Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Moet alleen nog kijken naar een standalone kleine speaker puur voor de announcements, werkt niet helemaal lekker via de speakers die we voor muziek gebruiken. Dus ga het voor nu weer uitzetten.
Heb verder geen ervaringen met de Speech to Text. Gebruik zelf Siri voor de dingen die ik via voice wil doen, al doen we dat niet vaak.
[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 07-02-2024 21:23 ]
Test eens zoiets als buitenlamp uit of heel iets anders, koelkast uit. Komt het geluid in de microfoon van je telefoon misschien te hard of juist te zacht binnen?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Tot voor kort ging dat goed (de lampen gingen aan en uit), maar sinds vandaag staat er bij de automation 'Onbekende trigger'. Als ik de lijst met triggers voor mijn afstandsbediening bekijk (in die automation), dan staat er alleen 'link gewijzigd' en 'batterijniveau gewijzigd' tussen.
Als ik bij het device in de MQTT integratie kijk, dan zie ik wel '1_single' als action voorbij komen als ik op de knop druk, dus hij komt wel binnen bij HA.
Iemand een idee?
Ik weet het... best een lang verhaal. Maar wilde mijn smarthome situatie toch even toelichten alvorens mijn vragen te stellen. Iemand ervaringen met Aeotec Gen7 of Fibaro HC3L als zwave radio voor Home Assistant ?Mai Pensato schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:23:
Ik heb inmiddels ruim 10 jaar ervaring met domotica/smarthome en al heel veel hier in huis en tuin geautomatiseerd. Ik werk tot nu toe met Vera controllers. Hiermee is heel veel mogelijk. Ik heb heel veel zwave modules en daarnaast gebruik ik diverse plugins die voor Vera beschikbaar zijn voor o.a. Hue, Sonos (incl TTS(, RFXcom (433mhz), integratie met mijn Davis weerstation, zwembad, tuinberegening (Open Sprinkler) etc. Dit alles werkt prima echter.... Vera is al enkele jaren End of Life en ik moet dus toch vroeg of laat over naar een nieuw smarthome systeem.
Ik heb recent getest met Fibaro Homecenter 3 (een Lite puur om wat ervaring op te doen) en Homey. Maar beiden zijn afgevallen want te beperkt.
Dus is mijn keuze gevallen op Home Assistant: vanwege de enorme mogelijkheden en integraties en de verbeterde gebruikersvriendelijkheid. Ik ben geen linux-programmeer expert (wel inmiddels redelijk wat ervaring met LUA).
Heb een HP thinclient t520 gekocht (4 GB RAM, 32GB SSD) met Home Assistant OS geinstalleerd.
Hiermee vandaag al wat "gespeeld" en eerste indruk is erg goed. HA herkende al direct mijn Sonos players, Hue lampen, Philpse Oled, Home Wizard Energy, Harmony Hub en nog paar andere.
Een belangrijke keuze die ik nu moet gaan maken is welke zwave stick of controller ik ga gebruiken.
Er is een Vera integratie in HA dus ik kan al mijn zwave devices integreren. Mijn plan is om stap voor stap alle zwave modules en automatiseringen over te zetten op HA en een andere zwave integratie.
Opties:
1. Aeotec z-stick GEN5 heb ik nog 1 liggen
2. Aeotec z-stick GEN7/ Heb gelezen dat de issues die ermee waren inmiddels opgelost zijn
3. Fibaro Home Center 3 Lite. Heb gelezen dat HAshop deze adviseert om als pure zwave controller in HA te gebruiken. Deze heb ik dus ook. Maar kan ik ook gewoon weer verkopen.
Ik heb zo;n 60-70 zwave modules, deels zwave (300) en deels zwave plus (500). Zijn nu verdeeld over 2 Vera controllers (1 in huis en 1 in een schuur/poolhouse).
Wat adviseren jullie mij.?
Ik zou op zich graag voor de meest moderne optie gaan (geschikt voor zwave 700 dus), maar als ik heel gemakkelijk kan upgraden van de Aeotech GEN5 naar GEN7 (zonder weer te ex- en includen) dan is dat ook okay.
Ik weet dat de Aetotec GEN5 heel veel gebruikt wordt nog steeds.
Wie heeft hier ervaringen met de Aeotec Gen7 of de HC3L als pure zwave-controller voor HA ?
Ik ben erachter wat het is. Het is het "model" in de Whisper addon configuratie. Deze stond op "base" maar dan maakt hij er een zooitje van. Hier staat wat uitleg over de settingsSwerfer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:25:
@Wachten... Spreek je zelf met dialekt?
Test eens zoiets als buitenlamp uit of heel iets anders, koelkast uit. Komt het geluid in de microfoon van je telefoon misschien te hard of juist te zacht binnen?
Als je een van de onderste 3 pakt, dan doet hij het wel met een beam size van 2.
Het enige nadeel is dat het iets langzamer reageer (circa 2 seconden) dus hoe functioneel het gaat zijn moet ik ervaren. Ik weet nu in ieder geval waar het probleem vandaan komt. Nu even verder dingen testen in de configuratie.
:strip_exif()/f/image/IihvVKZu7CQZcukciGpkQKvj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 07-02-2024 22:10 ]
Een markdown card kan alleen maar data weergegeven.Brynnie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:26:
Kan je in de Jinja code van een markdown card een waarde van een input_text helper instellen? Uitlezen is geen probleem, maar de inhoud wijzigen lijkt me niet mogelijk?
Daarom wil ik een automation maken die een soort rapportje genereert en mij een bericht stuurt wanneer er tussen 00:00 en 06:00 meer dan 1Kuub gas is verbruikt.
Ik lees mijn slimme meter uit, maar ik kan zo te zien alleen de current consumption zien. Alle entities staan gewoon in mijn energy dashboard en daar werkt het over de dag prima.
Dus ik moet ergens een soort optel som maken (die reeds al gebeurd op het energy dashboard). Iemand een idee hoe ik hiermee kan starten?
edit: en voor het optellen integreren (Riemann sum) als dat niet meteen lukt in de utility meter. Ik heb geen idee in welke eenheid een meter gasverbruik rapporteert
[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 08-02-2024 09:22 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/prekz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:02:
Bij mij wil de vloerverwarming klep wel eens open blijven staan (vast blijven hangen). Beste optie is natuurlijk om de klep te vervangen, maar dat zie ik nu even niet zitten.
Daarom wil ik een automation maken die een soort rapportje genereert en mij een bericht stuurt wanneer er tussen 00:00 en 06:00 meer dan 1Kuub gas is verbruikt.
Ik lees mijn slimme meter uit, maar ik kan zo te zien alleen de current consumption zien. Alle entities staan gewoon in mijn energy dashboard en daar werkt het over de dag prima.
Dus ik moet ergens een soort optel som maken (die reeds al gebeurd op het energy dashboard). Iemand een idee hoe ik hiermee kan starten?
Sometimes you need to plan for coincidence
Aangezien hij aangeeft de data in het Energy Dashboard te hebben, zal die Riemann Sum integral niet nodig zijn.Gizz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:17:
@prekz Utility sensor maken die dagelijks (= 0:00 uur) reset? En dan een automation met als trigger >1m3 en condition <6:00 uur.
edit: en voor het optellen integreren (Riemann sum) als dat niet meteen lukt in de utility meter. Ik heb geen idee in welke eenheid een meter gasverbruik rapporteert
Waarschijnlijk van een Tuya device? Zie dan https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/21158Polyphemus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:42:
Ik heb sinds vandaag iets vreemds met mijn automations die gebruik maken van een MQTT device trigger. Ik heb een afstandsbediening, die via Zigbee2MQTT bijvoorbeeld '1_single' als action stuurt als ik op knop 1 een keer druk.
Tot voor kort ging dat goed (de lampen gingen aan en uit), maar sinds vandaag staat er bij de automation 'Onbekende trigger'. Als ik de lijst met triggers voor mijn afstandsbediening bekijk (in die automation), dan staat er alleen 'link gewijzigd' en 'batterijniveau gewijzigd' tussen.
Als ik bij het device in de MQTT integratie kijk, dan zie ik wel '1_single' als action voorbij komen als ik op de knop druk, dus hij komt wel binnen bij HA.
Iemand een idee?
Waarschijnlijk moet je eerst weer een keer er op drukken zodat HA de nieuwe state weet.
Maar in Jinja zou je toch ook een helper moeten kunnen instellen? Da’s toch enkel programma code?TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 06:40:
[...]
Een markdown card kan alleen maar data weergegeven.
Bvb
{% set state(‘input_text.naam’) = ‘abc’ %}
Waarom zou dat niet kunnen / mogen / ondersteund worden?
Nee, dat gaat niet. Met set maak je een variable aan wat je in je template kunt gebruiken. Je kunt met set geen waardes buiten je template aanpassenBrynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:37:
[...]
Maar in Jinja zou je toch ook een helper moeten kunnen instellen? Da’s toch enkel programma code?
Bvb
Ik heb welgeteld 1 matter device, en jawel, na de update naar Matter Server 5.1.0 raakt deze elke keer als hij getriggerd wordt, ook even unavailable, in de logging staat ook "Switch - Woonkamer became unavailable triggered by service Switch: Turn off".
Fijn joh, wil de lamp uit doen, gaat ie gelijk weer aan.
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
InderdaadSeptillion schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:36:
[...]
Waarschijnlijk van een Tuya device? Zie dan https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/21158
Waarschijnlijk moet je eerst weer een keer er op drukken zodat HA de nieuwe state weet.
In Edge heb ik dat inderdaad ook maar via Firefox gaat het wel goed.bbn_ldp schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:02:
Meer mensen last na de laatste update van Zigbee2Mqtt dat de layout niet meer goed is?
Iemand een idee wat ik her aan kan doen buiten een backup terugzetten?
Even een toevoeging op @TheFes, het stukje state('...') is een functie en geen variabele. Het vraagt de waarde op en heeft dus maar 1 route (ophalen en niet instellen).Brynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:37:
[...]
Maar in Jinja zou je toch ook een helper moeten kunnen instellen? Da’s toch enkel programma code?
Bvb
ja maar je kunt een functie niet als variable name gebruiken.-Casper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:39:
[...]
Even een toevoeging op @TheFes, het stukje state('...') is een functie en geen variabele. Het vraagt de waarde op en heeft dus maar 1 route (ophalen en niet instellen).
Wat hij wil werkt gewoon niet.
Ik merk dit ook. "Keuken" is blijkbaar een heel moeilijk woord. Hij maakt er van alles van, behalve "keuken"...Wachten... schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:15:
[...]
Nou ik kan het blijven proberen, maar er wordt me toch een zooitje van gemaakt 🤣. Ik vraag toch niks geks, en zoals gezegd staat alles verder goed ingesteld, want met typen doet hij het direct.
[Afbeelding]
update:
En ik las over de oplossing heen
[ Voor 4% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 08-02-2024 11:35 ]
[Aylin]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik wil nog wel even een kleine update en opmerking plaatsen.Gizz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:00:
@Kjoe_Ljan de oplossing is ook al gepostWachten... in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Ik ben nu even een paar keer bezig geweest met de Whisper speech to tekst (Voice Assistant), maar het heeft nog wel flink wat werk/configuratie nodig.
Voorheen was ik Google Home gewend, en kon je makkelijk iets vragen wat ongeveer hetzelfde was, en reageerde daar goed op (het wist wat je bedoelde).
- zet keuken uit
- zet keukenlamp uit
- zet lamp in keuken uit
- etc
Dit alles i.c.m. het wat langzamer reageren dan de Google Home, denk ik dat dit meer frustratie zal opleveren, dan dat het functioneel gaat zijn. Ik hoop dat dit snel opgepakt kan worden door HA/Whisper, of dat de "modellen" snel beter worden.
Mocht iemand toch een oplossing weten om meer verschillende dingen te kunnen vragen, zonder overal een alias voor aan te hoeven maken, dan hoor ik het graag. Ik ben echter bang dat Whisper gewoon meer "training" nodig heeft.
Dat het niet gaat heb ik gemerkt. Maar ik vraag me af waarom dat niet gaat. Waarom wordt dat door de developers niet toegelaten?TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:44:
[...]
ja maar je kunt een functie niet als variable name gebruiken.
Wat hij wil werkt gewoon niet.
[Afbeelding]
Mijn situatie: ik heb een rest api die json opvraagt met een resource_template. De url wordt aangevuld met een waarde uit een input_text helper. Die waarde komt uit json van een andere rest api. Hoe kan ik dit opvangen? Want in de configuration.yaml moet ik de resource_template definiëren.
De eerste json ophaling lukt dus, maar er moet dus data opgevraagd worden uit een tweede ophaling adhv een waarde uit de eerste ophaling.
Hoop dat jullie het nog kunnen volgen.
Hier wil ik als language leader voor Nederlands wel even op reageren.Wachten... schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Ik wil nog wel even een kleine update en opmerking plaatsen.
Ik ben nu even een paar keer bezig geweest met de Whisper speech to tekst (Voice Assistant), maar het heeft nog wel flink wat werk/configuratie nodig.
Voorheen was ik Google Home gewend, en kon je makkelijk iets vragen wat ongeveer hetzelfde was, en reageerde daar goed op (het wist wat je bedoelde).In de Voice Assistant moet je alles echt precies zo configureren zoals je het zegt (als alias), al wijk je er iets van af, dan snapt hij je meestal niet. Kortom, dit is echt veel teveel werk, en ik weet niet of ik die tijd en moeite erin wil steken. Ik had gehoopt dat HA wat meer de logica snapt van groepen, lampen, area`s etc. Echter blijkt de voice assistant nog een redelijk "dom" model te zijn.
- zet keuken uit
- zet keukenlamp uit
- zet lamp in keuken uit
- etc
Dit alles i.c.m. het wat langzamer reageren dan de Google Home, denk ik dat dit meer frustratie zal opleveren, dan dat het functioneel gaat zijn. Ik hoop dat dit snel opgepakt kan worden door HA/Whisper, of dat de "modellen" snel beter worden.
Mocht iemand toch een oplossing weten om meer verschillende dingen te kunnen vragen, zonder overal een alias voor aan te hoeven maken, dan hoor ik het graag. Ik ben echter bang dat Whisper gewoon meer "training" nodig heeft.
Wat je beschrijft ligt maar gedeeltelijk aan Whisiper. Whisper doet alleen Speech To Text, het zet jouw gesporken woorden om naar geschreven tekst. Als Whisper jou verkeerd verstaat, komt daar dus verkeerde tekst uit.
De voorbeelden die je geeft, worden echter niet door Whisper verder verwerkt, dat gebeurt door wat door de conversation integration. Die matcht de tekst tegen intents, en kijkt of er een intent matcht.
Die intents moeten inderdaad letterlijk matchen, maar ik heb wel geprobeerd om zo veel mogelijk variaties te laten matchen. Mocht er een bepaalde zin op de ene manier wel werken, en op de andere manier niet, dan hoor ik dat graag, en kan ik die missende zin toevoegen.
Om een waarde naar een input_text te zetten, moet je een service call gebruiken.Brynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Dat het niet gaat heb ik gemerkt. Maar ik vraag me af waarom dat niet gaat. Waarom wordt dat door de developers niet toegelaten?
Mijn situatie: ik heb een rest api die json opvraagt met een resource_template. De url wordt aangevuld met een waarde uit een input_text helper. Die waarde komt uit json van een andere rest api. Hoe kan ik dit opvangen? Want in de configuration.yaml moet ik de resource_template definiëren.
De eerste json ophaling lukt dus, maar er moet dus data opgevraagd worden uit een tweede ophaling adhv een waarde uit de eerste ophaling.
1
2
3
4
5
| service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.naam data: value: "abc" |
Voor dat value deel kun je templates gebruiken, dus bijvoorbeeld
1
2
3
4
5
| service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.naam data: value: "{{ state_attr('sensor.foo', 'bar') }}" |
Maar je kunt niet volledig in jinja data wegschrijven naar een andere entity, daar is Jinja gewoon niet voor bedoeld. Het kan data ophalen en processen, maar niet extern wegschrijven.
Oh dat is wel goed en fijn om te weten dat jij je daar mee bezig houdt.TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Hier wil ik als language leader voor Nederlands wel even op reageren.
Wat je beschrijft ligt maar gedeeltelijk aan Whisiper. Whisper doet alleen Speech To Text, het zet jouw gesporken woorden om naar geschreven tekst. Als Whisper jou verkeerd verstaat, komt daar dus verkeerde tekst uit.
De voorbeelden die je geeft, worden echter niet door Whisper verder verwerkt, dat gebeurt door wat door de conversation integration. Die matcht de tekst tegen intents, en kijkt of er een intent matcht.
Die intents moeten inderdaad letterlijk matchen, maar ik heb wel geprobeerd om zo veel mogelijk variaties te laten matchen. Mocht er een bepaalde zin op de ene manier wel werken, en op de andere manier niet, dan hoor ik dat graag, en kan ik die missende zin toevoegen.
Ik heb het bijvoorbeeld met "Dim keukenlamp 20%" Dat doet hij niet.
Ik kom er net wel achter volgens mij, dat als ik lampen in area`s hang, dat hij dat beter begrijpt dan wanneer ze niet in een area hangen, klopt dat?
Ik heb bijvoorbeeld een light.ganglamp_plafond
Als ik deze niet in een area hang, en verschillende dingen typ, zoals "zet ganglamp uit", dan doet hij het niet. Pas zodra ik deze in een area hang, dan lijkt hij meer te snappen dat het een ganglamp is, klopt dat?
Oftewel. Kijkt HA voice totaal niet naar de entitie namen?
Verder heb ik veel andere commando`s ingetypt, en dat lijkt allemaal al best wel in orde. Het lijkt er dus op dat Whisper het soms gewoon niet goed omzet, en dat ik daar verder het probleem moet zoeken. Dus tot op heden gaat het wel wat beter, maar zonder frustratie gaat het nog niet helemaal.
Edit:
Mijn vraag over area`s wordt al deels uitgelegd en bevestigd dat deze belangrijk zijn met Voice Assistant.
Wellicht kun je toch nog eventueel een aanvulling erop doen als je dat hebt @TheFes ?
[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 08-02-2024 13:07 ]
Waarom wil je hier jinja gebruiken om states weg te schrijven? Dit klinkt als een taak voor rest sensors ipv jinja.Brynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Dat het niet gaat heb ik gemerkt. Maar ik vraag me af waarom dat niet gaat. Waarom wordt dat door de developers niet toegelaten?
Ik ben totaal onbekend met Assist. Of die naar de entity naam kijkt weet ik niet, echter... is "ganglamp plafond" natuurlijk niet "ganglamp", want als je ook een entity "ganglamp_wand" hebt, welke moet die dan gebruiken?Wachten... schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
[...]
Oh dat is wel goed en fijn om te weten dat jij je daar mee bezig houdt.
Ik kom er net wel achter volgens mij, dat als ik lampen in area`s hang, dat hij dat beter begrijpt dan wanneer ze niet in een area hangen, klopt dat?
Als ik deze niet in een area hang, en verschillende dingen typ, zoals "zet ganglamp uit", dan doet hij het niet. Pas zodra ik deze in een area hang, dan lijkt hij meer te snappen dat het een ganglamp is, klopt dat?
In any case, bij elke entity (meen ik, anders device) kun je ook een hele lijst aan aliassen instellen, die alleen voor Assist (/ Google Home / Alexa) gebruikt worden. Als je een entity / device "Ganglamp plafond" hebt kun je dus nog altijd die de alias "ganglamp" geven.
Ergens is het ook wel logisch, maar dit heeft aangezien ik nu nog maar 1 lamp in de gang heb, maakt dat voor nu niet uit. Google snapte dit namelijk wel.RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Ik ben totaal onbekend met Assist. Of die naar de entity naam kijkt weet ik niet, echter... is "ganglamp plafond" natuurlijk niet "ganglamp", want als je ook een entity "ganglamp_wand" hebt, welke moet die dan gebruiken?
In any case, bij elke entity (meen ik, anders device) kun je ook een hele lijst aan aliassen instellen, die alleen voor Assist (/ Google Home / Alexa) gebruikt worden. Als je een entity / device "Ganglamp plafond" hebt kun je dus nog altijd die de alias "ganglamp" geven.
Ik heb bijvoorbeeld hetzelfde met groups. Mijn tafellamp bestaat uit een aantal spotjes. Ik heb een group aangemaakt in z2mqtt met de naam tafellamp_group (ik zet altijd "group" in de naam als het een group lampen is, want anders is het vaak lastig vinden in HA)
Google home snapte bijvoorbeeld gewoon dat dat de tafellamp was en die kon ik bedienen. In de voice Assistant van HA wordt dit niet op die manier begrepen.
En even voor de duidelijkheid. Ik snap de logica, echter had ik het niet verwacht dat het zo nauw kwam allemaal, aangezien ik het anders gewend ben met Google Home
Hij kijkt wel naar de name. Wat is de friendly name van de lamp in de gang? (precies vanwege hetgeen @RobertMe ook aangeeft)Wachten... schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
[...]
Oh dat is wel goed en fijn om te weten dat jij je daar mee bezig houdt.
Verder heb ik veel andere commando`s ingetypt, en dat lijkt allemaal al best wel in orde. Het lijkt er dus op dat Whisper het soms gewoon niet goed omzet, en dat ik daar verder het probleem moet zoeken. Dus tot op heden gaat het wel wat beter, maar zonder frustratie gaat het nog niet helemaal.
Hij gebruikt ook combinaties van de area en benaming voor licht, dus dingen als:
- lampen in de gang
- verlichting in de gang
- ganglampen
- ganglicht
Voor het gebruik van het woord dim(men) heb ik nu een PR ingeschoten. Nadat die gemerged is, duurt het wel even voordat hij ook in HA zit, de intent repo wordt niet met elke release meegenomen.
[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 08-02-2024 13:30 ]
@-CasperTheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:40:
[...]
Om een waarde naar een input_text te zetten, moet je een service call gebruiken.
YAML:
1 2 3 4 5 service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.naam data: value: "abc"
Voor dat value deel kun je templates gebruiken, dus bijvoorbeeld
YAML:
1 2 3 4 5 service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.naam data: value: "{{ state_attr('sensor.foo', 'bar') }}"
Maar je kunt niet volledig in jinja data wegschrijven naar een andere entity, daar is Jinja gewoon niet voor bedoeld. Het kan data ophalen en processen, maar niet extern wegschrijven.
@TheFes
Maar hoe kan ik dan een tweede rest call doen met een parameter die uit een eerste rest call komt.
Concrete situatie: markdown card 1 toont alle vertrekkende treinen uit het station (soms zijn er dat er 6, soms maar 1 of zelfs geen (midden in de nacht). De gebruiker klikt op een trein en dan opent een subview waar de detail data van die rit getoond wordt. De data doorgeven van markdown naar subview is me al gelukt, maar de 2e api call (op de subview) moet de api call dus als parameter het eindstation van die trein meekrijgen. Die 2e api call gebruikt dus het eindstation als parameter. Hoe kan ik die parameter dan meegeven aan de api call?
Hoe doe je die rest calls? Met een restful sensor?Brynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:20:
[...]
Maar hoe kan ik dan een tweede rest call doen met een parameter die uit een eerste rest call komt.
Concrete situatie: dropdown card 1 toont alle vertrekkende treinen uit het station (soms zijn er dat er 6, soms maar 1 of zelfs geen (midden in de nacht). De gebruiker klikt op een trein en dan opent een subview waar de detail data van die rit getoond wordt. De data doorgeven van markdown naar subview is me al gelukt, maar de 2e api call (op de subview) moet de api call dus als parameter het eindstation van die trein meekrijgen. Die 2e api call gebruikt dus het eindstation als parameter. Hoe kan ik die parameter dan meegeven aan de api call?
Ja, met resource_templates die in de configuration.yaml gedefinieerd staan.TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:21:
[...]
Hoe doe je die rest calls? Met een restful sensor?
In de resource_template van die tweede kun je dan de output van de eerste gebruiken. Als je wat concrete voorbeelden kunt geven kan ik je daar wel mee helpen.Brynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:23:
[...]
Ja, met resource_templates die in de configuration.yaml gedefinieerd staan.
De contractkilometers tot nu toe reken ik zo uit
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| {# Jaar ingang contract #} {% set contractStartYear = 2024 %} {# KM per jaar in contract #} {% set contractKMYear = 32000 %} {# Contract jaar #} {% set contractYear = (now().year+1) - contractStartYear %} {# KM per jaar tot huidige jaar #} {% set contractKMCurrentYear = contractKMYear * contractYear %} {# km per dag #} {% set kmDay = (contractKMYear / 365) | int %} {# Dag van het jaar #} {% set dayYear = now().strftime("%j") | int %} {# contract KMs tot nu toe #} {% set contractKMs = (kmDay * dayYear) + (contractKMCurrentYear - contractKMYear) %} {# Zitten we binnen contract? #} {% set inContract = contractKMs - (state_attr("sensor.fordpass_odometer", "value")|int) %} {% if (inContract) > 0 %} Ja, {{inContract}} km over {% else %} Nee, {{inContract|abs}} km te veel {% endif %} |
Edit: Ik heb geprobeerd de afbeelding in quote-tags te zetten voor het scrollen, maar dat doet hij vanzelf te niet
[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 08-02-2024 16:21 . Reden: quote gedoe ]
De eerste wordt hier gedefinieerd:TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:28:
[...]
In de resource_template van die tweede kun je dan de output van de eerste gebruiken. Als je wat concrete voorbeelden kunt geven kan ik je daar wel mee helpen.
1
2
3
4
5
6
| - platform: rest name: "T_O_departure" json_attributes: - departures resource: https://api.irail.be/liveboard/?station=Bornem&arrdep=departure&lang=nl&format=json&alerts=false value_template: "{{ value_json.departures.departure[0].time | int | timestamp_custom('%H:%M')}}u - Spoor {{ value_json.departures.departure[0].platform }} - {{ value_json.departures.departure[0].station }}" |
Dan krijg ik een lijst van vertrekkende treinen uit Bornem.
Deze call:
https://api.irail.be/live...rture&lang=nl&format=json
geeft momenteel deze json als resultaat
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| {
"version": "1.2",
"timestamp": "1707396313",
"station": "Bornem",
"stationinfo": {
"locationX": "4.240526",
"locationY": "51.099225",
"id": "BE.NMBS.008822772",
"name": "Bornem",
"@id": "http:\/\/irail.be\/stations\/NMBS\/008822772",
"standardname": "Bornem"
},
"departures": {
"number": "2",
"departure": [
{
"id": "0",
"delay": "0",
"station": "Leuven",
"locationX": "4.715866",
"locationY": "50.88228",
"id": "BE.NMBS.008833001",
"name": "Leuven",
"@id": "http:\/\/irail.be\/stations\/NMBS\/008833001",
"standardname": "Leuven"
},
"time": "1707396900",
"vehicle": "BE.NMBS.L2784",
"vehicleinfo": {
"name": "BE.NMBS.L2784",
"shortname": "L 2784",
"number": "2784",
"type": "L",
"locationX": "0",
"locationY": "0",
"@id": "http:\/\/irail.be\/vehicle\/L2784"
},
"platform": "1",
"platforminfo": {
"name": "1",
"normal": "1"
},
"canceled": "0",
"left": "0",
"isExtra": "0",
"departureConnection": "http:\/\/irail.be\/connections\/8822772\/20240208\/L 2784"
},
{
"id": "1",
"delay": "0",
"station": "Sint-Niklaas",
"locationX": "4.142966",
"locationY": "51.171472",
"id": "BE.NMBS.008894508",
"name": "Sint-Niklaas",
"@id": "http:\/\/irail.be\/stations\/NMBS\/008894508",
"standardname": "Sint-Niklaas"
},
"time": "1707397560",
"vehicle": "BE.NMBS.L2763",
"vehicleinfo": {
"name": "BE.NMBS.L2763",
"shortname": "L 2763",
"number": "2763",
"type": "L",
"locationX": "0",
"locationY": "0",
"@id": "http:\/\/irail.be\/vehicle\/L2763"
},
"platform": "1",
"platforminfo": {
"name": "1",
"normal": "1"
},
"canceled": "0",
"left": "0",
"isExtra": "0",
"departureConnection": "http:\/\/irail.be\/connections\/8822772\/20240208\/L 2763"
}
]
}
} |
De gebruiker krijgt deze lijst te zien in een markdown card. Daar klikt hij op een trein en komt in een subview terecht. Daar kan ik adhv aan nieuwe api call de hele treinroute weergeven. Maar in die nieuwe call moet ik dus het gekozen eindstation van de trein meegegeven.
Stel dat de gebruiker op de 2e trein klikt, is dat Sint-Niklaas.
De tweede api call wordt dan:
https://api.irail.be/conn...224&time=1306&format=json
en geeft als resultaat:
https://dpaste.org/7nfK8
Daar heb ik dus een overzicht van bvb alle tussenstops en extra informatie.
[ Voor 81% gewijzigd door Brynnie op 08-02-2024 17:35 ]
Kun je die json output even achter linkjes zetten op iets as https://dpaste.orgBrynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:54:
[...]
De eerste wordt hier gedefinieerd:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: rest name: "T_O_departure" json_attributes: - departures resource: https://api.irail.be/liveboard/?station=Bornem&arrdep=departure&lang=nl&format=json&alerts=false value_template: "{{ value_json.departures.departure[0].time | int | timestamp_custom('%H:%M')}}u - Spoor {{ value_json.departures.departure[0].platform }} - {{ value_json.departures.departure[0].station }}"
Dan krijg ik een lijst van vertrekkende treinen uit Bornem.
Deze call:
https://api.irail.be/live...rture&lang=nl&format=json
geeft momenteel deze json als resultaat
[...]
De gebruiker krijgt deze lijst te zien in een markdown card. Daar klikt hij op een trein en komt in een subview terecht. Daar kan ik adhv aan nieuwe api call de hele treinroute weergeven. Maar in die nieuwe call moet ik dus het gekozen eindstation van de trein meegegeven.
Stel dat de gebruiker op de 2e trein klikt, is dat Sint-Niklaas.
De tweede api call wordt dan:
https://api.irail.be/conn...224&time=1306&format=json
en geeft als resultaat:
[...]
Daar heb ik dus een overzicht van bvb alle tussenstops en extra informatie.
Zo is het nogal een wall of text
Maar goed, uit je eerste rest sensor komt dus dit als output
"14:06u - Spoor 1 - Sint-Niklaas"
Dat is alles waarmee je vervolgens verder kunt werken, maar als ik het goed begrijp kunnen dat dus ook meerdere treinen zijn.
De backend (waarin je je restful sensors aanmaakt) heeft geen idee van de frontend. Die weet dus niet waarop geklikt is.
Hoeveel eindstations zijn er mogelijk? Ik denk dat je er niet ontkomt om voor elke optie een rest sensor aan te maken. Als je daarvoor het value template goed opstelt, dan kun je wel afvangen wat er gebeurt als er geen data is.
[ Voor 89% gewijzigd door TheFes op 08-02-2024 14:08 ]
Dank voor de extra uitleg.TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:19:
[...]
Hij kijkt wel naar de name. Wat is de friendly name van de lamp in de gang? (precies vanwege hetgeen @RobertMe ook aangeeft)
Hij gebruikt ook combinaties van de area en benaming voor licht, dus dingen als:@Wachten...
- lampen in de gang
- verlichting in de gang
- ganglampen
- ganglicht
Voor het gebruik van het woord dim(men) heb ik nu een PR ingeschoten. Nadat die gemerged is, duurt het wel even voordat hij ook in HA zit, de intent repo wordt niet met elke release meegenomen.
Ik ging net even met Area`s aan de slag, maar dat werkt toch niet helemaal zoals ik het zou willen.
Ik heb namelijk diverse lampen die ik onder zowel woonkamer als onder de keuken area zou willen hebben, echter kun je lampen maar aan 1 area koppelen.
Ik heb geregeld dat ik bijvoorbeeld alleen de keukenlampen aan wil sturen, en andere moment de woonkamer lampen (waar de keukenlampen ook onderdeel van uit maken).
Zover ik kan zien, kun je niet iets aanmaken zoals sub-area`s. Eigenlijk best gek, want ik er zijn wel meer woningen die uit verschillende area`s bestaan, maar toch onderdeel uit maken van een grotere area.
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 08-02-2024 14:22 ]
Daar is momenteel veel discussie over binnen de developers, waarschijnlijk gaat daar nog wel een oplossing voor komen, maar voor nu is dat inderdaad niet mogelijk.Wachten... schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:21:
[...]
Dank voor de extra uitleg.
Ik ging net even met Area`s aan de slag, maar dat werkt toch niet helemaal zoals ik het zou willen.
Ik heb namelijk diverse lampen die ik onder zowel woonkamer als onder de keuken area zou willen hebben, echter kun je lampen maar aan 1 area koppelen.
Ik heb geregeld dat ik bijvoorbeeld alleen de keukenlampen aan wil sturen, en andere moment de woonkamer lampen (waar de keukenlampen ook onderdeel van uit maken).
Zover ik kan zien, kun je niet iets aanmaken zoals sub-area`s. Eigenlijk best gek, want ik er zijn wel meer woningen die uit verschillende area`s bestaan, maar toch onderdeel uit maken van een grotere area.
"14:06u - Spoor 1 - Sint-Niklaas"TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Kun je die json output even achter linkjes zetten op iets as https://dpaste.org
Zo is het nogal een wall of text
Maar goed, uit je eerste rest sensor komt dus dit als output
Dat is alles waarmee je vervolgens verder kunt werken, maar als ik het goed begrijp kunnen dat dus ook meerdere treinen zijn.
De backend (waarin je je restful sensors aanmaakt) heeft geen idee van de frontend. Die weet dus niet waarop geklikt is.
Hoeveel eindstations zijn er mogelijk? Ik denk dat je er niet ontkomt om voor elke optie een rest sensor aan te maken. Als je daarvoor het value template goed opstelt, dan kun je wel afvangen wat er gebeurt als er geen data is.
Is alles wat ik nodig heb. Ik kan van die template zelfs gewoon het eindstation maken.
"Sint-Niklaas"
Hoe kan ik dat dan verder gebruiken in de 2e api call?
Ik volg je denkwijze niet vrees ik.
In ieder geval blij om te horen dat er over gepraat wordt. Zodra dat van de grond is, ga ik opnieuw kijken naar de voice assistant. Tot die tijd nog maar even wachten en alles in de gaten houden. 😊TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:32:
[...]
Daar is momenteel veel discussie over binnen de developers, waarschijnlijk gaat daar nog wel een oplossing voor komen, maar voor nu is dat inderdaad niet mogelijk.
Op dit moment geeft die eerste rest sensor maar één trein, dat kunnen er ook meerdere zijn toch? Hoe ziet de state er dan uit?Brynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:51:
[...]
Is alles wat ik nodig heb. Ik kan van die template zelfs gewoon het eindstation maken.
"Sint-Niklaas"
Hoe kan ik dat dan verder gebruiken in de 2e api call?
Ik volg je denkwijze niet vrees ik.
12-02-2024: glas
Ik had graag een custom sensor gehad die:
- het aantal dagen geeft tot de volgende afvalophaling
- welk type ophaling (glas dus in dit geval) er opgehaald wordt
Kan iemand mij hiermee helpen?
Momenteel geeft de state de details van het eerstvolgende vertrek.TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:59:
[...]
Op dit moment geeft die eerste rest sensor maar één trein, dat kunnen er ook meerdere zijn toch? Hoe ziet de state er dan uit?
Die restsensor kan idd 0, 1 of meerdere treinen opleveren.
Misschien kan ik in de state de eindstations van de verschillende ritten geven? Dan kan ik idd daaruit de n-de term nemen om het eindstation te kennen. Da’s een eventuele mogelijkheid.
Maar hoe krijg ik de verschillende eindhaltes in 1 state?
Misschien heb je hier wat aan: TheMystery in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"dotcom87 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:53:
Ik heb een sensor.limburg_net_first_upcoming via afvalbeheer, die de volgende waarde teruggeeft:
12-02-2024: glas
Ik had graag een custom sensor gehad die:
- het aantal dagen geeft tot de volgende afvalophaling
- welk type ophaling (glas dus in dit geval) er opgehaald wordt
Kan iemand mij hiermee helpen?Bedankt alvast!
Stel, je hebt twee ritten met de eindhaltes Sint-Niklaas en Verweggistan.Brynnie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Momenteel geeft de state de details van het eerstvolgende vertrek.
Die restsensor kan idd 0, 1 of meerdere treinen opleveren.
Misschien kan ik in de state de eindstations van de verschillende ritten geven? Dan kan ik idd daaruit de n-de term nemen om het eindstation te kennen. Da’s een eventuele mogelijkheid.
Maar hoe krijg ik de verschillende eindhaltes in 1 state?
Op je Dashboard card heb je die ritten dan staan, en dan kun je als ik het goed begrijp op een knop drukken om naar de ritdetails te gaan. Hoe heb je die knop geregeld?
Kun je die kaart eens laten zien?
Ik was al op het goede pad blijkbaarBarfman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:31:
[...]
Misschien heb je hier wat aan: TheMystery in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Ik heb het op deze manier gedaan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| --- # # Small sensor to give me the type of trash and the amount of days for the next trash collection. # sensor: - unique_id: a4fc5777-28d0-4e4c-b8fd-ef1e828ea05e name: Next Trash Collection state: > {{ states("sensor.limburg_net_first_upcoming") }} attributes: days_until_collection: > {% set next_collection_date = as_timestamp(strptime(states("sensor.limburg_net_first_upcoming").split(' ')[0][:-1], "%d-%m-%Y")) %} {{ ((next_collection_date - as_timestamp(now())) / 86400) | round()}} type: > {{ states("sensor.limburg_net_first_upcoming").split(' ')[1]}} |
Klopt. Via een a href naar een subview. Dank zij de browser-mod integratie kan ik de path segments uitlezen. Ik link dus in de loop die de ritten doorgeeft naar /subview/0 of /subview/1 of …TheFes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:38:
[...]
Stel, je hebt twee ritten met de eindhaltes Sint-Niklaas en Verweggistan.
Op je Dashboard card heb je die ritten dan staan, en dan kun je als ik het goed begrijp op een knop drukken om naar de ritdetails te gaan. Hoe heb je die knop geregeld?
Kun je die kaart eens laten zien?
En daar lees ik de path segments (0 of 1 of …) uit en zo weet ik welke rij geselecteerd werd.
Op de subview card moet ik dus een api call kunnen doen
https://api.irail.be/conn...=Sint-Niklaas&format=json
om de details van die rit op te halen.
Dat wil ik doen met deze rest api uit de configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
| - platform: rest name: "Trein_van_naar" json_attributes: - connection resource_template: https://api.irail.be/connections/?from=Bornem&to={{ states('input_text.transport_trein_station_naar') }}&format=json&lang=nl value_template: "Bornem > {{ states('input_text.transport_trein_station_naar') }}: {{ value_json.connection[0].departure.time | int | timestamp_custom('%H:%M')}}u - Spoor {{ value_json.connection[0].departure.platform }} - {{ value_json.connection[0].departure.direction.name }}" |
Maar daarvoor moet ik "Sint-Niklaas" in de input_text.transport_trein_station_naar. helper krijgen.
[ Voor 40% gewijzigd door Brynnie op 08-02-2024 17:18 ]
Bij statistics onder developer tools staatState classes is not correct
Translation Error: The intl string context variable "state_classes" was not provided to the string "Device classes {state_classes} on source entities {source_entities} needs to be same for sensor group {entity_id}.
Please correct the state classes on the source entities and reload the group sensor to fix this issue."
Ik heb de group al volledig herbouwd en ook de individuele elementen een voor ene gecheckt, en ze hebben allen de juiste eenheid...The unit of this entity changed from 'kWh' to ''.
Suggesties?
(het probleem stelt zich overigens enkel voor die ene groep, de helper die het vermogen van die groep optelt werkt perfect...)
[ Voor 5% gewijzigd door Church of Noise op 08-02-2024 17:27 ]
Je zou kunnen werken met groepen ipv areas?Wachten... schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:21:
[...]
Dank voor de extra uitleg.
Sometimes you need to plan for coincidence
De automatisering werkt, maar alleen maar als de homeassistant app geopend is op mijn smartphone.
Iemand een idee hoe ik kan zorgen dat de homassistant app actief blijft op mijn telefoon Samsung S22?
Zo heb ik er namelijk weinig aan
De automation code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| alias: Zoutlamp aan bij gebeld worden tijdens standby dienst description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.samsung_s22_phone_state_2 to: offhook - platform: state entity_id: - sensor.samsung_s22_phone_state_2 to: ringing condition: - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri - sat - sun after: "23:00:00" before: "06:00:00" enabled: false action: - service: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: device_id: 781b48881b7aca863794a706eff0b245 mode: single |
[ Voor 50% gewijzigd door Isane op 08-02-2024 22:08 ]
Ik zou eens kijken naar hoe je telefoon omgaat met apps die niet actief gebruikt worden (energiesettings enz).Isane schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:04:
Iemand een idee hoe ik kan zorgen dat de homassistant app actief blijft op mijn telefoon Samsung S22?
Zo heb ik er namelijk weinig aan
Als ik het op mijn Google Pixel 6a probeer werkt het prima, ook als ik de telefoon geherstart heb en de HA app nog niet heb gestart. Ik zie mijn phone state keurig van idle -> ringing -> offhook gaan.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Thnx voor het testen. Ga ik daar nog even naar kijkenJeroenH schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:31:
[...]
Ik zou eens kijken naar hoe je telefoon omgaat met apps die niet actief gebruikt worden (energiesettings enz).
Als ik het op mijn Google Pixel 6a probeer werkt het prima, ook als ik de telefoon geherstart heb en de HA app nog niet heb gestart. Ik zie mijn phone state keurig van idle -> ringing -> offhook gaan.
Op mijn telefoon moet mijn HA app niet afgesloten worden door het OS, want ik gebruik hem ook voor notificaties "wasmachine klaar" enz. Op mijn Pixel heb ik daar volgens mij niets aan hoeven doen, op mijn vorige telefoon heb ik dat volgens mij bewust in moeten stellen. Maar dat is alweer zo'n tijd geleden, dat weet ik niet precies meer.Isane schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:21:
Thnx voor het testen. Ga ik daar nog even naar kijken
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Uiteindelijk heb ik hm geüpgraded!Gizz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Die is wel een beetje bejaard, er zijn ondertussen al weer heel wat bugs geplet. Even upgraden naar 20230507?
Ik heb een sensor samengesteld middels een esp8266, DHT22, pmsx003 en MH-Z19 en in een mooi case gestopt met gaten tbv toevoer en afvoer. Alles mooi aangesloten en werkend, maar de temperatuur waardes slaan nergens op. Ik krijg waardes in de woonkamer van 30 graden bij de MH-Z19 en -8,4 van de DHT22.
Wat gaat er fout?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
| esphome: name: luchtkwaliteit friendly_name: Luchtkwaliteit esp8266: board: esp01_1m # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "#####" ota: password: "####" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Luchtkwaliteit Fallback Hotspot" password: "#####" captive_portal: uart: - tx_pin: GPIO12 rx_pin: GPIO13 baud_rate: 9600 id: pmsuart - rx_pin: GPIO5 tx_pin: GPIO4 baud_rate: 9600 id: mhz19uart sensor: - platform: pmsx003 type: PMSX003 uart_id: pmsuart pm_1_0: name: "Particulate Matter <1.0µm Concentration" pm_2_5: name: "Particulate Matter <2.5µm Concentration" pm_10_0: name: "Particulate Matter <10.0µm Concentration" update_interval: 120s - platform: dht pin: GPIO2 temperature: name: "Air quality meter Temperature" humidity: name: "Air quality meter Humidity" update_interval: 20s - platform: mhz19 uart_id: mhz19uart co2: name: "esp32s2 MH-Z19 CO2 Value" temperature: name: "esp32s2 MH-Z19 Temperature" update_interval: 20s automatic_baseline_calibration: true switch: - platform: gpio pin: number: GPIO0 id: pms_set name: "Start measuring" interval: - interval: 120s then: - switch.turn_on: pms_set - delay: 20s - switch.turn_off: pms_set |
Ben dus bezig geweest met de utility helper (deze kende ik nog niet).Gizz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:17:
@prekz Utility sensor maken die dagelijks (= 0:00 uur) reset? En dan een automation met als trigger >1m3 en condition <6:00 uur.
ik heb de volgende settings gebruikt:

In mijn automation roep ik hem aan als condition, maar die condition passed niet als ik hem test.

Ik heb even de waarde 0,25 gepakt, omdat deze sowieso altijd gehaald wordt. Op dit moment staat de Utility sensor op 1,81 namelijk.
Je moet een punt gebruiken als decimalenteken.prekz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:23:
[...]
Ben dus bezig geweest met de utility helper (deze kende ik nog niet).
ik heb de volgende settings gebruikt:
[Afbeelding]
In mijn automation roep ik hem aan als condition, maar die condition passed niet als ik hem test.
[Afbeelding]
Ik heb even de waarde 0,25 gepakt, omdat deze sowieso altijd gehaald wordt. Op dit moment staat de Utility sensor op 1,81 namelijk.
Oh, en dat attribute weghalen. Dat moet je even in YAML doen (anders blijft er attribute: "" staan.
Je wil namelijk checken op de state van de entity, en niet op een attribute.
[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 09-02-2024 09:36 ]
Dit lijkt me meer een ESPHome vraag dan een HA vraag, of geeft de ESP in de logs wel een juiste waarde?BThomas schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:11:
Ik begrijp iets niet in HA.
Ik heb een sensor samengesteld middels een esp8266, DHT22, pmsx003 en MH-Z19 en in een mooi case gestopt met gaten tbv toevoer en afvoer. Alles mooi aangesloten en werkend, maar de temperatuur waardes slaan nergens op. Ik krijg waardes in de woonkamer van 30 graden bij de MH-Z19 en -8,4 van de DHT22.
Wat gaat er fout?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 esphome: name: luchtkwaliteit friendly_name: Luchtkwaliteit esp8266: board: esp01_1m # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "#####" ota: password: "####" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Luchtkwaliteit Fallback Hotspot" password: "#####" captive_portal: uart: - tx_pin: GPIO12 rx_pin: GPIO13 baud_rate: 9600 id: pmsuart - rx_pin: GPIO5 tx_pin: GPIO4 baud_rate: 9600 id: mhz19uart sensor: - platform: pmsx003 type: PMSX003 uart_id: pmsuart pm_1_0: name: "Particulate Matter <1.0µm Concentration" pm_2_5: name: "Particulate Matter <2.5µm Concentration" pm_10_0: name: "Particulate Matter <10.0µm Concentration" update_interval: 120s - platform: dht pin: GPIO2 temperature: name: "Air quality meter Temperature" humidity: name: "Air quality meter Humidity" update_interval: 20s - platform: mhz19 uart_id: mhz19uart co2: name: "esp32s2 MH-Z19 CO2 Value" temperature: name: "esp32s2 MH-Z19 Temperature" update_interval: 20s automatic_baseline_calibration: true switch: - platform: gpio pin: number: GPIO0 id: pms_set name: "Start measuring" interval: - interval: 120s then: - switch.turn_on: pms_set - delay: 20s - switch.turn_off: pms_set
Oke hij werkt....
Maar ik snap niet waarom hij werkt zonder attribute.
Status is volgens mij de waarde wat hij terug rapporteert vanuit de sensor
Nee, status is de status van de utility meter.prekz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:03:
@TheFes
Oke hij werkt....
Maar ik snap niet waarom hij werkt zonder attribute.
Status is volgens mij de waarde wat hij terug rapporteert vanuit de sensor
[Afbeelding]
In mijn voorbeeld hieronder is dat "collecting"
:fill(white):strip_exif()/f/image/GcACjsbKtNd4jIrHyytYb42j.png?f=user_large)
De state staat bovenaan (in mijn voorbeeld 4) en is geen attribute. Als je dus de state van je entity wil gebruiken, moet je altijd het attributes veld leeg laten.
[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 09-02-2024 10:13 ]
Ik ga komend weekend home assistant instellen met alle geinstalleerde shellies en apparatuur. Nu had ik een vraag m.b.t. het netwerk. Ik heb al een gastnetwerk waar ik alles mee kan verbinden maar ik kan ook een speciaal IoT netwerk opzetten maar ik vraag me af tot in hoeverre dat extra veiligheid biedt en het niet ten koste gaat van gebruiksvriendelijkheid.
Kan ik makkelijk vanuit het hoofdnetwerk het HA dashboard benaderen of bijvoorbeeld sonos boxen aansturen wanneer alles draait op het IoT netwerk? Of kan je alleen straks muziek afspelen als je eerst op het IoT netwerk gaat?
Bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door JBDM op 09-02-2024 11:14 ]
1. 2 yassen, 1 links 1 rechts
2. op de linkse enkel 0 of 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/QWTVHSOmOQcirhaZ0Zg9006Z.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| - type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h span: start: day experimental: color_threshold: true brush: true header: show: true show_states: true colorize_states: true apex_config: legend: show: false grid: strokeDashArray: 0 borderColor: rgb(52,52,52) xaxis: axisBorder: show: false color: rgb(52,52,52) tickAmount: 1 axisTicks: show: false labels: style: colors: rgb(128,128,128) all_series_config: type: area curve: smooth stroke_width: 1 group_by: func: avg duration: 10min color_threshold: - value: 10 opacity: 0.1 - value: 20 opacity: 0.3 - value: 30 opacity: 0.5 - value: 40 opacity: 0.7 - value: 50 opacity: 0.9 series: - entity: sensor.keuken_vloerverwarming_status name: Aan/uit color: yellow float_precision: 0 extend_to: now curve: straight type: area - entity: sensor.technieken_boiler_actueel_vermogen_2 name: Boiler color: purple float_precision: 1 curve: smooth extend_to: now type: line |
Het antwoord is daarom eigenlijk: het hangt ervan af hoe je een apart netwerk inricht of het veiliger is en/of ten koste gaat van gebruiksvriendelijkheid. Iets alleen het labeltje IoT-netwerk geven zegt nog niets.
ftfyFaece schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:57:
Hoe kan ik bij een apex chart de y as aanpassen ?
1. 2 yassen, 1 links 1 rechts
2. op de linkse enkel 0 of 1
[Afbeelding]
[code=yaml
- type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
span:
start: day
experimental:
color_threshold: true
brush: true
header:
show: true
show_states: true
colorize_states: true
apex_config:
legend:
show: false
grid:
strokeDashArray: 0
borderColor: rgb(52,52,52)
xaxis:
axisBorder:
color: rgb(52,52,52)
tickAmount: 1
axisTicks:
labels:
style:
colors: rgb(128,128,128)
all_series_config:
type: area
curve: smooth
stroke_width: 1
group_by:
func: avg
duration: 10min
color_threshold:
- value: 10
opacity: 0.1
- value: 20
opacity: 0.3
- value: 30
opacity: 0.5
- value: 40
opacity: 0.7
- value: 50
opacity: 0.9
series:
- entity: sensor.keuken_vloerverwarming_status
name: Aan/uit
color: yellow
float_precision: 0
extend_to: now
curve: straight
type: area
- entity: sensor.technieken_boiler_actueel_vermogen_2
name: Boiler
color: purple
float_precision: 1
curve: smooth
extend_to: now
type: line
[/code]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| - type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h span: start: day experimental: color_threshold: true brush: true header: show: true show_states: true colorize_states: true apex_config: legend: show: false grid: strokeDashArray: 0 borderColor: rgb(52,52,52) xaxis: axisBorder: show: false color: rgb(52,52,52) tickAmount: 1 axisTicks: show: false labels: style: colors: rgb(128,128,128) all_series_config: type: area curve: smooth stroke_width: 1 group_by: func: avg duration: 10min color_threshold: - value: 10 opacity: 0.1 - value: 20 opacity: 0.3 - value: 30 opacity: 0.5 - value: 40 opacity: 0.7 - value: 50 opacity: 0.9 series: - entity: sensor.keuken_vloerverwarming_status name: Aan/uit color: yellow float_precision: 0 extend_to: now curve: straight type: area - entity: sensor.technieken_boiler_actueel_vermogen_2 name: Boiler color: purple float_precision: 1 curve: smooth extend_to: now type: line |
Allemaal afhankelijk van hoe je vlans inricht. Is ook geen HA vraag meer maar een netwerk vraag. My 2 cents: als je deze vraag moet stellen zal het wat serieuze tijdsbesteding vragen om dit goed in te richten (en mogelijk extra netwerk apparatuur).JBDM schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:13:
Goedemorgen,
Ik ga komend weekend home assistant instellen met alle geinstalleerde shellies en apparatuur. Nu had ik een vraag m.b.t. het netwerk. Ik heb al een gastnetwerk waar ik alles mee kan verbinden maar ik kan ook een speciaal IoT netwerk opzetten maar ik vraag me af tot in hoeverre dat extra veiligheid biedt en het niet ten koste gaat van gebruiksvriendelijkheid.
Kan ik makkelijk vanuit het hoofdnetwerk het HA dashboard benaderen of bijvoorbeeld sonos boxen aansturen wanneer alles draait op het IoT netwerk? Of kan je alleen straks muziek afspelen als je eerst op het IoT netwerk gaat?
Bedankt!
Voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/0QrJqCh7Q28Fy0pNiAOhdwC3.jpg?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 21d all_series_config: type: column stroke_width: 1 float_precision: 2 group_by: func: max duration: 1d update_interval: 1m header: show: true title: Dagmaximum vermogens span: start: day offset: '-20day' series: - entity: sensor.warmtepomp_dagelijkse_therm_opbrengst name: Therm yaxis_id: left - entity: sensor.warmtepomp_dagelijks_elektr_verbruik name: Elek yaxis_id: left - entity: sensor.warmtepomp_dag_cop name: COP unit: ' ' yaxis_id: right type: line group_by: func: last duration: 1d yaxis: - id: left min: 0 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 6 - id: right opposite: true min: 0 max: 6 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 6 |
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Absoluut dit. De vraag is veel te oppervlakkig en, niet lullig bedoelt, blijkt een gebrek aan kennis uit. Dus of niet aan beginnen, of eerst zelf er in verdiepen en concretere (/technische) vragen stellen.-Casper schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:12:
[...]
Allemaal afhankelijk van hoe je vlans inricht. Is ook geen HA vraag meer maar een netwerk vraag. My 2 cents: als je deze vraag moet stellen zal het wat serieuze tijdsbesteding vragen om dit goed in te richten (en mogelijk extra netwerk apparatuur).
Dat is hetzelfde als stellen "Ik wil iets met domotica gaan doen, is Home Assistant hiervoor geschikt?". Ook daarop is het antwoord "dat ligt er aan wat je er mee wilt doen, hoeveel tijd je er in wilt investeren, en of je de kennis wilt/kunt opdoen".
En terug naar de vraag. * RobertMe heeft 6 VLANs, met zelfs "media" (TVs, mediaspelers, versterkers, ...) en "iot" (HA, Tado bridge, ESPtjes, ...) uitgesplitst. Werkt voor mij prima, maar ik heb dan wel al jaren interesse in netwerken en ben uiteraard niet meteen begonnen met zoveel VLANs. En de firewall (regels) is over de jaren ook steeds complexer geworden.
/showoff
Van de 2 een 4 maken. Dan krijg je 1/4 en dat is lager dan 1/2
Ik denk dat we meer van je yaml moeten hebben. Is de card mod van de lijn waar de 1/2 in staat?
Kan je de yaml van het deel erboven ook tonen?
Misschien kan je wat doen met margin of padding. matgin-top: 10px of zo...
[ Voor 36% gewijzigd door Swerfer op 09-02-2024 18:36 ]
Swerfer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:32:
[...]
Van de 2 een 4 maken. Dan krijg je 1/4 en dat is lager dan 1/2
Ik denk dat we meer van je yaml moeten hebben. Is de card mod van de lijn waar de 1/2 in staat?
Kan je de yaml van het deel erboven ook tonen?
Misschien kan je wat doen met margin of padding. matgin-top: 10px of zo...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| - type: custom:mod-card card: type: horizontal-stack cards: - type: "custom:button-card" template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_icon: mdi:numeric-1-box-multiple-outline ulm_chip_navigate_icon_color: rgb(76, 175, 80) - type: custom:button-card template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_icon: mdi:slash-forward - type: custom:button-card template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_icon: mdi:numeric-2-box-multiple-outline card_mod: style: | ha-card { position: fixed; bottom: 0; left: 0; width: 100%; display: flex; justify-content: center; padding-bottom: 0px } |
margin-top: 10px (of meer of minder)
padding-top: 10px
top: 10px
height moet je misschien ook aanpassen. Waar ik nu px heb staan, kan je ook % neerzetten, maar ook daar weet ik niet de uitwerking van in een card mod.
Er zijn hier vast Tweakers die hier meer ervaring mee hebben.
Ik merk dat de snelheid van HA na de update flink hoger is, dat is veel prettiger!
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Concreet betreft het een api die aan de hand van de lat lng van de gebruiker informatie in de buurt kan tonen.
Uiteraard kan ik de person.naam niet 'hard coderen' in de resource_template aangezien de lat lng per person entity specifiek is.
1
| resource_template: https://api.delijn.be/DLKernOpenData/v1/beta/haltes/indebuurt/{{ state_attr("person.gebruikersnaam","latitude") }},{{ state_attr("person.gebruikersnaam","longitude") }}?radius=1000 |
Niet helemaal wat je vraagt, maar je kunt meerdere cards maken, met hard-coded personen, en dan je juiste card via een conditie tonen voor de ingelogde user:Brynnie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:38:
Hoe kan ik in een resource_template van een rest api sensor de latitude en longitude van de ingelogde persoon weergeven?
Concreet betreft het een api die aan de hand van de lat lng van de gebruiker informatie in de buurt kan tonen.
Uiteraard kan ik de person.naam niet 'hard coderen' in de resource_template aangezien de lat lng per person entity specifiek is.
YAML:
1 resource_template: https://api.delijn.be/DLKernOpenData/v1/beta/haltes/indebuurt/{{ state_attr("person.gebruikersnaam","latitude") }},{{ state_attr("person.gebruikersnaam","longitude") }}?radius=1000
https://www.home-assistan...-for-the-conditional-card
Maar dan heb je dus ook meerdere rest sensors nodig.
Bedankt voor je feedback. Je voorstel is inderdaad een mogelijkheid, maar die houd ik liever als plan B. Ik wil immers zo weinig mogelijk calls naar de api service.verjager schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:53:
[...]
Niet helemaal wat je vraagt, maar je kunt meerdere cards maken, met hard-coded personen, en dan je juiste card via een conditie tonen voor de ingelogde user:
https://www.home-assistan...-for-the-conditional-card
Maar dan heb je dus ook meerdere rest sensors nodig.
een sensor met de gebruikte 5g data per maand. reset 11de van de maand dacht ik. (t-mobile)
mijn telefoon heet glitch dus dat moet je aanpassen en de helpers aanmaken met een 0.001 nauwkeurigheid en een redelijke max.
oja je moet ook de sensors aanzetten in je telefoon.
automation om elke 5 minuten de data te berekenen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| alias: glitch_5g_data_used description: "" trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 condition: [] action: - if: - condition: template value_template: >- {{ ( states('sensor.glitch_mobile_rx_gb')|float + states('sensor.glitch_mobile_tx_gb')|float ) < (states('input_number.glitch_data_get')|float) }} then: - service: input_number.set_value data_template: value: >- {{ ( states('sensor.glitch_mobile_rx_gb')|float + states('sensor.glitch_mobile_tx_gb')|float + states('input_number.glitch_data_som')|float ) }} entity_id: input_number.glitch_data_som - service: input_number.set_value data_template: value: >- {{ ( states('sensor.glitch_mobile_rx_gb')|float + states('sensor.glitch_mobile_tx_gb')|float) }} entity_id: input_number.glitch_data_get else: - service: input_number.set_value data_template: value: >- {{ ( ( states('sensor.glitch_mobile_rx_gb')|float + states('sensor.glitch_mobile_tx_gb')|float ) - states('input_number.glitch_data_get')|float + states('input_number.glitch_data_som')|float ) }} entity_id: input_number.glitch_data_som - service: input_number.set_value data_template: value: >- {{ ( states('sensor.glitch_mobile_rx_gb')|float + states('sensor.glitch_mobile_tx_gb')|float ) }} entity_id: input_number.glitch_data_get mode: single |
automation om de teller elke 11de van de maand op 0 te zetten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: glitch_4g_data_maand_reset description: "" trigger: - platform: time at: "00:00:00" condition: - condition: template value_template: "{{ \"{{ now().day == 11 }}\" }}" action: - service: input_number.set_value data_template: value: >- {{ ( states('sensor.glitch_mobile_rx_gb')|float + states('sensor.glitch_mobile_tx_gb')|float ) }} entity_id: input_number.glitch_data_month - service: input_number.set_value data_template: value: "{{ ( states('input_number.glitch_data_month')|float ) }}" entity_id: input_number.glitch_data_som mode: single |
En de template voor de sensor die de juiste data verbruik deze maand weergeeft.
Als wifi aanstaat laat die de wifi sterkte als icoon zien vond ik wel leuk
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: template sensors: glitch_data_used: friendly_name: "glitch data used this month" value_template: "{{ states('input_number.glitch_data_som')|float - states('input_number.glitch_data_month')|float }}" unit_of_measurement: "GB" icon_template: "{{ (states('sensor.glitch_wifi_signal_strength')Int != -1) | iif(state_attr('sensor.glitch_wifi_signal_strength','icon'), 'mdi:signal-5g') }}" |
[ Voor 0% gewijzigd door daft_dutch op 10-02-2024 13:30 . Reden: 5g icon fix ]
>.< >.< >.< >.<
Je kan eens testen als je er in het midden nog een z-wave device tussen hangt of hij dan blijvend wel werkt. Het is een mesh natuurlijk dus als het signaal maar sterk genoeg is moet dat lukken.JPruissen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:29:
Ik heb ruim 40 verschillende Z-wave schakelaars / devices in mijn huis, veelal van het merk Fibaro. Ik gebruik een home-Assistant Yellow om o.a. deze aan te sturen. Op ongeveer 7 meter van mijn huis staat een metalen schuurtje. Daarin zitten ook 5 z-wave Fibaro schakelaars en dimmers. Zoals ik inmiddels achter ben, komt het Z-wave signaal niet tot in het schuurtje. Heel soms kan het wel, maar meestal niet. Ik vermoed de 'kooi van Faraday' effect. Hebben jullie een idee hoe hier toch een signaal binnen te krijgen?
Hij moet nu natuurlijk ook eerst nog door je buitenmuur van je woning heen, dan 7m overbruggen en dan nog het metalen schuurtje in.
Ik heb 12m verderop een overkapping staan en binnenin kreeg ik ook in eerste instantie geen zwave stabiel aan de praat. Als oplossing heb ik 1 dimmer verplaatst van de spotjes in de boeidelen naar dus pal achter het eerste boeideel. (Uit het zicht in een attema doos). Nu zie ik dat de resterende zwave modules allemaal via die dimmer “lopen”.
Mijn overkapping is van hout en glas en zelfs een metertje verder was dus niet te doen. Nu pak ik het signaal dus op aan de buitenkant van de overkapping en gaat het prima.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 10-02-2024 09:28 ]
Bijkomend vraagje. Bestaat er iets als een mogelijkheid dat een rest sensor slechts update als je op een button klikt? Zodat de rest sensor niet nodeloos voortdurend update (bvb bij de vermelde rest sensor die gebruik maakt van de locatie).Brynnie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:03:
[...]
Bedankt voor je feedback. Je voorstel is inderdaad een mogelijkheid, maar die houd ik liever als plan B. Ik wil immers zo weinig mogelijk calls naar de api service.
Antwoord: Ja
https://www.home-assistan...s/#homeassistant-services
Update: Na testen: Nee
[ Voor 19% gewijzigd door Brynnie op 10-02-2024 23:56 ]
Dat is een hele slimmeGeeMoney schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:54:
[...]
Je kan eens testen als je er in het midden nog een z-wave device tussen hangt of hij dan blijvend wel werkt. Het is een mesh natuurlijk dus als het signaal maar sterk genoeg is moet dat lukken.
Hij moet nu natuurlijk ook eerst nog door je buitenmuur van je woning heen, dan 7m overbruggen en dan nog het metalen schuurtje in.
Ik heb 12m verderop een overkapping staan en binnenin kreeg ik ook in eerste instantie geen zwave stabiel aan de praat. Als oplossing heb ik 1 dimmer verplaatst van de spotjes in de boeidelen naar dus pal achter het eerste boeideel. (Uit het zicht in een attema doos). Nu zie ik dat de resterende zwave modules allemaal via die dimmer “lopen”.
Mijn overkapping is van hout en glas en zelfs een metertje verder was dus niet te doen. Nu pak ik het signaal dus op aan de buitenkant van de overkapping en gaat het prima.
Alleen kom ik die "Shelly Dimmer 2 485519D9xxxx Energy 0" nergens tegen. Mijn device heet "Shelly aanrecht spotjes", de betreffende entity heeft als naam "Verbruik" met als entity ID "sensor.aanrecht_spotjes_power_0".2024-02-10 11:06:42.334 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] MQTT entity name starts with the device name in your config {'name': 'Shelly Dimmer 2 485519D9xxxx Energy 0', 'state_topic': 'shellies/shellydimmer2-485519D9xxxx/light/0/energy', 'availability': [{'topic': 'shellies/shellydimmer2-485519D9xxxx/online', 'payload_available': 'true', 'payload_not_available': 'false'}, {'topic': 'shellies/shellydimmer2-485519D9xxxx/info', 'value_template': Template<template=({%if value_json.mqtt.connected%}online{%else%}offline{%endif%}) renders=0>, 'payload_not_available': 'offline', 'payload_available': 'online'}], 'force_update': False, 'enabled_by_default': True, 'unique_id': 'shellydimmer2-485519d9xxxx-white-energy-0', 'qos': 0, 'device': {'connections': [['mac', '48:55:19:xx:xx:xx']], 'name': 'Shelly Dimmer 2 485519D9xxxx', 'model': 'Shelly Dimmer 2', 'sw_version': '20230913-114008/v1.14.0-gcb84623', 'hw_version': 'gen1 (SHDM-2)', 'manufacturer': 'Allterco Robotics', 'configuration_url': 'http://192.168.5.244/', 'identifiers': []}, 'suggested_display_precision': 1, 'device_class': <SensorDeviceClass.ENERGY: 'energy'>, 'state_class': <SensorStateClass.TOTAL_INCREASING: 'total_increasing'>, 'unit_of_measurement': 'Wh', 'value_template': Template<template=({{value|float/60}}) renders=0>, 'encoding': 'utf-8', 'availability_mode': 'latest', 'payload_not_available': 'offline', 'payload_available': 'online'}, this is not expected. Please correct your configuration. The device name prefix will be stripped off the entity name and becomes 'Energy 0'
Wat mis ik hier?
Wellicht kun je ook iets met een lang scan_interval i.c.m. homeassistant.update_entity. Turn on/off klinkt voor mij niet zo logisch, maar als het werkt, werkt 'tBrynnie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:38:
[...]
Bijkomend vraagje. Bestaat er iets als een mogelijkheid dat een rest sensor slechts update als je op een button klikt? Zodat de rest sensor niet nodeloos voortdurend update (bvb bij de vermelde rest sensor die gebruik maakt van de locatie).
Antwoord: Jaje kan een rest sensor aan / uit schakelen met de homeassistant.turn_on service.
https://www.home-assistan...s/#homeassistant-services
Overigens wordt de optie van een eigen gekozen scan_interval bij steeds meer (GUI-based) integraties verwijderd. Als je dan toch handmatig wil updaten, moet je polling helemaal uitschakelen (bij de GUI config opties), en via een automation de update_entity service aanroepen.
Lang scan interval lijkt me onlogischer dan uit/aan zetten. Plan is nu: Aanzetten wanneer nodig en uit wanneer niet. En uit na bvb 5 minuten aan, zodat het niet nodeloos aan blijft staan, want lat lng veranderen continu.verjager schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Wellicht kun je ook iets met een lang scan_interval i.c.m. homeassistant.update_entity. Turn on/off klinkt voor mij niet zo logisch, maar als het werkt, werkt 't![]()
Overigens wordt de optie van een eigen gekozen scan_interval bij steeds meer (GUI-based) integraties verwijderd. Als je dan toch handmatig wil updaten, moet je polling helemaal uitschakelen (bij de GUI config opties), en via een automation de update_entity service aanroepen.
Lang scan interval lijkt me niet wenselijk wanneer je net de lijst wil raadplegen, en die dateert bvb van 15 minuten geleden, toen je op een hele andere locatie was.
volgens mij kun je alleen entities die daadwerklijk on en off als state hebben aan/uitzetten via homeassistant.turn_on en homeassistant.turn_offBrynnie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:58:
[...]
Lang scan interval lijkt me onlogischer dan uit/aan zetten. Plan is nu: Aanzetten wanneer nodig en uit wanneer niet. En uit na bvb 5 minuten aan, zodat het niet nodeloos aan blijft staan, want lat lng veranderen continu.
Lang scan interval lijkt me niet wenselijk wanneer je net de lijst wil raadplegen, en die dateert bvb van 15 minuten geleden, toen je op een hele andere locatie was.
Die service is een generieke variant van bijvoorbeeld light.turn_on en kun je gebruiken om tegelijk meerdere entities van verschillende domains te schakelen (bijvoorbeeld een light, en een switch en een automation) of een old school group entity, die geen eigen services daarvoor heeft.
Maar ik heb er een hard hoofd in dat je daarmee je rest sensor uit kunt zetten. Je zult toch voor het lange scan_interval icm met homeassistant.update_entity moeten gaan volgens mij.
Ik zal het eens testen.TheFes schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:02:
[...]
volgens mij kun je alleen entities die daadwerklijk on en off als state hebben aan/uitzetten via homeassistant.turn_on en homeassistant.turn_off
Die service is een generieke variant van bijvoorbeeld light.turn_on en kun je gebruiken om tegelijk meerdere entities van verschillende domains te schakelen (bijvoorbeeld een light, en een switch en een automation) of een old school group entity, die geen eigen services daarvoor heeft.
Maar ik heb er een hard hoofd in dat je daarmee je rest sensor uit kunt zetten. Je zult toch voor het lange scan_interval icm met homeassistant.update_entity moeten gaan volgens mij.
@TheFes Heb jij misschien een relevante mening over deze vraag:
Brynnie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:38:
Hoe kan ik in een resource_template van een rest api sensor de latitude en longitude van de ingelogde persoon weergeven?
YAML:
1 resource_template: https://api.delijn.be/DLKernOpenData/v1/beta/haltes/indebuurt/{{ state_attr("person.gebruikersnaam","latitude") }},{{ state_attr("person.gebruikersnaam","longitude") }}?radius=1000
De backend, waarin je configuratie voor je rest sensor staat, en de frontend, waarin je dashboard draait, staan los van elkaar. De backend heeft totaal geen idee welke users ingelogd zijn, en welke devices actief zijn. Bovendien kunnen er meerdere gebruikers tegelijk actief zijn, en allemaal voor hun route de treingegevens willen zien.Brynnie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:18:
[...]
Ik zal het eens testen.
@TheFes Heb jij misschien een relevante mening over deze vraag:
[...]
Met broswer-mod is hier wellicht wel een brug tussen te slaan, maar dan ontkom je nog steeds niet aan het probleem van meerdere gebruikers die tegelijk de info willen hebben. Ik zou adviseren om een rest senor per gebruiker aan te maken.
OK, ik begrijp het. Maar hoe voorkom ik dat voor 5 users voortdurend api calls gemaakt worden wanneer de gps data wijzigt en dit niet nodig is. De call zou in ideale omstandigheden enkel moeten gebeuren wanneer het betreffende dashboard geopend wordt.TheFes schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:44:
[...]
De backend, waarin je configuratie voor je rest sensor staat, en de frontend, waarin je dashboard draait, staan los van elkaar. De backend heeft totaal geen idee welke users ingelogd zijn, en welke devices actief zijn. Bovendien kunnen er meerdere gebruikers tegelijk actief zijn, en allemaal voor hun route de treingegevens willen zien.
Met broswer-mod is hier wellicht wel een brug tussen te slaan, maar dan ontkom je nog steeds niet aan het probleem van meerdere gebruikers die tegelijk de info willen hebben. Ik zou adviseren om een rest senor per gebruiker aan te maken.
Lang scan interval lijkt me niet wenselijk voor iemand die snel wil zien welke bushaltes er in de buurt zijn.
By the way, mijn gekozen aanpak van rest sensor aan / uit schakelen met de homeassistant.turn_on service werkt inderdaad niet. De rest sensor blijft actief.
de lange scan interval voorkomt dat de rest sensor vaak update.Brynnie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:51:
[...]
OK, ik begrijp het. Maar hoe voorkom ik dat voor 5 users voortdurend api calls gemaakt worden wanneer de gps data wijzigt en dit niet nodig is. De call zou in ideale omstandigheden enkel moeten gebeuren wanneer het betreffende dashboard geopend wordt.
Lang scan interval lijkt me niet wenselijk voor iemand die snel wil zien welke bushaltes er in de buurt zijn.
By the way, mijn gekozen aanpak van rest sensor aan / uit schakelen met de homeassistant.turn_on service werkt inderdaad niet. De rest sensor blijft actief.
Je kunt met browser mod zien of een bepaalde view actief is, als dat zo is, kun je een automation triggeren die homeassistant.update_entity uitvoert op de rest sensor, en daardoor dus de recente data opvraagt.
Ik zou zeggen, wat hangt er aan 192.168.5.244? En welke informatie is er te zien voor de Device info die bij je entity 'sensor.aanrecht_spotjes_power_0' hoort?tjanssen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:25:
Mijn hele logs worden vol gespuwd met meldingen als deze:
[...]
Alleen kom ik die "Shelly Dimmer 2 485519D9xxxx Energy 0" nergens tegen. Mijn device heet "Shelly aanrecht spotjes", de betreffende entity heeft als naam "Verbruik" met als entity ID "sensor.aanrecht_spotjes_power_0".
Wat mis ik hier?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| import requests
url = 'http://192.168.1.237:80/post'
payload = {
'Command':'Channel/OnOffScreen',
'OnOff':0
}
x = requests.post(url, json = payload) |
1
2
3
4
5
6
| - platform: rest name: pixoo64 resource: http://192.168.1.237:80/post body_on: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":1}' body_off: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":0}' is_on_template: "{'Command':'Channel/GetAllConf',value_json['LightSwitch']}" |
Dit heb ik dan in mijn switches.yaml staan, maar ik krijg de entity niet te zien in HA. Denk dat ik iets mis, maar kom er niet helemaal uit wat. Weet niet of ik iets met params moet doen, en die is_on_template zal sowieso wel niet kloppen.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Gebruik je hetzelfde endpoint /post ook om de status op te vragen?Sp33dFr34k schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:21:
Hoe zet ik zoiets om naar een switch in HA?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9import requests url = 'http://192.168.1.237:80/post' payload = { 'Command':'Channel/OnOffScreen', 'OnOff':0 } x = requests.post(url, json = payload)
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: rest name: pixoo64 resource: http://192.168.1.237:80/post body_on: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":1}' body_off: '{"Command":"Channel/OnOffScreen","OnOff":0}' is_on_template: "{'Command':'Channel/GetAllConf',value_json['LightSwitch']}"
Dit heb ik dan in mijn switches.yaml staan, maar ik krijg de entity niet te zien in HA. Denk dat ik iets mis, maar kom er niet helemaal uit wat. Weet niet of ik iets met params moet doen, en die is_on_template zal sowieso wel niet kloppen.
Of heb je wellicht een aparte state_resource nodig?
En wat is dan je antwoord? Ik zou iets verwachten als:
1
| is_on_template: "{{ value_json['LightSwitch'] == 1 }}" |
Dezelfde endpoint maar een andere "command", weet niet zeker wat daar de syntax voor is in die is_on_template.verjager schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:50:
[...]
Gebruik je hetzelfde endpoint /post ook om de status op te vragen?
Of heb je wellicht een aparte state_resource nodig?
En wat is dan je antwoord? Ik zou iets verwachten als:
code:
1is_on_template: "{{ value_json['LightSwitch'] == 1 }}"
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
:strip_exif()/f/image/gn30x2rgQletPWKxOFHCGsxg.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/EsUGwLkW9ahSv4wB7VzTkRJZ.png?f=fotoalbum_large)