Hi!
Huidige situatie
Ik gebruik Homey (Pro - Early 2019) sinds 2020 in ons huis, en dat bevalt over het algemeen super. Omdat ik daarvoor van Homewizard afkwam, heb ik nog veel KaKu 433 spul in huis (AWMD-250, ACD-300 etc.). Verder wat GU-10 spotjes van Tradfri, bewegingssensoren van Aquara en Shelly's voor badkamer/wc-verlichting te schakelen. De laatste paar maanden heb ik echter steeds vaker dat bepaalde lampen (tradfri,kaku) niet reageren, waarbij een keer aan/uit zetten met de schakelaar vaak helpt.
Heb daarnaast geëxperimenteerd met een dashboard via Home Assistant (1,5 jaar geleden), maar die tablet hangt alweer even levenloos aan de muur, omdat m'n Raspberry pi steeds crashte (denk SD-kaart corrupt).
Nu ga ik
verhuizen en is er de uitgelezen kans om alles te herzien! De eerste keus is of ik bij Homey wil blijven of toch H
omeassistant Yellow oid een kans wil geven. Ik denk dat ik sowieso start met Homey, en als het stabieler blijkt dan nu het geval is (doordat ik veel van hetzelfde protocol/zigbee wil gebruiken), kan het goed zijn dat ik daarbij blijf.
Nieuwe situatie
De woonkamer/eetkamer/keuken bevatten samen 18 GU-10 spots. Ongeveer de helft zou een kleur-spot mogen zijn voor wat sfeer-scenes, maar "voor degene bij de keuken/eetruimte is warm/koel-wit voldoende.
Verder komt er boven de tafel een lamp met 5 fixtures, en nog wat diverse losstaande lampen her en der op de begane grond.
Advies
De dingen waar ik graag advies voor wil:
1. Ik weet nog niet precies hoe de spots gegroepeerd zijn in huis, maar afgaande op de foto's denk ik dat het +- 6 spots zijn per dimmer, 3 dimmers. Ik neig naar alle 18 spots voorzien van GU10 Philips Hue's, deels kleur, deels warmwit. Dan heb ik alle flexibiliteit, moet ik alleen de dimmers aan de wand vervangen door een slimme schakelaar (kan iemand iets aanraden waarbij ik de huidige busch jaeger dimmer kan vervangen?) of afdekken. En is dit verstandig? Heb niet veel ervaring met gegroepeerde lampen in homey (en al helemaal niet met HUE).
2. Heeft de HUE Bridge een meerwaarde in mijn geval? En koppel je dan de lamp/dimmer/schakelaar aan de bridge, en die staat weer gekoppeld met Homey? Of koppel je ze aan beide?
3. Voor een eetkamer lamp met 5 fixtures is het denk ik beter een slimme (zigbee) dimmer te kopen die compatible is met HUE, dan 5x een HUE filament-lamp, klopt dat? Is een
dimmer van Ecodim aan te bevelen?
4. Nog suggesties voor betere PIR-sensoren dan die van aquara in deze opstelling?