Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:26
Stefke schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:51:
Ik sloot zojuist Edge waarop ik een paar Homey Insights open had staan. In het verleden was je dan je "pagina" kwijt en moest je alle insights opnieuw instellen.
Tot mijn verbazing kreeg ik bij het openen van Edge mijn ingestelde insights terug, zou dat gewijzigd zijn onlangs? Dat was wel echt dringend nodig...
De URL bevat sinds kort een verwijzing naar de gekozen objecten. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZetN_JicATmayxzo_Gr3n-hGvyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wgGibtbvvVE1nag7PbVtXIN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PuceTundra op 30-11-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 23:35
Allen,
Ik raak steeds de verbinding met mijn aqara sensoren kwijt.
Ik heb ze aan zigbee homey pro 2023 gekoppeld. Koppelen gaat prima, maar na korte tijd werken ze niet meer. Wel gewoon zichtbaar in apparaten homey, maar acties worden niet meer geregistreerd.
Ik heb hue op zigbee, 3 bridges, nooit problemen. De robbsmart zigbee stekkers werken prima. Een losse hue plug werkt ook prima. De innr buiten plug werkt prima. De 6 frient zigbee rookmelders lijken ook te werken (testknop via homey op mobiel leidt met enige vertraging tot afgaan alarm)
Dus het zigbee netwerk werkt wel.
Nu las ik dat innr wel eens stoort met aqara? Geldt dit ook voor robbsmart /frient?

Ik ben mn nog op zoek naar watersensoren en deurcontacten. Die laatste misschien maar via philips hue dan, als dat net zo stabiel is als de rest......

Nog adviezen?
Gr Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
Hoi Bart,

Zelf gebruik ik bijna alle genoemde merken op robbshop na, maar heb geen problemen met de aqara contact sensoren. Je zou om te kunnen proberen er eerst een paar kunnen repareren, voordeel hiervan is dat je geen flows hoeft te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
master_JE schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:23:
Hoi Bart,

Zelf gebruik ik bijna alle genoemde merken op robbshop na, maar heb geen problemen met de aqara contact sensoren. Je zou om te kunnen proberen er eerst een paar kunnen repareren, voordeel hiervan is dat je geen flows hoeft te repareren.
Repareren lukt niet. Jij ook homey pro 2023? Ik begreep dat bij de oude homey pro deze problemen niet tot nauwelijks speelde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
bkruyver schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:07:
[...]

Repareren lukt niet. Jij ook homey pro 2023? Ik begreep dat bij de oude homey pro deze problemen niet tot nauwelijks speelde.....
Hier ook de Pro 2023 :) , heb momenteel 63 zigbee devices en geen problemen (gelukkig) Misschien is er wel een app wat loopt te kloten. Ik had dit een tijdje terug met de syslog app. Op een of andere manier werd mijn Zigbee traag hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
bkruyver schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:07:
[...]

Hier ook 60+ Zigbee devices op de 2023, nergens last van. Ik heb wel bewust het netwerk hersteld en alles opnieuw gekoppeld toen ik van de oude Homey migreerde. Wellicht kun je dat proberen?

Ander idee: op welk zigbee kanaal zit je? Interfereert dat met je (druk bezette) 2.4 GHz wifi kanalen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:25
Mensen problemen met de homey pro?

Mijn homey staat aan.
Geeft een normale gekleurde led ring.

Hij is via netwerk verbinding aangesloten op een switch.

Maar hij geeft offline aan.

update 23:06.

Uiteindelijk 5 minuten van de stroom afgehaald en daarna opgestart.
Dit werkte.

Had hem eerder gewoon een snel herstart gegeven door even stroom eruit en erin.

[ Voor 33% gewijzigd door joke_name op 09-12-2023 23:07 . Reden: update. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
TKroon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:49:
[...]

Hier ook 60+ Zigbee devices op de 2023, nergens last van. Ik heb wel bewust het netwerk hersteld en alles opnieuw gekoppeld toen ik van de oude Homey migreerde. Wellicht kun je dat proberen?

Ander idee: op welk zigbee kanaal zit je? Interfereert dat met je (druk bezette) 2.4 GHz wifi kanalen?
Ff gekeken, zigbee homey op 11. Wifi 2.4 op kanaal 1.
Hue bridge 1 op zigbee 11. Hue bridge 2 op zigbee 11, hue bridge 3 op zigbee 11......
Dat is dus wel wat druk op kanaal 11... moet wel zeggen dat alles goed werkt nu, zelfs de aqara sensoren nu ik ze opnieuw heb toegevoegd rechtsreeks via homey zigbee apparaat toevoegen ipv via aqara app....
Ben een beetje huiverig om de kanalen te gaan wijzigen.... wat kan ik dan allemaal verwachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@bkruyver Hier zie je overlap, want zigbee en wifi kanalen komen qua cijfers niet overeen
Maar als het nu werkt na opnieuw toevoegen, zou ik het zeker even aankijken voordat je iets gaat wijzigen. Niet elk apparaat gaat even lekker om met het wijzigen van het kanaal. Bij de Hue Bridge gaat dit wel makkelijker, maar ik weet niet of elk Aqara apparaat mee wijzigt als je dit op Homey doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Vraagje. Ik wil door middel van een energiemeting in de app aangeven dat een apparaat in werking is.
Mijn warmtepomp stuurt een circulatiepomp aan als de boel in werking is. Nu heb ik een energiemeting op de circulatiepomp gezet en wil ik een (ik denk?) virtuele knop oid maken.
Het is een vrij basic warmtepomp met een aan/uit regeling die een buffervat warmstookt en werkt dus onafhankelijk van de warmtevraag van onze woning. Ik heb een slimme thermostaat maar aan die info heb ik dus niks vwb warmtepomp.

Mijn idee was iets in de trant van:
"Als" energieverbruik hoger is 30 watt "dan" activeer knop [warmtepomp in werking]

Hoe zou ik dat het slimste kunnen doen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 20:19
Zoiets:
https://homey.app/en-se/flow/lbymqN/

Afbeeldingslocatie: https://flow-api.athom.com/api/flow/lbymqN/image

In dit voorbeeld is de Then 'Slapen' een knop van de App Virtual Devices

[ Voor 42% gewijzigd door Jozzle op 11-12-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Jozzle schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:29:
[...]

Zoiets:

Thanks, maar dat "slapen" in jouw voorbeeld, dat is een apparaat (wcd/lamp/scene) denk ik :?
Hoe zou ik een knop in mijn scherm bijvoorbeeld rood of groen maken (bijvoorbeeld) afhankelijk van of het vermogen wel of niet afgenomen word?

(edit: niet goed gelezen over de knop slapen. Je helpt me zeker goed op weg)

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 11-12-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Jozzle schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:29:
[...]

Zoiets:

In z'n algemeenheid is het niet slim op een flow elke 10 seconden te starten. Je Homey gaat dat vroeg of laat niet trekken. Je zult iets met events van je powermeter moeten doen en die waarde vergelijken en een actie starten.

@ybos Er is een app Virtuele apparaten (van L De Kok). Hiermee kun je statussen zetten, bijv een knop "device staat aan of uit".

[ Voor 10% gewijzigd door Hulliee op 11-12-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
@ybos
Je kan iets maken zoals gezegd met een virtuele knop.
ALS vermogen veranderd (van de pomp)
EN vermogen is groter dan 30W. (een logica kaart)
DAN zet virtuele schakelaar aan

ALS vermogen veranderd (van de pomp)
EN vermogen is kleiner dan 30W. (een logica kaart)
DAN zet virtuele schakelaar uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 12:56
Ligt aan je powermeter, maar voor de wasmachine (aangesloten op een smart plug) heb ik zo iets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJntGng3JqgUo0HFPcluquXGjE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFeJJEyeduQghEjbaVGN51zE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 20:19
Hulliee schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:42:
[...]

In z'n algemeenheid is het niet slim op een flow elke 10 seconden te starten. Je Homey gaat dat vroeg of laat niet trekken. Je zult iets met events van je powermeter moeten doen en die waarde vergelijken en een actie starten.
Ik snap wat je bedoelt, maar Power van een apparaat verandert vaker dan 1x per 10 seconden en heeft zo meer impact op het resource gebruik. Daarbij vind ik het fijner om de verversingssnelheid zelf te bepalen, afhankelijk van toepassing en niet te koppelen aan een technische eigenschap van de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Jozzle een Shelly Plug geeft het frequenter door dan 10 sec via CoIoT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mike123
Jozzle schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:48:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar Power van een apparaat verandert vaker dan 1x per 10 seconden en heeft zo meer impact op het resource gebruik. Daarbij vind ik het fijner om de verversingssnelheid zelf te bepalen, afhankelijk van toepassing en niet te koppelen aan een technische eigenschap van de bron.
De kans dat Homey de flow uitschakelt is ook aanwezig. Als een flow namelijk te vaak word gestart in een kort tijdsbestek word de flow geannuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Iemand ervaring met de Aqara curtain driver E1 i.c.m. Homey? Hoe zijn je ervaringen?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Ik zoek een betaalbare buitentemperatuur/vochtsensor. Tot nu toe altijd een sensor gebruikt van een oude Alecto temp/hum-sensor (bijbehorend station al jaren buiten gebruik maar de sensor koppelde ik met de app Draadloze Weersensoren.)
Nu lijkt de sensor ook niet meer te werken; 2 weken geleden nieuwe batterijen, maar hij was weer offline. Nu met nieuwe batterijen krijg ik hem niet meer gekoppeld, al

Voor binnen gebruik ik Aqara sensoren, maar die zijn in de winter te snel door hun batterij heen is mijn ervaring (had er 1 in een lasdoosje buiten zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:07
Stefke schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:57:
Ik zoek een betaalbare buitentemperatuur/vochtsensor. Tot nu toe altijd een sensor gebruikt van een oude Alecto temp/hum-sensor (bijbehorend station al jaren buiten gebruik maar de sensor koppelde ik met de app Draadloze Weersensoren.)
Nu lijkt de sensor ook niet meer te werken; 2 weken geleden nieuwe batterijen, maar hij was weer offline. Nu met nieuwe batterijen krijg ik hem niet meer gekoppeld, al

Voor binnen gebruik ik Aqara sensoren, maar die zijn in de winter te snel door hun batterij heen is mijn ervaring (had er 1 in een lasdoosje buiten zitten)
Ik heb hier ondertussen al 6 maanden de outdoor-indoorsensor van Switchbot hangen, ondertussen op 92% en 89% volgens de app. Zeer tevreden over.

Deze dus: https://eu.switch-bot.com...outdoor-thermo-hygrometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ah en standaard door Homey ondersteund zie ik? Kan die andere app ook weer weg. Bedankt voor de tip!

Hoop alleen dat de bluetooth genoeg bereik heeft, moet een meter of 6 overbruggen en een (HSB) buitenmuur maar volgens de specs zou ie 120m bereik moeten hebben (open area)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 20-12-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05

St@m

@ Your Service

Van de week de stap gemaakt, van Kaku (ICS-2000) overgestapt naar Homey, maar top op heden vind ik het een kleine deceptie.

Ja, ik wil van mijn 433Mhz spul af, sowieso, maar wel geleidelijk.. :/ Het bereik van de antennes van de Homey is dramatisch. Geen enkele bewegingssensor anders dan op de begane grond werkt meer.. er wordt gewoon geen beweging meer gedetecteerd. De sensoren in de gang en woonkamer reageren maar zozo.. Bij de ICS-2000 (ook met z'n kwalen) werkte dit toch een stuk beter. Zelfde verhaal geldt eigenlijk voor de deur/raamsensoren.

Wat ik dan wel weer apart vind is dat de slimme stekkers van Kaku, die voor zover ik weet op het zelfde signaal werken het allemaal hartstikke prima doen, maar dat kan natuurlijk een verschil zijn in het feit dat die echt op het stroomnet zijn aangesloten ipv batterijen.

Voor nu maar een paar Aqara P1 sensoren aangeschaft, die komen morgen binnen. Daarmee moet het echt een stuk beter zijn anders gaat de Homey weer retour.

Voor wat betreft het aanmaken van flows e.d. dat werkt echt wel fantastisch in vergelijking met de ICS-2000.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:50:
Van de week de stap gemaakt, van Kaku (ICS-2000) overgestapt naar Homey, maar top op heden vind ik het een kleine deceptie.

Ja, ik wil van mijn 433Mhz spul af, sowieso, maar wel geleidelijk.. :/ Het bereik van de antennes van de Homey is dramatisch. Geen enkele bewegingssensor anders dan op de begane grond werkt meer.. er wordt gewoon geen beweging meer gedetecteerd. De sensoren in de gang en woonkamer reageren maar zozo.. Bij de ICS-2000 (ook met z'n kwalen) werkte dit toch een stuk beter. Zelfde verhaal geldt eigenlijk voor de deur/raamsensoren.

Wat ik dan wel weer apart vindt is dat de slimme stekkers van Kaku, die voor zover ik weet op het zelfde signaal werken het allemaal hartstikke prima doen, maar dat kan natuurlijk een verschil zijn in het feit dat die echt op het stroomnet zijn aangesloten ipv batterijen.

Voor nu maar een paar Aqara P1 sensoren aangeschaft, die komen morgen binnen. Daarmee moet het echt een stuk beter zijn anders gaat de Homey weer retour.

Voor wat betreft het aanmaken van flows e.d. dat werkt echt wel fantastisch in vergelijking met de ICS-2000.
Klopt al het Kakuspul werkt prima op Homey. Alleen de bewegingssensoren op 433 doen het niet meer sinds een paar firmware versies van Homey geleden bij mij. Ik krijg ze niet meer aan de praat.
Ik heb een Homey 2016.

Het ligt iig niet aan de 433 antennes v/d Homey want die werken goed.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 18:25

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Hulliee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:24:
[...]

Klopt al het Kakuspul werkt prima op Homey. Alleen de bewegingssensoren op 433 doen het niet meer sinds een paar firmware versies van Homey geleden bij mij. Ik krijg ze niet meer aan de praat.
Ik heb een Homey 2016.

Het ligt iig niet aan de 433 antennes v/d Homey want die werken goed.
Hier dezelfde ervaring, had nog 1 kaku bewegingsmelder en die hangt op 4 meter afstand van de Homey. Die doet het zelden. Maar ik heb ook achter in de tuin (17 meter afstand inclusief HR+++ glas) nog wat waterdichte stekker schakelaars van kaku en die werken probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
St@m schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:50:

Mocht het nog niet lekker werken, moet je ook nog wat pluggen hebben. Die sensoren maken geen mesh netwerk met elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 21-12-2023 07:53 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• St@m

St@m

@ Your Service

GermanPivo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:49:
[...]

Mocht het nog niet lekker werken, moet je ook nog wat pluggen hebben; Die sensoren maken ook geen mesh netwerk met elkaar.
Oh, ik dacht dat ze gewoon opgenomen worden zouden worden in het zigbee mesh-netwerk.. zo werkt dat toch? Of heb ik het al jaren verkeerd begrepen :D

Maar tnx voor de tip.

Nouja, 4 nieuwe bewegingssensoren en 3 shelly's voor de schakelaars (heb nu ook van die kaku dingen, en eigenlijk de grootste reden dat ik overstap, want die doen het ook zelden) is nog wel te overzien. Hopen dat het allemaal wat stabieler gaat draaien dan kaku.

[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 21-12-2023 07:56 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
St@m schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:53:
[...]

Oh, ik dacht dat ze gewoon opgenomen worden zouden worden in het zigbee mesh-netwerk.. zo werkt dat toch? Of heb ik het al jaren verkeerd begrepen :D
Dat klopt hoor. Maar als je enkel apparaten op batterij hebt, zijn ze allemaal direct verbonden met Homey. Kan prima werken als het dichtbij genoeg is. Zodra je daar iets in een stopcontact aan toevoegt, fungeert die ook als router. Wordt in mijn ervaring een stuk beter met wat pluggen op tactische plekken in het huis. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

GermanPivo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:57:
[...]

Dat klopt hoor. Maar als je enkel apparaten op batterij hebt, zijn ze allemaal direct verbonden met Homey. Kan prima werken als het dichtbij genoeg is. Zodra je daar iets in een stopcontact aan toevoegt, fungeert die ook als router. Wordt in mijn ervaring een stuk beter met wat pluggen op tactische plekken in het huis. :)
Ah check, ik heb alle lampen in huis al vervangen de afgelopen jaren voor Zigbee varianten. Nou, ze komen vanavond binnen. Als iedereen dan op bed ligt de boel maar vervangen :D Hopen dat het dan beter gaat. Verder ben ik wel redelijk enthousiast, er openen zich tal van mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 21-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:30
St@m schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:53:
[...]

Maar tnx voor de tip.
Advies om deze post goed door te nemen. Erg waardevol als je een Zigbee-netwerk gaat bouwen.
https://community.homey.a...your-zigbee-network/94770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00

JB

Cédric roelt!

Heeft er hier iemand toevallig ook een Popp Z-Rain in gebruik met de Homey?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harstad
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:44
joke_name schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:35:
Mensen problemen met de homey pro?

Mijn homey staat aan.
Geeft een normale gekleurde led ring.

Hij is via netwerk verbinding aangesloten op een switch.

Maar hij geeft offline aan.

update 23:06.

Uiteindelijk 5 minuten van de stroom afgehaald en daarna opgestart.
Dit werkte.

Had hem eerder gewoon een snel herstart gegeven door even stroom eruit en erin.
Ik heb het zelfde probleem. De Homey werkt intern nog wel (de flows triggeren nog steeds), maar de verbinding met Wifi is weg. Dit gebeurt ongeveer een keer per dag. De Homey van stroom af halen en na 5 minuten weer aansluiten zorgt ervoor dat Wifi weer werkt, maar dit is niet een echt werkbare oplossing. De problemen zijn opgetreden nadat de firmware (automatisch) was ge-updated naar versie 1.0.2.0. Ik denk dat er niets anders opzit om te wachten op een firmware update. Ik heb zelf niet de bekabelde ethernet aansluiting van de Homey, dus ik weet niet of dit een oplossing kan zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:25
harstad schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb het zelfde probleem. De Homey werkt intern nog wel (de flows triggeren nog steeds), maar de verbinding met Wifi is weg. Dit gebeurt ongeveer een keer per dag. De Homey van stroom af halen en na 5 minuten weer aansluiten zorgt ervoor dat Wifi weer werkt, maar dit is niet een echt werkbare oplossing. De problemen zijn opgetreden nadat de firmware (automatisch) was ge-updated naar versie 1.0.2.0. Ik denk dat er niets anders opzit om te wachten op een firmware update. Ik heb zelf niet de bekabelde ethernet aansluiting van de Homey, dus ik weet niet of dit een oplossing kan zijn
Toen ik een andere wifikanaal selecteerde was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zit met een puzzel waar ik wat hulp bij kan gebruiken.

Heb hier thuis 2 e-bikes waarvan ik de laders in een Shelly Plug S heb zitten om ze af te kunnen schakelen zodra de accu vol is.

Fiets 1 heeft een Bafang accu en die werkt vrij makkelijk. Na inpluggen vliegt het vermogen direct naar +/- 80 W en zodra hij vol is zakt het onder de 1 W.
Dus ik trigger een flow wanneer het vermogen onder de 1 W komt en dan schakel ik met 5 min vertraging de plug S uit.

Nu hebben we sinds kort een Urban Arrow met een Bosch accu waar ik hetzelfde principe toe probeer te passen. Uitschakelen zodra hij vol is.
Helaas wordt mijn flow voor vermogen < 1 W direct getriggerd zodra ik de lader in plug en dus schakelt de lader direct uit.

Om dit op te lossen probeer ik de voorwaarde 'Vermogen < x W' met een vertraging van 30 seconde te activeren op basis van een Ja/Nee variabele die ik aan zet zodra de lader ingeschakeld wordt. In de Shelly cards is deze kaart echter alleen beschikbaar als 'Als' conditie en niet als 'EN' conditie waardoor ik hem niet na een vertraging kan checken. En als ik eerst op vermogen check en dan wacht dan werkt het dus niet.

Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Farmerwood schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:51:
Ik zit met een puzzel waar ik wat hulp bij kan gebruiken.

Heb hier thuis 2 e-bikes waarvan ik de laders in een Shelly Plug S heb zitten om ze af te kunnen schakelen zodra de accu vol is.

Fiets 1 heeft een Bafang accu en die werkt vrij makkelijk. Na inpluggen vliegt het vermogen direct naar +/- 80 W en zodra hij vol is zakt het onder de 1 W.
Dus ik trigger een flow wanneer het vermogen onder de 1 W komt en dan schakel ik met 5 min vertraging de plug S uit.

Nu hebben we sinds kort een Urban Arrow met een Bosch accu waar ik hetzelfde principe toe probeer te passen. Uitschakelen zodra hij vol is.
Helaas wordt mijn flow voor vermogen < 1 W direct getriggerd zodra ik de lader in plug en dus schakelt de lader direct uit.

Om dit op te lossen probeer ik de voorwaarde 'Vermogen < x W' met een vertraging van 30 seconde te activeren op basis van een Ja/Nee variabele die ik aan zet zodra de lader ingeschakeld wordt. In de Shelly cards is deze kaart echter alleen beschikbaar als 'Als' conditie en niet als 'EN' conditie waardoor ik hem niet na een vertraging kan checken. En als ik eerst op vermogen check en dan wacht dan werkt het dus niet.

Iemand de gouden tip?
Je zou kunnen kiezen voor een "Logic card". Daar de juiste kiezen voor het juiste thema.
Of gebruik maken van https://homey.app/nl-nl/a...ties/Device-Capabilities/
Daar kan je invullen zoals bv, ALS vermogen is minder dan X, DAN doe na 10 minuten Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
  • Laatst online: 10-07 09:50
Farmerwood schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:51:Heb hier thuis 2 e-bikes waarvan ik de laders in een Shelly Plug S heb zitten om ze af te kunnen schakelen zodra de accu vol is.

Nu hebben we sinds kort een Urban Arrow met een Bosch accu waar ik hetzelfde principe toe probeer te passen. Uitschakelen zodra hij vol is. Helaas wordt mijn flow voor vermogen < 1 W direct getriggerd zodra ik de lader in plug en dus schakelt de lader direct uit.Iemand de gouden tip?
Voor fiets 1 heb je groot gelijk. Die oplader is waarschijnlijk de simpele variant: Dump energie op de accu en ze vult vanzelf. Die wil je inderdaad niet onbepwerkt lang laten laden.

Voor fiets 2 heb ik het idee dat daar een slimmere oplader bezig is. Een oplader die af en toe meet wat de status van de accu is en daar de stroom op aanpast. Deze lader zou ik niet al te strak/actief schakelen, dan vechten de 2 regelingen tegen elkaar in. Voor deze oplader zou je het meest eenvoudig alleen meten en niet actief schakelen. Of zelfs gewoon helemaal zelf haar gang laten gaan. Als je die tweede wel wilt schakelen, dan zou je in langere periodes moeten werken. Bijvoorbeeld in blokken van 3 of 6 uur. Bedenk wel dat als de oplader en de accu goed samen werken, dat ze mogelijk ook een schema heeft voor meerdere dagen/weken, voor langdurig onderhoud van de accu.

• Stefke
Panzer Dean schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:14:
[...]

Ik heb hier ondertussen al 6 maanden de outdoor-indoorsensor van Switchbot hangen, ondertussen op 92% en 89% volgens de app. Zeer tevreden over.

Deze dus: https://eu.switch-bot.com...outdoor-thermo-hygrometer
Hoe heb je deze gekoppeld? Via de officiele Switchbot app kan ik m niet koppelen (deze specifieke sensor lijkt daar niet tussen te staan)

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:04

jdh009

FP ProMod
Iemand ervaring met TP-Link Tapo P115 in combinatie met Homey?

Ik zie hem er niet tussen staan en de app lijkt niet echt goed te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYBE2yIHo4JTMspmdQyhqN-5UKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JOqtfPYYV1TAo9gDl6m8YX5O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door jdh009 op 28-12-2023 16:43 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mike123 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 07:39:
[...]

Je zou kunnen kiezen voor een "Logic card". Daar de juiste kiezen voor het juiste thema.
Of gebruik maken van https://homey.app/nl-nl/a...ties/Device-Capabilities/
Daar kan je invullen zoals bv, ALS vermogen is minder dan X, DAN doe na 10 minuten Y.
Dank voor het zetje in de goede richting.
Heb het werkend gekregen met een standaard logica kaartje waarbij ik na een vertaging het huidige vermogen gebruik dat beschikbaar is als variabele. Daar lijkt hij netjes de actuele waarde te pakken, want opladen en afschakelen werkte zoals gehoopt bij een test vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden.
Ik heb net een Homey Pro 2023 gekocht en ben wat dingen aan hert testen.
Waar ik nog niet uitkom is hoe ik via Spotify een playlist van mij afspeel
Ik heb 2 Sonos speakers. Ik kan bij een flow wel ergens het kaartje met speel playlist af maar ik kan mijn playlists helemaal niet selecteren die staan er niet bij.
Ik heb uiteraard ook de Spotify app geïnstalleerd op de Homey.
Wie kan mij omweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:41

Amiet01

Master_A

Zijn er meer gebruikers van HEOS? Sinds de laatste grote update van HEOS zelf, kan Homey niet meer communiceren met de verschillende apparaten. Het heeft waarschijnlijk te maken met de verbeterde inlog beveiliging. Iemand een workaround waarbij ik mijn muziek kan laten spelen via mijn HEOS speakers via flows etc?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
RoTeK70 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:07:
Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden.
Ik heb net een Homey Pro 2023 gekocht en ben wat dingen aan hert testen.
Waar ik nog niet uitkom is hoe ik via Spotify een playlist van mij afspeel
Ik heb 2 Sonos speakers. Ik kan bij een flow wel ergens het kaartje met speel playlist af maar ik kan mijn playlists helemaal niet selecteren die staan er niet bij.
Ik heb uiteraard ook de Spotify app geïnstalleerd op de Homey.
Wie kan mij omweg helpen?
Hier al gekeken?

https://community.homey.a...nd-spotify-for-sonos/2166

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master_JE
Voor iedereen die gebruikt maakt van de Shelly Wave 1PM, n.a.v. een bericht op het Homey forum over een bug in de energie meting heb ik deze via een simpele Zwave stick geüpdatet naar de laatste versie.

Dit gaf bij mij een verschil van ruim 50% in verbruik, bijv. 50watt i.p.v. 100watt. Wel een aanrader dus om te updaten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:16
Stefke schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:53:
[...]

Hoe heb je deze gekoppeld? Via de officiele Switchbot app kan ik m niet koppelen (deze specifieke sensor lijkt daar niet tussen te staan)
Waarschijnlijk lukt dat wel via de SwitchBot Hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
veetee schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:58:
[...]

Waarschijnlijk lukt dat wel via de SwitchBot Hub.
Het is gelukt door hem eerst met de Android app te koppelen aan mijn telefoon, daarna kon ik hem wel in mijn Homey koppelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
Ik ben sinds vandaag wat aan het experimenteren met de Homey Pro, terwijl ik van Home Assistant af kom. Ik heb wel een paar vragen, misschien dat iemand me kan helpen:
  • Ik heb een hoopje van die Nous power plugs (zigbee) om het energieverbruik van wat apparatuur te meten. Deze mogen echter NOOIT uitgezet worden, dan zou je bijvoorbeeld de koelkast uitschakelen namelijk. Is dit te regelen? Ik wil wel graag het energie verbruik per kamer blijven zien. Ok, er is schijnbaar een Altijd Aan functionaliteit, yeuh! Opgelost dus.
  • Ik vind de Insights echt een stuk mooier dan bij Home Assistant, dat is ook deels waarom ik naar Homey zou willen overstappen. Is het ook mogelijk om een soort van dashboard te maken met wat voorgedefinieerde grafieken? Nu moet ik het elke keer weer opnieuw aanklikken namelijk. (via de web app heb ik het over).
Verder ben ik nu vooral aan het klooien met wat MQTT data, welke ik in een sensor wil gooien. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe, maar dat is in ieder geval wel leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
sorted.bits schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:00:
Ik ben sinds vandaag wat aan het experimenteren met de Homey Pro, terwijl ik van Home Assistant af kom. Ik heb wel een paar vragen, misschien dat iemand me kan helpen:
  • Ik heb een hoopje van die Nous power plugs (zigbee) om het energieverbruik van wat apparatuur te meten. Deze mogen echter NOOIT uitgezet worden, dan zou je bijvoorbeeld de koelkast uitschakelen namelijk. Is dit te regelen? Ik wil wel graag het energie verbruik per kamer blijven zien. Ok, er is schijnbaar een Altijd Aan functionaliteit, yeuh! Opgelost dus.
  • Ik vind de Insights echt een stuk mooier dan bij Home Assistant, dat is ook deels waarom ik naar Homey zou willen overstappen. Is het ook mogelijk om een soort van dashboard te maken met wat voorgedefinieerde grafieken? Nu moet ik het elke keer weer opnieuw aanklikken namelijk. (via de web app heb ik het over).
Verder ben ik nu vooral aan het klooien met wat MQTT data, welke ik in een sensor wil gooien. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe, maar dat is in ieder geval wel leuk om mee te spelen.
Er zijn standaard geen dashboards in Homey, zoals HA dat heeft. Wel zijn er wat betaalde apps die het e.e.a. kunnen, maar dat is zeker niet volwassen. Op het Honey forum staat er het een en ander over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
sorted.bits schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:00:
1x de grafieken maken die je wilt inzien, vervolgens in je browser een bladwijzer aanmaken.
Werkt prima,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:07
Stefke schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb hem gekoppeld als Temperature&Humidity sensor en dat werkt prima. Volgens mij zijn ze precies hetzelfde met uitzondering van het schermpje en is er daarom geen aparte sensor voor aangemaakt in de app. Werkt perfect hier :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sorted.bits
In eerste instantie was ik nog niet echt om, vergeleken met Home Assistant moest ik toch wel even wennen en werd bijvoorbeeld zoiets als mijn Intergas CV ketel niet ondersteund.

Op zich niet zo'n heel groot probleem, maar ik had toch graag toegang tot informatie als de CV druk, water temperatuur etc. Dus ik ben met de Intergas integratie begonnen:

Je kan hem al handmatig installeren als je een Pro hebt, maar ik ben nog niet klaar om hem ook daadwerkelijk als app te publiceren.

https://github.com/sorted-bits/intergas-homey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X50ZfoN6q8SD9jq_cbGSrxUhp8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ao4IendfUgYva62wI8rWJvn7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_A8GxevOaSwLuR26IuebyAZ3Qs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VxOBjDjZtDvQQqzAL9BsbSw0.png?f=fotoalbum_tile

(klik voor groter formaat)

Daarnaast blijf ik wat handige dingen van Home Assistant missen, waar ik bijvoorbeeld een indicator had voor wanneer de droger aan stond, etc, maar daar ga ik nog wel even verder mee spelen.

Ook krijg ik geen beeld van mijn Unifi Protect cameras, ik gok dat ik ergens nog een bepaalde stream moet aanzetten ofzo, maar ik kan ook weinig vinden in de documentatie hierover.

[ Voor 41% gewijzigd door sorted.bits op 01-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Ja ook gekeken maar ik kan nog steeds niet ontdekken hoe ik een playlist van Spotify af kan spelen op mijn SONOS Beam. Ik kan wel flows maken maar als ik de variable gebruik met playlist dan komen mijn playlisten helemaal niet naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Ik heb nog een vraag mijn cloud backup werkt ook niet. Abonnement aangeschaft maar ik krijg alleen maar foutmeldingen, iemand een idee? Zowel via 5G als Wifi geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3suUtSSy7EYYgZC_XuDLASBR3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l8kVYIhsh0KUMcV9VTKUHEht.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41
RoTeK70 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:04:
Ik heb nog een vraag mijn cloud backup werkt ook niet. Abonnement aangeschaft maar ik krijg alleen maar foutmeldingen, iemand een idee?
Kan het zijn dat je een firewall (bv opnsense) of dns filter (bv pihole) hebt?
Zowel via 5G als Wifi geprobeerd.
Voor de duidelijkheid, je Homey maakt de backup en moet dus internet verbinding hebben, niet je telefoon. Het maakt dus niet uit als je telefoon op wifi of 5G zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
Naast mijn Intergas ketel, mistte ik ook Grott support voor Homey. Ik gebruik Grott om de data van mijn datalogger van mijn Growatt omvormer lokaal op te vangen en naar MQTT te publiceren.

Deze app voegt dus (in eerste instantie) een simpele support toe voor een door Grott gepubliceerd MQTT topic, welke hij netjes aan een apparaat koppelt. Op dit moment ontsluit ik maar 4 velden, maar mochten er meer velden nodig zijn, dan hoor ik het graag.

https://github.com/sorted-bits/com.sortedbits.grott

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUBtecd0eyDWrn7PCtgFaQbozs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tS2XNoHFuaWjSbxHMJkVz0YQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
canonball schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Kan het zijn dat je een firewall (bv opnsense) of dns filter (bv pihole) hebt?

[...]

Voor de duidelijkheid, je Homey maakt de backup en moet dus internet verbinding hebben, niet je telefoon. Het maakt dus niet uit als je telefoon op wifi of 5G zit.
Wat stom inderdaad gaat natuurlijk om de Homey zelf. ik ga even kijken in mijn router. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:04:
Heeft er hier iemand toevallig ook een Popp Z-Rain in gebruik met de Homey?
Niemand?

Ik heb last van een battery drain op dit Z-Wave device. Al vanaf het begin, maar er nooit echt goed naar gekeken en dat ding heeft 5 maanden geen nieuwe batterijen meer gekregen dus was gewoon "uit".

Als ik nieuwe batterijen plaats, is dat ding binnen 2 weken leeg wanneer het regelmatig regent (zoals nu). In de specs vind ik dit;

“The internal mechanics and electronics counts the rain level and will report it every about 4 minutes if and only if there is rain.”

Maar in de logging zie ik dit als ik meet op de waarde "it started to rain";

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhO2I0hhdnp6XgwiTEkzxAVSKVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bqz1LHkgbD5f9mrRSArb0gb8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfQHKuJy6Mrn7wHi1QKdA_jhQNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWyAy8InmJvByHGt9w0K5Ysg.jpg?f=fotoalbum_large

De Z-Rain lijkt dus meermaals te melden dat het regent, terwijl dat max per 4 minuten zou moeten gaan? Of ik mis iets in de specs cq. logica van dit spul.

Zou dit het drainen kunnen verklaren? Al doe ik een half jaar ipv 5 met de batterijen, dat vind ik nog redelijk, maar elke 2 weken het dak op om nieuwe batterijen te plaatsen, is geen doen :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Hmmm, ik loop ondertussen tegen een zigbee limiet aan. Nou ja, een Homey Zigbee limiet.

Ik zit met ~50 apparaten, waarvan ongeveer 30 functioneren als router. Na een paar minuten stopt mijn hele zigbee netwerk er mee. Ik heb mijn 2.4 Ghz wifi netwerk al uitgeschakeld (die zat deels op een overlappende frequentie), maar dat helpt ook niet.

Uiteindelijk maar wat apparaten terug verhuist naar mijn Hue hub. Jammer.

Zou het helpen als ik een reset doe (shit..) en dan de eerste 20 devices alleen routers maak? Of zit ik gewoon tegen het limiet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik had je eerdere berichtje ook al gezien en heb daar niet op gereageerd, omdat ik ook al niet zo’n beste ervaring heb gehad met deze regenmeter en dacht dat jij daar toch niks aan zou hebben, vandaar dat ik niet reageerde..,

Maar goed, ik weet niet precies meer wat mij nou zo mateloos irriteerde aan deze regenmeter, ik weet wel dat ik dat ding in de kliko gemikt heb en geen spul van dat merk meer zal aanschaffen.

Sorry, maar meer details heb ik niet meer. Waar ik wel tevreden over ben is de regenmeter van Netatmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

NaN schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Ik had je eerdere berichtje ook al gezien en heb daar niet op gereageerd, omdat ik ook al niet zo’n beste ervaring heb gehad met deze regenmeter en dacht dat jij daar toch niks aan zou hebben, vandaar dat ik niet reageerde..,

Maar goed, ik weet niet precies meer wat mij nou zo mateloos irriteerde aan deze regenmeter, ik weet wel dat ik dat ding in de kliko gemikt heb en geen spul van dat merk meer zal aanschaffen.

Sorry, maar meer details heb ik niet meer. Waar ik wel tevreden over ben is de regenmeter van Netatmo.
Werkt die Netatmo zonder base? Nee toch? Dat was meen ik de reden dat ik voor deze ben gegaan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

sorted.bits schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:22:
Hmmm, ik loop ondertussen tegen een zigbee limiet aan. Nou ja, een Homey Zigbee limiet.

Ik zit met ~50 apparaten, waarvan ongeveer 30 functioneren als router. Na een paar minuten stopt mijn hele zigbee netwerk er mee. Ik heb mijn 2.4 Ghz wifi netwerk al uitgeschakeld (die zat deels op een overlappende frequentie), maar dat helpt ook niet.

Zou het helpen als ik een reset doe (shit..) en dan de eerste 20 devices alleen routers maak? Of zit ik gewoon tegen het limiet aan?
Ben ik toch benieuwd over welke Homey je het heb?

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

JB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Werkt die Netatmo zonder base? Nee toch? Dat was meen ik de reden dat ik voor deze ben gegaan.
Nee, dat klopt, maar die had ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
KSR schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 06:14:
[...]

Ben ik toch benieuwd over welke Homey je het heb?
De Pro 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
sorted.bits schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:22:

Zit je wel op de laatste firmware versie?
In het begin waren er veel klachten over het wegvallen van Zigbee maar na een paar updates werd dat al een stuk minder?
Ook niet een apparaat waarvan de batterij bijna leeg is die de boel door elkaar gooit? Geen idee of dat bij Zigbee ook zo is dat die de boel plat gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:38
De nieuwe Pro zou daar wel mee overweg moeten kunnen. Heb de oude Pro en 50 Zigbee connecties en gaat ook nog goed. Heb je genoeg Router devices die ook daadwerkelijk als router werken? Opnieuw opbouwen kan wel zin hebben. En vooral connecten op de plek waar je ze gaat gebruiken en niet naast je Homey en dan starten met alle vaste Zigbee apparaten die op het stroom zitten en ook als router dienen, daarna pas schakelaars en afstandsbedieningen.

Via https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee kun je zien of er op dit moment genoeg gebruik wordt gemaakt van de router devices.

Welke merken apparaten gebruik je? Ik dacht dat bijvoorbeeld INNR en HUE niet altijd lekker samen gaan in een netwerk (heb dit zelf niet, maar stond op forum van Homey een keer dacht ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
sjoerdvd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Welke merken apparaten gebruik je? Ik dacht dat bijvoorbeeld INNR en HUE niet altijd lekker samen gaan in een netwerk (heb dit zelf niet, maar stond op forum van Homey een keer dacht ik).
Sommige merken werken ook niet fijn samen met lampen van Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
sjoerdvd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:40:
[...]

De nieuwe Pro zou daar wel mee overweg moeten kunnen. Heb de oude Pro en 50 Zigbee connecties en gaat ook nog goed. Heb je genoeg Router devices die ook daadwerkelijk als router werken? Opnieuw opbouwen kan wel zin hebben. En vooral connecten op de plek waar je ze gaat gebruiken en niet naast je Homey en dan starten met alle vaste Zigbee apparaten die op het stroom zitten en ook als router dienen, daarna pas schakelaars en afstandsbedieningen.

Via https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee kun je zien of er op dit moment genoeg gebruik wordt gemaakt van de router devices.

Ik heb inderdaad een aardige mix:

Dit zouden mijn routers moeten wezen:
- 15 Hue lampen
- 6 Hue bewegings melders
- 4 INNR lampen
- 16 Nous stekkers
- Her en der nog wat van die inbouw dingen van Robb, Ecodim, etc

Geen routers:
- 6 Aqara knoppen
- 3 Aqara thermometers
- 9 Sonoff thermometers
- 3 Aqara thermometers

Qua routers is het door huis heen wel aardig verdeeld, maar ik loop volgens mij tegen een limiet van Homey aan, omdat bij het toevoegen van de laatste 5 apparaten het hele zigbee netwerk down ging.

Op dit moment heb ik het opgelost door een paar Hue apparaten terug te verhuizen naar de Hue bridge, en dan die maar te koppelen met Homey. Niet ideaal, maar goed.
mike123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Zit je wel op de laatste firmware versie?
In het begin waren er veel klachten over het wegvallen van Zigbee maar na een paar updates werd dat al een stuk minder?
Ook niet een apparaat waarvan de batterij bijna leeg is die de boel door elkaar gooit? Geen idee of dat bij Zigbee ook zo is dat die de boel plat gooit.
Ik heb geen firmware updates beschikbaar (zit op 10.2.0), dus dat kan het niet wezen. Alles is qua batterijen nog prima.

Kan je een Homey Bridge toevoegen aan een Homey Pro (2023) om zo meer devices te ondersteunen?

[ Voor 15% gewijzigd door sorted.bits op 03-01-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
Heb je al in de developer tool gekeken of de router divices ook als router gebruikt worden? (De HUE beweging melders zijn geen router devices).

Je linkt naar een artikel van Homey Pro <2019. Je hebt de pro 2023 toch? Zou dan toch wel moeten kunnen tot 100 apparaten zeggen ze zelf... https://support.homey.app...ith-Homey-Pro-Early-2023-

Er zit denk ergens een storingszender. Veel andere wifi netwerken in de buurt die op hetzelfde kanaal zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
laat maar, hierboven al gemeld te snel op reageren gedrukt

[ Voor 92% gewijzigd door Zilverdael80 op 03-01-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansv89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 13:14
Ha, even inhakend op bovenstaande, hoe kan je op die website zien welk zigbee connectie als router fungeert en welke niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
In de tabel die je ziet, staan alle Zigbee apparaten. Onder 'Type' staat of iets een router device is.

En in de laatste kolom zie je onder 'Route' welke route een apparaat aflegt om bij Homey te komen. De '0' is hierin Homey zelf.

In onderstaand voorbeeld gebruikt apparaat nummer 21, nummer 15 om bij Homey te komen. Nummer 15 is hier dus het router device. Je kunt hiermee in ieder geval zien of 'router devices' gebruikt worden, maar ook of afstandsbedieningen (end devices) die verder weg van Homey zijn wel via een router lopen. Anders kunnen die sneller storing geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tngCEU0pgJok2bny3fd0ViSL-gQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Hr1Yae6Y0LYLAmzJ4qZrpfc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansv89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 13:14
Ha dank voor de uitleg. Ik zie nu inderdaad de router en end devices.

Overigens zie ik bij Z-wave wel de route optie maar bij mijn zigbee devices niet. Ik heb 22 zigbee devices waarvan 4 als router fungeren. De lampen van Philips Hue heb ik gekoppeld aan de Hue bridge zelf. Moet ik iets activeren om die route optie te kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
hansv89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:48:
Ha dank voor de uitleg. Ik zie nu inderdaad de router en end devices.

Overigens zie ik bij Z-wave wel de route optie maar bij mijn zigbee devices niet. Ik heb 22 zigbee devices waarvan 4 als router fungeren. De lampen van Philips Hue heb ik gekoppeld aan de Hue bridge zelf. Moet ik iets activeren om die route optie te kunnen zien?
Apparaten die je via de Hue bridge hebt gekoppelt doen niet mee met het Zigbee netwerk van Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
sorted.bits schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb inderdaad een aardige mix:

Dit zouden mijn routers moeten wezen:
- 15 Hue lampen
- 6 Hue bewegings melders
- 4 INNR lampen
- 16 Nous stekkers
- Her en der nog wat van die inbouw dingen van Robb, Ecodim, etc

Geen routers:
- 6 Aqara knoppen
- 3 Aqara thermometers
- 9 Sonoff thermometers
- 3 Aqara thermometers

Qua routers is het door huis heen wel aardig verdeeld, maar ik loop volgens mij tegen een limiet van Homey aan, omdat bij het toevoegen van de laatste 5 apparaten het hele zigbee netwerk down ging.

Op dit moment heb ik het opgelost door een paar Hue apparaten terug te verhuizen naar de Hue bridge, en dan die maar te koppelen met Homey. Niet ideaal, maar goed.

[...]

Ik heb geen firmware updates beschikbaar (zit op 10.2.0), dus dat kan het niet wezen. Alles is qua batterijen nog prima.

Kan je een Homey Bridge toevoegen aan een Homey Pro (2023) om zo meer devices te ondersteunen?
Je zou kunnen proberen die 4 INNR lampen even spanningsloos te maken, Homey opnieuw opstarten en na een kwartier of half uur weer proberen apparaten toe te voegen.
Kan mij herinneren dat er op het community forum van Homey ook iemand was die problemen had met de INNR apparaten. Ze deden niet echt goed hun best om voor router te spelen.
Maar elke situatie is anders.
Wat bij de ene wel helpt dat helpt bij de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
mike123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Je zou kunnen proberen die 4 INNR lampen even spanningsloos te maken, Homey opnieuw opstarten en na een kwartier of half uur weer proberen apparaten toe te voegen.
Kan mij herinneren dat er op het community forum van Homey ook iemand was die problemen had met de INNR apparaten. Ze deden niet echt goed hun best om voor router te spelen.
Maar elke situatie is anders.
Wat bij de ene wel helpt dat helpt bij de andere niet.
Ik had laatst ook problemen met wandcontactdozen van INNR. Schakelden vaker niet dan wel, en de vermogensmeting werkte ook niet. Ik heb ze terug gestuurd.
(puur ff ter info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
sjoerdvd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:14:
In de tabel die je ziet, staan alle Zigbee apparaten. Onder 'Type' staat of iets een router device is.

En in de laatste kolom zie je onder 'Route' welke route een apparaat aflegt om bij Homey te komen. De '0' is hierin Homey zelf.

In onderstaand voorbeeld gebruikt apparaat nummer 21, nummer 15 om bij Homey te komen. Nummer 15 is hier dus het router device. Je kunt hiermee in ieder geval zien of 'router devices' gebruikt worden, maar ook of afstandsbedieningen (end devices) die verder weg van Homey zijn wel via een router lopen. Anders kunnen die sneller storing geven.

[Afbeelding]
Op dit moment heb ik dus 39 apparaten aan de Homey hangen, daarvan zijn er 29 router op dit moment. Ik kan in dat overzicht niet zien hoe het netwerk er uit ziet toch?

Vooral de thermometers zijn op dit moment enddevice (omdat de bewegingsmelders aan de Hue zijn gekoppeld, ivm de problemen die ik had).
sjoerdvd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:04:
Heb je al in de developer tool gekeken of de router divices ook als router gebruikt worden? (De HUE beweging melders zijn geen router devices).

Je linkt naar een artikel van Homey Pro <2019. Je hebt de pro 2023 toch? Zou dan toch wel moeten kunnen tot 100 apparaten zeggen ze zelf... https://support.homey.app...ith-Homey-Pro-Early-2023-

Er zit denk ergens een storingszender. Veel andere wifi netwerken in de buurt die op hetzelfde kanaal zitten?
Sorry, je hebt gelijk, had het verkeerde artikel voor me. Ik vraag me dus af of ik apparaten in een bepaalde volgorde had moeten toevoegen, maar uiteindelijk past het netwerk zich toch gewoon aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
Je ziet in de laatste kolom die gekleurde vierkantjes met cijfers toch (mss naar links/rechts scrollen)? Daar zie je welke route een knop/apparaat aflegt.

Het netwerk zou zich moeten aanpassen inderdaad. Zeker na een herstart. Maar sommige Zigbee apparaten onthouden hun route en herstellen die weer. Als die route al niet goed was, dan blijft die dus slecht en is resetten en opnieuw connecten beter.

Beste is om de apparaten te connecten aan Homey op de plek waar ze ook komen. En dan beginnen met Router apparaten en daarna pas end devices als afstandsbedieningen.

Maar check eerst even de route die de apparaten afleggen of maak even een screenshot ervan voordat je alles opnieuw connect. Kijken mensen hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
sjoerdvd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:44:
Je ziet in de laatste kolom die gekleurde vierkantjes met cijfers toch (mss naar links/rechts scrollen)? Daar zie je welke route een knop/apparaat aflegt.
Nope?
Geen zijwaardse scroll opties of wat ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BzaFAvmf9o8U5RkC6a9Cb2CLI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gb6hDbCd0IsoTuohHaVnjXfF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
Hier ook niet inderdaad. Ik heb het venster nog over 2 monitoren gestretched, maar dat hielp ook niet 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z_t0jLzA94Ti_Ew_L47pEU5QuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mIpBc8ipxtb3PVLANGEbyecV.png?f=fotoalbum_large

Hier heb ik dus al allerlei apparaten terug verhuist naar de Hue bridge, zodat mijn netwerk stabiel blijft. Dat waren een hele lijst met lampen in ieder geval en deze functioneren ook aan een Homey als router, ga ik van uit.

Verder ben ik echt wel blij met hoe makkelijk je een app maakt voor Homey. Ik mistte mijn Rainbird integratie toch wel, dus daar ben ik gisteren eens aan begonnen en een vrij simpele versie heb je in een dag aan de praat.

Voor mijn Intergas Incomfort gateway ben ik bezig om mijn app gecertificeerd te krijgen, mochten er meer mensen zijn met zo'n CV ketel + gateway, dan hoor ik het graag. Je kan dan mijn app testen 😉 .

[ Voor 96% gewijzigd door sorted.bits op 04-01-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
sorted.bits schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:22:

Hier heb ik dus al allerlei apparaten terug verhuist naar de Hue bridge, zodat mijn netwerk stabiel blijft. Dat waren een hele lijst met lampen in ieder geval en deze functioneren ook aan een Homey als router, ga ik van uit.
Je koppelt alleen de Hue bridge aan Homey. Alle lampen en apparaten die gekoppelt zijn aan de bridge doen niet mee aan het Homey mesh netwerk.
Je krijgt dan 2 Zigbee mash netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
mike123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Je koppelt alleen de Hue bridge aan Homey. Alle lampen en apparaten die gekoppelt zijn aan de bridge doen niet mee aan het Homey mesh netwerk.
Je krijgt dan 2 Zigbee mash netwerken.
Ja ok, dat is exact mijn bedoeling? Op het moment dat ik al mijn apparaten toevoeg, gaat het zigbee netwerk plat, dat is precies het probleem wat ik beschrijf? Daarom weer apparaten uit Homey gehaald en terug naar de Hue, zodat ik in ieder geval een functionerend huis heb, tot ik met wat tips het nogmaals probeer.

De WAF daalt behoorlijk op het moment dat er iets niet functioneert, dus dat kan ik wel een uur doen, maar 2 dagen is iets anders.

Nogmaals, niet alleen de 'teveel aan apparaten' werkt dan meer, maar het hele netwerk werkt dan niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door sorted.bits op 04-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
Hmm vreemd dat je die route niet ziet.... Heb Homey Pro 2019... Heb je Power User geselecteerd onder instellen -> Experimenten. Misschien dat dit ermee te maken heeft (geen idee), of iemand anders een idee waarom je die route niet ziet.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
sjoerdvd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:11:
Hmm vreemd dat je die route niet ziet.... Heb Homey Pro 2019... Heb je Power User geselecteerd onder instellen -> Experimenten. Misschien dat dit ermee te maken heeft (geen idee), of iemand anders een idee waarom je die route niet ziet.... ?
Power user staat aan
Homey Pro 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:24
sjoerdvd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:11:
Hier ook homey pro 2023 maar zie geen route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
Zilverdael80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Power user staat aan
Homey Pro 2023
Voor de Homey Pro 2023 is dit eruit gehaald en daarom niet mee inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
sorted.bits schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Ja ok, dat is exact mijn bedoeling? Op het moment dat ik al mijn apparaten toevoeg, gaat het zigbee netwerk plat, dat is precies het probleem wat ik beschrijf? Daarom weer apparaten uit Homey gehaald en terug naar de Hue, zodat ik in ieder geval een functionerend huis heb, tot ik met wat tips het nogmaals probeer.

De WAF daalt behoorlijk op het moment dat er iets niet functioneert, dus dat kan ik wel een uur doen, maar 2 dagen is iets anders.

Nogmaals, niet alleen de 'teveel aan apparaten' werkt dan meer, maar het hele netwerk werkt dan niet meer.
Heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je de INNR apparaten niet meer gebruikt?
Eventueel als je een tijdje alleen thuis bent, zodat er geen klachten komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wie werkt er hier met sirene (flow) als er bijvoorbeeld een rookmelder afgaat? Zo ja welke sirene is aan te raden?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
master_JE schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Voor de Homey Pro 2023 is dit eruit gehaald en daarom niet mee inzichtelijk.
Ah dat verklaard.
JB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:47:
Wie werkt er hier met sirene (flow) als er bijvoorbeeld een rookmelder afgaat? Zo ja welke sirene is aan te raden?
Ik speel geluid af (alarm + stem die zegt Brand) via alle boxen in huis en alle lampen gaan op 100% wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

sjoerdvd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:10:

[...]

Ik speel geluid af (alarm + stem die zegt Brand) via alle boxen in huis en alle lampen gaan op 100% wit.
Ja ook over gedacht maar als ik in bed lig heb ik daar niets aan hier thuis. Er zijn geen smart spullen op de slaapkamer, ook geen speakers.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
JB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ja ook over gedacht maar als ik in bed lig heb ik daar niets aan hier thuis. Er zijn geen smart spullen op de slaapkamer, ook geen speakers.
Ik laat bij rookmelderalarm ook de rolluiken opengaan. Die maken ook genoeg herrie om me wakker te krijgen.
Wellicht dat nog een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Laatst online: 12-09 22:00
Je hoort de rookmelder toch wel als je slaapt?
Regels als lampen aan en rolluiken open vind ik wel hele slimme toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

VySio schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:31:
Je hoort de rookmelder toch wel als je slaapt?
Regels als lampen aan en rolluiken open vind ik wel hele slimme toepassingen.
Nee, want die hangt (onder andere in de garage) en dat is te ver weg van de slaapkamer met een aantal deuren die normaliter dicht zijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
JB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Nee, want die hangt (onder andere in de garage) en dat is te ver weg van de slaapkamer met een aantal deuren die normaliter dicht zijn.
Rookmelders in huis zijn toch verplicht vanaf 1 juli 2022?
Al dan niet slim. En dan bedoel ik de rookmelders.
Of heb je wel "domme" rookmelders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

mike123 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Rookmelders in huis zijn toch verplicht vanaf 1 juli 2022?
Al dan niet slim. En dan bedoel ik de rookmelders.
Of heb je wel "domme" rookmelders?
Waar lees jij dat ik ze niet heb? Ik wil degene die in de garage afgaat ook horen als ik in bed lig...

De Z-wave (en de meeste Zigbee) rookmelders van Heiman zijn slim maar ook dom, want kunnen niet (ook) als sirene fungeren als er een andere af gaat.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ik heb een basis versie van DSMR Reader support toegevoegd. Het bevat maar een aantal sensoren/capabilities, maar hier kon ik mee vooruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83PHyr2DM12G3GTpQG4t7Cqejjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XsCoybZ2XbPdqpaLEOCJv8Uo.png?f=fotoalbum_large

Te installeren via deze git repo: https://github.com/sorted-bits/com.sortedbits.dsmrreader
Certificering zal later volgen, als ik tijd heb om alle assets etc voor elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
JB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Waar lees jij dat ik ze niet heb? Ik wil degene die in de garage afgaat ook horen als ik in bed lig...

De Z-wave (en de meeste Zigbee) rookmelders van Heiman zijn slim maar ook dom, want kunnen niet (ook) als sirene fungeren als er een andere af gaat.
Ik zei ook niet dat je ze niet had.
De meeste rookmelders op batterijen zijn dom. Deze sturen alleen data weg en ontvangen niks, dat kost te veel stroom en zijn de batterijen snel leeg.
Je zou een slimme sirene kunnen gebruiken en die op de overloop of ergens anders kunnen monteren.
Neo Coolcam had een goede sirene maar is niet meer leverbaar zag ik bij Robbshop.

[ Voor 23% gewijzigd door mike123 op 05-01-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

mike123 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Je zou een slimme sirene kunnen gebruiken en die op de overloop of ergens anders kunnen monteren.
Neo Coolcam had een goede sirene maar is niet meer leverbaar zag ik bij Robbshop.
Precies ;) Dat was de eigenlijke vraag hierboven; Wie kent er een goede (liefst goedkope) sirene voor dit doel. De Heiman Zwave sirene kan dit + accu én netstroom, maar slecht/niet leverbaar. De Aeotec Siren 6 kan niet in stopcontact hangen + duur. In het Zigbee kamp lijkt er weinig mogelijk mbt sirene + ondersteuning Homey, dus die opties krijg ik nog niet scherp. Ervaringen zouden ook fijn zijn natuurlijk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
JB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Precies ;) Dat was de eigenlijke vraag hierboven; Wie kent er een goede (liefst goedkope) sirene voor dit doel. De Heiman Zwave sirene kan dit + accu én netstroom, maar slecht/niet leverbaar. De Aeotec Siren 6 kan niet in stopcontact hangen + duur. In het Zigbee kamp lijkt er weinig mogelijk mbt sirene + ondersteuning Homey, dus die opties krijg ik nog niet scherp. Ervaringen zouden ook fijn zijn natuurlijk.
Hier is hij nog wel te koop, geen Nederlandse webshop.
https://smarterhome.sk/en/heiman_60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
JB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:01:
[...]

De sirene hoeft toch niet slim te zijn, je kunt hem toch met een simpele slimme schakelaar schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

deejeebv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:26:
[...]

De sirene hoeft toch niet slim te zijn, je kunt hem toch met een simpele slimme schakelaar schakelen.
Ja heb ik ook aan zitten denken, smartplug met domme sirene maar wellicht wat bulky "aan de muur".

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
JB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Ja heb ik ook aan zitten denken, smartplug met domme sirene maar wellicht wat bulky "aan de muur".
Je kunt ook een inbouwschakelaar nemen, bijvoorbeeld van sonoff, shelly of fibaro.
Pagina: 1 ... 12 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.