Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

skank schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Hoi
Ik gebruik al meer dan een jaar een deursensor voor op de klep.. werkt perfect, en we krijgen mooi een melding wanneer er post is. (heb het zelfs voor een pakjesbus ook)
Binnen de app kun je perfect zien of de brievenbus geleegd is of niet.
Is dat een helemaal metalen brievenbus? Ik heb zo’n pakjesbus en denk over een deursensor, maar ben bang dat die zijn signaal niet naar buiten krijgt door de geheel metalen behuizing.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32

Toppe

Oké ✅

Hippe Lip schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Is dat een helemaal metalen brievenbus? Ik heb zo’n pakjesbus en denk over een deursensor, maar ben bang dat die zijn signaal niet naar buiten krijgt door de geheel metalen behuizing.
Succes, dat is één van de problemen waar ik ook tegen aan loop.

‘t liefst neem ik gewoon een outdoor antenne en plemp ik die op het dak. Maar ja, een antenne van 80cm nemen en dan een standaard ontvanger zet nog geen zoden aan de dijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 07-01-2024 18:55 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
Hippe Lip schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Neen een gemetste brievenbus met een gat, achter het gat heb ik een eenvoudige plastieken briefplaat gemonteerd met zo'n sensor erop.
Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
RobertMe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Ik krijg het toch echt voor elkaar dat een PIR uit gaat door te weinig te bewegen :p
Maar heb het anders opgelost, enerzijds lang geleden al energiemonitoring van het computerscherm (maar met USB-C een laptop aansluiten maakt dat "stuk", want dat geeft uiteraard ook een hoog verbruik als ik niet aanwezig ben) en intussen alweer een jaar of twee een "druksensor" (voor in bv autostoelen) onder de zitting van de bureaustoel gedaan, en de draadjes gesoldeerd aan een (magneet)contactsensor.
En dit gebruik ik dan ook om daadwerkelijk te detecteren dat ik aan het bureau zit waarbij de verlichting ook anders is dan alleen maar aanwezig in de ruimte.

(Nog) geen mmWave in gebruik. Wel vorig jaar wat losse mmWave sensoren besteld, die ik dan op een ESP met ESPHome wilde aansluiten. Maar ik dacht een semi "verbeterd" model te hebben maar deze heeft een extreem clippled firmware waardoor die in werkelijkheid "slechter" is, of in ieder geval vanuit de sensor al minder mogelijkheden heeft. Dit gecombineerd met wat false positives en geen idee hoe te plaatsen (als in: hoe via USB aan te sluiten) ligt dat al een aantal maanden stof te vangen in een lade. Maar... deze ging in ieder geval niet uit als ik aan het bureau zat.
Hier hebben we nu twee mmwave (Screek) hangen, eentje bij de eettafel en eentje bij de bank/tv. Beide plekken zitten mensen wel eens lang stil om de PIR te 'foppen'. Die mmwave werkt goed, maar heeft wel wat tweaken nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Ik gebruik deze https://github.com/zerono...om-component-energy-meter om de verbruikskosten in de gaten te houden. Het werkt goed voor stroom, voor gas heb ik het nog niet werkend kunnen krijgen
Dit zou volgens mij gewoon moeten werken, komt rechtstreeks uit hun eigen voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Energy sensors
energy_meter:
  daily_energy:
    source: sensor.power_consumption
    name: Daily Energy
    cycle: daily
    price_entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ik ben momenteel aan het migreren naar Home Assistant vanui domoticz, ik heb een vaag probleem met een binary sensor via een rest interface.

De gewone sensoren werken zonder problemen, maar de binary sensoren niet. Ze moeten aan gaan als de waarde van state is "AON" Maar om de een of andere reden zijn ze altijd off.

Basis XML response
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<status>
    <probes>
        <probe>
            <name>Tmp</name>
            <value>24.7 </value>
        </probe>
        <probe>
            <name>pH</name>
            <value>8.01 </value>
        </probe>
    </probes>
    <outlets>
        <outlet>
            <name>Alarm_1</name>
            <state>AON</state>
        </outlet>
        <outlet>
            <name>Alarm_2</name>
            <state>AON</state>
        </outlet>
    </outlets>
</status>

config.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

- resource: http://192.168.10.230:80/cgi-bin/status.xml
    scan_interval: 30
    sensor:
    - name: Temperature
      value_template: "{{ value_json.status.probes.probe[0].value }}"
      unit_of_measurement: "°C"
      force_update: true
    - name: pH
      value_template: "{{ value_json.status.probes.probe[1].value }}"
    binary_sensor:
    - name: Alarm_1
      value_template: "{{value_json.status.outlets.outlet[0].state == 'AON' }}"
    - name: Alarm_2
      value_template: "{{ value_json.status.outlets.outlet[1].state == 'AON' }}"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-01-2024 13:00 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:33:
Ik heb een aantal vragen rondom het gebruik van Zigbee2MQTT i.c.m. hardware.

1. Ik heb een Sonoff 3.0 USB Dongle aangesloten op mijn Home Assistant. Deze draait in de meterkast op de begane grond. Via Z2M heb ik deze op 20dBm gezet. Ik merk op dat verlichting op de begane grond schommelt tussen een LQI van 100-150. Maar op de 1e verdieping gaat dit naar een LQI 50-70. Is dit een probleem? De stick staat op ca. 60 cm afstand van de router.

2. Het signaal van de Zigbee apparaten onderling zorgt voor een soort mesh-netwerk, alleen ik merk dat ik geregeld de aan/uitknop van de lichtschakelaar gebruik. Met als gevolg dat de apparaten verdwijnen uit de 'map'. Wat zijn de alternatieven? Gewoon aanleren om de bijbehorende afstandsbedieningen te gebruiken? Of moeten de schakelaars dan vervangen worden voor Zigbee-exemplaren bijvoorbeeld? Ben wel benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost :)

[Afbeelding]
Iemand? _/-\o_

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 16-09 21:52
Voor je 2e punt kan je een module tussen de lamp en de schakelaar plaatsen. Voorbeeld: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 01:42

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

johannesberg740 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:25:
Hey guys, wie kan mij even wat advies geven?

Heb een WAZE-integratie voor het verkeersbeeld van mijn huis naar de school van mijn kinderen (35min verderop van mijn woonplaats). Ze moeten iedere dag om 9:00uur op school zijn en om 15:00uur moet ik er weer staan om ze op te halen. Doordat de brug niet helemaal betrouwbaar is, wil ik graag op tijd weten of deze weer storing heeft/ongeval plaats heeft gevonden. Daarom heb ik dit in WAZE ingesteld.

Nu wil ik deze entity tussen 7:55-8:15 en tussen 14:00-14:25 iedere 3 minuten te laten refreshen zodat ik het meest actuele verkeersbeeld gepresenteerd krijg. Dan kan ik een automation erop zetten dat bij (bijvoorbeeld) +8minuten extra reistijd ik een notificatie ontvang. Wat zou de beste manier van implementatie zijn?

1) When: Time pattern: /3min
And if: reistijd is meer dan 43minuten en tijd tussen bovenstaande tijden
Then do: mij notificatie versturen

2) Automation 1:
When: Time pattern: /3min
Then do: mij notificatie versturen

Automation 2:
When: tijden zoals hierboven
Then do: Automation enablen.

Mijn overwegingen waardoor ik twijfel: bij optie 1 blijft de automation 24/7 iedere 3 minuten draaien om te checken of er aan de voorwaarden wordt voldaan. Dit kost resources van mn PI3b en die zijn al schaars (Ja, moet nog eens upgraden, dat ben ik nog aan het uitzoeken). Daarom optie 2 om de pi te ontzien en alleen de 3 minuten interval aanzetten wanneer ik het nodig heb.

Wat vinden jullie?
Ik zou de automation maken met 3 triggers, een condition en een repeat count=8 loop
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
description: "Tijdig taxiën"
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: "07:55:00"
  - platform: time
    at: "14:00:00"
  - platform: homeassistant
    event: start     #Voor als je per ongeluk een keer een restart doet tussen die tijden
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.workday_sensor
    state: "on"
action:
  - repeat:
      count: 8
      sequence:
        - waze updaten
        - wacht 10s
        - IF voorwaarde THEN
            - service: notify.notify
        - wacht 3m

Enige probleem in dit geval is dat hij in na een herstart ook altijd in de loop komt, dat kun je het beste oplossen door de tijdstippen ook aanvullend in de condition op te nemen. Omdat je in dat geval daar dus ook wilt weten of het die tijd van de dag is zou ik zelf voor een helper variabele gaan die true is binnen het opgegeven tijdsbestek, dan gebruik je alleen die als trigger. Dit kun je bv met een schedule doen als je toch al een scheduler gebruikt, of met een template sensor. In dat laatste geval zou ik uiteraard ook de workday sensor er al meteen bij nemen. In dat geval zou ik de repeat until ook doen obv die sensor, dat heeft als voordeel dat je ongestraft met de wachttijden kunt spelen. (je geeft nu 20m voor de ochtend en 25m voor de middag aan, in mijn count=8 zal hij altijd 24m actief zijn)

Voordeel van deze manier: automation wordt slechts 1x per periode actief

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:27
Toppe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Dit zou volgens mij gewoon moeten werken, komt rechtstreeks uit hun eigen voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Energy sensors
energy_meter:
  daily_energy:
    source: sensor.power_consumption
    name: Daily Energy
Dit is mijn yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
energy_meter:
  grid_import_cost_daily:
    source: sensor.grid_import_totaal
    name: Grid Import - Daily
    price_entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0

Ik zie niet waarom jouw code niet zou werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:29

Antonio di

a mi me dijeron que si

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

-Casper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Voor je 2e punt kan je een module tussen de lamp en de schakelaar plaatsen. Voorbeeld: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar
En dit connect je dan in je Z2M, waarmee je dan vervolgens de knoppen een actie meegeeft toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

een sonof sbmini achter de schakelaar inbouwen, dan blijft de schakelaar altijd functioneren. Let wel op of je een N hebt. Evt kun je hem ook in het plafond bij de lamp zelf plaatsen, kijk goed op het aansluitschema.

https://www.sonoff.nl/a-6...igbee-zbmini/#description

Je kunt de slimme lamp dan weer op een andere plek gebruiken en hier gewoon een domme lamp in houden, de schakelaar is dan nl. slim geworden. Deze is niet dimbaar, maar die versies zijn er ook indien dat een voorwaarde is.

Daar waar het zinloos is om met de schakelaar te doen, gewoon intern doorverbinden en de schakelaar dus loos maken.
ViezeVis schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:53:
[...]

En dit connect je dan in je Z2M, waarmee je dan vervolgens de knoppen een actie meegeeft toch?
Bij de zbmini en dergelijke toepassingen werkt de schakelaar ook gewoon los van de home automation. Oftewel je kunt bv met de schakelaar aandoen en met HA na een uur het ding uitzetten. Of obv de bewegingsensor aan en auto off en de schakelaar alleen als backup en voor de WAF.

[ Voor 52% gewijzigd door hufkes op 07-01-2024 20:59 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Dit is mijn yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
energy_meter:
  grid_import_cost_daily:

Vaag toch? Blijft gewoon op 0 steken.

Gebruik jij een watt sensor of utility meter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIdKq3gDoM8TKx5BAKLCl2uuIvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TStDgKJHqkbmo81SftZ5bs7m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

@-Casper @hufkes @Antonio di thnx, hier kan ik verder mee v.w.b. de schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Paulus07 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:44:
Iemand idee/suggestie mbt een usb-serial adapter en welke te gebruiken voor onderstaande:

Wil een xiaomi sensor weer terug zetten naar bluetooth ipv zigbee (om te testen en eventueel op een andere locatie te kunnen gebruiken). In de handleiding op https://zigbee.blakadder.com/Xiaomi_LYWSD03MMC.html hebben ze het dan over "you want to revert back to Bluetooth firmware you need to flash it using a serial to USB adapter.".

Dus ik op zoek naar een usb in webshops. Maar door de vele opties (bomen) zie ik het bos niet meer.
Bijvoorbeeld: https://www.tinytronics.n...on-and-signals/serial/usb
Zoveel opties en ze lijken allemaal op elkaar maar welke is goed voor gebruik voor bovenstaande?
Heb je al gekeken of je het niet ook gewoon OTA kunt doen? Zie bv. https://smarthomescene.co...from-bluetooth-to-zigbee/

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 16-09 21:52
ViezeVis schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Als je de knoppen andere acties wil geven dan de lamp schakelen (stroom erop of eraf) moet je wel ff checken dat de schakelaar een detached mode heeft. Ik geloof niet dat dit standaard aanwezig is op elke module.

En inderdaad, je koppelt de zigbee module dan gewoon met je zigbee hub (Z2M als dat is wat je gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

BasZer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:36:
Goedemorgen,

Redelijk nieuw in HA. Ik heb een ikea lamp en ikea bewegingssensor opgehangen in de meterkast.

Als ik nu de deur openmaak gaat het licht aan. Echter, de lamp springt niet direct aan, duurt een seconde. Daarbij blijft de state van de bewegingssensor nog lang op 'beweging' staan nadat de deur dicht is.

Kennen jullie dit probleem met de ikea bewegingssensor?
De ikea motion sensoren hebben inderdaad standaard een vrij lange time-out van maar liefst 90 seconden. Dit is overigens met opzet zo gedaan omdat ze door IKEA vaak rechtstreeks met lampen gekoppeld worden en dan is het niet handig wanneer die lamp steeds aan-uit gaat.

Je kunt deze standaard tijd wel aanpassen met bv z2mtqq als je dat gebruikt: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525_E1745.html#options

Er staat overigens wel bij dat de minimum tijdsduur 0s is, maar ik zou hem zeker niet onder de 15s zetten omdat hij dan echt uit gaat terwijl je nog in het detectieveld bent maar bijvoorbeel even stil staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-s4vUeoIHDJZmNS8s9upwLPE-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QmC9kXh0mqG7JpTAj3KomlTo.png?f=fotoalbum_large

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 09:21
Bedankt @TheFes, @Toppe, @Hmmbob en @hufkes! Heb een automatisering gemaakt die rekening houdt met de tijden en vakantiemodus aan/uit. Dan gaat hij zichzelf updaten en krijgen we een notificatie op de muurtablet en op mijn telefoon!

Is er nog iemand die een familieplanner heeft gemaakt voor zijn muurtablet? Ik ben aan de gang geweest met custom:atomic-calendar-revive en gezorgd dat alle informatie uit onze digitale agenda op de tablet komen! Ziet er wel nice uit en geeft de kids overzicht in hun activiteiten en kunnen ze zelf ook inplannen! Anderen ook iets soortgelijks gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

johannesberg740 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:36:
Bedankt @TheFes, @Toppe, @Hmmbob en @hufkes! Heb een automatisering gemaakt die rekening houdt met de tijden en vakantiemodus aan/uit. Dan gaat hij zichzelf updaten en krijgen we een notificatie op de muurtablet en op mijn telefoon!

Is er nog iemand die een familieplanner heeft gemaakt voor zijn muurtablet? Ik ben aan de gang geweest met custom:atomic-calendar-revive en gezorgd dat alle informatie uit onze digitale agenda op de tablet komen! Ziet er wel nice uit en geeft de kids overzicht in hun activiteiten en kunnen ze zelf ook inplannen! Anderen ook iets soortgelijks gedaan?
Heb Parro geprobeerd te integreerden maar das waardeloos aangezien ze een marge dag hier maar liefst 9 keer in de agenda zetten 7(8)7

Ga er straks wel wat meer mee doen als ze wat meer agenda items hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johannesberg740
Toppe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Heb Parro geprobeerd te integreerden maar das waardeloos aangezien ze een marge dag hier maar liefst 9 keer in de agenda zetten 7(8)7

Ga er straks wel wat meer mee doen als ze wat meer agenda items hebben
Dat is ook een idee inderdaad! Ik haal de data uit Google Agenda (Ja, daar wil de vrouw mee blijven werken). We hebben 6 agenda's (1 voor gezin en voor alle familieleden 1) waar we alle afspraken inzetten. Dochters (8 en 7) staan dagelijks voor de tablet om even te kijken wanneer ze kunnen spelen en welke klusjes ze in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

johannesberg740 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Dat is ook een idee inderdaad! Ik haal de data uit Google Agenda (Ja, daar wil de vrouw mee blijven werken). We hebben 6 agenda's (1 voor gezin en voor alle familieleden 1) waar we alle afspraken inzetten. Dochters (8 en 7) staan dagelijks voor de tablet om even te kijken wanneer ze kunnen spelen en welke klusjes ze in huis hebben.
Hier gewoon 1 gedeelde Google agenda, werkt prima :Y)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
Sp33dFr34k schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Hier gewoon 1 gedeelde Google agenda, werkt prima :Y)
Heb je hier ook een lovelace voor aangemaakt? Hoe heb je dit gedaan? Gewoon even nieuwsgierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hufkes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Heb je al gekeken of je het niet ook gewoon OTA kunt doen? Zie bv. https://smarthomescene.co...from-bluetooth-to-zigbee/
Van bluetooth naar zigbee werkte dit prima. Maar ik wil voor 1 sensor weer terug naar BT (om eventueel ergens anders weer te kunnen gebruiken buiten HA/zigbee etc).

En dan moet dat weer via die usb optie (als ik het goed heb). En voor die 2,50 euro is het altijd handig om te hebben die usb optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Paulus07 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Van bluetooth naar zigbee werkte dit prima. Maar ik wil voor 1 sensor weer terug naar BT (om eventueel ergens anders weer te kunnen gebruiken buiten HA/zigbee etc).

En dan moet dat weer via die usb optie (als ik het goed heb). En voor die 2,50 euro is het altijd handig om te hebben die usb optie :)
Sorry verkeerde link geplakt: hier staat juist beschreven hoe het de andere kant ook op kan :+

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

johannesberg740 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Heb je hier ook een lovelace voor aangemaakt? Hoe heb je dit gedaan? Gewoon even nieuwsgierig
Heb ik niet, nooit de noodzaak voor gezien... wat is je usecase?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Toppe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Vaag toch? Blijft gewoon op 0 steken.

Gebruik jij een watt sensor of utility meter?
[Afbeelding]
Hij maakt gebruik van de utlilty meter, dus je moet een zelfde source sensor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:11:
[...]

Hij maakt gebruik van de utlilty meter, dus je moet een zelfde source sensor gebruiken
Heb ik ook, dat is het vage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Septillion schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Toen je ze verbond, had je ze toen net binnen / kwamen ze uit de kou? Batterijcapaciteit gaat namelijk hard achteruit met temperatuur. Daarnaast is de capaciteitsindicatie ook maar een grove inschatting op basis van spanning. Meer dan "misschien stopt hij er binnenkort mee" kan je er niet uit afleiden.
Nee, ze kwamen niet uit de kou. Lagen al tijdje binnen, daarvoor bij de buren. Maar idd zal het nooit echt nauwkeurig zijn. In ieder geval AAA-batterijen dus dat is een stuk praktischer dan die CRnogwat van de Sonoff.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
AWEF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Dit is mijn yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
energy_meter:
  grid_import_cost_daily:

Puur op basis van de enitty_ids: omdat jij een sensor met energy (in kWh of Wh) gebruikt en @Toppe een sensor met power (kW of W).

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
Sp33dFr34k schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Heb ik niet, nooit de noodzaak voor gezien... wat is je usecase?
Ik heb ze als een familieplanner in mijn lovelace zodat de kids goed kunnen zien wat ze wanneer te doen hebben. Vandaar de lovelace. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

johannesberg740 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Ik heb ze als een familieplanner in mijn lovelace zodat de kids goed kunnen zien wat ze wanneer te doen hebben. Vandaar de lovelace. :-)
En de agenda zelf voldoet niet, omdat ze zelf nog geen mobiel apparaat hebben? In dat geval snap ik het dan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Puur op basis van de enitty_ids: omdat jij een sensor met energy (in kWh of Wh) gebruikt en @Toppe een sensor met power (kW of W).
Kijk hier ga ik altijd op nat en op een of andere manier denk ik daar nooit aan... Wel irritant

Verbruik: 25.588,0619 kWh 7(8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 08-01-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Toppe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Kijk hier ga ik altijd op nat en op een of andere manier denk ik daar nooit aan... Wel irritant

Verbruik: 25.588,0619 kWh 7(8)7
Hij doet het nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Soort van

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Energy sensors
energy_meter:
  daily_energy:
    source: sensor.warmtepomp_kwh_energy
    name: Dagelijks verbruik warmtepomp

Geeft mij een sensor met de entiteit sensor.warmtepomp_kwh_energy_nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0_cost en de naam sensor Cost

Dat kan ik nog niet helemaal aan elkaar linken, maar ik zie wat :+

Edit: Bij een herstart reset hij naar 0?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 08-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Toppe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Soort van

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Energy sensors
energy_meter:
  daily_energy:
    source: sensor.warmtepomp_kwh_energy
    name: Dagelijks verbruik warmtepomp

Geeft mij een sensor met de entiteit sensor.warmtepomp_kwh_energy_nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0_cost en de naam sensor Cost

Dat kan ik nog niet helemaal aan elkaar linken, maar ik zie wat :+

Edit: Bij een herstart reset hij naar 0?
Wat ik bij mij zie is dat die het volgende aan maakt:
- Een sensor.grid_import_totaal_nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0_cost: Deze word zo te zien idd elke restart gereset
- Een sensor.grid_import_daily met als source de sensor.grid_import_totaal met hierin het verbruik in kWh
- Een sensor.grid_import_daily_cost met als source sensor.grid_import_totaal_nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0_cost met hierin de kosten (en die reset niet na elke restart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Wat ik bij mij zie is dat die het volgende aan maakt:
- Een sensor.grid_import_totaal_nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0_cost: Deze word zo te zien idd elke restart gereset
- Een sensor.grid_import_daily met als source de sensor.grid_import_totaal met hierin het verbruik in kWh
- Een sensor.grid_import_daily_cost met als source sensor.grid_import_totaal_nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0_cost met hierin de kosten (en die reset niet na elke restart)
Vaag, net een 'nieuwe' sensor aangemaakt met kwh_daily en ook dan krijg ik maar 1 sensor terug en niet, zoals bij jou, verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Noobvraag: Ik heb nu een 'totaal' sensor voor mijn smart stekkers als volgt inelkaar geprutst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
template:
  sensors:
    energy_total:
      friendly_name: 'Total Energy'
      entity_id:
        - sensor.a
        - sensor.b
        - sensor.c
        - sensor.d
        - sensor.e
        - sensor.f
        - sensor.g
      value_template: "{{ (
      states('sensor.a')|float + 
      states('sensor.b')|float +
      states('sensor.c')|float +
      states('sensor.d')|float +     
      states('sensor.e')|float +
      states('sensor.f')|float +
      states('sensor.g')|float 
      ) | round(3) }}"
      unit_of_measurement: "kWh"

Aangezien er in de de toekomst meer smart stekkers bij zullen komen vroeg ik me af of dit met minder cut & paste kan, dus hoe kan ik in het value template over alle entity_ids itereren ala 'for each entity in entity_id; do totaal += states(entity);done', maar dan in proper yaml/jinja zodat het toevoegen van een nieuwe stekker alleen een update van de entity_id list behoeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
noo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:17:
Noobvraag: Ik heb nu een 'totaal' sensor voor mijn smart stekkers als volgt inelkaar geprutst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
template:
  sensors:
    energy_total:
      friendly_name: 'Total Energy'
      entity_id:
        - sensor.a
        - sensor.b
        - sensor.c
        - sensor.d
        - sensor.e
        - sensor.f
        - sensor.g
      states('sensor.a')|float + 
      states('sensor.b')|float +
      states('sensor.c')|float +
      states('sensor.d')|float +     
      states('sensor.e')|float +
      states('sensor.f')|float +
      states('sensor.g')|float 
      ) | round(3) }}"

Aangezien er in de de toekomst meer smart stekkers bij zullen komen vroeg ik me af of dit met minder cut & paste kan, dus hoe kan ik in het value template over alle entity_ids itereren ala 'for each entity in entity_id; do totaal += states(entity);done', maar dan in proper yaml/jinja zodat het toevoegen van een nieuwe stekker alleen een update van de entity_id list behoeft?
Dit ziet er sowieso niet uit als geldige configuratie. Maar als je een aantal sensoren bij elkaar op wil tellen, dan kan dat gewoon in de GUI

Settings > Devices & Services > Helpers
Daar een nieuwe helper aanmaken met Group > Sensor
in die configuratie kun je voor Sum kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

TheFes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Dit ziet er sowieso niet uit als geldige configuratie. Maar als je een aantal sensoren bij elkaar op wil tellen, dan kan dat gewoon in de GUI

Settings > Devices & Services > Helpers
Daar een nieuwe helper aanmaken met Group > Sensor
in die configuratie kun je voor Sum kiezen.
Top, dank je wel! Veel makkelijker dan mijn gepruts (wat overigens wel gewoon werkte).

(Dat is gelijk een van mijn 'problemen' met Home Assistant als noob, de discoverability van dit soort dingen. Het staat vast allemaal in de documentatie maar als je niet weet wat te zoeken helpt dat niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
noo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Top, dank je wel! Veel makkelijker dan mijn gepruts (wat overigens wel gewoon werkte).

(Dat is gelijk een van mijn 'problemen' met Home Assistant als noob, de discoverability van dit soort dingen. Het staat vast allemaal in de documentatie maar als je niet weet wat te zoeken helpt dat niet).
Dan ben ik toch wel heel benieuwd waar je dit neergezet hebt als dit werkte.

Als je eerste regel platform: template geweest was zou het kunnen, maar zoals je het had niet.

Je hebt zo te zien een hele oude guide gebruikt, want je gebruikt het legacy format waarbij het gebruik van de entity_id key al heel lang depreciated is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

TheFes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Dan ben ik toch wel heel benieuwd waar je dit neergezet hebt als dit werkte.

Als je eerste regel platform: template geweest was zou het kunnen, maar zoals je het had niet.

Je hebt zo te zien een hele oude guide gebruikt, want je gebruikt het legacy format waarbij het gebruik van de entity_id key al heel lang depreciated is.
Dit stond in configuration.yaml, ik heb daar nu alleen nog een subtraction volgens de foute methode in staan (Ik zie geen Subtract optie bij de sensor group helper).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

mqtt:
  # aurora MQTT sensors
  - sensor:
      name: aurora_power_generated
      unique_id: "aurora_power_generated"
      state_topic: "pv/aurora/0/grid/power"

(hele berg mqtt sensors gesnipped)

template:
  sensors:
    energy_unmetered:
      friendly_name: 'Unmetered Energy'
      entity_id:
        - sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged
        - sensor.energy_metered
      states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged')|float -
      states('sensor.energy_metered')|float 
      ) | round(3) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
skank schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Ja, ben eens begonnen maar zit precies al wat vast...
Deze is enkel voor de douche maar ben nog maar halfweg... ik wil er teveel conditions insteken volgens mij
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Douche nemen
  description: 'Douche routine die het licht aanzet met bijpassende muziek'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_boolean.douche
      to: 'on'
      id: in_douche
    - platform: state
      entity_id: input_boolean.douche
      to: 'off'
      id: uit_douche  
  action:
    - choose:
        - conditions:
            - condition: trigger
              id:
                - in_douche
            - condition: template
              value_template: "{{ '09.30' < now().strftime('%H.%M') < '21.30' }}"
          sequence:
            - service: input_boolean.turn_on
              target:
                entity_id: input_boolean.Douche
            - service: media_player.volume_set
              data:
                volume_level: 0.3
              entity_id: media_player.badkamer
            - service: spotcast.start
              data:
                entity_id: media_player.badkamer
                uri: 'spotify:playlist:37i9dQZF1DWSqmBTGDYngZ' 
                random_song: true
                shuffle: true
            - if:
                - condition: numeric_state
                  entity_id: sensor.badkamer_sensor_illuminance_lux
                  below: 25
              then:
                - service: light.turn_on
                  entity_id: light.douche_licht 

Ik moet nu een tweede conditie maken voor de tijd buiten tussen 9:30 en 21:30
en dan nog de uit_douche

en dan nog bad en de algemene..

Dat de algemene verlichting uitgaat als ik in de douche sta, is niet zo erg, gezien die in de douche zelf brandt.
In bad wil je ook sfeerverlichting en geen algemene grote verlichting

edit: misschien moet ik het andersom doen, mn time als condition en dan de boolean in de action condition
Het eerste wat me opvalt, je triggert op een input_boolean en de eerste actie is om dezelfde in te stellen. Dus wat is je idee van deze helper?

Verder ziet het er niet heel raar uit. Enige wat ik bijvoorbeeld doe is dat ik het volume standaard weer op de normale waarde zat als deze (ik meen) 5 minuten niets meer speelt. Heb ik ook geen kans om te schrikken als ik zelf muziek aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
noo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Dit stond in configuration.yaml, ik heb daar nu alleen nog een subtraction volgens de foute methode in staan (Ik zie geen Subtract optie bij de sensor group helper).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

mqtt:
  # aurora MQTT sensors
  - sensor:
      name: aurora_power_generated
      unique_id: "aurora_power_generated"
      state_topic: "pv/aurora/0/grid/power"

(hele berg mqtt sensors gesnipped)

template:
  sensors:
    energy_unmetered:
      friendly_name: 'Unmetered Energy'
      entity_id:
        - sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged
        - sensor.energy_metered
      states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged')|float -
      states('sensor.energy_metered')|float 
      ) | round(3) }}"
Dit is geen geldige configuratie, je gebruikt de code voor het legacy format onder de template key. Dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

TheFes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Dit is geen geldige configuratie, je gebruikt de code voor het legacy format onder de template key. Dat werkt niet.
Developer Tools -> Check Configuration vindt het anders helemaal prima en na een restart klopt uitkomst ook nog. Ik kan er niets anders van maken :)
Core 2024.1.2
Supervisor 2023.12.0
Operating System 11.3
Frontend 20240104.0

Edit: ik heb dit inmiddels uit configuration.yaml gehaald en gebruik nu een template sensor helper om de waarde negatief te maken zodat ik de Sum helper kan gebruiken om de subtract te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door noo op 08-01-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johannesberg740
Sp33dFr34k schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:58:
[...]

En de agenda zelf voldoet niet, omdat ze zelf nog geen mobiel apparaat hebben? In dat geval snap ik het dan wel :)
Nee, helaas niet :-) Ze zijn 7 en 8 en hebben inderdaad geen mobiel. Daar willen we pas in groep 8 aan (Als dat nog lukt tegenwoordig, haha). Nu staat alles overzichtelijk in een lovelace met per kind een regel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
SnowDude schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:04:
Ik ben momenteel aan het migreren naar Home Assistant vanui domoticz, ik heb een vaag probleem met een binary sensor via een rest interface.

De gewone sensoren werken zonder problemen, maar de binary sensoren niet. Ze moeten aan gaan als de waarde van state is "AON" Maar om de een of andere reden zijn ze altijd off.

Basis XML response
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<status>
    <probes>
        <probe>
            <name>Tmp</name>
            <value>24.7 </value>
        </probe>
        <probe>
            <name>pH</name>
            <value>8.01 </value>
        </probe>
    </probes>
    <outlets>
        <outlet>
            <name>Alarm_1</name>
            <state>AON</state>
        </outlet>
        <outlet>
            <name>Alarm_2</name>
            <state>AON</state>
        </outlet>
    </outlets>
</status>

config.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

sensor:
    binary_sensor:
      value_template: "{{ value_json.status.outlets.outlet[0].state == 'AON' }}"
      value_template: "{{ value_json.status.outlets.outlet[1].state == 'AON' }}"
Als eerste heb je een spatie te veel/weinig maar nbeem aan dat dit copy-past foute is.

Maar wat je hebt is XML en geen JSON. Nu moet de Restfull dat wel aankunnen maar deze maakt er JSON van. je zou deze coverter daar voor kunnen gebruiken.

Dan kom ik er ook op uit dat je values zitten in value_json.outlets[0].state. Dus probeer eens
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest:
    sensor:
    binary_sensor:
      value_template: "{{value_json.outlets[0].state == 'AON' }}"
      value_template: "{{ value_json.outlets[1].state == 'AON' }}"

Waarom dit wel lijkt te werken voor de sensoren durf ik niet te zeggen... Daar zou ik hetzelfde probleem verwachten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
om een of andere redenen heb ik in mijn energy dashboard gaan data meer van voor 02-01-2024. terwijl ik data altijd van vanaf 2021.
What to do? Ik heb de sql web addon maar ben hier eerder gezegd niet zo bedreven in.
De laatste updates die ik heb zijn ook maar vanaf 04-01-2024

nu heb ik als backup wel DMSRReader addon waar al mijn standen nog in staan (die pushed normaliter de huidige standen door naar home assistant, maar ik heb geen idee of ik met terugwerkende kracht alles nogmaals kan importeren.

overigens ben ik mijn waterstanden dan alsnog kwijt.

en dat was de trigger voor deze conclusie, wss heb ik een lekkage wat ik verbruik ieder uur 13 liter terwijl ik niets eens thuis was. en toen wilde ik opzoeken hoe dit de voorgaande maanden was :P

heeft iemand wat tips voor mij?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes nog een idee om die bedragen bij elkaar op te tellen zodat hij niet na elke herstart op 0 begint?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
noo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Developer Tools -> Check Configuration vindt het anders helemaal prima en na een restart klopt uitkomst ook nog. Ik kan er niets anders van maken :)
Core 2024.1.2
Supervisor 2023.12.0
Operating System 11.3
Frontend 20240104.0

Edit: ik heb dit inmiddels uit configuration.yaml gehaald en gebruik nu een template sensor helper om de waarde negatief te maken zodat ik de Sum helper kan gebruiken om de subtract te doen.
Ik heb eens de proef op de som genomen, en het geprobeerd:
En hoewel VSCode het er absoluut niet mee eens is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DK5freSbtSom6bJe4kJjT9CY8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3YxtLuwZspwI33tX3Gcgras.png?f=fotoalbum_large

lijkt het wel gewoon te werken.. Oke, I stand corrected. Het werkt wel. Maar dan nog is het legacy format, en zou ik aanraden om voor toekomstige sensoren het moderne format te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:51:
@TheFes nog een idee om die bedragen bij elkaar op te tellen zodat hij niet na elke herstart op 0 begint?
Wat die integratie volgens mij doet is zowel van je bronsensor als die cost sensor een utility meter maken. Dat zou er al voor moeten zorgen dat hij na een herstart niet reset. Maar die 2 extra sensors lijkt hij bij jou niet aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Wat die integratie volgens mij doet is zowel van je bronsensor als die cost sensor een utility meter maken. Dat zou er al voor moeten zorgen dat hij na een herstart niet reset. Maar die 2 extra sensors lijkt hij bij jou niet aan te maken.
Alsof je magische gedachten hebt. 400x geprobeerd, alles verwijderd, opnieuw toegevoegd en tada:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCi57mYqK8hhskZ1SV79x0sB-Co=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VX6eH1bknPT2mT3kTviTxCFm.png?f=fotoalbum_large

Deze zou dus niet na elke herstart op 0 moeten springen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Septillion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Als eerste heb je een spatie te veel/weinig maar nbeem aan dat dit copy-past foute is.

Maar wat je hebt is XML en geen JSON. Nu moet de Restfull dat wel aankunnen maar deze maakt er JSON van. je zou deze coverter daar voor kunnen gebruiken.

Dan kom ik er ook op uit dat je values zitten in value_json.outlets[0].state. Dus probeer eens
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest:
    sensor:
    binary_sensor:
      value_template: "{{value_json.outlets[0].state == 'AON' }}"
      value_template: "{{ value_json.outlets[1].state == 'AON' }}"

Waarom dit wel lijkt te werken voor de sensoren durf ik niet te zeggen... Daar zou ik hetzelfde probleem verwachten eigenlijk.
Wat ik to nu to heb gevonden is dat de value_json niet beschikbaar is voor een binary_sensor. De value_template {{ value_json == null }} resulteerd namelijk in true

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@SnowDude Dat is wel raar, dat zou volgens de documentatie wel moeten. Bevat gewoon 'value' wel data? Anders zou je 'value|from_json' kunnen proberen.

Maar misschien dat er gewoon wat fout gaat met het parsen. Als ik de XML in de template dev tool probeer met 'from_json' wil hij ook niet parsen. Dus misschien dat er daar een fout gemaakt wordt om XML als "json" te parsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@SnowDude als het geen valide json is, dan zou je daarvan een melding in de log moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 21:38
Toppe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:26:
[...]

Ik snap z’n frustratie wel. Hier hernoemt hij elke keer alle ESPHome entiteiten als ik een update doorvoer, bloed irritant.
Toen je dit postte dacht ik nog "nou die gekkigheid heb ik gelukkig niet".

.... tot ik gisteren dit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d28y56ienNYBeky5k3YplcH4LJw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IaOtUsP4W6kkk8IDeIgaFYPp.png?f=fotoalbum_medium

De airco-schakelentiteiten zijn allemaal weg, en hebben een nieuwe met "_2" erachter.

switch.a_c_cool_22_0c werkt niet meer, en is nu switch.a_c_cool_22_0c_2

Geen idee wanneer dit gebeurd is, maar zal wel bij een recente ESPHOME gebeurd zijn. Ik gebruik de airco dit seizoen niet, dus het was me niet opgevallen.

Raar gedoe 8)7

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben mijn Z-wave netwerk aan het elimineren vanwege trage response en dat ik mij voornamelijk op zigbee oriënteer tegenwoordig.

nu wil ik dus graag mijn Qubino Mini Dimmer Z-Wave plus vervangen.

dit is een kleine module voor achter schakelaar.
die kan Dimmen, maar ook geschakeld kan worden door een fysiek schakelaar.

Nu kan ik helaas niet echt een Zigbee equivalent vinden, iemand hier ervaring mee?
ik vindt allemaal fysieke dimmers, of erg grote modules helaas.

De lamp is ongeveer 8 watt

eventueel zou ik over kunnen gaan op een Shelly dimmer 2, maar heb het liefste dus zigbee.

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

CarPlay!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZdXoXeM3RAnUc80ULttHwwbK3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E2VSoP5c8pokVITYfBZDi0ZP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:18
Eerste keer dat ik echt moe word van een product… en dat is met mijn Nest Thermostaat.
De thermostaat leeft zijn eigen gangetje, echt ontzettend vervelend. Verliest steeds zijn verbinding met internet, dus met geen mogelijkheid deze van afstand te bedienen. Stookt soms buiten de kloktijden volle bak door en ook met de “niet thuis” stand lekker het huis aan het opwarmen. Ik zie wel de hoge gas kosten in Home Assistant maar kan niet de thermostaat bedienen omdat deze voor de zoveelste keer offline is…

Nu zit ik te twijfelen om of een nieuwe thermostaat aan te schaffen. Of om de Nest thermostaat “dom” te maken en deze compleet door HA te laten besturen. Dus de temperatuur, afwezigheid/aanwezigheid en tijdklokken compleet door HA op te laten pakken. Hebben jullie ervaring met deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kindrih schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:52:
Eerste keer dat ik echt moe word van een product… en dat is met mijn Nest Thermostaat.
De thermostaat leeft zijn eigen gangetje, echt ontzettend vervelend. Verliest steeds zijn verbinding met internet, dus met geen mogelijkheid deze van afstand te bedienen. Stookt soms buiten de kloktijden volle bak door en ook met de “niet thuis” stand lekker het huis aan het opwarmen. Ik zie wel de hoge gas kosten in Home Assistant maar kan niet de thermostaat bedienen omdat deze voor de zoveelste keer offline is…

Nu zit ik te twijfelen om of een nieuwe thermostaat aan te schaffen. Of om de Nest thermostaat “dom” te maken en deze compleet door HA te laten besturen. Dus de temperatuur, afwezigheid/aanwezigheid en tijdklokken compleet door HA op te laten pakken. Hebben jullie ervaring met deze oplossing?
Als je thermostaat offline is dan kan HA er ook weinig mee, kom je thuis, vrieskou.

Zou zelf een Tado halen als je het budget hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

BiG-GuY

Kindrih schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:52:

Zou niet weten hoe je hem los zou willen aansturen. Dat is niet een ondersteunde functie van de Nest thermostaten. Je zal deze dus moeten vervangen wil je het anders aansturen.

Heb in het verleden met tado gewerkt, maar omdat die niet volledig lokaal werken en met vloerverwarming niet optimaal werkte, wilde ik iets anders.

Heb nu recent Bosch Smart Home thermostaten in huis gehaald welke ik volledig lokaal bestuur via ZHA in HA en welke een Bosch Smart Relay aan/uit zetten afhankelijk van de warmtevraag. Als je 230V hebt op de plek waar de thermostaat hangt kan je ook de bedrade versie gebruiken, dan heb je geen losse relay nodig.

Overigens werkt de eigen Bosch Smart Home Controller II ook volledig lokaal en heeft lokale API en HomeKit ondersteuning (voor sommige producten), maar heb nu alles draaien via ZHA, zodat ik 1 groot Zigbee mesh netwerk heb.

Had helaas enkel thermostaat draden naar de punten waar de thermostaten hangen en doordat er flexpijpen gebruikt zijn voor de thermostaat draden krijg ik de oude thermostaat draden er met geen mogelijkheid uit.

Nu hebben we hier stadswarmte, dus meer dan aan/uit is niet mogelijk. Hoe dit zou reageren met een modulerende ketel durf ik je niet te zeggen. Ook is Bosch erg beperkt in documentatie over wat er wel/niet ondersteund wordt. Dus kan zijn dat Opentherm wel ondersteund wordt.

Heb er nog niet lang ervaring mee, maar tot zover draait het stabiel en reageert alles lekker vlot via Zigbee en allemaal lokaal in HA.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 08-01-2024 20:19 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:23
luigi87 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:37:
Ik ben mijn Z-wave netwerk aan het elimineren vanwege trage response en dat ik mij voornamelijk op zigbee oriënteer tegenwoordig.

nu wil ik dus graag mijn Qubino Mini Dimmer Z-Wave plus vervangen.

dit is een kleine module voor achter schakelaar.
die kan Dimmen, maar ook geschakeld kan worden door een fysiek schakelaar.

Nu kan ik helaas niet echt een Zigbee equivalent vinden, iemand hier ervaring mee?
ik vindt allemaal fysieke dimmers, of erg grote modules helaas.

De lamp is ongeveer 8 watt

eventueel zou ik over kunnen gaan op een Shelly dimmer 2, maar heb het liefste dus zigbee.
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-400w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen of dit is een beta/dev omgeving? Kan er nog niks over vinden buiten de Android Auto app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen of dit is een beta/dev omgeving? Kan er nog niks over vinden buiten de Android Auto app.
Test versie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
Bij schemering gaat hier automatisch de verlichting aan en sluiten de rolluiken, werk perfect maar doordat het op basis van de sun elevation is moet ik dit regelmatig aanpassen. Bij helder weer is het te vroeg, pas ik het aan dan is het weer te laat op een bewolkte dag. Ik was van plan dit met een lux sensor op te lossen maar kan alleen maar de T1 van Aquara vinden of gecombineerd met een bewegingsmelder.

Iemand dit misschien al anders opgelost bijvoorbeeld door te kijken naar het weer etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Freezhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:37:
Bij schemering gaat hier automatisch de verlichting aan en sluiten de rolluiken, werk perfect maar doordat het op basis van de sun elevation is moet ik dit regelmatig aanpassen. Bij helder weer is het te vroeg, pas ik het aan dan is het weer te laat op een bewolkte dag. Ik was van plan dit met een lux sensor op te lossen maar kan alleen maar de T1 van Aquara vinden of gecombineerd met een bewegingsmelder.

Iemand dit misschien al anders opgelost bijvoorbeeld door te kijken naar het weer etc?
Gebruik zelf een Hue Outdoor Bewegingssensor hiervoor die ik op het dakterras heb gemonteerd naar boven gericht en op een plek waar hij nooit in direct zonlicht kan komen. Met volle zon erop in de zomer vond die niet leuk :+ .

Gebruik hiervan de temperatuur sensor om temperatuur gebaseerde automatiseringen te draaien en de lichtsensor om mijn verlichting en rolluiken/gordijnen dynamisch te sturen. Beide waardes updaten vaak genoeg om dit goed te kunnen gebruiken en ze zijn super stabiel, net als de Hue Indoor Bewegingssensor.
Gebruik hem op deze plek dus niet als Bewegingssensor.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
@BiG-GuY Thnx voor de tip

Bij die gecombineerde sensoren zie je vaak dat de LUX alleen wordt bijgewerkt als er beweging wordt waargenomen. Ik heb verder geen Hue maar goed om te weten dat ik die eventueel zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Om mijn garagedeur te openen wil ik een button aanmaken welke na dubbel indrukken eerst vraagt om een bevestiging voordat de deur geopend wordt.

Dit om te voorkomen dat de deur per ongeluk geopend wordt; heb hiervoor onderstaande code; alleen komt de bevestigings tekst / pop up niet naar boven?? Wat mij opvalt is dat er na opslaan iedere keer null achter confirmation komt te staan terwijl ik dit zelf niet invul....

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
show_name: true
show_icon: true
type: button
double_tap_action:
  action: call-service
  confirmation: null
  text: Garagedeur openen?
  service: cover.toggle
  target:
    entity_id: cover.athom_garage_door
show_state: true
icon: mdi:garage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:16:
Om mijn garagedeur te openen wil ik een button aanmaken welke na dubbel indrukken eerst vraagt om een bevestiging voordat de deur geopend wordt.

Dit om te voorkomen dat de deur per ongeluk geopend wordt; heb hiervoor onderstaande code; alleen komt de bevestigings tekst / pop up niet naar boven?? Wat mij opvalt is dat er na opslaan iedere keer null achter confirmation komt te staan terwijl ik dit zelf niet invul....

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
show_name: true
show_icon: true
type: button
double_tap_action:
  action: call-service
  confirmation: null
  text: Garagedeur openen?
  service: cover.toggle
  target:
    entity_id: cover.athom_garage_door
show_state: true
icon: mdi:garage
Dat komt omdat je indentatie niet klopt. Je moet text: Garagedeur openen? 2 spaties opschuiven (en dan die null dus weghalen).
Omdat je nu niet die text niet indented onder de confirmation key gezet hebt, vult hij daar null in (je geeft immers geen data voor je confirmation op)

Zie ook het voorbeeld uit de documentatie
https://www.home-assistan...#options-for-confirmation

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 09-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Thanks! Het was inderdaad de spatiering! Had documentatie bekeken maar dit gemist!
TheFes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Dat komt omdat je indentatie niet klopt. Je moet text: Garagedeur openen? 2 spaties opschuiven (en dan die null dus weghalen).
Omdat je nu niet die text niet indented onder de confirmation key gezet hebt, vult hij daar null in (je geeft immers geen data voor je confirmation op)

Zie ook het voorbeeld uit de documentatie
https://www.home-assistan...#options-for-confirmation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

TheVMaster

Moderator WOS
WTF, er is Carplay ondersteuning? Since when?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheVMaster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:43:
[...]

WTF, er is Carplay ondersteuning? Since when?
Gister :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Van de App denk ik? Testflight?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheVMaster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Van de App denk ik? Testflight?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Gelijk ff bijwerken dan en testen. Dit is goed nieuws!

Gaaf hoor! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYAY0ge2dmKgPToan-m0_wlq3Ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZkRrPgbr3AMHLrcyk17ZlSv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW4T0PSfLbnfz8rpecV3ZykDKLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASawDr11rDkiP9vtNmOZtAeh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txaUU1e9uZ_-KfxnSeTUbPPbkpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vd0g2q6IC9LJHWDrtEeo78lb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door TheVMaster op 09-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Freezhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:03:
@BiG-GuY Thnx voor de tip

Bij die gecombineerde sensoren zie je vaak dat de LUX alleen wordt bijgewerkt als er beweging wordt waargenomen. Ik heb verder geen Hue maar goed om te weten dat ik die eventueel zou kunnen gebruiken.
Update interval van de sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWU_dbeJLxRUxm1tW1rzeZluoco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W8FO7s4Mr6rvLSyOGi0jeMS1.png?f=fotoalbum_large
Beweging is altijd instant, grote wijzigingen ook instant.

Lux lijkt op interval van 5min.
Temp lijkt op interval van 15min.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 15:49
JeroenH schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Toen je dit postte dacht ik nog "nou die gekkigheid heb ik gelukkig niet".

.... tot ik gisteren dit zag:

[Afbeelding]

De airco-schakelentiteiten zijn allemaal weg, en hebben een nieuwe met "_2" erachter.

switch.a_c_cool_22_0c werkt niet meer, en is nu switch.a_c_cool_22_0c_2

Geen idee wanneer dit gebeurd is, maar zal wel bij een recente ESPHOME gebeurd zijn. Ik gebruik de airco dit seizoen niet, dus het was me niet opgevallen.

Raar gedoe 8)7
Klopt, laatst ook tegenaan gelopen. Oplossing: updaten naar laatste versie ESPHome, je devices updaten met die versie en daarna het device in esphome verwijderen. Daarna wordt hij weer gevonden met de juiste namen zonder _2 en je hebt je history nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 21:38
loyske schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:38:
Oplossing: updaten naar laatste versie ESPHome, je devices updaten met die versie en daarna het device in esphome verwijderen.
Dat is.... niet briljant. :/ Maar ik zal het eens proberen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
JeroenH schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Dat is.... niet briljant. :/ Maar ik zal het eens proberen.
Check deze thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ah, nu snap ik het ESPHome issue. Het is alleen als je andere karakters dan a-z, A-Z, 0-9 of _ gebruikte.
Ik heb dat blijkbaar nergens, dus had ik er ook geen last van.

Als je dat wel had, kregen je devices een nieuw unique_id, waardoor ze dus als een nieuw device gezien werden en ze dus ook nieuwe entity_id's kregen (omdat de ze al gelijk waren aan de entity_id's van je oude device).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
Wat doe ik hier verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: template tester
description: ""
trigger:
  - platform: template
    value_template: >-
      "{{ (state_attr('input_datetime.time_tester', 'timestamp') - 600) |
      timestamp_custom('%H:%M', false) }}"
condition: []
action:
  - service: light.turn_off
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: light.v0_group_eettafel

Wat ik probeer te doen met deze automation, is op basis van een time-helper een tijd instellen en dat er dan een offset time wordt berekend waarop de automation moet triggeren. Bijvoorbeeld: light moet uit, maar 10 minuten voor de uit-tijd moeten er al apparaten uitschakelen. Zie nog niet helemaal wat ik verkeerd doe. Op mijn lovelace heb ik een tijdhelper die ik zelf kan aanpassen aan de tijd waarop alles uit moet. (Dit is vanzelfsprekend een voorbeeld van hoe het gebruikt kan worden, heb enkele usecases voor deze template-helper)

[ Voor 12% gewijzigd door johannesberg740 op 09-01-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

Rouwette

Rouwette.com

TheFes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:06:
Ah, nu snap ik het ESPHome issue. Het is alleen als je andere karakters dan a-z, A-Z, 0-9 of _ gebruikte.

Als je dat wel had, kregen je devices een nieuw unique_id, waardoor ze dus als een nieuw device gezien werden en ze dus ook nieuwe entity_id's kregen (omdat de ze al gelijk waren aan de entity_id's van je oude device).
Ik zag ook niets geks vandaar dus :)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

tozzke

aka tozzert

johannesberg740 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:45:
Wat doe ik hier verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: template tester
description: ""
trigger:
  - platform: template
    value_template: >-
      "{{ (state_attr('input_datetime.time_tester', 'timestamp') - 600) |
      timestamp_custom('%H:%M', false) }}"
condition: []
action:
  - service: light.turn_off
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: light.v0_group_eettafel

Wat ik probeer te doen met deze automation, is op basis van een time-helper een tijd instellen en dat er dan een offset time wordt berekend waarop de automation moet triggeren. Bijvoorbeeld: light moet uit, maar 10 minuten voor de uit-tijd moeten er al apparaten uitschakelen. Zie nog niet helemaal wat ik verkeerd doe. Op mijn lovelace heb ik een tijdhelper die ik zelf kan aanpassen aan de tijd waarop alles uit moet. (Dit is vanzelfsprekend een voorbeeld van hoe het gebruikt kan worden, heb enkele usecases voor deze template-helper)
Je geeft hier alleen een tijd maar geen vergelijk met iets anders dus deze (template) trigger wordt nooit true of false

YAML:
1
{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%H:%M') == (state_attr('input_datetime.time_tester', 'timestamp') - 600) | timestamp_custom('%H:%M', false) }}

Dit zou dan wel moeten werken

[ Voor 8% gewijzigd door tozzke op 09-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
tozzke schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Je geeft hier alleen een tijd maar geen vergelijk met iets anders dus deze (template) trigger wordt nooit true of false
Dom dom 8)7 Je hebt helemaal gelijk! :-) Dank je wel voor de input :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Had deze idd ook gezien maar is best een groot log ding en gaat helaas niet passen in mijn te ondiepe inbouw dozen

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:38

Church of Noise

Drive it like you stole it

NVM - PEBKAC

[ Voor 99% gewijzigd door Church of Noise op 09-01-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:07
Ik ben overgestapt van Domotics naar Home Assistant.
Wat ik mis in het standaard dashboard zij de grafische grafieken per uur/dag/maand. Vooral voor het verbruik in kWh en draaiuren per uur mis ik deze weergave.
Heeft iemand een YAML om dit soort grafieken in Home Assistant te gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdiJG0R0SuDVSr8S7UoJa99RSiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gc8m6qik70vxGvQnJk2owQsL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
bello2011 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:08:
Ik ben overgestapt van Domotics naar Home Assistant.
Wat ik mis in het standaard dashboard zij de grafische grafieken per uur/dag/maand. Vooral voor het verbruik in kWh en draaiuren per uur mis ik deze weergave.
Heeft iemand een YAML om dit soort grafieken in Home Assistant te gebruiken.[Afbeelding]
Toevoegen als apparaat onder het energie menu, dan zal hij dit vanaf dat moment per dag e.d. bijhouden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Even een vraag die waarschijnlijk al 100x gesteld is, maar ik zoek een zigbee schakelaar met dim functie voor inbouw achter een wandschakelaar. Het is voor een 3x4,5 watt LED lamp Heb al zitten kijken naar Sonoff zbmini, maar ik kan niet vinden of deze ook kan dimmen.
Liefst een NL webshop.

[ Voor 6% gewijzigd door AWEF op 09-01-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
luigi87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Had deze idd ook gezien maar is best een groot log ding en gaat helaas niet passen in mijn te ondiepe inbouw dozen
Tja. Ik had ook gedoe om een thermostaat te vinden die precies werkt zoals ik dat wil: aan de vloerverwarming, alleen aan/uit (warmtepomp doet de modulatie) en geen web interface (ik bedenk zelf wel een slim algoritme met thuis/niet thuis, temp in huis, eventueel zonnekracht die bijwarmt etc)

Uiteindelijk zelf een thermostaat gebouwd in Node Red met een lovelace besturing tab in mijn tablet aan de muur. Je zou ook kunnen kiezen voor NSpanel als je het klein en neat wil houden en eventueel de standaard thermostaat (of een HACS variant) uit HA

edit: uiteraard moet je een tempsensor hebben in de woonkamer (of meerdere) en een helper configureren als CV besturingsdevice (aan / uit)

[ Voor 16% gewijzigd door oltk op 09-01-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
tagican schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:10:
Zijn er hier mensen die een (Xaomi) Aqara Lumi Smartplug met firmware 0x0000002b werkend hebben qua power measurement? Ik krijg het maar niet aan de praat. Alles was ik kan vinden leidt mij naar quirks, maar die lijkt goed te zijn: Quirk: zhaquirks.xiaomi.aqara.plug_eu.PlugMAEU01

Als ik bij Manage Devices zoek naar Device ID 1, Cluster 0b04, item 050b dan krijg ik '0' als waarde. De waarde van device ID 21, cluster 000c, item 0055 kan ik dan weer niet ophalen :(

Edit: Ik gebruik ZHA met een Sonoff Dongle
Inmiddels heb ik dit opgelost :)

Ik gebruik een Sonoff Dongle P, met chipset CC2652. De voorgeïnstalleerde Z-stack firmware kwam nog uit 2021, ik dacht 20211217. Inmiddels heb ik geüpdatet naar versie 20221226, heb de smartplug verwijderd en weer opnieuw toegevoegd. En voìla, de energiemeting werkte.

Updaten van de stick heb ik via deze Youtube tutorial gedaan. Ik zag de stick eerst niet in de software, maar ik bleek nog de driver van Silicon Labs te moeten installeren. Dat heb ik gedaan met de CP210x Universal Windows Driver van deze pagina.

NB: Ik heb ook nog geprobeerd om te updaten naar 20230507, maar daarbij kreeg ik helaas een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AWEF de magische zoekterm is, wellicht niet geheel onverwacht, 'zigbee dimmer'. Bijvoorbeeld bij deze webshop.

Je kunt ook direct in dit topic zoeken, zeker als je vermoedt dat iets al honderd keer besproken is ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
tagican schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Inmiddels heb ik dit opgelost :)

Ik gebruik een Sonoff Dongle P, met chipset CC2652. De voorgeïnstalleerde Z-stack firmware kwam nog uit 2021, ik dacht 20211217. Inmiddels heb ik geüpdatet naar versie 20221226, heb de smartplug verwijderd en weer opnieuw toegevoegd. En voìla, de energiemeting werkte.

Updaten van de stick heb ik via deze Youtube tutorial gedaan. Ik zag de stick eerst niet in de software, maar ik bleek nog de driver van Silicon Labs te moeten installeren. Dat heb ik gedaan met de CP210x Universal Windows Driver van deze pagina.

NB: Ik heb ook nog geprobeerd om te updaten naar 20230507, maar daarbij kreeg ik helaas een error.
Onlangs ook geprobeerd maar ondanks de CP210x Universal Windows Driver blijft hij bij mij in Flasher zeggen dat het een 'unknown device' is. Na een paar uur proberen was ik er wel zat van dus eerdaags maar eens onder Linux proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Dat was bij mij ook zo, ook in de Youtube video. Maar zodra je gaat flashen, dan ziet het programma de stick ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik had het ook, heb toen de python methode gedaan en dat ging erg makkelijk zonder problemen.
Heb nu dus de laatste firmware 20230507 erop staan.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
tagican schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:59:
Dat was bij mij ook zo, ook in de Youtube video. Maar zodra je gaat flashen, dan ziet het programma de stick ineens.
Helaas. Heb ik uiteraard ook geprobeerd. Zou het eventueel op een andere windows machine kunnen proberen maar dan moet ik die eerst in elkaar zetten of een VM gebruiken.
Barfman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:02:
Ik had het ook, heb toen de python methode gedaan en dat ging erg makkelijk zonder problemen.
Heb nu dus de laatste firmware 20230507 erop staan.
De python methode wil ik inderdaad onder linux proberen. Ik heb nog maar 1 windows machine dus daar wil ik verder niet meer te veel mee rommelen.

[ Voor 4% gewijzigd door synoniem op 09-01-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
TheFes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:06:

Ik had dus geen andere karakters en kreeg toch van iedere entiteit een nieuwe met "naam"_2 :X

Net update gedaan naar laatste HA OS versie. Komt 1 shelly 1pm niet meer terug. Connect wel naar wifi, maar krijg geen connectie op IP. Opnieuw verbinden en AP herstart, maar helpt niks. Niet thuis, dus kan geen reboot van de shelly doen. Maar wel vreemd dat dit gebeurd na een HA OS upgrade. Andere 2 shellies, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
loyske schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Ik had dus geen andere karakters en kreeg toch van iedere entiteit een nieuwe met "naam"_2 :X

Net update gedaan naar laatste HA OS versie. Komt 1 shelly 1pm niet meer terug. Connect wel naar wifi, maar krijg geen connectie op IP. Opnieuw verbinden en AP herstart, maar helpt niks. Niet thuis, dus kan geen reboot van de shelly doen. Maar wel vreemd dat dit gebeurd na een HA OS upgrade. Andere 2 shellies, geen probleem.
Er waren breaking changes voor Shelly. Heb je ze op de laatste firmware versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
TheFes schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Er waren breaking changes voor Shelly. Heb je ze op de laatste firmware versie?
Volgens mij moest het hoger dan v1.0 zijn toch? Deze draait op v1.14.

Hier staat zelfde issue.

[ Voor 14% gewijzigd door loyske op 10-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylly
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-01 08:44
Hallo allemaal,

Ik wil graag een aantal koersen ophalen en laten zien in een dashboard. Bijvoorbeeld een paar cryptos en een paar beleggingsfondsen. Andere sources dus. Wat is hier de beste manier voor?

Bijvoorbeeld Scrape om het van een site als IEX te halen? Ik kan niet echt een allesomvattende HACS integratie vinden.
Pagina: 1 ... 155 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.