Ik heb een kleine aanpassing gemaakt aan de YAML config omdat ik dacht dat mijn machine pendelde, wellicht hebben meer mensen hier wat aan. Ik ben een beginner met Home Assistant, ESP Alterma en de warmtepomop dus ik hoop dat mijn nieuwe code klopt
Over min situatie: Sinds een week of twee heb ik een daikin warmtepomp en met behulp van ESPAltherma & dit topic ben ik de boel aan het tweaken.
Met behulp van ESPAltherma zag ik dat mijn machine regelmatig aan het pendelen was en inmiddels loopt hij aardig stabiel.
In de data van vannacht zag ik dat de meetwaarde 'Inverter usage' een aantal keer 0 aan gaf, dus ik dacht: "oh jeej het gaat toch niet goed". 'Inverter usage' is een afgeleide van 'Inverter current'*230 als de thermostaat op ON staat. In mijn geval krijg ik echter soms een 'Unknown' waarde terug vanuit mijn ESP module. 'Unknown' is geen 'ON' dus geeft de YAML code een nieuw datapunt met de waarde '0'.
Onderstaand de code die ik in het begin van dit topic heb gehaald.
In menselijke taal zegt dit:
- Als de thermostaat op ON staat dan is het verbruik de inverter current vermenigvuldig met 230
- In alle andere gevallen is het verbruik 0.
code:
1
2
3
4
| - name: "Inverter usage"
state: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.inverter_current')|float * 230 | float) }} {% else %} 0 {% endif %}"
unit_of_measurement: "W"
state_class: measurement |
Onderstaand de code is een aanpassing die ik heb gedaan.
In menselijke taal zegt dit:
- Als de thermostaat op ON staat dan is het verbruik de inverter current vermenigvuldig met 230
- Als de thermostaat op OFF staat dan is het verbruik de waarde 0.
- Dit impliceert dat als de thermostaat niet ON of OFF is dat er dan niets gebeurt. (en dat wil ik)
code:
1
2
3
4
| - name: "Inverter usage"
state: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.inverter_current')|float * 230 | float) }} {% elif is_state_attr('sensor.althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'OFF') %} 0 {% endif %}"
unit_of_measurement: "W"
state_class: measurement |
Deze aanpassing geldt ook voor de 'Heat yield'.
Onderstaand nog een afbeelding waardoor ik getriggerd werd om de code aan te passen. In de bovenste grafiek zie je een aantal 0 waardes bij de usage, terwijl in de onderste grafiek het datapunt ontbreekt bij de current. De current dips in de onderste grafiek zijn 3 defrost sessies.