Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 349 Laatste
Acties:

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:26:
@Sp33dFr34k Volgens mij moet elke SQL sensor met "SELECT" beginnen. Toen ook eens tegenaan gelopen. Het geheel weer in een nieuwe SELECT pakken deed het hem :+
Meen je...? :F

Ja, dat werkt dus niet met een CTE. Ik dacht zo het efficiëntste te bereiken wat ik wil, maar dan worden het losse sensoren I guess...

EDIT: of toch wel, nooit over nagedacht LOL, thanks :+

EDIT2: Meteen mooi mijn probleem opgelost dat mijn ESP stick uitvalt zodra er geen opbrengst meer is en dan opbrengst van vandaag "unavailable" laat zien op mijn dashboard. Nu blijft ie mooi staan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnDwlgvAZ09-QL8N-NW1kMkN1cQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aS19jGihwXWhc1YhphB1SA4Q.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Sp33dFr34k op 21-02-2024 19:39 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:00
Zijn er hier mensen die het voor elkaar gekregen hebben om een Roidme EVA in HomeAssistant aan de praat te krijgen? Via de Xiaomi Miio integratie kan ik de robot wel vinden, maar herkent ie het type apparaat niet. Mijn oude stofzuiger werkt wel via deze route.

Mogelijk kan ik een ander type selecteren waardoor ie wel gewoon werkt, enkel starten via HA zou ik al tevreden mee zijn.

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05:16
Vandaag bij thuiskomst merkte ik iets geks met de cloud connectie.

De mobiele app verbind niet op het thuisnetwerk (de app gebruikt de nabu casa cloud url). Via de browser geprobeerd te verbinden via de homeassistant.local url, en dat werkt. De nabu casa cloud connectie gecheckt en dit lijkt allemaal ok. Met de wifi uitgeschakeld geprobeerd te verbinden met de nabu casa url (via de mobiele app) en hop, het werkt.

De nabu casa verbinding werkt dus, maar kan ik niet bereiken zodra ik met het thuisnetwerk verbonden ben. Er is tussen gisteren en vandaag niks aan de hele setup veranderd dus tast een beetje in het duister over de oorzaak van het probleem.

Edit 20:43: en ja hoor het werkt nu ineens weer.. :? :9

[ Voor 3% gewijzigd door Kire88 op 21-02-2024 20:43 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-10 16:11
Ik weet niet of het mag, als het niet mag laat het me weten dan verwijder ik deze post.

Voor de mensen die het KNMI custom component gebruiken, na overleg heeft Weerlive een nieuwe API uitgebracht met een aantal coole nieuwe features voor ons, bijvoorbeeld 5 daagse verwachting en ook een uurlijkse verwachting, daarnaast heb ik, op veler verzoek, extra entities toegevoegd.

Als je dit alvast wilt testen, hier is de pull request: https://github.com/golles/ha-knmi/pull/120 in het tweede comment staat een uitgebreidere release notes. Als je feedback wilt geven, dan graag een comment in the pull request, maar mag ook een DM hier op tweakers, ik wil niet dit topic hijacken!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
golles schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:02:
Ik weet niet of het mag, als het niet mag laat het me weten dan verwijder ik deze post.

Voor de mensen die het KNMI custom component gebruiken, na overleg heeft Weerlive een nieuwe API uitgebracht met een aantal coole nieuwe features voor ons, bijvoorbeeld 5 daagse verwachting en ook een uurlijkse verwachting, daarnaast heb ik, op veler verzoek, extra entities toegevoegd.

Als je dit alvast wilt testen, hier is de pull request: https://github.com/golles/ha-knmi/pull/120 in het tweede comment staat een uitgebreidere release notes. Als je feedback wilt geven, dan graag een comment in the pull request, maar mag ook een DM hier op tweakers, ik wil niet dit topic hijacken!
Kun je wellicht een pre-release aanmaken? Dan kun je hem in HACS als beta downloaden.
Of vind je het daarvoor nog te vroeg?

Home Assistant configuratie

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:54
Ik heb sinds een paar dagen een tweede humidity sensor, deze keer een Xiami Aqara ipv de versie obv de TuYa Sensor. Echter bij het maken van een derivative sensor ontstaat er een heel vreemde grafiek en resultaten. De grafiek laat bijvoorbeeld pieken van 50 miljoen %/s zien. Ik krijg het sowieso niet voor elkaar om er % per uur van te maken. Exact dezelfde derivative sensor van de TuYa werkt zonder problemen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FkVYaxKfKfu9zbeyvQlyatkuoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWQfwlWwKC9bP6tmUgf6Tjm3.png?f=fotoalbum_large
Wat doe ik hier fout?

Instellingen zijn zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOqNLjgLMC7f5TXiwDJLR9IErAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9cy0SFqRpcbzijDFOnPFht4.png?f=user_large

De waarden van de aqara zijn gewoon normaal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iejyYuhreRtkiYNGZiWOQQsPvIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9oWuh2PyuriSx9ZAclFTQUvl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Zinloos1 op 22-02-2024 12:55 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Zinloos1 Wat laat de bronsensor zien ten tijde van dit?

• Zinloos1
Septillion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:38:
@Zinloos1 Wat laat de bronsensor zien ten tijde van dit?
Ik had te snel op versturen gedrukt, nu staat de bronsensor er ook als afbeelding bij!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Zinloos1 maar wel in compleet andere tijdframes, dat maakt het erg lastig.

• Zinloos1
Septillion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:46:
@Zinloos1 maar wel in compleet andere tijdframes, dat maakt het erg lastig.
Ik heb ze aangepast naar dezelfde tijdsframe nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKLLln4UUyhd8ViHIk8pypwfqaA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9oWuh2PyuriSx9ZAclFTQUvl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjT-BokPxDGlhXHMrTRwCi2QJ1k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RWQfwlWwKC9bP6tmUgf6Tjm3.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 60% gewijzigd door Zinloos1 op 22-02-2024 12:56 ]

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11 15:12
Situatie:

- Home assistant 2024.2.1
- ESPhome 2023.12.9
- R'pi 4 al jaren stabiel
- Wemos D1 met een paar simpele sensoren als nieuw projectje

Ik ben met die wemos lekker aan het rommelen en pas via de ESPhome integratie de config aan, druk op save en dan upload wireless. Ik heb dit regelmatig gedaan met succes, maar gisteren voor de tweede keer ineens een volledige reboot van HA. De terminal-interface van ESPhome lijkt zich niet verder te ontwikkelen en ineens onderaan "starting HASSIO addin" etc, zoals bij opstarten. Ook zie ik dat sommige statistieken gereset zijn.

Ik kan het niet lekker terugvinden in mijn logs, maar het lijkt dus echt op een crash in HA en die boot opnieuw. Iemand die dit eerder gezien/gehad heeft?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• golles
TheFes schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Kun je wellicht een pre-release aanmaken? Dan kun je hem in HACS als beta downloaden.
Of vind je het daarvoor nog te vroeg?
Nee het is niet te vroeg, heb het zelf al een paar dagen draaien, als ik verder niks geks tegen kom, dan plan ik een volwaardige release komend weekend.
Ik zal inderdaad een pre-release maken, niet over nagedacht omdat ik zelf geen HACS gebruiker ben, bedankt voor de tip!

• TheFes
golles schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Nee het is niet te vroeg, heb het zelf al een paar dagen draaien, als ik verder niks geks tegen kom, dan plan ik een volwaardige release komend weekend.
Ik zal inderdaad een pre-release maken, niet over nagedacht omdat ik zelf geen HACS gebruiker ben, bedankt voor de tip!
Top, ik ben er klaar voor :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVPK97X5BRBhqqBz8KnHCluVxps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQ1Tg9vbq2VBWnzE1XfwYTDb.png?f=fotoalbum_large

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:48

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb mijn bijgewerkte documentatie van "Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules" in een nieuw Forum hierop Tweakers gezet (met o.a. AJAX-SIA naar HA & AJAX - JEEDOM), zie:
Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules

AJAX-JEEDOM API plugin stuurt MQTT berichten uit, die je ook in HA zou kunnen integreren.
JEEDOM "gebruik" is dacht ik wel tegenwoordig een maand abonnement.
Er schijnt ook een "gratis" Jeedom oplossing te zijn met eigen (D)DNS en port-forward in je Router (zie link naar aparte forum hierboven).

[ Voor 16% gewijzigd door Antonio di op 22-02-2024 23:11 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Zinloos1 Wat als je time window leeg laat?

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:39
Sp33dFr34k schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Meen je...? :F

Ja, dat werkt dus niet met een CTE. Ik dacht zo het efficiëntste te bereiken wat ik wil, maar dan worden het losse sensoren I guess...

EDIT: of toch wel, nooit over nagedacht LOL, thanks :+

EDIT2: Meteen mooi mijn probleem opgelost dat mijn ESP stick uitvalt zodra er geen opbrengst meer is en dan opbrengst van vandaag "unavailable" laat zien op mijn dashboard. Nu blijft ie mooi staan :)

[Afbeelding]
Wat een mooie grafiek!! Hoe heb je die gemaakt, toch niet alleen met het SQL statement? Zou je je aanpak kunnen delen ajb? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Septillion

Septillion

Topicstarter
stevenP schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:15:
Situatie:

- Home assistant 2024.2.1
- ESPhome 2023.12.9
- R'pi 4 al jaren stabiel
- Wemos D1 met een paar simpele sensoren als nieuw projectje

Ik ben met die wemos lekker aan het rommelen en pas via de ESPhome integratie de config aan, druk op save en dan upload wireless. Ik heb dit regelmatig gedaan met succes, maar gisteren voor de tweede keer ineens een volledige reboot van HA. De terminal-interface van ESPhome lijkt zich niet verder te ontwikkelen en ineens onderaan "starting HASSIO addin" etc, zoals bij opstarten. Ook zie ik dat sommige statistieken gereset zijn.

Ik kan het niet lekker terugvinden in mijn logs, maar het lijkt dus echt op een crash in HA en die boot opnieuw. Iemand die dit eerder gezien/gehad heeft?
Even voor de volledigheid. Je hebt de ESPhome integratie en de ESPhome addon. Eerste maakt het mogelijk de devices in HA te hangen, het tweede geeft je het ESPhome dashboarden zorgt dat je kan compilen.

Maar terminal interface? Waar kijken we dan naar? Screenshot anders?

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15
Ik gebruik een knop (functie) op mijn iPad aan de muur (draait HA dashboard middels companion app) waarbij ik een tekst kan laten omroepen (via tts) naar een van de slimme speakers in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrOwxvQOknqrCf6zMXFw929hGsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdtSE5qin7xYkr9Gr9pXK1xh.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mijn Sonos speakers werkt dit helemaal prima, deze staan altijd 'aan' en hier werkt het script en de config perfect.... maar...

Ik heb ook een paar google speakers staan en deze gaan 'uit' na verloop van tijd. Hierdoor lukt het niet om dezelfde functie te gebruiken om de tts voor elkaar te krijgen.

foutmeldingen:
Referenced entities var.google_player_lukas_volume are missing or not currently available
Stuur bericht: Error executing script. Invalid data for call_service at pos 18: expected float for dictionary value @ data['volume_level']
Ik gebruik dus een markdown card waar een aantal input functies in zitten om de tekst, volume en speaker te kunnen kiezen ...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
      - type: markdown
        content: >-
          <center><ha-icon icon="mdi:account-voice"></ha-icon><b> Tekst
          omroepen</b></center>
      - type: horizontal-stack
        cards:
            cards:
              - type: entities
                entities:
                  - entity: input_text.announcement_text
                    type: custom:text-input-row
                entities:
                  - entity: input_select.announce_to
                    name: Kies de ruimte
                state_color: true
        cards:
            cards:
                entities:
                  - entity: input_number.sonos_announce_vol
                entities: []
                entities:
                  - action_name: Omroepen.........!
                    icon: mdi:bullhorn-outline
                    name: ' '
                    service: script.send_announcement
                    type: call-service
                state_color: false
    type: vertical-stack

en een serivce call om het script aan te roepen om alles uit te voeren...
Ook gebruik ik de Variables HACS integratie om dit voor elkaar te krijgen, om de tts variable mee te kunnen sturen. Allemaal best fancy al zeg ik het zelf.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
send_announcement:
  alias: "Stuur bericht"
  sequence:
  - service: var.set
    data:
      entity_id: var.sonos_kantoor_volume
      value_template: "{{state_attr('media_player.kantoor', 'volume_level')|float}}"

data:
      entity_id: var.google_player_lukas_volume
      value_template: "{% if is_state('state.media_player.sk3', 'off') %} media_player.turn_on {{states('var.google_player_lukas_volume')|float}} {{state_attr('media_player.veranda', 'volume_level')|float}} {% endif %}"

- service: media_player.volume_set
    data_template:
      entity_id: >
        {%- if is_state("input_select.announce_to", "Kantoor") -%}
          media_player.kantoor
        {%- elif is_state("input_select.announce_to", "Lukas") -%}
          media_player.sk3
        {%- endif -%}
      volume_level: "{{states('input_number.sonos_announce_vol')|float}}"

- service: tts.google_say
    data_template:
          media_player.kantoor
          media_player.sk3

{%- endif -%}
          {{states('input_text.announcement_text')}}

- delay: 00:00:02

data_template:
      entity_id: media_player.kantoor
      volume_level: "{{states('var.sonos_kantoor_volume')|float}}"
    data_template:
      entity_id: media_player.sk3
      volume_level: "{% if is_state('state.media_player.sk3', 'off') %} media_player.turn_on {{states('var.google_player_lukas_volume')|float}} {% endif %}"

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om ook de Google speakers via deze functie aan te sturen. zoals je kan zien heb ik al zitten pielen met templates maar dit werkt nog niet zoals het zou moeten.

Iemand een idee?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

konehead schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Wat een mooie grafiek!! Hoe heb je die gemaakt, toch niet alleen met het SQL statement? Zou je je aanpak kunnen delen ajb? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Sure, dat stukje is een vrij simpele apexcharts grafiek:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
            - type: custom:apexcharts-card
              graph_span: 1d
              span:
                start: day
              now:
                show: true
                label: Nu
              locale: nl
              apex_config:
                chart:
                  height: 200px
                  fontFamily: Raleway,sans-serif
                legend:
                  fontSize: 9px
                grid:
                  show: false
              experimental:
                color_threshold: true
                brush: true
              yaxis:
                - id: first
                  decimals: 0
                  opposite: true
                  apex_config:
                    tickAmount: 6
                    stroke:
                      width: 1
                  min: 0
                  max: ~6
              series:
                - entity: sensor.growatt_pv_active_power
                  name: Today
                  yaxis_id: first
                  type: area
                  curve: smooth
                  color: '#00bb33'
                  stroke_width: 1
                  opacity: 0.5
                  extend_to: false
                  show:
                    legend_value: false
                    extremas: max
                  group_by:
                    func: avg
                    duration: 15min
                  name: Yesterday
                  offset: '-1d'
                  color: '#ff0000'
                  opacity: 0.1
                  show:
                    offset_in_name: false
                  group_by:

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• TheFes
n0m0r3 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:00:
Ik gebruik een knop (functie) op mijn iPad aan de muur (draait HA dashboard middels companion app) waarbij ik een tekst kan laten omroepen (via tts) naar een van de slimme speakers in huis.

[Afbeelding]

Voor mijn Sonos speakers werkt dit helemaal prima, deze staan altijd 'aan' en hier werkt het script en de config perfect.... maar...

Ik heb ook een paar google speakers staan en deze gaan 'uit' na verloop van tijd. Hierdoor lukt het niet om dezelfde functie te gebruiken om de tts voor elkaar te krijgen.

foutmeldingen:

[...]

[...]

Ik gebruik dus een markdown card waar een aantal input functies in zitten om de tekst, volume en speaker te kunnen kiezen ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
      - type: markdown
        content: >-
          <center><ha-icon icon="mdi:account-voice"></ha-icon><b> Tekst
          omroepen</b></center>
        cards:
            cards:
                entities:
                  - entity: input_text.announcement_text
                    type: custom:text-input-row
                entities:
                  - entity: input_select.announce_to
                    name: Kies de ruimte
                state_color: true
        cards:
            cards:
                entities:
                  - entity: input_number.sonos_announce_vol
                entities: []
                entities:
                  - action_name: Omroepen.........!
                    icon: mdi:bullhorn-outline
                    name: ' '
                    service: script.send_announcement
                    type: call-service
                state_color: false
    type: vertical-stack

en een serivce call om het script aan te roepen om alles uit te voeren...
Ook gebruik ik de Variables HACS integratie om dit voor elkaar te krijgen, om de tts variable mee te kunnen sturen. Allemaal best fancy al zeg ik het zelf.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
send_announcement:
  sequence:
    data:
      entity_id: var.sonos_kantoor_volume
      value_template: "{{state_attr('media_player.kantoor', 'volume_level')|float}}"

data:
      value_template: "{% if is_state('state.media_player.sk3', 'off') %} media_player.turn_on {{states('var.google_player_lukas_volume')|float}} {{state_attr('media_player.veranda', 'volume_level')|float}} {% endif %}"

data_template:
          media_player.kantoor
          media_player.sk3
        {%- endif -%}
      volume_level: "{{states('input_number.sonos_announce_vol')|float}}"

data_template:
          media_player.kantoor
          media_player.sk3

{%- endif -%}
          {{ states('input_text.announcement_text') }}

data_template:
      entity_id: media_player.kantoor
      volume_level: "{{states('var.sonos_kantoor_volume')|float}}"
    data_template:
      entity_id: media_player.sk3
      volume_level: "{% if is_state('state.media_player.sk3', 'off') %} media_player.turn_on {{states('var.google_player_lukas_volume')|float}} {% endif %}"

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om ook de Google speakers via deze functie aan te sturen. zoals je kan zien heb ik al zitten pielen met templates maar dit werkt nog niet zoals het zou moeten.

Iemand een idee?
YAML:
1
2
3
4
    data:
Dit stuk werkt niet, je kunt niet in een jinja template een service call aanroepen.
Je zult zoiets moeten doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - if:
      - condition: state
        entity_id: media_player.veranda
        state: "off"
    then:
      - service: media_player.turn_on
        target:
          entity_id: media_player.veranda
      - wait_template: "{{ not is_state('media_player.veranda', 'off') }}"
    data:
      value_template: "{{state_attr('media_player.veranda', 'volume_level') }}"

Opmerkingen:
  • Het volume_level attribute is al een float, je hoeft er dus niet het float filter op toe te passen
  • Die hele HACS integratie is niet nodig, je kunt gewoon lokale variables aanmaken in je automation/script, en later weer gebruiken.
  • data_template: is al een jaar of 4 depreciated. Je kunt gewoon data: gebruiken.
  • Je gebruikt de ene keer media_player.veranda en de andere keer media_player.sk3. Ik ben er vanuit gegaan dat die laatste de correcte is.
  • Je zet op het eind beide spelers terug naar het oude volume, waar er maar eentje gewijzigd is
  • Je gebruikt de ene keer single quotes in je templates, en de keer daarop weer double quotes. Dat is verder niet erg, maar het is handiger om dat elke keer hetzelfde te doen.
Ik zou het dus zo doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
send_announcement:
  sequence:
  - variables:
      player: >
        {{ 'media_player.kantoor' if states('input_select.announce_to') == 'Kantoor' else 'media_player.sk3' }}"
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ is_state(player, 'off') }}"
    then:
      - service: media_player.turn_on
        target:
          entity_id: "{{ player }}"
      - wait_template: "{{ not is_state(player, 'off') }}"
  - variables:
      player_volume: "{{ state_attr(player, 'volume_level') }}"
    data:
      volume_level: "{{ states('input_number.sonos_announce_vol') | float }}"
    data:
    data:
      volume_level: "{{ player_volume }}"

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 22-02-2024 16:46 ]

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-10 11:19
Even een vraagje. He dit al eens eerder gevraagd maar toen ben ik niet zover geraakt als nu.

Ik ben er dus in geslaagd om een Shelly als BLE observer in te stellen en zo een Inkbird thermometer te lokaliseren. Deze wordt gevonden door Home Assistant maar wordt enkel als een presence sensor gebruikt.
Het enige wat ik dus zie is of de thermometer "thuis" is of niet. Natuurlijk had ik graag de data die de thermometer via bluetooth uitstuurt gezien.

Iemand enig idee hoe dit kan?

In HA heb ik de Passive BLE Monitor geinstalleerd waardoor de Thermometer dus gezien wordt in HA.

• stevenP
Septillion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:06:
[...]

Even voor de volledigheid. Je hebt de ESPhome integratie en de ESPhome addon. Eerste maakt het mogelijk de devices in HA te hangen, het tweede geeft je het ESPhome dashboarden zorgt dat je kan compilen.

Maar terminal interface? Waar kijken we dan naar? Screenshot anders?
True, ik zal vollediger zijn. Ik heb beide draaien en dit is inderdaad tijdens compilen dus in de addon, of "save code" zoals het in de esphome interface heet.

Install wireless, via de esphome addin interface. Wemos ligt ergens op het bureau, inderdaad op wireless en met nagenoeg vol bereik (meter of 5 vanaf een unifi AP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu7lz6uElIDET4Hm-HOZJ5C6eXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GEV20P6CxOeiCiVWg9cl7wnY.png?f=fotoalbum_large

De interface waar ik aan refer is de output / log van compilen die daarna opent en langzaam doorrommelt

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 22-02-2024 18:52 ]

• golles
Ik denk dat je je 2.0.0-b1 nu zou moeten zien en kunnen instaleren!?

Lees voor de zekerheid wel even de notes, of in ieder geval de breaking changes :) https://github.com/golles/ha-knmi/releases/tag/2.0.0-b1

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 13:39

Nhz

In Home Assistant is in het Energy Dashboard mooi te zien wat de dagtotalen zijn kwa opwek en verbruik. Via de individuele apparaten kan je vervolgens (deels) zien waar die energie dan door verbruikt is. Om goed in kaart te kunnen brengen hoeveel 'onbekend gebruik' er nog is zou het handig zijn om dat ook in het dagoverzicht verwerkt te hebben.

Bijvoorbeeld:

20kw van net naar woning
15kw opgewekt met pv
5kw van pv naar net
10kw van pv naar woning
30kw gebruik woning
----------
25kw individuele apparaten
5kw onbekend
----------
10kw wartmepomp
5kw boiler
3kw kantoor
3kw aico
2kw quooker
1kw ventilatie
1kw schuur

Is er iemand die dit voor elkaar heeft gekregen en dat dit dan ook per dag terug te zien is?

Groetjes

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ons toestel dat voor warm water voor de kranen en de chauffages zorgt (geen idee hoe dat in NL wordt genoemd, in België noemen we dat een ketel, maar da’s eigenlijk een foute naam) is na 20 jaar stuk gegaan. Dit toestel slaat zelf geen warm water op, maar verwarmt het met behulp van aardgas en een brander wanneer we het nodig hebben (doorstromer?).

Aangezien hier in huis alles zo veel mogelijk geautomatiseerd wordt en aan HA gekoppeld wordt, ben ik op zoek naar het best passende model voor een gezin van 4 dat zo veel mogelijk gekoppeld kan worden aan HA. Is opentherm de eigenschap waarop ik moet zoeken? De chauffages hebben Honeywell regelaars en zijn gekoppeld aan een EvoHome die al in HA geïntegreerd is.

Wie kan toestellen aan- (of af)raden?

• breinonline
  • Laatst online: 05:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Brynnie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:34:
Ons toestel dat voor warm water voor de kranen en de chauffages zorgt (geen idee hoe dat in NL wordt genoemd, in België noemen we dat een ketel, maar da’s eigenlijk een foute naam) is na 20 jaar stuk gegaan. Dit toestel slaat zelf geen warm water op, maar verwarmt het met behulp van aardgas en een brander wanneer we het nodig hebben (doorstromer?).

Aangezien hier in huis alles zo veel mogelijk geautomatiseerd wordt en aan HA gekoppeld wordt, ben ik op zoek naar het best passende model voor een gezin van 4 dat zo veel mogelijk gekoppeld kan worden aan HA. Is opentherm de eigenschap waarop ik moet zoeken? De chauffages hebben Honeywell regelaars en zijn gekoppeld aan een EvoHome die al in HA geïntegreerd is.

Volgens mij doel je op de ketel van een centrale verwarming (cv-ketel) ;) Alle thermostaten die van een gasketel aan het net hangen zijn denk ik wel in HA te krijgen, kijk even goed of er een aparte integratie voor is voor je hem koopt en hoe dat eruit ziet. En eventueel ook hoe de eigen app van dat merk eruit ziet.

Opentherm is de wijze waarop de thermostaat de cv kan aansturen. Als je ketel dat ondersteund is dat goed om op te letten maar dat heeft niets met HA te maken.
Nhz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:58:
In Home Assistant is in het Energy Dashboard mooi te zien wat de dagtotalen zijn kwa opwek en verbruik. Via de individuele apparaten kan je vervolgens (deels) zien waar die energie dan door verbruikt is. Om goed in kaart te kunnen brengen hoeveel 'onbekend gebruik' er nog is zou het handig zijn om dat ook in het dagoverzicht verwerkt te hebben.

Bijvoorbeeld:

20kw van net naar woning
15kw opgewekt met pv
5kw van pv naar net
10kw van pv naar woning
30kw gebruik woning
----------
25kw individuele apparaten
5kw onbekend
----------
10kw wartmepomp
5kw boiler
3kw kantoor
3kw aico
2kw quooker
1kw ventilatie
1kw schuur

Is er iemand die dit voor elkaar heeft gekregen en dat dit dan ook per dag terug te zien is?
Je kan eens kijken naar een sankey chart? Ik log alleen de grote apparaten maar dit voorbeeld maakt denk ik duidelijk of je er wat mee kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL2BZ_xqSbHEcG37UwnN3YFLcL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osuDigCniQZ7Lx8MPG0EXRJB.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:18
breinonline schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 05:45:
[...]

Je kan eens kijken naar een sankey chart? Ik log alleen de grote apparaten maar dit voorbeeld maakt denk ik duidelijk of je er wat mee kan:
[Afbeelding]
Das leuk! Meteen geïnstalleerd, met auto config ook snel bruikbaar. Dank voor de tip!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 17:24
Sp33dFr34k schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Sure, dat stukje is een vrij simpele apexcharts grafiek:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
            - type: custom:apexcharts-card
              graph_span: 1d
              span:
                start: day
              now:
                label: Nu
              locale: nl
              apex_config:
                chart:
                  height: 200px
                  fontFamily: Raleway,sans-serif
                legend:
                  fontSize: 9px
                grid:
                  show: false
              experimental:
                color_threshold: true
                brush: true
              yaxis:
                - id: first
                  decimals: 0
                  opposite: true
                  apex_config:
                    tickAmount: 6
                    stroke:
                      width: 1
                  min: 0
                  max: ~6
              series:
                  name: Today
                  color: '#00bb33'
                  opacity: 0.5
                  show:
                  group_by:
                  name: Yesterday
                  offset: '-1d'
                  color: '#ff0000'
                  opacity: 0.1
                  show:
                    offset_in_name: false
                  group_by:
Ik ben nog niet zo bekend met HA maar kan via HACS de apexcharts-card wel installeren. Maar ik heb geen idee hoe en waar ik die YAML-code moet installeren. Wil je (of iemand anders) dat even uitleggen aan deze NewBie!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:11

Church of Noise

Drive it like you stole it

breinonline schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 05:45:
[...]

Volgens mij doel je op de ketel van een centrale verwarming (cv-ketel) ;) Alle thermostaten die van een gasketel aan het net hangen zijn denk ik wel in HA te krijgen, kijk even goed of er een aparte integratie voor is voor je hem koopt en hoe dat eruit ziet. En eventueel ook hoe de eigen app van dat merk eruit ziet.

Opentherm is de wijze waarop de thermostaat de cv kan aansturen. Als je ketel dat ondersteund is dat goed om op te letten maar dat heeft niets met HA te maken.

[...]

[Afbeelding]
Volledig akkoord rond elk van de twee onderwerpen!

Misschien nog rond de cv ketel: als je al Evohome hebt, vermoed ik dat je al een en ander in home assistant hebt qua uitgelezen data en misschien ook sturingsmogelijkheden (zelf tado gebruiker hier). Daarnaast zou ik vanuit efficiëntie standpunt (maar dat is al buiten de scope van dit topic) ook neigen om zeker een ketel met opentherm te kiezen. Moest je dat doen kan je OpenTherm Gateway (otgw, er is een apart topic daarover te vinden) aanschaffen. Die laat je toe om je opentherm info uit te lezen (en ook wel wat te sturen, maar dat hangt dan weer af van je ketel, plus je hebt Evohome al) en daar kan je ook toffe dingen mee doen.

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:50
Nhz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:58:
Niet in het energy dashboard wel in de sankey kaart die je via hacs kan installeren. Bijvoorbeeld zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pHp7OZZ3d-wjJ3Kb_Ppqe_6TNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMv6uFtjFkUolNdHXs6tzgVW.jpg?f=fotoalbum_large

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 13:39

Nhz

Top, die ga ik ook even installeren. Bedankt! :)

Groetjes

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:53

Seafarer

XXX

Brynnie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:34:

Heb je een losse boiler staan zoals heel gebruikelijk is in Belgie?

Boiler wegdoen en een ketel met het hoogste rendement op warmwater kopen. Leuk koppelen aan HA maar een ketel kun je er niet beter mee maken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:08
Ik maak al enige tijd gebruik van de integratie "forecast.solar" om de zonnestroom in te schatten van de dag. Dit geeft tevens een indicatie hoeveel energie het huis bereikt -en dus of vandaag de warmtepomp uit kan blijven omdat het toch warm wordt door de zon.

Maar ik kom de laatste tijd vaker rare waarden tegen. Zoals vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFOk_pDeLDMCz1Kk7aXS7meUV_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRWQ4P5lYooyTA9V33aIwL5F.png?f=fotoalbum_large

De weersverwachting is de hele dag regen en bewolkt. Maar Forecast.solar geeft vrolijk aan dat er 12kWh te verwachten is (en nu zelfs 950 W wordt geproduceerd). Nu kan je er een kWh-tje naast zitten natuurlijk, daarvoor blijft het een forecast. Maar dit is wel heel erg way off. Ik heb mijn coordinaten ingevoerd, de juiste hellingshoek en exposure op het zuidoosten.

ben ik de enige? Opnieuw invullen? Heeft iemand een alternatief?

edit:
ik snap er niets van. In het energiedashboard levert exact dezelfde sensor van forecast.solar (ik heb m zelfs aangemaakt in het energiedashboard) wel een realistische waarde. maar als ik m check krijg ik bovenstaande waarden 8)7 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QbFOxwPcO_lNDIsQYlZHTkaJR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnPQVVn1guZztiBdJ981IiPU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door oltk op 23-02-2024 09:41 ]

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-11 13:56
Is er iemand in geslaagd om een miele wasmachine te sturen via een automation? Ik wil graag het volgende instellen:

1. 's ochtends wasmachine inladen en via een knop in homeassistant aangeven welk programma het moet zijn (Liefst op basis van favorieten)
2. Automatie wacht 5-6 uur op langdurige zonnepanelen opwekking (Bv: 20 minuten lang een positieve opbrengst)
3. Na 5-6 uur start hij sowieso, ongeacht de opbrengst

Ik kan het toestel klaarzetten met mobile start zodat je (denk ik) in homeassistant gewoon mits volgende parameters het toestel kan starten

YAML:
1
2
3
4
5
action:
  - device_id: xxxxxxxxxx
    domain: button
    entity_id: xxxxxxxxxx
    type: press

Je kan echter via deze acties het toestel ook aanzetten:
YAML:
1
2
3
4
  - type: turn_on
    device_id: xxxxxxxx
    entity_id: xxxxxxx
    domain: switch

Maar ik zie nog niet meteen hoe ik dan één van mijn favoriete programma's kan selecteren alvorens te starten. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 23-02-2024 13:56 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-11 13:56
oltk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:28:
Ik maak al enige tijd gebruik van de integratie "forecast.solar" om de zonnestroom in te schatten van de dag. Dit geeft tevens een indicatie hoeveel energie het huis bereikt -en dus of vandaag de warmtepomp uit kan blijven omdat het toch warm wordt door de zon.

[Afbeelding]

De weersverwachting is de hele dag regen en bewolkt. Maar Forecast.solar geeft vrolijk aan dat er 12kWh te verwachten is (en nu zelfs 950 W wordt geproduceerd). Nu kan je er een kWh-tje naast zitten natuurlijk, daarvoor blijft het een forecast. Maar dit is wel heel erg way off. Ik heb mijn coordinaten ingevoerd, de juiste hellingshoek en exposure op het zuidoosten.

edit:
ik snap er niets van. In het energiedashboard levert exact dezelfde sensor van forecast.solar (ik heb m zelfs aangemaakt in het energiedashboard) wel een realistische waarde. maar als ik m check krijg ik bovenstaande waarden 8)7 8)7
[Afbeelding]
Ik heb 'm ook eens geïnstalleerd en vergeleken met mijn installatie. De huidige opwekking lijkt wel ongeveer te kloppen maar de geschatte productie lijkt me ook totaal niet te kloppen. Hij geeft aan dat ik vandaag 18kWh zal opwekken. De voorbije dagen heb ik gemiddeld 8kwh opgewekt en het is vandaag een vergelijkbare dag.

Mijn SMA omvormer heeft in de app ook een verwachte opwekkingswaarde (Niet zichtbaar in homeassistant) en die geeft voor vandaag 9.9KwH aan. Wat evengoed optimistisch is, maar wel al realistischer als forecast.solar.

[ Voor 5% gewijzigd door Michiel95 op 23-02-2024 09:54 ]

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-10 11:19
Tibs schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:05:
Even een vraagje. He dit al eens eerder gevraagd maar toen ben ik niet zover geraakt als nu.

Ik ben er dus in geslaagd om een Shelly als BLE observer in te stellen en zo een Inkbird thermometer te lokaliseren. Deze wordt gevonden door Home Assistant maar wordt enkel als een presence sensor gebruikt.
Het enige wat ik dus zie is of de thermometer "thuis" is of niet. Natuurlijk had ik graag de data die de thermometer via bluetooth uitstuurt gezien.

Iemand enig idee hoe dit kan?

In HA heb ik de Passive BLE Monitor geinstalleerd waardoor de Thermometer dus gezien wordt in HA.
Even mezelf corrigeren hier, een Shelly als BLE Observer kan dus in principe enkel gebruikt worden als Presence detector en kan geen data doorsturen. Al heb ik wel iets gevonden op het Home Assistant forum om dat via MQTT te doen. Dat moet ik eens bekijken.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Weet iemand hier hoe HA precies werkt en om gaat met NFC tags?

Ik probeer een automation toe te voegen, waarmee ik bijvoorbeeld bluetooth aan en uit kan zetten.
Volgens deze documentatie moet dat kunnen, echter doet hij het niet, en krijg ik ook steeds de melding met welke app ik het wil openen. Uiteraard wil ik gewoon dat de taak wordt uitgevoerd zodra ik de tag scan, en niet dat ik dan op mijn scherm nog wat aan moet klikken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 alias: New automation
description: ""
trigger:
  - platform: tag
    tag_id: e5f940b6--4867-bc02-asdji292k2k2
condition: []
action:
  - alias: Test NFC tag
    service: notify.mobile_app_telefoon1
    data:
      data:
        data:
          data:
            command: turn_off
mode: single

Weet iemand hoe ik dit werkend kan krijgen, of wat ik fout doe?
De tag is al toegevoegd, en hij herkent de tag dus ook in HA

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 17:13
3 data's genest lijkt me wat veel. Probeer hem eens via de UI aan te maken, en kijk dan eens wat de YAML ervan wordt?

edit: wat ik al dacht - je code lijkt niet echt op de voorbeeldcode :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQAUldG6MxHKJra61t8i2z98-gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZBjdOf65EQnLdvblktWqFjVM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Hmmbob op 23-02-2024 11:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-11 08:56

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik gebruik de volgende automation als ik naar bed ga. Hier kun je voor jou ook bruikbare stukken uithalen denk ik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Tag 1 - Slapen
description: Naar bed gaan
trigger:
    tag_id: 66840347-c68d-4008-b659-cfdca2cce691
action:
  - service: light.turn_off
    data: {}
    target:
      area_id:
        - woonkamer
        - eetkamer
        - kastje
      entity_id: light.keuken
  - service: media_player.turn_off
    target:
      entity_id:
        - media_player.av_samsung_soundbar_q990b
        - media_player.lg_webos_smart_tv
        - media_player.woonkamer
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 17.5
    target:
      device_id: c719c6889ebe356f9a96d5524ebd7444
  - service: notify.mobile_app_gsm_hurr1c4n3
    data:
      data:
        command: total_silence
    enabled: false

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10 18:24
Hi, ik probeer een history stats sensor werkend te krijgen, alleen blijft mijn data op 0 kan het zijn dat ik een verkeerde state gebruik? de templates werken en heb data van afgelopen jaren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

Gas:
  - platform: history_stats
    name: Gasverbruik t.o.v vorig jaar
    entity_id: sensor.dsmr_current_year_gas
    state: "gas"
    start: "{{ now().replace(day=1, month=(now().month), year=(now().year - 1)) }}"
    end: "{{ now().replace(day=1, month=(now().month), year=(now().year)) }}"

Stroom:
    name: Opgewekte stroom t.o.v vorig jaar
    entity_id: sensor.solaredge_production_energy
    state: "energy"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-02-2024 13:57 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• TheFes
CodeBaker schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:01:
Hi, ik probeer een history stats sensor werkend te krijgen, alleen blijft mijn data op 0 kan het zijn dat ik een verkeerde state gebruik? de templates werken en heb data van afgelopen jaren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Gas:
    name: Gasverbruik t.o.v vorig jaar
    entity_id: sensor.dsmr_current_year_gas
    state: "gas"

Stroom:
    name: Opgewekte stroom t.o.v vorig jaar
    entity_id: sensor.solaredge_production_energy
    state: "energy"
Heb je die data ook in je recorder database, of alleen in de long term statistics database?

• Wachten...
  • Nu online
Hurricane schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:34:
Ik gebruik de volgende automation als ik naar bed ga. Hier kun je voor jou ook bruikbare stukken uithalen denk ik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Tag 1 - Slapen
description: Naar bed gaan
trigger:
    tag_id: 66840347-c68d-4008-b659-cfdca2cce691
action:
  - service: light.turn_off
    target:
      area_id:
        - woonkamer
        - eetkamer
        - kastje
      entity_id: light.keuken
  - service: media_player.turn_off
    target:
      entity_id:
        - media_player.av_samsung_soundbar_q990b
        - media_player.lg_webos_smart_tv
        - media_player.woonkamer
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 17.5
    target:
      device_id: c719c6889ebe356f9a96d5524ebd7444
  - service: notify.mobile_app_gsm_hurr1c4n3
    data:
      data:
        command: total_silence
    enabled: false
Ik zie alleen niet direct dingen die afwijken.
Want ontvang jij ook niet de melding met welke app je het wilt openen/uitvoeren?

• CodeBaker
@TheFes Alleen in de long term statistics database.

• TheFes
Wachten... schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Ik zie alleen niet direct dingen die afwijken.
Want ontvang jij ook niet de melding met welke app je het wilt openen/uitvoeren?
wat afwijkt is de daadwerkelijke actie (zoals @Hmmbob ook al opmerkte)
Jij hebt
YAML:
1
2
3
data:
  data:
    data:

• TheFes
CodeBaker schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:12:
@TheFes Alleen in de long term statistics database.
Dat werkt dus niet, de history_stats integration, gebruikt de data uit de history integration, en die gebruikt weer de data uit de recorder.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-10 11:14
Klopt het dat de Docker versie van 2024.2.3 nog niet klaar is? Normaal gesproken zijn die images binnen een paar uur na de release notificatie beschikbaar.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• CodeBaker
@TheFes is er een mogelijkheid om de data van de long term statistics in de recorder database te inserten? zodat ik alsnog de history stats kan maken.

• TheFes
CodeBaker schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:25:
@TheFes is er een mogelijkheid om de data van de long term statistics in de recorder database te inserten? zodat ik alsnog de history stats kan maken.
Je kunt wel een SQL sensor maken en daarmee de gegevens uit de LTS database halen, ik heb alleen geen verstand van SQL queries.

• Wachten...
  • Nu online
@TheFes @Hmmbob

Ik denk dat er dan iets niet goed gingen met kopiëren.

Hier de code zoals hij nu staat, echter nog steeds niet werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    tag_id: 1bcaf0cc-c31f-4737-bb-5caa3f
action:
    data:
      data:

• CodeBaker
@TheFes Daar ga ik wel uitkomen :) thanks.

• TheFes
daxy schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:22:
Klopt het dat de Docker versie van 2024.2.3 nog niet klaar is? Normaal gesproken zijn die images binnen een paar uur na de release notificatie beschikbaar.
De build is nog niet klaar
https://github.com/home-a...e/actions/runs/8006662640

Ik heb gezien dat er een PR uitgehaald moet worden omdat er een integratie niet meer werkt (Roomba)

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 23-02-2024 12:35 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Vraagje, ik heb een integratie (HACS repository) op github geforked omdat de ontwikkeling gestopt is.

Het verwijderen van de oude integratie en installeren van de nieuwe verliep vlekkeloos.
Wat is nu de manier om gemakkelijk de code te bewerken/onderhouden.

Ik wil gewoon 'meteen' in mijn HA de code aanpassen en testen na een herstart.

Nu doe ik het op mijn Github en maak ik een release. Deze komt dan ook wel als update binnen in HA, maar volgens mij moet dit gemakkelijker kunnen. Wie kan mij in de juiste richting wijzen?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:10
Maarten69 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:53:
Vraagje, ik heb een integratie (HACS repository) op github geforked omdat de ontwikkeling gestopt is.

Het verwijderen van de oude integratie en installeren van de nieuwe verliep vlekkeloos.
Wat is nu de manier om gemakkelijk de code te bewerken/onderhouden.

Ik wil gewoon 'meteen' in mijn HA de code aanpassen en testen na een herstart.

Nu doe ik het op mijn Github en maak ik een release. Deze komt dan ook wel als update binnen in HA, maar volgens mij moet dit gemakkelijker kunnen. Wie kan mij in de juiste richting wijzen?
De code die naar binnen getrokken wordt met HACS komt in de config/custom_components folder te staan. Om wat dingen te testen kan je daar wat aanpassen en na een herstart van HA wordt de nieuwe code geladen. Onderhouden zou ik niet op deze manier doen overigens, daar is GitHub veel geschikter voor. Dingetjes testen kan wel prima op deze manier.
Als je na de tests de code weer 'origineel' wilt krijgen, dan kan je HACS de opdracht geven om de release opnieuw te downloaden. Dan ben je al je wijzigingen weer kwijt. Dat geldt overigens ook voor updates die je via HACS installeert.

Voor het ontwikkelen buiten je eigen HA-instantie raadt de documentatie trouwens aan om een eigen development-omgeving op te zetten: https://developers.home-a...s/development_environment

[ Voor 7% gewijzigd door Sicco92 op 23-02-2024 13:14 ]

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:10
Wachten... schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:30:
@TheFes @Hmmbob

Ik denk dat er dan iets niet goed gingen met kopiëren.

Hier de code zoals hij nu staat, echter nog steeds niet werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    tag_id: 1bcaf0cc-c31f-4737-bb-5caa3f
action:
    data:
      data:
Wat werkt er niet? Gaat je bluetooth niet uit? Wat staat er in de trace? Kan het zijn dat je dit op een iPhone probeert terwijl dit een Android-only actie is? Of moet je de tag nog bevestigen op telefoon?

• Wachten...
  • Nu online
Ronker32 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Wat werkt er niet? Gaat je bluetooth niet uit? Wat staat er in de trace? Kan het zijn dat je dit op een iPhone probeert terwijl dit een Android-only actie is? Of moet je de tag nog bevestigen op telefoon?
De bluetooth gaat niet uit.
Ik zie wel de "message" in de notificaties, maar de bluetooth doet niks.

Ik lees wel ergens dat dit vanaf Android 13 niet meer zou werken i.v.m. een aanpassing bij Google. Het zou toch wel echt jammer zijn als ik wifi en bluetooth niet meer aan en uit kan zetten met een NFC tag.

• TheFes
Wachten... schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:40:
[...]

De bluetooth gaat niet uit.
Ik zie wel de "message" in de notificaties, maar de bluetooth doet niks.

Ik lees wel ergens dat dit vanaf Android 13 niet meer zou werken i.v.m. een aanpassing bij Google. Het zou toch wel echt jammer zijn als ik wifi en bluetooth niet meer aan en uit kan zetten met een NFC tag.
Bluetooth kun je inderdaad niet meer uitzetten vanaf Android 13. Dan krijg je dus inderdaad de notificatie, en meer niet.

Staat ook in de documentatie
https://companion.home-as...cation-commands#bluetooth

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 23-02-2024 13:46 ]

• Wachten...
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Bluetooth kun je inderdaad niet meer uitzetten vanaf Android 13. Dan krijg je dus inderdaad de notificatie, en meer niet.

Staat ook in de documentatie
https://companion.home-as...cation-commands#bluetooth
Dat is wel heel erg balen zeg. Ik zie dat ik dan weer met vage APK bestanden moeten werken zoals Macdroid die het dan wel weer ondersteunen. Ik ben daar alleen niet zo'n van van.

Jammer dat er niet een soort auto disable functies in Android zelf zetten. Ik hoef lang niet altijd mijn wifi en bluetooth aan te hebben..

Zijn er nog andere oplossing? Of kan ik het op een andere manier omzeilen?

• TheFes
Wachten... schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Dat is wel heel erg balen zeg. Ik zie dat ik dan weer met vage APK bestanden moeten werken zoals Macdroid die het dan wel weer ondersteunen. Ik ben daar alleen niet zo'n van van.

Jammer dat er niet een soort auto disable functies in Android zelf zetten. Ik hoef lang niet altijd mijn wifi en bluetooth aan te hebben..

Zijn er nog andere oplossing? Of kan ik het op een andere manier omzeilen?
Het is door Google uit de API gehaald vanaf Android 13, daarom werkt het niet meer. Dit is geen beslissing vanuit HA.

• Wachten...
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Het is door Google uit de API gehaald vanaf Android 13, daarom werkt het niet meer. Dit is geen beslissing vanuit HA.
Nee dat weet ik. Het is ook niet dat ik iemand de schuld geef. Het is gewoon balen 😊

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

royaljoop schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:10:
[...]

Ik ben nog niet zo bekend met HA maar kan via HACS de apexcharts-card wel installeren. Maar ik heb geen idee hoe en waar ik die YAML-code moet installeren. Wil je (of iemand anders) dat even uitleggen aan deze NewBie!
Dan heb je het grootste gedeelte al gedaan. Nieuwe card toevoegen op je dashboard, kan apexcharts zijn of een random card. Dan code editor onderin, mijn code plakken en sensoren aanpassen naar jouw sensoren.

• oltk
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Dan heb je het grootste gedeelte al gedaan. Nieuwe card toevoegen op je dashboard, kan apexcharts zijn of een random card. Dan code editor onderin, mijn code plakken en sensoren aanpassen naar jouw sensoren.
En een beetje aanpassen:
het streepje weg bij "type:"
en zoveel mogelijk naar links uitlijnen (alles selecteren, shift-tab enter enter enter)

:)

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:29
Via de cloudflared addon kan ik mijn HA bereiken wanneer ik buitenshuis ben. (via mijndomein.tld naar homeassistant.local:8123).

Nu heb ik recent de ActualBudget addon aan HA toegevoegd. Deze is lokaal te bereiken via http://homeassistant.local:5006
Ook deze zou ik graag extern willen bereiken, ofwel via sub.mijndomein.tld, ofwel via mijndomein.tld:5600 o.i.d.

Is dit mogelijk via de cloudflared-plugin, en hoe moet ik dit dan inregelen? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• ChrisM
oltk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:28:

[Afbeelding]

edit:
[Afbeelding]
Bij mij werkt solcast beter in het voorspellen. Doet het nu best aardig!

• Wachten...
  • Nu online
Kan iemand mij helpen met het automatisch selecteren van sound modes voor een Marantz versterker?

Ik wil dus eigenlijk voor elkaar krijgen dat als er met spotify connect verbonden wordt, dat hij dan automatisch schakelt naar mutli channel stereo en als ik weer terug ga naar de Media player (Shield) dat hij dan weer switched naar "auto surround"

Echter bijlft de status op playing, ook al staat deze gepauzeerd, en ik kan een source ook niet als trigger gebruiken. Ik ben dus even kwijt hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C8a__PcLg7uxNJRfQfLIw1jNq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifyUd8YUnrdJh8DWnLscyr9q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Wachten... op 23-02-2024 21:56 ]

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:10
Wachten... schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:53:
Kan iemand mij helpen met het automatisch selecteren van sound modes voor een Marantz versterker?

Ik wil dus eigenlijk voor elkaar krijgen dat als er met spotify connect verbonden wordt, dat hij dan automatisch schakelt naar mutli channel stereo en als ik weer terug ga naar de Media player (Shield) dat hij dan weer switched naar "auto surround"

Echter bijlft de status op playing, ook al staat deze gepauzeerd, en ik kan een source ook niet als trigger gebruiken. Ik ben dus even kwijt hoe ik dit het beste aan kan pakken.

[Afbeelding]
Je kunt een attribute wel als trigger gebruiken, die gebruik ik wel voor mijn automation voor Spotify op mijn versterker. Deze kan je wel aanpassen zodat je de juiste actions gebruikt :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: "Media player: Toggle extra bass on receiver"
  id: 344f6a66-dca9-4369-b75b-759634913b8d
  trigger:
    - entity_id: media_player.yamaha_receiver
      platform: state
      attribute: source
      to: "Spotify"
      id: spotify_on
      from: "Spotify"
      id: spotify_off
  action:
  - choose:
    - conditions:
        - condition: trigger
      sequence:
        - service: switch.turn_off
          entity_id: switch.extra_bass
    - conditions:
      sequence:
        - service: switch.turn_on

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 17:24
ChrisM schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Bij mij werkt solcast beter in het voorspellen. Doet het nu best aardig!
Als ik dat even snel bekijk gaat al je data van je PV naar hun en krijg je vervolgens een voorspelling terug. Dat gebeurt volgens mij bij de bedoelde Forecast.Solar niet.

• ChrisM
royaljoop schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:47:
[...]

Als ik dat even snel bekijk gaat al je data van je PV naar hun en krijg je vervolgens een voorspelling terug. Dat gebeurt volgens mij bij de bedoelde Forecast.Solar niet.
Ja, klopt. Je moet alles in hun cloud invullen

• proza
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-10 20:04
Mooi opgebouwd, ben ik benieuwd naar de code achter deze mushroon Cards?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enHJ5e0lIOyc3HP4SeyU-_0QfUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GUUSUPfuXduhq3I63QLHlvF5.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door proza op 24-02-2024 09:53 ]

If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
Wachten... schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:29:
Weet iemand hier hoe HA precies werkt en om gaat met NFC tags?

Ik probeer een automation toe te voegen, waarmee ik bijvoorbeeld bluetooth aan en uit kan zetten.
Volgens deze documentatie moet dat kunnen, echter doet hij het niet, en krijg ik ook steeds de melding met welke app ik het wil openen. Uiteraard wil ik gewoon dat de taak wordt uitgevoerd zodra ik de tag scan, en niet dat ik dan op mijn scherm nog wat aan moet klikken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    tag_id: e5f940b6--4867-bc02-asdji292k2k2
action:
    data:
      data:
        data:
          data:

Weet iemand hoe ik dit werkend kan krijgen, of wat ik fout doe?
De tag is al toegevoegd, en hij herkent de tag dus ook in HA
Dat is met android iig een builtin feature die niet uit te zetten is sinds Android 13. Je moet perse voor een scan een handmatige actie uitvoeren op je telefoon om te kiezen hoe de scan verwerkt moet worden. Mateloos irritant maar tenzij je Android kan hacken om gewoon alle tags door te sturen naar HA, niet veel aan te doen.

Ik had een paar tags bij mijn bed om lampen uit te schakelen ed. die zijn nu dus nutteloos geworden omdat ik voor elke scan weer expliciet moet zeggen dat HA het moet afhandelen.

Heel frustrerend.

Edit: was al beantwoord...

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Wachten...
  • Nu online
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Dat is met android iig een builtin feature die niet uit te zetten is sinds Android 13. Je moet perse voor een scan een handmatige actie uitvoeren op je telefoon om te kiezen hoe de scan verwerkt moet worden. Mateloos irritant maar tenzij je Android kan hacken om gewoon alle tags door te sturen naar HA, niet veel aan te doen.

Ik had een paar tags bij mijn bed om lampen uit te schakelen ed. die zijn nu dus nutteloos geworden omdat ik voor elke scan weer expliciet moet zeggen dat HA het moet afhandelen.

Heel frustrerend.

Edit: was al beantwoord...
Bedankt voor je bevestiging.

Ik snap ergens vanuit security overweging dat niet zomaar iedere tag automatisch gescand en uitgevoerd dient te worden, maar het lijkt me ergens toch wel weer logisch dat je een NFC tag kan whitelisten.

Zoals jij al aangeeft en ik dus nu ook achter kom, zijn NFC tags nagenoeg compleet nutteloos geworden op deze manier.

Laten we hopen dat hier ooit iets aan wordt gedaan.

• Wachten...
  • Nu online
Sicco92 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 01:11:
[...]

Je kunt een attribute wel als trigger gebruiken, die gebruik ik wel voor mijn automation voor Spotify op mijn versterker. Deze kan je wel aanpassen zodat je de juiste actions gebruikt :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: "Media player: Toggle extra bass on receiver"
  id: 344f6a66-dca9-4369-b75b-759634913b8d
  trigger:
      to: "Spotify"
      from: "Spotify"
  action:
  - choose:
    - conditions:
      sequence:
        - service: switch.turn_off
    - conditions:
      sequence:
        - service: switch.turn_on
Ja ik kwam er gisteren ineens achter dat deze opties gewoon al onder de attributes stond bij de triggers.
Ik heb nu alles werkend op mijn Marantz versterker. .
  • Schakelt automatisch naar Stereo als ik spotify open.
  • Schakelt automatisch naar Direct modes bij blueray films
  • Schakelt automatisch naar Stereo bij bepaalde apps via de Shield
  • Schakelt automatisch naar Dolby surround als geen van bovenstaande acties overeenkomt.
Ik heb alleen nog een probleem met de Dynamic EQ (voller geluid bij lage volume). Dit vindt ik echt een fijne functie als ik bij lage volumes toch wat voller geluid wil. Hoofdzakelijk in de avond heb ik deze functie graag aan.

Ik heb dus een automation gebaseerd op tijd, dus als het na een bepaalde tijd is, en de de status van de versterker gaat naar ON, dan wil ik dat de Dynamic EQ aan gaat. Nu werkt dit en doet hij het ook. Het enige is dat ik geen geluid krijg dan. Als ik nog een keer herstart dan werkt het wel.

Als de versterker aan staat, en ik schakel dan steeds tussen uit en aan in HA, dat werkt het wel en blijf ik geluid houden. Iemand enig idee waarom ik na het aan zetten (en hij dan moet schakelen naar aan of uit) ik geen geluid krijg?

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 18:15
Wachten... schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Ja ik kwam er gisteren ineens achter dat deze opties gewoon al onder de attributes stond bij de triggers.
Ik heb nu alles werkend op mijn Marantz versterker. .
  • Schakelt automatisch naar Dolby surround als geen van bovenstaande acties overeenkomt.
Ik heb alleen nog een probleem met de Dynamic EQ (voller geluid bij lage volume). Dit vindt ik echt een fijne functie als ik bij lage volumes toch wat voller geluid wil. Hoofdzakelijk in de avond heb ik deze functie graag aan.

Ik heb dus een automation gebaseerd op tijd, dus als het na een bepaalde tijd is, en de de status van de versterker gaat naar ON, dan wil ik dat de Dynamic EQ aan gaat. Nu werkt dit en doet hij het ook. Het enige is dat ik geen geluid krijg dan. Als ik nog een keer herstart dan werkt het wel.

Als de versterker aan staat, en ik schakel dan steeds tussen uit en aan in HA, dat werkt het wel en blijf ik geluid houden. Iemand enig idee waarom ik na het aan zetten (en hij dan moet schakelen naar aan of uit) ik geen geluid krijg?
Ik merk dan mijn Marantz gevoelig is voor timing van de commando's. Het meeste regel ik via mijn Logitech Harmony, maar op basis van de Harmony voert HA ook commando's uit. Als deze te vroeg binnenkomen, of op het moment dat bijvoorbeeld van source gewisseld wordt, worden ze nogal eens over geslagen.

Als de Marantz nu aangaat laat ik vertraagd de commando's uitvoeren. Dat gaat beter.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 16:46

3raser

⚜️ Premium member

Heeft iemand van jullie ervaring met de Ecodim Wifi Dimmer?

TLDR; Hoe kan ik de dimmer lokaal aansturen via Home Assistant?

Ik heb deze in huis en dacht mijn bestaande Jung dimmer door deze dimmer te vervangen. Dat verliep alles behalve soepel. Zo past mijn bestaande dimmer knop helemaal niet op de Ecodim dimmer. Het raampje wat achter de knop zit heeft 2 metalen pennen die je bij de Jung dimmer insteekt maar dat zit niet op de Ecodim dimmer. Jammer, want volgens Ecodim is de dimmer compatibel met Jung. Daar moet ik dus even achteraan.

Buiten dat was ik in de veronderstelling dat als ik eenmaal een wifi verbinding had ik de dimmer eenvoudig kon integreren in Home Assistant. Bijvoorbeeld vergelijkbaar met Shelly devices. De verbinding met wifi moet je maken via een van de vele ondersteunde apps, waarvan ik de Tuya app heb gebruikt. Dat verliep soepel. Daarna verwacht ik dat ik de dimmer gewoon lokaal aan kan sturen via Home Assistent maar dat gaat blijkbaar niet. HA vond als nieuw apparaat een "Tuya device" waarbij ik moet inloggen met een Tuya account. Maar dat wil ik helemaal niet want dan verloopt alles via de cloud! Hoe kan ik de dimmer lokaal aansturen? Een webinterface heeft de dimmer niet voor zover ik dat heb weten te achterhalen. Of het moet via een bijzonder poortnummer zijn die niet publiekelijk bekend is.

• TheFes
3raser schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:07:

Ik heb deze in huis en dacht mijn bestaande Jung dimmer door deze dimmer te vervangen. Dat verliep alles behalve soepel. Zo past mijn bestaande dimmer knop helemaal niet op de Ecodim dimmer. Het raampje wat achter de knop zit heeft 2 metalen pennen die je bij de Jung dimmer insteekt maar dat zit niet op de Ecodim dimmer. Jammer, want volgens Ecodim is de dimmer compatibel met Jung. Daar moet ik dus even achteraan.

Buiten dat was ik in de veronderstelling dat als ik eenmaal een wifi verbinding had ik de dimmer eenvoudig kon integreren in Home Assistant. Bijvoorbeeld vergelijkbaar met Shelly devices. De verbinding met wifi moet je maken via een van de vele ondersteunde apps, waarvan ik de Tuya app heb gebruikt. Dat verliep soepel. Daarna verwacht ik dat ik de dimmer gewoon lokaal aan kan sturen via Home Assistent maar dat gaat blijkbaar niet. HA vond als nieuw apparaat een "Tuya device" waarbij ik moet inloggen met een Tuya account. Maar dat wil ik helemaal niet want dan verloopt alles via de cloud! Hoe kan ik de dimmer lokaal aansturen? Een webinterface heeft de dimmer niet voor zover ik dat heb weten te achterhalen. Of het moet via een bijzonder poortnummer zijn die niet publiekelijk bekend is.
Er zijn verschillende custom integraties waarmee je lokaal je Tuya devices kunt aansturen. Maar Tuya is over het algemeen niet de beste keus

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-10 11:08
Ik heb verschillende Hue Tap Dail switches gekocht maar het lijkt erop dat ik de knoppen en draaischijf helemaal niet kan programmeren in HA. Klopt dat? De gewone Hue Dimmer Switches kunnen dat wel.
Als ik in de log kijk bij de Tap Dail Switch dan zie ik de verschillende events van de Switch gewoon voorbij komen.

Ik heb hem van ZHA gekoppeld aan HA.
Doe ik wat fout, kan dit niet of moet dit op een speciale manier?

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 16:46

3raser

⚜️ Premium member

TheFes schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Er zijn verschillende custom integraties waarmee je lokaal je Tuya devices kunt aansturen. Maar Tuya is over het algemeen niet de beste keus
Ik kon kiezen uit meerdere apps, waaronder bijvoorbeeld die van Kruidvat Smart Home. Is dat dan een betere keuze? Ik had namelijk het idee dat het allemaal apps met een ander frontje waren voor dezelfde backend.

• TheFes
3raser schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Ik kon kiezen uit meerdere apps, waaronder bijvoorbeeld die van Kruidvat Smart Home. Is dat dan een betere keuze? Ik had namelijk het idee dat het allemaal apps met een ander frontje waren voor dezelfde backend.
Nee, de Tuya app is prima, ik heb het over custom integraties in Home Assistant die je eventueel via HACS kunt downloaden.
Bijvoorbeeld deze https://github.com/rospogrigio/localtuya, maar er zijn er meerdere

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:48

Antonio di

a mi me dijeron que si

RoTeK70 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:30:
Ik heb verschillende Hue Tap Dail switches gekocht maar het lijkt erop dat ik de knoppen en draaischijf helemaal niet kan programmeren in HA. Klopt dat? De gewone Hue Dimmer Switches kunnen dat wel.
Als ik in de log kijk bij de Tap Dail Switch dan zie ik de verschillende events van de Switch gewoon voorbij komen.

lees eens:
https://smarthomegeeks.io/hue-tap-dial-switch/

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Wachten...
  • Nu online

Gebruik je het met zha of z2mqtt?

Ikzelf gebruik er een blueprint voor wat erg fijn werkt. Dan hoef je zelf niet te rommelen met helpers e.d.

https://gist.github.com/f...e6981da4ca0c49e71b0c05032

[ Voor 13% gewijzigd door Wachten... op 24-02-2024 13:32 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27

BiG-GuY

Via ZHA is de quirk nog niet af. Waardoor verschillende acties missen. Alleen met Z2M kan je volledige support krijgen op dit moment.

Had zelf een quirk ontwikkeld, toen ik niet gezien had dat anderen er al mee bezig waren. Maar heb uiteindelijk zelf de knoppen weggedaan, omdat ik de dial functie nooit gebruikte.

Met de Niko Friends of Hue knoppen zeer tevreden via Z2M.

Gallery V&A

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-11 20:22
TheFes schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Verschillende? Ik ken alleen localtuya en daarvoor moet je alsnog de local key ophalen uit de iot cloud van Tuya. Ik houd me aanbevolen voor iets wat handiger is. :*)

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:51

Pixelmagic

Ubergeek

Voor wie het net als ik leuk vind om ledjes en displays te combineren met Home Assistant heeft een Nederlandse shop een leuke print met een ESP32 en WS2812 leds gemaakt, waar ook nog een temperatuur en luchtvochtigheid op zit. Werkt zonder gedoe met ESPhome en is dan vanuit Home Assistant aan te sturen.
Hij is op dit moment nog in de aanbieding, ik heb hem vandaag binnen gehad en ga er eens wat mee spelen en tegelijk om wat meer van ESP-home te snappen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-10 11:08
Wachten... schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Gebruik je het met zha of z2mqtt?

Ikzelf gebruik er een blueprint voor wat erg fijn werkt. Dan hoef je zelf niet te rommelen met helpers e.d.

https://gist.github.com/f...e6981da4ca0c49e71b0c05032
Ik gebruik ZHA, deze is voor zigbee2mqtt, maar ik ga even zoeken. Bedankt

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-11 10:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Groen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Verschillende? Ik ken alleen localtuya en daarvoor moet je alsnog de local key ophalen uit de iot cloud van Tuya. Ik houd me aanbevolen voor iets wat handiger is. :*)
Ik heb recent alles omgezet naar deze integratie: https://github.com/tuya/tuya-smart-life. Heel eenvoudig je devices vanuit de Tuya client IoT naar smartlife overzetten (moet wel stuk voor stuk, maar alles blijft behouden). Dan pikt die integratie ze naadloos op (houdt zelfs dezelfde benamingen).

Zou zou je niet meer steeds die Tuya IoT licentie hoeven te verlengen.

[ Voor 3% gewijzigd door superduper op 24-02-2024 15:33 ]

• TheFes
Groen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:40:
[...]

https://github.com/make-all/tuya-local
https://github.com/rospogrigio/localtuya
https://github.com/xZetsubou/hass-localtuya

En vele forks (dat is die laatste eigenlijk ook al)

• TheFes
superduper schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb recent alles omgezet naar deze integratie: https://github.com/tuya/tuya-smart-life. Heel eenvoudig je devices vanuit de Tuya client IoT naar smartlife overzetten (moet wel stuk voor stuk, maar alles blijft behouden). Dan pikt die integratie ze naadloos op (houdt zelfs dezelfde benamingen).

Zou zou je niet meer steeds die Tuya IoT licentie hoeven te verlengen.
Dat hoeft sinds 2024.2 met de core integratie ook niet meer

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik vind persoonlijk deze het beste https://github.com/xZetsubou/hass-localtuya, geen local key's nodig

System | Racing is in my Blood

• oltk
3raser schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:07:

De oude frames passen idd niet. De nieuwe frames kan je er wel op zetten (het frame heeft een kleiner diameter gat waar de draaipen doorheen gaat), jammer dat Jung zo onwijs duur is. Je moet wel een ringetje hebben om het frame vast te zetten, dat zit er als het goed is bij. Zonder dat ringetje lukt dat niet.
Die metalen pennetjes kan je met een tangetje verwijderen.
HA vond als nieuw apparaat een "Tuya device" waarbij ik moet inloggen met een Tuya account.
Daar kan ik helaas niet mee helpen, ik heb een Zigbee dimmer.

• stevenP
stevenP schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:51:
[...]

True, ik zal vollediger zijn. Ik heb beide draaien en dit is inderdaad tijdens compilen dus in de addon, of "save code" zoals het in de esphome interface heet.

Install wireless, via de esphome addin interface. Wemos ligt ergens op het bureau, inderdaad op wireless en met nagenoeg vol bereik (meter of 5 vanaf een unifi AP)
[Afbeelding]

De interface waar ik aan refer is de output / log van compilen die daarna opent en langzaam doorrommelt
Na een 'clean build files' vanuit ESPHOME integratie lijkt het stukken vlotter te verlopen. de build verloopt veel sneller en heb geen errors meer. Kortom, er zat waarschijnlijk een enorme bak stront van één keer een error waarop telkens gestapeld werd.. :X
Thanks @Septillion voor het meedenken in ieder geval :)

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-11 16:43
EBOOZ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:15:
Geïnspireerd door het werk van paQ en Toppe ben ik een paar weken geleden ook begonnen met het maken van een 3D floorplan.

...

.

Dashboard tijdens de dag

[Afbeelding]

....
ik ben hier van het weekend ook mee begonnen, erg leuk, en qua moeilijkheidsgraad valt het me tot nu toe (de slimmigheid moet er nog in) redelijk mee!

ik vroeg me af hoe je de ruimte boven en onder de layout hebt gecreëerd? ik heb de foto's vanuit Sweethome3D gemaakt voor de resolutie van mijn tablet, in een picture element vult deze nu de hele kaart, zonder ruimte boven en onder voor wat extra info dus. heb je gewoon een wat kleinere resolutie gebruikt? of alles geschaald?

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 12:02
Wachten... schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:26:
[...]
Ik heb nu alles werkend op mijn Marantz versterker.
Hey dat is handig! Ik heb een Denon met volgens mij dezelfde integratie en states. Ben al even aan het proberen geweest, maar krijg het net niet lekker aan de praat. Volgens mij doe ik iets verkeerd met de service media_player.select_sound_mode.

Zou jij misschien je YAML van je automation willen delen? Dan kan ik het even afkijken van je O-)

• Wachten...
  • Nu online
Mardox schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Hey dat is handig! Ik heb een Denon met volgens mij dezelfde integratie en states. Ben al even aan het proberen geweest, maar krijg het net niet lekker aan de praat. Volgens mij doe ik iets verkeerd met de service media_player.select_sound_mode.

Zou jij misschien je YAML van je automation willen delen? Dan kan ik het even afkijken van je O-)
Ben je bekend met states bekijken in de developer tools? Daar kun je alles vinden wat je in kunt stellen voor je versterker En wil je het met een specifieke app, of input source?

Dit is een voorbeeld waarbij de versterker naar multi channel stereo gaat zodra Spotify als app wordt geopend op mijn Shield

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - media_player.android_tv_192_168_20_60
    id: Spotify
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    to: playing
action:
  - if:
        id:
          - Spotify
      - condition: state
        entity_id: media_player.android_tv_192_168_20_60
        state: com.spotify.tv.android
        attribute: app_id
    then:
      - service: media_player.select_sound_mode
        metadata: {}
        data:
          sound_mode: MCH STEREO
        target:
          entity_id: media_player.marantz_nr1607

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36
Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben, maar ik probeer het gewoon.

Ik ben zojuist even aan het browsen in mijn energie history en hier valt me op dat op 7 februari iets vreemds is gebeurt.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LptuAQVyCGjpWDU3IjBkMlUSbrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EDXnzbqmJZR2fi6BWRnods4Z.png?f=user_large

Iemand een idee hoe ik dit er weer uit krijg?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Invisible_man
  • Laatst online: 21:52
Ik heb een probleempje met het niet synchroniseren van de klok via NTP. Ik heb een verse installatie op een RPi4 met externe SSD en in het begin heeft deze gewoon zijn tijd opgehaald, maar na hem een paar dagen van de spanning gehad te hebben, blijft de tijd nu nog op de dag van toen ik hem van de spanning haalde lopen. In HA kan ik nergens instellingen vinden van welke NTP server gebruik gemaakt worden. Wat ik wel al gecheckt heb is of de internetverbinding werkt en de DNS werkt door in de terminal naar een website te pingen.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem moet diagnosticeren?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@f.welvering Wat gebruik je als bronsensor? Gewoon 'all time' meterstanden of dagsensoren?

Dagen ervoor en erna kloppen wel?

• f.welvering
Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:01:
@f.welvering Wat gebruik je als bronsensor? Gewoon 'all time' meterstanden of dagsensoren?

Dagen ervoor en erna kloppen wel?
Voornamelijk de all time sensoren. Enkel die van de Solaredge is een daily.

Jaar ervoor en sindsdien is normaal.
Enkel dat ene uur klopt niet.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Invisible_man Volgens mij kan je de NTp server niet zomaar aanpassen. Blokkeer jij expliciet NTP verkeer op je netwerk? Of andere DNS zaken?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@f.welvering Wat laten de bronsensoren voor dat uur zien?

• f.welvering
Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:04:
@f.welvering Wat laten de bronsensoren voor dat uur zien?
Ik heb alleen even energieverbruik tarief 1 en 2 gepakt, hier zie ik niets geks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH60U2LCavZZOmufYMFkhE_rkVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7GjkqLsGeN6IJQRSwsAcyD5z.png?f=user_large

• Invisible_man
  • Laatst online: 21:52
Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:03:
@Invisible_man Volgens mij kan je de NTp server niet zomaar aanpassen. Blokkeer jij expliciet NTP verkeer op je netwerk? Of andere DNS zaken?
Dat zou het wel eens kunnen zijn ja, had de eerste instal via een andere internetverbinding gedaan en later omgeplugd naar een andere verbinding, maar dat was vlak achter elkaar en viel mij het niet synchroniseren niet op. Nu na een paar dagen van de spanning gehaald te hebben dus wel. Bedankt tot zo ver, ik zal het weer even met die andere verbinding testen.

Edit:
En het werkt! Dat was het probleem dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 26-02-2024 16:23 ]

Pagina: 1 ... 174 ... 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.