Edit: het was de MQTT prefix. Die heb ik op de P1 weggehaald (ik dacht dat ik dat al gedaan had maar blijkbaar niet gesaved, of alleen op de watermeter gateway). Het werkt weer in elk geval.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
M'n dashboards voor electriciteit doen het niet meer

.
Misschien dat iemand me hier kan helpen want ik kom er helaas niet uit
Ik gebruik de laatste update van home assistant en ik maak gebruik van smart gateways watermeter en p1 gateway via MQTT.
Watermeter werkt, de p1 is gestopt. MQTT komt nog steeds binnen daar ligt het niet aan, maar na de firmware update van de p1 gateway lijken sommige sensors niet meer goed informatie aan te leveren? Ik heb eigenlijk geen idee wat er aan de hand is.
In home assistant configuration.yaml heb ik het volgende staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # Custom Templates
sensor:
- platform: template
sensors:
electricity_currently_delivered_kwh:
friendly_name: "Electricity Currently Delivered"
unit_of_measurement: 'kW'
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float | round(1) }}"
electricity_currently_returned_kwh:
friendly_name: "Electricity Currently Returned"
unit_of_measurement: 'kW'
value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float | round(1) }}" |
In m'n Dashboard gebruik ik het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| type: vertical-stack
cards:
- type: gauge
entity: sensor.electricity_currently_delivered_kwh
max: 5
min: 0
needle: true
severity:
green: 0
yellow: 0.8
red: 1.5
name: Current usage
- type: gauge
entity: sensor.electricity_currently_returned_kwh
max: 5
min: 0
needle: true
severity:
green: 0
yellow: 0.8
red: 1.5
name: Current return |
En krijg ik de melding:
code:
1
| Entity is currently unavailable: sensor.electricity_currently_delivered_kwh |
Nu kan ik het dashboard aanpassen met bv 'sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered', dat vult ook automatisch aan maar werken doet het niet.
Onder Integrations / DSMR Reader staan volgens mij alle (81 stuks) sensors, maar enkele lijkt meer te werken.
Als ik op de P1 meter zelf kijk zie ik netjes connected:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Internet connection OK
MQTT server 10.0.0.1
MQTT status Connected
MQTT (re)connects 2
MQTT (re)connect time 2024-03-10T15:27:37Z
Telegrams received 1126
Telegrams with errors 5 |
Nu heb ik van de week een ander issue gehad, beide gateways werkte niet meer (leverde geen gegevens meer aan HA) en ik zag op beide gateways dat MQTT disconnected was. Ik dacht in eerste instantie dat dit met de recente update van HA te maken had en toen ben ik door de reconfigure stappen gelopen. Daar zag ik 'discovery prefix' op 'homeassistant' staan.
In de gateways zie ik 'mqtt prefix' staan, en die was leeg, dat heb ik ingevuld. Dat hielp niet want wat ik niet doorhad was dat het IP van HA gewijzigd was (heeft normaal een fixed dhcp lease en op een of andere manier vond HA het nodig dat te negeren, nu is dat weer goed). De watermeter werkt met de prefix, de p1 is nooit meer online gekomen. Kan dat het hier niet aan ligt, de p1 heeft ook een firmware update binnen gekregen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Septillion op 11-03-2024 16:09
. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]