Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 178 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-10 23:12
TheFes schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Je kunt een bestaande view niet omzetten naar een sections view inderdaad. Maar dat is toch iets anders dan de naam wijzigen? Ik kan prima de naam van een view wijzigen. Of dat nou sections is of iets anders.
Het gaat me ook niet om het migreren.

Maar als ik een sections view heb aangemaakt, heb opgeslagen en daarna weer wil editten dan kan ik de naam van de view (boven in de navigatiebalk) niet meer wijzigen. Icoon toevoegen lukt dan ook niet. Sections toevoegen, verwijderen of aanpassen doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
synoniem schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Heb je het al via een Raw edit geprobeerd? Is wat lastiger werken maar kan wel heel veel. Dat gebruikte ik voorheen om bijvoorbeeld de volgorde te wijzigen toen dat nog niet met cijfers kon.
Via de Yaml editor precies hetzelfde.

Ik kan de naam wel aanpassen maar opslaan van de gewijzigde naam lukt niet omdat save niet blauw wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
@Frappuccino
Dat werkt hier dus prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydgbnzkogZ7-zN3UKWy81z5gkYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pcFLptZ5AsAkFvO7q08seXB5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhFgLG-5zfg1xyr-OEm0LQLg4rI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fxvh1g5DJQqFy4gdtTKN4zBq.png?f=fotoalbum_large

Browser cache al refreshed? Anders komt het wellicht door een custom component of custom card

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
@TheFes

Het rare is dat als ik een nieuwe sections view aanmaak alles van wat ik hierboven beschrijf niet lukt nu wel lukt.

Dan moet er in de sectionsview met de problemen toch haast ergens een bitje zijn omgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
AWEF schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:10:
[...]

Ziet goed. Weet je het verbruik van die HP is?
zonder enige optimalisatie rond de 10W, maar moet nog een keer een monitor eraan hangen en door de bios voor disablen audio etc. Geen exacte meting overigens, heb modem, switch en ander spul in de meterkast allemaal op 1 powerplug zitten dus ga beetje af op de variatie. Snelle online search lijkt hiermee overeen te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoXXeS
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 11:44
@tweak1y

Ik had inderdaad een fout staan in het aansluitschema, dus hierbij de aangepaste versie (ik had de aansluiting van de rj45 naar de sp3232 verkeerd getekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv1qJouSnOIGpZlUQhrBf2iiq5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bg7FF6lEUQmI9P2PCXh4zrX6.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik een andere configuratie voor de UART (RX en TX heb ik omgedraaid in de configuratie):
code:
1
2
3
4
5
uart:
  id: uart_bus
  baud_rate: 9600
  tx_pin: 16
  rx_pin: 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit vast in een vicieuze cirkel. Ik heb 2FA geactiveerd op mijn Ubiquiti account, en sindsdien moet ik in home assistant een reauthenticate uitvoeren op mijn Protect integratie. Ik voer de log in gegevens in, maar krijg steeds melding dat de ingevoerde gegevens niet correct zijn (zijn ze wel). Bij het ingeven, krijg ik ook (zoals verwacht) een melding op mijn Verify app van Ubiquiti op mijn telefoon. Maar tegen dat ik daar bevestig dat ik wil inloggen, heeft home assistant al de authenticate geweigerd.

Wie weet hoe ik dit vervelende probleempje verhelp?

Vreemd genoeg moet ik bij de UniFi network integratie (nog?) niet opnieuw inloggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:40
Brynnie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:46:
Ik zit vast in een vicieuze cirkel. Ik heb 2FA geactiveerd op mijn Ubiquiti account, en sindsdien moet ik in home assistant een reauthenticate uitvoeren op mijn Protect integratie. Ik voer de log in gegevens in, maar krijg steeds melding dat de ingevoerde gegevens niet correct zijn (zijn ze wel). Bij het ingeven, krijg ik ook (zoals verwacht) een melding op mijn Verify app van Ubiquiti op mijn telefoon. Maar tegen dat ik daar bevestig dat ik wil inloggen, heeft home assistant al de authenticate geweigerd.

Wie weet hoe ik dit vervelende probleempje verhelp?

Vreemd genoeg moet ik bij de UniFi network integratie (nog?) niet opnieuw inloggen.
Je moet een local user aanmaken, omdat het met SSO niet werkt: https://www.home-assistan.../unifiprotect/#local-user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak1y
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09 15:26
NoXXeS schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:27:
@tweak1y

Ik had inderdaad een fout staan in het aansluitschema, dus hierbij de aangepaste versie (ik had de aansluiting van de rj45 naar de sp3232 verkeerd getekend)
[Afbeelding]

Daarnaast heb ik een andere configuratie voor de UART (RX en TX heb ik omgedraaid in de configuratie):
code:
1
2
3
4
5
uart:
Bedankt! Dan ga ik het op die manier proberen aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Sicco92 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Inderdaad, maar volgens mij is dat maar eenmalig nodig om de authenticatietokens te krijgen. Ik heb het vanmiddag opgezet en daarna de browser-plugin weer verwijderd. De integration in Home Assistant lijkt daarna gewoon prima te werken.
De browser extensies zorgen er inderdaad voor om de oauth2 autorisatie code naar HA te sturen. Ze overschrijven postnl:// met de generieke HA redirect URI. PostNL heeft (nog) geen client id speciaal voor Home Assistant gemaakt, dus dan maar zo :9. Daarna neemt de core module van HA het over.

Als je de fork van de originele lovelace gebruikt, dan krijg je ook de verwachte levertijd te zien (als die beschikbaar is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-10 15:59

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Edit: het was de MQTT prefix. Die heb ik op de P1 weggehaald (ik dacht dat ik dat al gedaan had maar blijkbaar niet gesaved, of alleen op de watermeter gateway). Het werkt weer in elk geval.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

M'n dashboards voor electriciteit doen het niet meer :( .

Misschien dat iemand me hier kan helpen want ik kom er helaas niet uit >:)

Ik gebruik de laatste update van home assistant en ik maak gebruik van smart gateways watermeter en p1 gateway via MQTT.

Watermeter werkt, de p1 is gestopt. MQTT komt nog steeds binnen daar ligt het niet aan, maar na de firmware update van de p1 gateway lijken sommige sensors niet meer goed informatie aan te leveren? Ik heb eigenlijk geen idee wat er aan de hand is.

In home assistant configuration.yaml heb ik het volgende staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Custom Templates
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      electricity_currently_delivered_kwh:
        friendly_name: "Electricity Currently Delivered"
        unit_of_measurement: 'kW'
        value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float | round(1) }}"
      electricity_currently_returned_kwh:
        friendly_name: "Electricity Currently Returned"
        unit_of_measurement: 'kW'
        value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float | round(1) }}"

In m'n Dashboard gebruik ik het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: vertical-stack
cards:
  - type: gauge
    entity: sensor.electricity_currently_delivered_kwh
    max: 5
    min: 0
    needle: true
    severity:
      green: 0
      yellow: 0.8
      red: 1.5
    name: Current usage
  - type: gauge
    entity: sensor.electricity_currently_returned_kwh
    max: 5
    min: 0
    needle: true
    severity:
      green: 0
      yellow: 0.8
      red: 1.5
    name: Current return

En krijg ik de melding:
code:
1
Entity is currently unavailable: sensor.electricity_currently_delivered_kwh

Nu kan ik het dashboard aanpassen met bv 'sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered', dat vult ook automatisch aan maar werken doet het niet.

Onder Integrations / DSMR Reader staan volgens mij alle (81 stuks) sensors, maar enkele lijkt meer te werken.

Als ik op de P1 meter zelf kijk zie ik netjes connected:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Internet connection OK

MQTT server 10.0.0.1
MQTT status Connected
MQTT (re)connects   2
MQTT (re)connect time   2024-03-10T15:27:37Z

Telegrams received  1126
Telegrams with errors   5

Nu heb ik van de week een ander issue gehad, beide gateways werkte niet meer (leverde geen gegevens meer aan HA) en ik zag op beide gateways dat MQTT disconnected was. Ik dacht in eerste instantie dat dit met de recente update van HA te maken had en toen ben ik door de reconfigure stappen gelopen. Daar zag ik 'discovery prefix' op 'homeassistant' staan.

In de gateways zie ik 'mqtt prefix' staan, en die was leeg, dat heb ik ingevuld. Dat hielp niet want wat ik niet doorhad was dat het IP van HA gewijzigd was (heeft normaal een fixed dhcp lease en op een of andere manier vond HA het nodig dat te negeren, nu is dat weer goed). De watermeter werkt met de prefix, de p1 is nooit meer online gekomen. Kan dat het hier niet aan ligt, de p1 heeft ook een firmware update binnen gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 11-03-2024 16:09 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
BiG-GuY schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:18:
[...]

Mijn ervaring is dat de ZBDongle-P (met TI chip) stabieler werkt voor zowel Z2M en ZHA.

Heb de ZBDongle-E een tijdje gebruikt met ZHA, maar had veel stabiliteitsproblemen met 100 apparaten erop.

Nu voor Z2M en ZHA een eigen ZBDongle-P en heb de meeste apparaten via Z2M, draait super stabiel al enkele maanden.
Deze? SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P Coördinator, Universele USB ZigBee Hub, ZigBee Gateway voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sargearo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-10 22:25
Heeft iemand weet van 3rd party Franse/Belgische Zigbee sockets die passen in bestaande Niko afdekplaatjes? (Creme) Dus eigenlijk dit, maar dan goedkoper (Deze van Niko kosten €50 per stuk...):

https://www.niko.eu/nl-be...c4-55de-b6d1-d2ddfc6326dc

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Beekforel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:28:
Er is iets wat op onlogische momenten een bepaalde tussenstekker uitschakelt. Lastige is dat onze boiler daarachter hangt, koude douche dus.

Het is een Zigbee plug, via zigbee2mqtt in HA. Volgena HA hangen er geen automatiseringen aan. De log zegt alleen "Uitgezet" en ik kan verder geen gerelateerde events vinden.

Het is sinds kort, daarvoor een jaar nooit gebeurd.

Iemand een idee waar ik dit zoeken moet?
Sowieso de switch in kwestie deactiveren zodat hij niet bediend kan worden. Voor de zekerheid de switch ook even op restart "on" zetten. Schakelaars die ik niet wil bedienen in HA (ook niet per ongeluk) heb ik allemaal gedeactiveerd (alleen de switch uiteraard). Wel zo veilig.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-10 19:15

Church of Noise

Drive it like you stole it

Sargearo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:05:
Heeft iemand weet van 3rd party Franse/Belgische Zigbee sockets die passen in bestaande Niko afdekplaatjes? (Creme) Dus eigenlijk dit, maar dan goedkoper (Deze van Niko kosten €50 per stuk...):

Alvast bedankt
Ik ben daar ook naar aan't kijken, en de prijs houdt me ook wel wat tegen momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:56
Vraagje aan de HA gebruikers hier aangezien ik het op internet zo niet kan vinden.
Misschien zoek ik op de verkeerde termen ofzo :)

Ik wil TOTP activeren op mijn HA installatie.
Maar wat gebeurt er dan met de HA app op de telefoons? Moet je die eens in de zoveel tijd opnieuw inloggen/koppelen met een TOTP code? Of is dit éénmalig bij het inloggen op de app?

En kan ik het "admin" account beperken voor toegang vanaf alleen het lokale netwerk?
Ik wil het allemaal even net iets beter gaan beveiligen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Flappie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:03:
Vraagje aan de HA gebruikers hier aangezien ik het op internet zo niet kan vinden.
Misschien zoek ik op de verkeerde termen ofzo :)

Ik wil TOTP activeren op mijn HA installatie.
Maar wat gebeurt er dan met de HA app op de telefoons? Moet je die eens in de zoveel tijd opnieuw inloggen/koppelen met een TOTP code? Of is dit éénmalig bij het inloggen op de app?

En kan ik het "admin" account beperken voor toegang vanaf alleen het lokale netwerk?
Ik wil het allemaal even net iets beter gaan beveiligen :)
TOTP moet je eenmalig invoeren bij registratie van de app.
Je kunt elk account wat je wil beperken tot alleen op het lokale netwerk, dus ook het admin account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:00

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ferra schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Deze? SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P Coördinator, Universele USB ZigBee Hub, ZigBee Gateway voor Home Assistant
Het gaat om de TI CC2652P chip ja, dat is de ZBDongle-P.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Sargearo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:05:

Alvast bedankt
De enige die passen in hetzelfde raamwerk zijn de originele. Heb zelf twee van deze in gebruik: https://www.niko.eu/nl-nl/artikel/170-34605 , werken goed en stabiel.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
BiG-GuY schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:35:
[...]

Het gaat om de TI CC2652P chip ja, dat is de ZBDongle-P.
Super, heb die dan besteld. Nu is de vraag of ik zigbee relais schakelaars in ga bouwen of ga voor op wifi basis. Hoor veel mensen over shelly, wat op zich logisch is met het wifi bereik in je huis en daarmee dan qua bereik safe zitten. In hoeverre is een zigbee schakelaar qua bereik met zo'n dongle dan handig? Dus zijn de zigbee mesh netwerkjes die ontstaan tussen de apparaten voldoende sterk? Komt die bijv. van de begane grond tot de 3e verdieping?

[ Voor 10% gewijzigd door Ferra op 11-03-2024 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ferra schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:42:
[...]

Super, heb die dan besteld. Nu is de vraag of ik zigbee relais schakelaars in ga bouwen of ga voor op wifi basis. Hoor veel mensen over shelly, wat op zich logisch is met het wifi bereik in je huis en daarmee dan qua bereik safe zitten. In hoeverre is een zigbee schakelaar qua bereik met zo'n dongle dan handig? Dus zijn de zigbee mesh netwerkjes die ontstaan tussen de apparaten voldoende sterk? Komt die bijv. van de begane grond tot de 3e verdieping?
Zigbee werkt op de 2.4Ghz band. De sterkte van Zigbee is het mesh netwerk wat vanzelf opbouwt. Elk 230V aangesloten Zigbee apparaat fungeert als Zigbee router en versterkt het netwerk weer.

Je hoeft normaal dus niet in 1 connectie vanaf BG naar de 3e te kunnen maken. Al mijn Philips Hue lampen in Z2M maken al een sterk Zigbee mesh netwerk over mijn hele huis, tuin en losse schuur.

Gebruik zelf relays en thermostaten van Bosch Smart Home, die werken via Zigbee.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
dotcom87 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:34:
[...]

Sorry voor de late reactie :)

We hebben een jaartje terug het Konnected Alarm Panel Pro gekocht. We hebben een nieuwbouwwoning waar we alle bekabeling voorzien hebben voor een alarm systeem. Dus zowel de magneetcontacten in ramen/deuren als bewegingsmelders zijn bedraad.

Tot nu toe super tevreden! Ik heb er onmiddellijk ESPHome op gezet en draait als een zonnetje.
Beste,

Ik heb thuis ook een bekabeld alarm systeem (nu 10 jaar oud maar werkt perfect) en ik weet dat ik dit slim kan gaan maken en binnen mijn HA kan toevoegen d.m.v Konnected. Nu ben ik zelf wel technisch maar niet technisch genoeg om dit ook werkelijk in te bouwen binnen mijn alarm box.

Heb jij een tip wie ik dit eventueel kan laten maken? Het toevoegen binnen HA etc. kan ik allemaal zelf maar voor mij is het echt een uitdaging om alle sensoren (beweging, magneetcontacten deuren, alarm panelen, geluidsalarm) juist te koppelen.

Mocht hier iemand anders mee lezen die hier ervaring mee heeft dan hoor ik dit ook graag. De beveiligingsbedrijven die ik gevraagd heb willen dit niet doen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 09:37
Update: lijkt opgelost! Locatie voor HA stond op 'bij gebruik' ipv 'altijd'.

Hmmm... iets geks in HA, waarvan ik niet weet of het HA is of iets anders. Volgens mijn dashboard ben ik thuis, maar dat ben ik niet. En dat bepaalt ie op aanwezigheid van mijn Iphone 14 die of met de Fritzbox of met mijn deco-mesh-wifi is geconnect. Nu beweert ie dat ik geconnect zou zijn met de Fritzbox. Dacht even dat dat zou kunnen als ik mijn vpn aan heb maar die staat niet aan.
En kijk ik in HA dan zegt ie dat de geocoded location van mijn iphone sinds zaterdag ongeveer 4km van mijn huis is.Daar was ik zaterdag idd even maar daarna ben ik op diverse plekken geweest. HA herstart en ook mijn iPhone maar dat haalt nog niks uit. Waar kan het verder nog inzitten?

[ Voor 21% gewijzigd door DikkieDick op 11-03-2024 12:44 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
@DikkieDick
Heb je deze 3 sensors aan staan in de HA app:
Background Location
Location Zone
Single Accurate Location

[ Voor 6% gewijzigd door Barfman op 11-03-2024 14:23 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10 10:23

Fremske

and change the world

Hulp gevraagd.

Ik wil in Home Assistant de COP van mijn warmtepomp berekenen.
Hiervoor zijn de volgende twee formules:

P = dT * 4.2 * flow/60 = thermisch vermogen
Thermisch vermogen / door elektrisch vermogen = COP

Ik heb de volgende waardes in Home Assistant hievoor.
  • sensor.aanvoertemp_wp_temperature
  • sensor.retourtemp_wp_temperature
  • sensor.shellyplus1pm_vermogen
Met deze sensoren kan ik de delta berekenen tussen aanvoer- en retour temperatuur dit maal 4.2 * 12 (mijn debiet is op 12 liter per minuut gezet) /60 en dan delen door het elektrische verbruik (dit meet de Shelly in watt).

Maar hoe krijg ik dit in Home Assistant en dan weergegeven in mijn dashboard?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 08:09
DikkieDick schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:35:
Update: lijkt opgelost! Locatie voor HA stond op 'bij gebruik' ipv 'altijd'.

Hmmm... iets geks in HA, waarvan ik niet weet of het HA is of iets anders. Volgens mijn dashboard ben ik thuis, maar dat ben ik niet. En dat bepaalt ie op aanwezigheid van mijn Iphone 14 die of met de Fritzbox of met mijn deco-mesh-wifi is geconnect. Nu beweert ie dat ik geconnect zou zijn met de Fritzbox. Dacht even dat dat zou kunnen als ik mijn vpn aan heb maar die staat niet aan.
En kijk ik in HA dan zegt ie dat de geocoded location van mijn iphone sinds zaterdag ongeveer 4km van mijn huis is.Daar was ik zaterdag idd even maar daarna ben ik op diverse plekken geweest. HA herstart en ook mijn iPhone maar dat haalt nog niks uit. Waar kan het verder nog inzitten?
Ik had dat toevallig ook op m'n iphone, de device tracker onder persons, was spontaan verdwenen. Die heb ik weer teruggezet en het werkte weer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:13
Rick van Ketelklets heeft een mooi filmpje gemaakt over het schakelen van apparaten op een dynamisch contract. Dit dmv de HomeWizard app en socket. https://www.youtube.com/watch?v=xP1za5Ke5O0

In de toekomst zou dit voor mij ook op basis van de Solar forecast of actuele energie import(export) interessant zijn. Is hier iets userfriendly voor, of blijven we hier met automatiseringen regels bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 11:37
Fremske schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:49:
Hulp gevraagd.

Ik wil in Home Assistant de COP van mijn warmtepomp berekenen.
Hiervoor zijn de volgende twee formules:

P = dT * 4.2 * flow/60 = thermisch vermogen
Thermisch vermogen / door elektrisch vermogen = COP

Ik heb de volgende waardes in Home Assistant hievoor.
  • sensor.aanvoertemp_wp_temperature
  • sensor.retourtemp_wp_temperature
  • sensor.shellyplus1pm_vermogen
Met deze sensoren kan ik de delta berekenen tussen aanvoer- en retour temperatuur dit maal 4.2 * 12 (mijn debiet is op 12 liter per minuut gezet) /60 en dan delen door het elektrische verbruik (dit meet de Shelly in watt).

Maar hoe krijg ik dit in Home Assistant en dan weergegeven in mijn dashboard?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoek even op COP in dit topic, dan krijg je als t goed is al een flink aantal reacties hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 08:44

Septillion

Topicstarter
NoXXeS schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:27:
@tweak1y

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
uart:
Volgens mij stuurt die SP3232 gewoon Vcc uit op de TTL lijnen ofwel nu 5V. Dat is buiten spec van een ESP (ook al lijken ze meestal te blijven werken) en volgens mij heeft de module daar ook niets voor om te reduceren. Maar de SP3232 werkt ook gewoon op 3v3 dus ik zou de Vcc aan de 3v3 hangen ipv 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 11:37
Sicco92 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Inderdaad, maar volgens mij is dat maar eenmalig nodig om de authenticatietokens te krijgen. Ik heb het vanmiddag opgezet en daarna de browser-plugin weer verwijderd. De integration in Home Assistant lijkt daarna gewoon prima te werken.
Even uitgeprobeerd maar de waarden die de integratie zelf levert zijn echt waardeloos.
Twee sensoren:
sensor.postnl_delivery
sensor.postnl_distribution

Beide cijfermatige sensoren die geen inhoudelijke info geven.
Die (deprecated) lovelace kaart heb ik niet geprobeerd, maar dit is te houtje-touwtje voor mijn HA installatie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-10 16:49
Mensen wel eens een HA OS installatie gekloond naar een nieuwe (grotere) disk? Mijn disk was wat klein dus met `dd` gecloned maar daarna boot hij niet meer, weet niet zo goed waar ik moet zoeken. Heb hier wat uitgebreider verhaal staan: https://superuser.com/que...loning-disk-homeassistant

Miss zijn er mensen die het op een andere manier wel voor elkaar hebben gekregen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-10 16:19

eagle00789

Est. November 2005

-Casper schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Even uitgeprobeerd maar de waarden die de integratie zelf levert zijn echt waardeloos.
Twee sensoren:
sensor.postnl_delivery
sensor.postnl_distribution

Beide cijfermatige sensoren die geen inhoudelijke info geven.
Die (deprecated) lovelace kaart heb ik niet geprobeerd, maar dit is te houtje-touwtje voor mijn HA installatie helaas.
De sensoren geven een hoop attributen, kijk maar eens in de Ontwikkelhulpmiddelen > Statussen, maar ik krijg de lovelace kaart juist niet aan het werk. iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mattie112 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:46:
Mensen wel eens een HA OS installatie gekloond naar een nieuwe (grotere) disk? Mijn disk was wat klein dus met `dd` gecloned maar daarna boot hij niet meer, weet niet zo goed waar ik moet zoeken. Heb hier wat uitgebreider verhaal staan: https://superuser.com/que...loning-disk-homeassistant

Miss zijn er mensen die het op een andere manier wel voor elkaar hebben gekregen?
Waarom niet gewoon een backup maken en terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Barfman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:35:
@DikkieDick
Heb je deze 3 sensors aan staan in de HA app:
Background Location
Location Zone
Single Accurate Location
Misschien domme vraag maar waar vind ik die? Want de HA-app geeft 'gewoon' mijn dashboard zoals ik hem bv ook op de laptop zie.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DikkieDick als je naar Settings gaat zou je, in tegenstelling tot HA in je browsers, de optie Companion app moeten zien. Daar kun je dingen instellen m.b.t. notificaties en sensoren die wel/niet doorgegeven worden aan HA.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Gizz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:05:
@DikkieDick als je naar Settings gaat zou je, in tegenstelling tot HA in je browsers, de optie Companion app moeten zien. Daar kun je dingen instellen m.b.t. notificaties en sensoren die wel/niet doorgegeven worden aan HA.
Super, thanx. Was me dus nooit opgevallen.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:07
Meerdere mensen toevallig problemen met de tailscale add on? Ik krijg hem uberhaupt niet gestart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
eagle00789 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:50:
[...]

De sensoren geven een hoop attributen, kijk maar eens in de Ontwikkelhulpmiddelen > Statussen, maar ik krijg de lovelace kaart juist niet aan het werk. iemand suggesties?
Ik heb deze repository als custom repository toegevoegd aan HACS: https://github.com/arjenbos/lovelace-postnl-card
Na het toevoegen (en een frontend reload) werkte het out-of-the-box met die PostNL integration.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:17
matthijs_087 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:18:
Meerdere mensen toevallig problemen met de tailscale add on? Ik krijg hem uberhaupt niet gestart...
Even getest en bij mij geen problemen. Zie wel dat er een update is. Ik zit op 0.16.0 en update is 0.16.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Laatst online: 26-10 11:12
Sicco92 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb deze repository als custom repository toegevoegd aan HACS: https://github.com/arjenbos/lovelace-postnl-card
Na het toevoegen (en een frontend reload) werkte het out-of-the-box met die PostNL integration.
Zie je de kaart gewoon bij de andere kaarten terug dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56
kalmma schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:25:
[...]

werkt hier voor paketten ook gewoon prima, voor brieven niet

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-10 12:40
Wellicht een stomme vraag maar ik wil mijn omvormer toevoegen aan HA. Maar waar vind ik het ip adres van mijn omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
Driek schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:29:
[...]

werkt hier voor paketten ook gewoon prima, voor brieven niet
Ik heb de integratie ook werkend alleen krijg ik die lovelace kaart niet werkend. Heb hem ook via hacs geïnstalleerd zie hem daarna alleen nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56
kalmma schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Ik heb de integratie ook werkend alleen krijg ik die lovelace kaart niet werkend. Heb hem ook via hacs geïnstalleerd zie hem daarna alleen nergens.
soms werkt hard refreshen van de browser

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
kalmma schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:25:
[...]

Nee, maar toevoegen via YAML werkt prima: https://github.com/arjenb...dme-ov-file#example-usage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Remcoudb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:29:
Wellicht een stomme vraag maar ik wil mijn omvormer toevoegen aan HA. Maar waar vind ik het ip adres van mijn omvormer?
In je apparaat die DHCP uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
Ik blijf dit houden

No card type found
delivery: sensor.postnl_delivery
distribution: sensor.postnl_distribution
letters: sensor.postnl_letters
hide:
delivered: false
first_letter: false
header: false
date_format: DD MMM YYYY
time_format: HH:mm
past_days: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
kalmma schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:03:
[...]

Ik blijf dit houden

No card type found
delivery: sensor.postnl_delivery
distribution: sensor.postnl_distribution
letters: sensor.postnl_letters
hide:
delivered: false
first_letter: false
header: false
date_format: DD MMM YYYY
time_format: HH:mm
past_days: 1
Gebruik code tags als je YAML post, en je mist deze regel

YAML:
1
type: "custom:postnl-card"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
TheFes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Gebruik code tags als je YAML post, en je mist deze regel

YAML:
1
type: "custom:postnl-card"
Ik deed iets niet goed idd dus heb hem nu werkend.

Dankje wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

DikkieDick schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Misschien domme vraag maar waar vind ik die? Want de HA-app geeft 'gewoon' mijn dashboard zoals ik hem bv ook op de laptop zie.
Alleen even opletten met het activeren:
Op achtergrond ophalen. Ik woon in een rijtjes eengezinswoning, met die functie AAN als ik naar de wc loop clickt de iPhone dan ben ik zgn bij de buren.
Als ik naar de zolder loop clickt de iPhone dat ik bij de andere buren ben.
Ook opletten met deze instelling dat als je lange afstanden gaat rijden, je het voltage van je accu knap ziet slinken.
Terwijl ik toch:
aanzienlijke locatiewijzigingen uit heb staan, en een cirkel om mijn huis van 100 meter.
Het is maar een tip :). Of ik doe iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Mattie112 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:46:

Ik weet niet of het echt aan het booten ligt, of is de dd te groot dat hij teveel stroom wil en dat niet krijgt van je apparaat ??
Je geeft wel weinig info ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

Remcoudb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:29:
Er van uitgaand dat je omvormer een IP-netwerk aansluiting heeft (vast ethernet of draadloos Wifi) voor o.a. Home Assistant (zoals @Ora et Labora al meldde):
In het apparaat dat een DCHP (Dynamic Host Configuration Protocol) heeft.
De DCHP geeft IP-nummers uit in jouw computernetwerk (LAN) en bevindt zich in je (modem)-Router.
Dus je zult op je (Modem)-Router moeten kijken (via een App en/of een browser sessie).
Zoals je de vraag stelt, krijgt ik het idee dat het verstandig dat je er goed aan doet je te verdiepen in de basis zaken van een computer thuisnetwerk (ik kan het mis hebben :) :( ). zie bijv:
https://www.schoonepc.nl/instal/netwerk.html

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 07:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik wil gewoon een template sensor aanmaken van mn huidig energieverbruik. maar home asistant ligt dwars.
template sensor ho maar, terwijl combineer sensor wel gewoon werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj0UKHAMZ4w9vNWY69tJ4Hmr6Tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5mX2MjDPuz1IbN7HSCI0JNR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0SZNQc8FaHMxs5-jc7bo_ES6wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0UvEE8HZh5qx0Z0ti2jEZh2F.png?f=fotoalbum_large

schiet mij maar lek :S

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 10:59

breinonline

Are you afraid to be known?

mrc4nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 01:16:
Ik wil gewoon een template sensor aanmaken van mn huidig energieverbruik. maar home asistant ligt dwars.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probeer eens
YAML:
1
 {{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float(0) }}

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:59
Sander schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Kijk ook eens naar een HP T630, er is hier een tweaker die ze daar aanbiedt en dan heb je voor 60€ een perfecte oplossing voorgeïnstalleerd in huis! Ik heb er zelf inmiddels twee, eentje met HA-OS en een tweede voor wat spielerei met docker etc.

https://link.marktplaats.nl/m2064999810

Disclaimer: ik ben niet deze tweaker en alleen iemand die goede ervaringen heeft met deze verkoper!
Gisteren avond er eentje besteld, ik ben benieuwd. Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
mrc4nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 01:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In dat sjaboon veld moet je alleen jinja code plaatsten. Je stopt er nu YAML in.

Dus alleen het stuk met de accolades (ook geen quotes er omheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Beekforel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:43:
[...]

Waarom niet gewoon een backup maken en terugzetten?
Is dat 100% compleet? Ook met HACS plugins? Maar ja dat kan zeker als dit niet werkt, ik snap alleen niet waarom dit niet werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 08:44

Septillion

Topicstarter
@mrc4nl Maar wat is überhaupt het nut van deze sensor boven gewoon de bron gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 07:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

Septillion schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:37:
@mrc4nl Maar wat is überhaupt het nut van deze sensor boven gewoon de bron gebruiken?
Symtoonbestrijding. Ik heb problemen met grafana, dat kan ik handmatig een nieuw datapunt forceren
-> mrc4nl in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-10 20:14

D4NG3R

kiwi

:)

Even een vraag waar ik zo 1-2-3 geen fatsoenlijk antwoord op kan vinden; zijn er mogelijkheden om data tussen twee aparte HA instanties te delen? Of alternatief; met de app in te loggen op 2 locaties en gegevens te delen met beide locaties?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:13:
Even een vraag waar ik zo 1-2-3 geen fatsoenlijk antwoord op kan vinden; zijn er mogelijkheden om data tussen twee aparte HA instanties te delen? Of alternatief; met de app in te loggen op 2 locaties en gegevens te delen met beide locaties?
Volgens mij door een gedeelde MySQL Database er achter te hangen

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mattie112 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Is dat 100% compleet? Ook met HACS plugins?
Als je met plugins custom components en themes en dergelijke bedoelt: ja. Je kunt dit ook zelf checken door het backup-bestand te openen, daarin kun je alle mapjes en bestanden zien :)

edit: en ook hier kun je zien wat onder een full back-up valt. Je ziet de directory config, waarin ook alle blueprints/custom_compontents/themes etc. zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 12-03-2024 11:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 10:42
D4NG3R schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:13:
Je zou eens naar deze custom integration kunnen kijken: https://github.com/custom-components/remote_homeassistant

Deze kan de data van een "remote" HA instance via de websocket naar de lokale instance halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:57
iemand anders ook veel van deze meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logboek Details (WAARSCHUWING)
Logger: homeassistant.components.http.ban
Bron: components/http/ban.py:128
integratie: HTTP (documentation, issues)
First occurred: 8 maart 2024 om 14:21:40 (23 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:48:22

Login attempt or request with invalid authentication from supervisor (172.30.32.2). Requested URL: '/api/core/state'. (HomeAssistantSupervisor/2024.02.1 aiohttp/3.9.3 Python/3.12)

ik heb HA op een ESXi machine draaien, met HACS verder geen extrene apparaten (zoals usb dongles etc)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Gizz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Als je met plugins custom components en themes en dergelijke bedoelt: ja. Je kunt dit ook zelf checken door het backup-bestand te openen, daarin kun je alle mapjes en bestanden zien :)

edit: en ook hier kun je zien wat onder een full back-up valt. Je ziet de directory config, waarin ook alle blueprints/custom_compontents/themes etc. zitten.
Ok dan ga ik dat maar op die manier proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-07 10:16
Hey,

Misschien een vraag welke al gesteld is of snel op te lossen valt:

Ik probeer de verlichting in mijn woning aan te sturen via home assistant op basis van de status van mijn samsungTV.

Graag zou ik wanneer ik iets afspeel zoals een film etc de verlichting willen uitschakkelen, zodra ik op pauze druk de verlichting gedimd(waar mogelijk) aan zetten en zodra ik stop met afspelen dat de lampen volledig aan gaan in de woning.

Iemand die dit als eens geprobeerd heeft in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 09:43
Douwsky schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:25:
Hey,

Ik probeer de verlichting in mijn woning aan te sturen via home assistant op basis van de status van mijn samsungTV.

Graag zou ik wanneer ik iets afspeel zoals een film etc de verlichting willen uitschakkelen, zodra ik op pauze druk de verlichting gedimd(waar mogelijk) aan zetten en zodra ik stop met afspelen dat de lampen volledig aan gaan in de woning.

Even kijken welke status de tv afgeeft bij stop, pauze en play.

Ik gebruik ongeveer hetzelfde met KODI maar daar is er geen onderscheid tussen pauze en stop.
De verschillende standen van de verlichting stuur ik aan met scenes die ik al heb

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Douwsky volgens mij krijg je met de integration Samsung Smart TV de status van je tv binnen en daar kun je natuurlijk van alles mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwsky
DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Even kijken welke status de tv afgeeft bij stop, pauze en play.

Ik gebruik ongeveer hetzelfde met KODI maar daar is er geen onderscheid tussen pauze en stop.
De verschillende standen van de verlichting stuur ik aan met scenes die ik al heb
Gizz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:50:
@Douwsky volgens mij krijg je met de integration Samsung Smart TV de status van je tv binnen en daar kun je natuurlijk van alles mee doen?
volgensmij kan ik dus niet uitlezen wat de daadwerkelijke status is, of deze dus iets aan het afspelen is op bijvoorbeeld netflix, maar ik zal vanavond eens wat afspelen en in de gaten houden of het uit te lezen valt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Douwsky hoeveel informatie je ontvangt via die integration is misschien ook afhankelijk van het model tv?

Zelf geen ervaring met tv's van Samsung, maar mijn 5 jaar oude LG OLED geeft niet veel informatie door. Wat geen probleem is, want ik gebruik toch een Google TV omdat die interface 10x sneller is dan het webOS van de tv-zelf. En daarmee kun je prima de status uitlezen van het afspelen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-10 16:19

eagle00789

Est. November 2005

Sicco92 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:31:
[...]

Deze tip werkte uitstekend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwsky
Gizz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:16:
@Douwsky hoeveel informatie je ontvangt via die integration is misschien ook afhankelijk van het model tv?

Zelf geen ervaring met tv's van Samsung, maar mijn 5 jaar oude LG OLED geeft niet veel informatie door. Wat geen probleem is, want ik gebruik toch een Google TV omdat die interface 10x sneller is dan het webOS van de tv-zelf. En daarmee kun je prima de status uitlezen van het afspelen en dergelijke.
Gaat om een S95C van samsung, reden dat ik de tv zelf gebruik ipv een chromecast bijvoorbeeld is voornamelijk het gemak.

Maar mocht het echt niet anders kunnen en ik zou het 'moeten' doen met de chromecast of ik zou een googletv moeten aanschaffen dan zal ik eerst naar de wife approval moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.akkes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:06
Douwsky schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Gaat om een S95C van samsung, reden dat ik de tv zelf gebruik ipv een chromecast bijvoorbeeld is voornamelijk het gemak.

Maar mocht het echt niet anders kunnen en ik zou het 'moeten' doen met de chromecast of ik zou een googletv moeten aanschaffen dan zal ik eerst naar de wife approval moeten kijken.
Ik heb een slimme stekker achter mijn LG oled hangen welke het wattage meet. Bij verschillende wattages gaat de verlichting aan of uit. Dit resulteert dus wel enkel in Licht dimmen bij TV aan en Licht aan bij TV uit. Pauzeren maakt geen verschil. De status uitlezen bij mijn LG werkt niet altijd even betrouwbaar helaas, dus pauze/playing verschillen werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil bij het eindigen van een timer een lamp laten knipperen. Maar helaas, ik kan geen timer selecteren bij de triggers in de automations. Dat moet toch kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
@koelkast

Dat kan vast op basis van de state van een entity?

YAML:
1
2
3
platform: state
entity_id: timer.abc
to: idle

[ Voor 36% gewijzigd door RudolfR op 12-03-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:48
Is er een truc voor instelbare lichtstanden? We gebruiken liever niet te fel licht, en hebben behoefte aan 4 à 5 lichtniveaus, bijvoorbeeld: 2%, 5%, 15%, 40%, en 100%. We regelen dit via een tablet aan de muur, maar het instellen per percentage in 1-100% is niet ideaal.

Soms wil je een lichtscène activeren, maar net dat ene lampje anders instellen adhv een trede en niet in percentages.

[ Voor 18% gewijzigd door mazzoop80 op 12-03-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-03 23:06
Ik wil verschillende apparaten aansluiten op HA. Denk hierbij aan warmtepomp, energieverbruik, lampen, mechanische ventilatie, sproeisysteem voor de tuin, ring deurbel, camerasysteem van hik, rookmelders.

Nu lees ik veel over de raspberry pi. Is deze voor bovenstaande toepassingen goed of is de uitvoering te licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@bassa91

Ligt er natuurlijk aan welke uitvoering.
Cameras maken het geheel wat zwaarder, maar eentje mag geen probleem zijn.
Zorg voor een goede voeding en een goede sdkaart, of beter nog: been SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
RudolfR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:57:
@koelkast

Dat kan vast op basis van de state van een entity?

YAML:
1
2
3
platform: state
entity_id: timer.abc
to: idle
Ah, ja, natuurlijk. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:14
mazzoop80 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:59:
Is er een truc voor instelbare lichtstanden? We gebruiken liever niet te fel licht, en hebben behoefte aan 4 à 5 lichtniveaus, bijvoorbeeld: 2%, 5%, 15%, 40%, en 100%. We regelen dit via een tablet aan de muur, maar het instellen per percentage in 1-100% is niet ideaal.

Soms wil je een lichtscène activeren, maar net dat ene lampje anders instellen adhv een trede en niet in percentages.
Je kunt bijvoorbeeld per stand een script maken en die aanroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 15:36

Swerfer

Hmm...

balk schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Je kunt bijvoorbeeld per stand een script maken en die aanroepen?
Je kan 4 a 5 scenes aanmaken en die als knoppen of zo op je tablet in een card plaatsen. In scènes kan je elke lamp anders instellen, in bijvoorbeeld percentage en kleur.

En je kan ook kijken naar 'Hue-like card':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY0EDW9PQDe6wiQA7MMOG3P6bqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyJQpYtNrkN1aeMb2dqStWY4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHzlqeGJdtGvlvMXuwsWoJ03bxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFHICCDc45iPezgLnhamZ7VD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Swerfer op 12-03-2024 21:33 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
Douwsky schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:25:
Hey,

Gedaan met plex via Google tv. Dat werkte perfekt naar een scène.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-03 23:06
RudolfR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:29:
@bassa91

Ligt er natuurlijk aan welke uitvoering.
Cameras maken het geheel wat zwaarder, maar eentje mag geen probleem zijn.
Zorg voor een goede voeding en een goede sdkaart, of beter nog: been SSD
Ik zit aan de raspberry pi 4 te denken.

Kan ik hier gewoon een ssd op aansluiten ipv sd of moet ik hier zelf iets voor programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-10 14:00
Iemand tips voor een smart plug met KwH meter die constant 13A aankan? Betreft het opladen van de auto, begreep dat niet alle plugs constant zoveel stroom aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 01:28
--Christiaan-- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:01:
Iemand tips voor een smart plug met KwH meter die constant 13A aankan? Betreft het opladen van de auto, begreep dat niet alle plugs constant zoveel stroom aankunnen.
Als 12A ook goed is: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
En anders wellicht hun kwh-meter die je aan de meterkast toe kunt voegen. Neem aan dat het een aparte groep in je meterkast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
--Christiaan-- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:01:
Kan je stopcontact zelf dat überhaupt wel aan?

En je weet dat granny laders relatief inefficiënt zijn?

Maar zou voor een indirecte meting met CT gaan, of een degelijke DINrail meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 12:52
Heeft iemand ervaring met homeway.io ?
Als alternatief voor betaalde home assistant cloud via Nabu Casa.
Werk nu met een vpn maar ideaal is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Frankvbr

Geen ervaringen mee en ik had er ook nog nooit van gehoord.
Ook op /r/homeassistant kom ik het niet tegen

Hier wel:
https://www.reddit.com/r/...a_free_secure_tunnel_for/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:21
morning, hier lijkt een automation niet helemaal te werken. Iemand tips?

Gaat om het activeren van de Airco in de keuken in de ochtend. Bij beweging tussen 05:00 en 10:00 en als de temperatuur <18 is.

Hij springt netjes aan bij beweging, maar hij luistert niet naar de temperatuur. als het >18 is gaat hij ook aan. Nu heb ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Turn on Airco Keuken
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy
      - binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy
    from: null
    to: "on"
condition:
  - condition: time
    after: "05:00:00"
    before: "10:00:00"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_4aced307_temperature
    below: 18
action:
  - service: climate.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: climate.keuken
mode: single

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
water_escape schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:41:

Gaat om het activeren van de Airco in de keuken in de ochtend. Bij beweging tussen 05:00 en 10:00 en als de temperatuur <18 is.

Hij springt netjes aan bij beweging, maar hij luistert niet naar de temperatuur. als het >18 is gaat hij ook aan. Nu heb ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Turn on Airco Keuken
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy
      - binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy
    from: null
    to: "on"
condition:
  - condition: time
    after: "05:00:00"
    before: "10:00:00"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_4aced307_temperature
    below: 18
action:
  - service: climate.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: climate.keuken
mode: single
Misschien bij Developer tools, states, even kijken wat de state is van sensor.lumi_lumi_weather_4aced307_temperature
En in de automation op de drie puntjes klikken en dan op test.
Het lijkt er dan op dat de waardes niet kloppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:25:
@Frankvbr

Geen ervaringen mee en ik had er ook nog nooit van gehoord.
Ook op /r/homeassistant kom ik het niet tegen

Hier wel:
https://www.reddit.com/r/...a_free_secure_tunnel_for/
Op de home assistant subreddit wordt het weg gemodereerd. Het is schijnbaar niet end to end encrypted. Nabu Casa is al enkele keren aan strenge security audits onderworpen, hier moet je de maker maar op de blauwe ogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@water_escape

Wat zegt de trace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:21
gaat maar een paar traces terug helaas, en de sensor trigger is heel vaak :). Moet ik morgenochtend even snel op letten dan.

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
@water_escape

Dat is instelbaar:
YAML:
1
2
trace:
    stored_traces: 1

https://www.home-assistan...er-of-debug-traces-stored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

bassa91 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:17:
Ik wil verschillende apparaten aansluiten op HA. Denk hierbij aan warmtepomp, energieverbruik, lampen, mechanische ventilatie, sproeisysteem voor de tuin, ring deurbel, camerasysteem van hik, rookmelders.

Nu lees ik veel over de raspberry pi. Is deze voor bovenstaande toepassingen goed of is de uitvoering te licht?
Lees eens de volgende review voor wat info over X86-64 mini-pc's voor HA, om evt. te kiezen:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

water_escape schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:41:

Ik had een automatisering gemaakt waarbij de waterpomp van de verwarming bij een bepaalde temperatuur van het cv water uit moest gaan.
Helaas werkte dit bij mij niet. Het werkte alleen als de water temperatuur door de opgegeven waarde (below) heen ging.

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

PeteSplit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Ik had een automatisering gemaakt waarbij de waterpomp van de verwarming bij een bepaalde temperatuur van het cv water uit moest gaan.
Helaas werkte dit bij mij niet. Het werkte alleen als de water temperatuur door de opgegeven waarde (below) heen ging.
Je kunt ook een trigger maken die reageert op de verandering van de sensor (dus geen "van" en geen "naar" invullen) en dan verderop in de automatisering selecteren op de daadwerkelijke waarde. Nadeel is dat de automatisering dan elke keer aangeroepen wordt als de sensor verandert (dus doe dit alleen bij sensoren die bijvoorbeeld maar 1 x per 10 minuten veranderen).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
Kan een van de template goeroe's mij op weg helpen met het volgende stuk code:

YAML:
1
{{states('sensor._kliko' ~l) }}

Deze geeft nu als output:

YAML:
1
sensor._klikogft

Maar wat ik nodig heb is:

YAML:
1
sensor.gft_kliko

Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik de ~ kan gebruiken. Uiteraard heb ik al een hoop geprobeerd met haakjes en komma's, maar dit heeft helaas nog niet de gewenste output gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11
Volgens mij snap ik iets niet, maar kom er niet verder mee.

Ik heb een tweede zone ('Wijde omtrek') gemaakt rond mijn huis (groter dan de 'Thuis' zone) waarbij ik een automatisering wil starten op het moment dat er 1 van de twee mobieltjes die zone verlaat én de andere ook al buiten die zone is. (als in; niemand in de buurt van thuis)

Maar dat kan ik niet instellen lijkt het. Bij de voorwaarde kan ik netjes de twee mobieltjes aangeven met de juiste zone, maar bij de 'En als' kan ik alleen de 'Thuis' zone kiezen. Heb ook al de nieuwe zone passief gemaakt, maar dat maakt niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13fHHs4XHS0210_lzlusNUc6ON4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KR4LYCI9ZCGdndw69VEnWP1y.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3vbFsnk9D6XCJKbOFo9pT1ujSs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/R1GmPNslamgCrG118ChSczeG.png?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 178 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.