Eens. Waarbij het vaak goede bedoelingen of veranderingen zijn met bijvangst. Zoals het
, en ja daar ben ik weer
, het
climate validation probleem waar de bedoeling 100% goed is, maar er toch een praktisch probleem veroorzaakt wordt zonder oplossing. Of toen een paar versies geleden ineens
Bayesian sensors anders werkte. Want eerst mocht je dubbele observations gebruiken, maar sinds 2024.10 niet meer:
Diff:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: numeric_state
entity_id: sensor.bathroom_relative_humidity_change
above: 10
+ below: 100
prob_given_true: 0.85
prob_given_false: 0.05
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.bathroom_relative_humidity_change
above: 100
- prob_given_true: 0.85
+ prob_given_true: 0.90
prob_given_false: 0.05 |
Of nu in 2025.5 de sidebar en navbar lijsten ineens compleet andere HTML componenten zijn. Mooie verbetering, maar die was weer kapot bij 2025.3. Tja, dan ben ik toch wellicht wat te veel power user

.
Het mooiste zou zijn als er LTS en bleeding edge versies waren.
Dat snap ik, maar dat zou voor mij geen oplossing zijn. Ik zou veel liever zien dat er wat gestructureerder aan Home Assistant ontwikkelt wordt. Voor mij gevoel zitten de meeste devs aardig op een eiland en er is er niet echt een doel. Mja,
year of the voice. Leuk, mooi en fancy, maar voor een buitenstaander is dat bijna bullshit bingo. Waarom geen open agile board? Lijkt mij niet heel gek.
Daarnaast zou ik liever zien dat met de grootte en volwassenheid van Home Assistant er ook meer aandacht besteed wordt aan stabiliteit en documentatie. Als ik dan weer even teruggrijp naar de frontend dan zakt in het door mij eerder genoemde
header grootte issue de broek af als een frontend dev dit zegt:
piitaya
BTW, these variables are not officially supported because Home Assistant doesn't have a proper design system so it's hard to document and maintain all the variables. But that ones should not change in the future.
Want wat moet ik daar nou mee? Dat kan niet eens getest worden

.
Om het e.e.a. voor te zien update ik Home Assistant vanuit mijn eigen gehoste Forgejo met
Renovate. Renovate update automatisch de Docker Compose file waardoor er op Forgejo Actions een Ansible dry-run wordt afgeschoten. Ik kan dan handmatig de Home Assistant stack deployen.
Vanuit mijn configuratie repository wordt er dagelijks een Home Assistant Configuration Check uitgevoerd op de volgende versie van Home Assistant, vanaf de beta-releases. Zodat ik in ieder geval configuratie wijzigingen voor kan zijn. De configuratie check vind ook plaats voor het syncen van de Git repo naar Home Assistant. En ik maak bij elke Home Assistant upgrade een Forgejo release met Git tag aan van de vorige Home Assistant versie met daarin ook een changelog.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat zorgt in ieder geval voor wat (automatische) betrouwbaarheid, transparantie en administratie.