Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 221 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
roelofz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:16:
Hoi,

Ik heb hier al even lopen zoeken maar kan het niet zelf maken.
Ik ben net een beetje bezig met HA, snap wel een woordje scripten en YAML, maar moet er een beetje mee op gang komen.

Ik wil op een dag dat het boven de 25 graden wordt, de vloerkoeling s'ochtends vroeg al aanzetten tot dat de zon onder gaat. Dus eigenlijk moet bij zonsopgang de verwachting uitgelezen worden en daarna niet meer (ik las iets over een template waarbij dit doorlopend gemeten wordt, als ook aangepast, dat is voor mij juist niet nodig).

Ik wil dit op basis van openweathermap doen.

Ik zou dit in een trigger willen vatten, zodat ik op basis van een paar triggers (het gaat mij hier echt alleen om de max temp verwachting, rest kan ik zelf wel (denkt hij :-) ) acties kan bepalen.
Dit kan vast mooier, ik zag een choose voorbeeld (waar ene Gijs vorig jaar mee geholpen is), maar dat kreeg ik niet aan de praat, vanwege de extra complexiteit, mooi, maar te mooi voor mij...

Nu begrijp ik dat er ook eea is veranderd, zie templates noemen, maar hoop dat ik een trigger - action obv trigger kan maken, zodat het niet te complex wordt.
Ik heb geen werkende voorbeelden, dus hoop dat jullie mij met een trigger kunnen helpen, waarmee ik het spoor verder zelf op kan bouwen.

Alvast dank voor jullie hulp!
Even checken: als je een grond warmtepomp hebt (brine /water), dan is het handiger om de koeling juist de hele tijd aan te houden, en niet alleen als het op 1 dag warm wordt. De afgifte van je vloerkoeling is in een paar uur niet voldoende om de temperatuur effectief te beïnvloeden.

Vragen? Zie Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis//1724095507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd maar zie de juiste manier niet ;)

Situatie is dat ik badkamer verlichting aan doe en dan start een timer en de ventilatie, dat werkt.
Nu waar het mis gaat.
Op het moment dat ik het licht uit doe (dat werkt wel ;) ) wil ik als dat binnen 7 minuten van start timer is dat ventilatie ook gelijk weer uit gaat.
Langer dan 7 minuten dan 20 minuten nalopen.

Bij when heb ik staan, badkamer verlichting uit.
And if, daar kan ik wel de timer kiezen maar alleen een vaste waarde niet zoiets als <= en > (kleiner of gelijk aan / groter dan)
Lijkt mij dat deze functionaliteit er wel in zit en dat ik iets verkeerd doe maar wat dan :?

Heb nu bij de and if timer 6:59 bij direct uit staan en 7:00 bij na loop maar beide worden zoals ik verwachte niet getriggert.
Naloop en direct uit zijn 2 losse automations

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:01
@The-Source

Waarom niet een timer van 7 minuten laten aftellen als je het licht inschakelt en bij uitschakelen checken of de timer nog loopt? Zoja, dan fan uit, zoniet, nadraaien. (Met een andere timer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 17:07
Als dat mogelijk is met timers dan is dat een route. Ik kom vanaf een ander domotica systeem dus een hoop "manieren van werken/denken " komen daar vandaan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 13:11
GaMbiNo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Ik denk dat je dan twee triggers nodig hebt:

Trigger 1:
Zonsopgang
Voorwaarde:
Voorspelling temperatuur 25 of hoger
Actie:
Vloerkoeling aan

Trigger 2:
Zonsondergang
Actie:
Vloerkoeling uit

Je in het in twee automatiseringen doen. Dat is het makkelijkst maar ik zou het in 1 doen. Maar dan moet je beide triggers een uniek ID geven. En beide acties alleen laten uitvoeren wanneer getriggered door de bijbehorende trigger.
De ID's zag ik ook al in voorbeelden, maar die kon ik niet helemaal snappen. Die zijn dus nodig als je dit in 1 automatisering doet? Ik dacht dat meerdere triggers simpelweg zorgen voor meer voorwaardes (allen moeten voldoen anders geen vervolg). Of doe je dat met een condition toevoegen (kijkend naar de gui)?

De temperatuur voorspelling is echt waar ik nog een syntax voor nodig heb, die kan ik nergens goed vinden wat een voorspelling is van de max waarde van de huidige dag.
Hier heb ik wel wat gevonden, maar dit lijkt om een hourly waarde te gaan en een template is geen trigger, dus iets teveel complexiteit voor mij om te kunnen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door roelofz op 20-08-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelofz
ChrisM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:19:
[...]

Even checken: als je een grond warmtepomp hebt (brine /water), dan is het handiger om de koeling juist de hele tijd aan te houden, en niet alleen als het op 1 dag warm wordt. De afgifte van je vloerkoeling is in een paar uur niet voldoende om de temperatuur effectief te beïnvloeden.

Vragen? Zie Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis//1724095507
Ik heb een lucht-water wp. Ik wil dit bewust zo instellen, vanaf de zonsopgang is er namelijk ook energie :) . Ik merk trouwens dat we daar wel degelijk effect mee scoren, misschien minder dan continu, maar zeker met een automatisering wil ik niet meer energie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
roelofz schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

De ID's zag ik ook al in voorbeelden, maar die kon ik niet helemaal snappen. Die zijn dus nodig als je dit in 1 automatisering doet? Ik dacht dat meerdere triggers simpelweg zorgen voor meer voorwaardes (allen moeten voldoen anders geen vervolg). Of doe je dat met een condition toevoegen (kijkend naar de gui)?

De temperatuur voorspelling is echt waar ik nog een syntax voor nodig heb, die kan ik nergens goed vinden wat een voorspelling is van de max waarde van de huidige dag.
Hier heb ik wel wat gevonden, maar dit lijkt om een hourly waarde te gaan en een template is geen trigger, dus iets teveel complexiteit voor mij om te kunnen maken.
Met een choose of if-then kun je conditions per bijvoorbeeld trigger-id testen, waardoor ze niet voor de hele automation hoeven te gelden.

Welke weather integration gebruik je, vaak bieden die nog extra sensoren die je aan kunt zetten. Daar kan misschien wel een sensor met de forecasted max temp van de dag bij zitten.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Choose of if then klinkt leuk, maar is nu nog te ver weg (moet niet teveel tegelijk doen).
Ik probeer nu de openweather integration te gebruiken, heb de Met.no ook (die zit er geloof ik standaard in) en ook buienradar (die dingen toevoegen is te makkelijk, zal er uiteindelijk 1 overlaten).
Het probleem wat ik met attributen ervaar is dat ik bij het selecteren van een entity wel een attribuut kan kiezen, maar niet bekend is wat dat attribuut doet, bijvoorbeeld temperature (is dit huidig, de max van vandaag of?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 10:52
roelofz schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:30:
Choose of if then klinkt leuk, maar is nu nog te ver weg (moet niet teveel tegelijk doen).
Ik probeer nu de openweather integration te gebruiken, heb de Met.no ook (die zit er geloof ik standaard in) en ook buienradar (die dingen toevoegen is te makkelijk, zal er uiteindelijk 1 overlaten).
Het probleem wat ik met attributen ervaar is dat ik bij het selecteren van een entity wel een attribuut kan kiezen, maar niet bekend is wat dat attribuut doet, bijvoorbeeld temperature (is dit huidig, de max van vandaag of?).
Ikzelf gebruik knmi hiervoor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Set Janey lamp
description: Turn on Janey's lamp during daytime (09:00 - 21:00)
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: state
    entity_id:
      - schedule.janey_s_lamps
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.knmi_weather
            attribute: d0tmax
            below: 23
          - condition: state
            entity_id: schedule.janey_s_lamps
            state: "on"
        sequence:
          - target:
              entity_id: light.shelly_janey
            data: {}
            action: light.turn_on
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 1
              seconds: 30
              milliseconds: 0
            entity_id: sensor.shelly_janey_power
            below: 5
          - target:
            action: light.turn_off
          - data:
              message: No Lamps left in Janey's terrarium. Switching off power!
              title: "- DogeVilleBot -"
            action: notify.notify_group
    default:
      - target:
        action: light.turn_off
mode: single

In dit geval dus helemaal geen trigger ID's nodig. Of de lamp wordt aangezet vanwege de temperatuur, of hij wordt uitgezet in alle andere gevallen.

Deze maakt dan gebruik van een schedule helper maar daar kan je natuurlijk ook gewoon een paar time triggers in gooien. Maar net wat je handiger vindt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

ChrisM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:19:
[...]

Ook je bronverwarmen is een goed idee.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-05 15:46
DDoubleU schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:57:
Hi,

Ik gebruik de scripts van https://github.com/jdeneef/ha_buienalarm om van Buienalarm een sensor te hebben die aangeeft of er regenval is binnen een welbepaalde termijn. Dit werkt allemaal goed, maar ik zou er graag een uitbreiding op voorzien zodat ik van die welbepaalde termijn (bijvoorbeeld binnen 30 minuten) de maximum (maximale verwachte regenval) kan achterhalen. Op die manier kan een een notification verzenden die de intensiteit (motregen, lichte/matige/zware regenval) kan melden enige tijd voor aanvang.

[Afbeelding]

Daartoe heb ik een helper aangemaakt die de maximum zou moeten berekenen. Op zich krijgt die telkens een correcte waarde, maar toch werkt m'n automation niet.

[Afbeelding]

De trigger voor de automation is een andere sensor die van off naar on sprint wanneer er binnen de termijn regen voorspelt is (deze werkt sowieso correct).

[Afbeelding]

Ik krijg enkel meldingen voor motregen (max < 0.5) terwijl dat er vaak ook een hogere intensiteit geregistreerd was. Heeft iemand een idee van wat er zou kunnen mislopen?

Alvast bedankt!

[mbr]Relatief klein dus voeg hem samen met het grote topic.

Tip voor hier, zorg dat je plaatjes leesbaar zijn. Of nog beter, plaats de yaml van de automation ipv een plaatje.[/]
Bedankt voor de suggestie, ik zal de .yaml-code posten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: 'Weer - melding type 1 - regenval: matig'
  trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.buienalarm_precipitation_expected
    to: 'on'
    from: 'off'
  condition:
    entity_id: sensor.piek_regenval
    above: 2
    below: 5
  action:
  - service: notify.my_ntfy
    metadata: {}
    data:
      title: Weer
      data:
        priority: 5

De helper "piek_regenval" (gebaseerd op entiteit "Buienalarm precipitation intensity") is van het type "Combineer de status van verschillende sensoren". en heeft als statistisch kenmerk "maximum".

Heeft iemand een idee wat er misloopt?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 20-08-2024 10:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@DDoubleU Maar welke sensoren combineer je dan? Want als ik in je vorige post kijk "combineer" je maar een enkele sensor. Dat gaat je natuurlijk niets opleveren... Dat is als de grootste appel kiezen terwijl je maar één appel hebt.

Dus op het moment dat binary_sensor.buienalarm_precipitation_expected == true wordt, wat is dan de waarde van sensor.piek_regenval? Ik gok zomaar gewoon 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
roelofz schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:30:
Dat is aan de integratie om daar uitleg aan te geven. Toegegeven, dat is niet voor elke even netjes geregeld. Maar van veel kan je aan de hand van de waarde vaak ook wel een inschatting maken. En je weet dat je via Dev tools => States ook alle attributen kunt zien?*

Verder zijn trigger id's dus een makkelijke manier waarop je in de acties conditioneel iets zou kunnen doen afhankelijk van welke trigger er voor zorgde dat de automation afgetrapt werd. Soms kan je dat ook gewoon aan de huidige state van iets zien maar niet altijd. Kan dus een handige zijn om twee automations samen te voegen met andere triggers. Maar samenvoegen moet je alleen doen als je dat zelf handig vind, er is niets tegen zaken in meerdere automations doen. Maar persoonlijk vind ik het wel fijn als zaken die sterk verweven zijn met elkaar (bijvoorbeeld het aan en het uit zetten van een lamp) in een enkele automation te vatten.

* Wel alleen op de PC, waarom op de mobiel er voor gekozen is die hele kolom gewoon niet weer te geven is mij een raadsel

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 20-08-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dutchess_Nicole Beetje off topic, maar gaat die lamp vanzelf uit ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Septillion schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:05:
@Dutchess_Nicole Beetje off topic, maar gaat die lamp vanzelf uit ofzo?
Ik weet niet wat je bedoelt met "vanzelf" uit.

Als de schedule helper verandert van state dan is de default om de terrarium lamp uit te zetten. Alleen als de temperatuur onder de 23 graden blijft voor die dag EN de schedule helper op ON staat, gaat de lamp aan.

of dat dan getriggerd wordt door een HA restart of de schedule helper is niet interressant verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The-Source Yaml posten is altijd makkelijker ;)

Maar je kunt bij een timer niet zo makkelijk de huidige waarde pakken. Maar op zich ook niet nodig. Bij het uitschakelen van de lamp zou je kunnen kijken of de ventilator < 7min aan staat. Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - light.badkamer
    to: "off"
condition:
    entity_id: switch.badkamer_ventilator
  - condition: not
    conditions:
        for:
          minutes: 7
          seconds: 0
        state: ""
action:
  - action: switch.turn_off
    target:

Ennuh, #$%^#$%^ naamgeving. When => Trigger, And if => Condition, Then do => Action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
offtopic:
@TheFes Aangezien jij je wat actiever bezig houdt met ontwikkeling, valt het een keer te opperen om dat "when", "and if" en "Then do" een meer secondairy plek te geven? De uitleg slaat nu ook steeds als een tang op een varken omdat daar wel gewoon trigger/condition/action genoemd wordt. Iets als
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TycPnrjYQCnyMLogerEk5i_Bjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ekuKR6ShXujZyDFzgtFtD8EB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dutchess_Nicole Omdat je na 1,5 minuut checkt of er stroom gebruikt wordt. Of is dat voor als je de lamp fysiek uit hebt gezet ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDoubleU
Septillion schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:56:
@DDoubleU Maar welke sensoren combineer je dan? Want als ik in je vorige post kijk "combineer" je maar een enkele sensor. Dat gaat je natuurlijk niets opleveren... Dat is als de grootste appel kiezen terwijl je maar één appel hebt.

Dus op het moment dat binary_sensor.buienalarm_precipitation_expected == true wordt, wat is dan de waarde van sensor.piek_regenval? Ik gok zomaar gewoon 0.
Daar heb je een punt! Ik ben niet zo vertrouwd met helpers. Het is m'n bedoeling dat ik van een bepaalde termijn van binary_sensor.buienalarm_precipitation_intensity de maximumwaarde opzoek en in de helper bewaar. Heb je een idee welk type helper ik dan best neem?

Ik vermoed dat hij soms (maar zeker niet altijd) wel een waarde hoger dan 0(,5) maar lager dan 2 krijgt want dat triggert een andere automation met notification voor motregen, maar ik zie er geen patroon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Septillion schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:21:
@Dutchess_Nicole Omdat je na 1,5 minuut checkt of er stroom gebruikt wordt. Of is dat voor als je de lamp fysiek uit hebt gezet ofzo?
Nee, lampen voor terraria blijven helaas niet heel lang werken. Ze staan over het algemeen 12u per dag aan dus ze gaan best snel stuk. Als de lamp dus stuk gaat wil ik niet dat er stroom op blijft staan als ik die vervangen wil, dus stuur ik een notification dat die stuk is en gaat de schakelaar weer uit.
Gewoon voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DDoubleU Als die punten in het verleden liggen zou je daar een statistics sensor voor kunnen maken met een average linear value max (duhh).

Maar ik gok dat het attributen van "Buienalarm precipitation intensity" zijn? Dan zal je er een template sensor voor moeten maken. Als je daar hulp bij wilt zal je even alle attributen moeten laten zien (Dev tools +> states) en vertellen welke je wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 19:34
Septillion schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:17:
@The-Source Yaml posten is altijd makkelijker ;)

Maar je kunt bij een timer niet zo makkelijk de huidige waarde pakken. Maar op zich ook niet nodig. Bij het uitschakelen van de lamp zou je kunnen kijken of de ventilator < 7min aan staat. Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
    entity_id:
      - light.badkamer
    to: "off"
condition:
  - condition: not
    conditions:
        for:
          minutes: 7
        state: ""
action:
  - action: switch.turn_off
    target:

Ennuh, #$%^#$%^ naamgeving. When => Trigger, And if => Condition, Then do => Action
Je zou de condition kunnen verplaatsen naar een if then else action. Dan kun je in de 'else' je 20 minuten naloop zetten.

Zelf heb ik in de autmation die draait als de lampen aangaan ook nog een reset van de naloop zitten (simpelweg door die automation uit en weer aan te zetten). Ik weet niet of daar een nettere variant voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pejdref Ja, je kan het aanpassen zoals je wilt. Ging er even om dat je die 7 minuten dus zonder helper kunt doen.

Maar voor nadraaien zou ik zelf dan juist wel een timer helper maken ipv lang in een automation blijven hangen. En deze dan werkelijk naloop maken aka pas starten als je het licht uit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Septillion Is dat persoonlijke voorkeur of waarom zou je dat met een helper timer doen? Ik vraag me zelf ook regelmatig af wat nu beter is.

Zonder helper en zonder langlopende automation zou ook kunnen met een automation op trigger licht is >20 minuten uit. Dan hoef je ook niet te resetten als ik het goed heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 20-08-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDoubleU
Septillion schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:34:
@DDoubleU Als die punten in het verleden liggen zou je daar een statistics sensor voor kunnen maken met een average linear value max (duhh).

Maar ik gok dat het attributen van "Buienalarm precipitation intensity" zijn? Dan zal je er een template sensor voor moeten maken. Als je daar hulp bij wilt zal je even alle attributen moeten laten zien (Dev tools +> states) en vertellen welke je wilt gebruiken.
Hieronder vind je de attributen van "Buienalarm precipitation intensity". Op dit moment is er geen regenval voorspeld dus alles heeft waarde 0. Het zou allereerst gaan over de maximale waarde in die rij, maar dan zouden we het exacte tijdstip bij voorkeur nog moeten achterhalen. Is dat een beetje duidelijk? Heb je een idee hoe we daar best aan beginnen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor.buienalarm_precipitation_intensity
Buienalarm precipitation intensity

precip: 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0
start: 1724147100
delta: 300
unit_of_measurement: mm/h
device_class: precipitation_intensity
friendly_name: Buienalarm precipitation intensity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pejdref Voornaamste omdat een timer herladen van automations overleeft. HA herstart deels.

Daarnaast kan je een timer nog mooi/makkelijk weergeven en beter manipuleren. Bijvoorbeeld, wat moet er gebeuren als tussentijds het licht aan gaat.

Andere kant, triggeren om 20 minuten licht uit is ook wel lekker makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:14
Ik heb een Odroid N2 en daarop draait op een EMMC kaartje Ubuntu en daar bovenop is HA geïnstalleerd.

Dit werkt eigenlijk al jaren lang goed, maar ik wou HAOS eens installeren.

@AUijtdehaag heeft me hiermee geholpen en heeft een nieuw EEMC kaartje voor me besteld en deze geflashed m.b.v. balena etcher.

Alleen hij geeft een foutmelding, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DKzPHVs.jpeg

Na wat gegoogle leek het erop dat het EMMC kaartje niet lekker was, nu heeft @AUijtdehaag een nieuw kaartje naar mij opgestuurd maar ik krijg exact dezelfde melding.

Als ik het oude kaartje erin stop start hij wel goed op en werkt het als vanouds, maar ik wil graag overstappen naar HAOS

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DDoubleU Ah, dus de max in het rijtje van precip.

De max daaruit halen is niet zo heel lastig. Maar ik zie dat voor "Buienalarm precipitation intensity" daar nog wel een aardige berekening voor gedaan wordt. Heb je die dan ook nog nodig?

Daarnaast zie ik dat "Buienalarm precipitation expected" feitelijk maar naar 4 komende momenten kijkt. En dan wel delta periode 3, 4, 5 en 7 (en dus niet 4 t/m 6 zoals de documentatie...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:25:
Ik heb een Odroid N2 en daarop draait op een EMMC kaartje Ubuntu en daar bovenop is HA geïnstalleerd.

Dit werkt eigenlijk al jaren lang goed, maar ik wou HAOS eens installeren.

@AUijtdehaag heeft me hiermee geholpen en heeft een nieuw EEMC kaartje voor me besteld en deze geflashed m.b.v. balena etcher.

Alleen hij geeft een foutmelding, zie hieronder:

[Afbeelding]

Na wat gegoogle leek het erop dat het EMMC kaartje niet lekker was, nu heeft @AUijtdehaag een nieuw kaartje naar mij opgestuurd maar ik krijg exact dezelfde melding.

Als ik het oude kaartje erin stop start hij wel goed op en werkt het als vanouds, maar ik wil graag overstappen naar HAOS
Hier staat exact niks op? :p Voornamelijk dat die geen IP adres heeft/krijgt en daardoor geen PXE boot kan doen. Alleen bovenaan staat iets dat er geen MMC kaartje in slot 2 zit en mogelijk daarboven nog een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDoubleU
Septillion schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:40:
@DDoubleU Ah, dus de max in het rijtje van precip.

De max daaruit halen is niet zo heel lastig. Maar ik zie dat voor "Buienalarm precipitation intensity" daar nog wel een aardige berekening voor gedaan wordt. Heb je die dan ook nog nodig?

Daarnaast zie ik dat "Buienalarm precipitation expected" feitelijk maar naar 4 komende momenten kijkt. En dan wel delta periode 3, 4, 5 en 7 (en dus niet 4 t/m 6 zoals de documentatie...)
Goh, ik heb niet per se de exacte waarde nodig in mm/uur, maar wel drempelwaardes om het onderscheid tussen motregen, lichte/matige/zware regenval te kunnen maken en zo verschillende notifications te kunnen verzenden.

Kan je die delta's uit "Buienalarm precipitation expected" ook herrekenen naar exacte tijdstippen voor gebruik in notifications?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Hier staat exact niks op? :p Voornamelijk dat die geen IP adres heeft/krijgt en daardoor geen PXE boot kan doen. Alleen bovenaan staat iets dat er geen MMC kaartje in slot 2 zit en mogelijk daarboven nog een foutmelding?
Volgens mij staat er duidelijk dat hij een IP adres gekregen heeft (192.168.5.86) en ik ben niet de enige met dit probleem blijkbaar, ik kan alleen nog geen oplossing vinden.

https://community.home-as...ough-it-gets-an-ip/410056

[edit]

Net voor de gein ff zonder netwerkkabel geprobeerd en dan blijft hij hangen op "waiting for PHY auto negatiation", als ik de UTP kabel er dan in stop rolt hij in 1 x door naar de melding "ERROR: 'serverip' not set
Cannot autoload with TFTPGET

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 20-08-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Volgens mij staat er duidelijk dat hij een IP adres gekregen heeft (192.168.5.86) en ik ben niet de enige met dit probleem blijkbaar, ik kan alleen nog geen oplossing vinden.

https://community.home-as...ough-it-gets-an-ip/410056

[edit]

Net voor de gein ff zonder netwerkkabel geprobeerd en dan blijft hij hangen op "waiting for PHY auto negatiation", als ik de UTP kabel er dan in stop rolt hij in 1 x door naar de melding "ERROR: 'serverip' not set
Cannot autoload with TFTPGET
Whoeps, inderdaad, en hij eindigt ook op " HAOS>". Dan doet die dus toch iets (wat het ook onwaarschijnlijk maakt dat het kaartje stuk is).

Ik ging er zo lezende vanuit dat hij geen bootable devices kon vinden (MMC slot 2 dat leeg is, PXE errors v.w.b. networkboot) en dan uiteindelijk PXE blijft proberen en uiteindelijk opgeeft.

Maar als die wel iets met HA doet dan is het wel heel gek dat je allemaal die PXE errors krijgt. Want hij boot, van het kaartje(?). Waarom zou die dan nog vanalles met netwerk boot gaat liggen doen? Incl dus een scherm vol errors spugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:01
serverip is een tftp-term en duidt op de tftp-server. Typisch krijg je die mee in je DHCP-berichten en die geven aan waar je de bootloader/kernel kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Heeft hij die normaal nodig dan als er een image op de mmc staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
iemand die een rooted Toon gebruikt? Ik kom er even niet uit.....

ik had een normale toon, maar deze heb ik laten rooten... nu heb ik 2 sensoren die ik niet meer kan vinden, kan iemand mij daarbij helpen??

code:
1
2
* binary_sensor.thermostat_program_override
* switch.thermostat_program

door welke zijn deze vervangen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb dezelfde image nu op een SD kaart van 128GB gezet, en dan start hij wel normaal op.....

Dan probeer ik het eerst maar zo, maar op een SD kaart is volgens mij geen eeuwig leven beschoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 20:45
Ik probeer de warmteproductie (in kwh) van de warmtepomp bij te houden. Hiervoor heb ik de volgende sensor die het actuele vermogen uitrekent en rapporteert in kW:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  - name: WP vermogen
    unique_id: 69e69d63-9b23-4750-93b5-6416739be734
    state: >
      {% set debiet = (states('sensor.wp_debiet')|int)/60  %}
      {% set Taanvoer = states('sensor.wp_aanvoertemp')|int %}
      {% set Tretour = states('sensor.wp_retourtemp')|int  %}
      {% set dT = Taanvoer-Tretour %}
      {% set vermogen = debiet * 4.2 * dT %}
      {% if dT<0 %}
        {{ 0 }}
      {% else %}
       {{ vermogen|round() }}
      {% endif %}
    icon: mdi:heat-pump-outline
    unit_of_measurement: "kW"
    state_class: measurement
    device_class: power
    availability: "{{ states('sensor.wp_debiet')|is_number }}"

Dit werkt, en het actuele vermogen wordt netjes gerapporteerd (tussen 0 en 8 kW). Hiervan wil ik de totale warmteproductie middels een integral sensor bijhouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCrgnksqdNdoBq-U1BBJRK3LmjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BsSmmyUJWjZjS5kzcl6Eh2Vr.png?f=fotoalbum_large

En op deze helper weer een helper utility sensor met cycle daily. De helper integral sensor werkt niet naar behoren. Vandaag draaide de warmtepomp 1 uur lang 3 kW, maar de totale warmteproductie was volgens de helper ~30 kWh, terwijl deze 3 kWh zou moeten zijn. Ik kom er niet achter waar het mis gaat. Ziet een van jullie het probleem?
Ik heb ook geprobeerde de sensor die het actuele vermogen uitrekent in W te laten rapporteren (*1000), en de integral sensor met kilo als metrics prefix, maar ook dat werkt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 20-08-2024 14:45 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
manusjevanalles schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:39:
Ik probeer de warmteproductie (in kwh) van de warmtepomp bij te houden. Hiervoor heb ik de volgende sensor die het actuele vermogen uitrekent en rapporteert in kW:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  - name: WP vermogen
    unique_id: 69e69d63-9b23-4750-93b5-6416739be734
    state: >
      {% set debiet = (states('sensor.wp_debiet')|int)/60  %}
      {% set Taanvoer = states('sensor.wp_aanvoertemp')|int %}
      {% set Tretour = states('sensor.wp_retourtemp')|int  %}
      {% set dT = Taanvoer-Tretour %}
      {% set vermogen = debiet * 4.2 * dT %}
      {% if dT<0 %}
        {{ 0 }}
      {% else %}
       {{ vermogen|round() }}
      {% endif %}
    icon: mdi:heat-pump-outline
    unit_of_measurement: "kW"
    state_class: measurement
    device_class: power
    availability: "{{ states('sensor.wp_debiet')|is_number }}"

Dit werkt, en het actuele vermogen wordt netjes gerapporteerd (tussen 0 en 8 kW). Hiervan wil ik de totale warmteproductie middels een integral sensor bijhouden:

[Afbeelding]

En op deze helper weer een helper utility sensor met cycle daily. De helper integral sensor werkt niet naar behoren. Vandaag draaide de warmtepomp 1 uur lang 3 kW, maar de totale warmteproductie was volgens de helper ~30 kWh, terwijl deze 3 kWh zou moeten zijn. Ik kom er niet achter waar het mis gaat. Ziet een van jullie het probleem?
Ik heb ook geprobeerde de sensor die het actuele vermogen uitrekent in W te laten rapporteren (*1000), en de integral sensor met kilo als metrics prefix, maar ook dat werkt niet.
Misschien de Linker Riemann som gebruiken?!

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
marnie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Misschien de Linker Riemann som gebruiken?!
Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:33:
Ik heb dezelfde image nu op een SD kaart van 128GB gezet, en dan start hij wel normaal op.....

Dan probeer ik het eerst maar zo, maar op een SD kaart is volgens mij geen eeuwig leven beschoren.
Dit werkt ondertussen goed.

Zou ik ook met etcher clone drive kunnen doen (SD <-> EMMC) :?

Of heeft dit geen kans van slagen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Brynnie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:08:
Ik gebruik de Scrypted integratie om mijn UniFi Protect camera’s beschikbaar te maken in HomeKit. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de streams van bepaalde (niet alle) camera’s in HomeKit gemute worden? De camera’s nemen op op een Ubiquiti NVR en daar wil ik wél geluid opnemen. De microfoon uitschakelen is dus helaas geen optie.
Zou iemand hier al ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:34
Kom er niet uit met ApexCharts om in de header de huidige stroomprijs van de ENTSO-e integratie te laten zien. Het moet iets met in_header te maken hebben, zie ook: github.

Maar of ik now 'raw', before_now of after_now gebruik ik krijg niet de prijs behorend bij de huidige tijd in de header, en die is ook nog eens anders dan de waarde bij het label :(

Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXVAQvHqIguQe_OpPj2TwGIyNlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPw4lsHAqqEWRgt5m1wbQjf1.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Now
header:
  show: true
  show_states: true
  title: Stroomprijs vandaag (€/kWh)
series:
  - entity: sensor.dynamische_tarieven_energie_average_electricity_price_today
    stroke_width: 2
    float_precision: 4
    type: column
    opacity: 1
    color: ''
    data_generator: |
      return entity.attributes.prices.map((record, index) => {
        return [record.time, record.price];
      });
    show:
      in_header: raw
  - entity: sensor.dynamische_tarieven_energie_average_electricity_price_today
    name: Energy Price incl costs
    stroke_width: 2
    float_precision: 4
    type: column
    opacity: 1
    color: ''
    data_generator: |
      return entity.attributes.prices.map((record, index) => {
        return [record.time, (record.price+0.1088+0.0165)*1.21];
      });
    show:
      in_header: before_now
yaxis:
  - id: Prijs
    decimals: 2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
- time: '2024-08-20 00:00:00+02:00' price: 0.09286
- time: '2024-08-20 01:00:00+02:00' price: 0.08836
- time: '2024-08-20 02:00:00+02:00' price: 0.08677
- time: '2024-08-20 03:00:00+02:00' price: 0.08623
- time: '2024-08-20 04:00:00+02:00' price: 0.08314
- time: '2024-08-20 05:00:00+02:00' price: 0.08679
- time: '2024-08-20 06:00:00+02:00' price: 0.11976
- time: '2024-08-20 07:00:00+02:00' price: 0.12071
- time: '2024-08-20 08:00:00+02:00' price: 0.10929
- time: '2024-08-20 09:00:00+02:00' price: 0.10224
- time: '2024-08-20 10:00:00+02:00' price: 0.06058
- time: '2024-08-20 11:00:00+02:00' price: 0.04691
- time: '2024-08-20 12:00:00+02:00' price: 0.03285
- time: '2024-08-20 13:00:00+02:00' price: 0.01607
- time: '2024-08-20 14:00:00+02:00' price: 0.00825
- time: '2024-08-20 15:00:00+02:00' price: 0.02721
- time: '2024-08-20 16:00:00+02:00' price: 0.04992
- time: '2024-08-20 17:00:00+02:00' price: 0.10026
- time: '2024-08-20 18:00:00+02:00' price: 0.11684
- time: '2024-08-20 19:00:00+02:00' price: 0.12366
- time: '2024-08-20 20:00:00+02:00' price: 0.14508
- time: '2024-08-20 21:00:00+02:00' price: 0.12
- time: '2024-08-20 22:00:00+02:00' price: 0.10342
- time: '2024-08-20 23:00:00+02:00' price: 0.09469
- time: '2024-08-21 00:00:00+02:00' price: 0.0849
- time: '2024-08-21 01:00:00+02:00' price: 0.0764
- time: '2024-08-21 02:00:00+02:00' price: 0.06214
- time: '2024-08-21 03:00:00+02:00' price: 0.05136
- time: '2024-08-21 04:00:00+02:00' price: 0.0499
- time: '2024-08-21 05:00:00+02:00' price: 0.054
- time: '2024-08-21 06:00:00+02:00' price: 0.08059
- time: '2024-08-21 07:00:00+02:00' price: 0.08715
- time: '2024-08-21 08:00:00+02:00' price: 0.0865
- time: '2024-08-21 09:00:00+02:00' price: 0.051
- time: '2024-08-21 10:00:00+02:00' price: -0.00424
- time: '2024-08-21 11:00:00+02:00' price: -0.0105
- time: '2024-08-21 12:00:00+02:00' price: -0.019
- time: '2024-08-21 13:00:00+02:00' price: -0.03173
- time: '2024-08-21 14:00:00+02:00' price: -0.0291
- time: '2024-08-21 15:00:00+02:00' price: -0.02104
- time: '2024-08-21 16:00:00+02:00' price: -0.01656
- time: '2024-08-21 17:00:00+02:00' price: -0.002
- time: '2024-08-21 18:00:00+02:00' price: 0.06721
- time: '2024-08-21 19:00:00+02:00' price: 0.1021
- time: '2024-08-21 20:00:00+02:00' price: 0.13667
- time: '2024-08-21 21:00:00+02:00' price: 0.12863
- time: '2024-08-21 22:00:00+02:00' price: 0.10237
- time: '2024-08-21 23:00:00+02:00' price: 0.08549

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:34
Brynnie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:55:
[...]

Zou iemand hier al ervaring mee hebben?
Misschien een sub stream aanmaken zonder audio? Of op sommige NVR's kun je per gebruiker bepaalde permissies installen zoals wel/geen audio playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Ikzelf gebruik knmi hiervoor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Set Janey lamp
description: Turn on Janey's lamp during daytime (09:00 - 21:00)
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
    entity_id:
      - schedule.janey_s_lamps
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.knmi_weather
            attribute: d0tmax
            below: 23

In dit geval dus helemaal geen trigger ID's nodig. Of de lamp wordt aangezet vanwege de temperatuur, of hij wordt uitgezet in alle andere gevallen.

Deze maakt dan gebruik van een schedule helper maar daar kan je natuurlijk ook gewoon een paar time triggers in gooien. Maar net wat je handiger vindt.
Zo, het was even werk, maar je hebt mij wel op het spoor gezet, thanks!
Dat je sensoren ook aan moet zetten, was nieuw voor mij, toen ging bijna letterlijk een lamp branden.

Dit is het nu geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Vloer koelen
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.knmi_max_temperature_today
    above: 25
condition:
  - and:
      - condition: sun
        after: sunrise
        before: sunset
  - or:
      - condition: zone
        entity_id: person.xxx
        zone: zone.home
      - condition: zone
        entity_id: person.xxx
        zone: zone.home
action:
  - metadata: {}
    data:
      temperature: 22
      hvac_mode: cool
    target:
      device_id: 8dcd3767fe3adb06e694e9749782
    action: climate.set_temperature
  - type: turn_on
    device_id: 8dcd3767fe3adb06e694e9749782
    entity_id: 4d87066fceacdb1885a142aa91c8aaaa
    domain: switch
    enabled: false

Ik moet vast nog eea tweaken, maar denk dat dit al een werkende basis op moet leveren. Morgen overdag maar even testen met een lage temp.

@Septillion en @TheFes Ook dank voor het geven van tips, state en systematiek hebben mij ook op het spoor gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Sinds vorige week ben ik bezig met Home Assistant. Ik weet er dus nog niet zoveel van.

Ik wil graag verbruik / vermogen / meterstanden uit de energiemeters van de netbeheerder halen en in Home Assistant hebben. Zowel PAP als SAP (Secundair Allocatie Punt) uitlezen via P1. Maar ik zag dat HomeAssistant er vanuit gaat dat je geen SAP hebt.
Ik heb 2 FDTI naar USB kabels besteld. Weet iemand hier de gemakkelijkste manier om de data van zowel PAP als SAP in Home Assistant te krijgen?

De energiemeters zijn beide Sagemcom T211 ESMR5 (3-fase)
Mijn Odroid hangt in de meterkast.

Voegt die P1 dongel van Zonneplan eigenlijk nog wat toe in mijn geval?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
Ik heb DSMR Smart Meter-integratie (van Netbeheer Nederland) voor beide P1-lezers actief, gewoon een extra toegevoegd. Moet wel zeggen dat ik ze op ID uitlees zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLrXBAevw67J0x_L3dwBmq7SngU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwZbactITGVoYAbsIEW1F7nI.png?f=fotoalbum_large

Ook op het Energie-dashboard kun je gewoon beide meters tonen. Waar je wel aan moet denken is als je iets met loadbalancing wil je de waarden van beide meters moet optellen.

[ Voor 14% gewijzigd door dennistd op 21-08-2024 01:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04

pietje63

RTFM

@busscherski voor Zonneplan is er ook een integratie. Je krijgt de data van de p1 meter dan via zonneplan api

https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38
pietje63 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:16:
@busscherski voor Zonneplan is er ook een integratie. Je krijgt de data van de p1 meter dan via zonneplan api
Daar zit wel een vertraging in, en een snapshot van iedere 5min is de laagste resolutie. Als je dus iets met loadbalancing wil doen is dat niet genoeg, maar de DSMR integratie wel (dan krijg je iedere seconde (DSMR5) of iedere 10sec (DSMR4) een update)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@roelofz Nog wel paar opmerkingen:

Als eerste de nesting, een AND of een OR geldt alleen voor alle conditions die je er onder hangt. Dus het volgende heeft geen zin:
YAML:
1
2
3
4
  - and:

Gezien conditions standaard al AND zijn kan je daar dus gewoon de AND weg laten.

En ipv kijken of er iemand van je huishouden thuis is zou je ook naar de state van zone.home kunnen kijken. Deze geeft aan hoeveel personen thuis zijn. Dus als dit >0 dan is er iemand thuis.

En zelf gebruik ik altijd liever entity actions ipv device actions. Naar mijn idee veel duidelijker en mocht je ooit een device vervangen kan je deze gewoon hetzelfde noemen en ben je klaar.

En ik neem aan dat je dus nog een andere automation maakt om de boel uit te zetten? Want deze zet alleen de airco op koelen maar stopt er niet vanzelf mee.

De switch was een testje neem ik aan? Omdat deze nu uitgeschakeld staat als actie.

Wat is eigenlijk de reden dat je dit alleen wilt doen als de zon onder is?

Laat je dit dan gewoon dagen zo draaien? Want als hete meerdere dagen op rij >25 graden wordt zal dit niet opnieuw triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Grolsch Je zou denk ik als je de Odroid opstart met een generieke Linux op de SD kaart (of zelfs Live CD boot vanaf USB ofzo) ook zelf de image op de eMMC moeten kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles In je template sensor zou ik de tempertauren niet als int gebruiken maar als float, dat geeft je meer nauwkeurigheid. Andere kant, je rond af op hele kW, dat is ook wel erg grof. Daarnaast je temp sensoren ook opnemen in je availability :)

Maar kan je eens een grafiek laten zien van de template sensor en de integral sensor naast elkaar? (Kan je doen in History).

Nog even verder denkende, gezien de uitkomst van je template heeel erg grof is betekend ook dat de buckets ook erg breed worden. En volgens mij wordt de integraal alleen geüpdatet als de bron zich aanpast. Dus als de bron 10 uur lang op 3kW staat zal er pas na 10 uur opeens 30kWh bij komen.

Maar ook trapezoidal helpt nu niet mee, hierdoor wordt steeds het gemiddelde voor de bucket als waarde gebruikt. Dus [waarde bij start] + [waarde bij eind] / 2. Dus als je opeens van 3kW naar 0kW gaat en vervolgens ben je 10 uur op 0kW, dan zal aan het einde van de 0kW bucket er toch weer (3kW + 0kW) / 2 x 10h = 15kWh bij op geteld worden.

Je zou Max sub-interval bijvoorbeeld op 1 minuut kunnen zetten. Daarmee forceer je de maximale lengte van een bucket. Andere kant, ik zou de vermogenssensor ook wel een decimaal geven, zoals gezegd is je berekening nu wel heel grof.

En zodra je de buckets kleiner hebt gemaakt zou ik zelf wel weer voor trapezoidal gaan. Dat geeft dan toch vaak het snelste een nette uitkomst. Ook al verwacht ik niet dat deze heeeel veel zou afwijken van left.

[ Voor 58% gewijzigd door Septillion op 21-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Septillion schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:19:

Als eerste de nesting, een AND of een OR geldt alleen voor alle conditions die je er onder hangt. Dus het volgende heeft geen zin:
YAML:
1
2
3
4
  - and:

Gezien conditions standaard al AND zijn kan je daar dus gewoon de AND weg laten.

En ipv kijken of er iemand van je huishouden thuis is zou je ook naar de state van zone.home kunnen kijken. Deze geeft aan hoeveel personen thuis zijn. Dus als dit >0 dan is er iemand thuis.

En zelf gebruik ik altijd liever entity actions ipv device actions. Naar mijn idee veel duidelijker en mocht je ooit een device vervangen kan je deze gewoon hetzelfde noemen en ben je klaar.

En ik neem aan dat je dus nog een andere automation maakt om de boel uit te zetten? Want deze zet alleen de airco op koelen maar stopt er niet vanzelf mee.

De switch was een testje neem ik aan? Omdat deze nu uitgeschakeld staat als actie.

Wat is eigenlijk de reden dat je dit alleen wilt doen als de zon onder is?

Laat je dit dan gewoon dagen zo draaien? Want als hete meerdere dagen op rij >25 graden wordt zal dit niet opnieuw triggeren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Vloer koelen
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.knmi_max_temperature_today
    above: 25
  - platform: sun
    event: sunrise
    offset: 0
condition:
  - condition: or
    conditions: []
action:
  - action: climate.set_temperature
    data:
      hvac_mode: cool
      temperature: 22
    target:
      entity_id: climate.warmtepomp_huis

Ik draai dit als het goed is alleen tussen sunrise en sunset, ofwel wanneer de zon schijnt.
Ik heb je aanpassingen verwerkt (leerzaam), state.home reageert alleen niet en omdat ik dit bij sunrise wil bepalen (oeps, dat mist nog, ook nog even verwerkt, weet niet of het zo klopt) is de state.home niet zinvol, dan zijn we doorgaans toch wel thuis.

Geinig werk en wederom dank, ga het iets beter snappen zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@roelofz Het is dan ook niet state.home maar de state van (ofwel, de waarde van) zone.home ;)

Maar deze automation zal inderdaad elke dag bij zonsopkomst of als de verwachting overdag verandert gaan koelen als het warm wordt. Je hebt alleen nog een lege OR die er uit mag :)

En nog steeds, deze zet hem alleen naar koelen en heelt hem er nooit weer vanaf, dat moet je dus nog op een andere manier (handmatig, andere automation etc) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 13:58
@dennistd @pietje63 @Hmmbob
Dankje, ga ik proberen.

Load balancing van de laadpaal heb ik gedaan met meetspoelen. Telkens de twee aders van een fase door een meetspoel. Werkt goed.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:28:
@manusjevanalles In je template sensor zou ik de tempertauren niet als int gebruiken maar als float, dat geeft je meer nauwkeurigheid. Andere kant, je rond af op hele kW, dat is ook wel erg grof. Daarnaast je temp sensoren ook opnemen in je availability :)

Maar kan je eens een grafiek laten zien van de template sensor en de integral sensor naast elkaar? (Kan je doen in History).

Nog even verder denkende, gezien de uitkomst van je template heeel erg grof is betekend ook dat de buckets ook erg breed worden. En volgens mij wordt de integraal alleen geüpdatet als de bron zich aanpast. Dus als de bron 10 uur lang op 3kW staat zal er pas na 10 uur opeens 30kWh bij komen.

Maar ook trapezoidal helpt nu niet mee, hierdoor wordt steeds het gemiddelde voor de bucket als waarde gebruikt. Dus [waarde bij start] + [waarde bij eind] / 2. Dus als je opeens van 3kW naar 0kW gaat en vervolgens ben je 10 uur op 0kW, dan zal aan het einde van de 0kW bucket er toch weer (3kW + 0kW) / 2 x 10h = 15kWh bij op geteld worden.

Je zou Max sub-interval bijvoorbeeld op 1 minuut kunnen zetten. Daarmee forceer je de maximale lengte van een bucket. Andere kant, ik zou de vermogenssensor ook wel een decimaal geven, zoals gezegd is je berekening nu wel heel grof.

En zodra je de buckets kleiner hebt gemaakt zou ik zelf wel weer voor trapezoidal gaan. Dat geeft dan toch vaak het snelste een nette uitkomst. Ook al verwacht ik niet dat deze heeeel veel zou afwijken van left.
Ik ben hem nog aan het finetunen, had de kW al naar 2 decimalen gezet, en ook de availability inmiddels aangepast. Die van int naar float omzetten is een goede, die neem ik nog mee. Zodra er weer een run is gedaan door de WP, zal ik hier een grafiek posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Septillion schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:01:
@roelofz Het is dan ook niet state.home maar de state van (ofwel, de waarde van) zone.home ;)

Maar deze automation zal inderdaad elke dag bij zonsopkomst of als de verwachting overdag verandert gaan koelen als het warm wordt. Je hebt alleen nog een lege OR die er uit mag :)

En nog steeds, deze zet hem alleen naar koelen en heelt hem er nooit weer vanaf, dat moet je dus nog op een andere manier (handmatig, andere automation etc) doen.
Vergat ik te melden, er is inderdaad een tegen automation die de kachel weer op verwarmen zet op een lagere temp.

Zone.home had ik geprobeerd, maar die bleef falen (werd wel in de gui herkend).
En het blijft een lastige gezien het tijdstip (hmmm, vakantie is natuurlijk wel relevant, dus toch nodig).

[ Voor 6% gewijzigd door roelofz op 21-08-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit even in dubio hoe ik het volgende ga aanpakken.

Ik heb nu 3 dimmers op de begane grond, de zithoek spots, lampen boven de eetkamer tafel en spots in de keuken. Deze heb ik al vervangen voor dimmers met Zigbee O+
Er is nog een 4e dimmer die is bedraad zodat van alle stopcontactparen in de woonkamer de rechter gedimd kan worden. Handig voor een vloerlamp ofzo maar in de praktijk heb ik het er bij bijna allemaal afgehaald en gebruiken we het nooit.
Dus had ik bedacht hier een pulsschakelaar in te zetten en dan daarmee alle verlichting in de woonkamer/keuken in- uit te schakelen. Hier heb ik nu een Zigbee knop voor als test en die gebruik ik regelmatig.

Maar hoe ga ik een 'gewone' pulsschakelaar hiervoor aansturen?

Optie 1 - Sonoff ZBMINI-L2
Kan zo aan de schakelaar en heeft een 'pulse' mode maar die schakelt dan de schakeldraad uit en dat hoeft hij in principe niet te doen. Ik kan nergens vinden of deze ook gewoon gevoed kan worden en dan alleen als zender kan dienen.

Optie 2 - ZBMINI
Kan gevoed worden voor fase en een N én S1 en 2 aan de schakelaar maar deze heeft geen 'pulse' mode naar mijn weten. Er staat ook duidelijk dat hij incompatible is met 'momentary rockers' ofwel pulsdrukkers.
Maar Hier hebben ze het dan wel weer over een pulse mode :?

Optie 3 en 3,5 Sensor ombouwen
Deur contact sensor de reed switch er af solderen en aan de schakelaar bevestigen en dan hoor HA laten schakelen op verandering van de state?
3.5 optie is om een zelfde Zignee knop die ik al heb het knopje er af te solderen en naar de schakelaar te laten lopen. Voordeel is dat die al 3 entity's heeft voor 1,2 of 3x drukken :p

En deze zijn batterij gevoed dus op termijn moet het af en toe open om de batterij te vervangen....

Is dit een vraag voor hier of beter een eigen topic openen?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-08-2024 13:51 . Reden: url fix ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sapphire De ZBMiniL2 heeft geen N en daarom altijd een load nodig. En is helaas niet detached te draaien. Of mja, enige zou zijn als je zelf het relais intern brugt :+

Voort optie 2, in die link zie ik niet de ZBmini, alleen de MiniR2 en MiniR4 genoemd, de ESP based devices dus. Voor zo ver ik weet heeft de ZBMini het niet ook al zou het theoretisch mogelijk zijn voor iTead daar ook een firmware update voor uit te brengen.

Anders kant, de ZBmini heeft wel gewoon een N. Dus je zou de uitgang gewoon leeg kunnen laten. En met een pulsdrukker eraan zal alleen de uitgang aan en weer uit schakelen. Maar dat is op zich prima in HA te gebruiken :+

Voor optie 3 zou ik eerder een Ikea remote pakken of dus optie 3.5.

Het blijft een lastige. Zo ver ik weet zijn er geen net powered input only Zigbee modules. Maar ook Zigbee modules waar je relais detached kan doen of überhaupt input only Zigbee devices zijn schaars. Dit terwijl het in hardware wel mogelijk is. Helaas is alternatieve firmware ook niet gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Gisteren de yt gevolgd van Everything Smart Home om Alexa te integreren in HA. Het was even zoeken naar de juiste knoppen omdat de yt 3 jaar oud was en alles op andere plaatsen zit. Ik kom zover dat ik de apparaten van HA in console zie. Echter als ik Alexa op me telefoon koppel dan gaat die zoeken en vervolgens meld die droog dat er geen apparaten gevonden kunnen worden. Heb google al afgestroopt en de aws al naar Virginia omgezet , dat moest helpen volgens iemand maar helaas.
Wie heeft alexa werkend met lambda (aws) en de amazon developer omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
Ik loop te kloten;

die me elke dag verteld hoeveel mijn verbruik die dag is. Met andere woorden, als ik vandaag in totaal 2 kWh heb geimporteerd, en 3 kWh heb geexporteerd, wil ik een dingetje hebben waar dan -1 kWh in staat.

ik dacht slim te zijn door 2 helpers aan te maken; te weten 2 nutsmeter-helpers, 1x op de 'totale import' van mijn Homewizard p1 meter, en 1x op de 'totale export' van mijn Homewizard p1 meter, waarbij beide helpers dan elke 24 uur reset worden.

Dus dan zou je bv krijgen dat de totale import vandaag, 13,123 kWh was, en de totale export was dan vandaag bv 25,456 kWh.

Vervolgens wilde ik dan een rekensommetje maken, want import helper + export helper = totale verbruik vandaag. Ik dacht dat mijn moeilijkheid zou zitten in het maken van het rekensommetje, want nog niet eerder gedaan. Ik was dus begonnen met het aanmaken van de helpers, maar dat lukt al niet, want ik zit nu met 2 helpers te kijken die niet werken (rood uitroepteken) en die ik ook niet kan verwijderen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y2unsP7.png

Ik kan er helemaal niks mee. Ik weet ook niet waarom dit niet werkt. Maar ik kom dus al niet op het punt dat ik uberhaupt een rekensommetje kan maken, laat staan dat ik dan weet hoé.

Wie kan me een zetje in de richting geven qua hoe ik dit wél kan doen? Ik besef me nu dat ik dit schrijf ook dat ik 2 tarieven heb, dus ik kan niet eens x tarief doen, want een deel van het verbruik is normaaltarief en een ander deel is daltarief. Toch kan dit niet zó moeilijk zijn lijkt mij?

Ik werd geinspireerd door dit: cville in "De energierekening - kroegtopic" maar het lijkt er dus op dat ik dat niet voor elkaar ga krijgen :{

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Just_A_User Voor de rode uitroepteken helper: Helpt het als je op CTRL+F5 drukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
HACS 2.0 is uitgekomen! https://github.com/hacs/integration/releases/tag/2.0.0

Ik zat niet op te letten en heb op update gedrukt... ben benieuwd of alles blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
ChrisM schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:02:
HACS 2.0 is uitgekomen! https://github.com/hacs/integration/releases/tag/2.0.0

Ik zat niet op te letten en heb op update gedrukt... ben benieuwd of alles blijft werken.
Benieuwd es lezen en toch ff afwachten :)

Anyway zelf aan het zien om batterijniveaus anders te gaan doen.
Ik vrees wel dat ik de bomen door het bos niet meer zie, zoveel mogelijkheden, van manueel, naar blueprints naar integraties...

Ik krijg nu een melding via ha app dat een batterij niveau te laag is echter dat komt meestal ongelegen en dan is de melding weg, en dan kijk ik nog altijd manueel...

Zelf zit ik te denken om het anders te gaan doen:
Wanneer de batterij te laag komt -> een item aanmaken in mijn todo lijst.
Die blijft daar staan tot ik het afvink.
Daarnaast wil ik een sensor die kijkt of er zaken van batterijen op die todo staan en met een conditional toont dat er min 1 batterij vervangen/opgeladen moet worden.

Dat verschil heb ik dus ook nog, sommige moet ik opladen en sommige moet ik vervangen.

Wat ga ik nu best gebruiken?
IS die battery notes integraties wat ik zoek in dit geheel? OF best manueel opzetten?
Benieuwd naar de ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Pejdref schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:00:
@Just_A_User Voor de rode uitroepteken helper: Helpt het als je op CTRL+F5 drukt?
Nee, doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 10:03
Backup van april geeft de zelfde problemen als de huidige versie.

Ik ben bezig om een backup terug te zetten, dit doe ik met een schone installatie en vanuit daar een backup te uploaden en volledig te herstellen.
Ik weet 100 % zeker dat deze backup goed werkt.
Alleen heb ik de zelfde problemen met deze backup versie.
Probleem is traag laden of helemaal niet laden.
Als ik de schone installatie test/gebruik ,dan loopt dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
simonj schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:52:
Backup van april geeft de zelfde problemen als de huidige versie.

Ik ben bezig om een backup terug te zetten, dit doe ik met een schone installatie en vanuit daar een backup te uploaden en volledig te herstellen.
Ik weet 100 % zeker dat deze backup goed werkt.
Alleen heb ik de zelfde problemen met deze backup versie.
Probleem is traag laden of helemaal niet laden.
Als ik de schone installatie test/gebruik ,dan loopt dit prima.
Ik vermoed dat je reeds veel had, en een start over een no go is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 10:03
skank schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:56:
[...]

Ik vermoed dat je reeds veel had, en een start over een no go is?
Ben wel stapje verder safe mode draait hij wel smooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylotec
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 07:00
Septillion schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:45:
@Mylotec Ook al kan het in HA wel in een automation met wat template magie, zou ik zelf eerst die MQTT waarde als sensor in HA trekken. HA is er namelijk meer op gebouwd om eerst van de individuele zaken als abstractie binnen HA te brengen en dan daarmee weer te werken. Dan kennen zaken ook maar mooi één contactpunt met HA.

Waar komt die MQTT waarde vandaan? En is daar niet al een echte integratie voor?

Zo niet, zou ik hem eerst als MQTT sensor toevoegen.
de MQTT waarde komt van de KNX installatie. Had er niet aan gedacht maar heb nu de KNX integratie gemaakt in HA. Heb de thermostaat van KNX in HA gemaakt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
knx:
  climate:
    - name: "KNX hvac"
      temperature_address: "12/6/1"
      target_temperature_address: "12/6/4"
      target_temperature_state_address: "12/6/5"
      controller_mode_address: "12/6/13"
      controller_mode_state_address: "12/6/14"
      heat_cool_address: "12/6/15"
      heat_cool_state_address: "12/6/16"
      temperature_step: 1.0
      min_temp: 7.0
      max_temp: 32.0 

Maar nu vraag ik mij af hoe krijg ik de 2 met elkaar gekoppeld? Kan je mij in de juiste richting duwen?

Het betreft een airco toestel die niet rechtstreeks gekoppeld kan worden in KNX. Er is wel een HA integratie voor het toestel.
Mijn bedoeling is dus om via mijn KNX thermostaat het HA toestel te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:25
Ik zoek een sensor die kan meten hoe hoog de zout tabletten in de waterontharder liggen.
Wanneer deze dan onder een bepaalde waarde (= hoogte) komen, moet ie melding geven, zodat ik niet hoef te kijken wanneer ik zout moet bijvullen.

Ik heb ZHA en keek naar deze sensor:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005965982781.html

Heeft iemand ervaring met het meten van afstand met deze sensor?
Ik las ook over een raamsensor aan de buitenzijde en de andere kant dan op het zout leggen en met een visdraadje leiden dat ie altijd langs de sensor komt. Hoe is jullie ervaring hiermee? Zou dit werken?

Daarnaast heb ik een schakelaar zo geprogrammeerd wanneer ik deze ingedrukt houd dat de lampen voor uitgaan, de lamp in de gang 30 sec aangaat en de lamp op de overloop 5 minuten aangaan. Deze automatisering gebruik ik wanneer we in de avond naar bed gaan.

Nu is het echter zo dat in de gang en op de overloop ook een motion sensor heb hangen die de lampen in de gang en op de overloop aan laten gaan (in een hogere lichtsterkte dan ingesteld in de automatisering van de schakelaar). Hoe kan ik in de automatisering kenbaar maken dat de schakelaar 'voorrang' heeft op de motion sensors van de gang en de overloop? Dit bijvoorbeeld voor de duur van 10 minuten na indrukken van de knop.

[ Voor 8% gewijzigd door groxgrox op 21-08-2024 21:05 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:32
groxgrox schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:55:
Ik zoek een sensor die kan meten hoe hoog de zout tabletten in de waterontharder liggen.
Wanneer deze dan onder een bepaalde waarde (= hoogte) komen, moet ie melding geven, zodat ik niet hoef te kijken wanneer ik zout moet bijvullen.
Is een soort van weegschaal geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16

Ik las ook over een raamsensor aan de buitenzijde en de andere kant dan op het zout leggen en met een visdraadje leiden dat ie altijd langs de sensor komt. Hoe is jullie ervaring hiermee? Zou dit werken?

Daarnaast heb ik een schakelaar zo geprogrammeerd wanneer ik deze ingedrukt houd dat de lampen voor uitgaan, de lamp in de gang 30 sec aangaat en de lamp op de overloop 5 minuten aangaan. Deze automatisering gebruik ik wanneer we in de avond naar bed gaan.

Nu is het echter zo dat in de gang en op de overloop ook een motion sensor heb hangen die de lampen in de gang en op de overloop aan laten gaan (in een hogere lichtsterkte dan ingesteld in de automatisering van de schakelaar). Hoe kan ik in de automatisering kenbaar maken dat de schakelaar 'voorrang' heeft op de motion sensors van de gang en de overloop? Dit bijvoorbeeld voor de duur van 10 minuten na indrukken van de knop.
Op google zijn een aantal tutorials te vinden, ik heb ooit deze gebruikt:

https://adonno.com/salt-level-sensor/

Ik moet wel zeggen dat hij sinds kort niet meer werkt, ben er nog niet uit waarom moet. Maar hij deed het perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Laatst online: 20:43

Quad

Doof

Ik weet natuurlijk niet wat voor soort reservoir je hebt; maar ik heb met dit al 3,5 jaar perfect voor elkaar.
Quad in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Het betreft een Aqara water lekkage sensor, batterij is na 3,5 jaar nog niet vervangen..

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groxgrox
Quad schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor soort reservoir je hebt; maar ik heb met dit al 3,5 jaar perfect voor elkaar.
Quad in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Het betreft een Aqara water lekkage sensor, batterij is na 3,5 jaar nog niet vervangen..
Dit is ook een heel mooie optie! Dank!
Zodra hij contact met het water maakt, onderin, krijg je die melding. Ik heb een vergelijkbare opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Laatst online: 20:43

Quad

Doof

groxgrox schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:40:
[...]

Dit is ook een heel mooie optie! Dank!
Zodra hij contact met het water maakt, onderin, krijg je die melding. Ik heb een vergelijkbare opstelling.
Correct. Laatste trigger is bij mij 3 maanden geleden, zal binnen enkele weken wel weer op het niveau komen dat ik kan bijvullen. Al kan je daarna nog makkelijk 2 maanden door voordat het bijna op is.

Dit is, op zelf één keer per 3 maanden kijken na, de simpelste methode.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rembock
  • Laatst online: 18:29

Medetweaker @AUijtdehaag verkoopt zijn zelfgemaakte v&a aangeboden: Zoutniveau afstand sensor voor waterontharder die waarschijnlijk wel wat voor jou is. Check ook Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen? voor alternatieven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rembock @groxgrox
Ook verschillende sensor houders mogelijk eventueel op de pekel vlotter buis of bovenop het deksel van de zouttank
Als je sensor en esp apart wilt hebben tot 5 mtr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGiyUDcfsLEq4KAXbJ_OYdkjpeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgG1dEumRqNlZEPKjhdAzHOq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtctQXfjT_yD71FvywnfL_IJmnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S50ap8gS7iZ8VE936ielgAcO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2B_sHU6o1WUvU5k59xO1lcB_rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwEqnLTbpRX81Yx73EyqAc6k.jpg?f=fotoalbum_tile

Of nog luxer, de stroom meten van de chlorinator, die doet niet zo veel als het zout op is
Maar dan ben je al te laat. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2024 22:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

https://pointer.kro-ncrv....-9-vragen-over-kraanwater

Of je moet net verkeerd wonen maar hard water hebben we eigenlijk niet meer in Nederland.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Seafarer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:25:
[...]

https://pointer.kro-ncrv....-9-vragen-over-kraanwater

Of je moet net verkeerd wonen maar hard water hebben we eigenlijk niet meer in Nederland.
Interessant stuk! In mijn woonplaats is het -volgens Vitens- 7.1ºdH, zou zacht moeten zijn. Toch hadden we eerder vrij veel kalk aanslag en met de ontharder totaal niet meer. Zal vast een placebo zijn maar het water smaakt ook anders, beter.

Ik heb inmiddels een vochtsensor besteld, ga die een goed testen en anders is de esp oplossing van @AUijtdehaag ook nog mogelijk! Mooie oplossing!

Bestaat er ook een oplossing voor deze vraag;

Daarnaast heb ik een schakelaar zo geprogrammeerd wanneer ik deze ingedrukt houd dat de lampen in de voorkamer uitgaan, de lamp in de gang 30 sec aangaat en de lamp op de overloop 5 minuten aangaan. Deze automatisering gebruik ik wanneer we in de avond naar bed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb de update naar HACS 2.0 gedaan, nu zie ik dingen die updates beschikbaar hebben maar ik kan niet vinden hoe ik ze moet updaten?
Er is wel een 'redownload' optie, en een 'update information', maar geen update optie meer?

Edit: Gevonden, blijkbaar hebben ze dit naar de HA settings pagina geplaatst.. Vage shit allemaal, voelt erg hacky aan zo..

[ Voor 21% gewijzigd door Oon op 21-08-2024 23:42 ]

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
@Septillion na het drama met de corrupte sd-kaart, alles opnieuw geinstalleerd en backup extern opgeslagen, was een leerzame les ;)

Ik heb de companion app op mijn telefoon geinstalleerd, werkt op. De locatie van mijn kinderen wil ik ook via deze app bijhouden. Kan dit een risico vormen? En dan bedoel ik eigenlijk vanwege het feit dat zij nogal wat spelletjes e.d. installeren die dubieus kunnen zijn en inloggegevens en remote-url van HA kunnen achterhalen... Of kan ik in hun geval de app beter niet gebruiken en de locatie op een andere manier tracken?

[ Voor 5% gewijzigd door robg1984 op 22-08-2024 08:35 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@groxgrox
Ik zou oppassen met batterijen in zout water te leggen. Kan lang goed gaan natuurlijk maar ik zou dat niet in het drinkwater willen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:59:
@Devke Op elk niveau mag een key maar één keer voorkomen (tenzij het in een list gestopt is, dus vooraf gegaan wordt door een - ). Dus op root mag je maar 1x template: hebben staan. Alle sensoren komen daar als list onder.

En bij "omzettingsverlies' check je alleen TARGET of het netjes een nummer is, voor SOURCE vergeet je dat.

Ik meen dat een unique id geen hoofdletters mag bevatten maar zeker doe ik dat even niet meer.

Als laatste wel even checken of het entity id van "Omzettingsverlies" werkelijk sensor.omzettingsverlies geworden is. Normaal doet HA dat op basis van de naam maar als er al een andere bestaat ofzo kan het een andere naam kiezen.

Krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
template:
  - sensor:
      name: Omzettingsverlies
      unique_id: omzettingsverlies
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: energy
      state: >-
        {% set TARGET = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')|float %}
        {% set SOURCE = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_out')|float %}
        {{ (TARGET - SOURCE) | round(2) }}
      availability: >-
        {% set TARGET = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in') %}
        {% set SOURCE = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_out') %}
        {{ TARGET |is_number and SOURCE|is_number }}
        # Bereken de bespaarde terugleverboete door de batterij plaatsing

- sensor:
      name: BespaardeTLB
      unique_id: bespaarde_tlb
      unit_of_measurement: "€" 
      device_class: monetary
        {% set geladen_kWh_Bat = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')|float %}
        {% set TLB = 0.1015 %}
        {{ (geladen_kWh_Bat * TLB) | round(2) }}
        {{ states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')|is_number }}

# Bereken welke inkomsten mis gelopen zijn door het omzetten van energie door een batterij
  - sensor:
      name: Gemiste TLV
      unique_id: gemiste_tlv
        {% set omzettingsverlies_kWh = states('sensor.omzettingsverlies')|float %}
        {% set TLV = 0.165 %}
        {{ (omzettingsverlies_kWh * TLV) | round(2) }}
        {{ states('sensor.omzettingsverlies')|is_number }}

# Bereken de afschrijvingskosten op basis van het aantal cycli uitgevoerd
  - sensor:
      name: Afschrijvings Kosten
      unique_id: afschrijvings_kosten
        {% set aantal_cycli_verbruikt = states('sensor.battery_sim_hw_battery_cycles')|float %}
        {% set cycli_kosten = 0.235 %}
        {{ (aantal_cycli_verbruikt * cycli_kosten) | round(2) }}
        {{ states('sensor.battery_sim_hw_battery_cycles')|is_number }

Nu mag je onder sensor: ook meerdere sensors hangen maar dan heb je nu eigenlijk een dubbele lijst. Daarom zet ik die dan ook niet in een list.
@Just_A_User kijk hier eens na. Hier zit wat rekenwerk in. Wellicht helpt je dat opweg. Ik heb niet gewerkt met helpers maar met extra sensoren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
groxgrox schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:20:
[...]

Daarnaast heb ik een schakelaar zo geprogrammeerd wanneer ik deze ingedrukt houd dat de lampen in de voorkamer uitgaan, de lamp in de gang 30 sec aangaat en de lamp op de overloop 5 minuten aangaan. Deze automatisering gebruik ik wanneer we in de avond naar bed gaan.

Yep, vrij simpel te doen. Start een timer als onderdeel van je handmatige schakelaar automation, en laat de automatische verlichting niet werken terwijl die timer actief is.

• Just_A_User
Devke schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

@Just_A_User kijk hier eens na. Hier zit wat rekenwerk in. Wellicht helpt je dat opweg. Ik heb niet gewerkt met helpers maar met extra sensoren.
Met extra sensoren...ok, maar kun je die ook 'aanmaken' of moet ik dan gaan YAML'en? want daar ben ik niet zo'n held in.

Ik ben eigenlijk ook een beetje verbaasd dat wat ik probeerde niet werkt. Want ik doe het zo voor een aantal tussenstekkers, die ook continue doortellen, maar waar ik dan helper op heb aangemaakt en die reset elke 24 uur. Dat werkt prima.

Ik dacht het ook zo te doen op 2 (totaal import en export) entiteiten op de homewizard p1 meter, maar dan krijg ik dus dat vreemde resultaat.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
robg1984 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:32:
@Septillion na het drama met de corrupte sd-kaart, alles opnieuw geinstalleerd en backup extern opgeslagen, was een leerzame les ;)

Ik heb de companion app op mijn telefoon geinstalleerd, werkt op. De locatie van mijn kinderen wil ik ook via deze app bijhouden. Kan dit een risico vormen? En dan bedoel ik eigenlijk vanwege het feit dat zij nogal wat spelletjes e.d. installeren die dubieus kunnen zijn en inloggegevens en remote-url van HA kunnen achterhalen... Of kan ik in hun geval de app beter niet gebruiken en de locatie op een andere manier tracken?
Op zich zou ik me om HA dan niet gelijk grote zorgen maken. Mits je daar natuurlijk gewoon een login per gebruiker hebt en dat non-admin accounts zijn.

Ik zou mij dan wel meer zorgen maken over mijn netwerk. Als die telefoons gewoon in je thuisnetwerk zitten zonder beperkingen dan kan een malafide app dat dus ook.

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
Septillion schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Op zich zou ik me om HA dan niet gelijk grote zorgen maken. Mits je daar natuurlijk gewoon een login per gebruiker hebt en dat non-admin accounts zijn.

Ik zou mij dan wel meer zorgen maken over mijn netwerk. Als die telefoons gewoon in je thuisnetwerk zitten zonder beperkingen dan kan een malafide app dat dus ook.
Ik ga dan inderdaad 1 non-admin account voor hun aanmaken.
Wat betreft netwerk, zonder teveel uit te weiden in dit topic, die lopen via een apart gast-netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@robg1984 Als je ook met hun locatie wilt werken zou ik wel pp een gebruiker aanmaken. Dan is het ook makkelijk te linken aan een person in HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:11:
Ik loop te kloten;

die me elke dag verteld hoeveel mijn verbruik die dag is. Met andere woorden, als ik vandaag in totaal 2 kWh heb geimporteerd, en 3 kWh heb geexporteerd, wil ik een dingetje hebben waar dan -1 kWh in staat.

ik dacht slim te zijn door 2 helpers aan te maken; te weten 2 nutsmeter-helpers, 1x op de 'totale import' van mijn Homewizard p1 meter, en 1x op de 'totale export' van mijn Homewizard p1 meter, waarbij beide helpers dan elke 24 uur reset worden.

Dus dan zou je bv krijgen dat de totale import vandaag, 13,123 kWh was, en de totale export was dan vandaag bv 25,456 kWh.

Vervolgens wilde ik dan een rekensommetje maken, want import helper + export helper = totale verbruik vandaag. Ik dacht dat mijn moeilijkheid zou zitten in het maken van het rekensommetje, want nog niet eerder gedaan. Ik was dus begonnen met het aanmaken van de helpers, maar dat lukt al niet, want ik zit nu met 2 helpers te kijken die niet werken (rood uitroepteken) en die ik ook niet kan verwijderen:

[Afbeelding]

Ik kan er helemaal niks mee. Ik weet ook niet waarom dit niet werkt. Maar ik kom dus al niet op het punt dat ik uberhaupt een rekensommetje kan maken, laat staan dat ik dan weet hoé.

Wie kan me een zetje in de richting geven qua hoe ik dit wél kan doen? Ik besef me nu dat ik dit schrijf ook dat ik 2 tarieven heb, dus ik kan niet eens x tarief doen, want een deel van het verbruik is normaaltarief en een ander deel is daltarief. Toch kan dit niet zó moeilijk zijn lijkt mij?

Ik werd geinspireerd door dit: cville in "De energierekening - kroegtopic" maar het lijkt er dus op dat ik dat niet voor elkaar ga krijgen :{
Als eerste, als je alleen naar je nuts meter kijkt krijg je natuurlijk nooit je eigen verbruik. Je krijgt je netto netverbruik ;) Zeker niet te verwarren met je eigen verbruik!

Maar hoe heb je de nutsmeters aangemaakt? Via de UI? En hoe ziet dat er dan uit qua instellingen? En hoe zien de bronsensroen er uit?

Zelf heb ik het omgekeerd. Ik heb een rekensom die alle 4 de telwerken in de meter verrekend alsof het een meter met enkel telwerk zou zijn. En daar kan je dan weer een nutsmeter over doen voor per dag/week/maand/etc.

En pff, waarom HA nu nog steeds geen entiteiten heeft om dit uit energy dashboard te trekken. Alle info zit al in de database en wordt al weergegeven in het energy dashboard. Daar een integratie voor maken zou dus relatief eenvoudig moeten kunnen.

• Just_A_User
Septillion schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Als eerste, als je alleen naar je nuts meter kijkt krijg je natuurlijk nooit je eigen verbruik. Je krijgt je netto netverbruik ;) Zeker niet te verwarren met je eigen verbruik!

Maar hoe heb je de nutsmeters aangemaakt? Via de UI? En hoe ziet dat er dan uit qua instellingen? En hoe zien de bronsensroen er uit?

Zelf heb ik het omgekeerd. Ik heb een rekensom die alle 4 de telwerken in de meter verrekend alsof het een meter met enkel telwerk zou zijn. En daar kan je dan weer een nutsmeter over doen voor per dag/week/maand/etc.

En pff, waarom HA nu nog steeds geen entiteiten heeft om dit uit energy dashboard te trekken. Alle info zit al in de database en wordt al weergegeven in het energy dashboard. Daar een integratie voor maken zou dus relatief eenvoudig moeten kunnen.
Oh ja, maar ik wíl ook mijn nettoverbruik. Ik weet dat ik dat ook kan zien in het energiedashboard, want daar wordt dat rekensommetje voor je gemaakt, maar ik wil dus inderdaad gewoon een dingetje op mijn dashboard waar staat 2.4 kWh, of -7,44 kWh of iets in die richting, en dan eentje die bij voorkeur vaak wordt geupdate, om maar niet te zeggen 'live'.

Beetje simpel misschien, maar dat probeerde k dus te maken. Ja, ik heb de nuts meters via de GUI aangemaakt, dus ik heb gedaan:

Instellingen, Apparaten & Diensten, dan bovenin 'Helpers', dan nieuwe helper toegevoegd, te weten Nuts meter, als invoersensor heb ik dan gepakt Import Totaal / Export totaal (deze komen van de homewizard p1 af), cyclus = 24 uur, naam gegeven, opgeslagen en....ik eindig met een nuts meter waar een rood bolletje met een uitroepteken voor staat die ik niet kan verwijderen want de verwijderknop is nergens, en die dus ook verder niet werkt.

Edit: geinig, ik heb net de update gedaan van 13.0 naar 13.1 en ik zie nu dat die helpers waar ik niks mee kon ook niet meer aanwezig zijn.

Edit 2: wel bijzonder eigenlijk, want de 2 dingen die ik wil, te weten het netto verbruik op een dag én wat dat kost zijn 2 dingen die gewoon al op je energie-dashboard staan. Het zou ideaal zijn als die 2 dingen ook kunt laten tonen op je reguliere dashboard zodat je niet naar het energiedashboard hoeft te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Just_A_User op 22-08-2024 11:10 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Als je over bolletje gaat krijg je geen error te zien?

En ook al in je log gekeken? Daar zou nu ook een error moeten staan dan.

En heb je gecontroleerd wat de bronsensor is? Even screen shotje van de bron sensor in Dev tools => States (op de PC).

• roelofz
Septillion schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:19:

Ik heb onderstaande geprobeerd toe te voegen als condition, maar dit levert geen resultaat op als ik hierop test

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: state
entity_id: zone.home
attribute: persons
state: ">0"
for:
  minutes: 0

Ik heb 2 iphones (van mij en mijn vrouw) gekoppeld en die van mij heeft in ieder geval de app rechten gegeven voor locatie doorgeven, op de achtergrond draaien en mobiele data.
Ook met de State op 0 of een vast getal, krijg ik geen respons.

Waar zou ik dit moeten zoeken om dit te troubleshooten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35
roelofz schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb onderstaande geprobeerd toe te voegen als condition, maar dit levert geen resultaat op als ik hierop test

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: state
state: ">0"
for:
  minutes: 0

Ik heb 2 iphones (van mij en mijn vrouw) gekoppeld en die van mij heeft in ieder geval de app rechten gegeven voor locatie doorgeven, op de achtergrond draaien en mobiele data.
Ook met de State op 0 of een vast getal, krijg ik geen respons.

Waar zou ik dit moeten zoeken om dit te troubleshooten?
In de documentatie van Home Assistant staan de mogelijkheden en relevante voorbeelden, zie hier: https://www.home-assistan.../#numeric-state-condition

In dit geval wil je namelijk een numerieke waarde checken, en of die groter is dan 0.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Just_A_User schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Met extra sensoren...ok, maar kun je die ook 'aanmaken' of moet ik dan gaan YAML'en? want daar ben ik niet zo'n held in.

Ik ben eigenlijk ook een beetje verbaasd dat wat ik probeerde niet werkt. Want ik doe het zo voor een aantal tussenstekkers, die ook continue doortellen, maar waar ik dan helper op heb aangemaakt en die reset elke 24 uur. Dat werkt prima.

Ik dacht het ook zo te doen op 2 (totaal import en export) entiteiten op de homewizard p1 meter, maar dan krijg ik dus dat vreemde resultaat.
Ik reset hier geen waardes. Bij mij is het doortellen. Ja je zult dan moeten yaml'en. Daarom verwees ik je naar dat stukje. De code maakt een aantal sensoren aan. Vaak met de uitkomst van een berekening. Die kun je dan binnen HA weer gebruiken. Probeer het stukje voor stukje uit. Helpers ben ik nog niet in thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 22-08-2024 12:09 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 20:05
Vraag. Ik merk dat af en toe de meting van energie van individuele apparaten niet klopt in het energie dashboard. Als sensoren heb ik gewoon de totale energie import ingesteld. De meeste zijn homewizard stekkers. Wat doe ik hier fout. Of moet ik aparte nutsmeters maken die elke dag resetten, in theorie zou het energie dashboard dit zelf moeten doen.... lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPZsAd629QrB_Vz1NF5dpHAGEJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLk3Itz7Tm4cEGHI0FJ8qhox.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH-2BRRj06NVIjkjXMSUBAVvqPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPYWuy69irv2kJ74yknXh7xC.jpg?f=fotoalbum_large

• roelofz
Ronker32 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

In de documentatie van Home Assistant staan de mogelijkheden en relevante voorbeelden, zie hier: https://www.home-assistan.../#numeric-state-condition

In dit geval wil je namelijk een numerieke waarde checken, en of die groter is dan 0.
Ik had hem inderdaad verkeerd opgepakt, resultaat blijft alleen gelijk.
Dit zou als ik het goed snap, wel moeten werken, maar doet het ook niet:

YAML:
1
2
3
4
condition: numeric_state
above: 0

Jammergenoeg ben ik dit voorbeeld niet letterlijk tegengekomen in de link.

• Just_A_User
Septillion schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:15:
@Just_A_User Als je over bolletje gaat krijg je geen error te zien?

En ook al in je log gekeken? Daar zou nu ook een error moeten staan dan.

En heb je gecontroleerd wat de bronsensor is? Even screen shotje van de bron sensor in Dev tools => States (op de PC).
Dat kan ik niet meer zien, want na de update van 13 naar 13.1 waren de 2 'foute' helpers niet meer aanwezig. Wat de bronsensor is? even kijken of ik dat kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NLrxXDa.png

En die 2 corresponderen dan volgens mij met:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kek2Fxo.png

Maar die 2 uit het 2e screenshot heb ik dus gebruikt in mijn poging tot helpers (nutsmeters) aan te maken, maar dat leverde dus 'foute' helpers op waar ik niks mee kon.

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil, onder bepaalde omstandigheden, een notificatie sturen naar alle gebruikers die thuis zijn. Daarvoor gebruik ik “for each”, maar onderstaande code werkt niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
repeat:
  for_each:
    {{ states.person | selectattr('state','eq',’home') | list }}
  sequence:
  - action: notify.notify_{{ repeat.item.name | lower }}
    data:

De respectievelijke notify_naam1, notify_naam2 en zo verder zijn aangemaakt in config.yaml en werken bij andere (directe) aanroepen probleemloos.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-08-2024 10:55 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 19:42
Ik heb een korte vraag, waar ik het antwoord niet online op kan vinden. Kan hier iemand mij helpen?

Ik heb 2 input_boolean helper switches. Ik wil een 3e helper switch creeëren op basis van of één van de twee voorgaande switches aan staat. Ik kan nergens vinden hoe ik die 3e helper switch maakt. Weet iemand hier het antwoord?

Dus bij:
input_boolean.switch_1 = OFF
input_boolean.switch_2 = OFF
Dan: input_boolean.switch_3 = OFF

Bij:
input_boolean.switch_1 = ON
input_boolean.switch_2 = OFF
Dan: input_boolean.switch_3 = ON

Bij:
input_boolean.switch_1 = OFF
input_boolean.switch_2 = ON

Bij:
input_boolean.switch_1 = ON
input_boolean.switch_2 = ON

[ Voor 6% gewijzigd door Tom2828 op 22-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
roelofz schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Ik had hem inderdaad verkeerd opgepakt, resultaat blijft alleen gelijk.
Dit zou als ik het goed snap, wel moeten werken, maar doet het ook niet:

YAML:
1
2
3
4
condition: numeric_state
above: 0

Jammergenoeg ben ik dit voorbeeld niet letterlijk tegengekomen in de link.
de attribute: persons regel moet je weghalen.
Je wil gewoon op de state van de entity zelf checken, niet op een attribute. Dat attribute is een lijst van person entites die in de zone zijn, dus bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
persons:
  - person.thefes
  - person.vriendin_van_thefes

Dat is dus geen numerieke waarde, en je kunt deze dus ook niet gebruiken in een numeric_state condition. De state van de entity zelf is wel numeriek, en zou dus in bovenstaande voorbeeld 2 zijn.

Home Assistant configuratie

• roelofz
@TheFes
Top man, dit was het, nu herkent ie het wel!
Thanks!
Pagina: 1 ... 221 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.