Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
<knip> Graag maar één keer posten per vraag, ook niet in meerdere topics!

[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 10-01-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 08:55
Septillion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:54:
@SnowDude Dat is wel raar, dat zou volgens de documentatie wel moeten. Bevat gewoon 'value' wel data? Anders zou je 'value|from_json' kunnen proberen.

Maar misschien dat er gewoon wat fout gaat met het parsen. Als ik de XML in de template dev tool probeer met 'from_json' wil hij ook niet parsen. Dus misschien dat er daar een fout gemaakt wordt om XML als "json" te parsen...
Het vage is dat als ik hem omzet naar een sensor in plaats van een binary-sensor dan werkt het wel

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:08

TTROX

Christian N

Hallo iedereen,

Ik heb een PV installatie met een Growatt omvormer.
Het uitlezen van deze omvormer is altijd een gedoe met HA en zodoende ben ik eigenlijk opzoek naar een goede methode om mijn PV opbrengst in kaart te brengen met HA.
Wat zijn goede oplossingen hiervoor?

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Sylly schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:27:
Hallo allemaal,

Ik wil graag een aantal koersen ophalen en laten zien in een dashboard. Bijvoorbeeld een paar cryptos en een paar beleggingsfondsen. Andere sources dus. Wat is hier de beste manier voor?

Bijvoorbeeld Scrape om het van een site als IEX te halen? Ik kan niet echt een allesomvattende HACS integratie vinden.
In HACS staan meerdere integrations voor crypto en ook beurzen. Daar eens kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:23
TTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:16:
Hallo iedereen,

Het uitlezen van deze omvormer is altijd een gedoe met HA en zodoende ben ik eigenlijk opzoek naar een goede methode om mijn PV opbrengst in kaart te brengen met HA.
Ik gebruik een Shelly EM tussen de omvormer en meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Goedemiddag,

Ik ben nog een redelijke dummy op het gebied van Home Assistant.

Sinds kort heb ik middels een raspberry Pi HA draaien. Het is met gelukt om alles apparaten in huis zichtbaar te krijgen.

Nu wil ik echter in HA zaken gaan ordenen en bepaalde informatie in dasboards zetten. Echter zou ik hier graag hulp bij hebben.

Ik wil met name hulp bij het opstellen van mijn energie dashboard. Ik wil mijn verbruik (per fase) en opbrengsten (per fase) inzichtelijk maken. Daarnaast heb ik thuis een Viessmann warmtepomp die ik ook graag wil uitlezen.

Wie zou mij hiermee kunnen helpen?

Bedankt voor de reacties.

Groet, Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnowDude schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Het vage is dat als ik hem omzet naar een sensor in plaats van een binary-sensor dan werkt het wel
Ja, okay. Maar check nu eens value. Klinkt mij namelijk bijna als een bug icm XML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@remc1979 Bedoel je met verbruik de energie of het vermogen? Meeste P1 doen namelijk alleen vermogen per fase, niet energie.

En aan wat voor weergave zit je te denken?

Ik heb bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGOy71NclJrEcG851tTsvN7IUTw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7lKTmwpufVQVCDIYhjvg2qAk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:08

TTROX

Christian N

-Casper schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Ik gebruik een Shelly EM tussen de omvormer en meterkast.
Hoe goed werkt het? 24/7 up&running zonder issues?

Met een ShellyEM denk ik dat je een 1fase omvormer hebt?
Shelly verbind met Wifi naar HA?

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
@remc1979 Bedoel je met verbruik de energie of het vermogen? Meeste P1 doen namelijk alleen vermogen per fase, niet energie.

Ik heb bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Hallo,

ik bedoel idd vermogen (watt). Maar is het ook mogelijk om Energie (ampere) te meten? Die informatie levert de pulse Tibber wel, die zou er dus ook uit te halen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bello2011 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:08:
Wat ik mis in het standaard dashboard zij de grafische grafieken per uur/dag/maand. Vooral voor het verbruik in kWh
Dan bedoel je per apparaat? Want voor totaal heb je het al in het energie dashboard.
en draaiuren per uur mis ik deze weergave.
Dat zit er ook niet in want daar heb je dan een threshold ofzo voor nodig. Dit zou je wel met een template sensor kunnen doen. Zeker icm met een history stat sensor kom je dan ver Hoe zou je dit weer willen geven?

Voor weergave in blokken per uur zou je een ApexChart kunnen pakken. Daarmee kan je ook werken op de delta stappen van een sensor en deze in buckets weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@remc1979 Energie druk je niet uit in amere, dat is de stroom. Electrische energie druk je uit in Wh (of kWh, MWh, GWh etc). Dus wil je stroom of energie? En wat wil je er mee?

Of je stroom en/of energie hebt hangt volledig af van hoe je de informatie integreert in HA. Onder het device dat je er voor gebruikt kan je zien welke informatie je hebt.

Uit mijn P1 meter (via ESPhome) komt alleen vermogen, spanning en stroom (maar zeer matige resolutie) per fase, energie niet. Dat is eigenlijk ook nooit relevant omdat er in Nederland (en meen ook België) alleen naar netto verbruik (dus over alle fases) gekeken wordt voor het afrekenen. Maar zou je dat wel willen bijhouden zal je dus zelf een meter per fase moeten plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:09:
@remc1979 Energie druk je niet uit in amere, dat is de stroom. Electrische energie druk je uit in Wh (of kWh, MWh, GWh etc). Dus wil je stroom of energie? En wat wil je er mee?

Of je stroom en/of energie hebt hangt volledig af van hoe je de informatie integreert in HA. Onder het device dat je er voor gebruikt kan je zien welke informatie je hebt.

Uit mijn P1 meter (via ESPhome) komt alleen vermogen, spanning en stroom (maar zeer matige resolutie) per fase, energie niet. Dat is eigenlijk ook nooit relevant omdat er in Nederland (en meen ook België) alleen naar netto verbruik (dus over alle fases) gekeken wordt voor het afrekenen. Maar zou je dat wel willen bijhouden zal je dus zelf een meter per fase moeten plaatsen.
Ik wil stroom en energie monitoren. Op dit moment heb ik een 3x35A aansluiting en ik wil onderzoeken of ik terug kan naar een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@remc1979 Okay, maar wat gebruik je ervoor?

Uit een meter met DSMR 5 komt die info in ieder geval. Ik lees dat uit met een eigenbouw met ESPhome maar feitelijk is het een SlimmeLezer. Daarna kan je in HA doen wat je wilt.

En tenzij je een heeeel groot (of heeeeeel slecht isoleert) huis huis hebt is het antwoord eigenlijk altijd ja, je kan terug naar 3x25A. Alleen met EV laden moet je dan opletten / een load balancing EV charger gebruiken. Wel is een gunstige faseverdeling dan handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:39:
@remc1979 Okay, maar wat gebruik je ervoor?

Uit een meter met DSMR 5 komt die info in ieder geval. Ik lees dat uit met een eigenbouw met ESPhome maar feitelijk is het een SlimmeLezer. Daarna kan je in HA doen wat je wilt.

En tenzij je een heeeel groot (of heeeeeel slecht isoleert) huis huis hebt is het antwoord eigenlijk altijd ja, je kan terug naar 3x25A. Alleen met EV laden moet je dan opletten / een load balancing EV charger gebruiken. Wel is een gunstige faseverdeling dan handig.
Ik wil dus over een langere periode meten (en loggen) of er periode zijn waar het vermogen per fase boven 25A uitkomt.

Er daar heb ik dus hulp bij nodig, om deze informatie uit te lezen en in HA zichtbaar te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door remc1979 op 10-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@remc1979 Je bent wel erg goed in het niet beantwoorden van de belangrijke vragen ;) Wat je wil kan in principe met HA. Dit kan je zelfs al direct zien zonder maar een dashboard te maken in de grafiek van het entiteit. Eventueel kan een grafiek of andere helper dit misschien makkelijker maken.

Maar het staat en valt met wat je als integratie gebruikt voor die informatie (en of dat überhaupt in je huidige integratie zit). Zoals gezegd heb ik het via een DSMR 5 meter met ESPhome module. Maar wat gebruik JIJ?

Staar je overigens niet blind op 25A als harde grens. Pieken (ook enkele minuten lang) over de 25A zijn helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Vraagje: Hoe zouden jullie dit automatiseren?

Situatie:
Ik heb een pomp die op een tijdschema een uur per dag aan staat.
Hij wordt geschakeld door een power-plug die ook stroom meet.
Hij gebruikt ongeveer 700-800 Watt als hij aan staat.

Wens:
Ik wil de pomp bewaken door te controleren dat hij niet veel meer of minder stroom gebruikt dan verwacht.
Laten we zeggen dat ik een alarm wil als hij onder de 600 of boven de 1000 Watt gebruikt.

Probleem:
Probleem is de aanpak van de automatisering.
* Kan ik een trigger gebruiken die triggert als de pomp aan staat, en dan met een if/then conditie de power checken (600-1000)?
Kan dat überhaubt, want het enige dat ik zie is een trigger als de pomp aan gaat, niet voortdurend als hij aan staat.

* Een trigger als de power buiten de gewenste range komt, en dan met een condition checken of de pomp aan staat -> zo ja, dan een error.

* Een helper maken die de power checkt, en dan een automation met een trigger die afgaat als die helper buiten zijn range komt?

Ik zie niet echt iets fout met een of andere aanpak, anders was het makkelijk. Heeft iemand voorkeuren en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:00
Edit: Opgelost met een complete reboot

Ik heb een issue met een card edit, direct na open met edit komt de save niet beschikbaar.
Ikheb geen idee in welke richting ik moet zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GevMQgLiH1NzVgEHIA08BmfoBkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tamsuvy7Rfsqt1pDxjWgMonv.png?f=user_large

- logboek geeft niets
-Ruimte gemaakt door oude backup opruimen
-HA restarted
- alle 5 topicdelen op save card doorzocht

Proxmox VM, OS 11.4 Core 24.1.2

[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 10-01-2024 14:21 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 12:02

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb een Switchbot bot (bluetooth) gekocht. Ik haalde het plasticje eruit waardoor de batterij aansloot en kort daarna had HA de bot gevonden. Enkel bevestigen en een ruimte toekennen was voldoende om hem te integreren. Maar is dit een impliciete pairing en veilig genoeg of is het apparaat ook gewoon door de buren te vinden en te bedienen nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Tim Schuhmacher schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:23:
...is het apparaat ook gewoon door de buren te vinden en te bedienen nu?
Dat was het alleen in de koppel (pairing) modus, nu niet meer.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19

WoBBeL

*zwaai*

@Tim Schuhmacher waarschijnlijk stond hij direct in pair mode nadat je hem hebt aangezet (en hij dus nog niet eerder gepaired was). Nu is hij gepaired en zal hij waarschijnlijk niet meer koppelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-05 10:40
Septillion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:

Ik heb bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Hoe heb je dat gemaakt? Ik ben nog niet helemaal los in HA. Er kan soms gewoon ook teveel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RonaldHeirbaut De yaml hier:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
type: entities
entities:
  - type: custom:multiple-entity-row
    entity: sensor.power_consumed
    name: Power
    show_state: false
    entities:
      - entity: sensor.house_sma_garage_grid_power
        name: PV
        styles:
          width: 55px
      - entity: sensor.power_consumed
        name: Import
        styles:
      - entity: sensor.power_produced
        name: Export
        styles:
    entity: sensor.power_consumed
    name: Power import
    entities:
      - entity: sensor.power_consumed_phase_1
        name: L1
        styles:
      - entity: sensor.power_consumed_phase_2
        name: L2
        styles:
      - entity: sensor.power_consumed_phase_3
        name: L3
        styles:
    entity: sensor.power_produced
    name: Power export
    entities:
      - entity: sensor.power_produced_phase_1
        styles:
      - entity: sensor.power_produced_phase_2
        styles:
      - entity: sensor.power_produced_phase_3
        styles:
    entity: sensor.voltage_phase_3
    name: Voltage
    entities:
      - entity: sensor.voltage_phase_1
        styles:
      - entity: sensor.voltage_phase_2
        styles:
      - entity: sensor.voltage_phase_3
        styles:
    entity: sensor.current_phase_3
    name: Current
    entities:
      - entity: sensor.current_phase_1
        styles:
      - entity: sensor.current_phase_2
        styles:
      - entity: sensor.current_phase_3
        styles:

Maakt gebruik van custom:multiple-entity-row om meerdere zaken op een rij weer te geven. Meeste entiteiten heb ik dus al direct uit mijn P1. Alleen PV komt dus uit de omvormer.

[offtpic]En ja, entity id's van de P1 zijn eigenlijk verschrikkelijk, die moeten eigenlijk nog eens op de schop[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 12:02

Tim Schuhmacher

abasios

WoBBeL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:27:
@Tim Schuhmacher waarschijnlijk stond hij direct in pair mode nadat je hem hebt aangezet (en hij dus nog niet eerder gepaired was). Nu is hij gepaired en zal hij waarschijnlijk niet meer koppelbaar zijn.
Dat stelt me al enigszins gerust.

Hacky-WIP om mijn voordeur in HA te krijgen ;-)

[ Voor 49% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 10-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:37
Hmmm... een heel eigenaardig ding met het meten van de verbruikte energie van 1 van mijn pluggen. Na het aanzetten vanochtend schoot het totaal ineens met 1,35kWh omhoog wat natuurlijk nergens op slaat. Ik dacht daar de database wel even mee te kunnen hacken en die 1,35kWh er af te halen, zowel in de state-tabel als statistics-tabel. Daarvoor even de dockercontainer gestopt zodat de database niet gelockt is. Na aanpassen en opslaan de container weer gestart om te zien dat die 1,35kWh er gelijk weer bij op wordt geteld. Dat totaalverbruik wordt bijgehouden middels de Rieman-integratie.
Paar keer aangepast vandaag en de grafiek ziet er dan best maf uit nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSZCzryrkXjhV-qn95f93NypR_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sPJQ5UnqYQF1090onWtYHZyH.png?f=user_large

Op zich niet zo spannend, want morgen zie je dat toch niet meer maar blijft natuurlijk eigenaardig dat ie 'ineens' zo omhoog schiet. De waardes van de bijbehorende sensor zijn overigens ook niet zo spannend dat die het zouden kunnen veroorzaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhMo_E4ya4CFdtK-kufMFJ4nKiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G9BhKn9vgq7XRDyI3Zn9zWyV.png?f=user_large

Iemand een idee waar ik nog zou kunnen gaan frutten?

Update: ik zie het vanochtend weer gebeuren. En bij nader inzien doet ie dat ook idd elke dag als ie gedurende de nacht uit is geweest. Ik vermoed dat het met die Riemann-integratie niet helemaal lekker gaat. Volgens SmartLife heeft de plug 7,7kWh gebruikt deze maand en HA zegt 12,7. Bij een apparaat dat altijd aan staat (zoals de vriezer zegt SmartLife 8,26 en HA 8,14 en dat komt dan toch wat dichter in de buurt).

Denk dat het overigens komt doordat ik mogelijk bij de eerste Riemann-integraties niet voor left heb gekozen. Ik zie niet een optie om het aan te passen. In Developertools onder statussen staat de method niet ingevuld. Heb het nu eens ingevuld en kijk of dat gaat helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door DikkieDick op 11-01-2024 08:11 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

TTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:16:
Hallo iedereen,

Hoezo een gedoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcYUsZHZuTVj_tS2G-NegeNIFtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yw5pFUyeAEXMDlhf9lP7Shy.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 04:00
@Septillion Weet je ook of je de hoogte kunt aanpassen van een rij voor die custom:multiple-entity-row card

Ik gebruik er meerdere maar het is nog niet compact genoeg, moet nog meer data kwijt, of weet je een andere card voor in verticale stack

Met 4 rijen zonder headers win je maar 1 rij, maar ik benodig het nog meer compact.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JcCI4ggsNLZTTMnbDL13Hdh8sg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aGb5Umjwixqlp3L4My4YkJOT.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Onlangs begonnen met HA op een Proxmox VM met een ZigBee dongle van Sonoff. Sinds deze week een sloot TRÅDFRI lampen en schakelaars erbij. Dat bevalt tot nu toe goed en smaakt naar meer. Heeft iemand hier ervaring met het compleet lokaal hosten van een voice assistant? Ik zie vaak dat er stiekem toch een afhankelijkheid is van google of een andere cloud provider om het aan de praat te krijgen. Vooral als het gaat om het trainen van het model.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 10-01-2024 17:36 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-05 11:13
ocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:35:
Onlangs begonnen met HA op een Proxmox VM met een ZigBee dongle van Sonoff. Sinds deze week een sloot TRÅDFRI lampen en schakelaars erbij. Dat bevalt tot nu toe goed en smaakt naar meer. Heeft iemand hier ervaring met het compleet lokaal hosten van een voice assistant? Ik zie vaak dat er stiekem toch een afhankelijkheid is van google of een andere cloud provider om het aan de praat te krijgen. Vooral als het gaat om het trainen van het model.
https://youtube.com/@FutureProofHomes heeft hier een paar goede video’s over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:15
Ik kwam onderstaande code tegen als onderdeel van een automation. Hij werkt echter niet. Wat hij zou moeten doen is true geven als er tussen 9 en 15u minimaal 4uur zon is.

YAML:
1
{{ state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4 }}

Kunnen jullie helpen waar het fout gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 10-01-2024 18:48 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:46:
Ik kwam onderstaande code tegen als onderdeel van een automation. Hij werkt echter niet. Wat hij zou moeten doen is true geven als er tussen 9 en 15u minimaal 4uur zon is.

YAML:
1
{{ state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[(9-trigger.now.hour):(15-trigger.now.hour)]|selectattr('condition', 'equalto', 'sunny')|list|length >= 4 }}

Kunnen jullie helpen waar het fout gaat?
Heeft je weather entity nog wel een forecast attribute?

En is de bedoeling met dat trigger.now.hour?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
TheFes schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Heeft je weather entity nog wel een forecast attribute?

En is de bedoeling met dat trigger.now.hour?
Hij heeft inderdaad de forecast attribute.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S09IxhCs-Czhrlk_--Q35ip5-b0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tJPvem1V03rpgE7Njtx9zud6.png?f=fotoalbum_large

Dat stukje van trigger.now.hour heb ik ook niet helder, dat komt uit het voorbeeld. Als ik het weglaat, dan werkt het ook gewoon.

Edit: nvm, typefout in de entity :D Snap alleen de trigger.now.hour nog niet

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 10-01-2024 19:28 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 17:32
AWEF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:40:
Even een vraag die waarschijnlijk al 100x gesteld is, maar ik zoek een zigbee schakelaar met dim functie voor inbouw achter een wandschakelaar. Het is voor een 3x4,5 watt LED lamp Heb al zitten kijken naar Sonoff zbmini, maar ik kan niet vinden of deze ook kan dimmen.
Liefst een NL webshop.
Ik gebruik deze. EcoDim-Zigbee-dimmer-module-0-250W-Fase-afsnijding-RC-EcoDim-DIM-10
https://www.123led.nl/Eco...m-DIM-10-i6676-t4329.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 16:04
bello2011 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Ik gebruik deze. EcoDim-Zigbee-dimmer-module-0-250W-Fase-afsnijding-RC-EcoDim-DIM-10
Thnx. Heb hem gelijk besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:46

Rouwette

Rouwette.com

bello2011 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Ik heb zelf een iCasa dimmer met draaiknop.
De pulsedrukker dimt met langer indrukken ofzo?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 08:23
TTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Op alle vragen: ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Laatst online: 09-05 17:25
TTROX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Ik gebruik de EM ook al jaren, probleemloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 23:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Is Nabu Casa aan het bokken of ligt dat aan mijn verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 09:43
Ik probeer van mijn Adax verwarming een temperatuur kaart te maken maar dat lukt me niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zhK_BKgTptl00t2iy7SWyp8k_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyABS07t9EulNHgaQZRY6kWA.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de entiteit toevoeg krijg ik de melding dat het geen numerieke entiteit is dus ik maak maar een numerieke helper aan met voor deze entiteit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1ncHVQr0EhXl2J2YsLkwtaz4e4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DXp5ZVw8rfA9VrdDgQJLMTDa.jpg?f=user_large

Dat lijkt op zich goed echter meet hij de temperatuur niet maar is het een ingestelde waarde die ik bij de helper ingeef?

Dit is de werkelijke waarde :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f6y7YuLBPmXoyPDA7U_iUKBfaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LQAtKvx07EO2R25qgKaHLYXr.jpg?f=user_large

Hoe kan ik dit aanpassen dat ik wel de reële waarde zie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 21:23
Iemand een tip voor een knappe luchtontvochtiger die werkt op home assistent. Ben al een tijdje op zoek maar er zijn er weinig die op afstand zijn te bedienen. Heb er wel een paar gezien, maar allemaal via een app en weet niet of dat gaat werken met home assistent.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Ik heb hier de laatste weken geregeld problemen met mijn zigbee netwerk (Z2MQTT samen met een Conbee II stick.

Nu weet ik dat het niet de meest ideale combinatie is, en ben dus aan het kijken voor een Sonoff USB dongel.
Er zijn alleen 2 varianten, de P en de E. Nu weet ik dat de P beter is en officieel ondersteund wordt door Z2MQTT, echter ondersteund deze weer geen Matter.

Ben ik nu beter af om toch maar voor de E te gaan en te hopen dat deze uiteindelijk officieel ondersteund wordt. of is het toch beter om nog voor de P te gaan om hoofdpijn te vermijden?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:31:
Ik heb hier de laatste weken geregeld problemen met mijn zigbee netwerk (Z2MQTT samen met een Conbee II stick.

Nu weet ik dat het niet de meest ideale combinatie is, en ben dus aan het kijken voor een Sonoff USB dongel.
Er zijn alleen 2 varianten, de P en de E. Nu weet ik dat de P beter is en officieel ondersteund wordt door Z2MQTT, echter ondersteund deze weer geen Matter.

Ben ik nu beter af om toch maar voor de E te gaan en te hopen dat deze uiteindelijk officieel ondersteund wordt. of is het toch beter om nog voor de P te gaan om hoofdpijn te vermijden?
Of je gaat gelijk voor de Skyconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon_77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 17:15
Ziet er netjes uit! Welke grafiek heb je gebruikt voor het vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Maar ik hoor daar veel wisselende verhalen over....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wachten... schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:31:

Had de ZBDongle-P voor Z2M en ZBDongle-E voor ZHA, wat de aanbevolen combi’s zijn.

Met 90+ apparaten op ZHA via ZBDongle-E constant issues en elke paar uur crashes van ZHA. Gemigreerd naar de ZBDongle-P en praktisch alle isues waren weg, geen vastlopers meer.

SkyConnect is op basis van zelfde chip als de E versie.

ZBDongle-P is veel stabieler op Z2M, ZBDongle-E is experimental in Z2M en zou ik zeker niet aanraden.

Overigens kunnen beide chipsets op papier Thread en Matter. Maar beiden hebben nog geen bruikbare stabiele firmware. Dus heel nuttig is het niet.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 22:03

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

luigi87 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:37:
Ik ben mijn Z-wave netwerk aan het elimineren vanwege trage response en dat ik mij voornamelijk op zigbee oriënteer tegenwoordig.

nu wil ik dus graag mijn Qubino Mini Dimmer Z-Wave plus vervangen.

dit is een kleine module voor achter schakelaar.
die kan Dimmen, maar ook geschakeld kan worden door een fysiek schakelaar.

Nu kan ik helaas niet echt een Zigbee equivalent vinden, iemand hier ervaring mee?
ik vindt allemaal fysieke dimmers, of erg grote modules helaas.

De lamp is ongeveer 8 watt

eventueel zou ik over kunnen gaan op een Shelly dimmer 2, maar heb het liefste dus zigbee.
Ik heb hiervoor de tuya 2-gang dimmers van ome Ali ingebouwd zitten. https://www.zigbee2mqtt.i...html#tuya-ts0601_dimmer_2

Deze zijn te bedienen met een terugverende schakelaar, ingedrukt houden = dimmen. Enkele klik is aan of uit, volledig via zigbee over te nemen. Inmiddels is mijn vrouw er aan gewend en wordt de schakelaar op de muur amper meer gebruikt, maar mocht HA nog eens vastlopen kan je in ieder geval de boel aan krijgen.
Freezhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:37:
Bij schemering gaat hier automatisch de verlichting aan en sluiten de rolluiken, werk perfect maar doordat het op basis van de sun elevation is moet ik dit regelmatig aanpassen. Bij helder weer is het te vroeg, pas ik het aan dan is het weer te laat op een bewolkte dag. Ik was van plan dit met een lux sensor op te lossen maar kan alleen maar de T1 van Aquara vinden of gecombineerd met een bewegingsmelder.

Iemand dit misschien al anders opgelost bijvoorbeeld door te kijken naar het weer etc?
Ik heb die aqara gewoon op 1 van de kamers boven in het raam liggen, werkt perfect. De lux metingen van de bewegingssensoren zijn inderdaad niet fijn, hebben ook niet genoeg differentiatie, gaan van 0-20-veel. De aqara werkt prima. Ik gebruik vervolgens voor verschillende kamer verschillende threshold helpers.

[ Voor 22% gewijzigd door hufkes op 11-01-2024 01:01 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BiG-GuY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:55:
[...]

Had de ZBDongle-P voor Z2M en ZBDongle-E voor ZHA, wat de aanbevolen combi’s zijn.

Met 90+ apparaten op ZHA via ZBDongle-E constant issues en elke paar uur crashes van ZHA. Gemigreerd naar de ZBDongle-P en praktisch alle isues waren weg, geen vastlopers meer.

SkyConnect is op basis van zelfde chip als de E versie.

ZBDongle-P is veel stabieler op Z2M, ZBDongle-E is experimental in Z2M en zou ik zeker niet aanraden.

Overigens kunnen beide chipsets op papier Thread en Matter. Maar beiden hebben nog geen bruikbare stabiele firmware. Dus heel nuttig is het niet.
Dank voor je heldere uitleg.
Ik ben bang dat wachten dan ook geen zin heeft, en dan moet ik maar gewoon de P ergens op de kop tikken.

Die Conbee II is op de een of andere manier echt een drama geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 20:19

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Is dat middels Grott? Ben er nog steeds niet aan toegekomen om de niet meer werkende Growatt integratie te vervangen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:11

Seafarer

XXX

Barfman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:48:
Iemand een tip voor een knappe luchtontvochtiger die werkt op home assistent. Ben al een tijdje op zoek maar er zijn er weinig die op afstand zijn te bedienen. Heb er wel een paar gezien, maar allemaal via een app en weet niet of dat gaat werken met home assistent.
Met dit weer last van vocht? Of speciale toepassing?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:37

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb een Midea. Had gezocht naar luchtonvochtigers met ha integratie, en daar dus op uitgekomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

MarcelG schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 01:05:
[...]

Is dat middels Grott? Ben er nog steeds niet aan toegekomen om de niet meer werkende Growatt integratie te vervangen….
Ik heb twee Growatt omvormers en beide ShineWifi sticks op ESphome draaien. Gaat perfect en geen afhankelijkheid meer van China.

Afhankelijk van je ShineWifi / omvormer is het een rs232 of USB interface. De laatste is het makkelijkst, voor rs232 heb je een USB to serial kabeltje nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Beekforel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Ik heb twee Growatt omvormers en beide ShineWifi sticks op ESphome draaien. Gaat perfect en geen afhankelijkheid meer van China.

Afhankelijk van je ShineWifi / omvormer is het een rs232 of USB interface. De laatste is het makkelijkst, voor rs232 heb je een USB to serial kabeltje nodig.
Ik draai zelf Grott, maar wil nog eens kijken naar een alternatief, zonder dat kastje ertussen. Is er ook een optie waarbij je niet de stick hoeft te flashen, zodat je eventueel nog terug kan mocht het nodig zijn?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:29:
[...]

Ik draai zelf Grott, maar wil nog eens kijken naar een alternatief, zonder dat kastje ertussen. Is er ook een optie waarbij je niet de stick hoeft te flashen, zodat je eventueel nog terug kan mocht het nodig zijn?
Zo'n stick kost niet zoveel, je kunt er een op reserve bij kopen (had hem gewoon via bol).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Beekforel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Zo'n stick kost niet zoveel, je kunt er een op reserve bij kopen (had hem gewoon via bol).
Ik ga er eens naar kijken, dankje. Dan kan dat Chinese kastje er ook tussenuit, minder zooi in de meterkast is altijd beter :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:37:
[...]

Ik ga er eens naar kijken, dankje. Dan kan dat Chinese kastje er ook tussenuit, minder zooi in de meterkast is altijd beter :)
Ah je hebt nu de Shinelink denk ik dan? Die had ik ook en ligt op zolder als backup, nieuwe stick via Bol, even flashen met ESphome, om wissel en klaar.

Wel overdag doen als je opwek hebt, anders doet de stick niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:19
hufkes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:55:

Ik heb die aqara gewoon op 1 van de kamers boven in het raam liggen, werkt perfect. De lux metingen van de bewegingssensoren zijn inderdaad niet fijn, hebben ook niet genoeg differentiatie, gaan van 0-20-veel. De aqara werkt prima. Ik gebruik vervolgens voor verschillende kamer verschillende threshold helpers.
Helaas lijkt het er op dat die Aqara niet meer gemaakt wordt? Hij is ook slecht leverbaar maar ik ga proberen om er ergens een paar te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:16
Ik heb nog een oude Mac mini van 2011 liggen, dit betreft een intel machine.
Kan ik hier ook die HA OS x86 op installeren? Online kan ik er niks over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Freezhost Hij is inderdaad wat slecht te krijgen, denk omdat de vraag wat minder is. Weet ook niet hoe goed hij toepasbaar is met andere systemen. Zie heb nog wel ook al lijkt die net wat anders en noemen hem "T1". Maar typenummer is wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@iRobert

Volgens mij is dat wel een 64-bit CPU (Intel i5?), waarom zou je HA OS x86 daarop willen installeren? Volgens mij wordt dat minder goed ondersteund. Of helemaal niet (meer).

Of bedoel je deze:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/
Dat is de 64-bit variant.

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 11-01-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
RudolfR schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:37:
@iRobert

Volgens mij is dat wel een 64-bit CPU (Intel i5?), waarom zou je HA OS x86 daarop willen installeren? Volgens mij wordt dat minder goed ondersteund. Of helemaal niet (meer).

Of bedoel je deze:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/
Dat is de 64-bit variant.
Klopt, ik heb een Intel i5 Mac mini. Zou daar inderdaad de x86-64 bit op willen installeren als HA OS.
Als ik kijk naar de installatie uitleg staat alleen dat je UEFI boot moet hebben en bios. Maar dit heeft een mac niet, alleen EFI.

[ Voor 11% gewijzigd door iRobert op 11-01-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
Seafarer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 04:19:
[...]

Met dit weer last van vocht? Of speciale toepassing?
Nou niet specifiek met dit weer. Wij wonen 500 meter van zee en 's nachts kan het wel eens vochtig worden. Wij hebben dan wel al onze ventilatie rooster open, verwarming op 16 maar toch komen we af en toe over de 70% vochtigheid. Als we de verwarming op 18 zetten wordt dat minder (60%). Het is een beetje zonde van de energie om de verwarming hoger te zetten, dus willen we het vochtniveau onder controle houden met een luchtontvochtiger. Hoe minder vochtigheid hoe aangenamer de temperatuur aanvoelt in huis.
Church of Noise schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:49:
[...]

Ik heb een Midea. Had gezocht naar luchtonvochtigers met ha integratie, en daar dus op uitgekomen
Bedankt, zal eens op zoek gaan naar Midea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 04:46
davasch schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:37:
[...]

Ik heb een REST sensor aangemaakt op deze manier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- scan_interval: 150
  resource: https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json
  method: GET
  params:
    {
      "chargingAvailability": "<ID>",
      "key": "<API_KEY>",
    }
  sensor:
    - name: "Laadpaal Straatnaam"
      json_attributes_path: "connectors[0].availability.current"
      value_template: "OK"
      json_attributes:
        - available
        - occupied
        - reserved
        - unknown
        - outOfService
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken open"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["available"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken bezet"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["occupied"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken gereserveerd"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["reserved"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken onbekend"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["unknown"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken defect"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["outOfService"] }}'

Ik heb er drie in totaal toegevoegd van hier in de buurt, Straatnaam wordt dan uiteraard de straat waar die in staat :)
Super gaaf, werkt perfect, thanks!

Zou je ook eens willen laten zien hoe je dit in je frontend hebt gebruikt en gemaakt? Dus heb je een nette button o.i.d. die per paal de status weergeeft?
Dan hoef ik daar misschien ook niet het wiel opnieuw uit te vinden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:40
Stopped

[ Voor 97% gewijzigd door Obelixxx op 11-01-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 17:12
Zelf eergisteren de Midea Cube 20 gekocht en gisteren geinstalleerd. Moest een accountje maken bij Midea en na de omzetting naar onze wifi, heel soepel kunnen integreren in HA. Je kunt met een HACS (Midea-Lan) alles prima instellen en uitlezen. Tot nu toe heel tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
@Belsj Top, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iRobert schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Klopt, ik heb een Intel i5 Mac mini. Zou daar inderdaad de x86-64 bit op willen installeren als HA OS.
Als ik kijk naar de installatie uitleg staat alleen dat je UEFI boot moet hebben en bios. Maar dit heeft een mac niet, alleen EFI.
Je kunt een hypervisor als bijvoorbeeld Proxmox gebruiken en daarin een VM aanmaken waarin je HAOS draait.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-05 08:34
We hebben sinds kort een Sonos speaker in huis. Uiteraard heb ik die ook meteen aan HA gekoppeld en ik zag iets heel interessant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HutL8k0VGeQRDBq3FVe3AriT6DI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wQ8tr6F8c1BkKulVpiVpMGi1.png?f=fotoalbum_large

Het radiostation waar wij vaak naar luisteren is zo sympathiek om tijdens de reclame als songtitel "adbreak" mee te geven. Nu wil ik een automation maken dat het volume automatisch verlaagt tijdens de reclame, en na het reclameblok terug verhoogt.

Maar euhm... Hoe krijg ik die media_title hier uit? Iets zoals media_player.sonos.media_title? Maar dat lijkt niet te werken als test in die Template tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Leon_77 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Ziet er netjes uit! Welke grafiek heb je gebruikt voor het vermogen?
de 3 cards heb ik in een grid card staan, waarvan de grafiek een Apex chart card.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
square: false
columns: 1
type: grid
cards:
  - type: gauge
    max: 7000
    needle: false
    severity:
      green: 0
      yellow: 7000
      red: 7000
    name: Huidig vermogen
    entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_total
        name: Totaal energie ooit
      - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_today
        name: Totaal vermogen vandaag
      - entity: sensor.max_solar_output_today_text
  - type: custom:apexcharts-card
    series:
      - entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual
        stroke_width: 2
        extend_to: now
        type: area
    graph_span: 17h
    span:
      start: day
      offset: +5h
    yaxis:
      - min: 0
        decimals: 0
        apex_config:
          tickAmount: 7

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 21:35
iqcgubon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:52:
We hebben sinds kort een Sonos speaker in huis. Uiteraard heb ik die ook meteen aan HA gekoppeld en ik zag iets heel interessant:

[Afbeelding]

Het radiostation waar wij vaak naar luisteren is zo sympathiek om tijdens de reclame als songtitel "adbreak" mee te geven. Nu wil ik een automation maken dat het volume automatisch verlaagt tijdens de reclame, en na het reclameblok terug verhoogt.

Maar euhm... Hoe krijg ik die media_title hier uit? Iets zoals media_player.sonos.media_title? Maar dat lijkt niet te werken als test in die Template tab.
Je kunt een automation maken en dan een attribute defineren in de trigger, https://www.home-assistan...ring-on-attribute-changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
TheFes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Je kunt een hypervisor als bijvoorbeeld Proxmox gebruiken en daarin een VM aanmaken waarin je HAOS draait.
Heb het aan de praat gekregen :9 , ssd in EXFAT geformateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-05 08:34
golles schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Je kunt een automation maken en dan een attribute defineren in de trigger, https://www.home-assistan...ring-on-attribute-changes
Eens doorlezen, bedankt!

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kSYNyJRuhzb1pbjSUDviD37r7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F52BW3gMjhU23tXNf7neZdoO.png?f=user_large

Awesome _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door iqcgubon op 11-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Wachten... schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 01:00:
[...]

Dank voor je heldere uitleg.
Ik ben bang dat wachten dan ook geen zin heeft, en dan moet ik maar gewoon de P ergens op de kop tikken.

Die Conbee II is op de een of andere manier echt een drama geworden.
Er lijkt nog steeds iets goed fout te zijn binnen ZHA. Als ik ernaar zoek zijn er veel problemen bij verschillende gebruikers sinds HA 2023.11 en zeker vaak i.c.m. de ZBDongle-E/SkyConnect.

Had nog steeds wat apparaten die van tijd tot tijd niet meer reageerden op het netwerk, terwijl de belasting op het Zigbee kanaal 25 nu tussen de 60-70% zat, met de ZBDongle-E constant 90-95% terwijl de sticks op 50cm van elkaar zitten en ook als maar 1 tegelijk gebruikt werd gebeurde het…

Nu heb ik al mijn 47 Hue lampen, 4 Hue motion sensoren, 12 Hue knoppen teruggebracht naar de Hue Hub op kanaal 20 en zie ik wonderbaarlijk dat kanaal 20 maar 5-10% belasting heeft en kanaal 25 waar nu m’n niet Hue Zigbee apparaten op zitten nu tussen de 30-40% schommelt. Wifi 2.4Ghz heb ik over het hele huis enkel kanaal 1 in gebruik, om zo ver mogelijk van mijn Zigbee kanalen af te zitten.

Snap niet wat er precies fout kan gaan binnen ZHA wat dit veroorzaakt. Kan het niet zo snel vinden, maar het max aantal apparaten op een Zigbee netwerk is toch wel hoger dan 100 stuks? Wat hebben anderen qua aantallen apparaten binnen een Zigbee netwerk?

Heb nu besloten om de laatste ‘andere’ merken Zigbee apparaten te wisselen voor Bosch Smart Home, zodat ik maar 2 Zigbee netwerken in huis heb met of Hue of Bosch Smart Home en dan maar met beide originele hubs werk. Dat werkt toch stabieler en geen gezeik met updates die niet lukken, waar ik met Z2M vaker last van had.

Ook had ik wat Bosch apparaten via Z2M die niet 100% juist functioneerden. Heb wel een apparaat toegevoegd aan de ondersteuning van Z2M die er nog niet in stond.

Verder was Z2M wel altijd stabiel overigens, maar heb dus een paar apparaten in huis, die niet juist geïmplementeerd zijn en zelf te weinig kennis om dat op te lossen binnen Z2M.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 11-01-2024 13:22 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 12:46
Ik heb nu een maandje wat Sonoff temp + humidity sensoren draaien en nu weet ik ook waarom het soms zo koud / droog is..

In de woonkamer is het gewoon tussen de 20% en max 29% qua Humidity.

Dus tijd om dat naar de 40 - 60% te krijgen.. dus mijn zoektocht begonnen, maar ik kom niet heel veel standaard oplossingen tegen. Behalve die van Duux (met een krappie integratie) en die van Dyson (€€€€)

Iemand hier al ervaring met een aan te sturen bevochtiger in een ruimte van 70m2 op basis van HASS?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

NeoFoX schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:07:
Ik heb nu een maandje wat Sonoff temp + humidity sensoren draaien en nu weet ik ook waarom het soms zo koud / droog is..

Dus tijd om dat naar de 40 - 60% te krijgen.. dus mijn zoektocht begonnen, maar ik kom niet heel veel standaard oplossingen tegen. Behalve die van Duux (met een krappie integratie) en die van Dyson (€€€€)

Iemand hier al ervaring met een aan te sturen bevochtiger in een ruimte van 70m2 op basis van HASS?
Zit er eerder aan te denken om een simpele te halen die met een smart plug aan/uit gezet wordt. En dan via een Automation de sensor gebruiken om te triggeren wanneer dat ding aan moet.

Aan de andere kant zit ik te denken aan iets wat ik kan aansluiten op mijn WtW, zodat het gelijk centraal het hele huis kan doen…

De Daikin Airco’s die we vorig jaar hebben laten installeren hebben enkel een ontvochtigen functie, niet bevochtigen.

Bij ons binnen ook rond de 30% nu en merk dat direct helaas.

In de schuur hebben we een Airco geplaatst die op basis van Tuya platform werkt. Dat is zo knudde, zeker qua integratie dat die praktisch nutteloos is. Bijkomend kan die airco niet verwarmen wanneer de ruimte onder de 10C is… Dus vrij nutteloos en gaan we waarschijnlijk weer weg doen, omdat we hem hoofdzakelijk voor verwarmen hadden gekocht 8)7 .

Wil persoonlijk niks meer op basis van Tuya. De oudere generatie Duux producten werken op Tuya overigens, weet niet zeker of de nieuwe dat ook doen, is een aparte app voor.

[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 11-01-2024 14:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 12:55

CAP-Team

XBL: CAPTeam

BiG-GuY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Er lijkt nog steeds iets goed fout te zijn binnen ZHA. Als ik ernaar zoek zijn er veel problemen bij verschillende gebruikers sinds HA 2023.11 en zeker vaak i.c.m. de ZBDongle-E/SkyConnect.
Ik ben een tijdje terug ivm stabiliteitsproblemen overgestapt van ZHA naar Zigbee2mqtt op mijn Skyconnect.
Mijn ervaring is dat het nu superstabiel draait.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:11

Seafarer

XXX

Barfman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Nou niet specifiek met dit weer. Wij wonen 500 meter van zee en 's nachts kan het wel eens vochtig worden. Wij hebben dan wel al onze ventilatie rooster open, verwarming op 16 maar toch komen we af en toe over de 70% vochtigheid. Als we de verwarming op 18 zetten wordt dat minder (60%). Het is een beetje zonde van de energie om de verwarming hoger te zetten, dus willen we het vochtniveau onder controle houden met een luchtontvochtiger. Hoe minder vochtigheid hoe aangenamer de temperatuur aanvoelt in huis.

[...]

Bedankt, zal eens op zoek gaan naar Midea
Is het misschien niet verstandiger om op CO2 te ventileren het door het menselijk lichaam ingebrachte vocht wordt dan eigenlijk ook weggeventileerd en je CO2 zit dan gelijk goed. En dat laatste lukt niet met een ontvochtiger.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:37

Church of Noise

Drive it like you stole it

Deze periode is natuurlijk ook vermoedelijk de meest droge van het jaar, dat speelt ook mee (ik volg al even vochtigheid omdat we in een bosrijke omgeving wonen). Eens de temperaturen weer een graad of 5 a 10 hoger zijn, verbetert het een pak. Wil maar gewoon zeggen, bekijk het even ook op langere termijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
We hebben natuurlijk een bak regen gehad de afgelopen periode, dat zal vast meespelen. En aan de kust is het altijd vochtiger dan in het binnenland. CO2 heb ik al gemeten en is acceptabel, zitten hier gemiddeld op 910 ppm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
NeoFoX schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:07:

Ik heb een Xiaomi Air Humidifier sinds 2 jaar, voor gebruik in de winter.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08KG3S3K5/
Heeft 3 standen, en gaat automatisch uit bij ingestelde vochtigheidsgraad.
De tank van ca. 4,5L gaat leeg in zo'n 18 uur op stand 2

In combinatie met deze custom_component https://github.com/syssi/xiaomi_airpurifier, omdat dit specifieke model niet wordt ondersteund in de standaard integratie.

De Xiaomi app gebruik ik nooit meer, alleen bij installatie en weet niet meer of dat echt vereist was.
Ik heb na installatie internet toegang geblokkeerd. Daardoor gaat om de zoveel tijd wel de verbinding verloren vanwege een soort wifi-reset, maar het apparaat blijft gewoon werken zonder problemen en komt weer online in HA.

Ik maak gebruik van een aantal afgeleide sensoren for the record.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
### Fan devices
fan:

# Xiaomi Air Humidifier
  - platform: xiaomi_miio_airpurifier
    name:  Xiaomi Air Humidifier
    host:  !secret xiaomi_ip
    token: !secret xiaomi_token
    model: deerma.humidifier.jsq5

### Template
template:

# State-based sensors
  - sensor:

# Xiaomi Air Humidifier
      - name: "Air Humidifier Temperature"
        unique_id: air_humidifier_temperature
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'temperature') }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature

- name: "Air Humidifier Humidity"
        unique_id: air_humidifier_humidity
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'humidity') }}"
        unit_of_measurement: "%"
        device_class: humidity

- name: "Air Humidifier Mode"
        unique_id: air_humidifier_mode
        icon: mdi:air-humidifier
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'mode') }}"

# State-based binary sensors
  - binary_sensor:

- name: "Air Humidifier Water Tank Detached"
        unique_id: air_humidifier_water_tank_detached
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'water_tank_detached') }}"
        device_class: problem

# Trigger-based sensors

# Triggers if on/true and keeps state 
  # as Xiaomi Air Humidifier turns off if no_water 
  # and resets attribute directly thereafter
  - trigger:
      - platform: event
        event_type: event_template_reloaded
      - platform: state
        entity_id: fan.xiaomi_air_humidifier
        not_from: unavailable
        to: 'on'
        attribute: no_water
        to: true

binary_sensor:
      - name: "Air Humidifier No Water"
        unique_id: air_humidifier_no_water
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'no_water') }}"

Dat ziet er dan als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHBKBtqSNJ1Bp88DD0Ixqdjg9Qk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iS9eH6xwHjBRF4DZj4PY6JK2.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:mini-humidifier
entity: fan.xiaomi_air_humidifier
secondary_info: mode
model: xiaomi_miio_airpurifier:deerma.humidifier.mjjsq
power:
  hide: 'on'
indicators:
  status:
    empty: Leeg
    filled: Gevuld
buttons:
  mode:
    source:
      silent: Stil
      medium: Medium
      high: Hoog
      auto: Auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKauPth5iFMIGQcN_ZNksJu_pmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t65sZfsIa8bMLi8z9pDwGyci.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: conditional
conditions:
  - entity: fan.xiaomi_air_humidifier
    state_not: unavailable
card:
  type: vertical-stack
  cards:
    - type: custom:mushroom-fan-card
      icon_animation: false
      fill_container: false
      show_percentage_control: false
      show_oscillate_control: false
      collapsible_controls: false
      tap_action:
        action: more-info
      entities:
        - entity: sensor.air_humidifier_temperature
        - entity: sensor.air_humidifier_humidity
        - entity: binary_sensor.air_humidifier_no_water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Beekforel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Ah je hebt nu de Shinelink denk ik dan? Die had ik ook en ligt op zolder als backup, nieuwe stick via Bol, even flashen met ESphome, om wissel en klaar.

Wel overdag doen als je opwek hebt, anders doet de stick niks.
Idd die ShineLanBox met zo'n RF stick. Dus dan moet ik sws een WiFi-X module aanschaffen voor mijn MIN 5000 TL-XE. Ga het eens proberen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:06
Soms heb je al heel lang de spullen voor iets en hoef je het alleen nog maar even in te stellen. Dat was het geval met de volgende set: ik heb een auto (Toyota plugin Prius), een OBD2/bluetooth adapter, een Android telefoon, de Torque Pro app, Home Assistant, remote access via Nabu Casa en wens alles te willen weten en monitoren.

Dus eergisteren dit allemaal eens aan elkaar geknoopt volgens deze howto, en dat werkte zowaar in één keer!

Dit is een eerste test tijdens de rit naar mijn werk vanochtend, met twee meetwaarden, bovenaan de State of Charge van de HV accu, en onderaan de ietwat cryptisch genaamde spanning van de HV accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y4P49qvMCaWL1EMkAj8qsfR2iI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZkeMgI8c547ZSeEcSL93txKZ.png?f=fotoalbum_medium

Er is via deze route ontzettend veel te loggen, daar ga ik de komende tijd eens mee spelen.

Ik vind het grappig dat in beide grafieken duidelijk te herkennen is dat ik eerst wat stadskilometers maak (07:05-07:12), dan wat snelwegkilometers (07:12-07:19) en vervolgens dat de HV dan leeg raakt en de auto de resterende tijd op hybridemodus overgaat (07:19-07:26).

Als je je nou op basis van bovenstaande afvraagt "rijdt hij nou in een kwartier de accu van een EV leeg?!?" dan klopt dit, dit is een tien jaar oude plugin EV met een klein accutje. De accu heeft een capciteit van 4,4 kWh (toen hij nieuw was althans :P ), en zoals je ziet aan de SoC wordt daar lang niet de hele capaciteit van gebruikt. Ik rijd gemiddeld 2.5L per 100 km, kan thuis gratis laden dus ik ben er dik tevreden mee.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2024 08:55 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Septillion schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
Pff, wat een weer super rare update is dit zeg :/

Ik ben absoluut fan van dingen via de UI doen. En ja, zeker voor een beginner zou er wat meer hulp mogen zijn. Dus extra uitleg wat zaken doen, prima. Maar de nieuwe "namen" in de automation editor, WTF!

Dat hadden nog best ondertitels / uitleg kunnen zijn, maar als termen zijn ze echt waardeloos. Zeker omdat ze nu anders zijn dan wat je toevoegt, wat er in de tekst staat en hoe het in de yaml staat. Ook is het naar mijn idee stuk lastige communiceren naar mijn idee. Gaan mensen het straks hebben over de "when's". Ik snap dat mensen die het voor het eerst event based werken wat uitleg nodig hebben maar de termen an sich waren duidelijk en universeel.

En daarnaast is dit dan weer zo'n ding dat alle bestaande guides ook weer enorm verwarrend maakt. Die lijken weer eens niet op wat de gebruiker ziet.

Wat mij betreft was een soort walk-through bij eerste keer beter geweest. Beetje wat veel websites doen, eerste keer met highlights en uitleg duidelijk maken hoe zaken werken. Dit zou überhaupt iets zijn voor HA na eerste keer aanmelden.

Op zich lijkt me de nieuwe flow van de acties waar de service calls gewoon ook zitten, wel logischer. Maar had graag gezien dat je gewoon gelijk kon beginnen met typen :/ Dan hoef je niet de hele boom door als je weet wat je wilt.

Ofwel, naar mijn idee ligt de focus soms wat te veel op beginners. Nu is de focus zeker nodig maar lijkt dat nu af en toe ten kosten te gaan aan gemak voor ervaren gebruikers.
Ik ben een beetje huiverig om deze release te installeren, of is het iets waar je al snel aan gewend bent?
Ik had eigenlijk gehoopt dat ze een soort keuze zouden laten, bij het oude houden of de nieuwe makkelijke manier voor beginners maar dat zie ik nog niet gebeuren, of ik moet iets gemist hebben.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 12:46
verjager schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Ik heb een Xiaomi Air Humidifier sinds 2 jaar, voor gebruik in de winter.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08KG3S3K5/
Heeft 3 standen, en gaat automatisch uit bij ingestelde vochtigheidsgraad.
De tank van ca. 4,5L gaat leeg in zo'n 18 uur op stand 2

In combinatie met deze custom_component https://github.com/syssi/xiaomi_airpurifier, omdat dit specifieke model niet wordt ondersteund in de standaard integratie.

De Xiaomi app gebruik ik nooit meer, alleen bij installatie en weet niet meer of dat echt vereist was.
Ik heb na installatie internet toegang geblokkeerd. Daardoor gaat om de zoveel tijd wel de verbinding verloren vanwege een soort wifi-reset, maar het apparaat blijft gewoon werken zonder problemen en komt weer online in HA.

Ik maak gebruik van een aantal afgeleide sensoren for the record.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
### Fan devices
fan:

# Xiaomi Air Humidifier
  - platform: xiaomi_miio_airpurifier
    name:  Xiaomi Air Humidifier
    host:  !secret xiaomi_ip
    token: !secret xiaomi_token
    model: deerma.humidifier.jsq5

### Template
template:

# State-based sensors
  - sensor:

# Xiaomi Air Humidifier
      - name: "Air Humidifier Temperature"
        unique_id: air_humidifier_temperature
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'temperature') }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature

- name: "Air Humidifier Humidity"
        unique_id: air_humidifier_humidity
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'humidity') }}"
        unit_of_measurement: "%"
        device_class: humidity

- name: "Air Humidifier Mode"
        unique_id: air_humidifier_mode
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'mode') }}"

# State-based binary sensors
  - binary_sensor:

- name: "Air Humidifier Water Tank Detached"
        unique_id: air_humidifier_water_tank_detached
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'water_tank_detached') }}"

# Trigger-based sensors

# Triggers if on/true and keeps state 
  # as Xiaomi Air Humidifier turns off if no_water 
  # and resets attribute directly thereafter
  - trigger:
      - platform: event
        event_type: event_template_reloaded
        to: 'on'
        attribute: no_water
        to: true

binary_sensor:
      - name: "Air Humidifier No Water"
        unique_id: air_humidifier_no_water
        state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'no_water') }}"

Dat ziet er dan als volgt uit:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:mini-humidifier
secondary_info: mode
model: xiaomi_miio_airpurifier:deerma.humidifier.mjjsq
power:
  hide: 'on'
indicators:
  status:
    empty: Leeg
    filled: Gevuld
buttons:
  mode:
    source:
      silent: Stil
      medium: Medium
      high: Hoog
      auto: Auto

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: conditional
conditions:
  - entity: fan.xiaomi_air_humidifier
    state_not: unavailable
card:
  type: vertical-stack
  cards:
    - type: custom:mushroom-fan-card
      icon_animation: false
      fill_container: false
      show_percentage_control: false
      show_oscillate_control: false
      collapsible_controls: false
      tap_action:
        action: more-info
      entities:
        - entity: sensor.air_humidifier_temperature
        - entity: sensor.air_humidifier_humidity
        - entity: binary_sensor.air_humidifier_no_water
Thanks, dit is / was een goed uitgangspunt. Ik heb wel een vraag voor je.. die Xiaomi 'blaast' mist.. is dat niet vervelend?

Ik zie dat er ook een alternatief is: Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2
Die lijkt geen mist te hebben maar komt meer overeen met de 'traditionele' varianten. Ik lees dat de mist nog wel eens neer kan slaan uiteindelijk op je meubels.

Iemand ervaring met de Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2? Of hoe is je ervaring met de mist? Anders ga ik denk ik voor de mist-loze variant.

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 07:31
iqcgubon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Eens doorlezen, bedankt!

Edit:

[Afbeelding]

Awesome _/-\o_
Nice! Als je in je automation nog een trigger-id meegeeft, kan je van 2 automations terug naar 1 :-) Hou je het mooi overzichtelijk voor jezelf. Smart Home Junkie heeft een mooi filmpje over trigger-id's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JeroenH schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:27:
Soms heb je al heel lang de spullen voor iets en hoef je het alleen nog maar even in te stellen. Dat was het geval met de volgende set: ik heb een auto (Toyota plugin Prius), een OBD2/bluetooth adapter, een Android telefoon, de Torque Pro app, Home Assistant, remote access via Nabu Casa en wens alles te willen weten en monitoren.

Dus eergisteren dit allemaal eens aan elkaar geknoopt volgens deze howto, en dat werkte zowaar in één keer!

Dit is een eerste test tijdens de rit naar mijn werk vanochtend, met twee meetwaarden, bovenaan de State of Charge van de HV accu, en onderaan de ietwat cryptisch genaamde spanning van de HV accu:

[Afbeelding]

Er is via deze route ontzettend veel te loggen, daar ga ik de komende tijd eens mee spelen.

Ik vind het grappig dat in beide grafieken duidelijk te herkennen is dat ik eerst wat stadskilometers maak (07:05-07:12), dan wat snelwegkilometers (07:12-07:19) en vervolgens dat de HV dan leeg raakt en de auto de resterende tijd op hybridemodus overgaat (07:19-07:26).

Als je je nou op basis van bovenstaande afvraagt "rijdt hij nou in een kwartier de accu van een EV leeg?!?" dan klopt dit, dit is een tien jaar oude plugin EV met een klein accutje. De accu heeft een capciteit van 4,4 kWh (toen hij nieuw was althans :P ), en zoals je ziet aan de SoC wordt daar lang niet de hele capaciteit van gebruikt. Ik rijd gemiddeld 2.5L per 100 km, kan thuis gratis laden dus ik ben er dik tevreden mee.
Lijkt me idd wel geinig om mee te prutsen, maar die app krijgt wel bagger reviews zeg. Werkt die goed bij jou? Ik heb een OBD11 dongle, maar volgens de reviews werkt die er niet mee, zal er ook eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
offtopic:
@JeroenH Heeft je Prius ook TPMS? Bij mijn Auris 2015 kan ik via OBD de bandenspanning aflezen in bar, terwijl de auto zelf alleen een lampje laat zien als de bandenspanning veel te laag is. Kan ook nog een leuke zijn om uit te lezen :)

En het tankniveau wellicht? Kun je een automation maken die een pushnotificatie naar jezelf stuurt die o.b.v. je GPS-coordinaten kijkt wat het meest voordelige tankstation in de buurt is :D

Ideeën genoeg :P

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:06
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:27:
Lijkt me idd wel geinig om mee te prutsen, maar die app krijgt wel bagger reviews zeg. Werkt die goed bij jou? Ik heb een OBD11 dongle, maar volgens de reviews werkt die er niet mee, zal er ook eens induiken.
De Torque app? Die heb ik al heel lang, af en aan pruts ik er eens mee. Ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zelfs eens een camera plugin geïnstalleerd gehad zodat je dashcamfilmpjes kan maken met dus het zicht door de voorruit, je locatie op de kaart, en wat technische gegevens van de auto naar keuze. Compleet nutteloos allemaal, maar wel leuk en het werkte prima :)

En het is OBD2, als in OBDII :) Als de dongle een ELM327-chipje heeft dan zouden de basics wel goed moeten werken. Mijn dongle was ook een goedkoopie van Amazon.
ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:45:
[offtopic]@JeroenH Heeft je Prius ook TPMS? Bij mijn Auris 2015 kan ik via OBD de bandenspanning aflezen in bar, terwijl de auto zelf alleen een lampje laat zien als de bandenspanning veel te laag is. Kan ook nog een leuke zijn om uit te lezen :)
Nee helaas niet, daarvoor is de auto te oud denk ik (2013).
En het tankniveau wellicht? Kun je een automation maken die een pushnotificatie naar jezelf stuurt die o.b.v. je GPS-coordinaten kijkt wat het meest voordelige tankstation in de buurt is :D

Ideeën genoeg :P[/offtopic]
Ik moet het nog beter bekijken allemaal, maar volgens mij is er geen PID met daadwerkelijk het tankniveau. Torque kan het wel berekenen/schatten op basis van wat andere waarden, dus wie weet kan daar iets mee. Er zijn talloze PIDs (tot aan zaken als de meetwaarden van de lambda-sondes aan toe...) dus er is nog veel te verkennen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Freezhost schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Helaas lijkt het er op dat die Aqara niet meer gemaakt wordt? Hij is ook slecht leverbaar maar ik ga proberen om er ergens een paar te kopen.
Ik heb onlangs deze nog gekocht, snelle levering en werkt prima

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
NeoFoX schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Thanks, dit is / was een goed uitgangspunt. Ik heb wel een vraag voor je.. die Xiaomi 'blaast' mist.. is dat niet vervelend?

Ik zie dat er ook een alternatief is: Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2
Die lijkt geen mist te hebben maar komt meer overeen met de 'traditionele' varianten. Ik lees dat de mist nog wel eens neer kan slaan uiteindelijk op je meubels.

Iemand ervaring met de Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2? Of hoe is je ervaring met de mist? Anders ga ik denk ik voor de mist-loze variant.
Het is inderdaad/natuurlijk rondom het apparaat iets vochtiger, vocht beslaat bijvoorbeeld als je er een plastic tas naast op de grond legt. Beste kan je hem een beetje in de open ruimte zetten.

Ik heb verder geen ervaring met andere apparaten. Het is wel raadzaam vooraf goed te checken of je specifieke model ondersteund wordt door een integratie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
WIP
E-Paper display's!

Deze komen sowieso op een aantal plekken in het huis te hangen:
Bij de garage deur -> Herinnering als dochterlief haar gymspullen of leestas mee naar school moet. Of andere zaken.
Bij de voordeur -> Als we niet thuis zijn en we verwachten een pakket kan ik op het display: "Leveren voor de deur" weergeven
In de badkamer -> Stand van ventilatie, luchtvochtigheid, temperatuur en water temperatuur van de boiler. Eventueel aan te vullen met stand van de verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idxX3yFlLyiICgxo4Fx2-7W3eFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSXXFG7597JtNvmhQysSup10.jpg?f=fotoalbum_large

Soms wil je gewoon bepaalde zaken zien op de plek waar jij het wilt. Deze krengen verbruiken amper energie (en anders is de batterij te vervangen) en hebben geen actief display, altijd scherp beeld en geen last van invalshoeken enzo

Waarschuwing voor lege batterij zit standaard ingebouwd, das ook wel lekker :)

[ Voor 53% gewijzigd door Toppe op 12-01-2024 14:00 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lol, is dat zo'n zelfde ding als de elektronische prijskaartjes in de Mediamarkt en supermarkt enzo?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Lol, is dat zo'n zelfde ding als de elektronische prijskaartjes in de Mediamarkt en supermarkt enzo?
Yep.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ziet er wel leuk uit! Waar communiceert het mee, wifi? En waar zijn ze te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Laatst online: 09-05 22:18

ViezeVis

Sample Text

hufkes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:55:
[...]

[...]

Bij de zbmini en dergelijke toepassingen werkt de schakelaar ook gewoon los van de home automation. Oftewel je kunt bv met de schakelaar aandoen en met HA na een uur het ding uitzetten. Of obv de bewegingsensor aan en auto off en de schakelaar alleen als backup en voor de WAF.
Domme vraag misschien, maar als je een simpele aan/uit (wissel)schakelaar hebt, kun je dan als de schakelaar (en lamp) uit staan via deze modules dan het licht alsnog aanzetten? Dimmen doe ik sowieso al via de HA app.

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar / https://www.aliexpress.com/item/1005005480937470.html

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 12-01-2024 16:06 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon_77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 17:15
Swerfer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:00:
[...]
de 3 cards heb ik in een grid card staan, waarvan de grafiek een Apex chart card.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
square: false
columns: 1
type: grid
cards:
  - type: gauge
    needle: false
    severity:
      green: 0
      yellow: 7000
      red: 7000
    name: Huidig vermogen
    entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual
    entities:
      - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_total
        name: Totaal energie ooit
      - entity: sensor.terrasoverkapping_generated_energy_today
        name: Totaal vermogen vandaag
      - entity: sensor.max_solar_output_today_text
  - type: custom:apexcharts-card
    series:
      - entity: sensor.terrasoverkapping_pv_output_actual
        stroke_width: 2
        extend_to: now
        type: area
    graph_span: 17h
    span:
      start: day
      offset: +5h
    yaxis:
      - min: 0
        decimals: 0
        apex_config:
          tickAmount: 7
Precies wat ik zocht.. Ik miste de grid altijd en die zit hier mooi in. Weer een voordeel van dit Topic, je leert nog eens wat nieuws, Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Domme vraag misschien, maar als je een simpele aan/uit (wissel)schakelaar hebt, kun je dan als de schakelaar (en lamp) uit staan via deze modules dan het licht alsnog aanzetten? Dimmen doe ik sowieso al via de HA app.

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar / https://www.aliexpress.com/item/1005005480937470.html
Zo'n schakelaar die je er op aansluit zet niet de hele spanning van alles af, maar wordt slechts het commando naar de interne logica die gelijk staat aan een commando vanuit het zigbee netwerk. De unit zelf blijft onder spanning, je sluit dus de voeding aan op het relais en die schakelt -geheel onafhankelijk van waar het commando komt- de uitgang in of uit. Je kunt dus bv. ook aan met schakelaar en weer uit met zigbee en andersom.

Je opmerking van "dimmen doe ik al vanuit HA" duidt er trouwens op dat je er een slimme lamp met interne dimfunctie in hebt zitten, dat is met dit relais dus niet nodig. Draai er gewoon een dimbare "domme" lamp in. Als je dan alsnog wilt dimmen, dan moet je dus wel kiezen voor een dimbaar relais en niet een aan-uit relais. Vanwege de wens om dan te kunnen dimmen met de knop, moet die ene knop voor twee dingen gebruikt worden, dus heb je een terugverende of elektrische schakelaar nodig, een zogenaamde pulsdrukker. Eén keer drukken is aan of uit, ingedrukt houden is door de verschillende dimstanden heenstappen.

[ Voor 30% gewijzigd door hufkes op 12-01-2024 16:55 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

synoniem schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ziet er wel leuk uit! Waar communiceert het mee, wifi? En waar zijn ze te koop?
en wat kosten ze en staat je diy HA integratie als in beta ergens op github O-)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Laatst online: 09-05 22:18

ViezeVis

Sample Text

hufkes schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Zo'n schakelaar die je er op aansluit zet niet de hele spanning van alles af, maar wordt slechts het commando naar de interne logica die gelijk staat aan een commando vanuit het zigbee netwerk. De unit zelf blijft onder spanning, je sluit dus de voeding aan op het relais en die schakelt -geheel onafhankelijk van waar het commando komt- de uitgang in of uit. Je kunt dus bv. ook aan met schakelaar en weer uit met zigbee en andersom.

Je opmerking van "dimmen doe ik al vanuit HA" duidt er trouwens op dat je er een slimme lamp met interne dimfunctie in hebt zitten, dat is met dit relais dus niet nodig. Draai er gewoon een dimbare "domme" lamp in. Als je dan alsnog wilt dimmen, dan moet je dus wel kiezen voor een dimbaar relais en niet een aan-uit relais. Vanwege de wens om dan te kunnen dimmen met de knop, moet die ene knop voor twee dingen gebruikt worden, dus heb je een terugverende of elektrische schakelaar nodig, een zogenaamde pulsdrukker. Eén keer drukken is aan of uit, ingedrukt houden is door de verschillende dimstanden heenstappen.
Klopt inderdaad. Wat mij alleen niet zint is dat ik dan alle (onlangs vervangen) schakelaars moet vervangen voor pulsedrukkers en dus ook nieuwe lampen moet kopen. Daarom dacht ik: als ik gewoon een niet-dimbare inbouwschakelaar monteer en de dimfuncties via de lamp houdt, dan is de investering een stuk lager.

Dus gewoon aan en uitschakelen met de wisselschakelaar, en tegelijkertijd ook aan/uit kunnen schakelen via de app en dimmen via de app. Of is dat technisch niet mogelijk omdat je dan 2 besturingen krijgt: dus een slimme inbouwschakelaar + slimme lamp.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Klopt inderdaad. Wat mij alleen niet zint is dat ik dan alle (onlangs vervangen) schakelaars moet vervangen voor pulsedrukkers en dus ook nieuwe lampen moet kopen. Daarom dacht ik: als ik gewoon een niet-dimbare inbouwschakelaar monteer en de dimfuncties via de lamp houdt, dan is de investering een stuk lager.

Dus gewoon aan en uitschakelen met de wisselschakelaar, en tegelijkertijd ook aan/uit kunnen schakelen via de app en dimmen via de app. Of is dat technisch niet mogelijk omdat je dan 2 besturingen krijgt: dus een slimme inbouwschakelaar + slimme lamp.
is wel mogelijk, maar je krijgt natuurlijk wel apparaten (de slimme lampen) die niet beschikbaar zijn wanneer je ze uitzet. Voorwaarden om het dan werkend te krijgen:

- lamp zo instellen dat hij bij onder spanning komen ook inschakelt
- lamp die de vorige dimstand bewaart
- dimmen alleen mogelijk via HA en alléén wanneer het relais aan staat
- lamp nooit zélf vanuit HA uitschakelen maar altijd met het relais.
- in HA bestempel je het relais middel de helper "change device type of a switch" als een light entity. De bulb die er achter hangt is dat ook, en zijn dan fysiek gekoppeld maar voor HA blijven dat in principe twee entiteiten. Een knop waarmee je de lamp aan of uit wilt zetten moet dan commando's naar het relais sturen, en de functie van dimmen stuur je rechtstreeks naar de lamp zelf. Wordt er niet overzichtlijker op maar kan wel.

---

Pagina: 1 ... 156 ... 308 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.