Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 349 Laatste
Acties:

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:10
TweakerVincent schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Klopt de rest dan wel? Dus total? Of moet ik total_increasing gebruiken?
Hier lees je meer over total vs. total_increasing: https://developers.home-a.../#available-state-classes

In het kort: 'total' is prima, tenzij je een sensor gebruikt die periodiek (bijv. dagelijks) gereset wordt naar 0 om vanaf daar weer op te tellen. Als dat laatste het geval is, dan moet je 'total_increasing' gebruiken.
Een slimme meter zou op zichzelf nooit naar 0 moeten resetten, dus dan is 'total' op zich prima. Maar strict genomen zou je 'total_increasing' moeten gebruiken, omdat je naar 0 reset bij bijvoorbeeld een meterwissel. Zolang dat niet gebeurt, zullen beide hetzelfde werken.

Overigens kan je beide gebruiken in het Energy Dashboard.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
ahbart schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:25:
@stormfly
Monitoring en melding van wijziging van extern ip adres kan ook met "dns ip".
Voeg dan integratie van DNS IP toe. In mijn geval waren de entiteiten: sensor.myip_ipv6 en sensor.myip.

Met de volgende automatiseringscode:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Extern IP adres wijziging
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.myip_ipv6
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.myip
condition: []
action:
  - service: notify.HomeAssistantBot
    data:
      message: Nieuw extern IP address is {{ states('sensor.myip') }}
      title: Home Assistant monitoring extern IP-adres
  - service: notify.HomeAssistantBot
    data:
      message: Nieuw extern IP address van Nuc is {{ states('sensor.myip_ipv6') }}
      title: Home Assistant monitoring extern IPv6-adres
mode: single

Ik heb nog niet kunnen testen of dit werkt, hoewel vanochtend wel weer een ip-adres wijziging. Maar daarna pas deze automatisering aangepast.
Cool dit is wat ik zocht, via een externe lookup _/-\o_

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:08
Sicco92 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:25:
[...]

Hier lees je meer over total vs. total_increasing: https://developers.home-a.../#available-state-classes

In het kort: 'total' is prima, tenzij je een sensor gebruikt die periodiek (bijv. dagelijks) gereset wordt naar 0 om vanaf daar weer op te tellen. Als dat laatste het geval is, dan moet je 'total_increasing' gebruiken.
Een slimme meter zou op zichzelf nooit naar 0 moeten resetten, dus dan is 'total' op zich prima. Maar strict genomen zou je 'total_increasing' moeten gebruiken, omdat je naar 0 reset bij bijvoorbeeld een meterwissel. Zolang dat niet gebeurt, zullen beide hetzelfde werken.

Overigens kan je beide gebruiken in het Energy Dashboard.
Top het werkt :) gas ook :) tnx

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, het lijkt op een bug, wellicht heeft iemand een ander idee.

Alle sensoren die ik in mijn rest.yaml aanmaak, worden bij het herladen van alle yamls gedupliceerd (alleen die, andere niet).

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn73-xLEmCMo9vDSm5osm3iPo_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4QC5MNGavQSsbuQK1HjcaYI.png?f=fotoalbum_large

Herlaad ik alle yaml's nog een keer, dan heb ik er 3 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG9rLgocQiNw787Ky8TKtTTT37s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PlpuPRBtJfGT8axCKu9NWi3.png?f=fotoalbum_large

Een herstart van HA lost het dan wel weer op.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:13

ViezeVis

Sample Text

Vraagje onder de ervaren rotten onder ons. Ik weet inmiddels dat je niet al te snel moet updaten. Maar wanneer is het veilig om wel te updaten?

Zigbee2MQTT
Installed version 1.35.1-1
Latest version 1.35.3-1

HA Core
Installed version 2023.12.3
Latest version 2024.2.1

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:11
ViezeVis schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:58:
Vraagje onder de ervaren rotten onder ons. Ik weet inmiddels dat je niet al te snel moet updaten. Maar wanneer is het veilig om wel te updaten?

Zigbee2MQTT
Installed version 1.35.1-1
Latest version 1.35.3-1

HA Core
Installed version 2023.12.3
Latest version 2024.2.1
100% garantie heb je nooit. Juist omdat je als gebruiker zelf zoveel kunt doen.

Hoe langer je niet update, hoe meer release notes je moet bekijken op eventuele breaking changes.

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-11 19:26
NoXXeS schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:33:
@tweak1y
Ik heb zelf een WHR930 met een RJ45 aansluiting, en heb dit als volgt gekoppeld.
[Afbeelding]
Heb je het via esphome en/of MQTT en zou je de files willen delen? Probeer het namelijk al een tijdje aan de gang te krijgen, maar tot op heden geen uitlezing gegevens.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• tweak1y
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09 15:26
@NoXXeS Dankjewel voor het schema! Zo kom ik er helemaal uit :)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
Sp33dFr34k schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:19:
Vraagje, het lijkt op een bug, wellicht heeft iemand een ander idee.

Alle sensoren die ik in mijn rest.yaml aanmaak, worden bij het herladen van alle yamls gedupliceerd (alleen die, andere niet).

Voorbeeldje:

[Afbeelding]

Herlaad ik alle yaml's nog een keer, dan heb ik er 3 :+

[Afbeelding]

Een herstart van HA lost het dan wel weer op.
Een unique_id toevoegen zal helpen.

Home Assistant configuratie

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik wil een dashboard hebben met daarop enkel en alleen heel groot de tekstwaarde van een sensor. Met behulp van card_mod heb ik inmiddels de horizontale centrering en grootte van de letters geregeld, maar ik wil ook nog dat de tekst verticaal gecentreerd wordt.

Dit wil me echter niet lukken... Heeft iemand voor mij de missende CSS? :>

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
views:
  - title: Home
    type: panel
    path: melding
    badges: []
    cards:
      - type: entity
        entity: sensor.brandweer_laatste_melding_veldhoven
        card_mod:
          style: |
            ha-card {
              color: red;
            }
            div.info {
              text-align: center;
            }
            span.value {
              font-size: 50px;
              line-height: 50px;
              white-space: normal;
            }

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

leejoow schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:57:
Ik wil een dashboard hebben met daarop enkel en alleen heel groot de tekstwaarde van een sensor. Met behulp van card_mod heb ik inmiddels de horizontale centrering en grootte van de letters geregeld, maar ik wil ook nog dat de tekst verticaal gecentreerd wordt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
views:
    cards:
        card_mod:
            ha-card {
            }
            div.info {
            }
            span.value {
            }
Als alternatief kan je ook de markdown card gebruiken. Daar kan je jinja met html combineren, maar helaas geen css toepassen. Daarentegen wel tabellen...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22
Vraagje: waarom pakt hij mijn unique_id niet? Home Assistant bedenkt z'n eigen unique_id...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
template:
- sensor:
  - name: "Heat Flow out target temperature + hysteresis - when heating"
    state: >-
      {{
        states('sensor.luxtronik_330123_0145_flow_out_temperature_target')|float(0) +
        states('number.luxtronik_330123_0145_heating_hysteresis')|float(0)
      }}
    availability: "{{ is_state('sensor.luxtronik_330123_0145_status', 'heating') }}"
    state_class: "measurement"
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: "temperature"
    icon: "mdi:thermometer"
    unique_id: "sensor.hp_heat_flow_out_target_temperature_hysteresis_when_heating"

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
views:
    cards:
        card_mod:
            ha-card {
            }
            div.info {
            }
            span.value {
            }
Stoeien met CSS gaat het makkelijkst via de optie "inspecteren" of "console" die veel browsers hebben (kijk onder de rechtermuistoets). Daarna het item in kwestie selecteren (wederom met de rechtermuistoets) en stoeien met de CSS. En voor die CSS is dan weer de volgende site je vriend: https://www.w3schools.com/css/

En als je dan het gewenste resultaat bereikt hebt dan neem je de ontstane CSS regels over in je card_mod. Zo kun je best wel leuke ontwerpjes maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQf4jK7OnvVcsgINAWzTd9JjQZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7y9GoBODrKNGYbzIXbtPFy4z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 15-02-2024 10:07 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:56

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik gebruik dit op websites, om de ruimte boven de text op te geven.
De text komt dan lager te staan, bijvoorbeeld: margin-top: 200px

https://www.w3schools.com/css/css_margin.asp

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• TheFes
ChrisM schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:03:
Vraagje: waarom pakt hij mijn unique_id niet? Home Assistant bedenkt z'n eigen unique_id...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
template:
- sensor:
  - name: "Heat Flow out target temperature + hysteresis - when heating"
    state: >-
      {{
        states('sensor.luxtronik_330123_0145_flow_out_temperature_target')|float(0) +
        states('number.luxtronik_330123_0145_heating_hysteresis')|float(0)
      }}
    availability: "{{ is_state('sensor.luxtronik_330123_0145_status', 'heating') }}"
    state_class: "measurement"
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: "temperature"
    icon: "mdi:thermometer"
    unique_id: "sensor.hp_heat_flow_out_target_temperature_hysteresis_when_heating"
unique_id is wat anders als entity_id

Het unique_id is wat de config uniek maakt in de backend, en er voor zorgt dat je dingen als entity_id en name kunt wijzigen in de GUI. Het unique_id wordt niet gebruikt om het entity_id te bepalen, daarvoor wordt de name gebruikt, waarbij hoofletters klein worden, en spaties en speciale tekens omgezet worden naar underscores.

Omdat je dus wel een unique_id toegevoegd hebt, kun je het nu wel in de GUI alsnog aanpassen naar hoe je het graag wil hebben.

• ChrisM
TheFes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:34:
[...]

unique_id is wat anders als entity_id

Het unique_id is wat de config uniek maakt in de backend, en er voor zorgt dat je dingen als entity_id en name kunt wijzigen in de GUI. Het unique_id wordt niet gebruikt om het entity_id te bepalen, daarvoor wordt de name gebruikt, waarbij hoofletters klein worden, en spaties en speciale tekens omgezet worden naar underscores.

Omdat je dus wel een unique_id toegevoegd hebt, kun je het nu wel in de GUI alsnog aanpassen naar hoe je het graag wil hebben.
Ah!! geen idee dat dat zo werkte. Er kan dus verschil zijn tussen de entity_id en de unique_id...
En... ik kan de entity_id niet instellen in de YAML?

• TheFes
ChrisM schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:40:
[...]

Ah!! geen idee dat dat zo werkte. Er kan dus verschil zijn tussen de entity_id en de unique_id...
En... ik kan de entity_id niet instellen in de YAML?
Ik gebruik altijd een UUID voor het unique_id.
In het nieuwe template sensor format kun je het enitty_id inderdaad niet apart opgeven. Dat is eigenlijk zo met elke moderne YAML config (mqtt, rest, command_line, etc).
De name bepaalt het entity_id, en aanpassen kan in de GUI als je een unique_id opgegeven hebt.

Eer zijn wel truucjes als je het per se in YAML wil, maar uiteindelijk is aanpassen in de GUI net zo makkelijk, maar je zou (de eerste keer als je de config aanmaakt) dit kunnen doen:

YAML:
1
name: "{{ 'je_object_id' if this.state == 'unknown' else 'Je gewenste name' }}"

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 10:30

Meneer iCy

swarma

Ik heb nu alles van mijn tuya/lsc in homeautomation en heb in automation ook diverse scenes aangemaakt. Heb daarnaast nu ook diverse zigbee oplossingen die ik niet via de tuya - google integratie kan aanroepen, tevens als de scenes in HA. (nu wel omdat ik een maand trial licentie heb genomen)

Wat ik mijn af vraag, kan ik met de gratis google assistant optie ook de scenes en meer kan aanroepen zoals ik nu ook gewend ben en natuurlijk ook delen van de lampen/namen? Als ik nu roep zet eettafel aan, dan gaan alle 3 de lampen aan of moet ik ze echt letterlijk opnoemen zoals zet eettafel links etc aan? Wat ik zo las lijkt het enkel de devices te zijn en het aanroepen is anders. Dan zou ik "Projectnaam" "lamp naam" moeten roepen, maar kan het ook verkeerd zien.

Ben niet de beroerdste om te betalen voor een oplossing, maar als ik 7,5 per maand kan besparen is dat ook mooi, want de enige echte functionaliteit die ik wil hebben is juist de hey google optie zoals ik nu ook gewend ben.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• TheFes
Meneer iCy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:26:
Ik heb nu alles van mijn tuya/lsc in homeautomation en heb in automation ook diverse scenes aangemaakt. Heb daarnaast nu ook diverse zigbee oplossingen die ik niet via de tuya - google integratie kan aanroepen, tevens als de scenes in HA. (nu wel omdat ik een maand trial licentie heb genomen)

Wat ik mijn af vraag, kan ik met de gratis google assistant optie ook de scenes en meer kan aanroepen zoals ik nu ook gewend ben en natuurlijk ook delen van de lampen/namen? Als ik nu roep zet eettafel aan, dan gaan alle 3 de lampen aan of moet ik ze echt letterlijk opnoemen zoals zet eettafel links etc aan? Wat ik zo las lijkt het enkel de devices te zijn en het aanroepen is anders. Dan zou ik "Projectnaam" "lamp naam" moeten roepen, maar kan het ook verkeerd zien.

Ben niet de beroerdste om te betalen voor een oplossing, maar als ik 7,5 per maand kan besparen is dat ook mooi, want de enige echte functionaliteit die ik wil hebben is juist de hey google optie zoals ik nu ook gewend ben.
Met de manuele Google Assistant setup kun je hetzelfde als met Nabu Casa. Het is alleen wat lastiger om op te zetten, en ook het exposen naar Google gaat niet zo makkelijk als dan wanneer je NC gebruikt.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 10:30

Meneer iCy

swarma

TheFes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Met de manuele Google Assistant setup kun je hetzelfde als met Nabu Casa. Het is alleen wat lastiger om op te zetten, en ook het exposen naar Google gaat niet zo makkelijk als dan wanneer je NC gebruikt.
Dank je, ga ik daar maar binnenkort even mee bezig.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• NoXXeS
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 11:44
@bbn_ldp

Ik gebruik de ESPHome oplossing van Wichers https://github.com/wichers/esphome-comfoair
Die versie is ontwikkeld voor een oudere versie van ESPHome.

Voor nieuwere versies van ESPHome zijn er wel compile issues, maar bij de Issues staat vermeld wat je moet aanpassen om dat op te lossen (https://github.com/wichers/esphome-comfoair/issues/22)

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11 10:29
Hier ben ik weer met een probleempje met mijn MQTT badkamerventilator :-)

De ventilator slaat te snel aan. De trigger om aan te gaan is dat de actuele luchtvochtigheid voor 2 seconden meer dan 1% hoger moet zijn dan de luchtvochtigheid die gemeten is in de laatste 5 minuten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
platform: template
value_template: >-
  {{ states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid') | float(50) -
  states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min') |
  float(50) > 1.0}}
for:
  seconds: 2

Kennelijk is dit te ruim, want hij slaat ook aan wanneer ik niet onder de douche sta.

Ik zou nu graag willen gaan loggen wat er met deze waarde gebeurt wanneer ik wel onder de douche sta en wanneer niet.
Is er een manier om een template sensor altijd in de database te loggen zodat ik aan het einde van de dag kan terugkijken wat er gebeurd is wanneer de ventilator onterecht is aan gegaan?

Ik zou het terug kunnen zien in de trace van de automation maar liever log ik de waarden even ergens apart zodat ik er ook een grafiekje van kan maken..

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:16
@badkuip je percentage vocht toename is veel te laag, hierdoor krijg je veel onnodige schakelingen.
In regelingen wordt hiervoor een hysterese toegepast. Probeer eens 5 of 10 % toename.
Daarnaast kun je de 2 seconden eens op 5 of 10 zetten.

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:50

Erik80

Sinds 1980

Misschien heb ik het gemist maar heb je al eens naar de Hygrostat functionaliteit gekeken?

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11 17:22
Ik heb een KNX installatie deze heb ik gekoppeld aan de Home Assistant en dat werkt op zich prima.

Maar ik wilde kijken naar de History Stats

Ik wilde hiervoor eigenlijk het statusobject gebruiken van de uitgang en niet het schakelobject, maar is dat eigenlijk mogelijk?

code:
1
2
3
4
light:                        
  - name: "0 Verl. Entree/hal (s)" 
    address: "1/1/1" 
    state_address: "1/4/1"

Ik wil hiervoor dus de ' state_address: "1/4/1" ' gebruiken, dit omdat de uitgang ook wordt geschakeld door bijvoorbeeld een scene, of alles uit, wat niet gebeurt door het schakeladres 1/1/1.

Maar als ik dan zoek in HA bij Developer tools, kan ik dit niet terug vinden, hoe doen jullie dit?

• superduper
  • Laatst online: 16:26

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zit weer eens te stoeien met helpers en de utility meter. Usecase is niet moeilijk: ik wil in een plot mijn totale energie GEbruik zien (dus niet netto waar de terglevering in zit).

Ik heb daarvoor 2 helpers gemaakt omdat ik 2 tarieven op de meter heb:

1. sum van consumption_tarif1+consumption_tarif2
2. een utility meter helper op die sum_helper om een dagelijkse reset te krijgen en zo je dag verbruik.

Nu is het zo dat die laatste helper NIET dezelfde waarde geeft als het energy overzicht in HA zelf, en ik kom er niet achter waarom niet. Het is een stukje lager, maar ook niet genoeg op toch toevallig de teruglevering mee te tellen.

Maak ik nu ergens een denkfout?

• ChrisM
superduper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:50:
Ik zit weer eens te stoeien met helpers en de utility meter. Usecase is niet moeilijk: ik wil in een plot mijn totale energie GEbruik zien (dus niet netto waar de terglevering in zit).

Ik heb daarvoor 2 helpers gemaakt omdat ik 2 tarieven op de meter heb:

1. sum van consumption_tarif1+consumption_tarif2
2. een utility meter helper op die sum_helper om een dagelijkse reset te krijgen en zo je dag verbruik.

Nu is het zo dat die laatste helper NIET dezelfde waarde geeft als het energy overzicht in HA zelf, en ik kom er niet achter waarom niet. Het is een stukje lager, maar ook niet genoeg op toch toevallig de teruglevering mee te tellen.

Maak ik nu ergens een denkfout?
Je vergelijkt het wel met het getal wat bij grid staat, he? Niet wat bij Home staat. (Home = totale gebruik = consumption + solar - teruglevering)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wADmWG5EVxAEKq8vizX29mxP-Ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GLnEpkmYZgIE663MBvWvogEx.png?f=user_large
(Dus consumption = 5,9 in mijn geval. gebruik = 4,5 (solar) + 5,9 (afname grid) - 0,9 (teruglevering grid) = 9,5)

Volgens mij kan je eigen gebruik alleen maar berekenen, want HA weet niet hoeveel je huis meteen gebruikt van je eigen opwekking. Of alle groepen meten... maar dan werkt het Energy dashboard nog steeds met de berekening. :P

[ Voor 21% gewijzigd door ChrisM op 15-02-2024 15:02 ]

• superduper
  • Laatst online: 16:26

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ChrisM schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Je vergelijkt het wel met het getal wat bij grid staat, he? Niet wat bij Home staat. (Home = consumption + solar - teruglevering)
[Afbeelding]
(Dus consumption = 5,9 in mijn geval. Home = 4,5 (solar) + 5,9 (afname grid) - 0,9 (teruglevering grid) = 9,5
Check, daar zit de denkfout idd: je gebruikt natuurlijk ook een deel solar production direct op en dat registreert de p1 niet op consumption. Ik moet dus in de SUM helper ook de solar production - solar teruglevering mee gaan nemen..

enne: had je dorst vandaag??

zucht: waarom heeft de combine sensors nog steeds geen 'min' en wel 'sum'...

[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 15-02-2024 15:09 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@badkuip De twee bronsensoren staan natuurlijk al gewoon in je database. Eventueel zou je voor je overzicht een template sensor (en niet binary sensor) aan kunnen maken die werkelijk het verschil heeft. Dan staat deze vanzelf in je recorder. Zou ik wel even nieuwe tempalte layout voor gebruiken. Zeker value_template is al een heel tijdje oud.

[edit]
Doh, maar de strekking, wat je nu als template in je trigger hebt is dus niet heel lastig om om te zetten naar een template sensor. Kan zelfs (maar beperkt) via de UI.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 15-02-2024 16:08 ]

• TheFes
superduper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Check, daar zit de denkfout idd: je gebruikt natuurlijk ook een deel solar production direct op en dat registreert de p1 niet op consumption. Ik moet dus in de SUM helper ook de solar production - solar teruglevering mee gaan nemen..

enne: had je dorst vandaag??

zucht: waarom heeft de combine sensors nog steeds geen 'min' en wel 'sum'...
De combine sensor heeft geen min omdat daarbij de volgorde uitmaakt

code:
1
2
a + b + c = b + a + c = c + a + b
a - b - c != b - a - c != c - a - b

De combine sensor gooit de members op een hoop, en doet er iets mee (optellen, gemiddelde bepalen, etc). Getallen van elkaar aftrekken gaat niet op die manier.

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:36:
@badkuip De twee bronsensoren staan natuurlijk al gewoon in je database. Eventueel zou je voor je overzicht een template sensor (en niet binary sensor) aan kunnen maken die werkelijk het verschil heeft. Dan staat deze vanzelf in je recorder. Zou ik wel even nieuwe tempalte layout voor gebruiken. Zeker value_template is al een heel tijdje oud.
Wat badkuip daar plaatst is een template trigger :)
Dan ontkom je niet aan value_template

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Wat dat betreft zou een "flip sign" helper nog wat zijn. Dan kan je die in een sum helper gooien.

Misschien niet de meest mooie oplossing maar wel heel rechttoe rechtaan :+

• badkuip
@Septillion @TheFes @Jeweetje bedankt voor de tips. Ik heb een template sensor aangemaakt en ga nu eerst met de recorder volgen wat de gebeurt. Ga ik het daarna een beetje bijstellen.

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-11 19:26
NoXXeS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:10:
@bbn_ldp

Ik gebruik de ESPHome oplossing van Wichers https://github.com/wichers/esphome-comfoair
Die versie is ontwikkeld voor een oudere versie van ESPHome.

Voor nieuwere versies van ESPHome zijn er wel compile issues, maar bij de Issues staat vermeld wat je moet aanpassen om dat op te lossen (https://github.com/wichers/esphome-comfoair/issues/22)
Kwam deze ook nog tegen. https://github.com/tieskuh/esphome-comfoair
Hij heeft iets andere hardware dan ik gebruik, maar komt op hetzelfde neer

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-11 06:01
ik heb een script gemaakt om via mijn chromecast de livestream van de vrt te tonen op mijn tv.
Maar dit werkt niet. enig idee wat hier mis mee is ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

alias: VRT_Max
sequence:
  - service: media_player.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: media_player.chromecast7852
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: https://www.vrt.be/vrtmax/livestream/video/vrt1/
      media_content_type: video

• -Casper
  • Laatst online: 09:23
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:33:
ik heb een script gemaakt om via mijn chromecast de livestream van de vrt te tonen op mijn tv.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

sequence:
    target:
    data:
Wat zie je op de tv?
Heb je de acties al eens getest via de developer tools?
Krijg je ook een (fout)melding in je log?
Of misschien iets in je automation trace?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Dan moet je de stekker erin doen :+

Maar zonder gekheid, "dit werkt niet" is nooit een goede omschrijving. Wat gebeurd er wel? Hoe heb je het gemaakt? etc.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:41
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:33:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

sequence:
    target:
    data:
Ik zou beginnen bij je tweede service aanroep ook de entity waarop er afgespeeld moet worden te noemen.
YAML:
1
2
    target:

• Faece
-Casper schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:41:
[...]

Wat zie je op de tv?
Heb je de acties al eens getest via de developer tools?
Krijg je ook een (fout)melding in je log?
Of misschien iets in je automation trace?
Ik krijg een blauw scherm met logo home assistant op

in mijn trace krijg ik
Stopped because an error was encountered at February 15, 2024 at 21:30:22 (runtime: 2.94 seconds)

must contain at least one of entity_id, device_id, area_id.

[ Voor 21% gewijzigd door Faece op 16-02-2024 08:27 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 17:13
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:27:
[...]

Ik krijg een blauw scherm met logo home assistant op

in mijn trace krijg ik
Stopped because an error was encountered at February 15, 2024 at 21:30:22 (runtime: 2.94 seconds)

must contain at least one of entity_id, device_id, area_id.
Top, super duidelijke foutmelding!

Zie:
dixet schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Ik zou beginnen bij je tweede service aanroep ook de entity waarop er afgespeeld moet worden te noemen.
YAML:
1
2
    target:

Sometimes you need to plan for coincidence

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:56

Vos

AFCA

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
views:
    cards:
        card_mod:
            ha-card {
            }
            div.info {
            }
            span.value {
            }
Als je de div.info aanpast naar het volgende zou het moeten werken.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
div.info {
  height: 100%;
  display: flex;
  align-items: center;
  justify-content: center;
}

• TheFes
@Faece
Ik vraag me sowieso af of je dit zo kunt casten. Je zegt dat het een video is, maar het is gewoon een url. Met media_content_type: video wordt een video stream verwacht, geen complete website.

• Faece
TheFes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:24:
@Faece
Ik vraag me sowieso af of je dit zo kunt casten. Je zegt dat het een video is, maar het is gewoon een url. Met media_content_type: video wordt een video stream verwacht, geen complete website.
Hoe zou ik het dan wel kunnen oplossen ?

Mijn schoonvader wil tv kijken als hij op de kinderen komt passen maar heeft geen kaas gegeten van casten of zelfs maar op het wifi net werk te geraken.

Daarom zou ik willen voorzien dat ik die livestream kan afspelen zonder dat hij actie moet ondernemen...

Ik heb geen kabel abo dus de opties zijn niet groot...

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Vos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Als je de div.info aanpast naar het volgende zou het moeten werken.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
div.info {
  height: 100%;
  display: flex;
  align-items: center;
  justify-content: center;
}
Thanks! Het werkt :) Nu nog op zoek naar een mooi display voor bij de voordeur :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• badkuip
badkuip schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:45:
@Septillion @TheFes @Jeweetje bedankt voor de tips. Ik heb een template sensor aangemaakt en ga nu eerst met de recorder volgen wat de gebeurt. Ga ik het daarna een beetje bijstellen.
Ik heb iets gevonden. Vanmiddag ging de ventilator weer aan terwijl er niet gedoucht werd. Ik had opeens een 50% toename in luchtvochtigheid gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jz1eBIaRJ7R5wPjmbtbgGD-Et8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LmayqrG4psyPtjqg6qXlEkO.jpg?f=fotoalbum_large

De template sensor hierboven meet het verschil tussen de actuele lichtvochtigheid en de luchtvochtigheid over de laatste 5 minuten

Actuele LV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40ZQEW7qYKTPwRP1gzlJzdPr34I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wfUY5ZXtESnMrWVbvlYcPmc.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste 5 minuten-sensor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJU2ysCsLE9leWTWHj3ZKVg5FuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXTEMalk544Uirn8n6Zh5aTE.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet gaat er iets mis bij de luchtvochtigheid in de laatste 5 minuten. Opeens is er daar geen data waardoor die hoge pieken er zijn.
Als ik de historie nakijk dan zie ik dit vaker gebeuren. Wat gaat er mis?
Dit is de config van de 5 minuten sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: statistics
    name: "badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min"
    entity_id: sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid
    state_characteristic: mean
    max_age:
      minutes: 5
    sampling_size: 20

• TheFes
badkuip schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Ik heb iets gevonden. Vanmiddag ging de ventilator weer aan terwijl er niet gedoucht werd. Ik had opeens een 50% toename in luchtvochtigheid gemeten.

[Afbeelding]

De template sensor hierboven meet het verschil tussen de actuele lichtvochtigheid en de luchtvochtigheid over de laatste 5 minuten

Actuele LV
[Afbeelding]

Laatste 5 minuten-sensor
[Afbeelding]

Zoals je ziet gaat er iets mis bij de luchtvochtigheid in de laatste 5 minuten. Opeens is er daar geen data waardoor die hoge pieken er zijn.
Als ik de historie nakijk dan zie ik dit vaker gebeuren. Wat gaat er mis?
Dit is de config van de 5 minuten sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
    name: "badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min"
    entity_id: sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid
    state_characteristic: mean
    max_age:
      minutes: 5
    sampling_size: 20
https://www.home-assistan...tions/statistics/#max_age
The sensor value will become unknown if the source sensor is not updated within the time period.
Het lijkt er op, dat als de waarde 5 minuten lang geen update krijgt (dus eigenlijk stabiel is), je statistics sensor unknown wordt.

Dit zul je moeten afvangen in je template sensor, wat is daar de code van?

• badkuip
TheFes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:52:
[...]

https://www.home-assistan...tions/statistics/#max_age

[...]

Het lijkt er op, dat als de waarde 5 minuten lang geen update krijgt (dus eigenlijk stabiel is), je statistics sensor unknown wordt.

Dit zul je moeten afvangen in je template sensor, wat is daar de code van?
Dankjewel. Dit is de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: "Stijging luchtvochtigheid_badkamer"
        unit_of_measurement: "%"
        state: >
          {% set actueel = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid') | float(0) %}
          {% set laatstemin = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min') | float(0) %}
          {{ (actueel - laatstemin) }}

• TheFes
badkuip schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Dankjewel. Dit is de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
          {% set actueel = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid') | float(0) %}
          {% set laatstemin = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min') | float(0) %}
Ja, je laat dus die laatsemin naar 0 gaan, als die geen numerieke state heeft. Daardoor krijg je dus die enorme piek als die unknown aangeeft.
Je kunt beter dit doen, dan gaat de sensor naar unavailable als één van de 2 geen numerieke state heeft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
          {% set actueel = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid') | float %}
          {% set laatstemin = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min') | float %}
          {{ actueel - laatstemin }}
        availability: > 
          {{ 'sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid' | has_value and 'sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min' | has_value }}

• badkuip
TheFes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Ja, je laat dus die laatsemin naar 0 gaan, als die geen numerieke state heeft. Daardoor krijg je dus die enorme piek als die unknown aangeeft.
Je kunt beter dit doen, dan gaat de sensor naar unavailable als één van de 2 geen numerieke state heeft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
          {% set actueel = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid') | float %}
          {% set laatstemin = states('sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min') | float %}
          {{ 'sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid' | has_value and 'sensor.badkamer_ventilator_luchtvochtigheid_laatste_5_min' | has_value }}
Thanks. Ik heb de sensor ermee uitgebreid en ik zal het in de gaten houden.

• HuismAndré

HuismAndré

badkuip schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Thanks. Ik heb de sensor ermee uitgebreid en ik zal het in de gaten houden.
FWIW. Ik gebruik al een jaar de volgende methode voor het bepalen van de luchtvochtigheid in onze badkamer:

Sensors.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  entity_id: sensor.lumi_badkamer_humidity
  unique_id: sensor.douche_rh_average
  name: "Douche RH Gemiddeld"
  precision: 0
  state_characteristic: average_linear
  max_age:
    hours: 12

Templates.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
  - name: douche_rel_vocht
    #Ten opzichte van 24 uurs gemiddelde'
    unique_id: 12340018
      {{ is_number(states('sensor.lumi_badkamer_humidity')) and 
         is_number(states('sensor.douche_rh_average'))}}
      {{ (states('sensor.lumi_badkamer_humidity') | round(0, default=60)) 
       - (states('sensor.douche_rh_average') | round(0, default=50)) }}

Die defaults stonden er trouwens al in toen ik nog niet van het bestaan van de availability template wist.

Hier is het zo ingesteld dat de WTW (minimaal) naar stand 1 gaat als het licht aangezet wordt, naar stand 2 als het luchtvochtigheidsverschil boven de 10% is en naar stand 3 boven de 15% (eventueel met sliders aan te passen). Werkt, hier in ieder geval, feilloos.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een rest switch connected aan een rest binary sensor (met POST command) voor de status en dat werkt prima. Maar de update is nogal traag, ik dacht aan een update entity automation, maar dat is nogal lomp en kun je ook niet baseren op de switch state (dan krijg je een soort van circular reference). Hoe laat ik deze het handigste sneller updaten, indien mogelijk? Met een input helper ofzo zou kunnen, en de automation daarop laten schakelen, maar hoop dat er een elegantere manier is.

Edit: ik bedoel de update van de state sensor is traag, de command service is gewoon instant.

[ Voor 8% gewijzigd door Sp33dFr34k op 16-02-2024 16:33 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 10:15
Hi,

ik heb een uitdaging die ik niet tegen kom in dit topic (correct me if I'm wrong).
in mijn HA setup heb ik een aantal zwave devices oa. fibaro inbouw schakelaars.
nu hebben deze schakelaars ook de optie om scenes te triggeren (bijv. middels dubbel klik of 3x klikken).
Nu probeer ik dit in HA te gebruiken om een automation te triggeren (leek mij logisch maar misschien verkeerde insteek) om op die manier non-zwave devices te kunnen bestuderen.

ik krijg in eerste instantie in HA bij de zwave device een "Scene ID" entity erbij en deze kan ik uitlezen en gebruiken, echter na verloop van tijd verandert de status van deze entiteit naar "This entity is no longer being provided by the zwave_js integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings.""
Hiermee werkt de automation dan uiteraard ook niet meer.

Iemand hier ideen en ervaringen mee hoe het triggeren van een zwave scene gebruikt kan worden in HA?

• TweakerVincent
Een vriend van mij wil de watermeter installeren in mijn huis (met ESPHome systeem met meter). Mijn watermeter zit alleen onhandig. Hij wil hem naar beneden verplaatsen zodat de sensor erop past.

Kan je deze meter probleem naar beneden verplaatsen? Of gaat dat lekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUqr_8t4LA33IxzhlSQ449YoFkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PvQFz6cVnUmIkOruRhicdRel.png?f=fotoalbum_large

Dus naar je toe en naar beneden gedraaid (zodat het luik gewoon dicht kan).

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerVincent op 16-02-2024 18:10 ]

• badkuip
TweakerVincent schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:06:
Een vriend van mij wil de watermeter installeren in mijn huis (met ESPHome systeem met meter). Mijn watermeter zit alleen onhandig. Hij wil hem naar beneden verplaatsen zodat de sensor erop past.

Kan je deze meter probleem naar beneden wijzen? Of gaat dat lekken?

[Afbeelding]

Dus naar je toe en naar beneden gedraaid (zodat het luik gewoon dicht kan).
Het verplaatsen van watermeters is meer iets voor een klustopic maar als ik er iets over zou zeggen dan zou ik er niet aan beginnen. No way dat je de boel zonder slag of stoot weer lekdicht krijgt, laat staan dat je het ooit goed los krijgt. Teveel risico en teveel moeite om het waterverbruik om HA bij te kunnen houden...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gewoon deksel eraf halen? Kan dan het luik wel dicht?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:02
Ik ben ook een beetje aan het spelen met HA, zo heb ik een aantal automatseringen gemaakt om de verlichting bij de voordeur te schakelen adhv zonsopkomst, tijden, etc.

Nu heb ik alleen een nieuwe garage met nieuwe lampen en dus een nieuwe shelly.

Deze wil ik graag in dezelfde automatseringen mee laten lopen.

Ik dacht dus een soort "groepje" aan te maken (noemen we dat een helper)? die ik aanroep vanuit de automatsering, en in dat groepje zet ik dan 2 devices.
Als ik dan nog meer wel schakelen voeg ik een eventueel nieuw device toe aan die groep.

maar in de automatsering kan ik alleen maar een "device" selecteren en geen helper :?

Ik volg het even niet meer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• TweakerVincent
Cyberpope schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:47:
Gewoon deksel eraf halen? Kan dan het luik wel dicht?
nee dat lukt niet, die sensor is een cm of 9

• oeps
  • Laatst online: 03-11 21:48
TweakerVincent schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:20:
[...]

nee dat lukt niet, die sensor is een cm of 9
Deze gebruik ik op vergelijkbare meter, iets van 1,5 cm hoog. Niet heel goedkoop maar werkt prima met HA.
https://smartgateways.nl/product/slimme-watermeter-gateway/

• TweakerVincent
oeps schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:33:
[...]

Deze gebruik ik op vergelijkbare meter, iets van 1,5 cm hoog. Niet heel goedkoop maar werkt prima met HA.
https://smartgateways.nl/product/slimme-watermeter-gateway/
ook een optie, maar ik heb al een werkende oplossing, die steekt dus alleen 9 cm uit :(

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:29:
Ik heb een rest switch connected aan een rest binary sensor (met POST command) voor de status en dat werkt prima. Maar de update is nogal traag, ik dacht aan een update entity automation, maar dat is nogal lomp en kun je ook niet baseren op de switch state (dan krijg je een soort van circular reference). Hoe laat ik deze het handigste sneller updaten, indien mogelijk? Met een input helper ofzo zou kunnen, en de automation daarop laten schakelen, maar hoop dat er een elegantere manier is.

Edit: ik bedoel de update van de state sensor is traag, de command service is gewoon instant.
Op zich zou je denk ik wel baseren op de switch. Misschien meenemen in de turn on/off scrips?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Grolsch (proost, trek er net een los)

Maar wat heb je nu aangemaakt dan? Als je een light group helper aanmaakt zou dit gewoon als enkel light-entity beschikbaar moeten komen in HA.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:42
Na een uur of wat heb ik een Broadlink rm4 PRO werkend gekregen en kan ik IR codes maken en verzenden.
Ik heb het apparaat geïnstalleerd d.m.v. de Broadlink app en na het tot stand brengen van de WiFi verbinding en firmware upgrade een vast IP adres gegeven in mijn router en de internettoegang uitgeschakeld.

Nu vraag ik mij alleen af of ik die app weer van mijn tablet kan verwijderen zonder dat de werking ervan in HA wordt verhinderd. Ik zal verder geen gebruik maken van de app, want alle infrarood bediening wil ik in HA gaan doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:02
Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:14:
@Grolsch (proost, trek er net een los)

Maar wat heb je nu aangemaakt dan? Als je een light group helper aanmaakt zou dit gewoon als enkel light-entity beschikbaar moeten komen in HA.
Proost >:)

Ik heb een helper aangemaakt (Buitenverrlichting), type groep, en daar 2 leden aan toegevoegd (lampen voordeur / lampen garage)

Deze groep is ook te schakelen met de hand, dan gaan de lampen aan en uit als ik erop klik.

Dan ga ik naar automatiseringen en wil ik bij "doe dan" een apparaat selecteren, maar hier zie ik de helper "buitenverlichting" niet terug.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10 12:58
Ik heb een naamloze 21,5inch touchscreen monitor met daarin een RK3399 board. (ziet onderstaande link) Hierop draait andriod 10. Nu wil ik de optie toevoegen dat als in de buurt van het scherm komt het scherm aan gaat. Standaard zit deze functie hier niet op. Heeft iemand zoiets ooit eerder gemaakt en zou dat hier op kunnen? Is wil dat dan als standaard scherm voor Home Assistant gebruiken.

Mocht dit niet met deze print kunnen, zou dit dan wel met windows kunnen? Deze print zou eventueel vervangen kunnen worden. De touchscreen is via usb verbonden en het display heeft een module waar direct Hdmi in kan. Dus dit zou geen problemen moeten opleveren

Technische gegeven RK3399 board
https://www.smartdevicete...intelligent-terminal.html

[ Voor 4% gewijzigd door DAX23E op 17-02-2024 08:39 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

JukeboxBill schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:18:
Na een uur of wat heb ik een Broadlink rm4 PRO werkend gekregen en kan ik IR codes maken en verzenden.
Ik heb het apparaat geïnstalleerd d.m.v. de Broadlink app en na het tot stand brengen van de WiFi verbinding en firmware upgrade een vast IP adres gegeven in mijn router en de internettoegang uitgeschakeld.

Nu vraag ik mij alleen af of ik die app weer van mijn tablet kan verwijderen zonder dat de werking ervan in HA wordt verhinderd. Ik zal verder geen gebruik maken van de app, want alle infrarood bediening wil ik in HA gaan doen.
In principe gebruik je de app niet meer als je alles via HA laat lopen. Dus dan kan hij er af.

Life is not about specs, it is about joy!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of de Tasmota integratie buiten MQTT nog andere soorten dataverkeer gebruikt voor het ontdekken van en connecten met Tasmota devices?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:30:
Ik ben ook een beetje aan het spelen met HA, zo heb ik een aantal automatseringen gemaakt om de verlichting bij de voordeur te schakelen adhv zonsopkomst, tijden, etc.

Nu heb ik alleen een nieuwe garage met nieuwe lampen en dus een nieuwe shelly.

Deze wil ik graag in dezelfde automatseringen mee laten lopen.

Ik dacht dus een soort "groepje" aan te maken (noemen we dat een helper)? die ik aanroep vanuit de automatsering, en in dat groepje zet ik dan 2 devices.
Als ik dan nog meer wel schakelen voeg ik een eventueel nieuw device toe aan die groep.

maar in de automatsering kan ik alleen maar een "device" selecteren en geen helper :?

Ik volg het even niet meer.
Ik zou die andere lampen gewoon bijplaatsen in de zelfde automatisering.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Grolsch

Klinkt alsof je voor 'device action' hebt gekozen ipv iets met een 'light'.
Of onder Other zit gewoon 'call service' zodat je light.turn_on kunt kiezen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Grolsch Wat hierboven gezegd wordt :)

Sowieso zou ik gewoon altijd service calls doen ipv device acties. Geeft wat meer opties.

• Vorkie
  • Niet online
Wie heeft er hier problemen om naar 2024.2.1/ 2024.2.2 te upgraden?

Er zijn er meerdere, zoals je kan zien hier.
https://github.com/home-assistant/core/issues/110172

Ik heb er ook last van, maar begrijp niet zo goed waarom en vanuit Hass zelf lees / hoor ik niet zoveel.

Ik zie het ook niet zitten, zoals iemand daar zegt, stuk voor stuk integraties uit te gaan zetten…

• breinonline
  • Laatst online: 17:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je een trigger hebt in een automation:
YAML:
1
2
3
4
    - platform: template
      value_template: "{{ states('sensor.a') | float(0) > states('sensor.b') | float(0) }}"
      for: "00:02:00"
      id: "difference"

Wordt deze iedere keer bij wijziging van sensor a of b opnieuw berekend? Dus stel a = 2 en b =1 dan is triggert deze template. Nu wijzigt daarna a naar 1.5. Krijg je dan een nieuwe trigger of niet?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Op zich zou je denk ik wel baseren op de switch. Misschien meenemen in de turn on/off scrips?
Dankje, de key was een delay tussen de services, anders gaat het te snel. Nu werkt het perfect zoals ik wil :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- platform: template
  switches:
    pixoo64:
      friendly_name: "Pixoo64 Switch"
      value_template: "{{ is_state('binary_sensor.pixoo64_status', 'on') }}"
      availability_template: "{{ states('binary_sensor.pixoo64_status') != 'unavailable' }}"
      turn_on:
        - service: rest_command.pixoo64_on
        - delay: 0.5
        - service: homeassistant.update_entity
          target:
            entity_id:
            - binary_sensor.pixoo64_status
      turn_off:
        - service: rest_command.pixoo64_off
        - delay: 0.5
        - service: homeassistant.update_entity
          target:
            entity_id:
            - binary_sensor.pixoo64_status

[ Voor 51% gewijzigd door Sp33dFr34k op 17-02-2024 12:50 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:42
Vorkie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:33:

Ik heb er ook last van, maar begrijp niet zo goed waarom en vanuit Hass zelf lees / hoor ik niet zoveel.

Ik zie het ook niet zitten, zoals iemand daar zegt, stuk voor stuk integraties uit te gaan zetten…
Hier heb ik al de 2024.2.1 draaien. In de Github issue is al sprake van problemen naar 2.1
Ik zie nu wel een mededeling voor een update naar 2.2

Misschien maar even wachten dan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 21:55
Ik ben bezig om mijn meterstand van het gas automagisch te uploaden naar mindergas.nl, zoals gevonden in deze blogpost van een mede-tweaker:
https://martijnrusschen.n...s-nl-with-home-assistant/

Maar, helaas, ik krijg de volgende error in m'n HA logs:
code:
1
2024-02-17 13:41:00.451 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.rest_command] Error. Url: https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings. Status code 400. Payload: b'{ "date": "2024-02-17", "reading": 7260.73 }'

Heb handmatig het geprobeerd met een tooltje om een HTTP-POST mee in elkaar te zetten en dan werkt het wel. De fout zit 'm denk ik in die b voor de payload. Maar die vind ik echt nergens terug in de code. Als ik dat zo met die b ervoor POST met bovengenoemd tooltje krijg ik ook een 400 error.

Iemand die de fout ziet? (ik heb dus letterlijk de code overgenomen van die blogpost, uiteraard m'n eigen variabele voor gasmeter ingevuld en m'n eigen API-token.

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:22
Ik wil mijn watermeter uit gaan lezen.
Ik heb HA draaien als container op een Odroid H3. Deze hangt in de meterkast naast alle hardware die mijn huis daadwerkelijk van gas water en licht voorziet. De afstand van de Odroid tot de watermeter is zo'n 1,5 meter, zeker als de kabel een beetje netjes wordt weggewerkt.

Via USB-poorten zijn z-wave en P1 aangesloten.

Ik zie in dit topic (ook recentelijk) complete gateway-solutions die op zich prima lijken te werken, maar voor mijn gevoel over-engineerd zijn voor mijn toepassing. Ik wil gewoon net zoals de P1-meter een extra USB-device inpluggen, eventueel zou ik nog gebruik kunnen maken van de 24-pins GPIO van de Odroid, maar de soldeerbout had ik eigenlijk liever in de kast laten liggen.

Eenmaal aangesloten op de Odroid, vind ik wel een manier om die data in HA te krijgen ook als ik er een stukje python voor moet schrijven en de sensor op z'n plaats houden met wat hobby-werk komt ook wel goed.

Kan iemand zo'n "plug&play" oplossing aanraden? Recente ervaringen mee?

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:22
zaphod_b schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:45:
...
Iemand die de fout ziet? (ik heb dus letterlijk de code overgenomen van die blogpost, uiteraard m'n eigen variabele voor gasmeter ingevuld en m'n eigen API-token.
In die logregel niet, maar ik denk dat je gelijk hebt. In Python zijn er diverse functies die json-objecten naar en van strings converteren en daar lijkt nu iets fout te gaan, maar dat moet je dan toch oplossen in je yaml, denk ik.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@breinonline Nee, alleen als de state van de uitkomt verandert.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zaphod_b Ik zou even een keer die payload zelf intypen. Ik heb wel eens gezien dat website zaken als quotes door een fancy unicode karakter vervangen waardoor het onderwater mis gaat.

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
zaphod_b schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:45:
Ik ben bezig om mijn meterstand van het gas automagisch te uploaden naar mindergas.nl, zoals gevonden in deze blogpost van een mede-tweaker:
https://martijnrusschen.n...s-nl-with-home-assistant/

Maar, helaas, ik krijg de volgende error in m'n HA logs:
code:
1
2024-02-17 13:41:00.451 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.rest_command] Error. Url: https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings. Status code 400. Payload: b'{ "date": "2024-02-17", "reading": 7260.73 }'

Heb handmatig het geprobeerd met een tooltje om een HTTP-POST mee in elkaar te zetten en dan werkt het wel. De fout zit 'm denk ik in die b voor de payload. Maar die vind ik echt nergens terug in de code. Als ik dat zo met die b ervoor POST met bovengenoemd tooltje krijg ik ook een 400 error.

Ik weet niet of het wat uitmaakt maar bij mij wordt het afgesloten met
verify_ssl: true
In de configuration.yaml

• ChrisM
Wie wil even met me mee denken? Ik heb geen idee waar te beginnen.

Ik heb een domme afzuigkap, met 5 standen (uit, 1, 2, 3 en boost). In het stopcontact zit een Shelly Plus 1PM, waarmee ik het energie verbruik meet. Zo weet ik het volgende:
- standby (uit): verbruik 2W
- stand 1: ca 90W
- stand 2: ca 160W
- stand 3: ca 215W
- stand boost: ca 220W
- verlichting: verbruikt 1 tot 5W

Daarnaast heb ik een RF zender, waarmee ik signalen naar de afzuigkap kan sturen (en hem dus wel slim kan maken). Ik heb deze signalen ook geleerd in HA, dus die kan ik met een service aanroepen (harder, zachter, uit, timer (15 min, dan uit)). En natuurlijk een afstandsbediening waarmee ik hetzelfde kan doen.

Nu wil ik een fan aanmaken in HA, die ik enerzijds harder en zachter kan zetten in HA (en uiteindelijk HomeKit), maar die ook doorheeft (o.b.v. het energie verbruik) in welke stand hij staat (want m'n vrouw gebruikt liever de afstandsbediening).
Daarnaast wil ik hem ook automatisch gaan schakelen o.b.v. het verbruik van m'n fornuis (en vooral: als het fornuis een tijdje uit staat, dat de afzuigkap dan ook uit staat). Dit lukt me t.z.t. wel als ik de fan werkende heb in HA.
[Uiteindelijk wil ik een sensor in de buurt van het fornuis zetten, die meet wat de luchtkwaliteit is en o.b.v. die data de afzuigkap harder of zachter zet etc]

Maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier mee moet beginnen.
Ik kan een fan template maken. 4 speed counts (1, 2, 3 en boost), maar dan? Eigenlijk echt geen idee hoe ik dit moet oppakken, ook omdat de fan ingesteld kan worden via HA, maar ook via de afstandsbediening, en dan wil ik dat de fan in HA ook de juiste snelheid laat zien.

Wie geeft me een zet(je) in de goede richting?

• HuismAndré

HuismAndré

Vorkie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:33:

Net een update van 2024.2.1 naar 2024.2.2 gedaan (Docker container HA Core op DS220+). Geen problemen.

• doltishDuke
  • Laatst online: 30-10 17:43
ChrisM schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:19:
Wie wil even met me mee denken? Ik heb geen idee waar te beginnen.

Ik heb een domme afzuigkap, met 5 standen (uit, 1, 2, 3 en boost). In het stopcontact zit een Shelly Plus 1PM, waarmee ik het energie verbruik meet. Zo weet ik het volgende:
- standby (uit): verbruik 2W
- stand 1: ca 90W
- stand 2: ca 160W
- stand 3: ca 215W
- stand boost: ca 220W
- verlichting: verbruikt 1 tot 5W

Daarnaast heb ik een RF zender, waarmee ik signalen naar de afzuigkap kan sturen (en hem dus wel slim kan maken). Ik heb deze signalen ook geleerd in HA, dus die kan ik met een service aanroepen (harder, zachter, uit, timer (15 min, dan uit)). En natuurlijk een afstandsbediening waarmee ik hetzelfde kan doen.

Nu wil ik een fan aanmaken in HA, die ik enerzijds harder en zachter kan zetten in HA (en uiteindelijk HomeKit), maar die ook doorheeft (o.b.v. het energie verbruik) in welke stand hij staat (want m'n vrouw gebruikt liever de afstandsbediening).
Daarnaast wil ik hem ook automatisch gaan schakelen o.b.v. het verbruik van m'n fornuis (en vooral: als het fornuis een tijdje uit staat, dat de afzuigkap dan ook uit staat). Dit lukt me t.z.t. wel als ik de fan werkende heb in HA.
[Uiteindelijk wil ik een sensor in de buurt van het fornuis zetten, die meet wat de luchtkwaliteit is en o.b.v. die data de afzuigkap harder of zachter zet etc]

Maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier mee moet beginnen.
Ik kan een fan template maken. 4 speed counts (1, 2, 3 en boost), maar dan? Eigenlijk echt geen idee hoe ik dit moet oppakken, ook omdat de fan ingesteld kan worden via HA, maar ook via de afstandsbediening, en dan wil ik dat de fan in HA ook de juiste snelheid laat zien.

Wie geeft me een zet(je) in de goede richting?
Ik heb zo even geen kant en klaar voorbeeld voor je maar dit lijkt me zeker de goeie richting. Je moet er dan voor zorgen dat de status van je fan (in de YAML percentage_template en value_template) middels een template de status van je Shelly vertalen naar percentage en on/off. Niet uitgaan van wat je zelf naar de fan hebt gestuurd vanuit HA, maar van wat de Shelly meet.

In turn_on, turn_off en set_percentage zet je dan service calls die via je RF remote de afzuigkap instellen. Zo klopt je status altijd (want die wordt gewoon uitgelezen) en houd je zowel automatische als handmatige controle over je afzuigkap.

• Vorkie
  • Niet online
HuismAndré schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Net een update van 2024.2.1 naar 2024.2.2 gedaan (Docker container HA Core op DS220+). Geen problemen.
Hier doet alles het weer, hoe stom - mijn Adguards waren de oorzaak - denk door uitvallende internet waren deze half half online.

Na een herstart van de Adguard was alles in korte tijd geüpdatet.

Ik kon de image ook niet apart downloaden - in docker.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Even een schot voor de boeg, na een google avontuur heb ik helaas nog geen antwoord kunnen vinden voor mijn probleem.
Ik draai Home Assistant in een virtual machine op mijn synology en heb via een usb hub de zwave, bluetooth, rfxcom en zigbee sticks aangesloten. Dit werkt goed.

Echter als ik Home Assistant herstart (na configuratie wijziging of na een update) dan is een van de sticks de verbinding kwijt met de VM. Ook na reload van de module kan de module geen verbinding maken met de fysieke stick,

De ene keer is het voldoende om de hele VM te herstarten, de andere keer moet ik heel de synology herstarten om de sticks weer verbinding te laten hebben met Home Assistant.

Is dit een vaker voorkomend probleem? Waar in de configuratie zou ik iets kunnen wijzigen om de USB sticks verbinding te laten houden met de VM?

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

TWKterry

Master Mariner

Ik draai Home Assistant in een virtual machine op mijn synology en heb via een usb hub de zwave, bluetooth, rfxcom en zigbee sticks aangesloten. Dit werkt goed.

Echter als ik Home Assistant herstart (na configuratie wijziging of na een update) dan is een van de sticks de verbinding kwijt met de VM. Ook na reload van de module kan de module geen verbinding maken met de fysieke stick,

De ene keer is het voldoende om de hele VM te herstarten, de andere keer moet ik heel de synology herstarten om de sticks weer verbinding te laten hebben met Home Assistant.

Is dit een vaker voorkomend probleem? Waar in de configuratie zou ik iets kunnen wijzigen om de USB sticks verbinding te laten houden met de VM?
Is een bekend probleem. Je kunt de sticks ook in de werkende VM op de Synology bij de options opnieuw instellen zonder de herstarts in HA. De Synology VM verliest namelijk de USB stick (bij mij).
Dit was voor mij reden om HA op een kleine miniPC te gaan draaien ipv de Synology.

• ChrisM
doltishDuke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:13:
[...]

Ik heb zo even geen kant en klaar voorbeeld voor je maar dit lijkt me zeker de goeie richting. Je moet er dan voor zorgen dat de status van je fan (in de YAML percentage_template en value_template) middels een template de status van je Shelly vertalen naar percentage en on/off. Niet uitgaan van wat je zelf naar de fan hebt gestuurd vanuit HA, maar van wat de Shelly meet.

In turn_on, turn_off en set_percentage zet je dan service calls die via je RF remote de afzuigkap instellen. Zo klopt je status altijd (want die wordt gewoon uitgelezen) en houd je zowel automatische als handmatige controle over je afzuigkap.
Dit is super behulpzaam geweest, dank! Ik kan inderdaad nu value_template en percentage_template goed instellen o.b.v. de Shelly, dank! En heb een scriptje gemaakt die obv het percentage een aantal keer omhoog/omlaag aan roept.. (nou ja, bijna, zit nog wat bugjes in, maar daar kom ik wel uit.)

Super dank!

• doltishDuke
  • Laatst online: 30-10 17:43
Dat bij elkaar templaten en scripten van virtuele apparaten met input en output via verschillende integraties is wat mij betreft toch wel één van de meest krachtige functies van HA :Y

Mooi dat het werkt!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:40
Ik ben vandaag gestart met Home Assistant, na een tijdje met een Sonoff Zigbee gateway gewerkt te hebben. Nu lukt het me prima om al mijn Zigbee apparaten in HA toe te voegen en kan ik ze ook uitlezen. Maar... wat niet meer werkt is aan mijn Google Nest Hub vragen bv. wat de temperatuur op zolder is, of om een van de Zigbee lampen aan te doen.

Hoe kan ik mijn Zigbee apparaten weer koppelen aan Google Home? Ik heb gezocht, maar vind een betaalde en vrij ingewikkelde oplossing via Home Assistant Cloud en/of (?) Google Cloud. Met de Sonoff gateway ging het een stuk simpeler. De Tuya wifi lampen die ik heb toegevoegd in HA komen wel netjes in Google Home en kan ik ook met stem bedienen. Zie ik iets over het hoofd?

• -Casper
  • Laatst online: 09:23
grizzlywilde schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:44:
Ik ben vandaag gestart met Home Assistant, na een tijdje met een Sonoff Zigbee gateway gewerkt te hebben. Nu lukt het me prima om al mijn Zigbee apparaten in HA toe te voegen en kan ik ze ook uitlezen. Maar... wat niet meer werkt is aan mijn Google Nest Hub vragen bv. wat de temperatuur op zolder is, of om een van de Zigbee lampen aan te doen.

Hoe kan ik mijn Zigbee apparaten weer koppelen aan Google Home? Ik heb gezocht, maar vind een betaalde en vrij ingewikkelde oplossing via Home Assistant Cloud en/of (?) Google Cloud. Met de Sonoff gateway ging het een stuk simpeler. De Tuya wifi lampen die ik heb toegevoegd in HA komen wel netjes in Google Home en kan ik ook met stem bedienen. Zie ik iets over het hoofd?
Sonoff zal direct een cloud verbinding hebben. Om dit voor HA te regelen moet je:
1. Zorgen dat HA bereikbaar is van buiten je eigen netwerk (handmatig of via nabij casa)
2. Zorgen dat je een Google project opzet en linkt met je eigen Home Assistant

• TheFes
-Casper schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Sonoff zal direct een cloud verbinding hebben. Om dit voor HA te regelen moet je:
1. Zorgen dat HA bereikbaar is van buiten je eigen netwerk (handmatig of via nabij casa)
2 hoeft niet met Nabu Casa.

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:40
-Casper schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Thanks! Dan ga ik dat proberen. Een abonnement op Home Assistant Cloud / Nabu Casa is dus niet nodig?
TheFes schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:54:
[...]

2 hoeft niet met Nabu Casa.
Nee, want het lijkt er op dat Nabu Casa / Home Assistant Cloud een feature heeft die je Home Assistant ook van buiten je eigen netwerk bereikbaar maakt. Maar goed, dit is weer een betaald abonnement.

• TheFes
grizzlywilde schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Thanks! Dan ga ik dat proberen. Een abonnement op Home Assistant Cloud / Nabu Casa is dus niet nodig?

[...]

Nee, want het lijkt er op dat Nabu Casa / Home Assistant Cloud een feature heeft die je Home Assistant ook van buiten je eigen netwerk bereikbaar maakt. Maar goed, dit is weer een betaald abonnement.
Als je niet wil betalen voor Nabu Casa moet je dus zelf zorgen dat je HA extern bereikbaar is via een beveiligde verbinding, en zelf een Google project opzetten voor de verbinding tussen HA en Google Assistant

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In de release notes voor 2024.2 ( https://www.home-assistant.io/blog/2024/02/07/release-20242/ ) wordt gesproken over de Google Generative AI Conversation om een tekst te genereren van wat op een foto te zien is. Die Generative AI is bij ons in Europa (nog?) niet beschikbaar dus het gegeven voorbeeld (beschrijving van front door camera als er aangebeld wordt) is niet bruikbaar. Zijn er alternatieve oplossingen om tot een zelfde resultaat te komen?

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 13:39
Hopelijk kan een van jullie kundige Tweakers mij verder helpen.

Mijn woning wordt aangestuurd door een Homey pro. Voor een dashboard en aansturing gebruik ik Home Assistant welke in een VM draait op mijn NAS (niet in Docker). Tot een week geleden functioneerde alles naar behoren.

Sinds kort haalt HA de status van een aantal slimme stekkers niet meer op. De stekkers zijn gekoppeld aan de Homey en via MQTT beschikbaar in Home Assistant. De status is wel zichtbaar binnen Homey. Andere slimme functioneren wel naar behoren in HA.

Zie als voorbeeld "Stekkerblok keuken":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PariDnmsaauwoEh8QatZXszfbbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vtttj8sfgT0Vs9dfuBz0Maad.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULhkd38yBqiB0mm_tysK6biPHWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34aVZvENAba83Q0dch2VfuTe.png?f=fotoalbum_large

In Homey:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmSAb2OKDBNLh4aC3zCnFw1BXoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNt6LPOGCB4ZDHMJKPcCRZC3.png?f=fotoalbum_large

In de log zijn geen gekke dingen te vinden. Ik hoop dat iemand nog een tip heeft. Alternatief is de stekker verwijderen in Homey en opnieuw toevoegen. Deze vervolgens weer laten ophalen door Home Assistant via MQTT. Omdat er weer een hoop aan elkaar geknoopt zit doe ik dit liever niet, scheelt een hoop tijd.

Dan nog een laatste opmerking: enige verandering die ik de afgelopen tijd heb doorgevoerd is een andere router. Al hoeft er volgens mij voor het interne verkeer geen extra poort open gezet te worden voor de connectie tussen Homey en HA, los van het feit dat alle andere slimme stekkers wel werken. Het zijn er slechts 3 die het nu vertikken :o

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-11 20:22
Ik heb last van flikkerende led spotjes in combinatie met de robbshop zigbee dimmer inbouwmodules. Nu heb ik nog 2 fibaro bypass 2 modules liggen die het flikkeren tegen zou moeten gaan. Weet iemand of ik deze bypass modules ook kan gaan gebruiken in combinatie met de zigbee dimmers? Of werken deze bypass modules enkel in combinatie met fibaro dimmer (wat ik mij bijna niet kan voorstellen want volgens mij is het enkel een weerstand)?

• Vorkie
  • Niet online
@flowiej Waarom haal je die Homey er niet tussen uit en stap je over op Home Assistant met Zigbee2MQTT? Dan is je complexiteit eigenlijk weg... moet je alleen een goeie stick kopen, maar volgens mij kan je de laatste 10 pagina's wel ongeveer zien welke goed is :P

Kan je met MQTT explorer de STATE topics bekijken? Met onderstaande app kan je "connecten" naar je MQTT broker en zo alle statussen voorbij zien komen. Mogelijk zie je daar geen updates?

https://mqtt-explorer.com/

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 13:39
Vorkie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:15:
@flowiej Waarom haal je die Homey er niet tussen uit en stap je over op Home Assistant met Zigbee2MQTT? Dan is je complexiteit eigenlijk weg... moet je alleen een goeie stick kopen, maar volgens mij kan je de laatste 10 pagina's wel ongeveer zien welke goed is :P

Kan je met MQTT explorer de STATE topics bekijken? Met onderstaande app kan je "connecten" naar je MQTT broker en zo alle statussen voorbij zien komen. Mogelijk zie je daar geen updates?

https://mqtt-explorer.com/
Dank! Heb er vaker over na zitten denken maar gebruik zoveel meer dan alleen Zigbee. Daarbij is het hele huis geautomatiseerd en ontbreekt mij de kennis om eenzelfde functionaliteit te bouwen in HA. :+

• Vorkie
  • Niet online
flowiej schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Dank! Heb er vaker over na zitten denken maar gebruik zoveel meer dan alleen Zigbee. Daarbij is het hele huis geautomatiseerd en ontbreekt mij de kennis om eenzelfde functionaliteit te bouwen in HA. :+
:+ herkenbaar hoor!

ik ben ooit begonnen met Woning, Domoticz en nu al jaren op Home Assistant, maar moet er inderdaad niet aan denken deze installatie opnieuw te beginnen :o

Hoop dat dat stukje software wat inzicht geeft.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@flowiej Waar draait de MQTT server?
Hoe zijn de pluggen toegevoegd aan HA? (Handmatig of stuurt 'iets' een MQTT discovery?)
Heb je al met een MQTT client (zoals MQTT explorer) gekeken of de MQTT berichten er wel zijn (en correct)?

En je zegt andere router, geen andere IP's en dingen op vaste adressen (zowel in device als config)?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
maxoss schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:43:
Iemand al ervaring met een LD2410 B of C presence sensor?
Nog geen ervaring maar na wat lezen zo her en der 5 van de Ld2410b besteld. Wanneer ze binnen zijn hoop ik dat ik er een mooie bestemming voor kan maken voor de lichtschakeling op het toilet. Daar zit nu nog een domme schakelaar, letterlijk dom vanwege de plek waar die zit. Daar kan dan natuurlijk mooi deze sensor hangen samen met een Shelly mini schakelaar. Nooit meer licht aan of uit doen... Je kunt er echt snel aan wennen heb ik gemerkt.
Pagina: 1 ... 172 ... 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.