<knip> Graag maar één keer posten per vraag, ook niet in meerdere topics!
[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 10-01-2024 15:34 ]
[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 10-01-2024 15:34 ]
Het vage is dat als ik hem omzet naar een sensor in plaats van een binary-sensor dan werkt het welSeptillion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:54:
@SnowDude Dat is wel raar, dat zou volgens de documentatie wel moeten. Bevat gewoon 'value' wel data? Anders zou je 'value|from_json' kunnen proberen.
Maar misschien dat er gewoon wat fout gaat met het parsen. Als ik de XML in de template dev tool probeer met 'from_json' wil hij ook niet parsen. Dus misschien dat er daar een fout gemaakt wordt om XML als "json" te parsen...
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
In HACS staan meerdere integrations voor crypto en ook beurzen. Daar eens kijken?Sylly schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:27:
Hallo allemaal,
Ik wil graag een aantal koersen ophalen en laten zien in een dashboard. Bijvoorbeeld een paar cryptos en een paar beleggingsfondsen. Andere sources dus. Wat is hier de beste manier voor?
Bijvoorbeeld Scrape om het van een site als IEX te halen? Ik kan niet echt een allesomvattende HACS integratie vinden.
Ik gebruik een Shelly EM tussen de omvormer en meterkast.TTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:16:
Hallo iedereen,
Ik heb een PV installatie met een Growatt omvormer.
Het uitlezen van deze omvormer is altijd een gedoe met HA en zodoende ben ik eigenlijk opzoek naar een goede methode om mijn PV opbrengst in kaart te brengen met HA.
Wat zijn goede oplossingen hiervoor?
Ja, okay. Maar check nu eens value. Klinkt mij namelijk bijna als een bug icm XML.SnowDude schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Het vage is dat als ik hem omzet naar een sensor in plaats van een binary-sensor dan werkt het wel
Hoe goed werkt het? 24/7 up&running zonder issues?-Casper schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Ik gebruik een Shelly EM tussen de omvormer en meterkast.
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
Hallo,Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
@remc1979 Bedoel je met verbruik de energie of het vermogen? Meeste P1 doen namelijk alleen vermogen per fase, niet energie.
En aan wat voor weergave zit je te denken?
Ik heb bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Dan bedoel je per apparaat? Want voor totaal heb je het al in het energie dashboard.bello2011 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:08:
Wat ik mis in het standaard dashboard zij de grafische grafieken per uur/dag/maand. Vooral voor het verbruik in kWh
Dat zit er ook niet in want daar heb je dan een threshold ofzo voor nodig. Dit zou je wel met een template sensor kunnen doen. Zeker icm met een history stat sensor kom je dan ver Hoe zou je dit weer willen geven?en draaiuren per uur mis ik deze weergave.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-01-2024 13:10 ]
Ik wil stroom en energie monitoren. Op dit moment heb ik een 3x35A aansluiting en ik wil onderzoeken of ik terug kan naar een 3x25A aansluiting.Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:09:
@remc1979 Energie druk je niet uit in amere, dat is de stroom. Electrische energie druk je uit in Wh (of kWh, MWh, GWh etc). Dus wil je stroom of energie? En wat wil je er mee?
Of je stroom en/of energie hebt hangt volledig af van hoe je de informatie integreert in HA. Onder het device dat je er voor gebruikt kan je zien welke informatie je hebt.
Uit mijn P1 meter (via ESPhome) komt alleen vermogen, spanning en stroom (maar zeer matige resolutie) per fase, energie niet. Dat is eigenlijk ook nooit relevant omdat er in Nederland (en meen ook België) alleen naar netto verbruik (dus over alle fases) gekeken wordt voor het afrekenen. Maar zou je dat wel willen bijhouden zal je dus zelf een meter per fase moeten plaatsen.
Ik wil dus over een langere periode meten (en loggen) of er periode zijn waar het vermogen per fase boven 25A uitkomt.Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:39:
@remc1979 Okay, maar wat gebruik je ervoor?
Uit een meter met DSMR 5 komt die info in ieder geval. Ik lees dat uit met een eigenbouw met ESPhome maar feitelijk is het een SlimmeLezer. Daarna kan je in HA doen wat je wilt.
En tenzij je een heeeel groot (of heeeeeel slecht isoleert) huis huis hebt is het antwoord eigenlijk altijd ja, je kan terug naar 3x25A. Alleen met EV laden moet je dan opletten / een load balancing EV charger gebruiken. Wel is een gunstige faseverdeling dan handig.
[ Voor 6% gewijzigd door remc1979 op 10-01-2024 13:44 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 10-01-2024 14:21 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat was het alleen in de koppel (pairing) modus, nu niet meer.Tim Schuhmacher schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:23:
...is het apparaat ook gewoon door de buren te vinden en te bedienen nu?
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh
Hoe heb je dat gemaakt? Ik ben nog niet helemaal los in HA. Er kan soms gewoon ook teveel...Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
@remc1979 Bedoel je met verbruik de energie of het vermogen? Meeste P1 doen namelijk alleen vermogen per fase, niet energie.
En aan wat voor weergave zit je te denken?
Ik heb bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
| type: entities entities: - type: custom:multiple-entity-row entity: sensor.power_consumed name: Power show_state: false entities: - entity: sensor.house_sma_garage_grid_power name: PV styles: width: 55px - entity: sensor.power_consumed name: Import styles: width: 55px - entity: sensor.power_produced name: Export styles: width: 55px - type: custom:multiple-entity-row entity: sensor.power_consumed name: Power import show_state: false entities: - entity: sensor.power_consumed_phase_1 name: L1 styles: width: 55px - entity: sensor.power_consumed_phase_2 name: L2 styles: width: 55px - entity: sensor.power_consumed_phase_3 name: L3 styles: width: 55px - type: custom:multiple-entity-row entity: sensor.power_produced name: Power export show_state: false entities: - entity: sensor.power_produced_phase_1 name: L1 styles: width: 55px - entity: sensor.power_produced_phase_2 name: L2 styles: width: 55px - entity: sensor.power_produced_phase_3 name: L3 styles: width: 55px - type: custom:multiple-entity-row entity: sensor.voltage_phase_3 name: Voltage show_state: false entities: - entity: sensor.voltage_phase_1 name: L1 styles: width: 55px - entity: sensor.voltage_phase_2 name: L2 styles: width: 55px - entity: sensor.voltage_phase_3 name: L3 styles: width: 55px - type: custom:multiple-entity-row entity: sensor.current_phase_3 name: Current show_state: false entities: - entity: sensor.current_phase_1 name: L1 styles: width: 55px - entity: sensor.current_phase_2 name: L2 styles: width: 55px - entity: sensor.current_phase_3 name: L3 styles: width: 55px |
Dat stelt me al enigszins gerust.WoBBeL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:27:
@Tim Schuhmacher waarschijnlijk stond hij direct in pair mode nadat je hem hebt aangezet (en hij dus nog niet eerder gepaired was). Nu is hij gepaired en zal hij waarschijnlijk niet meer koppelbaar zijn.
[ Voor 49% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 10-01-2024 15:46 ]
[ Voor 20% gewijzigd door DikkieDick op 11-01-2024 08:11 ]
aka pluim003
Hoezo een gedoe?TTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:16:
Hallo iedereen,
Ik heb een PV installatie met een Growatt omvormer.
Het uitlezen van deze omvormer is altijd een gedoe met HA en zodoende ben ik eigenlijk opzoek naar een goede methode om mijn PV opbrengst in kaart te brengen met HA.
Wat zijn goede oplossingen hiervoor?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 10-01-2024 17:36 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
https://youtube.com/@FutureProofHomes heeft hier een paar goede video’s over gemaakt.ocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:35:
Onlangs begonnen met HA op een Proxmox VM met een ZigBee dongle van Sonoff. Sinds deze week een sloot TRÅDFRI lampen en schakelaars erbij. Dat bevalt tot nu toe goed en smaakt naar meer. Heeft iemand hier ervaring met het compleet lokaal hosten van een voice assistant? Ik zie vaak dat er stiekem toch een afhankelijkheid is van google of een andere cloud provider om het aan de praat te krijgen. Vooral als het gaat om het trainen van het model.
1
| {{ state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4 }} |
[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 10-01-2024 18:48 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Heeft je weather entity nog wel een forecast attribute?manusjevanalles schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:46:
Ik kwam onderstaande code tegen als onderdeel van een automation. Hij werkt echter niet. Wat hij zou moeten doen is true geven als er tussen 9 en 15u minimaal 4uur zon is.
YAML:
1 {{ state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4 }}
Kunnen jullie helpen waar het fout gaat?
Hij heeft inderdaad de forecast attribute.TheFes schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:58:
[...]
Heeft je weather entity nog wel een forecast attribute?
En is de bedoeling met dat trigger.now.hour?
[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 10-01-2024 19:28 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik gebruik deze. EcoDim-Zigbee-dimmer-module-0-250W-Fase-afsnijding-RC-EcoDim-DIM-10AWEF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:40:
Even een vraag die waarschijnlijk al 100x gesteld is, maar ik zoek een zigbee schakelaar met dim functie voor inbouw achter een wandschakelaar. Het is voor een 3x4,5 watt LED lamp Heb al zitten kijken naar Sonoff zbmini, maar ik kan niet vinden of deze ook kan dimmen.
Liefst een NL webshop.
Thnx. Heb hem gelijk besteld.bello2011 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Ik gebruik deze. EcoDim-Zigbee-dimmer-module-0-250W-Fase-afsnijding-RC-EcoDim-DIM-10
https://www.123led.nl/Eco...m-DIM-10-i6676-t4329.html
Ik heb zelf een iCasa dimmer met draaiknop.bello2011 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Ik gebruik deze. EcoDim-Zigbee-dimmer-module-0-250W-Fase-afsnijding-RC-EcoDim-DIM-10
https://www.123led.nl/Eco...m-DIM-10-i6676-t4329.html
https://www.rouwette.com/
Op alle vragen: jaTTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:03:
[...]
Hoe goed werkt het? 24/7 up&running zonder issues?
Met een ShellyEM denk ik dat je een 1fase omvormer hebt?
Shelly verbind met Wifi naar HA?
Ik gebruik de EM ook al jaren, probleemloos!TTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:03:
[...]
Hoe goed werkt het? 24/7 up&running zonder issues?
Met een ShellyEM denk ik dat je een 1fase omvormer hebt?
Shelly verbind met Wifi naar HA?
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Of je gaat gelijk voor de Skyconnect.Wachten... schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:31:
Ik heb hier de laatste weken geregeld problemen met mijn zigbee netwerk (Z2MQTT samen met een Conbee II stick.
Nu weet ik dat het niet de meest ideale combinatie is, en ben dus aan het kijken voor een Sonoff USB dongel.
Er zijn alleen 2 varianten, de P en de E. Nu weet ik dat de P beter is en officieel ondersteund wordt door Z2MQTT, echter ondersteund deze weer geen Matter.
Ben ik nu beter af om toch maar voor de E te gaan en te hopen dat deze uiteindelijk officieel ondersteund wordt. of is het toch beter om nog voor de P te gaan om hoofdpijn te vermijden?
Ziet er netjes uit! Welke grafiek heb je gebruikt voor het vermogen?
Maar ik hoor daar veel wisselende verhalen over....
Had de ZBDongle-P voor Z2M en ZBDongle-E voor ZHA, wat de aanbevolen combi’s zijn.Wachten... schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:31:
Ik heb hier de laatste weken geregeld problemen met mijn zigbee netwerk (Z2MQTT samen met een Conbee II stick.
Nu weet ik dat het niet de meest ideale combinatie is, en ben dus aan het kijken voor een Sonoff USB dongel.
Er zijn alleen 2 varianten, de P en de E. Nu weet ik dat de P beter is en officieel ondersteund wordt door Z2MQTT, echter ondersteund deze weer geen Matter.
Ben ik nu beter af om toch maar voor de E te gaan en te hopen dat deze uiteindelijk officieel ondersteund wordt. of is het toch beter om nog voor de P te gaan om hoofdpijn te vermijden?
Ik heb hiervoor de tuya 2-gang dimmers van ome Ali ingebouwd zitten. https://www.zigbee2mqtt.i...html#tuya-ts0601_dimmer_2luigi87 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:37:
Ik ben mijn Z-wave netwerk aan het elimineren vanwege trage response en dat ik mij voornamelijk op zigbee oriënteer tegenwoordig.
nu wil ik dus graag mijn Qubino Mini Dimmer Z-Wave plus vervangen.
dit is een kleine module voor achter schakelaar.
die kan Dimmen, maar ook geschakeld kan worden door een fysiek schakelaar.
Nu kan ik helaas niet echt een Zigbee equivalent vinden, iemand hier ervaring mee?
ik vindt allemaal fysieke dimmers, of erg grote modules helaas.
De lamp is ongeveer 8 watt
eventueel zou ik over kunnen gaan op een Shelly dimmer 2, maar heb het liefste dus zigbee.
Ik heb die aqara gewoon op 1 van de kamers boven in het raam liggen, werkt perfect. De lux metingen van de bewegingssensoren zijn inderdaad niet fijn, hebben ook niet genoeg differentiatie, gaan van 0-20-veel. De aqara werkt prima. Ik gebruik vervolgens voor verschillende kamer verschillende threshold helpers.Freezhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:37:
Bij schemering gaat hier automatisch de verlichting aan en sluiten de rolluiken, werk perfect maar doordat het op basis van de sun elevation is moet ik dit regelmatig aanpassen. Bij helder weer is het te vroeg, pas ik het aan dan is het weer te laat op een bewolkte dag. Ik was van plan dit met een lux sensor op te lossen maar kan alleen maar de T1 van Aquara vinden of gecombineerd met een bewegingsmelder.
Iemand dit misschien al anders opgelost bijvoorbeeld door te kijken naar het weer etc?
[ Voor 22% gewijzigd door hufkes op 11-01-2024 01:01 ]
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Dank voor je heldere uitleg.BiG-GuY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:55:
[...]
Had de ZBDongle-P voor Z2M en ZBDongle-E voor ZHA, wat de aanbevolen combi’s zijn.
Met 90+ apparaten op ZHA via ZBDongle-E constant issues en elke paar uur crashes van ZHA. Gemigreerd naar de ZBDongle-P en praktisch alle isues waren weg, geen vastlopers meer.
SkyConnect is op basis van zelfde chip als de E versie.
ZBDongle-P is veel stabieler op Z2M, ZBDongle-E is experimental in Z2M en zou ik zeker niet aanraden.
Overigens kunnen beide chipsets op papier Thread en Matter. Maar beiden hebben nog geen bruikbare stabiele firmware. Dus heel nuttig is het niet.
Is dat middels Grott? Ben er nog steeds niet aan toegekomen om de niet meer werkende Growatt integratie te vervangen….
Met dit weer last van vocht? Of speciale toepassing?Barfman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:48:
Iemand een tip voor een knappe luchtontvochtiger die werkt op home assistent. Ben al een tijdje op zoek maar er zijn er weinig die op afstand zijn te bedienen. Heb er wel een paar gezien, maar allemaal via een app en weet niet of dat gaat werken met home assistent.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb een Midea. Had gezocht naar luchtonvochtigers met ha integratie, en daar dus op uitgekomenBarfman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:48:
Iemand een tip voor een knappe luchtontvochtiger die werkt op home assistent. Ben al een tijdje op zoek maar er zijn er weinig die op afstand zijn te bedienen. Heb er wel een paar gezien, maar allemaal via een app en weet niet of dat gaat werken met home assistent.
Ik heb twee Growatt omvormers en beide ShineWifi sticks op ESphome draaien. Gaat perfect en geen afhankelijkheid meer van China.MarcelG schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 01:05:
[...]
Is dat middels Grott? Ben er nog steeds niet aan toegekomen om de niet meer werkende Growatt integratie te vervangen….
Ik draai zelf Grott, maar wil nog eens kijken naar een alternatief, zonder dat kastje ertussen. Is er ook een optie waarbij je niet de stick hoeft te flashen, zodat je eventueel nog terug kan mocht het nodig zijn?Beekforel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:03:
[...]
Ik heb twee Growatt omvormers en beide ShineWifi sticks op ESphome draaien. Gaat perfect en geen afhankelijkheid meer van China.
Afhankelijk van je ShineWifi / omvormer is het een rs232 of USB interface. De laatste is het makkelijkst, voor rs232 heb je een USB to serial kabeltje nodig.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Zo'n stick kost niet zoveel, je kunt er een op reserve bij kopen (had hem gewoon via bol).Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:29:
[...]
Ik draai zelf Grott, maar wil nog eens kijken naar een alternatief, zonder dat kastje ertussen. Is er ook een optie waarbij je niet de stick hoeft te flashen, zodat je eventueel nog terug kan mocht het nodig zijn?
Ik ga er eens naar kijken, dankje. Dan kan dat Chinese kastje er ook tussenuit, minder zooi in de meterkast is altijd beterBeekforel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:31:
[...]
Zo'n stick kost niet zoveel, je kunt er een op reserve bij kopen (had hem gewoon via bol).
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Ah je hebt nu de Shinelink denk ik dan? Die had ik ook en ligt op zolder als backup, nieuwe stick via Bol, even flashen met ESphome, om wissel en klaar.Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:37:
[...]
Ik ga er eens naar kijken, dankje. Dan kan dat Chinese kastje er ook tussenuit, minder zooi in de meterkast is altijd beter
Helaas lijkt het er op dat die Aqara niet meer gemaakt wordt? Hij is ook slecht leverbaar maar ik ga proberen om er ergens een paar te kopen.hufkes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:55:
Ik heb die aqara gewoon op 1 van de kamers boven in het raam liggen, werkt perfect. De lux metingen van de bewegingssensoren zijn inderdaad niet fijn, hebben ook niet genoeg differentiatie, gaan van 0-20-veel. De aqara werkt prima. Ik gebruik vervolgens voor verschillende kamer verschillende threshold helpers.
[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 11-01-2024 09:37 ]
Klopt, ik heb een Intel i5 Mac mini. Zou daar inderdaad de x86-64 bit op willen installeren als HA OS.RudolfR schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:37:
@iRobert
Volgens mij is dat wel een 64-bit CPU (Intel i5?), waarom zou je HA OS x86 daarop willen installeren? Volgens mij wordt dat minder goed ondersteund. Of helemaal niet (meer).
Of bedoel je deze:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/
Dat is de 64-bit variant.
[ Voor 11% gewijzigd door iRobert op 11-01-2024 09:41 ]
Nou niet specifiek met dit weer. Wij wonen 500 meter van zee en 's nachts kan het wel eens vochtig worden. Wij hebben dan wel al onze ventilatie rooster open, verwarming op 16 maar toch komen we af en toe over de 70% vochtigheid. Als we de verwarming op 18 zetten wordt dat minder (60%). Het is een beetje zonde van de energie om de verwarming hoger te zetten, dus willen we het vochtniveau onder controle houden met een luchtontvochtiger. Hoe minder vochtigheid hoe aangenamer de temperatuur aanvoelt in huis.Seafarer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 04:19:
[...]
Met dit weer last van vocht? Of speciale toepassing?
Bedankt, zal eens op zoek gaan naar MideaChurch of Noise schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:49:
[...]
Ik heb een Midea. Had gezocht naar luchtonvochtigers met ha integratie, en daar dus op uitgekomen
Super gaaf, werkt perfect, thanks!davasch schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:37:
[...]
Ik heb een REST sensor aangemaakt op deze manier:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 - scan_interval: 150 resource: https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json method: GET params: { "chargingAvailability": "<ID>", "key": "<API_KEY>", } sensor: - name: "Laadpaal Straatnaam" json_attributes_path: "connectors[0].availability.current" value_template: "OK" json_attributes: - available - occupied - reserved - unknown - outOfService - name: "Laadpaal Straatnaam plekken open" value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["available"] }}' - name: "Laadpaal Straatnaam plekken bezet" value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["occupied"] }}' - name: "Laadpaal Straatnaam plekken gereserveerd" value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["reserved"] }}' - name: "Laadpaal Straatnaam plekken onbekend" value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["unknown"] }}' - name: "Laadpaal Straatnaam plekken defect" value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["outOfService"] }}'
Ik heb er drie in totaal toegevoegd van hier in de buurt, Straatnaam wordt dan uiteraard de straat waar die in staat
[ Voor 97% gewijzigd door Obelixxx op 11-01-2024 13:15 ]
Zelf eergisteren de Midea Cube 20 gekocht en gisteren geinstalleerd. Moest een accountje maken bij Midea en na de omzetting naar onze wifi, heel soepel kunnen integreren in HA. Je kunt met een HACS (Midea-Lan) alles prima instellen en uitlezen. Tot nu toe heel tevreden!Barfman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:48:
Je kunt een hypervisor als bijvoorbeeld Proxmox gebruiken en daarin een VM aanmaken waarin je HAOS draait.iRobert schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:39:
[...]
Klopt, ik heb een Intel i5 Mac mini. Zou daar inderdaad de x86-64 bit op willen installeren als HA OS.
Als ik kijk naar de installatie uitleg staat alleen dat je UEFI boot moet hebben en bios. Maar dit heeft een mac niet, alleen EFI.
de 3 cards heb ik in een grid card staan, waarvan de grafiek een Apex chart card.Leon_77 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:43:
[...]
Ziet er netjes uit! Welke grafiek heb je gebruikt voor het vermogen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| square: false columns: 1 type: grid cards: - type: gauge max: 7000 needle: false severity: green: 0 yellow: 7000 red: 7000 name: Huidig vermogen entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual - type: entities entities: - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_total name: Totaal energie ooit - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_today name: Totaal vermogen vandaag - entity: sensor.max_solar_output_today_text - type: custom:apexcharts-card series: - entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual stroke_width: 2 extend_to: now type: area graph_span: 17h span: start: day offset: +5h yaxis: - min: 0 max: 7000 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 7 |
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Je kunt een automation maken en dan een attribute defineren in de trigger, https://www.home-assistan...ring-on-attribute-changesiqcgubon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:52:
We hebben sinds kort een Sonos speaker in huis. Uiteraard heb ik die ook meteen aan HA gekoppeld en ik zag iets heel interessant:
[Afbeelding]
Het radiostation waar wij vaak naar luisteren is zo sympathiek om tijdens de reclame als songtitel "adbreak" mee te geven. Nu wil ik een automation maken dat het volume automatisch verlaagt tijdens de reclame, en na het reclameblok terug verhoogt.
Maar euhm... Hoe krijg ik die media_title hier uit? Iets zoals media_player.sonos.media_title? Maar dat lijkt niet te werken als test in die Template tab.
Heb het aan de praat gekregenTheFes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Je kunt een hypervisor als bijvoorbeeld Proxmox gebruiken en daarin een VM aanmaken waarin je HAOS draait.
Eens doorlezen, bedankt!golles schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:06:
[...]
Je kunt een automation maken en dan een attribute defineren in de trigger, https://www.home-assistan...ring-on-attribute-changes
[ Voor 26% gewijzigd door iqcgubon op 11-01-2024 14:07 ]
Er lijkt nog steeds iets goed fout te zijn binnen ZHA. Als ik ernaar zoek zijn er veel problemen bij verschillende gebruikers sinds HA 2023.11 en zeker vaak i.c.m. de ZBDongle-E/SkyConnect.Wachten... schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 01:00:
[...]
Dank voor je heldere uitleg.
Ik ben bang dat wachten dan ook geen zin heeft, en dan moet ik maar gewoon de P ergens op de kop tikken.
Die Conbee II is op de een of andere manier echt een drama geworden.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 11-01-2024 13:22 ]
- The Neo and Only -
Zit er eerder aan te denken om een simpele te halen die met een smart plug aan/uit gezet wordt. En dan via een Automation de sensor gebruiken om te triggeren wanneer dat ding aan moet.NeoFoX schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:07:
Ik heb nu een maandje wat Sonoff temp + humidity sensoren draaien en nu weet ik ook waarom het soms zo koud / droog is..
In de woonkamer is het gewoon tussen de 20% en max 29% qua Humidity.
Dus tijd om dat naar de 40 - 60% te krijgen.. dus mijn zoektocht begonnen, maar ik kom niet heel veel standaard oplossingen tegen. Behalve die van Duux (met een krappie integratie) en die van Dyson (€€€€)
Iemand hier al ervaring met een aan te sturen bevochtiger in een ruimte van 70m2 op basis van HASS?
[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 11-01-2024 14:26 ]
Ik ben een tijdje terug ivm stabiliteitsproblemen overgestapt van ZHA naar Zigbee2mqtt op mijn Skyconnect.BiG-GuY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:11:
[...]
Er lijkt nog steeds iets goed fout te zijn binnen ZHA. Als ik ernaar zoek zijn er veel problemen bij verschillende gebruikers sinds HA 2023.11 en zeker vaak i.c.m. de ZBDongle-E/SkyConnect.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Is het misschien niet verstandiger om op CO2 te ventileren het door het menselijk lichaam ingebrachte vocht wordt dan eigenlijk ook weggeventileerd en je CO2 zit dan gelijk goed. En dat laatste lukt niet met een ontvochtiger.Barfman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Nou niet specifiek met dit weer. Wij wonen 500 meter van zee en 's nachts kan het wel eens vochtig worden. Wij hebben dan wel al onze ventilatie rooster open, verwarming op 16 maar toch komen we af en toe over de 70% vochtigheid. Als we de verwarming op 18 zetten wordt dat minder (60%). Het is een beetje zonde van de energie om de verwarming hoger te zetten, dus willen we het vochtniveau onder controle houden met een luchtontvochtiger. Hoe minder vochtigheid hoe aangenamer de temperatuur aanvoelt in huis.
[...]
Bedankt, zal eens op zoek gaan naar Midea
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb een Xiaomi Air Humidifier sinds 2 jaar, voor gebruik in de winter.NeoFoX schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:07:
Ik heb nu een maandje wat Sonoff temp + humidity sensoren draaien en nu weet ik ook waarom het soms zo koud / droog is..
In de woonkamer is het gewoon tussen de 20% en max 29% qua Humidity.
Dus tijd om dat naar de 40 - 60% te krijgen.. dus mijn zoektocht begonnen, maar ik kom niet heel veel standaard oplossingen tegen. Behalve die van Duux (met een krappie integratie) en die van Dyson (€€€€)
Iemand hier al ervaring met een aan te sturen bevochtiger in een ruimte van 70m2 op basis van HASS?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| ### Fan devices fan: # Xiaomi Air Humidifier - platform: xiaomi_miio_airpurifier name: Xiaomi Air Humidifier host: !secret xiaomi_ip token: !secret xiaomi_token model: deerma.humidifier.jsq5 ### Template template: # State-based sensors - sensor: # Xiaomi Air Humidifier - name: "Air Humidifier Temperature" unique_id: air_humidifier_temperature state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'temperature') }}" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature - name: "Air Humidifier Humidity" unique_id: air_humidifier_humidity state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'humidity') }}" unit_of_measurement: "%" device_class: humidity - name: "Air Humidifier Mode" unique_id: air_humidifier_mode icon: mdi:air-humidifier state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'mode') }}" # State-based binary sensors - binary_sensor: - name: "Air Humidifier Water Tank Detached" unique_id: air_humidifier_water_tank_detached state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'water_tank_detached') }}" device_class: problem # Trigger-based sensors # Triggers if on/true and keeps state # as Xiaomi Air Humidifier turns off if no_water # and resets attribute directly thereafter - trigger: - platform: event event_type: event_template_reloaded - platform: state entity_id: fan.xiaomi_air_humidifier not_from: unavailable to: 'on' - platform: state entity_id: fan.xiaomi_air_humidifier attribute: no_water not_from: unavailable to: true binary_sensor: - name: "Air Humidifier No Water" unique_id: air_humidifier_no_water state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'no_water') }}" device_class: problem |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| type: custom:mini-humidifier entity: fan.xiaomi_air_humidifier icon: mdi:air-humidifier secondary_info: mode model: xiaomi_miio_airpurifier:deerma.humidifier.mjjsq power: hide: 'on' indicators: status: empty: Leeg filled: Gevuld buttons: mode: source: silent: Stil medium: Medium high: Hoog auto: Auto |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| type: conditional conditions: - entity: fan.xiaomi_air_humidifier state_not: unavailable card: type: vertical-stack cards: - type: custom:mushroom-fan-card entity: fan.xiaomi_air_humidifier icon_animation: false fill_container: false show_percentage_control: false show_oscillate_control: false collapsible_controls: false icon: mdi:air-humidifier tap_action: action: more-info - type: entities entities: - entity: sensor.air_humidifier_temperature - entity: sensor.air_humidifier_humidity - entity: binary_sensor.air_humidifier_no_water |
Idd die ShineLanBox met zo'n RF stick. Dus dan moet ik sws een WiFi-X module aanschaffen voor mijn MIN 5000 TL-XE. Ga het eens proberenBeekforel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:50:
[...]
Ah je hebt nu de Shinelink denk ik dan? Die had ik ook en ligt op zolder als backup, nieuwe stick via Bol, even flashen met ESphome, om wissel en klaar.
Wel overdag doen als je opwek hebt, anders doet de stick niks.
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2024 08:55 ]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Ik ben een beetje huiverig om deze release te installeren, of is het iets waar je al snel aan gewend bent?Septillion schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
Pff, wat een weer super rare update is dit zeg
Ik ben absoluut fan van dingen via de UI doen. En ja, zeker voor een beginner zou er wat meer hulp mogen zijn. Dus extra uitleg wat zaken doen, prima. Maar de nieuwe "namen" in de automation editor, WTF!
Dat hadden nog best ondertitels / uitleg kunnen zijn, maar als termen zijn ze echt waardeloos. Zeker omdat ze nu anders zijn dan wat je toevoegt, wat er in de tekst staat en hoe het in de yaml staat. Ook is het naar mijn idee stuk lastige communiceren naar mijn idee. Gaan mensen het straks hebben over de "when's". Ik snap dat mensen die het voor het eerst event based werken wat uitleg nodig hebben maar de termen an sich waren duidelijk en universeel.
En daarnaast is dit dan weer zo'n ding dat alle bestaande guides ook weer enorm verwarrend maakt. Die lijken weer eens niet op wat de gebruiker ziet.
Wat mij betreft was een soort walk-through bij eerste keer beter geweest. Beetje wat veel websites doen, eerste keer met highlights en uitleg duidelijk maken hoe zaken werken. Dit zou überhaupt iets zijn voor HA na eerste keer aanmelden.
Op zich lijkt me de nieuwe flow van de acties waar de service calls gewoon ook zitten, wel logischer. Maar had graag gezien dat je gewoon gelijk kon beginnen met typenDan hoef je niet de hele boom door als je weet wat je wilt.
Ofwel, naar mijn idee ligt de focus soms wat te veel op beginners. Nu is de focus zeker nodig maar lijkt dat nu af en toe ten kosten te gaan aan gemak voor ervaren gebruikers.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Thanks, dit is / was een goed uitgangspunt. Ik heb wel een vraag voor je.. die Xiaomi 'blaast' mist.. is dat niet vervelend?verjager schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:51:
[...]
Ik heb een Xiaomi Air Humidifier sinds 2 jaar, voor gebruik in de winter.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08KG3S3K5/
Heeft 3 standen, en gaat automatisch uit bij ingestelde vochtigheidsgraad.
De tank van ca. 4,5L gaat leeg in zo'n 18 uur op stand 2
In combinatie met deze custom_component https://github.com/syssi/xiaomi_airpurifier, omdat dit specifieke model niet wordt ondersteund in de standaard integratie.
De Xiaomi app gebruik ik nooit meer, alleen bij installatie en weet niet meer of dat echt vereist was.
Ik heb na installatie internet toegang geblokkeerd. Daardoor gaat om de zoveel tijd wel de verbinding verloren vanwege een soort wifi-reset, maar het apparaat blijft gewoon werken zonder problemen en komt weer online in HA.
Ik maak gebruik van een aantal afgeleide sensoren for the record.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 ### Fan devices fan: # Xiaomi Air Humidifier - platform: xiaomi_miio_airpurifier name: Xiaomi Air Humidifier host: !secret xiaomi_ip token: !secret xiaomi_token model: deerma.humidifier.jsq5 ### Template template: # State-based sensors - sensor: # Xiaomi Air Humidifier - name: "Air Humidifier Temperature" unique_id: air_humidifier_temperature state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'temperature') }}" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature - name: "Air Humidifier Humidity" unique_id: air_humidifier_humidity state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'humidity') }}" unit_of_measurement: "%" device_class: humidity - name: "Air Humidifier Mode" unique_id: air_humidifier_mode icon: mdi:air-humidifier state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'mode') }}" # State-based binary sensors - binary_sensor: - name: "Air Humidifier Water Tank Detached" unique_id: air_humidifier_water_tank_detached state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'water_tank_detached') }}" device_class: problem # Trigger-based sensors # Triggers if on/true and keeps state # as Xiaomi Air Humidifier turns off if no_water # and resets attribute directly thereafter - trigger: - platform: event event_type: event_template_reloaded - platform: state entity_id: fan.xiaomi_air_humidifier not_from: unavailable to: 'on' - platform: state entity_id: fan.xiaomi_air_humidifier attribute: no_water not_from: unavailable to: true binary_sensor: - name: "Air Humidifier No Water" unique_id: air_humidifier_no_water state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'no_water') }}" device_class: problem
Dat ziet er dan als volgt uit:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 type: custom:mini-humidifier entity: fan.xiaomi_air_humidifier icon: mdi:air-humidifier secondary_info: mode model: xiaomi_miio_airpurifier:deerma.humidifier.mjjsq power: hide: 'on' indicators: status: empty: Leeg filled: Gevuld buttons: mode: source: silent: Stil medium: Medium high: Hoog auto: Auto
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 type: conditional conditions: - entity: fan.xiaomi_air_humidifier state_not: unavailable card: type: vertical-stack cards: - type: custom:mushroom-fan-card entity: fan.xiaomi_air_humidifier icon_animation: false fill_container: false show_percentage_control: false show_oscillate_control: false collapsible_controls: false icon: mdi:air-humidifier tap_action: action: more-info - type: entities entities: - entity: sensor.air_humidifier_temperature - entity: sensor.air_humidifier_humidity - entity: binary_sensor.air_humidifier_no_water
- The Neo and Only -
Nice! Als je in je automation nog een trigger-id meegeeft, kan je van 2 automations terug naar 1 :-) Hou je het mooi overzichtelijk voor jezelf. Smart Home Junkie heeft een mooi filmpje over trigger-id'siqcgubon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:05:
[...]
Eens doorlezen, bedankt!
Edit:
[Afbeelding]
Awesome
Lijkt me idd wel geinig om mee te prutsen, maar die app krijgt wel bagger reviews zeg. Werkt die goed bij jou? Ik heb een OBD11 dongle, maar volgens de reviews werkt die er niet mee, zal er ook eens induiken.JeroenH schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:27:
Soms heb je al heel lang de spullen voor iets en hoef je het alleen nog maar even in te stellen. Dat was het geval met de volgende set: ik heb een auto (Toyota plugin Prius), een OBD2/bluetooth adapter, een Android telefoon, de Torque Pro app, Home Assistant, remote access via Nabu Casa en wens alles te willen weten en monitoren.
Dus eergisteren dit allemaal eens aan elkaar geknoopt volgens deze howto, en dat werkte zowaar in één keer!
Dit is een eerste test tijdens de rit naar mijn werk vanochtend, met twee meetwaarden, bovenaan de State of Charge van de HV accu, en onderaan de ietwat cryptisch genaamde spanning van de HV accu:
[Afbeelding]
Er is via deze route ontzettend veel te loggen, daar ga ik de komende tijd eens mee spelen.
Ik vind het grappig dat in beide grafieken duidelijk te herkennen is dat ik eerst wat stadskilometers maak (07:05-07:12), dan wat snelwegkilometers (07:12-07:19) en vervolgens dat de HV dan leeg raakt en de auto de resterende tijd op hybridemodus overgaat (07:19-07:26).
Als je je nou op basis van bovenstaande afvraagt "rijdt hij nou in een kwartier de accu van een EV leeg?!?" dan klopt dit, dit is een tien jaar oude plugin EV met een klein accutje. De accu heeft een capciteit van 4,4 kWh (toen hij nieuw was althans), en zoals je ziet aan de SoC wordt daar lang niet de hele capaciteit van gebruikt. Ik rijd gemiddeld 2.5L per 100 km, kan thuis gratis laden dus ik ben er dik tevreden mee.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2024 10:50 ]
De Torque app? Die heb ik al heel lang, af en aan pruts ik er eens mee. Ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zelfs eens een camera plugin geïnstalleerd gehad zodat je dashcamfilmpjes kan maken met dus het zicht door de voorruit, je locatie op de kaart, en wat technische gegevens van de auto naar keuze. Compleet nutteloos allemaal, maar wel leuk en het werkte primaSp33dFr34k schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:27:
Lijkt me idd wel geinig om mee te prutsen, maar die app krijgt wel bagger reviews zeg. Werkt die goed bij jou? Ik heb een OBD11 dongle, maar volgens de reviews werkt die er niet mee, zal er ook eens induiken.
Nee helaas niet, daarvoor is de auto te oud denk ik (2013).ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:45:
[offtopic]@JeroenH Heeft je Prius ook TPMS? Bij mijn Auris 2015 kan ik via OBD de bandenspanning aflezen in bar, terwijl de auto zelf alleen een lampje laat zien als de bandenspanning veel te laag is. Kan ook nog een leuke zijn om uit te lezen
Ik moet het nog beter bekijken allemaal, maar volgens mij is er geen PID met daadwerkelijk het tankniveau. Torque kan het wel berekenen/schatten op basis van wat andere waarden, dus wie weet kan daar iets mee. Er zijn talloze PIDs (tot aan zaken als de meetwaarden van de lambda-sondes aan toe...) dus er is nog veel te verkennen.En het tankniveau wellicht? Kun je een automation maken die een pushnotificatie naar jezelf stuurt die o.b.v. je GPS-coordinaten kijkt wat het meest voordelige tankstation in de buurt is
Ideeën genoeg :P[/offtopic]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Ik heb onlangs deze nog gekocht, snelle levering en werkt primaFreezhost schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:16:
[...]
Helaas lijkt het er op dat die Aqara niet meer gemaakt wordt? Hij is ook slecht leverbaar maar ik ga proberen om er ergens een paar te kopen.
---
Het is inderdaad/natuurlijk rondom het apparaat iets vochtiger, vocht beslaat bijvoorbeeld als je er een plastic tas naast op de grond legt. Beste kan je hem een beetje in de open ruimte zetten.NeoFoX schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Thanks, dit is / was een goed uitgangspunt. Ik heb wel een vraag voor je.. die Xiaomi 'blaast' mist.. is dat niet vervelend?
Ik zie dat er ook een alternatief is: Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2
Die lijkt geen mist te hebben maar komt meer overeen met de 'traditionele' varianten. Ik lees dat de mist nog wel eens neer kan slaan uiteindelijk op je meubels.
Iemand ervaring met de Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2? Of hoe is je ervaring met de mist? Anders ga ik denk ik voor de mist-loze variant.
[ Voor 53% gewijzigd door Toppe op 12-01-2024 14:00 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Lol, is dat zo'n zelfde ding als de elektronische prijskaartjes in de Mediamarkt en supermarkt enzo?
Sometimes you need to plan for coincidence
Yep.Hmmbob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:57:
[...]
Lol, is dat zo'n zelfde ding als de elektronische prijskaartjes in de Mediamarkt en supermarkt enzo?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Domme vraag misschien, maar als je een simpele aan/uit (wissel)schakelaar hebt, kun je dan als de schakelaar (en lamp) uit staan via deze modules dan het licht alsnog aanzetten? Dimmen doe ik sowieso al via de HA app.hufkes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:55:
[...]
[...]
Bij de zbmini en dergelijke toepassingen werkt de schakelaar ook gewoon los van de home automation. Oftewel je kunt bv met de schakelaar aandoen en met HA na een uur het ding uitzetten. Of obv de bewegingsensor aan en auto off en de schakelaar alleen als backup en voor de WAF.
[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 12-01-2024 16:06 ]
Precies wat ik zocht.. Ik miste de grid altijd en die zit hier mooi in. Weer een voordeel van dit Topic, je leert nog eens wat nieuws, Super bedankt!Swerfer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:00:
[...]
de 3 cards heb ik in een grid card staan, waarvan de grafiek een Apex chart card.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 square: false columns: 1 type: grid cards: - type: gauge max: 7000 needle: false severity: green: 0 yellow: 7000 red: 7000 name: Huidig vermogen entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual - type: entities entities: - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_total name: Totaal energie ooit - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_today name: Totaal vermogen vandaag - entity: sensor.max_solar_output_today_text - type: custom:apexcharts-card series: - entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual stroke_width: 2 extend_to: now type: area graph_span: 17h span: start: day offset: +5h yaxis: - min: 0 max: 7000 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 7
Zo'n schakelaar die je er op aansluit zet niet de hele spanning van alles af, maar wordt slechts het commando naar de interne logica die gelijk staat aan een commando vanuit het zigbee netwerk. De unit zelf blijft onder spanning, je sluit dus de voeding aan op het relais en die schakelt -geheel onafhankelijk van waar het commando komt- de uitgang in of uit. Je kunt dus bv. ook aan met schakelaar en weer uit met zigbee en andersom.ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:01:
[...]
Domme vraag misschien, maar als je een simpele aan/uit (wissel)schakelaar hebt, kun je dan als de schakelaar (en lamp) uit staan via deze modules dan het licht alsnog aanzetten? Dimmen doe ik sowieso al via de HA app.
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar / https://www.aliexpress.com/item/1005005480937470.html
[ Voor 30% gewijzigd door hufkes op 12-01-2024 16:55 ]
---
en wat kosten ze en staat je diy HA integratie als in beta ergens op githubsynoniem schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Ziet er wel leuk uit! Waar communiceert het mee, wifi? En waar zijn ze te koop?
---
Klopt inderdaad. Wat mij alleen niet zint is dat ik dan alle (onlangs vervangen) schakelaars moet vervangen voor pulsedrukkers en dus ook nieuwe lampen moet kopen. Daarom dacht ik: als ik gewoon een niet-dimbare inbouwschakelaar monteer en de dimfuncties via de lamp houdt, dan is de investering een stuk lager.hufkes schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:44:
[...]
Zo'n schakelaar die je er op aansluit zet niet de hele spanning van alles af, maar wordt slechts het commando naar de interne logica die gelijk staat aan een commando vanuit het zigbee netwerk. De unit zelf blijft onder spanning, je sluit dus de voeding aan op het relais en die schakelt -geheel onafhankelijk van waar het commando komt- de uitgang in of uit. Je kunt dus bv. ook aan met schakelaar en weer uit met zigbee en andersom.
Je opmerking van "dimmen doe ik al vanuit HA" duidt er trouwens op dat je er een slimme lamp met interne dimfunctie in hebt zitten, dat is met dit relais dus niet nodig. Draai er gewoon een dimbare "domme" lamp in. Als je dan alsnog wilt dimmen, dan moet je dus wel kiezen voor een dimbaar relais en niet een aan-uit relais. Vanwege de wens om dan te kunnen dimmen met de knop, moet die ene knop voor twee dingen gebruikt worden, dus heb je een terugverende of elektrische schakelaar nodig, een zogenaamde pulsdrukker. Eén keer drukken is aan of uit, ingedrukt houden is door de verschillende dimstanden heenstappen.
is wel mogelijk, maar je krijgt natuurlijk wel apparaten (de slimme lampen) die niet beschikbaar zijn wanneer je ze uitzet. Voorwaarden om het dan werkend te krijgen:ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Klopt inderdaad. Wat mij alleen niet zint is dat ik dan alle (onlangs vervangen) schakelaars moet vervangen voor pulsedrukkers en dus ook nieuwe lampen moet kopen. Daarom dacht ik: als ik gewoon een niet-dimbare inbouwschakelaar monteer en de dimfuncties via de lamp houdt, dan is de investering een stuk lager.
Dus gewoon aan en uitschakelen met de wisselschakelaar, en tegelijkertijd ook aan/uit kunnen schakelen via de app en dimmen via de app. Of is dat technisch niet mogelijk omdat je dan 2 besturingen krijgt: dus een slimme inbouwschakelaar + slimme lamp.
---
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq