Ljsvv schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:30:
Heel wat jaartjes verder sinds mijn Homey 2016 en nog altijd aan het twijfelen tussen overstap naar HA of een nieuwe Pro.
Gezien de huidige Pro alweer een jaartje mee draait kan ik mij zomaar voorstellen dat daar ergens een keer een verbeterde versie van uit komt. Wanneer.. niemand weet het behalve Athom.
Bekend van de 2016 Homey is de zeer belabberde zigbee ondersteuning, ik kan nergens echt vinden hoe dat htd in de nieuwe Pro is. Wat is jullie ervaring?
Mijn 2016 pro is echt aan het einde van zijn latijn.
Ik heb precies voor dezelfde keuze gestaan. Alleen mijn ervaring met Zigbee van de 2016 Pro is anders. Deze werkte perfect met mijn Aqara producten. Nooit problemen gehad afgelopen jaren.
Maar ik merkte wel dat deze ook einde van zijn latijn. Apps die vast liepen, om de dag moeten herstarten, traag, etc. Maar eerlijk is eerlijk, bereik was erg goed in mijn situatie.
Nu mede door Black Friday, 2 weken geleden een nieuwe 2023 Pro gekocht.
Middels backup alles kunnen overzetten, wat goed ging. Echter alleen mijn motion, temperature en door and window Aqara's werkte niet meer. Ook met "onderhoud" via apparaat instellingen kreeg ik ze niet meer gepaired.
Aqara app verwijderd, PtP, opnieuw installeren en opnieuw pairen lukte niet.
Batterijen vervangen, router appareten in Homey Zigbee netwerk opgenomen (Robb Smarrt inbouddimmers), welke eerst aan Hue bridge gekoppeld waren. Nu lukt het om te pairen, maar niet in 1x, moet 3 tot 10x opnieuw pairen, voordat de 2023 Pro de apparaten herkend.
En mijn Brel motoren (433Mhz) voor de jaloezieën werken niet goed meer. Commando's worden niet meer altijd herkend, dus vaak gesloten jaloezieën. Met de oude 2016 Pro nooit problemen.
De 2023 Pro staat op dezelfde plek waar de 2016 Pro heeft gestaan. Mijn voorzichtige conclusie dat bereik niet veel verbeterd is in mijn situatie. Ik moet nog testen om de nieuwe 2023 Pro op een andere plek te zetten.
HA heb ik ook draaien als test, maar ik vindt het minder makkelijk om iets te automatiseren dan met Homey UI.
[
Voor 5% gewijzigd door
Bas Post op 03-12-2024 15:44
]