Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 366 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
tjanssen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:25:
Mijn hele logs worden vol gespuwd met meldingen als deze:

[...]

Alleen kom ik die "Shelly Dimmer 2 485519D9xxxx Energy 0" nergens tegen. Mijn device heet "Shelly aanrecht spotjes", de betreffende entity heeft als naam "Verbruik" met als entity ID "sensor.aanrecht_spotjes_power_0".

Wat mis ik hier?
Dat de namen zo afwijken is wel raar. Enige wat ik me daarvoor kan bedenken is dat HA nog kijkt naar de oorspronkkelijke name broadcast vanuit het device. En die kijkt dus nog "foutief" het devicename in de entity name te bevatten.

Via welke integratie loopt die Shelly? En kan je daar de naam van de entiteiten ook aanpassen?

Andere kant zou je kunnen zeggen dat als je in HA een rename hebt uitgevoerd dat hij dan niet meer over de oorspronkelijke naam zou moeten vallen. Maar dat zou misschien wel een bugje / oversight kunnen zijn.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k die is_on_template kijkt naar de response die je terug krijgt na je POST van het device. Ofwel, het kijkt naar de inhoud van 'x' in je oorspronkelijke code. En als daar info in staat over de huidige state van je device kan je die met een template eruit halen zodat er true (= aan) / false (=uit) over blijft.

Ik zie zo even geen fout in je yaml, je doet wel een correcte include van je switches.yaml, daar dat geen standaard file is.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@verjager @Septillion

Ik heb hem inderdaad geinclude, helaas is dat het niet.

Maar is het logisch dat de entity helemaal niet zichtbaar is? Ik zou eerder gewoon verwachten wel zichtbaar, maar niet werkend?

Ik heb hem aangepast naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: rest
    name: pixoo64
    resource: http://192.168.1.237:80/post
    body_on: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":1}'
    body_off: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":0}'
    is_on_template: "{'Command':'Channel/GetAllConf',value_json['LightSwitch'] == 1}"

Ik denk dat ik geen state_resource nodig heb, want de URL blijft gelijk. Denk dat de moeilijkheid hem zit in het feit dat ik die "Command" mee moet geven om de config op te halen. En dat doe ik waarschijnlijk verkeerd?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb een entities card met versies van het een en ander, waaronder
YAML:
1
2
sensor.home_assistant_operating_system_newest_version 
sensor.home_assistant_operating_system_version
die niet meer bestaan

Deze zijn vervangen door
YAML:
1
2
{{ state_attr('update.home_assistant_operating_system_update', 'installed_version') }}
{{ state_attr('update.home_assistant_operating_system_update', 'latest_version') }}

maar hoe voeg je die toe aan een entities card? Kan er niet zo gauw iets over vinden in de docs.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-01 21:54
Raven schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:53:
Ik heb een entities card met versies van het een en ander, waaronder
YAML:
1
2
sensor.home_assistant_operating_system_newest_version 
sensor.home_assistant_operating_system_version
die niet meer bestaan

Deze zijn vervangen door
YAML:
1
2
{{ state_attr('update.home_assistant_operating_system_update', 'installed_version') }}
{{ state_attr('update.home_assistant_operating_system_update', 'latest_version') }}

maar hoe voeg je die toe aan een entities card? Kan er niet zo gauw iets over vinden in de docs.
Dit kan door een type: attribute row aan te maken binnen een entities-card: https://www.home-assistant.io/dashboards/entities/#attribute
In het voorbeeld onderaan staat hoe dat werkt, namelijk dit stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: entities
title: Entities card sample
entities:
  - type: attribute
    entity: sun.sun
    attribute: elevation
    name: Sun elevation
    prefix: "~"
    suffix: Units

Dit kan overigens niet via de UI, dus je moet even op het knopje 'Show code editor' (die {}-knop) klikken om dit toe te kunnen voegen als je je Entities-card aan het bewerken bent.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sicco92 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Dit kan door een type: attribute row aan te maken binnen een entities-card: https://www.home-assistant.io/dashboards/entities/#attribute
In het voorbeeld onderaan staat hoe dat werkt, namelijk dit stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: entities
title: Entities card sample
entities:
    entity: sun.sun
    attribute: elevation
    name: Sun elevation
    prefix: "~"
    suffix: Units

Dit kan overigens niet via de UI, dus je moet even op het knopje 'Show code editor' (die {}-knop) klikken om dit toe te kunnen voegen als je je Entities-card aan het bewerken bent.
Dank :D , net dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - entity: sensor.home_assistant_operating_system_newest_version
    type: custom:multiple-entity-row
    name: HASS OS version
    show_state: false
    entities:
      - entity: sensor.home_assistant_operating_system_newest_version
        name: false
      - entity: sensor.home_assistant_operating_system_version

naar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - entity: update.home_assistant_operating_system_update
    type: custom:multiple-entity-row
    name: HASS OS version
    show_state: false
    entities:
        entity: update.home_assistant_operating_system_update
        attribute: latest_version
        entity: update.home_assistant_operating_system_update
        attribute: installed_version

herschreven en dat werkt :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Maar had je hiervoor al een switches.yaml met dingen erin? Want anders moet je eerst even een HA restart doen.

Want zou inderdaad wel een entity verwachten. Ook wel even in je logs gekeken?

state_resource hangt af van hoe je eventueel de state van je switch uit kunt lezen. Wat krijg je terug?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:48:
@Sp33dFr34k Maar had je hiervoor al een switches.yaml met dingen erin? Want anders moet je eerst even een HA restart doen.

Want zou inderdaad wel een entity verwachten. Ook wel even in je logs gekeken?

state_resource hangt af van hoe je eventueel de state van je switch uit kunt lezen. Wat krijg je terug?
Ja die include en file had ik al heel lang geleden aangemaakt, maar tot nu toe had ik er nog niets in staan.

De response voor die config is:

JSON:
1
{"error_code": 0, "Brightness":100, "RotationFlag": 0, "ClockTime": 0,"GalleryTime": 0,"SingleGalleyTime": -1,"PowerOnChannelId": 0,"GalleryShowTimeFlag": 0,"CurClockId": 122,"Time24Flag": 1,"TemperatureMode": 0,"GyrateAngle": 0,"MirrorFlag": 0,"LightSwitch": 0}

Hier heb ik dus die laatste van nodig.

Onderstaande sensor werkt overigens wel, dus I'm lost nu...

YAML:
1
2
3
4
5
6
  name: pixoo64
  method: POST
  payload: '{ "Command" : "Channel/GetAllConf" }'
  value_template: "{{ value_json['LightSwitch'] }}"

En nee, ik zie niets relevants in de logs voorbij komen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Gezien je de switches.yaml nog nooit gebruikt hebt, kijk die eens heeeeel goed na. Hoe ziet de include eruit?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:22:
@Sp33dFr34k Gezien je de switches.yaml nog nooit gebruikt hebt, kijk die eens heeeeel goed na. Hoe ziet de include eruit?
YAML:
1
switch: !include switches.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
    name: pixoo64_switch
    body_on: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":1}'

Dus met indent, ook al zonder indent geprobeerd voor de zekerheid.

File heet ook echt switches.yaml en staat in de root van de config, net als alle andere includes.
Heb al meerdere keren herstart. Ik zie het niet... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Sp33dFr34k op 11-02-2024 14:52 ]

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-11-2025
Beste mede tweakers,

Ik heb een HA uitdaging waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken. Tot voor kort maakte ik gebruik van de standaard addin SamsungTV in HA. Werkte prima, zelfs op mijn 2012 TV.
Ik draai HA op mijn rpi3b met 1Gb, een flinke uitdaging kan ik je zeggen. Gisteren heb ik na een lange tijd vol rare problemen (reboots/freezes e.d.) de overstap gemaakt van RPI3 naar RPI4b 2Gb. Hiervoor heb ik een clean install moeten doen en een restore. Dat ging allemaal goed en nu lijkt alles goed te werken, echter de samsungtv integratie wil niet meer.Ik kan 'm niet verwijderen , want dan doet ie vervolgens niets en ook niet opnieuw toevoegen, dan komt ie met een foutmelding in de UI "Config flow could not be loaded: {"message":"Invalid handler specified"} "

Hij geeft onderstaande foutmeldingen in de log.

Logger: homeassistant.config_entries
Source: config_entries.py:2275
First occurred: 1:59:27 PM (3 occurrences)
Last logged: 2:52:01 PM

Error occurred loading flow for integration samsungtv: cannot import name 'WebSocketClientProtocol' from 'websockets.client' (/usr/local/lib/python3.12/site-packages/websockets/client.py)

Logger: homeassistant.setup
Source: setup.py:251
First occurred: 1:59:21 PM (1 occurrences)
Last logged: 1:59:21 PM

Setup failed for 'samsungtv': Unable to import component: cannot import name 'WebSocketClientProtocol' from 'websockets.client' (/usr/local/lib/python3.12/site-packages/websockets/client.py)
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/setup.py", line 251, in _async_setup_component
component = integration.get_component()
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 827, in get_component
ComponentProtocol, importlib.import_module(self.pkg_path)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.12/importlib/__init__.py", line 90, in import_module
return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1387, in _gcd_import
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1360, in _find_and_load
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1331, in _find_and_load_unlocked
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 935, in _load_unlocked
File "<frozen importlib._bootstrap_external>", line 994, in exec_module
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 488, in _call_with_frames_removed
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/samsungtv/__init__.py", line 32, in <module>
from .bridge import (
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/samsungtv/bridge.py", line 14, in <module>
from samsungtvws.async_remote import SamsungTVWSAsyncRemote
File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/samsungtvws/async_remote.py", line 28, in <module>
from . import async_connection, remote, rest
File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/samsungtvws/async_connection.py", line 30, in <module>
from websockets.client import WebSocketClientProtocol, connect
ImportError: cannot import name 'WebSocketClientProtocol' from 'websockets.client' (/usr/local/lib/python3.12/site-packages/websockets/client.py)

• ThaAresX
  • Laatst online: 07-01 11:09
Ik heb zojuist een Aqara Smart Plug aangesloten en gekoppeld in HomeAssistant. Nou wil ik de power consumption uitlezen. Dat is an sich niet lastig, maar ik heb het idee dat de data sneller ververst kan worden. Ik wil de data gebruiken om scenes te activeren. Is hier een manier voor? Momenteel zie ik uberhaupt geen power consumption hoger dan 0, wat wel vreemd is aangezien het een afzuigkap is. Ik gebruik ZHA overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaAresX op 11-02-2024 15:22 ]

• tweak1y
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09-2025
Hallo mede tweakers!

Ik heb een home assistant integratie vraag waar ik zelf zo niet uit kom.

Ik zou graag de WTW aan een ESP32 aan willen sluiten en dan hem op die manier in home assistant integreren. De WTW is een WHR 950, welke ook al wel eerder in een andere tread langs gekomen is (https://gathering.tweaker...message/59283980#59283980). De config die daar staat gaat niet helemaal voor mij op wat ik heb geen RS-232 seriële aansluiting maar een RS-232 RJ45 poort (ethernet aansluiting). Hierdoor weet ik niet hoe ik die zou moeten aansluiten. Ik kan namelijk geen max3232 met RJ45 als input vinden.

Project info:
- WHR 950 WTW
- ESP-WROOM-32 die de data over MQTT naar home assistant stuurt. (mischien via ESPhome https://github.com/wichers/esphome-comfoair)
- RJ45 pinout https://github.com/wicher...blob/master/doc/T568B.png.

Alvast erg bedankt voor de hulp!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ThaAresX Altijd handig om even de integratie te noemen :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tweak1y Dus er gaat gewoon RS232 over een RJ45 connector? Waarom dan niet gewoon zelf een kabel knijpen / solderen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Ik dacht, ik probeer het ook even. Maar ik zie dat ik geen sensor krijg als de resource niet reageert. Nu zie ik in de doc dat de switch data verwacht na een GET ipv alleen een POST. Komt er ook data met een GET?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:45:
@Sp33dFr34k Ik dacht, ik probeer het ook even. Maar ik zie dat ik geen sensor krijg als de resource niet reageert. Nu zie ik in de doc dat de switch data verwacht na een GET ipv alleen een POST. Komt er ook data met een GET?
Nee, het zijn allen POST commando's, maar dat is ook de default volgens de documentatie:

method string (optional, default: post)

• tweak1y
@Septillion Ja er gaat RS232 over een RJ45. Kan ik dan die GND, TX en RX van de RJ45 dan gelijk op een ESP32 aansluiten? En het dan zo aansluiten? Of denk ik dan te makkelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yln6rTWNOYVT6OAmhosSYC-Q-Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZwLonX4GkTQnaQuOZUgTjs3.jpg?f=fotoalbum_large

• ThaAresX
Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:39:
@ThaAresX Altijd handig om even de integratie te noemen :)
Ik gebruik geen integratie. Heb de smart plug toegevoegd als zigbee device via Zigbee Home Assistant. De sensor heeft nog geen consumptie gedetecteerd, ondanks dat het apparaat wel langere tijd heeft aan gestaan.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

ThaAresX schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Ik gebruik geen integratie. Heb de smart plug toegevoegd als zigbee device via Zigbee Home Assistant. De sensor heeft nog geen consumptie gedetecteerd, ondanks dat het apparaat wel langere tijd heeft aan gestaan.
ZHA (Zigbee Home Automation) is ook een integratie :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:53:
[...]

Nee, het zijn allen POST commando's, maar dat is ook de default volgens de documentatie:

method string (optional, default: post)
Wel voor het sturen, maar zie boven aan voor de state staan:
The rest switch platform allows you to control a given endpoint that supports a RESTful API. The switch can get the state via GET and set the state via POST on a given REST resource.
Dus krijg je ook response op alleen een GET?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
ThaAresX schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Zigbee Home Assistant ofwel ZHA is de integratie :)

Nu zijn er een paar pluggen (zoals de BW-SHP13) die door polling werken, die kan je versnellen. Maar andere zoals de BW-SHP15 sturen het zelf door, volgens mij is daar de snelheid niet van aan te passen. Welke plug is het exact?

Zelf alleen weinig ervaring met ZHA (als Z2M gebruiker) dus daar kan ik helaas ook niet mee helpen. Maar details helpen dus enorm :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
tweak1y schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:54:
@Septillion Ja er gaat RS232 over een RJ45. Kan ik dan die GND, TX en RX van de RJ45 dan gelijk op een ESP32 aansluiten? En het dan zo aansluiten? Of denk ik dan te makkelijk?

[Afbeelding]
Nee, niet als er RS232 over gaat. Dan moet je hem door een MAX232 of vergelijkbaar halen. Daar zou je ook een module met D-sub aansluiting voor kunnen pakken en dan zelf een D-sub naar RJ45 kabel maken.

• tweak1y
@Septillion Dankjewel voor je antwoord. Het klinkt wel omslachtig om RS-232 RJ45 naar RS-232 D-sub om te zetten om het dan door een MAX232 met D-sub aansluiting te halen en die aan de ESP32 te hangen.

Ik vond met de informatie die je gaf ook deze "M5Stack Atomic RS232 Kit" voldoet dat ook niet? Kan ik hier niet de RS-232 RJ45 direct aan koppelen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tweak1y Net zo omslachtig als gewoon een losse D-sub kabel tussen de MAX232 module en de omvormer.

De module die je linkt is inderdaad bruikbaar. Maar het is niets meer dan een module die makkelijk / direct aan een M5Atom kan. Qua kabel moet je dan een terminal plug naar RJ45 maken. Dus wat dat betreft maakt het niet uit (terminal-RJ45 kabel of D-sub-RJ45 kabel). Wat het dus scheelt is een losse module aan een ESP vs een klikbare module :)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Wel voor het sturen, maar zie boven aan voor de state staan:

[...]

Dus krijg je ook response op alleen een GET?
Ik zag het later inderdaad ook, de API ondersteunt helaas alleen maar POST commands. Moet ik dan een andere route nemen, of wordt dit lastig? In Python heb ik dit in 2 seconden voor elkaar, maar dacht dat het handiger zou zijn in HA ivm automations. Valt vies tegen hoe makkelijk zoiets te integreren valt (voor een leek als ik) 😅

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Mm, ja, goeie. De sensor geeft niet op een (andere) resource met een GET gewoon de state terug?

Wel jammer dat de rest switch schijnbaar een GET voor de state nodig heeft... Misschien een feuture request aanmaken dat de state ook via POST kan?

Gezien je sensor wel werkt, misschien het lostrekken? Dus een rest sensor voor de state, de commando's via rest command. En dan aan elkaar plakken met een template switch?

• tweak1y
@Septillion Hartelijk bedankt voor je hulp! Ik zie nu allen dat de M5Stack Atomic RS232 Kit max 12v aan kan en dat de WTW 24 volt geeft. Dus moet nog even kijken hoe ik dat oplos als ik de RS232 Kit kit zou willen gebruiken. Word dus denk ik de boel los aansluiten.

[ Voor 55% gewijzigd door tweak1y op 11-02-2024 18:53 ]

• ThaAresX
Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Zigbee Home Assistant ofwel ZHA is de integratie :)

Nu zijn er een paar pluggen (zoals de BW-SHP13) die door polling werken, die kan je versnellen. Maar andere zoals de BW-SHP15 sturen het zelf door, volgens mij is daar de snelheid niet van aan te passen. Welke plug is het exact?

Zelf alleen weinig ervaring met ZHA (als Z2M gebruiker) dus daar kan ik helaas ook niet mee helpen. Maar details helpen dus enorm :)
Ik had volgens mij in mn eerdere post ook aangegeven dat ik ZHA gebruik. Geen issue verder. Het is een Aqara Smart Plug (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SP-EUC01.html). ZHA herkent hem echter als een LUMI (lumi.plug.maeu01). Ook al staat de afzuigkap aan (afzuiging en licht) wordt er geen consumptie gedetecteerd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ThaAresX Ik zie het nu, na een ninja edit :+ stond er dus nog niet toen ik het las :+

Van deze plug kan ik niet iets vinden over polling dus ben bang dat deze met vast interval data stuurt.

Misschien dat iemand anders ervaring heeft met deze of vergelijkbare plug met ZHA.

• Sephyros
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-01 14:38
Hoi medetweakers, ik heb een vraag. Ik ben alle verlichting in mijn huis om aan het zetten naar Zigbee.

Nu heb ik vrijwel alles gehad, inclusief her en der wat led controllers op lage voltage die eerst op IR werkte te vervangen door Zigbee varianten.

Nu heb ik alleen in mijn veranda en bij de spotjes bij de voordeur deze Hamulight L2046 zitten en weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Als ik het goed begrijp zet dit ding het voltage om van 230 naar 3.6v en is het tegelijk de controller voor een custom RF protocol.

Nu kan ik geen Zigbee controller vinden die werkt op 3.6v.

Verder heb ik als uitwijk ook nog een Broadlink RM4 Pro liggen (die ligt stof te happen), maar die lijkt het signaal ook niet op te kunnen pakken.

Hebben jullie suggesties over hoe ik deze spotjes toch aan kan sluiten op mijn netwerk?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@Sephyros hoe zet je ze nu aan?

Edit: Ik moet beter lezen, waarschijnlijk via een gesloten RF frequentie op 868Mhz dus.

Ik denk dat je moet kijken naar idd een zigbee dimmer. Broadlink r4 kan alleen op 433Mhz op RF werken.

[ Voor 74% gewijzigd door Quad op 11-02-2024 20:18 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sephyros Heb je een goede foto van de adapter met leesbare opdruk?

Want een uitgang van 3.6V schreeuwt een beetje dat het een constant current driver is ofzo.

• Sephyros
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-01 14:38
@Quad heb je toevallig een aanrader voor dat voltage?

@Septillion Bij deze.

https://imgur.com/yhc9dKB

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Recent de AppleTV remote gemaakt in een vertical-card, met wat horizontale kaarten er in, zodat de knoppen op de telefoon/computer wat groter zijn om op te drukken. Nu zou ik daar graag de artwork aan toe willen voegen, net zoals bij de mini media player het geval is. Ik heb daar op gezocht maar niets concreets gevonden. Iemand die me de goede kant op kan duwen?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:37:
@Sp33dFr34k Mm, ja, goeie. De sensor geeft niet op een (andere) resource met een GET gewoon de state terug?

Wel jammer dat de rest switch schijnbaar een GET voor de state nodig heeft... Misschien een feuture request aanmaken dat de state ook via POST kan?

Gezien je sensor wel werkt, misschien het lostrekken? Dus een rest sensor voor de state, de commando's via rest command. En dan aan elkaar plakken met een template switch?
Echt geen GET helaas..

Zat ik ook al aan te denken, wel een behoorlijk gedoe zeg pfff.. ik zal er eens mee gaan stoeien.

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan ik bij de input_helper toggle (input_boolean) de standaardopties on / off hernoemen zodat er bvb in de userinterface Vertrek staat ipv on en Aankomst ipv off?

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:37:

@Sp33dFr34k Gewoon in je is_on_template de status baseren op je losse rest sensor. Ook omdat je dat specifieke Command moet sturen om de config (status) op te halen.

Of krijg je dan nog steeds geen switch omdat die niet reageert op je GET request?

[ Voor 5% gewijzigd door verjager op 11-02-2024 23:33 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

verjager schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:31:
[...]

@Sp33dFr34k Gewoon in je is_on_template de status baseren op je losse rest sensor. Ook omdat je dat specifieke Command moet sturen om de config (status) op te halen.

Of krijg je dan nog steeds geen switch omdat die niet reageert op je GET request?
Dat had ik al geprobeerd, maar op de een of andere manier kreeg ik daardoor 2 sensors (dus niet 1 switch en 1 sensor), weet niet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik zal het nog eens proberen of dat iets oplevert. Zou wel makkelijker zijn.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Dan zal je met een template ofzo aan de slag moeten. Standaard kan het in ieder geval niet. Ook voor een normale boolean (binary_sensor) kan dit niet zonder template of je moet HA zo ver krijgen om het als device class te introduceren.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Brynnie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:59:
Kan ik bij de input_helper toggle (input_boolean) de standaardopties on / off hernoemen zodat er bvb in de userinterface Vertrek staat ipv on en Aankomst ipv off?
Je kan een input select gebruiken, daar kan je zelf de termen opgeven. Maar dan heb je en menu en geen on/off toggle.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Brynnie
  • Niet online
Hopelijk lezen de devs van HomeAssistant mee en vinden ze dit zelf ook interessante / nuttige aanpassingen.

Met aanpasbare optie namen bij een input_boolean (evt via configuration yaml zoals bij zelfgedefinieerde booleans), wordt die helper nóg nuttiger.

Zelfde redenering: Met mogelijkheid om helpers een waarde toe te wijzen in jinja (bvb in markdown card) wordt het systeem ook krachtiger.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-01 12:17
Brynnie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:29:
Hopelijk lezen de devs van HomeAssistant mee en vinden ze dit zelf ook interessante / nuttige aanpassingen.

Met aanpasbare optie namen bij een input_boolean (evt via configuration yaml zoals bij zelfgedefinieerde booleans), wordt die helper nóg nuttiger.

Zelfde redenering: Met mogelijkheid om helpers een waarde toe te wijzen in jinja (bvb in markdown card) wordt het systeem ook krachtiger.
Ik gebruik een kleurtje als de helper aan is en geen kleurtje als de helper uit is, bespaart ruimte en is zeer overzichtelijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Brynnie
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Ik gebruik een kleurtje als de helper aan is en geen kleurtje als de helper uit is, bespaart ruimte en is zeer overzichtelijk.
Maar hoe wissel je dan snel van de ene waarde naar de andere? Er zijn slechts 2 mogelijke opties (waardoor ik aan Boolean dacht): Aankomst / Vertrek.
Ideaal zou bvb zijn dat er twee velden getoond worden en afhankelijk van klik op veld dat op achtergrond Boolean waarde krijgt. Dan kan zelfs de standaard Boolean gebruikt worden. En inderdaad bvb het veld een andere achtergrondkleur geven of zo wanneer de Boolean on/off is.

Maar heb (nog) geen idee hoe dat te doen.

@Septillion @breinonline Bedankt voor jullie nachtelijke ;) feedback. Hoe doe je dat dan? Kan je wat meer info geven?

• Ora et Labora
Brynnie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Maar hoe wissel je dan snel van de ene waarde naar de andere? Er zijn slechts 2 mogelijke opties (waardoor ik aan Boolean dacht): Aankomst / Vertrek.
Ideaal zou bvb zijn dat er twee velden getoond worden en afhankelijk van klik op veld dat op achtergrond Boolean waarde krijgt. Dan kan zelfs de standaard Boolean gebruikt worden. En inderdaad bvb het veld een andere achtergrondkleur geven of zo wanneer de Boolean on/off is.

Maar heb (nog) geen idee hoe dat te doen.

@Septillion @breinonline Bedankt voor jullie nachtelijke ;) feedback. Hoe doe je dat dan? Kan je wat meer info geven?
Ik begrijp nog niet helemaal wat precies de bedoeling is, wat je probeert te bereiken.

• TheFes
  • Laatst online: 15:34
Brynnie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:29:

Er zijn voor zover ik weet geen HA developers die hier mee lezen. Voor feature requests is er een onderdeel op het community forum.

Home Assistant configuratie

• Brynnie
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:45:
[...]

Ik begrijp nog niet helemaal wat precies de bedoeling is, wat je probeert te bereiken.
Ik heb een dashboard gemaakt met treinritten van a naar b. Momenteel toont de tabel de eerstkomende ritten, maar de api laat ook toe een vertrek/aankomst tijd/datum in te geven. Dat wil ik graag integreren in het dashboard. Voor de datum/tijd gebruik ik de toepasselijke helper. Nu zoek ik een eenvoudige methode waarmee aangegeven kan worden of de gekozen datum/tijd het vertrek- of aankomsttijdstip voorstelt. Een snelle klik op het woord “Vertrek” of “Aankomt” met wijzigende achtergrondkleur in een horizontal stack zou hier bvb ideaal zijn. Aangezien de mogelijkheid enkel aankomst/vertrek is, dacht ik aan een Boolean.

• Ora et Labora
Brynnie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:55:
[...]

Ik heb een dashboard gemaakt met treinritten van a naar b. Momenteel toont de tabel de eerstkomende ritten, maar de api laat ook toe een vertrek/aankomst tijd/datum in te geven. Dat wil ik graag integreren in het dashboard. Voor de datum/tijd gebruik ik de toepasselijke helper. Nu zoek ik een eenvoudige methode waarmee aangegeven kan worden of de gekozen datum/tijd het vertrek- of aankomsttijdstip voorstelt. Een snelle klik op het woord “Vertrek” of “Aankomt” met wijzigende achtergrondkleur in een horizontal stack zou hier bvb ideaal zijn. Aangezien de mogelijkheid enkel aankomst/vertrek is, dacht ik aan een Boolean.
Je zou een input text kunnen maken en een automatisering dat als de boolean op on wordt gezet, de input text op aankomst wordt gezet en andersom. En de helper (de)activeren als erop wordt geklikt oid.
En deze input text kunnen tonen?

• Brynnie
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Je zou een input text kunnen maken en een automatisering dat als de boolean op on wordt gezet, de input text op aankomst wordt gezet en andersom. En de helper (de)activeren als erop wordt geklikt oid.
En deze input text kunnen tonen?
Dat is een optie, maar hoe wijzig ik een Boolean door een klik op het woord “Vertrek”? Ik zit ook te denken aan een conditional card met 2 buttons, maar dat lijkt me onnodig ingewikkeld, of is er geen eenvoudige oplossing?

• Ora et Labora
Brynnie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Dat is een optie, maar hoe wijzig ik een Boolean door een klik op het woord “Vertrek”? Ik zit ook te denken aan een conditional card met 2 buttons, maar dat lijkt me onnodig ingewikkeld, of is er geen eenvoudige oplossing?
Een button met als default actie, call service, toggle boolean.
Je zou ook iets als "stack in card" kunnen gebruiken waardoor je vertrek/aankomst in dezelfde button ziet.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Brynnie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Je maakt een knop die de boolean wijzigt en daaronder twéé dashboards: eentje voor vertrektijden en eentje voor aankomsttijden. Beide worden voorwaardelijk getoond, op basis van de waarde van die boolean.
Helpt dat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

verjager schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:31:
[...]

Ik heb er net nog eens naar gekeken, maar als ik hier zo kijk dan is het geen geldige syntax en MOET je perse werken met een json result helaas. Best wel een behoorlijke beperking.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Sp33dFr34k schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb er net nog eens naar gekeken, maar als ik hier zo kijk dan is het geen geldige syntax en MOET je perse werken met een json result helaas. Best wel een behoorlijke beperking.
Dat staat er helemaal niet.

Het voorbeeld gaat uit van JSON, maar je kan gewoon value ipv value_json gebruiken.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Dat staat er helemaal niet.

Het voorbeeld gaat uit van JSON, maar je kan gewoon value ipv value_json gebruiken.
Oké, en weet je ook wat de syntax zou moeten zijn om de status van een entity te checken? Ik heb me kapot gegoogled, maar kom niets tegen...

Ik heb het nu werkend zoals ik wil, although enigszins omslachtig imo:

Binary sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  name: Pixoo64 Status
  value_template: '{{ value_json["LightSwitch"] }}'

Rest commands:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
pixoo64_on:
  url: "http://192.168.1.237:80/post"
  method: post
  payload: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":1}'
pixoo64_off:
  payload: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":0}'

Switch:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: template
  switches:
    pixoo64:
      friendly_name: "Pixoo64 Switch"
      value_template: "{{ is_state('binary_sensor.pixoo64_status', 'on') }}"
      availability_template: "{{ states('sensor.pixoo64_status') != 'unavailable' }}"
      turn_on:
        service: rest_command.pixoo64_on
      turn_off:
        service: rest_command.pixoo64_off

Dank @Septillion @verjager voor het meedenken.

[ Voor 58% gewijzigd door Sp33dFr34k op 12-02-2024 11:13 ]

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-01 20:56
Gewoon even fijn om te delen, chatGTP4 (misschien de gratis 3.5 ook al) kan erg goed overweg met vragen over Home Assistant en YAML.

Hij heeft mij echt wel op weg geholpen met vragen over template sensors en automations, kan goede voorbeelden geven en met wat syntax kan hij zelfs al jouw eigen sensoren erin verwerken. Ook ESPhome kan hij prima voorbeelden van toveren.

Ik heb nu veel complexere / complete automations en een aantal zaken met een goede template sensor opgelost ipv 10 kleine automations om zaken te spiegelen of bij te houden.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• rschuite
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb mijn Google nest hub gekoppeld aan HA.
Ik heb een favoriet radiostation, echter iedere dag ga ik via de radio browser eerst alle landen af en dan krijg ik een hele lijst met radiostations.
Hoe kan ik (met een automatisering?) in HA een shortcut maken naar het radio-station?

Klein vraagje => Naar het HA topic

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 12-02-2024 13:08 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@rschuite Je kan een script maken in HA en daar als actie "Play media" doen. Dan kan je daar ook bladeren naar wat je wilt spelen. Maar daarna hoef je alleen nog maar het script te draaien bijvoorbeeld door datls actie van een button helper) te koppelen.

Nu is zo'n script ook uit te breiden met andere stations etc, je kan het zo mooi maken als je wilt. Of je maakt simpel een script per station.

Of de Google Nest zelf ook favorieten ofzo kent, geen idee.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nogmaals de vraag (nu een paar maanden verder), iemand enig idee hoe ik een snelkoppelijk van Hue scenes kan krijgen zoals bij mijn tuin de knop effect tevoorschijn komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mxMzx9waSSpxZJwzth5m68-lA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uH3JXoHyI8Tfg7STxZ03F26g.png?f=fotoalbum_large
Effect; candle mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2Q2nHZxtuV5U7SY9_zV4dfeOYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/shQ2HJC9Hj0SdlcmbsaCMeLg.png?f=fotoalbum_large
Geen optie om een scene te kiezen terwijl die bij de atributes staan.

• TheFes
Xqlus1ve schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:15:
Nogmaals de vraag (nu een paar maanden verder), iemand enig idee hoe ik een snelkoppelijk van Hue scenes kan krijgen zoals bij mijn tuin de knop effect tevoorschijn komt?

[Afbeelding]
Effect; candle mode.

[Afbeelding]
Geen optie om een scene te kiezen terwijl die bij de atributes staan.
In die dropdown staan effects, dat is iets anders als een scene.
Zo te zien is er wel een service call voor
https://www.home-assistan...service-hueactivate_scene

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:28:
[...]

In die dropdown staan effects, dat is iets anders als een scene.
Zo te zien is er wel een service call voor
https://www.home-assistan...service-hueactivate_scene
Hmm, mogelijk dat dit nog komt bij een toekomstige update. Het lijkt mij iets simpel om te kunnen toevoegen aan deze kaart, als je effecten kan activeren dan moet scenes ook een makkelijk toevoeging zijn lijkt mij. Ik ga wel ff verder puzzelen of ik een kaart kan vinden die kan figureren als dropdown menu.

• Ora et Labora
Xqlus1ve schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Hmm, mogelijk dat dit nog komt bij een toekomstige update. Het lijkt mij iets simpel om te kunnen toevoegen aan deze kaart, als je effecten kan activeren dan moet scenes ook een makkelijk toevoeging zijn lijkt mij. Ik ga wel ff verder puzzelen of ik een kaart kan vinden die kan figureren als dropdown menu.
Ik zou een hold actie maken dat je dan naar een pagina navigeert waar je alle hue-scenes als knoppen hebt gedefinieerd en een home-button om weer terug te gaan. Feitelijk hetzelfde.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Oké, en weet je ook wat de syntax zou moeten zijn om de status van een entity te checken? Ik heb me kapot gegoogled, maar kom niets tegen...

Ik heb het nu werkend zoals ik wil, although enigszins omslachtig imo:

Binary sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  name: Pixoo64 Status
  value_template: '{{ value_json["LightSwitch"] }}'

Rest commands:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
pixoo64_on:
  payload: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":1}'
pixoo64_off:
  payload: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":0}'

Switch:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: template
  switches:
    pixoo64:
      friendly_name: "Pixoo64 Switch"
      value_template: "{{ is_state('binary_sensor.pixoo64_status', 'on') }}"
      availability_template: "{{ states('sensor.pixoo64_status') != 'unavailable' }}"
      turn_on:
        service: rest_command.pixoo64_on
      turn_off:
        service: rest_command.pixoo64_off

Dank @Septillion @verjager voor het meedenken.
Mooi opgelost! Ik heb ook nog even getest, want ik hoopte dat dit ook zou werken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  name: "Pixoo64 Switch"
  is_on_template: "{{ states('binary_sensor.pixoo64_status') }}"
  body_on:  '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":1}'

Maar de switch wordt inderdaad niet aangemaakt, omdat de endpoint niet beschikbaar is (logisch in mijn configuratie, maar dus ook niet als er geen respons komt op een GET).

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een leuke (denk ik); omdat de oud papier ophaaldienst niet meegenomen wordt in de lokale afval API, probeer ik hem zelf in een template sensor te zetten.

De logica is elke 2e maandag van de maand. Stukje ervan heb ik nu, maar moet nog het stukje dat als de dag voor deze maand al is geweest. Dan moet hij de eerstvolgende ophaaldag (dus volgende maand) laten zien, hoe doe ik dit het handigste?

YAML:
1
2
3
4
5
6
        {% set nth = 2 %}
        {% set month = now().month %}
        {% set isoweekday = 1 %}
        {% set d = now().date().replace(month=month).replace(day=1) %}
        {% set adj = (isoweekday - d.isoweekday()) % 7 %}
        {{ d + timedelta(days=adj) + timedelta(weeks=nth-1) }}

Deze laat dus vandaag zien (wat correct is), maar hij zal dit laten zien totdat het 1 maart is op deze manier :)

• stevenP
Sp33dFr34k schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:57:
Ik heb een leuke (denk ik); omdat de oud papier ophaaldienst niet meegenomen wordt in de lokale afval API, probeer ik hem zelf in een template sensor te zetten.

De logica is elke 2e maandag van de maand. Stukje ervan heb ik nu, maar moet nog het stukje dat als de dag voor deze maand al is geweest. Dan moet hij de eerstvolgende ophaaldag (dus volgende maand) laten zien, hoe doe ik dit het handigste?

YAML:
1
2
3
4
5
6
        {% set nth = 2 %}
        {% set isoweekday = 1 %}

Deze laat dus vandaag zien (wat correct is), maar hij zal dit laten zien totdat het 1 maart is op deze manier :)
misschien iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
{% set ophaaldag = as_timestamp($$ophaaldag)| timestamp_custom('%Y-%m-%d', true) %}
{% set today = now().strftime('%Y-%m-%d') %}
{% if today > ophaaldag %}
#doorgaan naar volgende waarde
{% else %}
{% endif %}

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:57:

YAML:
1
2
3
4
5
6
        {% set nth = 2 %}
        {% set isoweekday = 1 %}

Je was er bijna
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        {% set nth = 2 %}
        {% set isoweekday = 1 %}
        {% set d = now().date().replace(day=1) %}
        {% set this_month = d + timedelta(days=adj) + timedelta(weeks=nth-1) %}
        {% set d = (now().date().replace(day=28) + timedelta(days=4)).replace(day=1) %}
        {% set next_month = d + timedelta(days=adj) + timedelta(weeks=nth-1) %}
        {{ this_month if now().date() <= this_month else next_month }}

(PS, Jinja is geen YAML, er is een aparte code-tag voor Jinja)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Je was er bijna
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        {% set nth = 2 %}
        {% set isoweekday = 1 %}
        {% set d = now().date().replace(day=1) %}
        {% set this_month = d + timedelta(days=adj) + timedelta(weeks=nth-1) %}
        {% set d = (now().date().replace(day=28) + timedelta(days=4)).replace(day=1) %}
        {% set next_month = d + timedelta(days=adj) + timedelta(weeks=nth-1) %}
        {{ this_month if now().date() <= this_month else next_month }}

(PS, Jinja is geen YAML, er is een aparte code-tag voor Jinja)
Held, ik dank u vriendelijk :)

Ik wist niet dat jinja een eigen code tag had, weer wat geleerd.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:39

Kraz

Saving the world

Ik hoop dat iemand me kan helpen;

Sinds een week heb ik HA draaien en inmiddels Zwave, Zigbee en P1 werkend.
Nu heb ik voor de Hue lampen een Tap Dial switch gekocht.

Deze wil ik in de gui configureren dat ik er de lampen mee aan kan zetten, maar bij Automations staat er geen optie “when button x is pressed”. Alleen acties mbt firmware is zichtbaar.

Wat doe ik fout of mis ik?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kraz Al een keer de knoppen ingedrukt na het koppelen?

Neem overigens aan via ZHA? Altijd handig om de integratie te vermelden :)

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-01 06:38
Dit kan naar mijn weten alleen door via een automation home assistant “events” af te luisteren naar indrukken afstandsbediening.

Moet zeggen dat ik het nog niet helemaal lekker snel reagerend heb gekregen. Dit forum is een begin: https://community.home-as...rks-w-rwl020-21-22/366210

(Edit: ik had het hierboven over de Hue integratie)

Las nu over Zigbee2MQTT voor Hue Remotes, misschien ga ik dat dan maar eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door MatsSkoe op 12-02-2024 21:20 ]

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:39

Kraz

Saving the world

Septillion schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:13:
@Kraz Al een keer de knoppen ingedrukt na het koppelen?

Neem overigens aan via ZHA? Altijd handig om de integratie te vermelden :)
Knoppen heb ik idd ingedrukt en zie deze in de logging ook voorbij komen; scene_id0 etc.
Maar de knoppen worden niet beschikbaar in de automations.

Ik gebruik een Home Assistant SkyConnect module met (ik denk) ZHA? :D

Ik ga de knop maar terugbrengen en voor de gewone Hue switch. Heb nu een switch van Ikea, maar vind die niet lekker werken.

• npaeshuy
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-11-2025
sprk_nl schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Hi @npaeshuy
Ik wilde er ver weg van blijven om m'n ui te bricken,
echter, toen ik jouw header van een vertical stack voorbij komen,
kon ik het niet laten om een poging te wagen.

[Afbeelding]

Heb je jouw wijzigingen mbt de margins in een thema file kunnen plaatsen?
Of doe je dat per card?

Ik heb enigzins een poging gedaan middels onderstaande code in een card.
Het liefst zie ik de basis margins aangepast in het thema, dus ben ik erg benieuwd hoe jij dit hebt gefixt. En helemaal top met die overgang tussen de banner image en entity!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
type: custom:mod-card
card_mod:
  style:
    hui-vertical-stack-card $: |
    .: |
      hui-vertical-stack-card {
        --vertical-stack-card-margin: 0px;
      }
card:
  type: vertical-stack
  cards:
    - type: entities
      entities:
        - entity: sensor.sensor01_temp01 <- fake entry voor de header
          name: SWITCHES <- daadwerkelijke naam voor de header
          icon: mdi:radiator
          tap_action:
            action: none
          hold_action:
          double_tap_action:
      card_mod:
        style: |
          ha-card {
            color: rgba(255,255,255,.0);
            background-color: rgba(150,150,150,.4);
            --card-mod-icon-color: black;
            border: none;
            background-image: url("/local/banners/radiator.png");
            background-position: center right;
            background-repeat: no-repeat;
            background-size: contain;
            border-bottom-left-radius: 0%;
            border-bottom-right-radius: 0%;
          }
    - type: entities
      entities:
        - entity: sensor.sensor01_temp01
        - entity: sensor.sensor01_temp02
      card_mod:
          ha-card {
            border-top-left-radius: 0%;
            border-top-right-radius: 0%;
          }
Hier is een voorbeeldje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: custom:mushroom-template-card
        primary: Personen
        secondary: |-
          {% set current_hour = now().hour %}

{% if current_hour >= 6 and current_hour < 12 %}
              Goedemorgen {{user}}
          {% elif current_hour >= 12 and current_hour < 18 %}
              Goedemiddag {{user}}
          {% else %}
              Goedeavond {{user}}
          {% endif %}
        icon: mdi:account-group-outline
        entity: person.nick
        icon_color: t
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
        badge_icon: ''
        badge_color: ''
        card_mod:
            ha-card {
              background-color: #544674;
              border: none;
              background-image: url("/local/banners/personen_v4.png");
              background-position: bottom right;
              background-repeat: no-repeat;
              background-size: contain;
              --primary-text-color: white;
              --secondary-text-color: white;
            }

Verder heb ik mijn afbeeldingen eigenlijk heel slordig gedaan. Ik kan echt niks van photo-editing eigenlijk. Ik gebruik een oud programma "PhotoImpact" :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj7aGynupKJEN1pFdmy9xzQVqic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvxLdOeSvS2PYHOQZgHVgnK9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-02-2024 08:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
Septillion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:23:
@ChrisM Mja, die warmte kan niet weg gaan inderdaad. Maar dan zal je moeten zien te achterhalen wat er fout gaat.

Rapporteert hij soms even te veel en volgt er dan een "correctie", dan zou 'total' het wel op moeten lossen voor long term maar heb je dus nog piekjes.

Maar lijkt mij eerder dat hij gewoon af en toe wat energie vergeet. Dat is wat lastiger op te lossen... Dan zou je een sensor moeten maken die alleen een verschil omhoog ook volgt maar verschil naar beneden niet. Zou met trigger based template sensor wel moeten kunnen maar wel beetje lastige pleister.
Mmm, het ging een tijdje goed, maar nu loop ik er weer tegenaan dat de cijfers gerapporteerd door de integratie niet goed gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvBr4m3f_azUtx0NdBNklEzHjok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fyVA6qyukpQP7sDssYYrR27w.png?f=fotoalbum_large
Hierdoor raakt mijn utility meter in de war. De code:
YAML:
1
2
3
4
5
  monthly_hp_total_heat_generation:
    source: "sensor.hp_sum_total_heat_generation"
    name: "Monthly HP Total Heat Generation"
    cycle: "monthly"
    unique_id: "sensor.monthly_hp_total_heat_generation"

En de code van de SUM Total Heat Generation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - name: "HP SUM Total Heat Generation"
    state: "{{ states('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') | float(0) 
      + states('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount') | float(0)}}"
    availability: >-
      {{
        has_value('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating')
        and has_value('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount')
      }}
    state_class: "total"
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    unique_id: "sensor.hp_sum_total_heat_generation"

Enig idee hoe ik dit zou kunnen verbeteren? Het probleem ligt ergens in m'n HP SUM Total Heat Generation, die zou door moeten hebben dat het getal van voor 23:34 hetzelfde is als na 23:44, maar ja, hij ziet natuurlijk een grote increase.
Erg irritant.
(Ben ook wel bezig met de luxtronik2 integratie, maar die wil dat ik een data logger aan zet op m'n warmtepomp, en m'n USB drive doet het, volgens mij, niet meer op m'n warmtepomp, dus das lastig)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ChrisM Echt verbeteren is een bug report indienen bij de integratie. Want dit hoort nooit als data eruit te komen. En dit levert je ook ergens een fout op want die energie kan niet weg zijn.

Ik zie nu dat er werkelijk 0 uit de integratie komt, dat kan natuurlijk nooit kloppen. Dus als je de template niet alleen check op has_value maar ook op niet 0 ben je denk ik al wel een eindje.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    state: "{{ states('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') | float(0) 
      {% set a = 'sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating' %}
      {% set b = 'sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount' %}
      {{
        has_value(a)
        and has_value(b)
        and states(a)|float != 0
        and states(b)|float != 0
      }}

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
remcoXP schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:30:
om een of andere redenen heb ik in mijn energy dashboard gaan data meer van voor 02-01-2024. terwijl ik data altijd van vanaf 2021.
What to do? Ik heb de sql web addon maar ben hier eerder gezegd niet zo bedreven in.
De laatste updates die ik heb zijn ook maar vanaf 04-01-2024

nu heb ik als backup wel DMSRReader addon waar al mijn standen nog in staan (die pushed normaliter de huidige standen door naar home assistant, maar ik heb geen idee of ik met terugwerkende kracht alles nogmaals kan importeren.

overigens ben ik mijn waterstanden dan alsnog kwijt.

en dat was de trigger voor deze conclusie, wss heb ik een lekkage wat ik verbruik ieder uur 13 liter terwijl ik niets eens thuis was. en toen wilde ik opzoeken hoe dit de voorgaande maanden was :P

heeft iemand wat tips voor mij?
Hey Remco, ik kom er nu achter dat ik al mijn Energy history kwijt ben. Heb jij nog ooit een oplossing gevonden voor het herstellen van de historisch energy data ?

PVoutput

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 11:06
Hoi,

Ik heb een Shelly 2.5 aangesloten op een dakraam. Die wil ik middels Home Assistant bedienen, en daarvoor zou ik hem graag willen omzetten naar een MQTT Cover entity, dit omdat je dan de positie kan doorsturen in plaats van alleen OPEN/DICHT zoals nu. Ik wil hiervoor de volgende code gebruiken, die volgens mij zou moeten werken, maar de entity toont als unavailable. Wie heeft er een idee wat er fout zou kunnen zijn?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  cover:
    - unique_id: "DakraamBadkamer"
      name: "DakraamBadkamer"
      qos: 1
      #retain: true
      command_topic: "shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/roller/0/command"
      payload_open: "open"
      payload_close: "close"
      payload_stop: "stop"

state_topic: "shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/roller/0"
      state_opening: "open"
      state_open: "opened" #won't be reported from Shelly, but at least it deviates from open
      state_closing: "close"
      state_closed: "closed" #won't reported from Shelly, but at least it deviates from close

#needs to be configured to rely on position if stopped:
      state_stopped: "stop"

availability:
       - topic: "shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/online"
      payload_available: "true"
      payload_not_available: "false"

In MQTT Explorer toont shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/online als true

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-02-2024 10:32 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:02
--Christiaan-- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:00:
Hoi,

Ik heb een Shelly 2.5 aangesloten op een dakraam. Die wil ik middels Home Assistant bedienen, en daarvoor zou ik hem graag willen omzetten naar een MQTT Cover entity, dit omdat je dan de positie kan doorsturen in plaats van alleen OPEN/DICHT zoals nu. Ik wil hiervoor de volgende code gebruiken, die volgens mij zou moeten werken, maar de entity toont als unavailable. Wie heeft er een idee wat er fout zou kunnen zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  cover:
    - unique_id: "DakraamBadkamer"
      name: "DakraamBadkamer"
      qos: 1
      #retain: true
      command_topic: "shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/roller/0/command"
      payload_open: "open"
      payload_close: "close"
      payload_stop: "stop"

state_topic: "shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/roller/0"
      state_opening: "open"
      state_open: "opened" #won't be reported from Shelly, but at least it deviates from open
      state_closing: "close"
      state_closed: "closed" #won't reported from Shelly, but at least it deviates from close

#needs to be configured to rely on position if stopped:
      state_stopped: "stop"

availability:
       - topic: "shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/online"
      payload_available: "true"
      payload_not_available: "false"

In MQTT Explorer toont shellies/shellyswitch25-C8C9A3741BA6/online als true
Kun je niet gewoon deze "integratie" hiervoor gebruiken?

https://www.home-assistant.io/integrations/switch_as_x/

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:38:
@ChrisM Echt verbeteren is een bug report indienen bij de integratie. Want dit hoort nooit als data eruit te komen. En dit levert je ook ergens een fout op want die energie kan niet weg zijn.

Ik zie nu dat er werkelijk 0 uit de integratie komt, dat kan natuurlijk nooit kloppen. Dus als je de template niet alleen check op has_value maar ook op niet 0 ben je denk ik al wel een eindje.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
      {{
        has_value(a)
        and has_value(b)
        and state(a)|float != 0
        and state(b)|float != 0
      }}
@ChrisM
Het is states() ipv state().
Een als je non numerieke states en 0 er uit wil filteren, kun je ook dit doen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    state: "{{ states('sensor.luxtronik_330123_0145_heat_amount_heating') | float
      + states('sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_heat_amount') | float }}"
      {{
        states(a) | float(0) != 0
        and states(b) | float(0) != 0
      }}

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
Op verzoek van @stormfly in het Delta forum.

Ik laat Home Assistant mijn gewijzigde ip-adressen sturen. Maar dit doe ik met behulp van mijn 5590 Fiber Fritz
modem. Ik neem aan dat dit ook op een andere manier kan.
Ik stuur vervolgens een bericht met de ip-adressen via Telegram.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Extern IP adres wijziging
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.roxongulxxxxxxx_myfritz_net
    from: 80.AAA.xxx.xxx
    entity_id:
      - sensor.roxongulxxxxxx_myfritz_net_ipv6
    from: " 2001:aaaa:bbbb:0:cccc:dddd:eeee:7c1d"
condition: []
action:
  - service: notify.HomeAssistantBot
    data:
        Nieuw extern IP address is {{
        states('sensor.roxongulxxxxxx_myfritz_net') }}
      title: Home Assistant monitoring extern IP-adres
    data:
        Nieuw extern IP address is {{
        states('sensor.roxongulxxxxxx_myfritz_net_ipv6') }}
      title: Home Assistant monitoring extern IPv6-adres
mode: single

Maar mijn Fritz stuurt me sowieso al een bericht met gewijzigde ip-adressen. Dus deze is eigenlijk al dubbel :P

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 13-02-2024 11:06 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-01 14:53

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb blijkbaar een onhandige apex-graph-card gemaakt, want die doet er heel lang over om te laden en komt dan met een out-of-memory error. Alleen bevriest HA het board zodat ik hem niet kan verwijderen..

Waar staan de YAML files van elk board zodat ik daar de desbetreffende kaart kan verwijderen?

edit: gevonden, niet de losse YAML files, maar je kan het via de UI editten. Opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door superduper op 13-02-2024 12:08 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Iemand anders hetzelfde probleem? Z2M lijkt de CSS niet te laden ofzo, de usual stuff al geprobeerd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gwnMFnN3Cny-5VA57ISMFBly8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oekC1CMerbuPeNcCcWCLKK0N.png?f=fotoalbum_large

EDIT: lijkt iets met dark mode te maken te hebben, switch daarvan en het werkt nu weer (in light mode).

[ Voor 10% gewijzigd door Sp33dFr34k op 13-02-2024 15:13 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
HA gaf bij het starten een melding dat een aantal van mijn “energy” panels een kW waarde bevatte en dat dit niet klopt met het label. Hij verwachtte kWh dus dat heb ik in de definitie onder water nu gewijzigd maar nu maakt hij geen history charts meer aan. Weet iemand hoe ik dit kan herstellen ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    - name: "Itho AutoTemp Vince kW"
      state_topic: "itho-auto/ithostatus"
      value_template: "{{ value_json['Room 6 power kW (kW)'] }}"
      unique_id: "itho_auto_vince_kw"
      state_class: "measurement"
      device: { identifiers: ["mqtt", "itho-auto-6778"] }
      device_class: "energy"
      unit_of_measurement: "kW"

naar

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    - name: "Itho AutoTemp Vince kW"
      state_topic: "itho-auto/ithostatus"
      value_template: "{{ value_json['Room 6 power kW (kW)'] }}"
      unique_id: "itho_auto_vince_kw"
      state_class: "measurement"
      device: { identifiers: ["mqtt", "itho-auto-6778"] }

Nu geeft de grafiek in het dashboard geen waardes meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCso9X9EOEBy7_5ApxQ1Ui0V6G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gO3Zck91fv4OeqARKjUE5Fud.png?f=fotoalbum_large

Echter wel als ik op "Show more" druk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRIj56g7p_VyBzK4WehxaBQWhGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YT0GuCr5y5GGvYJs49JRhXMZ.png?f=fotoalbum_large

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:32
Ik heb een DSMR P1 oplossing om stroom te meten. Via MQTT komen de entities binnen in HA en ik kan prima huidig gebruik stroom uitlezen. Ik wil nu het dashboard gaan gebruiken, maar de entitie wordt niet getoond in het dropdown lijstje van het energy platform. Ik heb al veel geprobeerd, maar hij komt niet te voorschijn. Water lukt wel (ESPHome)

Hieronder een stuk yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mqtt:
  sensor:
    - name: "Huidig verbruik (meter)"
      state_topic: "dsmr/json"
      force_update: true
      icon: mdi:transmission-tower
      state_class: total_increasing
      value_template: "{{ value_json['electricity_currently_delivered'] | float * 1000 }}"

Wat doe ik fout? Ik heb geen idee meer :( Dit is de laatste copy paste van een versie. float * 1000 klopt nu natuurlijk niet met kWh, maar dat staat er nu even los van. Ik wil hem eerst in het dropdown lijstje krijgen

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerVincent op 13-02-2024 16:07 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:13

BiG-GuY

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:10:
Iemand anders hetzelfde probleem? Z2M lijkt de CSS niet te laden ofzo, de usual stuff al geprobeerd...

[Afbeelding]

EDIT: lijkt iets met dark mode te maken te hebben, switch daarvan en het werkt nu weer (in light mode).
Dark mode werkt ook. De switch van profielen zorgt voor een refresh, waardoor de bug exact komt is nog niet bekend volgens mij. Maar de fix heeft bij mij permanent geholpen en is niet teruggekomen.

Gallery V&A

• TheFes
@GeeMoney @TweakerVincent
Voor jullie beide zou ik adviseren even bij developer tools > statistics te kijken voor issues met de sensoren. Vaak zijn die daar met één druk op de knop te fixen

• TweakerVincent
TheFes schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:13:
@GeeMoney @TweakerVincent
Voor jullie beide zou ik adviseren even bij developer tools > statistics te kijken voor issues met de sensoren. Vaak zijn die daar met één druk op de knop te fixen
top dat werkt! tnx! Nu nog even dynamisch uitzoeken of dat kan

• TweakerVincent
TweakerVincent schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:02:
Ik heb een DSMR P1 oplossing om stroom te meten. Via MQTT komen de entities binnen in HA en ik kan prima huidig gebruik stroom uitlezen. Ik wil nu het dashboard gaan gebruiken, maar de entitie wordt niet getoond in het dropdown lijstje van het energy platform. Ik heb al veel geprobeerd, maar hij komt niet te voorschijn. Water lukt wel (ESPHome)

Hieronder een stuk yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mqtt:
  sensor:
      state_class: total_increasing
      value_template: "{{ value_json['electricity_currently_delivered'] | float * 1000 }}"

Wat doe ik fout? Ik heb geen idee meer :( Dit is de laatste copy paste van een versie. float * 1000 klopt nu natuurlijk niet met kWh, maar dat staat er nu even los van. Ik wil hem eerst in het dropdown lijstje krijgen
Hm er gaat iets niet goed, ik zie nu dat om 17 uur 14.000 kwh verbruikt is? Mijn MQTT sensor levert 0.3 kwh ongeveer aan. Of moet dit later goedkomen?

update, het lijk nu goed te gaan (na een uur) mss is de 1e keer de float nog niet goed gezet. Top

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 13-02-2024 20:07 ]

• NoXXeS
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-11-2025
@tweak1y
Ik heb zelf een WHR930 met een RJ45 aansluiting, en heb dit als volgt gekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djCj_Jedjp4dy7N1lHzihuwVghs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfydyLYJNDgtIyqXMZZkCF5R.jpg?f=fotoalbum_large

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
npaeshuy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 01:24:
[...]

Verder heb ik mijn afbeeldingen eigenlijk heel slordig gedaan. Ik kan echt niks van photo-editing eigenlijk. Ik gebruik een oud programma "PhotoImpact" :*)
[Afbeelding]
Geen kennis van photo editing en dan met een leuke GUI aankomen :) Nice!
Mij heb je in elk geval geïnspireerd om er net even iets meer tijd in te steken.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Iemand toevallig een suggestie hoe ik mijn verloren energy historie weer terug kan vinden? Sinds enige tijd heb ik geen historisch energie data meer.

PVoutput

• stevenP
ik heb een template sensor gemaakt via de interface en ben deze langzaam aan het uitbouwen.
Nu wil ik bijvoorbeeld een icon template opbouwen hierbij, maar ik zoek eigenlijk de "edit in YAML" knop, zoals bij automations. Mis ik die? Kan ik de gehele yaml van mijn helper opvragen zodat ik 'm overneem naar handmatig yaml?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stevenP Helaas is die er niet. Ik vind het ook nog steeds een rare keuze dat helpers via de UI niet ook gewoon in de yaml files komen :/

• stevenP
Septillion schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:14:
@stevenP Helaas is die er niet. Ik vind het ook nog steeds een rare keuze dat helpers via de UI niet ook gewoon in de yaml files komen :/
kak :/ Wel bedankt voor je antwoord. Ik zal 'm dus moeten omschrijven en hardcoded erin zetten.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stevenP Gelukkig is het dan ook weer niet zo complex. De hele template kan je 1 op 1 overnamen. De andere opties zo goed als ook, alleen even de juiste key erbij zoeken als je nu Nederlands gebruikt in de UI.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Stomme vraag, maar ik heb nu geen zwave apparaten meer behalve de zwave stick zelf. Kan ik de integratie gewoon verwijderen en de stick eruit halen, of moet ik nog iets ontkoppelen voordat ik dat doe? Better safe than sorry categorie vraag dit :+

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
@stormfly
Monitoring en melding van wijziging van extern ip adres kan ook met "dns ip".
Voeg dan integratie van DNS IP toe. In mijn geval waren de entiteiten: sensor.myip_ipv6 en sensor.myip.

Met de volgende automatiseringscode:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Extern IP adres wijziging
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - sensor.myip_ipv6
    entity_id:
      - sensor.myip
condition: []
action:
    data:
      message: Nieuw extern IP address is {{ states('sensor.myip') }}
      title: Home Assistant monitoring extern IP-adres
    data:
      message: Nieuw extern IP address van Nuc is {{ states('sensor.myip_ipv6') }}
      title: Home Assistant monitoring extern IPv6-adres
mode: single

Ik heb nog niet kunnen testen of dit werkt, hoewel vanochtend wel weer een ip-adres wijziging. Maar daarna pas deze automatisering aangepast.

• TweakerVincent
Ik probeer energy dashboard werkend te krijgen met mijn MQTT sensor, maar er klopt niks van.

Ik heb een sensor die netjes aantal kWh aangeeft in mijn normale lace dashboard. In het energy dashboard klopt er allen niks van. Klopt onderstaande YAML? Ik gebruik DSMR die via MQTT eea doorgeeft aan HA.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      state_class: total
      value_template: "{{ value_json['electricity_currently_delivered'] }}"

Dashboard zie er nu zo uit? Zelfs negatief, terwijl ik geen zonnepanelen heb..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKxkj2n0eCbMAoPil5m73XYBHsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOIF2YxFwwkhTmozvuAHrcnT.png?f=fotoalbum_large

Lace ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - name: "Huidig verbruik (meter) frontend"
      unit_of_measurement: "Watt"

sensor met FRONTEND

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXnlkn909j7GWT_odzGOqpbJZ-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xKunCZMZsAuaPacmyZFDre35.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Septillion op 14-02-2024 14:53 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Sicco92
  • Laatst online: 10-01 21:54
TweakerVincent schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:38:
Ik probeer energy dashboard werkend te krijgen met mijn MQTT sensor, maar er klopt niks van.

Ik heb een sensor die netjes aantal kWh aangeeft in mijn normale lace dashboard. In het energy dashboard klopt er allen niks van. Klopt onderstaande YAML? Ik gebruik DSMR die via MQTT eea doorgeeft aan HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      state_class: total
      value_template: "{{ value_json['electricity_currently_delivered'] }}"

Dashboard zie er nu zo uit? Zelfs negatief, terwijl ik geen zonnepanelen heb..

[Afbeelding]

Lace ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
    - name: "Huidig verbruik (meter) frontend"
      unit_of_measurement: "Watt"

sensor met FRONTEND

[Afbeelding]
Ik denk dat je gebruik maakt van de verkeerde waarden. Bij mijn DSMR integratie staat 'electricity_currently_delivered' voor het huidige stroomgebruik in kW. Dat zou verklaren waarom je sensor zo fluctueert.
Bij mij heten de sensors voor het daadwerkelijke verbruik in kWh 'electricity_delivered_1' en 'electricity_delivered_2'. Ik weet niet wat jij gebruikt, maar je moet in ieder geval een sensor hebben die staat voor waarden in (k)Wh.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TweakerVincent Je bent vermogen en energie aan het mixen.

Vermogen = Power = W / kW
Energie = energy = Wh / kWh

Voor je energy dashboard zal je, zoals de naam al doet vermoeden, een sensor met energie moeten hebben. Beste is om daarvoor een "life time" sensor voor te hebben ofwel werkelijk een alleen maar oplopende meterstand.

Je zal dus even moeten kijken wat je van je device krijgt en wat het topic is.

• TweakerVincent
Sicco92 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat je gebruik maakt van de verkeerde waarden. Bij mijn DSMR integratie staat 'electricity_currently_delivered' voor het huidige stroomgebruik in kW. Dat zou verklaren waarom je sensor zo fluctueert.
Bij mij heten de sensors voor het daadwerkelijke verbruik in kWh 'electricity_delivered_1' en 'electricity_delivered_2'. Ik weet niet wat jij gebruikt, maar je moet in ieder geval een sensor hebben die staat voor waarden in (k)Wh.
ah top die heb ik ook, binnenkort even naar kijken. tnx
Septillion schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:52:

@TweakerVincent Je bent vermogen en energie aan het mixen.

Vermogen = Power = W / kW
Energie = energy = Wh / kWh

Voor je energy dashboard zal je, zoals de naam al doet vermoeden, een sensor met energie moeten hebben. Beste is om daarvoor een "life time" sensor voor te hebben ofwel werkelijk een alleen maar oplopende meterstand.

Je zal dus even moeten kijken wat je van je device krijgt en wat het topic is.
tnx! Ik ga er naar kijken

• TweakerVincent
Sicco92 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Klopt de rest dan wel? Dus total? Of moet ik total_increasing gebruiken?
Pagina: 1 ... 171 ... 366 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.