Zo, m'n eerste voorzichtige stapjes aan het zetten om in de configuration.yaml zaken toe te voegen om de SOCOMEC Countis E27 modbus TCP 3-fase energiemeter aan Home Assistant toe te voegen, met de info op
deze pagina als handleiding. Het gaat alleen nog niet helemaal zoals ik voor ogen had

Ik had verwacht op het dashboard een extra weergave te zien, maar die komt niet te voorschijn. Wellicht dat iemand een tip heeft?
Ik heb eerst Studio Code Server toegevoegd aan HA. In SCS open ik configuration.yaml. Hier heb ik nu het volgende staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| # Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:
# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
themes: !include_dir_merge_named themes
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
modbus:
type: tcp
host: 192.168.2.221
port: 503
delay: 0
message_wait_milliseconds: 30
timeout: 5
sensor:
- platform: modbus
registers:
- name: "Simple Voltage: V1"
hub: modbus
unit_of_measurement: "V"
slave: 1
address: 50520
count: 2
data_type: int
scale: 100 |
Ip-adres en poort van de modbusmeter zouden juist moeten zijn. Ik kan op dat ip-adres via de browser de meter benaderen, inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord en als ik dan op het tabblad Setup klik zie de Modbus over TCP Port 00503 en het Modbus TCP address 05. Ik heb verder
op Github een overzicht gevonden van de verschillende Dec en Hex addresses van de meter. Let wel, dit is van de E24 en niet van de E27, maar als ik de info van de verschillende meters vergelijk komt de basis overeen. Stel dat ik het voltage wil weergeven van L1 dan staat er in het bestand de volgende info:
Dec address 50520
Hex address 0xC558
Words count 2
Description Simple Voltage: V1
Unit V/100
Datatype U32
Ik zie in de home-assistant.log geen foutmeldingen van de modbus. Heb daarnaast ook het bestand home-assistent.log.1, daar zie ik 1 vermelding van de modbus: 2024-01-14 14:21:10.874 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] modbus modbus_hub communication closed
Ik vermoed dat ik mogelijk nog iets qua verversen moet toevoegen aan de configuration.yaml, dat ondertussen gedaan met:
delay: 0
message_wait_milliseconds: 30
timeout: 5
maar ik blijf dezelfde melding over comminication closed krijgen. Daarnaast den kik dat ik nog iets moet doen om de info daadwerkelijk op het dashboard te tonen, maar kom daar niet echt uit.
Nog 1 extra vraag, moet ik elke keer HA volledig opnieuw opstarten om de veranderingen te kunnen zien of kan ik volstaan met de route Ontwikkelhulpmiddelen - YAML configuratie herladen - ALLE YAML CONFIGURATIES om op deze wijze sneller te kunnen zien of de aanpassing het gewenste effect gehad heeft?
[
Voor 3% gewijzigd door
Niek_ op 14-01-2024 14:29
]