Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 338 ... 350 Laatste
Acties:

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Ik heb een vraagje aangezien ik iets zoek wat ik tot op heden niet kan vinden.

Ik gebruik de Sonos card in Home Assistant. Nu zoek ik een knop die ik vanuit mijn dashboard kan aanklikken en die dan de Sonos card opent in bijv. een soort popup.

Weet iemand of dit kan en hoe dit moet?
Ik vind hem te groot om op te nemen in mijn standaard dashboard maar ik wil hem wel snel kunnen bereiken met een knop.

[ Voor 17% gewijzigd door Flappie op 05-09-2025 21:46 ]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:21

pietje63

RTFM

@Flappie volgens mij kun je en apart Dashboard maken met enkel de sonos card, dit dashboard default niet tonen maar enkel via de link / button

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Flappie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:45:

Ik gebruik de Sonos card in Home Assistant. Nu zoek ik een knop die ik vanuit mijn dashboard kan aanklikken en die dan de Sonos card opent in bijv. een soort popup.

Ik vind hem te groot om op te nemen in mijn standaard dashboard maar ik wil hem wel snel kunnen bereiken met een knop.
Ik gebruik daar (popups) momenteel de popup van https://github.com/Clooos/Bubble-Card voor.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CappieL schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:11:
[...]

De azimut kun je op sites als Google Maps / OpenStreet oid achterhalen.
Declinatie is afhankelijk van waar de panelen op liggen (plat dak of schuin dak).
De hellingshoek van je dak kun je evt. opmeten. Bij plat dak zou Zonneplan dat misschien wel in de offerte/opdrachtsbevestiging hebben gezet?

Zoals TheFes zegt inderdaad voor elke orientatie een extra input van de integratie doen.
Zie hier ook voorbeeld van mijn integratie.
[Afbeelding]
Hoe is je resultaat hiermee? Ik krijg het maar niet accuraat. Soms zie ik screenshots dat het heel goed klopt maar bij mij lijkt het meestal nergens op.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
Flappie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:45:

Ik heb dergelijke popups gemaakt met browser mod en de popup card. In die popup card kun je 1 of meerdere (via grid card) cards naar keuze plaatsen.

Zo heb ik popups voor:
-Deurbelcamera als er aangebeld wordt
-afvalschema onder 1 knop
-laadstatus en instellingen van beide auto's onder 1 knop
-bevestiging voor routines die je niet per ongeluk wilt activeren (alle lampen en apparaten in 1x uit bv)

Voor diverse kamers gebruik in de area card plus, die heeft een ingebouwde popup.

[ Voor 25% gewijzigd door guido66 op 06-09-2025 09:37 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:13
Ben(V) schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:36:
Ook dat is simpel te automatiseren in HA.
Is dat wel zo? Want als ik voor mijn gevoel logisch nadenk, dan gaat wanneer een schakelaar fysiek is aangesloten op een zigbee dimmer de lamp eerst weer uit, voordat de automation hem naar 100% zet.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:33
Je neemt gewoon Zigbee lampen of zet een zigbee dimmer bij de lamp.
En bij de schakelaars zet je Zigbee puls sensors.
Als je dan druk (een of twee keer) komt dat enkel bij HA aan en daar bepaal je met een automatisering wat de lamp moet doen.
Zo heb je zelf alles in de hand.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
johan12 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:26:
[...]

Wauw, nooit aan gedacht natuurlijk. Maar ik heb een voedingsadapter gebruikt die 5,5 volt levert, was de enige die ik nog had liggen. Maar volgens mij adviseert HA 12 volt. Zou dat het kunnen zijn?
Volgens de specs heeft een HA yellow 12V/2A nodig en dat is zonder ssd dus ik zou wat ruimer gaan zitten want die Evo trekt al gauw 6W dus 3A is wel aan te raden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 06-09-2025 15:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Morpheusk
Ben(V) schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:44:
Je neemt gewoon Zigbee lampen of zet een zigbee dimmer bij de lamp.
En bij de schakelaars zet je Zigbee puls sensors.
Als je dan druk (een of twee keer) komt dat enkel bij HA aan en daar bepaal je met een automatisering wat de lamp moet doen.
Zo heb je zelf alles in de hand.
Maar dan kan je dus geen fysieke aansluiting maken. Dan zit er tussen je schakelaar en Zigbee dimmer geen schakeldraad.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:42
Na een kleine teleurstelling (geen two way audio bij deurbel, dus nog steeds app van fabrikant nodig) gaat mijn HA journey verder. Vandaag een Zigbee stick ontvangen (met zelfde chip als de ZBT-1). Ingeplugd in mini pc. HA opnieuw gestart maar er werd nog niks automatisch herkend. Volgens de instructies behorende bij de ZBT-1 zou dit wel moeten. Maar prima, ander merk. Toen maar zelf de ZHA integratie toegevoegd, het juiste device geselecteerd (er was er maar eentje met ‘usb’ in de naam). Ik had nog een Hue stekker liggen. Deze als test gebruikt en werd gelijk herkend. Ook na verplaatsen Hue stekker (verder weg) blijft de verbinding. De komende tijd maar eens kijken wat voor leuke Zigbee produkten er te koop zijn op Ali. En nadenken of ik de andere Hue devices ook over wil zetten naar ZHA. Dan kan de bridge de deur uit.

• meesje
Helemaal happy dat het gelukt is met ZHA en de Zigbee stick. Krijg ik via een ander kanaal het advies om Zigbee2MQTT gebruiken omdat hierbij meer devices worden ondersteund. Komende week dat dan maar eens installeren.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-11 23:17
En de laatste firmware in de stick laden.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand bekend met een max aan automations / inhoud van automations.yaml?

Ik krijg bij het aanmaken van een nieuwe automation een error dat het installeren mislukt is, de automation is dan wel opgeslagen maar als ik bijvoorbeeld bij het aanmaken een categorie of ruimte had aangegeven dan is dat niet meegenomen. Als ik alles uit automations.yaml gooi is de error weg. Als ik de helft eruit gooi, blijft het.

Ik heb geen errors en ook de logging geeft geen enkele melding op het moment van opslaan/wanneer de melding verschijnt.

Ik heb dik 5000 regels in m'n automations.yaml, ~120 automations.

• ghengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 22:03
KingKoning schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
Ik ben op zoek naar tips. Eind dit jaar krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning, en ik wil natuurlijk eea automatiseren.
Voor verwarming draai ik momenteel Tado geintegreerd in HA, maar recente ontwikkelingen bij Tado zorgen ervoor dat ik liefst een andere oplossing wil in de nieuwe woning.

Nu vraag ik me af: Wat draaien de mensen op tweakers? Eisen/Wensen zijn:

- Thermostaat
- Thermostatische radiatorknoppen (voor apart verwarmen van kamers)
- Lokaal , geen afhankelijkheid van cloud

Er zijn best veel aanbieders die alleen knoppen lijken aan te bieden, zoals Shelly en Fritz!
Maar dat lijkt me lastig icm een reguliere thermostaat, tenzij je dat dan alleen doet in de kamers zonder thermostaat.

Benieuwd wat men hier gebruikt!
Ik heb zelf Plugwise in huis. Het is niet goedkoop, maar het werkt 100% lokaal (ook wel via de cloud (buitenaf), maar dus ook wel 100% lokaal te bereiken en te bedienen). Juist hiervoor gekozen om het altijd lokaal te kunnen bedienen, ookal zou een bedrijf de support stoppen (zoals Google nu bij een deel van de Nest doet).

Ik ben er zelf echt super tevreden over. Iedere ruimte een "Lisa" en een "Tom" (en daarmee meerdere zones) en in de woonkamer een "Anna".
Het heeft een integratie met HA (via de "Adam").

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-11 12:49
KingKoning schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:

momenteel Tado geintegreerd in HA, maar recente ontwikkelingen bij Tado zorgen ervoor dat ik liefst een andere oplossing wil in de nieuwe woning.

Er zijn best veel aanbieders die alleen knoppen lijken aan te bieden, zoals Shelly en Fritz!
Maar dat lijkt me lastig icm een reguliere thermostaat, tenzij je dat dan alleen doet in de kamers zonder thermostaat.
Kan een (compact-versie van de) miniserver van Loxone een idee zijn, in combinatie met hun radiatorknoppen (op batterijen, gezien het een reeds bestaand en dus niet bedraad huis is)? Wat je dan nog nodig hebt, weliswaar, is een manier om de temperaturen erin te krijgen. Maar dan kun je ineens wel een heel huis kamer-onafhankelijk temperatuurregelen.

Model 3 LR (model 2023)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-11 22:54

AirX

Tweak Guru

Sinds kort heb ik met de DSMR Smart integratie (bij een DSMR 5 meter) dat er tegelijkertijd zowel elektriciteitsproductie als -consumptie geregistreerd wordt. Productie en consumptie zitten dan op een verschillende fase. Eerder werd dit van elkaar afgetrokken voor de totaalgetallen. Hebben meer tweakers dit? (Gaan netbeheerders dit ineens anders berekenen en krijg ik dat via de P1 door of ligt dit aan Home assistant of Smart DSMR?)

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:41
Hoi allen,

Ik heb nu al een week het probleem dat de meetklem waarden uit niko home control niet live aankomen in HA

Ik heb nog andere klemmen, die geven allemaal wel live waardes door.

In de niko software zelf is het wel live....

Iemand een idee waar ik moet zoeken? nieuwe Niko upload, herstarten HA geeft geen beterschap.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maRAkcJfU74d1VaMpDatvEXKaes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0qUha6OKFIg0EuqqLz5nS26.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G6W_Y0rrYyBKsgB_TSrnXfTz-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3PVVjA1pA7Ls8tncxhPjQZLl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Kenwood960 op 07-09-2025 19:18 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
AirX schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:10:
Sinds kort heb ik met de DSMR Smart integratie (bij een DSMR 5 meter) dat er tegelijkertijd zowel elektriciteitsproductie als -consumptie geregistreerd wordt. Productie en consumptie zitten dan op een verschillende fase. Eerder werd dit van elkaar afgetrokken voor de totaalgetallen. Hebben meer tweakers dit? (Gaan netbeheerders dit ineens anders berekenen en krijg ik dat via de P1 door of ligt dit aan Home assistant of Smart DSMR?)
Dit is heel normaal, je panelen leveren terug op de ene fase, en je verbruikers die op een andere fase zitten verbruiken daar dus gewoon.
Op het totaal wordt dit nog steeds gewoon met elkaar verrekend.

Home Assistant configuratie

• AirX

AirX

Tweak Guru

TheFes schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:30:
[...]

Dit is heel normaal, je panelen leveren terug op de ene fase, en je verbruikers die op een andere fase zitten verbruiken daar dus gewoon.
Op het totaal wordt dit nog steeds gewoon met elkaar verrekend.
Dat snap ik, maar bij de betreffende twee geaggregeerde sensoren van gebruik en levering (totaal over de fases) was het eerst het netto gebruik. Ik kon dus of levering of gebruik hebben, dus er stond altijd één van beide sensoren op 0. Nu hebben ze tegelijk een waarde.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@AirX Als je even zoekt (kan het zelf even neit vinden) vind je dat sinds een bepaald moment meer mensen dat hebben. Lijkt een update gepushed.

In de DSMR spec is dit onderdeel ook nooit goed vastgelegd helaas.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:07:
@AirX Als je even zoekt (kan het zelf even neit vinden) vind je dat sinds een bepaald moment meer mensen dat hebben. Lijkt een update gepushed.

In de DSMR spec is dit onderdeel ook nooit goed vastgelegd helaas.
Gevonden: o.a. Dacuuu in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" waar @Dacuuu en @Veen hetzelfde beschrijven. Ik zie helaas geen andere optie dan zelf een virtuele sensor maken en daarmee zelf de rekensom van netto gebruik/levering maken. Als iemand nog een alternatief heeft hoor ik het graag.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@AirX Als je het echt nodig hebt als sensor, dan is het inderdaad makkelijk op te vangen met een template sensor. Waar ga je het voor gebruiken?

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:23
Zijn hier mensen die het piek/dal van de energie opbrengst/verbruik hebben gesplitst in de energy distribution card (rechter kant van screenshot).

Ik wil nu na +- 10 maanden een nieuw energiecontract aangaan, en daarvoor moet ik eigenlijk weten wat mijn verbruik en opbrengst tijdens piek en dal momenten is. Per maand kan ik dit wel zien, maar niet uitgesplitst over het totaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SepiYaqs3pg2jt_5lkn-Lo1Ani0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ia2oq2u3SfaRoNh0JgvmKmxt.png?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
AirX schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:47:
[...]

Dat snap ik, maar bij de betreffende twee geaggregeerde sensoren van gebruik en levering (totaal over de fases) was het eerst het netto gebruik. Ik kon dus of levering of gebruik hebben, dus er stond altijd één van beide sensoren op 0. Nu hebben ze tegelijk een waarde.
Dat kan ofwel aan je meter liggen, DSMR 5 is veel uitgebreider dan de oudere specs ofwel is ooit de DSMR integratie aangepast door nu levering en consumeren apart weer te geven en vroeger misschien van elkaar afgetrokken.
Of je keek in het verleden gewoon toevallig alleen op een momenten dat een van de twee nul was.

De DSMR 5.0 specs geven die twee waarden in ieder geval gewoon apart in de specs op en de DSMR integratie dus ook.
ZIe de specs pagina 20 en volgenden
https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2025 09:30 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

prekz schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:27:
Zijn hier mensen die het piek/dal van de energie opbrengst/verbruik hebben gesplitst in de energy distribution card (rechter kant van screenshot).

Ik wil nu na +- 10 maanden een nieuw energiecontract aangaan, en daarvoor moet ik eigenlijk weten wat mijn verbruik en opbrengst tijdens piek en dal momenten is. Per maand kan ik dit wel zien, maar niet uitgesplitst over het totaal.

[Afbeelding]
Ook niet onder sources op het energiedashboard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnItyb54I2VVMO8zBxbSf__It4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxyAv19hpSSnDqbK6EztygDm.png?f=fotoalbum_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:23
D4NG3R schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:31:
[...]

Ook niet onder sources op het energiedashboard?

[Afbeelding]
Zo simpel kan het dus zijn |:(
Ik had oprecht nog nooit echt goed dat stuk van het energy dashboard bekeken.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:39:
@AirX Als je het echt nodig hebt als sensor, dan is het inderdaad makkelijk op te vangen met een template sensor. Waar ga je het voor gebruiken?
Nul op de meter sturing in de toekomst. Maar dan ga ik wel met template sensor werken. Dank voor alle reacties!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:21

pietje63

RTFM

Zijn er hier meer gebruikers van Woonveilig icm Home Assistant en het nieuwe Home Dashboard?

Valt me op dat deze niet onder de security tab staat De oorzaak ligt er mogelijk in dat deze niet aan een ruimte is toegewezen (vergelijkbare uitdaging zag ik iig voor ontbrekende climate entities op discord).De uitdaging is echter dat dit een legacy integration is (opgezet via yaml / geen mogelijkheid om deze toe te wijzen aan de ruimte).

Lijtk overigens een erg weinig gebruikte integratie (19 volgens https://www.home-assistant.io/integrations/egardia/), terwijl het in NL toch een systeem is dat redelijk gangbaar is

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• TheFes
pietje63 schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:58:
Zijn er hier meer gebruikers van Woonveilig icm Home Assistant en het nieuwe Home Dashboard?

Valt me op dat deze niet onder de security tab staat De oorzaak ligt er mogelijk in dat deze niet aan een ruimte is toegewezen (vergelijkbare uitdaging zag ik iig voor ontbrekende climate entities op discord).De uitdaging is echter dat dit een legacy integration is (opgezet via yaml / geen mogelijkheid om deze toe te wijzen aan de ruimte).

Lijtk overigens een erg weinig gebruikte integratie (19 volgens https://www.home-assistant.io/integrations/egardia/), terwijl het in NL toch een systeem is dat redelijk gangbaar is
Misschien kun je iets met een template alarm control panel

Met 19 gebruikers (+ een aantal die analytics niet aan hebben staan) lijkt het inderdaad niet een enorm populaire integratie te zijn. Als al die 19 mensen in Nederland zouden zitten, gaat het om 19 van de ruim 28K Nederlandse installaties, en in totaal zelfs 19 van de ruim 500K.
Uiteindelijk ben je afhankelijk van een vrijwilliger die de integratie onderhoudt, en mogelijk heeft de maintainer van de integratie het systeem niet eens meer in gebruik.
UIteraard zou je een feature request in kunnen dienen. De integratie zou zelfs een legacy YAML integratie kunnen blijven, en hoeft er alleen maar een optie te komen om een unique_id toe te wijzen.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
AirX schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:13:
[...]

Gevonden: o.a. Dacuuu in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" waar @Dacuuu en @Veen hetzelfde beschrijven. Ik zie helaas geen andere optie dan zelf een virtuele sensor maken en daarmee zelf de rekensom van netto gebruik/levering maken. Als iemand nog een alternatief heeft hoor ik het graag.
Dus als ik het goed heb, dan verbruik ik op dit moment van de screenshot 1311 watt uur (Electricity Meter Power consumption) en wek ik op dit moment 411 watt uur op (Electricity Meter Power production
)

Als ik Electricity Meter Power consumption - Electricity Meter Power production doe, dan krijg je 900 watt. Ik trek op dit moment dus 900 watt vanuit het stroomnet mijn huis binnen. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K782e19_fpfaZ9ySxPzTtq1JMsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oNfxtMT6SvW8dOvebZ858KWf.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dacuuu Correct. Niet te verwarren met je eigen verbruik, dat ligt hoger en zal je de opwek van PV voor moeten weten.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
AirX schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:07:
Nul op de meter sturing in de toekomst. Maar dan ga ik wel met template sensor werken. Dank voor alle reacties!
Op zich maakt het daarvoor niet zo uit hoe de sensoren registreren. Want daarvoor wil je gewoon je eigen verbruik bepalen en dat blijft [import] - [export] + [pv]. En dan maakt het niet uit of één of beide een waarde >0 hebben.

Als je al een omvormer hebt dit je kan sturen kan je mijn blueprint gebruiken: PV Export limit.

• Dacuuu
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:24:
@Dacuuu Correct. Niet te verwarren met je eigen verbruik, dat ligt hoger en zal je de opwek van PV voor moeten weten.
Nu ben ik in de war. Stel ik zet alle stoppen uit, en laat alleen 1 elektrisch kacheltje draaien van 750 watt uur, en ik wek op dat moment 500 watt uur op met mijn zonnepanelen. Wat geeft Electricity Meter Power consumption dan aan, en wat geeft Electricity Meter Power production dan aan?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dacuuu
[edit]Uhh, @Hmmbob heeft 50% gelijk :+

Het hangt van je meter en de fase af! Dat levert twee verschillende resultaten op:

Alles op zelfde fase of meter met één sensor tegelijk actief:
Electricity Meter Power consumption: 250W
Electricity Meter Power production: 0W

Immers heb je netto dus nog 250W van het net nodig naast de 500W van je PV. Daarna is er niets over voor export naar het net.

Verschillende fases en meter die puur import/export somt:
Electricity Meter Power consumption: 750W
Electricity Meter Power production: 500W

PV op één fase wordt dan geregistreerd als productie/import en je kachel op de andere fase als consumptie/export.

Onder aan de streep komt het op hetzelfde neer:
[Netto net verbruik] = [import] - [export]
[Eigen verbruik] = [Netto net verbruik] + [PV] = [import] - [export] + [PV]

Overigens dus Watt, niets Watt uur. Vermogen / power (want je dus NU verbruikt/levert) is in Watt. Energie / energy (wat je over een tijdsbestek hebt verbruikt en waar je voor afgerekend wordt) is in Wattuur.

Zelfde als verschil tussen snelheid (hoe hard ga je NU) en afstand (wat heb je afgelegd in een bepaalde tijd).

[ Voor 81% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 16:30 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:28:
[...]

Dat kan ofwel aan je meter liggen, DSMR 5 is veel uitgebreider dan de oudere specs ofwel is ooit de DSMR integratie aangepast door nu levering en consumeren apart weer te geven en vroeger misschien van elkaar afgetrokken.
Of je keek in het verleden gewoon toevallig alleen op een momenten dat een van de twee nul was.

De DSMR 5.0 specs geven die twee waarden in ieder geval gewoon apart in de specs op en de DSMR integratie dus ook.
ZIe de specs pagina 20 en volgenden
https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard
Het is dus optie 3, het komt nu anders uit de meter. Want schijnbaar is dat bij sommige meters opeens aangepast, in ieder geval de Kaifa MA304. @AirX Jij toevallig deze ook?

Probleem met de DSMR spec is dus dat er niet goed is vastgelegd wat 1-0:1.7.0.255 en 1-0:2.7.0.255 moet bevatten. Is dat voor 1-0:1.7.0.255:
- Som van vermogen over de fases waar er import is
- Of som van vermogen over de fases (import en export) en indien som positief (aka import) is, dan dat, anders 0W.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:42:
@Dacuuu

Immers heb je dus nog 250W van het net nodig naast de 500W van je PV. Daarna is er niets over voor export naar het net.
Nee, dit is onjuist. Het juiste antwoord is "het hangt van de fases af". Je verhaal klopt als de panelen (bijvoorbeeld) alleen op fase 1 (L1) leveren en het kacheltje ook op L1 zit. Bij iedere andere combi klopt je stelling gewoon niet.

Als de panelen op l2 aan het terugleveren zijn, en het kacheltje zit op L3, dan zie je (los van wat L1 doet):

Electricity Meter Power consumption: 750W
Electricity Meter Power production: 500W

Dus om het plaatje van @Dacuuu in zijn post te duiden:
Dacuuu schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:20:
Dus als ik het goed heb, dan verbruik ik op dit moment van de screenshot 1311 watt uur (Electricity Meter Power consumption) en wek ik op dit moment 411 watt uur op (Electricity Meter Power production
)

Als ik Electricity Meter Power consumption - Electricity Meter Power production doe, dan krijg je 900 watt. Ik trek op dit moment dus 900 watt vanuit het stroomnet mijn huis binnen. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K782e19_fpfaZ9ySxPzTtq1JMsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oNfxtMT6SvW8dOvebZ858KWf.png?f=fotoalbum_large
Het antwoord op je vraag is: ja, dat klopt.

In je afbeelding gebruik je op dit moment 58W op L1 en 1253W op L3 (dat telt samen op tot 1311W) en produceer je op L2 411W. Je hebt dan dus een netto netverbruik van 900W.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Dacuuu
@Dacuuu
O wacht, die Electricity Meter Power consumption is dus wat ik netto van het stroomnet trek, en Electricity Meter Power production is wat ik netto terug lever aan het stroomnet.

Maar Electricity Meter Power consumption heeft sinds dat mijn meter dus de data anders is gaan weergeven, nooit op 0 gestaan, echt nog nooit. Ook niet als ik op een mooie zonnige dag vollebak stroom produceer, en geen grootverbruikers aan heb staan op dat moment.

• Hmmbob
Je ziet overigens hetzelfde effect bij mij - ik heb een 1000W zwembadpomp op L1 dus ik lever daar zelden op terug, maar op L2 en L3 wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo254VRKGTqgJDoEZZLL7YdA3Kk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EK7hU6iAYQrCPdMVzaokuBM8.png?f=user_large

(even negeren dat die sommetjes niet kloppen in het screenshot, die waardes worden asynchroon van elkaar geupdate)

• Hmmbob
Dacuuu schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:22:
O wacht, die Electricity Meter Power consumption is dus wat ik netto van het stroomnet trek, en Electricity Meter Power production is wat ik netto terug lever aan het stroomnet.
Ja! Klopt!
Maar Electricity Meter Power consumption heeft sinds dat mijn meter dus de data anders is gaan weergeven, nooit op 0 gestaan, echt nog nooit. Ook niet als ik op een mooie zonnige dag vollebak stroom produceer, en geen grootverbruikers aan heb staan op dat moment.
Hoeft geen grootverbruiker te zijn natuurlijk. En je moet ook wel een 3 fasen omvormer te hebben om over alle 3 de fases op 0 te kunnen komen dankzij teruglevering. In je screenshot zie ik alleen teruglevering op L2.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:28:
[...]

Op zich maakt het daarvoor niet zo uit hoe de sensoren registreren. Want daarvoor wil je gewoon je eigen verbruik bepalen en dat blijft [import] - [export] + [pv]. En dan maakt het niet uit of één of beide een waarde >0 hebben.

Als je al een omvormer hebt dit je kan sturen kan je mijn blueprint gebruiken: PV Export limit.
Op de koppeling met het elektriciteitsnet wil ik bij negatieve prijzen precies op 0 uitkomen en dus het PV-vermogen bepalen dat nodig is om daar uit te komen. Vroeger kon ik sturen op import = 0, maar straks moet ik sturen op import-export. Maar gaat goedkomen. Ik heb inderdaad ook zo’n Kaifa slimme meter.

[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 08-09-2025 16:30 ]

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:17
paQ schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:49:
Heb nog wat aanpassingen gedaan aan mijn 3D dashboard.
animaties voor de airco en witgoed op zolder, en mijn OCD deed zeer dat je geen licht in het trapgat zag als er op een overloop licht werd ingeschakeld :D Dus ook dat is 'gefixt'
[Streamable: Schermopname 2025-09-08 om 15.08.34]
Even geen pakjes vandaag, anders zou er ook nog een pakketje te zien zijn, met een klokje met het tijdvak erin:
[Afbeelding]
Als je daar op klikt zie je de specificaties van de zending. Dus tijdvak en afzender.
Gedaan met mailsniffers. works.

En als er regent komt:
[Afbeelding]
Zou je de code van je regengrafiek kunnen delen?

Alvast bedankt,

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dacuuu Aangepast want @Hmmbob had een punt. Maar bij kachel op andere fase van PV is dus afhankelijk van hoe je meter het registreert. Beide zijn in omloop!

• Hmmbob
@Dacuuu
[edit]Uhh, @Hmmbob heeft 50% gelijk :+

Het hangt van je meter en de fase af! Dat levert twee verschillende resultaten op:

Alles op zelfde fase of meter met één sensor tegelijk actief:
Nope, die "één sensor tegelijk actief" klopt nog steeds niet. De meter zal je nog steeds aangeven hoeveel vermogen er naar het net stroomt (terug levering) en hoeveel je afneemt. Niet gesomt zoals jij dat nu doet.

(in een 3 fasen meter that is)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@AirX Als je alleen op je net verbruikt stuurt moet je gaan gokken hoe ver je de PV terug moet schroeven als deze niet 100% opwek doet. Dus naar mijn idee altijd beter om te sturen op [PV opwe] = [eigen verbruik].

• Hmmbob
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:32:
Maar bij kachel op andere fase van PV is dus afhankelijk van hoe je meter het registreert. Beide zijn in omloop!
Dat zou een uitzondering zijn op wat ik zeg - ik wist niet dat er meters zijn die dit anders doen. Klinkt zwaar onlogisch ook, waarom zou je dat willen (als netbeheerder etc).... Je wil helemaal het gesomde niet weten, kan je op 1 fase vol afnemen en op de andere 2 half terug leveren en zeg je "nee, er stroomt niets door de meter" - dat klopt gewoon niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 08-09-2025 16:36 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hmmbob Nope, er zijn dus echt twee methodes van registratie en welke de meter doet verschilt per meter.

Mijn Landis+Gyr E360 heeft echt maar één sensor >0 tegelijk. Ook als ik op de individuele sensoren per fase zie dat ik import op één fase heb en export op de ander.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7wzksWqP9NEn-Q0LlKbJM4_Myk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rirGip3t5xEraPypvlgsxMap.png?f=user_large

En hele aanleiding van de discussie is dus ook dat er meters zijn (in ieder geval dus de Kaifa MA304) waarbij dit met een update is gewijzigd.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 16:40 ]

• Hmmbob
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:38:
@Hmmbob Nope, er zijn dus echt twee methodes van registratie en welke de meter doet verschilt per meter.
Dat vind ik stom :+

edit; maar goed, kijkend naar t screenshot van @Dacuuu heeft hij een meter die wel verschillende waardes doorgeeft. Een logische meter dus ;) :+

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 08-09-2025 16:40 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Zie plaatje. Maar vind het ook stom :+

[edit]
Ach, vind voor beide wat te zeggen. Maar vind het stom dat het dus niet goed vastgelegd is en nog veel stommer dat er dus meters zijn die opeens wisselen.

Voor de netbeheerder zal het allemaal weinig uitmaken. Die zal vooral geïnteresseerd zijn aan je import/export per fase.

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 16:42 ]

• Hmmbob
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:40:
[...]

Zie plaatje. Maar vind het ook stom :+
Doet je display op je meter het ook zo?

Dit ziet er echt heel onlogisch uit. Vroeg me af of dit software (lees HA) of meter driven is

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hmmbob Display doet hetzelfde :) Of ja, daar heb ik maar een enkel getal die negatief is bij netto export.

[ Voor 53% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 16:46 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Dacuuu schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:22:
[...]

Mijn fout dus, bij jouw zijn ze dus opeens niet meer netto maar puur "som van import/export".

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 22:25
Zijn er toevallig meer mensen die via ESPHome hun airco sturen?

Die van mij blijft op ‘Freeze Protection’ staan en ik krijg die optie niet uit. Erg irritant want hij wil dan ook niet op stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS32nvdjAeg1P1_2bgXnoiwpVNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lIDZMc3UhHY2yWD5NzcbNJDl.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Dacuuu
Hmmbob schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:39:
[...]

Dat vind ik stom :+

edit; maar goed, kijkend naar t screenshot van @Dacuuu heeft hij een meter die wel verschillende waardes doorgeeft. Een logische meter dus ;) :+
Poh, en nu snap ik er geen suikerbiet meer van. O ik wil mijn oude waardes terug voor deze automatische meter update...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

wouter.N schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:32:
[...]

Zou je de code van je regengrafiek kunnen delen?

Alvast bedankt,
Het is de plugin van @aex351 (dacht ik?) Neerslag_card dus
Heb alleen heel veel in de css zitten graven. Moet je zeggen dat ik nieteens meer weet hoe ik dan nou gedaan heb / had :?

Als ik het goed heb moest je de inhoud van "neerslag_card.js.gz" aanpassen en weer opnieuw comprimeren. Volgens mij was dat de truuk... Anders wordt je aanpassing weer overschreven na een herstart.
Iets in die richting was het.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Hmmbob
Dacuuu schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:56:
[...]

Poh, en nu snap ik er geen suikerbiet meer van. O ik wil mijn oude waardes terug voor deze automatische meter update...
Post eens een nieuw screenshot, dan praat ik je er nog n keer doorheen. Dat laten we @Septillion even zwijgen over zijn gekke meter :+, doen we het gewoon voor jouw situatie - dat is uiteindelijk ook wat je nodig hebt in jouw HA.

• Dacuuu
Hmmbob schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:01:
[...]

Post eens een nieuw screenshot, dan praat ik je er nog n keer doorheen. Dat laten we @Septillion even zwijgen over zijn gekke meter :+, doen we het gewoon voor jouw situatie - dat is uiteindelijk ook wat je nodig hebt in jouw HA.
Dit is een snapshot van dit moment. Ik heb de oven aan, tv, en nog wat andere rommel. Ik heb de 1 fase omvormer van de zonnepanelen ook in Home-assistant hangen, die geeft op dit moment zo'n 360 W aan opwek aan.
Ik heb een Kaifa MA304 E0079 slimme meter.
Als dit het topic half overneemt, dan maak ik wel een los topic aan hoor, misschien beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooJWgJuEvD-RUKlQMomjJdJM8WM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e7FZiniejjl38OECI1nFd237.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 08-09-2025 17:13 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
D4NG3R schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:19:
@Eis-T In de companion app kan je onder de server aangeven wat je thuisnetwerk (WiFi) is en wat het interne adres van de server is. De app gebruikt dan dat adres als deze met het thuisnetwerk verbonden is. :)

[Afbeelding]
Is er een reden waarom dit niet zou werken? Ik zit op mijn eigen thuis wifi.

Ik heb geprobeerd:
http://192.168.x.x:8123/config/dashboard
http://192.168.x.x:8123

Heb in de configuration.yaml onderstaande toegevoegd en restart gedaan maar werkt ook niet helaas
YAML:
1
2
3
homeassistant:
  internal_url: "http://192.168.x.xx:8123" (met mijn eigen ip)
  external_url: "https://yourname.duckdns.org" (met mijn eigen domein)

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 17:29 . Reden: Code tags ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dacuuu Dan zou je template sensoren kunnen maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
template:
  - sensor:
      - name: "Netto grid"
        unique_id: netto_grid
        variables:
            imp_id: 'sensor.power_consumed'
            exp_id: 'sensor.power_produced'
        device_class: power
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: "W"
        availability: "{{ states(imp_id)|is_number and states(exp_id)|is_number}}"
        state: >-
            {% set imp = states(imp_id) |float %}
            {% set exp = states(exp_id) |float %}
            {% set netto = imp - exp %}
            {{ netto }}
  - sensor:
      - name: "Netto grid import"
        variables:
            {{ netto |abs if netto > 0 else 0 }}
  - sensor:
      - name: "Netto grid export"
        variables:
            {{ netto |abs if netto < 0 else 0 }}

Zelf entity id's aanpassen en unit of measurement. Helaas (en mooie WTH) mag je die niet templaten. Nu zou ik weer moeilijk kunnen doen met omrekenen maar zelf even zelfde unit kiezen als je nu hebt is wel makkelijker. En helaas mogen de variables ook niet een niveau hoger :/

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 17:28 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Beter in de UI te doen tegenwoordig.

Maar hoe draai je https? Als je dit via een reverse proxy zoals Nginx doet dan zou dit moeten kunnen. Maar als je het native in HA https maakt dan heb je dus überhaupt geen http verbinding meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 17:31 ]

• Card Nox
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:30:
@Card Nox Beter in de UI te doen tegenwoordig.

Maar hoe draai je https? Als je dit via een reverse proxy zoals Nginx doet dan zou dit moeten kunnen. Maar als je het native in HA https maakt dan heb je dus überhaupt geen http verbinding meer.
Heb in de UI gedaan maar werkt niet, de config dus als 'extratje' gedaan maar bood geen soelaas.

Ik kan via de browser wel verbinding maken met: https://192.168.x.xxx:8123/config/dashboard. Als ik enkel http:// doe werkt het inderdaad niet meer. Extern maak ik verbinding via DuckDNS.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:57

Antonio di

a mi me dijeron que si

TheFes schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:16:
[...]

Misschien kun je iets met een template alarm control panel

Met 19 gebruikers (+ een aantal die analytics niet aan hebben staan) lijkt het inderdaad niet een enorm populaire integratie te zijn. Als al die 19 mensen in Nederland zouden zitten, gaat het om 19 van de ruim 28K Nederlandse installaties, en in totaal zelfs 19 van de ruim 500K.
Uiteindelijk ben je afhankelijk van een vrijwilliger die de integratie onderhoudt, en mogelijk heeft de maintainer van de integratie het systeem niet eens meer in gebruik.
UIteraard zou je een feature request in kunnen dienen. De integratie zou zelfs een legacy YAML integratie kunnen blijven, en hoeft er alleen maar een optie te komen om een unique_id toe te wijzen.
Woonveilig ( men claimt 125.00 installaties in NL) is hetzelfde als Egardia (zo heet de integratie ook). Egardia is in EU een veel gebruikt alarm systeem. Dus die 19 gebruikers in nog minder op de hele EU populatie :( .
Ik denk dat het type mens dat Woonveilig c.q. Egardia gebruikt, meestal niet geschikt is voor HA (waarbij @pietje63 dus een uitzondering is ).
Egardia, Woonveilig, Blaupunkt (alle 3 via Cloud), Lupusec (ik heb model XT2-plus, werkt lokaal) en nog velen meer zijn allemaal Climax Taiwan Alarmsystemen wel weer met eigen firmware per brand. Componenten zijn vaak wel onderling uitwisselbaar. Zo heb ik een Woonveilig MD-31 (geschikt vanaf gate-02) aan mijn Lupus-XT2-plus hangen. Jeroen ter Heerdt (werkt geloof ik tegenwoordig in VS) heeft de Egardia HA integratie ooit gemaakt. Ik zie wel "recente" wijzigingen (8-11 mnd oud) door o.a. Frenck. Dus @pietje63 maak er een (bug)melding van.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Ben(V)
@Dacuuu
Ik gebruik gewoon deze heel simpele template.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
    - name: "power_difference"
    unit_of_measurement: "kW"
    state: >
        {% set prod = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %}
        {% set used = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik') | float %}
        {{ ((prod - used)) | round(3, default=0) }}

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Card Nox schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:56:
[...]

Heb in de UI gedaan maar werkt niet, de config dus als 'extratje' gedaan maar bood geen soelaas.

Ik kan via de browser wel verbinding maken met: https://192.168.x.xxx:8123/config/dashboard. Als ik enkel http:// doe werkt het inderdaad niet meer. Extern maak ik verbinding via DuckDNS.
Dat klinkt alsof je native https draait in HA. Dus in je configuration.yaml hebt:
YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Als dat zo is, dan kan je HA niet meer bereiken via http, alleen via https. Als je in de browser naar HA gaat op IP dan krijg je een certificate warning te zien. Je kan HA in de app ook niet op IP benaderen omdat die een warning niet toestaat. Je kan dan dus intern niet op IP werken.

Zelf draai in een eigen DNS server (AdGuard) waarin ik mijn-ha.duckdns.org laat resolven naar het interne IP. Zo ben ik niet afhankelijk van internet en DuckDNS voor een resolve intern.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ben(V) Zou ik op zijn minst een default meegeven bij je float-filter. Op deze manier krijg je errors als de bron niet beschikbaar is. En grote kans dat je dus bij elke HA herstart al even een error hebt.

Vandaar dat ik netjes een availability toevoegde. Naast netjes de state class, device class en unique id. Want verder heb je hetzelfde :)

• Card Nox
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:59:
[...]

Dat klinkt alsof je native https draait in HA. Dus in je configuration.yaml hebt:
YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Als dat zo is, dan kan je HA niet meer bereiken via http, alleen via https. Als je in de browser naar HA gaat op IP dan krijg je een certificate warning te zien. Je kan HA in de app ook niet op IP benaderen omdat die een warning niet toestaat. Je kan dan dus intern niet op IP werken.

Zelf draai in een eigen DNS server (AdGuard) waarin ik mijn-ha.duckdns.org laat resolven naar het interne IP. Zo ben ik niet afhankelijk van internet en DuckDNS voor een resolve intern.
Precies dat heb ik inderdaad. Ik ben niet technisch genoeg voor je DNS server verhaal dus dan laten we het erbij, thanks as always!!

• Ben(V)
Septillion schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:01:
@Ben(V) Zou ik op zijn minst een default meegeven bij je float-filter. Op deze manier krijg je errors als de bron niet beschikbaar is. En grote kans dat je dus bij elke HA herstart al even een error hebt.

Vandaar dat ik netjes een availability toevoegde. Naast netjes de state class, device class en unique id. Want verder heb je hetzelfde :)
Is uiteraard netter, maar de DSMR integratie doet dat al.
Als de p1 meter eruit ligt geeft hij voor alle waarden netjes 0 terug

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ben(V) Ben het er niet mee eens dat ik het netjes vind maar lost het wel deels op. Maar tijdens starten is de kans op een error nog steeds heel groot.

• Ben(V)
Ik bedoelde dat jouw methode netter is.
Overigens start HA gewoon probleemloos op als de p1 kabel eruit ligt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:53:
Als de p1 meter eruit ligt geeft hij voor alle waarden netjes 0 terug
Ik doelde erop dat ik dat helemaal niet zo netjes vind :+ Gezien HA daar dus correcte alternatieven voor heeft.

En probleemloos of error-loos?

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 21:12 ]

• Ben(V)
Beiden, er komen gewoon nul waarden binnen.
Uiteraard zegt hij wel dat de p1 eruit ligt, maar dat ligt niet op Dsmr nivo

[ Voor 47% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2025 21:41 ]

• Hmmbob
Dacuuu schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:10:
[...]

Dit is een snapshot van dit moment. Ik heb de oven aan, tv, en nog wat andere rommel. Ik heb de 1 fase omvormer van de zonnepanelen ook in Home-assistant hangen, die geeft op dit moment zo'n 360 W aan opwek aan.
Ik heb een Kaifa MA304 E0079 slimme meter.
Als dit het topic half overneemt, dan maak ik wel een los topic aan hoor, misschien beter.
[Afbeelding]
AH, dit is net even een verkeerd moment om uitleg bij te geven want geheel geen teruglevering (al je zonne-energie wordt dus ergens in je huis verbruikt). Maar @Septillion heeft je hier goed op weg geholpen: Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• RobertMe
  • Laatst online: 15:54
"Mis ik iets"?

Ik heb al jaren template sensoren in de YAML staan (nieuwe syntax, en trigger based dus sowieso nieuwe syntax :p). Hierbij heb ik ook attributes.friendly_name opgegeven. Maar na de 2025.9.0 update (en net nog eens geupdate, naar 9.1) heten deze in het frontend allemaal "Template Sensor" i.p.v. dus de friendly name uit de YAML die ze eerder wel aannamen.

In de 9 release blog vind ik hier niks over, noch bij de breaking changes, noch in het full changelog (zoektermen als template, attribute, friendly). En ook in de gewone docs vind ik niks hoe ik een naampje kan instellen.

Ik neem aan dat ik wel gewoon het naampje via het frontend kan aanpassen. Maar heb het liever in de YAML staan.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier die de Hue Pro Motion Areas werkend heeft in Home Assistant?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• TheFes
RobertMe schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:08:
"Mis ik iets"?

Ik heb al jaren template sensoren in de YAML staan (nieuwe syntax, en trigger based dus sowieso nieuwe syntax :p). Hierbij heb ik ook attributes.friendly_name opgegeven. Maar na de 2025.9.0 update (en net nog eens geupdate, naar 9.1) heten deze in het frontend allemaal "Template Sensor" i.p.v. dus de friendly name uit de YAML die ze eerder wel aannamen.

In de 9 release blog vind ik hier niks over, noch bij de breaking changes, noch in het full changelog (zoektermen als template, attribute, friendly). En ook in de gewone docs vind ik niks hoe ik een naampje kan instellen.

Ik neem aan dat ik wel gewoon het naampje via het frontend kan aanpassen. Maar heb het liever in de YAML staan.
Waarom gebruik je attributes.friendly_name en niet gewoon de name: parameter?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb 2 integraties die omvielen na de laatste update, in de logs zie ik niets terugkomen.

code:
1
2
3
4
5
6
Invalid config
The following integrations and platforms could not be set up:

roborock (Show logs)
reolink (Show logs)
Please check your config and logs.

Heb ik nu ergens een breaking change gemist...?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Hmmbob
Nee, maar met-zonder logs wordt het lastig je te helpen - m'n glazen bol ligt in onderhoud

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmmbob schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:29:
Nee, maar met-zonder logs wordt het lastig je te helpen - m'n glazen bol ligt in onderhoud
Snap ik, maar de logs waren letterlijk leeg. Na de tweede reboot begon het gelukkig weer te werken, en de Reolink had meteen een nieuwe firmware update klaarstaan (die voor de eerste keer werkt via HA nu). Dus opgelost.

Hopelijk valt het onderhoud aan je bolletje niet te duur uit :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• RobertMe
TheFes schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:11:
[...]

Waarom gebruik je attributes.friendly_name en niet gewoon de name: parameter?
Ah ja, die heb ik gisteren nog geprobeerd. Alleen..., kom ik er nu achter dat ik hem bij de verkeerde sensor had gezet (niet die wat ik aan het controleren was) :X 8)7 . Alleen..., lijkt die dan nog steeds niet te werken bij een trigger based of binary sensor? Als in: ik heb een template: blok met 2 stukken, een met trigger en daaronder een binary_sensor, waarbij name niet lijkt te werken, en een met een "gewone" template based sensor (dus puur: rerender template als een van de gebruikte entities veranderd). En bij die laatste werkt name wel en bij die eerste ogenschijnlijk niet.

(Die eerste, trigger based binary_sensor, heb ik dan niet op het dashboard staan, maar bij DevTools => States staat zowel onder het entity id "Template Binary Sensor" als in de Attributes kolom onder vermelding van friendly_name dan).

• TheFes
RobertMe schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:42:
[...]

Ah ja, die heb ik gisteren nog geprobeerd. Alleen..., kom ik er nu achter dat ik hem bij de verkeerde sensor had gezet (niet die wat ik aan het controleren was) :X 8)7 . Alleen..., lijkt die dan nog steeds niet te werken bij een trigger based of binary sensor? Als in: ik heb een template: blok met 2 stukken, een met trigger en daaronder een binary_sensor, waarbij name niet lijkt te werken, en een met een "gewone" template based sensor (dus puur: rerender template als een van de gebruikte entities veranderd). En bij die laatste werkt name wel en bij die eerste ogenschijnlijk niet.

(Die eerste, trigger based binary_sensor, heb ik dan niet op het dashboard staan, maar bij DevTools => States staat zowel onder het entity id "Template Binary Sensor" als in de Attributes kolom onder vermelding van friendly_name dan).
Ik snap het niet helemaal, kun je je YAML eens delen

• TheFes
@RobertMe
Ik heb iets meer info gevonden (op basis van dit GitHub issue)
Verschillende template entities kregen een default name als de name: setting niet gebruikt was. Dus bijvoorbeeld Template Cover. Petro heeft de afgelopen maanden de code base van alle template entities gelijk getrokken, en nu geldt dat dus ook voor de template sensors.
Het gelijktrekken van alle template entity configuraties heeft er voor gezorgd dat er nu met één regel code een optie voor definiëren van een object_id toegevoegd kon worden (dit is vervolgens op verzoek van het core team aangepast naar default_entity_id.
Ik weet dat bij de introductie van de moderne template entity syntax het een veelgehoorde klacht was dat je het entity_id niet afzonderlijk van de friendly_name kon definiëren, en dat het gebruik van attributes.friendly_name een soort van work around hiervoor was (als je geen name: opgaf werd het unique_id gebruikt als basis voor de het entity_id. Nu het wel mogelijk is om dit afzonderlijk te definiëren is die work-around in ieder geval niet meer nodig.

Het gelinkte issue is overigens wel wat anders, daar is het probleem dat entities zonder name: voorheen ook geen friendly_name: attribute kregen. En blijkbaar waren er wat configuraties die gebruik maakten van de attributes van een template sensor om data weer te geven, waar nu dus wel ineens een friendly_name: attribute bij komt. Maar het wordt veroorzaakt door dezelfde change

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 09-09-2025 12:39 ]

• RobertMe
TheFes schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:36:
@RobertMe
Ik heb iets meer info gevonden (op basis van dit GitHub issue)
Verschillende template entities kregen een default name als de name: setting niet gebruikt was. Dus bijvoorbeeld Template Cover. Petro heeft de afgelopen maanden de code base van alle template entities gelijk getrokken, en nu geldt dat dus ook voor de template sensors.
Het gelijktrekken van alle template entity configuraties heeft er voor gezorgd dat er nu met één regel code een optie voor definiëren van een object_id toegevoegd kon worden (dit is vervolgens op verzoek van het core team aangepast naar default_entity_id.
Ik weet dat bij de introductie van de moderne template entity syntax het een veelgehoorde klacht was dat je het entity_id niet afzonderlijk van de friendly_name kon definiëren, en dat het gebruik van attributes.friendly_name een soort van work around hiervoor was (als je geen name: opgaf werd het unique_id gebruikt als basis voor de het entity_id. Nu het wel mogelijk is om dit afzonderlijk te definiëren is die work-around in ieder geval niet meer nodig.

Het gelinkte issue is overigens wel wat anders, daar is het probleem dat entities zonder name: voorheen ook geen friendly_name: attribute kregen. En blijkbaar waren er wat configuraties die gebruik maakten van de attributes van een template sensor om data weer te geven, waar nu dus wel ineens een friendly_name: attribute bij komt. Maar het wordt veroorzaakt door dezelfde change
Ik ga er dan inderdaad vanuit dat het hier in zit. Leek in zoverre er gewoon op dat attributes.friendly_name totaal genegeerd werd (/wordt). Dat ik het gebruikte kan dan weer zomaar zijn aangezien ik toch alweer wat jaartjes HA gebruik, en het potentieel is overgenomen van wat nu de legacy template sensoren zijn. (En later dan zaken herschreven of nieuwe toegevoegd, en daarbij de friendly_name in dexe vorm behouden). En daardoor dus nooit name heb gebruikt.

En intussen snap ik er helemaal niks meer van. Want nu ik ze allemaal heb aangepast en friendly_name weg is werkt ook die ene trigger based binary sensor prima en is de weergegeven naam dus ook de "name:" terwijl daarvoor (met friendly_name ook nog ingesteld) die het niet leek te doen.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:48
meesje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:15:
[...]

Na mijn vakantie hou bv pepper wel in de gaten voor een mooie N100/N150 Mini pc.
Het smaakt in ieder geval naar meer. :) En ook wel handig om HA op een ander apparaat te installeren. Dan kan ik homebridge gewoon actief houden totdat alles goed ingeregeld is in HA.
En heb je al iets gekocht?

• meesje
Ja zeker! Via een tweaker een mini pc met N5095 cpu, 8gb geheugen en 256gb opslag. Daarnaast een Zigbee dongle en de M5stack Atom echo. Ik heb van alles werkend gekregen en een leuk dashboard geknutseld, inclusief ‘tellertjes’. Verbaasd over hoeveel er wel niet mogelijk is. Zelfs HomeKit produkten kun je pairen! De Zigbee ook getest met een Hue stekker, wat prima werkt. Ook het energie dashboard vind ik erg mooi wat heel snel ingericht kan worden.

Maar…. ik denk dat dit produkt niet aan mij besteed is. Onderstaand is geen kritiek op het produkt, maar Ik vind het toch nog iets te veel knutselen. Soms ook zaken tegen gekomen waarvan ik verwacht zou hebben dat dit (standaard) ondersteund zou worden, b.v. two way audio bij een deurbel. Afhankelijk van je merk deurbel is er wel iets in te regelen, maar gelijk weer een combi van meer integraties/add-ons. Zelfs een merk als Reolink ondersteunt geen two way audio, terwijl men heel enthousiast is over dit merk vanwege de integratie met HA.
Daarnaast kijk ik te vaak in logs. :) Ik kom dan meldingen tegen (niet alleen warnings, maar ook errors). Wanneer ik dan zoek op deze meldingen kom ik (oude) tickets tegen die vanwege andere prio opeens gesloten worden.

Voor nu hou ik het toch even bij HomeKit+homebridge. Bij deze laatste merk ik dat er nog best wat interessante plug-ins zijn waarop ik eerder nooit had gezocht. B.v. Zigbee@mqtt. Ik ga eerst hier maar eens aan de slag. En wellicht komt HA weer in de lucht als we straks een thuisaccu hebben. Het was een zeer leuk ervaring, het voelde soms zelfs als een soort van verslaving om maar weer iets toe te voegen aan het dashboard.

• Toppe
Is hier iemand die 17track werkend heeft? Ik heb een account aangemaakt en heb een API key. Via Postman kan ik een zending toevoegen maar in Home Assistant kan de intergratie niet geladen worden:

"Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: 'NoneType' object has no attribute 'get'"

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32
ik ben op zoek naar rookmelders..
Ik kwam deze tegen:
https://www.brandpreventi...kmelders-en-base-station/
ziet er mij een goeie deal uit 10j batterij
allemaal gekoppeld aan een 'centrale unit' die 'internet' verbinding heeft (om notificaties te sturen)

alleen vind ik precies niet direct een integratie met HomeAssistant? Iemand die deze reeds tegen gekomen is?

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-09-2025 22:43 . Reden: Link cleanup ]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

thomke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:44:
Ik kwam deze tegen:
https://www.brandpreventi...96f69640032363535373235c0
allemaal gekoppeld aan een 'centrale unit' die 'internet' verbinding heeft (om notificaties te sturen)

alleen vind ik precies niet direct een integratie met HomeAssistant? Iemand die deze reeds tegen gekomen is?
Niet voor die specifieke melders, maar ik heb er bij Ome Ali een stuk of wat besteld die met Zigbee werken. Iets duurder dan die uit jouw linkje, maar ze integreren zonder problemen (er van uit gaande dat je al Zigbee gebruikt).
https://nl.aliexpress.com...70-4bf7-a048-a2140df5095b

Nomen nescio

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:22
Bra-Jo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:48:
[...]

Niet voor die specifieke melders, maar ik heb er bij Ome Ali een stuk of wat besteld die met Zigbee werken. Iets duurder dan die uit jouw linkje, maar ze integreren zonder problemen (er van uit gaande dat je al Zigbee gebruikt).
Diezelfde heb ik van het merk "KlikAanKlikUit". Mocht je een Hornbach in de buurt hebben.

https://www.hornbach.nl/p...kmelder-zsdr-850/6786867/

Overigens ook bij andere webshops te koop.

Ik heb ze gekoppeld met Home Assistant via een Conbee Zigbee stick. Met een automation waarbij alle lampen in huis gaan en er wordt omgeroepen waar de rook is gedecteerd als er een rookmelder afgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Baxx op 10-09-2025 22:54 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:57

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik kwam deze tegen:

Op zich een goede keus SAVS , alleen geen koppeling naar HA, zoals je zelf al meldt. (1) Zigbee zou ik niet nemen en ook (2)Ali raad ik af. Ik dacht dat (3)X-sense nu wel een HA koppeling had.
Argumentatie/uitleg voor/van deze 3 bovenstaande punten is allemaal al beschreven op dit forum, zie:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" (mijn reactie op post van @BlackShadow over x-sense en koppeling met HA)
Veel lees plezier :-( :) .

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:37
Bra-Jo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:48:
[...]

Zigbee melders zijn vzv ik weet niet onderling gekoppeld worden, iets dat je wel zou moeten willen. Mogelijk kunnen ze wel alarmeren maar dat vereist dan aansturing vanuit HA oid, iets dat mogelijk bij brand niet beschikbaar is.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Antonio di schreef op donderdag 11 september 2025 @ 01:12:
[...]

Op zich een goede keus SAVS , alleen geen koppeling naar HA, zoals je zelf al meldt. (1) Zigbee zou ik niet nemen en ook (2)Ali raad ik af. Ik dacht dat (3)X-sense nu wel een HA koppeling had.
Argumentatie/uitleg voor/van deze 3 bovenstaande punten is allemaal al beschreven op dit forum, zie:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" (mijn reactie op post van @BlackShadow over x-sense en koppeling met HA)
Veel lees plezier :-( :) .
Uiteindelijk gaat het mij erom hoe goed hij detecteert, en hoeveel herrie eruit komt wanneer er ergens iets gedecteerd wordt. Op beide fronten geen klachten. Aansluiten op HA met alle automatiseringen enz is een bonus.

Nomen nescio

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:08
DjoeC schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:33:
[...]

Zigbee melders zijn vzv ik weet niet onderling gekoppeld worden, iets dat je wel zou moeten willen. Mogelijk kunnen ze wel alarmeren maar dat vereist dan aansturing vanuit HA oid, iets dat mogelijk bij brand niet beschikbaar is.
Die van Schneider wel, maar dit is ook wat duurder :)
Zigbee koppeling naar je HA, en onderling kunnen ze ook koppelen (niet via zigbee)
https://www.elektrobode.n...erij-wit-zigbee-cct599001
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/W599001.html

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 11-09-2025 10:01 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 22:22
@BiG-GuY Problemen met specifiek (de installatie van) de Home Assistant Green, horen die thuis in dit topic?

[ Voor 5% gewijzigd door EvaluationCopy op 11-09-2025 11:28 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-11 10:51
Sir Baxx schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:51:
[...]

Diezelfde heb ik van het merk "KlikAanKlikUit". Mocht je een Hornbach in de buurt hebben.

https://www.hornbach.nl/p...kmelder-zsdr-850/6786867/

Overigens ook bij andere webshops te koop.

Ik heb ze gekoppeld met Home Assistant via een Conbee Zigbee stick. Met een automation waarbij alle lampen in huis gaan en er wordt omgeroepen waar de rook is gedecteerd als er een rookmelder afgaat.
Alternatief ook bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p/frient-slimme-rookmelder-wit/10493596/
En Frient is nu "works with Home Assistent"-proof ;)

• Morpheusk
DJGizbo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:19:
[...]

Alternatief ook bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p/frient-slimme-rookmelder-wit/10493596/
Wat zijn die dingen toch allemaal lelijk. Hopelijk komt er snel weer zoiets als een Nest Protect.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:45

BiG-GuY

Die van frient zijn wel heel klein overigens. Die passen niet op de gaten van bestaande rookmelders daardoor.

Heb zelf binnen de uitvoering: Bosch Smart Home Rookmelder II in gebruik. Werken goed en pairen ook direct met ZHA en Z2M.

Voor de schuur heb ik wel de uitvoering: Frient Intelligent Heat Alarm, omdat een rookmelder in de koudere maanden constant af gaat, vanwege de luchtvochtigheid.

@Morpheusk Nest Protect is EOL en wordt niet vervangen. Heb die al lang de deur uit gedaan, want zonder internet kon je er weinig mee en ze zijn nooit stabiel geweest qua integratie in HA. Je kan ze wel native interlinken via een oudere versie van Thread voor een eigen Mesh netwerk tussen de melders. Dus voldoet daarmee aan de verschillende normeringen van verschillende landen.

Gallery V&A

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
[...]

Ik heb die van Frient. Maar gekocht via amazon. Toen een goede deal van 3 stuks. Werkt perfect via Home Assistant. Tijdens de verbouwing heb ik al kunnen ervaren dat ze allemaal werken ;)

• Toppe
[...]

Dit zijn 'gewoon' reband Cavius melders

• Toppe
ahbart schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:09:
[...]

Ik heb die van Frient. Maar gekocht via amazon. Toen een goede deal van 3 stuks. Werkt perfect via Home Assistant. Tijdens de verbouwing heb ik al kunnen ervaren dat ze allemaal werken ;)
Dan mag ik toch hopen dat je ze gaat vervangen. Een rookmelder die in een verbouwing hangt is 100% kans op defecten.... Die stofkamer gaat vol stof zitten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik kwam deze tegen:

Aanvullend aan Antonio, leesvoer, is vaker besproken. Zoek in dit topic naar rookmelder, xsense, frient etc.

Omdat ikzelf het crucialer vind dat de rookmelders onderling zijn verbonden, dan alleen via HA, heb ik de Xsense. Er is een HACS integratie die de cloud-integratie van Xsense afluistert.
Op Amazon is de Xsense set regelmatig in de aanbieding. Let wel goed op de variant die je nodig hebt.

Get!em in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

De Frient is ook een goede oplossing heb ik ook in handen gehad, maar die koppelen voor zover ik weet niet onderling (dat moet je dan zelf automatiseren in HA).

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:37
Get!em schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:33:
[...]

Aanvullend aan Antonio, leesvoer, is vaker besproken. Zoek in dit topic naar rookmelder, xsense, frient etc.

Omdat ikzelf het crucialer vind dat de rookmelders onderling zijn verbonden, dan alleen via HA, heb ik de Xsense. Er is een HACS integratie die de cloud-integratie van Xsense afluistert.
Op Amazon is de Xsense set regelmatig in de aanbieding. Let wel goed op de variant die je nodig hebt.

De Frient is ook een goede oplossing heb ik ook in handen gehad, maar die koppelen voor zover ik weet niet onderling (dat moet je dan zelf automatiseren in HA).
Ik heb de Xsense (2 sets van 6, 10 in gebruik) maar dan voorlopig zonder HA integratie WANT die rottige cloud zit er tussen. 1 stuks ligt er hier beneden als "afstandsbediening"...... Die Schneider ziet er dan eigenlijk veel aantrekkelijker uit want geen cloud nodig.
Pagina: 1 ... 338 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.