Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 ... 350 Laatste
Acties:

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:26

pinda powerrr

Slow down...

Op Reddit was er een soortgelijke discussie gaande in de HUE subreddit. Conclusie was wel dat de HUE hub dusdanig veel kan, dat het immens veel werk is op dat na te bootsen in HA.

Als je alleen maar lampen aan/uit zet, dan is het makkelijk. Maar je hebt ook HUE vanwege alle scenes en kleurpatronen die ze standaard bieden. Dat namaken kan, maar kost enorm veel tijd.

Voor mij dus een bevestiging om de HUE hub lekker te laten zitten.

Waiting on the world to change

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-11 14:03
tagican schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:11:
[...]

Oh, dit moet ik binnenkort ook weer eens doen. Volgens mij maakt het niet uit vanuit welke Linux-omgeving je het uitvoert, zolang deze maar met de stofzuiger kan communiceren. Het gaat erom dat je de waardes van de area's terugkrijgt. Deze kun je dan weer omzetten naar commando's in Homeassistant. Ik dacht dat ik zelf één van mijn Raspberry Pi's toentertijd had gebruikt om dit te ondervangen.
Ah, dan heb ik het wellicht toch verkeerd begrepen; ik dacht dat dit script ergens continue zou moeten runnen om verbinding te houden met de stofzuiger. Kortom, ik kan dit lokaal uitvoeren om de juiste info op te halen en daarmee HA te voorzien van de juiste data? Ik ga het vanavond uitproberen!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59
Mijn Chromecast heeft afgelopen week een (automatische) update gehad naar Android 14. Echt helemaal ruk, want de Android TV (ADB) integratie werkt hierdoor nog maar zeer beperkt. Wireless ADB werkt nu namelijk met een pairing code en dynamische poort. Tevens wordt wireless ADB bij een reboot uitgeschakeld. Zie ook dit GitHub issue.

Vooralsnog ben ik maar weer terug naar de Android TV Remote integratie, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Om de huidige activiteit vanuit die integratie te gebruiken in Home Assistant moet je namelijk toetsenbord toestemming geven. En dat zorgt er weer voor dat je geen schermtoetsenbord kunt gebruiken.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

meesje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:53:
Ik ken me zelf een beetje. Nu ben ik enthousiast over HA en wil er gelijk vol voor gaan. Vandaar het eerste gevoel van de Hue bridge er ook gelijk uit. Maar ik kan natuurlijk ook als eerste stap de Hue bridge toevoegen aan HA en dan een afweging maken van wat via Hue in te regelen en wat via HA. Daarnaast zou ik ook gelijk onze HomePod Mini's de deur uit willen doen, deze worden vnl. gebruikt om de lampen te bedienen of de (apple) tv uit te zetten. Het gezin is net hieraan gewend en dan moeten ze opeens 'he nabu' zeggen. En zul je net zien dat het iets minder fijn werkt. Ik denk dat ik eerst maar klein moet beginnen en het even een combi moet laten zijn van verschillende zaken (Hue, HomeKit, HA). Eerst maar dit weekend de Homewizard (p1, water) installeren. Dat was mijn voornaamste trigger om te kijken naar HA.
Niks mis met stapje voor stapje. Ik heb ook jaren een 2-tal Hue bridges draaiend gehad naast m'n Zigbee netwerken. Uiteindelijk eerst in de loods volledig overgestapt op Z2M (want daar doen we niks met dimmen van lampen) en een dik half jaar geleden thuis (en daar dimmen we ons natuurlijk een slag in de rondte).

Stabiliteit is nu lager dan het was via Hue maar het is te doen (2-3 "huh" momentjes per maand zoals het drukken op een smart button die dan netjes kortstondig groen oplicht maar niks doet; herhaal je het dan wordt er wel gereageerd). Hue is gewoon héél stabiel. Daarbij wel de kanttekening dat mijn drukste Zigbee netwerk 93 devices bevat (iets wat via Hue niet mogelijk is omdat rond de 50 devices de bridge begint te bokken).

André Huisman (www.new-line.nl)

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 12:10
Septillion schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:39:
@meesje Ik zeg vooral, beide kan. Het is een afweging die je zelf moet maken want beide methodes hebben voor en nadelen. Afgezien van Hue Syncbox kan HA alles wat Hue kan en meer. Maar die vrijheid komt dus wel met meer complexiteit.

Persoonlijk (nogmaals, mijn afweging) draait mijn HA inderdaad stabiel. Grootste issues die ik had lagen juist aan lampen/modules die faalde.
Bij werkt het nu ook stabiel. Maar deels ook omdat ik heel alert ben op elke update. Ik heb standaard / automatische updates altijd uit staan. En wacht het liefst tot .2 of .3 van HA core of als een versie 2 weken zonder bugfix in de repo staat.

En dat gedrag heb ik opgedaan door schade en schande :)
- vorig jaar ergens, precies tijdens een 3 daagse werktrip van mij, een automatische update van Z2M die een breaking change had: niets werkte meer. Dus de WAF was laag toen ik thuis kwam in een donker huis. Snel een VM teruggezet en het werkte weer, maar dan krijg ik opmerkingen: "ik kan niets als jij er niet bent". Ik weet niet of het zin heeft haar iets uit te leggen waar niet haar interesse ligt
- 2 weken geleden een breaking change van het modbus protocol. Ik wachtte al een week, maar toch ingetrapt en kon een rewind doen naar een vorige versie om ervoor te zorgen dat solaredge gegevens levert. Na heel zorgvuldig, in blijkbaar de juiste volgorde, de updates te doen werkt het nu weer -met workarounds bij de hand

Dus voor iedereen die met HA wil werken: top platform. Je kan echt meer dan je denkt en ik bespaar ook nog eens geld door mijn energieverbruik (warmtepomp aan/uit als het <div condities>) te tweaken.
Maar rol nooit zomaar de laatste versie van iets uit zonder de breaking changes te hebben gelezen

ps: en dan nog.... je weet het soms niet. De laatste .3 versie van HA core gaf ook waarschuwingen "Ignore MQTT sensor unit of measurement if it is an empty string " wat na update resulteerde in 40 corrupte sensoren (die ik inderdaad toch niet meer gebruikte en dus verwijderde, dus no harm done deze keer).

pps: en zorg voor een stabiel platform :) Ik heb proxmox met een VM om binnen een paar minuten een oude backup terug te kunnen sleuren. Geen vragen, iedereen staat boos aan mijn deur te bonken en er is nu geen tijd om te kijken wat er mis is gegaan. Dat is iets voor een momentje op de vrijdagmiddag als ik vrij ben. En ik heb een reserve (oude) NUC die niet best performt maar die als het nodig is de nieuwe N100 NUC kan vervangen als die kapot gaat of anderzins. Want je wordt steeds afhankelijker van het HA systeem. En daar hoort dus een zorgvuldige backup- en redundancy strategie tegenover te staan.

edit: ik moet erbij zeggen dat op die N100 NUC ook OPNsense staat (mijn routersoftware) en internetaccess alleen mogelijk is als die N100 draait --of de reserve NUC die exact hetzelfde is geconfigureerd.

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 01-08-2025 14:07 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Weer een vraag van een leek. :) Ik verdiep me liever eerst goed dan zo maar wat kopen.
Ik heb nu een Raspberry Pi 3 draaien met homebridge. Ik lees dat je minimaal een 4 moet hebben en ook geen SD kaart (die slijten te snel). Dit apparaatje krijgt dan een andere bestemming of gaat op V&A.
Hierdoor gekeken naar een NUC. Ik kom er eentje tegen met de volgende specs: Intel i5-6260U, 8GB DDR4 RAM en 120GB SSD.
Is deze voldoende krachtig als bv ook met camera's (2 x Eufy) en een Ring deurbel wil laten werken in HA?

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

TheFes schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:06:
Beta release notes met een eervolle vermelding voor onze @Hmmbob

Er missen in de release notes nog een hoop wijzigingen voor de template integration. Alle template entities op weather na zijn nu via de GUI aan te maken, én availability is als advanced option toegevoegd.
@TheFes
Bedankt weer d:)b

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door Gondelier op 01-08-2025 19:44 ]

• taz10
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

pinda powerrr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:38:
Op Reddit was er een soortgelijke discussie gaande in de HUE subreddit. Conclusie was wel dat de HUE hub dusdanig veel kan, dat het immens veel werk is op dat na te bootsen in HA.

Als je alleen maar lampen aan/uit zet, dan is het makkelijk. Maar je hebt ook HUE vanwege alle scenes en kleurpatronen die ze standaard bieden. Dat namaken kan, maar kost enorm veel tijd.

Voor mij dus een bevestiging om de HUE hub lekker te laten zitten.
ik heb nu in mijn nieuwe huis, eerst de lampen via hue bridge ingesteld. en nu de bridge geintegreerd in HA . En dit werkt prima, ik heb nu ook gewoon de Hue scenes op mijn dashboard.
Nu nog spraak werkend krijgen 8)7

• Toinevb
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-11 19:12
Card Nox schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:42:
Mensen die issues hebben met de Hyundai / Kia Connect integratie? Ik heb sinds ~2 dagen dat ik geen data meer doorkrijg, heb nog wel met de auto gereden.
Ik heb hetzelfde probleem. Krijg nu zojuist de melding 'Authenticatie is verlopen voor Hyundai Europe'.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:11
Ronker32 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Ah, dan heb ik het wellicht toch verkeerd begrepen; ik dacht dat dit script ergens continue zou moeten runnen om verbinding te houden met de stofzuiger. Kortom, ik kan dit lokaal uitvoeren om de juiste info op te halen en daarmee HA te voorzien van de juiste data? Ik ga het vanavond uitproberen!
Ja, het is puur bedoelt om de unieke codes van de area's te achterhalen. Deze kun je dan gebruiken in HA. Volgens mij klopt deze tutorial wel redelijk. Het lijkt in elk geval op iets wat ik ooit heb gevolgd.

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-11 20:34
Mensen die issues hebben met de Hyundai / Kia Connect integratie? Ik heb sinds ~2 dagen dat ik geen data meer doorkrijg, heb nog wel met de auto gereden.
Ja hier ook, mijn Kia niet meer te bereiken via HA.
Gelukkig werkt EVCC nog wel gewoon.
Schijnt door de nieuwe Kia app te komen en waarschijnlijk nieuwe API.
Heb mijn auto ook al 2 keer compleet weer moeten instellen na verwijderen gebruiker door auto te koppelen aan nieuwe app.
Dat vindt ik eigenlijk nog irritanter dan dat ik de auto niet in HA zie.
Ja er werken een paar automatisering niet maar daar is nog wel mee te werken, wachten op iets van een update ben ik bang.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Peet3kabo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Ja hier ook, mijn Kia niet meer te bereiken via HA.
Gelukkig werkt EVCC nog wel gewoon.
Schijnt door de nieuwe Kia app te komen en waarschijnlijk nieuwe API.
Heb mijn auto ook al 2 keer compleet weer moeten instellen na verwijderen gebruiker door auto te koppelen aan nieuwe app.
Dat vindt ik eigenlijk nog irritanter dan dat ik de auto niet in HA zie.
Ja er werken een paar automatisering niet naar daar is nog wel mee te werken, wachten op iets van een update ben ik bang.
offtopic:
Nokia

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:31
Ok. Bijoznder probleem.

Ik heb een neiuwe NUC
Ik draaide op mijn oude NUC HA via Proxmox

Ik zet dat ook op op mijn nieuwe HA.
Vervolgens wil ik een Backup terugzetten vanuit de start van HA.
En vervolgens gaat er iets heel gek.

Op het moment dat de backup is terug gezet en HA dus "reboot" wordt de netwerkverbinding van mijn NUC verbroken en kom ik er voor geen mogelijkheid meer in. De NUC start wel gewoon op, want dat zie ik tenslotte op mijn, nog aangesloten, scherm

Enig idee waar te zoeken? Lijkt dus iets met de backup te maken te hebben met HA.

Als ik de NUC reboot, dan is de verbining er weer. Als ik dan in Proxmox de HA stop, dan blijft de verbinding bestaan

KAn het aan de netwerkadaptor liggen binnen mijn Proxmox -> HA, deze is dit ; VirtIO (paravirtualized)?

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 01-08-2025 17:10 ]

• oltk
maartend schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:02:
Ok. Bijoznder probleem.

(...)

KAn het aan de netwerkadaptor liggen binnen mijn Proxmox -> HA, deze is dit ; VirtIO (paravirtualized)?
Ik heb ook een VirtIO, dat werkt het beste. Ik zet hieronder als screenshot mijn config :)

Waar ik zou zoeken:
- IP adres. Meest waarschijnlijk. heeft jouw nieuwe proxmox toevallig het IP adres dat HA ook toegewezen heeft gekregen of in jouw VM hardwired was?
- kan even niets bedenken :P

Hier mijn screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBGGf2vdLQ4ibT45snclgpUJujc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsmgmCOe2QxVaVMhYpEHNxqj.png?f=fotoalbum_large

• maartend
oltk schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Ik heb ook een VirtIO, dat werkt het beste. Ik zet hieronder als screenshot mijn config :)

Waar ik zou zoeken:
- IP adres. Meest waarschijnlijk. heeft jouw nieuwe proxmox toevallig het IP adres dat HA ook toegewezen heeft gekregen of in jouw VM hardwired was?
- kan even niets bedenken :P

Hier mijn screenshot
[Afbeelding]
Thnx.
Vergeten bij te zetten, ze hebben beiden hun eigen IP

VCerder heb ik zo ongeveer dezelfde netwerkinstellingen, natuurlijk alleen een ander IP

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 01-08-2025 17:18 ]

• oltk
maartend schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:17:
[...]

Thnx.
Vergeten bij te zetten, ze hebben beiden hun eigen IP
Een nieuwe HA instantie maken en dan je backup vanuit HA hierin importeren? (maak een volledige backup, incl alle addons)

En dan even kijken wat er verschillend is in de VM. het is iets waar je 8)7 bij doet

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even in je log kijken? Je weet exact het tijdstip dat hij eruit schiet. Dat log even in claude.ai gooien of zo om te kijken wat die er van maakt?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• maartend
Cyberpope schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:24:
Even in je log kijken? Je weet exact het tijdstip dat hij eruit schiet. Dat log even in claude.ai gooien of zo om te kijken wat die er van maakt?
Welke log en waar te vinden? Want de HA log kom ik niet in

• oltk
maartend schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Welke log en waar te vinden? Want de HA log kom ik niet in
Ik neem aan de systemlog van Proxmox: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdTcVAvMdRjRU3lkt3nHEGE_abA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STqn1XMvekaySUWksw66MJ4y.png?f=fotoalbum_large

• maartend
Ok, dit is de log van het moment dat eea er uit klapt. Zegt mij verder niks

Aug 01 17:58:07 pve kernel: e1000e 0000:00:19.0 enp0s25: Detected Hardware Unit Hang:
TDH <1d>
TDT <40>
next_to_use <40>
next_to_clean <1d>
buffer_info[next_to_clean]:
time_stamp <1002b2d28>
next_to_watch <1e>
jiffies <1002b3180>
next_to_watch.status <0>
MAC Status <80083>
PHY Status <796d>
PHY 1000BASE-T Status <3c00>
PHY Extended Status <3000>
PCI Status <10>

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Bekend probleem in Proxmox met bepaalde netwerkkaarten, had ik ook last van. Ik heb hier de fix beschreven: ThinkPad in "Het grote Proxmox VE topic"

• maartend
ThinkPad schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:28:
Bekend probleem in Proxmox met bepaalde netwerkkaarten, had ik ook last van. Ik heb hier de fix beschreven: ThinkPad in "Het grote Proxmox VE topic"
Ik lees het.

Eerste stuk begrijp ik, ik moet enkel dit (address 192.168.4.3/24) vervangen noor mijn IP van HA?

En waar voer ik de rest in?

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 01-08-2025 18:32 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Goed lezen, je hoeft in genoemd bestand alleen de groene regel toe te voegen.

• maartend
ThinkPad schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:34:
Goed lezen, je hoeft in genoemd bestand alleen de groene regel toe te voegen.
Thnx

En waar doe ik dit?
ifdown vmbr0 && ifup vmbr0 en dit
ethtool -k eno1 | grep -E 'tso|gso|gro'
?

edit ; potver, dat lukt me dus niet, want HA verbreekt gelijk de verbininding
Kan ik dit vanuit een shell in proxmox doen? Zonder HA op te starten?

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 01-08-2025 18:42 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

maartend schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:37:
[...]

Thnx

En waar doe ik dit?
ifdown vmbr0 && ifup vmbr0 en dit
ethtool -k eno1 | grep -E 'tso|gso|gro'
?

edit ; potver, dat lukt me dus niet, want HA verbreekt gelijk de verbininding
Kan ik dit vanuit een shell in proxmox doen? Zonder HA op te starten?
Yep, want je moet de regel in proxmox toevoegen.
Maar nogmaals probeer eens of AI je niet stap voor stap kan helpen. Mij helpt dat altijd goed.

Je post nu in het HA topic, terwijl je een proxmox probleem hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 01-08-2025 20:19 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• maartend
Cyberpope schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:06:
[...]

Yep, want je moet de regel in proxmox toevoegen.
Maar nogmaals probeer eens of AI je niet stap voor stap kan helpen. Mij helpt dat altijd goed.

Je post nu in het HA topic, terwijl je een proxmox probleem hebt.
Aha, ik dacht dus een ha probleem, want het probleem komt pas als ik ha start. Bij enkel proxmox met gestopte ha ontstaat het probleem niet

Verder nog nooit met ai aan de slag gegaan, dus ook geen idee hoe aan te pakken

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 01-08-2025 22:19 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:05
RobertMe schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Het heeft een aantal updates gekost (2.1.0 was extreem buggy, migratie faalde, en entities werkte niet, en intussen is er al een 2.1.3 als niet nieuwer). Maar bij mij werkt het nu prima, zonder dat ik zelf iets heb hoeven doen. Het enige dat veranderd is dat de bestaande entities dus worden verplaatst naar een nieuw device. Er worden geen nieuwe entities aangemaakt en de entities veranderen verder (AFAIK) ook niet. De history etc blijft dus ook behouden.

Enige dat je zelf moet/kunt doen is dat je na de upgrade/migratie twee devices hebt. De oude die leeg is (geen entities bevat) en de nieuwe die wel alle entities bevat. Die lege kun je dan dus verwijderen.
Ik draai HA in Docker en heb alle extra integraties dus los toegevoegd in custom components. Hoe doe ik in dat geval deze update, zonder dat het fout gaat met de entities?

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-11 20:34
Kia Bluelink app is geupdate, moet je alleen alle entiteiten vervangen door de nieuwe. Na update had ik de Niro er 2 keer instaan. De oude verwijderd en zoals gezegd alle entiteiten door de nieuwe vervangen. Je zou zeggen zelfde naam en dan pakt hij hem na herstart wel maar op 1 of andere manier gebeurd dat niet dus alles handmatig maar vervangen en werkt weer op EVCC na.......

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:46
Peet3kabo schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Kia Bluelink app is geupdate, moet je alleen alle entiteiten vervangen door de nieuwe. Na update had ik de Niro er 2 keer instaan. De oude verwijderd en zoals gezegd alle entiteiten door de nieuwe vervangen. Je zou zeggen zelfde naam en dan pakt hij hem na herstart wel maar op 1 of andere manier gebeurd dat niet dus alles handmatig maar vervangen en werkt weer op EVCC na.......
Ik zag het ja, hier geen issues, alles lijkt weer te werken als vanouds, EV6 hier.

• meesje
Ik word steeds enthousiaster over HA. In onze woning zit een DRU Fire gashaard. Destijds door de vorige bewoner geplaatst. Deze kun je via een app op afstand bedienen. Kennelijk kun je deze ook werkend krijgen in HA.
https://community.home-assistant.io/t/dru-fireplace/324780

• HuismAndré

HuismAndré

zunrob schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 01:14:
[...]

Ik draai HA in Docker en heb alle extra integraties dus los toegevoegd in custom components. Hoe doe ik in dat geval deze update, zonder dat het fout gaat met de entities?
Volgens RobertMe veranderen de entities niet meer (ze worden alleen (anders?) gegroepeerd in devices). Als je dus op entity niveau programmeert dan verandert er niets (mits de melding van RobertMe klopt).

En anders copy/paste je de huidige entities even in een kladblokje (zodat je bij wijziging altijd e.e.a. weer terug kunt zetten). Óf je past je programmering aan zodat het weer werkt met de nieuwe entities (op zich is dat het meest toekomstbestendig).

• zunrob
HuismAndré schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Volgens RobertMe veranderen de entities niet meer (ze worden alleen (anders?) gegroepeerd in devices). Als je dus op entity niveau programmeert dan verandert er niets (mits de melding van RobertMe klopt).

En anders copy/paste je de huidige entities even in een kladblokje (zodat je bij wijziging altijd e.e.a. weer terug kunt zetten). Óf je past je programmering aan zodat het weer werkt met de nieuwe entities (op zich is dat het meest toekomstbestendig).
Dank. En hoe doe ik de update fysiek? Ik heb namelijk geen HACS, dus heb de integratie map gekopieerd naar custom components. Verwijder ik de oude map en kopieer ik de nieuwe repository erin?

• maartend
Kan ik de ha backup van een ha-systeem dat op proxmox draait gebruiken voor een systeem dat enkel haos heeft? Dus zonder proxmox.

Heb nl een netwerkkaart probleem binnen proxmox, dat wel oplosbaar is, maar mogelijk kan ik het zo oplossen.

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 02-08-2025 11:31 ]

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:45

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ik heb sinds kort plissé gordijnen met een top down bottom up systeem. Heb deze geïntegreerd in Home Assistant met knoppen voor "open", "dicht" en "half" (vastgestelde waarden voor top en bottom). Daarnaast heb ik ook 2 losse sliders zodat je zelf kan instellen wat de posities moeten zijn. Maar het liefst zie ik dat laatste in 1 slider, een soort min-max slider dus. Maar volgens mij bestaat zo'n kaart niet? Lijkt mij bij nader inzien ook lastig omdat beiden ook een waarde van 100% kunnen hebben....

Edit: Ik heb ondertussen deze gevonden, maar volgens mij zit ik dan nog met het probleem als de gordijn open is. Dan staat zowel boven en onder op 100%

[ Voor 17% gewijzigd door ma9ma op 02-08-2025 11:47 ]

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 10:07

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
maartend schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:31:
Kan ik de ha backup van een ha-systeem dat op proxmox draait gebruiken voor een systeem dat enkel haos heeft? Dus zonder proxmox.

Heb nl een netwerkkaart probleem binnen proxmox, dat wel oplosbaar is, maar mogelijk kan ik het zo oplossen.
Ja, dat moet gewoon kunnen sinds de nieuwe interne Backup opties die eerder dit jaar zijn toegevoegd.

Zelfs tussen Docker en HA OS versie en tussen verschillende platformen. HA OS in een VM of Bare metal is qua opties 100% gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 02-08-2025 11:39 ]

Gallery V&A

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 10:20
Ik ben sinds vanochtend over van Ziggo naar glasvezel van Odido. Ik heb een UDM hier thuis, en ik merk nu dat ik op mijn laptop (via wifi) wél naar Home Assistant kan op https://homeassistant.local:8123/ waarbij https dan wel rood is doorgestreept, dus het is geen beveiligde verbinding, maar het werkt wel.

Maar op mijn telefoon werkt het niet. Nu maak ik gebruik van duckdns en dat werkte altijd, na veel gedoe, prima. Ik heb net geprobeerd om ook een interne URL op te geven, die van hierboven, maar dan zegt de app direct dat die URL niet gaat werken, en inderdaad, dat werkt ook niet.

Met andere woorden, vanaf mijn telefoon kan ik er op geen enkele manier meer bij, maar daar ik geen verstand heb van netwerken was ik al blij dát het werkte in het verleden, maar ik heb geen idee hoe het op te lossen.

Och ja, je moet toch wat he.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:23

Antonio di

a mi me dijeron que si

Just_A_User schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:58:
Ik ben sinds vanochtend over van Ziggo naar glasvezel van Odido. Ik heb een UDM hier thuis, en ik merk nu dat ik op mijn laptop (via wifi) wél naar Home Assistant kan op https://homeassistant.local:8123/ waarbij https dan wel rood is doorgestreept, dus het is geen beveiligde verbinding, maar het werkt wel.

Maar op mijn telefoon werkt het niet. Nu maak ik gebruik van duckdns en dat werkte altijd, na veel gedoe, prima. Ik heb net geprobeerd om ook een interne URL op te geven, die van hierboven, maar dan zegt de app direct dat die URL niet gaat werken, en inderdaad, dat werkt ook niet.

Met andere woorden, vanaf mijn telefoon kan ik er op geen enkele manier meer bij, maar daar ik geen verstand heb van netwerken was ik al blij dát het werkte in het verleden, maar ik heb geen idee hoe het op te lossen.
Ik ben nu weer terug bij Ziggo komend van Odido en gebruik ook Duckdns.
Met mijn Moto smartphone heb ik ook dit soort problemen (Ziggo en Odido). Ook doe de HA-App het alleen op de 2,4Mhz , waar de HA-App ooit mee gestart is (?)
Ik kan niet zien waar het aan ligt. Denk niet aan de provider en diens spullen (router ed).
Duckdns ligt er nogal eens uit (zie vele posts hierover en over andere mogelijkheden i..p.v. Duckdns op dit forum).
Bij de "DDNS" op de HA-App kun je ook "Interne verbindings-URL"opgeven en daar staat bij mij ook het lokale pad met "....:8123". Ik heb niet het idee dat als de DDNS niet werkt die overschakelt op de " "Interne verbindings-URL".
Ik heb daarom een 2de server toegevoegd die naar DEZELFDE server verwijst en daar als "Home Assistant URL" dat lokale pad ( "...:8123") opgegeven.
Kan de HA-App niet verbinden dan komt die o.a. met de keuze "Instellingen". Daar klik ik dan op en kies ik de 2de server en dubbel-klik op "activeren" van deze 2de server. Dit werkt altijd als er geen verbinding is (en ik thuis ben) , maar het blijft een beetje omslachtig om uit te voeren.
Waaraan het ligt weet ik niet. Misschien houdt de HA-App toch onder water zaken vast die tot problemen leiden (of moet ik zeggen "lijden" :) :( ) ??
Misschien zorgt mijn Moto G5 tel. i.c.m. met de HA-App voor de soort porblemen ??

Zie afbeeldingen van mijn Moto G5 met HA-App onder "Companion app" menu keuze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaFFFroSd0YtRHlsLASt7EuaACI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ancgu6gLViLdxVC5OiBjE3HV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR0Zn50hb5fA3d-2joxtBP5_E18=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ELljRR9FE0Wno56p2aKTEOtN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lbnm3dHUtvD4fVqPKI80ru6APXE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w6XqxYwHuKc715Be7VkblRDZ.png?f=fotoalbum_tile

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:01

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Rood doorgestreept bij https dan is de verbinding wel versleutelt maar is er een fout. In dit geval is het certificaat niet geldig voor homeassistant.local. Om die reden zal de app ook niet willen verbinden met homeassistant.local. Via meeste browsers kan je net als je op jke desktop gedaan hebt de melding negeren.

Maar:
- Je hebt een UDM, dus neem aan dat Odido pruttel weer in de doos ligt?
- Weet je zeker dat DuckDNS IP al geüpdatet is?
- Telefoon op wifi?
- Wat op 4G?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Antonio di Volgens mij is het je eerder gezegd, daar heeft HA ingebakken optie voor :) Je kunt Internal connection URL opgeven.

Maar als je puur https draait (en niet alleen https via reverse proxy) dan kan dat niet. IP of .local is namelijk dan niet geldig met het certificaat en dat kan je niet onderdrukken.

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Septillion schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:41:
@Antonio di Volgens mij is het je eerder gezegd, daar heeft HA ingebakken optie voor :) Je kunt Internal connection URL opgeven.

Maar als je puur https draait (en niet alleen https via reverse proxy) dan kan dat niet. IP of .local is namelijk dan niet geldig met het certificaat en dat kan je niet onderdrukken.
Ik gebruik ook de Add-on "NGINX" vanwege "gemengd gebruik" http en https.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:38:
@Just_A_User Rood doorgestreept bij https dan is de verbinding wel versleutelt maar is er een fout. In dit geval is het certificaat niet geldig voor homeassistant.local. Om die reden zal de app ook niet willen verbinden met homeassistant.local. Via meeste browsers kan je net als je op jke desktop gedaan hebt de melding negeren.

Maar:
- Je hebt een UDM, dus neem aan dat Odido pruttel weer in de doos ligt?
- Weet je zeker dat DuckDNS IP al geüpdatet is?
- Telefoon op wifi?
- Wat op 4G?
Ik weet niet wat Odido pruttel is....ik neem aan de router van hun? Die is helemaal niet aangesloten geweest, alleen de ONT is aangesloten en daar zit de UDM gewoon opgeprikt, VLAN = 300 en klaar. Ehhh, DuckDNS ip geupdate...hmmm, nee, dat heb ik in ieder geval niet gedaan, dus daar zal het antwoord nee zijn.

Ja, telefoon is een iPhone en op zowel 4G als Wifi werkt de HA app niét.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Antonio di schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Ik gebruik ook de Add-on "NGINX" vanwege "gemengd gebruik" http en https.
Nee, je gebruikt NGINX voor het hebben van http en https, niet vanwege :)

En dat is dus juist de doelgroep voor Internal connection URL.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Idd het modem :+

En het is ook niet de bedoeling dat je zelf het IP update, maar dat je iets draait dat het automatisch voor je doet. Dat is het hele idee van DDNS. Maar als je inlogt bij DuckDNS kan je checken wat het huidige gelinkte IP is en of dat overeen komt met je externe IP.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:20:
@Just_A_User Idd het modem :+

En het is ook niet de bedoeling dat je zelf het IP update, maar dat je iets draait dat het automatisch voor je doet. Dat is het hele idee van DDNS. Maar als je inlogt bij DuckDNS kan je checken wat het huidige gelinkte IP is en of dat overeen komt met je externe IP.
Ik heb net gecontroleerd, daar staat hetzelfde IP adres, ik denk dan zou het toch eigenlijk ook moeten werken, en ja hoor, het werkt (nu). :)

Edit: wat wél gek is is dat ik geen speedtest.net kan draaien. Hij blijft hangen op 'zoeken naar optimale server'. Dit terwijl ik wél gewoon internet en TV en zo heb. Maar ik kan geen speedtest doen?

[ Voor 15% gewijzigd door Just_A_User op 02-08-2025 15:24 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Dan was je waarschijnlijk iets te snel voor whatever je draait dat de push moet doen werkelijk je IP een update gegeven had :)

• HuismAndré

HuismAndré

zunrob schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Dank. En hoe doe ik de update fysiek? Ik heb namelijk geen HACS, dus heb de integratie map gekopieerd naar custom components. Verwijder ik de oude map en kopieer ik de nieuwe repository erin?
Geen idee. Ik zou beginnen met het installeren van HACS (kan ook als je HA in een docker container draait).

Bijvoorbeeld: https://community.home-as...logy-qnap-terminal/895475

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-11 19:13
Ik heb een vraag over het loggen en debuggen van condities die in automations zitten.
Ik heb een automation met een trigger. Dan worden er 4 condities doorlopen en als dat allemaal goed is, dan wordt er een input boolean aangezet om de lampen in te schakelen. De input boolean wordt gebruikt in een andere automation om het licht daadwerkelijk aan te zetten maar dat doet niet terzake.

Er zijn een paar triggers om de input boolean te schakelen
licht onder lux 350
Aanwezigheidsstatus woning veranderd van afwezig naar thuis
Target distance mmwave sensor veranderd naar een waarde boven 0. Dan zit er iemand in de woonkamer.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
alias: Woonkamer - lampen aan en uit op basis van lichtsensor en afwezig modus
description: Woonkamer - lampen aan en uit op basis van lichtsensor en afwezig modus
triggers:
- entity_id:
      - sensor.woonkamer_aanwezigheidsensor_illuminance
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    below: 350
    id: aanzetten
    trigger: numeric_state
  - entity_id:
      - input_boolean.away
    from: "on"
    to: "off"
    trigger: state
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.woonkamer_aanwezigheidsensor_target_distance
    above: 0
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.away
            state: "off"
          - condition: state
            entity_id: light.woonkamer_lampen
            state: "off"
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.woonkamer_aanwezigheidsensor_illuminance
            below: 350
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.woonkamer_aanwezigheidsensor_target_distance
            above: 0
        sequence:
          - metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: input_boolean.woonkamer_lampen
            action: input_boolean.turn_on
          - metadata: {}
            data: {}
            action: timer.start
            target:
              entity_id:
                - timer.woonkamer_lampen
        alias: Aanzetten

Al deze triggers hebben ID aanwezig. Bij de condities van deze happy flow check ik of de trigger ID is meegekomen tezamen met nogmaals alle conditities die ook een trigger zijn.
Want als trigger A is afgevuurd dan moet de conditie die gelijk is aan trigger B ook true zijn.
ook heb ik als conditie staan dat de input boolean van de lampen nu uit moet staan.

Ik heb een probleem met het uitvinden waar een automation de mist aan gaat bij de condities. De condities worden namelijk niet gelogd in mijn tracering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZXn365iiGNt_udrD1VxvfHUaHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylWOQ5w95YSSoMYZXGghboSH.jpg?f=fotoalbum_large

Op het screenshot zie de condities. Nu zou ik graag willen weten wat de status van iedere conditie was, wat de reden is dat de automation niet doorlopen wordt.
Echter deze informatie mis ik. Het lijkt te komen omdat het een blok van een vijf condities zijn. Wanneer het maar om een conditie zou gaan dan zie ik (in een andere automation) dat deze informatie wel gelogd wordt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze informatie wel boven tafel komt?

• Denrt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:40
Hallo allemaal,

Ik wil de Home Assistent green bestellen om eens te beginnen met home automation.

Ik heb momenteel een Philips Hue Bridge met 30 lampen.
Peblar laadpaal
Marstek Venus E
SolarEdge met 16 panelen
Siemens keukenapparatuur met Home Connect

Ik wil graag de Hue Bridge blijven gebruiken voor de andere gezinsleden in het huis. Is het mogelijk om met de green nog een zigbee netwerk te maken zonder dat deze elkaar in de weg zitten? Met het nieuwe netwerk wil ik eens spelen met slimme stekkers, sensors etc

Daarnaast vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de Aeotec Z-Stick 10 Pro Z-wave & Zigbee. Dan zou ik met 1 usb poort mooi beide kunnen aansturen.

Ook wil ik kijken wat ik kan met NOM en de bovenstaande systemen kan automatiseren.

Tips zijn welkom :)

Samengevoegd met grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 02-08-2025 21:51 ]

Cupra Terramar VZ Performance, HomeAssistant, Marstek Venus E, SolarEdge 5,28 kWp, Dreame X50

• zunrob
HuismAndré schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:08:
[...]

Geen idee. Ik zou beginnen met het installeren van HACS (kan ook als je HA in een docker container draait).

Bijvoorbeeld: https://community.home-as...logy-qnap-terminal/895475
Allicht een stomme vraag, maar als ik kies voor optie 3, dus via de terminal (wat ik nog nooit gedaan heb), gebeurt dan in feite niet hetzelfde als dat ik de HACS map handmatig kopieer naar custom components?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@badkuip Als je op een conditie klikt dan zie je de redenatie van die conditie waarom hij wel of niet is uitgevoerd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Denrt Tweede Zigbee maken is geen probleem. Alleen aan denken dat ze echt los van elkaar staan. Dus routers voor de Hue zullen geen routers zijn voor je tweede netwerk ofwel, je zal zelf weer een goede mesh moeten opbouwen.

Geen ervaring met die combi stick. Zou dus gewoon voor een van de gangbare stand alone sticks gaan eigenlijk.

• badkuip
Septillion schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:48:
@badkuip Als je op een conditie klikt dan zie je de redenatie van die conditie waarom hij wel of niet is uitgevoerd.
Waar moet ik dan drukken?
Ik heb eerst linksboven in het rode geklikt om de condities rechts te zien (groen).
Als ik op een van de condities in het groene kader klik dan gebeurt er niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnGEMrS2rdJwUgPztU_bXytOcKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ1YkcAY9Lg5kTbZtUNpoHcW.jpg?f=fotoalbum_large

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 10:07

BiG-GuY

zunrob schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Allicht een stomme vraag, maar als ik kies voor optie 3, dus via de terminal (wat ik nog nooit gedaan heb), gebeurt dan in feite niet hetzelfde als dat ik de HACS map handmatig kopieer naar custom components?
Ja.

HACS is simpelweg een frontend voor het downloaden en bijhouden van Custom Components. Dit kan je ook handmatig doen of zelf Git Clones doen van de specifiekr die je wilt.

Gebruik zelf ook geen HACS en heb 1 Custom Component actief die ik bijhoud via Git en zelf de laatste changes had doorgegeven.

https://github.com/l4m4re...ffgrid-inverter/README.md

Gebruik niet deze specifieke Custom Component, maar staat wel een handige uitleg hoe het zelf te doen met een willekeurige Custom Component.

[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 02-08-2025 22:05 ]

Gallery V&A

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:58
badkuip schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Ik heb eerst linksboven in het rode geklikt om de condities rechts te zien (groen).
[Afbeelding]
Op de vierkante blokjes onder je rode kader, dat zijn de individuele condities

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@badkuip Op de conditie zelf in de flow, niet de choose.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
badkuip schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

[Afbeelding]
Je moet op dat rondje met dat vierkantje er onder klikken, het uiteindelijk gekozen pad heeft daar een vinkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITILMm0F0tfOEuA4BozfcNqjJNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NxRbwGuqia61BUFxEvKkaIqv.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant configuratie

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Denrt schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:04:
Hallo allemaal,

Ik wil de Home Assistent green bestellen om eens te beginnen met home automation.

Ik heb momenteel een Philips Hue Bridge met 30 lampen.
Peblar laadpaal
Marstek Venus E
SolarEdge met 16 panelen
Siemens keukenapparatuur met Home Connect

Ik wil graag de Hue Bridge blijven gebruiken voor de andere gezinsleden in het huis. Is het mogelijk om met de green nog een zigbee netwerk te maken zonder dat deze elkaar in de weg zitten? Met het nieuwe netwerk wil ik eens spelen met slimme stekkers, sensors etc

Daarnaast vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de Aeotec Z-Stick 10 Pro Z-wave & Zigbee. Dan zou ik met 1 usb poort mooi beide kunnen aansturen.

Ook wil ik kijken wat ik kan met NOM en de bovenstaande systemen kan automatiseren.

Tips zijn welkom :)

[mbr]Samengevoegd met grote topic[/]
Ja ik heb ervaring met de: Aeotec Z-Stick 10 Pro Z-wave & Zigbee
- Z-wave-(LR) via Z-wave-JS-Add-on
- Zigbee 3.00 via Add-on Zigbee2MQTT (zou ook moeten werken via ZHA, niet getest)
Werkt goed op mijn Minisforum GK50 (X86-64 mini-pc). Maar er zijn wel pro/cons en andere mogelijkheden op de HA Green.
Wat wil je precies weten?

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 02-08-2025 22:43 ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17

Vos

AFCA

Zijn er mensen die ervaring hebben met de SLZB-MR1 of SLZB-MR2 adapter? Twijfel tussen deze één van deze twee.

• Denrt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:40
Antonio di schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Ja ik heb ervaring met de: Aeotec Z-Stick 10 Pro Z-wave & Zigbee
- Z-wave-(LR) via Z-wave-JS-Add-on
- Zigbee 3.00 via Add-on Zigbee2MQTT (zou ook moeten werken via ZHA, niet getest)
Werkt goed. Maar er zijn wel pro/cons.
Wat wil je precies weten?
Het leek mij een mooie oplossing voor de beperkte aantal usb poorten. Als het goed werkt wil ik deze aanschaffen ipv twee losse sticks. Kon er nog niet zoveel reviews van vinden. Ben benieuwd naar je pros/cons!

Cupra Terramar VZ Performance, HomeAssistant, Marstek Venus E, SolarEdge 5,28 kWp, Dreame X50

• badkuip
@dixet @Septillion @TheFes Bedankt voor de hulp. Voel me wel een beetje dom nu, dat ik dat zelf niet gevonden had.

Automation bleek in orde te zijn. Op dat moment te weinig licht gemeten zodat de conditie niet true werd.

• HuismAndré

HuismAndré

zunrob schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Zou goed kunnen. Nadeel is dat je dan zelf heel goed moet letten op hoofdletters, rechten e.d. Ook het updaten zul je zelf bij moeten houden. Dus zodra je meer dan een paar custom components gebruikt is HACS wel erg handig.

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 02-08-2025 22:55 ]

• zunrob
Ik heb zojuist 2.1.3 van de solaredge_modbus integratie geïnstalleerd. Ergens lijkt iets niet helemaal lekker te gaan. In de integratie zie ik nu 2 apparten, waarvan er slechts 1 entiteiten heeft. Diegene met entiteiten lijkt voor een seconde te connecten, is dan weer even weg, en dan connect ie weer. Enig idee wat er aan de hand is/hoe ik dit kan fixen?

Ik heb HA een tweede keer herstart, en nu lijkt het opeens wel weer stabiel te werken. Bij mij hebben de identiteiten overigens geen nieuwe naam gekregen, maar hebben ze nog de oude naam. @RobertMe, toevallig enig idee wat hier aan de hand is?

[ Voor 25% gewijzigd door zunrob op 02-08-2025 23:00 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Denrt schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:47:
[...]

Het leek mij een mooie oplossing voor de beperkte aantal usb poorten. Als het goed werkt wil ik deze aanschaffen ipv twee losse sticks. Kon er nog niet zoveel reviews van vinden. Ben benieuwd naar je pros/cons!
Een con van een "combi" stick zal in ieder geval zijn dat je niet los kunt updaten. In ieder geval bij Z-Wave lijk je naar mijn idee toch zo nu en dan een nieuwe stick nodig te hebben (nu LR, voorheen volgens mij met de verschillende security opties). Dus dan heb je "ineens" ook een nieuwe Zigbee stick die wellicht weer niet een op een upgradebaar is (soms kan Z2M wel overweg met een ander model stick en het netwerk behouden, maar dat is niet gegarandeerd). En uiteraard zal een combi stick, elke keer, duurder zijn om te vervangen dan een van beide vervangen.

Daarnaast gok ik dat firmware ook een "issue" kan zijn. De Zigbee sticks met een Texas Instruments chip wordt de firmware open source voor ontwikkeld onder het Z2M project. Maar zo'n "combi" stick zal vast complexer zijn in opzet => firmware waardoor hun firmware er lijkt mij per definitie niet op kan.

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

Zie eerst deze post:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Pro en cons opschrijven duurt een paar dagen dus even geduld.
Kijk ook eens of je wel een HA green wil of toch een X86=64 mini-PC (veel posts hierover op dit forum!).

[ Voor 9% gewijzigd door Antonio di op 02-08-2025 22:59 ]

• RobertMe
zunrob schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:56:
Ik heb zojuist 2.1.3 van de solaredge_modbus integratie geïnstalleerd. Ergens lijkt iets niet helemaal lekker te gaan. In de integratie zie ik nu 2 apparten, waarvan er slechts 1 entiteiten heeft. Diegene met entiteiten lijkt voor een seconde te connecten, is dan weer even weg, en dan connect ie weer. Enig idee wat er aan de hand is/hoe ik dit kan fixen?
Dat je een ("oud") device over houd zonder eniteiten is gedocumenteerd en die kun je gewoon veilig verwijderen.

V.w.b. steeds disconnecten, zul je in de logs moeten kijken en hopen dat daar een reden in staat.

• zunrob
RobertMe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

Dat je een ("oud") device over houd zonder eniteiten is gedocumenteerd en die kun je gewoon veilig verwijderen.

V.w.b. steeds disconnecten, zul je in de logs moeten kijken en hopen dat daar een reden in staat.
Klopt, er was een device zonder entiteiten, die heb ik weg gedaan. Het nieuwe device heeft echter dezelfde entiteitnamen als de oude. Ik meende gelezen te hebben dat die zouden veranderen.

Nadat ik het tweede device had verwijderd en HA nog eens opnieuw had gestart werkte het weer als vanouds. :)

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 02-08-2025 23:54 ]

• zunrob
HuismAndré schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Zou goed kunnen. Nadeel is dat je dan zelf heel goed moet letten op hoofdletters, rechten e.d. Ook het updaten zul je zelf bij moeten houden. Dus zodra je meer dan een paar custom components gebruikt is HACS wel erg handig.
Ik gebruik nu HACS. Ik heb steeds de oude map verwijderd uit custom components, toen herstart van HA, daarna toegevoegd via HACS en dan meestal nog een herstart.

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01
Vos schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:46:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de SLZB-MR1 of SLZB-MR2 adapter? Twijfel tussen deze één van deze twee.
Ik heb de uitvoering: SMLIGHT SLZB-06M
Heb je daar ook een vraag over, of specifiek de MR1/ MR2?

Mijn voordelen;
Weg van de server geplaatst en midden in het huis
Gevoed via POE
Via HA interface benaderbaar en te updaten. Dus in HA zie ik als er een update klaar staat en binnen HA klik ik op update.
Tot nu toe goed bereik en goede werking

Een enkele keer wilde een device niet pairen, heb een 20m utp kabel ergens liggen en koppel deze dan aan de SMLight, dan kan ik eventueel naar het device lopen, koppelen en weer terug.
Dat lukt mij niet met de usb sticks.

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:19
Mijn Home Assistant draait op een Raspberry Pi. Ik wil vanaf HA een script starten op een andere Raspberry Pi. Als ik in de terminal van HA dit commando uitvoer:
code:
1
ssh pi@raspberrypi.local "source ~/venv/bin/activate &&  ~/venv/bin/python /home/pi/Documents/guest_network_toggle.py"

dan werkt het.

Maar als ik dat zelfde commando via een shell_command uitvoer, dan werkt het niet. Ik krijg error 255.
Volgens dit (https://blog.ceard.tech/2...tant-docker-and-using-ssh) artikel moet ik keys ergens naartoe kopieren, maar ik begrijp het niet. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 10:04
Iemand ervaring met het signaleren van powerloss ? ben op zoek naar devices die een melding geven of met HA wanneer de spanning wegvalt.
Heb enkele shelly plugs maar daar heb je premium voor nodig, zoek iets simpels waar ik enkele groepen mee kan monitoren.

Ik zit in het buiten gebied en ook het internet valt regelmatig weg veel hikups. HA draait lokaal op laptop & 4G verbinding, die kan mogelijk met wat sensors op de stroom groepen een melding versturen.

Tips ?

• willem2668
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 22:12
Tot vorige week was de Denon Heos integratie werkend in HA, na inlogproblemen op de Denon site (die nu hersteld zijn) krijg ik het niet meer aan de praat.
De integratie laadt perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJGFIUULbqT44E8igvCLV7mSlnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfZAoZl83ptoGJNRT45eQRU2.png?f=fotoalbum_large
Maar de toestellen zijn niet te activeren: "uitgeschakeld door configuratie-item"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlTWcQYtSdPCmcgCJ8RYbm2h4gw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qg37wlhbWqTCoh7LGGt6RC55.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdVjF1mWWhrjoZQmNL6DtLfFOdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pB9RHW8DbDMXtsNHyrevfvwo.png?f=user_large
Hoe/waar krijg ik deze opnieuw geactiveerd ?

• Toppe
  • Laatst online: 21:26
Iemand ervaring met de Scrape intergratie?

Ik wil deze website scrapen: https://www.obelink.nl/ob...essor-koelbox-682830.html

Daarvoor gebruik ik deze selector:
Cascading Stylesheet:
1
#maincontent > div.columns > div > div.product-info-main > div.product-info-block.w-full.lg\:mb-10.relative > div.product-info-block-wrapper.w-full.lg\:border.lg\:border-secondary-lighter.lg\:rounded.lg\:p-\[30px\] > div.mb-4.lg\:mb-6.flex.flex-wrap.flex-column.justify-between > div > div.price-box.price-final_price > div > div > span:nth-child(2) > span >span 

Via Scrapfly krijg ik netjes de waarde terug:
HTML:
1
<span>&nbsp;269,00</span>

Maar als ik exact die selector toevoeg aan "Selecteer" in Scrape:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKWmFzmYiL576hkXP6LQuR7FQ2Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MZCmuKBUwL1SQ3UW7QBfzpP2.png?f=fotoalbum_large

Dan gebeurt er precies niets, de sensor blijft op niet beschikbaar staan.. Ongewteijfeld omdat hij een volledige tag terug geeft ipv alleen een bedrag, maar ik kom er niet achter hoe ik alléén het bedrag krijg?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• lubbertkramer
  • Laatst online: 09-11 01:22
Toppe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:01:

Ik wil deze website scrapen: https://www.obelink.nl/ob...essor-koelbox-682830.html

Cascading Stylesheet:
1
#maincontent > div.columns > div > div.product-info-main > div.product-info-block.w-full.lg\:mb-10.relative > div.product-info-block-wrapper.w-full.lg\:border.lg\:border-secondary-lighter.lg\:rounded.lg\:p-\[30px\] > div.mb-4.lg\:mb-6.flex.flex-wrap.flex-column.justify-between > div > div.price-box.price-final_price > div > div > span:nth-child(2) > span >span 

HTML:
1

[Afbeelding]

Dan gebeurt er precies niets, de sensor blijft op niet beschikbaar staan.. Ongewteijfeld omdat hij een volledige tag terug geeft ipv alleen een bedrag, maar ik kom er niet achter hoe ik alléén het bedrag krijg?
De scrape functie zal vast (goed) werken maar als je de prijs wilt monitoren zou ik toch https://github.com/dgtlmoon/changedetection.io aanbevelen (kun je voor hetzelfde product ook meerdere URL's monitoren), ook te koppelen aan HA voor notificatie :)

• TheFes

Cascading Stylesheet:
1

HTML:
1

[Afbeelding]

Je moet een BeautifulSoup CSS selector hebben, niet de CSS selector die je nu gebruikt.
Er lijkt alleen niet echt een makkelijke manier te zijn om de selector die je nu hebt om te zetten. Althans, ik kan het niet vinden.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:45

WoutF

Hoofdredacteur
Mavamaarten schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Klopt. Maar ook daar zie je dat het allemaal wat pixelig oogt. Logisch, en misschien zijn mijn verwachtingen te hoog. Maar ik vind het nog niet zo mooi.

Er zijn 2 opties:
- Ofwel schrijf je in "het land van esphome" op een redelijk low-level manier wat je op het scherm wil tekenen. Redelijk manueel dus allemaal. Veel werk, maar wel pixel-accuraat.
- Ofwel neem je een screenshot van een dashboard.

Ik koos momenteel voor optie 2, maar wil dus eigenlijk een dashboard er zo doen uitzien dat het al volledig zwart/wit is, niet aan anti-aliasing en font smoothing doet enzo, zodat het mooi rendert naar een 800x480 single-color PNG.

Dat laatste is mijn uitdaging, en ik hoopte dat er iemand misschien al iets gelijkaardig had ondernomen hier. Als het niet kan dan moet ik eens wat meer tijd stoppen om vanalles zelf op het scherm te tekenen. Maar een dashboard bij elkaar klikken is natuurlijk veel simpeler.
Graphite Theme heeft sinds kort e-ink-varianten. Moet er zelf nog mee testen, maar wellicht is het wat je zoekt :) https://github.com/TilmanGriesel/graphite

• HuismAndré

HuismAndré

[...]

Een andere optie is een oude Raspberry Pi 2 (als je die hebt liggen) met daarop bijvoorbeeld OpenWRT (zeer kleine linux distro die op read-only gezet kan worden), Ser2Net en een Zigbee USB stick van je eigen keuze. Heb je alles in eigen hand. Eventueel nog een PoE splitter om de boel te voeden en je tikt zo ongeveer alle boxjes aan volgens mij. Ben je niet overgeleverd aan de ontwikkelwoede (of afwezigheid daarvan) van derden.

• Toppe
lubbertkramer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

De scrape functie zal vast (goed) werken maar als je de prijs wilt monitoren zou ik toch https://github.com/dgtlmoon/changedetection.io aanbevelen (kun je voor hetzelfde product ook meerdere URL's monitoren), ook te koppelen aan HA voor notificatie :)
Check. Heb maar de betaalde versie genomen in verband met de proxy's. Ik monitor aardig wat - via verschillende websites - en kan ze mooi samen voegen.

Heb jij er toevallig ook sensoren van gemaakt en zo ja, hoe? Ik heb wel een notificatie ingesteld die binnen komt maar verder kan ik er geen sensor van maken...

• Schway
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:20:

Ik koos momenteel voor optie 2, maar wil dus eigenlijk een dashboard er zo doen uitzien dat het al volledig zwart/wit is, niet aan anti-aliasing en font smoothing doet enzo, zodat het mooi rendert naar een 800x480 single-color PNG.

Dat laatste is mijn uitdaging, en ik hoopte dat er iemand misschien al iets gelijkaardig had ondernomen hier. Als het niet kan dan moet ik eens wat meer tijd stoppen om vanalles zelf op het scherm te tekenen. Maar een dashboard bij elkaar klikken is natuurlijk veel simpeler.
WoutF schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Heb helaas ook het antwoord niet voor je, maar loop tegen hetzelfde probleem aan. Heb al flink zitten zoeken, maar tot nu toe nog geen passende oplossing gevonden. Mocht je iets vinden, dan houd ik mij aanbevolen :)
Ik heb een deel van de oplossing.
Screenshot van dashboard:
https://github.com/sibbl/hass-lovelace-kindle-screensaver
Is een docker en addon. Ik heb em als addon geinstalleerd.
Ik kreeg em niet aan de praat tot ik de screenshot url met een / liet beginnen.
En ik moest grayscale op 1 bit zetten.
je bereikt em via homeassistant.local:5000

Dashboard in kioskmode:
https://github.com/maykar/kiosk-mode
Verwijdert de headers en zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULjYAi4hFefw6PXJtOaVuwQUg7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24vRc1JcZryZu51ntbG356u4.png?f=fotoalbum_large
Dan krijg zwart/wit png screenshot van het dashboard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgXLuheRthM2DQjd034yey7kxFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MSu9Eh1TY6dIgfcmK1qzGM52.png?f=user_large.

Dus nu zoek ik nog een dashboardtheme dat low res high contrast it.

[ Voor 14% gewijzigd door Schway op 04-08-2025 13:58 . Reden: grammatica en tiepfautjes+screenshot ]

• dixet

Cascading Stylesheet:
1

HTML:
1

[Afbeelding]

Als ik naar die pagina ga en de selector opzoek krijg ik deze:
code:
1
#pdp-sidebar > div.product-info-block.w-full.lg\:mb-10.relative > div.product-info-block-wrapper.w-full.lg\:border.lg\:border-secondary-lighter.lg\:rounded.lg\:p-\[30px\] > div.mb-4.lg\:mb-6.flex.flex-wrap.flex-column.justify-between > div > div.price-box.price-final_price > div > div > span:nth-child(2) > span > span

Als ik die invul in de Scrape sensor krijg ik netjes de waarde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWsMsFFimXWZiEmnduLEHszyXOM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RyOTUmgnYqaKr1lARx6ghVMh.png?f=user_large
offtopic:
je bent natuurlijk vrij om te betalen voor het monitoren van prijsdalingen met de oplossing die je nu gevonden hebt. Moet de prijsdaling dus wel meer worden dan je maandelijkse bijdrage :X

• Toppe
dixet schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Als ik naar die pagina ga en de selector opzoek krijg ik deze:
code:
1
#pdp-sidebar > div.product-info-block.w-full.lg\:mb-10.relative > div.product-info-block-wrapper.w-full.lg\:border.lg\:border-secondary-lighter.lg\:rounded.lg\:p-\[30px\] > div.mb-4.lg\:mb-6.flex.flex-wrap.flex-column.justify-between > div > div.price-box.price-final_price > div > div > span:nth-child(2) > span > span

Als ik die invul in de Scrape sensor krijg ik netjes de waarde
[Afbeelding]
offtopic:
je bent natuurlijk vrij om te betalen voor het monitoren van prijsdalingen met de oplossing die je nu gevonden hebt. Moet de prijsdaling dus wel meer worden dan je maandelijkse bijdrage :X
Hoe heb jij die tag geëxtraheerd? Ik heb het via Chrome gedaan en dan inspect…?

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

TWKterry

Master Mariner

willem2668 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:58:
Tot vorige week was de Denon Heos integratie werkend in HA, na inlogproblemen op de Denon site (die nu hersteld zijn) krijg ik het niet meer aan de praat.
De integratie laadt perfect:
[Afbeelding]
@willem2668
Ik heb in bovenste plaatje staan Controller (192.168.178.60) ipv heos-system en bij de drie puntles rechts kun je een reload/reconfigure doen maar ook diagnostics downloaden. Probeer een of daar iets nuttigs zichtbaar is. Hebben alle devices nog dezelfde IP's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GB3FmaVGy8zsSyELCO9QHTEMvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mHOgtiIekxG1UFjdhVOGuPd.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb vorige week niets gedaan aan de integratie en alles kwam gewoon weer terug toen er weer ingelogd kon worden. Dat heeft overigens alleen effect op de favorieten, verder bleef alles lokaal gewoon werken.

[ Voor 16% gewijzigd door TWKterry op 04-08-2025 14:35 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:38
Ik heb in home assistant ook music assistant geïnstalleerd. Voor een bepaalde automation in home assistant (wanneer de deurbel gaat), dan is er een TTS naar een music assistant mediaspeler. Nu dat werkt allemaal maar door na de TTS gaat de mediaspeler gewoon verder met het spelen van spotify... terwijl die enkel TTS zou mogen doen.

Dit is echter wel wenselijk indien ik voordien iets afspeel op de mediaspeler. Dus wanneer de mediaspeler spotify afspeelt en de deurbel gaat, moet hij na de TTS van de deurbel, spotify resumen.
Indien hij niets afspeelt en de deurbel gaat, mag hij na de TTS ook niets resumen

Hoe moet ik dit oplossen?
De status van de mediaspeler opslaan ofzo in een variabele en deze dan in een choose automation gebruiken?

• TheFes
skank schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:12:
Ik heb in home assistant ook music assistant geïnstalleerd. Voor een bepaalde automation in home assistant (wanneer de deurbel gaat), dan is er een TTS naar een music assistant mediaspeler. Nu dat werkt allemaal maar door na de TTS gaat de mediaspeler gewoon verder met het spelen van spotify... terwijl die enkel TTS zou mogen doen.

Dit is echter wel wenselijk indien ik voordien iets afspeel op de mediaspeler. Dus wanneer de mediaspeler spotify afspeelt en de deurbel gaat, moet hij na de TTS van de deurbel, spotify resumen.
Indien hij niets afspeelt en de deurbel gaat, mag hij na de TTS ook niets resumen

De status van de mediaspeler opslaan ofzo in een variabele en deze dan in een choose automation gebruiken?
Ik heb het eerder voorbij zien komen, maar kan het zelf niet reproduceren.

Als mijn Music Assistant player op pauze staat, en ik stuur er een TTS naar toe, dan blijft hij daarna gewoon op pauze staan, hij gaat niet ongewenst op play.

Als er wel iets afspeelt, dan gaat het volume van de media die speelt wat naar beneden, en komt de TTS er overheen.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het klooien met de home assistant voice PE. Ik heb hem gekoppeld aan ChatGPT. Wat ik merk is dat hij steeds vragen terugstelt als ik een lamp aan wil schakelen. Dus ik vraag: Wil je de lamp in de woonkamer aanzetten? Zegt hij terug: Wil je dat ik de lamp in de woonkamer aanzet? En als ik dan zeg ja, dan is de conversatie al gestopt.

Iemand ervaring hiermee hoe dit te voorkomen?

• TheFes
Ferra schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:49:
Ik ben een beetje aan het klooien met de home assistant voice PE. Ik heb hem gekoppeld aan ChatGPT. Wat ik merk is dat hij steeds vragen terugstelt als ik een lamp aan wil schakelen. Dus ik vraag: Wil je de lamp in de woonkamer aanzetten? Zegt hij terug: Wil je dat ik de lamp in de woonkamer aanzet? En als ik dan zeg ja, dan is de conversatie al gestopt.

Iemand ervaring hiermee hoe dit te voorkomen?
Gebruik je de standaard instellingen voor ChatGPT?
Ik herken dit niet, wat hij bij mij wel doet is dingen als

Ik: Zet de lamp in de woonkamer aan
VPE: De lamp is aangezet, kan ik nog iets voor je doen?
Ik: Nee
VPE: Oke, laat het me weten als ik weer iets voor je kan betekenen

Die vraag voor verdere acties na het uivoeren van het commando vind ik nogal irritant, maar de converstatie werkt wel gewoon. Door dit prompt te gebruiken werkt het al wat beter

code:
1
2
3
4
5
You are a voice assistant for Home Assistant.
Answer questions about the world truthfully.
Answer in plain text. Keep it simple and to the point.

Only ask follow up questions in case the question issued to you was not completely clear. In such cases ensure your response ends with a question mark.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Gebruik je de standaard instellingen voor ChatGPT?
Ik herken dit niet, wat hij bij mij wel doet is dingen als

Ik: Zet de lamp in de woonkamer aan
VPE: De lamp is aangezet, kan ik nog iets voor je doen?
Ik: Nee
VPE: Oke, laat het me weten als ik weer iets voor je kan betekenen

Die vraag voor verdere acties na het uivoeren van het commando vind ik nogal irritant, maar de converstatie werkt wel gewoon. Door dit prompt te gebruiken werkt het al wat beter

code:
1
2
3
4
5
You are a voice assistant for Home Assistant.
Answer questions about the world truthfully.
Answer in plain text. Keep it simple and to the point.

Only ask follow up questions in case the question issued to you was not completely clear. In such cases ensure your response ends with a question mark.
Ik gebruikte de HACS extended OpenAI conversation. Dat werkt blijkbaar wat minder. Heb je prompt overgenomen. Gaat al iets beter.

• TheFes
Ferra schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

Ik gebruikte de HACS extended OpenAI conversation. Dat werkt blijkbaar wat minder. Heb je prompt overgenomen. Gaat al iets beter.
Ik denk dat die HACS versie überhaupt niet werkt met conversations, waarom gebruik je die, en niet gewoon de standaard OpenAI integration?

• skank
TheFes schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:30:
[...]

Ik heb het eerder voorbij zien komen, maar kan het zelf niet reproduceren.

Als mijn Music Assistant player op pauze staat, en ik stuur er een TTS naar toe, dan blijft hij daarna gewoon op pauze staan, hij gaat niet ongewenst op play.

Als er wel iets afspeelt, dan gaat het volume van de media die speelt wat naar beneden, en komt de TTS er overheen.
Ja het is zeer vervelend, vooral als je dan die TTS doet op meerdere spelers in meerdere kamers..
Begint overal muziek te spelen ongevraagd.

Wat zou je aanraden om te doen?

Ik overweeg zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Deurbel TTS met Conditional Resume
sequence:
  - alias: Sla huidige status op
    variables:
      was_playing: "{{ is_state('media_player.music_assistant_speler', 'playing') }}"

- alias: Voer TTS uit
    service: tts.google_cloud_say
    data:
      entity_id: media_player.music_assistant_speler

- alias: Wacht tot TTS gedaan is
    delay: "00:00:05"  # Pas aan op basis van lengte van je TTS

- alias: Resume indien van toepassing
    choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ was_playing }}"
        sequence:
          - service: media_player.media_play
            target:

[ Voor 38% gewijzigd door skank op 04-08-2025 16:24 ]

• TheFes
skank schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Ja het is zeer vervelend, vooral als je dan die TTS doet op meerdere spelers in meerdere kamers..
Begint overal muziek te spelen ongevraagd.

Wat zou je aanraden om te doen?

Ik overweeg zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Deurbel TTS met Conditional Resume
sequence:
  - alias: Sla huidige status op
    variables:

data:

- alias: Wacht tot TTS gedaan is
    delay: "00:00:05"  # Pas aan op basis van lengte van je TTS

- alias: Resume indien van toepassing
    choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ was_playing }}"
        sequence:
          - service: media_player.media_play
            target:
Geen idee, ik heb er geen last van, bij mij werkt het dus zoals jij het ook zou verwachten.

Die code die jij hebt lost je probleem toch niet op? Dit gaat de muziek hervatten als hij speelde, dat werkt toch al? Je probleem is toch juist dat hij de muziek hervat terwijl die op dat moment niet aan staat?

• skank
TheFes schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Geen idee, ik heb er geen last van, bij mij werkt het dus zoals jij het ook zou verwachten.

Die code die jij hebt lost je probleem toch niet op? Dit gaat de muziek hervatten als hij speelde, dat werkt toch al? Je probleem is toch juist dat hij de muziek hervat terwijl die op dat moment niet aan staat?
Mmm ja je hebt een punt
Zoiets dan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Deurbel TTS met correct resume gedrag
sequence:
  - alias: Bepaal status vóór TTS
    variables:

data:

- alias: Wacht tot TTS klaar is
    delay: "00:00:05"  # Afhankelijk van TTS-lengte

- alias: Corrigeer gedrag als er niets speelde
    choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ not was_playing }}"
        sequence:
          - service: media_player.media_pause
            target:

[ Voor 47% gewijzigd door skank op 04-08-2025 16:32 ]

• TheFes
Je zou het natuurlijk om kunnen draaien, als de muziek niet aan het afspelen was een media_player.media_stop commando sturen.

• dixet
Toppe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Hoe heb jij die tag geëxtraheerd? Ik heb het via Chrome gedaan en dan inspect…?
Ik ook (Vivaldi, maar die is ook Chromium based).

Het lijkt fout te gaan omdat de pagina responsive is. Als ik hem fullscreen op m'n 34" monitor bekijk krijg ik de selector zoals ik liet zien en die werkt in de scrape integratie. Als ik het venster kleiner maak verdwijnt de zijbalk en komt de prijs onder de foto te staan, met de selector zoals jij hem had.

Blijkbaar heeft de Scrape integratie een groot scherm 8)

• meesje
Op dit moment bezig met de installatie van HA op mijn Raspberry Pi 3B. Ik weet het, niet de beste hardware. Maar ik wel er eerst even wat mee spelen om er achter te komen HA wat voor mij is. Op deze Pi had ik homebridge draaiend met daarin twee plugins (Ring en Bravia). Beide wil ik eerst werkend krijgen op HA en dan de integratie met HomeKit toevoegen.
En vanuit daar ga ik verder uitbreiden. Mijn eerste stappen zijn gezet. :) En als het bevalt ga ik na de vakantie wel betere hardware kopen (NUC met N100/N150 of een kant-en-klare oplossing zoals Green).

• RobertMe
dixet schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Ik ook (Vivaldi, maar die is ook Chromium based).

Het lijkt fout te gaan omdat de pagina responsive is. Als ik hem fullscreen op m'n 34" monitor bekijk krijg ik de selector zoals ik liet zien en die werkt in de scrape integratie. Als ik het venster kleiner maak verdwijnt de zijbalk en komt de prijs onder de foto te staan, met de selector zoals jij hem had.

Blijkbaar heeft de Scrape integratie een groot scherm 8)
Vele malen waarschijnlijker is dat de scrape integratie geen JavaScript uitvoert (gewoon de HTML parsen en daarna de selectors toepassen, klaar). En dat de server de HTML voor "groot scherm" over de lijn stuurt en met JavaScript "klein(er) scherm" detecteert en vervolgens de DOM aanpast naar iets (compleet) anders waar dus andere selectors bij horen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

meesje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:29:
Op dit moment bezig met de installatie van HA op mijn Raspberry Pi 3B. Ik weet het, niet de beste hardware. Maar ik wel er eerst even wat mee spelen om er achter te komen HA wat voor mij is. Op deze Pi had ik homebridge draaiend met daarin twee plugins (Ring en Bravia). Beide wil ik eerst werkend krijgen op HA en dan de integratie met HomeKit toevoegen.
En vanuit daar ga ik verder uitbreiden. Mijn eerste stappen zijn gezet. :) En als het bevalt ga ik na de vakantie wel betere hardware kopen (NUC met N100/N150 of een kant-en-klare oplossing zoals Green).
Wel op een SSD en niet microSD-kaartje? Voor het testen is een RPi 3B prima :)

Je verbaast je straks waarschijnlijk wat Home Assistant uit zichzelf al allemaal oppikt op het netwerk :o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• meesje
Raven schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Wel op een SSD en niet microSD-kaartje? Voor het testen is een RPi 3B prima :)

Je verbaast je straks waarschijnlijk wat Home Assistant uit zichzelf al allemaal oppikt op het netwerk :o
Nu nog een microSD kaartje. Ik weet het, die gaan niet lang mee. Ik wil nu gewoon even HA ervaren.

De Sony Bravia TV integratie heb ik actief. En gelijk middels de HomeKit bridge integratie doorgekoppeld naar Apple HomeKit. Het gedrag van deze integratie is binnen HomeKit hetzelfde als destijds via homebridge. Trouwens erg mooi dat dit werkt, de tv is ondertussen al >10 jaar oud. Het enige dat me opvalt is dat ik binnen HomeKit een extra schakelaar er bij heb gekregen. Deze heb ik even verplaatst naar een andere kamer, zodat deze wat meer uit zicht is. Een prima workaround vind ik.

De Ring integratie ook actief. Deze levert ook een extraatje op in HomeKit. Middels een schakelaar kun je nu makkelijk de bewegingssensor aan/uit zetten. Dit kan ook via HA natuurlijk. Leuk meegenomen. Dit kon ik niet via de homebridge ring plugin.

Live beeld krijg ik werkend via HA, maar op het dashboard blijft het beeld zwart (grijs) en het woord 'inactief' wordt getoond. Aangezien mijn deurbel bedraad is aangesloten (niet via accu) zou van mij best gelijk de live stream op het dashboard getoond mogen worden. Is dit mogelijk? Zo niet, hoe kan ik hier eventueel een snapshot krijgen? Ik heb even gegoogled en Gemini AI geeft aan dat ik de snapshot functie in de Ring app moet aanzetten. Klopt dit? Ik moet dan een abo nemen, wat ik nu niet heb.

Daarnaast krijg via de homekit integratie geen live beeld in de HomeKit app.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:24

Cascading Stylesheet:
1

HTML:
1

[Afbeelding]

Ik denk dat je css selector veel te lastig is. Als je m uitkleed (op basis van de pagina bron, dus zonder javascript en dergelijke) kom je volgens mij op deze selector uit:

code:
1
span.final-price > span

• meesje
meesje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Nu nog een microSD kaartje. Ik weet het, die gaan niet lang mee. Ik wil nu gewoon even HA ervaren.

De Sony Bravia TV integratie heb ik actief. En gelijk middels de HomeKit bridge integratie doorgekoppeld naar Apple HomeKit. Het gedrag van deze integratie is binnen HomeKit hetzelfde als destijds via homebridge. Trouwens erg mooi dat dit werkt, de tv is ondertussen al >10 jaar oud. Het enige dat me opvalt is dat ik binnen HomeKit een extra schakelaar er bij heb gekregen. Deze heb ik even verplaatst naar een andere kamer, zodat deze wat meer uit zicht is. Een prima workaround vind ik.

De Ring integratie ook actief. Deze levert ook een extraatje op in HomeKit. Middels een schakelaar kun je nu makkelijk de bewegingssensor aan/uit zetten. Dit kan ook via HA natuurlijk. Leuk meegenomen. Dit kon ik niet via de homebridge ring plugin.

Live beeld krijg ik werkend via HA, maar op het dashboard blijft het beeld zwart (grijs) en het woord 'inactief' wordt getoond. Aangezien mijn deurbel bedraad is aangesloten (niet via accu) zou van mij best gelijk de live stream op het dashboard getoond mogen worden. Is dit mogelijk? Zo niet, hoe kan ik hier eventueel een snapshot krijgen? Ik heb even gegoogled en Gemini AI geeft aan dat ik de snapshot functie in de Ring app moet aanzetten. Klopt dit? Ik moet dan een abo nemen, wat ik nu niet heb.

Daarnaast krijg via de homekit integratie geen live beeld in de HomeKit app.
Even op mezelf reageren. Gemini AI had gelijk. Door een Ring basic abo af te sluiten werkt nu de snapshot functie op het dashboard. Ook zie ik de snapshot nu in de HomeKit app, maar nog geen werkende live stream in HomeKit.
Wel weer een stapje verder. :)

Edit: https://github.com/home-assistant/core/issues/140030
Op 7 maart is er een issue hiervoor gelogd, maar helaas gesloten en geen oplossing. Gezien de eerste reactie heeft het wel (een paar uur) gewerkt.

Edit2: op Reddit ook dit issue voorbij zien komen. De workaround is gebruik maken van de scrypted add-on. Dit was even puzzelen hoe deze zichtbaar te krijgen. Dit maar eens gaan proberen. Ik weet niet of mijn Raspberry Pi dit trekt. Sowieso is het soms een beetje zoeken. Bv hoe HA opnieuw op te starten. Gelukkig hebben we Google. :)

[ Voor 12% gewijzigd door meesje op 04-08-2025 20:57 ]

• Schway
  • Niet online
skank schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:12:

Ik zag van de week nog iemand op youtube die maakte gebruik van scenes. Dus als de deurbel gaat maakt je een scene van de entiteiten in questie en hun staat/status. dan gebeurt het ding, en na de tijd wordt de gemaakte scene weer terug gezet. Dan vond ik wel slim. Ik weet niet precies hoe, maar dat zou ik proberen.
Pagina: 1 ... 329 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.