Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 371 372 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Just_A_User Schedule helper van @CappieL is een goed idee. Dan is de automation iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Utility meter spits/daluren
description: ""
mode: single
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - schedule.spitsuren
    to:
      - "on"
    id: Spits
  - trigger: state
    entity_id:
      - schedule.spitsuren
    to:
      - "off"
    id: Dal
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Spits
        sequence:
          - action: select.select_option
            metadata: {}
            target:
              entity_id: select.utility_meter_tariff
            data:
              option: Spitsuren
    default:
      - action: select.select_option
        metadata: {}
        target:
          entity_id: select.utility_meter_tariff
        data:
          option: Daluren

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sharky schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Ik heb een skyconnect die op zich goed werkt, maar niet alles reageert even snel. Merk je daar ook vooruitgang? En hoe makkelijk is de migratie?
Migratie is echt een eitje, dat hebben ze goed voor elkaar.
Ik heb weinig gemerkt qua snelheidswinst, ligt soms aan device zelf bij mij. Maar ik had daar al heel weinig klachten over.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
CappieL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:35:
@Just_A_User Je kunt een scheduler-helper aanmaken waarin je de spitsuren opneemt.
Die helper geeft je dan een status "True" indien spits en een "False" indien geen-spits.

Hoe je automation er dan verder uitziet, moet ik even over nadenken ;)
Maar hoe doe ik dat dan? want ik heb dus nu een schema-helper aangemaakt, die heb ik Engie Slim Laden Uit genoemd, immers, in de genoemde tijdsvensters die ik heb geselecteerd in die helper, is Slim Laden uit. Met andere woorden, momenteel heeft die helper de status 'Aan', omdat we nu in het tijdsvenster zitten waarop Slim laden uit staat.

Hm, beetje onhandig gekozen naam, ik kan het beter inactief noemen.

Inmiddels aangepast, dus het ding heet nu Engie Slim Laden Inactief, en die heeft dan 2 mogelijke statussen, namelijk Aan en Uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Just_A_User op 29-01-2026 16:21 ]

Och ja, je moet toch wat he.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Just_A_User Welke uren je aan wilt geven in de helper moet je natuurlijk zelf weten. Ik zou de minste aangeven :+

En dan is het een kwestie van aan de aan/uit stand dus het juiste tariff te selecteren. Moet je denk ik wel uitkomen met mijn voorbeeld :)

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:47

CWH

Advies gevraagd. Heb een Odroid N2+ die vanmiddag niet meer herstartte. Op het laatste zag ik alleen nog een rode led branden, de blauwe, die ik normaal ook zag deed niets meer. Op advies van ChatGPT, een andere microSD geflashed (Balena). Deed niets, althans, de blauwe was terug, maar bleef hangen op "Starting kernel" . Geen cursor of beweging verder. Een andere SD-card geprobeerd, ook niks. Een usb-stick geflashed (sd-card eruit), ook niks. Een rode permanent en de blauwe in een vast ritme.
Volgens ChatGPT kan ik 'm nu weggooien.
Iemand nog een suggestie?
(Hij boot dus met microSD en er hangt een SSD aan voor de data.)

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Zijn er mensen met Aqara vibration sensor die ook de angles terugkrijgen? Ik draai de nieuwste Z2MQTT versie maar krijg alleen action terug als bruikbare waarde

Zigbee2mqtt site zegt:
battery, device_temperature, vibration, strength, sensitivity, angle_x, angle_y, angle_z, x_axis, y_axis, z_axis, voltage, power_outage_count, action

Ik wil juist de angles en axis gebruiken.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:30
Ik heb mijn best gedaan, maar ik kom er niet uit… Heb de myggbett sensoren van Ikea binnen, inclusief de dirigera hub. Ik kan de sensoren wel vinden en koppelen binnen dirigera, maar vervolgens koppelen aan HA lukt niet. Ik heb de green en een ZBT-2 waar Zigbee op draait, dus ik heb wel een separate matter over thread hub nodig. Alleen deze setup werkt dus niet.

Vele anderen met dezelfde setup hebben vergelijkbare problemen. Maar nu vroeg ik mij af of er een andere instelling/setup mogelijk is. Ik ben een redelijke HA noob en ik heb alles redelijk standaard (ik ben niet goed met code), wat misschien niet meehelpt, maar ik had het wel veel met plug and play verwacht.

Iemand tips?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:17

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PeteSplit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Ik wilde een Shelly aanschaffen, deze zou een USB aansluiting hebben, maar is wel duur. Ik twijfel nog.
uitvoering: Shelly H&T Gen3 Wit
Ik heb nu een Shelly aangeschaft.
Je kunt de temperatuur en luchtvochtigheid een offset geven.
Door de Shelly te vergelijken met een analoog weerstation, lijkt de temperatuur te kloppen, maar de luchtvochtigheid is een stuk lager, ongeveer 15%.
Hebben gebruikers hier, ook dezelfde ervaring en hebben jullie de offset aangepast ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Ik doe iets fout denk ik. Ik heb een sensor die gewoon het totaal laden per jaar bijhoudt, genaamd tesla_jaarlijks_laden. Dat is de optelsom van al het laden in die maand ongeacht locatie. Ik dacht een grafiekje te maken die zeg maar dan van elke maand, voor een heel jaar lang, een staafje laat zien. Deze maand 400, vorige maand 350, etc.

Maar ik loop tegen een issue aan. Ik krijg in ApexChart wel een grafiek, maar wat ik wil is 1 staafje per maand, dat zijn dus op z'n meest 12 staafjes per jaar, maar dat lukt niet. Ik krijg dan een staafje die dit doet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RlZFlC3.png

Dat zal ongetwijfeld komen doordat helemaal onderaan staat duration: 1d. Maar als ik van die d een m maak, dan hangt ie zichzelf op. Krijgt ie niet voor elkaar en HA reageert dan ook niet meer. Zet ik 'm op 1y, dan reageert ie wel, maar dan zie ik geen staafje. Het totaal van 388,5 kWh voor deze maand klopt op zich, maar ik wil dus een grafiek die 12 maanden laat zien, waarbij februari t/m december nu nog leeg zijn, maar waar voor januari dus 1 staafje staat met de waarde van 388,5.

Ik denk dat het issue zit in die 1d/m/y setting, maar als ik die niet kan aanpassen naar 1m dan houdt het volgens mij op?

edit; ja, ik heb na het maken van het screenshot de graph_span gewijzigd naar 1year, en dan geeft ie me dus een grafiek voor een jaar, maar hij laat alsnog dezelfde vorm staafje zien als in dit screenshot, alleen dan veel meer op elkaar gedrukt. Dat is dus een staafje die van links naar rechts steeds hoger wordt, maar dat is niet wat ik wil, ik wil gewoon 1 staafje, die elke keer dat ik laad in die maand, iets hoger wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Just_A_User op 29-01-2026 20:38 ]

Och ja, je moet toch wat he.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:54

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CWH schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:38:
Advies gevraagd. Heb een Odroid N2+ die vanmiddag niet meer herstartte. Op het laatste zag ik alleen nog een rode led branden, de blauwe, die ik normaal ook zag deed niets meer. Op advies van ChatGPT, een andere microSD geflashed (Balena). Deed niets, althans, de blauwe was terug, maar bleef hangen op "Starting kernel" . Geen cursor of beweging verder. Een andere SD-card geprobeerd, ook niks. Een usb-stick geflashed (sd-card eruit), ook niks. Een rode permanent en de blauwe in een vast ritme.
Volgens ChatGPT kan ik 'm nu weggooien.
Iemand nog een suggestie?
(Hij boot dus met microSD en er hangt een SSD aan voor de data.)
@CWH
Poeh, dat wordt een lastige. Precies om die reden heb ik mijn HA nooit met een microSD laten draaien; niet in de RPi-tijd en nu niet met mijn Odroid N2+. Wel fijn dat je je data op de SSD hebt staan, maar toch.

Wat ik zou proberen is om eerst eens iets heel anders op die Odroid N2+ te draaien. Geen idee watte, maar is er nis te vinden op internet?
En als je een microSD-kaart met je computer voorziet van HA en daarmee probeert op te starten zonder die SSD, kom je dan wel verder?

En heb je nog een SSD? Dan kun je HA daar opzetten en opstarten? Dat is hoe ik het hier heb draaien.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

PeteSplit schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Ik heb nu een Shelly aangeschaft.
Je kunt de temperatuur en luchtvochtigheid een offset geven.
Door de Shelly te vergelijken met een analoog weerstation, lijkt de temperatuur te kloppen, maar de luchtvochtigheid is een stuk lager, ongeveer 15%.
Hebben gebruikers hier, ook dezelfde ervaring en hebben jullie de offset aangepast ?
Als ik bij een device de temperatuur meer dan 1 graad of de luchtvochtigheid meer dan 10% aan zou moeten passen dan zou ik toch wel m'n twijfels hebben bij dat device. Kan natuurlijk zijn dat het weerstation waar je het mee vergelijkt zelf ook een stevige afwijking heeft (en als die dan net de andere kant op is als de sensor dan wordt de waargenomen "afwijking" snel erg groot). Wellicht nog wat extra sensoren ernaast leggen en een soort van 'consensus' waarde zoeken?

André Huisman (www.new-line.nl)

• CWH

CWH

Hippe Lip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:39:
[...]

@CWH
Poeh, dat wordt een lastige. Precies om die reden heb ik mijn HA nooit met een microSD laten draaien; niet in de RPi-tijd en nu niet met mijn Odroid N2+. Wel fijn dat je je data op de SSD hebt staan, maar toch.

Wat ik zou proberen is om eerst eens iets heel anders op die Odroid N2+ te draaien. Geen idee watte, maar is er nis te vinden op internet?
En als je een microSD-kaart met je computer voorziet van HA en daarmee probeert op te starten zonder die SSD, kom je dan wel verder?

En heb je nog een SSD? Dan kun je HA daar opzetten en opstarten? Dat is hoe ik het hier heb draaien.
Dat kan ik idd nog proberen, heb hier nog wel een test-pc staan.

Ik heb nog wel een SSD liggen, maar dan zou ik eerst een adapter moeten aanschaffen, maar dat zou ik kunnen proberen. Maar ik heb het al wel met een usb-stick geprobeerd en daar reageerde de blauwe led niet op en hij startte dus ook niet op/door.
Als er nog iemand is met een tip/suggestie, graag.

• melomaan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:21
@CWH Heeft die Odroid een losse voedingsadapter? Probeer dan eens een andere, die goedkope geschakelde voedingen geven het vaak op na een tijdje. Ik heb dit al twee keer bij een Raspberry Pi gehad. Wel een brandende led maar niet goed opstarten. Ik koop voortaan geen nieuwe voeding maar vervang de condensatoren door goeie kwaliteit en dan blijft het heel.

• CWH

CWH

@melomaan Toevallig net gedaan, maakt niks uit.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:54

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@CWH
3A voeding gepakt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:35
HuismAndré schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:30:
[...]

In een woonhuis waar 68 van de 103 devices router zijn kan ik me bijna niet voorstellen dat het mesh niet dekkend zou zijn. De laagste LQI is 40 (nota bene van een Hue lamp in de keuken waarvan de broertjes allemaal ruim boven de 100 liggen) dus volgens mij is met de dekking niet veel mis. Het is dan ook sporadisch (als in 1-2 x per maand) dat ik een (meestal battery powered) device heb dat wat langzamer reageert dan verwacht. Wegvallende devices heb ik, op lege batterijen van Aqara sensoren na, niet gehad de afgelopen 1-2 jaar.

[...]

En, zoals ik al eerder aanhaalde: Wat is het probleem als de route van de coördinator naar het device een andere is dan de route van het device naar de coördinator?
Als veranderring van je coordinator een verschil maakt voor de stabiliteit van je devices zijn die devices dus per definitie met die coordinator verbonden.

En de coordinator zal de route naar een device uitzoeken en deze route naar het device communiceren zodat die via dezelfde route kan antwoorden en niet zelf een route hoeft uit te zoeken.
Dat geeft bij ongelijke zendvermogen verkeer dat wel aankomt bij het device, maar niet meer terugkomt van dat device naar de coordinator.
Dat device zal dan meestal na een timeout zelf een route gaan zoeken behalve bij fixed route devices zoals die van aqara, die werken dan gewoon niet meer.
Maar een coordinator is eigenwijs dus die stuurt weer data terug via de volgens hem beste route en zo blijft het met veel overhead en timeouts heen en weer pingpongen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:22

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

CWH schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Dat kan ik idd nog proberen, heb hier nog wel een test-pc staan.

Ik heb nog wel een SSD liggen, maar dan zou ik eerst een adapter moeten aanschaffen, maar dat zou ik kunnen proberen. Maar ik heb het al wel met een usb-stick geprobeerd en daar reageerde de blauwe led niet op en hij startte dus ook niet op/door.
Als er nog iemand is met een tip/suggestie, graag.
Geen idee of je er al aan gedacht hebt, maar je hebt een debug poort op je Odroid zitten. Die kan je precies vertellen wat er aan de hand is met je device. Dan kan je mogelijk ook gerichtere oplossingen creëeren. Voor hetzelfde geldt is er iets anders aan de hand dan wat je nu probeert op te lossen.

Succes!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Pagina: 1 ... 371 372 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.