Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 284 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:03
NeoFoX schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Iemand dit nog opgelost of een oplossing voor? Hier nu ook overal "2 weeks", "1 week" staan terwijl ik het netjes opgebouwd had naar "dag van de week" ...
Ik niet. Kijk er ook niet echt meer na want ik gebruik notificaties en die geeft dan gewoon het is vandaag xx, morgen xx komt xx. Voor mij op zich voldoende.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:59
CappieL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Als het goed is, heb je de Dynamic Energy Cost-integratie tussen je integraties staan.
Bij het instellen drukte ik op de Add Integration knop.
Daarna kun je op Add Entry klikken, moet je een kWh-entiteit of een W-entiteit en een cost-entiteit (€/kWh) kiezen.
Als kWh-entiteit heb ik mijn Consumption-entiteiten van de slimme meter (uitlezen via P1) bij elkaar opgeteld. Het onderscheid tussen de telwerken hoef ik hier niet te maken, want dat doe ik in de prijs-sensor hieronder.

Als Electricity Price sensor voor mijn vaste contract, heb ik een template sensor gemaakt die afhankelijk van het normaal/daltarief de prijs doorgeeft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
    - name: "Fixed price"
      unique_id: 3cb0a604-3b65-4138-b1b7-a74a40aee7dc
      icon: mdi:currency-eur
      unit_of_measurement: "€"
      state: >
        {% if is_state('sensor.power_tariff', 'normal') %}
          {{states('sensor.prijs_all_in_elektra_normaaltarief')|float}}
        {% else %}
          {{states('sensor.prijs_all_in_elektra_daltarief')|float}}
        {% endif %}

Als resultaat krijg je dan per entry 6 entiteiten (op uur-, dag-, week-, maand- en jaarbasis en een handmatige die je zelf kunt resetten middels een automation).
met nog een keer HA opnieuw opstarten werd de Dynamic Energy Cost-integratie zichtbaar tussen mijn integraties

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
NeoFoX schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Iemand dit nog opgelost of een oplossing voor? Hier nu ook overal "2 weeks", "1 week" staan terwijl ik het netjes opgebouwd had naar "dag van de week" ...
Ik gebruik hiervoor een entities card en dan onder entities -> format: date of bedoel je wat anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben van plan een bergje Home Assistant Voice Previews te bestellen in Duitsland, als iemand mee wil doen om verzendkosten te splitten, DM me even! :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:38
Ik maak gebruik van 2 device_trackers, 1 voor mijn vrouw en 1 voor mijzelf.
De device_trackers wordt geactiveerd door een Homekit automatisering wat prima werkt.
Echter na een restart van HA, wordt niet naar de status van de device_tracker gekeken en blijft dus de person staan als afwezig.

Ik probeer nu een script te maken die na een restart/reboot van HA, even checkt of de device_tracker On of Off is. Echter bij de acties zie ik alleen dat je de device_tracker manueel kan aanpassen in de known_devices.yaml of ik kan een reload doen van de person.reload. Maar ik heb nergens persons staan in een yaml....

Wie helpt me de juiste kant op? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 11:57
pistole schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Je zou het kunnen doen door daarvoor scripts te maken. Een licht-aan script dat kijkt naar tijd en dan helderheid instelt. Je kan het ook in je automatisering doen, maar dat lijkt mij niet de handigste plek. Een script kan je ook weer hergebruiken in andere automatiseringen.
Helder, top. Ga ik even aan de slag met script en probeer ik dat script dan weer in automation te verwerken. Goeie optie, thanks daarvoor.
Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:26:
@Lucifertje Disclaimer, dit kan op best veel manier :+

Maar ik zou dan de if-else vervangen door een chooser. Dit is de if-elseif-else implementatie van HA. Dan kan je dus meerdere mogelijke condities maken waarvan er altijd maar één wordt uitgevoerd. Dat is de bovenste waar de conditie true voor is.

Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
alias: 00000001 test gang
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.gang_beweging
    to: "on"
    trigger: state
    from: "off"
    id: aan
  - entity_id:
      - binary_sensor.gang_beweging
    to: "off"
    from: "on"
    id: uit
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - uit
        sequence:
          - type: turn_off
            device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a
            entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09
            domain: light
      - conditions:
          - condition: time
            after: "00:00:00"
            before: "07:00:00"
        sequence:
          - action: light.turn_on
            metadata: {}
            data:
              brightness_pct: 30
            target:
      - conditions:
            after: "07:00:00"
            before: "18:30:00"
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 75
            target:
      - conditions:
            after: "18:30:00"
            before: "00:00:00"
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 50
            target:
mode: single

Omdat er dus maar één optie wordt uitgevoerd en dit van boven naar beneden gecheckt wordt hoef ik niet expliciet bij de 'aan opties' op te geven dat het de aan-trigger moet zijn. Immers, als het niet de uit-trigger was moet het wel de aan-trigger zijn.

Je zou het stuk voor het aanzetten ook af kunnen splitsen naar een script. Dat is bijvoorbeeld handig al je ook op een andere manier dezelfde tijd-helderheid relatie wilt kunnen doen. Bijvoorbeeld als je het licht zelf aan zet bijvoorbeeld. Dan hoef je het maar op een enkele plek te boekhouden. Maar als dit alleen van toepassing is voor de beweging zou ik het dus gewoon in de automation doen. Afsplitsen kan altijd nog :)
Thanks, ik ga beide opties eens testen en uitwerken om te zien wat werkt voor mijn configuratie. Thanks voor deze YAML en ik dit eens proberen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:58
AWEF schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Wat je eens kan proberen is om gewoon de sensoren van de youless in het energy dashboard op te nemen. Het energy dashboard is alleen maar een apparte weergave van bestaande data. Als je hier sensoren wisselt dan pakt die die data (als je het nog volgt :))
Ik neem aan dat je niet alle telwerken van je slimme meter uitleest, maar enkel meet wat je zonnepanelen opwekken en wat je door de meter je huis binnenkomt.
Met deze informatie kun je de entiteiten maken die HA nodig heeft voor het Energy dashboard.
De entiteiten die hiervoor nodig zijn, zijn:
- Je verbruik: wat komt er door de meter naar binnen (in kWh) (die meet je al)
- Je netto teruglevering: wat gaat er door de meter naar buiten (in kWh) (die bereken je (opbrengst zonnepanelen - wat er door de meter naar binnen komt))
- Je opbrengst zonnepanelen (in kWh) (die meet je al)

Verder hoef je geen extra utilitymeters aan te maken, HA doet dit zelf al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Lucifertje In de basis is het idee dus niet anders. Maar je kunt dingen dus splitsen in scripts zodat je het makkelijk opnieuw kunt gebruiken. Maar gezien dat meer werk is doe ik dat alleen als ik dat ga gebruiken :+

Soms zelfs ook pas later, want dan is het gewoon copy-past van een deel naar een script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
synoniem schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:48:
[...]

Ik gebruik hiervoor een entities card en dan onder entities -> format: date of bedoel je wat anders?
Damn.. hoe simpel. Thanks!

Kan mijzelf wel voor de kop slaan.. |:(

code:
1
format: date

Toegevoegd en heb de datum weer. Thanks!

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

loyske schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:18:
De device_trackers wordt geactiveerd door een Homekit automatisering wat prima werkt.
Echter na een restart van HA, wordt niet naar de status van de device_tracker gekeken en blijft dus de person staan als afwezig.

Ik probeer nu een script te maken die na een restart/reboot van HA, even checkt of de device_tracker On of Off is. Echter bij de acties zie ik alleen dat je de device_tracker manueel kan aanpassen in de known_devices.yaml of ik kan een reload doen van de person.reload. Maar ik heb nergens persons staan in een yaml....

De ping integratie heeft hier geen last van (persisteert na een herstart). Wellicht daarnaar overstappen (of gebruiken als startwaarde voor je eigen device tracker tijdens het herstarten van HA (wel erg dubbel op in dat geval)).

https://www.home-assistant.io/integrations/ping/

Let er wel op dat de telefoons die je gebruikt je thuisnetwerk ook echt als thuisnetwerk zien (dus geen random Mac address en dat soort gedoe want dan zal je router ze waarschijnlijk steeds een ander IP adres geven). Wil je helemaal zeker zijn dan kun je daarnaast je router nog opdracht geven de devices elke keer hetzelfde IP adres te geven (zelf heb ik daarvoor de range 0-100 gereserveerd en dus DHCP boven de 100).

Je kan het ook nog via de Home Assistant app op de telefoons in kwestie doen (maar dat moet je maar willen natuurlijk).

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 30-01-2025 12:19 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:09
loyske schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:18:

Ik gebruik hiervoor de device_tracker.see actie om de device tracker die ik voor m'n auto heb bij te werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: device_tracker.see
data:
  dev_id: byd_car
  gps: >
    [{{ state_attr('person.dixet', 'latitude')}},{{ state_attr('person.dixet',
    'longitude')}}]

ik zet daarmee de gps locatie, maar je kan ook de zone instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
Septillion schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:59:
@mrbert Twee standen achter elkaar sturen kan soms wat gekke dingen doen, ligt aan de lamp. Dus zou ik eerst niet doen.

Maar zie je ook al wit als je van sfeer naar uit naar sfeer gaat?
@Septillion Nee ik zie alleen wit op het moment dat ik van slaapkameruit naar slaapkamersfeer ga via het activeren van de snapshot .Soms duurt de wit periode denk ik bijna 1 sec. ik zie soms een rode popup bij Z2m en heb in de log gekeken van Z2M daar zie ik ook een error
code:
1
2
[2025-01-30 14:06:02] error:    z2m: Publish 'set' 'color' to 'milight controler 1 slaapkamer Bed' failed: 'Error: ZCL command 0xa4c138c9d8da422d/1 lightingColorCtrl.moveToColor({"transtime":0,"colorx":35835,"colory":21712}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed ({"target":12536,"apsFrame":{"profileId":260,"clusterId":768,"sourceEndpoint":1,"destinationEndpoint":1,"options":4416,"groupId":0,"sequence":89},"zclSequence":236,"commandIdentifier":11} timed out after 10000ms)'
[2025-01-30 14:06:02] info:     z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/milight controler 1 slaapkamer Bed', payload '{"brightness":254,"color":{"x":0.5468,"y":0.3313},"color_mode":"xy","color_power_on_behavior":null,"color_temp":546,"do_not_disturb":null,"effect":null,"linkquality":124,"state":"ON"}'

Ik heb maar even tussen code tags gezet.
Ik zie wel vaker popups in de S2M web pagina.s maar ze zijn soms te snel voorbij. Ik heb nu de log gevonden

Maar ik heb zojuist de Miboxer modules terug gestuurd naar MiLightstunter.
Ik zag in de z2m webpagina van zigbee2mqtt en de logs dat minstens 1 van de gebruikte module niet reageerde op de zigbee commands.
Na bellen met de winkel wilden ze dat ik met een tuya hub ging proberen ook al wist ik zeker dat de controller niet goed werkte. Ik heb nu dus deze 5 controlersretour gezonden ;w en moet nu andere RGB-CCT leddrivers bestellen. Ik had nog engledopt liggen en daar ben ik verder mee gaan testen.
en ben tot de ontdelling gekomen dat alle vreemde effecten fie ik met mijn snapsots had en ook de witte flits bij het inschakelen met de gledopto module verholpen zijn. Ik kan nu gewoon een 10 seconden transition hebben en ook geen witte flits meer.
Ik denk dat al de problemen van de afgelopen week door die controllers kwamen.

@Septillion Heel hartelijk met mee denken en puzzelen. _/-\o_
Ik hoef dus geen spul van MiLight meer. Dit had ik toch echt niet verwacht. 8)7

Ik weet niet wat de ervaringen van anderen zijn. Ik jad uiteindelijke de Mboxer gekozen omdat daar een echte CE markering op zat, Die van de Gledopto ziet er meer uit als China Export : :|

[ Voor 35% gewijzigd door mrbert op 30-01-2025 20:07 . Reden: aanvulling ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:24
Ik heb sinds kort de Voice PE draaien, o.a. met de Music Assistant blueprint van @TheFes . Zou alleen wel wat meer inzicht willen in wat OpenAI nu precies doet, dus wat wordt naar het LLM gestuurd en wat komt er terug en welke actie wordt daarop ondernomen.

Wat is de beste manier om dat realtime te zien (via de Assist debug zie ik nog niet zoveel) en is er een manier om dat over wat langere tijd te loggen zodat ik af en toe wat ervaringen kan evalueren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
dixet schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ik gebruik hiervoor de device_tracker.see actie om de device tracker die ik voor m'n auto heb bij te werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
data:
  dev_id: byd_car
  gps: >
    [{{ state_attr('person.dixet', 'latitude')}},{{ state_attr('person.dixet',
    'longitude')}}]

ik zet daarmee de gps locatie, maar je kan ook de zone instellen.
Die gebruik ik dus ook om de status uit te lezen vanuit Homekit. Dit werkt prima, maar na een herstart wordt deze niet getriggerd. Dus maw wanneer de status van de input_boolean wijzigt, werkt het wel. Maar de trigger HA start, lijkt niet te werken. Heb ook nog een trigger op automations reload.

Hele automation ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Homekit to device tracker
mode: parallel
max: 10
triggers:
  - entity_id: input_boolean.haiphonexxx1
  - entity_id: input_boolean.haiphonexxx2
  - event: start
    trigger: homeassistant
  - event_type: automation_reloaded
    trigger: event
actions:
  - data_template:
      dev_id: homekit_{{ trigger.to_state.name }}
      location_name: "{{ 'home' if trigger.to_state.state == 'on' else 'not_home' }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
wouwi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:53:
Ik heb sinds kort de Voice PE draaien, o.a. met de Music Assistant blueprint van @TheFes . Zou alleen wel wat meer inzicht willen in wat OpenAI nu precies doet, dus wat wordt naar het LLM gestuurd en wat komt er terug en welke actie wordt daarop ondernomen.

Wat is de beste manier om dat realtime te zien (via de Assist debug zie ik nog niet zoveel) en is er een manier om dat over wat langere tijd te loggen zodat ik af en toe wat ervaringen kan evalueren?
Je kunt in de debug alleen zien of je commando lokaal of door de LLM afgehandeld is, maar verder niet zo veel inderdaad. Maar op Deepstack na laten LLM's volgens mij sowieso niet echt zien waarom ze doen wat ze doen.

Wat een LLM in HA kan is wat hem gezegd is wat er gedaan kan worden. Dat is alles wat via Assist ook kan (dus lampen aanzetten, helderheid aanpassen, covers open en dicht doen, etc, etc, en wat je zelf aanrijkt aan scripts die je exposed aan Assist). Dat zijn de tools die de LLM beschikbaar heeft.

Alleen de LLM kan daar vrije interpretaties aan geven. Bijvoorbeeld, ik had toen ik nog Google Home gebruikte een routine gemaakt met de tekst "Floris gaat slapen". Dat deed alle lampen in zijn kamer uit, op eentje na, die werd dan gedimd.

Nadat ik overging naar Assist (met LLM fallback) had ik daar nog geen automation/script voor gemaakt. Toen mijn vriendin dat commando gaf deed de LLM het volgende:
* Alle lichten in de kamer gingen uit
* Alle screens in de kamer gingen dicht

Niet wat mijn vriendin verwachtte, maar op zich is geen onlogische gedachte dat de schermen dicht moeten als iemand gaan slapen, dan is het immers lekker donker.

Een andere leuke is dat ik laatst een false wakeword trigger van mijn Voice PE had. Op dat moment was ik tegen de kinderen aan het zeggen dat ze ergens mee moesten stoppen. Dat werd dus door de Voice PE opgevangen, en door de LLM afgehandeld.
Vervolgens ding dat stomme ding alles (alle lampen/switches/etc) in het hele huis uit zetten. En ik had een smart plug aan de stekker van mijn HA servertje gezet, waarvan de switch nog exposed was, dus toen was *poef* ook HA helemaal down.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:48
Ik ben sinds een paar weken nu home-assistant gebruiker. Al behoorlijk wat integraties aangezet, waaronder HUE, Busch-Jaeger (free@home), m'n zonnepanelen, de P1 meter, etc. Alleen één ding moet ik nog ff uitzoeken en hier heb im advies voor nodig.

In de native HUE app staan automatiseringen (zoals lampen aan 's avonds), maar ook scenes. Deze scenes zie ik ook terug in home-assistant. Dit voelt allemaal een beetje dubbelop. Wat is hierin nu wijsheid: alles in home-assistant en die hele HUE app niet meer gebruiken?

Tevens de vraag: houdt home assistant de "rooms" in-sync tussen de HUE app? En hoe zit de iOS woningen app hier dan weer tussen? Het voelt nu allemaal een beetje verspreid. Benieuwd naar hoe jullie dit doen.

Laatste vraag: SIRI "snapt" de scenes vanuit de HUE app. Ik kan bijvoorbeeld zeggen tegen SIRI: "Hey Siri, koken" ---> dit activeert dan een scene in de HUE app die ervoor zorgt dat keuken-spots op 100% gaan. Hoe moet ik deze integratie nu zien i.c.m. home-assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
loyske schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Die gebruik ik dus ook om de status uit te lezen vanuit Homekit. Dit werkt prima, maar na een herstart wordt deze niet getriggerd. Dus maw wanneer de status van de input_boolean wijzigt, werkt het wel. Maar de trigger HA start, lijkt niet te werken. Heb ook nog een trigger op automations reload.

Hele automation ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
triggers:
  - entity_id: input_boolean.haiphonexxx1
  - entity_id: input_boolean.haiphonexxx2
  - event_type: automation_reloaded
    trigger: event
actions:
  - data_template:
Wordt hij niet getriggerd of gaan je actions fout?
Welk device ID neemt hij hier wanneer de trigger een restart van HA is?
YAML:
1

Deze manier om je device_id te bepalen werkt prima met de twee entity-triggers, maar niet op je restart of automation-reloaded events

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
TheFes schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Je kunt in de debug alleen zien of je commando lokaal of door de LLM afgehandeld is, maar verder niet zo veel inderdaad. Maar op Deepstack na laten LLM's volgens mij sowieso niet echt zien waarom ze doen wat ze doen.
Ja, helder. Ben vooral benieuwd naar of ik nog ergens kan zien wel "bericht" er naar de LLM wordt gestuurd en welk "bericht" terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
wouwi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Ja, helder. Ben vooral benieuwd naar of ik nog ergens kan zien wel "bericht" er naar de LLM wordt gestuurd en welk "bericht" terug komt.
Ik snap het niet helemaal, het bericht wat naar de LLM gestuurd wordt is je (voice) command.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
dixet schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Wordt hij niet getriggerd of gaan je actions fout?
Welk device ID neemt hij hier wanneer de trigger een restart van HA is?
YAML:
1

Deze manier om je device_id te bepalen werkt prima met de twee entity-triggers, maar niet op je restart of automation-reloaded events
Dan zal dat inderdaad de oorzaak zijn. Enig idee hoe ik ze ook kan triggeren in geval van HA restart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
TheFes schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Ik snap het niet helemaal, het bericht wat naar de LLM gestuurd wordt is je (voice) command.
Maar toch ook veel meer aan context (exposed entities enzo). Hoeveelheid tokens per request is namelijk veel groter dan alleen dat voice command.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
wouwi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Maar toch ook veel meer aan context (exposed entities enzo). Hoeveelheid tokens per request is namelijk veel groter dan alleen dat voice command.
Ah zo, ja, hij stuurt ook een hoop data over je HA setup mee (mits je dat aangezet hebt).
Wat precies weet ik ook niet, maar in ieder geval de entity names en aliases en area names en aliases.
Daarbij dus ook de mogelijke functionaliteit qua intents en scripts. Maar ik heb geen idee of hij dat met elke conversation opnieuw doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
loyske schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Dan zal dat inderdaad de oorzaak zijn. Enig idee hoe ik ze ook kan triggeren in geval van HA restart?
Ik zou een if-then gebruiken, en op de HA start trigger (op basis van trigger id) beide device trackers update.
Verder zie ik dat je nog data_template gebruikt, dat is denk ik al zo'n jaar of 5 niet meer nodig :)

Ook de automation reload trigger is niet nodig, vroeger (jaar of 2? geleden) werden alle automations herladen wanneer je een willekeurige automation aanpaste. Tegenwoordig worden alleen de automations die daadwerkelijk aangepast zijn herladen. Verder heeft je automation maar één actie, het is dus niet zo dat er een wait of delay in zit die eventueel afgebroken wordt, dus zelfs in de oude situatie was die trigger niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
TheFes schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Ik zou een if-then gebruiken, en op de HA start trigger (op basis van trigger id) beide device trackers update.
Verder zie ik dat je nog data_template gebruikt, dat is denk ik al zo'n jaar of 5 niet meer nodig :)

Ook de automation reload trigger is niet nodig, vroeger (jaar of 2? geleden) werden alle automations herladen wanneer je een willekeurige automation aanpaste. Tegenwoordig worden alleen de automations die daadwerkelijk aangepast zijn herladen. Verder heeft je automation maar één actie, het is dus niet zo dat er een wait of delay in zit die eventueel afgebroken wordt, dus zelfs in de oude situatie was die trigger niet nodig.
Dan zou het zoiets worden als ik je goed begrijp:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
triggers:
  - entity_id: input_boolean.haiphonexx1
    id: xx1
  - entity_id: input_boolean.haiphonexx2
    id: xx2
    id: HA_Start
actions:
  - if:
        id:
          - HA_Start
          - xx1
          - xx2
    then:
      - data:

Meteen even getest. De trigger op HA Start gaat mis: Error rendering data_template: UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'to_state'.
De trigger op input_boolean werkt wel.

[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 30-01-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
CappieL schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Ik neem aan dat je niet alle telwerken van je slimme meter uitleest, maar enkel meet wat je zonnepanelen opwekken en wat je door de meter je huis binnenkomt.
Met deze informatie kun je de entiteiten maken die HA nodig heeft voor het Energy dashboard.
De entiteiten die hiervoor nodig zijn, zijn:
- Je verbruik: wat komt er door de meter naar binnen (in kWh) (die meet je al)
- Je netto teruglevering: wat gaat er door de meter naar buiten (in kWh) (die bereken je (opbrengst zonnepanelen - wat er door de meter naar binnen komt))
- Je opbrengst zonnepanelen (in kWh) (die meet je al)

Verder hoef je geen extra utilitymeters aan te maken, HA doet dit zelf al.
Wat ik in basis gedaan heb is het volgende:
- Bij Electricity grid, de import en export sensoren van de slimme meter ingevuld. Maar als ik even snel naar jouw YAML kijk, dan lijkt het er op dat jij geen apparte import en export sensoren hebt voor je verbruik van het net
- Bij Solar panels heb ik dan sensor van mijn zonnepanelen. Dat zou bij jou sensor.youless_opwek_totaal zijn

Let wel op, alle sensoren zijn totalen sensoren. Ik gebruik een HomeWizard P1 meter, en die leest de meter standen uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
loyske schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Dan zou het zoiets worden als ik je goed begrijp:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
triggers:
  - entity_id: input_boolean.haiphonexx1
    id: xx1
  - entity_id: input_boolean.haiphonexx2
    id: xx2
    id: HA_Start
actions:
  - if:
        id:
          - HA_Start
          - xx1
          - xx2
    then:
      - data:

Meteen even getest. De trigger op HA Start gaat mis: Error rendering data_template: UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'to_state'.
De trigger op input_boolean werkt wel.
ook "trigger.to_state.state" heeft niet de gewenste waarde als de trigger HA_start is.

Wat je wilt is (sorry voor geen yaml, dat mag je er zef van maken)
  • Als de trigger xx1 of xx2 is dan de logica zoals je nu hebt
  • Als de trigger HA_start is dan beide device_trackers op basis van de waarde van hun respectievelijke input_boolan zetten. Dat zijn dus twee losse acties voor twee verschillende device_trackers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:11
Ik draai nu al ongeveer twee jaar Homeassistant bare metal op een servertje wat eigenlijk wat te snel is voor dit doel. Ik zou HAOS hier graag op willen virtualiseren zodat ik ook nog wat andere VM's erop kan zetten. Het lijkt niet zo veel moeilijker dan een hypervisor installeren en HAOS installeren waarna je een backup terugzet. Heeft iemand dit al wel eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Pyramiden schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:41:
Ik draai nu al ongeveer twee jaar Homeassistant bare metal op een servertje wat eigenlijk wat te snel is voor dit doel. Ik zou HAOS hier graag op willen virtualiseren zodat ik ook nog wat andere VM's erop kan zetten. Het lijkt niet zo veel moeilijker dan een hypervisor installeren en HAOS installeren waarna je een backup terugzet. Heeft iemand dit al wel eens gedaan?
Ik ben al een paar keer zonder problemen van hardware gewisseld, waarbij ook van bare metal naar een Proxmox VM

Volgens mij heb ik inmiddels dit gehad
  • Pi 3b
  • Proxmox VM op media server
  • Odroid M1
  • HP T620 thin client
  • Proxmox VM op HP Prodesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
dixet schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:24:
[...]

ook "trigger.to_state.state" heeft niet de gewenste waarde als de trigger HA_start is.

Wat je wilt is (sorry voor geen yaml, dat mag je er zef van maken)
  • Als de trigger xx1 of xx2 is dan de logica zoals je nu hebt
  • Als de trigger HA_start is dan beide device_trackers op basis van de waarde van hun respectievelijke input_boolan zetten. Dat zijn dus twee losse acties voor twee verschillende device_trackers
Dank voor de duidelijke uitleg, heb het werkend _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:11
TheFes schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Ik ben al een paar keer zonder problemen van hardware gewisseld, waarbij ook van bare metal naar een Proxmox VM

Volgens mij heb ik inmiddels dit gehad
  • Pi 3b
  • Proxmox VM op media server
  • Odroid M1
  • HP T620 thin client
  • Proxmox VM op HP Prodesk
Geen issues verder? Het is letterlijk zo makkelijk als een backup terugzetten en zorgen dat de juiste USB poorten doorgezet zijn naar je VM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Pyramiden schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Geen issues verder? Het is letterlijk zo makkelijk als een backup terugzetten en zorgen dat de juiste USB poorten doorgezet zijn naar je VM?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:35
Pyramiden schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Wel ff goed kijken met je eventuele zigbee stick en dat de configuratie daarvan niet verloren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Wel ff goed kijken met je eventuele zigbee stick en dat de configuratie daarvan niet verloren gaat.
Heb ik ook nooit issues mee gehad (Sonoff P met Zigbee2MQTT). Werkte altijd meteen weer zodra de usb passthrough ingesteld was (indien nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:07
Ik heb een automation gemaakt die een melding inclusief foto stuurt als er iemand voor de deur staat. Snapshot wordt goed gemaakt, die zie ik ook goed in HA, maar op mijn iPhone krijg ik in de melding steeds een oude foto te zien.

Nu las ik dat dit met een Cloudflare tunnel icm caching te maken kan hebben. Laat ik nu net gebruik maken van Cloudflare, maar ik kan nergens de optie cache vinden in het Cloudflare-dashboard.

In de automation gebruik ik als pathname /config/www/tmp/deurbel.jpg. Heb al geprobeerd de hele URL (zowel ip als domeinnaam) in de notificatie-actie te zetten, maar ook dat werkt niet. Wie herkent dit en wat kan ik nog meer doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
dannyvdb1997 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:28:
Ik heb een automation gemaakt die een melding inclusief foto stuurt als er iemand voor de deur staat. Snapshot wordt goed gemaakt, die zie ik ook goed in HA, maar op mijn iPhone krijg ik in de melding steeds een oude foto te zien.

Nu las ik dat dit met een Cloudflare tunnel icm caching te maken kan hebben. Laat ik nu net gebruik maken van Cloudflare, maar ik kan nergens de optie cache vinden in het Cloudflare-dashboard.

In de automation gebruik ik als pathname /config/www/tmp/deurbel.jpg. Heb al geprobeerd de hele URL (zowel ip als domeinnaam) in de notificatie-actie te zetten, maar ook dat werkt niet. Wie herkent dit en wat kan ik nog meer doen?
Je kan een dynamische bestandsnaam gebruiken? Maak in je automation een variabele die gevuld wordt met een timestamp en gebruik die als naam in je snapshot en notification. Dan zal er nooit een gecachet bestand gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:07
dixet schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:44:
[...]

Je kan een dynamische bestandsnaam gebruiken? Maak in je automation een variabele die gevuld wordt met een timestamp en gebruik die als naam in je snapshot en notification. Dan zal er nooit een gecachet bestand gebruikt worden.
Ik was iets te snel. Heb in een ander dashboard van Cloudflare (niet het Zero Trust-dashboard) wél de caching-optie gevonden. Na het bypassen gaat het nu wél goed…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
dixet schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:44:
[...]

In principe hoeft een dynamische bestandnaam niet eens. Gewoon deurbel.jpg?<timestamp> gebruiken in de notificatie. Dan is de URL van het plaatje elke seconde anders en zal de browser / ... het opnieuw moeten downloaden want nog niet gecacht. Ga je met dynamische bestandsnamen werken dan moet je ook weer de oude opruimen, gewoon altijd opslaan als deurbel.jpg levert altijd maar 1 bestand op en de oude wordt vanzelf overschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Heb ik ook nooit issues mee gehad (Sonoff P met Zigbee2MQTT). Werkte altijd meteen weer zodra de usb passthrough ingesteld was (indien nodig)
Ik geloof dat je met deconz wel in de problemen komt. Nooit zelf ervaren maar dat was destijds 1 van de argumenten om over te stappen op Z2M.

Geen idee of dit nog steeds een risico is of met elke coördinator is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Ook deconz is gewoon een usb Dongle, dat zal echt niet anders werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:33
All,

Ik heb de PV/Solar Excess Optimizer van InventoCasa (Github Pagina)... maar ik krijg deze maar niet aan de praat |:( .

Ik heb het al op de community pagina gevraagd, maar daar krijg ik geen reactie (behalve 1, maar dit heeft het niet opgelost). Iemand die weet waar het voor mij foutloopt?

Ik heb een P1 meter van HomeWizard en een GoodWe inverter (GW8K-ET), een batterij heb ik (nog) niet. Alle data van beide toestellen krijg ik perfect in HA, maar als er overschot aan zon is doet hij niks (voorlopig wil ik enkel als test het licht in mijn bureau aandoen,... als dat lukt kan ik met een actuator (KNX systeem) mijn boiler sturen.

DIt is hoe de automation is ingevuld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
data:
  automation_id: Heat Pump - Excess Power
  appliance_priority: 1
  export_power: null
  pv_power: sensor.pv_power
  load_power: null
  home_battery_level: null
  min_home_battery_level: 100
  dynamic_current_appliance: false
  appliance_phases: 1
  min_current: 6
  max_current: 16
  appliance_switch: light.11_verlichting_bureau_midden
  appliance_switch_interval: 1
  appliance_current_set_entity: null
  actual_power: null
  defined_current: 6
  appliance_on_only: false
  grid_voltage: 240
  import_export_power: sensor.p1_meter_active_power
  home_battery_capacity: 0
  solar_production_forecast: null
  appliance_once_only: false
action: pyscript.pv_excess_control

Dit zijn alle velden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5WVS7I037jX9EwvAGeXoANcI_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5iTUtRXLi97JogdPAcfroG8.jpg?f=fotoalbum_large

Export Power bij de homewizard is een berekend veld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Template sensors for energy calculations
template:
  - sensor:
      # Calculate exported power (negative active power values)
      - name: "Export Power"
        unique_id: "export_power"
        state: >
          {% set power = states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0) %}
          {{ -power if power < 0 else 0 }}
        unit_of_measurement: "W"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 20:26
Ik heb al aardig wat automatisations aangemaakt maar ik zit nu met het volgende dat ik niet aan de praat krijg.

Ik heb in de living room, 2 schakelaars van Aqara dat ik heb verbonden aan HA via Z2M. Momenteel zijn het nog domme schakelaars die puur dienen om het licht aan/uit te doen.
Schakelaar A doet lamp A aan/uit en schakelaar B regelt lamp B.
Nu wil ik dat als ik schakelaar A of B gebruik dat zowel lamp A en B aangaan. Ik heb zitten zoeken om groepen te maken en/of iets te binden of iets gelijkaardigs maar ik vind niet hoe ik dit geregeld krijg.

Iemand dat hiermee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:33
MakhouT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:43:
Ik heb al aardig wat automatisations aangemaakt maar ik zit nu met het volgende dat ik niet aan de praat krijg.

Ik heb in de living room, 2 schakelaars van Aqara dat ik heb verbonden aan HA via Z2M. Momenteel zijn het nog domme schakelaars die puur dienen om het licht aan/uit te doen.
Schakelaar A doet lamp A aan/uit en schakelaar B regelt lamp B.
Nu wil ik dat als ik schakelaar A of B gebruik dat zowel lamp A en B aangaan. Ik heb zitten zoeken om groepen te maken en/of iets te binden of iets gelijkaardigs maar ik vind niet hoe ik dit geregeld krijg.

Iemand dat hiermee kan helpen?
gemakkelijkste is als je een nieuwe yaml file maakt (bijvoorbeeld groups.yaml) met daarin dan bijvoorbeeld volgende code:

YAML:
1
2
3
4
5
lichten_living:
  name: Verlichting Living
  entities:
    - light.lampA
    - light.lampB

in je configuration.yaml zet je dan volgend code erbij:

YAML:
1
group: !include groups.yaml

als je nu je schakelaar A en B toewijst aan lichten_living dan zou dit moeten werken.

Ps: chatGPT is een grote hulp voor zo'n zaken geweest voor mij. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Not Applicable schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:54:
[...]

gemakkelijkste is als je een nieuwe yaml file maakt (bijvoorbeeld groups.yaml) met daarin dan bijvoorbeeld volgende code:

YAML:
1
2
3
4
5
lichten_living:
  name: Verlichting Living
  entities:
    - light.lampA
    - light.lampB

in je configuration.yaml zet je dan volgend code erbij:

YAML:
1
group: !include groups.yaml

als je nu je schakelaar A en B toewijst aan lichten_living dan zou dit moeten werken.

Ps: chatGPT is een grote hulp voor zo'n zaken geweest voor mij. 8)
Fijn dat ChatGPT je hiermee geholpen heeft, maar als het om 2 lichten gaat, kun je veel beter een light group aanmaken, dan krijg je namelijk een light entity, waarmee je dus ook brightness en color_temp enzo mee kunt aanpassen.

Een light group kun je ook lekker makkelijk in de GUI aanmaken, bij Settings > Devices & Services > Helpers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
TheFes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Fijn dat ChatGPT je hiermee geholpen heeft, maar als het om 2 lichten gaat, kun je veel beter een light group aanmaken, dan krijg je namelijk een light entity, waarmee je dus ook brightness en color_temp enzo mee kunt aanpassen.

Een light group kun je ook lekker makkelijk in de GUI aanmaken, bij Settings > Devices & Services > Helpers
Ok ik probeer dit vanavond eens uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 19:15
Ik heb wat vreemds met met een nieuwe sensor in HA. Het gaat om een LIDL Silvercrest TY0203. Dit is een zigbee contact sensor. Deze heb ik gekoppeld in Deconz die als addon draait. Binnen Phoscon die ik de sensor en ook de staat (open/dicht) en deze verandert ook. Maar in homeassistant zie ik van deze sensor alleen de batterij informatie. Geen open/dicht sensor.

Ik heb de hele host al herstart en ook daarna los nog eens HA. Waar zou dit aan kunnen liggen? Andere sensors of event komen wel gewoon door uit Deconz, getest met de deconz event listener in HA.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
ymoona schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:22:
Ik heb wat vreemds met met een nieuwe sensor in HA. Het gaat om een LIDL Silvercrest TY0203. Dit is een zigbee contact sensor. Deze heb ik gekoppeld in Deconz die als addon draait. Binnen Phoscon die ik de sensor en ook de staat (open/dicht) en deze verandert ook. Maar in homeassistant zie ik van deze sensor alleen de batterij informatie. Geen open/dicht sensor.

Ik heb de hele host al herstart en ook daarna los nog eens HA. Waar zou dit aan kunnen liggen? Andere sensors of event komen wel gewoon door uit Deconz, getest met de deconz event listener in HA.
Als je het device opzoekt, check dan even of je nog disabled entities hebt. Misschien dat ie daar tussen staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ben.Hahlen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:47:
Misschien is dit heel simpel op te lossen, maar ik kom er niet uit...
Ik probeer een tweede Telegram integratie te maken, die berichten naar een andere chat stuurt, maar dat lukt me niet.

Ik heb een tweede bot aangemaakt in TG.
Deze code heb ik:
YAML:
1
2
3
4
5
telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: "123456789:ABCDEFGHIJKLMN"
    allowed_chat_ids:
      -  987654321

Die API Key is de key van de "Monthly Energy Bot"

Daar heb ik een notify aan gekoppeld:
YAML:
1
2
3
4
notify:
  - platform: telegram
    name: "monthly_energy"
    chat_id: 987654321

Deze stuurt messages naar een "Monthly Energy Bot".
Nu heb ik ook een "HA Messages Bot" gemaakt, waar ik wat informatieve zaken wil ontvangen.
Maar... Deze kan ik niet toevoegen...
De ChatID die ik steeds terug krijg is "mijn" chat_id.

Heeft iemand iets vergelijkbaars gedaan? Wat zie ik over het hoofd?
Kickje! Niemand?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 19:15
-Casper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Als je het device opzoekt, check dan even of je nog disabled entities hebt. Misschien dat ie daar tussen staat
Blijkbaar had ik dit device als eens gekoppeld gehad. Ik heb hem nu gevonden via de entities in the deconz integratie. Dank!

De state update nu wel netjes, maar ik zie nog steeds niet de event voorbij komen. Maar dat is geen ramp.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
TheFes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Ik heb het net uitgeprobeerd. Ik heb dus een group gemaakt van de 2 lichtschakelaars. Maar als ik schakelaar A aanzet, blijft die nog altijd lamp A aandoen en gaat lamp B niet aan.
Moet er nog iets gebeuren na een groep te hebben gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
MakhouT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb het net uitgeprobeerd. Ik heb dus een group gemaakt van de 2 lichtschakelaars. Maar als ik schakelaar A aanzet, blijft die nog altijd lamp A aandoen en gaat lamp B niet aan.
Moet er nog iets gebeuren na een groep te hebben gemaakt?
Ik reageerde vooral op de suggestie voor de old school YAML group.
Maar een group gaat jou niet helpen. Jij moet een automation maken die triggert op een state change van beide schakelaars, en dan dezelfde state change op de andere toepast.

Hier is eventueel een blueprint die je kunt gebruiken
https://community.home-as...-switches/424415?u=thefes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 19:32
Wanneer je een groep hebt gemaakt en deze wil bedienen dan moet je de groep zelf aanroepen en niet een onderdeel uit de groep. Ik denk dat het daar mis gaat?

Edit: ik zie dat er al een passend antwoord is gegeven

[ Voor 15% gewijzigd door Vuur Draak op 31-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
Ooh ok, ik heb dus inderdaad geen automation gemaakt. Enkel de groep gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:48
Hier een mooi overzichtje van de bewegingen thuis. Echter het resultaat is niet helemaal wat ik wil. Ik wil namelijk dat de "last-changed" value neer wordt gezet daar we nu "motion" neer is gezet. Alleen ik snap de custom:auto-entities niet zo goed.

Hoe doe ik dit nu? En beetje meta: waar zou ik nu de juiste informatie kunnen vinden om dit zélf uit te zoeken :) .

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
  state_color: false
  title: Laatste activiteit
filter:
  include:
    - domain: binary_sensor
      attributes:
        device_class: motion
      options:
        secondary_info: last-changed
sort:
  method: last_changed
  reverse: true

Het resultaat nu is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wGUHgXHto8bODbfN3vdY_HqO0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akKPwzkbLufOXeuCwT0a1qh6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-02-2025 17:28 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-09 09:44
Ik gebruik sinds kort zigbee2mqtt voor enkele sensors. Hiervoor heb ik een slzb-06m maar het bereik is niet goed genoeg dus sommige sensors kunnen niet verbinden. Wat is een goedkope en betrouwbare oplossing hiervoor? Ik dacht zelf enkele smart plugs te plaatsen. Enkele aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
springfield89 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:57:
Ik gebruik sinds kort zigbee2mqtt voor enkele sensors. Hiervoor heb ik een slzb-06m maar het bereik is niet goed genoeg dus sommige sensors kunnen niet verbinden. Wat is een goedkope en betrouwbare oplossing hiervoor? Ik dacht zelf enkele smart plugs te plaatsen. Enkele aanraders?
Hoe en waar zit je stick en heb je al eens geprobeerd met een stukje langere kabel hem iets anders te plaatsen/richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22
springfield89 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:57:
idd smartplugs, of lampen van IKEA/LIDL.

Ik heb zelf een mengelmoes van HUE/IKEA/LIDL door het huis. Aan de voorkant van de flat staat de router, in de wc, keuken, grote slaapkamer en badkamer heb ik zigbee lampen, daarmee heb ik een goede dekking voor het huis met de batterij sensoren

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:34

Vos

AFCA

edit..had issue met gecachede mp3 files.

Even een automations reload en herstart en fixed.

[ Voor 81% gewijzigd door Vos op 31-01-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

pietje63

RTFM

Ik heb HA draaien met alle Zigbee devices via Hue. Een lamp (tradfri, op internet bekend probleem) verliest af en toe connectie.

Ik heb deze nu direct met HA verbonden via ZHA (had nog een Ali stick liggen). Installatie eenvoudig. Resultaat valt wat tegen
- tot nu toe geen verbindings problemen
- schakelaar triggert nu actie op hue (ene lamp aan) en via HA (gekoppelde lamp aan). Werkt keurig samen
- voor eenvoudige bediening (via mijn friends of hue schakelaars) moet ik 4 automations maken (aan, uit, dimmen omhoog, dimmen omlaag) Kon hier niet zo snel een goede blueprint voor vinden. Voor 1 lamp geen probleem, maar maakt configuratie wel rommelig als ik de hue bridge er uit zou willen gooien
- het dimmen gaat veel te snel. Het werkt wel, maar gaat in ca 1 sec naar max/min (icm een response die door de techniek niet helemaal instant is, is dat best lastig)

Iemand tips voor laatste 2 bullets? Wellicht doe ik het veel te moeilijk

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
dannyvdb1997 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:28:

Ik neem ook een video op van 10 seconden. En zou die graag doorsturen via mail... Dit is me echter nog niet gelukt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 22-09 10:52
Twee bots aansturen werkt inderdaad niet. Wat wel werkt is 1 bot in meerdere group channels zetten. Dan kun je bepalen welk bericht waarnaartoe wordt gestuurd door in telegram_bot.send_message (en de andere) de group ID als target op te nemen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: telegram_bot.send_message
data:
  title: "Bot name"
  target: -group_id
    Your message here.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:47:
Ik heb HA draaien met alle Zigbee devices via Hue. Een lamp (tradfri, op internet bekend probleem) verliest af en toe connectie.

Ik heb deze nu direct met HA verbonden via ZHA (had nog een Ali stick liggen). Installatie eenvoudig. Resultaat valt wat tegen
- tot nu toe geen verbindings problemen
- schakelaar triggert nu actie op hue (ene lamp aan) en via HA (gekoppelde lamp aan). Werkt keurig samen
- voor eenvoudige bediening (via mijn friends of hue schakelaars) moet ik 4 automations maken (aan, uit, dimmen omhoog, dimmen omlaag) Kon hier niet zo snel een goede blueprint voor vinden. Voor 1 lamp geen probleem, maar maakt configuratie wel rommelig als ik de hue bridge er uit zou willen gooien
- het dimmen gaat veel te snel. Het werkt wel, maar gaat in ca 1 sec naar max/min (icm een response die door de techniek niet helemaal instant is, is dat best lastig)

Iemand tips voor laatste 2 bullets? Wellicht doe ik het veel te moeilijk
T.a.v. dimmen,lijkt erop dat ik dit met een loop (press to release, zelfde percentages invullen) op moet lossen. Ik snap het vanuit beschikbare basis opties van een knop, maar voelt wel als een basale functie welke ik had verwacht.

Even kijken hoe ik het ga oplossen… wellicht toch maar een blueprint testen (al lijken ze veel geschreven voor specifieke buttons).

Veliger alternatief is wellicht drie scènes en elke klik volgend scène kiezen

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Willempie27 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:51:
Ik loop tegen een probleem aan. Ik heb de Tibber Pulse op de P1 aangesloten. Deze gegevens worden gefilterd en doorgegeven via MQTT naar Home Assistant voor de meterstand. Na maanden zonder problemen is er vannacht ergens iets niet goed gegaan.
Ineens is de meter teruggelopen en daarna weer naar de oude stand gegaan wat de juiste is. Daardoor is er een enorm verbruikt. Maar op dit moment wordt er nu helemaal niet meer doorgeteld ondanks dat de meterstand wel verhoogd (dus hoger als in het verleden) dus zou deze door moeten tellen.
Piek
[Afbeelding]
Meter is terug gelopen en weer hersteld maar telt niet verder
[Afbeelding]
Precies 1 week verder weer om 4 uur snachts een piek in het verbruik. Ik ga nu de data in Node-Red loggen om te kijken of HA wel de goede waarde krijgt doorgegeven. Iemand die dit ook eens heeft gehad om een beetje een zoekrichting te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Oym3QMIbuQsRblFyed2JQhJiJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zFEeHHOfoj2PSPsgrQCXpcK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Ik wil in een automation een slider (dimmer) verhogen/verlagen met stappen van 10%, maar dit krijg ik niet voor elkaar.
YAML:
1
2
3
4
5
6
then:
  - action: input_number.increment
    data: {}
    target:
      entity_id: input_number.dimmer_test

Ik had verwacht dat ik met deze code 10% omhoog zou gaan, maar dan doet ie niets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
then:
  - action: input_number.increment
    data:
      step: 10
    target:
      entity_id: input_number.dimmer_test

Ik kan me niet voorstellen dat dit niet kan, moet ik een andere action gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Ik probeer een Xiaomi Air Humidifier 2 aan de praat te krijgen, maar loop tegen wat geks aan.

Ik heb eerst geprobeerd hem toe te voegen via de core integratie "Xiaomi Miio". Die vindt het apparaat, maar vertelt vervolgens dat deze niet wordt ondersteund.
Gelukkig is er ook een HACS integratie die deze wel zou moeten herkennen.

Na verwijderen van de officiele integratie en installatie van deze HACS integratie en toevoegen van het apparaat in m'n configuration.yaml krijg ik deze fout:
Platform error 'climate' from integration 'xiaomi_miio_airpurifier' - cannot import name 'HVAC_MODE_DRY' from 'homeassistant.components.climate.const' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/climate/const.py)
Omdat hij verwijst naar "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/climate" lijkt het er op dat hij nog probeert te zoeken in de officiële integratie. In de custom integratie vind ik netjes de gezochte "HVAC_MODE_DRY" constante onder homeassistant.components.climate.const.

Iemand een idee hoe ik de restanten van de oude integratie kan verwijderen of HA kan forceren de custom integratie te gebruiken?
Volgens de documentatie zou een custom integratie voor een core integratie moeten gaan, maar hij lijkt bij mij toch nog de core integratie te gebruiken.

En mocht ik zelf wat stoms doen, ik zie niks geks in deze yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
climate:
  - platform: xiaomi_miio_airpurifier
    name: Xiaomi Air Humidifier
    host: 999.888.7.66
    token: mysupersecretxiaomitoken
    model: deerma.humidifier.jsq2w

edit: stom,. ik moet hem als fan instellen, niet als climate. Nu werkt het 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:08
Heeft iemand een tip/idee?
Hier in de molen (ja, een echte molen met wieken) hebben we een HA-installatie.
Als de molen draait maakt hij omwentelingen. Op een andere plek staat er een fietscomputer die aangesloten is met RJ11 die de KM/H registreert. Effectief zijn dit het aantal omwentelingen.

Is er een manier om die data in HA te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
RiCk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:05:
Heeft iemand een tip/idee?
Hier in de molen (ja, een echte molen met wieken) hebben we een HA-installatie.
Als de molen draait maakt hij omwentelingen. Op een andere plek staat er een fietscomputer die aangesloten is met RJ11 die de KM/H registreert. Effectief zijn dit het aantal omwentelingen.

Is er een manier om die data in HA te krijgen?
Fietscomputers gebruiken (tenminste vroeger) vaak een magneetcontactsensort, dat zou je ook aan een ESP-tje kunnen knopen en daarmee het aantal pulsen/omwentelingen tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
gastje01 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Fietscomputers gebruiken (tenminste vroeger) vaak een magneetcontactsensort, dat zou je ook aan een ESP-tje kunnen knopen en daarmee het aantal pulsen/omwentelingen tellen.
Of iets als een Aqara deursensor en elke keer dat de deur dicht gaat tellen als omwenteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
smeerbartje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:50:
Hier een mooi overzichtje van de bewegingen thuis. Echter het resultaat is niet helemaal wat ik wil. Ik wil namelijk dat de "last-changed" value neer wordt gezet daar we nu "motion" neer is gezet. Alleen ik snap de custom:auto-entities niet zo goed.

Hoe doe ik dit nu? En beetje meta: waar zou ik nu de juiste informatie kunnen vinden om dit zélf uit te zoeken :) .

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
  state_color: false
  title: Laatste activiteit
filter:
  include:
    - domain: binary_sensor
      attributes:
        device_class: motion
      options:
        secondary_info: last-changed
sort:
  method: last_changed
  reverse: true

Het resultaat nu is dit:

[Afbeelding]
Ik zie geen "motion" in je plaatje, bedoel je dat waar nu "niet gedetecteerd" staat dat je daar de last changed wilt hebben?

Zo ja, dan doe je op zich niets fout met auto-entities. Alleen een standaard entity row in een entity card ondersteund niet om een attribute te tonen. En enige dat auto-entities doet is een andere card vullen, in dit geval dus de standaard entities card. Normaal zou ik zeggen, gebruik iets als template-entity-row. Maar hoe je die kan combineren met auto-entities weet ik zo even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@pietje63 Bijna alles wat je in meerdere automations kunt doen kan je ook met een enkele. Dit klinkt als zo'n geval.

Daarnaast is een automation ook zelf om te zetten tot blueprint :)

Probleem met blueprints naar mijn idee is dat veel zo ontzettend specifiek gemaakt zijn dat ik zelden er een kan vinden die voor mezelf voldoet (zonder aanpassingen).

En hoe heb je de dim up/down nu gedaan dan?

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 01-02-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Willempie27 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Precies 1 week verder weer om 4 uur snachts een piek in het verbruik. Ik ga nu de data in Node-Red loggen om te kijken of HA wel de goede waarde krijgt doorgegeven. Iemand die dit ook eens heeft gehad om een beetje een zoekrichting te krijgen.
[Afbeelding]
Je kunt nu toch ook in de history van de bron kijken. Zie je daar soms een keer een lagere waarde voorbij komen?

Want ik heb dit nog nooit gezien dat HA dit spontaan doet. Telkens weer blijkt de bron brak te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gastje01 Increment en decrement gebruiken inderdaad helaas alleen de stapgrootte van de input_number.

Via een script kan het wel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Input number add
description: Adds 'step' to the 'input_number' of 'entity_id'
fields:
  entity_id:
    description: Input number entity
    selector:
      entity:
        domain: input_number
    required: true
  step:
    description: Amount to be added, use negative value to subtract.
    required: false
    default: 1
    selector:
      number:
        min: -100000000000
        max: 100000000000
        mode: box
sequence:
  - target:
      entity_id: "{{ entity_id }}"
    data:
      value: >-
        {% if step is not defined -%} 
          {% set step = 1 -%}
        {% endif -%}
        {% set old_v = states(entity_id)|float -%}
        {% set min_v = state_attr('input_number.test', 'min') -%}
        {% set max_v = state_attr('input_number.test', 'max') -%}
        {% set new_v = min(max(old_v + step|float, min_v), max_v) -%}
        {{ new_v }}
    action: input_number.set_value

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RiCk Je zegt RJ11, is dit gewoon een random gekozen connector of is het al een bijzondere fietscomputer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:21:
@gastje01 Increment en decrement gebruiken inderdaad helaas alleen de stapgrootte van de input_number.

Via een script kan het wel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Input number add
description: Adds 'step' to the 'input_number' of 'entity_id'
fields:
  entity_id:
    description: Input number entity
    selector:
      entity:
        domain: input_number
    required: true
  step:
    description: Amount to be added, use negative value to subtract.
    required: false
    default: 1
    selector:
      number:
        min: -100000000000
        max: 100000000000
        mode: box
sequence:
  - target:
      entity_id: "{{ entity_id }}"
    data:
      value: >-
        {% if step is not defined -%} 
          {% set step = 1 -%}
        {% endif -%}
        {% set min_v = state_attr('input_number.test', 'min') -%}
        {% set max_v = state_attr('input_number.test', 'max') -%}
        {% set new_v = min(max(old_v + step|float, min_v), max_v) -%}
        {{ new_v }}
    action: input_number.set_value
Je template voor value kan eventueel ook zo
Django/Jinja:
1
2
3
4
        {% set min_v = state_attr(entity_id, 'min') -%}
        {% set max_v = state_attr(entity_id, 'max') -%}
        {{ ([min_v, old_v + step | default(1), max_v] | sort)[1] }}

BTW, je bent een paar keer vergeten input_number.test aan te passen naar de variable name

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 01-02-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Dat is ook wel een slimme, de default kan er dan ook nog wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
TheFes schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Je template voor value kan eventueel ook zo
Django/Jinja:
1
2
3
4
        {{ ([min_v, old_v + step | default(1), max_v] | sort)[1] }}

BTW, je bent een paar keer vergeten input_number.test aan te passen naar de variable name
I.p.v. liggen hacken met een array, sort en dan de middelste uit het array halen lijkt een min/max mij leesbaarder?
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
        {% set new_v = old_v + step | default(1) %}
        {{ min(max(new_v, min_v), max_v) }}

En jammer dat Jinja geen "clamp()" heeft. Sommige programmeer- & template-talen hebben die wel. Dan kun je gewoon een min / max / value opgeven en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:45:
[...]

I.p.v. liggen hacken met een array, sort en dan de middelste uit het array halen lijkt een min/max mij leesbaarder?
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
        {% set new_v = old_v + step | default(1) %}
        {{ min(max(new_v, min_v), max_v) }}

En jammer dat Jinja geen "clamp()" heeft. Sommige programmeer- & template-talen hebben die wel. Dan kun je gewoon een min / max / value opgeven en klaar.
Vind ik persoonlijk zelf niet, ik zou bij die gecombineerde min en max heel goed moeten kijken wat er nou precies gedaan wordt. Maar daarom gaf ik het ook als alternatief op de versie van @Septillion, die hetzelfde deed als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog een tip voor het volgende:

Ik heb een bewegingssensor in een ruimte waarmee een shelly1 geschakeld wordt. Nu is het zo dat bij geen detectie, het licht uit gaat. Dit werkt prima, maar ik wil hem kunnen overrulen indien ik het licht langer aan wil. Dus iets als ik zelf op de knop klik om het licht aan te doen, dan wordt de automatisering uitgezet. En bij licht uitdoen weer aan. Iemand bekend met zoiets als dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ferra Ja, ook wel eens gedaan, er zijn veel manieren voor. In de basis heb je een helper nodig die aangeeft hoe de lamp aangegaan is.

Als je een timer gebruikt voor het licht op beweging dan zou je die kunnen gebruiken. Dan start je de timer alleen als je beweging ziet en de lamp niet al aan staat.

Als je geen timer gebruikt (maar dus puur op for of timing van de sensor) dan zou je een input_boolen kunnen pakken. Bij beweging check je dan of deze helper uit staat en het licht uit is, zo ja, dan zet je het licht en de helper aan. Bij de trigger voor geen beweging check je vervolgens of deze helper juist aan staat en zet alleen dan het licht uit. Bij het uitgaan van het licht zet je altijd de helper uit. In de andere gevallen doe je niets.

Als de beweging al gezien is en je wilt overrulen zet je dus het licht uit en weer aan voor overrule. Voordeel is dat dit dus ook werkt zonder detached mode. Met detached mode zou je direct voor overrule kunnen gaan en een knipper kunnen doen als feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe en @TheFes Ik vind persoonlijk min en max eigenlijk in elke taal nogal verwarrend, zeker als je ze combineert. De oplossing van @TheFes is zeker leuk maar vind het niet perse duidelijker of onduidelijker... Eigenlijk moet hier gewoon altijd commentaar bij :+

'constrain' zou een leuke toevoeging zijn voor HA templates. Met een macro natuurlijk te maken maar als ik dan een verder relatief simpel script als dit plaats dan is de complexiteit wel gelijk maar x4 als ik een macro opneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Septillion schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:59:
@pietje63 Bijna alles wat je in meerdere automations kunt doen kan je ook met een enkele. Dit klinkt als zo'n geval.

Daarnaast is een automation ook zelf om te zetten tot blueprint :)

Probleem met blueprints naar mijn idee is dat veel zo ontzettend specifiek gemaakt zijn dat ik zelden er een kan vinden die voor mezelf voldoet (zonder aanpassingen).

En hoe heb je de dim up/down nu gedaan dan?
Nu via de GUI, en daar is de volgende code uitgekomen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- id: '1738359385986'
  alias: Staande lamp helderder
  description: ''
  triggers:
  - device_id: 383be8e208183b2522af934671c9706a
    domain: hue
    type: repeat
    subtype: 1
    unique_id: edf2fcf5-6fd1-43d0-a58f-7eea2ffa27c0
    trigger: device
  actions:
  - device_id: 11243238e1c7d3e4ac8d2ac88a21c71d
    entity_id: 8ea4de8cd20e4cfca4395bdaec065a50
    type: brightness_increase
- id: '1738359554124'
  alias: Staande lamp dimmen
  description: ''
  triggers:
    subtype: 2
    unique_id: a0cb414f-4f23-41d3-88e4-f75e7b7f8426
  actions:
  - device_id: 11243238e1c7d3e4ac8d2ac88a21c71d
    entity_id: 8ea4de8cd20e4cfca4395bdaec065a50
    type: brightness_decrease

Maar moet hier dus nog een keer rustig naar gaan kijken, denk nu aan zoiets: https://github.com/bbcont...le_button_dim_switch.yaml

omdat ik een zigbee schakelaar even heb, aan het denken waar ik deze voor in kan zetten. Eén van de opties is het slim maken van een domme elektrische handdoek radiator. Kan deze dan (automatisch) aanzetten bij negatieve stroomprijs, of eenvoudiger een half uur aanzetten om handdoeken te drogen.

Iemand dit al gedaan / zaken waar ik rekening mee moet houden?

https://dam.plieger.nl/m/...99846408378331192-pdf.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 03-02-2025 12:22 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@pietje63 Ik heb weinig ervaring met triggers van de Hue integratie. Maar klinkt alsof deze triggers gewoon heel veel langs komen. Daarnaast verhoogt de increase / decrease device actie de brightness met 10%, dat is ook best flink. Dus zou eens beginnen om er een action call van te maken met een kleinere stap.

En als voorbeeld voor een enkele automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Staande lamp dimacties
triggers:
    subtype: 1
    unique_id: edf2fcf5-6fd1-43d0-a58f-7eea2ffa27c0
    id: up
    subtype: 2
    unique_id: a0cb414f-4f23-41d3-88e4-f75e7b7f8426
    id: down
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - up
        sequence:
            data:
              brightness_step_pct: 2
            target:
              entity_id: light.foobar
      - conditions:
            id:
              - down
        sequence:
            data:
              brightness_step_pct: -2
            target:
              entity_id: light.foobar

Waarbij ik dus ook al voor light action call ben gegaan met een 2% stap. Gezien ik het entity id van je lamp niet weet zal je die zelf nog in moeten vullen.

Mocht dit nog te snel zijn zou je kunnen eindigen met een kleine delay zodat er wat vertraging komt tussen stappen. Maar dit is dus al 5x zo langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 17:07
Begin vorige maand aan het spelen gegaan met BLE devices en die naar HA te krijgen. Nu gebruik ik daar TheengsGateway voor op een rpi en de devices komen netjes op MQTT binnen. Zover goed.
Devices die bruikbaar waren kwamen op automatisch in HA binnen ( positief verrast) maar na de update van 2 weken geleden is het updaten van de devices ineens gestopt. Updates van de devices zie ik nog een op de mqtt broker binnen komen en andere MQTT topics die ik voor automations gebruik werken ook prima.
Dus zover ik kan beoordelen werkt HA-MQTT goed. BLE-MQTT ook maar lijkt het dus dat de "vertaling van HA" gestopt is na een update.
In de release notes heb ik daar niets over gevonden. En als ik een eerder herkent devices verwijder dan komt deze niet terug ( ook al zijn er mqtt updates).
Iemand nog een idee waar de oorzaak zou kunnen liggen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Hoi, ik hoop dat iemand me verder kan helpen hiermee.
Ik kom steeds verder met wat ik wil maken en heb het meetste wel werkend Allen dit probleem kom ik niet uit , door gebrek aan ervaring vrees ik als Dino
Ik denk dat ik een helper nodig ga krijgen omdat ik mogelijk met een helper de gegevens van de instelling van een ledcontroller kan uitlezen en opslaan.
Ik probeer in de voorbeeld pagina's van de HA documentatie dit soort dingen te vinden maar verdwaal steeds weer is voorbeelden die ik niet snap.
Ik kom er niet uit hoe ik dat zou moeten doen.
Ik zie input text helper en input number welke ik daarvoor mogelijk zou kunnen gebruiken.
Maar hoe krijg in bijvoorbeeld deze waarden in de helper?
zeg 'slaapspiegelsetting"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
entities:
  light.led_controler_2_slaapkamer_spiegel:
    rgb_color:
      - 255
      - 25
      - 24
    brightness: 205

Hoe kan ik zien of dat de juiste waarden zijn? Mijvoorbeeld in een markdown card?
EN hoe kan ik deze waarden dan later weer gebruiken om die entity zo in te stellen in een automation?
Id verwacht dat de yaml dan zoiets zou moeten worden als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
actions:
  - data:
      brightness: 130
      rgb_color:
        - de roodwaarde uit slaapspiegelsetting
        - de groenwaarde uit slaapspiegelsetting
        - de blauwwaarde uit slaapspiegelsetting
    target:
      entity_id:  light.led_controler_2_slaapkamer_spiegel
    action: light.turn_on

Ik kan voor mijn toepassing niet echt wegkomen met een snapshot, ook omdat dat verloren gaat bij een restart en ik kan ook geen statische scene definieeren hiervoor.

Even een neven vraag, alle stukjes discussie lopen door elkaar kun je daar op een of andere manier in filteren?

Graag deze keer even goed kijken in deze post hoe de code tags volledig horen te zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 04-02-2025 09:29 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:30

luigi87

Domotica Fanaticus

@TheFes

Ben nog steeds lekker aan het klussen aan een nieuw dashboard, gaat een hoop tijd in zitten om het netjes te krijgen. :+

onderstaand is een stukje code afgeleid van jouw dashboard.
Maar nu wil ik eigenlijk alleen de status van de schakelaar "switch.master_bedroom_centraal" aflezen.
Dus zou graag willen dat die dan niet bedienbaar is.

Kan dat ook met de type: custom:mushroom-template-card ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
  - type: custom:mushroom-template-card
    primary: Master Bedroom
    icon: mdi:bed-king
    icon_color: blue
    layout: horizontal
    entity: null
    secondary: >
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_temperature', with_unit=true)
      }} | {{ states('sensor.motion_master_bedroom_frient_v2_illuminance_lux',
      with_unit=true) }} | {{
      states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_humidity', with_unit=true) }} |
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_co2', with_unit=true) }}
    tap_action:
      action: navigate
      navigation_path: master
  - type: custom:vertical-stack-in-card
    horizontal: true
    cards:
        entity: switch.master_bedroom_centraal
        layout: vertical
        icon: >-
          {{ 'mdi:lightbulb-group' if is_state(entity, 'on') else
          'mdi:lightbulb-group' }}
        icon_color: "{{ 'yellow' if is_state(entity, 'on') }}"
        badge_icon: >-
          {{ 'mdi:alert' if expand(entity) | selectattr('state', 'in',
          ['unavailable', 'unknown']) | list | count > 0 }}
        badge_color: red

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
luigi87 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:42:
@TheFes

Ben nog steeds lekker aan het klussen aan een nieuw dashboard, gaat een hoop tijd in zitten om het netjes te krijgen. :+

onderstaand is een stukje code afgeleid van jouw dashboard.
Maar nu wil ik eigenlijk alleen de status van de schakelaar "switch.master_bedroom_centraal" aflezen.
Dus zou graag willen dat die dan niet bedienbaar is.

Kan dat ook met de type: custom:mushroom-template-card ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
    primary: Master Bedroom
    icon: mdi:bed-king
    icon_color: blue
    layout: horizontal
    entity: null
    secondary: >
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_temperature', with_unit=true)
      }} | {{ states('sensor.motion_master_bedroom_frient_v2_illuminance_lux',
      with_unit=true) }} | {{
      states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_humidity', with_unit=true) }} |
      {{ states('sensor.slaapkamer_master_netatmo_co2', with_unit=true) }}
    tap_action:
      action: navigate
      navigation_path: master
  - type: custom:vertical-stack-in-card
    horizontal: true
    cards:
        entity: switch.master_bedroom_centraal
        layout: vertical
        icon: >-
          {{ 'mdi:lightbulb-group' if is_state(entity, 'on') else
          'mdi:lightbulb-group' }}
        icon_color: "{{ 'yellow' if is_state(entity, 'on') }}"
        badge_icon: >-
          {{ 'mdi:alert' if expand(entity) | selectattr('state', 'in',
          ['unavailable', 'unknown']) | list | count > 0 }}
        badge_color: red
Dat kan met vrijwel iedere kaart:
YAML:
1
2
tap_action:
  action: none

Bij de mushroom template card is none zelfs de standaardactie. Dus met jouw eigen code werkt het al zoals je vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@mrbert Wil je dit puur zodat het bewaard blijft bij een herstart?

Want dit kan op zich wel maar het is wel snel complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zijn er hier mensen die Signal draaiend hebben gekregen? Ik heb het zo ver gekregen dat ik een nieuw nummer heb kunnen registreren en volgens alle stukken die ik lees (o.a. deze) zou het nu gewoon moeten werken. (Komt van hier.)

code:
1
curl -X POST -H "Content-Type: application/json" 'http://55.55.55.55:8080/v2/send'  -d '{"message": "This is a test message from Home Assistant!", "number": "+316xxxxxxxx", "recipients": [ "+316yyyyyyyy" ]}'

Maar ik krijg toch terug:

code:
1
{"error":"Failed to send message"}

Ik kan nergens echt goed vinden hoe dit te debuggen, want "Failed to send" is gewoon niet genoeg om iets op te verzinnen...

Ik heb toen nog verder zitten graven en kwam uit op dit. Ik heb inderdaad mijn nummer niet als "trusted", staan. Ik kan er niet helemaal achter komen hoe je dat moet doen met HA (in het voorbeeld van de link gaan ze ervan uit dat je eerder dat specifieke nummer als trusted hebt gehad), maar als ik wat verder kijk is het wel te doen via de API. Dus dat heb ik geprobeerd te doen:

code:
1
curl -X PUT -H "Content-Type: application/json" 'http://55.55.55.55:8080/v1/identities/+316xxxxxxxx/trust/+316yyyyyyyy'

Maar dan krijg ik terug:

code:
1
{"error":"Couldn't process request - invalid request"}

Nog wat meer achter m'n oor gekrabt en toen zien staan dat je een contacts list kunt opvragen met

code:
1
curl -X GET -H "Content-Type: application/json" 'http://55.55.55.55:8080/v1/contacts/+316xxxxxxxx'

Dan geeft hij wel een goede reactie, namelijk:

code:
1
[]

En dat klopt, want die list is leeg. Er is een commando om daar een contact aan toe te voegen:

code:
1
curl -X PUT -H "Content-Type: application/json" 'http://55.55.55.55:8080/v1/contacts/+316yyyyyyyy'

Maar dan krijg ik weer als antwoord:

code:
1
{"error":"Couldn't process request - invalid request"}

En dan ben ik een beetje uitgekrabt... Iemand die mijn hand kan vasthouden?

-edit1- Inmiddels ben ik erachter dat ik "Couldn't process request" krijg omdat ik het fout doe.

code:
1
curl -X PUT -H "Content-Type: application/json" 'http://55.55.55.55:8080/v1/contacts/+316xxxxxxxx' -d '{ "expiration_in_seconds": 0, "name": "VB", "recipient": "+316yyyyyyyy" }'

Zo moet het commando er uitzien... Ik krijg geen reactie terug als ik dit stuur. Er is ook nog steeds geen telefoonnummer toegevoegd aan mijn contacts na dit commando. Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik zie nog niet waar.

-edit2- Ik moet dus eerst een verified safety number hebben om een trusted contact te kunnen toevoegen, maar ik kan dat pas krijgen als ik heen en weer berichten heb kunnen sturen. Dat gaat niet, want ik krijg steeds "Failed to send" :+

-edit3- Als ik -v toevoeg aan curl:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
curl -v -X POST -H "Content-Type: application/json" 'http://55.55.55.55:8080/v2/send' -d '{ "message": "This is a test message from Home Assistant!", "number": "+316xxxxxxxx", "recipients": [ "+316yyyyyyyy" ] }'

Note: Unnecessary use of -X or --request, POST is already inferred.
*   Trying 55.55.55.55:8080...
* Connected to 55.55.55.55 (55.55.55.55) port 8080
> POST /v2/send HTTP/1.1
> Host: 55.55.55.55:8080
> User-Agent: curl/8.9.1
> Accept: */*
> Content-Type: application/json
> Content-Length: 120
>
* upload completely sent off: 120 bytes
< HTTP/1.1 400 Bad Request
< Content-Type: application/json; charset=utf-8
< Date: Tue, 04 Feb 2025 11:01:53 GMT
< Content-Length: 34
<
* Connection #0 to host 55.55.55.55 left intact
{"error":"Failed to send message"}

Een commando dat wel werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
curl -v -X GET -H "Content-Type: application/json" 'http://55.55.55.55:8080/v1/accounts'

Note: Unnecessary use of -X or --request, GET is already inferred.
*   Trying 55.55.55.55:8080...
* Connected to 55.55.55.55 (55.55.55.55) port 8080
> GET /v1/accounts HTTP/1.1
> Host: 55.55.55.55:8080
> User-Agent: curl/8.9.1
> Accept: */*
> Content-Type: application/json
>
* Request completely sent off
< HTTP/1.1 200 OK
< Content-Type: application/json; charset=utf-8
< Date: Tue, 04 Feb 2025 11:07:53 GMT
< Content-Length: 16
<
* Connection #0 to host 55.55.55.55 left intact
["+316xxxxxxxx"]

Bad request? B)

[ Voor 33% gewijzigd door Verstekbakker op 04-02-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elebroek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 18:09
Sinds kort heb ik mijn luchtwarmtepomp middels een gateway verbonden met Home Assistant. Ik krijg nu alle info van de lwp binnen middels MQTT. Zo ook de gegevens van een sensor genaamd sensor.boiler_last_error_code.
Bv. “A01(5271) 03.02.2025 16:01 - 03.02.2025 17:19”.
Nu wordt deze waarde bij een nieuwe storing steeds overschreven.
Ik wil nu alle meldingen van die sensor opslaan (en zichtbaar maken in een tabel op mijn dashboard).
Hoe kan ik dit het beste realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@elebroek Gewoon een Logbook Card voor die entity pakken?

Iets anders kan ik eigenlijk niet verzinnen zonder heel veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:30

luigi87

Domotica Fanaticus

dixet schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:48:
[...]

Dat kan met vrijwel iedere kaart:
YAML:
1
2
tap_action:
  action: none

Bij de mushroom template card is none zelfs de standaardactie. Dus met jouw eigen code werkt het al zoals je vraagt.
Nee serieus 8)7
Ik heb dan weer echt veel te moeilijk zitten denken met speciale kaarten enzo.
Dank _/-\o_

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn watermeter is wel heel enthousiast vandaag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnCldnynaNBegFsLJEVKVe8Db_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kj9poxiD0v72tHbnxHd889bM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

sypie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:40:
Mijn watermeter is wel heel enthousiast vandaag:[Afbeelding]
Zelfbouw met één sensor? Dan kun je net de pech hebben dat het "wieltje" zo boven de sensor hangt dat deze in standje "welles, nietes <repeat>" komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Septillion schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:33:
@mrbert Wil je dit puur zodat het bewaard blijft bij een herstart?

Want dit kan op zich wel maar het is wel snel complex.
@Septillion Sorrry voor de code tags, ik dacht dat de </> voldoende deed, zal proberen daar op te letten.
Ik zou het idd ook graag bij een herstart willen bewaren.
Maar ook iets beter leren hoe je met de diverse aprameters van een entity kunt werken.
Ben een beetje old school denik ik en ik wil het ook graag beter begrijpen.wat ik doe en wat meer zelf in de hand houden.

Moest sowieso an erg wennen aan get indent systeeem van YAML en vergis me daar ook nogal eens im maar vind het verder ool leuk om het te begrijpen.
Mijn eerdere poging met automatisch maken van een snapshot blijkt daarbij ook te kwetsbaar ik ben al een paar keer door te snele bedienning van mijn vrouw o.i.d, of omdat er tijden wat dingen proberen op de tafel even een controller uit geschalkeld was de synchronisatie van één en ander verloren. Snapshot zou ik ook nog handmatig denk ik kunnen creeeren met een extra handmatige trigger, maar zou het het mooist vinden als ik dat dan meer permanent kan maken.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:50:
[...]

Zelfbouw met één sensor? Dan kun je net de pech hebben dat het "wieltje" zo boven de sensor hangt dat deze in standje "welles, nietes <repeat>" komt te staan.
Ja, zelfbouw. Sensor zit ook maar met een kartonnetje en wat tape over de watermeter vast. Doet het op zich prima, zit verder ook niets aan vast behalve wat statistieken van ons verbruikt. Voor het doorgeven van de meterstand moet de sensor er even af, ander kan ik 'm niet goed aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@mrbert Op zich ben ik van mening dat je met gewoon actions het ook allemaal al zelf in de hand. Dat is nu net het ding van HA.

Maar je zou het op kunnen slaan en weer kunnen gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - action: input_text.set_value
    data:
      value: "{{ state_attr('light.test', 'rgb_color')|join(',') }}"
    target:
      entity_id: input_text.test
    data:
      rgb_color: "{{ '[' ~ states('input_text.test') ~ ']' }}"
    target:
      entity_id: light.test

Maar zitten wel haken aan:

Zo moet de lamp aan staan om een waarde te hebben. Maar dat is feitelijk niet anders dan dat je een snapshot wilt maken.

Maar ik lees nu de RGB waarde maar als het een RGBW of RGBCCT lamp is zal je zelf color_mode moeten checken of RGB wel de sturende waarde is op dit moment.

Ik vang geen fouten af, dus als jij rare waarde in de helper hebt krijg je een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

sypie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Ja, zelfbouw. Sensor zit ook maar met een kartonnetje en wat tape over de watermeter vast. Doet het op zich prima, zit verder ook niets aan vast behalve wat statistieken van ons verbruikt. Voor het doorgeven van de meterstand moet de sensor er even af, ander kan ik 'm niet goed aflezen.
Je kunt het met software een beetje afvangen door te kijken hoe lang het geleden is dat de sensor gewijzigd is (en als dat korter geleden is dan bijvoorbeeld 4 seconden (15 liter/minuut), dan de entity niet te verhogen. Is echter geen zekerheid dat hij niet elke 6 seconden gaat lopen flippen. Een andere optie is om met 2 sensoren te werken (waarbij beide sensoren een cyclus moeten maken voordat je de waarde met één verhoogt. Of, als je daar allemaal geen zin in hebt, je neemt de HomeWizard Watermeter (want die werkt super).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Septillion schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:07:
@mrbert Op zich ben ik van mening dat je met gewoon actions het ook allemaal al zelf in de hand. Dat is nu net het ding van HA.
Je kunt het ook allemaal met actions in de hand hebben? Hoe bewaar je dan de ingestelde waarde en geef je die bij het aanzetten?
Dat klnkt ook heel interessant.
Maar je zou het op kunnen slaan en weer kunnen gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - action: input_text.set_value
    data:
      value: "{{ state_attr('light.test', 'rgb_color')|join(',') }}"
    target:
      entity_id: input_text.test
    data:
    target:
      entity_id: light.test

Maar zitten wel haken aan:

Zo moet de lamp aan staan om een waarde te hebben. Maar dat is feitelijk niet anders dan dat je een snapshot wilt maken.

Maar ik lees nu de RGB waarde maar als het een RGBW of RGBCCT lamp is zal je zelf color_mode moeten checken of RGB wel de sturende waarde is op dit moment.

Ik vang geen fouten af, dus als jij rare waarde in de helper hebt krijg je een error.
Is iets waar ik naar ga kijkenik heb nu iig een richting om te denken.

Ik neem aan dat 'light.test' de entity id van mijn ledmodule is?
En dat in input_leestext de rgb waarde komt?

en dat met deze code de controller kleur wordt ingesteld?
YAML:
1

KAn ik ergens zien / lezen wat er in de helper gezet wordt?

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@mrbert Kortweg eigenlijk, correct :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:13
Na de heisa rond somfy de laatste dagen heb ik beslist om ook maar volledig lokaal te gaan met mijn tahoma switch.

Ik heb 13 rolluiken,welke ik gewoon kan sturen in HA, dit werkt zonder probleem.
Nu heb ik deze 13 in een scene gezet zodat ik ze allemaal gelijktijdig kan open/dicht doen.
Maar als ik deze scene activeer gaan er 3 rolluiken dicht, dan een paar extra, en dan krijg ik een timeout error.

Ik weet dat er voor de cloud API een maximaal aantal opdrachten is, maar toen gebruikte ik de scenes welke ik in mijn tahoma app aanmaakte (dit werkte gewoon),maar nu ik lokaal bezig ben moet ik alles in HA regelen. ik begreep dat er normaal geen limit meer zou zijn.
Als ik al de 13 rolluiken snel manueel naar beneden klik is er geen probleem (heb ze allemaal op 1 dashboard staan, dus dit gaat binnen de seconde).
zie ook een gelijkaardig issue op github

Iemand een suggestie wat er mis kan zijn? en hoe ik nu best mijn 13 rolluiken (lokaal) bedien?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:24

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb een probleem met een van mijn MHI airco's die ik aanstuur met de WF-RAC integratie. We hebben afgelopen nacht stroomstoring gehad, met als gevolg dat er het een en ander gereset en gerefresht moest worden. Één van mijn drie airconditioners heeft wat moeite met een stabiele wifiverbinding krijgen, maar dat is inmiddels opgelost; de router ziet een nette verbinding en met de Smart-M-Air app kan ik heb zonder problemen aansturen. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om hem weer op available te krijgen in HA; hij blijft unavailable en ik kan er dus niks mee. Een herstart van HA helpt niet, ook het herladen van de integratie niet.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Kan ik een device connection geforceerd refreshen?

[ Voor 3% gewijzigd door Esumontere op 05-02-2025 12:09 ]

Pagina: 1 ... 284 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.