• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 08:47
Luke the Duke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:23:
Iemand ervaring met HP23 en Pushover? Ik probeer een flow te maken met een Pushover card maar snap niet wat ik in moet vullen bij "Title" (zie screenshot)

[Afbeelding]
Die draait toch niet op hp23…..

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:28
bing69 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

bij sommige aps krijg je een beta versie als je achter de url /test zet. Zo te zien deze ook, en de test versie is geschikt voor homey pro 2023: https://homey.app/nl-nl/a...shover-Notificaties/test/

@Luke the Duke ik ken de app niet maar soms krijg je pas een aantal mogelijkheden als je het in een flow hebt verwerkt. Als je het zelfde wel werkend had in de oude versie, kun je het melden, zie op de app pagina voor de plek om te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
canonball schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

bij sommige aps krijg je een beta versie als je achter de url /test zet. Zo te zien deze ook, en de test versie is geschikt voor homey pro 2023: https://homey.app/nl-nl/a...shover-Notificaties/test/

@Luke the Duke ik ken de app niet maar soms krijg je pas een aantal mogelijkheden als je het in een flow hebt verwerkt. Als je het zelfde wel werkend had in de oude versie, kun je het melden, zie op de app pagina voor de plek om te melden.
En hij werkt, geweldig!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:28
Luke the Duke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:23:
Iemand ervaring met HP23 en Pushover? Ik probeer een flow te maken met een Pushover card maar snap niet wat ik in moet vullen bij "Title" (zie screenshot)

[Afbeelding]
Even geprobeerd te installeren en als ik bij Titel gewoon een willekeurig woord invul komt het gewoon aan (ik heb '"testTitel'" geprobeerd). Je mag dus waarschijnlijk elk woord invullen.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

“Title” is de titel van je berichtje en “message” de daadwerkelijke tekst van je berichtje.

Ik was gisteren wat aan het testen met die app en hier zie je wat er gebeurt als je “Waterlekkage” als title invult en “Er is waterlekkage in de waskamer” als message.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhYN-aOJZfEdO3FTe80yQtkyf0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4cepCBAuFjDxXojiYGeEuLwU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 09:20
bing69 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

Er is een testversie beschikbaar via https://homey.app/nl-nl/a...shover-Notificaties/test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 09:20
vanenkelen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:53:
“Title” is de titel van je berichtje en “message” de daadwerkelijke tekst van je berichtje.

Ik was gisteren wat aan het testen met die app en hier zie je wat er gebeurt als je “Waterlekkage” als title invult en “Er is waterlekkage in de waskamer” als message.

[Afbeelding]
Dank allemaal, ik denk nu te begrijpen dat de USER de Homey user is die op dat moment is ingelogd in Homey en waaronder de flow is aangemaakt. Maar hoe doe je dan een andere user notificeren? Of meerdere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
Luke the Duke schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Dank allemaal, ik denk nu te begrijpen dat de USER de Homey user is die op dat moment is ingelogd in Homey en waaronder de flow is aangemaakt. Maar hoe doe je dan een andere user notificeren? Of meerdere?
In mijn situatie krijgen mijn vrouw en ik een bericht als ik user gebruik. Heb nl haar iPhone ook als device in Pushover staan. Met andere programma’s geeft dat geen probleem hier wel. Heb daarom een groep aangemaakt met mijn iPhone als deelnemer en stuur het daarheen als ik alleen de boodschap wil hebben. Zo werkt het momenteel naar tevredenheid en hoef ik gelukkig geen gebruik te maken van telegram en/of whatsapp.

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Luke the Duke schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Volgens mij is user de user die je in het Pushover configuratiescherm hebt aangemaakt. Je kunt daar verschillende users aanmaken, maar ook groepen. Dat heeft dus niets met Homey te maken, maar met je Pushover account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:54

Audione0

Strijdt der titanen

Goedemiddag,

Ik probeer al geruime tijd een Zehnder ComfoQ Lan C module (Comfo Connect) aan Homey te koppelen, maar krijg het maar niet voor elkaar.
Zijn er hier gelijkgestemden die het al wel voor elkaar hebben gekregen? De control app op mijn telefoon werk gewoon goed, en mijn netwerk ziet netjes de LAN C module. Maar nogmaals, integreren in Homey is nog geen succes.

Voor het gemak wat screenshots om het een te verduidelijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A27aT8jXxlcqNj0298oQdNNCm3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4OOsxRe3anWZcOf1st01wey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFjWSorvtoLlbCfMSnqnxrAA02I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8KefliDzKcABRY9QkOoZvcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdFVVap9a4NDcbBoUe-AqtS4umM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sosiHLX6P8SO2LecdkE6ZAwY.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 17:08
Ik hik als 'starter' nogal aan tegen de prijs van de Homey 2023;
voor rond de 100 euro koop ik tweedehands een Homey 2019, maar is dat een goed idee?

Ik lees hierboven iets over een 'red ring of death', is de levensduur van de oude Homey toch beperkt?
Kan ik leuk beginnen met de oude Homey en dan later doorgroeien? Of is de oude een stuk beperkter?

En als deze vergelijking allang een keer gemaakt is, kan een van jullie mij dan de goede kant op wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 09:50
Hkuit schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:27:
voor rond de 100 euro koop ik tweedehands een Homey 2019, maar is dat een goed idee?

Ik lees hierboven iets over een 'red ring of death', is de levensduur van de oude Homey toch beperkt?
Kan ik leuk beginnen met de oude Homey en dan later doorgroeien? Of is de oude een stuk beperkter?

En als deze vergelijking allang een keer gemaakt is, kan een van jullie mij dan de goede kant op wijzen?
Lange antwoord: Lees terug in deze draad....
Kortere antwoord: De Homey 2019 kan praktisch het zelfde als de nieuwste. De software wordt zo veel mogelijk gelijk gehouden. Je kan heel goed beginnen met een 2019 bolletje.
De 2023 versie is nieuwer, heeft wat nieuwere mogelijkheden qua hardware maar mist ook wat. Het voornaamste is dat ze wat ruimer in de resources (geheugen, opslag) zit.

Voor de toekomst: Als je een 2019 hebt en over gaat naar een 2023 om wat voor reden dan ook: Het beste begin je dan zo ongeveer opnieuw maar wel met de ervaring die je al hebt.

De 2019 hoeft niet verloren te gaan, de berichten zijn dat je die als sateliet of zo iets in kan zetten. Net zoals je voor wifi een mesh kan opzetten, kan de 2019 (of oudere) als extra ingezet worden. Ook handig voor de zaken die in de nieuwste niet meer werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@beerse grotendeels met je eens, behalve dat je opnieuw zou moeten beginnen als je van 2019 naar 2023 gaat. Backup herstellen en 99% klaar. Alleen zigbee apparaten opnieuw koppelen. Ik heb alle flows (en dat zijn er veel) gewoon over kunnen zetten.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2019 model is voor de meeste huis/tuin/keuken situaties nog steeds genoeg en werkt het eigenlijk best goed. Het hangt allemaal van wat je er aan wilt koppelen. Hoeveel devices, hoeveel flows etc etc. Dat gezegd hebbende... Waarom eerst een 2019 kopen en vervolgens toch weer ~300 uitgeven voor een 2023 model? Dan zou ik even door sparen en gelijk een 2023 model aanschaffen. Dat scheelt je uiteindelijk 100 euro. En als je hem ' op afstand' koopt mag je hem twee weken testen? :+

[ Voor 35% gewijzigd door Webgnome op 29-08-2023 15:31 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik zou de 2019 juist helemaal links laten liggen en er geen euro meer in stoppen en wel om de volgende 2 redenen:

1 - Het is een kwestie van tijd voor Athom zaken gaat schrappen aan features die niet meer naar de 2019 versie komen omdat de hardware niet krachtig genoeg is of nieuwe features niet ondersteund. Alles leuk en aardig maar Athom heeft volgens mij nergens een periode genoemd waarin men de 2019 variant nog gaat ondersteunen en qua hardware is het verschil aanzienlijk met de nieuwe 2023 versie.

Als bestaande featureset volstaat kan het op zich nog wel maar dan kom je al snel bij punt 2.

2 - De hardware in de 2019 versie is verouderd, zeker op het gebied van Zigbee wil je met een grote boog om de 2019 versie heen lopen. Die is namelijk zwaar verouderd (gebruikte chip is geloof ik al 10+ jaar oud qua ontwerp) en is eigenlijk alleen leuk als je ergens op een studentenkamer woont want een groot stabiel en betrouwbaar Zigbee netwerk opbouwen is haast onmogelijk met de 2019.

De 2019 is leuk als satelliet of om een beetje mee aan te klooien maar dat is het dan ook wel ;)

Ik zou eerlijk gezegd helemaal geen Homey Pro aanschaffen op dit moment, gisteravond weer even mee zitten klooien maar bugs die maanden geleden gemeld zijn (meerdere malen) zijn nog steeds niet gefixt, ontwikkeling gaat ontzettend traag en een duidelijke roadmap voor openstaande issues is er niet.

Hoe doen de mensen hier hun lampen dimmen / kleurtemperatuur aanpassen met een remote? Voor het wijzigen van de kleurtemperatuur heb ik een beetje homeyscript gebruikt,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
const flowArgs = JSON.parse(args);
const colorTempCurrent = parseFloat(flowArgs.current);
const colorTempDirection = flowArgs.direction;
const colorTempSteps = [1, 0.88, 0.75, 0.63, 0.5, 0.38, 0.25, 0.13, 0];

if (isNaN(colorTempCurrent) || !['<', '>'].includes(colorTempDirection)) {
  console.error('Invalid arguments');
  return;
}

const closestValue = colorTempSteps.reduce((prev, curr) => 
  Math.abs(curr - colorTempCurrent) < Math.abs(prev - colorTempCurrent) ? curr : prev);

const currentIndex = colorTempSteps.indexOf(closestValue);
const newIndex = colorTempDirection === '>'
  ? (currentIndex + 1) % colorTempSteps.length
  : (currentIndex - 1 + colorTempSteps.length) % colorTempSteps.length;

const colorTempNew = colorTempSteps[newIndex];
return await tag("colorTempNew", colorTempNew);

In combinatie met de volgende flow:

Afbeeldingslocatie: https://media.cleanshot.cloud/media/12512/flg8aeuZpcx3sz1TJIJJt71m64Xypk8xLBBfOFLV.jpeg?Expires=1693398789&Signature=V1lEI-ez1zLRJQ-1R~4RBmyuBIQXeyeKaZMzmFKes5tmIgRpueD3riLq7qH8zQKeYijiHNWWtezTQgxvHBcqTWQzDm3EBcEHbBCdvFIqfTcEQzmbLcRrbpj07rCui70tDPBJyRG~7hjJtLASA~SXcnHpA3Bv7CnhS5aAjuE1W6tVy3clHXi326UV4gMuzhDiJIps10gCuV1qtbV9EMgQYlSKLKXqTTUqXQGMjKhwYjnhJAIfLvyOAdfaPyFJGRG4DJwNNTPDa2pB7dPLVcOh6sZQLuUQD482EH1kwXY6~EVdCGeHRzT7MQ31nGnTy09w9D2w51NNKq6JiodzjbmyBQ__&Key-Pair-Id=K269JMAT9ZF4GZ

Nu zoek ik nog een oplossing voor "long press" op de remote om de helderheid aan te passen. Ik heb nu de standaard als X lang wordt ingedrukt gebruikt dim dan met 5% maar dat werkt voor geen meter, dan ben je namelijk iedere keer een knop een x aantal seconden opnieuw aan het indrukken om 5% te dimmen.

[ Voor 43% gewijzigd door R2D2 op 30-08-2023 08:36 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 21:46

DON PAPA

Tweaker-fan

Hkuit schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:27:
Ik zeg een heel goed idee om eerst een Homey pro 2019 voor 100 euro te kopen om uit te proberen. Mocht het je niet bevallen (wat ik mij niet kan indenken) dan kan je hem altijd weer verkopen, en heeft het je hooguit een paar euro gekost. Ik zou zelf makkelijk de overstap kunnen maken naar een HP23 maar heb dat nog steeds niet gedaan omdat ik nog steeds heel tevreden ben over de HP19 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 30-08-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:43
R2D2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:17:
Hoe doen de mensen hier hun lampen dimmen / kleurtemperatuur aanpassen met een remote?
Ik gebruik een kleinere snippet voor het wijzigen van de kleurtemperatuur (knop naar rechts in dit geval):
code:
1
return (Number(args[0]) + 0.2) % 1.0;

Dit stukje code staat in een "Run Code with Argument and return Number-tag" card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
mfpieters schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Ik gebruik een kleinere snippet voor het wijzigen van de kleurtemperatuur (knop naar rechts in dit geval):
code:
1
return (Number(args[0]) + 0.2) % 1.0;

Dit stukje code staat in een "Run Code with Argument and return Number-tag" card.
Ook een manier inderdaad, stuk simpeler. Ik heb ze "gemapt" aan de waarden die je "kunt" hebben als je de preset buttons gebruikt in de app maar die is achteraf gezien een beetje overbodig (de loop van wittinten bleek achteraf een nuttigere toevoeging te zijn :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
beerse schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:03:
[...]
Kortere antwoord: De Homey 2019 kan praktisch het zelfde als de nieuwste.[...] Je kan heel goed beginnen met een 2019 bolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Webgnome schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:27:
2019 model is voor de meeste huis/tuin/keuken situaties nog steeds genoeg en werkt het eigenlijk best goed. Het hangt allemaal van wat je er aan wilt koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
[b]DON PAPA schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:32:
Ik zeg een heel goed idee om eerst een Homey pro 2019 voor 100 euro te kopen om uit te proberen. Mocht het je niet bevallen (wat ik mij niet kan indenken) dan kan je hem altijd weer verkopen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
R2D2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:17:
Ik zou de 2019 juist helemaal links laten liggen en er geen euro meer in stoppen en wel om de volgende 2 redenen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Dankjulliewel, dat helpt! En gelukkig ook een tegengeluid, dat is altijd goed.

Ik ben al eeuwen hier op Tweakers.net (2001) en heb natuurlijk al vaker naar Domotica gekeken maar het is nooit echt van de grond gekomen. Een kant en klare RPi 4 met Domoticz en zo'n 433Mhz zender; heeft gewerkt maar was niet heel stabiel. Toen nog een tijd op de Synology NAS gedraaid maar eigenlijk alleen gebruikt om de voordeurlamp aan te laten gaan rond zonsondergang :-)

Nu een nieuwe reden;
wij hebben een Itho Daalderop Cool cube, een combinatie van (kleine) warmtepomp en CV-ketel, aangestuurd door het Spider systeem van Itho. Nu geeft Itho Daalderop doodleuk door dat de ondersteuning van dat Spider systeem wordt stopgezet, en ik kan 250 euro krijgen of een Plugwise gateway. Die gateway zou dan het verwarmen en koelen kunnen aansturen, maar wij hebben ook de ventilatie-unit op Spider staan; 's ochtends op stand 3, daarna op 1, rond half 6 weer op 2, rond bedtijd op 1. Dat neemt de Plugwise niet over.
En daarmee kwam ik dus op het idee om toch weer domotica op te pakken. Niet via Domoticz, maar via Home Assistent óf via Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:42
Hkuit schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:25:

Ik ben al eeuwen hier op Tweakers.net (2001) en heb natuurlijk al vaker naar Domotica gekeken maar het is nooit echt van de grond gekomen. Een kant en klare RPi 4 met Domoticz en zo'n 433Mhz zender; heeft gewerkt maar was niet heel stabiel. Toen nog een tijd op de Synology NAS gedraaid maar eigenlijk alleen gebruikt om de voordeurlamp aan te laten gaan rond zonsondergang :-)

Nu een nieuwe reden;
wij hebben een Itho Daalderop Cool cube, een combinatie van (kleine) warmtepomp en CV-ketel, aangestuurd door het Spider systeem van Itho. Nu geeft Itho Daalderop doodleuk door dat de ondersteuning van dat Spider systeem wordt stopgezet, en ik kan 250 euro krijgen of een Plugwise gateway. Die gateway zou dan het verwarmen en koelen kunnen aansturen, maar wij hebben ook de ventilatie-unit op Spider staan; 's ochtends op stand 3, daarna op 1, rond half 6 weer op 2, rond bedtijd op 1. Dat neemt de Plugwise niet over.
En daarmee kwam ik dus op het idee om toch weer domotica op te pakken. Niet via Domoticz, maar via Home Assistent óf via Homey.
Ik heb afgelopen week mijn review geplaatst, ik heb ook een Warmtepomp van Itho, icm WTW, in mijn review laat ik zien hoe ik e.a. met Homey gekoppeld heb, misschien kun je er wat mee: Athom Homey Pro (Early 2023) review door 19JM81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
19JM81 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Ik heb afgelopen week mijn review geplaatst, ik heb ook een Warmtepomp van Itho, icm WTW, in mijn review laat ik zien hoe ik e.a. met Homey gekoppeld heb, misschien kun je er wat mee: Athom Homey Pro (Early 2023) review door 19JM81
Hoe heb je je eigen Homey 2023 als een apparaat toegevoegd in je Homey? :o Of is dit een (additionele) bridge?

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 30-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19JM81
Axel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Hoe heb je je eigen Homey 2023 als een apparaat toegevoegd in je Homey? :o Of is dit een (additionele) bridge?
Met de app sysInternals :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
19JM81 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Met de app sysInternals :-)
Nice, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Laatst online: 16:54

Audione0

Strijdt der titanen

Audione0 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:04:
Goedemiddag,

Ik probeer al geruime tijd een Zehnder ComfoQ Lan C module (Comfo Connect) aan Homey te koppelen, maar krijg het maar niet voor elkaar.
Zijn er hier gelijkgestemden die het al wel voor elkaar hebben gekregen? De control app op mijn telefoon werk gewoon goed, en mijn netwerk ziet netjes de LAN C module. Maar nogmaals, integreren in Homey is nog geen succes.

Voor het gemak wat screenshots om het een te verduidelijken.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels gefixt door in de Homey Zehnder app, handmatig het wachtwoord en IP adres te vermelden. Daarna vond Homey bij het toevoegen van een apparaat de Zehnder LAN-C module.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
19JM81 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Ik ga het eens bestuderen.

Belangrijk voor mij is trouwens wel de integratie van Mi-light verlichting. Ik lees dat Athom daarmee is gestopt en nu zou een gebruiker daarmee bezig zijn, maar ik lees weinig over de voortgang helaas. Iemand die daar ook op wacht?
Hkuit schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:25:

Nu een nieuwe reden;
Als je 250 kunt krijgen dan zou ik al helemaal voor de 2023 versie gaan. Mits alles natuurlijk supported is. Dat zul je goed moeten uitzoeken.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Webgnome schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Als je 250 kunt krijgen dan zou ik al helemaal voor de 2023 versie gaan. Mits alles natuurlijk supported is. Dat zul je goed moeten uitzoeken.
Ik begon inwendig al te juichen toen ik je advies las, maar helaas... Het aanbod van Itho is 250 euro óf een Plugwise Adam HA gateway, en die gateway heb ik nodig om de bestaande Itho Daalderop Spider thermostaten aan Homey te koppelen. Ook als ik zoek op "Itho Daalderop Spider +Homey" dan komt er een Spider App voor Homey met als tekst "The Itho Daalderop Gateway is required!". En die ID Gateway kan nu juist in de prullenbak omdat Itho heeft gekozen om samen te werken met Fifthplay en die partij is ermee gestopt.

Vandaar mijn plan: ik ga voor de Plugwise Adam HA, koppel daar mijn bestaande thermostaten aan (1x bedraad voor beneden en 1x draadloos voor boven, 2e zone) en ik koop een Homey Pro 2019 waar ik die Plugwise Adam aan koppel. (en die Homey Pro 2019 kan ik niet kopen voor €100,- zoals ik eerder schreef, €175,- lijkt de laagste prijs te zijn).

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6ky-ssdyAmoXsbNs3QRCH-_RW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jxRouizPc2Ox4HQCVVpBTyVi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LObhiWqtje5cchCaFkKk-R7Dorc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FUjk6GODkhyCwdoZqmrWO0br.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWKFW9qktYagPrq62Js3jgruyE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CQfi8nPuMIPF8KX0xRpVKzMl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytB0GQGyQF_QLmRxnobd3XS9BX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NOa7sodjL5iPnD9Npdysnxbg.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand me helpen, ik heb op de site van Homey gezocht, maar ik kom er maar niet uit.

Ik heb een Homey pro 2013 met van alles en nog wat. En op zolder een Qubino 0-10V dimmer voor m'n mechanische ventilatie (Z-wave).

Nu valt deze nét buiten bereik, dus heb ik een homey bridge gekocht om deze als repeater / satellite modus te laten werken. Nu krijg ik dat op geen mogelijkheid voor elkaar, weet iemand wat ik fout doe of kan dit niet en moet ik gewoon een Z-wave range extender kopen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuJ2Sc7-RWHX-XGcxFx-cfXoGEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hPPaauOQlKSRBvLdD7Kg3O5u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p29dt4vC73KOf83bu56ULmhts5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUjN6vZN7HVyFcwRmUZcgpfF.png?f=fotoalbum_large

Als ik de bridge even verwijder kan ik hem weer toevoegen. Een vriend van met een homey pro had echter ook de optie om een bridge als satellite toe te voegen, die optie heb ik niet?? (Power user staat aan).

Weet iemand wat er kan zijn?
(Als ik in de homey pro de qubino selecteer zie ik geen optie om een antenne te selecteren oid).

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 07-09-2023 08:49 ]

• beerse
Whiskey48 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:49:
Ik heb een Homey pro 2013 met van alles en nog wat. En op zolder een Qubino 0-10V dimmer voor m'n mechanische ventilatie (Z-wave).

Nu valt deze nét buiten bereik, dus heb ik een homey bridge gekocht om deze als repeater / satellite modus te laten werken. Nu krijg ik dat op geen mogelijkheid voor elkaar, weet iemand wat ik fout doe of kan dit niet en moet ik gewoon een Z-wave range extender kopen??

Als ik de bridge even verwijder kan ik hem weer toevoegen. Een vriend van met een homey pro had echter ook de optie om een bridge als satellite toe te voegen, die optie heb ik niet?? (Power user staat aan).

(Als ik in de homey pro de qubino selecteer zie ik geen optie om een antenne te selecteren oid).
Volgens mij is z-wave vergelijkbaar met zigbee in dat het zelf automatisch een mesh gaat opbouwen. Het is mijn ervaring dat het even kan duren voordat die mesh zichzelf heeft ontdekt, ook als het maar om 2 of 3 apparaten gaat. De eerste tip is het op te zetten zoals je wenst maar dan alles dicht bij elkaar (binnen 10 meter van elkaar zonder muren). Daarna alles op de gewenste plek zetten en het zo een dagje aanzien zodat het zichzelf kan ontdekken.

Let er op dat de stappen tussen de elementen van 1 systeem liefst niet langer zijn dan 5 meter. Tel iedere muur daarin als 1 meter en elk stuk gewapend beton (vloer/constructie-muur) als 2 meter. Als je een tussenstation nodig hebt, dan is het in mijn ervaring het best om een stekker-schakelaar van dat systeem te kopen. Die opnemen in de hele opzet zodat je ze kan bedienen. Daarna die in het midden van de langere afstand zetten. Deze stekker-schakelaar moet gekend zijn in je homey maar hoeft geen onderdeel te zijn van een flow of zo. Zelf heb ik er een schemerlampje op aangesloten en gebruik die als indicatie voor sommige flows.

De oudere homey als tussenstation inzetten kan natuurlijk ook, dat zou moeten werken. Dan moet die ook wel in de mesh worden opgenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door beerse op 07-09-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19JM81
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan iemand me helpen, ik heb op de site van Homey gezocht, maar ik kom er maar niet uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://support.homey.app...Setting-up-Satellite-Mode

Volgens mij moet je de bridge juist niet als nieuwe homey installeren, maar moet je op je Homey Pro een nieuw device toevoegen, daar zou hij je bridge dan moeten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:35
beerse schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:09:
[...]
De oudere homey als tussenstation inzetten kan natuurlijk ook, dat zou moeten werken. Dan moet die ook wel in de mesh worden opgenomen.
Als je met de "oude Homey" de vorige versie bedoelt, die ronde bol, die kan je niet als gewoon tussenstation instellen. De Homey moet je gewoon als Homey gebruiken en daar de apparaten op instellen die in zijn bereik liggen.
Je kan dan op beide Homey's de app Homesh installeren. (Controller en Satellite)
Je geeft dan opdracht van de ene Homey aan de andere Homey.
Het word dus niet 1 groot mesh netwerk.
Dit werkt dus niet met de bridge. Alleen met de Pro versies.

[ Voor 4% gewijzigd door mike123 op 07-09-2023 10:22 ]

• Whiskey48
beerse schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:09:
[...]

Volgens mij is z-wave vergelijkbaar met zigbee in dat het zelf automatisch een mesh gaat opbouwen. Het is mijn ervaring dat het even kan duren voordat die mesh zichzelf heeft ontdekt, ook als het maar om 2 of 3 apparaten gaat. De eerste tip is het op te zetten zoals je wenst maar dan alles dicht bij elkaar (binnen 10 meter van elkaar zonder muren). Daarna alles op de gewenste plek zetten en het zo een dagje aanzien zodat het zichzelf kan ontdekken.

Let er op dat de stappen tussen de elementen van 1 systeem liefst niet langer zijn dan 5 meter. Tel iedere muur daarin als 1 meter en elk stuk gewapend beton (vloer/constructie-muur) als 2 meter. Als je een tussenstation nodig hebt, dan is het in mijn ervaring het best om een stekker-schakelaar van dat systeem te kopen. Die opnemen in de hele opzet zodat je ze kan bedienen. Daarna die in het midden van de langere afstand zetten. Deze stekker-schakelaar moet gekend zijn in je homey maar hoeft geen onderdeel te zijn van een flow of zo. Zelf heb ik er een schemerlampje op aangesloten en gebruik die als indicatie voor sommige flows.

Ja ik heb hem al een paar maanden zo staan. Soms heeft hij weer bereik, soms weer niet.
De overige Z-wave apparaten zijn roomelders op batterij, ik betwijfel dat deze als mesh en signaal doorgeven.

M'n homey pro 2019 heeft de "red ring of death", die kan ik helaas niet meer gebruiken. Ik heb wel een bridge, maar ik betwijfel of ik in deze situatie de bridge als extender kan gebruiken.
19JM81 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:45:
[...]

https://support.homey.app...Setting-up-Satellite-Mode

Volgens mij moet je de bridge juist niet als nieuwe homey installeren, maar moet je op je Homey Pro een nieuw device toevoegen, daar zou hij je bridge dan moeten vinden.
Het gekke is dat een vriend van me als hij een homey wilt kiezen om te installeren., kan kiezen voor ook een bridge-satellite. Ik kan enkel bridge (normaal) kiezen, die andere optie laat hij bij mij niet zien (beide Power User).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3FC6UlHaI05dIzGnBLkDogoYos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcnCKVHDEtC4NcpkXyivd0Ct.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding van Homey moet ik gewoon zoals ik al deed de bridge toevoegen (binnen hetzelfde wifi netwerk denk ik) en dan zou ik in de homeyh pro in de app van het Z-wave apparaat de antenne moeten kiezen. Dan zou ik de bridge moeten kunnen kiezen.
Ik denk dat Qubino niet ondersteund wordt voor de satalite modus. Jammer, denk dat ik toch maar een Z-wave range extender of een Z-wave apparaat met stekker moet kopen. De bridge kan wel op marktplaats dan, helaas.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Whiskey48 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:50:
[...]
Het gekke is dat een vriend van me als hij een homey wilt kiezen om te installeren., kan kiezen voor ook een bridge-satellite. Ik kan enkel bridge (normaal) kiezen, die andere optie laat hij bij mij niet zien (beide Power User).
Heeft die soms de bètaversie van de Homey app?
Dat kan je in de app store aanzetten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2Hd9tqfaK-r2oZzzAMLp5uIjjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGAE777xBFOXtTRYj81LeKpX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door DON PAPA op 07-09-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
DON PAPA schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:05:
[...]

Heeft die soms de bètaversie van de Homey app?
Dat kan je in de app store aanzetten...

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp_72c23xNFtqM6t9sT3e-R_Y24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iws72t31E9j3XqD1Qb6mfyEx.png?f=fotoalbum_large

Ik iig wel. Misschien hij niet en dat in de beta versie het werkt zoals in de handleiding van Homey, dat je in de app van de fabrikant bij "antenne" de bridge moet selecteren. Ik denk dat de app van Qubino dit dus niet ondersteund.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:10
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een bridge word als apparaat toegevoegd aan het Z-Wave netwerk, dus je had ook een tussenstekker ergens kunnen plaatsen. In de Homey 2019 had je in de developer modus een optie voor 'heal'. Dat is waar je naar zoekt en via die optie zou hij een commando moeten geven aan de verschillende Z-Wave apparaten en die bepalen dan zelf hun optimale pad naar de Homey Pro 2023 door gewoon te luisteren naar wat de directe buren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:08
Whiskey48 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:50:
[...]

M'n homey pro 2019 heeft de "red ring of death", die kan ik helaas niet meer gebruiken. Ik heb wel een bridge, maar ik betwijfel of ik in deze situatie de bridge als extender kan gebruiken.

[...]
De Mesh wordt niet onderhouden door apparaten die op een accu of op batterijen werken. Enkel Z-Wave devices die op stroom werken ondersteunen mesh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:01
Hassebassie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:34:
[...]

De Mesh wordt niet onderhouden door apparaten die op een accu of op batterijen werken. Enkel Z-Wave devices die op stroom werken ondersteunen mesh.
Alle apparaten werken natuurlijk op stroom ;)
Je bedoelt te zeggen: apparaten die aangesloten zijn op 230V netspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_Gi_Tx5t2Ba1EFmkVcwXChjPeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZ0c75cU5zC1msiIhUKpZMEd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69cnDTkS-HkM9O6v6FC7tiMCKko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xEu0llwEzw7B0ngQWT8h0I92.png?f=fotoalbum_large

:+ Verbonden via "apparaten". Hij vond hem nu wel :+

[ Voor 30% gewijzigd door Whiskey48 op 07-09-2023 17:01 ]

• mike123
En word ook meteen gebruikt door nummer 11.
Maar wat is een "Roodmelder Gang 1e Verdieping" ;)

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heeft er al iemand Homey.ink draaien op een Kobo reader van @WeeJeWel .

Ik heb een Kobo Libra 2 aangeschaft om deze als display in de woonkamer te gebruiken maar krijg na het aanpassen van de config file alleen een Homey.ink pagina met n/a en verder is alles leeg.

Op Github zijn er meerdere mensen die dit probleem hebben maar er is nog geen reactie geweest van de makers.
Zou zonde zijn dat Homey.ink niet werkend te krijgen is.
zou die niet gewoon dood zijn? Als in, dat was ooit een leuk vrijdagmiddag projectje en daarna nooit meer liefde aan gegeven

Strava | AP | IP | AW

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-07 22:05
Yeah beetje lastig debuggen op een Kobo. Er mist vast support voor een JavaScript functie.

Je kunt 'm forken en met een beetje trial & error uitzoeken wat er mis is misschien.

Homey — Critics are those without skills to create.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
WeeJeWel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:16:
Yeah beetje lastig debuggen op een Kobo. Er mist vast support voor een JavaScript functie.

Je kunt 'm forken en met een beetje trial & error uitzoeken wat er mis is misschien.
Ik heb speciaal gekozen voor een Kobo omdat hiermee ook op homey.ink gesproken wordt.
De 2 Kobo versie's die daar staan zijn echter niet meer leverbaar en daarom een vernieuwde versie aangeschaft.
Zou Kobo dan voor de nieuwere versie' s geen Javascript meer ondersteunen?
Of moet ik hiervoor nog iets installeren op de Kobo?

Edit:
Via Homeydash krijg ik wel gegevens te zien.
Alleen het niet geschikt voor een ereader.
Vanavond even verder zoeken.

Edit2:
Ik ben er nog niet helemaal achter of ik nu zelf een thema kan toevoegen voor de Kobo reader.
De uitlijning van Homeydash op de Kobo is niet super en ik zou ook graag een witte achtergrond hebben.
Verder heb ik het idee dat hij de instellingen ook niet onthoud als ik de pagina opnieuw laad.
Kan dat aan deze regel liggen?
code:
1
cookies=@Invalid()

Morgen maar weer eens verder zoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door Crxtreem op 13-09-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik ben net verhuist en wil weer wat veranderen.
Ik heb een homey 2019, hiervoor gebruikte ik hue wandschakelaars, maar deze wordt niet ondersteund door de hue plugin van homey, waardoor dit via de hue bridge moest, inclusief wat vertraging.

Nu wil ik het graag anders aanpakken maar zit met 2 scenario's, begane grond draai dimmers en andere verdiepingen schakelaars.

Nu zit ik te denken voor de schakelaars de zbminil2 te kopen en indien er een smart licht in die kamer zit, de L in en de L out combineer.

Nu voor de dimmers, het zijn op dit moment nog oude draaidimmers, en twijfel ik niet of ik misschien of zigbee draai dimmers erin moet doen, of misschien een impulsschakelaar?
1 van de dimmers moet een slimme lamp bedienen, rest zal waarschijnlijk reguliere lampen zijn.

Ik moet het schakelmateriaal nog kopen dus dacht nu is de tijd om een keuze qua richting te nemen.

Is zbminil2 de correcte richting (weet ook niet of ze een eind punt zijn of een router) of kan ik niet handiger misschien shelly doen? maar welke hoe en wat? ik zie het niet meer door de bomen heen.

[ Voor 0% gewijzigd door barellron op 17-09-2023 13:56 . Reden: zwart licht is erg knap :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Zwart licht, leg eens uit :? :P

Ik zou gaan voor mini inbouw units. Dan ben je onafhankelijk van merk/type inbouwschakelmateriaal en kan je gewoon met pulsdrukkers werken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
barellron schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:49:
Ik heb een homey 2019, hiervoor gebruikte ik hue wandschakelaars, maar deze wordt niet ondersteund door de hue plugin van homey, waardoor dit via de hue bridge moest, inclusief wat vertraging.
,,,
Nu voor de dimmers, het zijn op dit moment nog oude draaidimmers, en twijfel ik niet of ik misschien of zigbee draai dimmers erin moet doen, of misschien een impulsschakelaar?
1 van de dimmers moet een slimme lamp bedienen, rest zal waarschijnlijk reguliere lampen zijn.
Nu heb ik geen hue schakelaars in huis maar zelf heb ik altijd begrepen dat hue is gebaseerd op zigbee en heb je dus al zigbee schakelaars in huis.

Daarmee zou je in de homey ook in plaats van philips-hue ook kunnen zien of je de schakelaars als puur zigbee apparaat te koppelen: Bij apparaat toevoegen, merk 'homey' type 'zigbee'.

Enneh, nu ik ff spiek: het merk 'philips/hue' zit er 2 keer in: 1 keer met en 1 keer zonder bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
beerse schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:55:
[...]

,,,

[...]

Nu heb ik geen hue schakelaars in huis maar zelf heb ik altijd begrepen dat hue is gebaseerd op zigbee en heb je dus al zigbee schakelaars in huis.

Daarmee zou je in de homey ook in plaats van philips-hue ook kunnen zien of je de schakelaars als puur zigbee apparaat te koppelen: Bij apparaat toevoegen, merk 'homey' type 'zigbee'.

Enneh, nu ik ff spiek: het merk 'philips/hue' zit er 2 keer in: 1 keer met en 1 keer zonder bridge.
Dank je Beerse, ze zijn idd zigbee gebaseerd maar ik gebruik de hue zonder bridge variant voor de paar lampen van hue die ik heb en de rest zijn ikea lampen.
Nu voor de wandschakelaar moet ik de hue met bridge variant gebruiken omdat de hue zonder bridge variant de wandschakelaars niet support en kan supporten vanwege een limitatie vanuit homey(https://community.homey.a...hout-the-bridge/29734/750)

Met name omdat ik dan 2 zigbee netwerken krijg werkte de schakelaars al matig in mijn vorige apartement. Nu is mijn nieuwe huis groter dus ik wil een goede oplossing.

Nu is pulsschakelaar voor dimmen en dan mini inbouw de richting, zie je dat er erg veel mini inbouw zijn, nu heb ik geen neutraal draad bij de schakelaars dus dit is tot nu wat ik heb gevonden:
- Aqara Single Switch T1 (No Neutral) (Zigbee)
- Sonoff ZBMINIL2 (Zigbee)
- Shelly (1L? of heb ik 2 nodig voor het dimmen?) (WIFI)

Ben ik er een vergeten die goed aangeraden wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
barellron schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:17:
[...]

Dank je Beerse, ze zijn idd zigbee gebaseerd maar ik gebruik de hue zonder bridge variant voor de paar lampen van hue die ik heb en de rest zijn ikea lampen.
Nu voor de wandschakelaar moet ik de hue met bridge variant gebruiken omdat de hue zonder bridge variant de wandschakelaars niet support en kan supporten vanwege een limitatie vanuit homey(https://community.homey.a...hout-the-bridge/29734/750)

Met name omdat ik dan 2 zigbee netwerken krijg werkte de schakelaars al matig in mijn vorige apartement. Nu is mijn nieuwe huis groter dus ik wil een goede oplossing.

Nu is pulsschakelaar voor dimmen en dan mini inbouw de richting, zie je dat er erg veel mini inbouw zijn, nu heb ik geen neutraal draad bij de schakelaars dus dit is tot nu wat ik heb gevonden:
- Aqara Single Switch T1 (No Neutral) (Zigbee)
- Sonoff ZBMINIL2 (Zigbee)
- Shelly (1L? of heb ik 2 nodig voor het dimmen?) (WIFI)

Ben ik er een vergeten die goed aangeraden wordt?
1L kan niet dimmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@beerse Ik zou je Hue lampen via je Hue Bridge laten lopen, en je schakelaars etc via Homey om het aan te sturen. Mocht Homey om wat voor reden dan ook ooit niet werken of aan het updaten zijn, kun je je verlichting tenminste nog bedienen. Anders ben je volledig afhankelijk van Homey.

De twee apps
Hue: koppelt met de hue bridge
Hue without bridge: koppelt lampen/accessoires direct aan Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 17:52
Heb dan na de zoveelste frustratie in Home Assistant besloten om Homey te bestellen.
(update uitgevoerd, deurbel onbereikbaar ... alweer!)
Geen zin om voor de zoveelste keer clean install van Home Assistant te doen.
Valt me nu al wel op dat de levertijd toch lang vindt. 1-2 weken Wacht nu inmiddels al meer dan een week, nog geen enkele mail ontvangen anders dan m'n credit card afschrijving. Maar goed, we wachten 'geduldig' af

Ondertussen wel wat vragen, ik heb nog de eerste generatie IKEA gateway, waarbij lampen aan een schakelaar gekoppeld moeten worden.
Ben ik hier van af als ik deze lampen en schakelaars in Homey zet. Of moet ik ook nog de nieuwe gateway hebben?
Dit wil ik zodat ik, naast een schakelaar de lamp in de gang ook wil kunnen 'bedienen' met een bewegings sensor van IKEA én een flow (gebaseerd op tijd en aanwezigheid)

Als ik een lamp schakel via de afstandsbediening. Wordt deze status dan correct meegenomen naar Homey? Of moet de schakeling zelf via homey ipv de ikea / hue bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
Zilverdael80 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:30:

Ondertussen wel wat vragen, ik heb nog de eerste generatie IKEA gateway, waarbij lampen aan een schakelaar gekoppeld moeten worden.
Ben ik hier van af als ik deze lampen en schakelaars in Homey zet. Of moet ik ook nog de nieuwe gateway hebben?
Dit wil ik zodat ik, naast een schakelaar de lamp in de gang ook wil kunnen 'bedienen' met een bewegings sensor van IKEA én een flow (gebaseerd op tijd en aanwezigheid)

Als ik een lamp schakel via de afstandsbediening. Wordt deze status dan correct meegenomen naar Homey? Of moet de schakeling zelf via homey ipv de ikea / hue bridge?
Homey werkt prima met IKEA, ook zonder bridge. Ik heb daar ervaring mee. De afstandsbediening van IKEA gebruik ik ook en Homey geeft de status van de lampen (aan/uit etc.) correct weer.

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:36
Homey Early 2016.
Jaren geleden heb ik na heel veel zigbee-frustratie op de Homey alle toestellen van Philips Hue terug achter de Philips-controller gezet die op zich gewoon dom is en dient als doorgeefluik voor de beslissingen die Homey neemt.
Gezien het gewijzigde veiligheidsbeleid (kuch) van Signify is het nu wel heel aanlokkelijk om de Hue-controller er terug uit te gooien en het zigbee-netwerk terug in handen te geven van Homey.

Alleen lees ik tegenstrijdige berichten over het al dan niet opgelost zijn van die zigbee-problemen... Ik herinner me dat het vooral een issue was om met hops te werken (wat wel noodzakelijk is in ons huis) maar ik vind nergens een duidelijk ja/nee op de vraag of die problemen nu nog bestaan.

Daarom gooi ik het even in de groep in de hoop dat er hier wel mensen zijn die het antwoord weten :-).
Merci alvast.

• beerse
ON8SD schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:18:
Alleen lees ik tegenstrijdige berichten over het al dan niet opgelost zijn van die zigbee-problemen... Ik herinner me dat het vooral een issue was om met hops te werken (wat wel noodzakelijk is in ons huis) maar ik vind nergens een duidelijk ja/nee op de vraag of die problemen nu nog bestaan.
Zelf heb ik geen idee om welk probleem het gaat. Zelf gebruik ik geen hue maar wel zigbee (kaku-de-luxe) naast kaku. De kaku-zaken werken door het hele huis en in de tuin rechtstreeks vanaf de homey.

De zigbee (en ook kaku-de-luxe) zaken werken in huis net op de volgende etage maar gaan niet door 2 beton-lagen heen. Mijn oplossing daarin is ongeveer midden tussen de homey en de aan-te-sturen zigbee een zigbee-stekker in het stopcontact te zetten en die ook op te nemen in de homey. Die stekker werkt binnen zigbee als mesh-hub en dat werkt. (uitvoering: KlikAanKlikUit Slimme Stekkerschakelaar (70255))

Bijkomend voordeel in mijn geval: de stekker in questie bedient nu een schemerlampje wat ik origineel niet van plan was. En de stekker heeft een schakelaar die nu ook wordt gebruikt.

• ON8SD
beerse schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:44:
[...]
Zelf heb ik geen idee om welk probleem het gaat.
Ik herinner me 2 problemen: het niet correct opzetten van een MESH-netwerk, maar dat lijkt met jouw uitleg dus opgelost. En daarnaast ook dat je geen groepen kon aanmaken. Als je dus bv alle lichten in de leefruimte bv wou dimmen, dan moest je 15 keer een lamp die dimwaarde geven waardoor dan weer het zigbee-netwerk verzadigd raakte en lampen hun commando mistten.

Ik ga vanavond eens een 10-tal lampen omzetten en dan zie ik als die stabiel genoeg zijn om alles over te zetten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
ON8SD schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:06:
[...]

Ik ga vanavond eens een 10-tal lampen omzetten en dan zie ik als die stabiel genoeg zijn om alles over te zetten :-).
Homey 2023 kent nog wel wat Zigbee-problemen, maar de meeste zijn inmiddels opgelost. Voordeel van Hue zonder bridge is dat ze onderdeel vormen van de Zigbee-mesh. Voor zover ik weet vormt Hue met bridge een eigen netwerk naast het Zigbee-netwerk van Homey. Nadeel van Hue devices zonder bridge is dat je geen updates meer krijgt voor deze devices. Dus ook t.z.t. geen Matter ondersteuning?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Hue met Matter werkt alleen via de bridge. Dus de bridge ontvangt de matter-commando, en daarna communiceert de bridge via zigbee met de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON8SD
Hassebassie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:11:
[...]
Homey 2023 kent nog wel wat Zigbee-problemen
Njah, het gaat om de Homey Early 2016 dus dat wordt wat moeilijk om te vertrouwen op de ervaring met de 2023. Ik heb sowieso een aantal lampen overgezet en voorlopig (!! na één avond) lijken zowel de MESH als het aansturen van veel lampen ineens mee te vallen qua problemen... Nog even een weekje evalueren en dan gaan alle andere lampen ook over en kan de hub er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:17
Inmiddels heb ik 42 Zigbee apparaten aan een Homey 2019 hangen. Nooit problemen mee gehad. Maar inderdaad wel zorgen voor een goed Mesh netwerk. Dus elke verdieping in huis heeft meerdere vaste Zigbee lampen en/of stekkers. En datzelfde geldt voor de tuin en door het mesh netwerk heb ik ook bereik in de schuur.

Als je de HUE bridge los gebruikt maakt deze zijn eigen mesh netwerk aan inderdaad, dat netwerk is dan ook geen onderdeel van Homey.

[ Voor 5% gewijzigd door sjoerdvd op 22-09-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON8SD
Merci voor het delen van je ervaring. Aangezien het MESH-netwerk via Hue nu al heel dekkend was (inderdaad ook een uitdaging geweest om door de isolatie heen in de tuin te geraken), ga ik er van uit dat het qua dekking geen probleem zal worden door over te stappen van de ene controller naar de andere. En aangezien jij dus ook met hops werkt, ga ik het gokje wagen om dit weekend alles over te zetten. Als je me volgende week niet meer hoort, dan weet je dat ik zwaar aan het vloeken ben om alles terug te zetten ;-).

EDIT:
Ik zie dat er bij de lampen die ik nu als test heb overgezet toch ook al ene via een hop werkt. Het zou dus kunnen dat er door de jaren heen inderdaad verbetering aan de zigbee-implementatie bij Homey geweest is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4OIltsCWzE4X6vsg1stcReZVh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S4LoFSzDsKx04FiDuu0KrBsH.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door ON8SD op 22-09-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
:Een idee/tip die ik ooit kreeg voor het opstarten/opbouwen van een zigbee mesh: Koppel elk apparaat vlak bij de homey aan de homey zodat ze daar vandaan ook kan worden bedient. Daarna verder in je mesh ophangen, proberen aan te sturen en een half uurtje geduld. Daarna nog een keer proberen en dan zou de mesh en het apparaat op elkaar ingespeeld/afgestemd moeten zijn.

Als het apparaat niet naar de homey kan komen, dan kan je natuurlijk ook de homey bij het apparaat zetten en dan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Volgens mij moet je het Zigbee apparaat juist koppelen op de plek waar je het wil hebben. Zo bouw je een goed Mesh netwerk op.

Be Stronger Than Your Excuses

• Zilverdael80
Zoals ik het nu allemaal een beetje begrijp qua inregelen heb ik een klein uitdaginkje.
Ik heb hue lampen via de bridge, werken top
IKEA lampen willen niet via de ikea bridge dus moet je dan rechtstreeks op Homey koppelen.
Werken deze lampen dan nog wel via 'okay google, lampen slaapkamer aan'? Of moeten daar nieuwe flows voor gemaakt worden die dan vervolgens aan ome Google geleerd moeten worden?

Zijn lampen te groeperen? In Home Assistant heb ik bijvoorbeeld de eetkamer lampen gegroepeerd omdat die zelden tot nooit los van elkaar geschakeld hoeven te worden.

Ik kan geen 'als' 'en' vinden voor dubbel of driedubbel tik op de hue dimmer. Is deze optie er niet voor Homey? (zo schakel ik door mijn scenes heen)

• Axel
Zilverdael80 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:55:
Zoals ik het nu allemaal een beetje begrijp qua inregelen heb ik een klein uitdaginkje.
Ik heb hue lampen via de bridge, werken top
IKEA lampen willen niet via de ikea bridge dus moet je dan rechtstreeks op Homey koppelen.
Werken deze lampen dan nog wel via 'okay google, lampen slaapkamer aan'? Of moeten daar nieuwe flows voor gemaakt worden die dan vervolgens aan ome Google geleerd moeten worden?

Zijn lampen te groeperen? In Home Assistant heb ik bijvoorbeeld de eetkamer lampen gegroepeerd omdat die zelden tot nooit los van elkaar geschakeld hoeven te worden.

Ik kan geen 'als' 'en' vinden voor dubbel of driedubbel tik op de hue dimmer. Is deze optie er niet voor Homey? (zo schakel ik door mijn scenes heen)
1. Not sure, volgens mij blijft het werken het is puur manier van koppelen.

2. De app <groep> bied daar oplossing voor

3. Zo ver ik weet niet

• ybos
Axel schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:50:
[...]

1. Not sure, volgens mij blijft het werken het is puur manier van koppelen.

2. De app <groep> bied daar oplossing voor

3. Zo ver ik weet niet
Voor wat betreft "2":
Daar hoef je toch geen aparte app voor te hebben :?
Ik heb gewoon een flow voor mn verlichting in de woonkamer.
Als ik knop X indruk Dan lamp A/B/C aan en D op een sterkte van 60% (dus ook verschillende lichtsterktes op deze manier in te stellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
ybos schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:55:
[...]

Voor wat betreft "2":
Als ik knop X indruk Dan lamp A/B/C aan en D op een sterkte van 60% (dus ook verschillende lichtsterktes op deze manier in te stellen)
Afhankelijk van je wens niet nee. Ik heb echter bijvoorbeeld 3 losse filament lampen in 1 armatuur boven de tafel. Hoef die niet alle 3 los te zien in betreffende (Homey) zone. Dan is <groep> wel handig

• VySio
  • Laatst online: 08:50
Is het mogelijk om een advanced flow te splitsen? Ik heb inmiddels een dusdanig uitgebreide advanced flow dat het vrij traag begint te werken als ik ga editen (mijn laptop behoort ook niet tot de snelsten). Dus ik zou graag een deel in een nieuwe flow willen zetten zonder opnieuw te beginnen.

Is het trouwens ook zo dat het beter voor homey's belastbaarheid is als deze niet té uitgebreid is en je beter in 2 flows kan werken? Ik merk nu nog niets, maar misschien zal het in de toekomst wel een impact gaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
VySio schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:35:
Is het mogelijk om een advanced flow te splitsen? Ik heb inmiddels een dusdanig uitgebreide advanced flow dat het vrij traag begint te werken als ik ga editen (mijn laptop behoort ook niet tot de snelsten). Dus ik zou graag een deel in een nieuwe flow willen zetten zonder opnieuw te beginnen.

Is het trouwens ook zo dat het beter voor homey's belastbaarheid is als deze niet té uitgebreid is en je beter in 2 flows kan werken? Ik merk nu nog niets, maar misschien zal het in de toekomst wel een impact gaan hebben.
Als je een gedeelte van de flow niet kan kopieren en plakken, weet niet of het kan, zit niet achter de pc,
dan zou je de volledige flow kunnen kopiëren, of 2x voor de zekerheid.
Rechtermuis op de puntjes naast de flow en kiezen voor dupliceren geloof ik.
En dan de gedeeltes van de flow die je niet nodig hebt gewoon selecteren en verwijderen. En dan weer opslaan.

De originele grote flow kan je uitschakelen en bewaren als een soort Backup mocht het fout gaan met het aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VySio
  • Laatst online: 08:50
mike123 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:42:
[...]

Als je een gedeelte van de flow niet kan kopieren en plakken, weet niet of het kan, zit niet achter de pc,
dan zou je de volledige flow kunnen kopiëren, of 2x voor de zekerheid.
Rechtermuis op de puntjes naast de flow en kiezen voor dupliceren geloof ik.
En dan de gedeeltes van de flow die je niet nodig hebt gewoon selecteren en verwijderen. En dan weer opslaan.

De originele grote flow kan je uitschakelen en bewaren als een soort Backup mocht het fout gaan met het aanpassen.
Och zo simpel, het werkt inderdaad zoals je het zegt. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
KSR schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:09:
Volgens mij moet je het Zigbee apparaat juist koppelen op de plek waar je het wil hebben. Zo bouw je een goed Mesh netwerk op.
Formeel is dat inderdaad de route. Maar het toevoegen van een apparaat als ze buiten bereik van de homey (of bridge) is, wil nog wel eens niet goed gaan omdat het allemaal via mesh-nodes moet gaan.

Als een apparaat een keer gekoppeld is aan een mesh en de mesh veranderd, dan zal de mesh zichzelf opnieuw instellen met de gekende nodes. Dus als je een nieuw apparaat bij de homey koppelt en daarna verplaatst is de mesh inderdaad even bezig. Maar ze doet wel haar best om de nieuwe node in het netwerk te houden omdat ze al bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
beerse schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:07:
[...]

Formeel is dat inderdaad de route. Maar het toevoegen van een apparaat als ze buiten bereik van de homey (of bridge) is, wil nog wel eens niet goed gaan omdat het allemaal via mesh-nodes moet gaan.

Als een apparaat een keer gekoppeld is aan een mesh en de mesh veranderd, dan zal de mesh zichzelf opnieuw instellen met de gekende nodes. Dus als je een nieuw apparaat bij de homey koppelt en daarna verplaatst is de mesh inderdaad even bezig. Maar ze doet wel haar best om de nieuwe node in het netwerk te houden omdat ze al bekend is.
Je breid de dekking van je netwerk uit door eerst alle routers te plaatsen, startend met degene die het dichtst bij de hub komt en dan van daar uit steeds verder weg. Daarna koppel je alle end devices en die zullen dan OF verbinden via de routers in het netwerk of direct aan de coordinator in het netwerk afhankelijk van de plaatsing.

Als je eerst alles bij de hub gaat verbinden heb je de kans dat alles rechtstreeks via de coordinator word opgenomen in het netwerk, ga je daarna de boel verplaatsen dan kan het even duren voor je alles weer in bereik hebt omdat het gehele netwerk opnieuw opgebouwd moet worden. Daarnaast wilde je in het verleden (CC2531 e.d.) helemaal niet dat alles direct aan de coordinator gekoppeld werd omdat je dan heel rap door je maximale aantal (directly connected) apparaten heen was ;)

Bij de Homey Pro 2023 hoef je overigens helemaal niet zo moeilijk te doen als het gaan om het aansluiten van Zigbee devices en kun je gewoon alles wat binnen het bereik valt van de homey direct pairen zonder eerst alle routers te gaan doen e.d, dat netwerk bouwt zichzelf prima op en herstelt zich ook wel weer waar nodig, de hardware is niet meer de crappy zigbee meuk (naar hedendaagse maatstaven) die in de 2019 zat ;)
ybos schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:55:
[...]

Voor wat betreft "2":
Wel als je die lampen ook fatsoenlijk vanuit de app wil bedienen en dan geen zin hebt om 3x dezelfde wijziging te moeten doen. Nadeel van de app <groep> is dat je er weer een "apparaat" bij krijgt in je overzicht en dan dus met 4 tiles / regels zit ipv 3.

[ Voor 15% gewijzigd door R2D2 op 25-09-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:39:
Wel als je die lampen ook fatsoenlijk vanuit de app wil bedienen en dan geen zin hebt om 3x dezelfde wijziging te moeten doen. Nadeel van de app <groep> is dat je er weer een "apparaat" bij krijgt in je overzicht en dan dus met 4 tiles / regels zit ipv 3.
Je kunt wel in de vernieuwde Homey App alle lampen in een 'zone' in 1 keer dimmen of aan/uit zetten met de tabjes bovenaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfbIBJobi3GjoRRk2bQ1CkrUiAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tarlvKP17uGHmoKtR8piP7HC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
sjoerdvd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:17:
[...]

Je kunt wel in de vernieuwde Homey App alle lampen in een 'zone' in 1 keer dimmen of aan/uit zetten met de tabjes bovenaan.

[Afbeelding]
No offence maar dat is toch niet hetzelfde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:39:
[...]

Nadeel van de app <groep> is dat je er weer een "apparaat" bij krijgt in je overzicht en dan dus met 4 tiles / regels zit ipv 3.
Ja dat vind ik het ook het enige nadeel, vind het nog steeds raar dat @Athom Support / @Athom niet de optie bied om aan te geven dat je bepaalde apparaten "verborgen" wil hebben. Basale functie... Los van groeperen zijn er wel meer applicaties die je alleen gebruikt in flows en nooit via UI aanstuurt, waarom kan je die niet gewoon verbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:44:
[...]

No offence maar dat is toch niet hetzelfde ;)
True, beste optie zou zijn dat je 3 lampen aan elkaar kan koppelen. Dat als je er 1 aanpast, alles aanpast. Maar die optie is er niet. Dan is dit de handigste oplossing, of groups gebruiken.

Gebruik zelf ook een Zone die helemaal achteraan staat waar ik apparaten in zet die niet gebruikt worden als bediening verder. Maar goed, is geen super nette oplossing...

[ Voor 19% gewijzigd door sjoerdvd op 25-09-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:29
sjoerdvd schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:16:
[...]

True, beste optie zou zijn dat je 3 lampen aan elkaar kan koppelen. Dat als je er 1 aanpast, alles aanpast. Maar die optie is er niet. Dan is dit de handigste oplossing, of groups gebruiken.
Je kunt toch wel een regel aanmaken zoals:

Als persoon x weggaat
en lamp y staat aan
dan alle lampen in kamer z uit

Ik heb een railspot met 5 Hue spotjes, die staan ofwel altijd allemaal aan of allemaal uit. Dus door 1 lamp uit die railspot te selecteren als leidend kan ik de hele lamp uit of aan zetten op basis van aanwezigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
Blik1984 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:21:
[...]

Je kunt toch wel een regel aanmaken zoals:

Als persoon x weggaat
en lamp y staat aan
dan alle lampen in kamer z uit

Ik heb een railspot met 5 Hue spotjes, die staan ofwel altijd allemaal aan of allemaal uit. Dus door 1 lamp uit die railspot te selecteren als leidend kan ik de hele lamp uit of aan zetten op basis van aanwezigheid
Klopt. Reageerde ook meer op het 'probleem' dat je niet standaard groepen kan maken binnen Homey en de geboden 'App group' oplossing niet mooi is (door extra tegel) en eigenlijk standaard zou moeten zijn binnen Homey. Ikzelf heb het probleem niet omdat ik volledig geautomatiseerd de lichten bedien op basis van lux waardes. Dus ze nooit meer aanraak überhaupt.

Je kunt met jouw oplossing zelfs het DIM niveau overnemen. Dat als er 1 lamp DIM niveau wordt aangepast alle andere hetzelfde DIM niveau krijgen... Maar ja, daar zit weer iets van vertraging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Bedankt voor de app group, heel behulpzaam en als favoriet toe te voegen voor een wat overzichtelijkere homepage.
Volgende dingetje dan maar weer.

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar heb geen actieve herinnering aan een soortgelijk probleem te hebben gezien.

In den vroege ochtend vind ik het fijn om het weerbericht en laatste nieuws te horen.
Dit kan met 'okay google, goedemorgen'
Helaas is mijn stem (zeker 's morgens) dusdanig verrot dan Google er niet op reageerd.
Nu lees ik ook overal dat Homey (2023, geen speaker) geen google routines kan activeren.

Slimme ik dacht dit eenvoudig op te lossen door één van de hue knoppen te gebruiken. Een flow er aan knopen die google aanspoort om deze routine te starten... Kan dus niet.

Nu heb ik wel kunnen vinden dat je een url moet 'casten' maar ik kan geen url vinden die het laatste weerbericht geeft ala 'hey google.. weerbericht' of zoals google dat zelf doet met 'goedemorgen' weerbericht van een radiostation afspelen.

Daarnaast zou het prettig zijn om, als dat weerbericht is afgelopen, de headlines van de NOS op dezelfde manier te casten. Echter ook hier kan ik domweg geen url voor vinden.

Is wat ik in gedachte heb enigsinds mogelijk?
Wat zijn de benodigde URLs?
Hoe 'bepaal' ik of een URL is afgelopen, loopt, of wat ook, zodat ik door kan gaan naar de volgende (weer -> nieuws -> stop casten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Zilverdael80 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:48:
Slimme ik dacht dit eenvoudig op te lossen door één van de hue knoppen te gebruiken. Een flow er aan knopen die google aanspoort om deze routine te starten... Kan dus niet.
Je zou in Google Home een routine kunnen maken die bijvoorbeeld als starter een slimme stekker heeft die je toch al bij het opstaan aan of uit laat gaan, en als actie dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASOtey4a6lTMKWWTHuYM0dDgLkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsbL0JEnJCIfmZ2dSIsam8A5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
Zilverdael80 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:48:
In den vroege ochtend vind ik het fijn om het weerbericht en laatste nieuws te horen.
Dit kan met 'okay google, goedemorgen'
Helaas is mijn stem (zeker 's morgens) dusdanig verrot dan Google er niet op reageerd.
Nu lees ik ook overal dat Homey (2023, geen speaker) geen google routines kan activeren.

Nu heb ik wel kunnen vinden dat je een url moet 'casten' maar ik kan geen url vinden die het laatste weerbericht geeft ala 'hey google.. weerbericht' of zoals google dat zelf doet met 'goedemorgen' weerbericht van een radiostation afspelen.

Daarnaast zou het prettig zijn om, als dat weerbericht is afgelopen, de headlines van de NOS op dezelfde manier te casten. Echter ook hier kan ik domweg geen url voor vinden.

Is wat ik in gedachte heb enigsinds mogelijk?
Wat zijn de benodigde URLs?
Hoe 'bepaal' ik of een URL is afgelopen, loopt, of wat ook, zodat ik door kan gaan naar de volgende (weer -> nieuws -> stop casten)
Daarvoor heb ik zelf nog een good-old klokradio die om 5 voor 7 aan gaat op de regionale zender met eerst nog wat muziek dan regionaal nieuws, landelijk/wereld nieuws, weerbericht en regionaal verkeer. Dat kan natuurlijk ook de nos/npo radio 2 zijn of zo iets. Vooral de timing op even voor het hele uur maakt het leven wel makkelijk. Als het beter uit komt kan het natuurlijk ook 5 voor 8 of 5 voor 9 zijn.

Als je moderne streaming diensten gebruikt, dan zou je daar om even voor het hele uur de stream kunnen oppakken en door je systeem laten gaan. Misschien kan je dat dan om 06:55 starten en op pauze zetten zodat ze op jouw commando kan worden afgespeeld. Zie de website van jou zender voor de web-radio-url.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
DON PAPA schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:09:
[...]

Je zou in Google Home een routine kunnen maken die bijvoorbeeld als starter een slimme stekker heeft die je toch al bij het opstaan aan of uit laat gaan, en als actie dan

[Afbeelding]
Exact die routine heb ik ook, en werkt op zich helemaal prima... Ware het niet dat Google doof is, of mijn stem te verrot.
Overige triggers zijn; 'op een specifieke tijd' - 'bij zonsopkomst of zonsondergang' of 'als een wekker wordt uitgezet'
Helaas alleen niet bruikbaar.
In principe is mijn ochtendroutine redelijk standaard, maar nou nog niet zo exact dat er een tijdstip op te zetten is.
Zon op/ondergang is totaal niet aan de orde.
Ik heb geen wekker die afloopt als ik de keuken in kom om het ontbijt te fixen.
Ik druk op de lichtknop (hue remote)
die knop zou de routine moeten starten

[ Voor 6% gewijzigd door Zilverdael80 op 26-09-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Zilverdael80 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:38:
[...]
Exact die routine heb ik ook, en werkt op zich helemaal prima... Ware het niet dat Google doof is, of mijn stem te verrot.
Overige triggers zijn; 'op een specifieke tijd' - 'bij zonsopkomst of zonsondergang' of 'als een wekker wordt uitgezet'
Helaas alleen niet bruikbaar.
Dan kies jij bij routine-type voor "persoonlijk" en niet voor "huishouden", want bij routine-type "huishouden" krijg je ook een optie "als een apparaat iets doet"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNgWj3Y31GaO-kGwtrO4vf9Yd1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9naxd9fK53Kk2AJrgE9WKjVR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
DON PAPA schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:11:
[...]

Dan kies jij bij routine-type voor "persoonlijk" en niet voor "huishouden", want bij routine-type "huishouden" krijg je ook een optie "als een apparaat iets doet"

[Afbeelding]
Hier ga ik vanavond mee aan de slag! Bedankt voor de tip _/-\o_
Hue lamp gaat aan, google triggert de routine ... Klinkt bijna te mooi om goed te werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Zilverdael80 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:18:
[...]

Hier ga ik vanavond mee aan de slag! Bedankt voor de tip _/-\o_
Hue lamp gaat aan, google triggert de routine ... Klinkt bijna te mooi om goed te werken :P
Hou er wel rekening mee dat hij het dan steeds doet als het licht aangaat :+ Ik doe het zelf met een slimme stekker die tussen mijn telefoon lader zit, die ik s'morgens bij het opstaan uitzet en 's avonds pas weer bij het naar bed gaan aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
DON PAPA schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:28:
[...]

Hou er wel rekening mee dat hij het dan steeds doet als het licht aangaat :+ Ik doe het zelf met een slimme stekker die tussen mijn telefoon lader zit, die ik s'morgens bij het opstaan uitzet en 's avonds pas weer bij het naar bed gaan aanzet.
Da's simpel af te vangen voor een 'en' check op de tijden, tussen 7 en 8 dan tralalala
(evengoed bedankt voor de tip, daar was ik mogelijk zelf pas tijdens het uittesten achter gekomen, nu bouw ik 'm gelijk er in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Je kunt ook een variabele maken "routine uitgevoerd", die je naar "ja" zet als hij voltooid is, en elke nacht laat resetten naar "nee". En dan natuurlijk als voorwaarde invoeren bij het triggeren van de routine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
pfffff ik lees hier al een tijdje mee, en als ik al die mogelijkheden lees moet ik er echt eens dieper in gaan duiken :Y
Ik heb een paar flows voor wat verlichting en dat is het :X
Er moet nog een hoop veel handiger/makkelijker kunnen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-07 10:08
Hoi,
Wat nieuw en aan het stoeien met homey.
Hue gekoppeld, prima.
Allerlei apparaten gekoppeld en werkt prima.

Alleen met twee robbshop zigbee stekkers toch vaak ruzie. Ik weet na de update gisteren. Telkens na update moet ik ze opnieuw koppelen. Op zich heb probleem, maar wel irritant als ik eens op vakantie ben als dit gebeurt.....
Enige oplossing zou dan zijn alleen handmatig update doen (als dat kan) zodat ik controle heb over het moment.

Jullie zelfde ervaring met zigbee herstart na update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
bkruyver schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:46:
Hoi,
Wat nieuw en aan het stoeien met homey.
Hue gekoppeld, prima.

Alleen met twee robbshop zigbee stekkers toch vaak ruzie. Ik weet na de update gisteren. Telkens na update moet ik ze opnieuw koppelen. Op zich heb probleem, maar wel irritant als ik eens op vakantie ben als dit gebeurt.....
Enige oplossing zou dan zijn alleen handmatig update doen (als dat kan) zodat ik controle heb over het moment.

Jullie zelfde ervaring met zigbee herstart na update?
Probeer je verhaal te volgen maar beetje lastig met de zinsopbouw :X
Welk merk zigbee stekkers heb je problemen mee? Want robbshop is een leverancier, geen merk.

Los van het feit dat dit een raar probleem is wat niet zo hoort; je kunt apps geautomatiseerd, via flows, resetten. Dat lost misschien je probleem op van handmatig resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Axel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:54:
[...]
Welk merk zigbee stekkers heb je problemen mee? Want robbshop is een leverancier, geen merk.
Maar ze verkopen wel verschillende artikelen onder de naam Robb-Smarrt, ik denk dat hij zo'n stekker soort bedoeld

https://www.robbshop.nl/r...imme-stekker-zigbee-3680w

Ze hebben bijvoorbeeld ook schakelaars en dimmers met hun naam erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPZ15ju6IGH5ldLF7_a5_4rSsGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nw5GpnA6GoW84cSAG6AJEYhd.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door DON PAPA op 27-09-2023 08:19 ]

• beerse
bkruyver schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:46:
Hoi,
Hue gekoppeld, prima.

Hoe heb je hue aan de homey gekoppeld? Via een hue bridge? Of alle hue apparaten rechtstreeks aan de homey?

Als je de bridge gebruikt, dan werkt het zigbee deel van de hue niet als onderdeel van je zigbee mesh vanaf de homey en heb je dus 2 aparte zigbee mesh netwerken die op zijn best elkaar tegenwerken.

Als je alle hue apparatuur rechtstreeks aan de homey koppelt, dan bouw je 1 zigbee mesh op en versterkt dat alles elkaar. Dan dus NIET met de hue bridge of hue-centrale of hoe dat ook heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
DON PAPA schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:12:
[...]

Maar ze verkopen wel verschillende artikelen onder de naam Robb-Smarrt, ik denk dat hij zo'n stekker soort bedoeld

https://www.robbshop.nl/r...imme-stekker-zigbee-3680w

Ze hebben bijvoorbeeld ook schakelaars en dimmers met hun naam erop:
[Afbeelding]
Check, wist ik niet. Weer wat geleerd. Zo te zien zelfs met een eigen dedicated Homey App.

• Hassebassie
beerse schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:09:
[...]

Als je de bridge gebruikt, dan werkt het zigbee deel van de hue niet als onderdeel van je zigbee mesh vanaf de homey en heb je dus 2 aparte zigbee mesh netwerken die op zijn best elkaar tegenwerken.
Ik heb de Hue via de Hue-bridge gekoppeld aan Homey. Voordeel is dat updates voor je devices dan beschikbaar zijn. Je hebt dan inderdaad twee afzonderlijke Zigbee-netwerken: één van Homey en één van Hue. Hou dan wel de kanalen in de gaten waar de Hue en Homey op uitzenden. In Hue-app te controleren onder Instellingen - Bridge instellingen en voor de Homey in de Homey Developer Tools bij Zigbee. Desnoods moet je één kanaal wijzigen.

• bkruyver
Hoi, ja zinsopbouw belabberd. Gevalletje dikke duim en automatisch aanvullen.....
Inderdaad die robbsmart zigbee en inderdaad via de app van robbsmart in homey aan zigbee homey gekoppeld. Raak trouwens ook steeds die ene magneetsensor aqara kwijt, die ook rechtstreeks op homey zit..... misschien toch eens kijken naar de zigbee kanalen. Heb 3 hue bridges in de buurt hangen......

Onderstaande melding krijg ik te zien. Op beide zigbee stekkers. Op plaatje hieronder net een van de zigbee stekkers opnieuw gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GmiWUgR5Oghpi9G6-RZUjWbggI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwZMG94EiYDRua8E8kpn0nkJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door bkruyver op 27-09-2023 18:17 ]

• TKroon
  • Niet online
@bkruyver Het is zeker aan te raden om naar je zigbee kanalen te kijken. Ook versus je wifi-kanalen.
Welke Homey heb je, en is de firmware up-to-date? Zeker met de nieuwe Pro zijn er sinds 10.0.5 veel Zigbee-verbeteringen doorgevoerd.
Ik weet niet hoeveel zigbee apparaten je hebt, maar als je de kanalen straks goed heb ingesteld, zou ik je zigbee netwerk resetten en opnieuw opbouwen.

• bkruyver
Homey pro nu op 10.0.6.
Pas 3 zigbee apparaten op homey.
Hue: 3 bridges, 120 apparaten oid. Dat werkt feilloos.
Misschien toch de zigbee wallplugs van robbshop aan hue koppelen en dan via hue bridge in homey laden. Maar dan werkt stroommeting mogelijk niet? Daar gebruik ik het wel mn voor.......
Nou ja, ga er wel even mee stoeien. Moet bekennen dat de wifi ook af en toe hapert, dus moet het op elkaar gaan afstemmen......
Dank voor de tip!

• rikadoo
  • Niet online
@bkruyver ik heb deze nu een aantal maanden voor de wasmachine en werkt prima. Ook met de stroommeter geen enkel probleem met de app of homey.

https://www.robbshop.nl/r...tekker-zigbee-3680w?gad=1

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1 ... 9 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.