i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Geen idee eerlijk gezegd ik weet of ik dat kan instellen, heb de standaard instellingen?Firewall niet te strak staan in Cloudflare?
Sorry ik kom er nog steeds niet helemaal uit.Swerfer schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Ik heb gewoon de Grott add-on geïnstalleerd en alles werkte gelijk. Ik zit nu op de Beta branch, maar volgens mij maakt dat niet uit.
[Afbeelding]
Je hebt alleen addon-grott-beta en Mosquitto broker geinstalleerd (requirement van addon-grot-beta).
Maar hoe lees je dan vervolgens je omvormer uit in HA?
Welke integratie gebruik je hiervoor?
![]() |
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
Heb je mijn configuratie in mijn vorige post gezien? Daarmee krijg ik 1 device in de Mqtt integratie:TTROX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Sorry ik kom er nog steeds niet helemaal uit.
Je hebt alleen addon-grott-beta en Mosquitto broker geinstalleerd (requirement van addon-grot-beta).
:strip_exif()/f/image/e1DYpTG1JWCVcBaEEz0ZFKhf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Swerfer op 15-01-2024 16:51 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Je zult ook dit moeten doenTTROX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Sorry ik kom er nog steeds niet helemaal uit.
[Afbeelding]
https://github.com/egguy/...ation-of-the-wi-fi-logger
Verder gebruikt het MQTT, dus je hebt een MQTT broker nodig, en dan wordt in HA de MQTT integratie gebruikt.
[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 15-01-2024 22:12 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
| - unique_id: "70333045347408" name: "wasmacine_voortgang" state: >- {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')) == "unavailable" %} Gereed {% else %} {{states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')}} {% endif %} |
Nu wil met "unit_of_measurement: %" ervoor zorgen dat ik % krijg te zien als de wasmachine aangaat.
Hij begint met o en loopt op naar 100.
Als "unit_of_measurement: %" toevoeg aan de bovenstaande code werkt tijdens bedrijf wel maar als de wasmachine uitgaat krijg "niet beschikbaar" in plaats van "Gereed".
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 09:52 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
1
2
3
4
5
| service: climate.set_temperature data: >- temperature:"{{ states('input_number.home_{{{ trigger.entity_id[8:] }}}') | float(0)}}" target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}" |
{{ trigger.entity_id }} = "climate.living_room_trv", wordt herkend
Maar ik zou willen die enitity id "climate.living_room_trv" willen ombouwen naar
{{ states('input_number.living_room_trv') | float(0) }}
Maar ik slaag er maar niet in. :(Google fu laat me ook in de steek.
Zit al enkele uren te googlen en in tje template editor te klooien maar kom er niet aan uit
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 09:52 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Effe in Cloudflare (onder security -> events) kijken of je herhaaldelijk binnenkomende requests ziet die geblokkeerd worden, dan zou je het snel genoeg moeten kunnen herleiden of dat het probleem is of niet.Activate schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:38:
[...]
Geen idee eerlijk gezegd ik weet of ik dat kan instellen, heb de standaard instellingen?
[ Voor 3% gewijzigd door Sp33dFr34k op 15-01-2024 17:27 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Met een unit_of_measurement wil Home Assistant een (numerieke) waarde hebben. 'Gereed' is dat niet. Je zult dus moeten kiezen of je 0% of 100% wilt tonen als de wasmachine gereed is._Mitchie_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:08:
Ik kom er nog steeds niet uit hoe ik onderstaande zou moeten oplossen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 - unique_id: "70333045347408" name: "wasmacine_voortgang" state: >- {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')) == "unavailable" %} Gereed {% else %} {{states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')}} {% endif %}
Nu wil met "unit_of_measurement: %" ervoor zorgen dat ik % krijg te zien als de wasmachine aangaat.
Hij begint met o en loopt op naar 100.
Als "unit_of_measurement: %" toevoeg aan de bovenstaande code werkt tijdens bedrijf wel maar als de wasmachine uitgaat krijg "niet beschikbaar" in plaats van "Gereed".
Als je in je dashboard heel graag 'Gereed' wilt zien in plaats van 100% bijvoorbeeld, dan zal je dat in je dashboard moeten afvangen.
De nieuwe plek is maar een paar meter van de server (HA Blue), en ik nu een BT 5.0 dongle (UGREEN CM390) aan de server gehangen, met een kabeltje ertussen om storing te voorkomen. De BT-dongle werd herkend, maar hij ziet de sensor niet, zelfs als ik hem er bovenop leg niet. Gebruik ik de verkeerde spullen?
Voor zover ik heb kunnen vinden, is dit niet mogelijk.Oogje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:54:
HA starter hier, fantastisch pakket met grote community dus veel is wel te vinden op t www. Loop nu toch tegen een probleempje aan, misschien dat jullie iets weten? Ik ben mn Hue bridge aan t uitfaseren en heb al eea draaien in ZHA, maar de hue remote dimmer switch krijg ik nog niet helemaal zoals ik wil. Ik heb een groep lampen, met een subgroepje. Die kan ik met short en long press bedienen. Het dimmen daarvan gaat niet zoals ik bij Hue gewend was, want omdat ik call service light-on gebruik gaan dus ook de lampen aan die uit staan op dat moment van de hele groep, terwijl ik alleen de lichten wil dimmen die op dat moment aan staan (of hele groep of de subgroep)
Kan ik nog een conditie opgeven dat t dimmen alleen voor de lichten moet die aan staan? Kon in de docs van HA niet iets vinden wat daar op leek, maar ik weet ook niet zo goed waar ik t moet zoeken.
Je wilt een “move” command geven, maar HA zelf ondersteund dit enkel in een turn_on commando. Met Zigbee2MQTT kan je wel puur een move commando sturen, zonder hiervoor een turn_on te sturen, omdat je dan directe MQTT commando’s kan geven. De lampen ondersteunen deze functie namelijk wel.
Weet niet zeker of je hiervoor ook een ZHA command kan geven, het is helaas geen ingebouwde service van Home Assistant.
Ben zelf recent teruggegaan naar de Hue hub, omdat ik met ZHA klaar was met de instabiliteit en Z2M had met verschillende Bosch apparaten die ik gebruik geen juiste implementatie.
Heb het een tijdje naast elkaar gedraaid met twee sticks, zodat ik de apparaten kon verdelen naar welke implementatie het stabielste werkte, maar had uiteindelijk vooral voor de Bosch producten nog steeds de originele hub, Bosch SHC II nodig voor een complete implementatie van alle functies.
De Hue hub en de Bosch SHC II naast elkaar geeft twee perfect stabiele Zigbee netwerken, wat mij helaas niet lukte met puur ZHA of puur Z2M. Ook werken beiden 100% via lokale API en is de Bosch aan de Hue hub gekoppeld, zodat het alarm lampen kan schakelen.
[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 15-01-2024 19:59 ]
1
2
3
| 24-01-15 19:27:26 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant.websocket] Connection is closed 24-01-15 19:27:31 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Watchdog found Home Assistant failed, restarting... 24-01-15 19:27:31 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.docker.manager] Starting homeassistant |
Ik zie ook een file "home-assistant.log.fault" maar daar haal ik verder niet echt iets zinvols uit op "Fatal Python error: Segmentation fault" na?
Iemand een suggestie hoe de oorzaak te achterhalen? Zover ik kan zien loopt het geheugen niet vol oid.
Thnx voor de info, welke controller draai je? Ik heb de SkyConnect, ben halverwege m’n Hue migratie en tot nu toe nog geen klachten over stabiliteit.BiG-GuY schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Voor zover ik heb kunnen vinden, is dit niet mogelijk.
Je wilt een “move” command geven, maar HA zelf ondersteund dit enkel in een turn_on commando. Met Zigbee2MQTT kan je wel puur een move commando sturen, zonder hiervoor een turn_on te sturen, omdat je dan directe MQTT commando’s kan geven. De lampen ondersteunen deze functie namelijk wel.
Weet niet zeker of je hiervoor ook een ZHA command kan geven, het is helaas geen ingebouwde service van Home Assistant.
Ben zelf recent teruggegaan naar de Hue hub, omdat ik met ZHA klaar was met de instabiliteit en Z2M had met verschillende Bosch apparaten die ik gebruik geen juiste implementatie.
Heb het een tijdje naast elkaar gedraaid met twee sticks, zodat ik de apparaten kon verdelen naar welke implementatie het stabielste werkte, maar had uiteindelijk vooral voor de Bosch producten nog steeds de originele hub, Bosch SHC II nodig voor een complete implementatie van alle functies.
De Hue hub en de Bosch SHC II naast elkaar geeft twee perfect stabiele Zigbee netwerken, wat mij helaas niet lukte met puur ZHA of puur Z2M. Ook werken beiden 100% via lokale API en is de Bosch aan de Hue hub gekoppeld, zodat het alarm lampen kan schakelen.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dat lijkt me heel interessant en als het goed werkt zou dat de oplossing zijn.Maarten69 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:07:
[...]
Is de Button+ niet iets voor je?
Op het forum hier lopen ook twee topics. Twijfel zelf nog voor vergelijkbaar doel.
Bedankt voor de tip!
Heb ZHA gedraaid met de ZBDongle-E (zelfde chipset als de SkyConnect), schijnt een issue te zijn sinds 2023.11 met dongles met die chipset. Aan het einde de ZBDongle-P gebruikt met ZHA, dat was wel stabieler maar nog steeds niet optimaal.Oogje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:24:
[...]
Thnx voor de info, welke controller draai je? Ik heb de SkyConnect, ben halverwege m’n Hue migratie en tot nu toe nog geen klachten over stabiliteit.
De random crashes kwamen pas wanneer ik grofweg de 70-80 apparaten passeerde en een mix van verschillende merken had. Had toen even geprobeerd met alle Hue lampen in ZHA en de rest in Z2M, maar toen liep ik weer tegen issues aan met sommige Bosch apparaten, dus die wilde ik weer in ZHA proberen waar de implementaties beter werkten, maar uiteindelijk miste er altijd wel wat.
Het bijzondere is dat je met ZHA via diagnostiek kan zien hoe de belasting van de Zigbee kanalen is. Toen ik alle lampen terug had verplaatst naar de Hue Hub op kanaal 20, was de belasting van kanaal 25 waar ZHA op draaide gezakt naar 20%, terwijl dat daarvoor schommelde tussen 70-80% met de ZBDongle-P. Met de ZBDongle-E was het vaak 90-100% op exact hetzelfde kanaal en als ik van kanaal wisselde, verplaatste die belasting mooi mee. Zigbee Kanaal 11 en 15 zijn druk hier, door mijn eigen wifi en die van de buren.
Met de Hue Hub nooit instabiliteit gehad, ongeacht welk kanaal die op stond. De Hue Hub zelf met alle lampen/sensoren/knoppen erop, was kanaal 20 maar voor 20-30% belast, terwijl het dus een daling van 60% veroorzaakte op het ZHA netwerk. Dus of het gaat gewoon fout met ‘teveel’ apparaten, of iets in ZHA ging gewoon fout.
Met Z2M heb ik deze diagnostiek niet kunnen uitlezen, daar heb ik geen instabiliteit mee gehad, maar was het puur de implementatie van specifieke apparaten.
Terwijl ik nu 63 apparaten op de Hue Hub heb en 34 apparaten op de Bosch hub, zonder problemen. De andere merken heb ik de deur uit gedaan, zodat ik nu focus op deze twee Zigbee netwerken/systemen en het op die manier stabiel houd.
Ook hadden blijkbaar alle Bosch apparaten updates… die via ZHA en Z2M niet beschikbaar waren. Hue lampen/knoppen heb ik wel kunnen updaten via Z2M.
[ Voor 33% gewijzigd door BiG-GuY op 15-01-2024 21:22 ]
Geen direct antwoord op je vraag.... Maar als je een dekkend zigbee netwerk hebt, zou je ook kunnen overwegen ze te flashen met de zigbee firmwareMr_Kite schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:00:
Ik heb hier in huis een stuk of 10 Xiaomi BLE temperatuur/luchtvochtigheidssensors (LYWSD03MMC). Die worden opgepikt door twee ESPHome BT-proxies en dat gaat al meer dan een jaar goed. Nu heb ik er een tijdje terug eentje verplaatst, waardoor hij buiten het bereik van de BT-proxies viel.
De nieuwe plek is maar een paar meter van de server (HA Blue), en ik nu een BT 5.0 dongle (UGREEN CM390) aan de server gehangen, met een kabeltje ertussen om storing te voorkomen. De BT-dongle werd herkend, maar hij ziet de sensor niet, zelfs als ik hem er bovenop leg niet. Gebruik ik de verkeerde spullen?
Yes, had ik gezien en exact overgenomen.Swerfer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:49:
[...]
Heb je mijn configuratie in mijn vorige post gezien? Daarmee krijg ik 1 device in de Mqtt integratie:
[Afbeelding]
Ik krijg geen device/gegevens te zien in MQTT, waarschijnlijk doe ik iets mis in MQTT
Heb jij toevallig een link naar tutorial/walkthrough/video om dit op te zetten?
Hier staat helaas niets....Effe in Cloudflare (onder security -> events) kijken of je herhaaldelijk binnenkomende requests ziet die geblokkeerd worden, dan zou je het snel genoeg moeten kunnen herleiden of dat het probleem is of niet.
Ik denk dat je de verkeerde link hebt geplakt?TheFes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:50:
[...]
Je zult ook dit moeten doen
https://www.googlenestcom...update/m-p/576322#M104575
Verder gebruikt het MQTT, dus je hebt een MQTT broker nodig, en dan wordt in HA de MQTT integratie gebruikt.
Maar ik heb de Mosquitto broker (https://github.com/home-a...ons/tree/master/mosquitto) geinstalleerd en via integratie MQTT geselecteerd
Ik heb dit vorige zomer een keer uitgezocht. Ik zou nu niet meer weten hoe. Ik denk dat je zelf even het internet moet afstruinen of misschien weet ChatGPT het...TTROX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:07:
[...]
Yes, had ik gezien en exact overgenomen.
Ik krijg geen device/gegevens te zien in MQTT, waarschijnlijk doe ik iets mis in MQTT
Heb jij toevallig een link naar tutorial/walkthrough/video om dit op te zetten?
ChatGPT:
Om Grott te configureren in Home Assistant in combinatie met de Mosquitto MQTT broker, moet je de volgende stappen volgen:Installeer Mosquitto MQTT Broker in Home Assistant:Ga naar de 'Supervisor' sectie in Home Assistant.Kies 'Add-on Store' en zoek naar 'Mosquitto broker'.Installeer de Mosquitto MQTT Broker en configureer deze. Zorg ervoor dat je een gebruiker en wachtwoord instelt voor MQTT.Installeer en Configureer Grott:Grott kan worden geïnstalleerd op een aparte machine of op dezelfde machine als waar Home Assistant draait.Volg de instructies op de Grott GitHub-pagina om Grott te installeren en te configureren.Zorg ervoor dat je Grott zo instelt dat het gegevens publiceert naar de Mosquitto MQTT broker die je hebt ingesteld in Home Assistant. Dit doe je door de MQTT serverdetails (adres, poort, gebruikersnaam, wachtwoord) in het Grott-configuratiebestand te zetten.Configureer MQTT in Home Assistant:Ga naar 'Configuration' in Home Assistant.Kies 'Integrations' en voeg de 'MQTT' integratie toe.Vul de gegevens in van je Mosquitto broker (server, poort, gebruikersnaam, wachtwoord).Automatiseringen en Entiteiten:Zodra Grott gegevens naar de MQTT broker stuurt en Home Assistant verbonden is met deze broker, kun je automatiseringen en entiteiten in Home Assistant maken die reageren op de gegevens van Grott.Maak MQTT-sensoren in Home Assistant die luisteren naar de MQTT topics waarop Grott publiceert.Test de Setup:Zorg ervoor dat Grott correct gegevens verzendt naar de MQTT broker.Controleer in Home Assistant of de MQTT-sensoren de gegevens van Grott ontvangen en weergeven.Het is belangrijk om de documentatie van zowel Grott als de Mosquitto MQTT Broker in Home Assistant grondig door te nemen om ervoor te zorgen dat alle instellingen correct zijn. Zorg ook voor een veilige configuratie, vooral wat betreft het beveiligen van de MQTT-communicatie.
---
Zorg er inderdaad voor dat je je MQTT broker goed hebt geïnstalleerd met de juiste gebruikersnaam en rechten...
:strip_exif()/f/image/kB4wwUYqrSxN5URqrReHH03P.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 10:13 . Reden: Plaatje minder in your face ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Klopt ja, ik bedoelde ditTTROX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:10:
[...]
Ik denk dat je de verkeerde link hebt geplakt?
Maar ik heb de Mosquitto broker (https://github.com/home-a...ons/tree/master/mosquitto) geinstalleerd en via integratie MQTT geselecteerd
Jup, heb ik ook gedaan.TheFes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Klopt ja, ik bedoelde dit
Ah oke, in ieder geval bedankt voor de hulp!Swerfer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Ik heb dit vorige zomer een keer uitgezocht. Ik zou nu niet meer weten hoe. Ik denk dat je zelf even het internet moet afstruinen of misschien weet ChatGPT het...
Zie mijn gewijzigde bericht...TTROX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Ah oke, in ieder geval bedankt voor de hulp!
Heb zelf een nginx proxy gemaakt naar cyp een mpd web client over een wireguard vpn tunnel.
nu nog een aparte Home Assistant instantie optuigen voor alleen gebruik van zelky zodat ik mijn park hang genoten controle over de muziek kan geven. zonder toegang tot mijn hele HA.
:strip_exif()/f/image/a0ZOMeVowpbiCh00keeWF2ds.jpg?f=fotoalbum_large)
>.< >.< >.< >.<
Ik had 3 stuks min of meer werkloos in huis hangen (batterij leeg uiteraard) en zojuist 1 exemplaar geflashed naar Zigbee. Werkt dikke prima. Handig. En dan te bedenken dat je (destijds in ieder geval) die dingen voor een euro of 3 kon kopen. Super bedankt voor de tip.tozzke schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:30:
[...]
Geen direct antwoord op je vraag.... Maar als je een dekkend zigbee netwerk hebt, zou je ook kunnen overwegen ze te flashen met de zigbee firmware
André Huisman (www.new-line.nl)
Thanks, voor zover ik kan zien staat het goed ingesteld maar omvormer is nu toch offline (geen zon) dus zie niet of het werkt of niet.Swerfer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Ik heb dit vorige zomer een keer uitgezocht. Ik zou nu niet meer weten hoe. Ik denk dat je zelf even het internet moet afstruinen of misschien weet ChatGPT het...
ChatGPT:
Om Grott te configureren in Home Assistant in combinatie met de Mosquitto MQTT broker, moet je de volgende stappen volgen:Installeer Mosquitto MQTT Broker in Home Assistant:Ga naar de 'Supervisor' sectie in Home Assistant.Kies 'Add-on Store' en zoek naar 'Mosquitto broker'.Installeer de Mosquitto MQTT Broker en configureer deze. Zorg ervoor dat je een gebruiker en wachtwoord instelt voor MQTT.Installeer en Configureer Grott:Grott kan worden geïnstalleerd op een aparte machine of op dezelfde machine als waar Home Assistant draait.Volg de instructies op de Grott GitHub-pagina om Grott te installeren en te configureren.Zorg ervoor dat je Grott zo instelt dat het gegevens publiceert naar de Mosquitto MQTT broker die je hebt ingesteld in Home Assistant. Dit doe je door de MQTT serverdetails (adres, poort, gebruikersnaam, wachtwoord) in het Grott-configuratiebestand te zetten.Configureer MQTT in Home Assistant:Ga naar 'Configuration' in Home Assistant.Kies 'Integrations' en voeg de 'MQTT' integratie toe.Vul de gegevens in van je Mosquitto broker (server, poort, gebruikersnaam, wachtwoord).Automatiseringen en Entiteiten:Zodra Grott gegevens naar de MQTT broker stuurt en Home Assistant verbonden is met deze broker, kun je automatiseringen en entiteiten in Home Assistant maken die reageren op de gegevens van Grott.Maak MQTT-sensoren in Home Assistant die luisteren naar de MQTT topics waarop Grott publiceert.Test de Setup:Zorg ervoor dat Grott correct gegevens verzendt naar de MQTT broker.Controleer in Home Assistant of de MQTT-sensoren de gegevens van Grott ontvangen en weergeven.Het is belangrijk om de documentatie van zowel Grott als de Mosquitto MQTT Broker in Home Assistant grondig door te nemen om ervoor te zorgen dat alle instellingen correct zijn. Zorg ook voor een veilige configuratie, vooral wat betreft het beveiligen van de MQTT-communicatie.
---
Zorg er inderdaad voor dat je je MQTT broker goed hebt geïnstalleerd met de juiste gebruikersnaam en rechten...
[Afbeelding]
Ik zal morgen nog eens kijken/proberen.
Maar dit is dus wat ik bedoelde met 'Altijd een gedoe met growatt'
Livarno LED-sfeerverlichting - Zigbee Smart Home review door Antonio di
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Er is in ieder geval een zoeken die ook op de service call namen werkt. Dus denk dat het wel went. Enige is dat nu veel zaken in het menu/dropdown niet echt te herkennen zijn wat je echt gaat krijgen als je het aanklikt.Ora et Labora schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Ik ben een beetje huiverig om deze release te installeren, of is het iets waar je al snel aan gewend bent?
Ik had eigenlijk gehoopt dat ze een soort keuze zouden laten, bij het oude houden of de nieuwe makkelijke manier voor beginners maar dat zie ik nog niet gebeuren, of ik moet iets gemist hebben.
Maar moet zeggen dat ik hem thuis ook nog niet draai, enige ervaring is nog van de makerspace.
Dat ziet er wel heel vet uit, zou je misschien wat meer info (en links) kunnen delen over wat hier achter zit?daft_dutch schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:24:
Het koste wat moeiten maar ik heb zelky mijn nieuw roaming audio raspberry pi up en running in home assistant.
Heb zelf een nginx proxy gemaakt naar cyp een mpd web client over een wireguard vpn tunnel.
nu nog een aparte Home Assistant instantie optuigen voor alleen gebruik van zelky zodat ik mijn park hang genoten controle over de muziek kan geven. zonder toegang tot mijn hele HA.
[Afbeelding]
ik bekijk het evenSeptillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:51:
@Faece Niet mooi te doen met de custom:mushroom-fan-card?
Je zegt nu dat er na data: multiline tekst volgt (als value voor data). maar dat is niet zo, er moet gewoon een taml-item temperature: volgen. Daarnaast wil je text concat doen.SadisticPanda schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:14:
ik kom er niet aan uit aan wat op het eerst zicht een simpele automatie zou moeten zijn, ben bezig met groot deel van node_red over te zetten naar HA maar loop van op enkele YAML
YAML:
1 2 3 4 5 service: climate.set_temperature data: >- temperature:"{{ states('input_number.home_{{{ trigger.entity_id[8:] }}}') | float(0)}}" target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}"
{{ trigger.entity_id }} = "climate.living_room_trv", wordt herkend
Maar ik zou willen die enitity id "climate.living_room_trv" willen ombouwen naar
{{ states('input_number.living_room_trv') | float(0) }}
Maar ik slaag er maar niet in. :(Google fu laat me ook in de steek.
Zit al enkele uren te googlen en in tje template editor te klooien maar kom er niet aan uit
1
2
3
4
5
| service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ states('input_number.home_' ~ trigger.entity_id[8:]) | float(0) }}" target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}" |
Iets meer generiek zou ik volledige deel na de punt gebruiken als onderdeel van je input_number. Dan hoeft het niet altijd de laatste 8 karakters te zijn.
Bijvoorbeeld:
1
2
3
4
5
| service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ states('input_number.' ~ trigger.entity_id.split('.')[1] ~ '_setpoint' ) | float(0) }}" target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}" |
Wat dus voor climate.living_room_trv zou resulteren in het gebruik van input_number.living_room_trv_setpoint.
Dat is makkelijk te doen, temperatuursensor in de gaten houden en als het langer dan een uur 25 graden is, een condition maken dat als ik thuis ben dat de rolluik-actie niet wordt uitgevoerd. Maar stopt deze automation dan?
Stel nu dat ik anderhalf uur nadat het 25 graden is alsnog ergens anders naartoe ga? Dan is een half uur geleden de automation gestart, die zag dat ik thuis was, en heeft niks gedaan. Maar het is op dat moment dat ik weg ga nog steeds langer dan een uur al 25 graden buiten (anderhalf uur zelfs) én ben ik niet meer thuis, dus als de automation dan zou starten zouden de rolluiken omlaag gaan.
Maar gaat dat die automation nog wel lopen dan?
Yup werkt, had voorlopig deze omweg gevonden, iets cleaner doordat ik gebruik maak van pure HA variables, geen gedoe met splitten of truncaten.Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:03:
[...]
Je zegt nu dat er na data: multiline tekst volgt (als value voor data). maar dat is niet zo, er moet gewoon een taml-item temperature: volgen. Daarnaast wil je text concat doen.
YAML:
1 2 3 4 5 service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ states('input_number.home_' ~ trigger.entity_id[8:]) | float(0) }}" target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}"
Iets meer generiek zou ik volledige deel na de punt gebruiken als onderdeel van je input_number. Dan hoeft het niet altijd de laatste 8 karakters te zijn.
Bijvoorbeeld:
YAML:
1 2 3 4 5 service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ states('input_number.' ~ trigger.entity_id.split('.')[1] ~ '_setpoint' ) | float(0) }}" target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}"
Wat dus voor climate.living_room_trv zou resulteren in het gebruik van input_number.living_room_trv_setpoint.
Meerdere wegen leiden naar Rome blijkbaar
1
2
3
4
5
| service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ states('input_number.home_' ~ trigger.to_state.object_id) | float(0) }}" target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}" |
Dank je in ieder geval
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Oplossing voor je issue is dus toevoegen als trigger dat jij het huis verlaat. Dat is gewoon een nieuw moment waarom je (mogelijk) iets wilt doen. Als conditie voeg je dan ook toe dat het >25 graden is zodat het alleen bij warm weer gebeurd.
Op die manier zal de automation dus ook triggeren als je weg gaat en als de temperatuur dan hoog is dan ook de acties uitvoeren.
Chooser wordt pas interessant als je mogelijk meerdere acties wilt uitvoeren. Bijvoorbeeld als je in dezelfde automation ook wilt regelen dat de rolluiken omhoog gaan als je thuis komt.
[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 10:20 ]
Conditions worden altijd geëvalueerd op het moment dat je trigger 'waar' is. Je vraag is dus niet goed te beantwoorden, omdat het afhangt van hoe je je triggers en conditions hebt gedefinieerd.redah schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:05:
Ik heb een algemene vraag over conditions in een automation. Op het moment dat het in de zomer potentieel te warm gaat worden binnen (dus laten we zeggen, als het meer dan een uur 25 graden buiten is) dan springt nu de airco aan, maar ik zou ook graag in bepaalde ruimtes de rolluiken dicht willen doen omdat deze extra geïsoleerd zijn. Maar, niet als ik thuis ben, want dan zit ik in 't donker.
Dat is makkelijk te doen, temperatuursensor in de gaten houden en als het langer dan een uur 25 graden is, een condition maken dat als ik thuis ben dat de rolluik-actie niet wordt uitgevoerd. Maar stopt deze automation dan?
Stel nu dat ik anderhalf uur nadat het 25 graden is alsnog ergens anders naartoe ga? Dan is een half uur geleden de automation gestart, die zag dat ik thuis was, en heeft niks gedaan. Maar het is op dat moment dat ik weg ga nog steeds langer dan een uur al 25 graden buiten (anderhalf uur zelfs) én ben ik niet meer thuis, dus als de automation dan zou starten zouden de rolluiken omlaag gaan.
Maar gaat dat die automation nog wel lopen dan?
Overigens, voor dit soort dingen ben ik geneigd om alle triggers en conditions die ik rondom 1 bepaald apparaat/1 bepaalde situatie heb, in 1 grote automation te gooien waarbij ik alle conditions in 1 'choose' action zet. Hiermee kan je makkelijk inspelen op veranderende omstandigheden door het toevoegen van een trigger, je kan makkelijk prioriteiten stellen, en je voorkomt dat je bij elke aparte automation een hele zooi aan conditions moet meenemen.
De trigger is nu op temperatuur gebaseerd:Sicco92 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:17:
[...]
Conditions worden altijd geëvalueerd op het moment dat je trigger 'waar' is. Je vraag is dus niet goed te beantwoorden, omdat het afhangt van hoe je je triggers en conditions hebt gedefinieerd.
1
2
3
4
5
6
| trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.tempsensor_buiten_achter above: 25 for: hours: 1 |
Ofwel, als mens gezien, ergens ziet HA dat het om bijvoorbeeld 13:00 26 graden geworden (boven 25), een uur later is dat nog steeds zo, en dan gaat 'ie wat doen (conditions testen). Maar het kan om 16:00 nog steeds boven 25 graden zijn. En dat is dan ook langer dan 'n uur.
Waarschijnlijk zal ik dus op iets anders moeten triggeren, maar wat? Want als ik niet thuis ben moet het ook gebeuren, de enige constante factor in deze is de temperatuur. Of ik moet ieder uur die automation laten triggeren maar daar ben ik niet zo'n fan van.
Klinkt alsof hij niet eens bij je domein komt dan, vreemd.
Dan heb je denk ik toch ergens in een van de stappen een foutje gemaakt bij de URL, gok ik. Overal netjes https bij staan en zonder poort (of 443)? Dus fullfilment, authorization en token URL.
Klopt, maar de trigger gebeurt in jouw voorbeeld alleen om 14:00 uur. Als je wilt dat je automation ook loopt op andere triggers, dan moet je die toevoegen met de conditie dat je temperatuur-sensor al langer dan 1 uur hoger is dan 25. Zoiets:redah schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:25:
[...]
De trigger is nu op temperatuur gebaseerd:
code:
1 2 3 4 5 6 trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.tempsensor_buiten_achter above: 25 for: hours: 1
Ofwel, als mens gezien, ergens ziet HA dat het om bijvoorbeeld 13:00 26 graden geworden (boven 25), een uur later is dat nog steeds zo, en dan gaat 'ie wat doen (conditions testen). Maar het kan om 16:00 nog steeds boven 25 graden zijn. En dat is dan ook langer dan 'n uur.
Waarschijnlijk zal ik dus op iets anders moeten triggeren, maar wat? Want als ik niet thuis ben moet het ook gebeuren, de enige constante factor in deze is de temperatuur. Of ik moet ieder uur die automation laten triggeren maar daar ben ik niet zo'n fan van.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.tempsensor_buiten_achter above: 25 for: hours: 1 - platform: state entity_id: person.redah to: "not_home" conditions: - condition: state entity_id: person.redah state: "not_home" - condition: numeric_state entity_id: sensor.tempsensor_buiten_achter above: 25 for: hours: 1 |
Ik weet niet precies of dit doet wat je wilt, maar je kunt meerdere triggers in dezelfde automation hebben, en deze entities kan je ook weer terug laten komen in je conditions. Hierdoor kunnen beide triggers deze automation starten, maar alleen als ook beide conditions waar zijn. Je automation zal nu dus gaan lopen nadat de laatste van conditions waar is, ongeacht welke van de 2 dat is.
Edit: Oeps, dat is dus niet mogelijk! 'for' kan je alleen bij state-conditions gebruiken, zoals in de documentatie staat: https://www.home-assistan...nditions/#state-condition. Bij numeric_state staat deze optie niet. Als je dit wel wilt bereiken, dan moet je deze condition dus eerst omzetten naar een state, bijvoorbeeld door middel van een Threshold Sensor (Helper)
[ Voor 10% gewijzigd door Sicco92 op 16-01-2024 11:50 ]
Faece schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:32:
[Afbeelding]
Ik wil mijn airco app er volledig van tussen en dit zelf gaan maken. Alles staat zo goed of klaar visueel , maar ik ben op zoek naar een goed idee om de ventilatorsnelheid te kunnen aanpassen. Iemand hier voorbeelden van ?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Of2kCioRJEuE8iAhTz35cmxe.png?f=user_large)
Ik zou graag eigenlijk het geheel in mappen verdelen of tags aanhangen want deze lange lijst is zoeken naar speld in een hooiberg. Ik kan normaal redelijk orde houden in folders door benaming consistent te houden, maar als ik niet dagelijks erin werk dan ben ik mijn eigen systeem weer kwijt en eindigt het in rommel..
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Thanks, het werkt!Swerfer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk dat het inderdaad de username etc... was.
edit: Ik zie nu meer informatie dan voorheen en vroeg mij af of je dit toevallig wist,
Ik zie 'sensor.omvormer_generated_energy_total=2804,5kWh' & 'sensor.omvormer_lifetime_solar_energy=2702,5'.
Weet jij toevalig waarom er een verschil wordt aangegeven?
[ Voor 19% gewijzigd door TTROX op 16-01-2024 11:36 ]
Wat ik met al m'n automations doe (zijn er ondertussen een stuk of 60) is het gewoon heel simpel houden in de benaming hiervan. Begin met wat het daadwerkelijk doet/wat de trigger is (Notify -, Presence -, Motion -, Light - ) etc.stevenP schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:20:
Heeft er iemand tips over hoe je automations een beetje opgeruimd / herleidbaar te houden?
Ik zou graag eigenlijk het geheel in mappen verdelen of tags aanhangen want deze lange lijst is zoeken naar speld in een hooiberg. Ik kan normaal redelijk orde houden in folders door benaming consistent te houden, maar als ik niet dagelijks erin werk dan ben ik mijn eigen systeem weer kwijt en eindigt het in rommel..
Dan gewoon heel simpel en beknopt om welk apparaat/kamer/entiteit het gaat en wat het doet. Hiermee hou je alle soorten van automations bij elkaar.
Mijn voorbeelden:
Presence - Alle lampen uit niemand thuis
Presence - Woonkamer Lampen
Notify - Voordeur open
Motion - Zolder overloop lampen
PS; daarnaast kun je in één automation gebruik maken van trigger-ids en choose acties, hierdoor kun je aan en uit acties in één automation zetten zodat je niet "Woonkamer Lampen Aan" en "Woonkamer Lampen Uit" in je automation lijst krijgt, scheelt een hoop
[ Voor 11% gewijzigd door Tehlo op 16-01-2024 11:30 ]
Is onderstaande wel mogelijk bij conditions?Sicco92 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:37:
[...]
Klopt, maar de trigger gebeurt in jouw voorbeeld alleen om 14:00 uur. Als je wilt dat je automation ook loopt op andere triggers, dan moet je die toevoegen met de conditie dat je temperatuur-sensor al langer dan 1 uur hoger is dan 25. Zoiets:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.tempsensor_buiten_achter above: 25 for: hours: 1 - platform: state entity_id: person.redah to: "not_home" conditions: - condition: state entity_id: person.redah state: "not_home" - condition: numeric_state entity_id: sensor.tempsensor_buiten_achter above: 25 for: hours: 1
Ik weet niet precies of dit doet wat je wilt, maar je kunt meerdere triggers in dezelfde automation hebben, en deze entities kan je ook weer terug laten komen in je conditions. Hierdoor kunnen beide triggers deze automation starten, maar alleen als ook beide conditions waar zijn. Je automation zal nu dus gaan lopen nadat de laatste van conditions waar is, ongeacht welke van de 2 dat is.
1
2
| for: hours: 1 |
Net even gecheckt, en het lijkt wel mogelijk bij 'State' conditions en niet bij 'Numeric state'. Dus ja, het is mogelijk, maar helaas niet met de condition die ik er van maakte. My bad!belly89 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:35:
[...]
Is onderstaande wel mogelijk bij conditions?
YAML:
1 2 for: hours: 1
Heb je hier een voorbeeldje van?
Tehlo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:26:
[...]
Wat ik met al m'n automations doe (zijn er ondertussen een stuk of 60) is het gewoon heel simpel houden in de benaming hiervan. Begin met wat het daadwerkelijk doet/wat de trigger is (Notify -, Presence -, Motion -, Light - ) etc.
Dan gewoon heel simpel en beknopt om welk apparaat/kamer/entiteit het gaat en wat het doet. Hiermee hou je alle soorten van automations bij elkaar.
Mijn voorbeelden:
Presence - Alle lampen uit niemand thuis
Presence - Woonkamer Lampen
Notify - Voordeur open
Motion - Zolder overloop lampen
PS; daarnaast kun je in één automation gebruik maken van trigger-ids en choose acties, hierdoor kun je aan en uit acties in één automation zetten zodat je niet "Woonkamer Lampen Aan" en "Woonkamer Lampen Uit" in je automation lijst krijgt, scheelt een hoop
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Mooi! Zou je de code willen delen?Faece schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:32:
[Afbeelding]
Ik wil mijn airco app er volledig van tussen en dit zelf gaan maken. Alles staat zo goed of klaar visueel , maar ik ben op zoek naar een goed idee om de ventilatorsnelheid te kunnen aanpassen. Iemand hier voorbeelden van ?
Zelf begin ik de naam van de automation (of eigenlijk alles in HA) met de locatie. Daarnaast pak ik zaken die sterk verband houden met elkaar in een enkele automation. Bijvoorbeeld het aan en uit zetten in een enkele, selectie van welke modus etc. Maar zeker ook zaken die niet of maar zijdelings verbonden zijn juist los. Dan kan ik best snel wat terugvinden.
Daarnaast vooral ook gebruik maken van wat HA je biedt om naar een automation te gaan. Je kan ook vanuit een device of entiteit zien of deze gebruikt is in een automation. Strikt genomen kan je ook vanaf een area naar een automation maar dat vind ik vaak wat omslachtig. Vooral omdat er in die view niet mega veel ruimte voor de naam van de automation is.
En laatste tip is, probeer het gewoon niet te doen via je telefoon. Dat is gewoon te klein. Ook heb ik bijna altijd meerdere tabbladen open als ik een automation maak. De automation editor, Lovelace en de states pagina heb ik vaak dan wel open in losse tabs.
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 11:55 ]
Kan dan nog wel waar zijn, maar het moment (= trigger) is voorbij. Even omdraaien, om 16:00 ga je ook niet zeggen dat het nu een uur 25 graden is.redah schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:25:
[...]
De trigger is nu op temperatuur gebaseerd:
code:
1 2 3 4 5 6 trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.tempsensor_buiten_achter above: 25 for: hours: 1
Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"Waarschijnlijk zal ik dus op iets anders moeten triggeren, maar wat?
Dat is zelden een slimme oplossing.Of ik moet ieder uur die automation laten triggeren maar daar ben ik niet zo'n fan van.
Komt omdat dit puur gecheckt wordt aan de hand van het 'last_changed' atribute. Bij een state wordt deze de hele tijd dat hij waar is niet aangepast, bij een nummer in de tussentijd wel.Sicco92 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Net even gecheckt, en het lijkt wel mogelijk bij 'State' conditions en niet bij 'Numeric state'. Dus ja, het is mogelijk, maar helaas niet met de condition die ik er van maakte. My bad!
Maar goed, in dit geval is het waarschijnlijk ook niet zo erg als het direct gebeurd als hij weg gaat.
Mocht je (/iemand) dit wel graag willen is het een optie om een template binary sensor (of dus een threshol helper zoals @Sicco92 aandraagt) aan te maken die aan gaat bij >25. Vervolgens is die dan wel te controleren met een for in een conditie.
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 12:08 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| alias: Hallway Light on/off example with chooser description: "" mode: single trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.hallway_motion_occupancy to: "on" id: "On" - platform: state entity_id: - binary_sensor.hallway_motion_occupancy to: "off" for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: "Off" condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - "On" sequence: - service: light.turn_on target: entity_id: light.foobar data: {} - conditions: - condition: trigger id: - "Off" sequence: - service: light.turn_off target: entity_id: light.foobar data: {} |
En je kan dus meer opties met meer condities toevoegen bijvoorbeeld.
En ja, dit zou je ook korter kunnen doen met templates maar naar mijn idee niet makkelijker/duidelijker.
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 12:17 ]
@Septillion heeft een mooi voorbeeldje voor je hierbovenanconakip schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:49:
Heb je hier een voorbeeldje van?
[...]
Voor zover ik weet is dat de temperatuur van de eigen sensor zelf, kon me herinneren dat dat zo was de laatste keer dat ik een Hue motion sensor in HASS had staan. Heb je dus niet zoveel aanGoEV6 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:35:
Ben nieuw met HA en vraag me af waarom de Hue bewegingssensor soms om de zoveel minuten en soms 1 keer per 2 dagen data zoals temperatuur doorgeeft. Heb ik daar invloed op?
Ik heb hier 2 van die dingen in huis en beide geven ze aan:Tehlo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Voor zover ik weet is dat de temperatuur van de eigen sensor zelf, kon me herinneren dat dat zo was de laatste keer dat ik een Hue motion sensor in HASS had staan. Heb je dus niet zoveel aan
- beweging
- licht
- temperatuur
Waarbij de data dus niet (altijd) up to date is.
Mooi dat alles nu werkt. Het verschil zit in de daadwerkelijke opwekt door de zonnepanelen en de energie die als 230V is geleverd. De omvormer heeft natuurlijk geen 100% rendement...TTROX schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:22:
[...]
Thanks, het werkt!
Ik denk dat het inderdaad de username etc... was.
edit: Ik zie nu meer informatie dan voorheen en vroeg mij af of je dit toevallig wist,
Ik zie 'sensor.omvormer_generated_energy_total=2804,5kWh' & 'sensor.omvormer_lifetime_solar_energy=2702,5'.
Weet jij toevalig waarom er een verschil wordt aangegeven?
Ik heb een tablet aan de muur,met een webpage card ingevoegd .
Daar heb ik teletext 101 ingezet met laaste nieuws.
Alleen wil ik de page ieder minuut laten refreshen ,om de laatste update naar voren te halen.
is hier een oplossing voor, of is er een ander alternatief?
Hier onder de screenshot.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yBDkehEprBobouK1syHUr0A5.jpg?f=user_large)
Naast de naamgeving zoals hierboven al genoemd gebruik ik zelf naar mate het aantal automations groeit steeds vaker de (vaak vergeten) filtermogelijkheid. Je hebt rechtsboven een mooi knopje waaronder je kan filteren op apparaat/entiteit/ruimte.stevenP schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:20:
Heeft er iemand tips over hoe je automations een beetje opgeruimd / herleidbaar te houden?
Maakt het voor mij in ieder geval een stuk makkelijker om de juiste automations terug te vinden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/X47saUQVUiT2bareEDmEUjpK.png?f=user_large)
Sure, kijk maar eens of je er iets mee kan. Mocht jij (of iemand anders die 'm gaat gebruiken) tips hebben dan hoor ik dat graag. We maken er iig dankbaar gebruik van, want die standaard MHI app is behoorlijk crap.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
| type: vertical-stack cards: - type: entities entities: - entity: input_select.airco name: Select Airco - type: custom:config-template-card variables: AIRCO_UNIT: > if (states['input_select.airco'].state != '') { 'climate.airco_'+states['input_select.airco'].state.toLowerCase(); } TEMP_IN: > if (states['input_select.airco'].state != '') { 'sensor.airco_'+states['input_select.airco'].state.toLowerCase()+'_indoor'; } TEMP_OUT: > if (states['input_select.airco'].state != '') { 'sensor.airco_'+states['input_select.airco'].state.toLowerCase()+'_outdoor'; } entities: - input_select.airco - climate.airco_overloop - climate.airco_woonkamer - climate.airco_zolder - input_boolean.thermostat_dropdown card: type: custom:stack-in-card keep: margin: false box_shadow: false background: false cards: - type: grid square: false columns: 2 cards: - type: custom:mushroom-template-card style: | ha-card { padding-bottom: 14px !important; --ha-card-border-width: 0px } entity: ${AIRCO_UNIT} primary: | {{state_attr(entity, 'friendly_name')}} secondary: | Status: {{ states(entity) | title }} icon: |- {% set mode = states(entity) %} {% if mode == 'off' %} mdi:power {% elif mode == 'cool' %} mdi:snowflake {% elif mode == 'heat' %} mdi:fire {% elif mode == 'heat_cool' %} mdi:autorenew {% else %} mdi:home-thermometer {% endif %} icon_color: |- {% set status = states(entity) %} {% if status == 'off' %} grey {% elif status == 'cool' %} blue {% elif status == 'heat' %} red {% else %} grey {% endif %} tap_action: none - type: vertical-stack cards: - type: custom:simple-thermostat style: | ha-card { --st-spacing: 0px; --ha-card-border-width: 0px } ha-card .current--value { color: #ffffff; } header { margin-bottom: 10px !important; padding-bottom: 0px !important; } ha-card .thermostat-trigger { color: #6f6f6f; } entity: ${AIRCO_UNIT} header: name: false icon: false decimals: '1' fallback: 'Off' hide: temperature: true state: true layout: mode: names: false icons: false headings: false step: row control: hvac: 'off': false heat: false cool: false heat_cool: false dry: false fan_only: false auto: false - type: custom:simple-thermostat style: | ha-card { --st-font-size-toggle-label: 6px --st-spacing: 0px; --st-default-spacing: 0px; --st-mode-background: #2d2d2d; --ha-card-border-width: 0px; margin-left: 12px; margin-right: 12px; } ha-card .mode-item.active.off { background: #363636; color: #9e9e9e; } ha-card .mode-item.active.cool { background: #1d3447; color: #2196f3; } ha-card .mode-item.active.heat { background: #472421; color: #f44336; } ha-card .mode-item.active.heat_cool { background: #493516; color: #ff9800; } ha-card .mode-item.active { background: #263926; color: #4caf50; } ha-card .mode-item.active:hover { background: #363636; color: #9e9e9e; } ha-card .mode-item:hover { background: #363636; color: #9e9e9e; } ha-card .mode-item { --st-spacing: 3px; border-radius: 10px; } ha-card .modes { grid-gap: 12px; padding-top: 10px; } entity: ${AIRCO_UNIT} header: false setpoints: false hide: temperature: true state: true layout: mode: headings: false icons: true names: true step: row control: hvac: 'off': name: null heat: name: null cool: name: null auto: false dry: false fan_only: name: null swing: _name: Swing Mode _hide_when_off: true 3D Auto: false Up/Down Auto: false Highest: name: Hoog Middle: name: Midden Normal: name: Normaal Lowest: name: Laag - type: custom:mushroom-chips-card style: | ha-card { --chip-box-shadow: none; --chip-background: none; --chip-spacing: 0px; --chip-padding: 0 0.2em; --ha-card-border-width: 0px } alignment: justify chips: - type: template content: '{{state_attr(entity, ''current_temperature'')}} °C' entity: ${AIRCO_UNIT} icon: mdi:home-thermometer tap_action: action: more-info icon_color: |- {% set state=states(entity) %} {% if state=='cool' %} blue {% elif state=='heat' %} red {% else %} grey {% endif %} card_mod: style: | ha-card { --ha-card-box-shadow: none; --chip-background: none; --chip-box-shadow: none; --chip-spacing: 0; --chip-border-width: 0; : -36px; } - type: template entity: ${AIRCO_UNIT} content: | {{ 'Stand ' + state_attr(entity, 'fan_mode')[:1] }} icon: mdi:fan icon_color: green tap_action: none card_mod: style: | ha-card { --ha-card-box-shadow: none; --chip-background: none; --chip-box-shadow: none; --chip-spacing: 0; --chip-border-width: 0; : -36px; } - type: weather entity: weather.huis show_conditions: true show_temperature: false card_mod: style: | ha-card { --ha-card-box-shadow: none; --chip-background: none; --chip-box-shadow: none; --chip-spacing: 0; --chip-border-width: 0; : -36px; } - type: template double_tap_action: action: none content: '{{ state_attr(entity, ''humidity'') }}% Luchtvochtigheid' entity: weather.huis icon: mdi:water icon_color: blue tap_action: action: none hold_action: action: none card_mod: style: | ha-card { --ha-card-box-shadow: none; --chip-background: none; --chip-box-shadow: none; --chip-spacing: 0; --chip-border-width: 0; : -36px; } - type: template icon: |- {% if is_state(entity, 'off') %} mdi:chevron-down {% elif is_state(entity, 'on') %} mdi:chevron-up {% endif %} tap_action: action: toggle entity: input_boolean.thermostat_dropdown icon_color: disabled card_mod: style: | ha-card { --ha-card-box-shadow: none; --chip-background: none; --chip-box-shadow: none; --chip-spacing: 0; --chip-border-width: 0; : -36px; } - type: conditional conditions: - entity: input_boolean.thermostat_dropdown state: 'on' card: type: custom:stack-in-card keep: margin: false box_shadow: false background: false card_mod: style: | ha-card { --ha-card-border-width: 0px } cards: - type: grid square: false columns: 3 cards: - type: custom:mushroom-entity-card entity: ${TEMP_IN} primary_info: state secondary_info: name name: Binnen icon_color: green - type: custom:mushroom-entity-card entity: ${TEMP_OUT} primary_info: state secondary_info: name name: Buiten icon_color: blue - type: custom:simple-thermostat style: | ha-card { --st-font-size-toggle-label: 6px --st-spacing: 0px; --st-default-spacing: 1.6px; --st-mode-background: #2d2d2d; margin-right: 12px; } ha-card .mode-item.active { background: #263926; color: #4caf50; } ha-card .mode-item.active:hover { background: #363636; color: #9e9e9e; } ha-card .mode-item:hover { background: #363636; color: #9e9e9e; } ha-card .mode-item { --st-spacing: 6px; border-radius: 10px; } ha-card .modes { grid-gap: 12px } entity: ${AIRCO_UNIT} header: false setpoints: false hide: temperature: true state: true layout: mode: name: Fan speed headings: false icons: true names: false step: row control: hvac: 'off': false heat: false cool: false heat_cool: false dry: false fan_only: false auto: false fan: auto: false 1 Lowest: icon: mdi:fan-speed-1 2 Low: icon: mdi:fan-speed-2 3 High: icon: mdi:fan-speed-3 4 Highest: icon: mdi:fan-alert - type: custom:mini-graph-card entities: - entity: ${TEMP_IN} name: Binnentemperatuur color: '#4caf50' - entity: ${TEMP_OUT} name: Buitentemperatuur color: '#2196f3' hours_to_show: 24 points_per_hour: 1 line_width: 3 font_size: 50 animate: true show: name: true icon: true state: true legend: false fill: fade |
Had al zo'n gevoel, thanks!Swerfer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Mooi dat alles nu werkt. Het verschil zit in de daadwerkelijke opwekt door de zonnepanelen en de energie die als 230V is geleverd. De omvormer heeft natuurlijk geen 100% rendement...
Ik heb een aantal Zigbee lampen van de Lidl, maar nog niets om ze aan te sturen.
Als ik Home Assistant ga gebruiken (met zigbee stick) kan ik dan meteen de lampen aansturen, of heb ik sowieso nog een Gateway nodig?
Met een generieke oplossing zoals Zigbee2mqtt of ZHA met dan een USB stick heb je inderdaad geen merk specifieke gateway nodig (uiteraard wel even de compatibiliteit met Z2M / ZHA / ... controleren).Bobo89 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:47:
Ik heb gezocht, maar niet duidelijk kunnen vinden, dus voor de zekerheid:
Ik heb een aantal Zigbee lampen van de Lidl, maar nog niets om ze aan te sturen.
Als ik Home Assistant ga gebruiken (met zigbee stick) kan ik dan meteen de lampen aansturen, of heb ik sowieso nog een Gateway nodig?
Als je een Zigbee stick hebt, dan heb je geen verdere hardware nodigBobo89 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:47:
Ik heb gezocht, maar niet duidelijk kunnen vinden, dus voor de zekerheid:
Die Teletekst is wel wat inefficient qua schermruimte, heb je niet liever een RSS-feed ?simonj schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:57:
Auto refresh webpage card.
Ik heb een tablet aan de muur,met een webpage card ingevoegd .
Daar heb ik teletext 101 ingezet met laaste nieuws.
Alleen wil ik de page ieder minuut laten refreshen ,om de laatste update naar voren te halen.
is hier een oplossing voor, of is er een ander alternatief?
Hier onder de screenshot.[Afbeelding]
Ik heb wel een zigbee antenne maar niet in gebruik. Maar belangrijker: de zigbee firmware is voor het energiegebruik niet heel optimaal (wat vooral met het protocol heeft te maken, meer dan de firmware zelf), het scheelt al gauw minstens de helft (6 mnd tov 1y+). Maar ik vraag me af of er andere mensen zijn die de Xiaomi BLE aparaatjes met een BT5 dongle gebruiken, of dat ik gewoon een verkeerde combinatie van spullen heb.tozzke schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:30:
Geen direct antwoord op je vraag.... Maar als je een dekkend zigbee netwerk hebt, zou je ook kunnen overwegen ze te flashen met de zigbee firmware
ESPHome:
1
2
| sensor: - platform: xiaomi_lywsd03mmc |
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2024 16:53 ]
Zou ook kunnen. heb je een voorbeeld?ThinkPad schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:15:
[...]
Die Teletekst is wel wat inefficient qua schermruimte, heb je niet liever een RSS-feed ?
In deze lijn zit er dus helemaal geen ESPHome tussen. Ik heb hier weliswaar twee ESPHome BT Proxies (draaiend op M5 Stack ATOM Lite ESP32), en daar wordt diezelfde sensor door opgepikt, maar als ik hem (buiten bereik van de BT Proxies) bovenop de dongle leg (die dus direct met een USB kabel aan mijn HA Blue hangt), dan wordt hij niet meer gezien. Ik was in de veronderstelling dat die sensors niet vastzitten aan een bepaalde proxy; dat als ik de sensor verplaats hij automatisch door een andere proxy of de dongle opgepikt zou worden. Ik heb nooit iets met YAML hoeven te doen voor de sensors/BT Proxies.TheFes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:02:
@Mr_Kite gebruik je ze via een ESPHome BT Proxy, of via de methode die @ThinkPad besschrijft? Want dat laatste gaat natuurlijk niet met de dongle. Dat eerste zou wel moeten werken.
Maar als de sensor inderdaad nu gepaird is met een van de twee proxies, zou dat wellicht kunnen verklaren waarom de BT dongle hem niet oppikt?
Ik kan echter niet ''Average" en ''Current'' uit de lijst selecteren. Iemand enig idee hoe dit kan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/zjsA4SGqggDgAchtrDXC5aPk.png?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Possible op 16-01-2024 18:31 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik bedoelde dus of je echt een BT Proxy gebruikt, of een specifieke setting voor die apparaatjes, waarbij je dus mac adres enzo opgeeft.Mr_Kite schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:26:
[...]
In deze lijn zit er dus helemaal geen ESPHome tussen. Ik heb hier weliswaar twee ESPHome BT Proxies (draaiend op M5 Stack ATOM Lite ESP32), en daar wordt diezelfde sensor door opgepikt, maar als ik hem (buiten bereik van de BT Proxies) bovenop de dongle leg (die dus direct met een USB kabel aan mijn HA Blue hangt), dan wordt hij niet meer gezien. Ik was in de veronderstelling dat die sensors niet vastzitten aan een bepaalde proxy; dat als ik de sensor verplaats hij automatisch door een andere proxy of de dongle opgepikt zou worden. Ik heb nooit iets met YAML hoeven te doen voor de sensors/BT Proxies.
Maar als de sensor inderdaad nu gepaird is met een van de twee proxies, zou dat wellicht kunnen verklaren waarom de BT dongle hem niet oppikt?
Maar uit je reactie ga ik er vanuit dat het gewoon een BT Proxy is, waarbij je verder niets specifieks voor die sensoren in je config hebt staan.
Heb je ze nog op de orginele firmware? Ik heb die van mij naar BT Home geflasht.
Ze zijn allemaal geflashed. Maar Advertising Type staat niet op BT Home, maar op MIJIA (MiHome), ik weet niet of dat uitmaakt?TheFes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:29:
Heb je ze nog op de orginele firmware? Ik heb die van mij naar BT Home geflasht.
Ik heb voor de zekerheid net de "BT5+ PHY" optie in de firmware aangezet, maar ik zie nog geen verschil.
/f/image/faHqG9FXfYUyB93W331lOaR0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MCTcYb45JvqxaHjQvQSxxGAE.png?f=fotoalbum_large)
Als voorbeeld krijg ik waarde 81 door (decimaal), dit is binair 1010001. Van rechts naar links gelezen codeert dit dus dat B0, B4 en B6 aan (=1) zijn, en de rest dus uit. Nu kan ik alle opties coderen, maar er zijn 2048 verschillende mogelijkheden (2^11). Ik heb nog een anders sensor met zelfs 13 opties,
Kan dit makkelijker?
[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 17-01-2024 07:52 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Dat zou moeten kunnen met het filter bitwise_and()manusjevanalles schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Als voorbeeld krijg ik waarde 81 door (decimaal), dit is binair 1010001. Van rechts naar links gelezen codeert dit dus dat B0, B4 en B6 aan (=1) zijn, en de rest dus uit. Nu kan ik alle opties coderen, maar er zijn 22 verschillende mogelijkheden (2x2x2xetc). Ik heb nog een anders sensor met zelfs 13 opties,
Kan dit makkelijker?
Zie het voorbeeld in de laatste post van https://community.home-as...emplate-template/402261/5
Hiervoor moet ik de decimale waarde toch eerst converteren naar binair? Die optie heb ik in HA nog niet ontdekt.dixet schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Dat zou moeten kunnen met het filter bitwise_and()
Zie het voorbeeld in de laatste post van https://community.home-as...emplate-template/402261/5
Maar volgens mij zou je met de modbus integratie ook gewoon direct modbus binary_sensors moeten kunnen maken die dus een bit uit een register zijn.
Zou het dan zoiets worden?Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:26:
@manusjevanalles Binair of decimaal is maar een schrijfwijze. Net of je 1, één, une, ein etc schrijft. Onderhuids is het gewoon al een integer.
Maar volgens mij zou je met de modbus integratie ook gewoon direct modbus binary_sensors moeten kunnen maken die dus een bit uit een register zijn.
1
| {% if "81" | int | bitwise_and(3) %} on {% else %} off {% endif %} |
Geeft “on”.
Echter, het derde getal van achteren is een 0 en zou dus off moeten weergeven. Of pakt hij het derde getal vanaf links? Dat is wel een 1. Echter, bitwise_and(5) geeft ook “on”, terwijl dat getal een nul is en dus “off” moet geven.
Best lastig om dit dan goed in een losse sensor te krijgen, want de schrijfwijze is van rechts naar links, maar dan pakt hij hem van links naar rechts terwijl het aantal getallen varieert.
[ Voor 19% gewijzigd door manusjevanalles op 16-01-2024 21:05 ]
manusjevanalles schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:41:
[...]
Zou het dan zoiets worden?
YAML:
1 {% if "81" | int | bitwise_and(3) %} on {% else %} off {% endif %}
Geeft “on”.
Echter, het derde getal van achteren is een 0 en zou dus off moeten weergeven. Of pakt hij het derde getal vanaf links? Dat is wel een 1. Echter, bitwise_and(5) geeft ook “on”, terwijl dat getal een nul is en dus “off” moet geven.
1
2
3
4
| 81 & 3 01010001 & 00000011 = 00000001 81 & 5 01010001 & 00000101 = 00000001 |
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Maar om het issue te begrijpen toch nog wat uitleg. bitwise_and() pakt niet het 3e bitje, het doet een AND met 3 ofwel 0b011. Dus als je dat met 81 doet krijg je:
1
2
3
4
| 0b01010001 0b00000011 AND ---------- 0b00000001 |
Gezien dat niet 0 is zal dat dus naar true evalueren.
Voor het derde bitje zal je dus moeten doen
1
2
3
| {{ "81" | int | bitwise_and(4) }} {# waarbij 4 dus 0b100 is #} {# of direct in binary schrijfwijze #} {{ "81" | int | bitwise_and(0b100) }} |
Maar nogmaals, lijkt me dus handiger zonder template en het dus gewoon direct met de modbus integratie te doen.
Tja, ik snap hier dus helemaal niets van. Hoe zou de code eruit zien als het direct in modbus zou zijn?Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:27:
@manusjevanalles Ik zou dus vooral eerst eens naar de binary sensor uit de integratie kijken
Maar om het issue te begrijpen toch nog wat uitleg. bitwise_and() pakt niet het 3e bitje, het doet een AND met 3 ofwel 0b011. Dus als je dat met 81 doet krijg je:
[code]
0b01010001
0b00000011 AND
----------
0b00000001
Gezien dat niet 0 is zal dat dus naar true evalueren.
Voor het derde bitje zal je dus moeten doen
Django/Jinja:
1 2 3 {{ "81" | int | bitwise_and(4) }} {# waarbij 4 dus 0b100 is #} {# of direct in binary schrijfwijze #} {{ "81" | int | bitwise_and(0b100) }}
Maar nogmaals, lijkt me dus handiger zonder template en het dus gewoon direct met de modbus integratie te doen.
Nu moet ik ook even puzzelen hoe dat ook al weer zal met coil en input. Maar kan je de config voor de huidige sensor eens delen?
1
2
3
4
5
6
7
8
| {% set integer = 2 %} {% set bits = '{:0>8b}'.format(integer) %} {{ bits }} 00000010 {% set integer = bits | int(base=2) %} {{ integer }} 2 |
Ja, heb de link ook zitten bestuderen, maar kom daar ook niet uit. Ik ben niet werkzaan in de ICT, dus het is allemaal flink puzzelen.Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:35:
@manusjevanalles De link wel gezien?
Nu moet ik ook even puzzelen hoe dat ook al weer zal met coil en input. Maar kan je de config voor de huidige sensor eens delen?
Code, alleen selectie die relevant is:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - name: "WP" retry_on_empty: true retries: 5 type: tcp host: 10.0.0.21 port: 502 sensors: - name: WP bedrijfsstatus unique_id: e9835ed5-4aaf-4b64-b397-889d9f365e2e scan_interval: 240 slave: 1 address: 2501 scale: 1 precision: 0 input_type: input |
[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 16-01-2024 21:51 ]
De vraagstelling: ik wil weten hoeveel het huis heeft verbruikt aan stroom. Wat moet ik optellen en aftrekken om dit te berekenen.
Dit zijn de variabelen die ik kan meten.
/f/image/Tzde0bIMf1XWcvBK2CL5FJzo.png?f=fotoalbum_large)

Maar goed, dan zou het dus met genoemde template kunnen
Maakt niet uit, bedankt voor het meedenken. Ik moet nog maar eens in die binaire waardes duiken, vooralsnog snap ik daar niets van.Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:59:
@manusjevanalles Mm, ik heb geen modbus om te testen. Want ik weet nu ook even niet zeker hoe je dan een bitmask kunt doen... Misschien toch niet direct mogelijkExcuses...
Maar goed, dan zou het dus met genoemde template kunnen
Bij grid is - export?
Bij batterij - ontladen?
Want dan zou je hebben:
Ofwel [grid+] + [batterij-] + [zonnepanelen] - [grid-] - [batterij+] = [huis]
Yes! Die ga ik testen!Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:03:
@vanWalsum Wat is + en wat is -?
Bij grid is - export?
Bij batterij - ontladen?
Want dan zou je hebben:
Jazeker, plenty. Template sensors zijn het probleem niet, maar ik snap die binaire waardes gewoon niet.Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:03:
Bij grid is - export?
Bij batterij - ontladen?
Want dan zou je hebben:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| template: - binary_sensor: - name: WP HK 1 Pomp state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(1) }}" - name: WP HK 2 Pomp state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(2) }}" - name: WP Opwarmprogramma state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(4) }}" - name: WP BVW stappen in werking state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(8) }}" |
En zo voort. Waarbij ik even het entity id van de huidige sensor gok.
Laatste getal is dus in decimale waarde van het masker dat je wilt gebruiken. Dus voor 4e bitje (bit 3 dus) wil je een masker van 0b00001000 ofwel dat is decimaal 8.
[edit]@manusjevanalles En misschien wil je de quote nog corrigeren
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 22:18 ]
Super! En de volgende wordt dan 16 en dan 32?Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:17:
@manusjevanalles Als template voor de state van de binary sensor kan je dus de template gebruiken als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 template: - binary_sensor: - name: WP HK 1 Pomp state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(1) }}" - name: WP HK 2 Pomp state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(2) }}" - name: WP Opwarmprogramma state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(4) }}" - name: WP BVW stappen in werking state: "{{ states('sensor.wp_ bedrijfsstatus') | int | bitwise_and(8) }}"
En zo voort. Waarbij ik even het entity id van de huidige sensor gok.
Laatste getal is dus in decimale waarde van het masker dat je wilt gebruiken. Dus voor 4e bitje (bit 3 dus) wil je een masker van 0b00001000 ofwel dat is decimaal 8.
[edit]@manusjevanalles En misschien wil je de quote nog corrigeren
De quote is aangepast
Eerst even een screenshot van een paar zaken die goed gaan:
/f/image/RYrrTeI1zCuyrp8RdyrG2944.png?f=fotoalbum_medium)
Van boven naar beneden:
- De snelheid van de auto, zowel uit de GPS van mijn telefoon, als de snelheid die de auto via de OBD2 publiceert. Die twee zijn opvallend gelijk. Eerste paar minuten zijn in de parkeergarage, dus GPS-snelheid nul.
- ICE motortoerental. Die slaat pas aan als de accu "leeg" is, eerst continu op de snelweg, en daarna in hybride-bedrijf in de stad. De motor vindt een toerental van zo ongeveer 1400 toeren kennelijk lekker.
- Accustroom. Varieert echt enorm, bij het optrekken uit de file wordt voor ongeveer tien seconden een stroom van meer dan 150A getrokken. Bij een spanning van 193V (wel gemeten maar niet in het screenshot) is dat geen 30kW. Dat is niet niks uit een accutje van 4,4 kWh
maar het is maar kort. Verder zijn duidelijk de verschillende delen van rit (zie hieronder bij SoC) goed te zien.
- Koelwatertemperatuur. Het lijkt erop dat temperaturen van lager dan zo'n 40 graden niet gemeten worden. Het maximum tijdens deze rit gemeten (127,4 graden C) lijkt mij hoog. Als ik het goed uitreken met deze calculator zou het koelsysteem dan onder een druk van zo'n, 2,5 bar (dus een overdruk van 1,5 bar) moeten staan. Is dat zo? Ik heb geen idee.
- State of charge. De accu begint op 85% en wordt wordt bij 20% als leeg beschouwd, waarbij de benzinemotor wordt gestart. Duidelijk te zien: 16:43-16:58 stukje filerijden, 16:58-17:06 het rijdt weer door als EV, 17:06 -17:08 doorrijden als hybride, 17:08-17:17 stadskilometers als hybride.
Verder ben ik systematisch door de PID's heen aan het gaan. Niet alle PID's die in Torque geconfigureerd zijn geven meetdata, en dan zijn er ook PID's die "gecombineerd" oid worden op een manier die ik niet begrijp. Zo zitten er in de accu kennelijk drie temperatuursensoren, die Torque afzonderlijk weer kan geven (en ze verschillen ook ietsjes van elkaar, dus het lijken echt wel drie verschillende metingen). Maar als ik ze alle drie door laat sturen naar HA verschijnt daar alleen de eerst als entiteit. Hoe dat komt? Geen idee.
Verder worden er "onder water" ook wat conversies gedaan, ik denk door Torque. De temperatuur van de accu die ik hierboven beschrijf wordt, als je hem in de Torque app weer laat geven in graden C getoond. De waarde die in HA arriveert is echter in graden F. Interessant dat de auto deze waarden kennelijk in graden F produceert, terwijl de koelwatertemperatuur weer wel in graden C wordt geproduceerd! Raar hoor.
Als ik een wat completer lijstje heb (kon wel even duren) publiceer ik die hier wel eens een keer, voor als iemand hier ook mee aan de gang wil.
Hoe dan ook, leuk om in te duiken. Supernuttig is het allemaal niet, ik vind het gewoon leuk dat dit zo goed werkt, en het geeft me een veel beter inzicht in wat onder motorkap van mijn auto gebeurt. Het dasbboard geeft nl helemaal niets weer, niet eens het motortoerental of de koelwatertemperatuur
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Yessmanusjevanalles schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:28:
Super! En de volgende wordt dan 16 en dan 32?
Zou ik hiervoor een helper aan kunnen maken?Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:03:
Bij grid is - export?
Bij batterij - ontladen?
Want dan zou je hebben:
Ik heb een gewone P3. De snelheid is wel in km/u? Want intern rekent de Prius in mijlen. Dat zie je bijvoorbeeld met het vastzetten van de cruisecontrol die niet altijd op de gewenste kilometer blijft staan maar een km naar boven of naar beneden gaat. Als er verschil zit in ºF en ºC dan zou ik verwachten dat hier mijlen worden gerapporteerd.JeroenH schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:47:
- De snelheid van de auto, zowel uit de GPS van mijn telefoon, als de snelheid die de auto via de OBD2 publiceert. Die twee zijn opvallend gelijk. Eerste paar minuten zijn in de parkeergarage, dus GPS-snelheid nul.
- Koelwatertemperatuur. Het lijkt erop dat temperaturen van lager dan zo'n 40 graden niet gemeten worden. Het maximum tijdens deze rit gemeten (127,4 graden C) lijkt mij hoog. Als ik het goed uitreken met deze calculator zou het koelsysteem dan onder een druk van zo'n, 2,5 bar (dus een overdruk van 1,5 bar) moeten staan. Is dat zo? Ik heb geen idee.
- State of charge. De accu begint op 85% en wordt wordt bij 20% als leeg beschouwd, waarbij de benzinemotor wordt gestart. Duidelijk te zien: 16:43-16:58 stukje filerijden, 16:58-17:06 het rijdt weer door als EV, 17:06 -17:08 doorrijden als hybride, 17:08-17:17 stadskilometers als hybride.
De accu wordt door de boordcomputers tussen de 20 en 80% gehouden om een lange levensduur te garanderen dus dat klopt wel. Misschien dat ze bij de plugin gekozen hebben om de bovengrens iets te verleggen.
Japan rekent in ºC dus ik denk dat dit de Torque makers doen (zal wel Amerikaans zijn).[...]
Verder worden er "onder water" ook wat conversies gedaan, ik denk door Torque. De temperatuur van de accu die ik hierboven beschrijf wordt, als je hem in de Torque app weer laat geven in graden C getoond. De waarde die in HA arriveert is echter in graden F. Interessant dat de auto deze waarden kennelijk in graden F produceert, terwijl de koelwatertemperatuur weer wel in graden C wordt geproduceerd! Raar hoor.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.