Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 240 ... 328 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 08:42
Ik loop vast bij het koppelen van gmail agenda.

- Ik heb deze stappen gevolgd: https://www.home-assistant.io/integrations/google/
- nu voeg ik hem toe in HA
- naam en credentials zoals aangemaakt
- dan krijg ik netjes dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUwfJeDfuqdSC9B50ug-EcrImVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4befNA5y8DhcwCzvmqOsNiS.png?f=fotoalbum_large

- dan selecteer ik mijn gmail account
- dan krijg ik deze pagina en klik ik op vertrouw en ga door
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn_LYgOF-XxlFqQ9UaGRxOaJlsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PbbKbelViT8k7mzAaQ6C5Al.png?f=fotoalbum_large

- dan krijg ik deze en klik ik op doorgaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQlj4l86YHHisEZ3GzDqQTJ803w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vhXYPr0HVOYpwxi9Cduoejs.png?f=fotoalbum_large

- dan krijg ik deze en klik ik op link account
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7Q6PXqDW6nemKw42-ot8bwto5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvBgLO6FRLRjqoq2FChZwhui.png?f=fotoalbum_large

hierna krijg ik deze error pagina:

|Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MBCY9CuHgojemMLKCgj22j_pBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bgpXdhMS2f0c4Z0vjk8kfLeV.png?f=fotoalbum_large

en in HA zie ik nog steeds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUwfJeDfuqdSC9B50ug-EcrImVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4befNA5y8DhcwCzvmqOsNiS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 09-10-2024 10:02 . Reden: Plaatjes iets minder in your face ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit te kijken naar een weerstation. Eerste die op m'n pad kwam was de Alecto WS5500 met weather underground. Maar heb liever lokale connectie, zonder cloud tussenkomst.

Kwam toen via dit topic op de ecowitt ws 2910 uit, die native gesupport wordt.
Echter; ik zie ook veel 'dezelfde' units langs komen die vaak een paar tientjes goedkoper zijn.

Iemand ervaring met de kopieen van de Ecowitt? Worden deze ook ondersteund door de native integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@dannyvdb1997 Ondertussen wel een vliegtuig over geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@water_escape Heb jij HA wel draaien op http://homeassistant.local:8123 ?

Zo niet, zal je in het laatste scherm even op het potloodje moeten klikken en naar een geldige URL van je instantie laten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Eriko schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:11:
Ik wil werken met een mode via modbus voor laadpaal: 0 - manual, 1 - auto, 2 - scheduled

De entitie modbus.switch is niet de juiste. Hij accepteert alleen 2 waarden: on / off.

Hoe los ik het op voor een mode? En ook dat ie terug moet lezen.
De modbus integratie is maar beperkt in welke entities het aan kan. Iets als een select zit daar niet tussen.

Je zou dit wel kunnen doen door zelf een input_select aan te maken. En bijvoorbeeld een modbus sensor om de waarde op te halen. Vervolgens kan je een automation maken dat bij wijzigen van de input_select je het juiste met modbus.write_register verstuurt. En andersom, als de modbus sensor verandert de juiste waarde in de select selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:08:
@water_escape Heb jij HA wel draaien op http://homeassistant.local:8123 ?

Zo niet, zal je in het laatste scherm even op het potloodje moeten klikken en naar een geldige URL van je instantie laten wijzen.
Details! Dankjewel. Ik zit erin nu.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:00
Beetje een long shot, maar heeft iemand hier van die platte bewegingssensoren van Lidl? Die met die CR123A-batterijen.

Ik kan die niet meer pairen met 2024.10.1. Als het iemand hier wel lukt laat ik ze een paar dagen zonder batterij liggen, maar als het echt niet meer kan moet ik nog even snel wat andere sensoren zien te vinden ergens. Bij mij verschijnen ze helemaal niet meer onder “Zoeken naar Zigbee-apparaten…”, dus heb ook geen logs of zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Ample Energy op 09-10-2024 10:38 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 18:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ample Energy al een reset van de sensor geprobeerd én de sensor 'wakker gehouden' tijdens de poging om te pairen? Als het om deze sensor gaat:
Pairing

Factory reset the motion detector by holding the reset button (little hole on the right side, not the button on the back) for 5 seconds. When you let go of the button an LED should blink. After resetting the motion detector will automatically connect. While pairing, keep the motion detector close to the adapter. Press the tamper button a few times while pairing to keep the sensor a wake. You can also try to reset the device by taking one of the batteries out, hold the reset button while reinserting the battery. After this retry pairing again

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Gizz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:44:
@Ample Energy al een reset van de sensor geprobeerd én de sensor 'wakker gehouden' tijdens de poging om te pairen? Als het om deze sensor gaat:

[...]
Dankjewel, dat is hem, inderdaad. Ik denk dat ik elke mogelijke combinatie wel heb gehad, vandaar dat ik me afvraag of het überhaupt mogelijk is met een up-to-date HA.

Maar na een reboot van HA sprongen 11 reeds gepairde sensoren op Unavailable, dus ik denk dat mijn dongle precies tijdens het updaten kapot is gegaan :'(

Edit: Heb zelfs een Lidl gateway aangesloten en de Lidl Home app geïnstalleerd, ze daarmee gepaird en daarmee naar factory gereset, haha.

[ Voor 9% gewijzigd door Ample Energy op 09-10-2024 10:55 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-07 10:36
Septillion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

De modbus integratie is maar beperkt in welke entities het aan kan. Iets als een select zit daar niet tussen.

Je zou dit wel kunnen doen door zelf een input_select aan te maken. En bijvoorbeeld een modbus sensor om de waarde op te halen. Vervolgens kan je een automation maken dat bij wijzigen van de input_select je het juiste met modbus.write_register verstuurt. En andersom, als de modbus sensor verandert de juiste waarde in de select selecteren.
Naast modbus heb ik ook toegang tot zulke MQTT variables. Misschien is het nog eenvoudiger. Hoe maak je dan aan dat ie bijv 3 of meerdere modes kan accepteren? Mqtt.switch voldoet zeker niet. Is er soms een mqtt entitie voor modes?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:08
Septillion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:02:
@dannyvdb1997 Ondertussen wel een vliegtuig over geweest?
Ja, meerdere…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Eriko Een entitie met meerdere selecteerbare waardes is een select in HA. En binnen de MQTT integratie is er een MQTT Select.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:24
water_escape schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:47:
Ik loop vast bij het koppelen van gmail agenda.

- Ik heb deze stappen gevolgd: https://www.home-assistant.io/integrations/google/
- nu voeg ik hem toe in HA
- naam en credentials zoals aangemaakt
- dan krijg ik netjes dit scherm:
[Afbeelding]

- dan selecteer ik mijn gmail account
- dan krijg ik deze pagina en klik ik op vertrouw en ga door
[Afbeelding]

- dan krijg ik deze en klik ik op doorgaan
[Afbeelding]

- dan krijg ik deze en klik ik op link account
[Afbeelding]

hierna krijg ik deze error pagina:

|[Afbeelding]

en in HA zie ik nog steeds:
[Afbeelding]
Tijdens de stap waar je je HA-account moet linken stelt HA een instance URL voor. Klopt die wel? Hij linkt nu naar http://homeassistant.local:8123, is HA wel bereikbaar via die URL?

Edit: spuit 11, zag de laatste reacties niet van o.a. @Septillion.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dannyvdb1997 Mm, raar. Zie je dan de state van sensor.flightradar24_current_in_area wel wijzigen?

Maar goed, zouden ook op elke wijziging kunnen blijven triggeren maar dan niet op de state vertrouwen maar zelf tellen hoeveel items er in het flights-attribute zitten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - sensor.flightradar24_current_in_area
    sensor:
      - name: "Last flight"
        unique_id: last_flight
        state: >-
          {% if trigger.to_state.attributes.flights |count > 0 %}
            {% set f = trigger.to_state.attributes.flights[0] %}
            {{ f.airport_origin_city ~ ' => ' ~ f.airport_destination_city }}
          {% else %}
            {{ this.state }}
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ronker32 Great mind... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:08
Septillion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:04:
@dannyvdb1997 Mm, raar. Zie je dan de state van sensor.flightradar24_current_in_area wel wijzigen?

Maar goed, zouden ook op elke wijziging kunnen blijven triggeren maar dan niet op de state vertrouwen maar zelf tellen hoeveel items er in het flights-attribute zitten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - sensor.flightradar24_current_in_area
    sensor:
      - name: "Last flight"
        unique_id: last_flight
          {% if trigger.to_state.attributes.flights |count > 0 %}
            {% set f = trigger.to_state.attributes.flights[0] %}
            {{ f.airport_origin_city ~ ' => ' ~ f.airport_destination_city }}
          {% else %}
            {{ this.state }}
          {% endif %}
Ja, dat wel. Hij is een paar keer naar 1 en soms 2 geschoten. Ik heb nu deze code geplaatst. Even wachten op een vliegtuig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLYuj6_2PSt1HBubnnAqxy8YbiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9lBDC2SU1jImaE0lhdy6rj4a.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Dit werkt... Nu is het weer zoals het was, zonder allemaal meldingen in het logboek.

[ Voor 3% gewijzigd door dannyvdb1997 op 09-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Of toch maar event-based maken:
verjager in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Mijn huidige versie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:

# Template Flightradar sensor
  - trigger:
      - platform: event
        event_type: flightradar24_exit

sensor:
      - unique_id: flightradar24_last_flights
        name: "FlightRadar24 Last flights"
          {% set flight = trigger.event.data %}
          {{ flight.flight_number }} - {{ flight.airline_short }} - {{ flight.aircraft_model }} ({{ flight.aircraft_registration }})
          {{ flight.airport_origin_city }} > {{ flight.airport_destination_city }}
        attributes:
          flights: >-
            {% set n = 5 %}
            {{ [ dict( trigger.event.data, time_exit_area=trigger.event.time_fired | as_timestamp | int ) ]
               + this.attributes.get('flights', [])[0:n-1] }}
          icon: mdi:airplane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 20:59
Heeft iemand al een fatsoenlijk/duidelijk incoontje wat ik kan gebruiken binnen de "afval info" integratie voor Cleanprofs ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-07 08:12

Rouwette

Rouwette.com

Pimmetje651 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:08:
Heeft iemand al een fatsoenlijk/duidelijk incoontje wat ik kan gebruiken binnen de "afval info" integratie voor Cleanprofs ?
Welk plaatje zoek je precies?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
The-Source schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:25:
[...]
Voor output via io.cgi moet ik 1 firmware versie omhoog en ga dat wel proberen. Maar dat gaat mij vanaf het werk niet lukken ;) kom hier later nog wel op terug
Ah oké. Als je het wel via status.xml wilt doen, lijkt er toch iets vreemds te zitten in die xml naar json parse als je value_json gebruikt. Je kunt wel gewoon value gebruiken, dan werkt dit wel:
YAML:
1
2
3
4
command_state: "/usr/bin/curl -u admin:password -X GET http://192.168.x.x/status.xml"
value_template: >
  {% set found = value | regex_findall('<relay1>(\d)<\/relay1>') %}
  {{ '1' in found[0] if found else false }}

[ Voor 10% gewijzigd door Cadezo op 09-10-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Troetelbeer schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:05:
[...]

De code van de picture-elements card staat gewoon op de website van HA. De agenda is met de Google Calendar integratie, ook standaard HA.
Ik ben nog even met voor jou je. "oude" dashboard bezig, die yaml was beschikbaar. Om te oefenen en leren.
Maar bij mij komen alle elementen er niet "transparant" op. Hoe pas ik dat dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8Wppkxk90b82dfUoS5gEzEt_Gc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B1FGmgsy3hNjR18gkGThxPqa.png?f=fotoalbum_large

@Septillion hoe maak ik de fotos kleiner hier?

Door [img=500] (of andere breedte) als tag te doen. Vooral plaatjes van mobiele weergave zijn soms erg opgeblazen op een desktop anders

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 09-10-2024 16:43 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-07 17:47
Laat maar, I am a dumbass...

[ Voor 98% gewijzigd door Flans op 09-10-2024 14:37 . Reden: Goede link naar handleiding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:14
Flans schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:19:
Sinds een week of twee hebben wij een nieuwe kachel kado gekregen en thuis staan (https://www.mczgroup.com/download/8901603800.pdf). Deze is tweedehands gekocht en doet het prima, hij krijgt onze kamer goed warm. Tot op heden niks aan de hand...

Behalve dat het ding dom is... Nou was onze vorige kachel ook dom, die was simpel via een IR blaster vanuit home assistant aan te sturen.

De nieuwe kachel gebruikt alleen geen IR maar RF en dan specifiek 343,5Mhz. Na wat gegoogle ben ik weinig verder gekomen behalve dat 343,5 een weinig gebruikte frequentie lijkt te zijn. Toch wil ik de kachel graag wat slimmer maken (het liefst zigbee) en in principe zou 'aan' & 'uit' voldoende moeten zijn.
  • Een simpele oplossing die de aan & uit knop van de afstandbediening indrukt - https://smarthomescene.co...bot-button-pusher-review/
  • De afstandbediening open maken en uitzoeken hoe de aan en uit knop bedraad is om met een ESP module aan te sturen
  • Een RF blaster gebruiken om de codes van de afstandsbediening te leren en vervolgens te gebruiken. Dit heb ik onderzocht maar lijkt niet mogelijk voor de 343,5Mhz frequentie.
Ik heb de printplaat van de kachel nog niet bekeken om te zien wat er mogelijk is.

Heeft iemand hier ervaring mee of wellicht nog een andere optie om de kachel wat slimmer te maken?
Op pagina 27 van je handleiding staat 434,5 mhz, en dat kan je met allerlei RF blasters wel regelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-07 17:47
ChrisM schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Op pagina 27 van je handleiding staat 434,5 mhz, en dat kan je met allerlei RF blasters wel regelen. ;)
Niet te geloven... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
krizzziz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Je moet je dashboard setup verkopen, ga je mee binnen lopen!
idd, ik wil wel. wauw wat een video.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 20:59
Rouwette schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Welk plaatje zoek je precies?
Ik hem mijn custom icons aangepast volgens https://github.com/bafplus/HA-afvalinfo-card, maar hier zit niet het juiste icoontje bij voor"cleanprofs" een sensor die ook door de integratie aangemaakt kan worden (en een dienst waar we gebruik van maken). Zal hiervoor dus ook een icoontje willen inzetten

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 22:10
water_escape schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

idd, ik wil wel. wauw wat een video.
Kennelijk heeft hij alles al in een Github repo gegooid :)

https://github.com/re-1st/HA-3d-floorplan

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-07 19:29
water_escape schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Ik ben nog even met voor jou je. "oude" dashboard bezig, die yaml was beschikbaar. Om te oefenen en leren.
Maar bij mij komen alle elementen er niet "transparant" op. Hoe pas ik dat dan?

[Afbeelding]

@Septillion hoe maak ik de fotos kleiner hier?
Lees deze post eens:

Troetelbeer in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:16

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een via Matter bedienbare lichtkoepel. Deze bevalt erg goed en ik heb al een tijdje een automation in HA op draaien. Hier ben ik echter minder tevreden over.

Een vereenvoudigde variant van de automation (ik heb meer triggers, maar dat is niet relevant voor de vraag):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Lichtkoepel
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.awair_element_79123_carbon_dioxide
    above: 850
    id: t_open_co2
    trigger: numeric_state
  - entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation
    above: 0.1
    id: t_close_precipation
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - t_close_precipation
          - condition: state
            state: open
            entity_id: cover.flat_roof_window_raambekleding_1
        sequence:
          - action: cover.close_cover
            metadata: {}
            data: {}
            target:
      - conditions:
            id:
              - t_open_co2
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.buienradar_precipitation
            below: 0.1
        sequence:
          - action: cover.open_cover
            target:

De koepel gaat open wanneer de CO2 boven de 850 uitkomt, de koepel gaat dicht wanneer Buienradar regen meldt. Echter, als de regen weer over is kan de CO2 nog steeds (te) hoog zijn maar hij zal nooit weer open gaan, ook al stijgt de CO2 verder. Hoe kan ik die trigger opnieuw "activeren"?

[edit] Nu ik dit post denk ik, ik kan natuurlijk nog een trigger op de precipation toevoegen zodat hij weer open gaat. Maar m'n vraag blijft, hoe kan ik die CO2 trigger opnieuw "activeren"?

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 09-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Ik was groot fan van Home Assistant, maar sinds ik heb geüpdatet werkt het toevoegen van Zigbee-sensoren niet meer. Ik gebruikte voorheen Zigbee2MQTT en heb er nooit problemen mee gehad. Nu is het vervangen voor ZHA en dat kan helaas geen een van mijn sensoren vinden…

En Zigbee2MQTT opnieuw installeren krijg ik helaas niet werkend, want er is dan een probleem met de adapter of configuratie en ik heb daar al genoeg tijd in gestoken.

Hoe krijg ik nu ondersteuning voor Zigbee op Home Assistant?

Heeft iemand misschien installatiebestanden voor een HA-versie die geen ZHA meeleverde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:16

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Ample Energy Je kunt, met 1 Zigbee coordinator, maar 1 van beide kiezen. Maar je bent vrij om te kiezen welke.

Als je Z2M wilt (vind ik persoonlijk fijner) dan moet je ZHA uitschakelen /verwijderen zodat deze je coördinator niet meer in gebruik heeft. Daarna Z2M weer starten en het zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Beekforel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:33:
@Ample Energy Je kunt, met 1 Zigbee coordinator, maar 1 van beide kiezen. Maar je bent vrij om te kiezen welke.

Als je Z2M wilt (vind ik persoonlijk fijner) dan moet je ZHA uitschakelen /verwijderen zodat deze je coördinator niet meer in gebruik heeft. Daarna Z2M weer starten en het zou moeten werken.
Thanks, ja, dat had ik al begrepen. Ik ga weer overnieuw beginnen.

Ik heb tijdens het installeren steeds aannames gedaan, maar ergens daar zal de fout wel zitten.

Ik installeerde Mosquito Broker. Heeft HA al een eigen broker waardoor dat niet goed gaat of is het wel de bedoeling dat ik weer Mosquito Broker installeer?

Logs, trouwens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
[16:23:17] INFO: Preparing to start...
[16:23:19] INFO: Socat not enabled
[16:23:25] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
[2024-10-09 16:23:39] info:     z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2024-10-09 16:23:39] info:     z2m: Starting Zigbee2MQTT version 1.40.2 (commit #unknown)
[2024-10-09 16:23:39] info:     z2m: Starting zigbee-herdsman (2.1.3)
[2024-10-09 16:23:40] error:    zh:zstack:znp: Failed to determine if path is valid: 'Error: spawn udevadm ENOENT'
[2024-10-09 16:23:40] info:     zh:zstack:znp: Opening SerialPort with {"path":"/dev/ttyUSB0","baudRate":115200,"rtscts":false,"autoOpen":false}
[2024-10-09 16:23:40] info:     zh:zstack:znp: Serialport opened
[2024-10-09 16:23:59] info:     zh:controller: Wrote coordinator backup to '/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json'
[2024-10-09 16:24:00] info:     z2m: zigbee-herdsman started (reset)
[2024-10-09 16:24:00] info:     z2m: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20210708,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
[2024-10-09 16:24:00] info:     z2m: Currently 0 devices are joined.
[2024-10-09 16:24:00] info:     z2m: Zigbee: disabling joining new devices.
[2024-10-09 16:24:00] info:     z2m: Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto:1883
[2024-10-09 16:24:01] info:     z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload '{"state":"offline"}'
[2024-10-09 16:24:02] info:     z2m: Connected to MQTT server
[2024-10-09 16:24:02] info:     z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload '{"state":"online"}'
[2024-10-09 16:24:02] info:     z2m: Disconnecting from MQTT server
[2024-10-09 16:24:02] info:     z2m: Stopping zigbee-herdsman...
[2024-10-09 16:24:02] error:    z2m: MQTT error: client disconnecting
[2024-10-09 16:24:02] error:    z2m: MQTT failed to connect, exiting... (client disconnecting)
[2024-10-09 16:24:02] info:     z2m: Stopping zigbee-herdsman...

Tenzij iemand een beter idee heeft zal ik vanavond even kijken of ik SSH kan installeren en daarna udev.

Edit:
Oh ffs, never mind 8)7 Je vult bij serial een port in en ik verwees steeds naar de USB-poort, maar het moest verwijzen naar de dongle zelf...
Ja, dan snap ik dat-ie hem niet kan vinden.

Voor het geval hier iemand komt met Google: Settings -> System -> Hardware -> All hardware -> uitklappen en het ID kopiëren, dus niet slechts het Device path.

[ Voor 63% gewijzigd door Ample Energy op 09-10-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afelimel
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 12:30
<knip> Code plaatsen we als text in code-tags, niet als plaatjes.

I k heb een automatisering in Home Assistant ingesteld om het licht in mijn meterkast automatisch in te schakelen wanneer de deur sensor wordt geactiveerd. Helaas werkt dit niet altijd even consistent; soms schakelt het licht wel in, maar andere keren niet, en ik begrijp niet waarom. Ziet iemand een fout in mijn automatisering?

Ik gebruik een Hue lamp en een IKEA sensor.

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 09-10-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-07 11:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9butFqf1XuYjOXZ9qSI7fx1XFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KvHhjqWjPFJ5rGpaCK9ZJck5.png?f=user_large
Afgelopen dagen heb ik geworsteld met wat code om een analoge, geheel op tekst gebaseerde klok te maken. Dat is me uiteindelijk zelfs ook nog gelukt. (*trots)
De output is dus precies zoals ik het hebben wil maar ik vraag mij af of die code niet wat 'netter' (korter) kan aangezien dit wat vertraging oplevert wanneer ik het voor tts gebruik. Op een dashboard heb ik 'm ook , daar is de opbouw snelheid overigens prima.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
template: 
  - sensor:
      - unique_id: klok_in_letters
        attributes:
          friendly_name: klok in letters
        state: >
          {% set txt = ["twaalf", "één", "twee", "drie", "vier", "vijf", "zes", "zeven", "acht", "negen", "tien", "elf", "twaalf"] %}
          {% set uur = (now().strftime('%I')|int) %}
          {% set min = now().minute %}
          Het is{%if min == 0 %} {{txt[uur]}} uur
          {% elif min == 1 %} {{txt[uur]}} uur geweest
          {% elif min == 2 %} {{txt[uur]}} uur geweest
          {% elif min == 3 %} bijna vijf over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 4 %} bijna vijf over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 5 %} vijf over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 6 %} vijf over {{txt[uur]}} geweest
          {% elif min == 7 %} vijf over {{txt[uur]}} geweest
          {% elif min == 8 %} bijna tien over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 9 %} bijna tien over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 10 %} tien over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 11 %} tien over {{txt[uur]}} geweest
          {% elif min == 12 %} tien over {{txt[uur]}} geweest
          {% elif min == 13 %} bijna kwart over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 14 %} bijna kwart over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 15 %} kwart over {{txt[uur]}}
          {% elif min == 16 %} kwart over {{txt[uur]}} geweest
          {% elif min == 17 %} kwart over {{txt[uur]}} geweest
          {% elif min == 18 %} bijna tien voor half {{txt[uur+1]}} 
          {% elif min == 19 %} bijna tien voor half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 20 %} tien voor half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 21 %} tien voor half  {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 22 %} tien voor half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 23 %} bijna vijf voor half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 24 %} bijna vijf voor half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 25 %} vijf voor half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 26 %} vijf voor half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 27 %} vijf voor half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 28 %} bijna half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 29 %} bijna half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 30 %} half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 31 %} half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 32 %} half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 33 %} bijna vijf over half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 34 %} bijna vijf over half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 35 %} vijf over half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 36 %} vijf over half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 37 %} vijf over half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 38 %} bijna tien over half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 39 %} bijna tien over half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 40 %} tien over half {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 41 %} tien over half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 42 %} tien over half {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 43 %} bijna kwart voor {{txt[uur+1]}} 
          {% elif min == 44 %} bijna kwart voor  {{txt[uur+1]}} 
          {% elif min == 45 %} kwart voor  {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 46 %} kwart voor {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 47 %} kwart voor {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 48 %} bijna tien voor {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 49 %} bijna tien voor {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 50 %} tien voor {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 51 %} tien voor {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 52 %} tien voor {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 53 %} bijna vijf voor {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 54 %} bijna vijf voor {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 55 %} vijf voor {{txt[uur+1]}}
          {% elif min == 56 %} vijf voor {{txt[uur+1]}} geweest
          {% elif min == 57 %} vijf voor {{txt[uur+1]}} geweest
          {% else %} bijna {{txt[uur+1]}} uur{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07 07:24
Mijn Experiabox blijkt dus maximaal 32 wifi apparaten te ondersteunen. Het duurde even voor ik er achter was dat van alles opeens zo slecht werkte. Als voorlopige oplossing heb ik er een budget accespoint bij besteld. Ik kan natuurlijk dat accespoint van de zelfde SSID en code voorzien maar eigenlijk wil ik een iets eenvoudiger naam en code doen om dan zo veel mogelijk via dat ding te doen en alleen de pc's en telefoons via het 'oude' netwerk.

De vraag is of dat een beetje mogelijk is. Houd ik dan wel de bestaande id's bij apparaten of moet ik alles opnieuw toevoegen en alle automatiseringen opnieuw maken?

secrets.yaml aanpassen is dat voldoende voor b.v. MHIaccrtl of moet ik opnieuw flashen?

Wat haal op me op de hals dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:32
Cadezo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Ah oké. Lijkt toch iets vreemds te zitten in die xml naar json parse, dus als je het wel via status.xml wilt doen zonder value_json, dan werkt dit wel:
YAML:
1
2
3
4
command_state: "/usr/bin/curl -u admin:password -X GET http://192.168.x.x/status.xml"
value_template: >
  {% set found = value | regex_findall('<relay1>(\d)<\/relay1>') %}
  {{ '1' in found if found else false }}
Met bovenstaande code werkte het niet. Maar na update naar v11 firmware waarbij de io.cgi wel output geeft kreeg ik de code zoals die bij Cadezo in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" staat wel werkend.
Gelijk de binary sensoren weggehaald en volwaardige variant er voor in de plek gezet.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-07 22:21
Vuur Draak schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:13:
[Afbeelding]
ik vraag mij af of die code niet wat 'netter' (korter) kan aangezien dit wat vertraging oplevert wanneer ik het voor tts gebruik. Op een dashboard heb ik 'm ook , daar is de opbouw snelheid overigens prima.
Respect voor je code!! Ik kan dit zelf niet maar heb even Copilot gevraagd om deze code te optimaliseren. Om onder 4000 karakters voor de prompt te komen "elif min" gewijzigd in "min" in jouw code.
Onderstaande is NIET getest, geen idee of dit werkt dus.
De 'opmerking' van Copilot: This refactored version should be more efficient and easier to read. Enjoy your clock!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
template: 
  - sensor:
        attributes:
          {% set txt = ["twaalf", "één", "twee", "drie", "vier", "vijf", "zes", "zeven", "acht", "negen", "tien", "elf", "twaalf"] %}

{% set text = {
            0: '{} uur',
            1: '{} uur geweest',
            2: '{} uur geweest',
            3: 'bijna vijf over {}',
            4: 'bijna vijf over {}',
            5: 'vijf over {}',
            6: 'vijf over {} geweest',
            7: 'vijf over {} geweest',
            8: 'bijna tien over {}',
            9: 'bijna tien over {}',
            10: 'tien over {}',
            11: 'tien over {} geweest',
            12: 'tien over {} geweest',
            13: 'bijna kwart over {}',
            14: 'bijna kwart over {}',
            15: 'kwart over {}',
            16: 'kwart over {} geweest',
            17: 'kwart over {} geweest',
            18: 'bijna tien voor half {}',
            19: 'bijna tien voor half {}',
            20: 'tien voor half {}',
            21: 'tien voor half {} geweest',
            22: 'tien voor half {} geweest',
            23: 'bijna vijf voor half {}',
            24: 'bijna vijf voor half {}',
            25: 'vijf voor half {}',
            26: 'vijf voor half {} geweest',
            27: 'vijf voor half {} geweest',
            28: 'bijna half {}',
            29: 'bijna half {}',
            30: 'half {}',
            31: 'half {} geweest',
            32: 'half {} geweest',
            33: 'bijna vijf over half {}',
            34: 'bijna vijf over half {}',
            35: 'vijf over half {}',
            36: 'vijf over half {} geweest',
            37: 'vijf over half {} geweest',
            38: 'bijna tien over half {}',
            39: 'bijna tien over half {}',
            40: 'tien over half {}',
            41: 'tien over half {} geweest',
            42: 'tien over half {} geweest',
            43: 'bijna kwart voor {}',
            44: 'bijna kwart voor {}',
            45: 'kwart voor {}',
            46: 'kwart voor {} geweest',
            47: 'kwart voor {} geweest',
            48: 'bijna tien voor {}',
            49: 'bijna tien voor {}',
            50: 'tien voor {}',
            51: 'tien voor {} geweest',
            52: 'tien voor {} geweest',
            53: 'bijna vijf voor {}',
            54: 'bijna vijf voor {}',
            55: 'vijf voor {}',
            56: 'vijf voor {} geweest',
            57: 'vijf voor {} geweest'
          } %}

Het is {% if min <= 57 %}
            {{ text[min].format(txt[uur] if min < 17 else txt[uur+1]) }}
          {% else %}
            bijna {{ txt[uur+1] }} uur
          {% endif %}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-10-2024 19:11 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
oeps schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Respect voor je code!! Ik kan dit zelf niet maar heb even Copilot gevraagd om deze code te optimaliseren. Om onder 4000 karakters voor de prompt te komen "elif min" gewijzigd in "min" in jouw code.
Onderstaande is NIET getest, geen idee of dit werkt dus.
De 'opmerking' van Copilot: This refactored version should be more efficient and easier to read. Enjoy your clock!

[...]
Thx!
Het was voor mij ook een echte hersenkraker (maar dat vind ik nu ook wel weer een leuk aspect aan HA, die uitdaging af en toe). Jouw AI verbetering werkt tot nu toe super, ik heb ze beide nog even parallel werkende.
Een significante tts tijd winst heb ik nog niet opgemerkt, zal dat wat preciezer moeten gaan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Sorry helemaal gemist.
yes daar leer i weer dingen van.

Probleem is met deze background / colulmns dat dit op mijn tablet er niet mooi uit ziet. Schaalt dit niet mee omdat het een fixed BG is? (tablet is samsung s8 ultra 14,6 inch)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:34

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:55:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: "Aircon: Dry blowing mode after cooling."
description: >-
  Blow condenser dry for 30 minutes after cooling mode to prevent unwanted
  odours and fungus growth in all rooms.
triggers:
  - entity_id:
      - climate.aircon_bedroom_room_temperature
      - climate.aircon_baby_s_room_room_temperature
      - climate.aircon_living_room_room_temperature
    from: cool
    to: "off"
    alias: When Air Conditioner switches from COOL to OFF.
    trigger: state
actions:
  - delay: "00:01:00"
  - target:
      entity_id: "{{ trigger.entity_id }}"
    data:
      hvac_mode: fan_only
    action: climate.set_hvac_mode
  - delay: "00:30:00"
  - target:
      entity_id: "{{ trigger.entity_id }}"
    action: climate.turn_off
mode: parallel
Bedankt, ik ga hem eens testen, wel netjes gesimplificeerd zo :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vuur Draak Ipv == had je ook > kunnen gebruiken, dat had alle dubbele regels gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Beekforel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:04:
Ik heb een via Matter bedienbare lichtkoepel. Deze bevalt erg goed en ik heb al een tijdje een automation in HA op draaien. Hier ben ik echter minder tevreden over.

Een vereenvoudigde variant van de automation (ik heb meer triggers, maar dat is niet relevant voor de vraag):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Lichtkoepel
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.awair_element_79123_carbon_dioxide
    above: 850
    id: t_open_co2
  - entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation
    above: 0.1
    id: t_close_precipation
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - t_close_precipation
          - condition: state
            state: open
        sequence:
          - action: cover.close_cover
            metadata: {}
            target:
      - conditions:
            id:
              - t_open_co2
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.buienradar_precipitation
            below: 0.1
        sequence:
          - action: cover.open_cover
            target:

De koepel gaat open wanneer de CO2 boven de 850 uitkomt, de koepel gaat dicht wanneer Buienradar regen meldt. Echter, als de regen weer over is kan de CO2 nog steeds (te) hoog zijn maar hij zal nooit weer open gaan, ook al stijgt de CO2 verder. Hoe kan ik die trigger opnieuw "activeren"?

[edit] Nu ik dit post denk ik, ik kan natuurlijk nog een trigger op de precipation toevoegen zodat hij weer open gaat. Maar m'n vraag blijft, hoe kan ik die CO2 trigger opnieuw "activeren"?
Korte antwoord, niet.

Maar je geeft het juiste antwoord ook zelf al, triggeren op wat wel het juiste moment aangeeft en dat is dat de regen weg is. Simpel dan alleen ook checken of de CO2 nog te hoog is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Nanuk Ligt er volledig aan wat je devices zijn. Maar als je echt een AP hebt (en geen router) dan zou van netwerk wisselen niets stuk moeten maken. Een eventueel vast IP wordt dan nog steeds door je modem gegeven.

Maar, ik verwacht van een budget AP geen sikkepit beter dan van een Experiabox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07 07:24
Septillion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:19:
@Nanuk Ligt er volledig aan wat je devices zijn. Maar als je echt een AP hebt (en geen router) dan zou van netwerk wisselen niets stuk moeten maken. Een eventueel vast IP wordt dan nog steeds door je modem gegeven.

Maar, ik verwacht van een budget AP geen sikkepit beter dan van een Experiabox...
Als ik ze naast elkaar zet dan zou het voorlopig moeten lukken, Op den duur toch een andere provider met een wat beter modem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-07 19:03
[Afbeelding]
Afgelopen dagen heb ik geworsteld met wat code om een analoge, geheel op tekst gebaseerde klok te maken. Dat is me uiteindelijk zelfs ook nog gelukt. (*trots)
De output is dus precies zoals ik het hebben wil maar ik vraag mij af of die code niet wat 'netter' (korter) kan aangezien dit wat vertraging oplevert wanneer ik het voor tts gebruik. Op een dashboard heb ik 'm ook , daar is de opbouw snelheid overigens prima.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
template: 
  - sensor:
        attributes:
Mijn poging:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
{% set twaalfden = {
0: "",
1: "vijf over ",
2: "tien over ",
3: "kwart over ",
4: "tien voor half ",
5: "vijf voor half ",
6: "half ",
7: "vijf over half ",
8: "tien over half ",
9: "kwart voor ",
10: "tien voor ",
11: "vijf voor ",
12: ""
} %}
{% set twaalfden_text = twaalfden[((min / 50) | round(1) * 10) | round()] %}
{% set bijna = "bijna " if min / 5 % 1 > 0.5 else "" %}
{% set geweest = " geweest" if 0 < min / 5 % 1 < 0.5 else "" %}
{% set uur_text = " uur" if min < 3 or min > 57 else "" %}
Het is {{ bijna }}{{ twaalfden_text }}{{ txt[uur] if min < 18 else txt[uur + 1] }}{{ uur_text }}{{ geweest }}

Dit resulteert in precies dezelfde tekst als jouw lange if-else constructie. Als het je gaat om regels code te verminderen, dan kan je het zo neerzetten. Ik weet alleen niet of dit veel sneller rendert eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Nanuk naast elkaar is naar mijn idee ook vragen om problemen...

Ook denken dat een nieuw ISP modem beter is zou ik niet doen. Als je veel met smarthome op wifi wilt doen is het verstandig je wifi gewoon in eigen hand te nemen en zelf te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
afelimel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:31:

Ik heb een automatisering in Home Assistant ingesteld om het licht in mijn meterkast automatisch in te schakelen wanneer de deur sensor wordt geactiveerd. Helaas werkt dit niet altijd even consistent; soms schakelt het licht wel in, maar andere keren niet, en ik begrijp niet waarom. Ziet iemand een fout in mijn automatisering?

Ik gebruik een Hue lamp en een IKEA sensor.
Je zou in de trace(ring) moeten kunnen zien hoe de uitvoering verloopt.

Ik zou proberen om trigger-id's toe te voegen, en deze in je choose opnemen als conditions i.p.v. state-based. Nu zou het zo kunnen zijn dat de state alweer is veranderd en daarom de verkeerde actie wordt uitgevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
template: 
  - sensor:
        attributes:
Zoiets?
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set nu = now() %} 
{% set hr_txt = ["twaalf", "één", "twee", "drie", "vier", "vijf", "zes", "zeven", "acht", "negen", "tien", "elf"] %}
{% set min_txt = ['', 'vijf over ', 'tien over ', 'kwart over ', 'tien voor half ', 'vijf voor half ', 'half ', 'vijf over half ', 'tien over half ', 'kwart voor ', 'tien voor ', 'vijf voor ', ''] %}
{% set min = nu.minute %}
{% set rounded_min = (min / 5) | round * 5 %}
{% set hr_txt = hr_txt[(nu.hour + (0 if min <= 17 else 1)) % 12] %}
{% set min_txt = min_txt[(rounded_min / 5)|int] %}
{% set diff = min - rounded_min %} 
het is {{ 'bijna ' if diff < 0 }}{{ min_txt }}{{ hr_txt }}{{ ' uur' if rounded_min in [0, 60] }}{{ ' geweest' if diff > 0 }}

edit:
Tijden als kwart voor 8 werkten niet in mijn vorige versie, dat heb ik aangepast

edit:
Nog wat fixes

edit:
nog een fix voor tijden rond middernacht

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read-1st
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-07 14:18
krizzziz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Je moet je dashboard setup verkopen, ga je mee binnen lopen!
haha ja die hoor ik wel vaker, maar het is niet bepaald een format dat op elk huis toegepast kan worden; De enige potentiele koper die ik kan bedenken, zou de volgende bewoner van mijn huis zijn. (ik ben verder ook niet commercieel onderlegd ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
TheFes schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

Zoiets?
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set nu = now() %} 
{% set hr_txt = ["twaalf", "één", "twee", "drie", "vier", "vijf", "zes", "zeven", "acht", "negen", "tien", "elf"] %}
{% set min_txt = ['', 'vijf over ', 'tien over ', 'kwart over ', 'tien voor half ', 'vijf voor half ', 'half ', 'vijf over half ', 'tien over half ', 'kwart voor ', 'tien voor ', 'vijf voor ', ''] %}
{% set min = nu.minute %}
{% set rounded_min = (min / 5) | round * 5 %}
{% set hr_txt = hr_txt[nu.hour % 12 + (0 if min <= 17 else 1)] %}
{% set min_txt = min_txt[(rounded_min / 5)|int] %}
{% set diff = min - rounded_min %} 
het is {{ 'bijna ' if diff < 0 }}{{ min_txt }}{{ hr_txt }}{{ ' uur' if rounded_min in [0, 60] }}{{ ' geweest' if diff > 0 }}

edit:
Tijden als kwart voor 8 werkten niet in mijn vorige versie, dat heb ik aangepast

edit:
Nog wat fixes
Geweldig! Ik leer weer veel bij van jullie, thx!
Heb wel nog een laatste "twaalf" toegevoegd bij deze hr_txt, als volgt:
code:
1
{% set hr_txt = ["twaalf", "één", "twee", "drie", "vier", "vijf", "zes", "zeven", "acht", "negen", "tien", "elf", "twaalf"] %}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Vuur Draak schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:41:
[...]

Geweldig! Ik leer weer veel bij van jullie, thx!
Heb wel nog een laatste "twaalf" toegevoegd bij deze hr_txt, als volgt:
code:
1
{% set hr_txt = ["twaalf", "één", "twee", "drie", "vier", "vijf", "zes", "zeven", "acht", "negen", "tien", "elf", "twaalf"] %}
Hoeft niet als je de volgorde om het uur te bepalen aanpast (kwam hier net ook achter). Heb het aangepast in mijn bericht

In de vorige versie deed hij 23 % 12 + 1, wat in 12 resulteerde.
Nu doet hij (23 + 1) % 12, wat in 0 resulteert.

Het is dan dus niet nodig om 'twaalf' nogmaals aan de lijst toe te voegen.

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 09-10-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 20:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik kan niet meer terugvinden wie het precies vroeg maar er was onlangs iemand die een aanwezigheidsdetectie wilde (op basis van mobiele telefoons die wel of niet aanwezig zijn in het netwerk) die niet afhankelijk is van de implementatie van de router.

Hiervoor kan wellicht de wake_on_lan optie van Home Assistant misbruikt worden. Ik heb het net getest en het werkt. Wel is het belangrijk dat je het IP adres van je telefoon vastzet (of in ieder geval een DHCP server hebt die IP adressen een beetje vasthoudt) en je niet kiest voor wisselende MAC adressen (sommige mobiele devices bieden deze optie als een extra "laagje" privacy maar steeds vaker zie je dat ze voor elk bekend netwerk wel een vast MAC adres gebruiken).

Een device dat in het netwerk aanwezig is, heeft de status "on". Bij afwezigheid gaat de status naar "off".

https://www.home-assistant.io/integrations/wake_on_lan/

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2024 08:37 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:34:
Ik kan niet meer terugvinden wie het precies vroeg maar er was onlangs iemand die een aanwezigheidsdetectie wilde (op basis van mobiele telefoons die wel of niet aanwezig zijn in het netwerk) die niet afhankelijk is van de implementatie van de router.

Hiervoor kan wellicht de wake_on_lan optie van Home Assistant misbruikt worden. Ik heb het net getest en het werkt. Wel is het belangrijk dat je het IP adres van je telefoon vastzet (of in ieder geval een DHCP server hebt die IP adressen een beetje vasthoudt) en je niet kiest voor wisselende MAC adressen (sommige mobiele devices bieden deze optie als een extra "laagje" privacy maar steeds vaker zie je dat ze voor elk bekend netwerk wel een vast MAC adres gebruiken).

Een device dat in het netwerk aanwezig is, heeft de status "on". Bij afwezigheid gaat de status naar "off".

https://www.home-assistant.io/integrations/wake_on_lan/
Waarom niet gewoon ping? Het lijkt me dat wake_on_lan dat ook gewoon op de achtergrond doet om te kijken of het device online is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

Waarom niet gewoon ping? Het lijkt me dat wake_on_lan dat ook gewoon op de achtergrond doet om te kijken of het device online is
Ping werkt iig prima. Ik gebruik het om de aanwezigheid van de oppas te registreren zodat het huis weet dat er iemand thuis is.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

Kan ook natuurlijk. Maar als je toch al WOL gebruikt (bijvoorbeeld om PC's aan te zetten) dan kun je dit in één adem door doen. Wist trouwens niet eens van het bestaan van de ping optie in HA (je leert nog elke dag). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het hele probleem met die ping achtige oplossingen lijkt mij toch nog steeds dat een telefoon in "deep sleep" niet zo snel zal reageren (als in: vaker niet dan wel reageert, en niet dat de ping een hoge latency heeft :p).
Terwijl bv met een UniFi integratie (en dus een UniFi access point) de telefoon AFAIK wel kan melden van "ik ga in deep sleep en check over 5 minuten wel weer even in". Waardoor het AP het apparaat gewoon als "verbonden" blijft melden. Terwijl een ping dan vrij snel zal beginnen te falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

RobertMe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:21:
Het hele probleem met die ping achtige oplossingen lijkt mij toch nog steeds dat een telefoon in "deep sleep" niet zo snel zal reageren (als in: vaker niet dan wel reageert, en niet dat de ping een hoge latency heeft :p).
Terwijl bv met een UniFi integratie (en dus een UniFi access point) de telefoon AFAIK wel kan melden van "ik ga in deep sleep en check over 5 minuten wel weer even in". Waardoor het AP het apparaat gewoon als "verbonden" blijft melden. Terwijl een ping dan vrij snel zal beginnen te falen.
Ik had de ping integratie even toegevoegd maar die voegt 5 seconden extra opstarttijd toe aan HA (Synology DS224+). Dus weer verwijderd en toch maar de WOL optie misbruikt (via configuration.yaml). Telefoon ligt nu naast mij, afwachten wat de aanwezigheidsmelding over een half uurtje is (voorlopig geeft hij keurig aan aanwezig te zijn). Voorheen gebruikte ik de Fritz.Box integratie maar ook die gaf me veel te veel overhead (vandaar dat ik dat hele presence een tijdlang niet eens gebruikt heb). Maar nu de kids studeren is het wel zo handig.

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:02
RobertMe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Klopt de weergave van gisteren wel? Ik zou in eerste instantie vermoeden dat gisteren het uitlezen van de omvormer mislukte, dat vannacht wel lukte, en die vervolgens dus het verschil in "meterstand" dus in dat tijdvak heeft gezet. Ook gezien het maar om 11kWh gaat, dan gaat het zeer waarschijnlijk niet om de all time totale opwek, waarbij de oorzaak in een foutieve "0" waarde had kunnen liggen.
Om hier nog even op terug te komen, ik kijk vandaag in de Tibber app en deze heeft deze stroomafname niet gedetecteerd op dit tijdstip. En vandaag zie ik over vannacht ook niets meer in home assistant dat zich dit heeft herhaald.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 18:35
Een tijdje terug heb ik hier een vraagje geplaatst over wat problemen met de google assistant sdk en een robot stofzuiger status.
Ik ben hier al een hele tijd mee bezig, maar het wil me nog steeds niet lukken.
Is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen?

Het probleem heb ik hier beschreven:
Pirelly in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
Pirelly schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:26:
Een tijdje terug heb ik hier een vraagje geplaatst over wat problemen met de google assistant sdk en een robot stofzuiger status.
Ik ben hier al een hele tijd mee bezig, maar het wil me nog steeds niet lukken.

Heb je deze ook geprobeerd? Het lijkt erop dat jouw model erbij staat:

https://github.com/Tasshack/dreame-vacuum

edit: sorry bovenstaand is voor S10 plus

[ Voor 3% gewijzigd door Vuur Draak op 10-10-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 18:59
Sinds kort heb ik hier vier Xiaomi Mijia sensoren draaien i.c.m. twee esphome bluetooth proxy's die zijn geadopteerd in Home Assistant. Alles werkt zonder problemen maar bij instellingen --> apparaten en diensten heb ik nu 4x de melding dat de Xiaomi BLE sensoren opnieuw geconfigureerd moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05FVLe9d217TP4Cs3xOlZ93qptU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UiI71gRrSX1B1JWlpWUNy4mE.png?f=user_large

Op zich geen probleem maar ik vind het irritant dat er een cijfer staat bij "instellingen" en dat ik zogezegd reparaties heb. Foutmelding daar is "authenticatie is verlopen voor sensor XXXX". Een snelle google zoektocht levert niets op. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Horla schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:23:
Sinds kort heb ik hier vier Xiaomi Mijia sensoren draaien i.c.m. twee esphome bluetooth proxy's die zijn geadopteerd in Home Assistant. Alles werkt zonder problemen maar bij instellingen --> apparaten en diensten heb ik nu 4x de melding dat de Xiaomi BLE sensoren opnieuw geconfigureerd moeten worden:
[Afbeelding]

Op zich geen probleem maar ik vind het irritant dat er een cijfer staat bij "instellingen" en dat ik zogezegd reparaties heb. Foutmelding daar is "authenticatie is verlopen voor sensor XXXX". Een snelle google zoektocht levert niets op. Iemand een idee?
Ik heb ook een aantal van die dingen, en ik ben ze via de online Flash tool omgezet naar BTHome.
Dat werkt een stuk stabieler
https://pvvx.github.io/AT...eter/TelinkMiFlasher.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 18:59
TheFes schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Ik heb ook een aantal van die dingen, en ik ben ze via de online Flash tool omgezet naar BTHome.
Dat werkt een stuk stabieler
https://pvvx.github.io/AT...eter/TelinkMiFlasher.html
Dat lukt niet want ze hebben de 2.1.1_0159 firmware. Mijn vertrouwen in mijn solderen is niet van die hoogte dat ik er een kabel aan kan bevestigen om ze zo te downgraden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 18:38
TheFes schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Is het deze? Op die pagina staan instructies hoe je hem weer in pairing mode krijgt
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG08010.html
Heeft gewerkt. Irrirtant dat dit niet in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18
Wie kan mij een duwtje geven?
Ik heb HomeAssistant draaien in een Virtualbox op Windows. Daar hangt een USB M-Bus master aan op COM3. Aangesloten op de Kamstrup 303, dat is een warmte-meter. Nu wil ik de data ontsluiten in HA via de Nodered-oplossing via oa @AUijtdehaag.

Als ik de USB enable in de virtuele machine, dan is die beschikbaar in HA onder ttyUSB0. Prima. Maar ik krijg een error in de flow. Ik ontvang geen MQTT berichten van Nodered in Mosquitto. Uit de Nodered-log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
10 Oct 17:14:42 - [info] [mbus-client:Kamstrup] Connected
10 Oct 17:18:34 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Executing command: scan
10 Oct 17:18:34 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Scan started...
10 Oct 17:18:43 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Restarting client...
10 Oct 17:18:43 - [error] [mbus-client:Kamstrup] Error while reading device 828569782D2C4004: Connection not open
10 Oct 17:18:43 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Scan completed
10 Oct 17:18:43 - [error] [function:Extract + Format Kamstrup 303] TypeError: Cannot read properties of undefined (reading '0')
10 Oct 17:18:45 - [error] [mbus-client:Kamstrup] Error while reading device 828569782D2C4004: Connection not open
10 Oct 17:19:43 - [info] [mbus-client:Kamstrup] Connection closed
10 Oct 17:19:43 - [info] [mbus-client:Kamstrup] Connected
10 Oct 17:20:35 - [error] [mbus-client:Kamstrup] Error while reading device 828569782D2C4004: Error: The selected secondary address does not match any device [828569782D2C4004].
10 Oct 17:20:35 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Restarting client...
10 Oct 17:21:35 - [info] [mbus-client:Kamstrup] Connection closed
10 Oct 17:21:35 - [info] [mbus-client:Kamstrup] Connected
10 Oct 17:23:34 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Executing command: scan
10 Oct 17:23:34 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Scan started...
10 Oct 17:23:43 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Restarting client...
10 Oct 17:23:43 - [error] [mbus-client:Kamstrup] Error while reading device 828569782D2C4004: Connection not open
10 Oct 17:23:43 - [debug] [mbus-client:Kamstrup] Scan completed
10 Oct 17:23:43 - [error] [function:Extract + Format Kamstrup 303] TypeError: Cannot read properties of undefined (reading '0')
10 Oct 17:23:45 - [error] [mbus-client:Kamstrup] Error while reading device 828569782D2C4004: Connection not open
10 Oct 17:24:43 - [info] [mbus-client:Kamstrup] Connection closed

Maar in Nodered zie ik wel het serienummer en gegevens naar boven komen. Dus de informatie wordt wel goed uitgelezen, maar niet in een bericht gezet, of gepost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVen652xxyxAUsNNaCwexdrqGbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XCtFNno3o9bcOv1uF6lQNT7P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s-thcNGuSC5Uebmd_CyleEALAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eioJ6RZyvlf6uu0WM8xtOdDS.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
var TotalHeatEnergy = msg.payload.DataRecord[0].Value;
var TotalCoolEnergy = msg.payload.DataRecord[14].Value;
var FlowTemperature = msg.payload.DataRecord[6].Value / 100;
var ReturnTemperature = msg.payload.DataRecord[7].Value / 100;
var DiffTemperature = Math.abs(msg.payload.DataRecord[8].Value / 100);
var PowerInstValue = Math.abs(msg.payload.DataRecord[9].Value * 100);
var FlowValue = msg.payload.DataRecord[11].Value;
var FlowValuelm = Number((FlowValue / 60).toFixed(2));
var WPpower = Math.abs(Number(parseFloat((FlowValuelm / 60) * 4.2 * DiffTemperature * 1000).toFixed(0)))
var Cop = Math.abs(Number(parseFloat(WPpower / msg.payload.powers0).toFixed(2)))

let _msg = {
    payload: []
};

_msg.payload =
{
    measurement: "Heat: Outlet",
    fields: {
        Totalheatenergy:   TotalHeatEnergy,
        Totalcoolenergy:   TotalCoolEnergy,
        Flowtemperature:   FlowTemperature,
        Returntemperature: ReturnTemperature,
        DiffTemperatureifftemperature:   DiffTemperature,
        Powerinstvalue:    PowerInstValue,
        Flowvalue:         FlowValue,
        flowvaluelm:       FlowValuelm,
        wppower:           WPpower,
        Cop:               Cop,        
    },

tags: {
        device: "Kamstrup",
    }, 

// heatmeter - HeatEnergy
    timestamp: flow.get('timestamp')
}

return _msg;

Wie kan mij een richting op sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pirelly schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:26:

Kun je jouw automation delen?

Als je text helper niet update, zul je het in de automation moeten zoeken die in de guide genoemd is. Die zorgt ervoor dat de data uit Google Home in HomeAssistant terecht komt (polling, elke 10 min).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-07 19:29
water_escape schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Sorry helemaal gemist.
yes daar leer i weer dingen van.

Probleem is met deze background / colulmns dat dit op mijn tablet er niet mooi uit ziet. Schaalt dit niet mee omdat het een fixed BG is? (tablet is samsung s8 ultra 14,6 inch)
Klopt, deze is fixed en wordt bij mij weergegeven op een 21 inch scherm.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
blackd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Kun je jouw automation delen?

Als je text helper niet update, zul je het in de automation moeten zoeken die in de guide genoemd is. Die zorgt ervoor dat de data uit Google Home in HomeAssistant terecht komt (polling, elke 10 min).
Hmm, zo ziet de automation eruit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: 360 S10
description: Gets the status of an 360 Robot via Google Custom SDK
triggers:
  - minutes: "10"
    id: time
    trigger: time_pattern
  - event_type: google_assistant_sdk_custom_event
    event_data:
      request: What is the status of Vacuum 360 S10
    id: 360_status
    trigger: event
    event_data:
      request: Start Vacuum 360 S10
    id: 360_start
    event_data:
      request: Stop Vacuum 360 S10
    id: 360_stop
    event_data:
      request: Dock Vacuum 360 S10
    id: 360_dock
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id: time
        sequence:
          - action: google_assistant_sdk_custom.send_text_command
            data:
              command: What is the status of 360 S10
      - conditions:
            id:
              - 360_status
              - 360_start
              - 360_stop
              - 360_dock
        sequence:
          - data:
              value: "{{ trigger.event.data.response }}"
            target:
              entity_id: input_text.360_s10_status_helper
            action: input_text.set_value
mode: queued
max: 10

Ook heb ik een aantal knoppen, die de status zou moeten op halen, elke keer als ik ze selecteer. Echter werkt dit ook niet en blijft de status op "unknown" staan.
Deze is hierin verwerkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
type: vertical-stack
cards:
  - type: markdown
    content: >-
      <ha-alert alert-type="info">{{ states('input_text.360_s10_status_helper')
      }}</ha-alert>
    title: Robot Stofzuiger
  - square: false
    columns: 4
    type: grid
    cards:
      - show_name: true
        show_icon: true
        type: button
        tap_action:
          action: perform-action
          target: {}
          perform_action: google_assistant_sdk_custom.send_text_command
          data:
            command: Start Vacuum 360 S10
        name: Start
        icon: mdi:play
        show_state: false
        tap_action:
          data:
            command: Stop Vacuum 360 S10
        name: Stop
        icon: mdi:stop
        tap_action:
          data:
            command: Dock Vacuum 360 S10
        icon: mdi:ev-station
        name: Opladen
        tap_action:
          data:
            command: What is the status of Vacuum 360 S10
        icon: mdi:sync
        name: Status
layout_options:
  grid_columns: 4
  grid_rows: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@BiLLY_daKid
Wat heb je staan in READ ID 1 blok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zDbYtysemMdSl9Zs1QZOD7IqZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfC8pLtLV9i4OPJVLAZl8QO4.jpg?f=fotoalbum_large
Staat daar 828569782D2C4004 ingevuld?

Dit ziet er ook een beetje raar uit
code:
1
        DiffTemperatureifftemperature:   DiffTemperature,

code:
1
            difftemperature     : DiffTemperature,

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2024 19:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Pirelly schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:47:
Hmm, zo ziet de automation eruit:
Oke, je hebt de uitgebreide variant zo te zien.

Welke Google SDK Language gebruik je? Als dat iets anders is dan Engels dan zit daar misschien je probleem. Als dat Engels is, moeten we verder kijken.

Kijk vervolgens eens bij de Traces van de automation "360 S10", deze zou als het goed is elke 10 min getriggerd moeten worden. Vervolgens kun je dan kijken in de Trace waar het eventueel mis gaat.

Voor documentatie hoe dat werkt:
https://www.home-assistan...tomation/troubleshooting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Kan goed zijn dat dat het probleem is.
Google SDK in home assistant staat ingesteld op engels (nederlands niet beschikbaar).
Maar mijn Google assistant thuis is in Nederlands.
Geen idee hoe ik dat kan aanpassen.

Als ik de automatisering uitvoer en daarna gelijk naar de trace ga, dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xr9jxOgg3FFZrtGDeoBhmFWWLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULwI8aXZPgcCvXrP0zLZSZc3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Pirelly schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:16:
Als ik de automatisering uitvoer en daarna gelijk naar de trace ga, dan krijg ik dit:
[Afbeelding]
Het handmatig triggeren heeft in deze geen zin. Een automation bevat triggers en actions.
Als je goed kijkt naar de 'id' velden in jouw automation, zie je dat er wordt gekeken welke action moet worden uitgevoerd. Elke action begint met een condition en die kijkt naar een trigger id.

De stap "google_assistant_sdk_custom.send_text_command" wordt alleen uitgevoerd bij id = time, oftewel bij de tijd trigger elke 10 minuten. Deze action wordt niet uitgevoerd als je de automation handmatig triggert.

Wat wel werkt is binnen de automation alleen de action die hoort bij id = time en de call doet naar "google_assistant_sdk_custom.send_text_command" triggeren.
Of je kijkt naar een andere trace van de tijd trigger (pulldown menu bovenin het Trace scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-07 00:48
Ik heb 2 ION industries universele LED Zigbee dimmers.

Ik zou deze graag besturen in Home Assistent icm met een Sonoff Zigbee 3.0 dongel. Maar krijg hem niet in Home Assistent. Iemand enig idee hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:21
Vast al vaak gevraagd, maar ik kan het niet vinden. Ik heb redelijk veel verbruiksmeters in huis, maar deze raporteren een totaal verbruik, niet per dag. Moet ik nu voor al die verbruikers een aparet Utility Meter aan gaan maken om het dagverbruik te kunnen zien? Is er niet een algemene instelling waarbij je voor alle verbruiksmeters standaard het dagverbruik ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Knielen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:29:
Vast al vaak gevraagd, maar ik kan het niet vinden. Ik heb redelijk veel verbruiksmeters in huis, maar deze raporteren een totaal verbruik, niet per dag. Moet ik nu voor al die verbruikers een aparet Utility Meter aan gaan maken om het dagverbruik te kunnen zien? Is er niet een algemene instelling waarbij je voor alle verbruiksmeters standaard het dagverbruik ziet?
Opnemen in het Energy dashboard onder "Individual devices"?
https://www.home-assistan...nergy/individual-devices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
blackd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Het handmatig triggeren heeft in deze geen zin. Een automation bevat triggers en actions.
Als je goed kijkt naar de 'id' velden in jouw automation, zie je dat er wordt gekeken welke action moet worden uitgevoerd. Elke action begint met een condition en die kijkt naar een trigger id.

De stap "google_assistant_sdk_custom.send_text_command" wordt alleen uitgevoerd bij id = time, oftewel bij de tijd trigger elke 10 minuten. Deze action wordt niet uitgevoerd als je de automation handmatig triggert.

Wat wel werkt is binnen de automation alleen de action die hoort bij id = time en de call doet naar "google_assistant_sdk_custom.send_text_command" triggeren.
Of je kijkt naar een andere trace van de tijd trigger (pulldown menu bovenin het Trace scherm).
Ah, helemaal duidelijk.
Ik ga er nog eens goed naar kijken en misschien pas ik hem eerst eens aan naar de simpele versie.

Enige wat ik nog niet begrijp is dat als ik op de knop "get status" druk, er ook helemaal niets gebeurd.

Ik denk dat het zaak is, eerst eens een status van de helper te krijgen en dan alles netjes te verwerken in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Pirelly schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:37:
Ah, helemaal duidelijk.
Ik ga er nog eens goed naar kijken en misschien pas ik hem eerst eens aan naar de simpele versie.
Het probleem zal ergens zitten in de hoek van de Google SDK en het aanroepen daarvan.
Je kan dit probleem nog kleiner maken door in de Developer Tools de Action direct uit te voeren en te kijken wat je terugkrijgt:

https://www.home-assistan...ls/dev-tools/#actions-tab
YAML:
1
2
3
action: google_assistant_sdk_custom.send_text_command
data:

In de UI mode: De action moet je kiezen uit de dropdown, de data overnemen uit bovenstaande (command ... ).
In de YAML mode kun je bovenstaande direct invoeren.

Als je weet dat dit lukt, dan kan je de automation opbouwen (simpel beginnen). Als dat werkt, dan uitbreiden met dashboard en overige events.
Tip is om even de huidige automation te disablen en dan opnieuw in een lege automation te beginnen, of de bestaande te dupliceren en te versimpelen tot je de kern van het probleem hebt.

Terugkijkend naar jouw screenshot is de automation wel vaker getriggerd, dus kijk daar ook nog even naar wat daar gebeurd is.

[ Voor 13% gewijzigd door blackd op 11-10-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ontzettend bedankt voor de hulp. Ik ga het straks eens even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuur Draak
Sliener schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:25:
Ik heb 2 ION industries universele LED Zigbee dimmers.

Ik zou deze graag besturen in Home Assistent icm met een Sonoff Zigbee 3.0 dongel. Maar krijg hem niet in Home Assistent. Iemand enig idee hoe?
De handleiding geeft het volgende:

De gateway moet in koppelmodus gezet worden.
Dit is mogelijk door de lamp aan te zetten die door de LED Dimmer wordt aangestuurd.
Druk vervolgens driemaal achter elkaar op de knop van de dimmer. Tussen elke druk moet +/- een halve seconde zitten (één seconde is te lang). Bij de laatste druk houdt u de knop ingedrukt totdat de lamp begint te knipperen. Voordat dit gebeurt gaat de lamp heel kort uit.
De LED Zigbee Dimmer staat in koppelmodus.

Maak ook in Home Assistant de apparaat koppeling actief dmv: Instellingen > Apparaten en Diensten > knop +Integratie toevoegen > Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:21
Zeker een optie, had er al veel toegevoegd daar. Kan je alleen in je andere dashboards niet zoveel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Laatst online: 10-07 15:39
manusjevanalles schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:48:
Ping werkt iig prima. Ik gebruik het om de aanwezigheid van de oppas te registreren zodat het huis weet dat er iemand thuis is.
Ik kom er niet uit met de Ping integration. Mijn doel: ik wil graag kunnen zien (en een automation triggeren) zodra een device online komt in het netwerk. Dus: Ping Intergation toegevoegd in HA, hostname van de laptop van zoon als nieuwe entry toegevoegd. Twee nieuwe entities verschijnen: een device_tracker en een binary_sensor voor de laptop maar: de binary sensor blijft "disconnected" en de device tracker blijft "away". Ik ben niet goed op de hoogte van networking maar zie ik hier iets simpels over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruimzicht schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Ik kom er niet uit met de Ping integration. Mijn doel: ik wil graag kunnen zien (en een automation triggeren) zodra een device online komt in het netwerk. Dus: Ping Intergation toegevoegd in HA, hostname van de laptop van zoon als nieuwe entry toegevoegd. Twee nieuwe entities verschijnen: een device_tracker en een binary_sensor voor de laptop maar: de binary sensor blijft "disconnected" en de device tracker blijft "away". Ik ben niet goed op de hoogte van networking maar zie ik hier iets simpels over het hoofd?
Wat als je het ip adres gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Knielen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:15:
Zeker een optie, had er al veel toegevoegd daar. Kan je alleen in je andere dashboards niet zoveel mee doen.
Wil je alleen "vandaag" zien of ook terug in de tijd kijken?

https://www.home-assistant.io/dashboards/statistic/

Dit geeft me een card met de opwek van vandaag (HomeWizard kWh meter)
YAML:
1
2
3
4
5
6
type: statistic
period:
  calendar:
    period: day
stat_type: change
entity: sensor.zonnepanelen_energiemeter_total_power_export

https://www.home-assistant.io/dashboards/statistics-graph/

Dit geeft me een grafiek met opwek per dag:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
chart_type: bar
period: day
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.zonnepanelen_energiemeter_total_power_export
stat_types:
  - change

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-10-2024 11:34 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Ruimzicht schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Firewall op de doel PC aangepast? Win11 blokkeert standaard inkomende ICMP.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
blackd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Het probleem zal ergens zitten in de hoek van de Google SDK en het aanroepen daarvan.
Je kan dit probleem nog kleiner maken door in de Developer Tools de Action direct uit te voeren en te kijken wat je terugkrijgt:

https://www.home-assistan...ls/dev-tools/#actions-tab
code:
1
2
3
action: google_assistant_sdk_custom.send_text_command
data:

In de UI mode: De action moet je kiezen uit de dropdown, de data overnemen uit bovenstaande (command ... ).
In de YAML mode kun je bovenstaande direct invoeren.

Als je weet dat dit lukt, dan kan je de automation opbouwen (simpel beginnen). Als dat werkt, dan uitbreiden met dashboard en overige events.
Tip is om even de huidige automation te disablen en dan opnieuw in een lege automation te beginnen, of de bestaande te dupliceren en te versimpelen tot je de kern van het probleem hebt.

Terugkijkend naar jouw screenshot is de automation wel vaker getriggerd, dus kijk daar ook nog even naar wat daar gebeurd is.
Jaaaa, het is gelukt!!!
In de developer tools werkte het commando wel en kreeg ik netjes antwoord terug. Het moest dus wel in de code zitten.
Daar kwam ik erachter dat ik ipv "input_text.360_s10_status", "input_text.360_s10_status_helper" had geschreven. Dus even het laatste stukje gewist.

Nu werkt alles zoals het moet.
Nogmaals ontzettend bedankt voor alle tips!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Pirelly op 11-10-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
TheFes schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:26:
[...]
Wat als je het ip adres gebruikt?
Dat werkt niet voor de laptop, wel voor een iPhone die ik heb toegevoegd
Hmmbob schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:35:
[...]
Firewall op de doel PC aangepast? Win11 blokkeert standaard inkomende ICMP.
Nee, niets aan gedaan. Wordt misschien wat off topic hier maar aangezien de telefoon wel zichtbaar is zou dat het kunnen zijn.

Het idee is dat ik zou willen zien wanneer zoon zijn PC/PS4/telefoon gebruikt, terwijl wij dat liever niet hebben. Is de Ping integratie wel een handige tool? Want dan puzzel ik graag nog even door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Pirelly schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:06:
Nogmaals ontzettend bedankt voor alle tips!!!
Probleem zelf gelokaliseerd en opgelost, super!

Graag gedaan en bedankt voor de terugkoppeling dat het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ruimzicht schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Dat werkt niet voor de laptop, wel voor een iPhone die ik heb toegevoegd
[...]

Nee, niets aan gedaan. Wordt misschien wat off topic hier maar aangezien de telefoon wel zichtbaar is zou dat het kunnen zijn.

Het idee is dat ik zou willen zien wanneer zoon zijn PC/PS4/telefoon gebruikt, terwijl wij dat liever niet hebben. Is de Ping integratie wel een handige tool? Want dan puzzel ik graag nog even door.
Daar gebruiken wij het ook voor, om te zien of hun pc aan staat.

Heb op beide PCs de firewall settings moeten aanpassen.

Hier kun je wat inspiratie opdoen, als je wil:
https://github.com/hmmbob...oom%20maxi/pubercave.yaml

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 11-10-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Ik moest hardop lachen toen ik je code las - zeer herkenbaar! Inspirerend is het ook, ik ga er dit weekend even voor zitten.
De PS & TV "waarschuwing" trigger je dus op basis van energieverbruik, niet zozeer Ping?
En de binary_sensor van de PC (binary_sensor.pubercave_pc), is dat de sensor die de Ping integration heeft gecreëerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ruimzicht schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Ik moest hardop lachen toen ik je code las - zeer herkenbaar! Inspirerend is het ook, ik ga er dit weekend even voor zitten.
Hehehehe, overal dezelfde uitdagingen :+
De PS & TV "waarschuwing" trigger je dus op basis van energieverbruik, niet zozeer Ping?
Klopt! Al is het tegenwoordig alleen de TV, de PS4 is verhuisd naar een andere kamer zodat de jongste ook met zijn matties kan gamen zonder op de kamer van de oudste te zitten. Zal dat eens aanpassen in de documentatie.
En de binary_sensor van de PC (binary_sensor.pubercave_pc), is dat de sensor die de Ping integration heeft gecreëerd?
Jep.

Heb beiden ook makkelijk zichtbaar gemaakt op mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TRQ4mKmZ2zR6q9ycCofMUS2Pyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aZfsgYi4oVcDCE8lSUgnvBzj.png?f=user_large
https://github.com/hmmbob...d_room_maxi.yaml#L86-L146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-07 16:08
Om de een of andere reden is sinds enige tijd mijn anniversaries integratie niet meer beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMqi4qd8k1pqL027MFMoPiDIgmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L5UMTiY680eVjqzvfvvvEhPQ.png?f=user_large

Alle 47 entiteiten hebben de status "unavailable". Zijn hier mensen met hetzelfde probleem? Enig idee hoe dit op te lossen is (anders dan elke entiteit weer opnieuw aan te moeten maken :P )?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
matthijs_087 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:55:
Om de een of andere reden is sinds enige tijd mijn anniversaries integratie niet meer beschikbaar:
[Afbeelding]

Alle 47 entiteiten hebben de status "unavailable". Zijn hier mensen met hetzelfde probleem? Enig idee hoe dit op te lossen is (anders dan elke entiteit weer opnieuw aan te moeten maken :P )?
Ja, issue is bekend, maar de integratie wordt niet echt meer onderhouden.
Je kunt de inhoud van __init__.py vervangen door die van deze post. Na een herstart werkt het dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
Een vrijdag update van oktober: Core 2024.10.2
https://www.home-assistan...410/#2024102---october-11

Die lijst met updates lijkt wel extreem lang, is normaal toch niet met zoveel updates of hebben ze deze keer ook minder belangrijke updates gepubliceerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Vuur Draak op 11-10-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-07 09:21
MQTT Sensor
hallo mijn MQTT temperatuur sensor die ik in HA uitleest geeft geen grafiek in de geschiedenis. De andere ca 100 sensoren wel. Zie wel een tijdsbalk maar geen grafiek....... heb al veel doorgespit, maar waar zou ik dat kunnen aanpassen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCw5cEHhaxopQwjl-cEAfSCJIyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr98jNS8ApP3uXlmWWGA5TDm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-07 09:21
kreeg net een tip binnen via de mail

Dit toevoegen in je yaml en je krijgt een grafiek

unit_of_measurement: "C"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vuur Draak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:31:

Die lijst met updates lijkt wel extreem lang, is normaal toch niet met zoveel updates of hebben ze deze keer ook minder belangrijke updates gepubliceerd?
Is vrij normaal dat dat lijstje zo lang is, dat zijn gewoon alle dependencies en andere kleine fixes die in de standaard integrations zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
frans3 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:31:
MQTT Sensor
hallo mijn MQTT temperatuur sensor die ik in HA uitleest geeft geen grafiek in de geschiedenis. De andere ca 100 sensoren wel. Zie wel een tijdsbalk maar geen grafiek....... heb al veel doorgespit, maar waar zou ik dat kunnen aanpassen ?

[Afbeelding]
Klopt, voor een grafiek moet je sensor een unit of measurement hebben (en een numerieke state natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vuur Draak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:31:

Het is inderdaad een flinke lijst voor een minor release, zal wellicht ook door Hacktober komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
TheFes schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Het is inderdaad een flinke lijst voor een minor release, zal wellicht ook door Hacktober komen.
Hoop typo en translation strings ook - dat doet verder weinig met de werking. Maar eens, dit is we een lange lijst voor een tussen release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Laatst online: 22-07 10:58

WoBBeL

*zwaai*

WoBBeL schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:24:
Iemand hier ervaring met de nieuwe dashboards (de experimentele "sections") in combinatie met een custom button-card?

De tekst blijft, welke CSS ik ook toepas, helemaal onderaan staan. Ik kan spelen met de "name" style met margin/padding maar dan verschuift de icon ook mee naar benden of boven 8)7

Voorbeeld hieronder (gaat om de knop recepten, kattenluik & planten). De andere buttons zijn normale HA buttons.

[Afbeelding]

De code is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
            tap_action:
              action: toggle
            entity: script.eten_koken
            layout_options:
              grid_columns: 1
              grid_rows: 1
            tap_action:
            entity: script.avondeten
            layout_options:
          - type: custom:button-card
            icon: mdi:chef-hat
            name: Recepten
            color: var(--paper-item-icon-color)
            tap_action:
              action: url
              url_path: http://tandoor.lan/
            layout_options:
              grid_rows: 2
            styles:
              card:
                - height: 120px
            tap_action:
            entity: script.tv_kijken
            layout_options:
            tap_action:
            entity: script.huis_verlaten
            layout_options:
            tap_action:
            entity: script.bedtijd
            layout_options:
            entity: lock.achterdeur_locked_in
            name: Kattenluik
            tap_action:
              action: fire-dom-event
              browser_mod:
                service: browser_mod.popup
                data:
                  type: custom:popup-card
                  entity: lock.achterdeur_locked_in
                  title: Kattenluik instellen
                  dismissable: true
                  content:
                    type: markdown
                    content: >-
                      Bij het binnen houden is het wel mogelijk voor  katten die
                      buiten zijn om weer naar binnen te gaan.

<em>Let op, het kan even aantal seconden duren tot het
                      slot de juiste status aangeeft na het wijzigen.
                  right_button: Katten binnen houden
                  left_button: Tijdgestuurd
                  left_button_action:
                    service: surepetcare.set_lock_state
                    data:
                      lock_state: unlocked
                      flap_id: '113289'
                  right_button_action:
                    service: surepetcare.set_lock_state
                    data:
                      lock_state: locked_in
                      flap_id: '113289'
            show_name: true
            state:
              - value: unlocked
                color: var(--paper-item-icon-color)
                icon: mdi:lock-open-variant
              - value: locked
                color: rgb(194, 21, 21)
                icon: mdi:lock
            layout_options:
            styles:
              card:
            tap_action:
              action: fire-dom-event
              browser_mod:
                service: browser_mod.popup
                data:
                  type: custom:popup-card
                  entity: counter.planten_water
                  title: Planten water gegeven
                  dismissable: true
                  content:
                    type: markdown
                    content: >
                      Aantal dagen sinds de planten water hebben gekregen: {{
                      states('counter.planten_water') }} {% if
                      is_state('counter.planten_water', '1') %} dag {% else %}
                      dagen {% endif %}

Vanaf 10 dagen zal er een rode gieter worden weergegeven. 
                  left_button_action:
                    service: counter.reset
                    data:
                      entity_id: counter.planten_water
                  right_button: Sluiten
                  left_button: Water gegeven
                  right_button_action:
                    service: browser_mod.close_popup
                  size: normal
            entity: counter.planten_water
            name: Planten
            show_name: true
            state:
              - value: 10
                operator: '>='
                color: rgb(194, 21, 21)
                icon: mdi:watering-can
            layout_options:
            styles:
              card:
Iemand toevallig al een idee? Ik vecht hier letterlijk al weken mee 8)7
Pagina: 1 ... 240 ... 328 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.