Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 313 ... 349 Laatste
Acties:

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:25
Ik zou graag mijn Daikin airco laten in/uitschakelen door home assistant.

Van Daikin zelf valt daarin weinig support te verwachten en de alternatieve oplossingen n vind ik nogal duur en complex.

Daarom had ik gedacht aan IR. Iemand ervaring met een eenvoudige IR-zender die je kan inleren en die goed compatibel is met home assistant?

Ik zou enkel de on/off knop van de afstandsbediening willen simuleren. De rest van de instellingen doe ik wel gewoon via de afstandsbediening zelf.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:44:
@HuismAndré Ik gebruikte hier inderdaad aarde als Nederlandse vertaling van ground/GND ofwel de referentie :)

En grappig, uit wel document heb jij dat schema? Ik ken alleen die uit de 5.0.2 spec en daar hangen pin3 en pin6 hard aan elkaar.

PS DSMR 5 doet 115200, nog niet heeeel schokkend.
Ik denk toch dat het schema van @HuismAndré correct is.
Die optocouplers zitten er vanwege de eis dat de P1 uitgang galvanisch gescheiden moet zijn en als je pin 3 en 6 aan elkaar legt is de scheiding weer weg.

Ik vermoed ook een slecht contact of draadbreuk als oorzaak, maar het kan ook in het netwerk deel na de converter zitten.
Als die z'n verbinding kwijt raakt krijg je hetzelfde effect.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 24-05-2025 08:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Wozmro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:51:

Van Daikin zelf valt daarin weinig support te verwachten en de alternatieve oplossingen n vind ik nogal duur en complex.

Daarom had ik gedacht aan IR. Iemand ervaring met een eenvoudige IR-zender die je kan inleren en die goed compatibel is met home assistant?

Ik zou enkel de on/off knop van de afstandsbediening willen simuleren. De rest van de instellingen doe ik wel gewoon via de afstandsbediening zelf.
Een Wemos D1 Mini die je met ESPHome kan flashen. En dan een IR-Blaster hat er op. Je moet een klein beetje kunnen solderen maar dan heb je zo een IR-afstandsbedieningen nagemaakt die je over WiFi opdrachten kan sturen.

Dit dus:
https://www.wemos.cc/en/latest/d1/d1_mini_lite.html
https://www.wemos.cc/en/latest/d1_mini_shield/ir.html

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Wozmro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:51:

Ik heb Toshiba Airco i.c.m. Tado AC aansturing.
Tado is eenvoudig te integreren in HA.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Ben(V) Scheiding tussen voeding en opto uitgangen is dan weg ja. Maar wat denk je anders dat elke P1 lezer gaat doen om de power te kunnen gebruiken?

Scheiding met de rest blijft in takt. Enige is dat als je ze pas in de lezer koppelt je een losse data GND hebt. Maar goed, zo hoogohmig zijn de signalen nu ook weet niet met opto's :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dutchess_Nicole Wil je daar niet mode: restart hebben?

[edit] Zie dat je het voor meerdere devices gebruikt. Mja, dan is het lastig. Maar nu reset hij ook als je dus 5 minuten bezig bent en ook van page wisselt....

[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 24-05-2025 09:27 ]

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
Septillion schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:26:
@Dutchess_Nicole Wil je daar niet mode: restart hebben?

[edit] Zie dat je het voor meerdere devices gebruikt. Mja, dan is het lastig. Maar nu reset hij ook als je dus 5 minuten bezig bent en ook van page wisselt....
Nope, parallel is hier gebruikt omdat de aparte devices hun eigen timer krijgen. En inderdaad het triggert na 5 minuten sowieso, tenzij je zelf terug naar de homepage gaat. Maar dat vind ik niet erg. Het werkt hier prima

Plus: een standaard interactie met die panelen is misschien 30 seconden ofzo. Dus 5 minuten om een scherm open te hebben is meeeer dan zat

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 24-05-2025 14:21 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:52
Ik heb de otgw integratie geïnstalleerd icm Gateway van nodo-shop. Aangesloten tussen thermostaat van honeywell en de weheat blackbird.
Ik krijg de volgende melding in homeassistant. Ligt dit aan de integratie of aan de hardware?

Logger: pyotgw.commandprocessor
Source: runner.py:154
First occurred: May 1, 2025 at 20:21:00 (22 occurrences)
Last logged: 08:41:00

Command PR failed with SC: 07:04/5, retrying...
Unknown message in command queue: SC: 07:59/5
Command PR failed with SC: 07:59/5, retrying...
Unknown message in command queue: SC: 08:41/5
Command PR failed with SC: 08:41/5, retrying...

Canon 5dMkIV

• HuismAndré
  • Laatst online: 12:16

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ben(V) schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Ik denk toch dat het schema van @HuismAndré correct is.
Die optocouplers zitten er vanwege de eis dat de P1 uitgang galvanisch gescheiden moet zijn en als je pin 3 en 6 aan elkaar legt is de scheiding weer weg.
Nope. Aangezien de wikkeling zweeft is er nog steeds een galvanische scheiding. Beiden zijn dus mogelijk (maar gescheiden is wel wat netter).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 24-05-2025 14:28 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Ben(V)
  • Nu online
Als ze vonden dat die wikkelingen voldoende waren dan zouden die optocouplers nutteloos zijn, dan hadden ze net zo goed een open collector uitgang kunnen maken.

Als er op die P1 hoogspanning terugkomt (bliksem inductie bijvoorbeeld) gaat dat gewoon die meter in, een trafo werkt twee kanten op.

Optocouplers worden juist specifiek voor galvanische scheiding ingezet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:17
Even een algemene vraag, maar waar kopen jullie CR2032 knoopcel batterijen? Ik had er eens op ali gekocht, maar die waren precies wel heel snel leeg naar mijn gevoel.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dotcom87 op Amazon. Ga meestal voor batterijen van LiCB. Hier staat een review waarin verschillende merken worden vergeleken: Xander in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 24-05-2025 15:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dotcom87 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:44:
Even een algemene vraag, maar waar kopen jullie CR2032 knoopcel batterijen? Ik had er eens op ali gekocht, maar die waren precies wel heel snel leeg naar mijn gevoel.
offtopic:
Toen Halfords nog bestond daar, tegenwoordig Hema.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:24
@dotcom87 Tot voor kort van Ikea maar ze verkopen er geen meer. De A-Force van Action zijn ook prima voor wat ze kosten.

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:59
Ben ik weer even.

Heb een rj12 kabel besteld, binnen gekregen deze is 1 meter. Die geeft nog veel meer ellende als uitkomst nu en nou is er helemaal niks meer mee te doen.

Moet ik iets anders instellen in mijn meter met rj12 ipv rj11?

Moet ik gaan denken aan vervangen van de slimme meter, dat de p1 poort niet goed is of zo?

[ Voor 16% gewijzigd door ActualFantasy op 24-05-2025 18:17 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:00
synoniem schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:23:
Grootste probleem met HA vind ik nog steeds de breaking changes al dan niet gedocumenteerd.
Eens. Waarbij het vaak goede bedoelingen of veranderingen zijn met bijvangst. Zoals het, en ja daar ben ik weer :>, het climate validation probleem waar de bedoeling 100% goed is, maar er toch een praktisch probleem veroorzaakt wordt zonder oplossing. Of toen een paar versies geleden ineens Bayesian sensors anders werkte. Want eerst mocht je dubbele observations gebruiken, maar sinds 2024.10 niet meer:

Diff:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
     - platform: numeric_state
       entity_id: sensor.bathroom_relative_humidity_change
       above: 10
+      below: 100
       prob_given_true: 0.85
       prob_given_false: 0.05
     - platform: numeric_state
       entity_id: sensor.bathroom_relative_humidity_change
       above: 100
-      prob_given_true: 0.85
+      prob_given_true: 0.90
       prob_given_false: 0.05

Of nu in 2025.5 de sidebar en navbar lijsten ineens compleet andere HTML componenten zijn. Mooie verbetering, maar die was weer kapot bij 2025.3. Tja, dan ben ik toch wellicht wat te veel power user :+.
Het mooiste zou zijn als er LTS en bleeding edge versies waren.
Dat snap ik, maar dat zou voor mij geen oplossing zijn. Ik zou veel liever zien dat er wat gestructureerder aan Home Assistant ontwikkelt wordt. Voor mij gevoel zitten de meeste devs aardig op een eiland en er is er niet echt een doel. Mja, year of the voice. Leuk, mooi en fancy, maar voor een buitenstaander is dat bijna bullshit bingo. Waarom geen open agile board? Lijkt mij niet heel gek.

Daarnaast zou ik liever zien dat met de grootte en volwassenheid van Home Assistant er ook meer aandacht besteed wordt aan stabiliteit en documentatie. Als ik dan weer even teruggrijp naar de frontend dan zakt in het door mij eerder genoemde header grootte issue de broek af als een frontend dev dit zegt:
piitaya
BTW, these variables are not officially supported because Home Assistant doesn't have a proper design system so it's hard to document and maintain all the variables. But that ones should not change in the future.
Want wat moet ik daar nou mee? Dat kan niet eens getest worden 8)7.

Om het e.e.a. voor te zien update ik Home Assistant vanuit mijn eigen gehoste Forgejo met Renovate. Renovate update automatisch de Docker Compose file waardoor er op Forgejo Actions een Ansible dry-run wordt afgeschoten. Ik kan dan handmatig de Home Assistant stack deployen.

Vanuit mijn configuratie repository wordt er dagelijks een Home Assistant Configuration Check uitgevoerd op de volgende versie van Home Assistant, vanaf de beta-releases. Zodat ik in ieder geval configuratie wijzigingen voor kan zijn. De configuratie check vind ook plaats voor het syncen van de Git repo naar Home Assistant. En ik maak bij elke Home Assistant upgrade een Forgejo release met Git tag aan van de vorige Home Assistant versie met daarin ook een changelog.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat zorgt in ieder geval voor wat (automatische) betrouwbaarheid, transparantie en administratie.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-11 23:51

Antonio di

a mi me dijeron que si

dotcom87 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:44:
Ik koop het merk GP CR2032 "gewoon" of de "extra"(sterk) bij de grote winkel van meneer Bezos, daar zijn ze per 20 stuks goedkoop. Ze doen het goed en lang.

[ Voor 134% gewijzigd door Antonio di op 25-05-2025 00:08 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een connectie met Google Nest vanuit HA. Nu had ik drie camera's die zichtbaar zijn in HA. Nu heb ik een camera toegevoegd aan Google, maar deze verschijnt niet in HA. Hoe zorg ik ervoor dat deze in HA komt? Ik heb deze toegevoegd aan het account waar ook de andere drie camera's op zijn toegevoegd.

Ik heb even op internet gezocht, maar kan hier vrij weinig over vinden.

Edit: ik heb het al gevonden. Voor mensen die ooit tegen hetzelfde probleem aanlopen: je kunt toegang geven via deze url.

[ Voor 19% gewijzigd door miicker op 25-05-2025 00:07 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:13
MXMan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:20:
@dotcom87 Tot voor kort van Ikea maar ze verkopen er geen meer. De A-Force van Action zijn ook prima voor wat ze kosten.
Ik heb laatst A-Force batterij gehad die half zo dun waren weet niet of dat een productiefout was of namaak. Dus oppassen hiermee.

• dotcom87
Antonio di schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:15:
[...]

Ik koop het merk GP CR2032 "gewoon" of de "extra"(sterk) bij de grote winkel van meneer Bezos, daar zijn ze per 20 stuks goedkoop. Ze doen het goed en lang.
Ben ook voor deze GP extra gegaan, de prijs was bijna gelijk met de gewone 👍🏻 Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Gisteren blijkbaar een glitch gehad in m'n Energy Dashboard.
Bijna €3000 aan elektra voor net geen 9kWh. Beetje veel. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itDdW36asV74TuHVl2oDoAY9qwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ueO12FDPAvVhiKm7Yi35wj2y.png?f=fotoalbum_large`

Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Verpest aardig mijn overzichten.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Batterijen koop ik al een tijd bij batterijservice.nl. Kijk ii daar even naar de GPs betaal je €3,99 voor 10 stuks. Dus €8,99 bij "meneer Bezos" is niet eens zo goedkoop.

En daarnaast heeft batterijservice ook exotische batterijen. Mijn Fibaro & Neo Coolcam PIRs zit nogal een gek maatje in (volgens mij AA maar dan maar half zo lang) en die heeft batterijservice ook. Net zoals afwijkende knoopcellen (2032 is de standaard maat zeg maar, maar bv de Aqara / Xiaomi contact sensoren zitten kleinere in)

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 18:22

WoBBeL

*zwaai*

Powergrim schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Een Wemos D1 Mini die je met ESPHome kan flashen. En dan een IR-Blaster hat er op. Je moet een klein beetje kunnen solderen maar dan heb je zo een IR-afstandsbedieningen nagemaakt die je over WiFi opdrachten kan sturen.

Dit dus:
https://www.wemos.cc/en/latest/d1/d1_mini_lite.html
https://www.wemos.cc/en/latest/d1_mini_shield/ir.html
Dit dus...voor minder dan 10 euro was ik klaar destijds. Wel beetje solderen en wat handigheid hebben met knutselen/elektra.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:45:
Als ze vonden dat die wikkelingen voldoende waren dan zouden die optocouplers nutteloos zijn, dan hadden ze net zo goed een open collector uitgang kunnen maken.

Als er op die P1 hoogspanning terugkomt (bliksem inductie bijvoorbeeld) gaat dat gewoon die meter in, een trafo werkt twee kanten op.

Optocouplers worden juist specifiek voor galvanische scheiding ingezet.
Nee, want de opto coupler zegt ervoor dat de interne electronica galvanisch gescheiden is van wat je er extern aan hangt. En voor extern gebruik is er dus ook een galvanisch gescheiden voeding van de interne elektronica. Niet voor bliksem etc, maar om te garanderen dat je met de P1 de interne meter niet om zeep helpt. Maar er is dus geen nut om de P1 voeding en P1 data te scheiden.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-05-2025 10:42 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
ActualFantasy schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:04:
Ben ik weer even.

Heb een rj12 kabel besteld, binnen gekregen deze is 1 meter. Die geeft nog veel meer ellende als uitkomst nu en nou is er helemaal niks meer mee te doen.

Moet ik iets anders instellen in mijn meter met rj12 ipv rj11?

Moet ik gaan denken aan vervangen van de slimme meter, dat de p1 poort niet goed is of zo?
Ben ik toch bang dat je op een of andere reden heeeeeel veel ellende storing in je meterkast hebt. Ze zitten echt goed geklikt?

En nee, je hebt gewoon RJ12 nodig voor DSMR 5. RJ11 past dan wel maar dan heb je dus geen power.

• ActualFantasy
Septillion schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Ben ik toch bang dat je op een of andere reden heeeeeel veel ellende storing in je meterkast hebt. Ze zitten echt goed geklikt?

En nee, je hebt gewoon RJ12 nodig voor DSMR 5. RJ11 past dan wel maar dan heb je dus geen power.
Ik wilde net nog even reageren hier. Bizar die storing dan, benieuwd wat dat veroorzaakt dan.

Ik heb de nieuw bestelde rj12 kabel bij beide stekkers op 3 cm afgeknipt en met een heleboel geklooi even aan elkaar gedoehetzelfd.

Met wat plakband de blote aders van elkaar gescheiden, en nu is mijn kabeltje dus ongeveer 6 cm of zo.

En voila.....

Alles werkt...Er komt nu in ieder geval data binnen, en geen rare tekens meer in de berichten van de P1 meter.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Dan zou je ook iets van een glitch moeten zien in je bronsensor. Wat gebruik je daarvoor?

En voor het oplossen, als je weet wanneer de glitch was kan je het corrigeren via Dev tools => Statistics => Helling met pijltje naar het entiteit.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ActualFantasy Ja, ik heb geen idee wat het kan zijn. Maar anders gewoon solderen en wat krimpkous?

• alex3305
Vaevictis_ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 05:17:
Ik heb laatst A-Force batterij gehad die half zo dun waren weet niet of dat een productiefout was of namaak. Dus oppassen hiermee.
De A-Force batterijen wisselen enorm van kwaliteit. Maar heb je niet per ongeluk CR2016 gekocht? :X

Afbeeldingslocatie: https://www.ufinebattery.com/images/upload/blog-cr-battery-naming-convention.webp

Laatst heb ik een setje bij JYSK meegenomen omdat IKEA geen CR2032 meer verkoopt :|. Andere maten bestel ik sowieso bij Amazon voornamelijk vanwege de prijs.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:32
Gisteren maakte ik iets interessants mee wat te maken heeft met Home Assistant - maar niet met de techniek.

Een oude vriend waarmee ik het contact al 20 jaar kwijt was is een paar maanden terug plotseling en te jong overleden. Ik kwam daar via via korte tijd geleden achter, en ik ben gisteren even langs geweest bij zijn vrouw. Ondanks dat we elkaar al een hele tijd niet gezien hadden was dat best emotioneel, en het voelt goed dat ik langsgeweest ben, maar daar gaat deze post verder niet over.

Hij draaide in hun woning Home Assistant. Zijn vrouw vertelde dat ze het nooit superprettig heeft gevonden (knopje wat het gisteren wel deed doet het vandaag niet, we weten allemaal hoe dat kan gaan) maar toen HA en de systemen eromheen niet meer beheerd werden brokkelde dat natuurlijk langzaam af. Op een gegeven moment heeft ze een handige vriend gevraagd om het allemaal op te ruimen.

Dat verhaal zette me wel aan het denken over dit onderwerp. Home automation is allemaal superleuk, en met vlagen ook echt handig - zolang wij er als beheerders bij zijn om het te monitoren, repareren, updaten, enz kortom: beheren. Maar ik werd gisteren met mijn neus op de feiten gedrukt: het is geen gegeven dat je de tijd krijgt om het spul zelf netjes uit te faseren als je tijd gekomen is.

Sowieso "train" ik mijn vrouw af en toe in het vinden, openen en ontgrendelen van mijn passwordmanager zodat ze bij de inloggegevens van alle financiële zaken kan, maar misschien moet ik ook maar eens een plan uitschrijven om HA uit te zetten, de lokatie van alle Shelly pluggen, wat er wel blijft werken en wat niet, enz als ik er onverhoopt niet meer bij ben om het zelf te doen.

Food for thought.....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• alex3305
Ik kan overigens iedereen aanraden om de fantastische Battery Notes custom integratie te installeren. Ik heb op mijn dashboard een subview gemaakt met batterij informatie. Ik heb daar bijvoorbeeld een lijst met de actuele status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_sfm8cmTTW4NpFu2c6Ip6LlJSI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j9daNPbm5pwO3mnqi6vh5zVg.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: custom:battery-state-card
secondary_info: "{attributes.battery_type_and_quantity}"
round: 0
filter:
  include:
    - name: entity_id
      value: "*_battery_plus"
bulk_rename:
  - from: Batterij+
sort:
  - state

Gesorteerd van leeg naar vol. Met daarnaast dan een weergave met alle soort batterijen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDi1OjHtDNT6VKRPasmsArZ9Wp0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sTV1pItGTflv0ixNyqaDKUWr.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
type: markdown
content: >-
  {% set ns_batteries = namespace(batteries={}) %}

{% for entity_id in integration_entities('battery_notes') if entity_id is
  search('_battery_type$', ignorecase=False) -%}
   {% set battery_type = states[entity_id].state %}
   {% set battery_split = battery_type.split('×') %}
   {% if battery_split | length > 1 %}
   {% set battery_type = battery_split[-1] | trim %}
   {% set battery_count = battery_split[0] | int(1) %}
   {% else %}
   {% set battery_count = 1 %}
   {% endif %}
   {% if battery_type not in ns_batteries.batteries %}
   {% set ns_batteries.batteries = dict(ns_batteries.batteries, **{battery_type: battery_count}) %}
   {% else %}
   {% set ns_batteries.batteries = dict(ns_batteries.batteries, **{battery_type: ns_batteries.batteries[battery_type] + battery_count}) %}
   {% endif %}
  {% endfor %}  | Type batterij | Aantal |

| :-- | --: |

{% for bt in ns_batteries.batteries | dictsort(False, 'value') | reverse -%}
   | {{ bt[0] }} | {{ [bt][0][1] }} |
  {% endfor %}
card_mod:
  style:
    ha-markdown$: |
      table {
        width: 100%;
      }

Aangepast naar Nederlands en een kleine bug eruit gehaald omtrent hoofdlettergebruik. Maar dit komt beide van de Battery Notes wiki.

Bij apparaten krijg je eveneens wat meer diagnostische sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InCEGYBsuAkRg076PyD6tjTtlM8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fUbk8bGyYq6gCVXxeASGoTcJ.png?f=user_large

Waaronder dus wat voor batterij er in zit, maar ook wanneer deze voor het laatste vervangen is. Waarbij ik zie dat deze waarde momenteel er niet meer is :S. Maar wel in de Button :? En kun je configureren wanneer een batterij echt leeg is. Mijn TRV's zijn bijvoorbeeld leeg als ze onder de 40% komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxf_ZJ8cnHlytGTBOcZf82t3KyI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uqewQFpQIV8HEkAJRxPvN3Gp.png?f=user_large

Het liefste zou ik van alle batterijgedoe af zijn, maar ik vind de flexibiliteit van sensoren en apparaten plaatsen wel enorm praktisch. En uiteindelijk merk ik dat de meeste van mijn batterijen meer dan een jaar mee gaan.

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:45:
Nee want de rest van de meter zal intern een andere referentie hebben. Je wilt voorkomen dat de meter op wat voor manier dan ook verstoord wordt in z'n werking (en dan zijn die opto's een prima keuze).
Je kunt er voorzichtig wel vanuit gaan dat het schema niet compleet is (maar dat er de nodige varistoren e.d. gebruikt worden.

• HuismAndré

HuismAndré

JeroenH schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:05:
Gisteren maakte ik iets interessants mee wat te maken heeft met Home Assistant - maar niet met de techniek.

Een oude vriend waarmee ik het contact al 20 jaar kwijt was is een paar maanden terug plotseling en te jong overleden. Ik kwam daar via via korte tijd geleden achter, en ik ben gisteren even langs geweest bij zijn vrouw. Ondanks dat we elkaar al een hele tijd niet gezien hadden was dat best emotioneel, en het voelt goed dat ik langsgeweest ben, maar daar gaat deze post verder niet over.

Hij draaide in hun woning Home Assistant. Zijn vrouw vertelde dat ze het nooit superprettig heeft gevonden (knopje wat het gisteren wel deed doet het vandaag niet, we weten allemaal hoe dat kan gaan) maar toen HA en de systemen eromheen niet meer beheerd werden brokkelde dat natuurlijk langzaam af. Op een gegeven moment heeft ze een handige vriend gevraagd om het allemaal op te ruimen.

Dat verhaal zette me wel aan het denken over dit onderwerp. Home automation is allemaal superleuk, en met vlagen ook echt handig - zolang wij er als beheerders bij zijn om het te monitoren, repareren, updaten, enz kortom: beheren. Maar ik werd gisteren met mijn neus op de feiten gedrukt: het is geen gegeven dat je de tijd krijgt om het spul zelf netjes uit te faseren als je tijd gekomen is.

Sowieso "train" ik mijn vrouw af en toe in het vinden, openen en ontgrendelen van mijn passwordmanager zodat ze bij de inloggegevens van alle financiële zaken kan, maar misschien moet ik ook maar eens een plan uitschrijven om HA uit te zetten, de lokatie van alle Shelly pluggen, wat er wel blijft werken en wat niet, enz als ik er onverhoopt niet meer bij ben om het zelf te doen.

Food for thought.....
Yep. Zo ongeveer alles wat ik hier in elkaar frot werkt ook nog zonder Home Assistant. Verlichting gaat nog gewoon aan en uit (maar niet meer automatisch en dimmen is ook niet meer mogelijk zonder HA). WTW werkt nog gewoon (maar moet dan weer ouderwets met de 3-standen schakelaar bediend worden). Het enige waar ik de boel behoorlijk heb omgegooid is de CV installatie (dus daar zal een installateur aan de slag moeten mocht ik onverwachts wegvallen). Maar stiekem heb ik de hoop dat m'n zoon tegen die tijd genoeg besmet is geraakt met het virus (zodat hij de boel draaiend kan houden). Overigens heb ik auto update uit staan, gebruik ik waar mogelijk watchdog timers (overgehouden aan m'n PLC periode), herstart ik alles op gezette tijden, wordt er NIETS automatisch geüpdatet etc. etc.

• ActualFantasy
Septillion schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:50:
@Verwijderd Dan zou je ook iets van een glitch moeten zien in je bronsensor. Wat gebruik je daarvoor?

En voor het oplossen, als je weet wanneer de glitch was kan je het corrigeren via Dev tools => Statistics => Helling met pijltje naar het entiteit.
Ik ben wel benieuwd wat de storing nou eigenlijk veroorzaakt.

Met wat voor apparaat zou ik dat kunnen meten? Er moet in mijn meterkast iets zijn wat dit veroorzaakt lijkt mij?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 18:21

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

alex3305 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:08:
Ik kan overigens iedereen aanraden om de fantastische Battery Notes custom integratie te installeren. Ik heb op mijn dashboard een subview gemaakt met batterij informatie. Ik heb daar bijvoorbeeld een lijst met de actuele status:
Kan je deze aanraden: link Mooie blueprint om batterijen te melden die bijna leeg zijn. Krijg iedere paar dagen een bericht met welke batterijen onder een percentage vulling zijn.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• Seafarer
  • Laatst online: 08:05

Seafarer

XXX

HuismAndré schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Yep. Zo ongeveer alles wat ik hier in elkaar frot werkt ook nog zonder Home Assistant. Verlichting gaat nog gewoon aan en uit (maar niet meer automatisch en dimmen is ook niet meer mogelijk zonder HA). WTW werkt nog gewoon (maar moet dan weer ouderwets met de 3-standen schakelaar bediend worden). Het enige waar ik de boel behoorlijk heb omgegooid is de CV installatie (dus daar zal een installateur aan de slag moeten mocht ik onverwachts wegvallen). Maar stiekem heb ik de hoop dat m'n zoon tegen die tijd genoeg besmet is geraakt met het virus (zodat hij de boel draaiend kan houden). Overigens heb ik auto update uit staan, gebruik ik waar mogelijk watchdog timers (overgehouden aan m'n PLC periode), herstart ik alles op gezette tijden, wordt er NIETS automatisch geüpdatet etc. etc.
Soms denk ik wel eens:
Een apart topic om eens te brainstormen zou misschien niet eens zo gek zijn.
Komt altijd wel weer iemand voorbij met een goed idee waar je misschien niet zo gauw aangedacht hebt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• alex3305
peterpijpelink schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:07:
Kan je deze aanraden: link Mooie blueprint om batterijen te melden die bijna leeg zijn. Krijg iedere paar dagen een bericht met welke batterijen onder een percentage vulling zijn.
Bedankt. Ik vind zulke automations zelf ook, maar vind het vooral onpraktisch en milieuvervuiling. Batterijen die 'bijna leeg' zijn vervangen, terwijl ze in sommige gevallen nog weken of maanden meegaan :X. Bijvoorbeeld een Philips Hue afstandsbediening die al maanden cosplayt als een noodlijdend apparaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Epmyfik4jOIWntxbpN_LQMmmHPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxvN5zEvsXj2HL0aLH1jFCU0.png?f=fotoalbum_large

Ik kan je vertellen dat ik een handvol van deze apparaten heb in mijn Zigbee netwerk. Ook van allerlei fabrikanten. De enige apparaten die bij mij een notificatie sturen bij lege batterijen zijn mijn TRV's omdat deze anders als noodmaatregel opengaan naar 21 graden.

Van de overige apparaten monitor ik tegenwoordig de beschikbaarheid binnen Home Assistant. Zigbee2MQTT laat ik bijvoorbeeld een last_seen sensor aanmaken waar ik een notificatie op trigger:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
- id: notify_last_seen_above_threshold
  alias: Notificatie - Apparaat laatst gezien boven drempel
  mode: parallel
  variables:
    threshold: 48
    entities: >-
      {% set output = namespace(entities=[]) %}
      {% set delta = timedelta(hours = (threshold | int(12))) %}
      {% set input_entities = states.sensor
            | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'timestamp')
            | selectattr('entity_id', 'contains', 'last_seen')
            | map(attribute='entity_id')
            | list %}

{% for entity in input_entities %}
        {% if has_value(entity) %}
          {% if (states(entity) | as_datetime) <= (now() - delta) %}
            {%- set output.entities = output.entities + [entity] -%}
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% endfor %}

{{- output.entities -}}
  triggers:
    - trigger: time_pattern
      hours: "/6"
      minutes: 0
    - trigger: homeassistant
      event: start
  actions:
    repeat:
      for_each: "{{ entities }}"
      sequence:
        - alias: "Set notification variables"
          variables:
            notification_title: "🔗 Mogelijk apparaat weggevallen..."
            notification_message: >-
              {{ device_attr(repeat.item, 'name') }} is {{ threshold }}
              uur geleden voor het laatst gezien.
            notification_id: "device_last_seen_{{ repeat.item }}"
        - alias: "Push notifications when a device hasn't been seen recently."
          parallel:
            - if:
                condition: state
                entity_id: binary_sensor.automations
                state: "on"
              then:
                action: notify.phones
                data:
                  title: "{{ notification_title }}"
                  data:
                    ttl: 0
                    priority: high
                    tag: "{{ notification_id }}"
            - action: persistent_notification.create
              data:
                title: "{{ notification_title }}"
                notification_id: "{{ notification_id }}"
        - alias: "Wait until entity has been seen again"
          wait_template: >-
            {% set delta = timedelta(hours = (threshold | int(12))) %}
            {{ (states(repeat.item) | as_datetime) > (now() - delta) }}
          timeout:
            hours: 24
        - alias: "Clear notifications"
          parallel:
            - action: notify.phones
              data:
                data:
                  tag: "{{ notification_id }}"
            - action: persistent_notification.dismiss
              data:
                notification_id: "{{ notification_id }}"

Op mijn telefoon en in de UI zie ik dan een dergelijke melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDcWG7XOT8b06HNqY8BUxxNnG90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mVUIHj5OF76zjzhXwenLH10y.png?f=user_large

Tegelijkertijd loopt er ook een automation die controleert of apparaten daadwerkelijk beschikbaar zijn. Afhankelijk van het type (boiler, TRV, contactsensor, etc.) zit er een timeout op die een notificatie triggert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9qL8sNYKJGBCKQD2WItvRqYqMk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RkqJEDzjRJfRfS3ZZ9SOmWdA.png?f=user_large

met een relatief eenvoudige action:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- parallel:
    - if:
        condition: state
        entity_id: binary_sensor.automations
        state: "on"
      then:
        action: notify.phones
        data:
          title: "💔 Apparaat weggevallen"
            {{ state_attr(trigger.entity_id, 'friendly_name') }}
            is niet meer bereikbaar.
          data:
            ttl: 0
            priority: high
            tag: "device_unavailable_{{ trigger.entity_id }}"
    - action: persistent_notification.create
      data:
        title: "💔 Apparaat weggevallen"
          {{ state_attr(trigger.entity_id, 'friendly_name') }}
          is niet meer bereikbaar.
        notification_id: "device_unavailable_{{ trigger.entity_id }}"
- wait_template: "{{ not is_state(trigger.entity_id, 'unavailable') }}"
- parallel:
    - action: notify.phones
      data:
        data:
          tag: "device_unavailable_{{ trigger.entity_id }}"
    - action: persistent_notification.dismiss
      data:
        notification_id: "device_unavailable_{{ trigger.entity_id }}"

• manusjevanalles
  • Laatst online: 13:30
manusjevanalles schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:09:
Ik probeer een device_tracker toe te voegen die een mobiel pingt. Ik heb daarvoor de volgende code in configuration.yaml toegevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
device_tracker:
 - platform: ping
   interval_seconds: 20
   consider_home: 300
   hosts:
    ping_xxx: 10.0.0.100

Als ik vervolgens
YAML:
1
2
3
action: device_tracker.see
data:
  dev_id: ping_xxx

Uitvoer, dan zie ik dat de device_tracker is toegevoegd (hij verdwijnt wel weer na verloop van tijd). Maar de status blijft altijd op "home" staan, zelfs als de mobiel niet verbonden is (en fysiek afwezig is).

Bij developers tools > states zie ik hem staan, maar met states

YAML:
1
2
source_type: gps
friendly_name: ping_xxx

Ik krijg het niet aan de praat. Als ik bij settings > devices & services de ping-integratie toevoeg, dan pingt hij zonder problemen de mobiel en geeft netjes wel/niet connected aan.

Wat doe ik fout hier?
Kan iemand nog even meedenken met mij?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• HuismAndré

HuismAndré

manusjevanalles schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:13:
[...]

Kan iemand nog even meedenken met mij?
https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/
Building block integration

This device tracker is a building block integration that cannot be added to your Home Assistant directly but is used and provided by other integrations.

A building block integration differs from the typical integration that connects to a device or service. Instead, other integrations that do integrate a device or service into Home Assistant use this device tracker building block to provide entities, services, and other functionality that you can use in your automations or dashboards.

If one of your integrations features this building block, this page documents the functionality the device tracker building block offers.
Dus: Welke integratie gebruik je hiervoor? Indien geen, overweeg dan om de PING integratie te gebruiken als device tracker: https://www.home-assistant.io/integrations/ping/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMvVMiJISTA4EijIYHRf6R7_lrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOlVnEc7A8es5D78lIBM2o3V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 25-05-2025 18:38 ]

• manusjevanalles
HuismAndré schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:37:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/

[...]

Dus: Welke integratie gebruik je hiervoor? Indien geen, overweeg dan om de PING integratie te gebruiken als device tracker: https://www.home-assistant.io/integrations/ping/

[Afbeelding]
Ik gebruik alleen deze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
device_tracker:
   hosts:

That’s it. Of moet ik ping dan ook toevoegen als integratie en pingen naar hetzelfde ip-adres?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:32
Ik zou eens goed in de documentatie kijken van device_tracker. :)

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:05
Ik zou graag zien dat long-term statistics via een (websocket) API beschikbaar zijn voor (bijv.) add-ons.

Dit kan al wel via de websocket API (voor de front-end), maar het is niet gedocumenteerd.
Wat zou de juiste manier zijn om dit te vragen/bespreken met de devs? Github issues of discord is volgens mij niet de plek. Een post in het community forum dan?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Mja, nu ook gemerkt met het overlijden van mijn schoonvader. En dan was het hier geen HA maar wel genoeg andere zaken. Hoe werkt de warmtepomp? De WTW? Filters? Zonnepanelen? Waar zijn de sleutels? Netwerk en NAS? Stormwaterpomp, rioolpomp etc etc. Nu is het zo dat ik en andere familieleden veel hebben opgepakt maar voor mijn schoonmoeder gaat veel boven der pet. En ook daarvan gaan zaken niet meer werken als ze geen aandacht krijgen.

Dus mja, is het wel handig als er documentatie is of in ieder geval dat zaken redelijkerwijs blijven werken :) Maar voor mij geen reden om geen HA in te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-05-2025 20:40 ]

• manusjevanalles
new_guy schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:05:
Ik zou eens goed in de documentatie kijken van device_tracker. :)
Dat had ik al gedaan. Ik denk dat ik iets mis...

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:32

• manusjevanalles
Heb ook de ping-integratie toegevoegd inmiddels, die zegt connected. Maar de device tracker doet het nog niet.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Septillion schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:59:
@JeroenH Mja, nu ook gemerkt met het overlijden van mijn schoonvader. En dan was het hier geen HA maar wel genoeg andere zaken. Hoe werkt de warmtepomp? De WTW? Filters? Zonnepanelen? Waar zijn de sleutels? Netwerk en NAS? Stormwaterpomp, rioolpomp etc etc. Nu is het zo dat ik en andere familieleden veel hebben opgepakt maar voor mijn schoonmoeder gaat veel boven der pet. En ook daarvan gaan zaken niet meer werken als ze geen aandacht krijgen.

Dus mja, is het wel handig als er documentatie is of in ieder geval dat zaken redelijkerwijs blijven werken :) Maar voor mij geen reden om geen HA in te zetten.
Tot op een zekere hoogte is dit normaal. Had mijn moeder ook, maar dan met gewoon de bankzaken, levensverzekeringen etc.

Maar dit maakt wel dat alles wat ik doe bedoeling is dat het ook nog gewoon werkt met "de hand".
Overigens niet alleen voor als ik "doodga", het gaat altijd stuk als het niet uitkomt. Dat niet uitkomen breed zijn. (ziekte, persoonlijke gebeurtenis, etc....)

Maar langzaam ben ik wel weer aan het uitfaseren, dat dan weer wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 25-05-2025 21:14 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:03
JeroenH schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:05:

Food for thought.....
Ik denk dat dit een van de argumenten moet zijn om te zorgen dat alle essentiële functionaliteiten blijven werken wanneer HA down is en HA enkel als aanvulling werkt.

Als ik geen app notificaties meer ontvang van de wasmachine of welke bak aan de weg moet: who cares.

Als ik het licht niet meer kan schakelen omdat HA down is: foute boel.

• Impossibl3
  • Laatst online: 08:37
Bij mij is sinds een aantal dagen de skyconnect er uit gevlogen en zha heeft ook curen. Hebben jullie nog een trucje om te kijken of mijn skyconnect zelf nog goed functioneert. Ik heb een backup van HA al terug gezet. Maar daar dat mocht niet baten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:32

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

-Casper schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat dit een van de argumenten moet zijn om te zorgen dat alle essentiële functionaliteiten blijven werken wanneer HA down is en HA enkel als aanvulling werkt.

Als ik geen app notificaties meer ontvang van de wasmachine of welke bak aan de weg moet: who cares.

Als ik het licht niet meer kan schakelen omdat HA down is: foute boel.
Ik zorg er daarom altijd voor dat zigbee remotes altijd direct met de lamp kunnen praten. Batterijen vervangen moet nog wel lukken als het niet meer werkt.
Er zijn wel wat schakelaars hier in huis die dankzij HA nog wat extra dingetjes kunnen, maar in principe niet essentieel.

Verwijderd

Septillion schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:50:

De bron sensor is "sensor.p1_dongle_pro_energy_delivered_t1". Daar zie ik echter geen glitch.
Wanneer ik echter in "p1_dongle_pro_energy_delivered_t1_cost" kijk, zie ik daar wel wat raars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLVWSkCYW8IRPYW_cGFBEIUbC94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RfQChpAALTyKu2VfqBwI9FX9.png?f=fotoalbum_large

Wat kan ik hier het beste veranderen om te corrigeren?
Voor vandaag staat het iig 'gewoon' goed in het energy dashboard. Alleen gisteren is mis gegaan.
Ik zou dan ook verwachten dat die lijn weer terug richting de bodem zou gaan en niet boven de 400 blijft staan. Fix het graag op een goede manier, zonder het erger te maken. ;)

-edit-
Gevonden! :D
Zit dus blijkbaar achter een klein icoon bij de 'cost' sensor. Toen kwestie van alle minuten van 6 & 7u & 's avonds 18, 19 & 20u checken. Stond een aantal keer een bedrag van €435 in. Dat allemaal aangepast naar een waarde die gelijk lag aan de minuut er voor en erna. Nu klopt het weer. :)
Weer wat geleerd! Dank voor de hint! :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2025 21:47 ]

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:53
Ik heb een aantal radiatoren met Heatfans, met domme controllers.
Ik denk er over om die door de wifi smart controller te vervangen, maar vraag me af of die in Home Assistant te krijgen zijn zodat ze te automatiseren zijn. Iemand daar ervaring mee?
https://heatfan.eu/wifi-controller/

Wel erg weinig eigen inzet. Schopje naar grote topic

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 26-05-2025 09:34 ]

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 20:01
Kijk eens naar het heatmeister topic, deze zijn prima te integreren in ha.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:53
Die heb ik gezien, zijn groter, adapter en kabel nodig om met de bestaande fans te werken. Al met al duurder en opvallender.
Was dus niet de vraag.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:44
Mensen hier die een Android tablet (S8 Ultra) met Fully Kiosk hebben draaien?

Gisteren heeft Android de nieuwst software erop gezet van OneUI, maar nu werkt de cameraherkenning niet meer in Fully Kiosk en blijft de melding : " Visual Motion Detection failed. Is another process using the cam? " continu in beeld.

Alles staat goed, en die Samsung update terug draaien gaat niet geloof ik.

Water-Escape

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Interessante discussie over smarthome, documentatie en hoe ga je ermee om als jij als beheerder er niet meer bent om wat voor reden dan ook. Hoeft niet alleen overlijden te zijn, maar wat te denken van verkoop van je woning?

Ik zit wat te plannen aan een andere woning en daarbij zit ik wat te stoeien met gedachten omtrent smarthome.

Zouden jullie daarbij gaan voor bijv. meer KNX systeem (als 'basis') en daar HA naast draaien? Of gewoon inzetten op traditioneel 230v systeem met centraaldozen en Zigbee, maar dan zoveel mogelijk loze leidingen voor plaatsing camera's, sensoren, speakers, dat soort werk?

Dit met de insteek om zowel flexibel te zijn richting de toekomst, maar ook robuust en eenvoudig overdraagbaar.

Eigenlijk is mijn vraag aan de pro's: mocht je een blanco canvas hebben, wat zou je dan anders doen of hebben gedaan?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:41
JanHenk schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:11:
Interessante discussie over smarthome, documentatie en hoe ga je ermee om als jij als beheerder er niet meer bent om wat voor reden dan ook. Hoeft niet alleen overlijden te zijn, maar wat te denken van verkoop van je woning?

Ik zit wat te plannen aan een andere woning en daarbij zit ik wat te stoeien met gedachten omtrent smarthome.

Zouden jullie daarbij gaan voor bijv. meer KNX systeem (als 'basis') en daar HA naast draaien? Of gewoon inzetten op traditioneel 230v systeem met centraaldozen en Zigbee, maar dan zoveel mogelijk loze leidingen voor plaatsing camera's, sensoren, speakers, dat soort werk?

Dit met de insteek om zowel flexibel te zijn richting de toekomst, maar ook robuust en eenvoudig overdraagbaar.

Eigenlijk is mijn vraag aan de pro's: mocht je een blanco canvas hebben, wat zou je dan anders doen of hebben gedaan?
Bij verkoop van de woning haal ik alle slimme modules achter de knoppen vandaan, en haal ik het veertje eruit zodat het een simpele aan/uit schakelaar wordt.

Verder kunnen de screens gewoon met de afstandsbedieningen bediend worden, en is er verder niet echt iets slims wat zou achterblijven.

Home Assistant configuratie

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-11 23:51

Antonio di

a mi me dijeron que si

Voor Camera's voor bewakingsdoeleinde zou ik (weggewerkte) leidingen aanleggen met Ethernet-kabel naar de juiste plekken hiervoor. Voor "energie" aansturing l(inc. Lucht afvoer) ligt het er net aan wat je apparatuur is en of het handig is hiervoor (loze) leidingen aan aan te leggen.
Voor brand/rook gelden bij nieuwbouw en grote renovatie ook een aantal "bedrade" eisen.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34

DizzyWeb

Ondertiteld

Toen ik vorige huis verkocht, heb ik alles wat smart er uit gehaald en originele schakelaars teruggeplaatst. Die had ik bewust bewaard voor die situatie. Ookal kon ik er niets mee in mijn nieuwe (oudere) huis waar ik geen inbouwdozen heb en dus alles anders moet oplossen.

Ik ga de nieuwe bewoners niet opzadelen met allerhande spul waar ze waarschijnlijk niks van snappen en geen behoefte aan hebben.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 21:11
Sinds een paar dagen werkt notify bij mij niet meer.
Ik heb niks veranderd en er werkt bij geen 1 automatisering meer die me meldingen moet sturen .
Heb ook geprobeerd om een vorige versie terug te zetten maar dit heeft ook geen effect.
Waar kan dit aan liggen?

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:27

Toevallig twee jaar geleden mogen doen, maar hier niet voor KNX gegaan maar gewoon voor HA i.c.m. Zigbee (Z2M) / esphome.

Voor de lichtschakelaars heb ik shelly's met esphome erop erachter zitten waardoor de schakelaars bij een verbinding met HA slim schakelen via HA maar bij geen verbinding ouderwets (dom) stroom erop / eraf doen. Hier wel tijdens de bouw gelijk de blauwe draad laten meetrekken naar de schakelaar waardoor het aansluiten goed en snel te doen was :)

Verder inderdaad loze leidingen naar alle kamers voor veel UTP (bekabeld internet of wat anders), loze leidingen voor AP's aan het plafond, stopcontacten (met USB(C)) aansluitingen op sommige plekken hoog geplaatst, loze leidingen voor camera's buiten naar rackkast etc.

• TheFes
19roland70 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:42:
Ik heb niks veranderd en er werkt bij geen 1 automatisering meer die me meldingen moet sturen .
Heb ook geprobeerd om een vorige versie terug te zetten maar dit heeft ook geen effect.
Waar kan dit aan liggen?
Heb je een voorbeeld van een action die niet meer werkt? Gebruik je toevallig action: notify.notify?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Ik zou dan eerder bij je companion app zoeken. Werkt deze verder nog wel? En als je naar Setting => Companion app => Notifications => Notification rate limit gaat, wat zie je daar staan?

• dotcom87
19roland70 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:42:
Waar kan dit aan liggen?
Ook aan de hand gehad met de Pixel 8 Pro van de partner. Daar was de device name in de companion app veranderd na een re-install. Misschien even checken?

• manusjevanalles
manusjevanalles schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Heb ook de ping-integratie toegevoegd inmiddels, die zegt connected. Maar de device tracker doet het nog niet.
Ik wil niet vervelend doen, maar ik kom er gewoon niet uit. Documentatie helemaal gelezen. Maar waarom werkt

YAML:
1
2
3
4
5
6
device_tracker:
   hosts:

niet? Ik kom overal tegen dat het zo zou moeten werken. Maar hij doet niets. Ping via integratie werkt wel, maar dat geeft alleen een binary sensor en die kan ik niet als device aan een persoon koppelen.

Edit:
Opgelost. Je moet hem toevoegen als ping-integratie, en dan krijg je 5 entitities, daarop klikken, dan pas zie je een tracker die je moet enablen. Ik klikte op "1 device", dan zie je hem dus niet.

[ Voor 21% gewijzigd door manusjevanalles op 26-05-2025 16:27 ]

• 19roland70
TheFes schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Heb je een voorbeeld van een action die niet meer werkt? Gebruik je toevallig action: notify.notify?
Ja die gebruik ik
Septillion schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:57:
@19roland70 Ik zou dan eerder bij je companion app zoeken. Werkt deze verder nog wel? En als je naar Setting => Companion app => Notifications => Notification rate limit gaat, wat zie je daar staan?
Bij gebruikerslimieten staat:" probeer opnieuw"
Push_ID :Niet geregistreerde meldingen

• TheFes
19roland70 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:25:
[...]

Ja die gebruik ik

[...]

Bij gebruikerslimieten staat:" probeer opnieuw"
Push_ID :Niet geregistreerde meldingen
notify.notify wordt afgeraden om te gebruiken. Het is een shorthand voor de eerste notify action die HA kan vinden, en daarmee niet altijd degene die je wil
https://www.home-assistan...mpanion-app-notifications
Be aware that the notify.notify action is shorthand for the first notify action the system can find. It might not work as intended. Choose a specific action to make sure your message goes to the right place.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:05
RudolfR schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:43:
Ik zou graag zien dat long-term statistics via een (websocket) API beschikbaar zijn voor (bijv.) add-ons.

Dit kan al wel via de websocket API (voor de front-end), maar het is niet gedocumenteerd.
Wat zou de juiste manier zijn om dit te vragen/bespreken met de devs? Github issues of discord is volgens mij niet de plek. Een post in het community forum dan?
Er is een feature-requests community forum:
https://community.home-assistant.io/c/feature-requests/13

En een soortgelijk verzoek bestaat al:
https://community.home-as...to-the-ha-rest-api/624535

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Dan zou ik dus eens op zoek gaan naar de notify dei hoort bij je telefoon. Zal iets zijn als notify.mobile_app_device_name.

Andere kant voorspelt je melding in de app ook niet veel goed. Misschien eens uitloggen in de app en opnieuw inloggen. En dan als nog de action call omzetten!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik merk dat mijn Sonoff batterij gedreven sensoren, bijv. een bewegingssensor, na een tijdje uit mijn zigbee netwerk verdwijnen. Ik moet ze dan weer repairen. Dit terwijl de sonoff usb stick hub op max 3m zit in geval van de bewegingssensor. Hoe kan dit komen?
Met stroom gedreven sonoff spullen heb ik geen problemen.

• Toppe
  • Laatst online: 06-11 09:28
Is er hier iemand met een Nuki? Ik heb zo heel af en toe last van een slot wat niet via MQTT op slot gaat. Dan is hij de verbinding met de server (even) kwijt.

An sich geen probleem maar ik zou graag berichtgeving hierover ontvangen. Volgens mij kan dat het beste via MQTT polling, dus elk uur een bericht sturen en kijken of hij antwoord krijgt?

Alleen kan ik in de documentatie hierover niets vinden. Iemand een oplossing of een beter idee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ferra schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:46:
Ik merk dat mijn Sonoff batterij gedreven sensoren, bijv. een bewegingssensor, na een tijdje uit mijn zigbee netwerk verdwijnen. Ik moet ze dan weer repairen. Dit terwijl de sonoff usb stick hub op max 3m zit in geval van de bewegingssensor. Hoe kan dit komen?
Met stroom gedreven sonoff spullen heb ik geen problemen.
Hier ook. Random ook. Soms de ene sensor, soms de andere.

Temperatuur sensoren hebben er tot nog toe (1 jaar) geen last van. De IR Motion sensor wel.

• 19roland70
Septillion schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:55:
@19roland70 Dan zou ik dus eens op zoek gaan naar de notify dei hoort bij je telefoon. Zal iets zijn als notify.mobile_app_device_name.

Andere kant voorspelt je melding in de app ook niet veel goed. Misschien eens uitloggen in de app en opnieuw inloggen. En dan als nog de action call omzetten!
zojuist opnieuw ingelogd , nu staat er bij gebruikerslimieten " probeer opnieuw"
En bij Push-ID "niet geregistreerde meldingen"
Als ik op herstel druk staat er:"De bewerking kon niet worden voltooid. No APNS token specified before fetching FCM token.

Als ik : notify.mobile_app_iPhone_van_Roland gebruik staat er dit:

De automatisering "Voordeur open" (automation.voordeur_open) heeft een onbekende actie: notify.mobile_app_iphone_van_roland.

Het rare ervan is dat dit nu alleen in kleine letters staat

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Probleem lijkt me dan bij de companion app te liggen. Deze lijkt zicht niet te kunnen registreren bij firebase (of gebruikt de app onder iOS een Apple service?). Keertje er compleet vanaf gooien en weer installeren?

• 19roland70
Septillion schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:19:
@19roland70 Probleem lijkt me dan bij de companion app te liggen. Deze lijkt zicht niet te kunnen registreren bij firebase (of gebruikt de app onder iOS een Apple service?). Keertje er compleet vanaf gooien en weer installeren?
zojuist de app verwijderd en opnieuw er op gezet.
De pushmeldingen werken nog niet.
Als ik in meldingen onderaan op herstel klik dan krijg ik:
"De bewerking kon niet worden voltooid.Failed to checkin before token registratie."

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Anders dan dat er iets niet lekker gaat met de app kom ik dan niet. Mijn ideeën zijn ook even op :/

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-11 07:09
Ik kan bij 2 deuren in mijn gang geen hotelschakeling maken omdat ik geen draden kan trekken tussen de knoppen. Ik heb daarom een Sonoff ZBMINIR2 achter elke knop geplaatst, met op 1 uitgang de lamp.

Ik gebruik Z2M, en kan dan natuurlijk een script maken. Maar als het gaat los ik dit liever op met binding, maar ik kom er maar niet uit.

Is het mogelijk om mbv binding 2 knoppen aan 1 lamp te hangen? Alle tutorials die ik kan vinden werken andersom (1 knop aan meerdere lampen).

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Hier ook. Random ook. Soms de ene sensor, soms de andere.

Temperatuur sensoren hebben er tot nog toe (1 jaar) geen last van. De IR Motion sensor wel.
Erg zonde, die PIR motion sensor is wel mooi qua formaat. Maar als het niet werkt, dan werkt het niet…Maakt ZHA versus Zigbee2MQTT nog uit in deze? Ik gebruik nu de 1e, maar wellicht werkt MQTT beter?

[ Voor 11% gewijzigd door Ferra op 26-05-2025 22:37 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ferra schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Erg zonde, die PIR motion sensor is wel mooi qua formaat. Maar als het niet werkt, dan werkt het niet…Maakt ZHA versus Zigbee2MQTT nog uit in deze? Ik gebruik nu de 1e, maar wellicht werkt MQTT beter?
Met nu een 1x per 6 maanden per sensor, maak ik me nog niet druk.
Ik kan de sensor nu prima wegstoppen op de ideale hoek. Dat is me meer waard. Als ik op die plekken andere manier van energievoorziening moet maken, is het vele malen meer werk en lelijker.

• HuismAndré

HuismAndré

savagenld schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:02:
Ik kan bij 2 deuren in mijn gang geen hotelschakeling maken omdat ik geen draden kan trekken tussen de knoppen. Ik heb daarom een Sonoff ZBMINIR2 achter elke knop geplaatst, met op 1 uitgang de lamp.

Ik gebruik Z2M, en kan dan natuurlijk een script maken. Maar als het gaat los ik dit liever op met binding, maar ik kom er maar niet uit.

Is het mogelijk om mbv binding 2 knoppen aan 1 lamp te hangen? Alle tutorials die ik kan vinden werken andersom (1 knop aan meerdere lampen).
Kun je de ene ZBMINIR2 niet aan de andere ZBMINIR2 binden en dan die andere aan de lamp?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:32

D4NG3R

kiwi

:)

@Ferra Braaf een USB verlengsnoer tussen het stickje en je machine zitten? Mijn oudste SNZB-03 draait inmiddels net iets meer dan een jaar probleemloos. In het begin wel wat disconnects gehad totdat er een verlengsnoer tussen werd gezet.

Gebruik hier een Sonoff P stickje, de hierboven genoemde sensor zal ook een meter of 3 verderop (achter een muur) zitten.

Geen enkel device in m'n netwerk verliest ooit spontaan verbinding, en dat zijn er inmiddels 53 waarvan 25 op batterij.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 27-05-2025 08:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• savagenld
HuismAndré schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:57:
[...]

Kun je de ene ZBMINIR2 niet aan de andere ZBMINIR2 binden en dan die andere aan de lamp?
Dat heb ik wel geprobeerd. Ik heb 2 schakelaars (genaamd Licht gang 1 en Licht gang 2). Aan Licht gang 2 zit de lamp op de L out. Aan Licht gang 1 hangt niks op de out.
Maar ik kom er niet uit met de directe binding. Ik heb ze op de onderstaande manier gekoppeld in Z2M, dat heb ik eerst direct gedaan tussen de 2 schakelaars, en nu ook met een group wat ook niet werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOvhiB-C4qjLXVArN6lKHUov_Is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rF0pnd0fhbJV8NGAQPS04chU.png?f=fotoalbum_large

Als source/destination kan ik alleen maar 1 invullen (of 242, maar dat is Zigbee green). Maar ik zou eigenlijk verwachten dat de input/output van de schakelaars een ander eindpunt hebben.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:23

Gotez

42

Misschien kunnen jullie helpen. Ik draai al tijden HASS naar volle tevredenheid. Ook al mijn oude setup gedeeld in andere draadje. Ik heb daarin een aantal motion sensors van de ikea zitten. Die laten via de tradfri integratie weinig zien behalve de batterij. Echter, waar ik altijd blij mee was, via de homekit integratie kon ik ook de bewegingmelder uitlezen en zien of deze getriggerd was. Tot dit weekend dus. Paar nieuwe ikea lampjes erbij en opeens veranderd de status in homekit niet meer. Deze blijft op "cleared" of 'unavailable" staan. Dus niet meer detected. Enig idee wat ik kan doen? restart van ikea gateway en hass al gedaan.

• TheFes
Extra lange beta voor 2025.6
De beta is gisteren al begonnen, en duurt een weekje langer, tot 11 juni. Dit vanwege een Open Home Foundation meeting in Dublin, waar al het OHF personeel bij elkaar gaat komen.

Release notes: https://rc.home-assistant.io/blog/2025/05/26/release-20256/

• HuismAndré

HuismAndré

savagenld schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:41:
[...]

Dat heb ik wel geprobeerd. Ik heb 2 schakelaars (genaamd Licht gang 1 en Licht gang 2). Aan Licht gang 2 zit de lamp op de L out. Aan Licht gang 1 hangt niks op de out.
Maar ik kom er niet uit met de directe binding. Ik heb ze op de onderstaande manier gekoppeld in Z2M, dat heb ik eerst direct gedaan tussen de 2 schakelaars, en nu ook met een group wat ook niet werkt:

[Afbeelding]

Als source/destination kan ik alleen maar 1 invullen (of 242, maar dat is Zigbee green). Maar ik zou eigenlijk verwachten dat de input/output van de schakelaars een ander eindpunt hebben.
En als je een groep aanmaakt waar beide schakelaars in zitten en daarna die groep koppelt aan de lamp?

• TheFes
HuismAndré schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:44:
[...]

En als je een groep aanmaakt waar beide schakelaars in zitten en daarna die groep koppelt aan de lamp?
Dat zal niet helpen, de groep is aan als Knop 1 aan is, maar de lamp hangt aan knop 2. Dus Knop 2 bepaalt de aan/uit status van de lamp.

• savagenld
Ay, dus geen nette manier om een hotelschakeling te maken met binding? Dan moet ik het met scripts gaan doen. Jammer, maar dat gaat zeker werken...

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Dat zal niet helpen, de groep is aan als Knop 1 aan is, maar de lamp hangt aan knop 2. Dus Knop 2 bepaalt de aan/uit status van de lamp.
OK. Doorstormen dan maar: Het relais van de ZBMINIR2 kan detached werken. Als HA werkt dan kun je de schakelaars gewoon gebruiken om de lamp aan en uit te doen (relais aangestuurd via HA). Als HA wegvalt dan vallen de schakelaars terug naar hun standaard (non detached) gedrag. Wellicht is daar dan wat mee te stoeien. In ieder geval kun je daarmee dan het licht aan- en uitdoen maar niet in een hotelschakeling (tenzij je dat via group binding op zou kunnen lossen).

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:43
Ik zit met een raar probleem waar ik niet bij weet hoe ik het moet troubleshooten. Ik heb een vrij simpele automation. Maar die lijkt het tegenovergestelde te doen dan wat ik wil. Iemand ideeën hoe dit aan te pakken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Zappi Charging - Stop
description: ""
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.ev_smart_charging_charging
    from: "on"
    to: "off"
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - device_id: 3cf4e3476ccf939ec711f86f51c18e6a
    domain: select
    entity_id: fa87a9542225926a202f7ce166500acc
    type: select_option
    option: Eco+

En als deze automation loopt, zie ik dit in de logs (de Zappi schakelt naar "Fast" ipv "ECO+"):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3w92D4pEWyG3NcVHhIcIMV7i50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NDHtG2O70XGwcrE8QlfbSETS.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat de automation het compleet tegenovergestelde doet. Moet ik dit bij de Zappi/Myenergi integratie aankaarten of zie ik iets anders over het hoofd? De tegenovergestelde actie (Zappi start) doet wel het juiste.

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik had ook wat problemen met de zappi aansturen en zet m nu steeds eerst naar "Stopped" , dan een delay van 1 minuut en daarna pas naar de gewenste stand.
Wellicht dat korter dan een minuut ook mogelijk is maar hij heeft wat schakeltijd nodig.

• Ben(V)
  • Nu online
savagenld schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:41:
[...]

[Afbeelding]

Je kunt gewoon een enkele sonoff mini gebruiken met deze schakeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOGreXC7B64SBHz0QI2lTh6OViY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/FIxLXVmfS4yt3Wn0qHq83JIU.avif?f=user_large

• alex3305
TheFes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:17:
Extra lange beta voor 2025.6
De beta is gisteren al begonnen, en duurt een weekje langer, tot 11 juni. Dit vanwege een Open Home Foundation meeting in Dublin, waar al het OHF personeel bij elkaar gaat komen.

Release notes: https://rc.home-assistant.io/blog/2025/05/26/release-20256/
De nieuwe bluetooth graaf ziet er cool uit. En als ik de PR goed lees is dit alleen een frontend verandering. Dat hoop ik in ieder geval wel.

Ik woon in een stedelijk dwaalgebied met een doorgaande weg. Daardoor Bermuda ging bij mij al aardig over de zeik een paar versies geleden. Meer dan duizend bluetooth apparaten was namelijk geen uitzondering :D. En die apparaten werden allemaal bijgehouden :X.

• TheFes
alex3305 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:30:
[...]

De nieuwe bluetooth graaf ziet er cool uit. En als ik de PR goed lees is dit alleen een frontend verandering. Dat hoop ik in ieder geval wel.

Ik woon in een stedelijk dwaalgebied met een doorgaande weg. Daardoor Bermuda ging bij mij al aardig over de zeik een paar versies geleden. Meer dan duizend bluetooth apparaten was namelijk geen uitzondering :D. En die apparaten werden allemaal bijgehouden :X.
De brondata voor die grafiek was al 1 of 2 releases hiervoor toegevoegd. Het is alleen maar een andere visualisaite van de reeds bestaande advertisement monitor. Je kunt wel eventueel Unknown devices uitfilteren, zodat je alleen de devices ziet die je ook daadwerkelijk in HA toegevoegd hebt.

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Je kunt gewoon een enkele sonoff mini gebruiken met deze schakeling

[Afbeelding]
Goh ja, waarom hebben wij daar niet aan gedacht. Nou, dat komt wellicht omdat we de vraag gelezen hebben. ;)

• Ben(V)
  • Nu online
Ik begreep dat het is een gang is met een bestaande hotel schakeling die hij wil automatiseren dan hoeft hij helemaal geen draden te trekken tussen de twee wisselschakelaar, want die zitten er al.

Maar misschien is mijn aanname verkeerd.

PS
Sarcasme werkt niet via tekst berichten O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 27-05-2025 14:23 ]

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:43
ATCO schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:46:
Ik had ook wat problemen met de zappi aansturen en zet m nu steeds eerst naar "Stopped" , dan een delay van 1 minuut en daarna pas naar de gewenste stand.
Wellicht dat korter dan een minuut ook mogelijk is maar hij heeft wat schakeltijd nodig.
Dat zou ik zeker kunnen implementeren. Het gekke is alleen dat hij een andere actie doet dan wat ik aanstuur, dat begrijp ik niet. Als de actie in z'n geheel niet zou aankomen bij de zappi zou ik dat zeker begrijpen, maar iets anders?

[ Voor 9% gewijzigd door PisPix op 27-05-2025 14:55 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Is de lamp ook smart? Is het anders een idee om een schakeling bij de lamp te maken en die te binden vanaf de twee (detached) ZBMINIR2?

• Impossibl3
  • Laatst online: 08:37
savagenld schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:23:
Ay, dus geen nette manier om een hotelschakeling te maken met binding? Dan moet ik het met scripts gaan doen. Jammer, maar dat gaat zeker werken...
Je kan het met 2 puls schakelaars doen en dan bij de lamp een slimme schakel module. Zo heb ik de hotelschakeling gemaakt voor de zolder overloop.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• savagenld
synoniem schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Is de lamp ook smart? Is het anders een idee om een schakeling bij de lamp te maken en die te binden vanaf de twee (detached) ZBMINIR2?
Zou dat wel werken denk je? Ik zie bij bindings nml alleen OnOff staan, niet iets van een toggle

• savagenld
Impossibl3 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Je kan het met 2 puls schakelaars doen en dan bij de lamp een slimme schakel module. Zo heb ik de hotelschakeling gemaakt voor de zolder overloop.
Dat zou idd een oplossing kunnen zijn, goede!
Pagina: 1 ... 313 ... 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.