Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 13:41
Heeft iemand ervaring met een Zigee temperatuur sensor voor buiten? Ik heb 2 verschillende gehad voor binnen die buiten supergoed werken. Echter wanneer het buiten wat vochtige weer is gaan de batterijen een paar dagen mee. Ik heb zelfs een houder gemaakt en op een plek gehangen om te voorkomen dat er water in zou komen, maar toch gaan de baterijen super snel leeg. Er zit wel CR2032 knoopcell in. Iemand die iets weet op een oplaadbare accu op aa / aaa baterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:17
verjager schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Eerst maar de regel met value_template weghalen.

En dan moet dus de stralingswarmte veranderen van 5 of hoger naar een lagere waarde, eerder wordt de trigger niet geactiveerd.
Aangepast (zie hieronder) alleen is dat niet de oplossing. Het gordijn sluit niet.... De automatisering wordt niet aangeroepen..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Test gordijn sluiten (buitenlicht)
description: "Is straling (Buienrader) onder 5 w/M2 en na 15:00 uur dan sluiten "
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.straling
    below: 5
    attribute: Measured
condition:
  - condition: time
    after: "15:00:00"
  - condition: state
    entity_id: cover.1_bank
    state: open
action:
  - service: cover.close_cover
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: cover.1_bank
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-01-2024 20:18 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Is je sensorwaarde zelf (state) gewijzigd, of gaat het echt om het attribuut Measured?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
DAX23E schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:54:
Heeft iemand ervaring met een Zigee temperatuur sensor voor buiten? Ik heb 2 verschillende gehad voor binnen die buiten supergoed werken. Echter wanneer het buiten wat vochtige weer is gaan de batterijen een paar dagen mee. Ik heb zelfs een houder gemaakt en op een plek gehangen om te voorkomen dat er water in zou komen, maar toch gaan de baterijen super snel leeg. Er zit wel CR2032 knoopcell in. Iemand die iets weet op een oplaadbare accu op aa / aaa baterijen?
De Hue Outdoor Motion Sensor meet ook temperatuur en helderheid naast beweging en werkt hier al 1,5 jaar op 2x AA en is nog steeds niet leeg. Rapporteert deze ook onafhankelijk van beweging en vaak genoeg om er wat aan te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 18-01-2024 20:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09

Septillion

Topicstarter
@RogerSch En je weet dat hij alleen triggert als de state eerste hoger dan 5 was? Als de state nu al lager dan 5 is zijn hij niet triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 07:59
Activate schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:32:
Hallo,

Ik wil graag een deur sensor vervangen die ik heb van Ali, deze doet het net zo vaak wel als niet.

Nu kijk ik naar de Aqara Raam Deur Sensor Zigbee T1, maar volgens de verkoper werkt deze niet met Home assistant?

Kan iemand dit bevestigen?

Bedankt maar weer!
Werken perfect hier met Deconz en Conbee II stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:19:
@RogerSch En je weet dat hij alleen triggert als de state eerste hoger dan 5 was? Als de state nu al lager dan 5 is zijn hij niet triggeren.
State is overdag hoger dan 5. Zie onderstaande grafische log...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HcNexH4EHAHyMTGG2wkM3LLW1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRyKUTvgWsajyTZTC9FdbyGp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
verjager schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:01:
Is je sensorwaarde zelf (state) gewijzigd, of gaat het echt om het attribuut Measured?
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Deze regel:

uit je code voor de trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
    entity_id:
      - sensor.straling

zorgt ervoor dat hij niet luistert naar de (hoofd)status van de sensor, maar naar de waarde voor het attribuut met de naam Measured.

Denk dus dat je die regel moet weghalen.

Kijk maar eens onder Ontwikkelhulpmiddelen -> Statussen en zoek daar je sensor op.
Dan zie je de 'ruwe waarden', dat verduidelijkt denk ik het een en ander!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Geeft sensor.straling de waarde van 5 (of een andere) aan? Of is het de attribute Measured van sensor.straling die de waarde aangeeft? Ik heb geen stralingssensor, maar een voorbeeldje met de sun:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6Sjx9GDhmDz8VkhcndkfYqojY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9jqTxODtnEsI8TyP7lKkRAr6.png?f=fotoalbum_large De state is dus nu below_horizon, maar er zijn nog diverse attributen die andere informatie/waarden geven. Jij probeert nu de Measured attribute van jouw sensor weer te geven. Is dat inderdaad je bedoeling?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:39

Rouwette

Rouwette.com

prekz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Even een oudje oprakelen 8)7

Hoe heb jij regel 211 t/m 216 gedaan, en dan specifiek de device_name hoe ben je hierachter gekomen?
Naar mijn idee is mijn "friendly" name Sonos:

[Afbeelding]

maar elke keer als ik hem aftrap dan krijg ik deze melding:
[Afbeelding]

mijn code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
type: custom:mini-media-player
entity: media_player.sonostv
name: Sonos
icon: mdi:radio
max_volume: 20
min_volume: 5
volume_step: 5
volume_stateless: false
toggle_power: false
info: short
replace_mute: stop
artwork: cover
source: full
shortcuts:
  columns: 3
  buttons:
    - type: script
      name: Radio538
      id: script.media_play_radio_538
    - type: script
      name: Kink
      id: script.media_play_radio_kink
    - type: service
      name: Vastelaovend
      id: spotcast.start
      data:
        device_name: Sonos
        entity_id: media_player:sonostv
        uri: spotify:playlist:34MpPqqkyDUqlkXJzpMTWg
        random_song: true
        shuffle: true
hide:
  power: true
  source: true
group: false
sound_mode: full
Daarvoor heb ik een automation gemaakt waarmee je kunt spieken naar de codes, bekijk mijn site :)

edit: ow je bedoelt de spotify

Hacs: Spotcast
Die speaker (nest) heet Keuken :)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
verjager schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Deze regel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
    entity_id:
      - sensor.straling

zorgt ervoor dat hij niet luistert naar de (hoofd)status van de sensor, maar naar de waarde voor het attribuut met de naam Measured.

Kijk maar eens onder Ontwikkelhulpmiddelen -> Statussen en zoek daar je sensor op.
Dank voor de tip!. Ik had nog niet gekeken naar de statussen bij ontwikkelhulpmiddelen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 21:08
Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:41:
@vanWalsum Negatieve waarde voor de netto energie van de batterij kan toch?

Volgens de getallen heeft de accu 9,28kWh aan je huis geleverd vandaag en is er voor 34,14kWh geladen.

Als dit niet klopt met de werkelijkheid dan moet je denk ik eens gaan neuzen bij de bronsensoren of je de goed hebt ofzo.
Ik durf het niet te zeggen, ben er al vaker in gedoken. Maar het feit dat hij een negatieve zelfvoorziening geeft kan niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
DAX23E schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:54:
Ik heb https://nl.aliexpress.com/item/1005005058409903.html deze. Ligt in de buitenbrievenbus. Zitten 2 AAA batterijen in. De eerste zit er nog in na 1 jaar gebruik.

Zie alleen werk temperatuur 0-55 graden. Kan niet ver genoeg terug kijken of die onder 0 zit. Ligt deze week binnen.

Edit: Heb hem in de vriezer gelegen en daar geeft die al -4.4 aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Willempie27 op 18-01-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Oon schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Dat ziet er wel heel vet uit, zou je misschien wat meer info (en links) kunnen delen over wat hier achter zit?
begin volgende week ben ik ziek. Bivakkeer dan bij mijn ouders.
kan dan wel documentatie bij werken als ik me tussen door goed voel.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
@Niek_

Eerlijk gezegd heb ik er niets aan ingesteld, ik heb de integratie geïnstalleerd en hij vond hem automatisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-gT0LNyIJps0AHhtS227iiDOKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1WZm05HOP2ZM1gnrptMZwYg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vanWalsum schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Maar het feit dat hij een negatieve zelfvoorziening geeft kan niet kloppen.
Bedoel je dat je wilt dat 0% het laagste is?

Ik denk dat het een verschil van interpretatie/verwachting is en niet een gevalletje klopt wel vs klopt niet of goed vs fout.

Er valt iets voor te zeggen om 0% als laagst mogelijke waarde te hebben. Aan de andere kant is het ook interessant om te zien hoeveel meer je energie uit het net hebt gehaald dan je eigenlijk nodig hebt voor je huishouden die dag.

Zeker als je naar de statistieken over meerdere dagen /weken / maanden gaat kijken lijkt dat mij een logischer aanpak dan alle dagen dat je het net veel meer benut dan nodig (voor die dag) 0% noemt. Uiteindelijk kom je dan toch op een meer realistisch en informatief percentage uit, als je ook onder de 0% kan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Niek_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Goede vraag, ik was die opmerking ook tegengekomen. Ik heb hem via ethernet verbonden, dus bovengenoemd probleem zou het niet mogen zijn. Firmware is laatste versie.
Misschien dat er toch wat in de nieuwste firmware gewijzigd is?

Ik draai https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus, via ethernet. Maar ik heb daar ook mee lopen klooien toen ik van wifi over moest naar via een draadje. Misschien kan je nog wat met een proxy doen, zoals op bovenstaande pagina genoemd?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Possible schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:27:
Gebruikt iemand ook de grafana addon van HA? Ik heb deze inmiddels werkend, maar nu wil ik meerdere values instellen. Ik heb nu ''min'' en ''max''

Ik kan echter niet ''Average" en ''Current'' uit de lijst selecteren. Iemand enig idee hoe dit kan?

[Afbeelding]
Iemand? O-)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
Activate schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:26:
@Niek_

Eerlijk gezegd heb ik er niets aan ingesteld, ik heb de integratie geïnstalleerd en hij vond hem automatisch?

[Afbeelding]
Welke integratie gebruik je? Ik zie dat er verschillende zijn, misschien dat het daar in zit. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
breinonline schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 05:44:
[...]

Misschien dat er toch wat in de nieuwste firmware gewijzigd is?

Ik draai https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus, via ethernet. Maar ik heb daar ook mee lopen klooien toen ik van wifi over moest naar via een draadje. Misschien kan je nog wat met een proxy doen, zoals op bovenstaande pagina genoemd?
Ik ga weer eens verder puzzelen, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
HuismAndré schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Ik was met die ene aan het klooien (volgens mij met de parameter "tolerance") via "zigbee apparaten beheren" waarna de temperatuur niet meer bijgewerkt werd (ben na 50 minuten opgehouden te kijken). De andere parameters werden wel steeds bijgewerkt. Na het verwijderen uit ZHA, verwijderen en herplaatsen van de batterij en opnieuw toevoegen aan ZHA werkte het weer zoals het hoort.

Wat bedoel je precies met "pas ik ze aan elkaar aan"? Is het jou wel gelukt om via Zigbee de offset aan te passen?
Ik heb ze alle 3 werkend gekregen! Ontkoppeld in HA, reset gegaan, batterij eruit, batterij erin, weer reset gedaan en uiteindelijk weer gekoppeld. Alles wordt nu bijgewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:35
Rouwette schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Daarvoor heb ik een automation gemaakt waarmee je kunt spieken naar de codes, bekijk mijn site :)

edit: ow je bedoelt de spotify

Hacs: Spotcast
Die speaker (nest) heet Keuken :)
Ahh stom.... 8)7
Ik heb ergens de aanname gedaan dat het een Sonos device wat jij gebruikte maar dat is dus niet het geval.
het lijkt inderdaad een specifiek Spotcast > sonos issue te zijn ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb weliswaar geen Haier maar al was het maar om Haier dwars te zitten toch even de repo gekloond. Waarbij ik me afvraag of het juridisch hout snijdt wat Haier beweert maar kan me goed voorstellen dat je als open source developer geen zin in juridisch geneuzel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie500
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:34
@Niek_

Ik heb het opgelost door een mail te sturen naar solaredge met het verzoek de modbus aan te zetten in de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Jcrs7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:56:
[...]

Ik heb ze alle 3 werkend gekregen! Ontkoppeld in HA, reset gegaan, batterij eruit, batterij erin, weer reset gedaan en uiteindelijk weer gekoppeld. Alles wordt nu bijgewerkt :)
Nu nog kalibreren. Het exemplaar dat ik heb gedaan geeft een temperatuur aan die zo'n 1-1,2 graden lager is dan de werkelijke waarde maar ik krijg met geen mogelijkheid de offset naar de thermometer gestuurd via ZHA Toolkit.

https://github.com/pvvx/ZigbeeTLc/issues/30

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
synoniem schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Ik heb weliswaar geen Haier maar al was het maar om Haier dwars te zitten toch even de repo gekloond. Waarbij ik me afvraag of het juridisch hout snijdt wat Haier beweert maar kan me goed voorstellen dat je als open source developer geen zin in juridisch geneuzel hebt.
Een fork heb je niks aan. Is maar een nummertje op de GitHub pagina. Als Haier bij GitHub een DMCA claim doet kunnen ze zo het hele "netwerk" offline halen op basis van dat het merendeel van de forks inbreuk maakt. Haier gaat hier dus echt niet wakker van liggen.

Als je dan echt iets wilt doen doe dan op zijn minst de originele repo lokaal clonen en zelf een nieuwe lege repositoy aanmaken en de code daar naar pushen. Dan is het geen "fork" zoals GitHub het doet tracken. En mogelijk dat die daarmee ook buiten een DMCA takedown valt. Anderzijds zal GitHub mogelijk/waarschijnlijk gewoon herkennen dat de commit hashes van jouw repo overeen komen met de hashes van een andere repository. Vraag is alleen of ze dat meenemen in een takedown van het "netwerk", maar ik denk het eigenlijk van niet. Simpelweg omdat het takedown verzoek niet zo ver gaat en jouw repo geen onderdeel van het "netwerk" van de originele is.

Maar beter is uiteraard de code op een andere plek online zetten (GitLab, BitBucket, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Een fork heb je niks aan. Is maar een nummertje op de GitHub pagina. Als Haier bij GitHub een DMCA claim doet kunnen ze zo het hele "netwerk" offline halen op basis van dat het merendeel van de forks inbreuk maakt. Haier gaat hier dus echt niet wakker van liggen.

Als je dan echt iets wilt doen doe dan op zijn minst de originele repo lokaal clonen en zelf een nieuwe lege repositoy aanmaken en de code daar naar pushen. Dan is het geen "fork" zoals GitHub het doet tracken. En mogelijk dat die daarmee ook buiten een DMCA takedown valt. Anderzijds zal GitHub mogelijk/waarschijnlijk gewoon herkennen dat de commit hashes van jouw repo overeen komen met de hashes van een andere repository. Vraag is alleen of ze dat meenemen in een takedown van het "netwerk", maar ik denk het eigenlijk van niet. Simpelweg omdat het takedown verzoek niet zo ver gaat en jouw repo geen onderdeel van het "netwerk" van de originele is.

Maar beter is uiteraard de code op een andere plek online zetten (GitLab, BitBucket, ...).
De policy van Github is mij bekend en ik schreef ook dat ik de repo gekloond heb, niet geforked. Hoewel ik dat inmiddels ook gedaan heb. Met de bedoeling om gemakkelijker te kunnen migreren naar BitBucket of Gitlab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 21:08
Gizz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 05:01:
[...]

Bedoel je dat je wilt dat 0% het laagste is?

Ik denk dat het een verschil van interpretatie/verwachting is en niet een gevalletje klopt wel vs klopt niet of goed vs fout.

Er valt iets voor te zeggen om 0% als laagst mogelijke waarde te hebben. Aan de andere kant is het ook interessant om te zien hoeveel meer je energie uit het net hebt gehaald dan je eigenlijk nodig hebt voor je huishouden die dag.

Zeker als je naar de statistieken over meerdere dagen /weken / maanden gaat kijken lijkt dat mij een logischer aanpak dan alle dagen dat je het net veel meer benut dan nodig (voor die dag) 0% noemt. Uiteindelijk kom je dan toch op een meer realistisch en informatief percentage uit, als je ook onder de 0% kan.
Hier gaat het mijns inziens al mis. De waarde van mijn p1 grid import wordt verminderd met wat in de accu gaat. Op de een of andere manier maakt HA hier een foute rekensom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mwxLD51p-juALIkEnOoxNYXdoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VmsPaZ4BHpkofYKQizeE5pJx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
vanWalsum schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Ik durf het niet te zeggen, ben er al vaker in gedoken. Maar het feit dat hij een negatieve zelfvoorziening geeft kan niet kloppen.
Met batterij wordt het allemaal wel wat complexer. Maar volgens mij is negatieve Self-sufficiency wel mogelijk. Dit betekend dat je de batterij netto uit het net hebt opgeladen.

Wat de rekensom (even naar percentage daargelaten) is zonder batterij voor de Self-sufficiency:
([PV] - [Grid export]) / [Verbruik]

Met batterij is dit volgens mij de Self-sufficiency:
([PV] - [Grid export] + [ Bat discharge] - [Bat charge]) / [Verbruik]

Vul ik jouw getallen in dan kom ik ook netjes op -47% uit. Maar ik zie ook dat je de accu een stuk harder geladen hebt dan wat het overschot van PV is. Ofwel, je hebt energie ingekocht om je accu te laden. Dus ik gok dat je een dynamisch contract hebt en dus daar op inspeelt?

En door de manier van rekenen kom je dan op een negatieve Self-sufficiency uit. Je hebt meer uit het net getrokken dan dat je werkelijk zelf verbruikt hebt. Wel is je accu nu een stuk meer opgeladen dan aan het begin van de dag.

Dus nogmaals, het energy dashboard lijkt mij dus prima in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:50
Hey allemaal,

Ik heb net mijn eerste presence sensor (Athom Presence Sensor) gemonteerd in mijn bureau.

Ik wil deze gebruiken om de lichten aan te doen wanneer er iemand is, en wanneer de lux onder een bepaalde waarde gaat.

Het kan dus zijn dat ik reeds in mijn bureau zit, en de occupancy op detected staat, en het lux level dan pas zakt onder een bepaalde threshold. Een mogelijkheid is dan natuurlijk om het lux level als trigger te zetten, maar dan gaat deze automatisatie constant getriggered worden, en ga ik vermoedelijk ook een discotheek krijgen met een lamp die de hele tijd aan en uit gaat op basis van de lux waarde. Want als de lamp aangaat, gaat het lux level natuurlijk ook weer omhoog.

Heeft er iemand dit al opgelost in een automation of misschien een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door dotcom87 op 19-01-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheProphet

unifi-forum.nl

Voorbeeld bij eenmalig onder 8lx is aan

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
description: ""
trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: eda8bac54c69f0bfca5deef80a8ca1a6
    entity_id: 1462d408f650ba8cbb13e8daf19f4e53
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
condition:
  - type: is_illuminance
    condition: device
    device_id: eda8bac54c69f0bfca5deef80a8ca1a6
    entity_id: a54cbf042906194ed935e6e912ea20a2
    domain: sensor
    below: 8
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_step_pct: 60
    target:
      area_id: keuken
      device_id: 540be81b7aacadf0c9934867a0f681fd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Treurige wereld leven we toch in eigenlijk :(

"significante economische schade aan ons bedrijf" zie ik dan ook niet... Tenzij ze eigenlijk een maandelijks bedrag zouden willen vragen voor de "smarts". Ofwel, weer een bedrijf waar je gewoon hard van weg moet blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
vanWalsum schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Hier gaat het mijns inziens al mis. De waarde van mijn p1 grid import wordt verminderd met wat in de accu gaat. Op de een of andere manier maakt HA hier een foute rekensom.

[Afbeelding]
Beetje moeilijke volgorde van reageren :+

Maar nee, dit is dus niet fout. Want wat daar weergegeven wordt is primair je verbruik. Dat is wat boven de streep staat. De grafiek is niet bedoelt om je grid-verbruik in kaart te brengen.

De weergave van de accu is hierin alleen wat lastig. Er wordt niet uitgesplitst in de grafiek of er geladen wordt met grid of met PV. Dat zou naar mijn idee nog wel een hele nuttige zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Lux inderdaad ook al trigger instellen. Als hysterise kan je daar een for op zetten bijvoorbeeld.

Disco krijg je pas als je ook het licht weer uit gaat zetten als lux boven een waarde komt. En dat is met een lichtsensor in de ruimte van de lamp eigenlijk altijd erg lastig om te bepalen. Want dan zou je dus op een hogere lux moeten gaan zitten dan je lampen doen. Dus zolang je überhaupt niet automatisch gaat uitschakelen is er niets aan de hand :)

Zelf heb ik hiervoor dus een lichtsensor die naar buiten kijkt. Die kan ik dus wel blijven gebruiken als het licht aan staat.

@TheProphet Probleem is dus dat er dan niets gebeurd als je al in de keuken bezig bent en het donker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Septillion schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:22:
@dotcom87 Lux inderdaad ook al trigger instellen. Als hysterise kan je daar een for op zetten bijvoorbeeld.

Disco krijg je pas als je ook het licht weer uit gaat zetten als lux boven een waarde komt. En dat is met een lichtsensor in de ruimte van de lamp eigenlijk altijd erg lastig om te bepalen. Want dan zou je dus op een hogere lux moeten gaan zitten dan je lampen doen. Dus zolang je überhaupt niet automatisch gaat uitschakelen is er niets aan de hand :)

Zelf heb ik hiervoor dus een lichtsensor die naar buiten kijkt. Die kan ik dus wel blijven gebruiken als het licht aan staat.

@TheProphet Probleem is dus dat er dan niets gebeurd als je al in de keuken bezig bent en het donker wordt.
Iets in deze trend dan?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
---
alias: "Office Lights"
description: >-
  Controls the office lights.

They mainly respond on motion; but also take the actual illuminance into account.

id: "ba024197-9f49-440c-97b0-d876038fc116"
mode: queued
max_exceeded: silent
trace:
  stored_traces: 25

trigger:
  - alias: "When Home Assistant starts"
    platform: homeassistant
    event: start

- alias: "When automations are reloaded"
    platform: event
    event_type: automation_reloaded

- alias: "When occupancy has changed"
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.athom_presence_sensor_office_occupancy
    to:
      - "on"
      - "off"

- alias: "When the illuminance is below 50 for 1 minute"
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.athom_presence_sensor_office_light_sensor
    below: 50
    for:
      minutes: 1

variables:
  anchors:
    - &turn_off
      alias: "Turn off the lights"
      service: light.turn_off
      target:
        entity_id: light.main_light_office

- &turn_on
      alias: "Turn on the lights"
      service: light.turn_on
      target:

- &occupancy
      alias: "When occupancy is detected"
      condition: state
      state: "on"

- &low_light
      alias: "When light conditions are low"
      condition: numeric_state

action:
  - choose:
      - alias: "Turn on lights when occupancy is detected and light conditions are low"
        conditions:
          - *occupancy
          - *low_light

sequence:
          - *turn_on

default:
      - *turn_off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Is er nog niet iemand die een ESP8266 module met ESPHome heeft gemaakt om het ding lokaal aan te sturen? Net zoals voor Daikin en Mitsubishi airco's (en nog meer merken) al uitgeplozen is.

Edit: Bestaat al: https://esphome.io/components/climate/haier :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Septillion schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Treurige wereld leven we toch in eigenlijk :(

"significante economische schade aan ons bedrijf" zie ik dan ook niet... Tenzij ze eigenlijk een maandelijks bedrag zouden willen vragen voor de "smarts". Ofwel, weer een bedrijf waar je gewoon hard van weg moet blijven...
Grote kans dat het hier gaat om de API die veel te vaak wordt aangeroepen. De HA defaults zijn namelijk nogal.... vaak.
Ik kreeg bv van Slide (van de automatische gordijnen) een mailtje of ik misschien iets had wat de API vaak aanriep omdat ze elke 5 seconden een call kregen op 1 van mijn Slides. Was dus de HA integratie die elke 5 seconde ging zoeken als de Slide niet te vinden was (ik had hem uit het stopcontact ivm een verbouwing)

Maar dan moet Haier dat gewoon doorgeven, dat de calls gelimit moeten worden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ThinkPad schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Is er nog niet iemand die een ESP8266 module met ESPHome heeft gemaakt om het ding lokaal aan te sturen? Net zoals voor Daikin en Mitsubishi airco's (en nog meer merken) al uitgeplozen is.

Edit: Bestaat al: https://esphome.io/components/climate/haier :)
Euh, en die Mitsubishi oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kodess Veel calls kan ik inderdaad inkomen. Maar dit zou je inderdaad gewoon kunnen vragen. Maar zelfs dit gewoon server side regelen moet niet al te moeilijk zijn. x calls per dag en daarna niet meer.

Naar mijn idee zien veel bedrijven op een of andere manier samenwerken tussen smart toepassingen niet als selling point. Terwijl dit naar mijn idee JUIST als selling point kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Activate schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:21:
Ik kom helaas nog steeds niet verder met het koppelen met Google Home.
Ik krijg de volgende foutmelding :

Dit gebeurt er na het inlogscherm van HA, en de melding dat hij gaat koppelen. Iemand een idee wat het kan zijn?

(heb inmiddels 4 projecten aangemaakt maar helaas, kom er niet verder mee.....)
[Afbeelding]
Ik krijg op het moment niet eens een project aangemaakt. Krijg continue de error "Something went wrong when creating your project. Please try again later."

Dit op 2 google accounts.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
Hmmbob schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Euh, en die Mitsubishi oplossing?
Voor airco's zou dit kunnen werken: https://github.com/geoffdavis/esphome-mitsubishiheatpump
Voor warmtepompen heb je Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266) voor een directe connectie met de CN105 poort, maar daar heb ik geen ervaring mee (al zie ik nu dat dat topic een beetje oud is, waarschijnlijk komt die GitHub link hierboven op hetzelfde neer).
Zelf heb ik een Procon er tussen die ik via ESPhome aanstuur, zie dit topic Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome

[ Voor 8% gewijzigd door Sicco92 op 19-01-2024 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Poeh, jij doet wel aan next level yaml... Weet nog niet of ik dit nu echt duidelijker vind :+

Maar nee, ik zou dus alleen uitschakelen op geen beweging en daarvoor licht lekker negeren. Krijg je in jouw schrijfwijze volgens mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
---

They mainly respond on motion; but also take the actual illuminance into account.

trace:

trigger:

to:
      - "on"
      - "off"

for:

variables:
  anchors:
    - &turn_off
      target:

- &turn_on
      target:

- &occupancy

- &low_light

action:
  - choose:
      - alias: "Turn on lights when occupancy is detected and light conditions are low"
        conditions:
          - *occupancy
          - *low_light

sequence:
          - *turn_on

- alias: "Turn off lights when no occupancy is detected"
        conditions:
          - condition: not
            conditions:
              - *occupancy

sequence:
          - *turn_off

default: []

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Septillion schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:12:
@dotcom87 Poeh, jij doet wel aan next level yaml... Weet nog niet of ik dit nu echt duidelijker vind :+

Maar nee, ik zou dus alleen uitschakelen op geen beweging en daarvoor licht lekker negeren. Krijg je in jouw schrijfwijze volgens mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
---

trace:

trigger:

to:
      - "on"
      - "off"

for:

variables:
  anchors:
    - &turn_off
      target:

- &turn_on
      target:

- &occupancy

- &low_light

action:
  - choose:
        conditions:
          - *occupancy
          - *low_light

sequence:
          - *turn_on

- alias: "Turn off lights when no occupancy is detected"
        conditions:
          - condition: not
            conditions:
              - *occupancy

sequence:
          - *turn_off

default: []
Bedankt! :)

Maar doet dit dan niet hetzelfde? Als ik de kamer uit ga, dan gaat hij ook triggeren, maar doordat de occupancy dan false is gaat hij de default uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Mja, je hebt gelijk dat dit hetzelfde doet. Omdat er geen losse trigger is voor weer licht worden :+

Enige wat mijn versie dus opvangt is als je een HA start of automation reload doet. Die van jouw zal dan uitschakelen omdat het met de lamp aan te licht is in de kamer. (Waarna het weer te donker is en na een minuut dus weer triggert om in te schakelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Septillion schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:25:
@dotcom87 Mja, je hebt gelijk dat dit hetzelfde doet. Omdat er geen losse trigger is voor weer licht worden :+

Enige wat mijn versie dus opvangt is als je een HA start of automation reload doet. Die van jouw zal dan uitschakelen omdat het met de lamp aan te licht is in de kamer. (Waarna het weer te donker is en na een minuut dus weer triggert om in te schakelen.)
Klopt. Ik heb net eens een test gedaan met de rolluik omlaag (dus echt donker in de kamer) en de verlichting aan, dan kwam ik op 32 lux, dus zit nog onder de 50 dan.

Nog even over mijn yaml manier: voor deze automatisatie is het inderdaad overkill. Maar voor automatisaties waar dezelfde condition meermaals moet afgecheckt worden, is het wel heel handig met die anchors :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-05 15:46
Faece schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Is 800 regels code... hoe kan ik je op een andere manier bereiken ?
Ik stuur je m'n e-mailadres via PM.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:47
Ik wil een paar slimme stekkers kopen om het verbruik te meten van keukenapparatuur (oven/vaatwasser). En eventueel nog paar andere apparaten (misschien airco). Ik zie wat verschillende dingen voorbijkomen maar weet niet zo goed wat ik zou moeten kiezen.

Ik zag deze voorbijkomen: https://www.amazon.de/dp/...I46?ref=myi_title_dp&th=1
Maar zie ook nog wel goedkopere alternatieven op Ali/Banggood. Belangrijkste eisen voor mij zijn:
- Lokaal via home assistant
- Veiligheid

Iemand die hier een goede aanbeveling heeft. Liefst iets met bezorging op korte termijn aangezien de plinten in de keuken er toch vanaf liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
sompie500 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:51:
@Niek_

Ik heb het opgelost door een mail te sturen naar solaredge met het verzoek de modbus aan te zetten in de omvormer.
Dank voor je reactie. Ik heb de installateursapp, dus kon modbus zelf activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Check, die heb ik ook geprobeerd en die werkt prima. Maar dat is de variant die niet lokaal werkt maar de API van de SolarEdge servers gebruikt met een internetverbinding.

Ik zie nu in het log van Home Assistant een foutmelding met 'Connection refused'. Ik ga de omvormer zo eens terugzetten naar fabrieksinstellingen, de integraties op home Assistant verwijderen en dan vanaf het begin opnieuw beginnen. Ergens staat me bij dat de SolarEdge omvormer maximaal 1 modbusverbinding accepteert. Heb in het verleden hem ook aan het Victron systeem gekoppeld, maar daar al wel uitgehaald. Wellicht dat die elkaar toch nog in de weg zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 19-01-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

-

[ Voor 106% gewijzigd door JBS op 20-01-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 12:08
Zuaro schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:28:
Ik wil een paar slimme stekkers kopen om het verbruik te meten van keukenapparatuur (oven/vaatwasser). En eventueel nog paar andere apparaten (misschien airco). Ik zie wat verschillende dingen voorbijkomen maar weet niet zo goed wat ik zou moeten kiezen.

Maar zie ook nog wel goedkopere alternatieven op Ali/Banggood. Belangrijkste eisen voor mij zijn:
- Veiligheid

Iemand die hier een goede aanbeveling heeft. Liefst iets met bezorging op korte termijn aangezien de plinten in de keuken er toch vanaf liggen.
Zigbee: Aqara > https://www.amazon.de/dp/B087M8LF63

Wifi: Shelly > https://www.amazon.nl/dp/B0BTJ1DTBX/

Beide werken goed samen met Home-Assistant. Zigbee met een Zigbee stick en de wifi variant met een goed wifi netwerk.

Beide werken lokaal en zijn veilig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Zuaro schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:28:

- Veiligheid

Als je Zigbee hebt dan kun je deze nemen:
https://www.amazon.de/dp/B0054PSH6K/

Bevalt hier erg goed. Verbruik is 0,4W met relais aan en niet te meten door mijn powermeter met het relais uit (met een meldingsfrequentie die wel wat weg heeft van de Powerdelta 10% instelling in Tasmota).

Heb je geen Zigbee dan is de A1T ook prima. Voorheen kon je ook de gewone A1 kopen en die zelf flashen naar Tasmota maar sinds een dik jaar zit daar geen ESP chip meer in én zijn ze zeer moeilijk uit elkaar te halen. De A1T neemt zo'n 0,8W met het relais aan en 0,5W met het relais uit (PowerDelta ingesteld op 10% dus redelijk vaak meldingen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerSch
verjager schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Deze regel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
    entity_id:
      - sensor.straling

Top dat was de oplossing. De gordijn sluit nu wel.
Nu nog uittesten bij welke stralingswaarde wij de gordijnen willen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:01

Antonio di

a mi me dijeron que si

HuismAndré schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Als je Zigbee hebt dan kun je deze nemen:
https://www.amazon.de/dp/B0054PSH6K/

Bevalt hier erg goed. Verbruik is 0,4W met relais aan en niet te meten door mijn powermeter met het relais uit (met een meldingsfrequentie die wel wat weg heeft van de Powerdelta 10% instelling in Tasmota).

Heb je geen Zigbee dan is de A1T ook prima. Voorheen kon je ook de gewone A1 kopen en die zelf flashen naar Tasmota maar sinds een dik jaar zit daar geen ESP chip meer in én zijn ze zeer moeilijk uit elkaar te halen. De A1T neemt zo'n 0,8W met het relais aan en 0,5W met het relais uit (PowerDelta ingesteld op 10% dus redelijk vaak meldingen).
Ook @Zuaro
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen de Nous tussenstekkertjes niet te gebruiken voor zwaardere belasting.
Ik heb voor de vaatwasser, wasmachine en droger een Zigbee tussenstekker van Lidl (de laatste maanden wordt de tussenstekker verkocht als zonder stroommeter, maar hij zit er WEL altijd in/bij)).
Bij zwaarder verbruik via de NOUS zie je het verbruik 'veel meer klapperen, heen en weer" . Bij Lidl heb ik hier veel minder last van en wordt die ook niet warm bij 2000-2200watt verbruik. Zal nog wat foto's posten van het "geklapper". Heb wel het idee dat ze allebei de juiste cumulatieve verbruik van stroom bijhouden.
Misschien kunnen de "230v stroom specialisten" uitleggen waaraan dat 'geklapper" ligt.
Lidl zijn wel groot/lomp en Nous fijn/klein.
Zie ook: Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di

De beloofde foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcLz8xSMn1_O4Km5f9UJP3zkkwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZihz0gBbDuM7IXEV6WZKWAT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tFmoN59MYOimdjB7W5ZAyBPj9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urxHhFdFJqBTLP3W0eAyjksB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door Antonio di op 19-01-2024 17:52 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Antonio di schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Ook @Zuaro
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen de Nous tussenstekkertjes niet te gebruiken voor zwaardere belasting.
Ik heb voor de vaatwasser, wasmachine en droger een Zigbee tussenstekker van Lidl (de laatste maanden wordt de tussenstekker verkocht als zonder stroommeter, maar hij zit er WEL altijd in/bij)).
Bij zwaarder verbruik via de NOUS zie je het verbruik 'klapperen, heen en weer" . Bij Lidl heb ik hier geen last van en wordt die ook niet warm bij 2000-2200watt verbruik. Zal nog wat foto's posten van het "geklapper".
Lidl zijn wel groot/lomp en Nous fijn/klein.
Zie ook: Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di
Hier de Nous A1T al een jaar probleemloos op de wasmachine staan (2kW). Wordt niet warm (en van "geklapper" is al helemaal geen sprake). Die foto's bij de review tonen een hete pen. Dat kan óf komen door een slecht contact tussen A1 en wandcontactdoos óf (aannemelijker als ik zo de foto bekijk) tussen een pen van de A1 en z'n print (zit vast met een schroefje). Ik heb ze bij alle A1's die ik heb na aanschaf nagelopen met een schroevendraaier. Af en toe voel ik aan de combinatie tijdens de opwarmfase van de wasmachine. Nog nooit warmte waargenomen (maar blijf ze periodiek controleren).

Het piepen dat heel veel van dit soort stopcontactjes hebben is coil whine van de spoel in de geschakelde voeding. Vaak neemt het na verloop van tijd af. Sowieso zie je bij een doosje van 4 stuks enorme spreiding (van onhoorbaar tot 'ik kom niet bij je in de buurt'). Ik heb bij 2 exemplaren de spoel voorzien van een drupje hot glue (zijn daarna compleet stil) en bij één heb ik het spoeltje vervangen door een exemplaar met wat meer kwaliteit. Anderen werden na verloop van tijd vanzelf stil (en diegene die toch nog wat hoorbaar geluid produceren worden gebruikt op plekken waar dat niet boeiend is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik ben voor mijn Growatt omvormer overgegaan van de Growatt API (die niet meer werkte), naar Grott, en nu naar ESPHome. Dat werkt prima, alleen merk ik dat als de stick natuurlijk offline gaat deze unavailable voor alle entiteiten toont. Ik toon altijd de huidige dagwaarde voor opwek op mijn dashboard. Nu komt daar unavailable bij te staan zodra de omvormer uitgaat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, zonder een SQL sensor te moeten aanmaken?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

HuismAndré schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Hier de Nous A1T al een jaar probleemloos op de wasmachine staan (2kW). Wordt niet warm (en van "geklapper" is al helemaal geen sprake). Die foto's bij de review tonen een hete pen. Dat kan óf komen door een slecht contact tussen A1 en wandcontactdoos óf (aannemelijker als ik zo de foto bekijk) tussen een pen van de A1 en z'n print (zit vast met een schroefje). Ik heb ze bij alle A1's die ik heb na aanschaf nagelopen met een schroevendraaier. Af en toe voel ik aan de combinatie tijdens de opwarmfase van de wasmachine. Nog nooit warmte waargenomen (maar blijf ze periodiek controleren).

Het piepen dat heel veel van dit soort stopcontactjes hebben is coil whine van de spoel in de geschakelde voeding. Vaak neemt het na verloop van tijd af. Sowieso zie je bij een doosje van 4 stuks enorme spreiding (van onhoorbaar tot 'ik kom niet bij je in de buurt'). Ik heb bij 2 exemplaren de spoel voorzien van een drupje hot glue (zijn daarna compleet stil) en bij één heb ik het spoeltje vervangen door een exemplaar met wat meer kwaliteit. Anderen werden na verloop van tijd vanzelf stil (en diegene die toch nog wat hoorbaar geluid produceren worden gebruikt op plekken waar dat niet boeiend is).
Ik bedoel dus niet geklapper van de Nous zelf maar de grafiek (zie toegevoegde foto's, vorige post).

Mooie tip tegen dat geluid. Daar hadden verschillende mensen bij mij over geklaagd n.a..v de Nous review.
Zie bij lampen en ook tussen stekkers (heb een Ledvance/Osram op gehad") vaak een soort cement achtige lijm . Dat zal wel de functie hebben die jij aangeeft .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Antonio di schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Ik bedoel dus niet geklapper van de Nous zelf maar de grafiek (zie toegevoegde foto's, vorige post).

Mooie tip tegen dat geluid. Daar hadden verschillende mensen bij mij over geklaagd n.a..v de Nous review.
Zie bij lampen en ook tussen stekkers (heb een Ledvance/Osram op gehad") vaak een soort cement achtige lijm . Dat zal wel de functie hebben die jij aangeeft .
Ik kan het woord "klapper" niet terugvinden in je review. Hier een plot van de laatste keer dat de wasmachine draaide. Ik zie daar geen rare dip in de opwarmingsfase of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdqW9eMfblTaE2ud7AcBzY-DDX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yoX7LsfCeoPPzhP8jODG1AkL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

HuismAndré schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Ik kan het woord "klapper" niet terugvinden in je review. Hier een plot van de laatste keer dat de wasmachine draaide. Ik zie daar geen rare dip in de opwarmingsfase of zo.

[Afbeelding]
Op jouw grafiek zie je inderdaad niet dat "geklapper/heen en weer".
Op de samengestelde foto 21 van mijn NOUS review zie je het wel.
Ik heb er inderdaad niets over in de review staan (zou een mooie toevoeging zijn).
Ik heb te weinig kennis van de hardware om te duiden wat het precies is (en er dus over te schrijven).
Ik ga maar een testen onder gelijke omstandigheden met de NOUS en de Lidl tussenstekker, beide op mij infaroodstraler en kom er dan op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 09:11

Church of Noise

Drive it like you stole it

Kleine tip, meest recente update van Docker ce of containerd.io zorgt ervoor dat supervisor na een reboot niet meer werkt... Even wachten dus, er staat een issue open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Church of Noise schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:51:
Kleine tip, meest recente update van Docker ce of containerd.io zorgt ervoor dat supervisor na een reboot niet meer werkt... Even wachten dus, er staat een issue open.
Thanks voor de tip, update al uitgevoerd, kan je docker easy downgraden tot issue is gefixed?
En waar kan ik issue volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 13:41
BiG-GuY schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:16:
[...]

De Hue Outdoor Motion Sensor meet ook temperatuur en helderheid naast beweging en werkt hier al 1,5 jaar op 2x AA en is nog steeds niet leeg. Rapporteert deze ook onafhankelijk van beweging en vaak genoeg om er wat aan te hebben.
€50 is mij toch iets aan de te hoge kant aangezien ik alleen de temperatuursensor ga gebruiken.
Willempie27 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb https://nl.aliexpress.com/item/1005005058409903.html deze. Ligt in de buitenbrievenbus. Zitten 2 AAA batterijen in. De eerste zit er nog in na 1 jaar gebruik.
Dankje. Dit is precies wat ik zocht. Ik heb het ook meteen besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 18-09 09:11

Church of Noise

Drive it like you stole it

Petertje750 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Thanks voor de tip, update al uitgevoerd, kan je docker easy downgraden tot issue is gefixed?
En waar kan ik issue volgen?
Downgrade helpt, en kan je zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt install \
docker-compose-plugin=2.21.0-1~debian.12~bookworm \
docker-ce-cli=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm \
docker-buildx-plugin=0.11.2-1~debian.12~bookworm \
docker-ce=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm \
docker-ce-rootless-extras=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm

Issue: https://github.com/home-assistant/supervisor/issues/4827

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
En om te voorkomen dat je te vroeg weer update:
code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt-mark hold \
docker-compose-plugin \
docker-ce-cli \
docker-buildx-plugin \
docker-ce \
docker-ce-rootless-extras

tegen de tijd dat het issue voorbij is doe je hetzelfde commando maar dan unhold ipv hold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 09:39
Ik heb al een tijdje een probleem.
Beide integraties die ik uit de HACS store wil gebruiken blijven hangen op het moment dat ik bij 'add integration' ze seleceer:

Please wait, starting configuration wizard for kia_uvo
Voor LG Horizon (ziggo settup box) hetzelfde. Blijft voor eeuwig staan op Please wait...

Downloaden, herdownloaden, rebooten en HACS opnieuw installeren heeft allemaal nog niet geholpen.

Wie heeft er tips hoe ik dit kan debuggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:50:
Vraagje, ik ben voor mijn Growatt omvormer overgegaan van de Growatt API (die niet meer werkte), naar Grott, en nu naar ESPHome. Dat werkt prima, alleen merk ik dat als de stick natuurlijk offline gaat deze unavailable voor alle entiteiten toont. Ik toon altijd de huidige dagwaarde voor opwek op mijn dashboard. Nu komt daar unavailable bij te staan zodra de omvormer uitgaat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, zonder een SQL sensor te moeten aanmaken?
Je kan een if else maken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: "CPULoad"
        unit_of_measurement: "%"
        state: >
         {% if states('sensor.cpuload') == 'unavailable' %}
           0
         {% else %}
           {{states('sensor.cpuload')}}
         {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Er zijn hier vast veel EV-bezitters. Ik krijg eind maart mijn Volvo EX30 en ga dan over van mijn semi-slimgemaakte domme lader voor mijn huidige Nissan Leaf naar een nieuwe slimme lader. Ik ben nu op zoek naar een lader die lokaal met HA werkt en die zo veel mogelijk entiteiten geeft in HA waarmee ik het volgende minimaal wil kunnen uitlezen/aansturen:
  • Laadtoestand uitlezen
  • Laden starten
  • Laden pauzeren/stoppen
  • Huidig laadvermogen uitlezen
  • Laadvermogen/stroom continue aanpasbaar/instelbaar
Welke lader hebben/kennen jullie die aan deze voorwaarden voldoen? Liefst zonder modbus.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Willempie27 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Je kan een if else maken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: "CPULoad"
        unit_of_measurement: "%"
        state: >
         {% if states('sensor.cpuload') == 'unavailable' %}
           0
         {% else %}
           {{states('sensor.cpuload')}}
         {% endif %}
Dat heb ik al gedaan voor de "current energy production" en dat werkt daar prima voor, maar ik wil eigenlijk de meest recente waarde van "energy production today" laten zien. Met als kanttekening dat het voor energy today ook alleen maar zin heeft als het over dezelfde dag gaat. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer een SQL sensor me de juiste oplossing lijkt hiervoor...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Dat heb ik al gedaan voor de "current energy production" en dat werkt daar prima voor, maar ik wil eigenlijk de meest recente waarde van "energy production today" laten zien. Met als kanttekening dat het voor energy today ook alleen maar zin heeft als het over dezelfde dag gaat. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer een SQL sensor me de juiste oplossing lijkt hiervoor...
Kan je geen nusts meter aanmaken die bijv reset bij zonsopgang?
Zodra de omvormer aan gaat geeft die een 0 waarde daarop zou je hem ook nog kunnen resetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Willempie27 op 19-01-2024 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Swerfer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:09:
Er zijn hier vast veel EV-bezitters. Ik krijg eind maart mijn Volvo EX30 en ga dan over van mijn semi-slimgemaakte domme lader voor mijn huidige Nissan Leaf naar een nieuwe slimme lader. Ik ben nu op zoek naar een lader die lokaal met HA werkt en die zo veel mogelijk entiteiten geeft in HA waarmee ik het volgende minimaal wil kunnen uitlezen/aansturen:
  • Laadtoestand uitlezen
  • Laden starten
  • Laden pauzeren/stoppen
Welke lader hebben/kennen jullie die aan deze voorwaarden voldoen? Liefst zonder modbus.
Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een Zappi (van Myenergi) en kan die uitstekend in HA uitlezen en vanuit HA aansturen naar diverse modi.
Kijk vooral tevoren eens op het forum: https://myenergi.info
Daar kun je een heleboel info terugvinden.

Wat mij erg aanspreekt aan de Zappi is onder andere
- blijvende actieve ontwikkeling van de producten, ook als ze eenmaal op de markt zijn
- er wordt geluisterd naar klachten en suggesties van gebruikers
- ontwikkeling en fabrikage in de UK, dus dichtbij en niet in USA of Azië.
- toegankelijke API

En er is al een integratie voor HA gemaakt, dus je valt met je neus in de boter.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laadtoestand uitlezen
  • Laden starten
  • Laden pauzeren/stoppen
Als zelfbouw geen probleem is voor je, kan je eens hier kijken: (keyword "SmartEVSE") Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
  • Laadtoestand uitlezen
  • Laden starten
  • Laden pauzeren/stoppen
Bijna 4 jaar een Zappi gebruikt, werkte redelijk maar via de cloud, nu wegens defect aan de Zappi overgestapt op een zelfbouw SmartEVSE en dat werkt toch wel een stukje mooier. Alles lekker lokaal en op tweakers veel info en zelfs ontwikkelwerk over te vinden. Beetje “lokaal” product zeg maar _/-\o_

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Kan je geen nusts meter aanmaken die bijv reset bij zonsopgang?
Zodra de omvormer aan gaat geeft die een 0 waarde daarop zou je hem ook nog kunnen resetten.
@Sp33dFr34k

Een nutsmeter lijkt me een prima idee. In yaml is dat zoiets, maar kan ook via GUI:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:

dagopbrengst:
    name: Dagopbrengst
    unique_id: dagopbrengst
    source: sensor.pv_production_today
    cycle: daily

Of je maakt een triggered template sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
### Template
template:

- trigger:
      - platform: state
        not_to: unavailable

sensor:
      - name: "Dagopbrengst"
        unique_id: dagopbrengst
        state: "{{ states('sensor.pv_production_today') }}"
        device_class: energy
        state_class: total

Proberen maar wat het beste werkt (ook met restarts / unavailable etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Willempie27 @verjager dat klinkt goed, ga ik eens mee stoeien, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Church of Noise schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Downgrade helpt, en kan je zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt install \
docker-compose-plugin=2.21.0-1~debian.12~bookworm \
docker-ce-cli=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm \
docker-buildx-plugin=0.11.2-1~debian.12~bookworm \
docker-ce=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm \
docker-ce-rootless-extras=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm

Issue: https://github.com/home-assistant/supervisor/issues/4827
Inmiddels halve nacht mee aan het prutsen geweest en zelf uitgevonden om te downgraden. Voor mij voor Ubuntu dan het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
sudo apt install \ 
docker-ce=5:24.0.7-1\~ubuntu.22.04\~jammy 
docker-compose-plugin=2.21.0-1\~ubuntu.22.04\~jammy \
containerd.io=1.6.26-1 \ 
docker-buildx-plugin=0.11.2-1\~ubuntu.22.04\~jammy \ 
docker-ce-cli=5:24.0.7-1\~ubuntu.22.04\~jammy \
docker-ce-rootless-extras=5:24.0.7-1\~ubuntu.22.04\~jammy

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Hippe Lip schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een Zappi (van Myenergi) en kan die uitstekend in HA uitlezen en vanuit HA aansturen naar diverse modi.
Kijk vooral tevoren eens op het forum: https://myenergi.info
Daar kun je een heleboel info terugvinden.

Wat mij erg aanspreekt aan de Zappi is onder andere
- blijvende actieve ontwikkeling van de producten, ook als ze eenmaal op de markt zijn
- er wordt geluisterd naar klachten en suggesties van gebruikers
- ontwikkeling en fabrikage in de UK, dus dichtbij en niet in USA of Azië.
- toegankelijke API

En er is al een integratie voor HA gemaakt, dus je valt met je neus in de boter.
Ik had inderdaad al een Zappi op het oog. Je zegt goed toegankelijke API, lokaal?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Hmmbob schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:59:
[...]

Als zelfbouw geen probleem is voor je, kan je eens hier kijken: (keyword "SmartEVSE") Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Interessant. Ga ik zeker bekijken. De topicstart is van 2015, gaan ze nog steeds uit van die basis of is het handig om naar een bepaald jaartal te skippen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Swerfer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:13:
[...]
Interessant. Ga ik zeker bekijken. De topicstart is van 2015, gaan ze nog steeds uit van die basis of is het handig om naar een bepaald jaartal te skippen?
Mwah, laatste jaar ofzo. Of naar de Stegen/SmartEVSE of Serkri/SmartEVSE GitHub repos, staat ook al veel info op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Laatst online: 17-09 15:43
Vraagje over de Apple TV integratie. In de logging van mijn Apple TV (4K, gen 2) in HA zie ik niks anders dan een switch in status tussen 'Stand-by', 'Inactief', 'Speelt' en 'Pauzeren'. Ik ben wat aan het stoeien met een automation wanneer de app van de Apple TV wijzigt, maar die wordt nooit uitgevoerd.

Is iemand hier dit gelukt en doe ik gewoon iets verkeerd of is dit niet ondersteund? Ik kwam in dit topic deze post van @BiG-GuY tegen, maar ondanks dat mijn yml dezelfde opzet heeft wordt de actie nooit uitgevoerd als ik, met de remote, naar een van de genoemde Apps switch.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Woonkamer licht uit bij kijken film
trigger:
    entity_id:
      - media_player.woonkamer_2
    attribute: App
condition:
  - condition: sun
    before: sunrise
    after: sunset
    entity_id: media_player.woonkamer_2
    attribute: app_name
    state: Netflix
    state: HBO Max
    state: TV
action:
  - service: light.turn_off
    target:
      entity_id: light.woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 18-09 12:50
kleautviool schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:31:
Vraagje over de Apple TV integratie. In de logging van mijn Apple TV (4K, gen 2) in HA zie ik niks anders dan een switch in status tussen 'Stand-by', 'Inactief', 'Speelt' en 'Pauzeren'. Ik ben wat aan het stoeien met een automation wanneer de app van de Apple TV wijzigt, maar die wordt nooit uitgevoerd.

Is iemand hier dit gelukt en doe ik gewoon iets verkeerd of is dit niet ondersteund? Ik kwam in dit topic deze post van @BiG-GuY tegen, maar ondanks dat mijn yml dezelfde opzet heeft wordt de actie nooit uitgevoerd als ik, met de remote, naar een van de genoemde Apps switch.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
trigger:
    entity_id:
condition:
action:
    target:
Je vergeet de status mee te geven. Hij triggert nu niet op Afspelen, Pauzeren, In actief e.d.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
Swerfer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Ik had inderdaad al een Zappi op het oog. Je zegt goed toegankelijke API, lokaal?
Nee, API is niet lokaal toegankelijk, alleen via hun cloud. Ik moest er ook nog een myenergi hub bij gebruiken die als brug tussen de Zappi en de cloud fungeerde, weet niet of dat nog steeds zo is. Maar heb de Zappi behuizing nu gewoon omgebouwd naar SmartEVSE en dat is wel helemaal gemaakt met HA in het achterhoofd. Zeker met de Serkri firmware.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 22:16

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
trigger:
    entity_id:
condition:
action:
    target:
In je trigger gebruik je een ander attribute als in je condition. Weet je zeker dat de trigger niet ook op app_name moet checken?

En conditions zijn standaard AND, dus die laatste 3 kunnen nooit tegelijk waar zijn.
Je kunt daar ook meteen in de trigger op checken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    entity_id:
    to:
      - Netflix
      - HBO Max
      - TV
condition:
action:
    target:

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleautviool
  • Laatst online: 17-09 15:43
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Je vergeet de status mee te geven. Hij triggert nu niet op Afspelen, Pauzeren, In actief e.d.
Ik was vergeten te melden dat ik dat inderdaad ook geprobeerd had zonder succes, maar in combinatie met de reactie van @TheFes werkt het wel.

Mijn dank is groot!

[ Voor 8% gewijzigd door kleautviool op 20-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Laatst online: 15-09 13:00
Ben aan het spelen met de nieuwe IKEA Vallhorn bewegingsmelder (E2134, verbonden via Z2M), maar ben een beetje teleurgesteld in het detecteren van de beweging door dat ding. Ik heb nu het oude en nieuwe type naast elkaar hangen aan het plafond en het lijkt er op dat het oude type dat veel beter doet. Voordat ik een tweede testexemplaar ga halen: Zijn er meer mensen met deze bevinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:16
Probleem
Met zowel zigbee2mqqt als ZHA, verschijnen mijn switches, met heel veel buttons in Homekit m.b.v (HomeKit Integration).

Huidige situatie
Hieronder zie je dat een Aqara Mini Switch tot 5 Buttons gaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vmWnb7MhWEA0jxYBCN-PAp-zdM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N5aFcCK7wk0DqamU2WcUSYhV.png?f=user_large

Gewenste situatie
Voorheen gaf switch m.b.v. Aqara hub versimpelde opties zoals:
  • Single Press
  • Double Press
  • Triple Press
Vragen
Mis ik hier iets in mijn gedachtengang en verwachtingen? Zoals, is dit een standaard werking van Home Assistant met HomeKit integration? En dat het aan mij is om daar automations aan te hangen? Alvast bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@goodfella volgens de Z2M-pagina zou je per knop de volgende opties moeten hebben:
single, double, hold, release, shake
Je hebt best kans dat de Aqara-hub softwarematig de triple genereerde en dat er niet een duidelijke 'triple' uit de knop zelf komt.
dat het aan mij is om daar automations aan te hangen?
Je kunt ook kijken of iemand al een blueprint heeft gemaakt voor deze specifieke knop, dat scheelt jou werk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:16
@Gizz
De single, double en triple worden iig wel opgemerkt door ZHA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3mtqyi_lwTqmtKRW4Y8VbWrBMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DeGPVMRRi4JYuoGAyVST39BW.png?f=user_large

De actions van de Hue Dimmer Switch ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3kaehBDKQUCMExLOomCGwWR57s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1RuqmF9aCDLQ7fiWUNR9pyNV.png?f=user_large

Ik heb het vermoeden dat het doorsluizen van deze actions naar HomeKit integration niet automatisch gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door goodfella op 20-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
trigger:
    entity_id:
condition:
action:
    target:
Mijn Automation was gebaseerd op Google TV, bij Apple TV moest ik gebruik maken van App ID, omdat de naam niet altijd klopte bij de app namen.

En had wel ook triggers op state ‘playing’, ‘idle’ en ‘paused’.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

goodfella schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:23:
Probleem
Met zowel zigbee2mqqt als ZHA, verschijnen mijn switches, met heel veel buttons in Homekit m.b.v (HomeKit Integration).

Huidige situatie
Hieronder zie je dat een Aqara Mini Switch tot 5 Buttons gaat
[Afbeelding]

Gewenste situatie
Voorheen gaf switch m.b.v. Aqara hub versimpelde opties zoals:
  • Single Press
  • Double Press
  • Triple Press
Vragen
Mis ik hier iets in mijn gedachtengang en verwachtingen? Zoals, is dit een standaard werking van Home Assistant met HomeKit integration? En dat het aan mij is om daar automations aan te hangen? Alvast bedankt voor je input.
Als je HA gebruikt, waarom wil je het dan in HomeKit instellen? De implementatie van HomeKit bridge is niet volledig in HA, waardoor niet alle entiteiten meekomen. Het is ook geen officieel gecertificeerde implementatie, wat met de koppeling vanuit de originele Hubs wel het geval is.

Dus als je je apparaten in Z2M of ZHA wilt gebruiken, raad ik aan om niet de Automations in HomeKit te doen, maar in Home Assistant. Werkt overigens ook stabieler is mijn ervaring.

Ben juist van HomeKit overgegaan naar Home Assistant, omdat de Automations op random momenten gewoon niet werkten en zonder logging kom je er ook niet achter waarom. Home Assistant logt alles en je kan de traces terugkijken waarom iets faalde.

Heb nog wel bepaalde entiteiten vanuit Home Assistant naar HomeKit gebracht, zodat ik alles ook via Siri kan besturen. En Apple Music/Airplay gebaseerde Automations kunnen niet in HA, dus die draai ik nog in HomeKit welke ik via Input Booleans in HA heb gekoppeld.

Gallery V&A

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

@sOid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WM03QcRrwniDKeZqc6IqCbnufo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUQKOrlTC3ApvUW9bS2Q0aBW.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
service: open_epaper_link.drawcustom
target:
  entity_id: open_epaper_link.000002387a5f3b17
data:
  background: white
  payload:
    - type: icon
      value: mdi:fan
      x: 0
      "y": 0
      size: 30
      color: black
    - type: text
      value: "{{ states('sensor.ventilatie') }}"
      x: 35
      "y": 0
      size: 30
    - type: line
      x_start: 0
      x_end: 380
      y_start: 32
      y_end: 32
      width: 1
      fill: black
      value: mdi:percent
      "y": 32
      size: 20
      value: "{{ states('sensor.badkamer_sensor_humidity') }}"
      x: 25
      "y": 34
      x_start: 98
      x_end: 98
      y_end: 52
      value: mdi:temperature-celsius
      x: 100
      value: "{{ states('sensor.badkamer_sensor_temperature') }}"
      x: 125
      x_start: 196
      x_end: 196
      value: mdi:water-boiler
      x: 198
      value: "{{ states('sensor.altherma_tank_temperature') }} °"
      x: 218
      y_start: 52
      value: mdi:weather-cloudy
      x: 10
      "y": 50
      size: 60
      x_start: 98
      x_end: 98
      y_end: 105
      value: mdi:arrow-up-bold-outline
      "y": 57
      value: "{{ state_attr('weather.x', 'forecast')[0].temperature }}"
      "y": 60
      value: mdi:arrow-down-bold-outline
      "y": 80
      value: "{{ state_attr('weather.x', 'forecast')[0].templow }}"
      "y": 82
      x_start: 196
      x_end: 196
      value: mdi:water-outline
      "y": 57
      value: "{{ state_attr('weather.x', 'forecast')[0].precipitation }}"
      "y": 60
      value: mdi:water-percent
      "y": 80
      value: >-
        {{ state_attr('weather.x',
        'forecast')[0].precipitation_probability }}
      "y": 82
      y_start: 105
      value: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d') }}"
      "y": 107

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
Aangepast en gevonden

[ Voor 82% gewijzigd door Jcrs7 op 21-01-2024 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Toppe Tijd voor een nickchange naar Topper! ;) Thanks man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

sOid schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:05:
@Toppe Tijd voor een nickchange naar Topper! ;) Thanks man.
Regel 84 na weather- zou je ook de State van je weer kunnen mee geven, dan gaat hij zoals het nu lijkt het icoon van het huidige weer weergeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Swerfer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:08:
[...]

@Swerfer
Dat dacht ik even, maar toen ik beter nadacht bedacht ik me weer dat het via myenergi (de fabrikant) gaat.

Kijk vooral ook naar gebruikerservaringen op het forum daar van myenergi. Dan hoor je ook van anderen de voor- en nadelen.

En zelfbouw kan ook, maar dan doe je echt alles zelf, ontwikkeling, bouw, onderhoud en zo. Ook prima als je dat aankunt en kan overzien. Er zal vast een aardige community hier op Tweakers daarvoor zijn. Ook daar eerst lezen over ervaringen en do's en don'ts.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Himalaya schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Nee, API is niet lokaal toegankelijk, alleen via hun cloud. Ik moest er ook nog een myenergi hub bij gebruiken die als brug tussen de Zappi en de cloud fungeerde, weet niet of dat nog steeds zo is.
Die hub zit tegenwoordig bij Versie 2.1 standaard ingebouwd. De ontwikkeling van die Zappi blijft maar doorgaan. Ik blijf het een geweldig product vinden.
Maar idd via de cloud van Myenergi (geen extra kosten voor abo of opslag).

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

[/quote]

Wat is dit voor display? Ja, e-ink, maar iets standaards zo verkrijgbaar? Waar?
En hoe communiceert dat; draadloos en met een accucelletje of zo?

Zoiets zoek ik om de status van mijn EV permanent op de zijkant van de ijskast (=eins vd rij in de keuken) weer te geven.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Hippe Lip schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:55:
[...]

[/quote]

Wat is dit voor display? Ja, e-ink, maar iets standaards zo verkrijgbaar? Waar?
En hoe communiceert dat; draadloos en met een accucelletje of zo?

Zoiets zoek ik om de status van mijn EV permanent op de zijkant van de ijskast (=eins vd rij in de keuken) weer te geven.
E-ink van Solum. Zitten gewoon twee batterijen in :)

Signaal is geloof ik RF maar zou ook zigbee kunnen zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 20-01-2024 18:03 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.