Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 328 ... 350 Laatste
Acties:

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Moeten van mijzelf ;)
Maar dat zal dan de Nederlandse vertaling (localized) zijn van "unavailable". En die heeft wel speciale betekenis in HA dus zou ik niet zomaar vervangen.

Dus welke kaart gebruik je?
Kaart met een lijst van entities die allemaal een waarde hebben, maar soms niet beschikbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 26-07-2025 11:19 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-11 08:37
Septillion schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:13:
@Tibs Ter check, echt de volle host gedaan en niet alleen HA toch?

En je machine heeft nog genoeg schijfruimte?

Anders zou ik niets meer weten dan wacht een dagje.
Ja, ik heb mijn volledige Odroid herstart maar zonder resultaat.

Heb nog 11,3 gig vrij, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Zal inderdaad een dagje wachten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@JukeboxBill Dan zou je template entity row kunnen pakken.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 22:01
MikeyMan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:33:
Zit een beetje te rommelen met mijn setup. Zeker omdat ik ook gebruik maak van een Shelly Wall Display...

Dit is wat ik nu heb:
Home Page:
[Afbeelding]

Denk dat hier vooral teveel op staat. Misschien focussen op de knoppen.

Temperatuur van het huis in overzicht:
[Afbeelding]

Doet wat het moet doen, gebruik ik eigenlijk amper nog.

Sonos bediening:
[Afbeelding]

Nog niet helemaal tevreden over, wordt vooral gebruikt vanaf de Shelly Display.
Beetje vechten tussen vorm en functie.

Zembad pagina, bevalt me eigenlijk prima:
[Afbeelding]

Ben eigenlijk een beetje op zoek naar tips... UI/grafisch werk is niet mijn sterkste punt :P

[mbr]Gezien het uitgangspunt een vraag is een schopje naar de buren[/]
Super vet! vooral zwembad stats. Welke warmtepomp heb je? en hoe heb je die geintegreerd? (wij willen volgend jaar een warmtepomp voor het zwembad namelijk).

En hoe lees je de waarden uit voor chloor?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ruvetuve schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Super vet! vooral zwembad stats. Welke warmtepomp heb je? en hoe heb je die geintegreerd? (wij willen volgend jaar een warmtepomp voor het zwembad namelijk).

En hoe lees je de waarden uit voor chloor?
Heb een W'eau inverter plus 3kw. Deze is via Tuya Local geintegreerd.
De waardes komen vanuit de poollab2.0 via wifi. Wel handmatig meten uiteraard ;)

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

BlackShadow schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:22:
[...]

EDIT:
Dat werkt dus niet, de TV gaat niet uit als de receiver wordt uitgeschakeld.
Als ik de TV aanzet via de afstandsbediening, dan gaat de receiver mee aan.
Kan zijn dat je de CEC instellingen van alle bewuste apparaten nog even goed na moet lopen. Soms moeten ze bij elkaar aangemeld worden en vrijwel altijd kun je bij bepaalde acties (zoals aan- en uitzetten) kiezen of die wel of niet uitgevoerd moeten worden.

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré
  • Laatst online: 18:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RobertMe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Het zal alleen werken als die Google Streamer ook aan staat / in gebruik is.
Uiteraard. Maar aangezien het de enige bron was die genoemd werd (en Tweakers volgens mij nog eerder de kabel doorgeknipt hebben dan niet Tweakers) ging ik er voorzichtig vanuit dat dit de enige gebruikte bron was.

André Huisman (www.new-line.nl)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
HuismAndré schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:27:
[...]

Uiteraard. Maar aangezien het de enige bron was die genoemd werd (en Tweakers volgens mij nog eerder de kabel doorgeknipt hebben dan niet Tweakers) ging ik er voorzichtig vanuit dat dit de enige gebruikte bron was.
De bron kan natuurlijk net zo goed de TV zijn, naast lineaire TV ook de apps. Zo zou ik op mijn TV met de native apps die er zijn wel Dolby Vision hebben, maar gezien de leeftijd van de TV hebben niet alle diensten een app, noch is Kodi beschikbaar. Om die reden heb ik een tijd gewisseld tussen de native TV apps, en de Nvidia Shield, die geen Dolby Vision ondersteund (/zit alleen op het 2019 model en ik heb het 2017 model).
Maar op een gegeven moment de overstap gemaakt naar alleen de Shield te gebruiken, dan maar met HDR10 i.p.v. Dolby Vision waar mogelijk.

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:14
RobertMe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:51:
@BlackShadow, de combinatie met CEC zou naar mijn idee prima moeten werken. Mijn setup is namelijk vrijwel identiek: NVidia Shield (dus ook Android TV), Denon (AVR-X2400H), LG (55E6V). En CEC werkt daarbij prima. Ik gebruik alleen de afstandsbediening van de Shield (en een van Ikea, via HA :)), en als de Shield aan gaat gaat de TV aan, zet ik de Shield uit gaat de TV uit, volume regeling met de Shield afstandsbediening gaat gewoon naar de Denon (de Ikea afstandsbediening map ik direct naar de Denon). Waarbij mijn TV niet eens met het netwerk verbonden is (laat dus staan aan HA gekoppeld).
Bedankt, dit was de oplossing, ik heb de media_player entity van Google TV Streamer exposed aan google_assistant. Via CEC schakelt die zelf de LG TV en de Denon receiver in.
Volume wijzigen gaat via CEC rechtstreeks naar de receiver.

Heb wel al gemerkt dat er soms vrij grote delay zit tussen aanzetten en mogelijkheid tot bedienen zoals volume wijzigen. Soms wel 10 seconden vertraging.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
Cyberpope schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:00:
Dank allemaal, ga snuffelen.

En voor @Knielen

[...]

[Afbeelding]

Op je Circle+
Helaas, dat doet niets. Moet ik daarna op de overige Circles nog iets doen? Nee toch? Op Github lees ik dat het van te voren inleren voldoende zou moeten zijn.

update: ik was denk ik te ongeduldig, nu na 10 minuten hebben de 2 Circles zich aangemeld, top!

[ Voor 8% gewijzigd door Knielen op 26-07-2025 19:12 ]

• Bongoarnhem
  • Nu online
Ik heb wat problemen met Alarmo icm de Home Assistant compagnion app op ios.

De app werkte altijd goed maar nu ik met Alarmo aan het spelen ben blijft de app op loading... staan zodra ik naar het menu van Alarmo aan de linkerkant ga.
Ik kan het debug menu via het schudden van de telefoon nog wel bereiken maar daar kan ik doen wat ik wil zoals bv het legen van het cache maar dit geeft verder geen resultaat.

Het lijkt erop dat het tabblad van Alarmo gewoon niet laad in de app, maar ik krijg het vervolgens niet voor elkaar om terug te gaan naar het vorige scherm of standaard dashboard.

De enige manier om eronder uit te komen is het verwijderen van de app en het herinstalleren hiervan.
Ik heb in zowel dit forum als de GitHub gezocht naar vergelijkbare problemen maar zonder resultaat.

Ik heb de cache van de app al geleegd, de app opnieuw geïnstalleerd, de gsm opnieuw opgestart, de HA installatie opnieuw opgestart, de logs doorgekeken of ik daar iets zag maar helaas zonder resultaat.

Heeft er iemand een idee wat ik kan nog proberen?

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik heb sinds een uurtje ofzo een vreemd probleem met de template editor in Firefox (op macos): zodra ik bij het aanmaken/aanpassen van een template sensor in de GUI in het 'State template' veld aanklik, vult het veld zich met allemaal lege regels alsof de Enter key sticky is. Dit gebeurt ook in de template editor in de Developer Tools. Dit gebeurt niet met Safari als browser. Het editten van automations in YAML editor heeft dit issue ook niet. Browser herstart, cookies gecleared, HA restart: niets helpt. De stickyness blijft, en alleen in de template editor. Heb ik wellicht per ongeluk een magische toetscombinatie gebruikt?

Frontend 20250702.3

Update: schuldige gevonden. Als ik de 'User-Agent Switcher' Firefox add-on disable verdwijnt dit probleem. Maar waarom dit probleem gisteren opeens ontstond is me een raadsel, Firefox noch die add-on zijn gisteren geupdate.

[ Voor 15% gewijzigd door noo op 27-07-2025 06:40 ]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:11
Heeft iemand een goede tips voor het monitoren van een moestuin? Wij hebben een paar honderd vierkante meter moestuin en ik wil hier graag een soort plugin op mijn HA dashboard hebben waarbij ik kan zien wat waar staat en wanneer het geoogst kan worden. Op mobiel hebben we de app Planter, zoiets als het ware.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
TictaCNL schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:10:
Ik heb twee screens met Somfy IO motoren en ben op zoek naar jullie ervaring. Er zijn drie mogelijke opties om ze te koppen aan Home Assistant (local API):
  • Somfy TaHoma Switch: duur, maar wel local API
  • Somfy Connectivity Kit: goedkoper, maar volgens mij geen local API
  • Somfy Connexoon IO: qua prijs er tussenin en volgens mij ook local API
Wat zouden jullie mij aanraden? Ik wil de twee screens puur koppelen aan Home Assistant om ze te openen en te sluiten.
Ik heb hier de Tahoma switch in Developer Mode met local api en dat werkt nu al 1,5 maand prima.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:26

pinda powerrr

Slow down...

Is er een manier om te zien waarom een automation niet is uitgevoerd?

Ik heb meerdere automations om mijn zonneschermen te laten zakken. Met verschillende voorwaarden zoals temperatuur en regen. Maar omdat bv gisteren de temperatuur boven 20 graden was (een voorwaarde) en het scherm niet gezakt was, wil ik weten of ik dus iets moet finetunen.

De gegevens komen van Buienradar.

Waiting on the world to change

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
pinda powerrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:18:
Is er een manier om te zien waarom een automation niet is uitgevoerd?

Ik heb meerdere automations om mijn zonneschermen te laten zakken. Met verschillende voorwaarden zoals temperatuur en regen. Maar omdat bv gisteren de temperatuur boven 20 graden was (een voorwaarde) en het scherm niet gezakt was, wil ik weten of ik dus iets moet finetunen.

De gegevens komen van Buienradar.
De trace laat zien welke condition false was, en waardoor je automation dus niet verder gegaan is.

Home Assistant configuratie

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:26

pinda powerrr

Slow down...

TheFes schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:21:
[...]

De trace laat zien welke condition false was, en waardoor je automation dus niet verder gegaan is.
Thanks, trace gevonden.
Ik heb de automatisering recent aangepast. Voorheen moest die om 15:00u checken of bepaalde condities er waren en dan screen open/dicht. Maar ik heb de tijdspanne aangepast, ik wil dat hij checkt tussen 15:00u en 18:00u of de condities er zijn om het scherm te sluiten.

Nu zie ik in de de trace dat hij om 12:38u gecheckt heeft en geeft uiteraard een "false" duh....maar waarom om die tijd?
Moet ik nog een voorwaarde toevoegen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Screen tuin sluiten bij warmte tussen 15:00-18:00
description: >
  Sluit de screen als het warm is tussen 15:00 en 18:00, maar alleen als hij nog
  open is
triggers:
  - value_template: >
      {% set temp = state_attr('weather.buienradar', 'temperature') %} {{ temp
      is number and temp >= 20 }}
    trigger: template
conditions:
  - condition: time
    after: "15:00:00"
    before: "18:00:00"
  - condition: numeric_state
    entity_id: weather.buienradar
    attribute: humidity
    below: 70
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: cover.window_screen
        state: closed
actions:
  - target:
      device_id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    action: cover.close_cover
    data: {}
mode: single

EDIT: Even door ChatGPT gehaald, blijkbaar zitten er foutjes in-->

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  open is
trigger:
  - platform: template
    value_template: >
      {% set temp = state_attr('weather.buienradar', 'temperature') %}
      {{ temp is number and temp >= 20 }}
condition:
    conditions:
        state: 'closed'
action:
  - service: cover.close_cover
    target:
      device_id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

[ Voor 22% gewijzigd door pinda powerrr op 27-07-2025 14:15 ]

Waiting on the world to change

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
pinda powerrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Thanks, trace gevonden.
Ik heb de automatisering recent aangepast. Voorheen moest die om 15:00u checken of bepaalde condities er waren en dan screen open/dicht. Maar ik heb de tijdspanne aangepast, ik wil dat hij checkt tussen 15:00u en 18:00u of de condities er zijn om het scherm te sluiten.

Nu zie ik in de de trace dat hij om 12:38u gecheckt heeft en geeft uiteraard een "false" duh....maar waarom om die tijd?
Moet ik nog een voorwaarde toevoegen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  open is
triggers:
  - value_template: >
      {% set temp = state_attr('weather.buienradar', 'temperature') %} {{ temp
      is number and temp >= 20 }}
    trigger: template
conditions:
    conditions:
        state: closed
actions:
  - target:
      device_id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    action: cover.close_cover
    data: {}

EDIT: Even door ChatGPT gehaald, blijkbaar zitten er foutjes in-->

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  open is
trigger:
      {% set temp = state_attr('weather.buienradar', 'temperature') %}
      {{ temp is number and temp >= 20 }}
condition:
    conditions:
        state: 'closed'
action:
  - service: cover.close_cover
    target:
      device_id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Je automation triggert op het moment dat de temperatuur van lager dan 20°C naar 20°C of meer gaat. En op dat moment kijkt de automation of het tussen 15.00 en 18.00 uur is (en je andere conditions). Schijnbaar is de temperatuur dus gisteren om 12.38 uur gestegen naar 20 graden of meer.

Wat jij wil is de temperatuur als conditie en de tijd als trigger. Als je tussen 15.00 en 18.00 uur wil checken of er aan de condities is voldaan, kan je iets gebruiken als een time pattern trigger en dan iedere x minuten de automation laten triggeren tussen 15.00-18.00.

Nog wat eleganter is om de temperatuur ook op te nemen als condition en als extra trigger de tijd om 15.00 uur te nemen. Je automation zal dan 15.00 uur triggeren en kijken of de temperatuur meer dan 20 is. En als dat niet het geval is, dan triggert de automation later alsnog als de temperatuur stijgt naar 20 of meer (en wordt dan gecheckt of het tussen 15 en 18 uur is).

[ Voor 6% gewijzigd door Cadezo op 27-07-2025 14:43 ]

• TheFes
@pinda powerrr
Je moet inderdaad zoals @Cadezo aangeeft zowel de tijd als de temperatuur-vergelijking als trigger en condition opnemen. Dus twee triggers en twee conditions.

Dus ook niet alleen de tijd, dan krijg je hetzelfde probleem als de temperatuur pas na 15u hoger is

• Toinevb
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-11 19:12
Ik ben al uren bezig met het toevoegen van een Matter Thread deursensor aan Home Assistant, maar het wil helaas niet lukken. Ik heb de Home Assistant Connect ZBT1 als Thread-borderrouter geïnstalleerd. Voor Zigbee gebruik ik de Smlight SLZB07P. Matter en Thread-integratie is geïnstalleerd, alsmede de add-on Open Thread Border Router. Via de Companion-app selecteer ik 'Apparaten' en druk op de knop ' Apparaat toevoegen' en selecteer dan 'Matter-apparaat'. Ik scan de QR-code en start de integratie. Het apparaat wordt direct gevonden, maar het gaat mis bij het maken van de verbinding. Na enige tijd verschijnt telkens de melding 'Je apparaat heeft een Thread-borderrouter nodig'. De logging van de Matter server en de OTBR biedt geen aanknopingspunten, want de aanmeldpoging van de sensor wordt niet vermeld. Ik heb het HA-systeem al een paar keer opnieuw gestart en ook de Connect ZBT1 aangesloten op een andere usb-poort, maar dat verandert niets aan de foutmelding. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik zou niet weten wat. Wie kan me hierbij helpen?

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01
MXMan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:35:
@RedRayMann Zou je eens kunnen oplijsten welke modellen je precies gebruikt? Ik vind dit echt heel interessant.
Het duurde wat langer, excuus. Weinig tijd gehad.
Ik dacht dat ik 2 a 3 verschillende units had, ook van MOES, maar in Z2M staan ze als lonsonho modules.

Keuken, met puls schakelaar
https://zigbee.blakadder....-Zigbee-D02-TRIAC-LN.html

Eetkamer en Woonkamer, draaiknoppen
https://zigbee.blakadder.com/EcoDim_ECO-DIM.05.html

Toilet met puls schakelaar en automation
https://zigbee.blakadder....-Zigbee-D02-TRIAC-LN.html

Slaapkamer
https://zigbee.blakadder.com/Aqara_QBKG39LM.html
Voordeel van deze is, links is hardwired aan het plafond. Die doet het dus altijd, ook als HA uit staat.
Rechts is niet aangesloten, krijgt power via links. Functioneert in HA als knop voor de nachtkastjes. Dus niets fysiek aangesloten.

Entree
Een Tuya TS0012 model in Z2M maar dit komt totaal niet overeen met de modellen op de site.
Dacht dat dit ook een Lonsonho knop was.
Die kan alleen hardwired. Dus niet een knop alleen in HA zonder daadwerkelijk aangesloten te hebben.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toinevb Ik heb nog geen ervaring met Matter, maar ben je wel een Thread netwerk gestart?

• boozt77
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-10 08:37
Wasmachine en droger geven notificaties wanneer programma klaar is op basis van stroom verbruik
Heb je dit gedaan via een slimme plug? of op basis van het energieprofiel via de een P1 meter? Is dat laatste uberhaupt mogelijk.

grtz

iRacing Profiel

• Toinevb
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-11 19:12
Septillion schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:02:
@Toinevb Ik heb nog geen ervaring met Matter, maar ben je wel een Thread netwerk gestart?
Jazeker, ik heb een Thread netwerk op basis van de SkyConnect ZBT1.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-11 08:40
Danielson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:40:
We krijgen hier binnenkort onze eerste EV, nu wordt het natuurlijk tijd voor een HA wall panel! Ik moet nog verder met de inrichting, maar fysiek is hij af!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De front camera functioneert als motion sensor om het scherm in de schakelen en de voeding haal ik achter muur uit de kelderkast! :)

Erg blij met het resultaat!

[mbr]Mag geshowd => schopje[/]
Leuk met dat lijstje! Maar die thermostaat (?) ernaast staat wel enorm in contrast met het scherm. Die kan je vast wel verwijderen en iets integreren in HA, toch?

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:49
Danielson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:40:
We krijgen hier binnenkort onze eerste EV, nu wordt het natuurlijk tijd voor een HA wall panel! Ik moet nog verder met de inrichting, maar fysiek is hij af!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De front camera functioneert als motion sensor om het scherm in de schakelen en de voeding haal ik achter muur uit de kelderkast! :)

Erg blij met het resultaat!

[mbr]Mag geshowd => schopje[/]
De achtergrondafbeelding is wat druk en ik zou alles bij elkaar zetten. Links een camera, rechts een en daar tussen van alles en nog wat geplaatst. Ook de entiteiten rechtsonder zijn niet duidelijk genoemd qua omschrijving. Het zou voor mij wat onduidelijk ogen als je niet bekend bent met hetgeen je ziet. Maar elk begin is goed dus nu gewoon fine-tunen! Evt. Met Hacs en wat css.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

blatenja schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:03:
[...]

De achtergrondafbeelding is wat druk en ik zou alles bij elkaar zetten. Links een camera, rechts een en daar tussen van alles en nog wat geplaatst. Ook de entiteiten rechtsonder zijn niet duidelijk genoemd qua omschrijving. Het zou voor mij wat onduidelijk ogen als je niet bekend bent met hetgeen je ziet. Maar elk begin is goed dus nu gewoon fine-tunen! Evt. Met Hacs en wat css.
Oftewel: de kunst van less = more. 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 13:51
Iemand recent nog een backup terug gezet?

.tar file van 15GB naar een PI4 (usb SSD) clean install (want vorige SSD was stuk)

Hij is al ruim anderhalf uur bezig.... Pings doen het dus hij is up maar op poort 8123 lijkt niks (meer) te draaien. De observer zegt Supervisor: connected, Support: supported, Health: healthy

Op HDMI krijg ik geen output (maar was ook niet aangesloten met booten, PIs zijn daar nog wel eens kieskeurig in....

Ik weet nou niet of er iets fout gaat of dat hij nog bezig is. Misschien toch nog even geduld hebben?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

BiG-GuY

Mattie112 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:56:
Iemand recent nog een backup terug gezet?

.tar file van 15GB naar een PI4 (usb SSD) clean install (want vorige SSD was stuk)

Hij is al ruim anderhalf uur bezig.... Pings doen het dus hij is up maar op poort 8123 lijkt niks (meer) te draaien. De observer zegt Supervisor: connected, Support: supported, Health: healthy

Op HDMI krijg ik geen output (maar was ook niet aangesloten met booten, PIs zijn daar nog wel eens kieskeurig in....

Ik weet nou niet of er iets fout gaat of dat hij nog bezig is. Misschien toch nog even geduld hebben?
Ligt eraan waar die 15GB data in zit. Als het met name je database is, dan zal dit wel een hele tijd kunnen duren op een Pi4. Zeker als die backup encrypted is.

Mijn database was iets van 500MB toen ik nog een HA Yellow had met CM4 (dus Pi4). Dat duurde al 30min met herstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 28-07-2025 21:29 ]

Gallery V&A

• Mattie112
Tja geen idee waar het precies in zit natuurlijk haha, hij is wel encrypted (wat eigenlijk niet nodig is naar mijn locale netwerk storage)....

Als ik even in de tar file kijk zie ik 14gb influxdb, 950mb voor homessistant, verder allemaal kleinere files.

Ruim 2 uur inmiddels, naja toch maar even door laten gaan dan.....

Echt jammer dat er geen output of progress is!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mattie112 Je had eerst HA ook nog op poort 8123 draaien? En niet op een andere?

Want je zal niet de eerste zijn dit zit te wachten terwijl na het herstel de boel netjes up kwam op poort 80 of 443 ofzo :+ Omdat dat de poort was die ze eerst gebruikte.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 28-07-2025 21:43 ]

• Mattie112
Nee dat niet, reboot gedaan maar pi kwam niet meer terug.

Nieuwe image er op -> nog steeds geen beeld
HDMI safe -> nog steeds geen beeld
Andere microHDMI adapter -> beeld

Ga het nu opnieuw doen maar nu kan ik in elk geval 'top' open zetten om te zien of het 'iets' aan het doen is :)

• Mattie112
Wow dit is echt heel traag, dus rond 22:45 een nieuwe backup restore aan gezet, zojuist (om 03:10!!) komt de log regel voorbij:

"Restoring data and config for addon xxxx_influxdb" en dát is de grootste folder in de zip.

Goed, moet eens goed nadenken of ik dat wel wil backuppen zo op deze manier of misschien influx op andere machine draaien ofzo.

Ah well we zien morgen ochtend wel of hij hopelijk klaar is :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me sowieso altijd af waarom er allerlei software in home assistant wordt gedraaid. Hou dat zelf liever apart met docker of vm.

• Mattie112
Nou hij is klaar, lijkt er op dat influx niet heel lang duurde maar de log is wat lastig te lezen. Ah well :) Duurde dus zomaar 5 uur oef!
MikeyMan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 04:51:
Vraag me sowieso altijd af waarom er allerlei software in home assistant wordt gedraaid. Hou dat zelf liever apart met docker of vm.
Waarom? Ik heb een device, die is heel erg idle. Daar staat HassOS op, dus prima geschikt voor wat extra docker containers!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mattie112 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 06:37:
Nou hij is klaar, lijkt er op dat influx niet heel lang duurde maar de log is wat lastig te lezen. Ah well :) Duurde dus zomaar 5 uur oef!

[...]

Waarom? Ik heb een device, die is heel erg idle. Daar staat HassOS op, dus prima geschikt voor wat extra docker containers!
Ja en nu zitten die dockers in home assistant. Dat is nergens voor nodig, zoals je nu met het terugzetten van je backup merkt.

Al je docker containers worden daarmee afhankelijk van de HA install.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2025 07:18 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

MikeyMan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 04:51:
Draait al een hele tijd prima hier met HA OS Bare Metal met allemaal Add-Ons waar ook wat zwaardere tussen zitten. De NUC14 Essential met Intel N355 heeft alleen heel wat power extra dan een Pi4. En idle verbruik is nog steeds maar 6-7W wat die 95% van de tijd draait. Back-ups en restores duren maar paar minuten en de back-up zit nu rond de 1,3GB, waarvan 600MB HA zelf.

Heb ook Studio Code Server draaien direct in HA OS voor mn eigen Version Control en heb ook verschillende blueprints uitgebracht en op m'n GitHub gezet. Heel handig om dat direct op de host te kunnen doen waar je het ook voor maakt. Dat was ook iets wat niet heel lekker draaide op een CM4.

Gaat er vooral om dat je genoeg hardware performance kan hebben voor hetgeen wat je wilt draaien. Heb het verschillende keren op een NAS geprobeerd van verschillende soorten merken, maar het gemak van HA OS en hoe licht het OS is geeft veel voordelen.

Met een NAS erbij zit je al snel op 30-60W idle gebruik erbij die constant aan staan en meestal juist trager zijn dan wat ik nu heb, terwijl ze meer stroom nodig hebben...

Ook heb je dan weer een extra systeem te managen. Dat doe ik al genoeg voor mn werk, dus voor thuis is het fijn om te beperken hoeveel tijd ik moet stoppen in het bijhouden van het systeem zelf.

HA OS is heel makkelijk met Back-ups en Restores en heel simpel tussen verschillende Hosts te verplaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 29-07-2025 07:52 ]

Gallery V&A

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BiG-GuY je bent daarmee wel erg veel afhankelijkheden aan het stapelen. Geen fan van. Alles wat je binnen haos draait, is afhankelijk van de (kwaliteit van) de HA releases. Als ze iets slopen valt alles om.

Ook op die nuc kun je haos is een vm draaien en gescheiden houden van de rest. Docker kan er dan naast.

Een nas dient natuurlijk primair een ander doel.

• BiG-GuY

BiG-GuY

MikeyMan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:53:
@BiG-GuY je bent daarmee wel erg veel afhankelijkheden aan het stapelen. Alles wat je binnen haos draait, is afhankelijk van de (kwaliteit van) de HA releases. Als ze iets slopen valt alles om.

Ook op die nuc kun je haos is een vm draaien en gescheiden houden van de rest. Docker kan er dan naast.

Een nas dient natuurlijk primair een ander doel.
Tuurlijk kan het, maar dat wil ik juist niet. Je verliest de zuinigheid. Proxmox gaat niet zo efficiënt om met de resources. En je brengt een extra laag complexiteit mee waar van alles fout kan gaan. Dus dan ben je ook aan het stapelen, maar via een andere weg ;) .

Heb een tijdje TrueNAS gedraaid met die gedachte en Unraid en vond beiden niet echt fijn werken en veel complexer dan HA OS. Uiteindelijk maar tijdje kale Ubuntu Server gedraaid met VM en Docker containers, maar was nog steeds meer tijd kwijt aan het bijhouden dan je met puur HA OS hebt.

Heb in de jaren HA OS maar 1-2x gehad dat het OS zelf een fout had met een update. En dan was het simpelweg rebooten en andere boot slot gebruiken. En als het niet te redden is, simpelweg opnieuw flashen met een werkende versie en je laatste automatische backup terugzetten.

Ook kan ik de iGPU nu gebruiken in verschillende systemen tegelijk, iets wat met een VM niet kan.

Gallery V&A

• Mattie112
MikeyMan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:15:
[...]

Ja en nu zitten die dockers in home assistant. Dat is nergens voor nodig, zoals je nu met het terugzetten van je backup merkt.

Al je docker containers worden daarmee afhankelijk van de HA install.
Niet al mijn containers zitten in HomeAssistant, daarom draai ik er nog Unraid achter. Alleen InfluxDB voor alle data uit homeassistant. Niet heel gek toch? In elk geval zo deel ik het op.

En het blijkt dus dat de 15GB restore van Influx nog geen half uur was en de 900MB van HomeAssistant zelf 4uur en 30minuten. Dus ook daar zie ik het verband niet :)

Hey maar ieder zijn mening, ik ben het alleen niet eens met "doe dit niet want het is slecht/onhandig".

(en: de SSD was stuk dus het was ook niet de schuld van die extra containers dat het stuk ging)

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 29-07-2025 08:47 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Mattie112
Vraag me dan wel af waarom je HA zelf nog 900MB groot is als je InfluxDB als database gebruikt? Traagheid zit vooral in het decrypten van veel kleine bestanden waarschijnlijk.

Mijn Home Assistant database zit nu uncompressed op 1.3GB, maar in de backup neemt die maar 600MB in dus en dat is het grootst deel van HA zelf van wat er in de backup zit.

Gallery V&A

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01
boozt77 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Heb je dit gedaan via een slimme plug? of op basis van het energieprofiel via de een P1 meter? Is dat laatste uberhaupt mogelijk.

grtz
Ik heb een plug op mijn droger, wasmachine en vaatwasser.
En dan heb ik deze blueprint. Wel je waarden goed opzoeken en instellen.

https://community.home-as...g-machine-finishes/254841

• Mattie112
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:56:
@Mattie112
Vraag me dan wel af waarom je HA zelf nog 900MB groot is als je InfluxDB als database gebruikt? Traagheid zit vooral in het decrypten van veel kleine bestanden waarschijnlijk.

Mijn Home Assistant database zit nu uncompressed op 1.3GB, maar in de backup neemt die maar 600MB in dus en dat is het grootst deel van HA zelf van wat er in de backup zit.
Geen idee, nu alles weer actief is kan ik wel een keer kijken of ik kan zien waar het hem in zit.

• RobertMe
  • Nu online
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:56:
@Mattie112
Omdat het gebruik van InfluxDB geen enkel gevolg heeft voor HA? HA schrijft de data naar Influx, en that's it (tenzij je zelf sensoren schrijft om data uit Influx te halen). Influx is dus geen vervanging van de ingebouwde database van HA. Die gebruikt SQLite, en optioneel kun je MySQL / MariaDB of Postgresql gebruiken. Dus geen Influx

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Omdat het gebruik van InfluxDB geen enkel gevolg heeft voor HA? HA schrijft de data naar Influx, en that's it (tenzij je zelf sensoren schrijft om data uit Influx te halen). Influx is dus geen vervanging van de ingebouwde database van HA. Die gebruikt SQLite, en optioneel kun je MySQL / MariaDB of Postgresql gebruiken. Dus geen Influx
Oh, dacht dat InfluxDB de interne database verving. Als dat niet het geval is, dan is het logisch dat de HA .db zelf nog steeds aardig wat opslag kan innemen ja.

Gallery V&A

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:27
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:47:
[...]

Draait al een hele tijd prima hier met HA OS Bare Metal met allemaal Add-Ons waar ook wat zwaardere tussen zitten. De NUC14 Essential met Intel N355 heeft alleen heel wat power extra dan een Pi4. En idle verbruik is nog steeds maar 6-7W wat die 95% van de tijd draait. Back-ups en restores duren maar paar minuten en de back-up zit nu rond de 1,3GB, waarvan 600MB HA zelf.

HA OS is heel makkelijk met Back-ups en Restores en heel simpel tussen verschillende Hosts te verplaatsen.
Akkoord om HA OS te gebruiken in combinatie met add-ons die echt iets met Home Assistant te maken hebben. Ik deed dit vroeger ook zo op een Raspberry Pi, tot ik add-ons begon te installeren en gebruiken die eigenlijk niets met home automation of systeembeheer te maken, zoals Immich.

Daardoor werden mijn backups honderden gigabytes groot en was er geen efficiënte manier om ze te beheren. Ondertussen ben ik overgestapt op Proxmox met VM's en LXC's, en draai ik alle software zoals het recommended is, én met een heldere en werkbare backupstrategie. Zoals velen hier al aangeven: je bent altijd afhankelijk van de maintainer. Ook als er iets niet meer werkt, veel succes om support te krijgen met een installatie die niet echt gesupport is.

Dat bespaart tijd zolang het goed onderhouden wordt, maar soms worden er shortcuts genomen om iets toch als add-on werkend te krijgen in HA. Als de maintainer ermee stopt, valt het systeem uit elkaar. Alles heeft dus z’n voor- en nadelen.

Proxmox installeren op een PC en een HA OS VM instellen is een kwestie van een half uur werk. Na de installatie van proxmox kan je HA OS werkend hebben in een paar minuten met behulp van volgende script:

https://community-scripts...xmoxVE/scripts?id=haos-vm

Daarna is het gewoon een kwestie van je HA backup te uploaden en je kan terug verder.

[ Voor 13% gewijzigd door MXMan op 29-07-2025 10:03 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-11 10:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb hier sinds kort een Seeedstudio 7,5" e-paper schermpje, waarop ik esphome heb geflasht. Met een docker containertje serveer ik een screenshot van een HA dashboard, en dit wordt dan op regelmatige basis geüpdatet op het schermpje. Werkt prima.

Maar waar ik nogal tegenaan loop: niks is natuurlijk geoptimaliseerd om op een low-res scherm in single color getoond te worden. Nu ben ik met card-mod, wat css geknutsel en een pixel-optimized font al wel ver gekomen, maar toch vind ik het nog niet mooi ogen.

Weet er iemand of er een zwart-wit of epaper-optimized thema bestaat, of dat ik zelf verder aan de slag moet? Ik heb al veel gezocht natuurlijk, maar nog niet echt iets gevonden. Ofwel moet ik TRMNL eens een kans geven (of zelf in esphome data tonen, maar dat is wat arbeidsintensiever).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1GjbNdPLWYm1Wi61MHbTfPUyCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pctpAM1zqRrveuuvfEqMBBVr.jpg?f=fotoalbum_large

Android developer & dürüm-liefhebber

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:54
Hier iemand die ook de buienradar integratie gebruikt? Ik krijg sinds gisteren (update naar 2025.7.4?) geen updates meer met de volgende foutmelding:

Logger: buienradar.buienradar_json
Source: components/buienradar/util.py:150
No weatherstation selected; aborting...

Ik heb al een reboot en restart van mijn HA Green geprobeerd, de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, de locatie een keer veranderd, allemaal zonder succes. Via google vind ik wel een melding van 1,5 jaar terug dat de json feed van buienradar niet goed zou zijn. De vraag is dus of het aan mij ligt of aan de integratie/buienradar?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:15
Meer mensen last van dat de buienradar integratie niet meer goed werkt, krijg geen data door sinds gisteren

System | Racing is in my Blood

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:22
Barfman schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:28:
Meer mensen last van dat de buienradar integratie niet meer goed werkt, krijg geen data door sinds gisteren
Heb je het bericht boven je reactie gelezen? O-)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@michaelvo heb hier buienradar probleemloos draaien. Eerlijk gezegd nooit enige error.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:54
Thanks, ben dus iig niet de enige. Zie nu ook dat er een issue is aangemaakt. Even afwachten dus @Barfman

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:15
Witlof schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Heb je het bericht boven je reactie gelezen? O-)
Stom stom , niet echt opgelet 8)7

Ik heb trouwens weer data, denk dat het probleem bij buienradar lag, want heb niets veranderd en nu werkt het weer.

System | Racing is in my Blood

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 14:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Bij mij doet de Buienradar integratie het inmiddels wel weer

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38

CWH

Is het mogelijk en zo ja hoe om een lijst van alle gebruikte nutsmeters in HA te genereren? Dus niet via entiteiten, want ik wil het kunnen copy/paste in Excel.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik kreeg de melding van homewizard dat hij mijn database van afgelopen jaar wil verwijderen (geen abonnement). Ik heb nog niet met HA gekeken hoe ik de dagelijkse waardes kan opslaan. Is daar ergens nog een handleiding / tip voor hoe dit het beste aan te vliegen?

• TheFes
CWH schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:58:
Is het mogelijk en zo ja hoe om een lijst van alle gebruikte nutsmeters in HA te genereren? Dus niet via entiteiten, want ik wil het kunnen copy/paste in Excel.
Ik snap niet wat je nu precies wil genereren. Je kunt in ieder geval vanuit history een export naar csv doen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ferra is het voor jouw doel niet voldoende om je spullen van HW toe te voegen aan het Energy dashboard? Dan kun je voortaan eenvoudig naar een specifieke dag bladeren om de statistieken te bekijken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:50
Mavamaarten schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:02:
Ik heb hier sinds kort een Seeedstudio 7,5" e-paper schermpje, waarop ik esphome heb geflasht. Met een docker containertje serveer ik een screenshot van een HA dashboard, en dit wordt dan op regelmatige basis geüpdatet op het schermpje. Werkt prima.

Maar waar ik nogal tegenaan loop: niks is natuurlijk geoptimaliseerd om op een low-res scherm in single color getoond te worden. Nu ben ik met card-mod, wat css geknutsel en een pixel-optimized font al wel ver gekomen, maar toch vind ik het nog niet mooi ogen.

Weet er iemand of er een zwart-wit of epaper-optimized thema bestaat, of dat ik zelf verder aan de slag moet? Ik heb al veel gezocht natuurlijk, maar nog niet echt iets gevonden. Ofwel moet ik TRMNL eens een kans geven (of zelf in esphome data tonen, maar dat is wat arbeidsintensiever).

[Afbeelding]
Dit schermpje ook al thuisliggen, maar besteld voor mijn verjaardag dus moet nog even wachten voor ik hem krijg :+

Kan je nu dus nog niet helpen, maar in deze wiki staan toch wat voorbeelden over hoe je een dedicated dashboard maakt voor het scherm?
https://wiki.seeedstudio....nch_epaper_panel_esphome/

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 10:01
Ik heb sinds kort 2 Somfy IO rolluiken geintegreerd in HA via de (ge-emuleerde) HomeKit Controller.

Ik kan de rolluiken nu (via local API) aansturen in HA. Ik lees ook hier en daar over de Overkiz integratie.

Mij is alleen niet duidelijk wat deze integratie toevoegt?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

• BiG-GuY

BiG-GuY

Beefhead schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:11:
Ik heb sinds kort 2 Somfy IO rolluiken geintegreerd in HA via de (ge-emuleerde) HomeKit Controller.

Ik kan de rolluiken nu (via local API) aansturen in HA. Ik lees ook hier en daar over de Overkiz integratie.

Mij is alleen niet duidelijk wat deze integratie toevoegt?
De Overkiz integratie geeft meer data en controle tegenover de HomeKit integratie.
Nu heb je al IO dus de status van de motors komt al mee, maar als je nog RTS zou hebben, worden die motors sowieso niet doorgegeven door de HomeKit integratie.

Een belangrijk verschil in de besturing, bij de HomeKit integratie heb je enkel de knoppen 'openen/sluiten' maar geen 'stop' of 'my' . Met de Overkiz integratie heb je wel al deze opties voor de besturing.

Ook kan je bij accu gedreven apparaten met de Overkiz integratie ook de accu status zien en de signaalsterkte per motor.

Heb een hele tijd de HomeKit integratie gebruikt, maar sinds OverKiz volledig ondersteuning heeft voor de Local API daarop overgestapt.

Gallery V&A

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-11 10:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

stijn1309 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Kan je nu dus nog niet helpen, maar in deze wiki staan toch wat voorbeelden over hoe je een dedicated dashboard maakt voor het scherm?
https://wiki.seeedstudio....nch_epaper_panel_esphome/
Klopt. Maar ook daar zie je dat het allemaal wat pixelig oogt. Logisch, en misschien zijn mijn verwachtingen te hoog. Maar ik vind het nog niet zo mooi.

Er zijn 2 opties:
- Ofwel schrijf je in "het land van esphome" op een redelijk low-level manier wat je op het scherm wil tekenen. Redelijk manueel dus allemaal. Veel werk, maar wel pixel-accuraat.
- Ofwel neem je een screenshot van een dashboard.

Ik koos momenteel voor optie 2, maar wil dus eigenlijk een dashboard er zo doen uitzien dat het al volledig zwart/wit is, niet aan anti-aliasing en font smoothing doet enzo, zodat het mooi rendert naar een 800x480 single-color PNG.

Dat laatste is mijn uitdaging, en ik hoopte dat er iemand misschien al iets gelijkaardig had ondernomen hier. Als het niet kan dan moet ik eens wat meer tijd stoppen om vanalles zelf op het scherm te tekenen. Maar een dashboard bij elkaar klikken is natuurlijk veel simpeler.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Ferra
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:41:
@Ferra is het voor jouw doel niet voldoende om je spullen van HW toe te voegen aan het Energy dashboard? Dan kun je voortaan eenvoudig naar een specifieke dag bladeren om de statistieken te bekijken.
Heb daar nog niet naar gekeken. Maar heb de integratie wel. Betekent dat dat hij automatisch dagstanden bijhoudt?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ferra Ja :) Klik het eens aan, het is geen rocket science :)

Het is overigens geen integratie, alleen een dashboard.

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 30-07-2025 13:36 ]

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:45

WoutF

Hoofdredacteur
Mavamaarten schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Klopt. Maar ook daar zie je dat het allemaal wat pixelig oogt. Logisch, en misschien zijn mijn verwachtingen te hoog. Maar ik vind het nog niet zo mooi.

Er zijn 2 opties:
- Ofwel schrijf je in "het land van esphome" op een redelijk low-level manier wat je op het scherm wil tekenen. Redelijk manueel dus allemaal. Veel werk, maar wel pixel-accuraat.
- Ofwel neem je een screenshot van een dashboard.

Ik koos momenteel voor optie 2, maar wil dus eigenlijk een dashboard er zo doen uitzien dat het al volledig zwart/wit is, niet aan anti-aliasing en font smoothing doet enzo, zodat het mooi rendert naar een 800x480 single-color PNG.

Dat laatste is mijn uitdaging, en ik hoopte dat er iemand misschien al iets gelijkaardig had ondernomen hier. Als het niet kan dan moet ik eens wat meer tijd stoppen om vanalles zelf op het scherm te tekenen. Maar een dashboard bij elkaar klikken is natuurlijk veel simpeler.
Heb helaas ook het antwoord niet voor je, maar loop tegen hetzelfde probleem aan. Heb al flink zitten zoeken, maar tot nu toe nog geen passende oplossing gevonden. Mocht je iets vinden, dan houd ik mij aanbevolen :)

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21
Ik verreken mijn laadkosten met mijn werkgever. Met een vast contract was dat eenvoudig, maar over een paar weken stap ik over op een dynamisch contract. Dan wil ik de kosten gaan baseren op de CBS-data "Gemiddelde energietarieven voor consumenten", zoals hier op Tweakers wel vaker besproken is.

Nadeel is dat dit tarief maandelijks aangepast moet worden en dat de publicatie niet altijd op hetzelfde moment plaatsvindt. Daarom haal ik de data automatisch op vanuit de CBS API in Home Assistant. Zodra het nieuwe tarief beschikbaar is, krijg ik een notificatie met het nieuwe bedrag en een herinnering om mijn laadtarief aan te passen.

Misschien heeft iemand anders hier ook wat aan. Dit is mijn sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: rest
    resource: https://opendata.cbs.nl/ODataApi/OData/85592NED/TypedDataSet
    name: CBS Electricity Price
      {% set all = value_json.value %}
      {% set latest = all | sort(attribute='ID') | last %}
      {% set levering = latest.VariabelLeveringstariefContractprijs_9 | float(0) %}
      {% set energiebelasting = latest.Energiebelasting_12 | float(0) %}
      {{ ((levering + energiebelasting) * 1.21) | round(3) }}
    scan_interval: 43200 # Update every 12 hours
    json_attributes_path: "$.value"

• TheFes
wouter.N schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:31:
Ik verreken mijn laadkosten met mijn werkgever. Met een vast contract was dat eenvoudig, maar over een paar weken stap ik over op een dynamisch contract. Dan wil ik de kosten gaan baseren op de CBS-data "Gemiddelde energietarieven voor consumenten", zoals hier op Tweakers wel vaker besproken is.

Nadeel is dat dit tarief maandelijks aangepast moet worden en dat de publicatie niet altijd op hetzelfde moment plaatsvindt. Daarom haal ik de data automatisch op vanuit de CBS API in Home Assistant. Zodra het nieuwe tarief beschikbaar is, krijg ik een notificatie met het nieuwe bedrag en een herinnering om mijn laadtarief aan te passen.

Misschien heeft iemand anders hier ook wat aan. Dit is mijn sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: rest
    resource: https://opendata.cbs.nl/ODataApi/OData/85592NED/TypedDataSet
    name: CBS Electricity Price
      {% set all = value_json.value %}
      {% set latest = all | sort(attribute='ID') | last %}
      {% set levering = latest.VariabelLeveringstariefContractprijs_9 | float(0) %}
      {% set energiebelasting = latest.Energiebelasting_12 | float(0) %}
      {{ ((levering + energiebelasting) * 1.21) | round(3) }}
    scan_interval: 43200 # Update every 12 hours
    json_attributes_path: "$.value"
Als je prijzen maandelijks wijzigen klinkt dar meer als een variabel contract ipv een dynamisch contract

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21
TheFes schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Als je prijzen maandelijks wijzigen klinkt dar meer als een variabel contract ipv een dynamisch contract
Mijn energietarieven wisselen straks elk uur, maar ik kan dit natuurlijk niet elk uur bij mijn werkgever doorgeven. Daarom is het volgens de Belastingdienst toegestaan om de gemiddelde energiekosten van de afgelopen maand te gebruiken, zoals gepubliceerd in de CBS-dataset.

• TheFes
Beta release notes met een eervolle vermelding voor onze @Hmmbob

Er missen in de release notes nog een hoop wijzigingen voor de template integration. Alle template entities op weather na zijn nu via de GUI aan te maken, én availability is als advanced option toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFIuzjiDES2s5Dz9Xy_8_L5-H1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bbmDGvinyyon1FLk1O7kYmDf.png?f=fotoalbum_large

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38

CWH

TheFes schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Ik snap niet wat je nu precies wil genereren. Je kunt in ieder geval vanuit history een export naar csv doen.
Ik heb nu utility_meters verspreid staan over verschillende yaml-bestanden en wil een eigen utility_meter.yaml gaan aanmaken. Met een overzicht van welke ik heb en waar ze nu staan dacht ik meer controle te kunnen hebben.

• GeeMoney
  • Nu online
@TheFes en wat kan ik daar nu precies mee dan? Zelf handmatig een sensor definiëren ? Die moet toch ergens aan “vast” hangen ook? Of ik snap het even niet.

Of kan ik daarmee dus nu via de GUI onderstaande code opvoeren?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sensor:
    sensors:               
      fairland_wpu_mode:
        friendly_name: "Zwembad WPU Mode"
        unique_id: "Zwembad WPU Mode"
          {% if states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "0" %}
          Normal
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "1" %}
          Silence                                            
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "2" %}
          Super Silence         
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "3" %}
          Turbo                                         
          {% endif %}

[ Voor 70% gewijzigd door GeeMoney op 31-07-2025 10:26 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Het laatste :)

En wat jij toont (template sensor zonder availability) kan nu al. Maar eindelijk komt availability ook naar de UI en er komen template entities voor meer domeinen beschikbaar in de UI.

Overigens over je template:
- Direct het states object gebruiken is niet aan te raden. Krijg je hele rare errors van tijdens starten bijvoorbeeld. Beter om dat te vervangen door states('sensor.fairland_zwembad_wpu_mode')
- En dat is legacy format dus ook niet meer aan te raden.

• Ferra
  • Niet online
Heeft iemand LLM Vision al geïmplementeerd? En kan je dan o.b.v. de uitkomsten van de beeldanalyse ook een actie creëren? Dus bijv. als het een bekend persoon is dan doe niks is het een pakketbezorger dan verstuur bericht. Ik zie nu alleen maar prompts die beschrijvingen geven van de analyse, maar ik zou er ook graag acties op willen triggeren.

• GeeMoney
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:39:
@GeeMoney Het laatste :)

En wat jij toont (template sensor zonder availability) kan nu al. Maar eindelijk komt availability ook naar de UI en er komen template entities voor meer domeinen beschikbaar in de UI.

Overigens over je template:
- Direct het states object gebruiken is niet aan te raden. Krijg je hele rare errors van tijdens starten bijvoorbeeld. Beter om dat te vervangen door states('sensor.fairland_zwembad_wpu_mode')
- En dat is legacy format dus ook niet meer aan te raden.
Dus eerst een availability opvoeren en daarna de states afvangen en dan ook in het nieuwe formaat wat je suggereert?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Availability zou inderdaad een logische zijn hier ja.

En zou ik er ook een else bij maken die 'unknown' als state heeft.

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:57

Erik80

Sinds 1980

Ferra schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:45:
Heeft iemand LLM Vision al geïmplementeerd? En kan je dan o.b.v. de uitkomsten van de beeldanalyse ook een actie creëren? Dus bijv. als het een bekend persoon is dan doe niks is het een pakketbezorger dan verstuur bericht. Ik zie nu alleen maar prompts die beschrijvingen geven van de analyse, maar ik zou er ook graag acties op willen triggeren.
Ik heb dat opgelost door de gegenereerde tekst in een input_text weg te schrijven. Ik laat de foto scannen en als er niks te zien is (dus geen postbode, Picnic oid) dan moet ie "False" wegschrijven. Daarmee kun je dus weer vervolgacties definieren in je automations (indien != "False", stuur een bericht). Je kunt verder dus ook die tekst filteren op specifieke tekst voor specifieke acties.

• TheFes
GeeMoney schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:18:
@TheFes en wat kan ik daar nu precies mee dan? Zelf handmatig een sensor definiëren ? Die moet toch ergens aan “vast” hangen ook? Of ik snap het even niet.

Of kan ik daarmee dus nu via de GUI onderstaande code opvoeren?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sensor:
    sensors:               
      fairland_wpu_mode:
        friendly_name: "Zwembad WPU Mode"
        unique_id: "Zwembad WPU Mode"
          {% if states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "0" %}
          Normal
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "1" %}
          Silence                                            
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "2" %}
          Super Silence         
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "3" %}
          Turbo                                         
          {% endif %}
Vanaf 2025.8 kun je het zo in de GUI doen. Overigens vang je met het state template wat ik nu heb ook al onverwachte of unavailable states van de bronsensor af

code:
1
2
{% set state_list = [ 'Normal', 'Silence', 'Super Silence', 'Turbo', 'Unknown' ] %}
{{ state_list[states('sensor.fairland_zwembad_wpu_mode') | int(4)] }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf9i5m1KTKBtgMynYo9YAFmxgwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OZvEY0UBysgcuARGTdhIngDv.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Behandelt HA 'unknown' en 'Unknown' hetzelfde?

En dit hele knippen en plakken van plaatjes bracht mij dus op de wens voor een yaml mode in de UI editor. Ook al wordt het op de achtergrond niet als yaml opgeslagen, het zou naar mijn idee niet te moeilijk moeten zijn die weer als yaml te renderen of parsen. Dat zou delen van templates echt een stuk makkelijker maken.

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-11 14:03
Ik wil graag mijn Roomba I7+ koppelen aan HA met deze Github-repo: https://github.com/NickWaterton/Roomba980-Python. Ik kan me op zich best redden met HA, Proxmox en Python, maar loop vast bij stap 1 van de Install: waar voer ik die Python-commando's uit? In de terminal bij HA? In een Docker in Proxmox? Lokaal op mijn laptop?

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:42:
@TheFes Behandelt HA 'unknown' en 'Unknown' hetzelfde?

En dit hele knippen en plakken van plaatjes bracht mij dus op de wens voor een yaml mode in de UI editor. Ook al wordt het op de achtergrond niet als yaml opgeslagen, het zou naar mijn idee niet te moeilijk moeten zijn die weer als yaml te renderen of parsen. Dat zou delen van templates echt een stuk makkelijker maken.
Unknown en unknown zijn wel twee verschillende dingen. Het zou zelfs kunnen zijn dat unknown anders behandeld wordt als het uit en state template komt, dan wanneer het uit de integratie zelf komt, maar dat weet ik niet zeker.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:06
Ronker32 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:09:
Ik wil graag mijn Roomba I7+ koppelen aan HA met deze Github-repo: https://github.com/NickWaterton/Roomba980-Python. Ik kan me op zich best redden met HA, Proxmox en Python, maar loop vast bij stap 1 van de Install: waar voer ik die Python-commando's uit? In de terminal bij HA? In een Docker in Proxmox? Lokaal op mijn laptop?
Is er een reden dat je specifiek hier mee aan de slag gaat, waar al jaren geen ontwikkeling meer op zit, en niet de standaard integration wilt gebruiken https://www.home-assistant.io/integrations/roomba/?

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-11 14:03
new_guy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Is er een reden dat je specifiek hier mee aan de slag gaat, waar al jaren geen ontwikkeling meer op zit, en niet de standaard integration wilt gebruiken https://www.home-assistant.io/integrations/roomba/?
Goed punt, via de officiële integratie kan ik de robot (voor zover ik weet) niet aansturen. Ik wil graag via HA mijn robot opdracht geven om bijv. een rondje in de keuken te maken.

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
TheFes schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:06:
Beta release notes met een eervolle vermelding voor onze @Hmmbob

Er missen in de release notes nog een hoop wijzigingen voor de template integration. Alle template entities op weather na zijn nu via de GUI aan te maken, én availability is als advanced option toegevoegd.

[Afbeelding]
Nice! Trigger-based template sensors in de UI when? :P
UI of yaml vind ik nog niet eens zo'n ding, maar de helpers uit de UI kun je aan een device koppelen en dat is wel een gamechanger qua organisatie.

Zelfde heb ik met REST sensors. Allemaal kluitjes entiteiten die ik graag zou bundelen onder een device. Een beetje zoals dat met MQTT entiteiten wel kan. Functioneel niet heel boeiend, maar wel ordentelijk.

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 10:22
Momenteel draai ik mijn HA als een VM in Virtualbox op een W10 laptop. In oktober krijg ik de sleutel van mijn woning (scheiding is a bitch) en wil ik de hardware gaan aanpassen naar een HP T640 Thin client. Kan mijn huidige Sonoff ZBDongle-E gebruikt worden op de T640?

• Ferra
  • Niet online
Erik80 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb dat opgelost door de gegenereerde tekst in een input_text weg te schrijven. Ik laat de foto scannen en als er niks te zien is (dus geen postbode, Picnic oid) dan moet ie "False" wegschrijven. Daarmee kun je dus weer vervolgacties definieren in je automations (indien != "False", stuur een bericht). Je kunt verder dus ook die tekst filteren op specifieke tekst voor specifieke acties.
Heb je voorbeeldcode die je kan delen?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:09
Mensen die issues hebben met de Hyundai / Kia Connect integratie? Ik heb sinds ~2 dagen dat ik geen data meer doorkrijg, heb nog wel met de auto gereden.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-11 12:25
Ronker32 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:09:
Oh, dit moet ik binnenkort ook weer eens doen. Volgens mij maakt het niet uit vanuit welke Linux-omgeving je het uitvoert, zolang deze maar met de stofzuiger kan communiceren. Het gaat erom dat je de waardes van de area's terugkrijgt. Deze kun je dan weer omzetten naar commando's in Homeassistant. Ik dacht dat ik zelf één van mijn Raspberry Pi's toentertijd had gebruikt om dit te ondervangen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Ik krijg (over)morgen een P1 en watermeter van Homewizard binnen. Zoals al eens eerder (hier) gelezen, kun je deze integreren in HA. Op de website van HA zag ik een demo met mooi energie dashboard. Hierdoor wil ik me nu weer verdiepen in HA.

Waar ik nog niet helemaal over uit ben:
1. Je kunt een cloud abo afsluiten voor 7,50 euro p/m of 75 euro p/j. Behalve het gemak dat HA vanaf buiten bereikbaar is (zonder VPN of andere zaken te hoeven inregelen), is er dan nog iets anders wat dit abo toevoegt?
2. Hebben jullie ervaring met HA Voice Preview? Het lijkt me wel mooi om mijn HomePod Mini’s te vervangen door een dergelijk apparaat. Vnl. omdat Nabu Casa privacy hoog in het vaandel heeft. Mijn HomePod Mini’s gebruik ik alleen om mijn verlichting aan/uit te zetten. Voor slimme vragen is Siri te dom.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@meesje Off side backups, makkelijk met Google/Alexa kunnen koppelen en support voor het project.

Tweede staat nog op mijn wensenlijstje.

• TheFes
meesje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:19:
Ik krijg (over)morgen een P1 en watermeter van Homewizard binnen. Zoals al eens eerder (hier) gelezen, kun je deze integreren in HA. Op de website van HA zag ik een demo met mooi energie dashboard. Hierdoor wil ik me nu weer verdiepen in HA.

Waar ik nog niet helemaal over uit ben:
1. Je kunt een cloud abo afsluiten voor 7,50 euro p/m of 75 euro p/j. Behalve het gemak dat HA vanaf buiten bereikbaar is (zonder VPN of andere zaken te hoeven inregelen), is er dan nog iets anders wat dit abo toevoegt?
2. Hebben jullie ervaring met HA Voice Preview? Het lijkt me wel mooi om mijn HomePod Mini’s te vervangen door een dergelijk apparaat. Vnl. omdat Nabu Casa privacy hoog in het vaandel heeft. Mijn HomePod Mini’s gebruik ik alleen om mijn verlichting aan/uit te zetten. Voor slimme vragen is Siri te dom.
1. Buiten remote access en de cloud backup dit @Septillion al noemt biedt het ook toegang tot een cloud SST (Speech to Text) en TTS (Text to Speech) service. Bovendien steun je er de ontwikkeling van Home Assistant mee, aangezien alle personeelsleden van Nabu Casa en de Open Home Foundation er (deels) door betaald worden.

2. Ik heb als Language Leader voor Assist een maandje voor de eigenlijke release al 5 VPE's opgestuurd gekregen. Het duurde niet lang voordat ze mijn Google Nest devices vervangen hadden. Inmiddels gebruik ik ze in combinatie met een LLM.
Maar àl

• meesje
Dank voor de reacties!

Het liefst zou ik ook afscheid willen nemen van de Hue bridge en in plaats daarvan gebruik maken van een Zigbee stick. Kun je in HA hetzelfde gedrag realiseren m.b.t. de Hue sensoren? Op dit moment heb ik via de Hue app ingeregeld dat lampen aangaan bij beweging en indien beweging geconstateerd blijft de lampen aan blijven. En wanneer geen beweging na zeg 2 minuten dan dimmen en daarna volledig uit.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Waarom zou je dat willen? Hue draait bij mij uiterst stabiel, terwijl Home Assistant er zo nu en dan nog wel eens uit ligt vanwege updates/herstart van m'n Proxmox server.

De Hue bridge integreert ook prima in Home Assistant als je bijv. de sensoren wil uitlezen of lampen wil bedienen.

Slimme verlichting is bij mij altijd een vereiste geweest dat het ook zonder werkende Home Assistant moet kunnen functioneren, ik wil dat echt losstaand hebben.

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:57

Erik80

Sinds 1980

Ferra schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Heb je voorbeeldcode die je kan delen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
      - action: llmvision.image_analyzer
        data:
          provider: 01K0Y10TJAN
          image_file: www/deurbel/foto/deurbel_motion.jpg
          use_memory: true
            "Dit is een foto van mijn voordeur camera. Analyseer de foto zorgvuldig.

Beschrijf geen vaste objecten, voertuigen of gebouwen
            Als je GEEN persoon of dier ziet in de foto, antwoord dan alleen met: False

Als je WEL een persoon of dier ziet, beschrijf dan kort:
            - Bij een bezorger: welk bedrijf (PostNL=oranje, DHL=geel, Picnic=rood met tassen)
            - Bij een bezoeker: vermeld kort wat of wie je ziet.
            - Bij een dier: welk dier

Wees zeker van je analyse voordat je antwoordt. Het bericht moet kort zijn voor een telefoonnotificatie."
          include_filename: true
          max_tokens: 100
        response_variable: doorbell_ai_description
      - action: input_text.set_value
        data:
          value: >-
            {{doorbell_ai_description.response_text}}

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:24
ThinkPad schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:49:
Waarom zou je dat willen? Hue draait bij mij uiterst stabiel, terwijl Home Assistant er zo nu en dan nog wel eens uit ligt vanwege updates/herstart van m'n Proxmox server.

De Hue bridge integreert ook prima in Home Assistant als je bijv. de sensoren wil uitlezen of lampen wil bedienen.

Slimme verlichting is bij mij altijd een vereiste geweest dat het ook zonder werkende Home Assistant moet kunnen functioneren, ik wil dat echt losstaand hebben.
Beetje afhankelijk van hoe je t inricht, hoeft je HA instantie maar weinig downtime te hebben? Ik update 1x per maand en dan ligt HA eruit voor een minuut? Eens in de zoveel tijd een os update die iets meer tijd vraagt.

Je draait voor hue weer een extra apparaat dat ruimte en stroom gebruikt. Afstandsbedieningen zijn bij mij direct gelinkt aan de lamp dus werkt ook als HA down is.

• BiG-GuY

BiG-GuY

meesje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:45:
Dank voor de reacties!

Het liefst zou ik ook afscheid willen nemen van de Hue bridge en in plaats daarvan gebruik maken van een Zigbee stick. Kun je in HA hetzelfde gedrag realiseren m.b.t. de Hue sensoren? Op dit moment heb ik via de Hue app ingeregeld dat lampen aangaan bij beweging en indien beweging geconstateerd blijft de lampen aan blijven. En wanneer geen beweging na zeg 2 minuten dan dimmen en daarna volledig uit.
Alles is mogelijk, het kost wel meer werk om het voor elkaar te krijgen. Home Assistant kan heel veel en veel meer dan Hue uit zichzelf kan, maar is niet zo simpel in setup.

Ben zelf ook al een hele tijd van de Hue Hub af, doordat ik meer dan 50 Hue lampen en 15 Hue Tap Dial switches heb, vond 1 Hue Hub dat niet leuk. Ondertussen heb ik in totaal 88 Zigbee devices via ZHA en 19 Zigbee devices via Z2M. Beide systemen gebruiken een eigen Home Assistant Connect ZBT-1.

Draai zelf Home Assistant OS op een NUC14 Essential, wat heel stabiel draait en snel reageert. Maar als beginnende gebruiker kan een Home Assistant Yellow of Home Assistant Green zeer interessant zijn voor je. HA is bij mij enkel bij een update <1 min down voor een reboot na update.

Gallery V&A

• taz10
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

Hoe krijg ik mijn spraak asssistent werkend ? ik wil in mijn nieuwe woning gewoon weer alles kunnen bedienen via spraak. Ik had een Sonos Beam waar dit goed werkte. Echter nu met mijn nieuwe Sonos ARC weet ik niet hoe ik dit werkend moet krijgen.
Ik heb ook een abbo op Nabu Casa wat ik meen ik wel nodig heb.

Iemand die mij op weg kan helpen hoe ik dit het beste kan inrichten ?

• meesje
ThinkPad schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:49:

Bedankt voor dit perspectief. Voor mij is het voornamelijk een gevoel dat je dan weer een bridge minder hoeft te hebben. Nu ben ik daarin een beetje terughoudend, want ik zie ook dat bepaalde zaken moeilijker in HA zijn te configureren en wat wel heel makkelijk kan in de Hue app. Zelf maak ik gebruik van HomeKit en homebridge. Met deze combi is het ook heel moeilijk om de betreffende motion sensor automaten in te regelen. Toen maar besloten om de dimmers, tap en motion sensoren gewoon via de Hue app in te stellen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
meesje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Bedankt voor dit perspectief. Voor mij is het voornamelijk een gevoel dat je dan weer een bridge minder hoeft te hebben. Nu ben ik daarin een beetje terughoudend, want ik zie ook dat bepaalde zaken moeilijker in HA zijn te configureren en wat wel heel makkelijk kan in de Hue app. Zelf maak ik gebruik van HomeKit en homebridge. Met deze combi is het ook heel moeilijk om de betreffende motion sensor automaten in te regelen. Toen maar besloten om de dimmers, tap en motion sensoren gewoon via de Hue app in te stellen.
Het gevoel komt bij mij vanuit het meer nastreven van "KISS" (Keep It Simple, Stupid) de afgelopen jaren.
Vroeger automatiseerde ik alles wat los en vast zat met Domoticz home automation. Maar niets zo vervelend als na een dag werken op de bank ploffen en dan verlichting hebben die niet doet wat jij wil omdat Home Assistant onderuit ligt / breaking change heeft gehad ofzo. Ook niet goed voor de WAF ^)

Er gaan dan vast mensen zeggen dat hun server heel stabiel is, ze áltijd de changelogs lezen voordat ze updaten, hun Zigbee stick feilloos werkt etc. Maar ik heb er voor gekozen om het lekker separaat te houden en de Hue bridge het te laten regelen. De bewegingssensoren lees ik via Home Assistant bijv. wel uit om e.e.a. te triggeren.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2025 09:00 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@meesje Ik zeg vooral, beide kan. Het is een afweging die je zelf moet maken want beide methodes hebben voor en nadelen. Afgezien van Hue Syncbox kan HA alles wat Hue kan en meer. Maar die vrijheid komt dus wel met meer complexiteit.

Persoonlijk (nogmaals, mijn afweging) draait mijn HA inderdaad stabiel. Grootste issues die ik had lagen juist aan lampen/modules die faalde.

• meesje
Ik ken me zelf een beetje. Nu ben ik enthousiast over HA en wil er gelijk vol voor gaan. Vandaar het eerste gevoel van de Hue bridge er ook gelijk uit. Maar ik kan natuurlijk ook als eerste stap de Hue bridge toevoegen aan HA en dan een afweging maken van wat via Hue in te regelen en wat via HA. Daarnaast zou ik ook gelijk onze HomePod Mini's de deur uit willen doen, deze worden vnl. gebruikt om de lampen te bedienen of de (apple) tv uit te zetten. Het gezin is net hieraan gewend en dan moeten ze opeens 'he nabu' zeggen. En zul je net zien dat het iets minder fijn werkt. Ik denk dat ik eerst maar klein moet beginnen en het even een combi moet laten zijn van verschillende zaken (Hue, HomeKit, HA). Eerst maar dit weekend de Homewizard (p1, water) installeren. Dat was mijn voornaamste trigger om te kijken naar HA.
Pagina: 1 ... 328 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.