Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
breinonline schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:05:
Ik heb een gewone P3. De snelheid is wel in km/u? Want intern rekent de Prius in mijlen. Dat zie je bijvoorbeeld met het vastzetten van de cruisecontrol die niet altijd op de gewenste kilometer blijft staan maar een km naar boven of naar beneden gaat. Als er verschil zit in ºF en ºC dan zou ik verwachten dat hier mijlen worden gerapporteerd.
In Torque, onder settings -> units, heb ik bij alle grootheden metrisch ingesteld. Het is best mogelijk dat de OBD2-poort mph uitspuugt, maar dat Torque dat bij het binnen komen van de data gelijk omrekent en vanaf daar alles in metrisch doet. Maar dat is gissen. Kan ook nog zijn dat de Europese firmware van de auto metrische data levert.

Ik zou de Amerikaanse firmware wel willen hebben, die staat nl. toe dat je harder op accu rijdt ;) maar ik heb er compleet niets over kunnen vinden of dat "om te flashen" is.
De accu wordt door de boordcomputers tussen de 20 en 80% gehouden om een lange levensduur te garanderen dus dat klopt wel. Misschien dat ze bij de plugin gekozen hebben om de bovengrens iets te verleggen.
Ja dat is zeker het geval. Eerste generatie plugin, ze wilden natuurlijk geen risico nemen met accu's die kapot gingen. Slechte PR voor een nieuw product.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Ik heb een timer trigger om de temperatuur naar de airco te sturen maar deze gaat te laat af. Hij loopt regelmatig zijn tijd voorbij. Soms gaat het een uur goed en soms achter elkaar overschrijd die de tijd.
Iemand een idee hoe dat komt? Het is eigenlijk altijd goed gegaan totdat ik de Action heb veranderd van ESPhome naar MQTT sensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Post Temp Airco Woonkamer
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "15"
    enabled: true
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      retain: false
      topic: WoonkamerAC/set/Troom
      payload_template: "{{ states('sensor.gemiddeld_temp_woonkamer') | float (0) }}"
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQNwOFurV1STipe9Ogl31FLLRpU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4vku3KfZSpLBWCnm2mdjziiA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Hallo,

Ik wil graag een deur sensor vervangen die ik heb van Ali, deze doet het net zo vaak wel als niet.

Nu kijk ik naar de Aqara Raam Deur Sensor Zigbee T1, maar volgens de verkoper werkt deze niet met Home assistant?

Kan iemand dit bevestigen?

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
@Activate Dat hangt niet af van HA, maar van de zigbee module die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@djiedjee

Dank je voor je reactie,

Ik gebruik de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P Coördinator, Universele USB ZigBee Hub, ZigBee Gateway voor Home Assistant.

Groeten,

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik kan bevestigen dat het daar mee samen werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YMd9f_4JOIKpScHu_D-61p1Ido=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCWIPsyIhXgfNJwuRrGbfexj.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: ik heb een Conbee II usb dongle zie ik nu, maar dat lijkt mij geen probleem.
(Aqara MCCGQ11LM)

[ Voor 52% gewijzigd door Maarten69 op 17-01-2024 14:32 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
Activate schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:32:
Nu kijk ik naar de Aqara Raam Deur Sensor Zigbee T1, maar volgens de verkoper werkt deze niet met Home assistant?

Kan iemand dit bevestigen?
Ik heb zelf de E1-variant (MCCGQ14LM) en die werkt prima in HA (Z2M). De batterij loopt wel belachelijk snel leeg maar ik las dat dat te maken heeft met een onbetrouwbare rapportage van de batterijstatus van deze variant.
Hier meer info over de verschillende versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Mijn batterij historie gaat tot juli 2023 terug en was toen 66% nu 59%
Denk dat hij er ruim anderhalf jaar hangt met de originele batterij.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Activate Als correctie op @djiedjee, het hangt af van de integratie die je gebruikt :) Maar zo te zien werkt hij ook met ZHA. Voor Zigbee2MQTT is er een officiële lijst, staat hij hier tussen, werkt het 100%. Voor de rest een on-officiële lijst. Dit is puur op basis van ervaring, er niet op staan hoeft niet te betekenen dat het niet werkt.

Maar welke sensor gebruik je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Septillion

Dit is de sensor die ik nu gebruik :

https://aliexpress.com/item/1005005810073545.html

Graag volgende keer zelf opgeruimde link plaatsen (geen referral, geen NL)

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 17-01-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Activate Ook Zigbee? Met die geen ervaring. Zitten niet aan de rand van de dekking?

Zelf hier overal de Aquara MCCGQ11LM maar ga nog eens met wat andere spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik ben zelf wel tevreden over de SONOFF SNZB-04, werkt prima met Z2M en HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Willempie27 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:16:
Ik heb een timer trigger om de temperatuur naar de airco te sturen maar deze gaat te laat af. Hij loopt regelmatig zijn tijd voorbij. Soms gaat het een uur goed en soms achter elkaar overschrijd die de tijd.
Iemand een idee hoe dat komt? Het is eigenlijk altijd goed gegaan totdat ik de Action heb veranderd van ESPhome naar MQTT sensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
action:
    data:

[Afbeelding]
Waarom trigger je niet gewoon op een state change van 'sensor.gemiddeld_temp_woonkamer'? Nu zit je elke keer dezelfde state te pushen, ook als er geen wijziging is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TheFes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Waarom trigger je niet gewoon op een state change van 'sensor.gemiddeld_temp_woonkamer'? Nu zit je elke keer dezelfde state te pushen, ook als er geen wijziging is.
Omdat de sensor na 60 sec opnieuw de temp moet ontvangen anders gaat die de interne sensor van de airco meten. Maar deze tijd kan wel aangepast worden. Ik had hem dus op 50 sec interval staan maar dat miste die hem wel eens. Vind het alleen raar dat die de trigger niet pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Septillion

de Ali sensoren zijn met Zigbee idd.

https://aliexpress.com/item/1005002344798281.html?

Ik heb 2 Zigbee stekkers op 9 mtr en op 13 mtr van de Zigbee stick zitten en dan op 1 mtr de (in totaal dus 14 mtr vanaf de stick) ik ziu dan toch denken dat zou moeten kunnen als Mesh?

Of deze stekkers werken niet als router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
Willempie27 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:16:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
action:
    data:

[Afbeelding]
Bij mij staat ie zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: "KLIMAAT : Temperatuur Woonkamer naar MHI Woonkamer"
description: Externe temperatuur vanuit de Awair Element naar de MHI
trigger:
    seconds: /30
    hours: "*"
    minutes: "*"
action:
    data:
      topic: hvac-livingroom/set/Troom
      payload_template: "{{states('sensor.airqualitymonitor_livingroom_temperature')}}"

Die gaat netjes elke 30 seconden. (zie de / voor de 30).

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-01-2024 18:47 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
DaLass schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Bij mij staat ie zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: "KLIMAAT : Temperatuur Woonkamer naar MHI Woonkamer"
description: Externe temperatuur vanuit de Awair Element naar de MHI
trigger:
    seconds: /30
    hours: "*"
    minutes: "*"
action:
    data:
      topic: hvac-livingroom/set/Troom
      payload_template: "{{states('sensor.airqualitymonitor_livingroom_temperature')}}"

Die gaat netjes elke 30 seconden. (zie de / voor de 30).
Ja dat is de oplossing. Wel vreemd. Ik maak in de UI nu een nieuwe aan en die geeft ook "15" aan. Ik had er nog 1 die wel doet en die geeft in de ui /8 aan. Lijkt mij niet helemaal goed.
Wellicht een bug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Willempie27 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Ja dat is de oplossing. Wel vreemd. Ik maak in de UI nu een nieuwe aan en die geeft ook "15" aan. Ik had er nog 1 die wel doet en die geeft in de ui /8 aan. Lijkt mij niet helemaal goed.
Wellicht een bug.
seconds: "15" is ook gewoon geldig, maar dat betekent dat hij elke minuut moet triggeren als het 15 seconden over de hele minuut is (dus om 00:00:15, dan om 00:01:15, etc)
Met "/15" geef je aan dat het aantal seconden deelbaar moet zijn, dsus dan triggert de automation om 00:00:00, 00:00:15, 00:00:30, 00:00:45, 00:01:00, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TheFes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:03:
[...]

seconds: "15" is ook gewoon geldig, maar dat betekent dat hij elke minuut moet triggeren als het 15 seconden over de hele minuut is (dus om 00:00:15, dan om 00:01:15, etc)
Met "/15" geef je aan dat het aantal seconden deelbaar moet zijn, dsus dan triggert de automation om 00:00:00, 00:00:15, 00:00:30, 00:00:45, 00:01:00, etc
Bedankt voor de verheldering.
Ik had het niet helemaal goed begrepen met Time pattern trigger in de documentatie.
Dacht dat 15 dus 00:00:15 , 00:01:15 deed en "15" elke 15 seconden en als je de minuten en uren niet in vult dat het oneindig herhaald word.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 22:46
Hier zojuist mijn pcb's binnen gekregen via pcbway voor het project Onju Voice (youtube demo). Kort gezegd is dit project het ombouwen van een nest mini met een eigen pcb om in combinatie met Home Assistant te laten werken via whisper, piper en openwakeword en dan dus geen google te hoeven gebruiken maar je eigen oplossing naar aanleiding van year of the voice. Ik zal laten weten hoe dit project bevalt en of het aan te raden is om ook te doen.

Kosten vielen enorm mee, via V&A nest mini's gescoord en de pcb's waren +- 40 dollar per stuk inclusief verzending :) Wilde eerst via een grotere buy-in meedoen maar uiteindelijk gewoon zelf een grotere bestelling geplaatst na wat rond te vragen wie er nog meer interesse had in een pcb. Het was vooral lang of concreet gezegd meer dan een maand wachten op de productie van de pcb's door pcbway.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wmpx6o4FQjcuFb9lkTmK7EOa-PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIFoww2JaC0dPRzMnEb1l9Bo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZpPl8mRjrPp0ZK9iNuHXbHtM6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSbKp5vvnsbTmT5JJ9bQ1zXE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 17-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@lubbertkramer dit ga ik volgen, kan niet wachten om mijn google nest mini te assimileren:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmikie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 15:03

Mmikie

ZMT member

Hey @lubbertkramer , ik ben benieuwd wat voor moois je met 'mijn' nest mini's gaat doen :) Post je wel updates? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@lubbertkramer die had ik nog niet voorbij zien komen. Gebruik er zelf ook 2, maar zou ze ook liever lokaal hebben ipv via ome google. Ben benieuwd of het een beetje fatsoenlijk werkt, zeker gezien die PCB's 2x de kosten zijn van het apparaat zelf. Jammer dat je ze niet simpelweg kunt flashen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Activate schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:40:
@Septillion

de Ali sensoren zijn met Zigbee idd.

https://aliexpress.com/item/1005002344798281.html?

Ik heb 2 Zigbee stekkers op 9 mtr en op 13 mtr van de Zigbee stick zitten en dan op 1 mtr de (in totaal dus 14 mtr vanaf de stick) ik ziu dan toch denken dat zou moeten kunnen als Mesh?

Of deze stekkers werken niet als router?
De meeste doen wel mesh ja maar er zijn een paar vervelende uitzonderingen. Weet niet of ZHA ook een networkmap kan tonen?

Ook wil Tuya spul nog wel eens blijven plakken op een oude router van tijdens het koppelen. Dus een keer re-pairen op locatie kan ook slim zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Heeft iemand al eens geprobeerd om OpenWhisper t.b.v. Home Assistant op een andere host te draaien? Specifiek gaat het erom: Ik heb Home Assistant in een (KVM) VM draaien - maar ik wil niet alle compute resources toekennen aan de VM zodat ik OpenWhisper in de VM kan draaien - dus die wil ik graag op de host draaien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Septillion
De meeste doen wel mesh ja maar er zijn een paar vervelende uitzonderingen. Weet niet of ZHA ook een networkmap kan tonen?
Dit zou ik ook niet weten, kan het zo in ieder geval niet vinden?

Welke stekkers zijn wel goed voor het Mesh netwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
Activate schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:24:
@Septillion

[...]

Dit zou ik ook niet weten, kan het zo in ieder geval niet vinden?

Welke stekkers zijn wel goed voor het Mesh netwerk?
Ga naar integraties > ZHA > Configureren > Tab Visualisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:17
Ik heb in de woonkamer elektrisch bedienbare gordijnen (Slide.store) en al jaren gaan deze 's avonds dicht als de zon onder gaat. Alleen soms willen we dat de gordijnen eerder dichtgaan als het erg bewolkt is of later dichtgaan als het erg helder is.
Nu kan ik een lichtsensor onder de overkapping plaatsen maar ik wil eigenlijk eerst proberen of het met de optie van buienradar (Straling) ook redelijk gaat. Dat scheelt weer wat e-waste naderhand...

Nu heb ik onderstaande automatisering gemaakt maar alleen wordt deze niet getriggerd (gordijn blijft dus open..). Hoe kan ik deze triggeren dat als het stralingsniveau wijzigt deze automatisering wordt uitgevoerd. Het stralingsniveau wordt wel gelogd want in een geschiedenis overzicht kan ik het verloop van de waarde over een dag zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Test gordijn sluiten (buitenlicht)
description: "Is straling (Buienrader) onder 5 w/M2 en na 15:00 uur dan sluiten "
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.straling
    below: 5
    value_template: "  "
    attribute: Measured
condition:
  - condition: time
    after: "15:00:00"
  - condition: state
    entity_id: cover.1_bank
    state: open
action:
  - service: cover.close_cover
    data: {}
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Er is dus idd een map dank je @Willempie27

Er staat wel een rode lijn tussen 1 router en het deurcontact wat steeds problemen geeft?
Kan dat duiden op een probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpMFZwkPZkP7q6a4pyT6z4PAWt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JR3vOVpE9BxRaYSIemF9gyeF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
RogerSch schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:30:
Ik heb in de woonkamer elektrisch bedienbare gordijnen (Slide.store) en al jaren gaan deze 's avonds dicht als de zon onder gaat. Alleen soms willen we dat de gordijnen eerder dichtgaan als het erg bewolkt is of later dichtgaan als het erg helder is.
Nu kan ik een lichtsensor onder de overkapping plaatsen maar ik wil eigenlijk eerst proberen of het met de optie van buienradar (Straling) ook redelijk gaat. Dat scheelt weer wat e-waste naderhand...

Nu heb ik onderstaande automatisering gemaakt maar alleen wordt deze niet getriggerd (gordijn blijft dus open..). Hoe kan ik deze triggeren dat als het stralingsniveau wijzigt deze automatisering wordt uitgevoerd. Het stralingsniveau wordt wel gelogd want in een geschiedenis overzicht kan ik het verloop van de waarde over een dag zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
description: "Is straling (Buienrader) onder 5 w/M2 en na 15:00 uur dan sluiten "
trigger:
    entity_id:
      - sensor.straling
condition:
action:
    target:
Eerst maar de regel met value_template weghalen.

En dan moet dus de stralingswarmte veranderen van 5 of hoger naar een lagere waarde, eerder wordt de trigger niet geactiveerd.

[ Voor 3% gewijzigd door verjager op 17-01-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Activate schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:33:
Er is dus idd een map dank je @Willempie27

Er staat wel een rode lijn tussen 1 router en het deurcontact wat steeds problemen geeft?
Kan dat duiden op een probleem?

[Afbeelding]
Heb ook 4 rode maar geen problemen.
Je ziet je wat dus het stopcontact van de droger wel het signaal doorgeeft aan de sensor.

Edit: Lees dat het een slechtere verbinding is. High=groen Medium=geel Low=rood

[ Voor 5% gewijzigd door Willempie27 op 17-01-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Heb ook 4 rode maar geen problemen.
Je ziet je wat dus het stopcontact van de droger wel het signaal doorgeeft aan de sensor.
Het gekke is dat er geen lijn zit tussen tussen de voordeur schakelaar en een hub en deze wel gewoon werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Activate schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Het gekke is dat er geen lijn zit tussen tussen de voordeur schakelaar en een hub en deze wel gewoon werkt?
Dat klopt. Die komt online zodra je er op drukt. Vandaar dan de batterij ook zo lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Willempie27

Dank je, echter de voordeur en de achterdeur zijn dezelfde sensoren, de achterdeur zit dus wel een lijn tussen maar de voordeur niet?

Ze zijn beiden niet actief op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 21:08
Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:03:
@vanWalsum Wat is + en wat is -?

Bij grid is - export?
Bij batterij - ontladen?

Want dan zou je hebben:

Ofwel [grid+] + [batterij-] + [zonnepanelen] - [grid-] - [batterij+] = [huis]
Toch nog een beetje hulp. Kan ik een helper maken als som/helper? Zodat ik puur een waarde krijg wat mijn huis heeft verbruikt door deze sensoren op te tellen en af te trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7iDeTi5IGeQFR6kZDVbwFMFtFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tzde0bIMf1XWcvBK2CL5FJzo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
RogerSch schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:30:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
    entity_id:
      - sensor.straling
condition:
action:
    target:
Dat komt door die value template regel in het trigger, die moet je even helemaal weg halen in YAML mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:55

breinonline

Are you afraid to be known?

vanWalsum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Toch nog een beetje hulp. Kan ik een helper maken als som/helper? Zodat ik puur een waarde krijg wat mijn huis heeft verbruikt door deze sensoren op te tellen en af te trekken?

[Afbeelding]
Als je ze invoert in het energy dashboard dan wordt dat keurig voor je gedaan en visueel gemaakt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@vanWalsum Even snel wat in elkaar gezet, zou denk ik met de volgende templatemoeten kunnen. Wel zelf de correcte namen gebruiken dus :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - sensor:
      - name: "Average temperature"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state: >-
          {{  states('sensor.grid_import')|float
            + states('sensor.battery_discharge')|float
            + states('sensor.pv')|float
            - states('sensor.grid_export')|float
            - states('sensor.charge')|float
          }}
        availability: >-
          {{  has_value('sensor.grid_import')
              and has_value('sensor.battery_discharge')
              and has_value('sensor.pv')
              and has_value('sensor.grid_export')
              and has_value('sensor.charge')
          }}

Maar wat is inderdaad je issue met het energy dashboard?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-01-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:01

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Church of Noise schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:51:
[...]

Bestaat er zoiets voor een dubbele schakelaar ook?
nog nergens gezien, en ik vrees dat 2 zbmini's er niet achter gaan passen...
Jazeker wel :)

Deze voor alleen schakelen: https://www.aliexpress.co...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Deze voor dimmen: https://nl.aliexpress.com...3j4E&gatewayAdapt=glo2nld

de term om te gebruiken: "two way".
ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:34:
@hufkes is het bijvoorbeeld wel mogelijk om een dimmable inbouwschakelaar achter een pulsdrukker te monteren terwijl je lampen smart zijn. Maar gewoon de Zigbee lampen niet aan HA toevoegen?

Dan kan ik met de Zigbee inbouwschakelaar de boel wel dimmen en in/uitschakelen. Dan hoef ik alleen maar een aantal pulsdrukkers te bestellen van Berker. De opbouwfrontjes heb ik dan al.
Voor zover ik weet kun je een slimme lamp niet met een andere dimmer dimmen maar alleen met de dimfunctionaliteit in de lamp zelf. Dan zou ik toch maar gaan voor de optie van een derde helper entiteit maken als je het perse zo wilt, of die moes 2-way dimmer die ik hierboven gelinkt heb met een domme lamp.

[ Voor 31% gewijzigd door hufkes op 17-01-2024 21:09 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Activate schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:51:
@Willempie27

Dank je, echter de voordeur en de achterdeur zijn dezelfde sensoren, de achterdeur zit dus wel een lijn tussen maar de voordeur niet?

Ze zijn beiden niet actief op dit moment?
Ik weet van de IKEA schakelaar dat die bij gebruik nog even online blijft. Misschien de voordeur een tijdje niet gebruikt. Zou zeggen test het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
Wie weet war er verkeerd is?

Ik heb de Xiaomi LYWSD03MMC Convert to Zigbee (OTA, pvvx) gedaan, met ZHA kan ik deze ook toevoegen en wordt herkend. Maar de temp. sensor wordt niet bingewerkt, deze blijft op 1 waarde staan, de vochtigheids sensor wordt wel steeds bijgewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Kan je deze dimmer ook kalibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

na wat opbouwende kritieken hier, ben ik eens aan het kijken of ik van Supervisor naar Core terug kan downgraden. Dit omdat ik nu Supervisor in Docker heb geinstalleerd op een Synology. Waar men niet heel vrolijk van werd ;)

Wil dit natuurlijk liefst doen met behoud van de installatie. Leek me op het eerste gezicht dat het core deel van HA gelijk is in de beide versies.

Nu heb ik dat geprobeerd te doen door de homassistant map te kopieren, HA Supervisor te verwijderen, HA Core te installeren, map terug en opnieuw opstarten, maar dat lijkt niet te werken.

Wil ik iets onmogelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MikeyMan kun je niet een reguliere back-up terugzetten ipv los mappen en files te kopiëren?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gizz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:31:
@MikeyMan kun je niet een reguliere back-up terugzetten ipv los mappen en files te kopiëren?
Ja wellicht, maar daarvoor moet ik toch ingelogd zijn in HA? Zo ver kom ik met de nieuwe install niet.
Hoewel ik me nu bedenk dat dit wellicht komt doordat ik eerst de mappen al overschreven heb... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Ja wellicht, maar daarvoor moet ik toch ingelogd zijn in HA?
Voor zover ik weet (ik heb HA maar 1x geïnstalleerd toen ik jaren geleden begon :P ) krijg je direct na de installatie de optie om een back-up terug te zetten.

Het zou zo simpel moeten zijn als:
  1. Back-up maken in oude HA (en die natuurlijk ergens bewaren)
  2. Verse HA installeren
  3. Direct na installatie back-up terugzetten
  4. Klaar

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:39

Rouwette

Rouwette.com

Even een dingetje wat ik niet regelrecht in Tasmota/ESP/NodeRed/HA topic onder kan brengen, maar in het kort.

Ik heb tasmota lite op https://templates.blakadder.com/W06.html gekregen, was wel een dingetje maar een oudere versie is gelukt. MQTT ingesteld en hij komt binnen.

De sensor verschijnt niet in Home Assistant.
In de MQTT explorer zie ik hem wel in verschillende topics verschijnen
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/JYpUnvS.pnge
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/JYpU56x.png

Met aanraking van water geeft hij door:

tele/tasmota/INFO1 {"Module":"Generic","Version":"8.1.0.2(tasmota)","FallbackTopic":"cmnd/tuyawater_fb/","GroupTopic":"cmnd/tasmotas/"}
tele/tasmota/INFO2
{"WebServerMode":"Admin","Hostname":"TuyaWater","IPAddress":"192.168.178.173"}
tele/tasmota/INFO3
{"RestartReason":"External System"}

stat/tasmota/RESULT
{"Delay":5}
{"SerialSend":"Done"}

Het is gelukt om met Node Red te luisteren naar een topic en daarmee een knop in HA the schakelen.

Het is alleen zo dat wanneer hij herstart (doet hij willekeurig op een dag) en dan krijg ik false positives :P niet handig.
Heeft iemand ervaring met deze sensor?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Waarom lite?

En heb je niet ook de rules ingesteld? Want dan zou je gewoon losse topics voor lekage hebben. En dan is het ook niet zo lastig om een MQTT binary sensor aan te maken in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Ik ben nog nieuw binnen HA en heb besloten om het een kans te gaan geven. Momenteel hangt het huis vol met slimme apparatuur en heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van de Fibaro Home Center 3 voor de automatisering. Dit werkt voor Fibaro en algemene Z-Wave apparatuur meer dan prima, maar ik merk dat het echt onwijs lastig is om zaken als airco's, TV's, vaatwasser, e.d. te koppelen. De ondersteuning is er gewoon niet over het algemeen of werkt slecht. In het verleden met Domoticz wat geprutst en dat was een stuk breder, maar mistte ik ook van alles. Zwerft ook nog ergens een Google Nest Hub rond, maar dat is helemaal een tegenvaller gebleken. Mooie fotolijst, maar alles wat je koppelt vergeet hij na enkele dagen en dan werkt niks meer.

Nu ben ik dus aan het kijken om naast de Fibaro ook HA in te zetten en dat al basis te gaan gebruiken om alle exoten te koppelen. Fibaro is geweldig met de eigen sensoren en een groot voordeel is dat je updates krijgt voor al het spul. Maar de rest wil ik gaan koppelen in HA zodat dat echt de centrale unit wordt. De Fibaro dient dan als gateway naar het Z-Wave spul en zal basale taken zoals het reeds goed werkende woonkamer en keuken licht blijven aansturen.

Heb een en ander geinstalleerd en wat aan het prutsen. Eerste wat ik gedaan heb is de vaatwasser van IFTTT overgeheveld (routine die hem uitschakelt als hij klaar is ipv half uur elke keer piepen) en de airco's erin. Nu zou ik graag wat meer willen doen qua thermostaat, maar ik mis daarin duidelijk kennis hoe dat binnen HA gaat. Idealiter zou ik een (soort van, heet dat zo in HA?) plugin installeren waar ik de diverse systemen (Nest Thermostaat + Fibaro Heat + LG airco's) koppel en kan aansturen. Maar bestaat zoiets wel eigenlijk? Iemand die daar wat ervaring mee heeft? Ik heb wel de automations uitgevonden, maar mijn gevoel zegt dat er veel meer mogelijk is, klopt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 18-01-2024 10:17 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:29
Gizz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Voor zover ik weet (ik heb HA maar 1x geïnstalleerd toen ik jaren geleden begon :P ) krijg je direct na de installatie de optie om een back-up terug te zetten.

2. Verse HA installeren
  4. Klaar
Een tijdje geleden heb ik HA verhuisd naar een andere PI en als ik het me goed herinner is het een keuzemogelijkheid om tijdens de installatie te kiezen voor het terugzetten van een backup. Volgens mij tijdens de eerste keer opstarten van HA.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:07:
@Rouwette Waarom lite?

En heb je niet ook de rules ingesteld? Want dan zou je gewoon losse topics voor lekage hebben. En dan is het ook niet zo lastig om een MQTT binary sensor aan te maken in HA.
Andere tasmota versie mislukte steeds.
Zeker maar daar lijkt hij niets mee te doen. :?

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/JYptM41.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Ook nadat je lite hebt gebruikt? Want lite is vooral bedoelt om de partities goed te krijgen. Daarna kan je dan over op een volle.

Zie wel dat de lite wel beter moet zijn voor batterijgebruik. Misschien rules uitgeschakeld in lite?

Ow, in je screenshot zie ik wel hele andere rule dan in de link. Ik zie bij jouw TuyaReceived waar de link het heeft over serialreceived. Ook rule1 aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gizz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:42:
[...]

2. Verse HA installeren
  4. Klaar
Werkt helaas niet zo makkelijk.
Na het installeren wordt er gevraag om een nieuwe smart home in te stellen. Hier is nog geen optie om een backup terug te zetten.

na het aanmaken wel, maar dan worden de backups niet gevonden, en ik kan geen backup terugzetten vanaf het lokaal opgeslagen bestand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J39a6Le5mAFc-RGsenR__nxyvKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9rMLT18OtrhSUCFSxxQiZWh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Oon schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Dat ziet er wel heel vet uit, zou je misschien wat meer info (en links) kunnen delen over wat hier achter zit?
Mijn snapcast systeem is telkens weer anders.
als ik denk nu ga ik het publiceren verander ik dingen. en is het niet meer stabiel tot het stabiel is en ik weer dingen aanpas.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:28:
[...]

...
Na het installeren wordt er gevraag om een nieuwe smart home in te stellen. Hier is nog geen optie om een backup terug te zetten.
...
Moet er wel zeker zijn.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nope...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d52lFX5uwQrZlZ2Tjhkw6W6PKbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBaPT3EuXOduHwUTwL1Nm0nw.png?f=fotoalbum_large

Lijkt erop dat Core dit niet ondersteunt. Dus daarmee is een overstap van supervisor naar core wel heel erg lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Wellicht in één van de stappen hierna?
Maar het zou ook kunnen dat dat alleen bij HA OS is. Ik check het even.

Alleen HA OS onboarding biedt de stap om een backup te restoren, aangezien daarvoor de supervisor nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 18-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheFes schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Wellicht in één van de stappen hierna?
Maar het zou ook kunnen dat dat alleen bij HA OS is. Ik check het even.

Alleen HA OS onboarding biedt de stap om een backup te restoren, aangezien daarvoor de supervisor nodig is.
Dus... Mag ik voorzichtig concluderen dat van Supervisor naar Core niet mogelijk is met behoud van data?

Snap niet waarom ik niet gewoon een bestand mag selecteren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Dus... Mag ik voorzichtig concluderen dat van Supervisor naar Core niet mogelijk is met behoud van data?

Snap niet waarom ik niet gewoon een bestand mag selecteren :X
Er is in HA Core geen proces om een backup te restoren, backup restore wordt door Supervisor gedaan. Je kunt ze wel aanmaken, maar daar heb je eigenlijk alleen iets aan als je van Core/Docker naar HA OS of HA Supervised migreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Kan iemand me uitleggen wat hier fout aan is? Ik gebruik dezelfde kolommen voor 2 entities, maar moet kunnen als ik de syntax hier bekijk? Toen ik het aanmaakte kreeg ik geen foutmeldingen, zie dit nu net toevallig (het werkt verder wel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLMWuiIvQ8INy0TKXQx6ooASZTw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aQU89gg70X1XpLgWhnUSc2Gd.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Sp33dFr34k op 18-01-2024 10:46 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:27:
@Rouwette Ook nadat je lite hebt gebruikt? Want lite is vooral bedoelt om de partities goed te krijgen. Daarna kan je dan over op een volle.

Zie wel dat de lite wel beter moet zijn voor batterijgebruik. Misschien rules uitgeschakeld in lite?

Ow, in je screenshot zie ik wel hele andere rule dan in de link. Ik zie bij jouw TuyaReceived waar de link het heeft over serialreceived. Ook rule1 aangemaakt?
Ja die is ook aangemaakt, die kreeg ik niet in 1 scherm maja
Het is niet gelukt om via de upgrade een andere bin erop te krijgen, moet hem dan toch weer uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MikeyMan heb je hier iets aan? Guide: Home Assistant Core - Restoring a Backup

Verder ken ik de voorgeschiedenis van je keuzes niet, maar heb je echt een (budget) Synology zonder intel-processor? Anders gewoon lekker HA in een VM draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gizz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:
@MikeyMan heb je hier iets aan? Guide: Home Assistant Core - Restoring a Backup

Verder ken ik de voorgeschiedenis van je keuzes niet, maar heb je echt een (budget) Synology zonder intel-processor? Anders gewoon lekker HA in een VM draaien.
Ik heb een DS1520+, maar ik kan geen VM draaien omdat ik de schijven heb overgezet van mijn vorige nas, en die zijn nu niet in BTRFS. Dus zit langs die weg vast.

Jezus... Zelfs de backups die met core zelf gemaakt zijn, zijn niet terug te zetten...
Wie heeft dit bedacht dan???

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:
Kan iemand me uitleggen wat hier fout aan is? Ik gebruik dezelfde kolommen voor 2 entities, maar moet kunnen als ik de syntax hier bekijk? Toen ik het aanmaakte kreeg ik geen foutmeldingen, zie dit nu net toevallig (het werkt verder wel):

[Afbeelding]
Je kunt in YAML elke key maar één keer gebruiken. De volgende keer dan je de key gebruikt zal de key van daarvoor overschrijven. In dit geval overschrijft column: "state" dus column: "date"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Ik heb een DS1520+, maar ik kan geen VM draaien omdat ik de schijven heb overgezet van mijn vorige nas, en die zijn nu niet in BTRFS. Dus zit langs die weg vast.
offtopic:
Beetje offtopic, maar heb je de M.2 slots ook al gebruikt? Anders daar voor een paar tientjes een 1TB (groter mag natuurlijk ook :) ) SSD kopen, die in een M.2 slot duwen en eenmalig een scriptje draaien waardoor de Synology je SSD als normaal bruikbaar volume ziet ipv alleen als cache-schijf wil gebruiken. Die dan formateren als BTFRS en daar je VM's op draaien.

Bijkomend voordeel: HA is 9879x (ruwe schatting ;) ) sneller en meer responsive op een SSD dan een raid-array van normale schijven. Upgrade met de meeste 'bang for the buck' die ik ooit heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gizz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:58:
[...]

offtopic:
Beetje offtopic, maar heb je de M.2 slots ook al gebruikt? Anders daar voor een paar tientjes een 1TB (groter mag natuurlijk ook :) )SSD kopen, die in een M.2 slot duwen en eenmalig een scriptje draaien waardoor de Synology je SSD als normaal bruikbaar volume ziet ipv alleen als cache-schijf wil gebruiken. Die dan formateren als BTFRS en daar je VM's op draaien.

Bijkomend voordeel: HA is 9879x (ruwe schatting ;) ) sneller en meer responsive op een SSD dan een raid-array van normale schijven. Beste upgrade die ik ooit heb gedaan.
Nog niet in gebruik, maar ik heb er nu meer schijfcapaciteit in zitten dan met EXT4 bruikbaar is. Dus moet sowieso een keer over gaan zetten. Wordt al een hels karwei zonder de M2 slots vrees ik :P

Het wordt me niet makkelijk gemaakt zo allemaal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Je kunt in YAML elke key maar één keer gebruiken. De volgende keer dan je de key gebruikt zal de key van daarvoor overschrijven. In dit geval overschrijft column: "state" dus column: "date"
Ahzo, maar hoe kan het dan toch werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_sA_Pe5oYCGAhWZsDxW9MKsRaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzDBKA7vS2rlJ0wk2pS4xa1V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Ahzo, maar hoe kan het dan toch werken?

[Afbeelding]
Omdat die regel met column: "date" genegeerd wordt. Dus zonder die regel krijg je precies hetzelfde resultaat.

Of bedoel je dat ze beide wel in de attributes staan?

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 18-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Omdat die regel met column: "date" genegeerd wordt. Dus zonder die regel krijg je precies hetzelfde resultaat.

Of bedoel je dat ze beide wel in de attributes staan?
Maar ik krijg zowel date als state in de attributen te zien, dus ik volg het niet helemaal. Of ik ben gewoon weer sloom vandaag :+

EDIT: zie nu je edit, ja dat bedoel ik dus idd :9
EDIT2: nog gekker, als ik state weghaal en date alleen laat staan onder column, dan wordt de hele entity niet aangemaakt...
EDIT3: als ik alleen state laat staan en geen date, dan krijg ik toch de date & state als attribuut te zien. Ik snap dit niet helemaal? Jij wel? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sp33dFr34k op 18-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Maar ik krijg zowel date als state in de attributen te zien, dus ik volg het niet helemaal. Of ik ben gewoon weer sloom vandaag :+

EDIT: zie nu je edit, ja dat bedoel ik dus idd :9
EDIT2: nog gekker, als ik state weghaal en date alleen laat staan onder column, dan wordt de hele entity niet aangemaakt...
Die column: parameter bepaald welke kolom voor de state gebruikt wordt, alle waardes in de rij worden als attributes gebruikt.

Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/sql/#information
There is no explicit configuration required for attributes. The integration will set all additional columns returned by the query as attributes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Maar jouw rule is dus anders dan die in het voorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Die column: parameter bepaald welke kolom voor de state gebruikt wordt, alle waardes in de rij worden als attributes gebruikt.

Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/sql/#information

[...]
Dat verklaart het, danku! Zo had ik het totaal niet begrepen, het staat er niet heel duidelijk, dus dank voor de toelichting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:29:
na wat opbouwende kritieken hier, ben ik eens aan het kijken of ik van Supervisor naar Core terug kan downgraden. Dit omdat ik nu Supervisor in Docker heb geinstalleerd op een Synology. Waar men niet heel vrolijk van werd ;)

Wil dit natuurlijk liefst doen met behoud van de installatie. Leek me op het eerste gezicht dat het core deel van HA gelijk is in de beide versies.

Nu heb ik dat geprobeerd te doen door de homassistant map te kopieren, HA Supervisor te verwijderen, HA Core te installeren, map terug en opnieuw opstarten, maar dat lijkt niet te werken.

Wil ik iets onmogelijks?
Dit zou zo wel moeten werken. In principe zijn alle bestanden in je /config/ directory voldoende om je systeem te verhuizen.

Zit er verschil met je database? Dat je in HA OS een andere databse gesinstalleerd had, en dat hij nu terugvalt op de standaard sqlite database?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Jcrs7 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:13:
Wie weet war er verkeerd is?

Ik heb de Xiaomi LYWSD03MMC Convert to Zigbee (OTA, pvvx) gedaan, met ZHA kan ik deze ook toevoegen en wordt herkend. Maar de temp. sensor wordt niet bingewerkt, deze blijft op 1 waarde staan, de vochtigheids sensor wordt wel steeds bijgewerkt
Wat je kunt proberen:

1. Batterij verwijderen en opnieuw plaatsen.
2. Apparaat verwijderen uit ZHA en opnieuw toevoegen/binden
3. Apparaat resetten (2 koperen contactjes in het batterijvakje, naast de batterij, gedurende een aantal seconden doorverbinden).

Hier ging het omzetten en toevoegen van een leien dakje MAAR de nauwkeurigheid is helemaal waardeloos (1,2 graad fout). Dat instellen van de offset via ZHA is mij nog niet gelukt. Voorlopig hou ik de conversie dus voor de zekerheid bij één exemplaar.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Dit zou zo wel moeten werken. In principe zijn alle bestanden in je /config/ directory voldoende om je systeem te verhuizen.

Zit er verschil met je database? Dat je in HA OS een andere databse gesinstalleerd had, en dat hij nu terugvalt op de standaard sqlite database?
Dat is inderdaad wel een goeie, als hij voorheen MariaDB als add-on gebruikte, zal dat nu niet meer gaan werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Werkt helaas niet zo makkelijk.

na het aanmaken wel, maar dan worden de backups niet gevonden, en ik kan geen backup terugzetten vanaf het lokaal opgeslagen bestand.

[Afbeelding]
Als je bij de huidige config folder kunt:

0. Bestaande docker container stoppen.
1. Config folder van de oude installatie kopiëren naar een andere plek.
2. HA docker naar smaak installeren. Kies daarbij een plek voor de config folder waar je bij kunt (ook als de docker container niet draait). Maak een nieuwe, kale installatie.
3. Als alles draait, sluit de docker container weer af.
4. Ga naar de nieuwe config folder en controleer hoe het daar met de rechten is gesteld.
5. Kopieer die config folder die je bewaard had van de oude installatie over de nieuwe config heen.
6. Controleer de rechten en pas die waar nodig aan (owner moet kloppen en zet ook zeker "inclusief subfolders en bestanden" even aan).
7. Start de nieuwe Docker container weer op.

Zou nu moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HuismAndré schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Als je bij de huidige config folder kunt:

0. Bestaande docker container stoppen.
1. Config folder van de oude installatie kopiëren naar een andere plek.
2. HA docker naar smaak installeren. Kies daarbij een plek voor de config folder waar je bij kunt (ook als de docker container niet draait). Maak een nieuwe, kale installatie.
3. Als alles draait, sluit de docker container weer af.
4. Ga naar de nieuwe config folder en controleer hoe het daar met de rechten is gesteld.
5. Kopieer die config folder die je bewaard had van de oude installatie over de nieuwe config heen.
6. Controleer de rechten en pas die waar nodig aan (owner moet kloppen en zet ook zeker "inclusief subfolders en bestanden" even aan).
7. Start de nieuwe Docker container weer op.

Zou nu moeten werken.
Voor de zekerheid; ook van Supervisor naar core?

Ben nu weer met supervisor aan de slag, en terugzetten van de backup loopt. Al een hele tijd overigens.

Heb de bestanden allemaal gered. Maar door het geklooi kan ik nu volgens mij sowieso from scratch beginnen :X

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
Maarten69 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:05:
Mijn batterij historie gaat tot juli 2023 terug en was toen 66% nu 59%
Interessant. Ik ga ook maar eens een MCCGQ11LM-variant bestellen en testen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Voor de zekerheid; ook van Supervisor naar core?

Ben nu weer met supervisor aan de slag, en terugzetten van de backup loopt. Al een hele tijd overigens.

Heb de bestanden allemaal gered. Maar door het geklooi kan ik nu volgens mij sowieso from scratch beginnen :X
Volgens mij maakt dat voor de config folder niet uit. Ik heb het zelf gedaan van Docker container naar VM en weer terug en dat ging prima. Heb de backup/restore optie ook wel eens geprobeerd maar na een dik uur ratelen geloofde ik dat wel.

Sowieso sloop je niks door het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
HuismAndré schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Wat je kunt proberen:

1. Batterij verwijderen en opnieuw plaatsen.
2. Apparaat verwijderen uit ZHA en opnieuw toevoegen/binden
3. Apparaat resetten (2 koperen contactjes in het batterijvakje, naast de batterij, gedurende een aantal seconden doorverbinden).

Hier ging het omzetten en toevoegen van een leien dakje MAAR de nauwkeurigheid is helemaal waardeloos (1,2 graad fout). Dat instellen van de offset via ZHA is mij nog niet gelukt. Voorlopig hou ik de conversie dus voor de zekerheid bij één exemplaar.
Ik ga nog eens proberen om uit ZHA te verwijderen en daarna opnieuw te verbinden. Het resetten heb ik geprobeerd, maar weinig merkbaar van het resetten zelf.

Het apparaatje zelf werkt elke x seconden de temp en vochtigheid bij, maar in HASS zie ik alleen dus de vochtigheid "vernieuwen" Is dit ook niet ergens in YAML aan te passen? Dat er iets verkeerd staat?

Ik heb er momenteel 3 waarbij ik ze alle 3 bij elkaar leg en dan even kijken wat de nauwkeurigheid is van deze 3 stuks. Eventueel pas ik ze dan aan elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
zijn er mede-tweakers die hun ecotap lader hebben kunnen verbinden met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Jcrs7 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Ik ga nog eens proberen om uit ZHA te verwijderen en daarna opnieuw te verbinden. Het resetten heb ik geprobeerd, maar weinig merkbaar van het resetten zelf.

Het apparaatje zelf werkt elke x seconden de temp en vochtigheid bij, maar in HASS zie ik alleen dus de vochtigheid "vernieuwen" Is dit ook niet ergens in YAML aan te passen? Dat er iets verkeerd staat?

Ik heb er momenteel 3 waarbij ik ze alle 3 bij elkaar leg en dan even kijken wat de nauwkeurigheid is van deze 3 stuks. Eventueel pas ik ze dan aan elkaar aan.
Ik was met die ene aan het klooien (volgens mij met de parameter "tolerance") via "zigbee apparaten beheren" waarna de temperatuur niet meer bijgewerkt werd (ben na 50 minuten opgehouden te kijken). De andere parameters werden wel steeds bijgewerkt. Na het verwijderen uit ZHA, verwijderen en herplaatsen van de batterij en opnieuw toevoegen aan ZHA werkte het weer zoals het hoort.

Wat bedoel je precies met "pas ik ze aan elkaar aan"? Is het jou wel gelukt om via Zigbee de offset aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:35
Rouwette schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:23:
Ik heb een beetje vergelijkbare kaart

Met Radio-Broser zenders
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
type: conditional
conditions:
  - entity: input_select.radio
    state: Keuken
card:
  type: custom:mini-media-player
  hide:
    icon: false
  shortcuts:
    columns: 5
    buttons:
      - image: /local/radio/Qmusic_logo.svg
        name: BE
        type: service
        id: media_player.play_media
        data:
          entity_id: media_player.keuken
          media_content_id: media-source://radio_browser/bbabb958-aa77-4d52-80c6-d86c9268721f
          media_content_type: music
          extra:
            metadata:
              metadataType: 3
              images:
                - url: /local/radio/Qmusic_logo.svg
        name: NL
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/003d3c6f-e183-11e9-a8ba-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Dance
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/674e1f9d-4686-4bc0-8fc3-7e1517ed543a
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Fout
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/155b08b4-97da-11e9-a605-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Non-Stop
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/4e9c82d5-97da-11e9-a605-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
      - image: http://radio1.nl/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/96126f56-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: http://radio1.nl/apple-touch-icon.png
      - image: http://www.nporadio2.nl/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/96126e82-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: http://www.nporadio2.nl/apple-touch-icon.png
      - image: /local/radio/NPO3fm.png
        data:
          entity_id: media_player.living_room
          media_content_id: media-source://radio_browser/0c62b9d7-8de0-4693-9842-6bf9b50229d3
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/NPO3fm.png
      - image: /local/radio/sky.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/ea6de4cc-53de-4b2d-8a1b-e92d0c575dff
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/sky.png
      - image: https://www.538.nl/icons/apple-icon-120x120.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/68861777-8f09-4221-ae8f-56aa658060c0
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.538.nl/icons/apple-icon-120x120.png
      - image: https://www.slam.nl/images/favicons/slam.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/962e7e22-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.slam.nl/images/favicons/slam.png
      - image: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Radio-Veronica.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/660f5671-cf64-4c4f-8d90-26ee47b4f1bb
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: >-
                    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Radio-Veronica.png
      - image: https://l1.nl/static/meta/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/c344992c-b881-11e9-acb2-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://l1.nl/static/meta/apple-touch-icon.png
      - image: /local/radio/L1alaaf.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/c47360b0-70ca-49fb-bed3-19074e46fe28
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/L1alaaf.png
      - image: https://www.mnm.be/resources/favicon-mnm/apple-touch-icon-76x76.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/961957e7-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: >-
                    https://www.mnm.be/resources/favicon-mnm/apple-touch-icon-76x76.png
      - image: https://www.zo34.nl/img/headers/triple/zo34-logo-menu.png
        data:
          media_content_id: https://mcp-2.mm-stream.nl:7000/stream
          media_content_type: audio/mpeg
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.zo34.nl/img/headers/triple/zo34-logo-menu.png
      - image: https://www.scdn.co/i/_global/open-graph-default.png
        service: spotcast.start
        data:
          device_name: Keuken
          uri: spotify:playlist:37i9dQZF1E4FhRRLh0mmxG
  entity: media_player.keuken
  artwork: full-cover
  source: full
  group: false
  info: scroll
  volume_stateless: false
  sound_mode: full
Even een oudje oprakelen 8)7

Hoe heb jij regel 211 t/m 216 gedaan, en dan specifiek de device_name hoe ben je hierachter gekomen?
Naar mijn idee is mijn "friendly" name Sonos:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lBYWaUr.png

maar elke keer als ik hem aftrap dan krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0E0zT73.png

mijn code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
type: custom:mini-media-player
entity: media_player.sonostv
name: Sonos
icon: mdi:radio
max_volume: 20
min_volume: 5
volume_step: 5
volume_stateless: false
toggle_power: false
info: short
replace_mute: stop
artwork: cover
source: full
shortcuts:
  columns: 3
  buttons:
    - type: script
      name: Radio538
      id: script.media_play_radio_538
    - type: script
      name: Kink
      id: script.media_play_radio_kink
    - type: service
      name: Vastelaovend
      id: spotcast.start
      data:
        device_name: Sonos
        entity_id: media_player:sonostv
        uri: spotify:playlist:34MpPqqkyDUqlkXJzpMTWg
        random_song: true
        shuffle: true
hide:
  power: true
  source: true
group: false
sound_mode: full

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-01-2024 14:35 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@prekz kun je niet gewoon het entity id gebruiken? Dan zoekt spotcast er zelf het device id bij.

Oh, Sonos wordt niet ondersteund door Spotcast, het maakt geen gebruik van het cast protocol

[ Voor 32% gewijzigd door TheFes op 18-01-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HuismAndré schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Volgens mij maakt dat voor de config folder niet uit. Ik heb het zelf gedaan van Docker container naar VM en weer terug en dat ging prima. Heb de backup/restore optie ook wel eens geprobeerd maar na een dik uur ratelen geloofde ik dat wel.

Sowieso sloop je niks door het te proberen.
We kunnen het ff proberen natuurlijk :)

Welke 'config' folder doel je op eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2UozltMmDxP8BIbtBUlp9m0PK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tPEo1HaZezPCJa8SVlLFEMEa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:14:
[...]

We kunnen het ff proberen natuurlijk :)

Welke 'config' folder doel je op eigenlijk?

[Afbeelding]
Die homeassistant folder in zijn geheel, dat was tot enkele maanden geleden de config folder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheFes schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Die homeassistant folder in zijn geheel, dat was tot enkele maanden geleden de config folder
Oh, in dat geval is het precies wat ik al een paar keer geprobeerd heb -O-

Ik geef het voorlopig ff op. Supervisor draait weer zoals zou moeten... Los van wat errors hier en daar...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Oh, in dat geval is het precies wat ik al een paar keer geprobeerd heb -O-

Ik geef het voorlopig ff op. Supervisor draait weer zoals zou moeten... Los van wat errors hier en daar...
Kan het zijn dat de docker installatie die je wilde draaien nog uitgaat van een folder genaamd "config" terwijl je afkomt van een systeem waar diezelfde folder "homeassistant" heet? Mijn docker installatie werkt namelijk nog keurig met een verwijzing naar config. Voorheen maakte je zo'n docker aan met (bijvoorbeeld die van mij):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo docker run -d \
  --name="homeassistant" \
  --restart unless-stopped \
  -v /volume2/docker/HomeAssistant/config:/config \
  -v /volume1/music:/media \
  --net=host \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  homeassistant/home-assistant:latest

Als de mapindeling tegenwoordig anders is zul je dat wel aan moeten passen. Welk script gebruik jij om de docker container aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
DDoubleU schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Mooi! Zou je de code willen delen?
Is 800 regels code... hoe kan ik je op een andere manier bereiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik kom helaas nog steeds niet verder met het koppelen met Google Home.
Ik krijg de volgende foutmelding :

Dit gebeurt er na het inlogscherm van HA, en de melding dat hij gaat koppelen. Iemand een idee wat het kan zijn?

(heb inmiddels 4 projecten aangemaakt maar helaas, kom er niet verder mee.....)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLMTDmErgHFzn_o5xUZpfn_SCy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwAeH2AhPk7TgIy05dTekEDC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HuismAndré schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Kan het zijn dat de docker installatie die je wilde draaien nog uitgaat van een folder genaamd "config" terwijl je afkomt van een systeem waar diezelfde folder "homeassistant" heet? Mijn docker installatie werkt namelijk nog keurig met een verwijzing naar config. Voorheen maakte je zo'n docker aan met (bijvoorbeeld die van mij):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo docker run -d \
  --name="homeassistant" \
  --restart unless-stopped \
  -v /volume2/docker/HomeAssistant/config:/config \
  -v /volume1/music:/media \
  --net=host \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  homeassistant/home-assistant:latest

Als de mapindeling tegenwoordig anders is zul je dat wel aan moeten passen. Welk script gebruik jij om de docker container aan te maken?
Vrees van niet. De mappen indeling die ik net postte is van de draaiende installatie.
Draai ook pas een paar maandjes HA.

Zie wel verschil in de aanmaak scripts van Marius.

Maar wellicht moet ik eerst de addons verwijderen ook.

Valt me wel op dat een reboot van docker soms ook wat rare dingen oplost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
breinonline schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Als je ze invoert in het energy dashboard dan wordt dat keurig voor je gedaan en visueel gemaakt.
Helaas niet. Er zit een bug in home assistant waardoor alle waarden negatief gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Septillion schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:42:
@vanWalsum Even snel wat in elkaar gezet, zou denk ik met de volgende templatemoeten kunnen. Wel zelf de correcte namen gebruiken dus :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - sensor:
      - name: "Average temperature"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state: >-
          {{  states('sensor.grid_import')|float
            + states('sensor.battery_discharge')|float
            + states('sensor.pv')|float
            - states('sensor.grid_export')|float
            - states('sensor.charge')|float
          }}
        availability: >-
          {{  has_value('sensor.grid_import')
              and has_value('sensor.battery_discharge')
              and has_value('sensor.pv')
              and has_value('sensor.grid_export')
              and has_value('sensor.charge')
          }}

Maar wat is inderdaad je issue met het energy dashboard?
Super bedankt! Die ga ik vanavond proberen.

Er is een issue, al een tijd, dat er negatieve waarden bij de batterij komen te staan. Zie hier onder. De eerste is zonder de accu toegevoegd.

Dit is een topic op HA forum.

https://community.home-as...-since-last-update/568990

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_ldBTRuPGiYXHXJFVmdCbHp_Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FP29pBxZZhwnzQnTG223Mof.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6JdayUYgkkKq0qcArOK91LLCgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKx8Iz0TjcxhZPcq0l5UrO03.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beEIq6cCWzDmzcHYUkP5oHRBB6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYpZ2jr7JzyoVmSEIQV5fCHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhCk2vgLU_A7wHolL1nRk1K9ncM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jwb1LvAfLm6CtnqIJfSiMzH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@vanWalsum Negatieve waarde voor de netto energie van de batterij kan toch?

Volgens de getallen heeft de accu 9,28kWh aan je huis geleverd vandaag en is er voor 34,14kWh geladen.

Als dit niet klopt met de werkelijkheid dan moet je denk ik eens gaan neuzen bij de bronsensoren of je de goed hebt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
Net bijna de laptop uit het raam gegooid ;)
Al een paar dagen bezig om de data van de SolarEdge omvormer in Home Assistant zichtbaar te krijgen. Helaas tot op heden zonder succes. Wellicht dat iemand hier nog tips heeft?
Ik heb een voorkeur voor de lokale modbus integratie om zo onafhankelijk te zijn van de SolarEdge API en een hogere verversingssnelheid te behalen.

Op de omvormer heb ik via de SetApp de volgende stappen doorlopen:
Site communicatie - Modbus TCP-poort - Modbus TCP ingeschakeld. Hierna wordt poort 1502 weergegeven, de standaard poort voor zover ik online (op pagina 11 bovenaan) kan nagaan.

In Home Assistant heb ik via HACS twee verschillende SolarEdge Modbus integraties gedownload en geïnstalleerd (niet tegelijk). Vervolgens ben ik in HA via Instellingen naar de integratie gegaan en heb ik de instellingen toegevoegd. Helaas krijg ik in beide gevallen geen data binnen (op het dashboard zie ik wel alle regels, maar erachter staat 'onbekend'. De integraties waren Solaredge Modbus en SolarEdge Modbus Multi.

Heb nu even geen idee meer wat ik nog kan proberen, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik heb het rechtstreeks via ethernet vanuit de Solaredge omvormer, dat gaat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Activate schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:37:
Ik heb het rechtstreeks via ethernet vanuit de Solaredge omvormer, dat gaat wel goed.
Dat probeer ik hier ook te doen, hoe heb jij dit ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Niek_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:31:
Net bijna de laptop uit het raam gegooid ;)
Al een paar dagen bezig om de data van de SolarEdge omvormer in Home Assistant zichtbaar te krijgen. Helaas tot op heden zonder succes. Wellicht dat iemand hier nog tips heeft?
Ik heb een voorkeur voor de lokale modbus integratie om zo onafhankelijk te zijn van de SolarEdge API en een hogere verversingssnelheid te behalen.

Op de omvormer heb ik via de SetApp de volgende stappen doorlopen:
Site communicatie - Modbus TCP-poort - Modbus TCP ingeschakeld. Hierna wordt poort 1502 weergegeven, de standaard poort voor zover ik online (op pagina 11 bovenaan) kan nagaan.

In Home Assistant heb ik via HACS twee verschillende SolarEdge Modbus integraties gedownload en geïnstalleerd (niet tegelijk). Vervolgens ben ik in HA via Instellingen naar de integratie gegaan en heb ik de instellingen toegevoegd. Helaas krijg ik in beide gevallen geen data binnen (op het dashboard zie ik wel alle regels, maar erachter staat 'onbekend'. De integraties waren Solaredge Modbus en SolarEdge Modbus Multi.

Heb nu even geen idee meer wat ik nog kan proberen, iemand een idee?
Hoe is die verbonden? Met een draadje of via wifi? En welke firmware staat er op? Ik meen gelezen te hebben dat Modbus via wifi pas veel later mogelijk is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
RobertMe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Hoe is die verbonden? Met een draadje of via wifi? En welke firmware staat er op? Ik meen gelezen te hebben dat Modbus via wifi pas veel later mogelijk is geworden.
Goede vraag, ik was die opmerking ook tegengekomen. Ik heb hem via ethernet verbonden, dus bovengenoemd probleem zou het niet mogen zijn. Firmware is laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:10
Niek_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Goede vraag, ik was die opmerking ook tegengekomen. Ik heb hem via ethernet verbonden, dus bovengenoemd probleem zou het niet mogen zijn. Firmware is laatste versie.
Ik heb dit zelf de Solaredge Modbus in gebruik sinds mei. Kan me niet precies meer herinneren hoe ik het heb geïnstalleerd, alleen dat het in een minuutje geregeld was.

Heb je wel het juiste IP adres van de omvormer? en de variant zonder schermpje?
Pagina: 1 ... 159 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.