Nee (nog) niet. Ik heb wel ergens gezien dat daar mogelijk verandering in komt, maar kan dat nu niet meer terugvinden.RevellNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:08:
Weet iemand of het mogelijk is om Areas te groeperen? Ik zou de slaapkamers graag in een `Upstairs` area zetten b.v.
In de Home.app van Apple kun je wel Zones groeperen, dus ik vraag me af of dit in HA op een gelijkwaardige manier mogelijk is.
Ik ookToppe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:35:
[...]
Vraag me af hoe goed dat voor je apparaten is.
Maar ik verwacht eigenlijk dat er niet zoveel mis mee is. Heb het ook jaren met een wasmachine gedaan.
[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 20-01-2023 11:19 ]
Ik heb getwijfeld tussen de Itho Daalderop CVE-S ECO (€ 275 bij de Warmteservice) en Ducobox Silent, en hoe meer ik hier lees, des te meer spijt ik heb dat ik voor de eerste ben gegaan.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:31:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het integreren van een mechanische ventillatie in Home Assistant? Ik ben op zoek naar een nieuwe, en het zou fijn zijn als ik die aan HA kan koppelen. Ervaringen welkom
Nee hoor, ik ben er blij mee, ook al maakt het ding nog best wat herrie. De Ducobox had ook niet zonder meer gepast op de muur waar de oude box zat.
De Itho ziet er in Lovelace zo uit, na het kopen en koppelen van deze opensource-module:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9SxlkuXxd3oDgtWxCnlEOIpU.png?f=user_large)
Het aansturen op basis van de luchtvochtigheid krijg je er out of the box (
De bestuurbare kleppen van de Ducobox leken me interessant, maar ook duur en tot in den eeuwigheid tweakbaar, omdat je een sensor per klep of ruimte die 'ie bedient moet gaan schakelen. Ik heb twee kanalen met drie ventielen (badkamer+toilet en keuken), dus zo complex is mijn setup ook weer niet.
[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 20-01-2023 11:27 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
De file is inderdaad wel daadwerkelijk de JS file. Maar belangrijker is idd het feit dat ik dus niet in de frontend sectie aan het zoeken was.TheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:58:
[...]
Je probeert nu zelf de repo toe te voegen aan HACS, en HACS geeft aan dat die repo al in de standaard lijst staat.
Als ik hem zoek, dan staat hij er ook gewoon bij. Je moet wel in de frontend/lovelace categorie zoeken he, niet in de integrations.. (ik het zelf de expiremental mode aan staan, dan staat alles in één lijst)
[...]
Dat is mij inderdaad ook al regelmatig overkomen.
Dus dank je voor die tip.
Ja die deed meer. Nu kreeg ik de daadwerkelijke install optie te zien, dus dat is al beter.Hmmbob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:01:
@Dutchess_Nicole Lukt het hiermee? [Afbeelding]
[...]
En vet onhandig te debuggen
Alleen na installatie en een HA reboot nog steeds hetzelfde. Ik denk niet dat ik nog naar settings -> integrations moet om hem te installeren omdat het geen integration is? (Ik heb daar wel even gekeken en ik kan hem daar niet installeren dus dat lijkt te kloppen)
edit:
Gevonden nu. Ik moest weer even de oude dashboard resource URL weghalen zodat die niet dwars lag met de HACS versie en nou werkt die.
Nou nog de kleurtje voor goedkoop/duur en dan ben ik tevreden. Thanks!
Gevonden nu. Ik moest weer even de oude dashboard resource URL weghalen zodat die niet dwars lag met de HACS versie en nou werkt die.
Nou nog de kleurtje voor goedkoop/duur en dan ben ik tevreden. Thanks!
[ Voor 7% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 20-01-2023 11:38 ]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
@Jerry_bboy heel gaaf, de Duco Silent is een van de kandidaten waar ik naar aan het kijken was, heel interessant dus! De vorige bewoner heeft handmatig regelbare "kleppen" in de buizen gemaakt die ik nog wil verwijderen. Dit ziet er iig veel beter uit.
@RobertMe dankje, ga ik eens doorlezen!
@SonOfSam dankje, ziet er ook goed uit!
@CodeCaster haha, is het wel echt een grapje? Maar dankje!
@RobertMe dankje, ga ik eens doorlezen!
@SonOfSam dankje, ziet er ook goed uit!
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Als ik iets nieuws wil kopen, ben ik altijd weken, zo niet maanden aan het onderzoeken welk model, welke variant en welke opties ik wil. Nu zat ik thuis te werken en werd ineens gek van het geratel van de dertig jaar oude fan, dus ben na een uurtje lezen naar de winkel gefietst en heb de Itho gekocht en gemonteerd en de add-on besteld.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:28:
Nu vraag ik me wel af of de Duco niet echt stiller en/of zuiniger of nuttig uitbreidbaarder was geweest. Maar hij had niet gepast zonder water- en/of cv-leidingen te gaan verleggen, en dat doe ik niet zelf, dus was sowieso duurder geweest. En die kleppen meen ik niet nodig te hebben; de medium-stand van dit ding is al veel stiller dan de low-stand van de oude, én houdt de luchtvochtigheid en CO2 in huis op vergelijkbare instelling lager, zonder noemenswaardig temperatuurverschil.
tl;dr: ik ben blij dat ik een keer iets op doortastende wijze heb gekocht, maar ga nu wel een week of twee twijfelen aan m'n keuze. Het went. Als je de ruimte hebt en denkt kleppen nodig te hebben, zou ik persoonlijk voor de Ducobox Silent gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 20-01-2023 11:35 ]
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik ben hetzelfde hoor (denk de meeste Tweakers wel), dus ik snap je volkomen. Bij mij is er voldoende ruimte want hij hangt momenteel hoog tegen de muur, zonder zaken eromheen. Ik had in jouw geval wss hetzelfde gedaan, als je leidingen moet gaan verleggen, dan loopt het al snel in de papieren. Ik heb 3 kanalen en 3 ventielen, dus ik denk dat de kleppen wel handig/interessant kunnen zijn in dit geval. Nogmaals dank voor de info allenCodeCaster schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:33:
[...]
Als ik iets nieuws wil kopen, ben ik altijd weken, zo niet maanden aan het onderzoeken welk model, welke variant en welke opties ik wil. Nu zat ik thuis te werken en werd ineens gek van het geratel van de dertig jaar oude fan, dus ben na een uurtje lezen naar de winkel gefietst en heb de Itho gekocht en gemonteerd en de add-on besteld.
Nu vraag ik me wel af of de Duco niet echt stiller en/of zuiniger of nuttig uitbreidbaarder was geweest. Maar hij had niet gepast zonder water- en/of cv-leidingen te gaan verleggen, en dat doe ik niet zelf, dus was sowieso duurder geweest. En die kleppen meen ik niet nodig te hebben; de medium-stand van dit ding is al veel stiller dan de low-stand van de oude, én houdt de luchtvochtigheid en CO2 in huis op vergelijkbare instelling lager, zonder noemenswaardig temperatuurverschil.
tl;dr: ik ben blij dat ik een keer iets op doortastende wijze heb gekocht, maar ga nu wel een week of twee twijfelen aan m'n keuze. Het went. Als je de ruimte hebt en denkt kleppen nodig te hebben, zou ik persoonlijk voor de Ducobox Silent gaan.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Ik krijg het nog niet werkend, ik loop tegen onderstaande aan.Hmmbob schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:18:
[...]
Nordpool_energy.yaml is een "package": dat is een bestand waarin je allerlei verschillende 'domeinen' kan combineren.
Zie: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/
Het volgende heb ik gedaan;
- map packages aangemaakt onder /config.
- daarna wget https://raw.githubusercon...ages/nordpool_energy.yaml
- configuration.yaml toevoegen include nordpool package. nordpool_energy: !include packages/nordpool_energy.yaml
The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: nordpool_energy - Integration 'nordpool_energy' not found.
Daarna expres een typo gemaakt om te bevestigen dat de juiste yaml wordt aangesproken.
The system cannot restart because the configuration is not valid: Error loading /config/configuration.yaml: in "/config/configuration.yaml", line 8, column 18: Unable to read file /config/paackages/nordpool_energy.yaml.
Wat doe ik verkeerd?
Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.
Je moet hier even kijken hoe packages werken. Je probeert nu de configuratie van een niet bestaande nordpool_energy integratie toe te voegen:Hari-Bo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:46:
[...]
Ik krijg het nog niet werkend, ik loop tegen onderstaande aan.
Het volgende heb ik gedaan;Maar dan onstaat onderstaande foutmelding dat de yaml niet correct is, maar deze heb ik binnengehaald met raw formaat en er zit geen html code oid enkel de yaml input.
- configuration.yaml toevoegen include nordpool package. nordpool_energy: !include packages/nordpool_energy.yaml
The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: nordpool_energy - Integration 'nordpool_energy' not found.
Daarna expres een typo gemaakt om te bevestigen dat de juiste yaml wordt aangesproken.
The system cannot restart because the configuration is not valid: Error loading /config/configuration.yaml: in "/config/configuration.yaml", line 8, column 18: Unable to read file /config/paackages/nordpool_energy.yaml.
Wat doe ik verkeerd?
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/
Ik baal vooral dat je er een nieuw type hub voor nodig hebt, althans dat zegt IkeaYukkie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:14:
Was deze al gespot? https://www.iculture.nl/n...tyrka-binnenluchtmonitor/
Ik ben benieuwd wat nou precies het communicatie protocol is en of het ook zonder IKEA gateway te integreren in Home Assistant is.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Wat @TheFes zegt. Het dikgedrukte gaat mis:Hari-Bo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:46:
YAML:
1
2
3
| # configuration.yaml homeassistant: packages: !include packages/nordpool_energy.yaml |
edit: En @TheFes heeft hieronder natuurlijk wéér gelijk
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 20-01-2023 12:02 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Packages moet toch onder homeassistant staan?Hmmbob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:57:
[...]
Wat @TheFes zegt. Het dikgedrukte gaat mis:
YAML:
1 2 3 # configuration.yaml packages: !include packages/nordpool_energy.yaml
Dus:
YAML:
1
2
3
4
| # configuration.yaml homeassistant: packages: !include packages/nordpool_energy.yaml |
- Septillion
- Registratie: Januari 2009
- Laatst online: 24-05 12:25
Volgens mij is hun nieuwe hub ook gewoon volledig Zigbee, misschien alleen met een chip die ook Matter kan doen. Maar verwacht nog niet dat ze ermee op de Matter boot willen stappen dus zou me niets verbazen als het gewoon Zigbee praat maar dat ze alleen geen zin hebben om ook updates voor de Tradfri hub te maken. Maar neem ik aan dat hij wel werkbaar gemaakt wordt in Z2M.JeroenH schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:53:
[...]
Ik baal vooral dat je er een nieuw type hub voor nodig hebt, althans dat zegt IkeaAls dat anders (goedkoper
) kan zou dat wel fijn zijn.
- Septillion
Op afstand altijd zo lastig bij te houden wat iemand nu heeft aangepast. Zou je nu eens alle relevantie config kunnen posten?Aziraphale schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:48:
[...]
Ik heb hem aangepast en toen ook de total yield uit de sensor.yaml verwijderd, maar vandaag deed niks meer. Ik heb toen hem verwijderd van het energie dashboard, maar nu staat hij niet meer in het keuzelijstje voor de zonnepanelen en een paar sensoren die ik al niet meer heb nog wel.Enig idee hoe dit kan?
@Koffie
Ik zag in het vorige topic dat je een NSPanel Sonoff hebt ingebouwd. Past deze in een gewonde standaard NL inbouwdoos? Ik wil hem namelijk gebruiken in de badkamer om de boilertemperatuur weer te geven van ons vat die in de garage staat. En kan je dan de 2 fysieke relais buttons gebruiken om de lamp te schakelen ?
Ik zag in het vorige topic dat je een NSPanel Sonoff hebt ingebouwd. Past deze in een gewonde standaard NL inbouwdoos? Ik wil hem namelijk gebruiken in de badkamer om de boilertemperatuur weer te geven van ons vat die in de garage staat. En kan je dan de 2 fysieke relais buttons gebruiken om de lamp te schakelen ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Dutchess_Nicole Als je de install gedaan hebt, moet je de card gewoon kunnen selecteren volgens mij bij je card-selectie
Dat vermoed ik ook. Want als het thread was geweest was je niet 'perse' hun hub nodig. en in veel berichten lees je dat wel. Maar met zigbee natuurlijk ook niet nodig om hun hub te moeten gebruiken.Septillion schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:11:
[...]
Volgens mij is hun nieuwe hub ook gewoon volledig Zigbee, misschien alleen met een chip die ook Matter kan doen. Maar verwacht nog niet dat ze ermee op de Matter boot willen stappen dus zou me niets verbazen als het gewoon Zigbee praat maar dat ze alleen geen zin hebben om ook updates voor de Tradfri hub te maken. Maar neem ik aan dat hij wel werkbaar gemaakt wordt in Z2M.
Iemand al wel een idee wanneer die dingen op de markt komen ?
Op zich wel belang bij zo'n sensor. Of iemand moet een goede & goedkope CO2 sensor weten.
Ik heb zo'n P1 meter aan mijn slimme meter hangen en deze gekoppeld met HA.
Gisteravond even gekeken hoe het met de zonnepaneeltjes gaat in de winter. Ik kreeg bijna een hartverzakking... Ik zag dat ik in januari bijna 4000 m3 gas had verbruikt?
:strip_exif()/f/image/AHIOyMnSB4g41hVl8efDH7lz.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig bleek dit vals alarm, de meterstand klopt nog. Ik heb geen idee hoe deze fout is ontstaan, ik heb deze gekke waarde op 4 januari.
Hebben jullie enig idee of ik deze waarde van het energy dashboard handmatig kan aanpassen? Het zorgt nu voor een hele gekke piek!
Gisteravond even gekeken hoe het met de zonnepaneeltjes gaat in de winter. Ik kreeg bijna een hartverzakking... Ik zag dat ik in januari bijna 4000 m3 gas had verbruikt?
:strip_exif()/f/image/AHIOyMnSB4g41hVl8efDH7lz.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig bleek dit vals alarm, de meterstand klopt nog. Ik heb geen idee hoe deze fout is ontstaan, ik heb deze gekke waarde op 4 januari.
Hebben jullie enig idee of ik deze waarde van het energy dashboard handmatig kan aanpassen? Het zorgt nu voor een hele gekke piek!
[ Voor 4% gewijzigd door Voggy op 20-01-2023 12:53 ]
Oh dat zou kunnen, dat heb ik nog niet geprobeerd.Eraser127 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:47:
@Dutchess_Nicole Als je de install gedaan hebt, moet je de card gewoon kunnen selecteren volgens mij bij je card-selectie
Ik had al een stub card klaar staan dus toen de resource URI klopte kreeg ik de juiste foutmelding dat de card niet goed geconfigureerd was.
/f/image/NGU6gXTznjnOlF8cUtj4jA1r.png?f=fotoalbum_large)
Basic chart maar ik ben tevreden met het resultaat
Met mijn nefit easy (niet meer ondersteunt) heb ik vergelijkbare issues, kan ook btw aan de code/updates liggen van fabrikant of HA oplossing niet eens je eigen netwerk .. met nefit heb ik trouwens wifi/unifi issues dat ook weer per product specifiek kan zijnTurb0Turb0 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:20:
[...]
Ik heb de intergas gateway ook een ander vast ip adres gegeven maar helaas, HA blijft er moeite mee hebben.
[Afbeelding]
Eigenlijk ben ik wel klaar met die gateway (los van dit probleem in HA), elk begin stookseizoen zijn er weer problemen dat ik de app niet kan gebruiken. Reviews in playstore geven ook aan dat ik niet de enige ben.
Al geprobeert een poortscanner op het IP te richten ? (een paar poorten zien = hij is er wel oid)
persoonlijk zou ik liever zien dat je een "basic" opentherm ofzo hebt die 100% van de tijd werkt en alle extra toeters en bellen tja een app/custom oplossing van de fabrikant is "nice to have" maar niet 100% kritiekDus eigenlijk wil ik een andere oplossing.
Een Google Nest V3 is iets wat al op mijn wishlist stond maar is aardig aan de prijs, ik heb wel meer spul van Google (deurbel, camera, speakers, hub) dus past wel mooi in mijn huis. product: Nest Learning Thermostat V3
Of zijn er tips voor ander/beter spul?
Moet kunnen moduleren, Intergas HRE36/30A ketel. https://www.intergas-verw...mbi-kompakt-hre/hre-3630/
Tja vanalles
Developer Tools => Statistics => entity opzoeken => Grafiekje in de regel => datum / tijd opzoeken => entry aanklikken => "New value" invullen / aanpassen => "Adjust"Voggy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:52:
Grmbl
vandaag zou mijn Home-Assistant Yellow geleverd worden. Volgens de FedEx Track & Trace is-ie dat ook, maar mijn deurbel is de hele ochtend verdacht stil geweest en de brievenbus (als-ie daar al in zou passen) is nog steeds leeg 
Levering zou voor 12:00 uur zijn, het is op zich ook wel verdacht dat het pakket om 11:58 geleverd zou zijn.
Levering zou voor 12:00 uur zijn, het is op zich ook wel verdacht dat het pakket om 11:58 geleverd zou zijn.
We've got that ring of confidence
Waarschijnlijk omdat de P1-meter ervoor een 0 in plaats van null heeft gerapporteerd. Dan is je verbruik het verschil tussen de vorige 0 en de huidige stand van 3691, dus 3691.Voggy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:52:
Ik heb geen idee hoe deze fout is ontstaan
[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 20-01-2023 13:29 ]
Ik zit even met een kleine uitdaging, ik heb een Zigbee nachtlampje geplaatst op de kamer van onze kleine, hij kan hem met een Zigbee drukknop inschakelen met de volgende automation;
Maar nu wil ik het zo maken dat hij hem ook weer uit kan zetten door op dezelfde knop te drukken, maar als hij dit binnen de 6 minuten doet die bovenstaande automation duurt, dan werkt onderstaande automation niet, ik het gehoopt dat de automation.turn_off de automation zou stoppen, maar dat lijkt niet te gebeuren;
Iemand tips hoe ik dit zo simpel mogelijk op kan lossen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - alias: Lampen - Slaapkamer Timor Nachtlampje Aan trigger: - platform: state entity_id: sensor.schakelaar_bed_timor_click to: 'single' condition: - condition: state entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje state: 'off' action: - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.slaapkamer_timor_helder - delay: '00:03:00' - service: light.turn_off entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje data: transition: 180 |
Maar nu wil ik het zo maken dat hij hem ook weer uit kan zetten door op dezelfde knop te drukken, maar als hij dit binnen de 6 minuten doet die bovenstaande automation duurt, dan werkt onderstaande automation niet, ik het gehoopt dat de automation.turn_off de automation zou stoppen, maar dat lijkt niet te gebeuren;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - alias: Lampen - Slaapkamer Timor Nachtlampje Uit trigger: - platform: state entity_id: sensor.schakelaar_bed_timor_click to: 'single' condition: - condition: state entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje state: 'on' action: - service: automation.turn_off entity_id: "Lampen - Slaapkamer Timor Nachtlampje Aan" - service: light.turn_off entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 20-01-2023 14:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Ik heb net gebeld met intergas, vriendelijke dame en kon ook zien dat hij "vreemd" deed maar gaf aan dat ze verder niet veel kon doen en dat haar collega er maandag weer is en verder erin kan duiken.vso schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:15:
[...]
Met mijn nefit easy (niet meer ondersteunt) heb ik vergelijkbare issues, kan ook btw aan de code/updates liggen van fabrikant of HA oplossing niet eens je eigen netwerk .. met nefit heb ik trouwens wifi/unifi issues dat ook weer per product specifiek kan zijn
Al geprobeert een poortscanner op het IP te richten ? (een paar poorten zien = hij is er wel oid)
[...]
persoonlijk zou ik liever zien dat je een "basic" opentherm ofzo hebt die 100% van de tijd werkt en alle extra toeters en bellen tja een app/custom oplossing van de fabrikant is "nice to have" maar niet 100% kritiek
Ze kon ook zien dat het signaal naar de ketel goed genoeg was.
Hij is dus wel te zien op mac adres, ook bij intergas. Maar ik kan verder ook niks. Random is hij nu wel/niet online.
Ik wacht maandag maar even af, mijn gevoel is dat hij gewoon elk moment de geest gaat geven.
Ik gok eigenlijk dat het alleen in die laatste 3 minuten (wanneer de transition bezig is) niet werkt.Danielson schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:22:
Ik zit even met een kleine uitdaging, ik heb een Zigbee nachtlampje geplaatst op de kamer van onze kleine, hij kan hem met een Zigbee drukknop inschakelen met de volgende automation;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - alias: Lampen - Slaapkamer Timor Nachtlampje Aan trigger: - platform: state entity_id: sensor.schakelaar_bed_timor_click to: 'single' condition: - condition: state entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje state: 'off' action: - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.slaapkamer_timor_helder - delay: '00:03:00' - service: light.turn_off entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje data: transition: 180
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - alias: Lampen - Slaapkamer Timor Nachtlampje Uit trigger: - platform: state entity_id: sensor.schakelaar_bed_timor_click to: 'single' condition: - condition: state entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje state: 'on' action: - service: automation.turn_off entity_id: "Lampen - Slaapkamer Timor Nachtlampje Aan" - service: light.turn_off entity_id: light.slaapkamer_timor_nachtlampje
Volgens mij geeft HA tijdens de transition al off als state, dus hij faalt op je condition.
Ik heb een dimbare LED van Trust gekregen (niet uitvoering: Trust Smart Home - ZigBee RGB LED-Lamp ZLED-RGB9, maar z'n opvolger).
Het is typisch Trust: in het wit is hij zo gezellig als een isoleercel, en zodra je kleuren gaat mengen, worden de lumen gedecimeerd en zie je niks meer. Kwaliteit zoals we wel gewend zijn van de switches, toetsenborden, muizen en headsets dus.
Toch denk ik dat het wel wat nut heeft, al is het maar om te laten lijken of er iemand thuis is wanneer dat niet het geval is. Dan de koppeling...
Home Assistant registreert de lamp als Tuya, maar ik heb uiteraard geen Tuya-account, deze lamp, hoewel voorzien van Tuya-technologie, praat met de servers van Trust. Dus dan moet ik Zigbee door de ruimte gaan roepen, maar daarvoor heb ik nog geen adapter. Moet ik díe weer gaan kopen voor € 30-40, terwijl ik eigenlijk helemaal geen slimme verlichting wil en dolblij ben met m'n led-dimmers in de woonkamer.
Het is typisch Trust: in het wit is hij zo gezellig als een isoleercel, en zodra je kleuren gaat mengen, worden de lumen gedecimeerd en zie je niks meer. Kwaliteit zoals we wel gewend zijn van de switches, toetsenborden, muizen en headsets dus.
Toch denk ik dat het wel wat nut heeft, al is het maar om te laten lijken of er iemand thuis is wanneer dat niet het geval is. Dan de koppeling...
Home Assistant registreert de lamp als Tuya, maar ik heb uiteraard geen Tuya-account, deze lamp, hoewel voorzien van Tuya-technologie, praat met de servers van Trust. Dus dan moet ik Zigbee door de ruimte gaan roepen, maar daarvoor heb ik nog geen adapter. Moet ik díe weer gaan kopen voor € 30-40, terwijl ik eigenlijk helemaal geen slimme verlichting wil en dolblij ben met m'n led-dimmers in de woonkamer.
Die delay zorgt er ook voor, er moet toch een manier zijn om een automation af te breken?TheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:25:
[...]
Ik gok eigenlijk dat het alleen in die laatste 3 minuten (wanneer de transition bezig is) niet werkt.
Volgens mij geeft HA tijdens de transition al off als state, dus hij faalt op je condition.
yepDanielson schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:33:
[...]
Die delay zorgt er ook voor, er moet toch een manier zijn om een automation af te breken?
YAML:
1
| mode: restart |
Ik lees:CodeCaster schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:29:
Ik heb een dimbare LED van Trust gekregen (niet uitvoering: Trust Smart Home - ZigBee RGB LED-Lamp ZLED-RGB9, maar z'n opvolger).
- Gratis product gekregen
- Kwaliteit is onvoldoende
- Als ik het wil gebruiken moet ik eigenlijk ook in (generieke) hardware investeren, maar dat wil ik niet en kost geld
Immers heb je geen use case ervoor tenzij je deze nu verzint (ik lees niet dat je op zoek was naar een oplossing voor emuleleren dat iemand thuis is), en dan zou je er ook nog geld voor moeten uitgeven dat je ook niet wilt.
Dat werkt alleen als het dezelfde automation is, en dat is niet het geval.
Ik sluit me in ieder geval bij het antwoord van @TheFes aan. Ik zie ook met Z2M (waar het om lijkt te gaan, gezien trigger matcht met legacy Z2M manier) dat als ik iets met een transition doe de eind-state onmiddellijk de gerapporteerde state is (ook met scenes in de lampen waarbij HA überhaupt niet weet wat gedaan wordt). Dus in dit geval is bij de turn_off met transition de state meteen "off", waardoor de condition van de "zet uit" automation false is. Immers is de lamp al "uit" (volgens HA / de lamp zelf).
Ik ga er even van uit dat je de UI gebruikt om je automation in elkaar te klikken:
in je automation selecteer het 'more' menu (de drie puntjes rechts boven), dan de optie 'Change mode'.
Dan heb je een dropdown waarbij je kan selecteren of je single, queued, parallel of restart wilt hebben.
Selecteer daar restart en klaar.
Er staat in dat dialog ook een linkje over wat die modes doen: simpel gezegd is single de optie die je nu hebt: deze blokkeert een nieuwe run van je automation tot de vorige klaar is.
Restart is wat je wilt. Deze annuleert voorgaande runs (kapt ze hard af) en start een nieuwe.
Aangezien het om 1 device gaat is het vrij simpel om de twee automations in 1 te zetten en met een choose de juiste condities te selecteren. Dan werkt het prima.RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Dat werkt alleen als het dezelfde automation is, en dat is niet het geval.
Ik sluit me in ieder geval bij het antwoord van @TheFes aan. Ik zie ook met Z2M (waar het om lijkt te gaan, gezien trigger matcht met legacy Z2M manier) dat als ik iets met een transition doe de eind-state onmiddellijk de gerapporteerde state is (ook met scenes in de lampen waarbij HA überhaupt niet weet wat gedaan wordt). Dus in dit geval is bij de turn_off met transition de state meteen "off", waardoor de condition van de "zet uit" automation false is. Immers is de lamp al "uit" (volgens HA / de lamp zelf).
[ Voor 36% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 20-01-2023 13:42 ]
Dit topic is ook om ervaringen te delen, toch?RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:36:
[...]
Ik lees:Beste oplossing lijkt mij dan de lamp verkopen / weggeven / weggooien.
- Gratis product gekregen
- Kwaliteit is onvoldoende
- Als ik het wil gebruiken moet ik eigenlijk ook in (generieke) hardware investeren, maar dat wil ik niet en kost geld
Immers heb je geen use case ervoor tenzij je deze nu verzint (ik lees niet dat je op zoek was naar een oplossing voor emuleleren dat iemand thuis is), en dan zou je er ook nog geld voor moeten uitgeven dat je ook niet wilt.
Ik vind het vooral frappant dat een lamp van 30 euro niet functioneert als lamp. Het witte licht is écht kil, en het kleurenlicht ontzettend donker. Als het product in de pricewatch zou staan, zou ik er een review over schrijven. Misschien doe ik dat later nog wel, eerst toevoegen dan.
Nu ik die lamp heb (twee zelfs), wil ik er best een doel voor zoeken, zoals het genoemde thuiszijn-emuleren.
Dan moet ik dus leren leven met ongezellig licht op de overloop, de bestaande hotelschakeling omzetten naar Zigbee-knoppen, een Zigbee-module kopen en de lampen daaraan koppelen voor automation, wat bij de voorgaande versie volgens de reviews en ervaringen niet bepaald vlekkeloos lijkt te werken, en dan ben ik dus tientallen euro's verder voor iets wat ik niet nodig meende te hebben. Dat is mijn ervaring (lees: hersenspinsel) en daarmee moet u het doen.
Aan de andere kant is smarthome net heroïne, heb ik al gemerkt in de twee maanden dat ik bezig ben met HA. Als die Zigbee-antenne er eenmaal is, vind ik er ook wel andere doeleinden voor.
Of misschien volg ik je tip wel op; je mag een gegeven lamp immers best bij een ander over de schutting smijten.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 20-01-2023 13:49 ]
Uiteraard! Dit is de sensor.yaml:Septillion schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:12:
[...]
Op afstand altijd zo lastig bij te houden wat iemand nu heeft aangepast. Zou je nu eens alle relevantie config kunnen posten?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
| - platform: rest name: Solax API resource: https://www.solaxcloud.com/proxyApp/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxxxxxxxxxxxx&sn=xxxxxxxxxxxxxxx method: GET scan_interval: 30 value_template: "OK" json_attributes: - success - exception - result - platform: template sensors: solax_api_sn: friendly_name: "Solax Unique identifier of communication module" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["sn"] }}' solax_api_acpower: friendly_name: "Solax Inverter AC power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["acpower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power solax_api_yieldtoday: friendly_name: "Solax Inverter AC energy out today" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["yieldtoday"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_feedinpower: friendly_name: "Solax Grid power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinpower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power solax_api_feedinenergy: friendly_name: "Solax Grid energy to Grid total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinenergy"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_consumeenergy: friendly_name: "Solax Grid energy from Grid total " value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["consumeenergy"] }}' unit_of_measurement: "kW" device_class: energy solax_api_feedinpowerm2: friendly_name: "Solax Inverter Meter2 AC power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["feedinpowerM2"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power # Ivertor type solax_api_invertertype: friendly_name: "Solax Inverter Type" value_template: >- {% if states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "1" %} X1-LX {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "2" %} X-Hybrid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "3" %} X1-Hybiyd/Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "4" %} X1-Boost/Air/Mini {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "5" %} X3-Hybiyd/Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "6" %} X3-20K/30K {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "7" %} X3-MIC/PRO {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "8" %} X1-Smart {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "9" %} X1-AC {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "10" %} A1-Hybrid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "11" %} A1-Fit {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "12" %} A1-Grid {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterType"] == "13" %} J1-ESS {% else %} Unknown {% endif %} # End of Invertor type # Invertor status solax_api_inverterstatus: friendly_name: "Solax Inverter status" value_template: >- {% if states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "100" %} Wait Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "101" %} Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "102" %} Normal Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "103" %} Fault Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "104" %} Permanent Fault Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "105" %} Update Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "106" %} EPS Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "107" %} EPS Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "108" %} Self-Test Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "109" %} Idle Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "110" %} Standby Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "111" %} Pv Wake Up Bat Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "112" %} Gen Check Mode {% elif states.sensor.solax_api.attributes["result"]["inverterStatus"] == "113" %} Gen Run Mode {% else %} Unknown status {% endif %} # End of Invertor status solax_api_uploadtime: friendly_name: "Solax Update time" value_template: '{{ as_timestamp(states.sensor.solax_api.attributes["result"]["uploadTime"]) | timestamp_local}}' device_class: timestamp solax_api_batpower: friendly_name: "Solax Inverter DC Battery power total" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["batPower"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: battery solax_api_powerdc1: friendly_name: "Solax Inverter DC PV power MPPT1" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["powerdc1"] }}' device_class: power unit_of_measurement: "W" solax_api_powerdc2: friendly_name: "Solax Inverter DC PV power MPPT2" value_template: '{{ states.sensor.solax_api.attributes["result"]["powerdc2"] }}' unit_of_measurement: "W" device_class: power |
en dit is mijn configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes # Text to speech tts: - platform: google_translate automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml sensor: !include sensor.yaml template: - sensor: - name: solax_energydashboard state: "{{ state_attr('sensor.solax_api', 'result')['yieldtotal'] }}" availability: >- {% set e = state_attr('sensor.solax_api', 'result')['yieldtotal'] %} {{ e is defined and e|is_number}} unit_of_measurement: "kWh" state_class: total_increasing device_class: energy |
De sensor.yaml is dus qua code verouderd, maar heb ik zo online gevonden....
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Als het probleem is dat de state meteen off is (zoals @TheFes en ik dus vermoeden) los je het juist niet op door exact dezelfde condition op een andere plek te zetten.Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Aangezien het om 1 device gaat is het vrij simpel om de twee automations in 1 te zetten en met een choose de juiste condities te selecteren. Dan werkt het prima.
Wat wel kan, maar nasty is, is de "Aan" automation uitbreiden met nog eens een delay van 3 minuten (/zo lang als de lamp uit gaat). En dan in de "Uit" automation controleren of de "Aan" automation nog wordt uitgevoerd (automations hebben een attribute dat aangeeft hoe vaak die nu wordt uitgevoerd. Normaliter dus 0 of 1, tenzij de mode paralel is natuurlijk).
Tijdens die delay moet je de lamp met een tweede druk op de knop prima uit kunnen zetten, de lamp staat dan aan. Test het eens met een langere delay anders.Danielson schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:33:
[...]
Die delay zorgt er ook voor, er moet toch een manier zijn om een automation af te breken?
De automation uitzetten tijdens die transition heeft ook geen effect, want de automaton is dan al lang klaar. Het commando is gegeven.
Wat je kunt doen is na de turn off met de transition ook nog een delay toevoegen van 3 minuten. Dan blijft de automation wel actief, en dan kun je in je andere automation checken of de eerste actief is.
En ik zie nu dat @RobertMe precies hetzelfde voorstelt
Edit:
Ik heb het even getest met een eigen Hue lamp (via Deconz) en die blijft wel gewoon aan tijdens de transition. Ik zie de brightness ook omlaag gaan. Dus daarin zou het wel werken. Z2M is hierin blijkbaar anders.
[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 20-01-2023 13:57 ]
Jip. En in zoverre is de "het is een prut product" ook primaCodeCaster schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Dit topic is ook om ervaringen te delen, toch?
Een Sonoff stickje (pak dan wel de P en niet de E) is nooit weggegooid nee en ook niet zo duur. Uiteindelijk komt het meeste spul toch uit met Zigbee. Of het nu gaat om verlichting, knoppen, bewegingsmelders, temperatuur sensoren, .... Het meeste is met Zigbee en uiteindelijk relatief goedkope hardware (zeker als je het vergelijkt met Z-Wave). Dus weggegooid is een generieke Zigbee stick eigenlijk nooit.Aan de andere kant is smarthome net heroïne, heb ik al gemerkt in de twee maanden dat ik bezig ben met HA. Als die Zigbee-antenne er eenmaal is, vind ik er ook wel andere doeleinden voor.
Enige kanttekening is dat je dan wellicht voor de toekomst ook Thread support kunt willen. De HA SkyConnect wordt ondersteuning daarvoor beloofd. Zigbee2MQTT kan het later wellicht ook toevoegen? Maar geen idee of daar beloftes over zijn gedaan en of dat met elke stick kan.
allen!
ik heb een HA vraagje, specifiek op gebied van wat een wijze automatisering is.
het volgende:
ik heb nu een tado thermostaat met diverse thermostaatknoppen, verdeeld over twee vertrekken (woonkamer 3x, studeerkamer 1x). thermostaat hangt in de woonkamer.
nu heb ik sindskort een warmtepomp, geschikt voor aan/uit thermostaat. nu schijnt tado hier niet heel fijn mee te werken, wil wat pwm achtige signalen versturen, wat resulteert in onnodig opstarten en stoppen van de warmtepomp.
nu dacht ik eraan om op de warmtepomp een 2 kanaal zigbee schakelaar aan te sluiten (1 kanaal = verwarmen andere kanaal = koelen)
de tado thermostaat zou dus buitenspel gezet worden.
dan is het alleen even de vraag hoe om te gaan met de radiatorknoppen?
ik kan iets van een automatisering maken die kijkt naar het heating percentage van de tado vertrekken. indien hoger dan 0 = verwarmen (dus schakelaar sluiten). er zijn echter twee vertrekken, dus als vertrek 1 nog warmte vraagt, maar 2 niet, moet de verwarming wel aanblijven. opzich niet onmogelijk om op te lossen.
koelen middels warmtepomp wordt nog weer wat ingewikkelder. tado moet dan op 100% verwarmen staan, want anders staan de kranen dicht. maar hier boven schetste ik net dat als verwarming -> 0 = verwarmen. dit zou dus inhouden dat als ik wil koelen, de automatisering ook wil verwarmen.
heeft iemand een mooi idee om dit op te lossen met zo min mogelijk randvoorwaarden? zie ik iets over het hoofd waardoor het simpeler kan?
ik heb ook gekeken naar de generic_thermostat in HA. ik denk alleen dat het zonde is om het slimme van tado buitenspel te zetten. tado gaat bij minder warmtevraag (volgensmij?) ook half open. zelf is dit lastig te bewerkstellen. daarnaast zou ik dan volgensmij ook aparte temperatuursensoren moeten hebben?
ben benieuwd naar wat mooie suggesties!
het volgende:
ik heb nu een tado thermostaat met diverse thermostaatknoppen, verdeeld over twee vertrekken (woonkamer 3x, studeerkamer 1x). thermostaat hangt in de woonkamer.
nu heb ik sindskort een warmtepomp, geschikt voor aan/uit thermostaat. nu schijnt tado hier niet heel fijn mee te werken, wil wat pwm achtige signalen versturen, wat resulteert in onnodig opstarten en stoppen van de warmtepomp.
nu dacht ik eraan om op de warmtepomp een 2 kanaal zigbee schakelaar aan te sluiten (1 kanaal = verwarmen andere kanaal = koelen)
ik kan iets van een automatisering maken die kijkt naar het heating percentage van de tado vertrekken. indien hoger dan 0 = verwarmen (dus schakelaar sluiten). er zijn echter twee vertrekken, dus als vertrek 1 nog warmte vraagt, maar 2 niet, moet de verwarming wel aanblijven. opzich niet onmogelijk om op te lossen.
koelen middels warmtepomp wordt nog weer wat ingewikkelder. tado moet dan op 100% verwarmen staan, want anders staan de kranen dicht. maar hier boven schetste ik net dat als verwarming -> 0 = verwarmen. dit zou dus inhouden dat als ik wil koelen, de automatisering ook wil verwarmen.
heeft iemand een mooi idee om dit op te lossen met zo min mogelijk randvoorwaarden? zie ik iets over het hoofd waardoor het simpeler kan?
ik heb ook gekeken naar de generic_thermostat in HA. ik denk alleen dat het zonde is om het slimme van tado buitenspel te zetten. tado gaat bij minder warmtevraag (volgensmij?) ook half open. zelf is dit lastig te bewerkstellen. daarnaast zou ik dan volgensmij ook aparte temperatuursensoren moeten hebben?
Interessant gegeven. Toen ik nog de Hue integratie (met de Hue bridge dus) nog gebruikte was dit ook het geval. Met Z2M niet. Om een of andere reden deed ik de aanname dat de Hue Bridge die state updates emuleerde. Maar het lijkt dus er op dat de lampen wel updates sturen maar Z2M deze (op dat moment) niet over neemt / terug zet. Misschien dus eens een keertje induiken waarom Z2M dat niet doet.TheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:51:
Ik heb het even getest met een eigen Hue lamp (via Deconz) en die blijft wel gewoon aan tijdens de transition. Ik zie de brightness ook omlaag gaan. Dus daarin zou het wel werken. Z2M is hierin blijkbaar anders.
Als Tado gebruiker zou ik bijna zeggen: gooi Tado de deur uit en pak wat generieke (slimme) thermostaat knoppenNico95 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:01:
allen!
het volgende:
?
V.w.b. "aan/uit". Leidt het aansturen middels aan/uit echt tot "problemen"? CV ketels zijn slim genoeg om te moduleren op basis van de aanvoer en retour temperatuur en hoe lang die "aan" is. Ik mag toch aannemen dat een WP ook voldoende slimmigheden heeft ingebakken om niet elke keer bij een "binaire" "je moet verwarmen" meteen op 100% capaciteit gaan te draaien. Want die slimmigheidjes hebben CVs al jaren.
ha! waarin zit je onvrede precies? ik heb er ook wel over na zitten denken hoor, maar vind het ook zonde om weer wat anders aan te schaffen. daarbij, de slimmigheid van tado zou ik zo ook al omzeilen.RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:06:
[...]
Als Tado gebruiker zou ik bijna zeggen: gooi Tado de deur uit en pak wat generieke (slimme) thermostaat knoppen* RobertMe is niet perse heel tevreden over hoe Tado werkt
V.w.b. "aan/uit". Leidt het aansturen middels aan/uit echt tot "problemen"? CV ketels zijn slim genoeg om te moduleren op basis van de aanvoer en retour temperatuur en hoe lang die "aan" is. Ik mag toch aannemen dat een WP ook voldoende slimmigheden heeft ingebakken om niet elke keer bij een "binaire" "je moet verwarmen" meteen op 100% capaciteit gaan te draaien. Want die slimmigheidjes hebben CVs al jaren.
wat ik begreep van andere LG warmtepomp gebruikers met tado is dit wel wat gebeurd. de warmtepomp regelt zijn vermogen op water temperatuur, de thermostaat vertelt enkel of de warmtepomp wat moet gaan doen of niet.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Heb deze lange tijd geleden (september 2021) in een opwelling gekocht (PoE model zonder CM4) en deze komt vandaag binnen (ook nog 25 euro invoerrechten mogen betalen..)DennusB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:53:
Hier al mensen die op een Home Assistant Yellow draaien? En wat is de ervaring er mee?
Zag hier dat ie weer limited in stock is : https://www.crowdsupply.c...assistant-yellow#products
Ben vooral benieuwd of die 16GB niet wat krap is
Ik gebruik (nog) geen HA, maar ben benieuwd of de Yellow wat is.
En drama is ook nog eens dat de CM4 echt nergens op voorraad is, dus voorlopig gaat ie stof happen..

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-01-2023 15:39 ]
Die heb ik op 4 staan en dat heeft inderdaad wel invloed op de min/max labels in de energiegrafieken, maar niet op het gemiddelde bij mij.Hmmbob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:50:
[...]
Jep, is een onderdeel van je Apex configuration (keyword is float_precision):
Apexcharts-card docs: https://github.com/RomRider/apexcharts-card#series-options
In mijn config (ik gebruik all_series_config): https://github.com/hmmbob...s_card_templates.yaml#L10
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ucloCodPEjjbWjpDrwqOJuK.jpg?f=user_large)
Ik vind het eigenlijk een vrij dom systeem. Zeker in combinatie met de oude(re) CV die hier hangt die na gebruik tot 24 uur "na blijft lopen" (als in: regelmatig de pomp laat lopen). Vervolgens draait Tado dus de kraan(en) dicht op het moment dat de ruimte op temperatuur is. Met als gevolg dus dat een groot deel van de warmte die nog in het systeem zit wordt weg gegooid. Als in: beneden verdieping is niet op temperatuur => Tado draait kranen open en zet CV aan => beneden verdieping bereikt temperatuur => Tado draait knoppen dicht. En vervolgens zit er nog veel warmte in het systeem (als in: warm water in de leidingen, CV die is "warm gedraaid"), waarbij de pomp ook nog draait, maar dat water bereikt nooit de radiatoren. En hetzelfde gebeurd ook bij gebruik tapwater. Ook dan laat de ketel een tijdje de pomp lopen om de warmte uit de ketel te halen en in de verwarming te duwen. Maarja, ook dan: alle kranen zijn dicht.Nico95 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:20:
[...]
ha! waarin zit je onvrede precies? ik heb er ook wel over na zitten denken hoor, maar vind het ook zonde om weer wat anders aan te schaffen. daarbij, de slimmigheid van tado zou ik zo ook al omzeilen.
Vervolgens zit er op de verwarming in de hal geen Tado knop (past ook niet). Dus die radiator doet dienst als bypass. Dus in de hal is het altijd lekker warm, maar in de woonkamer/keuken niet

Combineer dat met dat de benedenverdieping een U vorm is en ik het in 3 kamers heb ingedeeld die overdag wel dezelfde temperatuur hebben, maar 's avonds "een kant" al eerder "uit" gaat etc. En Tado zit doodleuk de hele tijd te flipperen. Het ene moment loopt de CV voor "kamer 1", en als die op temperatuur is gaat die 10 minuten later aan voor "kamer 2", en 10 minuten daarna voor "kamer 3" bij wijze van. Doel temperatuur is dan 19. En als eentje naar 18.9 gaat gaat daar(voor) de CV aan en kranen open. De andere twee zijn dan bv 19.0 of 19.1. Dan zou ik zelf zeggen "draai de kraan daar ook open, want de CV loopt nu toch", maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. Intussen heb ik wel 1 van de 3 kamers ingesteld op "Zoneregelaar: Geen" dus die zet de CV niet meer aan en draait alleen de knop open en dicht.
@RobertMe maar dus ook nog niet geswitcht naar een ander systeem hoe ik het begrijp?
ik zou dus inderdaad de zoneregelaars uit kunnen zetten en alles via HA laten draaien hoe ik omschreef:
als tado heating > 0 = WP laten verwarmen.
wordt dus alleen wel een verhaal met heel wat voorwaardes, wat ik liever niet te veel heb, zo'n held ben ik er nou ook weer niet mee
ik zou dus inderdaad de zoneregelaars uit kunnen zetten en alles via HA laten draaien hoe ik omschreef:
als tado heating > 0 = WP laten verwarmen.
wordt dus alleen wel een verhaal met heel wat voorwaardes, wat ik liever niet te veel heb, zo'n held ben ik er nou ook weer niet mee
In mijn package wordt het gemiddelde al op 3 decimalen afgerond?Tralapo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:24:
[...]
Die heb ik op 4 staan en dat heeft inderdaad wel invloed op de min/max labels in de energiegrafieken, maar niet op het gemiddelde bij mij.
[Afbeelding]
https://github.com/hmmbob...dpool_energy.yaml#L20-L24
YAML:
1
2
3
4
5
| template: - sensor: - name: "Nordpool Today Average" unique_id: nordpool_today_average state: "{{ average(states['sensor.nordpool'].attributes.today, 0) | round(3) }}" |
Och, ik zie het nu, sorry.Hmmbob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:51:
[...]
In mijn package wordt het gemiddelde al op 3 decimalen afgerond?
https://github.com/hmmbob...dpool_energy.yaml#L20-L24
YAML:
1 2 3 4 5 template: - sensor: - name: "Nordpool Today Average" unique_id: nordpool_today_average state: "{{ average(states['sensor.nordpool'].attributes.today, 0) | round(3) }}"
Ik had blijkbaar in de implementatie die stap helemaal overgeslagen. Ik liet de config-template-card gewoon het gemiddelde rechtstreeks uit de originele Nordpool sensor halen.
- Septillion
@Aziraphale Oef, kriebelt wel om ze allemaal naar de nieuwe vorm incl availability om te schrijven 
Maar 'solax_energydashboard' kan je in het energy dashboard niet selecteren? Als je hem bekijk via Dev tools => states kan je hem daar dan wel vinden?
Maar 'solax_energydashboard' kan je in het energy dashboard niet selecteren? Als je hem bekijk via Dev tools => states kan je hem daar dan wel vinden?
@Hmmbob Ik kom alweer een stapje verder, ik zie dat je gebruik maakt van configuration-templates icm apexchartsTheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:48:
[...]
Je moet hier even kijken hoe packages werken. Je probeert nu de configuratie van een niet bestaande nordpool_energy integratie toe te voegen:
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/
Maar ik kan onderstaande energy/electriciy template niet terugvinden in 10-energy.yaml of nordpool_energy.yaml en volgends de documentatie moet je dit in de raw editor toevoegen in je dashboard.
type: custom:apexcharts-card
config_templates:
- energy
- electricity
Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.
Ik denk dat je beter @Hmmbob kunt taggenHari-Bo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:27:
[...]
Ik kom alweer een stapje verder, ik zie dat je gebruik maakt van configuration-templates icm apexcharts
Maar ik kan onderstaande energy/electriciy template niet terugvinden in 10-energy.yaml of nordpool_energy.yaml en volgends de documentatie moet je dit in de raw editor toevoegen in je dashboard.
config_templates:
- energy
- electricity
Je had gelijk.Dwazer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:24:
[...]
Ik ben zelf een sysadmin van de oude stempel:
Klant: "Ja, kan ik een Ghost-Image maken van mijn huidige C:\ -drive en deze aan jullie geven zodat die op de "nieuwe" C:\ -drive gezet wordt?"
Ik: "uhh ja, kan... Maar... %insertgedoe%".
Ik weet niet exact hoe dat met HA is als je een kopie backup naar een NIEUW systeem overzet.
Maar dat de ID's (Zoals hardware adressen) anders zullen zijn, is gegarandeerd.
(En corrigeer mij indien niet zo![]()
)
Een backup restore werkt niet dus ik dacht dan maar handmatig de boel over zetten.
Dat werkt tot op zeker hoogte, hij probeerd hassio integratie te starten (wat hem niet lukt) dus je heb een half bakke omgeving.
Als ik vervolgens hassio weggooi in /config/.storage werkt hij na een herstart wel normaal.
Maar volgens mij komt deze weer terug bij een cold boot maar dat moet ik nog even testen.
Voorlopig werkt het dus dat fix ik later wel een keer.
Be my guest.Septillion schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:20:
@Aziraphale Oef, kriebelt wel om ze allemaal naar de nieuwe vorm incl availability om te schrijven
Ik zie hem wel in de lijst met states en ook wel op het hoofddashboard/Thuis, al staat daar nu ook weer alles van Solax op unavailable. Hij staat alleen niet in de zonneenergieproductie lijst. Waar dan weer wel 3 sensoren staan die ik als test gebruikt heb en daarna weer verwijderd omdat ze niet werkten.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Zojuist HA OS geïnstalleerd op Rpi4. Alles werkt zover direct goed, warmtepomp via Heishamon, Netatmo weerstation, P1 slimme meter en Growatt integratie 
Nu enkel nog de externe toegang. Ik deed dat met Domoticz via reverse proxy die op synology draait. Dat nu weer gedaan met LetsEncrypt certificaat. In configuration.yaml het volgende opgenomen:
Hiermee kom ik op de inlog pagina van HA:

maar na inloggen verschijnt dit:

In de log verscheen iets van verkeerde login met mijn eigen IP. Ik begrijp niet wat ik nu nog moet veranderen?
EDIT: Gevonden,
In de reverse proxy moest worden toegevoegd:
https://community.home-as...x-reverse-proxy/382937/14
Nu enkel nog de externe toegang. Ik deed dat met Domoticz via reverse proxy die op synology draait. Dat nu weer gedaan met LetsEncrypt certificaat. In configuration.yaml het volgende opgenomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # Reverse Proxy http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 172.30.33.0/24 - 192.168.178.101 # IPadres van mijn synology waar de reverse proxy op draait - 255.255.255.0/24 # You may also provide the subnet mask |
Hiermee kom ik op de inlog pagina van HA:

maar na inloggen verschijnt dit:

In de log verscheen iets van verkeerde login met mijn eigen IP. Ik begrijp niet wat ik nu nog moet veranderen?
EDIT: Gevonden,
In de reverse proxy moest worden toegevoegd:
https://community.home-as...x-reverse-proxy/382937/14

[ Voor 18% gewijzigd door vandermark op 20-01-2023 16:31 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Na 1,5 jaar wachten en wat gedoe met de bezorging vanmorgen (de bezorger had vlak voor de deadline maar vast voor mij getekend, om pas 1,5 uur later het pakketje daadwerkelijk te bezorgen) is mijn Home-Assistant Yellow PoE-editie ein-de-lijk binnen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vHxbyv7WfjV4ATFJ1O9A2P82.png?f=user_large)
Een CM4 had ik nog (bij toeval, nog van voor de chip tekorten) en met black friday voor 2 tientjes een NVMe drive gescoord. Van het weekend eens zien hoe ik HA over kan hengelen vanaf mijn NAS. Mijn grootste dilemma zit em in mijn zigbee devices, die zijn nu gekoppeld met zigbee2mqtt middels een zigbee stick in mijn nas. De yellow heeft Zigbee aan boord. En als het goed is, kan er zigbee2mqtt op draaien, maar ik kan ook native ZHA gaan gebruiken. Maar dan moet ik mijn devices opnieuw koppelen. Een jaar of wat geleden was ZHA nog niet zo volwassen en ik heb toen daarom bij mijn ouders er ook voor gekozen om zigbee2mqtt in te zetten. Maar weet iemand hoe het support van devices en functionaliteiten van ZHA nu is?
:fill(white):strip_exif()/f/image/vHxbyv7WfjV4ATFJ1O9A2P82.png?f=user_large)
Een CM4 had ik nog (bij toeval, nog van voor de chip tekorten) en met black friday voor 2 tientjes een NVMe drive gescoord. Van het weekend eens zien hoe ik HA over kan hengelen vanaf mijn NAS. Mijn grootste dilemma zit em in mijn zigbee devices, die zijn nu gekoppeld met zigbee2mqtt middels een zigbee stick in mijn nas. De yellow heeft Zigbee aan boord. En als het goed is, kan er zigbee2mqtt op draaien, maar ik kan ook native ZHA gaan gebruiken. Maar dan moet ik mijn devices opnieuw koppelen. Een jaar of wat geleden was ZHA nog niet zo volwassen en ik heb toen daarom bij mijn ouders er ook voor gekozen om zigbee2mqtt in te zetten. Maar weet iemand hoe het support van devices en functionaliteiten van ZHA nu is?
Over het algemeen minder dan Z2M. Check blakadder maar eens. Dus als je een goed werkend Z2M-netwerk hebt zie ik zo snel geen reden om veel moeite te doen om over te stappen naar ZHA.Yukkie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:01:
Maar weet iemand hoe het support van devices en functionaliteiten van ZHA nu is?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
- Septillion
@Aziraphale Als ze niet meer in je config staan horen ze ook uit HA en het energy dashboard te verdwijnen...
Maar ik zie op zich niets geks nu aan de sensor. Deze krijgt dus gewoon een waarde? Maar nu zon niet schijnt is deze unavailable? Staat hij ook in de lijst van Dev tools => statistics? Met een grafiekje met een pijl ernaast?
Maar ik zie op zich niets geks nu aan de sensor. Deze krijgt dus gewoon een waarde? Maar nu zon niet schijnt is deze unavailable? Staat hij ook in de lijst van Dev tools => statistics? Met een grafiekje met een pijl ernaast?
- Septillion
Volgens mij is even zoeken in deel 5 al genoegYukkie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:01:
Maar weet iemand hoe het support van devices en functionaliteiten van ZHA nu is?
Naar mijn idee nog steeds te ontransparant wat wel en niet werkt met ZHA. Eigenlijk een Zigbee breed probleem wat eigenlijk alleen Z2M netjes laat zien.
Wow, dat is best wel veel wat niet supported is door ZHA! Ik blijf wel gewoon Z2M gebruiken dan.Gizz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:06:
[...]
Over het algemeen minder dan Z2M. Check blakadder maar eens. Dus als je een goed werkend Z2M-netwerk hebt zie ik zo snel geen reden om veel moeite te doen om over te stappen naar ZHA.
Hoe kan ik het best een sensor voor mijn PV panelen vervangen? Ik heb definitief besloten mijn Growatt cloud integratie vaarwel te zeggen en over te stappen naar de waarden die ik zelf uitlees via Modbus. Ik wil echter wel de waarden en geschiedenis die nu in mijn energy dashboard behouden.
Ik lees de totale opbrengst van de omvormer uit, en die is (als het goed is) exact hetzelfde, maar nu via een andere sensor. Hoe kan ik deze het best vervangen?
Ik lees de totale opbrengst van de omvormer uit, en die is (als het goed is) exact hetzelfde, maar nu via een andere sensor. Hoe kan ik deze het best vervangen?
Oude sensor / entity verwijderen => (herstarten? =>) nieuwe sensor hernoemen naar de oude sensor. Dat zijn de stappen die ik meen @Septillion hier laatst beschreef / adviseerde.gastje01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:09:
Hoe kan ik het best een sensor voor mijn PV panelen vervangen? Ik heb definitief besloten mijn Growatt cloud integratie vaarwel te zeggen en over te stappen naar de waarden die ik zelf uitlees via Modbus. Ik wil echter wel de waarden en geschiedenis die nu in mijn energy dashboard behouden.
Edit:
Dit werkt dan omdat de statistics puur op basis van het entity_id worden bijgehouden. En daarbij dan ook geen verdere link is naar de daadwerkelijke entity / ... en bij het verwijderen van een entity de statistics bewaard blijven.
[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 20-01-2023 18:42 ]
Via de statistics ben ik die test sensoren nu kwijt, gelukkig. De Solax sensoren zijn regelmatig een tijdje unavailable, dat hangt niet van de zon af. Nu zijn ze bijvoorbeeld gewoon available, zie het screenshot. In de statistics vind ik vervolgens wel die solax_energydashboard sensor met een foutmelding erbij (volgende screenshots). Moet ik nu alle geschiedenis verwijderen om hem met kWh te laten werken?Septillion schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:12:
@Aziraphale Als ze niet meer in je config staan horen ze ook uit HA en het energy dashboard te verdwijnen...
![]() | ![]() | ![]() |
Edit: Domweg op 'probleem oplossen' geklikt en het probleem is opgelost...

Dat belooft veel goeds.. ik wacht nog op mijn Growatt omvormer, nieuw type.. zat wat levertijd op maar komt als het goed is volgende week...gastje01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:09:
Ik zie je hier een sensor `sensor.enphase_daily_482206041936` gebruiken. Dat lijkt me het dag totaal van 1 omvormer. Ik heb enkel deze sensor ter beschikking `sensor.envoy_12224402xxxx_inverter_12224002xxxx` welke mij het actuele vermogen geeft. Maar ik zou ook graag het dag totaal willen hebben. Ik heb die wel voor de volledige installatie. Waar kan ik die data vandaan halen?Henri2500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:21:
[...]
SolarEdge doet het goed, en kunnen we buiten beschouwing laten. Gisteren had ik Enphase (alle panelen) nog gekoppeld aan het energy dashboard en dat werkte prima. Maar ik wilde graag een scheiding maken tussen de panelen die zuidelijk liggen en die noordelijk liggen. Deze sensoren had ik al; maar nog nooit gekoppeld aan het energy dashboard.
De Enphase noord en Enphase zuid uit afbeelding 1 en 2 zijn dezelfde sensoren! Hoe kunnen die zo verschillende waarden rapporteren? Het energy dashboard maakt er een veel te hoge waarde van?
Edit: code van template sensoren Enphase noord en Enphase zuid:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 - sensor: - name: "enphase_daily_south" unit_of_measurement: "kWh" state_class: total_increasing device_class: energy state: >- {% set dz1 = states('sensor.enphase_daily_482206041936') | float(-1) %} {% set dz2 = states('sensor.enphase_daily_482206042088') | float(-1) %} {% set dz3 = states('sensor.enphase_daily_482206042669') | float(-1) %} {{ ((dz1 + dz2 + dz3) / 1000) | round(2)}} availability: "{{states('sensor.enphase_daily_482206041936')| float(-1) >= 0 and states('sensor.enphase_daily_482206042088')| float(-1) >= 0 and states('sensor.enphase_daily_482206042669')| float(-1) >= 0}}" - sensor: - name: "enphase_daily_north" unit_of_measurement: "kWh" state_class: total_increasing device_class: energy state: >- {% set ds = states('sensor.enphase_daily_south') | float(-1) %} {% set dt = states('sensor.envoy_122216051823_today_s_energy_production') | float(-1) %} {{ ((dt / 1000) - ds) | round(2)}} availability: "{{states('sensor.enphase_daily_south')| float(-1) >= 0 and states('sensor.envoy_122216051823_today_s_energy_production')| float(-1) >= 0}}"
Friendly:
code:
1 2 3 4 sensor.enphase_daily_north: friendly_name: Enphase noord sensor.enphase_daily_south: friendly_name: Enphase zuid
Het gaat trouwens om een Enphase IQ7+ micro omvormer met Envoy S Standaard EU Gateway
De laatste update heeft ervoor gezorgd dat mijn HASS niet meer functioneerd. Meer mensen hier last van?
versie 2023.1.6.
versie 2023.1.6.
Alles werkt hier nogXqlus1ve schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:29:
De laatste update heeft ervoor gezorgd dat mijn HASS niet meer functioneerd. Meer mensen hier last van?
versie 2023.1.6.
Door de Envoy-integratie van HA te gebruiken kreeg ik deze sensoren per micro-omvormer beschikbaar.Timo002 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:14:
[...]
Ik zie je hier een sensor `sensor.enphase_daily_482206041936` gebruiken. Dat lijkt me het dag totaal van 1 omvormer. Ik heb enkel deze sensor ter beschikking `sensor.envoy_12224402xxxx_inverter_12224002xxxx` welke mij het actuele vermogen geeft. Maar ik zou ook graag het dag totaal willen hebben. Ik heb die wel voor de volledige installatie. Waar kan ik die data vandaan halen?
Het gaat trouwens om een Enphase IQ7+ micro omvormer met Envoy S Standaard EU Gateway
Ik heb via HACS “Enphase Envoy (DEV)” geïnstalleerd. De standaard integratie kon niet verbinden, kreeg de tip om dit te installeren voor de nieuwere versie omvormers. Ik kan de dagtotalen wel online zien, dus ze zijn er wel.Henri2500 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:32:
[...]
Door de Envoy-integratie van HA te gebruiken kreeg ik deze sensoren per micro-omvormer beschikbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Timo002 op 20-01-2023 20:38 ]
Ah; dan weet ik het helaas niet. Ik gebruik de standaard, en die werkt hier gelukkig (nog) wel.Timo002 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Ik heb via HACS “Enphase Envoy (DEV)” geïnstalleerd. De standaard integratie kon niet verbinden, kreeg de tip om dit te installeren voor de nieuwere versie omvormers.
Edit: Vraag anders even naar wat hulp in het 'Haal meer uit je Envoy'-topic. Geloof dat ze daar met de nieuwste integratie ook bezig zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door Henri2500 op 20-01-2023 20:57 ]
Iemand hier ervaring met ESPHome icm een SDM120 modbus meter?
Heb een printje van Enri.nl ontvangen op advies van @Eraser127
Kan mijn meter met ESPHome niet uitlezen en krijg allemaal CRC Errors.
Via ESPEasy kan ik hem wel uitlezen.
Mijn config:
Mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| esphome: name: modbus-zonnepanelen platform: ESP8266 board: d1_mini # Enable logging logger: web_server: port: 80 # Enable Home Assistant API api: password: "" ota: password: "" wifi: ssid: "mijnwifinetwerk" password: "mijnwifipassword" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "modbus-zonnepanelen Hotspot" password: "espconfig" captive_portal: uart: id: mod_bus tx_pin: D7 rx_pin: D6 baud_rate: 2400 stop_bits: 1 modbus: flow_control_pin: D5 sensor: - platform: sdm_meter phase_a: current: name: "SDM120M Current" voltage: name: "SDM120M Voltage" active_power: name: "SDM120M Power" power_factor: name: "SDM120M Power Factor" apparent_power: name: "SDM120M Apparent Power" reactive_power: name: "SDM120M Reactive Power" phase_angle: name: "SDM120M Phase Angle" frequency: name: "SDM120M Frequency" import_active_energy: name: "SDM120M Import Active Energy" export_active_energy: name: "SDM120M Export Active Energy" import_reactive_energy: name: "SDM120M Import Reactive Energy" export_reactive_energy: name: "SDM120M Export Reactive Energy" update_interval: 15s address: 1 |
Na een forced shutdown en reboot van mijn VM HASS, en behoorlijk lang wachten stond HASS in safe mode. config gechecked, niets werdt tegen gehouden voor een restart. Inmiddels wel de nodige errors.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Error doing job: Task exception was never retrieved 9:21:16 PM – (ERROR) components/hassio/__init__.py Error during setup of component hassio 9:16:32 PM – (ERROR) components/hassio/handler.py Timeout on /info request 9:16:27 PM – (ERROR) hassio - message first occurred at 9:16:05 PM and shows up 8 times Waiting on integrations to complete setup: hassio 9:16:25 PM – (WARNING) bootstrap.py Can't read panel info: 9:16:16 PM – (ERROR) hassio Can't read Supervisor data: 9:16:05 PM – (WARNING) hassio Timeout on /homeassistant/options request 9:15:54 PM – (ERROR) hassio - message first occurred at 9:15:43 PM and shows up 2 times Setup of hassio is taking over 10 seconds. 9:15:43 PM – (WARNING) runner.py |
Eens kijken hoe ik dit gerepareerd krijg.
Yes, maar dat leek me een beetje een vieze oplossing (al is het niet vies als het werkt). Dacht zo’n vreemde use-case is dit niet, een sensor die weg valt maar waarvan de geschiedenis wel bewaard mag blijven.RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:41:
[...]
Oude sensor / entity verwijderen => (herstarten? =>) nieuwe sensor hernoemen naar de oude sensor. Dat zijn de stappen die ik meen @Septillion hier laatst beschreef / adviseerde.
Edit:
Dit werkt dan omdat de statistics puur op basis van het entity_id worden bijgehouden. En daarbij dan ook geen verdere link is naar de daadwerkelijke entity / ... en bij het verwijderen van een entity de statistics bewaard blijven.
Als ik t had geweten had ik dit eerder gedaan, iedere 10 sec een waarde en loopt gewoon door zonder internet/cloud afhankelijkheid. De WiFi stick laat ik wel nog zitten voor de originele app. Ongeveer een tientje aan materiaal en je bent er.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:11:
[...]
Dat belooft veel goeds.. ik wacht nog op mijn Growatt omvormer, nieuw type.. zat wat levertijd op maar komt als het goed is volgende week...
Geen nuttig advies, maar ik kreeg dat printje met ESPhome ook niet werkend, ook CRC errors. Ben uit luiheid overgestapt naar een bordje zonder flow control pin, advies uit het ESP topic, werkt perfect.Flappie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:54:
Mijn config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 esphome: name: modbus-zonnepanelen platform: ESP8266 board: d1_mini # Enable logging logger: web_server: port: 80 # Enable Home Assistant API api: password: "" ota: password: "" wifi: ssid: "mijnwifinetwerk" password: "mijnwifipassword" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "modbus-zonnepanelen Hotspot" password: "espconfig" captive_portal: uart: id: mod_bus tx_pin: D7 rx_pin: D6 baud_rate: 2400 stop_bits: 1 modbus: flow_control_pin: D5 sensor: - platform: sdm_meter phase_a: current: name: "SDM120M Current" voltage: name: "SDM120M Voltage" active_power: name: "SDM120M Power" power_factor: name: "SDM120M Power Factor" apparent_power: name: "SDM120M Apparent Power" reactive_power: name: "SDM120M Reactive Power" phase_angle: name: "SDM120M Phase Angle" frequency: name: "SDM120M Frequency" import_active_energy: name: "SDM120M Import Active Energy" export_active_energy: name: "SDM120M Export Active Energy" import_reactive_energy: name: "SDM120M Import Reactive Energy" export_reactive_energy: name: "SDM120M Export Reactive Energy" update_interval: 15s address: 1
https://github.com/hmmbob...harts_card_templates.yamlHari-Bo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:27:
[...]
@Hmmbob Ik kom alweer een stapje verder, ik zie dat je gebruik maakt van configuration-templates icm apexcharts
config_templates:
- energy
- electricity
Welk RS485 bordje zonder control pin gebruik je dan?gastje01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:37:
[...]
Yes, maar dat leek me een beetje een vieze oplossing (al is het niet vies als het werkt). Dacht zo’n vreemde use-case is dit niet, een sensor die weg valt maar waarvan de geschiedenis wel bewaard mag blijven.
[...]
Als ik t had geweten had ik dit eerder gedaan, iedere 10 sec een waarde en loopt gewoon door zonder internet/cloud afhankelijkheid. De WiFi stick laat ik wel nog zitten voor de originele app. Ongeveer een tientje aan materiaal en je bent er.
[...]
Geen nuttig advies, maar ik kreeg dat printje met ESPhome ook niet werkend, ook CRC errors. Ben uit luiheid overgestapt naar een bordje zonder flow control pin, advies uit het ESP topic, werkt perfect.
Ja ik. Zal morgen de code delenFlappie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:54:
Mijn config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 esphome: name: modbus-zonnepanelen platform: ESP8266 board: d1_mini # Enable logging logger: web_server: port: 80 # Enable Home Assistant API api: password: "" ota: password: "" wifi: ssid: "mijnwifinetwerk" password: "mijnwifipassword" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "modbus-zonnepanelen Hotspot" password: "espconfig" captive_portal: uart: id: mod_bus tx_pin: D7 rx_pin: D6 baud_rate: 2400 stop_bits: 1 modbus: flow_control_pin: D5 sensor: - platform: sdm_meter phase_a: current: name: "SDM120M Current" voltage: name: "SDM120M Voltage" active_power: name: "SDM120M Power" power_factor: name: "SDM120M Power Factor" apparent_power: name: "SDM120M Apparent Power" reactive_power: name: "SDM120M Reactive Power" phase_angle: name: "SDM120M Phase Angle" frequency: name: "SDM120M Frequency" import_active_energy: name: "SDM120M Import Active Energy" export_active_energy: name: "SDM120M Export Active Energy" import_reactive_energy: name: "SDM120M Import Reactive Energy" export_reactive_energy: name: "SDM120M Export Reactive Energy" update_interval: 15s address: 1
Een SP3485Flappie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:52:
Welk RS485 bordje zonder control pin gebruik je dan?
@Flappie Dit is voor de SDM630 maar is exact hetzelfde alleen 3 fasen ipv 1 fase.Flappie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:54:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
| esphome: name: modbus esp8266: board: d1_mini # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: ota: password: "" wifi: ssid: !secret wifi_iot_ssid password: !secret wifi_iot_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Modbus Fallback Hotspot" password: "PobhnlMXhgqB" captive_portal: substitutions: # Modify variables based on your settings hostname: 'modbus' # Enable Web web_server: port: 80 binary_sensor: - platform: status name: $hostname status # https://esphome.io/components/binary_sensor/status.html - platform: status name: "SDM630 Status" time: - platform: sntp id: my_time timezone: Europe/Amsterdam uart: id: mod_bus tx_pin: D7 rx_pin: D6 baud_rate: 19200 stop_bits: 1 parity: EVEN modbus: flow_control_pin: D5 send_wait_time: 200ms sensor: - platform: uptime name: "SDM630 Uptime Sensor" # SDM650 - platform: sdm_meter phase_a: current: name: "SDM630 Current Phase A" voltage: name: "SDM630 Voltage Phase A" active_power: name: "SDM630 Power Phase A" id: power_1 power_factor: name: "SDM630 Power Factor Phase A" apparent_power: name: "SDM630 Apparent Power Phase A" reactive_power: name: "SDM630 Reactive Power Phase A" phase_angle: name: "SDM630 Phase Angle Phase A" phase_b: current: name: "SDM630 Current Phase B" voltage: name: "SDM630 Voltage Phase B" active_power: name: "SDM630 Power Phase B" id: power_2 power_factor: name: "SDM630 Power Factor Phase B" apparent_power: name: "SDM630 Apparent Power Phase B" reactive_power: name: "SDM630 Reactive Power Phase B" phase_angle: name: "SDM630 Phase Angle Phase B" phase_c: current: name: "SDM630 Current Phase C" voltage: name: "SDM630 Voltage Phase C" active_power: name: "SDM630 Power Phase C" id: power_3 power_factor: name: "SDM630 Power Factor Phase C" apparent_power: name: "SDM630 Apparent Power Phase C" reactive_power: name: "SDM630 Reactive Power Phase C" phase_angle: name: "SDM630 Phase Angle Phase C" frequency: name: "SDM630 Frequency" total_power: name: "SDM630 Total Power" import_active_energy: name: "SDM630 Import Active Energy" export_active_energy: name: "SDM630 Export Active Energy" import_reactive_energy: name: "SDM630 Import Reactive Energy" export_reactive_energy: name: "SDM630 Export Reactive Energy" update_interval: 30s address: 1 - platform: total_daily_energy name: "Daily Energy Phase 1" icon: "mdi:counter" power_id: power_1 filters: # Multiplication factor from W to kW is 0.001 - multiply: 0.001 unit_of_measurement: kWh - platform: total_daily_energy name: "Daily Energy Phase 2" icon: "mdi:counter" power_id: power_2 filters: # Multiplication factor from W to kW is 0.001 - multiply: 0.001 unit_of_measurement: kWh - platform: total_daily_energy name: "Daily Energy Phase 3" icon: "mdi:counter" power_id: power_3 filters: # Multiplication factor from W to kW is 0.001 - multiply: 0.001 unit_of_measurement: kWh |
Mijn Tuya powerplug met energiemeter geeft de informatie goed weer in Home Assistant, dit in een grafiekje met het verbruik, maar het schijnt dat deze ook in het standaard HA energie dashboard kan worden weergegeven, iemand een idee waarom deze hier niet verschijnt? hoe zorg je ervoor dat het daarin zichtbaar wordt?
Die moet je wel zelf toevoegen als energiemeter via de instellingen -> dashboards -> energie. En dan bij individuele apparaten.
[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 21-01-2023 09:35 ]
Ik vermoed dat hij alleen het huidige verbruik in Watt geeft. Dat kun je met een Riemann Sum integral onder helpers omzetten naar kWhPiet400 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:23:
Mijn Tuya powerplug met energiemeter geeft de informatie goed weer in Home Assistant, dit in een grafiekje met het verbruik, maar het schijnt dat deze ook in het standaard HA energie dashboard kan worden weergegeven, iemand een idee waarom deze hier niet verschijnt? hoe zorg je ervoor dat het daarin zichtbaar wordt?
Maar welk alternatief gebruik jij dan? Want ik lees enorm veel over Shelly modules, maar niet echt alternatieven.Septillion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:32:
@Wachten... Shelly Dimmer 2 is inderdaad wel wat aan de dure kant. Zelf ook alleen andere modules atm. Maar als een dimmer 2 of 3 lampen doet vind ik het nog wel waard. Zeker omdat 1 a 2 jaar terug Zigbee lampen met hoger CRI eigenlijk nog niet te koop waren.
En beetje laagspanning dimmen met PWM is makkelijker dan 230V netspanning. Dus snap wel dat een Shelly RGBW goedkoper is.
Ik moet 3 groepen los aan kunnen sturen in de ruimte. (11 lampen in totaal)
Met Shelly 2 dimmers ben ik dan al 100 euro kwijt aan dimmers. Terwijl ik ook voor 100 euro Ikea Tradfri lampen kan halen. Het enige nadeel wat ik wel heb met de Ikea lampen, is dat ze een relatief hoog verbruik hebben t.o.v. andere losse spotjes er zijn tegenwoordig GU10 spotjes van circa 3 watt t.o.v. 7 Watt van de Ikea Tradfri.
Als je het weer op die manier bekijkt, dan verdien je die Shelly's vanzelf weer terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 21-01-2023 09:54 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ja, top! Heb de binary sensor al geactiveerd!
Ah dit is heel fijn. Moet nu elke keer mn telefoon uit mn zak halen om de garage deur te openen na boodschappen
Als je toch al Android auto hebt, kun je toch ook gewoon een voice command gebruiken..-Casper schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Ah dit is heel fijn. Moet nu elke keer mn telefoon uit mn zak halen om de garage deur te openen na boodschappen
Of locatie en Bluetooth gebaseerde trigger?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Klopt maar dat vereist dan wel om mijn garagedeur te exposen aan Google. T stond me al een hele tijd tegen dat ik mijn HA notificaties niet in de auto kreeg, dus ben blij met deze ontwikkeling.TheFes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:57:
[...]
Als je toch al Android auto hebt, kun je toch ook gewoon een voice command gebruiken..
443mhz transmitter in je auto leggen, kan je daarop het knopje drukken.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Voor welke use case gebruik je die?TheFes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:30:
[...]
Ja, top! Heb de binary sensor al geactiveerd!
Ik denk dat het een nauwkeurige bepaling kan geven of ik op de fiets of met de auto naar het werk ben, wat ik dan weer gebruik om te bepalen hoe laat ik thuis ben als ik de zone werk verlaat
Ik krijg ESPHome met mijn Eastron SDM120 niet werkend.
ESPEasy werkt prima. Dus er is niks mis met het RS485 bordje.
Nu loop ik alleen tegen iets aan en misschien dat iemand even kan helpen.
De waarde "Power" komt nu als negatieve waarde binnen (dus bijv geen 400 maar -400)
Weet iemand hoe ik dit kan omzetten naar een positieve waarde?
Ik heb de volgende MQTT config:
Met de volgende "template" kan ik de huidige waarde wel omzetten maar hoe verwerk ik dit in de MQTT entiteit:
ESPEasy werkt prima. Dus er is niks mis met het RS485 bordje.
Nu loop ik alleen tegen iets aan en misschien dat iemand even kan helpen.
De waarde "Power" komt nu als negatieve waarde binnen (dus bijv geen 400 maar -400)
Weet iemand hoe ik dit kan omzetten naar een positieve waarde?
Ik heb de volgende MQTT config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| mqtt: sensor: # Solar - name: "zonnepanelen_power" unique_id: "zonnepanelen_power" state_topic: "modbus-zonnepanelen_1/sdm120/power" unit_of_measurement: "W" state_class: "measurement" device_class: "power" expire_after: "600" |
Met de volgende "template" kan ik de huidige waarde wel omzetten maar hoe verwerk ik dit in de MQTT entiteit:
code:
1
| {{ (states('sensor.zonnepanelen_power') | int) | abs }} |
hmm sinds de laatste update lijkt Cloudflared hier niet meer te werken mbt tunnel voor buitenaf te verbinden 
Lijkt zelfde te zijn als: https://github.com/brenne...on-cloudflared/issues/303
Ik heb een chaotische vriendin. Dat gaat helaas niet op.Quad schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:24:
443mhz transmitter in je auto leggen, kan je daarop het knopje drukken.
Ik had dit probleem van de week ineens.
/f/image/WhDh7rdzqTt3TaHj5RBcSwUH.png?f=fotoalbum_large)
Was spontaan "uit" gegaan, had wel ook problemen dat de intergas gateway ook offline was en intergas support gaf aan dat ze hem wel konden zien maar niet wisten waarom hij offline was.
Gisteravond was de gateway weer te benaderen via de intergas app.
Ik had ondertussen al geprobeerd het ip adres van de gateway aan te passen en ook in yaml aangepast.
Vanmorgen kijk ik eens bij Entity's en zie dit. Ik denk door aanpassen ip adres? Ip weer op oude adres gezet en alle dubbele eruit gegooid.
:strip_exif()/f/image/i2kl5vEm5VzZLi4AK16zcgBz.jpg?f=fotoalbum_large)
Reboot en werkt weer.
/f/image/WhDh7rdzqTt3TaHj5RBcSwUH.png?f=fotoalbum_large)
Was spontaan "uit" gegaan, had wel ook problemen dat de intergas gateway ook offline was en intergas support gaf aan dat ze hem wel konden zien maar niet wisten waarom hij offline was.
Gisteravond was de gateway weer te benaderen via de intergas app.
Ik had ondertussen al geprobeerd het ip adres van de gateway aan te passen en ook in yaml aangepast.
Vanmorgen kijk ik eens bij Entity's en zie dit. Ik denk door aanpassen ip adres? Ip weer op oude adres gezet en alle dubbele eruit gegooid.
:strip_exif()/f/image/i2kl5vEm5VzZLi4AK16zcgBz.jpg?f=fotoalbum_large)
Reboot en werkt weer.
:strip_exif()/f/image/A1ZqQFIHvveQQuwXbt9re2ev.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is inderdaad een goeie, je wil niet dat ze door de brievenbus kunnen roepen dat de garagedeur open moet-Casper schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:21:
[...]
Klopt maar dat vereist dan wel om mijn garagedeur te exposen aan Google. T stond me al een hele tijd tegen dat ik mijn HA notificaties niet in de auto kreeg, dus ben blij met deze ontwikkeling.
2023.1.6 hier met Cloudflare tunnel, geen probleem.Paulus07 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:24:
hmm sinds de laatste update lijkt Cloudflared hier niet meer te werken mbt tunnel voor buitenaf te verbinden
hmm. Vage is dat er verder niks aangepast is geweest binnen nameservers bij domein, binnen cloudflare etc. Domein is ook actief, cname actief binnen cloudflare met die tunnel. nameservers verwijzen nog naar cloudflare.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:59:
[...]
2023.1.6 hier met Cloudflare tunnel, geen probleem.
Maar als ik het domein open in een browser blijf ik nu ook houden: DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Dus weer verder uitzoeken waarom het dan opeens niet meer wil werken
@Flappie als je toch al gebruikt maakt van ESPEasy kun je het daar meteen bij de bron aanpassen 
/f/image/Wtk7KSVYjuRQ4lKKjGT7Iyzt.png?f=fotoalbum_large)
Dus:
/f/image/Wtk7KSVYjuRQ4lKKjGT7Iyzt.png?f=fotoalbum_large)
Dus:
code:
1
| %value%*-1 |
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.