Septillion schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:39:
@
meesje Ik zeg vooral, beide kan. Het is een afweging die je zelf moet maken want beide methodes hebben voor en nadelen. Afgezien van Hue Syncbox kan HA alles wat Hue kan en meer. Maar die vrijheid komt dus wel met meer complexiteit.
Persoonlijk (nogmaals, mijn afweging) draait mijn HA inderdaad stabiel. Grootste issues die ik had lagen juist aan lampen/modules die faalde.
Bij werkt het nu ook stabiel. Maar deels ook omdat ik heel alert ben op elke update. Ik heb standaard / automatische updates altijd uit staan. En wacht het liefst tot .2 of .3 van HA core of als een versie 2 weken zonder bugfix in de repo staat.
En dat gedrag heb ik opgedaan door schade en schande

- vorig jaar ergens, precies tijdens een 3 daagse werktrip van mij, een automatische update van Z2M die een breaking change had: niets werkte meer. Dus de WAF was laag toen ik thuis kwam in een donker huis. Snel een VM teruggezet en het werkte weer, maar dan krijg ik opmerkingen: "ik kan niets als jij er niet bent". Ik weet niet of het zin heeft haar iets uit te leggen waar niet haar interesse ligt
- 2 weken geleden een breaking change van het modbus protocol. Ik wachtte al een week, maar toch ingetrapt en kon een rewind doen naar een vorige versie om ervoor te zorgen dat solaredge gegevens levert. Na heel zorgvuldig, in blijkbaar de juiste volgorde, de updates te doen werkt het nu weer -met workarounds bij de hand
Dus voor iedereen die met HA wil werken: top platform. Je kan echt meer dan je denkt en ik bespaar ook nog eens geld door mijn energieverbruik (warmtepomp aan/uit als het <div condities>) te tweaken.
Maar rol nooit zomaar de laatste versie van iets uit zonder de breaking changes te hebben gelezen
ps: en dan nog.... je weet het soms niet. De laatste .3 versie van HA core gaf ook waarschuwingen "Ignore MQTT sensor unit of measurement if it is an empty string " wat na update resulteerde in 40 corrupte sensoren (die ik inderdaad toch niet meer gebruikte en dus verwijderde, dus no harm done deze keer).
pps: en zorg voor een stabiel platform

Ik heb proxmox met een VM om binnen een paar minuten een oude backup terug te kunnen sleuren. Geen vragen, iedereen staat boos aan mijn deur te bonken en er is nu geen tijd om te kijken wat er mis is gegaan. Dat is iets voor een momentje op de vrijdagmiddag als ik vrij ben. En ik heb een reserve (oude) NUC die niet best performt maar die als het nodig is de nieuwe N100 NUC kan vervangen als die kapot gaat of anderzins. Want je wordt steeds afhankelijker van het HA systeem. En daar hoort dus een zorgvuldige backup- en redundancy strategie tegenover te staan.
edit: ik moet erbij zeggen dat op die N100 NUC ook OPNsense staat (mijn routersoftware) en internetaccess alleen mogelijk is als die N100 draait --of de reserve NUC die exact hetzelfde is geconfigureerd.
[
Voor 3% gewijzigd door
oltk op 01-08-2025 14:07
]