Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Paterman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:24:
@CappieL

Aangepast en nu werkt het en krijg geen foutmelding.

Echter blijft de radius hetzelfde:
Lijkt het je echt slim om je huisadres hier te plaatsen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Even over die customize.yaml

Ik probeerde onlangs een automation te maken voor een zone detectie via blueprints.
Komt in automation.yaml terecht. Maar werkt niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- id: '1694526091681'
  alias: Patrick is thuis
  description: ''
  use_blueprint:
    path: homeassistant/notify_leaving_zone.yaml
    input:
      person_entity: person.patrick
      zone_entity: zone.home
      notify_device: 61b63c7da17fedb24a56d7ab3f1f0d59 

Iemand een idee waarom ik dan geen notificatie krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Paterman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:44:

Ik probeerde onlangs een automation te maken voor een zone detectie via blueprints.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  use_blueprint:
    input:

Wat laat de trace van je automation zien?
Je hebt daadwerkelijk de Home Assistant app geïnstalleerd (en geconfigureerd) op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Oon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:09:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als de decluttering card doet, maar dan in een config voor het definieren van meerdere template sensors met variabelen erin.

Ter illustratie, dit is nu mijn config voor mijn mobiele airco:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
template:
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.airco_total_power_import_t1
    sensor:
      - name: "Energy Used Diff - Airco"
        unique_id: "energy_used_diff_airco"
        state: "{{ ((trigger.to_state.state | float(0)) - (trigger.from_state.state | float(0))) | round(3) }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
        attributes:
          LastUpdated: "{{ now() }}"
      - name: "Energy Cost Diff - Airco"
        unique_id: "energy_cost_diff_airco"
        unit_of_measurement: EUR
        icon: mdi:currency-eur
        state: "{{ ((states('sensor.energy_used_diff_airco') | float(0)) * (states('sensor.nextenergy_current_kwh_price') | float)) | round(3) }}"
        attributes:
          LastUpdated: "{{ now() }}"

utility_meter:
  energy_cost_hourly_airco:
    source: sensor.energy_cost_diff_airco
    cycle: hourly
    delta_values: true
    net_consumption: true
  energy_cost_daily_airco:
    cycle: daily
  energy_cost_weekly_airco:
    cycle: weekly
  energy_cost_monthly_airco:
    cycle: monthly
  energy_cost_total_airco:

Exact 1:1 diezelfde config op de bron sensor en template namen na heb ik ook voor bijv. de droger, waar ik bij een aanpassing letterlijk ctrl+a + ctrl+c -> klik op droger.yaml, ctrl+a + ctrl+v -> zoeken/vervangen 'airco' -> 'droger' doe.
Het probleem is dat ik dit dus voor iedere (kleine) wijziging meteen 17 keer moet doen, en dat is nogal wat werk. Daarnaast is dat ook erg foutgevoellig, want er wil wel eens een quote meer of minder mee komen, en dan moet ik meteen weer nóg 18x alles door om dat te fixen.

Mocht er geen oplossing voor bestaan binnen HA dan was mijn idee om dus een sjabloon YAML te maken waarin ik gewoon '{{sensor}}' gebruik in de YAML en dan in de airco.yaml bovenaan een block comment zet met 'sensor: sensor.airco_total_power_import_t1', en dan een NodeJS of Python scriptje om die template in te lezen en '{{sensor}}' te vervangen door de ingestelde variabele, getriggered door een aanpassing in een bepaald mapje vanuit VSCode.

Precies zoals decluttering card doet dus, maar dan voor configs, gewoon letterlijk zoeken-vervangen van variabelen die in binnen iedere losse YAML kan definieren.

[...]

Dat zou een mooie deeloplossing zijn voor het stukje bijhouden van kosten, maar ik heb nu de kosten per uur, dag, week, maand, en totaal, en ik wil daar nog wat andere metrics aan toevoegen.
Ik heb er al aan zitten denken om een integratie als deze te forken en daar mijn eigen aanpassingen aan te doen, maar dat vind ik riskant want dan moet ik weer gaan rommelen als een update van HA een keer iets kapot maakt.. Templates zijn wat dat betreft redelijk robuust.
Dit is niet echt makkelijk dynamisch te maken, je kunt wat snelle herhalingen afvangen met YAML anchors, maar verder zul je denk ik toch gewoon de boel telkens opnieuw moeten definiëren.

Of je schrijft een template die de yaml uitspuugt op basis van een bronsensor, maar daar ben je uiteindelijk langer mee bezig dat dit copy pasten.

Voorbeeld van YAML anchors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
utility_meter:
    <<: &config
  energy_cost_daily_airco:
    <<: *config
  energy_cost_total_airco:

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TheFes schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:00:
[...]

Dit is niet echt makkelijk dynamisch te maken, je kunt wat snelle herhalingen afvangen met YAML anchors, maar verder zul je denk ik toch gewoon de boel telkens opnieuw moeten definiëren.

Of je schrijft een template die de yaml uitspuugt op basis van een bronsensor, maar daar ben je uiteindelijk langer mee bezig dat dit copy pasten.

Voorbeeld van YAML anchors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
utility_meter:
    <<: &config
  energy_cost_daily_airco:
  energy_cost_total_airco:
Dat scheelt helaas inderdaad niet zo heel veel.. Ook weer een heel mooi idee dat helaas niet ver genoeg gaat voor mijn doel.

Dan wordt het denk ik toch maar een scriptje schrijven om zelf obv een template bestand YAML configs te maken.. Is goed te doen, maar toch iets minder dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@new_guy

App geinstalleerd. Wat moet je dan configureren?
Ik log in via de cloud.

Wat bedoel je met trace?

GoT is geen persoonlijke helpdesk, graag toch eerst een keer zelf zoeken voor je hier vragen dropt

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 12-09-2023 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11

Len

Leeg

Kom op zeg, dat is 3 seconden zoeken op internet: "Home assistant trace" en dan kom je op:

https://www.home-assistan...tomation/troubleshooting/

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:20

Antonio di

a mi me dijeron que si

NeFoRcE schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:03:
[...]

Dank voor je uitgebreide bericht! Ik heb m'n vraag gesteld hier n.a.v. de review van die WH51. Gezien het al een aantal maanden terug was, dacht ik; wellicht zijn er al meer gekocht :)

Maar ik heb ze nu inderdaad dicht bij elkaar. Ik zal ze eens wat verder uit elkaar zetten. Wat ik wel vreemd vind is dat deze dan 3 pinnen heeft? Terwijl de meeste die ik zie er maar 2 hebben? Of zal dit dan toch anders werken?

Het zijn ook geen goedkope sensoren. Mocht toch hopen dat dit een beetje okee werkte?

ik heb wel gisteren uur of 3 de druppelaar aan gehad achter elkaar. Ik schat dat alle sensoren zo'n 25cm van de slang af zitten. Maar daar zie je dus bijna geen klap van terug blijkbaar, of de grond is zo kurkdroog dat 't water daar niet eens kwam.

[Afbeelding]

Druppelslang info:
[Afbeelding]
Ik denk dat de 3de pin/voeler voor de temperatuur in de grond is. Even ieder pin met je hand omsluiten en kijken of je 'koorts" hebt :) :( . Dan weet je het zeker.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32

Rouwette

Rouwette.com

Paterman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:44:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  use_blueprint:
    input:

Leaving zone?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Notify - Boodschappenlijst
description: ""
trigger:
  - platform: zone
    entity_id: person.Ivo
    zone: zone.winkels
    event: enter
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_ivo
    data:
      data:
        clickAction: /lovelace/6
        url: /lovelace/6
mode: single

Als ik hier bij de AH-JanLinders en Lidl kom, krijg ik een bericht in de app om het boodschappenlijstje te openen.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 10:25
Is er iemand die mij met het volgende op weg kan helpen?

Ik heb onze Nefit aan HA gekoppeld. Het monitoren van temperatuur enzo, en het inschakelen/uitschakelen van de douche timer kan allemaal via de interface. Maar: douchende tieners en gasrekening is uitdaging:

De nefit geeft via sensor.nefit_status aan of ie in standby (0H: System Standy) of in Hot Water Active (=H: Hot Water Active) is. Dat is dus geen binary sensor die ik via een trigger zoals hier kan uitlezen en tot een duration kan laten komen. Idealiter wil ik de begintijd (dag, uur, minuut) en lengte van de laatste vijf periodes (minuut, seconde) (douchebeurt/wasbak, wordt niet in de keuken gebruikt) tonen in de interface.

Iemand wat leesvoer om mij op weg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

theturtle schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:00:

Ik heb onze Nefit aan HA gekoppeld. Het monitoren van temperatuur enzo, en het inschakelen/uitschakelen van de douche timer kan allemaal via de interface. Maar: douchende tieners en gasrekening is uitdaging:

De nefit geeft via sensor.nefit_status aan of ie in standby (0H: System Standy) of in Hot Water Active (=H: Hot Water Active) is. Dat is dus geen binary sensor die ik via een trigger zoals hier kan uitlezen en tot een duration kan laten komen. Idealiter wil ik de begintijd (dag, uur, minuut) en lengte van de laatste vijf periodes (minuut, seconde) (douchebeurt/wasbak, wordt niet in de keuken gebruikt) tonen in de interface.

Is het de Nefit Easy?
Dan heb je wel schakelaars voor hot water enzo?
https://rouwette.com/ha-nefit-easy/

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L1sDFgt/IMG-7256.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb mijn HA niet naar internet gepubliceerd en ook niet van plan dit te doen. Nu heb ik één use case waarbij ik een creatieve oplossing zoek.

Heb een Zigbee schakelaar op mijn garagedeur gezet. Met een NFC sticker aan de buitenkant wil ik een actie triggeren waardoor hij open gaat. Nu is het altijd wat vertragend voordat je telefoon WiFi verbinding heeft.

Ik dacht zelf aan een actie waarbij ik een of andere cloudservice als bijv. e-mail iets laat doen richting HA wat de actie triggert om de garagedeur open te doen.

Wellicht dat hier iemand wat minder omslachtig kan verzinnen (en niet iets flauws als een nabu casa abbo🤪)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@PnD Een Wireguard (of ander soort) tunnel zou ook nog een optie kunnen zijn. Is een mooie tussenweg tussen het internet en zonder internet. Deze kan eventueel ook automatisch aan en uit. Ander is er ook nog de IFFFT integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Mavamaarten schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:31:
[...]

Dat staat beschreven in de documentatie voor de webOS Smart TV integratie: https://www.home-assistan...ns/webostv#turn-on-action

Kort gezegd maak je een automation met de trigger "webostv.turn_on" ("Device is requested to turn on"). Dan stuur je je magic packet. Dat werkt prima bij mijn LG CS dus ik ga ervan uit dat het met een C2 ook moet werken.
Zowel in als uitschakelen gaan beide prima, maar niet via dezelfde switch, aan gaat via WOL en uit via de mediaplayer zelf.

Maar zoals @TheFes als aangaf, een template switch gaat me hierin helpen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
Rouwette schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:14:
[...]

Is het de Nefit Easy?
Dan heb je wel schakelaars voor hot water enzo?
https://rouwette.com/ha-nefit-easy/

[Afbeelding]
Ja, dat klopt, die heb ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Oulewappeur schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:25:
[...]

Zowel in als uitschakelen gaan beide prima, maar niet via dezelfde switch, aan gaat via WOL en uit via de mediaplayer zelf.

Maar zoals @TheFes als aangaf, een template switch gaat me hierin helpen 😀
Zoals ik het bericht van @Mavamaarten begrijp, kun je bij zijn voorgestelde automation de TV gewoon aanzetten via de mediaplayer. De integratie verstuurt dan een trigger webostv.turn_on, waaraan je via de automation de wake-on-lan actie koppelt.

Het is dus een alternatieve methode voor een template switch, die ervoor zorgt dat je alles kan doen via de mediaplayer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

alex3305 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:18:
@PnD Een Wireguard (of ander soort) tunnel zou ook nog een optie kunnen zijn. Is een mooie tussenweg tussen het internet en zonder internet. Deze kan eventueel ook automatisch aan en uit. Ander is er ook nog de IFFFT integratie.
Wireguard ziet er wel uit laagdrempelige oplossing. Hoewel ik liever gewoon geen poort openzet in mijn router.
IFFFT vereist dat je HA vanaf buiten bereikbaar is, dus dat is niet direct een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:15:
Ik heb mijn HA niet naar internet gepubliceerd en ook niet van plan dit te doen. Nu heb ik één use case waarbij ik een creatieve oplossing zoek.

Heb een Zigbee schakelaar op mijn garagedeur gezet. Met een NFC sticker aan de buitenkant wil ik een actie triggeren waardoor hij open gaat. Nu is het altijd wat vertragend voordat je telefoon WiFi verbinding heeft.

Ik dacht zelf aan een actie waarbij ik een of andere cloudservice als bijv. e-mail iets laat doen richting HA wat de actie triggert om de garagedeur open te doen.

Wellicht dat hier iemand wat minder omslachtig kan verzinnen (en niet iets flauws als een nabu casa abbo🤪)
Met e-mail zou het op zich moeten kunnen:
https://www.home-assistant.io/integrations/imap/

Je kunt de inhoud van een mail gebruiken om een automation te triggeren.

Maar dan moet je inderdaad eerst nog wel iets hebben wat de verzending van de e-mail aftrapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:39:
[...]

Wireguard ziet er wel uit laagdrempelige oplossing. Hoewel ik liever gewoon geen poort openzet in mijn router.
IFFFT vereist dat je HA vanaf buiten bereikbaar is, dus dat is niet direct een optie.
Telegram bot integration is wellicht een optie, je kunt dan HA een command sturen vanuit telegram.
https://www.home-assistan...ot/#configuration-samples

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je zou ook een mqtt client kunnen gebruiken via een externe mqtt server. Zolang niet te herleiden is wat je naar wat en waarom verstuurt, kan dat zelfs een publieke server zijn. Er zijn clients voor android en ios.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

u_nix_we_all schreef op woensdag 13 september 2023 @ 00:18:
[...]

Telegram bot integration is wellicht een optie, je kunt dan HA een command sturen vanuit telegram.
Dat klinkt als dé oplossing! Ga ik eens naar kijken 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

verjager schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:36:
[...]

Zoals ik het bericht van @Mavamaarten begrijp, kun je bij zijn voorgestelde automation de TV gewoon aanzetten via de mediaplayer. De integratie verstuurt dan een trigger webostv.turn_on, waaraan je via de automation de wake-on-lan actie koppelt.

Het is dus een alternatieve methode voor een template switch, die ervoor zorgt dat je alles kan doen via de mediaplayer zelf.
Thanks, had deze inderdaad verkeerd begrepen! Even lopen kutten en het werkt!

Thanks @Mavamaarten ! _/-\o_

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Galen2850 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:56:
Ik probeer radio af te spelen op een Samsung soundbar via HA, maar voor sommige stations werkt het niet. Ik heb de methode aangehouden met mini-media-player uit een video van @SmartHomeJunkie (fijne content overigens, enjoy de ko-fi).

De soundbar kan werken, immers Radio 2 doet het als enige van mijn lijstje prima. Een aantal andere stations (Sublime, 538 non stop, Sky, etc.) niet. Alle stations werken wel als ik via de browser op mijn laptop luister via radio-browser.info dus de streams zelf zijn ok.

Het ligt voor zover ik weet niet aan de code. Heb de ids verschillende keren gecheckt en ook de volgorde van regels in code veranderd (Radio2 was mijn eerste probeersel) maar het probleem blijft hetzelfde. Ook properties in radio-browser van verschillende stations vergleken maar daar wordt ik ook niet wijzer van.

Ik vermoed dat het een hardware of ms een codec issue is? Maar ik begrijp niet waarom radio 2 het dan wel doet. Frustrerend en ik kom niet verder. Heb ook geen andere speakers om dit daar op te testen. Iemand die dit kan uitleggen en/of een oplossing heeft?
Ik ken de methode niet maar wat probeer je exact te doen? IS het een card of wil je juist een automation?

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:56
Septillion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:14:
[...]

Ik ken de methode niet maar wat probeer je exact te doen? IS het een card of wil je juist een automation?
Ik herken dit probleem ook.
Ik heb scriptjes aangemaakt met de url van de betreffende stream.
Bv, heb ik 1 script voor Topradio, deze werkt goed als ik hem aanroep, Sonos start direct.
Maar als ik Galaxie wil luisteren, gebeurt er helemaal niks. Als ik de url in VLC invoer start de stream wel.
En dit probleem heb ik met nog enkele zenders

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas Hoe speel je de URL? Hier namelijk nooit een issue mee gehad. Wel dat als ik een URL pak dat hij dan geen extra track/titel/image als info heeft. Dus ik heb alle zenders die ik wil als favoriet erin en die roep ik aan in automations.

• RedPas
Deze werkt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Play Nostalgie
sequence:
  - service: media_player.turn_on
    data: {}
    target:
      device_id: c1d33f4ddc3e29fa785c361e02162469
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.3
    target:
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: >-
        https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/NOSTALGIEWHATAFEELING.mp3
      media_content_type: music
    target:

Deze doet niks
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Play Galaxie
sequence:
  - service: media_player.turn_on
    data: {}
    target:
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.31
    target:
    data:
      media_content_id: https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075
      media_content_type: MUSIC
    target:

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Oon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:08:
[...]

Dat scheelt helaas inderdaad niet zo heel veel.. Ook weer een heel mooi idee dat helaas niet ver genoeg gaat voor mijn doel.

Dan wordt het denk ik toch maar een scriptje schrijven om zelf obv een template bestand YAML configs te maken.. Is goed te doen, maar toch iets minder dynamisch
CC @TheFes als vervolg hierop heb ik een klein NodeJS scriptje geschreven dat ik met de File Watcher extension in VSCode trigger, en op basis van wat comments een template inlaadt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Airco sensors 

# @block_start 
# @total_power:   sensor.airco_total_power_import_t1 
# @active_power:  sensor.airco_active_power 
# @name:          Airco 
# @sensor_name:   airco 
# @include: smart_socket_power.yaml 
# @block_end

Hier een Gist met de code en een voor & na voorbeeld, mocht iemand dat interessant vinden :o

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas Testen hier lijkt het twee dingen niet leuk te vinden. Direct de URL en "MUSIC" in caps.

Dit werkt "prima":
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: media_player.play_media
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075
target:

"prima" als in, speelt maar dus geen image etc. Om dat wel te hebben zou ik het dus uit de favorieten starten.

• alex3305
RedPas schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:33:
Deze werkt
YAML:
1
2
3
4
5
6
alias: Play Nostalgie
sequence:
    data:
      media_content_id: >-
        https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/NOSTALGIEWHATAFEELING.mp3

Deze doet niks
YAML:
1
2
3
4
5
sequence:
    data:
      media_content_id: https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075
Ja dat lijkt mij logisch. De dubbele punt achter https zal als controle teken gezien worden. Omdat je een fold gebruikt in het eerste voorbeeld wordt dat volgens mij als string literal gepakt. Oplossing is om gewoon haakjes (" of ') voor dit soort dingen te gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sequence:
    data:
      media_content_id: "https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075"
    data:
      media_content_id: 'https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075'

Dikke kans dat het dan wel werkt. Met uitzondering van eventuele andere eigenaardigheden in Home Assistant. Want ik heb op mijn Media Player gemerkt dat het versturen van data niet universeel hoeft te zijn...

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

u_nix_we_all schreef op woensdag 13 september 2023 @ 00:18:
[...]

Bedankt voor de tip. Dit werkt!
Even om te delen de stappen die ik heb uitgevoerd:

- Telegram bot aangemaakt met HA integratie
- /command bericht in de chat zorgt voor een HA event telegram_command
- Automatisering aangemaakt die triggert op event_type: telegram_command met wat variabelen
- Actie om garagedeur te openen

Niet echt een HA vraag, maar om de automatisering rond te krijgen wil ik een knop vanuit onze iPhones hebben om het telegram bericht te verzenden. Heb twee methodes die allebei net niet werken :? :

1. HTTP request: https://api.telegram.org/bot[BOT_API_KEY]/sendMessage?chat_id=[MY_CHANNEL_NAME]&text=[MY_MESSAGE_TEXT]

Dit werkt, maar op één of andere manier is in telegram dit "/command bericht" niet hetzelfde dan als je het zelf typt. Het zorgt niet voor het event telegram_command. De tekst is in telegram ook blauw.

2. Een iOS opdracht/shortcut aanmaken die het bericht stuurt
Hier loop ik tegen het probleem dat je een bot niet als contact op kan voeren en er een "onbekende fout" volgt vanuit de app.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
PnD schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:21:
[...]

Bedankt voor de tip. Dit werkt!
Even om te delen de stappen die ik heb uitgevoerd:

- Telegram bot aangemaakt met HA integratie
- /command bericht in de chat zorgt voor een HA event telegram_command
- Automatisering aangemaakt die triggert op event_type: telegram_command met wat variabelen
- Actie om garagedeur te openen
d:)b
Niet echt een HA vraag, maar om de automatisering rond te krijgen wil ik een knop vanuit onze iPhones hebben om het telegram bericht te verzenden. Heb twee methodes die allebei net niet werken :? :

1. HTTP request: https://api.telegram.org/bot[BOT_API_KEY]/sendMessage?chat_id=[MY_CHANNEL_NAME]&text=[MY_MESSAGE_TEXT]

Dit werkt, maar op één of andere manier is in telegram dit "/command bericht" niet hetzelfde dan als je het zelf typt. Het zorgt niet voor het event telegram_command. De tekst is in telegram ook blauw.
Als je het zo doet, stuurt de bot een bericht naar jou, in plaats van dat jij naar de bot stuurt. Waarschijnlijk werkt daarom de HA trigger daar niet op.

Verder geen idee hoe je dat wel kunt doen, misschien met IFTTT?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

u_nix_we_all schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:32:
[...]

d:)b

[...]

Als je het zo doet, stuurt de bot een bericht naar jou, in plaats van dat jij naar de bot stuurt. Waarschijnlijk werkt daarom de HA trigger daar niet op.

Verder geen idee hoe je dat wel kunt doen, misschien met IFTTT?
Daarom is die tekst natuurlijk een andere kleur 8)7 8)7 Gebruik telegram eigenlijk nooit...
IFTTT zal wel een oplossing zijn verwacht ik, maar om er nou nog een cloudoplossing tegenaan te plakken is ook zo wat. Nog even struinen of een van de twee methodes nog een optie is.

• RedPas
alex3305 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:17:
[...]

Ja dat lijkt mij logisch. De dubbele punt achter https zal als controle teken gezien worden. Omdat je een fold gebruikt in het eerste voorbeeld wordt dat volgens mij als string literal gepakt. Oplossing is om gewoon haakjes (" of ') voor dit soort dingen te gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sequence:
    data:
      media_content_id: "https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075"
    data:
      media_content_id: 'https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075'

Dikke kans dat het dan wel werkt. Met uitzondering van eventuele andere eigenaardigheden in Home Assistant. Want ik heb op mijn Media Player gemerkt dat het versturen van data niet universeel hoeft te zijn...
Geen succes 8)7
Als ik data van media_content_id: "https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075" vervang door de stream van Topradio bv werkt het wel

• alex3305
RedPas schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:20:
[...]

Geen succes 8)7
Als ik data van media_content_id: "https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075" vervang door de stream van Topradio bv werkt het wel
:(

Wat gek ook. Als ik de streams van beide vergelijk dan lijken mij deze ook redelijk hetzelfde. Zelfde Content-Type bijvoorbeeld. 8)7...

Blijft het 'haakjes-advies' overigens wel staan. Dat kan veelal geen kwaad ;).

• RedPas
alex3305 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:24:
[...]

:(

Wat gek ook. Als ik de streams van beide vergelijk dan lijken mij deze ook redelijk hetzelfde. Zelfde Content-Type bijvoorbeeld. 8)7...

Blijft het 'haakjes-advies' overigens wel staan. Dat kan veelal geen kwaad ;).
Dat vind ik dus ook raar. Het script werkt, want als ik andere streams invoer heb ik muziek.
Dus doe ik copy/paste, pas de naam en stream( Dus Galaxie https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/63517) aan en niks werkt.
En ik heb dit zelfde fenomeen ook nog met andere streams.
Hier thuis luisteren we enkel maar naar Topradio. Dus is het voor mij geen top prio.
Maar moesten we de bug kunnen ontdekken is het nog zo leuk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas en @alex3305 mijn post gemist? :+

• RedPas
Nee hoor. Juist tijd gehad om te testen. En bingo!
Dit is em dus: x-rincon-mp3radio://
Als ik dit weglaat werkt het niet.

Werkend, met track info
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: PlayGalaxieee
sequence:
    data:
      media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://listen.radioking.com/radio/15684/stream/29075
    target:

Ik dank u ten zeerste!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:03:
Ik heb twee gu10 zigbee spotjes van Ikea. Gekoppeld met HA en dat werkt prima. Ik heb ook een Ikea remote (Styrbar) gekocht en wilde deze ook aan de spotjes koppelen. Dit wil ik gebruiken als backup als er problemen met HA zijn. Ik koppelde de remote aan de spotjes en dat werkte. Alleen werkte het niet meer vanuit HA.
Is dit überhaupt mogelijk ( dat de spotjes op twee manieren aangestuurd kunnen worden). En moet het in een bepaalde volgorde?
Is dit uiteindelijk gelukt (met bindings)?

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
TheFes schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:10:
Ben de afgelopen dagen bezig geweest een Mobile Dashboard te maken met Mushroom card.

Startscherm:
[Afbeelding]
  • Bovenin een beetje algemene data. De menuknop opent de sidebar, weer linkt naar een weer-view, energie verbruik naar het energy dashboard
  • Daaronder de locatie van mijzelf en mijn vriendin, en wat snelkoppelingen (versturen TTS, en cameras kinderkamer), de huis-modus en het aantal pending updates
  • Dan een welkomsgroet en eventuele mededelingen
  • Daaronder per kamer een aparte groepstegel, met wat quick toggles.
Klikken op de room-tile opent een view met de kamer, met de relevante entities:
[Afbeelding]

Voor andere knoppen, bijvoorbeeld de TTS knop, heb ik geen view, maar een popup via browser-mod:
[Afbeelding]

De code is hier te vinden (onderverdeeld in views / cards / roomcards (dat zijn de groepstegels).
Kan je de yaml delen van de "begroetingskaart" met medelingen? Ik verwacht dat er daarnaast een template achter hangt met goedemiddag, goedenavond en goedemorgen? Wil je deze ook delen? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:45:
[...]

Kan je de yaml delen van de "begroetingskaart" met medelingen? Ik verwacht dat er daarnaast een template achter hangt met goedemiddag, goedenavond en goedemorgen? Wil je deze ook delen? _/-\o_
Ik gebruik een template sensor voor die meldingen. Elk attribute geeft kan een melding bevatten. Als de data leeg is, wordt de melding niet meegenomen.

Dit is dan uiteindelijk die begroeting kaart, de link naar de template sensor staat in de comment in de card:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
type: custom:vertical-stack-in-card
view_layout:
  grid-area: messages
cards:
  - type: custom:mushroom-title-card
    title: >-
      {%- if is_state('sensor.anniversary_' ~ user | lower, '0') %}
        🎉 Gefeliciteerd {{ user }}!! 🎉
      {%- elif now() < today_at('06:00') %}
        Goedenacht {{ user }}
      {%- elif now() < today_at('12:00') %}
        Goedemorgen {{ user }}
      {%- elif now() < today_at('18:00') %}
        Goedemiddag {{ user }}
      {%- else %}
        Goedenavond {{ user }}
      {%- endif %}
    alignment: center
    # actual messages are taken from template sensor, to avoid that every template has to be rendered on dashboard reload
    # also prevents reloading all messages on changes which affect only one message
    # template sensor can be found here: https://github.com/TheFes/HA-configuration/tree/main/include/template/sensor/dashboard_messages.yaml
  - type: markdown
    content: >-
      {%- if states('sensor.dashboard_messages') | int(0) > 0 %}
        {%- for item in states.sensor.dashboard_messages.attributes.values()
                          | selectattr('message', 'defined')
                          | sort(attribute='level', reverse=true)
                          | selectattr('message')
        %}
          <ha-alert alert-type={{ item.level }}>{{ item.message }}</ha-alert>
        {%- endfor -%}
      {%- endif %}

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
cerebrum schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:12:
[...]

Ik gebruik de custom Velux integratie van pawlizio (via HACS).
Daar kan ik de features bij mijn rolluiken met device_class shutter wel controls toevoegen.

[Afbeelding]
Kun je es proberen met de cover-tilt-position feature? Visualiseert die?
de cover-position en cover-open-close werkt wel. de andere niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
TheFes schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:57:
[...]

Ik gebruik een template sensor voor die meldingen. Elk attribute geeft kan een melding bevatten. Als de data leeg is, wordt de melding niet meegenomen.

Dit is dan uiteindelijk die begroeting kaart, de link naar de template sensor staat in de comment in de card:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
type: custom:vertical-stack-in-card
view_layout:
  grid-area: messages
cards:
  - type: custom:mushroom-title-card
    title: >-
      {%- if is_state('sensor.anniversary_' ~ user | lower, '0') %}
        🎉 Gefeliciteerd {{ user }}!! 🎉
      {%- elif now() < today_at('06:00') %}
        Goedenacht {{ user }}
      {%- elif now() < today_at('12:00') %}
        Goedemorgen {{ user }}
      {%- elif now() < today_at('18:00') %}
        Goedemiddag {{ user }}
      {%- else %}
        Goedenavond {{ user }}
      {%- endif %}
    alignment: center
    # actual messages are taken from template sensor, to avoid that every template has to be rendered on dashboard reload
    # also prevents reloading all messages on changes which affect only one message
    # template sensor can be found here: https://github.com/TheFes/HA-configuration/tree/main/include/template/sensor/dashboard_messages.yaml
  - type: markdown
    content: >-
      {%- if states('sensor.dashboard_messages') | int(0) > 0 %}
        {%- set ns = namespace(test=[]) %}
        {%- for item in states.sensor.dashboard_messages.attributes.values()
                          | selectattr('message', 'defined')
                          | sort(attribute='level', reverse=true)
                          | selectattr('message')
        %}
          <ha-alert alert-type={{ item.level }}>{{ item.message }}</ha-alert>
        {%- endfor -%}
      {%- endif %}
Waarom moet je een lege namespace zetten daar?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:14:
[...]

Waarom moet je een lege namespace zetten daar?
Geen idee, zo te zien achtergebleven van een test :P
Die mag wel weg

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:21:

2. Een iOS opdracht/shortcut aanmaken die het bericht stuurt
Hier loop ik tegen het probleem dat je een bot niet als contact op kan voeren en er een "onbekende fout" volgt vanuit de app.
Ik ben weer een stapje verder met een iOS opdracht/shortcut. Via een url kan je Telegram aansturen een bericht naar een bot te sturen: tg://msg?text=MESSAGE&to=@USERNAME_OR_PHONE
Je moet dan alleen nog wel op verzenden klikken in Telegram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

theturtle schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:00:

Ik gebruik EMS-ESP voor mijn Nefit ketel en kan de ketel besturen en uitlezen. Ik stuur bv extra afzuiging in de badkamer aan met het signaal dat de ketel in WW staat. En na 5 minuten onderbreek ik de ventilator enkele seconden om de douchende persoon erop te attenderen dat de tijd om is.
(Voor de temperatuurregeling per kamer gebruik ik EvoHome.)

De trigger zoals dat er bij mij uitziet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
platform: state
entity_id:
  - binary_sensor.boiler_tapwater_active_2
for:
  hours: 0
  minutes: 0
  seconds: >-
    {{ states('input_number.ventilator_badkamer_trigger_na_hoe_lang_ww') | float
    }}
to: "on"
id: Boiler tapwater active
from: "off"

Je zou op basis van deze trigger wat zaken kunnen loggen.
Maar je zou zelfs het warme water kunnen uitzetten O-)

[ Voor 13% gewijzigd door JoepW op 13-09-2023 17:42 ]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Paterman
@Rouwette
Leaving zone?
Ik probeerde een automation te maken.

Als een persoon thuiskomt er een notificatie komt. Waar zet je die. Ik had een blueprint gebruikt. Heb nog niet zoveel kaas gegeten van YAML. Dus ik denk dat gaat zo wel "voorgekauwd" werken. Niet dus.

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
skank schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:59:
Kun je es proberen met de cover-tilt-position feature? Visualiseert die?
de cover-position en cover-open-close werkt wel. de andere niet
Die kan in het geheel niet toevoegen, want geen van mijn rolluiken en zonneschermen ondersteunt dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NE9Wf82OVsa0XSxRz30NFY_l1QU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yaxnfmlaB4l86c6CpJKLFVZ2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door cerebrum op 13-09-2023 20:06 ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Paterman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:58:
@Rouwette

[...]

Als een persoon thuiskomt er een notificatie komt. Waar zet je die. Ik had een blueprint gebruikt. Heb nog niet zoveel kaas gegeten van YAML. Dus ik denk dat gaat zo wel "voorgekauwd" werken. Niet dus.
Dat is een automation die prima in de gui kan hoor ;) geen yaml kennis voor nodig. Al geprobeerd hem zelf bij elkaar te klikken? Want het is in de gui echt vergelijkbaar met je blueprint...

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:23
Seyude schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:46:
- Vaatwasser is van Bosch en heeft homeconnect. Meestal draait deze in de nacht, dus zetten we deze klaar met remote start. Home assistant pakt de goedkoopste uren in de nacht, maar zorgt dat hij om 7 uur in de ochtend altijd klaar is.
Zou je eens wat meer informatie kunnen geven hoe je deze automation hebt opgezet? Ik heb een soortgelijke vaatwasser van Siemens en wil eigenlijk eenzelfde resultaat op basis van dynamische stroomprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Paterman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:58:
@Rouwette

[...]

Probeer het eens in de UI gewoon zonder Blueprint. Echt geen rocket science dan :)

[edit]Spuit11 :+

• Paterman
Na controle werkte hij wel. Kreeg groen vinkje bij developer tools. Alleen als ik b.v. buiten en de zone (thuis) binnenloop. Krijg ik geen notificatie op m'n telefoon!

• alex3305
Mja :F, maar daarbij vroeg ik mij ook af waarom het protocol x-rincon-mp3radio toevoegen in wel werkt :+ Buiten dat blijf ik haakjes (in dit geval) geen verkeerd idee vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Paterman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:13:
Na controle werkte hij wel. Kreeg groen vinkje bij developer tools. Alleen als ik b.v. buiten en de zone (thuis) binnenloop. Krijg ik geen notificatie op m'n telefoon!
Maar nu ook weer... Wat controleer je dan? En hoe? Wat doe je bij developer tools?

Kijk voor de gein eens hoe de meeste anderen hier vragen posten. Concrete probleem stelling, de configuratie, logging, wat er al geprobeerd is, traces van automations etc. Op de manier waarop je nu je problemen blijft posten ga je steeds minder reacties krijgen...

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Wij kunnen niet met je meekijken hè. Dus je zult zelf exact op moeten schroeven wat je doet, wat je hebt, wat je verwacht en wat er (niet) gebeurd. Anders is het gewoon niet mogelijk te helpen.

• Paterman
@new_guy

Excuses. Het is ook zo nieuw allemaal. Ik ga proberen goed te communiceren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Paterman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:13:
Gebruik mijn voorbeeld, pas je entiteiten en zone aan en het werkt.

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 20:53
Septillion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:14:
[...]

Ik wil een script aanroepen via een card (zie code). Het script van radio2 werkt wel via de card (en via run script), die van GeorgeFM niet. Terwijl de streams het in mijn browser via radio-browser.info op de laptop wel werken.

Code van de card:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
type: custom:mini-media-player
entity: media_player.av_samsung_soundbar_q80r
name: Soundbar
icon: mdi:radio
toggle_power: false
artwork: cover
source: full
sound_mode: icon
info: short
volume_step: '1'
max_volume: '10'
min_volume: '0'
shortcuts:
  columns: 4
  buttons:
    - type: script
      name: Radio 538
      id: script.media_play_538_nonstop
      name: GeorgeFM DnB
      id: script.media_play_georgefm_dnb
      name: Radio 2
      id: script.media_play_radio_2

Script voor GeorgeFM
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: "Media: Play GeorgeFM DNB"
sequence:
    data:
      media_content_id: media-source://radio_browser/5d51f287-c39d-40e6-bca7-82bbe480dd30
    target:
      entity_id: media_player.av_samsung_soundbar_q80r
icon: mdi:play

Script voor Readio 2
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: "Media: Play Radio 2"
sequence:
    data:
      media_content_id: media-source://radio_browser/96126e82-0601-11e8-ae97-52543be04c81
    target:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Galen2850 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:31:
[...]

Ik wil een script aanroepen via een card (zie code). Het script van radio2 werkt wel via de card (en via run script), die van GeorgeFM niet. Terwijl de streams het in mijn browser via radio-browser.info op de laptop wel werken.

Code van de card:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
entity: media_player.av_samsung_soundbar_q80r
name: Soundbar
toggle_power: false
sound_mode: icon
info: short
volume_step: '1'
max_volume: '10'
min_volume: '0'
shortcuts:
  columns: 4
  buttons:
      name: Radio 538
      id: script.media_play_538_nonstop
      name: GeorgeFM DnB
      id: script.media_play_georgefm_dnb
      name: Radio 2
      id: script.media_play_radio_2

Script voor GeorgeFM
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: "Media: Play GeorgeFM DNB"
sequence:
    data:
      media_content_id: media-source://radio_browser/5d51f287-c39d-40e6-bca7-82bbe480dd30
    target:

Script voor Readio 2
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: "Media: Play Radio 2"
sequence:
    data:
      media_content_id: media-source://radio_browser/96126e82-0601-11e8-ae97-52543be04c81
    target:
Waarom doe je dat met scipts?

Ik regel het met de knoppen, code is wat lang maar staat op m’n site.

Komt neer op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: button
name: NPO 1
show_name: true
show_icon: true
icon_height: 25px
tap_action:
  service: media_player.play_media
  action: call-service
  data:
    media_content_id: media-source://radio_browser/96126f56-0601-11e8-ae97-52543be04c81
    media_content_type: audio/mpeg
  target:
    entity_id: media_player.living_room

Of
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
type: conditional
conditions:
  - entity: input_select.radio
    state: Slaapkamer
card:
  hide:
    icon: false
  shortcuts:
    columns: 5
    buttons:
      - image: /local/radio/Qmusic_logo.svg
        name: BE
        type: service
        id: media_player.play_media
        data:
          entity_id: media_player.nestmini9513
          media_content_id: media-source://radio_browser/bbabb958-aa77-4d52-80c6-d86c9268721f
          extra:
            metadata:
              metadataType: 3
              images:
                - url: /local/radio/Qmusic_logo.svg

entity: media_player.nestmini9513
  group: false
  info: scroll
  volume_stateless: false
  sound_mode: full

Dan kun je zoiets krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://rouwette.com/wp-content/uploads/2022/10/Menu-2.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Rouwette op 13-09-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belsj
  • Laatst online: 15:28
JoepW schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:28:
[...]

Ik gebruik EMS-ESP voor mijn Nefit ketel en kan de ketel besturen en uitlezen. Ik stuur bv extra afzuiging in de badkamer aan met het signaal dat de ketel in WW staat. En na 5 minuten onderbreek ik de ventilator enkele seconden om de douchende persoon erop te attenderen dat de tijd om is.
(Voor de temperatuurregeling per kamer gebruik ik EvoHome.)

De trigger zoals dat er bij mij uitziet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
platform: state
entity_id:
  - binary_sensor.boiler_tapwater_active_2
for:
  hours: 0
  minutes: 0
  seconds: >-
    {{ states('input_number.ventilator_badkamer_trigger_na_hoe_lang_ww') | float
    }}
to: "on"
id: Boiler tapwater active
from: "off"

Je zou op basis van deze trigger wat zaken kunnen loggen.
Maar je zou zelfs het warme water kunnen uitzetten O-)
Zelf ook, na vele jaren aanrotzooien met een MB Lan van Junkers, paar maanden geleden overgestapt naar de EMS module van BBQKees. Wat een verademing en dit had ik echt al veel eerder moeten doen. Duidelijke handleiding en zat binnen 5 minuten in Home Assistant en ongelooflijk wat voor schat aan data en instellingen er dan opeens open gaan... Beste investering van mijn 15-jarig domoticaavontuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galen2850
Rouwette schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:38:
[...]

Waarom doe je dat met scipts?

Ik regel het met de knoppen, code is wat lang maar staat op m’n site.
Nice! Dat werkt. Nu te laat om verder in te duiken wat het probleem in de media player is, maar ik kan weer doen. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Galen2850 Had je hem ook echt gewoon via de play media action in de UI gemaakt? Mis namelijk alle metadata die hij normaal dan er ook bij zet.

En ik kan het alleen testen op Sonos maar zie wel dat de Radio2 stream mp3/mpeg is en GeorgeFM DNB is aac. Voor eerste krijg ik media_content_type: audio/mpeg en voor tweede media_content_type: audio/aac. Dus misschien dat je Samsung daar ook over valt?

• theturtle
JoepW schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:28:
[...]

Mmm, eens kijken of die ook Nefit Easy ondersteunt. Ik gebruik nu de (ka-easy) Nefit integration. De state sensor is zoals gezegd niet binair dus moeilijker uit te lezen.

Wordt een langer klusje denk ik. Vandaag eindelijk de al lang haperende Tradfri hub eruit geflikkerd en alles via de Skystick opnieuw gekoppeld. Werkt wel als een tierelier nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW
  • Laatst online: 18:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

theturtle schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:36:
[...]

Mmm, eens kijken of die ook Nefit Easy ondersteunt. Ik gebruik nu de (ka-easy) Nefit integration. De state sensor is zoals gezegd niet binair dus moeilijker uit te lezen.

Wordt een langer klusje denk ik. Vandaag eindelijk de al lang haperende Tradfri hub eruit geflikkerd en alles via de Skystick opnieuw gekoppeld. Werkt wel als een tierelier nu.
De module van BBQ-Kees sluit je aan op de onderhoudstekker van de ketel en de installatie is echt super simpel.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Ik loop vast op iets dat vast eenvoudig is, maar ik kom er niet uit. Ik wil deze theme gebruiken en ik ben redelijk op weg. Vooral het groeperen in verticale stacks vind ik handig. Helaas werkt standaard card in HA niet omdat je dan geen transparancy meer hebt in de cards. Daarom gebruik ik deze card.

Ik krijg het echter niet voor elkaar. Kan iemand aanwijzen wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- title: Overig
    path: overig
    icon: mdi:home
    badges: []
    cards:
      - type: custom:vertical-stack-in-card
        title: My Card
        cards:
          type: entities
          entities:
            - entity: 
               light.rgb_vloer_light

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iDdny8iIX_ftvM0Z5lAbxDF2xo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S0B1udNBv2D4614GPeQMLTpv.png?f=user_large

This too shall pass

• TheFes
Sharky schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:50:
Ik loop vast op iets dat vast eenvoudig is, maar ik kom er niet uit. Ik wil deze theme gebruiken en ik ben redelijk op weg. Vooral het groeperen in verticale stacks vind ik handig. Helaas werkt standaard card in HA niet omdat je dan geen transparancy meer hebt in de cards. Daarom gebruik ik deze card.

Ik krijg het echter niet voor elkaar. Kan iemand aanwijzen wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- title: Overig
    path: overig
    icon: mdi:home
    badges: []
    cards:
      - type: custom:vertical-stack-in-card
        cards:
          type: entities
          entities:
            - entity: 
               light.rgb_vloer_light

[Afbeelding]
De kaart verwacht een list met kaarten die hij moet stapelen, jij geeft hem geen list

• Galen2850
Septillion schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:18:
En ik kan het alleen testen op Sonos maar zie wel dat de Radio2 stream mp3/mpeg is en GeorgeFM DNB is aac. Voor eerste krijg ik media_content_type: audio/mpeg en voor tweede media_content_type: audio/aac. Dus misschien dat je Samsung daar ook over valt?
Thanks voor het meedenken, mag alleen niet baten. En nu ik weer verder wil, werkt de knop die het gister nog deed ook niet meer :s. Denk dat ik maar even met iets anders aan de slag ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Galen2850 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:05:
[...]

Thanks voor het meedenken, mag alleen niet baten. En nu ik weer verder wil, werkt de knop die het gister nog deed ook niet meer :s. Denk dat ik maar even met iets anders aan de slag ga.
Kijk eens op mijn site, bij de Radio Browser. Staat een hoop uitleg, met een automation om de codes makkelijk te vinden en de kaarten.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

TheFes schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:57:
[...]

De kaart verwacht een list met kaarten die hij moet stapelen, jij geeft hem geen list
Ik geloof dat ik je niet volg. Als ik de letterlijke voorbeeldcode van de githubpagina overneem en mijn eigen entiteiten invul werkt het ook niet. De .js staat gewoon onder de resources in HA.

Dus dit werkt ook niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: 'custom:vertical-stack-in-card'
cards:
  - type: glance
    entities:
      - light.rgb_vloer_light      
  - type: entities
    entities:
      - light.lamp_bank_light
Yes, meerdere. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Sharky op 14-09-2023 22:39 ]

This too shall pass

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Herstart gedaan?

• TheFes
Sharky schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:33:
[...]

Ik geloof dat ik je niet volg. Als ik de letterlijke voorbeeldcode van de githubpagina overneem en mijn eigen entiteiten invul werkt het ook niet. De .js staat gewoon onder de resources in HA.

Dus dit werkt ook niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: 'custom:vertical-stack-in-card'
cards:
  - type: glance
    entities:
      - light.rgb_vloer_light      
  - type: entities
    entities:
      - light.lamp_bank_light

[...]

Yes, meerdere. :)
Nu heb je in ieder geval een list onder cards:
Krijg je nog steeds dezelfde error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

TheFes schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:13:
[...]

Nu heb je in ieder geval een list onder cards:
Krijg je nog steeds dezelfde error?
Ik heb nu niets. Geen error maar ook geen card(s).
Len schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:54:
[...]

Is het nu niet helemaal transparant? >:)

sorry, kon het niet laten
Daar heb ik serieus even aan gedacht, maar is niet het geval :D

[ Voor 33% gewijzigd door Sharky op 15-09-2023 09:01 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11

Len

Leeg

Sharky schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:52:
[...]

Is het nu niet helemaal transparant? >:)

sorry, kon het niet laten

Free Tibet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

HA is echt perfect voor dit soort zaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq2hiAJxMenM1-IMs_IP5XQ67TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uul4G5zia0ZhYSnaSwXeCBui.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Sharky schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:52:
[...]

Dan kan het zomaar zijn dat de custom card niet goed in is geladen in je browser. Heb je ook al geforceerde refresh gedaan met CTRL+F5? Of dit vinkje in Developer Tools aanzetten en refreshen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjABPqnjrKEV2TH1JnjtjabsBJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TS548KSjrJLh7kRI83ryG6i9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sharky Tijdens edit ook geen enkele melding?

En hoe heb je de kaart toegevoegd, gewoon via HACS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

alex3305 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:04:
[...]

Dan kan het zomaar zijn dat de custom card niet goed in is geladen in je browser. Heb je ook al geforceerde refresh gedaan met CTRL+F5? Of dit vinkje in Developer Tools aanzetten en refreshen:

[Afbeelding]
Ook al gedaan. Net geprobeerd in een nieuwe browser, ook met cache uitgeschakeld en het scherm blijft leeg.
Septillion schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:07:
@Sharky Tijdens edit ook geen enkele melding?

En hoe heb je de kaart toegevoegd, gewoon via HACS?
Geen enkele melding helaas. Heb de kaart inderdaad via HACS toegevoegd. Hij staat wel bij de resources.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Sharky en als je dezelfde kaarten in een vertical-stack (de standaard HA kaart dus) stopt. Wat krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sharky Tijdens edit zie je helemaal niets?

En wat als je gewoon default thema gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

TheFes schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:19:
@Sharky en als je dezelfde kaarten in een vertical-stack (de standaard HA kaart dus) stopt. Wat krijg je dan?
Net getest en dat werkt perfect. Alleen werkt de mod om kaarten transparant te maken niet meer, maar dat is een bekende issue.
Septillion schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:25:
@Sharky Tijdens edit zie je helemaal niets?

En wat als je gewoon default thema gebruikt?
Tijdens het editten zie je niks, maar dat staat ook in de docs geloof ik. Thema wisselen maakt geen verschil.
Hoe bedoel je precies? Ik voeg de Vertical stack in card-card toe via de raw editor, hij is niet te selecteren uit de lijst met standaard kaarten.

[ Voor 18% gewijzigd door Sharky op 15-09-2023 10:57 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sharky Ik zie hem tijdens edit ook gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sharky Probeer eens via de UI maar dan de manual card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik heb een automation via de GUI gemaakt.
Zou dit moeten werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
 - id: '1694770065331'
  alias: '!!! Test Zone Notification !!!'
  trigger:
  - platform: device
    device_id: 61b63c7da17fedb24a56d7ab3f1f0d59
    domain: device_tracker
    entity_id: 2da8d89e54705ba6e10b3c71a219ac44
    type: leaves
    zone: zone.werk
    type: enters
    zone: zone.home
  action:
  - service: notify.mobile_app_oneplus_a5010
    data:

Moet je de HA app open hebben staan om notification te krijgen?

Als ik hem trouwens maak via blueprints kan ik bij d bovenste entiteit niks invullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz4jE9kltuMB1jwkjZ_Qa7dPcZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFMfUPcyZrYSY2TeUhJP4Jtl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Paterman op 15-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Paterman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:42:
Ik heb een automation via de GUI gemaakt.
Zou dit moeten werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
 - id: '1694770065331'
  alias: '!!! Test Zone Notification !!!'
  trigger:
    type: leaves
    zone: zone.werk
    type: enters
    zone: zone.home
  action:
  - service: notify.mobile_app_oneplus_a5010
    data:

Moet je de HA app open hebben staan om notification te krijgen?

Als ik hem trouwens maak via blueprints kan ik bij d bovenste entiteit niks invullen:
[Afbeelding]
Nee, de app hoeft niet open te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@TheFes

Zou dit moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Op zich wel. Je kunt de service call natuurlijk gewoon testen door de automation manueel te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@TheFes

Ben nog een beetje nieuw maar gaande weg kom ik er wel. Begrijp steeds meer. Tuturials op YouTube zijn duidelijk!

Maar hoe start je een automation om te testen?
Doe je dat in File editor of Studio Code Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Paterman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:06:
@TheFes

Ben nog een beetje nieuw maar gaande weg kom ik er wel. Begrijp steeds meer. Tuturials op YouTube zijn duidelijk!

Maar hoe start je een automation om te testen?
Doe je dat in File editor of Studio Code Server?
Gewoon bij Settings > Automations & Scenes de automation opzoeken. Daar zit een optie om hem te starten.
Let wel, dan wordt alleen de action sequence gestart. Er wordt niet naar triggers en conditions gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@TheFes

Dat is nu juist het vreemde. Als ik een automation opsla. Vind ik deze niet terug in de lijst!
Hij staat wel in de automation.yaml :| Of kijk ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry_F424ubtGSEYGL2TGmQbMWwGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH7sew1hKOLwdNwlASMvLGVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Paterman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:11:
@TheFes

Dat is nu juist het vreemde. Als ik een automation opsla. Vind ik deze niet terug in de lijst!
Hij staat wel in de automation.yaml :| Of kijk ik verkeerd?

[Afbeelding]
Heb je de include naar die file weggehaald in de configuration.yaml?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Ik ben zelf bezig met icoontjes te maken voor m'n dashboard en zie dat het best lastig is om hier wat leuks voor te vinden online. Daarom deel ik graag mijn Affinity Photo bestand met jullie: download hier

Er zijn verschillende layers:
Schild
- Rood
- Groen
Iconen
- Vink
- Slot
- Kruis/Sluiten
Cirkel
- Rood
- Groen

Ik zal zelf in de toekomst ook meer iconen er in zetten of op jullie verzoek. Ben geen expert in dit soort dingen dus ik doe alles op visueel zicht, mogelijk zit een icoontje er een tiende millimeter naast, so be it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SUTUJLlWOtgIIOOdc7k7_ZGLzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r2MtGY9e2qTF8P8dXZpsHd4Z.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T27KnNLyIHBACVkHwkC4mSxyb4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yv0av5agslPrrxsAT9oo2vOK.png?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@TheFes
Heb je de include naar die file weggehaald in de configuration.yaml?
YAML:
1
2
3
4
5
 default_config:

homeassistant:

customize: !include customize.yaml 

Alleen het woordje ! inlclude ?

dus zo:

YAML:
1
2
3
4
5
 default_config:

homeassistant:

customize: customize.yaml 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Paterman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:28:
@TheFes

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
 default_config:

homeassistant:

Alleen het woordje ! inlclude ?

dus zo:

YAML:
1
2
3
4
5
 default_config:

homeassistant:

customize: customize.yaml 
customize.yaml is iets heel anders dan automations.yaml

Is dit je hele configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dit is mijn complete configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
default_config:

homeassistant:

sensor:
  - platform: afvalinfo
    resources:
      #- type: cleanprofsgft
      #  friendly_name: Reiniging Gft
      #- type: cleanprofsrestafval
      #  friendly_name: Reiniging Restafval
      - type: gft
        friendly_name: Groente Fruit en Tuinafval
      - type: kerstboom
        friendly_name: Kerstboom
      - type: pbd
        friendly_name: Plastic Blik en Drankkartons
      - type: papier
        friendly_name: Papier
      - type: restafval
        friendly_name: Restafval
      - type: takken
        friendly_name: Takken
      - type: textiel
        friendly_name: Oude Kleding
      - type: trash_type_today
        friendly_name: Afval voor vandaag
      - type: trash_type_tomorrow
        friendly_name: Afval voor morgen
    diftarcode: ""
    streetnumber: 
    streetnumbersuffix: ""
    district: ""
    dateformat: "%d-%m-%Y"
    locale: "nl"
    notrashtext: "geen"
    getwholeyear: false
  - platform: template
    sensors:
      paper_days_until_collection:
        value_template: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}"

sensors:
      afvalinfo_next_trash_type_and_date:
        value_template: >
          {% set ns = namespace(minimum=365) %}
          {% set list = ['groente_fruit_en_tuinafval', 'kerstboom', 'plastic_blik_en_drankkartons', 'papier', 'restafval', 'takken', 'oude_kleding'] %}
          {% set friendly_list = ['Groente Fruit en Tuinafval', 'Kerstboom', 'Plastic Blik en Drankkartons', 'Papier', 'Restafval', 'Takken', 'Oude Kleding'] %}
          {%- for l in list %}
          {%- set days = state_attr('sensor.afvalinfo_' ~l, 'days_until_collection_date')%}
          {%- if days != None and days < ns.minimum %}
          {%- set ns.minimum = days %}
          {%- endif %}
          {%- endfor %}
          {%- for l in list %}
          {%- set days = state_attr('sensor.afvalinfo_' ~l, 'days_until_collection_date')%}
          {%- if days == ns.minimum %}
          {{friendly_list[loop.index0]}} · {{ states('sensor.afvalinfo_' ~l) }}
          {%- endif %}
          {%- endfor %} 

En dit is mijn customize.yaml: (voor de afbeeldingen van de afvalwijzer)

Of moet je deze gewoon in de configuration.yaml onder aan plakken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor.afvalinfo_groente_fruit_en_tuinafval:
  entity_picture: /local/images/GFT.png
sensor.afvalinfo_papier:
  entity_picture: /local/images/Papier.png
sensor.afvalinfo_plastic_blik_en_drankkartons:
  entity_picture: /local/images/PMD.png
sensor.afvalinfo_restafval:
  entity_picture: /local/images/Restafval.png

zone.home:
  radius: 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Gewoon oprecht een vraag, maar waarom maak je het jezelf zo moeilijk door dit rechtstreeks in YAML te willen doen? Waarbij je dus ook de documentatie nog niet goed hebt gelezen ;)

Maak het jezelf eens een stuk makkelijker door eerst wat simpele automations in de GUI bij elkaar te klikken voor je met YAML aan de gang gaat. De automation die je nu in YAML hebt gemaakt klik je echt zo bij elkaar in de GUI. Kijk daarna naar de YAML wat er staat, speel wat met de opties in de GUI om te zien wat het resultaat vervolgens is in YAML. Er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@new_guy

Heb ik dus gedaan. Zie bovenstaande post!

Voor die afbeedlingen van mijn afvalwijzer moest ik wel iets met YAML. Vandaar.

Heb nu wat in de customize.yaml stond geplakt in de configuration.yaml

Werkt niet. Krijg melding:
Kan service homeassistant/reload_all niet aanroepen. Invalid domain zone.home
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor.afvalinfo_papier:

zone.home:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:54
YAML:
1
2
zone.home:

zal dan wel in customize moeten blijven vermoed ik.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Paterman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:34:
Dit is mijn complete configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
default_config:

homeassistant:

sensor:
  - platform: afvalinfo
    resources:
      #- type: cleanprofsgft
      #  friendly_name: Reiniging Gft
      #- type: cleanprofsrestafval
      #  friendly_name: Reiniging Restafval
      - type: gft
        friendly_name: Groente Fruit en Tuinafval
      - type: kerstboom
        friendly_name: Kerstboom
      - type: pbd
        friendly_name: Plastic Blik en Drankkartons
      - type: papier
        friendly_name: Papier
      - type: restafval
        friendly_name: Restafval
      - type: takken
        friendly_name: Takken
      - type: textiel
        friendly_name: Oude Kleding
      - type: trash_type_today
        friendly_name: Afval voor vandaag
      - type: trash_type_tomorrow
        friendly_name: Afval voor morgen
    diftarcode: ""
    postcode: 1273PD
    streetnumber: 39
    streetnumbersuffix: ""
    district: ""
    dateformat: "%d-%m-%Y"
    locale: "nl"
    notrashtext: "geen"
    getwholeyear: false
    sensors:
      paper_days_until_collection:
        value_template: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}"

sensors:
      afvalinfo_next_trash_type_and_date:
        value_template: >
          {% set ns = namespace(minimum=365) %}
          {% set list = ['groente_fruit_en_tuinafval', 'kerstboom', 'plastic_blik_en_drankkartons', 'papier', 'restafval', 'takken', 'oude_kleding'] %}
          {% set friendly_list = ['Groente Fruit en Tuinafval', 'Kerstboom', 'Plastic Blik en Drankkartons', 'Papier', 'Restafval', 'Takken', 'Oude Kleding'] %}
          {%- for l in list %}
          {%- if days != None and days < ns.minimum %}
          {%- set ns.minimum = days %}
          {%- endif %}
          {%- endfor %}
          {%- for l in list %}
          {%- if days == ns.minimum %}
          {{friendly_list[loop.index0]}} · {{ states('sensor.afvalinfo_' ~l) }}
          {%- endif %}
          {%- endfor %} 

En dit is mijn customize.yaml: (voor de afbeeldingen van de afvalwijzer)

Of moet je deze gewoon in de configuration.yaml onder aan plakken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor.afvalinfo_papier:

zone.home:
Laat dit maar gewoon zo staan. Maar je hebt een hoop standaard includes weggegooid die er in moeten staan.

YAML:
1
2
3
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

Mogelijk meer, maar ik heb dat allemaal anders staan in mijn config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Septillion schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:21:
@Sharky Probeer eens via de UI maar dan de manual card.
Dan krijg ik dit, ik vermoed dat het aan de resource ligt als ik de melding zo zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiIBVWf9e0OO_qswtZLoF4_uM3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDeY9ucX5f8YqsgR5St6kGSC.jpg?f=fotoalbum_large

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@TheFes

YAML:
1
2
3

Zet ik dit direct onder:

YAML:
1
2
3
4
5
default_config:

homeassistant:

Kan de yaml niet herstarten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Paterman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:18:
@TheFes

YAML:
1
2
3

Zet ik dit direct onder:

YAML:
1
2
3
4
5
default_config:

homeassistant:

Kan de yaml niet herstarten dan.
Zonder spaties er voor in ieder geval, en niet tussen homeassistant: en customize:

Pagina: 1 ... 106 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.