Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:03

ViezeVis

Sample Text

hufkes schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:19:
[...]
is wel mogelijk, maar je krijgt natuurlijk wel apparaten (de slimme lampen) die niet beschikbaar zijn wanneer je ze uitzet. Voorwaarden om het dan werkend te krijgen:

- lamp zo instellen dat hij bij onder spanning komen ook inschakelt
- lamp die de vorige dimstand bewaart
- dimmen alleen mogelijk via HA en alléén wanneer het relais aan staat
- lamp nooit zélf vanuit HA uitschakelen maar altijd met het relais.
- in HA bestempel je het relais middel de helper "change device type of a switch" als een light entity. De bulb die er achter hangt is dat ook, en zijn dan fysiek gekoppeld maar voor HA blijven dat in principe twee entiteiten. Een knop waarmee je de lamp aan of uit wilt zetten moet dan commando's naar het relais sturen, en de functie van dimmen stuur je rechtstreeks naar de lamp zelf. Wordt er niet overzichtlijker op maar kan wel.
Ja en die 2 entities lijkt me weer lastig. Iets met de WAF :)
Ik ga er eens over nadenken. Misschien vervang ik alleen de meestgebruikte schakelaars.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:10
ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Ja en die 2 entities lijkt me weer lastig. Iets met de WAF :)
Ik ga er eens over nadenken. Misschien vervang ik alleen de meestgebruikte schakelaars.
Als je het nog geavanceerder wilt, kan je ook een derde entity maken die de functies van de andere 2 combineert door het maken van een Template Light. Hiermee kan je een 'light'-entity maken waarbij je zelf kan bepalen wat deze doet met bepaalde acties. Zo kan je de aan/uit-actie koppelen aan het relais en de dim-actie koppelen aan de echte lamp. De andere 2 kan je hidden maken, zodat je alleen deze template light entity ziet als je op je lamp zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
Mijn vloerverwarming werkt met propaan (een tank in de tuin). Iemand die een idee heeft hoe ik dit kan gaan verwerken in HA ?
Bestaan er digitale gasmeters voor propaan ?
Kan ik een analoge gebruiken en daar een zigbeemeter bovenop plaatsen ?

Ik zou namelijk willen weten wat het goedkoopst is.... verwarmen met propaan, of toch maar voor de airco gaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:07

Church of Noise

Drive it like you stole it

hufkes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:55:
[...]

een sonof sbmini achter de schakelaar inbouwen, dan blijft de schakelaar altijd functioneren. Let wel op of je een N hebt. Evt kun je hem ook in het plafond bij de lamp zelf plaatsen, kijk goed op het aansluitschema.

https://www.sonoff.nl/a-6...igbee-zbmini/#description

Je kunt de slimme lamp dan weer op een andere plek gebruiken en hier gewoon een domme lamp in houden, de schakelaar is dan nl. slim geworden. Deze is niet dimbaar, maar die versies zijn er ook indien dat een voorwaarde is.

Daar waar het zinloos is om met de schakelaar te doen, gewoon intern doorverbinden en de schakelaar dus loos maken.

[...]

Bij de zbmini en dergelijke toepassingen werkt de schakelaar ook gewoon los van de home automation. Oftewel je kunt bv met de schakelaar aandoen en met HA na een uur het ding uitzetten. Of obv de bewegingsensor aan en auto off en de schakelaar alleen als backup en voor de WAF.
Bestaat er zoiets voor een dubbele schakelaar ook?
nog nergens gezien, en ik vrees dat 2 zbmini's er niet achter gaan passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:03

-CJ

Not remastered

Ik heb gezocht maar volgens mij gebruik ik de verkeerde termen. Is er een manier om een status sensor (binair, aan/uit) toe te voegen aan een statistics graph? Ik wil de binnen- en buitentemperatuur combineren met of de ketel wel of niet aanstaat.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 12:25
WoBBeL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:26:
Net geswitched van RPi4 (2GB) naar RPi5 (8GB). Beiden draaiden op een SSD maar wat een wereld van verschil qua performance. Addons zijn vele malen sneller en de algehele feeling is echt veel beter.

Dus mocht je nog twijfelen: zeker doen :D
Nog even hierop terugkomend; Als ik in de Raspberry Pi imager kijk en bij model de Pi5 selecteer, zie ik HA er niet tussenstaan. Hoe heb jij dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34
matthijs_087 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Nog even hierop terugkomend; Als ik in de Raspberry Pi imager kijk en bij model de Pi5 selecteer, zie ik HA er niet tussenstaan. Hoe heb jij dit gedaan?
er is nog geen Pi5 image voor HA

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18

WoBBeL

*zwaai*

@matthijs_087 balenaEtcher gebruiken. En dan de rpi5 image (haos_rpi5-64-11.4.img.xz) downloaden via https://github.com/home-a...-system/releases/tag/11.4.

Bij de Rasbperry Pi Imager staat hij inderdaad nog niet.

[ Voor 23% gewijzigd door WoBBeL op 12-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Voor zover ik weet is de release voor Pi5 nog niet stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@ViezeVis Let er ook op dat je lampen in principe als router binnen je Zigbee mesh fungeren. Wanneer je ze spanningsloos maakt, valt er dus een router weg. Sommige end devices, bijvoorbeeld Aqara sensoren, hebben nogal moeite met het vinden van een nieuwe route naar de coördinator wanneer hun gebruikte route niet meer beschikbaar is. Ik zou terughoudend zijn met het steeds uitzetten van dergelijke schakels binnen je Zigbee netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18

WoBBeL

*zwaai*

@TheFes hij is inderdaad van "dev" naar "beta" gegaan zo ver ik weet. Ik draaide hem als dev een tijdje zonder issues. Ik draai hem nu als beta sinds 11.3 thuis en alles is bij mij stabiel zonder problemen. In het ergste geval kan ik altijd mn Pi4 weer aanslingeren en een backup terug zetten.

[edit]

Volgens mij werkt GPIO nog niet op RPi5 maar die gebruik ik niet (losse ESP bordjes)

[ Voor 16% gewijzigd door WoBBeL op 12-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier een idee over?
Heb onlangs een Plugwise Adam toegevoegd aan mijn setup.
Had al een Plugwise Anna. Beide kun je niet configureren in HA.
Je moet dan de Adam configureren in HA. Makes sense.

Echter, komt op die manier de lichtsensor van de Anna niet door.
Plugwise geeft ook aan dat de gegevens van de sensor van de Anna niet aan de Adam worden doorgezet.
Wordt ook niet toegevoegd, stom. ;)

Dus... weet iemand een manier om via een handmatige sensor/device/entity de lichtsensor van Anna toch in HA te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 12:25
@WoBBeL Thanks! Ik ga er eens mee aan de slag, kan altijd weer terug naar mijn Pi3 en zodoende wachten totdat Ha OS wel stabiel is voor de Pi5 mocht dit (nog) niet zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

JBS schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:55:
@ViezeVis Let er ook op dat je lampen in principe als router binnen je Zigbee mesh fungeren. Wanneer je ze spanningsloos maakt, valt er dus een router weg. Sommige end devices, bijvoorbeeld Aqara sensoren, hebben nogal moeite met het vinden van een nieuwe route naar de coördinator wanneer hun gebruikte route niet meer beschikbaar is. Ik zou terughoudend zijn met het steeds uitzetten van dergelijke schakels binnen je Zigbee netwerk.
Ik merkte dit al, want mijn Aqara temp sensor werkte idd niet meer. Ik overweeg TuYa home sockets te plaatsen op een aantal plekken in huis. Die blijven altijd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Domme vraag misschien, maar als je een simpele aan/uit (wissel)schakelaar hebt, kun je dan als de schakelaar (en lamp) uit staan via deze modules dan het licht alsnog aanzetten? Dimmen doe ik sowieso al via de HA app.

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar / https://www.aliexpress.com/item/1005005480937470.html
Er zijn wel oplossingen die van een normale knop een Zigbee knop maken. Die zetten dus geen stroom aan/uit maar sturen een Zigbee signaal. Bijvoorbeeld: uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule

Als je deze knop dan binnen je HA instelt dat hij de slimme lamp schakelt, dan merkt de gebruiker er niks van dat de knop anders zou zijn.

Omdat ik zelf enkel Hue lampen gebruik en al Niko schakelmateriaal in huis heb ben ik zelf overgestapt op de FriendsOfHue knoppen.

Aan de achterkant worden ze op niks aangesloten, en de FriendsOfHue knoppen werken zelfs zonder batterijen. Door de kinetische energie die je opwekt met de knop indrukken krijgt de knop stroom.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

@hufkes is het bijvoorbeeld wel mogelijk om een dimmable inbouwschakelaar achter een pulsdrukker te monteren terwijl je lampen smart zijn. Maar gewoon de Zigbee lampen niet aan HA toevoegen?

Dan kan ik met de Zigbee inbouwschakelaar de boel wel dimmen en in/uitschakelen. Dan hoef ik alleen maar een aantal pulsdrukkers te bestellen van Berker. De opbouwfrontjes heb ik dan al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

iemand die me kan helpen:

ik heb 3 TRV's, nu ik wil tellen welke er om warmte vragen maar ik kom er niet aan uit met een template sensor

code:
1
2
3
4
5
{{ ['climate.badkamer_trv', 
    'climate.living_room_trv', 
    'climate.keuken_trv']
    | map('states') | selectattr('hvac_action', 'eq','heating')| list | count
    }}

Deze geeft altijd 0, ook al kan ik zien in de attributen dat de hvac_action veranderd. :'(
status zou geen belang mogen zijn, ik wil enkel de attributen kunnen uitlezen :(

[ Voor 8% gewijzigd door SadisticPanda op 12-01-2024 23:00 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
SadisticPanda schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:44:
iemand die me kan helpen:

ik heb 3 TRV's, nu ik wil tellen welke er om warmte vragen maar ik kom er niet aan uit met een template sensor

code:
1
2
3
4
5
    'climate.keuken_trv']
    | map('states') | selectattr('hvac_action', 'eq','heating')| list | count
    }}

Deze geeft altijd 0, ook al kan ik zien in de attributen dat de hvac_action veranderd. :'(
status zou geen belang mogen zijn, ik wil enkel de attributen kunnen uitlezen :(
Met map('states') krijg je een string met de state terug, niet het hele state object

Probeer dit eens
code:
1
2
3
4
    'climate.keuken_trv'] | select('is_state_attr', 'hvac_action', 'heating')| list | count
    }}

PS, je kunt je templates testen in developer tools > templates. Jouw versie had daar een error gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JeroenH schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:11:
[...]

De Torque app? Die heb ik al heel lang, af en aan pruts ik er eens mee. Ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zelfs eens een camera plugin geïnstalleerd gehad zodat je dashcamfilmpjes kan maken met dus het zicht door de voorruit, je locatie op de kaart, en wat technische gegevens van de auto naar keuze. Compleet nutteloos allemaal, maar wel leuk en het werkte prima :)

En het is OBD2, als in OBDII :) Als de dongle een ELM327-chipje heeft dan zouden de basics wel goed moeten werken. Mijn dongle was ook een goedkoopie van Amazon.

[...]

Nee helaas niet, daarvoor is de auto te oud denk ik (2013).

[...]

Ik moet het nog beter bekijken allemaal, maar volgens mij is er geen PID met daadwerkelijk het tankniveau. Torque kan het wel berekenen/schatten op basis van wat andere waarden, dus wie weet kan daar iets mee. Er zijn talloze PIDs (tot aan zaken als de meetwaarden van de lambda-sondes aan toe...) dus er is nog veel te verkennen.
Deze is het: https://obdeleven.com dus OBDEleven ofwel OBD11, ik gebruik hem om zaken te coderen of uit lezen :)

Maar zag al dat het niet werkt. Dan maar een goedkope knommel erbij kopen. Ben benieuwd wat er allemaal uitgelezen kan worden. En TPMS zit wel op mijn 2014 Octavia RS, dus lijkt me niet dat je auto per definitie te oud is.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:15
Een korte vraag (eigenlijk 3..):
Ik wil een LUX sensor plaatsen voor als het donker wordt dat dan de gordijnen automatisch sluiten. Nu gebruik ik nog de trigger "zonsondergang" maar soms is het dan nog te licht en soms zou het wel eerder dicht kunnen bij erg slecht weer. Daarvoor wil ik een LUX sensor onder de overkapping plaatsen.
Kan ik hiervoor de Philips Hue outdoor sensor gebruiken?
En zo ja kan deze ook direct gekoppeld worden aan de Conbee Zigbee stick?
Of is hiervoor nog een aparte Hue bridge nodig?

Voor alle duidelijkheid ik heb geen andere HUE devices.

[ Voor 5% gewijzigd door RogerSch op 13-01-2024 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gezmo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 21:57
RogerSch schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 06:30:
Een korte vraag (eigenlijk 3..):
Ik wil een LUX sensor plaatsen voor als het donker wordt dat dan de gordijnen automatisch sluiten. Nu gebruik ik nog de trigger "zonsondergang" maar soms is het dan nog te licht en soms zou het wel eerder dicht kunnen bij erg slecht weer. Daarvoor wil ik een LUX sensor onder de overkapping plaatsen.
Kan ik hiervoor de Philips Hue outdoor sensor gebruiken?
En zo ja kan deze ook direct gekoppeld worden aan de Conbee Zigbee stick?
Of is hiervoor nog een aparte Hue bridge nodig?

Voor alle duidelijkheid ik heb geen andere HUE devices.
Ja, dat kan.
Heb zelf de sensor ook en gekoppeld aan een ConbeeII stick met zigbee2mqtt.
Werkt al een paar jaar prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:14
Oh haha I stand corrected :P Wel jammer dat zo'n duur ding het niet doet met Torque...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Is er ergens een overzicht van de weer condities een welk icoon er achter hangt? Ik google me suf maar kom vooral op losse iconen uit en ik wil die van MDI gebruiken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 18:49
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:41:
Is er ergens een overzicht van de weer condities een welk icoon er achter hangt? Ik google me suf maar kom vooral op losse iconen uit en ik wil die van MDI gebruiken.
https://pictogrammers.com/library/mdi/

?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Klopt, alleen had gehoopt dat ergens een overzicht is welk icoon HA gebruikt per weer conditie, dat scheelt een hoop trial-error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:31

TTROX

Christian N

Thanks!

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

konehead schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Ik gebruik de EM ook al jaren, probleemloos!
Ook bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

- De normale addon kan niet meer verbinden met de growatt servers, dus die werkt niet meer.
Integratie verwijderd > Zon opbrengst kwijt van afgelopen jaar (althans de zichtbare data in Energy Dashboard)

- Een tijdje 'growatt_server_api' geprobeerd via HACS maar deze werkt ook maar half, waardes staan vaak op unavailable (dit had ik nooit met de normale growatt integratie & omvormer is via netwerkkabel aangesloten) en zonopbrengst zie je vervolgens ook niet in Energy > Integratie momenteel disabled en weer mijn (halve dit keer) data weg...
Daarnaast doet deze API te veel aanzoeken bij de growatt servers waardoor je ook 24h uit shinephone wordt gegooid.

Ik heb mij kort verdiept in GROTT maar dat was mij niet 1 2 3 duidelijk / kon geen goede walkthrough/tutorial vinden.

Voor het komende jaar wil ik gewoon een oplossing die werkt 24/7, en ik krijg het tot nu toe niet voor elkaar met software integraties.

Hoe heb jij het permanent werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Heeft iemand tips voor het gebruik van Bluetooth in Home Assistant qua adapters? Op de HA pagina staan wel een aantal 'high performance adapters' maar allemaal met Bluetooth 4.0.

De Soil Meters die ik wil hebben al BT4.1. Anders zou ik een 5.0 moeten overwegen van Realtek (staat ook op de HA pagina).

https://nl.aliexpress.com/item/1005005816383061.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 31-08 20:04

mmniet

De beetje weter

ViezeVis schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:17:
Heeft iemand tips voor het gebruik van Bluetooth in Home Assistant qua adapters? Op de HA pagina staan wel een aantal 'high performance adapters' maar allemaal met Bluetooth 4.0.

De Soil Meters die ik wil hebben al BT4.1. Anders zou ik een 5.0 moeten overwegen van Realtek (staat ook op de HA pagina).

waarom dan niet de 5.0 gebruiken?

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Klopt, alleen had gehoopt dat ergens een overzicht is welk icoon HA gebruikt per weer conditie, dat scheelt een hoop trial-error
Heb je hier al gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

mmniet schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:19:
[...]

waarom dan niet de 5.0 gebruiken?
Er zijn al Bluetooth 5.3/4 dongles. Ik neig idd naar een 5.0 dongle ondanks de waarschuwing dat die niet te resetten zijn met een knop. Lijkt me geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

TheFes schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Met map('states') krijg je een string met de state terug, niet het hele state object

Probeer dit eens
code:
1
2
3
4
    'climate.keuken_trv'] | select('is_state_attr', 'hvac_action', 'heating')| list | count
    }}

PS, je kunt je templates testen in developer tools > templates. Jouw versie had daar een error gegeven
thanks, werkt.. Nieuw, ben van node red aanzoveel mogelijk in automatisations aan het zetten , ff zoeken en snuffelen

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 31-08 20:04

mmniet

De beetje weter

ViezeVis schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Er zijn al Bluetooth 5.3/4 dongles. Ik neig idd naar een 5.0 dongle ondanks de waarschuwing dat die niet te resetten zijn met een knop. Lijkt me geen issue.
los van dat soort dingen, ik heb er nooit spijt gehad om iets meer te investeren en eentje met de nieuwste technieken te kiezen. Andersom wel genoeg spijt gehad bij het kiezen voor de goedkopere is voor nu genoeg variant.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

mmniet schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:26:
[...]

los van dat soort dingen, ik heb er nooit spijt gehad om iets meer te investeren en eentje met de nieuwste technieken te kiezen. Andersom wel genoeg spijt gehad bij het kiezen voor de goedkopere is voor nu genoeg variant.
Wat mij voorzichtig maakt is dat ze specifiek een lijst bijhouden met unsupported devices en supported devices. Heeft namelijk ook deels te maken met compatbility voor linux etc. Was daarom benieuwd of er bepaalde goede ervaringen waren met dongles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

TTROX schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Hoe heb jij het permanent werkend gekregen?
Ik heb gewoon de Grott add-on geïnstalleerd en alles werkte gelijk. Ik zit nu op de Beta branch, maar volgens mij maakt dat niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGpGAG2RQuGz64M_mpovIoZQDXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRjtznzoBo1t6SPiDBaen7hL.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:55
Beste mede tweakers, ik probeer een oplossing te vinden voor het onderstaande.

Mijn warmtepomp droger heeft een sensor die de voortgang tijdens bedrijf weergeeft in %, dus start is 0% en klaar is 100%. Nu heb ik onderstaande gemaakt om als de warmtepomp droger uitstaat dat er gereed staat en niet unavailable. Helaas heb ik nu twee uitdagingen :

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat met onderstaande sensor ook % te zien krijg als de warmtepomp aanstaat, nu zie ik alleen bij 45 (ik heb het al geprobeerd met unit_of_measurement: % maar dan loop ik vast met wat als state_class moet invullen.
- Van tijd tot tijd gaat deze sensor ook naar "unknown" hoe pas ik dat nu aan zodat gereed komt te staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- unique_id: "70089923723408"
name: "droger_voortgang"
      state: >-
        {% if (states('sensor.463090536447001356_bsh_common_option_programprogress')) == "unavailable" %}
          Gereed
        {% else %}
          {{states('sensor.463090536447001356_bsh_common_option_programprogress')}}
        {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Beekforel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Ah je hebt nu de Shinelink denk ik dan? Die had ik ook en ligt op zolder als backup, nieuwe stick via Bol, even flashen met ESphome, om wissel en klaar.

Wel overdag doen als je opwek hebt, anders doet de stick niks.
Stick inmiddels binnen van ome bol, welke repo heb jij gebruikt? Deze toevallig?

https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb mijn Toon aangesloten aan Home Assistant, echter is het mij opgevallen dat wanneer de Toon zijn verbinding verliest met het internet dat er dan data mist in HA als het apparaat later weer online komt. Zijn er manieren om er voor te zorgen dat de historische data goed wordt ingeladen of wordt er alleen data ingelezen wanneer er verbinding is? Op Toon zelf staat wel alle data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA2rG06yV9gHTZ71XjWCnw7-MOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNSGXmCst9rM7ykfCRQE8Qko.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
magnifor schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:30:
Ik heb mijn Toon aangesloten aan Home Assistant, echter is het mij opgevallen dat wanneer de Toon zijn verbinding verliest met het internet dat er dan data mist in HA als het apparaat later weer online komt. Zijn er manieren om er voor te zorgen dat de historische data goed wordt ingeladen of wordt er alleen data ingelezen wanneer er verbinding is? Op Toon zelf staat wel alle data.

[Afbeelding]
HA krijgt alleen de meterstanden door van Toon, dus als Toon (of HA) even niet bereikbaar is, krijg je een piekje bij het uur waarin ze elkaar weer kunnen bereiken. Je mist dus geen data, het is alleen niet op de juiste plek terecht gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:34:
[...]

HA krijgt alleen de meterstanden door van Toon, dus als Toon (of HA) even niet bereikbaar is, krijg je een piekje bij het uur waarin ze elkaar weer kunnen bereiken. Je mist dus geen data, het is alleen niet op de juiste plek terecht gekomen.
Ah oke thanks. Ik zal dit straks middernacht even checken of de dagwaarden overeen komen, ik heb gisteren toon geactiveerd (met een reset ivm vorige eigenaar) dus de data van gisteren is sowieso niet compleet. Ben benieuwd naar vandaag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb er weer een paar stekkers bij oOo

Denver SHP-102, Tuya, geflasht met ESPHome / Libretiny. Zelf een YAML gebouwd, want die van ltchiptool / cloudcutter klopten niet. Gingen ook uit van hardware 1.1.8, deze was 1.3.5.

Lagen van € 9,99 voor € 6,99 per stuk bij de Hoogvliet. Rapporteren nu elke 5 seconden het actuele verbruik en de spanning, gekalibreerd met een gloeilamp van 40 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY22Cf3ZW9Ydi1lt4f9JOs6rvtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvi2twAAOCVT8csdxhuxmijU.jpg?f=fotoalbum_large

Flash how-to: CodeCaster in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 13-01-2024 20:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

CodeCaster schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:43:
Ik heb er weer een paar stekkers bij oOo

Denver SHP-102, Tuya, geflasht met ESPHome / Libretiny. Zelf een YAML gebouwd, want die van ltchiptool / cloudcutter klopten niet. Gingen ook uit van hardware 1.1.8, deze was 1.3.5.

Lagen van € 9,99 voor € 6,99 per stuk bij de Hoogvliet. Rapporteren nu elke 5 seconden het actuele verbruik en de spanning, gekalibreerd met een gloeilamp van 40 Watt.

[Afbeelding]
Wat verbruikt z’n slimme stekker nou zelf? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Wat verbruikt z’n slimme stekker nou zelf? :D
_O- Dat is precies wat ik ook wilde weten en in de getoonde configuratie heb gemeten.

Ik weet niet precies hoe accuraat ze zijn en hoeveel ze onderling verschillen. Ik heb één firmware-met-correctie gebakken en die naar alledrie geüpload.

Op het moment dat m'n telefoon lag op te laden (ook niet echt een stabiele last), was het verbruik ongeveer 13, 14 respectievelijk 15 Watt van links naar rechts.

Ik denk dat ik dus veilig kan zeggen dat met een updateinterval van 5 seconden de stekkers meer dan 0 en waarschijnlijk minder dan 2 Wat verbruiken. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
CodeCaster schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:54:
[...]

_O- Dat is precies wat ik ook wilde weten en in de getoonde configuratie heb gemeten.

Ik weet niet precies hoe accuraat ze zijn en hoeveel ze onderling verschillen. Ik heb één firmware-met-correctie gebakken en die naar alledrie geüpload.

Op het moment dat m'n telefoon lag op te laden (ook niet echt een stabiele last), was het verbruik ongeveer 13, 14 respectievelijk 15 Watt van links naar rechts.

Ik denk dat ik dus veilig kan zeggen dat met een updateinterval van 5 seconden de stekkers meer dan 0 en waarschijnlijk minder dan 2 Wat verbruiken. :+
Voor een ESP ga ik ook uit van ongeveer 1W verbruik. Zigbee is wat zuiniger (Wifi verbruikt relatief veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Laatst online: 06-09 21:43
Toppe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:47:
WIP
E-Paper display's!

Deze komen sowieso op een aantal plekken in het huis te hangen:
Bij de garage deur -> Herinnering als dochterlief haar gymspullen of leestas mee naar school moet. Of andere zaken.
Bij de voordeur -> Als we niet thuis zijn en we verwachten een pakket kan ik op het display: "Leveren voor de deur" weergeven
In de badkamer -> Stand van ventilatie, luchtvochtigheid, temperatuur en water temperatuur van de boiler. Eventueel aan te vullen met stand van de verwarming
[Afbeelding]

Soms wil je gewoon bepaalde zaken zien op de plek waar jij het wilt. Deze krengen verbruiken amper energie (en anders is de batterij te vervangen) en hebben geen actief display, altijd scherp beeld en geen last van invalshoeken enzo

Waarschuwing voor lege batterij zit standaard ingebouwd, das ook wel lekker :)
Interesting, kan wel wat leuke dingen verzinnen hiermee! Waar had je deze vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

mitch187 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Interesting, kan wel wat leuke dingen verzinnen hiermee! Waar had je deze vandaan?
https://www.tindie.com/pr...p-v3-zigbee-wifi-gateway/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
esphome v Firmware: 2023.9.3 (Oct 16 2023, 13:07:56)
Hardware: 1.0

Deze gekoppeld aan mijn p1 slimme meter.
Bijna alles werkt ,alleen gas krijg ik deze onderstaande foutmelding (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlajFim2sk9wtzYtXGjkCvyxZWg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m0GIME8xxYpH9GTTOHx33Jpy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

mmniet schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Ik ga het gewoon via ESPHome doen i.c.m. een POE Powered bord. Dan hoef ik me ook geen zorgen te maken om compatibilities :) Vermoedelijk wel BT 4.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:14
ViezeVis schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:17:

Niet helemaal antwoord op je vraag: onwijs jammer (en opmerkelijk) dat ze die plant sensoren niet in Zigbee hebben.. hier moet toch een markt voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

konehead schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Niet helemaal antwoord op je vraag: onwijs jammer (en opmerkelijk) dat ze die plant sensoren niet in Zigbee hebben.. hier moet toch een markt voor zijn
Ze zijn er wel maar dan in van die machtige units. Dan worden ze bijna groter dan de pot. Maar idd, mooi klote. Anders had ik nog geen Bluetooth nodig..

/Edit
Dit, dus.
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/optimized/4X/c/9/9/c991e2ceded46dc3d72acd762948700fe3ac5d08_2_231x500.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door ViezeVis op 13-01-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
ViezeVis schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Ze zijn er wel maar dan in van die machtige units. Dan worden ze bijna groter dan de pot. Maar idd, mooi klote. Anders had ik nog geen Bluetooth nodig..

/Edit
Dit, dus.
[Afbeelding]
Hahaha, ja is niet te doen. Zo onwijs groot. Heb deze wel gevonden, van een Rus die al ff met vakantie is:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/EFEKTA_miniPWS.html

Heb hem een mailtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-09 10:40
Ik heb een temp. sensor gekocht op Ali, https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Maar nu krijg ik deze niet werkend in HA, deze is wel gekoppeld dmv ZHA maar kan deze niet “uitlezen” wat de temp. en vochtigheid is.

Wat doe ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:20
Jcrs7 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:55:
Ik heb een temp. sensor gekocht op Ali, https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Maar nu krijg ik deze niet werkend in HA, deze is wel gekoppeld dmv ZHA maar kan deze niet “uitlezen” wat de temp. en vochtigheid is.

Wat doe ik ni verkeerd?
Ik vermoed dat zha geen “quirk” heeft voor jouw device. Kan je het device eens openen in HA en deze info bekijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOcFSWw-XT_ndMMfJIMwCjE82cg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tjyi7JnjIvgeJiHvVHmcaIgm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:16
[...]

/Edit
Dit, dus.
[Afbeelding]
Zo dat is wel erg fors. Waarom kan BT niet? Ik heb een ESP32 met BT proxy in de woonkamer liggen dat werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
nvm

[ Voor 106% gewijzigd door GoEV6 op 14-01-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
casparz schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Ik vermoed dat zha geen “quirk” heeft voor jouw device. Kan je het device eens openen in HA en deze info bekijken:
[Afbeelding]
Dit staat erbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ttx4v7QS-KADrGzxjdky9DE2qlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQfxqSLOoGBijkG6IKZ4PT6N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casparz
  • Laatst online: 20:20
Check, dan weet ZHA niet wat het ding kan. Je kan dan bij de 3 puntjes kiezen voor download diagnostiek. Deze kan je gebruiken om hier: https://github.com/zigpy/zha-device-handlers/issues te vragen om support. Check wel ff of er niet al een ander heeft gevraagd om hetzelfde apparaat toe te voegen. Bij het aanmaken van een issue daar, wordt alle relevante info gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

simonj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:44:
esphome v Firmware: 2023.9.3 (Oct 16 2023, 13:07:56)
Hardware: 1.0

Deze gekoppeld aan mijn p1 slimme meter.
Bijna alles werkt ,alleen gas krijg ik deze onderstaande foutmelding (zie screenshot)

[Afbeelding]
Je hebt dus deze? https://smartgateways.nl/...-gateway-esphome-edition/

Staat ook bij:
Let op: De door ons vooraf geinstalleerde ESPHome firmware werkt op de meeste slimme meters. Het komt geregeld voor dat slimme meters afwijken van de standaard. In dat geval zal de ESPHome code moeten worden aangepast. Je bent dus een echte tweaker en in staat om zelf te troubleshooten.
Misschien moet je wat YAML'en en een nieuwe firmware bouwen via ESPHome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:01:
Iemand hier een idee over?
Heb onlangs een Plugwise Adam toegevoegd aan mijn setup.
Had al een Plugwise Anna. Beide kun je niet configureren in HA.
Je moet dan de Adam configureren in HA. Makes sense.

Echter, komt op die manier de lichtsensor van de Anna niet door.
Plugwise geeft ook aan dat de gegevens van de sensor van de Anna niet aan de Adam worden doorgezet.
Wordt ook niet toegevoegd, stom. ;)

Dus... weet iemand een manier om via een handmatige sensor/device/entity de lichtsensor van Anna toch in HA te krijgen?
Waarschijnlijk niet helemaal een antwoord op je vraag, Anna icm. Adam en uitlezen van je lichtsensor maar je triggerde mij o.a ook omdat je schrijft dat Anna niet te configureren is in HA; Ik heb laatst een Plugwise Anna met bijgeleverde smile-T gateway geïnstalleerd. Deze heb ik via de standaard HA Plugwise integratie kunnen integreren en configureren in HA en werkt de lichtsensor uit de beschikbare Anna entiteit gewoon. Maak(te) jij voor de installatie van Adam geen gebruik van de smile(geen idee of Anna dan überhaupt werkt..)? En heb je ook al in dit topic gekeken? Plugwise Adam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
casparz schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:15:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook geen quirk, maar werkt gewoon prima, wat ik wel zie is dat hij een ander model versie heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAARkE_Y1kgAjny1CN3hEPNdrgA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5ZdM6zMyjWMifN4t6gX4EiL0.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Barfman op 14-01-2024 13:17 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:27

Antonio di

a mi me dijeron que si

konehead schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Ook aan @ViezeVis
Ze zijn er wel Zigbee grond vochtmeters maar ze zijn zeker 2x zo duur en hebben pinnen (wel "coated") en dat is meer kans op roest.
Planten liefhebber zijn geen Zigbee Hub fan en tegenwoordig zit bluetooth op bijna iedere telefoon. Dus kunnen ze lokaal wat uitlezen met een juiste App.
Blijft bij bluetooth het probleem dat de grond vochtmeters "oude bluetooth" hebben met weinig bereik (afstand), vaak niet werken op nieuwere/hogere Bluetooth van je servertje en je ook nog maar moet zien dat ze gaan werken op HA.
Bij gebruik buiten is Bluetooth bereik vaak ook een probleem voor een HA-servertje en dit geldt ook voor Zigbee met een beetje flinke tuin.
Ik ben daarom overgegaan op een een Ecowitt gateway-tje met 868MHz signaal/protocol.
Ook voor al het andere "buiten Weer spul" erg handig. Ook heeft HA een prima Ecowitt integratie.
Zie:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ecowitt WH51 Grond-vochtigheidsmeter review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Zo, m'n eerste voorzichtige stapjes aan het zetten om in de configuration.yaml zaken toe te voegen om de SOCOMEC Countis E27 modbus TCP 3-fase energiemeter aan Home Assistant toe te voegen, met de info op deze pagina als handleiding. Het gaat alleen nog niet helemaal zoals ik voor ogen had :) Ik had verwacht op het dashboard een extra weergave te zien, maar die komt niet te voorschijn. Wellicht dat iemand een tip heeft?

Ik heb eerst Studio Code Server toegevoegd aan HA. In SCS open ik configuration.yaml. Hier heb ik nu het volgende staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
modbus:
  type: tcp
  host: 192.168.2.221
  port: 503

delay: 0
  message_wait_milliseconds: 30
  timeout: 5

sensor:
  - platform: modbus
    registers:
      - name: "Simple Voltage: V1"
        hub: modbus
        unit_of_measurement: "V"
        slave: 1
        address: 50520
        count: 2
        data_type: int
        scale: 100

Ip-adres en poort van de modbusmeter zouden juist moeten zijn. Ik kan op dat ip-adres via de browser de meter benaderen, inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord en als ik dan op het tabblad Setup klik zie de Modbus over TCP Port 00503 en het Modbus TCP address 05. Ik heb verder op Github een overzicht gevonden van de verschillende Dec en Hex addresses van de meter. Let wel, dit is van de E24 en niet van de E27, maar als ik de info van de verschillende meters vergelijk komt de basis overeen. Stel dat ik het voltage wil weergeven van L1 dan staat er in het bestand de volgende info:
Dec address 50520
Hex address 0xC558
Words count 2
Description Simple Voltage: V1
Unit V/100
Datatype U32

Ik zie in de home-assistant.log geen foutmeldingen van de modbus. Heb daarnaast ook het bestand home-assistent.log.1, daar zie ik 1 vermelding van de modbus: 2024-01-14 14:21:10.874 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] modbus modbus_hub communication closed

Ik vermoed dat ik mogelijk nog iets qua verversen moet toevoegen aan de configuration.yaml, dat ondertussen gedaan met:
delay: 0
message_wait_milliseconds: 30
timeout: 5
maar ik blijf dezelfde melding over comminication closed krijgen. Daarnaast den kik dat ik nog iets moet doen om de info daadwerkelijk op het dashboard te tonen, maar kom daar niet echt uit.

Nog 1 extra vraag, moet ik elke keer HA volledig opnieuw opstarten om de veranderingen te kunnen zien of kan ik volstaan met de route Ontwikkelhulpmiddelen - YAML configuratie herladen - ALLE YAML CONFIGURATIES om op deze wijze sneller te kunnen zien of de aanpassing het gewenste effect gehad heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 14-01-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jcrs7
Barfman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb ook geen quirk, maar werkt gewoon prima, wat ik wel zie is dat hij een ander model versie heeft.

[Afbeelding]
Ik zie dat je er een van Xiaomi hebt, misschien dat het daardoor komt?
De sensor krijg ik trouwens ook niet gekoppeld via de app van Tuya :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Jcrs7 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik zie dat je er een van Xiaomi hebt, misschien dat het daardoor komt?
De sensor krijg ik trouwens ook niet gekoppeld via de app van Tuya :?
Tuya apparaten houden zich over het algemeen niet aan de Zigbee standaarden. Waardoor je bijna altijd een quirk nodig hebt met ZHA.

Je kan nog kijken of Zigbee2MQTT ondersteuning heeft, als je Zigbee2MQTT draait op een tweede stick.

Als je een Tuya Zigbee Hub hebt, kan je de originele Tuya app gebruiken, zonder niet.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 15:49
Ik gebruik de proxy manager add-on, maar vandaag was hij ineens al zijn settings kwijt. In de logs niet zoveel kunnen vinden, dus opnieuw geconfigureerd. Iemand anders dit ook?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ymoona schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:11:
Ik gebruik de proxy manager add-on, maar vandaag was hij ineens al zijn settings kwijt. In de logs niet zoveel kunnen vinden, dus opnieuw geconfigureerd. Iemand anders dit ook?
Zie changelog die heel groot aangeeft dat er een breaking change is naar de laatste versie.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 14-01-2024 20:07 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
Zelf kan ik mijn verwarming ( z-wave thermostaatknoppen) via de tablet bedienen, echter wil ik dat mijn kinderen op een makkelijke manier de verwarming hoger of lager kunnen zetten buiten een automatisch programmering om.
Ik ben dus op zoek naar een kamerthermostaat met de volgende functies:

Opbouw behuizing.
Display met weergave ingestelde temperatuur.
(zelfde) Display met werkelijke temperatuur weergave.
Minimaal 1 programmeerbare druktoets. (om b.v. in HA een automatisering of scene aan of uit te zetten.)
Batterij of usb voeding.
Z-wave of zigbee protocol.
Volledig werkzaam in Home Assistent (en eventueel ook in Domoticz)
Er hoeven geen relais of aansturingen voor een ketel of zo op te zitten.
Ik zag wel diverse Heatit modellen, alleen hebben die volgens mij geen druktoets die je in HA vrij kunt programmeren?
Heeft iemand ervaring met een kamerthermostaat met bovenstaande functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 15:49
BiG-GuY schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Zie changelog die heel groot aangeeft dat er breaking change is naar de laatste versie.
Duidelijk, ik heb auto update aanstaan, dus gemist.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ymoona schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Duidelijk, ik heb auto update aanstaan, dus gemist.
Goede reden om dat uit te zetten dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind dat ESPHome+LibreTiny steeds leuker vinden. Ook hoe die vendors omgaan met de pinout van de BK7231T.

De stekkers die ik heb, hebben dus een fysieke knop, met daarin een blauwe en rode led. De knop zit bij Hombli en Denver op pin 10 respectievelijk 11, de blauwe led op 6.

Ik wil de blauwe led als status_led gebruiken, dus knipperen tijdens het opstarten, maar ook als led die constant brandt als de stekker beschikbaar maar uitgeschakeld is. Na het opstarten zet ESPHome 'm echter uit, als alles goed is gegaan. Zo niet, dan gaat 'ie sneller knipperen.

Oftewel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
esphome:
  on_boot:
    then:
      - light.turn_on: light_switch_blue

light:
  - platform: status_led
    id: light_switch_blue
    output: led_blue

output:
  - platform: gpio
    id: led_blue
    pin:
      number: P6
      inverted: true

Dan heb ik een constant brandende blauwe led als de stekker is opgestart, yay. Misschien moet de priority nog naar -100.

Drukken we de hardwareknop in:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
binary_sensor:
    id: hardware_button
    pin:
      number: P11
      inverted: true
      mode: INPUT_PULLUP
    on_press:
      then:
        - switch.toggle: power_switch

switch:
    id: power_switch
    name: Toggle
    pin: P26
    on_turn_on:
      - light.turn_off: light_switch_blue
      - light.turn_on: light_switch_red
    on_turn_off:
      - light.turn_off: light_switch_red
      - light.turn_on: light_switch_blue

So far so good. Wil ik dat backporten naar m'n Hombli, de firmware die ik qua verlichting altijd nog maar half af had, blijkt dat die goochems niet alleen het relais, maar óók de rode led aan P26 hebben geknoopt.

Vandaar dat m'n led paarsig werd!

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 14-01-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Antonio di schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Ook aan @ViezeVis
Ze zijn er wel Zigbee grond vochtmeters maar ze zijn zeker 2x zo duur en hebben pinnen (wel "coated") en dat is meer kans op roest.
Planten liefhebber zijn geen Zigbee Hub fan en tegenwoordig zit bluetooth op bijna iedere telefoon. Dus kunnen ze lokaal wat uitlezen met een juiste App.
Blijft bij bluetooth het probleem dat de grond vochtmeters "oude bluetooth" hebben met weinig bereik (afstand), vaak niet werken op nieuwere/hogere Bluetooth van je servertje en je ook nog maar moet zien dat ze gaan werken op HA.
Bij gebruik buiten is Bluetooth bereik vaak ook een probleem voor een HA-servertje en dit geldt ook voor Zigbee met een beetje flinke tuin.
Ik ben daarom overgegaan op een een Ecowitt gateway-tje met 868MHz signaal/protocol.
Ook voor al het andere "buiten Weer spul" erg handig. Ook heeft HA een prima Ecowitt integratie.
Zie:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ecowitt WH51 Grond-vochtigheidsmeter review door Antonio di
Goed dat ik dit weet! Dankjewel voor het delen van deze info, zinvol!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik zit al heel lang op de ZigBee Route, maar dit is een eye opener!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
jenk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:39:
Zelf kan ik mijn verwarming ( z-wave thermostaatknoppen) via de tablet bedienen, echter wil ik dat mijn kinderen op een makkelijke manier de verwarming hoger of lager kunnen zetten buiten een automatisch programmering om.
Ik ben dus op zoek naar een kamerthermostaat met de volgende functies:

Opbouw behuizing.
Display met weergave ingestelde temperatuur.
(zelfde) Display met werkelijke temperatuur weergave.
Minimaal 1 programmeerbare druktoets. (om b.v. in HA een automatisering of scene aan of uit te zetten.)
Batterij of usb voeding.
Z-wave of zigbee protocol.
Volledig werkzaam in Home Assistent (en eventueel ook in Domoticz)
Er hoeven geen relais of aansturingen voor een ketel of zo op te zitten.
Ik zag wel diverse Heatit modellen, alleen hebben die volgens mij geen druktoets die je in HA vrij kunt programmeren?
Heeft iemand ervaring met een kamerthermostaat met bovenstaande functies?
Is de Button+ niet iets voor je?
Op het forum hier lopen ook twee topics. Twijfel zelf nog voor vergelijkbaar doel.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[...]

/Edit
Dit, dus.
[Afbeelding]
Is dat ding waterdicht? Ik zoek er nog 1 voor buiten dus het formaat maakt me niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
bello2011 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Ik gebruik deze. EcoDim-Zigbee-dimmer-module-0-250W-Fase-afsnijding-RC-EcoDim-DIM-10
https://www.123led.nl/Eco...m-DIM-10-i6676-t4329.html
Ik heb hem besteld, maar dit blijkt voor een pulse-drukker te zijn en niet voor een wisselschakelaar.

Ik ben op zoek naar een inbouw voor een wisselschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Toppe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:42:
[...]

Is dat ding waterdicht? Ik zoek er nog 1 voor buiten dus het formaat maakt me niet uit.
Zie hier. Overigens las ik wel wisselende verhalen hierover op Reddit dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:33
Is er iets verandert aan de Homewizard P1? Want die wordt ineens niet meer herkend door Home Assistant. De andere plugs en watermeter etc wat ik heb van Homewizard werkt prima, maar de P1 wordt niet herkend, terwijl de P1 in de Homewizard app zelf wel degelijk lijkt te werken.

Edit; ik heb 5 apparaten van Homewizard. 4 werken prima in Home Assistant, maar de 5e, dat is de P1 meter, lijkt het niet te doen. Ik weet niet waarom niet, maar ik weet ook niet hoe ik het op moet lossen. Moet ik nu alleen die P1 weg gooien en opnieuw proberen toe te voegen, of moet ik de hele Homewizard integratie er uit gooien en alles opnieuw doen?

Edit 2: Ik weet niet exact wat er aan de hand was, de P1 zit in de meter, die heb ik er kort even uit getrokken en weer ingestoken, en nu werkt het weer? Vreemd. Naja, wel opgelost.

[ Voor 51% gewijzigd door Just_A_User op 15-01-2024 10:15 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
HA starter hier, fantastisch pakket met grote community dus veel is wel te vinden op t www. Loop nu toch tegen een probleempje aan, misschien dat jullie iets weten? Ik ben mn Hue bridge aan t uitfaseren en heb al eea draaien in ZHA, maar de hue remote dimmer switch krijg ik nog niet helemaal zoals ik wil. Ik heb een groep lampen, met een subgroepje. Die kan ik met short en long press bedienen. Het dimmen daarvan gaat niet zoals ik bij Hue gewend was, want omdat ik call service light-on gebruik gaan dus ook de lampen aan die uit staan op dat moment van de hele groep, terwijl ik alleen de lichten wil dimmen die op dat moment aan staan (of hele groep of de subgroep)

Kan ik nog een conditie opgeven dat t dimmen alleen voor de lichten moet die aan staan? Kon in de docs van HA niet iets vinden wat daar op leek, maar ik weet ook niet zo goed waar ik t moet zoeken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:12
AWEF schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Ik heb hem besteld, maar dit blijkt voor een pulse-drukker te zijn en niet voor een wisselschakelaar.

Ik ben op zoek naar een inbouw voor een wisselschakelaar.
Met een wisselschakelaar kun je niet dimmen. Een wisselschakelaar is een schakelaar met 2-standen: aan/uit of aan1/aan2.
Met een pulsdrukkker kun je wel dimmen, afhankelijk hoe lang je de pulsdrukker ingedrukt houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
arpeggio schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Met een wisselschakelaar kun je niet dimmen. Een wisselschakelaar is een schakelaar met 2-standen: aan/uit of aan1/aan2.
Met een pulsdrukkker kun je wel dimmen, afhankelijk hoe lang je de pulsdrukker ingedrukt houdt.
Dat snap ik. Ik hoef op de schakelaar ook niet te kunnen dimmen maar wil dit wel graag met de module

Het "probleem" is dat er nu een lamp hangt met ingebouwde leds (die dimbaar zijn) en die wil ik via HA kunnen dimmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
AWEF schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Dat snap ik. Ik hoef op de schakelaar ook niet te kunnen dimmen maar wil dit wel graag met de module

Het "probleem" is dat er nu een lamp hangt met ingebouwde leds (die dimbaar zijn) en die wil ik via HA kunnen dimmen
Is dit dan wat je zoekt?
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
Die had ik ook gezien, ik kan alleen niet vinden of je deze via HA ook kan dimmen. Als dat wel zo is, dan is het precies wat ik zoek

[ Voor 7% gewijzigd door AWEF op 15-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
@AWEF
Even navragen bij Robbshop?

[ Voor 200% gewijzigd door arpeggio op 15-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 12:26
AWEF schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Die had ik ook gezien, ik kan alleen niet vinden of je deze via HA ook kan dimmen. Als dat wel zo is, dan is het precies wat ik zoek
Herstel, ik heb de dimmer module. Niet betreffende model in de link.

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-basic-400w

[ Voor 20% gewijzigd door iRobert op 15-01-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:52
Ik heb hier een Tuya ledstrip welke ik ga flashen naar esphome. Ik wil de strip verdelen in twee delen, maar wil ze afzonderlijk aan en uit kunnen zetten. Kleur mag per strip gewoon hetzelfde zijn.

Ik denk zelf een relais of andere schakelaar tussen de 12v lijn van de strips en deze dan idealiter schakelen via de tuya chip of heb ik een extra esp hiervoor nodig? Iemand een beter idee?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Laatst online: 09-09 20:54
Hallo,
Ik probeer al een tiijdje HA te koppelen met Google Home maar dat lukt me nog niet echt..
Ik doe het volgens deze link :

https://www.home-assistan...CYzOU32PHJ0b98XDoY9Y6lAtw

en met behulp van deze video :

YouTube: Google Home with Home Assistant Local for FREE Without Subscription

Ik heb een eigen domein die ik gekoppeld heb aan Cloudflare en die ik ook prima buiten mijn eigen netwerk kan benaderen.
Deze benader ik via ha.------.nl

Ik krijg nergens een foutmelding bij het instellen in google heb ik ook alles ingevuld bij Ha maar toch krijg ik hem niet gekoppeld.

Al ik in Google Home kies voor toevoegen dan zie ik hem staan, al test als ik hem dan wil koppelen zie ik de link ha.-----.nl:8123/auth en verder maar helaas komt hij niet verder en blijft op deze blanke pagina staan?
Wat doe ik vaut?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Activate schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:42:
Hallo,
Ik probeer al een tiijdje HA te koppelen met Google Home maar dat lukt me nog niet echt..
Ik doe het volgens deze link :

https://www.home-assistan...CYzOU32PHJ0b98XDoY9Y6lAtw

en met behulp van deze video :

YouTube: Google Home with Home Assistant Local for FREE Without Subscription

Ik heb een eigen domein die ik gekoppeld heb aan Cloudflare en die ik ook prima buiten mijn eigen netwerk kan benaderen.
Deze benader ik via ha.------.nl

Ik krijg nergens een foutmelding bij het instellen in google heb ik ook alles ingevuld bij Ha maar toch krijg ik hem niet gekoppeld.

Al ik in Google Home kies voor toevoegen dan zie ik hem staan, al test als ik hem dan wil koppelen zie ik de link ha.-----.nl:8123/auth en verder maar helaas komt hij niet verder en blijft op deze blanke pagina staan?
Wat doe ik vaut?

Alvast bedankt!
Je benadert je HA instantie via (ik hoop https) ha.--.nl zeg je. Onderin zeg je dat het poortnummer 8123 achter je link staat. Is dat een hint? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Idd via https:ha.----.nl

De streepjes staan voor mijn domein naam natuurlijk.....

Volgens de handleiding moet er :8123 achter staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX-9cTzuDa7ZhGcne79JNKon6Bg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gn3WCFtvbZOt0d3u7c3p01r1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:47:
Idd via https:ha.----.nl

De streepjes staan voor mijn domein naam natuurlijk.....

Volgens de handleiding moet er :8123 achter staan?
[Afbeelding]
Als jouw HA extern (via je domein) zonder toevoeging van een poort te benaderen is, moet je daar niet ineens wel een poort gaan gebruiken. Je zou dan eventueel 443 kunnen gebruiken, maar zonder moet ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes
Dank je voor je reactie,

Ik heb de handleiding gevolgd daar staat met :8123 je zegt dus dat het eigenlijk zonder moet en kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:16:
@TheFes
Dank je voor je reactie,

Ik heb de handleiding gevolgd daar staat met :8123 je zegt dus dat het eigenlijk zonder moet en kan?
als jij HA extern benaderd via https://ha.blabla.nl dan moet je bij die stap van je screenshot https://ha.blabla.nl/api/google_assistant gebruiken. Ik zie daar verder niet staan dat dat 8123 zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ok dank je.

Ik dacht te lezen dat er stond dat je en je domein en je poort moest invullen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYa-opQYhx-EjbmHStQcQaN0RpA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EdciDfex6ZSi4abizH2ezIJE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:21:
Ok dank je.

Ik dacht te lezen dat er stond dat je en je domein en je poort moest invullen?[Afbeelding]
Als een poort relevant is wel. Als jij geen poort hoeft te gebruiken om HA extern te benaderen, hoef je die ook niet op te geven. Zoals ik al aangaf is de poort voor een https verbinding 443 (en voor http 80), maar die kun je gewoon weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je ga het opnieuw proberen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

Gaat nu idd een stuk beter, kom nu op de inlogpagina echter nu nog een probleempje :

Als ik dan probeer in te loggen(met login en wachtwoord) krijg ik de melding could not reach home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Waar probeer je in te loggen? In de GH app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Je krijgt wel een inlogscherm dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Je krijgt wel een inlogscherm dus?
Klopt ik geef dan de login en ww in maar dan krijg ik de melding
Pagina: 1 ... 157 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.