Draait al een hele tijd prima hier met HA OS Bare Metal met allemaal Add-Ons waar ook wat zwaardere tussen zitten. De NUC14 Essential met Intel N355 heeft alleen heel wat power extra dan een Pi4. En idle verbruik is nog steeds maar 6-7W wat die 95% van de tijd draait. Back-ups en restores duren maar paar minuten en de back-up zit nu rond de 1,3GB, waarvan 600MB HA zelf.
Heb ook Studio Code Server draaien direct in HA OS voor mn eigen Version Control en heb ook verschillende blueprints uitgebracht en op m'n GitHub gezet. Heel handig om dat direct op de host te kunnen doen waar je het ook voor maakt. Dat was ook iets wat niet heel lekker draaide op een CM4.
Gaat er vooral om dat je genoeg hardware performance kan hebben voor hetgeen wat je wilt draaien. Heb het verschillende keren op een NAS geprobeerd van verschillende soorten merken, maar het gemak van HA OS en hoe licht het OS is geeft veel voordelen.
Met een NAS erbij zit je al snel op 30-60W idle gebruik erbij die constant aan staan en meestal juist trager zijn dan wat ik nu heb, terwijl ze meer stroom nodig hebben...
Ook heb je dan weer een extra systeem te managen. Dat doe ik al genoeg voor mn werk, dus voor thuis is het fijn om te beperken hoeveel tijd ik moet stoppen in het bijhouden van het systeem zelf.
HA OS is heel makkelijk met Back-ups en Restores en heel simpel tussen verschillende Hosts te verplaatsen.
[
Voor 10% gewijzigd door
BiG-GuY op 29-07-2025 07:52
]