Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Nee het was een alpha feature die doorgelekt was in een beta release en vervolgens weer verwijderd is gok ik want ik had desbetreffende knoppen ook maar sinds de laatste release niet meer.
Enige Zigbee dat ik in huis heb is Philips Hue, welke ik via de eigen Hub laat omdat de FriendsOfHue knoppen niet gekoppeld kunnen worden direct met de Homey. Was ook niet van plan om nog nieuwe Zigbee apparaten te kopen, dus Zigbee zal bij mij geen probleem moeten zijn.R2D2 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Succes met de Homey Pro 2023 dan
De Homey Pro is hier inmiddels gedegradeerd tot "side project" en alle Zigbee devices die van belang zijn zitten weer gewoon in Home Assistant.
Het idee met flows is leuk en werkt goed maar de ondersteuning voor Zigbee devices is mijns inziens gewoon matig. Je mag voor ieder merk een app gaan installeren en dan maar hopen dat hij een beetje bijgewerkt wordt. En dat gebeurd bij de community versies beter dan bij de zogenaamd "officiële" apps (want dat zijn veelal gewoon hobby projectjes van Homey zelf waar je weinig van hoeft te verwachten).
Veel last ook van Zigbee devices die volgens Homey niet meer zouden werken en opnieuw gepaired zouden moeten worden of nog erger gewoon maar helemaal verdwijnen en dan hebben we het nog niet gehad over de app die af en toe zo ontiegelijk traag is met opstarten...
Ik was heel positief maar ben vrij snel weer terug gegaan naar Home Assistant, teveel afhankelijkheden en beperkingen en ook nog te onbetrouwbaar als je het mij vraagt.
Hardware is echt dikke prima maar Athom zou echt eens een aantal keuzes moeten heroverwegen want nu is het vooral in zo'n beetje alles in het gunstigste geval "net niet".
Een groot deel van de smart sensoren/plugs is Thread (Eve), waarvan uiteindelijk alles een Matter upgrade krijgt. Dat is nu nog niet het geval voor alle apparaten. En de andere apparaten zijn lan/wifi gebaseerd, dus zullen deels afhankelijk zijn van de 'apps'.
Beetje zelfde als afhankelijkheid met Homebridge hoe goed de plugins gemaakt zijn of het stabiel is dus... Home Assistant net zo overigens, waarbij bepaalde plugins slechter werkten dan degene die ik nu in HomeBridge gebruik.
Maar thread support is er nog niet op de Homey Pro 2023 (voor zover mij bekend in ieder geval) en Matter zit er pas net in dus als dat net zo stabiel is als Zigbee hou ik m’n hart vastBiG-GuY schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:09:
[...]
Enige Zigbee dat ik in huis heb is Philips Hue, welke ik via de eigen Hub laat omdat de FriendsOfHue knoppen niet gekoppeld kunnen worden direct met de Homey. Was ook niet van plan om nog nieuwe Zigbee apparaten te kopen, dus Zigbee zal bij mij geen probleem moeten zijn.
Een groot deel van de smart sensoren/plugs is Thread (Eve), waarvan uiteindelijk alles een Matter upgrade krijgt. Dat is nu nog niet het geval voor alle apparaten. En de andere apparaten zijn lan/wifi gebaseerd, dus zullen deels afhankelijk zijn van de 'apps'.
Beetje zelfde als afhankelijkheid met Homebridge hoe goed de plugins gemaakt zijn of het stabiel is dus... Home Assistant net zo overigens, waarbij bepaalde plugins slechter werkten dan degene die ik nu in HomeBridge gebruik.
Zigbee verhaal wat ik aanhaalde was overigens 1 van de voorbeelden qua issues welke ik zelf ervaren heb, ook z-wave was niet feilloos (en zo zijn er nog wel meer zaken) en dat zijn 2 protocollen die er al even zijn en waar men al wat jaren ervaring mee heeft op voorgaande modellen.
Dat je dan eigenlijk zowel qua stabiliteit als functionaliteit eerst een stap achteruit doet bij de introductie van een nieuw model geeft mij eerlijk gezegd niet het vertrouwen dat nieuwe zaken als Thread en Matter op korte termijn feilloos gaan werken (met de ervaring in het achterhoofd dat 3rd party apps over het algemeen beter werken dan wat Athom zelf aan officiële apps aflevert).
Ik wil wat dat betreft het feestje niet verpesten hoor maar hoewel het idee achter de Homey Pro op papier best mooi is valt het in de praktijk vaker vies tegen dan mee, helemaal als je het af zet tegen een Home Assistant.
Overigens “Thread waarvan uiteindelijk alles een Matter upgrade krijgt”? Ik zou de materie nog eens doornemen
Zigbee van de nieuwe Homey werkt vooralsnog hetzelfde als de oude, maar dat kan ook aan de Xiaomi Aqara devices liggen. Soms verlaten ze spontaan het netwerk. Hopelijk lost zich dat nog op, maar het is in ieder geval geen achteruitgang ten opzichte van oude Homey.
Nieuwe Homey is in 3 minuten volledig opgestart, waarbij de oude Pro er 15 minuten voor nodig had. Oude Pro had vele momenten op een dag dat de extreme pieken in load (geen verklaring voor) wat resulteerde in vertraagde reacties die merkbaar waren met verlichting. Nieuwe Pro: nergens last van, en die doet dus letterlijk 2x zoveel als de oude Pro.
Dus zelfs in early access ben ik eigenlijk al erg tevreden! Ik maak regelmatig lokale backups, en voordat ik update natuurlijk ook. Dan update, dan weer een backup. Zo kan ik altijd terug naar een stabiele versie. Ook de stabiliteit van ethernet vs 2.4 GHz wifi is echt top.
Hier zie je de belasting van de oude Homey. Nogmaals, deze heeft alleen 40 Zigbee devices gekoppeld, en stuurt deze waarden via MQTT door. Geen andere flows, geen andere apps actief.
/f/image/z8E0gy9xmHqvtvQ4mWK6SuDQ.png?f=fotoalbum_large)
Zelfde grafiek, maar dan van de nieuwe Pro:
[ Voor 34% gewijzigd door TKroon op 27-07-2023 18:49 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik kom van domoticz af en heb wat ervaring met HA. Heb met de Homey Pro 23 geen negatieve ervaringen. Heb er nu 43 zigbee devices aanhangen en die werken goed. Wel wat moeite gehad met de flows omdat toch wat anders denken is na scripten in Lua, maat het went wel.R2D2 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Succes met de Homey Pro 2023 dan
De Homey Pro is hier inmiddels gedegradeerd tot "side project" en alle Zigbee devices die van belang zijn zitten weer gewoon in Home Assistant.
Het idee met flows is leuk en werkt goed maar de ondersteuning voor Zigbee devices is mijns inziens gewoon matig. Je mag voor ieder merk een app gaan installeren en dan maar hopen dat hij een beetje bijgewerkt wordt. En dat gebeurd bij de community versies beter dan bij de zogenaamd "officiële" apps (want dat zijn veelal gewoon hobby projectjes van Homey zelf waar je weinig van hoeft te verwachten).
Veel last ook van Zigbee devices die volgens Homey niet meer zouden werken en opnieuw gepaired zouden moeten worden of nog erger gewoon maar helemaal verdwijnen en dan hebben we het nog niet gehad over de app die af en toe zo ontiegelijk traag is met opstarten...
Ik was heel positief maar ben vrij snel weer terug gegaan naar Home Assistant, teveel afhankelijkheden en beperkingen en ook nog te onbetrouwbaar als je het mij vraagt.
Hardware is echt dikke prima maar Athom zou echt eens een aantal keuzes moeten heroverwegen want nu is het vooral in zo'n beetje alles in het gunstigste geval "net niet".
Bing
Ben me bekend over de verschillende protocollen en draadloze standaardenR2D2 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:37:
[...]
Maar thread support is er nog niet op de Homey Pro 2023 (voor zover mij bekend in ieder geval) en Matter zit er pas net in dus als dat net zo stabiel is als Zigbee hou ik m’n hart vast
Zigbee verhaal wat ik aanhaalde was overigens 1 van de voorbeelden qua issues welke ik zelf ervaren heb, ook z-wave was niet feilloos (en zo zijn er nog wel meer zaken) en dat zijn 2 protocollen die er al even zijn en waar men al wat jaren ervaring mee heeft op voorgaande modellen.
Dat je dan eigenlijk zowel qua stabiliteit als functionaliteit eerst een stap achteruit doet bij de introductie van een nieuw model geeft mij eerlijk gezegd niet het vertrouwen dat nieuwe zaken als Thread en Matter op korte termijn feilloos gaan werken (met de ervaring in het achterhoofd dat 3rd party apps over het algemeen beter werken dan wat Athom zelf aan officiële apps aflevert).
Ik wil wat dat betreft het feestje niet verpesten hoor maar hoewel het idee achter de Homey Pro op papier best mooi is valt het in de praktijk vaker vies tegen dan mee, helemaal als je het af zet tegen een Home Assistant.
Overigens “Thread waarvan uiteindelijk alles een Matter upgrade krijgt”? Ik zou de materie nog eens doornemen
Alle Eve apparaten met Thread krijgen een Matter update. Ze draaien nu HomeKit over Thread voor het grootste deel van de apparaten. De plugs en door/window sensoren zijn al geüpdatet naar Matter over Thread de rest volgen dus nog.
Degenen die al een Matter upgrade hebben gehad kunnen nu ook direct gekoppeld worden aan Google Home, SmartThings en Amazon tegelijk met HomeKit.
Thread zou al werken via een externe Border Router, maar ga dus merken hoe goed dat werkt straks.
En ja, ik ga de verschillende dingen die ik ermee wil bereiken goed testen, nog los van Thread/Matter.
Heb een tijdje terug de 2019 versie geprobeerd, maar toen toch gekozen om naar HomeKit over te gaan. Dit was nog voor de Advanced Flow er was.
Toen waren er nog teveel dingen die gewoon niet ondersteund werden en niet toekomst proof.
Euhmmm nope, wijzigen van Zigbee kanaal, network maps en nog wel meer features die er allemaal uit gesloopt zijn in de HP23. Staat tegenover dat je in de HP23 wel weer een up to date Zigbee chipset zit die niet alleen meer apparaten kan handelen maar ook stabieler zou moeten zijn en een beter bereik heeft.TKroon schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:45:
@R2D2
Zigbee van de nieuwe Homey werkt vooralsnog hetzelfde als de oude, maar dat kan ook aan de Xiaomi Aqara devices liggen. Soms verlaten ze spontaan het netwerk. Hopelijk lost zich dat nog op, maar het is in ieder geval geen achteruitgang ten opzichte van oude Homey.
De software kant zit echter nog vol met fouten en ontbrekende features en Athom blijft er maar vaag over wat precies de roadmap is als het gaat om het oplossen van de problemen. Zo heb ik al meerdere tickets ingeschoten qua Zigbee issues, routers die als end devices gerapporteerd worden, apparaten die volgens de app niet meer werken en opnieuw gepaired moeten worden... maar waar helemaal niets mis mee is en de flows waarin ze opgenomen zijn ook zonder problemen uitgevoerd worden, apparaten die plotsklaps verdwijnen, Zigbee netwerk wat plat gaat als er wat data te verstouwen is e.d. en als je dan al een antwoord van support komt is het "we gaan er naar kijken", ik heb liever dat ze er eens een keer wat aan gaan doen
En het punt wat je wil maken is? Dat de nieuwe Homey Pro krachtiger is dan de oude? Dat is niets nieuws onder de zon tochNieuwe Homey is in 3 minuten volledig opgestart, waarbij de oude Pro er 15 minuten voor nodig had. Oude Pro had vele momenten op een dag dat de extreme pieken in load (geen verklaring voor) wat resulteerde in vertraagde reacties die merkbaar waren met verlichting. Nieuwe Pro: nergens last van, en die doet dus letterlijk 2x zoveel als de oude Pro.
Snelheid qua opstarten vind ik overigens niet echt een USP, al doet dat ding er een half uur over, als het goed is hoeft dat namelijk nauwelijks tot nooit te gebeuren. Ik heb met Home Assistant een uptime gehad van maanden zonder dat er een reboot nodig was.
Qua hardware vind ik de Homey Pro 23 een prima apparaat, het is alleen zo jammer Athom zo slecht in staat is om de beloften op papier waar te maken in de praktijk
Early access is inmiddels over en het is ook geen "beta" meer, helaas heeft het er nog wel alle eigenschappen vanTKroon schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:45:
@R2D2
Dus zelfs in early access ben ik eigenlijk al erg tevreden!
@max gisteren alles bijgewerkt en de feature is weer terug, hij verschijnt bij mij overigens alleen onder "apparaten" wanneer er een lamp aan staat. Vooralsnog lijkt het ook alleen bij lampen te werken, iets anders heb ik er nog niet in weten te krijgen (zoals bijvoorbeeld power plugs of de vindstyrka die ik er gister aan gekoppeld heb).R2D2 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:21:
[...]
Nee het was een alpha feature die doorgelekt was in een beta release en vervolgens weer verwijderd is gok ik want ik had desbetreffende knoppen ook maar sinds de laatste release niet meer.
Nog steeds zo naar mijn meningBiG-GuY schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:34:
[...]
Toen waren er nog teveel dingen die gewoon niet ondersteund werden en niet toekomst proof.
De reden dat nik de Homey Pro nog niet op Marktplaats heb geknald is dat ik ergens nog de stille hoop houd dat wanneer Thread / Matter straks wat verder ingeburgerd is je als gebruiker minder afhankelijk gaat zijn van apps en er wat schakels uit de keten weg kunnen qua software.
[ Voor 26% gewijzigd door R2D2 op 28-07-2023 08:36 ]
Be Stronger Than Your Excuses
Ik vind de Homey VS Home Assistent vergelijking van Homey ook nergens op slaan.
Ze hebben het er over dat Homey veel meer devices ondersteunt, maar daar geloof ik niks van. Neem als voorbeeld de Aqara fp2.
Die was binnen de kortste keren ondersteund en in Homey nu alleen via een grote omweg.
Het enige wat voor Homey een pluspunt is dat is het maken van flows.
Dit is veel makkelijker dan met HA.
Je hebt daar niks te maken met entities of services.
Ik had HA perfect werkend en probeer nu de zelfde flows na te maken maar loop toch tegen beperkingen aan.
De Homey is voor veel dingen toch weer afhankelijk van Cloud of internet, maar dat ligt ook deels aan de integraties die door hun en derden gemaakt worden. Van de verschillende apparaten bij mij in huis werkte meerdere implementaties niet lekker met Homey. Ook miste ik wat mogelijkheden in de Advanced Flow die wel kunnen met Node-RED… en als er wat geen app of half werkende app heeft, kan ik met de Homey niks. Met Node-RED kan je apparaten met lokale API nog zelf iets voor maken.
Heb besloten de Homey Pro (2023) terug te sturen, de ‘apps’ waar ik problemen mee had zijn al een tijd niet geüpdatet dus heb er niet veel vertrouwen in dat het goed komt. Veel van de apparaten in huis krijgen nooit Matter. En dit zijn apparaten die 10-25jaar mee moeten gaan dus blijf ik afhankelijk van implementaties.
Heb mijn Odroid C4 nu geflashed met Home Assistant OS (voorheen alleen in Docker gedraaid) en er is nu veel meer mogelijk dan in Docker kon…
Heb nu o.a. Node-RED volledig geïntegreerd in Home Assistant zodat ik Automations ook via Node-RED kan doen, waarmee veel meer kan dan de Advanced Flow van Homey. Heb ook de SkyConnect USB besteld, zodat ik volledig van HomeKit afkan uiteindelijk.
Maar Thread werkt al via de AppleTV als Border Router. Dit laatste werkte ook met de Matter (Beta) implementatie van Homey trouwens.
Nou ik vind HA maar veel prutsen met scriptjes etc om alles werkend te krijgen.
Ja ik heb domoticz gedraaid en ook HA geprobeerd.
Bij mij vind ik de Homey uitstekend werken.
1 nadeel ondervonden toen internet er uitlag , ik kon niks meer met Homey terwijl HA of domoticz gewoon lokaal bereikbaar blijft en je kan er alles nog mee.
Homey Pro 2023 is ook gewoon locaal te bereiken. Ik kan bijna alles bedienen als het internet er uitligt.SpikeHome schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:48:
1 nadeel ondervonden toen internet er uitlag , ik kon niks meer met Homey terwijl HA of domoticz gewoon lokaal bereikbaar blijft en je kan er alles nog mee.
Ik heb juist de stap nu naar HA gemaakt toen ze de 2023 versie hebben geïntroduceerd. Begonnen met HA 5 jaar geleden en toen vondt ik het nog veel gepruts maar dat is nu echt wel totaal anders. Alles werkt zo goed als out of the box en de automations i.c.m. blueprint werkt heel erg goed. Daarnaast heeft bij de oude Homey het zigbee netwerk nooit optimaal bij mij gewerkt en zeker met ikea knoppen ging die niet lekker mee om. Sinds de overstap naar HA ook geen gedoe meer met reparen na het vervangen van een batterij. Dat hoeft nu niet meer 2x klikken en apparaat doet het meteen weer.SpikeHome schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:48:
@BiG-GuY
Ik heb HA meerdere keren geprobeerd in de afgelopen 2 jaar. En het is nu veel volwassener dan toen. De Matter (Beta) ondersteuning is tot zover stabiel met de AppleTV als Thread Border Router. Ben benieuwd hoe dat straks is met die SkyConnect stick.SpikeHome schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:48:
@BiG-GuY
Heb nog niks met scripts hoeven doen, maar ben nog bezig met automatiseringen overzetten van HomeKit naar Home Assistant. Tot zover heb ik alles wat ik wilde doen nog kunnen doen via de standaard Automatiseringen functies in HA, zonder yaml aan te raken
Heb bijvoorbeeld ook een Duco WtW in huis waarmee ik niks kon met de Homey, deze had ik via Node-RED in MQTT beschikbaar. Echter lukte het niet met de (Advanced) Flows om hetzelfde te bereiken op de Homey. En wilde wel af van de extra schakels als ik overstapte naar de Homey, zonder nog externe dingen erbij. Anders had het weinig zin om over te stappen in mijn ogen.
Dus nu toch maar wel de Odroid C4 in gebruik met de volledige versie van HA OS met daarin nu geïntegreerd Node-RED voor o.a. grafische automations en Scrypted voor HKSV met mijn Unifi Deurbel/Camera's.
Ik heb jaren geleden al een Homey van het eerste uur gehad maar na een experiment met Homeassistant ben ik destijds overgestapt. Nu ben ik toch wel weer geïnteresseerd in de nieuwste Homey. Homeassistant is mogelijk wat uitgebreider, maar ik blijf het ook een beetje onoverzichtelijk vinden. Daarnaast is de UI totaal niet consistent en heb ik na updates al een paar keer gehad dat het hele systeem niet eens meer boot. Ook als hij stabiel draait worden soms automations niet getriggered en dan na een update ineens weer wel. Ik begrijp dat Homey niet perfect is, maar Homeassistant ook echt niet hoor.
De komende dagen dus alle flows en hardware overzetten, nu al zin in!
Ik heb nog de 2016-2019 versie ook.KSR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 01:23:
[...]
Homey Pro 2023 is ook gewoon locaal te bereiken. Ik kan bijna alles bedienen als het internet er uitligt.
Dan zal de Homey Pro 2023 nu beter bevallen, daar is het niet 2x klikken, maar batterijen vervangen en het werkt weer.Daniel. schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:28:
[...]
Sinds de overstap naar HA ook geen gedoe meer met reparen na het vervangen van een batterij. Dat hoeft nu niet meer 2x klikken en apparaat doet het meteen weer.
HA zal zeker verbeteringen hebben, maar Homey staat ook niet stil.
Mezelf even quotend: de verzending staat inmiddels al 2 dagen aangemeld maar niet verzonden. Mailen naar Athom kan niet en op de supportpagina staat een berichtje dat ze 1 tot 2 weken reactietijd hebben op tickets. Voor degene die er eentje bestellen, beter doe je dat denk ik via een 'normale' webshop waar ze wel weten hoe je met klanten omgaat.Gapert86 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:03:
Ter info, afgelopen zaterdag de Homey Pro 2023 besteld via Homey.app, vandaag een mailtje dat hij onderweg is en een mailtje er achteraan dat ze vanaf nu op voorraad zijn. Lijkt dus wel te kloppen.
Ik heb jaren geleden al een Homey van het eerste uur gehad maar na een experiment met Homeassistant ben ik destijds overgestapt. Nu ben ik toch wel weer geïnteresseerd in de nieuwste Homey. Homeassistant is mogelijk wat uitgebreider, maar ik blijf het ook een beetje onoverzichtelijk vinden. Daarnaast is de UI totaal niet consistent en heb ik na updates al een paar keer gehad dat het hele systeem niet eens meer boot. Ook als hij stabiel draait worden soms automations niet getriggered en dan na een update ineens weer wel. Ik begrijp dat Homey niet perfect is, maar Homeassistant ook echt niet hoor.
De komende dagen dus alle flows en hardware overzetten, nu al zin in!
Dat zal nu wel goed moeten werken hoop ik. Ik heb in ieder geval de 2016 versie en de Homey Pro 2019 echte pro versie gehad en bij beide was het slecht. Ik heb ook geen zin om weer 400 uit te geven omdat die pro ook 400 was en een 1/2 maanden voordat de nieuwe pro is aangekondigd is gekocht(Waar die toen nog niet was uitverkocht), als ik het had geweten had ik denk ik wel de 2023 versie gehaald, maar om weer 400 uit te geven vindt ik teveel van het goede. Nu met een Home Assistant Yellow is het ook allemaal prima.KSR schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:20:
[...]
Dan zal de Homey Pro 2023 nu beter bevallen, daar is het niet 2x klikken, maar batterijen vervangen en het werkt weer.
HA zal zeker verbeteringen hebben, maar Homey staat ook niet stil.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 01-08-2023 11:27 ]
- Shelly (+/- 25 schakelaars, rolluiken & S-plugs)
- Bosch-Siemens Home Connect (2 apparaten)
- HomeyKit (met paar iPhones en iPads)
- Ikea Tradfri (paar lampen en schakelaars die via de gateway aangesloten zijn)
- Mitsubishi (3 airco's)
- Netatmo (3 sensoren binnenklimaat)
- Philips TV (Android TV)
- Picnic
- Afval herinnering
- Smart Presence
- SolardEdge (uitlezen omvormer)
- Sonos (meerdere speakers)
- Switchbot (voor de gordijnen)
- Tado (vloerverwarming en radiatoren)
- P1 Slimme meter
- Koppeling met HomeAssistant (ben ook HA aan het testen)
Hoewel de Homey op zich goed bevalt vind ik hem wel steeds traag (worden).
Voorbeelden:
Heb achter de lichtknop van een ongebruikt lichtpunt aan het plafond een Shelly geplaatst en op de trigger daarvan schakel ik 2 (sta)lampen via een Shelly S-plug. Merk de laatste tijd dat daar een merkbare vertraging in zit.
'Einde dag flow' die wordt uitgevoerd als we naar bed gaan voert een tiental acties uit om apparaten uit te schakelen, lampen vertraagd uit te zetten, muziek & TV uit en ons via de speaker nog even welterusten te wensen. Dat laatste mede om te kijken hoe lang het duurt om de flow uit te voeren. Dat kost minimaal 30-60 sec en lijkt alleen maar meer te worden.
-------------------------
Zit nu in dubio of ik de nieuwe Homey zal bestellen voor 400 euro.
Ik vind het een grote plus dat alles lokaal kan werken op de nieuwe Homey. Voor mij een belangrijk argument, maar geen 400 euro waard.
De enige Zigbee apparaten die ik heb zijn wat lampen van de Ikea die allemaal op zolder hangen en de Homey staat in de woonkamer. Heb het nu werkend via de Gateway omdat het signaal het niet red tot zolder. Ik verwacht ik bij de nieuwe Homey ook nog een bridge nodig ga hebben om dat bereik wel te krijgen.
Maar dan nu de hamvraag:
Is de nieuwe Homey echt zoveel sneller/beter dat alles wel soepel gaat werken en echt snel of blijven die flows traag qua verwerking?
Ook ethernet ipv 2.4 GHz is een verademing.
Jammer dat de huidige Homey niet bruikbaar is icm de nieuwe. Dat zou de overstap makkelijker maken.
Je gaat er zeker geen spijt van krijgen, het is een hoop geld, maar het wel waard
De oude is zeker nog wel bruikbaar naast de 2023. Ik heb hier een 2016 draaien met nog wat oude apps, en een 2023. gekoppeld met de app Homesh Controller en Satellite en als dat niet toereikend genoeg is nog wat met mqttFarmerwood schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:11:
Dan toch bij de spaarrekening maar eens budget regelen voor een nieuwe Homey. :-)
Jammer dat de huidige Homey niet bruikbaar is icm de nieuwe. Dat zou de overstap makkelijker maken.
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
Tnx voor die apps. Die had ik nog niet gevonden. Lijkt een redelijk alternatief voor de Satellite mode van de Homey.ferdw schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
De oude is zeker nog wel bruikbaar naast de 2023. Ik heb hier een 2016 draaien met nog wat oude apps, en een 2023. gekoppeld met de app Homesh Controller en Satellite en als dat niet toereikend genoeg is nog wat met mqtt
De HP2023 zit inmiddels in de winkelwagen, maar nog niet op bestellen geklikt.
Maar het blijft een gemiste kans van Homey zelf dat de oude Homeys niet ook op die manier te gebruiken zijn. Vooral als Zigbee, IR en 433 Mhz repeater zou erg handig zijn en technisch ook gewoon mogelijk lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 02-08-2023 15:21 ]
Ook op de oude homey pro werkt alles lokaal, ook zonder internet verbinding blijven je flow gewoon lokaal werken. Dat is ook de reden dat geen homey bridge zou nemen.Farmerwood schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:46:
Hoewel de Homey op zich goed bevalt vind ik hem wel steeds traag (worden).
Voorbeelden:
Heb achter de lichtknop van een ongebruikt lichtpunt aan het plafond een Shelly geplaatst en op de trigger daarvan schakel ik 2 (sta)lampen via een Shelly S-plug. Merk de laatste tijd dat daar een merkbare vertraging in zit.
'Einde dag flow' die wordt uitgevoerd als we naar bed gaan voert een tiental acties uit om apparaten uit te schakelen, lampen vertraagd uit te zetten, muziek & TV uit en ons via de speaker nog even welterusten te wensen. Dat laatste mede om te kijken hoe lang het duurt om de flow uit te voeren. Dat kost minimaal 30-60 sec en lijkt alleen maar meer te worden.
-------------------------
Zit nu in dubio of ik de nieuwe Homey zal bestellen voor 400 euro.
Ik vind het een grote plus dat alles lokaal kan werken op de nieuwe Homey. Voor mij een belangrijk argument, maar geen 400 euro waard.
De enige Zigbee apparaten die ik heb zijn wat lampen van de Ikea die allemaal op zolder hangen en de Homey staat in de woonkamer. Heb het nu werkend via de Gateway omdat het signaal het niet red tot zolder. Ik verwacht ik bij de nieuwe Homey ook nog een bridge nodig ga hebben om dat bereik wel te krijgen.
Maar dan nu de hamvraag:
Is de nieuwe Homey echt zoveel sneller/beter dat alles wel soepel gaat werken en echt snel of blijven die flows traag qua verwerking?
Betreffende het traag worden, tsja, ik heb nog niet zoveel spul er aan geknoopt en merk er dan ook niets van, maar de nieuwe is een stuk sneller dus daarin ga je zeker een stuk op vooruit.
Bereik van zigbee zou je op kunnen lossen door ergens halverwe een zigbee module te plaatsen die als node kan fungeren (in de praktijk alle modules die permanent aan 230V installatie hangen).
Je hoeft die module natuurijk niet actief te gebruiken, maar je hoeft daar niet een bridge voor in te zetten.
Shelly gaat over de wifi 2.4 GHz toch? Zou ook kunnen dat de wifi wat verzadigd en/of verstoord word, maar ook je homey kan traag worden natuurlijk.
Wat is het geheugen gebruik en je cpu load van de homey nu?
Er waren nog wel zat bridges.
Toch wel een issue met installeren gehad, op 31% bleef hij een hele tijd staan maar lijkt gelukt denk ik, de homey is in elk geval online en bereikbaar.
Backup terugzetten was fijn! Goed dat dat kon ik had maanden terug gelezen dat dit niet kon.
Het herstellen van de tradfri lampen in huis is wel echt een onwijs vervelend werk. We hebben lampen waar dan weer 3-4 tradfri's in zitten en die moet je per stuk herstellen. Alleen dat herstellen werkt net zo naar als het pairen met de homey 2016. echt tig keer proberen.
Mochten ze ooit stuk gaan kopen we echt een ander merk lampen
De overige devices in huis zijn wel een stuk makkelijker weer online en in de flows beschikbaar.
En de homey is wel echt heel veel sneller met apps .
En hoera de Anna thermostaat doet het weer in de homey.
Maarja als deze klus af is, dan zijn we wel weer een aantal jaren klaar.
Ander ding wat wel super fijn is van de backup terugzetten is dat je al je inzicht data behouden is gebleven.
Al met al zeker wel tevreden
[ Voor 6% gewijzigd door Jaer op 02-08-2023 20:15 ]
RAM zit helemaal vol. 1.0 GB in gebruik van 1.0 GBpickboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:07:
Wat is het geheugen gebruik en je cpu load van de homey nu?
CPU gebruik over de laatste 15 min 34%, maar hij staat nu eigenlijk volledig in idle, want er gebeurd niet veel in huis op het moment.
Heb inmiddels wel op bestellen gedrukt, dus de nieuwe Homey komt eraan.
Heeft iemand daar een workaround voor weten te vinden?
Sonos speakers is wat ik overal voor gebruikBulkyBear schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:35:
Wat mij weerhoudt over te stappen naar de nieuwe Homey is het gemis van de speaker. Die gebruik ik in mijn huidige opzet veel.
Of anders een Google Home speaker ofzo.
[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 04-08-2023 07:22 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ik heb de nieuwe inmiddels zo'n 2 uur in bezit en druk bezig hem te configureren. De speaker van de 2019 versie gebruik ik ook best veel. Drong eigenlijk ook net pas tot me door dat die geen speaker heeft..BulkyBear schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:35:
Wat mij weerhoudt over te stappen naar de nieuwe Homey is het gemis van de speaker. Die gebruik ik in mijn huidige opzet veel.
Was eerst van plan de nieuwe in de woonkamer te zetten en de oude op zolder, maar denk dat ik het andersom doe.
Dan heb ik in de woonkamer en keuken nog een Homey met speaker die ik verder zo min mogelijk gebruik en die vooral als extra antennes dient. De nieuwe staat dan boven en daarmee dek ik ook hopelijk in 1x alle Zigbee devices af (die allemaal op zolder hangen)
Maar vind het wel een gemist dat ze de speaker weggelaten hebben. Ik gebruik hem vooral voor Picnic, afval & agenda herinneringen en die hoeven niet perse muziek te onderbreken
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 03-08-2023 22:30 ]
Wat ik dan weer jammer vind is dat er voor Afval geen icoon is zodat je dat in de app kan zien.Farmerwood schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:29:
Ik gebruik hem vooral voor Picnic, afval & agenda herinneringen en die hoeven niet perse muziek te onderbreken
Eerst dacht ik dat het kwam omdat mijn vriendin alleen wifi 5ghz heeft, ik 2.4 & 5 ghz, en Homey zit alleen op 2.4ghz.
Bij 2.4ghz werkt het ook niet persé stabiel, maar kunnen we met de smart presence app het wel aan de gang krijgen. Dus opzich zou ik wel tevreden zijn met deze oplossing.
Echter wil ik thuis niet op 2.4ghz netwerk willen zitten, dit heeft voor ons toch wat beperkingen.
Homey 2023 kan ik niet op het 5ghz netwerk werkend krijgen (na een reset geprobeerd, maar verbinding krijgen lukte niet)
Ik gebruik de app "Net Scan" en dat werkt prima, mijn Homey zit op het 2.4GHz netwerk en de verschillende telefoons in huis op het 5 en 6GHz netwerk van de Orbi 960.VySio schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:42:
Hoe gebruiken jullie de aanwezigheidsdetectie?
[ Voor 21% gewijzigd door DON PAPA op 05-08-2023 09:33 ]
Ik heb al een tijdje problemen met smart presence op de telefoon van mijn vriendin. Die is niet stabiel. Valt heel vaak zomaar weg. Ik heb net de net scan app geprobeerd en het zelfde probleemDON PAPA schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:07:
[...]
Ik gebruik de app "Net Scan" en dat werkt prima bij mij
Telefoon van mijn vriending is een samsung s22.
Ik heb zelf een samsung s21 en werkt prima met smart presence.
Ik gebruik webhooks, werkt perfect hierVySio schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:42:
Hoe gebruiken jullie de aanwezigheidsdetectie? wat heeft homey nodig om het werkend te krijgen? Bij mij werkt het soms maar heel onbetrouwbaar, Maar bij mijn vriendin werkt het helemaal niet. Aanwezigheidsdetectie en alle permissies staan aan.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat mijn vriendin alleen wifi 5ghz heeft, ik 2.4 & 5 ghz, en Homey zit alleen op 2.4ghz.
Bij 2.4ghz werkt het ook niet persé stabiel, maar kunnen we met de smart presence app het wel aan de gang krijgen. Dus opzich zou ik wel tevreden zijn met deze oplossing.
Echter wil ik thuis niet op 2.4ghz netwerk willen zitten, dit heeft voor ons toch wat beperkingen.
Homey 2023 kan ik niet op het 5ghz netwerk werkend krijgen (na een reset geprobeerd, maar verbinding krijgen lukte niet)
Bing
Hum ik heb zelf een S22 ultra 6GHz en de rest in huis hebben een iPhone 5GHz, en het werkt hier zeer goed met de volgende instellingen met de Homey op 2.4GHz van de Orbi 960undertake schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb net de net scan app geprobeerd en het zelfde probleem
Telefoon van mijn vriending is een samsung s22.
Ik heb zelf een samsung s21 en werkt prima met smart presence.
Ik heb hier geen 6GHz. Ik heb met smart presence het volgende:DON PAPA schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:21:
[...]
Hum ik heb zelf een S22 ultra 6GHz en de rest in huis hebben een iPhone 5GHz, en het werkt hier zeer goed met de volgende instellingen met de Homey op 2.4GHz van de Orbi 960
[Afbeelding]
Bij andere apps werkt het wel (Home assistent, Tado), dan zou het bij Homey toch ook kunnen werken.
Zeker werkt dit wel. Alleen via gps van je telefoon. Dat is een keuze of je dit wilt of niet.Jovink538 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:34:
Niet dat ik wil afgeven op Homey, maar de aanwezigheidsdetectie zou toch vanuit de app moeten werken.
Bij andere apps werkt het wel (Home assistent, Tado), dan zou het bij Homey toch ook kunnen werken.
Ik lees hier boven dat het niet werkt op Android toestellen.undertake schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:29:
Zeker werkt dit wel. Alleen via gps van je telefoon. Dat is een keuze of je dit wilt of niet.
En dat je geen radius kan instellen vind ik ook een gemis.
https://community.homey.a...esence-app-locative/14451
Ik gebruik op de iphone een app " Locative" deze verstuurt een webhook naar Homey
[ Voor 16% gewijzigd door bing69 op 05-08-2023 15:48 ]
Bing
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Kun je eens een voorbeeld flow posten? Ik wil graag een flow op de oude homey starten vanuit de nieuwe maar ik het lukt mij niet.ferdw schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
De oude is zeker nog wel bruikbaar naast de 2023. Ik heb hier een 2016 draaien met nog wat oude apps, en een 2023. gekoppeld met de app Homesh Controller en Satellite en als dat niet toereikend genoeg is nog wat met mqtt
ik gebruik mijn wifi(router) werkt heel simpel maar wel doeltreffendVySio schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:42:
Hoe gebruiken jullie de aanwezigheidsdetectie? wat heeft homey nodig om het werkend te krijgen? Bij mij werkt het soms maar heel onbetrouwbaar, Maar bij mijn vriendin werkt het helemaal niet. Aanwezigheidsdetectie en alle permissies staan aan.
Kun je mij vertellen hoeveel mensen dit thuis zouden gebruiken?Jovink538 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
Ik lees hier boven dat het niet werkt op Android toestellen.
En dat je geen radius kan instellen vind ik ook een gemis.
Bij mij staat die er weer tussen.cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:41:
Ik kan het nergens vinden, maar hoe krijg je onderstaande knoppen voor elkaar:
[Afbeelding]
Dan heb ik het over de overzicht knoppen die bovenin staan.
Hoeveel lampen er aan staan etc.
Zie het hier na de laatste app update (nog steeds) wel.R2D2 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:45:
@undertake en hier is hij inmiddels weer verdwenen… features zijn dus in lijn met de rest van de Homey, soms doet hij het maar het kan ook maar zo van niet.
@algemeen Ik snap de redelijke hoeveelheid klachten op afgelopen pagina's niet zo heel goed. Zeker niet mensen die de Homey hebben teruggestuurd, dan vraag ik mij toch oprecht af in hoeverre er in gelezen is wat Homey doet en kan maar ook hoe je Homey niet moet zien / gebruiken.
Ik kwam van HomeKit, waar ik toch regelmatig tegen beperkingen aanliep. Veel geknutsel met HomeBridge i.c.m. Raspberry PI om dingen HK compatible te krijgen en vooral op automatisering gebied al snel veel beperkingen met HomeKit. Ik heb de nieuwe Homey nu 2 maanden en ben tot nu toe uitermate tevreden. Nog maar 1 product tegenkomen in huis welke niet met Homey (native) werkt; de Samsung airco. Dit heb ik echter opgelost middels IFTTT en dat werkt verder ook top.
Naast de Raspberry draaide ik voorheen ook een Conbee2 stick met Deconz op de NAS om Aqara (Zigbee) producten te integreren. Dit doe ik nu rechtstreeks via Homey en ook dit werkt top en erg stabiel. Met enkele sensoren had ik kortstondig bij het opzetten wat verbindingsproblemen maar eenmaal draaiend...
Ik heb hiervoor geen Homey in bezit gehad dus kan het niet vergelijken met de voorganger, maar ik ben uitermate tevreden en de Homey werkt voor mij helemaal naar verwachting.
PS: Ja ik wacht ook op meer Thread ondersteuning (zag dat het experiment weer verwijderd is?), maar ik leefde al in de veronderstelling dat dit nog even gaat duren. Dit staat volgens mij ook (grotendeels) los van Homey / Athom want hoor überhaupt nog weinig over Thread / Matter en het goed werken daarvan.
[ Voor 69% gewijzigd door Axel op 09-08-2023 12:48 ]
Bij mij staan de extra knoppen er ook weer.undertake schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:14:
[...]
Bij mij staat die er weer tussen.
[Afbeelding]
Wat ik alleen niet zo handig vind is dat de lampen die ik heb uitgeschakeld door de stekker eruit te trekken (Ikea) en testschakelaars die lampen aansturen nu aangegeven worden als "aan".
De Twinkly verlichting voor de kerst word ook niet gebruikt en staat aangegeven als onbereikbaar, uitroepteken, dat klopt, maar staat ook bij de nieuwe knop "aan".
Draaien jullie toevallig de telefoon app nog via een “testflight” of iets dergelijks? Het zou verklaren waarom ik de shortcut buttons niet meer heb… ik dacht bij uitkomen van de “stable” laat ik daar maar naar over stappen dat zal hoogstwaarschijnlijk beter zijn maar dat bleek een tegenvallermike123 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:59:
[...]
Bij mij staan de extra knoppen er ook weer.
Wat ik alleen niet zo handig vind is dat de lampen die ik heb uitgeschakeld door de stekker eruit te trekken (Ikea) en testschakelaars die lampen aansturen nu aangegeven worden als "aan".
De Twinkly verlichting voor de kerst word ook niet gebruikt en staat aangegeven als onbereikbaar, uitroepteken, dat klopt, maar staat ook bij de nieuwe knop "aan".
Qua aan / uit, onbeschikbaar, de zigbee implementatie van Homey is gewoon magertjes en niet meer dan het minimale zo lijkt het. Rapportage van lampen die aan of uit zijn gezet buiten Homey om zorgen voor foutieve weergave in de app.
Ik heb hier een IKEA lamp en remote hangen die via Homey gekoppeld zijn maar ook onderling een bind hebben zodat de lamp gewoon blijft werken met de remote als Homey niet werkt. Zodra ik de lamp aan zet met de remote blijft hij “uit” staan in Homey e.d.
Jup, draai hem nog via testflightR2D2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
Draaien jullie toevallig de telefoon app nog via een “testflight” of iets dergelijks? Het zou verklaren waarom ik de shortcut buttons niet meer heb… ik dacht bij uitkomen van de “stable” laat ik daar maar naar over stappen dat zal hoogstwaarschijnlijk beter zijn maar dat bleek een tegenvaller
De genoemde lampen zijn alleen te bedienen via Homey, daarom is het ook zo vreemd dat als een lamp geen verbinding meerheeftdat hij word aangegeven als "aan".R2D2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
Draaien jullie toevallig de telefoon app nog via een “testflight” of iets dergelijks? Het zou verklaren waarom ik de shortcut buttons niet meer heb… ik dacht bij uitkomen van de “stable” laat ik daar maar naar over stappen dat zal hoogstwaarschijnlijk beter zijn maar dat bleek een tegenvaller
Qua aan / uit, onbeschikbaar, de zigbee implementatie van Homey is gewoon magertjes en niet meer dan het minimale zo lijkt het. Rapportage van lampen die aan of uit zijn gezet buiten Homey om zorgen voor foutieve weergave in de app.
Ik heb hier een IKEA lamp en remote hangen die via Homey gekoppeld zijn maar ook onderling een bind hebben zodat de lamp gewoon blijft werken met de remote als Homey niet werkt. Zodra ik de lamp aan zet met de remote blijft hij “uit” staan in Homey e.d.
Heb dit ook hij Athom gemeld.
Ik ben aangemeld voor Beta versies dus dit is misschien wel weer Beta.
Dat is al sinds ik de Homey in huis heb dus niet perse beta. Ik heb hiervoor Home Assistant gebruikt en waar die met enige regelmaat lijkt te “checken” wat de status van een device is (routers, end devices liet hij volgens mij met rust) lijkt Homey dat helemaal niet te doen, de status is zoals hij door Homey gezet is binnen de software en als je daarna een schakelaar hard om zet of hem via een zigbee remote aan of uit schakelt welke gebind is met de lamp dan wordt dat niet in Homey bijgewerkt.mike123 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:39:
[...]
De genoemde lampen zijn alleen te bedienen via Homey, daarom is het ook zo vreemd dat als een lamp geen verbinding meerheeftdat hij word aangegeven als "aan".
Heb dit ook hij Athom gemeld.
Ik ben aangemeld voor Beta versies dus dit is misschien wel weer Beta.
Zelfs wanneer je zo’n lamp vervolgens binnen de Homey app uit zet geeft hij een melding dat de lamp niet bereikbaar is maar wordt hij wel gewoon als “aan” weer gegeven. Terwijl de Homey wel gewoon een status heeft voor onbereikbare devices getuige alle motion sensoren die die status krijgen na een update van de Homey pro… nog frappanter, de sensoren zijn helemaal niet onbereikbaar want alle flows waar ze in zitten doen het nog gewoon
Zigbee implementatie is gewoon het minimale, hopen dat ze met de tijd wat spieken bij een Home Assistant of Dresden met de Conbee die toch echt een betere en uitgebreidere implementatie hebben. Of hopen dat matter / thread een vlucht gaat nemen
Voordeel is overigens dat het allemaal software is waar men voornamelijk werk aan heeft, hardware is prima namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 10-08-2023 18:20 ]
Dat de lampen nu "aan" worden weergegeven is nu vooral vervelend omdat ik de lampen die ik niet gebruik en eventueel slimme pluggen in een aparte zone heb gezet waar ik normaal niet naar kijk.R2D2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:02:
[...]
Dat is al sinds ik de Homey in huis heb dus niet perse beta. Ik heb hiervoor Home Assistant gebruikt en waar die met enige regelmaat lijkt te “checken” wat de status van een device is (routers, end devices liet hij volgens mij met rust) lijkt Homey dat helemaal niet te doen, de status is zoals hij door Homey gezet is binnen de software en als je daarna een schakelaar hard om zet of hem via een zigbee remote aan of uit schakelt welke gebind is met de lamp dan wordt dat niet in Homey bijgewerkt.
Zelfs wanneer je zo’n lamp vervolgens binnen de Homey app uit zet geeft hij een melding dat de lamp niet bereikbaar is maar wordt hij wel gewoon als “aan” weer gegeven. Terwijl de Homey wel gewoon een status heeft voor onbereikbare devices getuige alle motion sensoren die die status krijgen na een update van de Homey pro… nog frappanter, de sensoren zijn helemaal niet onbereikbaar want alle flows waar ze in zitten doen het nog gewoon
Zigbee implementatie is gewoon het minimale, hopen dat ze met de tijd wat spieken bij een Home Assistant of Dresden met de Conbee die toch echt een betere en uitgebreidere implementatie hebben. Of hopen dat matter / thread een vlucht gaat nemen
Voordeel is overigens dat het allemaal software is waar men voornamelijk werk aan heeft, hardware is prima namelijk.
Nu staan ze dus bovenaan in de balk met alle lampen die aan staan.
Overdag staan dus die lampen ook "aan" volgens de app. En dat staat nu volop bovenaan in beeld.
Ik kan hierbij een routine maken. Maar de starter is op basis van tijd, zon, spraakcommando of een apparaatstatus. De 1e 3 zijn voor mij geen goede opties. Met apparaat status is het misschien met dummydevices mogelijk? (een slimme stekker bv).
Voorbeelden:
Homey: zet apparaat x aan als temperatuur boven 22 graden. Google:Als apparaat x aan is dan koelen naar 20 graden.
Homey: zet apparaat y aan Als vochtigheid boven 60%. Google Als apparaat y aan is dan ontvochtigen enz.
Ik wil liefste zo weinig mogelijk geld aan uit geven (switchbot dus liever niet).
Kan je virtuele dummydevices toevoegen?
Zo nee wat zijn de goedkoopste devices om dit te doen?
Is er een betere optie?
Alvast dank!
Ja je kan twee virtuele knoppen (X + Y) aanmaken met onderstaande app, en dan twee flows makenVySio schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:10:
Kan je virtuele dummydevices toevoegen?
ALS: temperatuur boven 22 graden
DAN: knop X aan
ALS: vochtigheid boven 60%
DAN: knop Y aan
https://homey.app/nl-nl/a...rtual/Virtuele-Apparaten/
Wel even bij de instellingen in de Homey app zelf, bij Experimenten > Virtuele Apparaten aanzetten (anders werkt het volgens mij niet)
[ Voor 28% gewijzigd door DON PAPA op 11-08-2023 12:31 ]
Maar de Bridge zou ook als Satellite moeten kunnen draaien van een Pro. Ik vind het best prima als de devices met de Bridge verbonden blijven, maar nu lees ik in Setting up Satellite Mode dat de Bridge gereset moet worden.
Betekent dit dat er dus geen enkele manier is om ook maar iets over te zetten van de Bridge naar de Pro? Of tenminste de Bridge aan de Pro te koppelen met alles wat er al aan de Bridge zit?
Mijn beste idee om de zaken van de bridge over te zetten naar de pro zou zijn door een backup van de bridge terug te zetten op de pro. Maar daarvoor zal je dan de pro zo ongeveer resetten. En of het echt gaat werken weet ik niet.Raling schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:01:
Had de Bridge gekocht om even te proeven en daarna verder te kunnen op de nieuwe Pro. Nu ben ik bezig de Pro in te stellen, en blijkt er geen mogelijkheid te zijn om de devices van de Bridge te migreren naar de Pro. Okee, dat is echt ontzettend jammer, en ook totaal onverwacht.
Maar de Bridge zou ook als Satellite moeten kunnen draaien van een Pro. Ik vind het best prima als de devices met de Bridge verbonden blijven, maar nu lees ik in Setting up Satellite Mode dat de Bridge gereset moet worden.
Betekent dit dat er dus geen enkele manier is om ook maar iets over te zetten van de Bridge naar de Pro? Of tenminste de Bridge aan de Pro te koppelen met alles wat er al aan de Bridge zit?
Aan de andere kant is het afhankelijk van de devices die je gekoppeld heb aan je homey ook bij het terugzetten van een backup op een nieuwe homey een uitdaging met veel devices: In die devices staat ook het nummer van de homey waar ze mee gekoppeld zijn. En als dat nummer is veranderd omdat het een nieuwe homey is, zal ook dat device op 1 of andere manier worden bijgewerkt. Als je hier in de details gaat kijken, zal je zien dat de beveiliging vaak is gebaseerd op deze nummers dus het veranderen is dan een uitdaging.
Daarmee verwacht ik dat met een nieuwe homey de apparaten altijd opnieuw gekoppeld moeten worden. En ja, die moet je dan weer op de juiste plek in de flows opnemen. Helaas heb ik geen mogelijkheid gezien in de homey om aan te geven dat een nieuw gekoppeld device als de oude moet worden opgenomen.
Nogmaals dank voor je hulp! (je hebt me vaker geholpen). Scheelt mee een switchbot apparaatje.DON PAPA schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:52:
[...]
Ja je kan twee virtuele knoppen (X + Y) aanmaken met onderstaande app, en dan twee flows maken
ALS: temperatuur boven 22 graden
DAN: knop X aan
ALS: vochtigheid boven 60%
DAN: knop Y aan
https://homey.app/nl-nl/a...rtual/Virtuele-Apparaten/
Wel even bij de instellingen in de Homey app zelf, bij Experimenten > Virtuele Apparaten aanzetten (anders werkt het volgens mij niet)
Paar aanvullingen voor als anderen hetzelfde willen.
-In Homey idd experimentele functie aanzetten.
-apparaat aan homey toevoegen met de app 'homey' is ook mogelijk.
-Het apparaat dat je toevoegd is een virtuele schakelaar (de virtuele knop ziet google niet)
-Synchroniseer met google.
-In Google routines moet je kiezen dat iedereen in het gezin kan wijzigen (alleen voor jezelf geeft de optie starten door apparaat niet aan)
[...]
Mijn beste idee om de zaken van de bridge over te zetten naar de pro zou zijn door een backup van de bridge terug te zetten op de pro. Maar daarvoor zal je dan de pro zo ongeveer resetten. En of het echt gaat werken weet ik niet.
/quote]
Je kan geen backup van de Bridge op een Pro zetten.
Je zal overnieuw moeten beginnen.
Voor mij nog prima, maar voor de andere gebruikers in huis (vrouw en 2 kinderen) is een eenvoudig en overzichtelijke app erg fijn (ook voor mij :-)). Even snel de staande lamp in de hoek van de woonkamer iets feller zetten, alvast even de computer op de werkkamer aanzetten of de rolluiken op zolder even snel dicht doen. Dit zijn wat voorbeelden die vaak handmatig bij ons thuis uitgevoerd worden. Het gaat me dus vooral om de "afstandsbediening" functionaliteit en niet om het automatiseren.
In de Homey app wordt dit inmiddels al behoorlijk lang scrollen op het tabblad apparaten. Bovendien vind ik het lastig dat je de volgorde van ruimtes niet handmatig in kan stellen, het gaat automatisch op alfabetische volgorde. Ook het tabblad favorieten wordt al snel onoverzichtelijk als ik daar alle lampen en rolluiken in onderbreng.
Ik gebruik(te) voor Domoticz een app van een externe ontwikkelaar, namelijk Pilot, en die werkt echt heel fijn als afstandsbediening. Je kunt heel overzichtelijk ruimtes aanmaken en bepalen welke apparaten je wel/niet per ruimte wil laten zien. Daarnaast heb je ook het tabblad favorieten voor een aantal scene's/scenario's. Ik zal wat printscreens toevoegen hieronder. Ben benieuwd hoe jullie dit doen. Zijn er andere apps hiervoor? Maken jullie een dashboard aan in HomeyDash of wat ik ook wel eens lees via Home Assistant welke je dan op smarphone beschikbaar stelt voor de andere huisgenoten?
Hoofdscherm met bovenin een horizontale balk met ruimtes:
/f/image/9D4IwOrSOYfZlXBHPcweFrrC.png?f=fotoalbum_large)
Horizontaal scrollen brengt je snel naar de andere ruimtes in huis:
/f/image/KNxH51E9zz5A2IrF7jweU00L.png?f=fotoalbum_large)
Als je vervolgens een ruimte (in dit geval woonkamer) aanklikt zie je in één overzicht de apparaten (je kunt hier ook apparaten verbergen):
/f/image/h4kiMpmM3WTJBV6eNNuJHgbw.png?f=fotoalbum_large)
En net als bij Homey ook een tabblad voor favorieten voor wat snelkoppelingen, scenes en bepaalde apparaten:
[ Voor 32% gewijzigd door vanenkelen op 14-08-2023 15:32 ]
Bv
01 Begane grond
.....01 Woonkamer
.... 02 Keuken
02 Eerste verdieping
03 Zolder
https://community.homey.app/
[ Voor 3% gewijzigd door mike123 op 14-08-2023 18:29 ]
Ook het "opklappen" in de Homey app zorgt voor een iets overzichtelijke structuur, maar dan nog blijft het meer keren klikken dan wat ik nu gewend ben.
Vroeg me af of er hier mensen zijn die andere apps/interfaces gebruiken voor hun Homey.
@vanenkelen Er is ook een app Sharptools. Is niet gratis dacht ik maar wel zelf in te richten.vanenkelen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:46:
@mike123 Thanks ja, daar was ik al mee aan het spelen. Maar het blijft dan toch een lange lijst die je door moet scrollen. Ik heb mijn hoop echt nog gevestigd op een snellere/efficientere manier zoals in de app die ik nu gebruik.
Ook het "opklappen" in de Homey app zorgt voor een iets overzichtelijke structuur, maar dan nog blijft het meer keren klikken dan wat ik nu gewend ben.
Vroeg me af of er hier mensen zijn die andere apps/interfaces gebruiken voor hun Homey.
https://community.homey.a...ols-dashboard-homey/54768
Homey pro 2019 werkt alleen op 2.4ghz, homey 2023 ook op 5gh (of bedraad).peter.vw. schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:02:
[...]
ik gebruik mijn wifi(router) werkt heel simpel maar wel doeltreffend
Voor aanwezigheidsdetectie gebruik ik “smart presence”, dat werkt prima. Zo start ik mijn roomba pas wanneer niemand thuis is.
Homey heeft het enorm lastig met gecombineerde 2.4/5 ghz, ik heb een apart 2.4ghz netwerk om homey te laten werken… kan niet wachten op de bedrade optie, iets als home automation moet volgens mij sowieso niet draadloos zijn..
Woning van Apple, maar bijna alles gaat automatisch dus maar incidenteel nodigvanenkelen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:46:
@mike123 Thanks ja, daar was ik al mee aan het spelen. Maar het blijft dan toch een lange lijst die je door moet scrollen. Ik heb mijn hoop echt nog gevestigd op een snellere/efficientere manier zoals in de app die ik nu gebruik.
Bing
[ Voor 91% gewijzigd door deejeebv op 15-08-2023 08:34 ]
Dat ziet er inderdaad heel veelbelovend uit.mike123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:23:
[...]
@vanenkelen Er is ook een app Sharptools. Is niet gratis dacht ik maar wel zelf in te richten.
https://community.homey.a...ols-dashboard-homey/54768
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Mag zigbee of zwave zijn...
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Kan alleen deze vinden, misschien dat je die met wat knutselen kunt gebruiken? 400w is natuurlijk ook wel veelRoelsRules schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:01:
Kent iemand een fase aansnij dimmer (is voor het 'dimmen' van een afzuigmotor) die minimaal 400w aankan en werkt in homey? Kom er niet heel veel tegen in mijn zoektocht waarvan ik denk; die vertrouw ik
Of het nu om een keuken/kook afzuiger gaat of om een ventilatie-systeem-afzuiger, in beide gevallen zou ik tegenwoordig op zoek gaan naar zo'n apparaat dat direct aansluit bij home-automation.RoelsRules schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:01:
Kent iemand een fase aansnij dimmer (is voor het 'dimmen' van een afzuigmotor) die minimaal 400w aankan en werkt in homey? Kom er niet heel veel tegen in mijn zoektocht waarvan ik denk; die vertrouw ik
Siemens/Bosch hebben tegenwoordig 'home connect'. Dat gaat helaas wel via wifi en via internet maar je krijgt wel maximale vrijheid.
Ook voor de centrale afzuigsystemen in huis zijn tegenwoordig steeds meer apparaten die een dergelijke aansluiting bieden, al is het hier iets meer zoeken.
Als het om het 'dimmen' van een afzuiger gaat, moet je rekening houden met de minimale afzuiging die je wel moet aanhoudem om er voor te zorgen dat stof en vuil toch zo veel mogelijk worden afgezogen en zo min mogelijk kans krijgen om in de leidingen neer te slaan. Ook moet je bedenken dat een dimmer dan wel de stroom/spanning van de motor aanpast maar past dat wel op het type motor? En is de motor toevallig voorzien van meerdere wikkelingen om op die manier meerdere standen te maken? Dan zou ik die respecteren.
En als klap op de vuurpijl: als de dimmer op erg laag staat en de motor daarmee net niet wil draaien, dan is dat wel de uitgelezen kans om de motor toch op te warmen en zo met een beetje stof en vettigheid een brandje te laten beginnen... Dat wil je echt niet.
Het moet idd wel veilig ja. Het is een afzuiger https://afzuigmotoren.nl/...eca-ddc-200-180-1500m3-h/ die ik voor de bbq gebruik. Er zit nu een bedrade dimmer tussen, een mtx 2,5 https://www.goveco.com/en...2/mtx-fan-speed-controlerbeerse schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:54:
[...]
Of het nu om een keuken/kook afzuiger gaat of om een ventilatie-systeem-afzuiger, in beide gevallen zou ik tegenwoordig op zoek gaan naar zo'n apparaat dat direct aansluit bij home-automation.
Siemens/Bosch hebben tegenwoordig 'home connect'. Dat gaat helaas wel via wifi en via internet maar je krijgt wel maximale vrijheid.
Ook voor de centrale afzuigsystemen in huis zijn tegenwoordig steeds meer apparaten die een dergelijke aansluiting bieden, al is het hier iets meer zoeken.
Als het om het 'dimmen' van een afzuiger gaat, moet je rekening houden met de minimale afzuiging die je wel moet aanhoudem om er voor te zorgen dat stof en vuil toch zo veel mogelijk worden afgezogen en zo min mogelijk kans krijgen om in de leidingen neer te slaan. Ook moet je bedenken dat een dimmer dan wel de stroom/spanning van de motor aanpast maar past dat wel op het type motor? En is de motor toevallig voorzien van meerdere wikkelingen om op die manier meerdere standen te maken? Dan zou ik die respecteren.
En als klap op de vuurpijl: als de dimmer op erg laag staat en de motor daarmee net niet wil draaien, dan is dat wel de uitgelezen kans om de motor toch op te warmen en zo met een beetje stof en vettigheid een brandje te laten beginnen... Dat wil je echt niet.
Hij hoeft niet ver gedimd te worden, zeg max tot 50 procent, maar alleen op vol vermogen is ook niet fijn.
Door veranderingen (lang verhaal) kan ik deze dimmer niet blijven gebruiken en heb ik dus een andere oplossing nodig. Alles wat draadloos kan en deze motor kan aansturen ben ik al happy...
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
En gebruik je dan deze Somfy app?Sjalabert schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 06:44:
[...]
Deze werkt perfect met Homey. Ik heb wat zaakjes geautomatiseerd (wind, zon etc)
Ze lijken er nu officieel te zijn: https://homey.app/en-us/blog/new-ways-to-control-your-home/undertake schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:14:
[...]
Bij mij staat die er weer tussen.
[Afbeelding]
Wij hebben micro zonnepanlenomvormers van APsystems (DS3-L), en hier hebben we een APsystems communicatie unit bijgekregen. Gezien dit ding via zigbee werkt vraag ik mij af of ik dit ding in Homey zou kunnen integreren? Ik kan er verder geen homey app voor vinden nl.
https://www.warmtebeheer....on-unit-ecu-r-209018.html
https://www.elektrototaal...3Mkgu3EAQYASABEgIkvvD_BwE
[ Voor 18% gewijzigd door Audione0 op 22-08-2023 14:40 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Kort antwoord, als er geen ondersteunende app is kun je er niets mee binnen HomeyAudione0 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:22:
Goedemiddag,
Wij hebben micro zonnepanlenomvormers van APsystems (DS3-L), en hier hebben we een APsystems communicatie unit bijgekregen. Gezien dit ding via zigbee werkt vraag ik mij af of ik dit ding in Homey zou kunnen integreren? Ik kan er verder geen homey app voor vinden nl.
https://www.warmtebeheer....on-unit-ecu-r-209018.html
https://www.elektrototaal...3Mkgu3EAQYASABEgIkvvD_BwE
Dat is wel heel kort door de bocht. Je kunt ook zelf een app schrijven. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan om mijn Nilan warmtepomp aan te sturen.R2D2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
Kort antwoord, als er geen ondersteunende app is kun je er niets mee binnen Homey
True maar dat is voor het gros van de gebruikers niet direct een echte optie en zelfs al zou je het kunnen dan moet je er nog maar net zin in hebbendeejeebv schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:13:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht. Je kunt ook zelf een app schrijven. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan om mijn Nilan warmtepomp aan te sturen.
Daar heb ik persoonlijk de Homey niet voor aangeschaft om vervolgens apps te gaan bouwen om iets gesupport te krijgen, code kloppen doe ik de hele dag al daar wil ik 's avonds niet ook nog eens tijd aan gaan spenderen
Maar goed, omdat het om micro omvormers gaat dan heb je hier niet zoveel aan, deze stuur je toch niet aan.
Heb jij een goede bron waar ik dit op eenvoudige wijze kan leren?deejeebv schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:13:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht. Je kunt ook zelf een app schrijven. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan om mijn Nilan warmtepomp aan te sturen.
En bij insight werkt dat ook niet meer.
Nu staan bij "devices" bovenaan een paar extra knoppen, oa een voor energie. Het ziet er anders uit, maar zover ik zie ben ik blij met deze update!SpikeHome schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:42:
Zie dat ze de app aangepast hebben ik kan geen energie verbruiken van apparatuur meer terug kijken.
En bij insight werkt dat ook niet meer.
Ah inderdaad.canonball schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 01:50:
[...]
Nu staan bij "devices" bovenaan een paar extra knoppen, oa een voor energie. Het ziet er anders uit, maar zover ik zie ben ik blij met deze update!
Helaas bij mij nog steeds e bug dat ik niks zie daarvoor al een call ingeschoten.
Alleen 0 reactie verwacht vanwege de vakanties.
RED ring of death.
ik heb de volgende stappen door lopen om het te herstellen / te fixen maar niks heeft tot het juiste resultaat geleid.
- stekker uit (meerdere malen met lange tijd er tussen +15minuten)
- 180graden omdraaien, nadat hij 30 seconde aanstaat.
- op zijn kop opstarten (wordt dat niet rood maar blijft paars)
- andere voeding gebruikt van minimaal 2A (10W)
ondertussen heb ik al wel een nieuwe Homey 2023 gekocht maar zou toch prettig vinden deze wederom in de lucht te krijgen, maar tot op heden zonder he gewenste resultaat.
Hebben jullie nog een tips of ideeën ?
Teteringen
Mijn Homey doet er ongeveer 3 minuten en 35 seconden over om op te starten (gele led ring draaiend) naar Rood vast.
omgedraaid op de volgende momenten
- 1:36 omgedraaid dan niks, niet tellen of wat dan ook, geel blijft door gaan 3: 34 naar Rood
- 2:05 omgedraaid dan niks, niet tellen of wat dan ook, geel blijft door gaan 3: 33 naar Rood
- 0:20 omgedraaid dan niks, niet tellen of wat dan ook, geel blijft door gaan 3: 35 naar Rood
ook tijdens het omdraaien blijft hij maar door gaan met geel draaien
ook nog geprobeerd 30 sec opstarten op zijn kop en na 30 sec recht gezet (niks)
ook nog opstart normaal na 30 sec omgedraaid en na 30 seconde weer terug gedraaid, ook niks
EDIT 11:36
- wederom nog een andere voeding geprobeerd
- ook nog een andere kabel geprobeerd
en jullie raden het waarschijnlijk al, ook geen gewenst resultaat
[ Voor 10% gewijzigd door Arie26 op 23-08-2023 11:35 ]
Teteringen
Wat gebeurd er als je je muis op de i houdt. Dan krijg je extra info. Misschien staat daar wat bij.Luke the Duke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:23:
Iemand ervaring met HP23 en Pushover? Ik probeer een flow te maken met een Pushover card maar snap niet wat ik in moet vullen bij "Title" (zie screenshot)
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/klvh6gkqHFHgMgCYm3xbZr9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pEhXzxUUgavK0aUPxgoOVDEa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/So36l2k3TjpcRlqVze9IicQz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZpeQ33lBUUbxUtNLA9Keawoh.jpg?f=fotoalbum_large)