven. Helaas gaat nog niet alles goed.

Voor mijn warmtepomp kan ik de stooklijn (helling) en verschuiving van die stooklijn (omhoog of omlaag) instellen. Nu moet ik mijn stooklijn op -1 instellen, maar dan krijg ik een foutmelding.

[...]

Wat gaat hier nu mis?
Ik heb bij de definitie van dat modbusadres gedefinieerd dat die waarde tussen -10 en +10 kan variëren, maar toch gaat het mis.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
template:
  - number:

- name: Set Nibe stooklijn
        unique_id: set_nibe_stooklijn
        state: "{{ states('sensor.nibe_stooklijn') }}"
        min: 0
        max: 15
        set_value: 
            data:
              address: 26

- name: Set Nibe stooklijn offset
        unique_id: set_nibe_stooklijn_offset
        state: "{{ states('sensor.nibe_stooklijn_offset') }}"
        min: -10
        max: 10
        set_value: 
            data:
              address: 30
Waarschijnlijk moet je de negatieve waarden als '2-complement' getal opgeven.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:07
Ik ben voornemens om de Lenovo Idea Tab Pro 256GB aan te schaffen als tablet voor aan de muur. Heeft iemand ervaring met een 12,7" tablet en een houder, waarbij alles netjes weggewerkt kan worden? Ik kan direct door de muur in de meterkast uitkomen voor stroomvoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Heb je echt register documentatie van Nibe?

Als het 16bit signed is (2 complement) dan zou dus -1 (dus incl schaal => -10) 0xFFF6 moeten zijn. Wat als je dat schrijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:03
smeerbartje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:25:
Hey, ik heb een stomme vraag maar ik kom er echt niet uit. De situatie is als volgt:
  • Op basis van deze info wil ik graag elke dag zien wat het "netto verbruik" tot dat moment is. De meting mag dus 's nachts om 00.00 uur worden gereset.
Stel ik verbruik van 00.00 uur tot in de ochtend zo'n 150 watt continue en dan gaat de zon schijnen, dan zou het dus zomaar kunnen dat om 16.00 uur die middag het getal dat ik graag wil zien negatief is. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik graag wil bereiken. In the end wil ik kunnen zien of "die dag" ons verbruik meer is dan er wordt opgeleverd. Hoe fix ik nu zoiets? Lukt dit met de sensoren uit de P1 meter van home wizard alleen?
Standaard op energie dashboard als je de P1 meter daarin configureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@smeerbartje Dat wil je iet zien wat je verbruik is maar wat je netto daarvoor geïmporteerd of geëxporteerd hebt. Maar als je dat alleen wilt zien, dat laat het energy dashboard al zien als "Net consumed from / returned to grid".

Wil je dit ook werkelijk als entiteit (maar dat is dus alleen nodig als je er andere zaken mee wilt) dan kan je een template sensor maken die je telwerken sommeert tot enkel telwerk. Dus t1-import +t2-import -t1-export - t2-export. Hier zou je dan een utility meter (met net consumption aan) kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

[...]

kan bevestigen dat bij mij ook niet werkt. Werkte eerst wel maar sinds tijden al niet meer.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
smeerbartje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:25:
Een sensor die elke dag reset bereik met je een utility meter. Die heeft een bronsensor nodig.
Die bronsensor moet zoals @Septillion zegt de netto waarde berekenen.
Onderstaand zou hiervoor moeten werken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
### Template sensor
template:

- sensor:

- name: "Netto energieverbruik"
        unique_id: net_power_consumption
        unit_of_measurement: kWh
        state_class: total
        state: >-
          {% set c1 = states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | float %}
          {% set c2 = states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | float %}
          {% set p1 = states('sensor.energy_production_tarif_1')  | float %}
          {% set p2 = states('sensor.energy_production_tarif_2')  | float %}
          {{ ( (c1+c2) - (p1+p2) ) | round(1) }}

### Utility meter sensor
utility_meter:

netto_dagverbruik:
    name: "Netto dagverbruik"
    unique_id: net_daily_power_consumption
    source: sensor.netto_energieverbruik
    cycle: daily

Je kunt dit evt. nog uitbreiden met een availability template.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Nu online
HuismAndré schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Precies (vandaar ook dat ik expliciet de ruimtes noemde). Da's een beperking van de Hue (en vele andere) sensoren (en een beperking die geldt voor de binnen- én buitensensoren). De sensor op een lagere gevoeligheid zetten wil nog wel wat helpen (maar dan verhoog je wel de kans dat het licht een keertje niet aangaat als je rustig aan komt lopen). De sensor hoog plaatsen (2-2,5 meter) en recht naar voren richten (in plaats van iets naar beneden) wil ook wel eens iets helpen. Ook kan het een optie zijn om dmv een automatisering de gevoeligheid 's nachts (bijvoorbeeld) wat lager te zetten.

Een andere optie is gebruikmaken van huisdiervriendelijke PIR sensoren en de output daarvan met een ESP'tje naar HA sturen of zo. Ben je wel een heel stuk duurder uit.

Trouwens wel grappig: Onze kat heeft eens opgesloten gezeten in de loods (met het alarm erop). Alarm is nooit afgegaan maar het licht is wel meerdere keren aangegaan in de garage. Sindsdien heb ik een automatisering die een "kat zit in de loods" melding geeft zodra dit gebeurt. ;)
Ook tegen de beperkingen van bewegingssensoren aan gelopen. Elke plant, vogel, spin of anderzins geeft een valse trigger. Regen is helemaal hopeloos. Tot ik ontdekte dat mijn Tapo camera's (C310 en C520) een sensor doorgeven via de HACS integratie: "person detection". In het kort: als er een persoon voor de deur staat triggert de sensor. En met een kat, dwarrrelend blad of fanatieke spin niet. Handig :) En de camera's zijn ook nog eens reuze goedkoop (tussen de 40 en 50 euro, afhankelijk van het type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@verjager (en @smeerbartje) Ik zou wel availability meegeven. Zeker zo zonder default op de floats is dit recept voor nagenoeg 100% kans op errors in je log tijdens het opstarten.

Dus iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - sensor:
    - name: "Netto energieverbruik"
      unique_id: net_power_consumption
      unit_of_measurement: kWh
      state_class: total
      availability: >-
        {{  states('sensor.energy_consumption_tarif_1')|is_number
            and states('sensor.energy_consumption_tarif_2')|is_number
            and states('sensor.energy_production_tarif_1'|is_number
            and states('sensor.energy_production_tarif_2')|is_number
        }}
      state: >-
        {% set c1 = states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | float %}
        {% set c2 = states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | float %}
        {% set p1 = states('sensor.energy_production_tarif_1')  | float %}
        {% set p2 = states('sensor.energy_production_tarif_2')  | float %}
        {{ ( (c1+c2) - (p1+p2) ) | round(3) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had graag de voorspelde maximumtemperatuur gehad, maar dat wil maar niet lukken. Ik gebruik de KMI-integratie. Met de weather.get_forecasts had ik dit, maar dat gaf geen waarde terug:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- trigger:
    - trigger: time_pattern
      #hours: "/1"
      minutes: "/2" # Testing
  action:
    - action: weather.get_forecasts
      data:
        type: daily
      target:
        entity_id: weather.home
      response_variable: daily 
  sensor:
    - name: Voorspelde dagtemperatuur
      unique_id: temperature_forecast_today
      state: "{{ daily['weather.home'].forecast[0].temperature }}"
      unit_of_measurement: °C

Op advies van het HA forum heb ik dit daarvan gemaakt maar dat werkt evenmin, ik krijg alleen 'not available' (net zoals met de eerste versie).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Dagelijks voorspelde temperatuur
- triggers:
      #hours: /1
      minutes: /2 # Testing
    - trigger: homeassistant
      event: start
  actions:
      data:
      target:
  sensor:
      unit_of_measurement: "°C"
        {% set forecast = result['weather.home'].forecast %}
        {% if forecast and forecast | length > 0 %}
          {{ forecast[0].temperature | round(0) }}
        {% else %}
          Forecast unavailable.
        {% endif %}

Hoe kan ik dit debuggen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Ik probeer op mijn dashboard een mushroom badge te maken welke moet tonen hoeveel lampen er aan zijn. Zie onderstaande wat ik nu gemaakt heb middels wat zoekwerk. Echter in deze telling komen ook de Hue groepen mee. Deze kwamen mee bij het koppelen van de Hue bridge.
Dus als voorbeeld heb ik een lamp ‘schuur’ in de ruimte ‘schuur’, maar ook een (Hue) groep. Per ruimte is er een dergelijke Hue groep. Deze groep komt mee in de telling. Bij deze entiteiten leg ik het label ‘Hue groep’ vast en ik zou graag de entiteiten met dit label willen uitsluiten. Maar ik kom niet verder. Hebben jullie tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q877V47cjoB3Py1Bmb7guKezLV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeqLH0djZOs1M27j5Hgcccmy.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
{{ 
  states.light 
    | selectattr('state','eq','on')
  | list 
  | count 
}}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iSw0gAmc6qlov-4Yai89F-MTBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0dooQOHy0xqwgWK313T1tGV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

Borromini schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:36:
Ik had graag de voorspelde maximumtemperatuur gehad, maar dat wil maar niet lukken. Ik gebruik de KMI-integratie. Met de weather.get_forecasts had ik dit, maar dat gaf geen waarde terug:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- trigger:
  action:
      data:
      target:
  sensor:

Op advies van het HA forum heb ik dit daarvan gemaakt maar dat werkt evenmin, ik krijg alleen 'not available' (net zoals met de eerste versie).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- triggers:
  actions:
      data:
      target:
  sensor:
        {% else %}
          Forecast unavailable.
        {% endif %}

Hoe kan ik dit debuggen,
Ja hier ben ik ook mee bezig! (Maar nu op vakantie) en op de telefoon (en chatgpt) is dat niet goed in te regelen.
ChatGPT stuurt mij door een naar een knmi hacs versie van gollens oid die wel een forecasted temp mee geeft. Maar heb het nog niet werkend gekregen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:33

D4NG3R

kiwi

:)

Even een sanity check aangezien ik net een hoop gedoe heb gehad met een sensor welke brak was geraakt en ik m'n energy data niet verder wil verminken;

Ik heb net een drietal Sonoff plugs binnen, deze rapporteren verbruik echter per 24u en resetten op dat punt naar 0. Kan ik deze 'gewoon' toevoegen aan m'n lijst van individuele meters, of kan ik hier beter een helper oid tussen gooien om er een vloeiende oplopende waarde van te maken?

Ik doe de aanname dat een utility meter zonder cyclus, maar met periodically resetting aan hiervoor zou moeten voldoen.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 26-08-2025 21:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
meesje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:05:
Ik probeer op mijn dashboard een mushroom badge te maken welke moet tonen hoeveel lampen er aan zijn. Zie onderstaande wat ik nu gemaakt heb middels wat zoekwerk. Echter in deze telling komen ook de Hue groepen mee. Deze kwamen mee bij het koppelen van de Hue bridge.
Dus als voorbeeld heb ik een lamp ‘schuur’ in de ruimte ‘schuur’, maar ook een (Hue) groep. Per ruimte is er een dergelijke Hue groep. Deze groep komt mee in de telling. Bij deze entiteiten leg ik het label ‘Hue groep’ vast en ik zou graag de entiteiten met dit label willen uitsluiten. Maar ik kom niet verder. Hebben jullie tips?

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
{{ 
  states.light 
  | list 
  | count 
}}

[Afbeelding]
Even mezelf quoten en een klein schouderklopje. :)
Het is gelukt middels onderstaande code.
code:
1
2
3
{{states.light| rejectattr('entity_id','in',label_entities('Hue groep'))
                  | list | count}}

Voorbeelden gevonden op:
https://docs.google.com/d...N8Yp6SMuIubnI/mobilebasic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Borromini schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:36:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- trigger:
  action:
      data:
      target:
  sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- triggers:
  actions:
      data:
      target:
  sensor:
        {% else %}
          Forecast unavailable.
        {% endif %}

Hoe kan ik dit debuggen?
Buienradar integratie (standaard in HA)
Entiteit Temperatuur 1d = maximum vandaag
Entiteit temperatuur 2d = maximum morgen
Etc

Entiteiten zelf even aanzetten, staan default uit.
Er is ook een minimum 1d, 2d en een regen 1d etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Borromini Het hele idee is dan toch juist dat je de response variable gebruikt in je sensor.

En neem aan da hij dus nu is "Forecast unavailable."?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
meesje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Even mezelf quoten en een klein schouderklopje. :)
Het is gelukt middels onderstaande code.
code:
1
2
3
{{states.light| rejectattr('entity_id','in',label_entities('Hue groep'))
                  | list | count}}

Voorbeelden gevonden op:
https://docs.google.com/d...N8Yp6SMuIubnI/mobilebasic
Ik gebruik de Hue integratie niet, maar volgens mij hebben de entities van der Hue integratie een attribute wat aangeeft of het een group is. Iets van is_hue_group: true. Dit kun je ook gebruiken in plaats van de groepen in een label plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Borromini het probleem in je tweede code blok is dat je je response variable daily noemt, maar vervolgens in je template result gebruikt.
Ook zal die fallback naar Forecast unavailable. niet werken in combinatie met je state class en unit of measurement

Met die eerste zie ik verder niets wat mis is. Het template werkt als ik het test in developer tools > template (door eerst de action response te creëren in developer tools > actions)

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 26-08-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Ik gebruik de Hue integratie niet, maar volgens mij hebben de entities van der Hue integratie een attribute wat aangeeft of het een group is. Iets van is_hue_group: true. Dit kun je ook gebruiken in plaats van de groepen in een label plaatsen.
Super. Dat vind ik een mooiere oplossing. Voor mij is de te gebruiken syntax nog niet duidelijk, maar met jouw opmerking kon ik wel verder zoeken.

Uiteindelijk dit er van gemaakt. Ik kan dit gegeven gewoon opslaan, maar ik vraag me wel af of ik het bovenste veld (entiteit) niet moet vullen. Zo ja, met wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txu_ww8QbG3W00k2_5Tz-YeGFBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hn8ZuuxW5XNL6Iq9vKrGdjNa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

oltk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:40:
[...]
Tot ik ontdekte dat mijn Tapo camera's (C310 en C520) een sensor doorgeven via de HACS integratie: "person detection". In het kort: als er een persoon voor de deur staat triggert de sensor. En met een kat, dwarrrelend blad of fanatieke spin niet. Handig :) En de camera's zijn ook nog eens reuze goedkoop (tussen de 40 en 50 euro, afhankelijk van het type).
@oltk Zijn al die Tapo-camera’s te verbinden met HA?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 00:29:
[...]

Ik ben er niet helemaal zeker van. Maar je voegt Tapo apparaten toe aan de (custom) Tapo integratie. In de integratie staat "Enter camera, doorbell or chime IP address.". Ik vermoed dat alles dat enigzins recent is van Tapo kan worden toegevoegd. Je moet wel zelf dus het IP adres toevoegen, en dan je lokale ID en wachtwoord van Tapo (aan te maken in de tapo app op je smartphone).

Ik heb een camera die ik alleen lokaal kan ontsluiten (de C520WS) omdat deze camera in de router een hard DNS vereist om ook buitenshuis de beelden te kunnen zien (wat ik niet doe :+ ik draai Pihole/unbound en mijn router gaat niet naar buiten zonder fiat van Pihole). De oudere camera's (de C310) hebben dit euvel niet. Jammer, want de C520 is interessant omdat die de persoon volgt. Ik heb dus ook een automation die het live camerabeeld van de C520WS op mijn google nest hub zet zodra er een person de oprit op loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:30
Hippe Lip schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 00:29:
[...]

Ik heb de c500 en ben er zeer tevreden mee. Log in ha met frigate maar gebruik de tapo integratie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@TheFes Bedankt, die editor was ik helemaal vergeten. Ik krijg inderdaad 'UndefinedError: 'result' is undefined' wanneer ik de code daarin plak, maar ligt dat niet aan het feit dat de editor geen services uitvoert?

Los daarvan geloof ik graag dat de code niet werkt maar ik ben geen held met Python :F.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- triggers:
      hours: /1
  actions:
      target:
      data:
  sensor:
    - name: "Voorspelde dagtemperatuur"
        {% else %}
          Forecast unavailable.
        {% endif %}

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 27-08-2025 09:54 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Borromini schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:51:
@TheFes Bedankt, die editor was ik helemaal vergeten. Ik krijg inderdaad 'UndefinedError: 'result' is undefined' wanneer ik de code daarin plak, maar ligt dat niet aan het feit dat de editor geen services uitvoert?

Los daarvan geloof ik graag dat de code niet werkt maar ik ben geen held met Python :F.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- triggers:
      hours: /1
  actions:
      target:
      data:
  sensor:
    - name: "Voorspelde dagtemperatuur"
        {% else %}
          Forecast unavailable.
        {% endif %}
Daarom zeg ik dat je eerst de action moet uitvoeren in developer tools > actions. Doe dat in YAML modus zodat je ook de response_variable: daily regel toe kunt voegen.
Na uitvoeren zie je dan de action response, en onderaan zit een knop om het resultaat te kopieren, met daarbij een optie voor templates.
Dat resultaat plak je bovenaan developer tools > templates, en dan kun je je template testen.

De code die je nu post werkt niet om de redenen die ik al gegeven heb:
  • Je gebruikt response_variable: daily in je action, maar vervolgens in je template result['weather.home'].forecast. Waar result staat., moet daily staan (of andersom, ze moeten in ieder geval hetzelfde zijn).
  • Je gebruikt een state class en een unit of measurement, en dan moet je state waarde altijd numeriek of none zijn. De tekst Forecast unavailable. gaat dus niet werken, en zal resulteren in een unavailable entity. Je kunt dus none teruggeven, en dat zal resulteren in de state unknown. Of je gebruikt een availability template om op de correcte manier de state unavailable te krijgen.
Verder zit er geen letter Python in je code block, het is YAML en Jinja ;)

[ Voor 20% gewijzigd door TheFes op 27-08-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
Ik heb de laatste tijd wat problemen met zigbee schakelaars en sensoren.

Wat info over de stick en devices.
SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20231007184207-if00

Extender

https://www.amazon.nl/dp/B0B4P3Y7VH

Plugs
https://www.amazon.nl/dp/B09SG3SYKM/

Sensoren
Zigbee SNZB-02

https://www.amazon.nl/dp/B08L6XZHTY/

Totaal 21 devices.
De sensoren gaan random offline, na verwijderen en opnieuw aanmelden doen ze het weer een dag en gaan weer offline. Nieuwe batterijen erin hetzelfde probleem.
Ook al leg ik de sensor naast de stick gaan ze offline.

Ook een schakelaar waar een lamp achter hangt welke met zonsondergang aan gaat en om 23:00 uit gaat random wel aan of niet uit.

Ook handmatig die schakelaar bedienen meestal geen reactie.
Ook andere schakelaars doen dit en dan krijg ik deze melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHGmMWXJyZcz9SWP4Ur0lp9t9M8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UjNlXLFutlMGekNc9ZUxjpUk.png?f=fotoalbum_large

Het enige wat in huis anders is sinds ik dit ervaar ik dat ik van asus rtac68u mesh set naar Fritzbox 4060 met een 3000 en 1200 repeater ben gegaan.

Ik heb ook automatiseringen op de plug van de droger en wasmachine (melding de was is klaar over een speaker beneden bijvoorbeeld) en dat werkt prima.

Voordat ik alles van zigbee ga verwijderen en opnieuw instellen wellicht nog andere tips waar ik naar kan kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-08-2025 18:32 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Wat betreft mijn teller 'aantal lampen aan' heb ik nog wat aanpassingen gedaan. Van deze teller heb ik nu een sensor gemaakt. Hierdoor kan ik makkelijk een conditie (zichtbaarheid) toevoegen van wanneer aantal lampen aan meer dan 0 dan tonen.

In templates.yaml heb ik onderstaande toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
  - name: "aantal_lampen_aan"
    unique_id: 2dfd9674-ca51-43f4-b226-70eefd37e86b
    icon: mdi:lightbulb
      {{ states.light 
        | rejectattr('attributes.is_hue_group', 'true') 
        | selectattr('state', 'eq', 'on') 
        | list | count }}

- name: "aantal_lampen_uit"
    unique_id: 03da4885-7c89-4f5f-8613-97608e90354d
    icon: mdi:lightbulb-off
      {{ states.light 
        | rejectattr('attributes.is_hue_group', 'true') 
        | selectattr('state', 'eq', 'off') 
        | list | count }}

Ik leer elke dag weer bij. :) Voor mij wel veel zoekwerk. Veel info kun je halen uit menig YT. Erg leuk als er weer iets (kleins) gelukt is.

O ja, ook gelijk ingericht dat als ik op de badge klik, het tweede tabblad van mijn dashboard wordt getoond met daarop alle lampen (gegroepeerd naar kamer).

[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 27-08-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Turb0Turb0 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:25:

Draait deze nog steeds de oude firmware? Revisie 20240710 heeft veel problemen opgelost bij mijn weten. Net even voor je gekeken (maar er schijnt zelfs een nog nieuwere versie te zijn (zelf geen ervaring mee)).

https://github.com/Koenkk...coordinator/Z-Stack_3.x.0

Daarnaast is het belangrijk te checken of het gebruikte Zigbee kanaal niet teveel verstoord wordt door de gebruikte Wifi kanalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3iMgJHnBGU4RTB83ybTvhqKKe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPWwldGm0X0mevQmupIiEoMl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door HuismAndré op 27-08-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:30
Ik heb iets heel geks...
Ik heb een automation die checkt wie een schakelaar in de app heeft omgezet en/of die persoon dan ook thuis is, anders moet de actie niet uitgevoerd worden.

Daarvoor heb ik de volgende condition template
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - condition: template
    value_template: >
      {% set user_id = states.input_boolean.deur.context.user_id %}
      {% set user1_id = 'd44a0fd1cde343ba82ae5bd0251d4e3c' %}
      {% set user2_id = '380ef4e1ce5642c2a30748d6c2746a59' %}
      {% if user_id == user1_id%}
        {{ states('device_tracker.user1_tel') == 'home' }}
      {% elif user_id == user2_id %}
        {{ states('device_tracker.user2_tel') == 'home' }}
      {% else %}
        false
      {% endif %}

Nu wil het als de automation wordt gestart deze aangeeft dat de template false terug geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[If template renders a value equal to true]
Executed: August 27, 2025 at 10:49:38
Result:
result: false
entities:
  - input_boolean.deur
  - device_tracker.user1_tel

Maar plak ik de template in de Developer Tools krijg ik de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
true
Result type: boolean

This template listens for the following state changed events:

Entity: device_tracker.user1_tel
Entity: input_boolean.deur

Waardoor komt dit verschil en weet iemand hoe ik dit oplos?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 27-08-2025 18:35 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
stijn1309 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:34:
Ik heb iets heel geks...
Ik heb een automation die checkt wie een schakelaar in de app heeft omgezet en/of die persoon dan ook thuis is, anders moet de actie niet uitgevoerd worden.

Daarvoor heb ik de volgende condition template
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - condition: template
    value_template: >
      {% set user_id = states.input_boolean.deur.context.user_id %}
      {% set user1_id = 'd44a0fd1cde343ba82ae5bd0251d4e3c' %}
      {% set user2_id = '380ef4e1ce5642c2a30748d6c2746a59' %}
      {% if user_id == user1_id%}
        {{ states('device_tracker.user1_tel') == 'home' }}
      {% elif user_id == user2_id %}
        {{ states('device_tracker.user2_tel') == 'home' }}
      {% else %}
        false
      {% endif %}

Nu wil het als de automation wordt gestart deze aangeeft dat de template false terug geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[If template renders a value equal to true]
Executed: August 27, 2025 at 10:49:38
Result:
result: false
entities:
  - input_boolean.deur
  - device_tracker.user1_tel

Maar plak ik de template in de Developer Tools krijg ik de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
true
Result type: boolean

This template listens for the following state changed events:

Entity: device_tracker.user1_tel
Entity: input_boolean.deur

Waardoor komt dit verschil en weet iemand hoe ik dit oplos?
De context zal gewijzigd zijn in de tijd van de automation run en het moment dat je het testte. Check in je trace wat op dat moment teruggeven werd als context (mits je dat kunt zien op basis van de trigger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:30
TheFes schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:41:
[...]

De context zal gewijzigd zijn in de tijd van de automation run en het moment dat je het testte. Check in je trace wat op dat moment teruggeven werd als context (mits je dat kunt zien op basis van de trigger).
Nee die kan ik helaas niet zien, kan alleen bedenken dat het bijwerken van de user_id dus x moment later is dan ik hem probeer uit te lezen. Zal is een vertraging inbouwen van 1 seconden of het dan wel werkt.

edit:
Getest met 5 seconden vertraging, maar de template in developers tools gaat direct van False naar True op het moment van omzetten van de schakelaar maar de automation die, laten we zeggen 3 seconden later wordt getriggered (had ingesteld dat hij 5 seconden van off naar on moest) geeft nog steeds False... schiet mij maar lek.

edit2:
Constant gekeken met de "test" functionaliteit, wist niet eens dat die bestond en die bleef maar teruggeven false. Uiteindelijk de stap verwijderd en opnieuw toegevoegd met de template erin geplakt en nu werkt hij _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door stijn1309 op 27-08-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:37
Turb0Turb0 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:25:

Extender

https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Plugs
https://www.amazon.nl/dp/...1_487805961_TE_item_image

Sensoren
Zigbee SNZB-02

https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Totaal 21 devices.
De sensoren gaan random offline, na verwijderen en opnieuw aanmelden doen ze het weer een dag en gaan weer offline. Nieuwe batterijen erin hetzelfde probleem.
Ook al leg ik de sensor naast de stick gaan ze offline.

Ook een schakelaar waar een lamp achter hangt welke met zonsondergang aan gaat en om 23:00 uit gaat random wel aan of niet uit.

Ook handmatig die schakelaar bedienen meestal geen reactie.
Ook andere schakelaars doen dit en dan krijg ik deze melding.
[Afbeelding]

Het enige wat in huis anders is sinds ik dit ervaar ik dat ik van asus rtac68u mesh set naar Fritzbox 4060 met een 3000 en 1200 repeater ben gegaan.

Ik heb ook automatiseringen op de plug van de droger en wasmachine (melding de was is klaar over een speaker beneden bijvoorbeeld) en dat werkt prima.

Voordat ik alles van zigbee ga verwijderen en opnieuw instellen wellicht nog andere tips waar ik naar kan kijken?
Zal de bal wel missen slaan maar kan nooit kwaad om te controleren. Is de stick rechtstreeks op het toestel aangesloten of met een verlengkabeltje?
Heb jaren gewerkt met stick rechtstreeks in pc'tje en om één of andere reden werd het instabiel. Verlengkabeltje ertussen en het werkte weer zoals het hoorde

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
HuismAndré schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Draait deze nog steeds de oude firmware? Revisie 20240710 heeft veel problemen opgelost bij mijn weten. Net even voor je gekeken (maar er schijnt zelfs een nog nieuwere versie te zijn (zelf geen ervaring mee)).

https://github.com/Koenkk...coordinator/Z-Stack_3.x.0

Daarnaast is het belangrijk te checken of het gebruikte Zigbee kanaal niet teveel verstoord wordt door de gebruikte Wifi kanalen.

[Afbeelding]
Tnx,

Fw update gedaan
Wifi 2.4 stond op auto en kanaal 1 en nu als test vast op 6. Wat ik zo lees zouden kanaal 1 en 6 juist niet moeten storen op het Zigbee netwerk.
Zigbee van kanaal 25 naar 26 maar maakt geen verschil.

Ik blijf dezelfde problemen houden.
Reboot System gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Kenhas schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Zal de bal wel missen slaan maar kan nooit kwaad om te controleren. Is de stick rechtstreeks op het toestel aangesloten of met een verlengkabeltje?
Heb jaren gewerkt met stick rechtstreeks in pc'tje en om één of andere reden werd het instabiel. Verlengkabeltje ertussen en het werkte weer zoals het hoorde
Zit er al sinds het begin rechtstreeks in. ga er even een verlengkabel tussen doen.
Pagina: 1 ... 335 ... 337 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.