Palomar schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:20:
Ik ben al jarenlang gebruiker van een Klikaanklikuit ICS2000. Werkt op zich prima, maar het doet allemaal wel wat gedateerd overkomen. De app is al jaren hetzelfde en als je een beetje met regels werkt wordt het al gauw heel onoverzichtelijk.
Ben dus eens aan het kijken wat er voor alternatieven zijn. Ik gebruik nu eigenlijk voornamelijk lampen van Ikea. Ook zou ik meer Ikea-schakelaars willen gebruiken, maar die werken niet goed samen met het Klikaanklikuit-systeem. Ben nu dus aan het spelen met de Dirigera-hub. Werkt prima, oogt lekker fris en het toevoegen van lampen, schakelaars en bewegingssensoren werkt prima en eenvoudig. Ook ben ik erg blij met de onlangs geïntroduceerde functie dat je buitenshuis via internet de app kunt gebruiken. Echter na het Ikea-systeem wat langer te gebruiken merk ik ook de beperkingen. Je kunt niks doen met regels (als-dan), scenes zijn niet te activeren met een bewegingssensor of gewone schakelaar, tijdgebonden voorwaarden kunnen heel beperkt worden ingesteld (alleen uren van de dag, niet op dagen in de week). Dit doet mij toch een beetje twijfelen of dit nou het systeem gaat worden waar ik volledig op overga.
Toen kwam ik Homey tegen. In eerste instantie de Homey Bridge (Pro is me nog even te duur). De mogelijkheden zijn zo te zien groots, echter is het me niet helemaal duidelijk hoe het nou precies werkt met het combineren van zigbee-apparaten van verschillende merken. Stel ik heb een Ikea Zigbee wandschakelaar en een Zigbee-lamp via Klikaanklikuit. Blijven die 2 apparaten dan verbonden met de hubs van betreffende merken (de Ikea en de ICS2000 hub) en 'pluk' je met de Homey dan de Ikea wandschakelaar eruit en gebruik je die als trigger om de lamp die op de ICS2000 is aangesloten aan te zetten? Of moet je alle apparaten koppelen aan de Homey? Of kan het allebei?
Die vraag (kan de ICS2000 hub verbonden blijven, of zet je alle devices individueel over op Homey) heb ik dus ook, ik zie nog nergens een duidelijk antwoord.
Mijn situatie: ik overweeg een Homey pro (2019 of 2023, ben ik ook nog niet over uit) aan te schaffen om wat meer structuur en koppelingen in een dashboard (display aan de muur) te hebben.
Ik heb de ICS2000 met daaraan gekoppeld erg veel stekkerschakelaars, hue lampen, rook-, co, en watermelders en bewegingsmelders. Redelijk wat 'scenes' en 'regels' in de ICS2000.
Daarnaast een Switchbot Hub2 met drie Switchbot Blind Tilts, die gaan 's ochtends op tijd en 's avonds op zonsondergang.
Verder nog Homewizard Energy (P1, Watermeter en Smartsocket), en daaraan SolarEdge via api.
Oh ja, ook nog een aantal camera's (2 x Axis, aan een Synology) en 3 x Reolink via de Reolink app.
Het lijkt me mooi om dit alles te integreren in één systeem. Ik lees echter wel over problemen met het 433 Mhz bereik. De ICS2000 heeft daar geen enkel probleem mee, stabiele ontvangst/zenden ook op zolder en in de tuin (de ICS staat in de meterkast midden in huis op de begane grond). Het kaku spul draait al jaren probleemloos. Daar ik erg veel kaku devices heb wil ik die graag allemaal behouden, de aanschaf van een Homey pro 'voor de leuk' erbij (alles functioneert prima nu, alleen wat verspreid over diverse platforms en apps) is duur genoeg, ik wil dus niet meteen al allerlei devices moet omruilen voor bv zigbee equivalenten of zo.
Wie kan wat zinnig advies geven? Alvast dank!