Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:23
Gisteren ESPAltherma geïnstalleerd. Werkt als een trein. Installatie was instructies volgen en bam!, alles werkt.

Ik ben vanavond bezig het welbekende dashboard te implementeren in HA. Ik maak hem overigens na in de nieuwe Sections. Zo is het één en ander ook beter te bekijken op mobiel.

Ik mis nog twee sensoren:

sensor.desinfectie
sensor.water_tank_afgeleide

Weet iemand welke attributen ik daarvoor moet hebben? Ik mis blijkbaar dit stukje templating uit de configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Videopac

Rommelt wat aan.

HumorousGazelle schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:05:
[...]

Nogmaals 'none' weggehaald, en boem, overal staan waardes bij _/-\o_
Eerste keer toch iets niet goed gedaan dan 8)7
Fijn! Waar heb je 'none' weggehaald?
Ik heb (volgens mij) nergens meer "none" staan, maar nog steeds een incompleet dashboard.
Helaas lukt het me niet om op de HA-manier te denken en heb ik dus geen idee wat ik moet doen om dit probleem opgelost te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 27-11-2024 10:07 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
Videopac schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb (volgens mij) nergens meer "none" staan, maar nog steeds een incompleet dashboard.
Helaas lukt het me niet om op de HA-manier te denken en heb ik dus geen idee wat ik moet doen om dit probleem opgelost te krijgen.
Ik ben ook nieuw op het ESPAltherma gebied. Maar ik zie dat in het dashboard dat iedereen kopieert ook sensoren worden aangeroepen die niet vanuit ESPAltherma komen. Deze komen dan bijvoorbeeld uit de Daikin Onecta integratie.

Zoals hierboven gesteld mis ik ook wat sensoren. Maar ik vermoed dat de maker van het dashboard die niet via ESPAltherma toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Videopac schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:01:
[...]

Die 'none' moet je eigenlijk alleen hier weghalen. Bij je Integraties ga je naar MQTT, dan klik je op je apparten en kies je voor je Altherma. In het blokje Sensoren klik je je AlthermaSensors en dan op het tandwieltje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tYCpeQx9MpRkNkJW9XFb3EAzfE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1IpwF7BnW0trxZaC3HZ17ZUt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:16:
[...]

Die 'none' moet je eigenlijk alleen hier weghalen. Bij je Integraties ga je naar MQTT, dan klik je op je apparten en kies je voor je Altherma. In het blokje Sensoren klik je je AlthermaSensors en dan op het tandwieltje.
[Afbeelding]
Dank! Daar had ik het al weggehaald.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 13:04
Vraagje, hoe weet je welke versie van ESPAltherma je draait?? Kan het nergens vinden maar dan zijn mijn zoek capaciteiten waarschijnlijk niet afdoende.

Heb ooit eens geprobeerd om de ESPaltherma te upgraden OTA maar dat liep op een fiasco uit.

Zit er veel verschil in de software versies?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Coetje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:49
Vraagje zijn er mensen de dagelijkse Heat Yield bij houden? Doen jullie dat met een Helper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Coetje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:19:
Vraagje zijn er mensen de dagelijkse Heat Yield bij houden? Doen jullie dat met een Helper?
Ik heb een helper (type integral, Linker Riemann som) die de totale warmte opbrengst bijhoudt obv de huidige opbrengst (die komt weer uit de standaard ESP Alterma config die iedereen hier gebruikt)
Daarnaast nog een helper die daar op dagelijkse basis een afgeleide van maakt.

Hiermee bereken ik bijv ook weer een COP op dagbasis die uitgaat van totale opbrengst en totale verbruik van die dag.

• Coetje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:49
Riesjard schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb een helper (type integral, Linker Riemann som) die de totale warmte opbrengst bijhoudt obv de huidige opbrengst (die komt weer uit de standaard ESP Alterma config die iedereen hier gebruikt)
Daarnaast nog een helper die daar op dagelijkse basis een afgeleide van maakt.

Hiermee bereken ik bijv ook weer een COP op dagbasis die uitgaat van totale opbrengst en totale verbruik van die dag.
Dank!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-06 21:33
Videopac schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:42:
[...]

Dank! Daar had ik het al weggehaald.
Ik heb het ook daar weggehaald. Krijg je bij je apparaat 'Althermasensors' wel attributen binnen, zoals te zien bij mijn screenshot [Afbeelding]
?

Kan je het begin van je code posten en een stukje dashboard YAML waar dezelfde codes worden gebruikt? Dan kunnen we een paar sensoren spiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:38
Ik heb een kleine aanpassing gemaakt aan de YAML config omdat ik dacht dat mijn machine pendelde, wellicht hebben meer mensen hier wat aan. Ik ben een beginner met Home Assistant, ESP Alterma en de warmtepomop dus ik hoop dat mijn nieuwe code klopt ;)

Over min situatie: Sinds een week of twee heb ik een daikin warmtepomp en met behulp van ESPAltherma & dit topic ben ik de boel aan het tweaken.

Met behulp van ESPAltherma zag ik dat mijn machine regelmatig aan het pendelen was en inmiddels loopt hij aardig stabiel.

In de data van vannacht zag ik dat de meetwaarde 'Inverter usage' een aantal keer 0 aan gaf, dus ik dacht: "oh jeej het gaat toch niet goed". 'Inverter usage' is een afgeleide van 'Inverter current'*230 als de thermostaat op ON staat. In mijn geval krijg ik echter soms een 'Unknown' waarde terug vanuit mijn ESP module. 'Unknown' is geen 'ON' dus geeft de YAML code een nieuw datapunt met de waarde '0'.

Onderstaand de code die ik in het begin van dit topic heb gehaald.
In menselijke taal zegt dit:
  • Als de thermostaat op ON staat dan is het verbruik de inverter current vermenigvuldig met 230
  • In alle andere gevallen is het verbruik 0.
code:
1
2
3
4
      - name: "Inverter usage"
        state: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.inverter_current')|float * 230 | float) }} {% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement

Onderstaand de code is een aanpassing die ik heb gedaan.
In menselijke taal zegt dit:
  • Als de thermostaat op ON staat dan is het verbruik de inverter current vermenigvuldig met 230
  • Als de thermostaat op OFF staat dan is het verbruik de waarde 0.
  • Dit impliceert dat als de thermostaat niet ON of OFF is dat er dan niets gebeurt. (en dat wil ik)
code:
1
2
3
4
        state: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.inverter_current')|float * 230 | float) }} {% elif is_state_attr('sensor.althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'OFF') %} 0 {% endif %}"

Deze aanpassing geldt ook voor de 'Heat yield'.

Onderstaand nog een afbeelding waardoor ik getriggerd werd om de code aan te passen. In de bovenste grafiek zie je een aantal 0 waardes bij de usage, terwijl in de onderste grafiek het datapunt ontbreekt bij de current. De current dips in de onderste grafiek zijn 3 defrost sessies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEiW2JgBHkH13tGyIkUhYqQg0h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4x2FnrVI3zes3K7q9RQP63t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-06 23:54
Wie kan mij hier even verder helpen, heb door dit forum doorgespit maar kom er helaas toch niet uit.
Espaltherma is toegevoegd aan de daikin altherma and geconfigureerde attributen zijn zichtbaar.
Heb de configuration.yaml met 2 parameters aangepast, bestand is valid maar krijg deze parameters toch niet als entiteit toegevoegd.

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF2XgNfuMjWD8Aolab1xDlSdc3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdM8IDkGwsgetZBcVyBtPzfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWykH5PwmmMiLURh51IYGwRTnM8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu4Lr0RhLHSa8Z0qX7gSvOd0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BNtpkk-xcWVuHbOA5QVBDGIhrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24OBY30qZSkc5qeIqzm3b78Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYCwi2nWZHy92rTJWYlh6sXimok=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kTr2rDBqMUnE9r9XXFiTuvph.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Heb nu de code van Toppe erin gezet, maar krijg dan het probleem wat meerderen gehad hebben.
Zie echter de oplossing niet....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvKjBGcQGjcRq34NgWygsca_Zvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOmdRdPwkuULpELkfMAYyblV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGjwvWIs1l11DVDkBBuu-pWQQiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPQBASGhUV3ckMtehawTeCPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Laatste 2 posten kunnen vergeten worden, reeds opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:38
Ik maak nu een week of twee gebruik van ESPAltherma. Af en toe krijg ik in mijn HomeAssistant op alle sensoren een 'Unknown' waarde terug. Sinds gisterdavond is dat 'af en toe' veranderd in heel veel. Ik mis hele blokken data.

Tijdens de installatie heb ik tegen de adviezen in alle meetwaarden in de config uncomment. Als ik dit aanpas naar slechts de sensoren die ik gebruik in het dashboard kan het misschien wat dataoverdracht schelen? Dit verklaart voor mij echter niet waarom ik sinds gisteravond hele tijdblokken 'mis'.

Heeft hier iemand een idee?[

In de onderstaande afbeelding kun je de grijze blokken zien die missen.
URL="https://tweakers.net/i/KaQK7wNm-2HrTMksKghB6FvtFoY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WLXwL2mr9j2kQNJzeX0ZLF4r.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQHNdNILGPQFCiNsUXwMqiabxso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WLXwL2mr9j2kQNJzeX0ZLF4r.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 19:55
Sinds 2 weken heb ik ook een Daikin Altherma warmtepomp en uiteraard wil ik graag ESPAltherma gebruiken, maar vooralsnog gaat dat niet heel erg voorspoedig. Ik heb in dit topic gezocht, maar niet direct een antwoord kunnen vinden op onderstaande (of ik zoek niet goed, kan ook):

1.) Ik heb een EHBH08E9W binnenunit. Iemand enig idee welk model ik het beste in ESPAltherma kan uncommenten? Ik denk de def/Altherma(ERGA E EHV-EHB-EHVZ E_EJ series 04-08kW).h, maar het is ook een gok van mijn kant.

2.) In de setup.h file heb ik kennelijk een fout zitten bij de SSID. Ik kom er niet achter wat ik fout doe....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLh9pfXC8TL1sH0iYQ5OONdnFrE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wYBkXoWjrvkweCIesi44kkoz.jpg?f=user_large

3.) In mijn status balk zie ik nergens een optie om te wisselen van "Default" naar de "env:M5StickCPlus2".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jRLmLioULZYl6n3uIKIwU9QkiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLgJE4SIAocFae7SPJmdBj6K.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht dat iemand met een of meer vragen kan helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:02
Het lijkt er op dat de editor vindt dat er een fout in zit, vertelt de editor niet waaorm die dat denkt als je er met je muis over beweegt?

Als het puur een "hij wil wel compilen maar niet connecten met wifi" probleem is, is je wifi netwerk wel 2.4ghz? Ik weet niet welke ESP je gebruikt maar lang niet allen ondersteunen 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:48
Ik ben een probleem aan het onderzoeken m.b.t. het verbruik van onze warmtepomp. Ik gebruik ESPAltherma en was in de veronderstelling dat de pomp een redelijk verbruik had (rond de 400w als die rustig aan het verwarmen is). Maar het wijkt aardig af van de P1 lezer.

Maar het probleem onderzoeken begint eerst eens met een juiste weergave in ESPAltherma. We hebben een EDLA14DAW1

Ik gebruik dan ook als definitiebestand Altherma(EBLA-EDLA D series 9-16kW Monobloc).h

Nu ik de specificaties nog eens bekijk zal dit te maken hebben dat de pomp op 400v loopt i.p.v 230v?

Het standaard template gaat uit van 230v als ik het zo bekijk.

code:
1
2
3
4
        state: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.inverter_current')|float * 230 | float) }} {% else %} 0 {% endif %}"

• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 09:21
Ik ben me aan het inlezen over de ESPAltherma. Maar lees dat deze lastig is aan te sluiten (X10A) bij een hybride verwant van Daikin Intergas.

Is dit echt zo lastig?
En kan iemand beschrijven hoe ik erbij kom.
Graag met foto's.

Dit is alles dat ik kon vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZoP3rRcNDT4ysnwinzdIv7UC10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqTQMncKtXaz6Zm4g9oBDOn7.jpg?f=fotoalbum_large

WP binnenuit EHYHBX08AAV3
WP buitenunit EVLQ08CAV3
CV NHYKOMB33АА

Bedankt
Maarten

[ Voor 51% gewijzigd door Tracker06 op 13-12-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hi,

Dit komt door een slechte internet verbinding. Heb ik ook soms. Een mesh wifi router kan het probleem zijn.
Jens85 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:38:
Ik maak nu een week of twee gebruik van ESPAltherma. Af en toe krijg ik in mijn HomeAssistant op alle sensoren een 'Unknown' waarde terug. Sinds gisterdavond is dat 'af en toe' veranderd in heel veel. Ik mis hele blokken data.

Tijdens de installatie heb ik tegen de adviezen in alle meetwaarden in de config uncomment. Als ik dit aanpas naar slechts de sensoren die ik gebruik in het dashboard kan het misschien wat dataoverdracht schelen? Dit verklaart voor mij echter niet waarom ik sinds gisteravond hele tijdblokken 'mis'.

Heeft hier iemand een idee?[

In de onderstaande afbeelding kun je de grijze blokken zien die missen.
URL="https://tweakers.net/i/KaQK7wNm-2HrTMksKghB6FvtFoY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WLXwL2mr9j2kQNJzeX0ZLF4r.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53
Hoe kan ik ESPaltherma op afstand rebooten zonder spanning van warmtepomp eraf te halen? Krijg opeens half data door in m'n HA

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

SirLikeAlot schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

De "sensor.althermasensors_cop_with_cooling" komt overigens wel niet uit de Onecta integratie, bij jou is de naamgeving van de sensor waarschijnlijk afwijkend. Je kan gaan naar "Instellingen->Apparaten en Diensten->Entiteiten (tabblad bovenaan)" en daar kijken (of zoeken op 'Altherma') wat de juiste naam is geworden. Ik noemde de Onecta integratie gezien er ook een paar sensoren in het dashboard van mij daar vandaan kunnen komen.

Je hebt gelijk, Home Assistant is een prachtig platform maar je hebt even wat tijd nodig om alles te doorgronden en te 'wennen' waar alles verstopt is. Als je eenmaal alles goed hebt lopen dan is het wel fantastisch!
Vandaag weer een poging gedaan om de problemen op te lossen. Als ik overal "sensor.cop_with_cooling" vervang door "sensor.althermasensors_cop_with_cooling" krijg ik dezelfde foutmelding maar dan met "sensor.althermasensors_cop_with_cooling". Bij die entiteiten zie ik niets wat met COP te maken lijkt te hebben. Het lastige is wel dat je hier niet de kolombreedte aan kunt passen, maar goed.

Bij die entiteiten zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
Altherma
switch.altherma
MQTT
—
Altherma ClimateControl Control Mode
sensor.altherma_climatecontrol_control_mode
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Cooling Daily Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_cooling_daily_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Cooling Weekly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_cooling_weekly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Cooling Yearly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_cooling_yearly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Error Code
sensor.altherma_climatecontrol_error_code
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Heating Daily Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_heating_daily_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Heating Weekly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_heating_weekly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Heating Yearly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_heating_yearly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is Holiday Mode Active
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_holiday_mode_active
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Emergency State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_emergency_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Error State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_error_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Installer State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_installer_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Warning State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_warning_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Leaving Water Temperature
sensor.altherma_climatecontrol_leaving_water_temperature
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Name
sensor.altherma_climatecontrol_name
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Outdoor Temperature
sensor.altherma_climatecontrol_outdoor_temperature
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Room Temperature
sensor.altherma_climatecontrol_room_temperature
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Schedule
select.altherma_climatecontrol_schedule
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Setpoint Mode
sensor.altherma_climatecontrol_setpoint_mode
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Error Code
sensor.altherma_domestichotwatertank_error_code
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heating Daily Electrical Consumption
sensor.altherma_domestichotwatertank_heating_daily_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heating Weekly Electrical Consumption
sensor.altherma_domestichotwatertank_heating_weekly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heating Yearly Electrical Consumption
sensor.altherma_domestichotwatertank_heating_yearly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heatup Mode
sensor.altherma_domestichotwatertank_heatup_mode
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is Holiday Mode Active
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_holiday_mode_active
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is In Emergency State
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_in_emergency_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is In Error State
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_in_error_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is In Installer State
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_in_installer_state
Daikin Onecta

De rest krijg ik om onduidelijke reden niet gekopieerd. Hoe kopieer ik de lijst met entiteiten?

Weet iemand of er een intuitiever alternatief voor Home Assistant bestaat? Ik krijg kortsluiting in mijn hoofd van de nietszeggende foutmeldingen en de complete onduidelijkheid waar wat verstopt zit en hoe problemen opgelost kunnen worden. Ik heb al zeker 10 uur besteed aan het werkend proberen te krijgen van een bestaand dashboard en de oplossing is nog niet in zicht. Het begint frustrerend te worden. Omdat ik niet weet wat ik doe leer ik er ook niet van.

Of kan iemand nog eens een complete, goedwerkende configuration.yaml en dashboardcode hier posten, zodat ik opnieuw kan beginnen? Alvast dank.

[ Voor 59% gewijzigd door Videopac op 17-12-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZZie-D
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21
Senaxx schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:10:
Ik ben een probleem aan het onderzoeken m.b.t. het verbruik van onze warmtepomp. Ik gebruik ESPAltherma en was in de veronderstelling dat de pomp een redelijk verbruik had (rond de 400w als die rustig aan het verwarmen is). Maar het wijkt aardig af van de P1 lezer.

Maar het probleem onderzoeken begint eerst eens met een juiste weergave in ESPAltherma. We hebben een EDLA14DAW1

Ik gebruik dan ook als definitiebestand Altherma(EBLA-EDLA D series 9-16kW Monobloc).h

Nu ik de specificaties nog eens bekijk zal dit te maken hebben dat de pomp op 400v loopt i.p.v 230v?

Het standaard template gaat uit van 230v als ik het zo bekijk.

code:
1
2
3
4
Ik ben hier zelf ook mee aan het spelen, en ik denk eerder dat je het aantal Ampere X 3 moet doen. Ik bereken dan tenslotte het gemiddelde voltage van de 3 fases.

het klopt dat de fases ondeling 400V hebben, maar toch moet je hier rekenen met ongeveer 230V

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
((state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * 3)
        * (
            (
              states('sensor.tibber_pulse_x_voltage_phase1') | float +
              states('sensor.tibber_pulse_x_voltage_phase2') | float +
              states('sensor.tibber_pulse_x_voltage_phase3') | float
            ) / 3
          )
        )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
3 opstart vragen:

1) X10A Connenctor
Weet iemand welke JST connector ik het best kan gebruiken?
De Dupont (onderling verbonden) vallen er al bijna uit als ik er naar kijk.

2) De ESP32 led ging niet branden zonder losse voeding.
Hebben meereden van jullie dit of ligt dit aan de dupont aansluiting?

3) hoe kan ik (snel) zien dat de ESP data binnen krijgt?
Ik moet HA nog leren maar onder MQTT zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLVxgJLV7IpAzMwFOxfF5qx0PdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRgVhM6G6dt09FyIj2S1zPvF.jpg?f=fotoalbum_large

alvast bedankt

Volgens mij gaat er iets niet goed... HELP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKH08MzSbHpAxD-EU3HuvUTypwk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sKmuCWFZaSNpE1Gq5PKEAc2h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AApbSyl_3nM3FfxYeZoTA6soOv8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n9RAFXSXOMZNiOKFuITVLACL.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tracker06 op 18-12-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLikeAlot
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-06 22:56
Videopac schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:40:
[...]

Vandaag weer een poging gedaan om de problemen op te lossen. Als ik overal "sensor.cop_with_cooling" vervang door "sensor.althermasensors_cop_with_cooling" krijg ik dezelfde foutmelding maar dan met "sensor.althermasensors_cop_with_cooling". Bij die entiteiten zie ik niets wat met COP te maken lijkt te hebben. Het lastige is wel dat je hier niet de kolombreedte aan kunt passen, maar goed.

Bij die entiteiten zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
Altherma
switch.altherma
MQTT
—
Altherma ClimateControl Control Mode
sensor.altherma_climatecontrol_control_mode
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Cooling Daily Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_cooling_daily_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Cooling Weekly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_cooling_weekly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Cooling Yearly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_cooling_yearly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Error Code
sensor.altherma_climatecontrol_error_code
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Heating Daily Electrical Consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Heating Weekly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_heating_weekly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Heating Yearly Electrical Consumption
sensor.altherma_climatecontrol_heating_yearly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is Holiday Mode Active
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_holiday_mode_active
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Emergency State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_emergency_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Error State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_error_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Installer State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_installer_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Is In Warning State
binary_sensor.altherma_climatecontrol_is_in_warning_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Leaving Water Temperature
sensor.altherma_climatecontrol_leaving_water_temperature
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Name
sensor.altherma_climatecontrol_name
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Outdoor Temperature
sensor.altherma_climatecontrol_outdoor_temperature
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Room Temperature
sensor.altherma_climatecontrol_room_temperature
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Schedule
select.altherma_climatecontrol_schedule
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma ClimateControl Setpoint Mode
sensor.altherma_climatecontrol_setpoint_mode
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Error Code
sensor.altherma_domestichotwatertank_error_code
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heating Daily Electrical Consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heating Weekly Electrical Consumption
sensor.altherma_domestichotwatertank_heating_weekly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heating Yearly Electrical Consumption
sensor.altherma_domestichotwatertank_heating_yearly_electrical_consumption
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Heatup Mode
sensor.altherma_domestichotwatertank_heatup_mode
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is Holiday Mode Active
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_holiday_mode_active
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is In Emergency State
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_in_emergency_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is In Error State
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_in_error_state
Daikin Onecta
Washok
—
Altherma DomesticHotWaterTank Is In Installer State
binary_sensor.altherma_domestichotwatertank_is_in_installer_state
Daikin Onecta

De rest krijg ik om onduidelijke reden niet gekopieerd. Hoe kopieer ik de lijst met entiteiten?

Weet iemand of er een intuitiever alternatief voor Home Assistant bestaat? Ik krijg kortsluiting in mijn hoofd van de nietszeggende foutmeldingen en de complete onduidelijkheid waar wat verstopt zit en hoe problemen opgelost kunnen worden. Ik heb al zeker 10 uur besteed aan het werkend proberen te krijgen van een bestaand dashboard en de oplossing is nog niet in zicht. Het begint frustrerend te worden. Omdat ik niet weet wat ik doe leer ik er ook niet van.

Of kan iemand nog eens een complete, goedwerkende configuration.yaml en dashboardcode hier posten, zodat ik opnieuw kan beginnen? Alvast dank.
Als ik het zo snel even beoordeel lijk je de sensoren niet te hebben. Je ziet in je overzicht alleen de sensoren die vanuit de daikin integratie komen.

Je mist de eerste stap(pen) uit deze uitleg; SirLikeAlot in "Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma"

Simpele uitleg;
- Je maakt op dezelfde locatie van je configuration.yaml een mapje aan genaamd 'packages'
- Maak in de nieuwe map 'packages' een bestand aan; altherma.yaml
- Vul dit bestand met mijn voorbeeldcode.
- In je configuration.yaml zet je onder kopje 'homeassistant:' de volgende code;
code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

- Let goed op of er geen spaties/tabs missen (verifieer je config in home assistant zelf! zie; https://*jeeigenhasslink.nl*/developer-tools/yaml)
- Herstarten, kijken of de sensoren nu wel bestaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:10:
[...]

Hoef je geen yaml voor te hebben.

Instellingen, apparaten en diensten, helpers en dan rechts onder een nieuwe helper :)
Noem me dom, maar wat moet er dan vervolgens ingevuld worden?

Toevoeging: is me al gelukt, vermoedelijk.
Het wordt nog wel eens wat met mij.

[ Voor 37% gewijzigd door Videopac op 22-12-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

SirLikeAlot schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:58:
[...]

Als ik het zo snel even beoordeel lijk je de sensoren niet te hebben. Je ziet in je overzicht alleen de sensoren die vanuit de daikin integratie komen.

Je mist de eerste stap(pen) uit deze uitleg; SirLikeAlot in "Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma"

Simpele uitleg;
- Je maakt op dezelfde locatie van je configuration.yaml een mapje aan genaamd 'packages'
- Maak in de nieuwe map 'packages' een bestand aan; altherma.yaml
- Vul dit bestand met mijn voorbeeldcode.
- In je configuration.yaml zet je onder kopje 'homeassistant:' de volgende code;
code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

- Let goed op of er geen spaties/tabs missen (verifieer je config in home assistant zelf! zie; https://*jeeigenhasslink.nl*/developer-tools/yaml)
- Herstarten, kijken of de sensoren nu wel bestaan. :+
Wederom: heel erg bedankt! _/-\o_
Ik had al wel een map 'packages' met een bestand altherma.yaml, maar in configuration.yaml was die packages: !include_dir_named packages niet ge-un-comment. Het was me niet duidelijk dat dit moest. Ik heb in dit onderwerp teruggelezen maar zie ook niet staan dat dat moet.

In ieder geval: na het aanpassen van de dashboardcode heb ik enkele foutmeldingen kunnen herstellen. Ik ben weer 1% verder.

Dashboard voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8dxtYCPs5k38lWtREpdYaX2AMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raOz2Gi05fuN7g4WZsFCHtn2.jpg?f=fotoalbum_large
Dashboard na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OccmeJlIf7MdjOqHkLc8C7wOJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6Ain8k9cmgUKAF3Cbb15uNR.jpg?f=fotoalbum_large

Nog te doen:
1. uitzoeken waarom buitentemperatuur niet zichtbaar is.
Opgelost door
code:
1
sensor.outdoor_temperature
te vervangen door
code:
1
sensor.althermasensors_outdoor_temperature

2. watertank_afgeleide definieren/aanmaken en zichtbaar maken
Opgelost door te doen wat @Toppe hier schrijft.
3. uitzoeken waarom climate.altherma het niet doet.
Opgelost door
code:
1
climate.altherma
te vervangen door
code:
1
climate.altherma_room_temperature
.
4. uitzoeken waarom heat_energy_consumption het niet doet.
Opgelost door
code:
1
te gebruiken (weet niet meer wat er eerst stond)
5. uitzoeken waarom heat_tank_energy_consumption het niet doet.
Opgelost door
code:
1
te gebruiken (weet niet meer wat er eerst stond)
6. uitzoeken waarom COP op 0 blijft staan.
Opgelost door
code:
1
sensor.althermasensors_cop_with_cooling
te vervangen door
code:
1
sensor.althermasensors_cop

7. uitzoeken waarom Desinfectie op onbekend blijft staan (wellicht omdat hij sinds ik dit opgelost heb nog geen desinfectierun gedaan heeft en de waarde nog NULL is?)
8. uitzoeken waarom dampleidingtemperatuur op onbekend blijft staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Videopac op 22-12-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Afgelopen weekend ook ESPAltherma geïnstalleerd op m'n nieuwe Daikin warmtepomp en het werkt perfect. Waardes komen keurig binnen. Dashboard moet ik nog aan beginnen, maar de data komt in ieder geval reeds binnen.

Ik loop wel vast bij de COP berekening. Het attribuut "Voltage (N-phase) (V)" heb ik niet beschikbaar in de entiteit sensor.althermasensors (en deze was ook niet beschikbaar in de configuratiefile om te uncommenten). Hebben hier meer mensen last van of kan ik die Voltage (N-phase) (V) alsnog gewoon toevoegen in de configuratie? Ik heb de EHBH08E9W binnenunit en ik heb de def/Altherma(ERGA E EHV-EHB-EHVZ E_EJ series 04-08kW).h gebruikt (niet 100% zeker of dat de juiste is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
rogervdh schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:57:
Afgelopen weekend ook ESPAltherma geïnstalleerd op m'n nieuwe Daikin warmtepomp en het werkt perfect. Waardes komen keurig binnen. Dashboard moet ik nog aan beginnen, maar de data komt in ieder geval reeds binnen.

Ik loop wel vast bij de COP berekening. Het attribuut "Voltage (N-phase) (V)" heb ik niet beschikbaar in de entiteit sensor.althermasensors (en deze was ook niet beschikbaar in de configuratiefile om te uncommenten). Hebben hier meer mensen last van of kan ik die Voltage (N-phase) (V) alsnog gewoon toevoegen in de configuratie? Ik heb de EHBH08E9W binnenunit en ik heb de def/Altherma(ERGA E EHV-EHB-EHVZ E_EJ series 04-08kW).h gebruikt (niet 100% zeker of dat de juiste is).
Het voltage attribuut is helaas nutteloos, iedereen vult 230 in. Eventueel zou je nog de real-time spanning van de P1 meter kunnen gebruiken, maar helemaal precies is dat ook niet en het komt niet zo nauw dus dat zou ik niet doen - het is voor monitoring, niet precieze berekeningen.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
mawashigeri schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:42:
[...]

Het voltage attribuut is helaas nutteloos, iedereen vult 230 in. Eventueel zou je nog de real-time spanning van de P1 meter kunnen gebruiken, maar helemaal precies is dat ook niet en het komt niet zo nauw dus dat zou ik niet doen - het is voor monitoring, niet precieze berekeningen.
Goeie, helemaal niet aan gedacht. Zou zelfs de voltage van de Homewizard kWh meter kunnen gebruiken waar de warmtepomp aan hangt, maar 230v is natuurlijk helemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
Pff, ik heb nu data

Maar de Dupont kabels zitten wel erg los.

Welke JST connector gebruiken jullie?
Heb bij Ali EHR-5 naar Dupont besteld...

Nu mij adventure om een dashboard op te bouwen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6-Bwi0Uo0lfHjkBolvDRJrlzXI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv1VjQMMAD1oEnvJLRk74M75.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Tracker06 op 23-12-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Hieronder de waardes die ik momenteel uitlees. Volgens mij geen hele gekke zaken, behalve dat ik een water pressure waarde van -30.86 totaal niet kan plaatsen. Meer gebruikers die zo'n gekke waarde hebben....?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHoBKOD-2BSllztDixyG7M2kIsI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mb9ZVO4YBxhB2acHkgB71VZJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
rogervdh schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:10:
Hieronder de waardes die ik momenteel uitlees. Volgens mij geen hele gekke zaken, behalve dat ik een water pressure waarde van -30.86 totaal niet kan plaatsen. Meer gebruikers die zo'n gekke waarde hebben....?
Ik liep ook tegen het waterdruk probleem aan. Eenvoudig op te lossen, zie https://github.com/raomin/ESPAltherma/issues/379

code:
1
2
3
4
5
Correct
{0x62,11,105,1,2,"Water pressure"},

Incorrect (bug)
{0x62,11,405,1,1,"Water pressure"},

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Tracker06 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:34:
Pff, ik heb nu data

Maar de Dupont kabels zitten wel erg los.

Welke JST connector gebruiken jullie?
Heb bij Ali EHR-5 naar Dupont besteld...
Ik heb destijds dexe JST-XH 5p Compatible Connector with Cable and PCB Connector meebesteld met de m5stickc, maar die paste niet zomaar!
De pinnen passen precies en de afstand is perfect, maar de socket van de Daikin X10 poort was net te klein, dus ik heb aan alle kanten plastic afgevijld totdat het precies paste. Voorzichtig uitproberen met insteken dus, even goed kijken of het echt past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 19:05
Hoi, Ik was ook op zoek naar een JST EH 2,5 mm 5-Pin Female stekker.

Volgens mij heb ik hem gevonden zie volgende link:
1> https://www.digikey.nl/nl...-america-inc/EHR-5/527227
en een
2>https://www.digikey.nl/nl/products/detail/jst-sales-america-inc/ASEHSEH22K305/6009480

1> is blokje deze kost 0,10
2> is kabeltje met aan beide zijden een female van 30,4cm voor 10 stuks betaal je 3,64

Helaas komen er dan nog verzend kosten bij, maar mogelijk kun je daar meer dan 50 euro bestellen

Minder dan 50 euro, dan verzend kosten 18 euro :(

[ Voor 4% gewijzigd door mbouwmee op 23-12-2024 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 11:54
@Mawa1972 Dat komt omdat je een XH connector hebt besteld. De X10A is van het EH type.

@mbouwmee Dat het een EHR-5 connector is, is toch gekend? Maar die pre-crimped draden zijn goed gevonden! (y) Want zo'n krimptang kost aardig wat. En ik zie dat de draden in verschillende lengtes te krijgen zijn. Ook bij Mouser.

Zelf heb ik een krimptang kunnen lenen en heb ik een connector in dezelfde kleur kunnen scoren :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipiGSs5hE5aibA2wemoLF2RZjMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fwZztyQdJwaN2CdwHR7scmF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door D-Three op 25-12-2024 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tracker06
Deze connector heb ik besteld
https://a.aliexpress.com/_EuhqDJw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOVuLpz6WIcpmV3xgEq7GT_KVvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gyVTQJ8BFjmHuN6ajyudiay.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen alle attributen zichtbaar krijgen in HA.
Via copy / paste is het nog niet gelukt

Is er een goede beschrijving hoe ik de Esp32 data (attributen) zichtbaar krijg op een dashboard?
Ben nl. nog erg groen betreft HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Zijn en gebruikers die het M5Stack - 2 channel SPST relay gebruiken om de smartgrid 1 en 2 contacten te schakelen? Ik heb ESPAltherma op de M5Stack M5StickC Plus2 draaien, maar nu wil ik nog de SG contacten kunnen schakelen, zeker omdat ik in 2025 over wil stappen naar dynamische tarieven (en dus soms extra wil verwarmen en op andere momenten juist niet). Ik was in eerste instantie het denken aan Shelly's of Zigbee switches met potentiaalvrije contacten, maar het is natuurlijk fraaier om de reeds voorhanden M5Stack M5StickC Plus2 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
rogervdh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:48:
Ik was in eerste instantie het denken aan Shelly's of Zigbee switches met potentiaalvrije contacten, maar het is natuurlijk fraaier om de reeds voorhanden M5Stack M5StickC Plus2 te gebruiken.
Vandaag de SG mogelijkheid in ESPAltherma eens ingeschakeld en het geeft keurig direct de mogelijkheid om te schakelen tussen de 4 verschillende modi. Dat is wel fraaier dan twee Shelly's (en eenvoudiger / goedkoper). Kwestie van M5Stack 2 channel relay kopen voor 8 euro en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN90YfPihiciQyKW0glRZysmMTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jimZEyDNNWUNJClx9IOYOSyL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@rogervdh Die heb ik maar nog niet aangesloten. :/ Zou normaal perfect moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogervdh
D-Three schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:30:
@rogervdh Die heb ik maar nog niet aangesloten. :/ Zou normaal perfect moeten werken.
Heb het M5Stack 2 relay inmiddels besteld. Zodra ik het operationeel heb, zal ik hier nog wel een korte update geven. 2025 zal het jaar worden dat we naar dynamisch gaan (ook vanwege de recent gekochte EV) en dan moet ik daar wel optimaal op kunnen sturen. Gelukkig Home Assistant draaien, dus dat komt wel goedl....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
rogervdh schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:12:
[...]

Heb het M5Stack 2 relay inmiddels besteld. Zodra ik het operationeel heb, zal ik hier nog wel een korte update geven. 2025 zal het jaar worden dat we naar dynamisch gaan (ook vanwege de recent gekochte EV) en dan moet ik daar wel optimaal op kunnen sturen. Gelukkig Home Assistant draaien, dus dat komt wel goedl....
Ik ben ook aan het twijfelen over een dynamisch tarief. Maar het enige wat ik zou kunnen regelen is inderdaad de warmtepomp. Droogkast, vaatwas- en wasmachine zijn lastiger. En ik weet niet of dat voldoende zou zijn om er voordeel mee te doen, zeker in de zomer als we dan een gigantisch stroomoverschot en negatieve tarieven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
HA draait nu een tijdje stabiel, echter krijg ik het maar niet voor elkaar om extra data, vanuit altherma.sensors in een grafiek oid te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO8XRHibHVuxDfJhCNo_Rc2viO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpQ0Tz5br8aW3YqB2vAgEHOc.jpg?f=fotoalbum_large

Geen een van de 'entities' krijg ik in een grafiek geplaatst, gewoonweg omdat die de entity niet ziet?

Zo zou ik graag de COP in een grafiek binnenkrijgen (krijg overigens nu nog steeds de waarde 0 binnen, geen idee wat daar fout zit?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
ymaenhout schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:09:
HA draait nu een tijdje stabiel, echter krijg ik het maar niet voor elkaar om extra data, vanuit altherma.sensors in een grafiek oid te plaatsen.

Geen een van de 'entities' krijg ik in een grafiek geplaatst, gewoonweg omdat die de entity niet ziet?
Post je YAML code eens, dan kunnen we meekijken. Het lukt je wel om individuele entiteiten aan te maken op basis van attribuutwaardes uit de entiteit sensor.althermasensors? Bijv.:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - name: ESPAltherma - Inlet Water Temperature
      unique_id: espaltherma_inletwatertemp
      state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') }}"
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
rogervdh schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:07:
[...]

Post je YAML code eens, dan kunnen we meekijken. Het lukt je wel om individuele entiteiten aan te maken op basis van attribuutwaardes uit de entiteit sensor.althermasensors? Bijv.:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - name: ESPAltherma - Inlet Water Temperature
      unique_id: espaltherma_inletwatertemp
      state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') }}"
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
Niet helemaal zeker of ik het juiste voor mij heb;
|Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsn0NSYM4RiQtxxcLbDSA_mEhmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FHYQFViW2sjJgfkKJP9Afis.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42
ymaenhout schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:33:
[...]

Niet helemaal zeker of ik het juiste voor mij heb;
|[Afbeelding]
Dit is stap 1, stap 2 is sensoren aanmaken in de yaml

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Driek schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:40:
[...]

Dit is stap 1, stap 2 is sensoren aanmaken in de yaml
Vul ik dat dan in dat scherm in bij 'state attributes' ?

[ Voor 5% gewijzigd door ymaenhout op 30-12-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
ymaenhout schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:55:
[...]

Vul ik dat dan in dat scherm in bij 'state attributes' ?
Nee, je moet echt bestanden gaan aanpassen en daar de juiste code aan toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Driek schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:44:
[...]

Nee, je moet echt bestanden gaan aanpassen en daar de juiste code aan toevoegen
Is dat dan via platformio? En zo ja, waar precies dan :?
Ben echt een noob op software gebied 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
ymaenhout schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:47:
[...]

Is dat dan via platformio? En zo ja, waar precies dan :?
Ben echt een noob op software gebied 8)7 |:(
Nee, is in homeassistant. Zit helaas o mijn mobiel dus lastig uitleggen. Maar in principe staat het in dit topic uitgelegd.
Anders in het grote home assistant topic de basis bekijken van home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 18:53

pingwim

What's a world without Wimmen

Driek schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:50:
[...]

Nee, is in homeassistant. Zit helaas o mijn mobiel dus lastig uitleggen. Maar in principe staat het in dit topic uitgelegd.
Anders in het grote home assistant topic de basis bekijken van home assistant
Staat uitgelegd in het hoofdstuk Integrating with Home Assitant van ESPAltherma

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rogervdh
Inmiddels heb ik het smart grid gedeelte van ESPAltherma ook werkend. Eigenlijk is het heel eenvoudig bij de M5Stick Plus (2). Kwestie van het M5Stack dual relay erop klikken en PIN_SG1 en PIN_SG2 uncommenten in het setup.h bestand. Na het activeren wordt automatisch een extra select entity aangemaakt in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN90YfPihiciQyKW0glRZysmMTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jimZEyDNNWUNJClx9IOYOSyL.png?f=user_large

Verder uiteraard twee draden (min. 0,5 mm2 aldus Daikin) van de relais naar de smart grid contacten. Ik heb mijn M5 aan de onderkant van de binnenunit aangebracht, zodat de WiFi optimaal is. Enige wat me wel opvalt is dat dat "Forced off" en "Recommended on" omgedraaid werken. Als ik "Forced off" kies, dan gaat relais 1 aan (terwijl ik relais 2 had verwacht, aangezien SG2 op de Daikin gesloten zou moeten worden). Kwestie van beide kabeltjes even verwisselen dan is het probleem ook verholpen. :) Wat mij betreft een hele gemakkelijke manier om smart grid lokaal te gebruiken (nog eenvoudiger/fijner dan via bijv. Shelly's, die ik ook voor andere doeleinden gebruik).

Na installatie dient smart grid wel nog geactiveerd te worden in het installateursmenu en vervolgens dient de Daikin te rebooten, voordat de nieuwe instellingen toegepast worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-ujK03xQ0IJfhw9NGxYMs7_oSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6Nrs1K9C4pP9JDzu1oqu9aa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2Rmf-hD194APx1dp6ZmBkNI-Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFs9aTsHEn7CwFP58mpJtadE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwPZWNsOOIwks-xjCzxeMezqUGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcJN7M3GAYM1MwEgZiKRNFH6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Even een korte vraag: hoe vaak laten jullie de gegevens updaten vanuit ESPAltherma? Ik heb hem nu ingesteld op 30 seconden, maar ik heb eigenlijk geen idee wat een optimale termijn is voor het beste inzicht?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tracker06
Ik kan bevestigen dat deze connector goed past en er stevig in zit.
Alles werkt perfect.

Heb nu nog 4 kabels met connector over.
Hier kunnen er wel een stuk of 3 van weg.
Iemand interesse (in de buurt van Geldrop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Zijn er meer gebruikers die regelmatig last hebben dat de ESPAltherma sensoren naar "unavailable" gaan? Ik had het stabiel werkend (dagen geen enkele onderbreking), maar sinds m'n laatste aanpassingen krijg ik het niet meer stabiel. Zie hieronder de kleine streepjes in de balken, dat is allemaal een hele korte unavailability. Ik heb de warmtepomp al opnieuw opgestart, de M5Stick opnieuw opgestart, de ESPAltherma firmware opnieuw geflashed...en ik ben een beetje ten einde raad. WiFi is het probleem overigens niet. In de logging van de accesspoint zie ik geen (de)registraties van de M5Stick en de accesspoint (UTP bekabeld) zit letterlijk één meter van de M5Stick af. Mocht iemand nog ideeën hebben....heel graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu8hK0u8fTNAr6wY_G0HzOiR63c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SsBimU7FIvBsXDR4PSt6CYWi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@rogervdh sinds je de relay module gebruikt? Al geprobeerd zonder? Misschien kan de 5V niet genoeg leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
D-Three schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:45:
@rogervdh sinds je de relay module gebruikt? Al geprobeerd zonder? Misschien kan de 5V niet genoeg leveren.
@D-Three Ik heb het relay ook al gelosgekoppeld, maar helaas zonder resultaat. Eerder had ik datzelfde issue ook al eens en dan verdween het op enig moment als sneeuw voor de zon (ik dacht toen dat het aan de WiFi lag en dat het opgelost was door het iets verplaatsen van de M5Stick). Vervolgens had ik er weer aan gewerkt en dan had ik er (soms) weer last van. Nu heb ik m'n ESPAltherma setup eindelijk helemaal klaar en kom ik er met geen mogelijkheid meer vanaf. Snap er niks van....

[ Voor 8% gewijzigd door rogervdh op 04-01-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:46:
[...]

@D-Three Ik heb het relay ook al gelosgekoppeld, maar helaas zonder resultaat. Eerder had ik datzelfde issue ook al eens en dan verdween het op enig moment als sneeuw voor de zon (ik dacht toen dat het aan de WiFi lag en dat het opgelost was door het iets verplaatsen van de M5Stick). Vervolgens had ik er weer aan gewerkt en dan had ik er (soms) weer last van. Nu heb ik m'n ESPAltherma setup eindelijk helemaal klaar en kom ik er met geen mogelijkheid meer vanaf. Snap er niks van....
Dit probleem hem ik af en toe ook. Ik vermoed dat het wel aan de WIFI ligt. Ik heb een Wifi Mesh en wellicht maakt hij verbinding met een minder bereikbare node, alhoewel er een WIFI node naast de Daikin staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S2aOuBOyMRxgJQ9YpJiKu3C9eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFJuTlqOjUXy0uXRBuvZ2kFo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fUnM4u6Y8ATkJNOPBWobDfMQv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aFNkSvFUfOIurFAlTx8MrjWP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXp_A-K5R9YPOc_cnIu6DurrAP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uf09QMA5CKRtFVlBrF13UtOU.png?f=fotoalbum_large

Opeens werkt de helft niet meer, ik heb al die Altherma HACS plugin/addon van "speleolontra" proberen uit te schakelen maar tevergeefs. Iemand dit dit ook heeft gehad afgelopen dagen? Thx

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13

Coffee

Coffee

PCJR schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:28:
Opeens werkt de helft niet meer, ik heb al die Altherma HACS plugin/addon van "speleolontra" proberen uit te schakelen maar tevergeefs. Iemand dit dit ook heeft gehad afgelopen dagen? Thx
Heb je toevallig onlangs geupdate naar 2025.1? Ik heb nu ook issues met het dashboard. In mijn geval wordt de grid-layout niet meer herkend.

Het lijkt er op dat er een gerelateerd issue is met HACS, die wil niet meer starten door een conflict in the JSON die alle HACS addons declared. Ik heb die handmatig aangepast, en de meeste applicaties starten weer. Echter deze dashboard nog niet. Voor updaten naar 2025.1 (vanochtend), werkte alles nog perfect.

Het lijkt er bij jou namelijk op dat meerdere custom componenten niet werken: apex-cards, daikin integratie en mini-graph-card.

[ Voor 7% gewijzigd door Coffee op 06-01-2025 13:34 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Coffee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Heb je toevallig onlangs geupdate naar 2025.1? Ik heb nu ook issues met het dashboard. In mijn geval wordt de grid-layout niet meer herkend.

Het lijkt er op dat er een gerelateerd issue is met HACS, die wil niet meer starten door een conflict in the JSON die alle HACS addons declared. Ik heb die handmatig aangepast, en de meeste applicaties starten weer. Echter deze dashboard nog niet. Voor updaten naar 2025.1 (vanochtend), werkte alles nog perfect.

Het lijkt er bij jou namelijk op dat meerdere custom componenten niet werken: apex-cards, daikin integratie en mini-graph-card.
Zou goed kunnen ja. Maar, hoe zou ik dit het handigste kunnen fixen...?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Zie je de HACS store in je zijbalk staan, of ontbreekt die?

Als die ontbreekt, check dan the issue op Github: https://github.com/hacs/i...4#issuecomment-2571551650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Coffee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:07:
Zie je de HACS store in je zijbalk staan, of ontbreekt die?

Als die ontbreekt, check dan the issue op Github: https://github.com/hacs/i...4#issuecomment-2571551650
Ik heb HACS opnieuw geinstalleerd (en nog wat gekloot, geen id wat precies), volgens mij was dat voldoende. Het werkt nu weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Top dat het weer werkt! Voor mij volstond het weghalen van de declaratie voor MASS (deprecated)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:11

wouter1981

w00t

rogervdh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:29:
Zijn er meer gebruikers die regelmatig last hebben dat de ESPAltherma sensoren naar "unavailable" gaan? Ik had het stabiel werkend (dagen geen enkele onderbreking), maar sinds m'n laatste aanpassingen krijg ik het niet meer stabiel. Zie hieronder de kleine streepjes in de balken, dat is allemaal een hele korte unavailability. Ik heb de warmtepomp al opnieuw opgestart, de M5Stick opnieuw opgestart, de ESPAltherma firmware opnieuw geflashed...en ik ben een beetje ten einde raad. WiFi is het probleem overigens niet. In de logging van de accesspoint zie ik geen (de)registraties van de M5Stick en de accesspoint (UTP bekabeld) zit letterlijk één meter van de M5Stick af. Mocht iemand nog ideeën hebben....heel graag.

[Afbeelding]
Bij mij gaat ESPAltherma naar "Unavailable" wanneer ik de magnetron gebruik. Nadat deze klaar is komt de ESPAltherma direct weer terug naar "Avaliable". Maar ik zie wel heel veel onderbrekingen op jou overzicht.

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:52

MrFish

Untitled

wouter1981 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Bij mij gaat ESPAltherma naar "Unavailable" wanneer ik de magnetron gebruik. Nadat deze klaar is komt de ESPAltherma direct weer terug naar "Avaliable". Maar ik zie wel heel veel onderbrekingen op jou overzicht.
Even teruglinken naar mijn eerdere bericht: MrFish in "Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma"

Sinds ik dit heb toegepast heb ik weinig "unavailable" meer. Misschien is dit inmiddels opgenomen in de main branch, geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
Ik had daarnet even de output van ESPAltherma aan ChatGPT voorgelegd en ik kreeg een opmerking over het voltage:

Deze parameter staat momenteel op: Voltage (N-phase) (V): 131

ChatGPT zegt:
ls je een 1-fase-aansluiting hebt, dan is een gemeten waarde van 131 V inderdaad aan de lage kant. Het kan echter zijn dat:

De warmtepomp de spanning intern op een bepaalde plek (bijvoorbeeld N–fase ná een interne schakeling) meet, waardoor je in de uitlezing niet de ‘gewone’ 230 V ziet.
Er daadwerkelijk sprake is van onderspanning (bijvoorbeeld door een hoge piekbelasting, lange dunne bekabeling of spanningsval in de wijk).
Wie weet hierover meer? Is dit een foute rapportage van de Warmtepomp of is er meer aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apQiP_eyqe6tVaU_TS_DGPU2AQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/phNSaih1B4QMYLlt1AZ7FFm5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
wouter1981 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:32:
[...]
Het is echt extreem. Gekke is dat ik het laatst regelmatig meerdere dagen werkend had zonder één onderbreking. Maar telkens als ik weer eraan geknutseld had (ik had bijv. het smart grid gedeelte nog niet klaar), dan begon de ellende weer. Mijn binnenunit hangt in de kelder en in die ruimte staat verder niks qua elektronica of verstorende factoren. Verder heb ik een bekabelde accesspoint naast de warmtepomp, dus hoe optimaal wil je het hebben (zou je denken). Probleem is dat als het smart grid veranderd van "Free running" naar "Recommended on", dat Home Assistant na een korte "Unavailable", niet meer weet dat de pomp op "Recommended on" staat. Dan wordt weer vrolijk "Free running" weergegeven, terwijl de pomp is werkelijkheid in "Recommended on" staat. Ik moet het op de een of andere manier stabiel zien te krijgen, al weet ik nog niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:41

[Afbeelding]
Ik kan je niet helpen, maar heb hetzelfde probleem. Het heeft in het begin wel goed gewerkt. De wp werkt nu prima, dus geen tijd aan besteed... Ik ben benieuwd of er een (simpele) oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
kepler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Ik kan je niet helpen, maar heb hetzelfde probleem. Het heeft in het begin wel goed gewerkt. De wp werkt nu prima, dus geen tijd aan besteed... Ik ben benieuwd of er een (simpele) oplossing is.
Warmtepomp werkt in principe goed, maar met dynamische tarieven (later dit jaar in mijn geval) wil je wel een sturingselement hebben (bij € 1,20 per kWh mag ie wel ff uit ;) ). ESPAltherma is echt een mooi project/oplossing, maar het moet wel wat stabieler werken. Op GitHub is er helaas ook weinig activiteit. Ga dit weekend eens 'n accesspoint met een eigen SSID installeren naast de warmtepomp, dus geen onderdeel van het mesh netwerk. Kijken of dat nog iets gaat opleveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
MrFish schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Even teruglinken naar mijn eerdere bericht: MrFish in "Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma"

Sinds ik dit heb toegepast heb ik weinig "unavailable" meer. Misschien is dit inmiddels opgenomen in de main branch, geen idee :)
Het lijkt erop dat deze verbeteringen verwerkt zitten in de main branch (wat ik in een quickscan zag)... Nog eens ff rustig in duiken. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:32
kepler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Waar heb de de m5stick geplaatst? Toen deze bij mij in de unit zat had ik er regelmatig last van. Daarna met langere kabels buiten de unit geplaatst en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
rogervdh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:48:
Probleem is dat als het smart grid veranderd van "Free running" naar "Recommended on", dat Home Assistant na een korte "Unavailable", niet meer weet dat de pomp op "Recommended on" staat. Dan wordt weer vrolijk "Free running" weergegeven, terwijl de pomp is werkelijkheid in "Recommended on" staat.
Dat is wel opvallend. Ik zou eens in de broncode moeten duiken maar het doet mij vermoeden dat de software dan reset zonder dat de hw volledig wordt gereset. Waardoor ik dan weer denk aan een onstabiele voeding.
rogervdh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:48:
Gekke is dat ik het laatst regelmatig meerdere dagen werkend had zonder één onderbreking. Maar telkens als ik weer eraan geknutseld had (ik had bijv. het smart grid gedeelte nog niet klaar), dan begon de ellende weer.
Doet mij denken dat de kablage niet helemaal OK is? Hoe is stick verbonden? Probeer desnoods eens via USB te voeden maar dan moet de +5V worden afgekoppeld, en de GND wel aangesloten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:41
rogervdh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Warmtepomp werkt in principe goed, maar met dynamische tarieven (later dit jaar in mijn geval) wil je wel een sturingselement hebben (bij € 1,20 per kWh mag ie wel ff uit ;) ). ESPAltherma is echt een mooi project/oplossing, maar het moet wel wat stabieler werken. Op GitHub is er helaas ook weinig activiteit. Ga dit weekend eens 'n accesspoint met een eigen SSID installeren naast de warmtepomp, dus geen onderdeel van het mesh netwerk. Kijken of dat nog iets gaat opleveren...
Ja ok, ik doe die aansturing via Onecta integratie in Home Assistant. Dat werkt (vooralsnog) gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:11

wouter1981

w00t

MrFish schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Goed punt, heb het even opgezocht in Unifi network. De stick maakt verbinding op de access point die dichtbij zit. Echter is de ontvangst niet best omdat de stick nog binnen in de WP geinstalleerd zit.

To do; M5stick buiten de warmtepomp brengen dmv een langere kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlZJHVOMeWA4USeN1nKnu_pG_Vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BCWpEVIro4zRP2dLBSPuErmo.png?f=fotoalbum_large

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
D-Three schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Doet mij denken dat de kablage niet helemaal OK is? Hoe is stick verbonden? Probeer desnoods eens via USB te voeden maar dan moet de +5V worden afgekoppeld, en de GND wel aangesloten blijven.
Ik had eerst 50 cm dupont kabels gebruikt, maar daarmee kon ik alleen aan de bovenkant buiten de binnenunit komen. Ik wilde graag e.e.a. aan de onderkant monteren (dichter bij de accesspoint), dus toen 100 cm dupont kabels gerbuikt. Zojuist heb ik een Samsung USB voeding aangesloten op de M5StickC Plus2 (+5V van de X10A heb ik uiteraard losgekoppeld). Kijken of dat nog een verschil gaat maken....

Update: Ook met de Samsung USB voeding gaan de onderbrekingen door. :-( Fluctueert bij jullie de M5BatV ook? Soms is het 6.2xV en dan weer 4.9xV. Onderstaande is voeding via de USB adapter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oFPXCQizTz1mp2EPD7Ie3PsGtw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc4oGtf13iuX6cbXbHEN8i13.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar-jJxQHW1AnS12RZXxB8WySPRI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iHDOzWCBSfKkxp0Whn0IRsdk.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door rogervdh op 08-01-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
rogervdh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Ik had eerst 50 cm dupont kabels gebruikt, maar daarmee kon ik alleen aan de bovenkant buiten de binnenunit komen. Ik wilde graag e.e.a. aan de onderkant monteren (dichter bij de accesspoint), dus toen 100 cm dupont kabels gerbuikt. Zojuist heb ik een Samsung USB voeding aangesloten op de M5StickC Plus2 (+5V van de X10A heb ik uiteraard losgekoppeld). Kijken of dat nog een verschil gaat maken....

Update: Ook met de Samsung USB voeding gaan de onderbrekingen door. :-( Fluctueert bij jullie de M5BatV ook? Soms is het 6.2xV en dan weer 4.9xV. Onderstaande is voeding via de USB adapter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij is M5VIN altijd vrijwel 4.98V +/- 0.02V en de M5BatV zit op 4.07V +/- 0.02V -- ramstabiel dus.
Voeding komt uit de Daikin via de seriele X10 poort.

Wel heb ik een serial level converter gemaakt (paar weerstandjes) zodat de signalen binnen de officiële toleranties liggen en zit de boel met een JST stekker in de X10 poort en met een zelfgemaakte stekker in de M5, zie mawashigeri schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:35
Het is vast een beetje overkill, maar gezien de stabiele werking van nu meer dan een jaar was het de moeite waard. Dupont kabeltjes zijn leuk voor experimenteren, maar daar zou ik niet op willen vertrouwen voor langdurige implementatie in een afgesloten kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

wouter1981 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:07:
[...]
To do; M5stick buiten de warmtepomp brengen dmv een langere kabel.

[Afbeelding]
Ik heb hiervoor een twisted pair gebruikt. Is een beetje jammer van de kleurcoderingen die niet meer klopt, maar van binnen is het allemaal hetzelfde. De andere vier draden hoop ik te gaan gebruiken voor het relais voor de smart grid aansturing. Dat is nog echter nog onder voorbehoud. Je kan ook een willekeurige draad met 4 kernen kopen, bijvoorbeeld zelfs een audio kabel met stereo ondersteuning?

[ Voor 7% gewijzigd door Coffee op 08-01-2025 22:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rogervdh
Zijn er meer gebruikers die regelmatig last hebben dat de ESPAltherma sensoren naar "unavailable" gaan? Ik had het stabiel werkend (dagen geen enkele onderbreking), maar sinds m'n laatste aanpassingen krijg ik het niet meer stabiel.
Ik kan inmiddels met een hoge mate van zekerheid zeggen dat het unavailability issue veroorzaakt wordt door mijn mesh netwerk. Per toeval heeft het probleem zich (voor nu) opgelost. Voor m'n router (FRITZ!Box 7590 AX) is sinds gisteren een firmware upate beschikbaar van FRITZ!OS 8.00 naar 8.02 en sinds ik die geïnstalleerd heb, is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Inmiddels 16 uur zonder enige onderbreking van ESPAltherma/M5StickC, dus ik mag concluderen dat het probleem door het mesh netwerk veroorzaakt wordt. De router doet ook accesspoint steering en wellicht dat in die hoek iets mis gaat, maar dat ga ik nog verder analyseren. In de logging van zowel de router als accesspoints was niks geks te zien. Al m'n accesspoints zijn ethernet bekabeld, dus een instabiele backbone ligt het sowieso ook niet aan. Hieronder is een onderbreking te zien rond 8:30 AM, maar dat is de reboot van Home Assistant vanwege installatie core 2025.1.2. Wellicht nuttige info voor gebruikers met soortgelijke issues.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtQ5TLrcchH1mOu9em9TCdQnwu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twdrTe9rD72JdI2X9Cs9022l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN9cxEoRk5xsN_2RLWozPAaM49w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stz1ysJ1G0HwENWaKDvMUqS2.jpg?f=fotoalbum_large

Een beetje testende met ESPAltherma heb ik twee vragen:
  • Vanochtend "Forced off" eens aangezet (dus SG2 gesloten). Het viel me op dat de operation mode op enig moment toch van "Fan Only" naar "Heating" ging. In werkelijkheid bleef de warmtepomp gewoon uit, maar de operation mode werd wel aangepast. Ik veronderstel dat dit het moment zou zijn geweest dat deze normaliter gestart was met verwarmen o.b.v. data uit de Madoka, maar dat het daadwerkelijke verwarmen tegen gehouden werd door Forced off?
  • Standby gebruikt mijn warmtepomp tussen de 13-20 watt (is dat niet verder naar beneden te krijgen? Ik vind het nog best veel voor standby verbruik). Echter toen ik "Forced off" aangezet had, steeg het verbruik naar 63 á 64 watt. Is dat herkenbaar en waar komt dat door?
Ik heb overigens een Altherma split unit, all electric, enkel voor CV-verwarming. WPB doet SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn dashboard doet het sinds vanmorgen niet meer, melding: "Custom element doesn’t exist: grid-layout".
Ik ben hier op aan het zoeken maar herken nog niet iets waar ik wat mee kan.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Videopac schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:06:
Mijn dashboard doet het sinds vanmorgen niet meer, melding: "Custom element doesn’t exist: grid-layout".
Ik ben hier op aan het zoeken maar herken nog niet iets waar ik wat mee kan.
Iemand een idee?
Even cache legen, dat helpt vaak

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Toppe schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Even cache legen, dat helpt vaak
Hoe doe ik dat in Home Assistant?
NB: ik heb de cache van mijn browser (laptop) geleegd, maar dat hielp niet.
NB2: ik heb dit probleem zowel op mijn laptop als de iPad app: het lijkt me iets in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Op mijn desktop lijkt het wel goed te gaan. Ik ga even verder op onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Videopac schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Hoe doe ik dat in Home Assistant?
NB: ik heb de cache van mijn browser (laptop) geleegd, maar dat hielp niet.
NB2: ik heb dit probleem zowel op mijn laptop als de iPad app: het lijkt me iets in Home Assistant.
Ik heb dit ook regelmatig. Bij mij is er meestal een update beschikbaar voor een HACS component. Die voer ik dan uit, waarna het weer werkt.

Is de HACS nog wel beschikbaar in je zijbalk? Er was laatst een bug waarbij HACS niet wilde laden, en alle gerelateerde componenten het ook niet meer deden. Even terugscrollen in de thread, dan zal je er wat over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 21:36
Even over de verbindingsproblemen, die had ik ook, heel vaak miste net 1 update. Extra wifi point iets dichterbij ingezet, dat hielp wel wat maar matig. Nu dit Wifi point echt naast de m5stick v2 gezet en inmiddels 48 uur geen onderbrekingen meer. Access point is een oude Fritzbox 7170 met hetzelfde SSID als mijn normale Wifi netwerk maar een ander kanaal. Stick heb ik bovenop de binnenunit geplaatst met lange draden, stroom komt uit de binnenunit (ook met externe stroombron geprobeerd maar dat hielp niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
rogervdh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:01:
Inmiddels heb ik het smart grid gedeelte van ESPAltherma ook werkend.

[...]
Heel mooi! Begrijp ik goed dat het inmiddels stabiel draait. De wifi-problemen kwamen ergens anders van en het smart grid gedeelte werkt?
Verder uiteraard twee draden (min. 0,5 mm2 aldus Daikin) van de relais naar de smart grid contacten.
Ik kon die 0,5 mm2 niet vinden in de Daikin handleiding. Heb je misschien een link?

Welke draden heb je hiervoor gekocht en hoe zijn ze aangesloten op de SG poort van de warmtepomp? (Wat voor soort stekkertje(s))?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
KikkerMario schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Heel mooi! Begrijp ik goed dat het inmiddels stabiel draait. De wifi-problemen kwamen ergens anders van en het smart grid gedeelte werkt?
Klopt, werkt heel stabiel en goed nu. Echter....mocht er toch een keer een (incidentele) 'hickup' zijn (dus korte unavailable in Home Assistant), dan lijkt HA toch te 'vergeten' wat de actuele SmartGrid modus is. Dat moet ik op de een of andere manier nog wel zien op te lossen, want dat is wel vrij essentieel. Stel de pomp staat op "Forced off", dan mag dat niet zonder daadwerkelijke aanpassing van de SG-modus opeens "Free Running" worden bij een korte hickup, terwijl het in werkelijkheid nog steeds "Forced off" is.
Ik kon die 0,5 mm2 niet vinden in de Daikin handleiding. Heb je misschien een link?

Welke draden heb je hiervoor gekocht en hoe zijn ze aangesloten op de SG poort van de warmtepomp? (Wat voor soort stekkertje(s))?
Ik weet niet welk type Daikin je hebt, maar zie bijv. deze handleiding, pagina 20. Dan zie je staan:

"In geval van Smart Grid-laagspanningscontacten
Draden (Smart Grid-pulsmeter): 0,5 mm²
Draden (Smart Grid-laagspanningscontacten): 0,5 mm²"

Ik heb gewoon een oude kabel van de zolder gepakt. Flexibele koperdraad en zelfs nog wat dikker is dan 0,5 mm². Het is geen hoogspanning wat erop komt te staan, dus niet al teveel aandacht aan geschonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Coffee schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Ik heb dit ook regelmatig. Bij mij is er meestal een update beschikbaar voor een HACS component. Die voer ik dan uit, waarna het weer werkt.

Is de HACS nog wel beschikbaar in je zijbalk? Er was laatst een bug waarbij HACS niet wilde laden, en alle gerelateerde componenten het ook niet meer deden. Even terugscrollen in de thread, dan zal je er wat over vinden.
Ik lijk inderdaad last te hebben van dat HACS probleem. Ik heb geen HACS meer in de zijbalk links.
Het schijnt dat je HACS opnieuw moet installeren maar ik heb geen idee hoe.
Home Assistant is ook niet bepaald duidelijk hierin.
Uiteindelijk kom ik via andere linkjes hier terecht:
https://hacs.xyz/docs/use/download/download/
Weet iemand hoe HACS geupdate moet worden?
(en waarom worden nieuwe versies niet automagisch aangeboden?)

Edit: ik heb nu iets van "Get HACS" geïnstalleerd en gestart.
Hoe dit helpt HACS te updaten: geen idee; wat zit dat HA toch ongelooflijk raar in elkaar.
(of mijn hoofd, dat kan natuurlijk ook).

Edit 2: uiteindelijk gesnapt hoe ik in dat log moet kijken en HA geherstart en het werkt weer _/-\o_
Dank voor de hulp d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Videopac op 19-01-2025 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 20:56
In nog geen 2 jaar tijd al de 3de keer dat ik mijn m5stick plus moet vervangen, doet helemaal niks meer krijg hem niet meer aan de praat.

Hij zit natuurlijk buiten in de warmtepomp..

Andere die hier ook last van hebben en er een oplossing voor hebben?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Magnetronkip schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:47:
In nog geen 2 jaar tijd al de 3de keer dat ik mijn m5stick plus moet vervangen, doet helemaal niks meer krijg hem niet meer aan de praat.

Hij zit natuurlijk buiten in de warmtepomp..

Andere die hier ook last van hebben en er een oplossing voor hebben?
Bij mij zit 'ie in de binnenunit, maar als het echt buiten moet misschien ingieten in hars? Of iets minder definitief: goed verpakken in plastic en aftapen? Meerdere lagen wellicht om capilaire werking zoveel mogelijk tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 20:56
mawashigeri schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Bij mij zit 'ie in de binnenunit, maar als het echt buiten moet misschien ingieten in hars? Of iets minder definitief: goed verpakken in plastic en aftapen? Meerdere lagen wellicht om capilaire werking zoveel mogelijk tegen te gaan.
Ik heb een monoblock dus helaas geen binnen unit.
Zit er nu aan te denken om een m5stack rough te bestellen en die buiten te plaatsen.

Heb al wel een netwerk kabel getrokken vanmiddag, dus misschien probeer ik eerst wel of de data het haalt over 4 a 5 meter, naar een m5stack binnen.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Beetje geneuzel dit maar ik stoor me een beetje aan een van de standaard ESP altherma sensoren die in de basis-set zit. Het gaat om de warmteopbrengst. Nu met alle defrosts is het zo dat deze regelmatig diep in de min gaat.
Nu heeft niemand anders dan ik daar waasrschijnlijk last van maar dit komt ook wel een beetje doordat ik deze data weer gebruik om de totale warmteopbrengst te berekenen (en daarmee weer de gemiddelde COP voor een dag). Zie deze post:
Riesjard in "Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma"

Die COP wordt hierdoor omlaag getrokken.
Wat zou een zuivere manier zijn om met de opbrengst om te gaan? Dit 'probleem' doet zich ook voor in de zomermaanden, wanneer ik de warmtepomp mee laat koelen.

Ik zie zelf 2 opties:
- Negatieve waarden 0 maken
- Opbrengst altijd positief maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNqH0t8uIvbxe8xIZpW9L4st3GA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2jWVl51GnRqrc4bEZy6GQ4sx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
rogervdh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Ik kan inmiddels met een hoge mate van zekerheid zeggen dat het unavailability issue veroorzaakt wordt door mijn mesh netwerk. Per toeval heeft het probleem zich (voor nu) opgelost. Voor m'n router (FRITZ!Box 7590 AX) is sinds gisteren een firmware upate beschikbaar van FRITZ!OS 8.00 naar 8.02 en sinds ik die geïnstalleerd heb, is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Inmiddels 16 uur zonder enige onderbreking van ESPAltherma/M5StickC, dus ik mag concluderen dat het probleem door het mesh netwerk veroorzaakt wordt. De router doet ook accesspoint steering en wellicht dat in die hoek iets mis gaat, maar dat ga ik nog verder analyseren. In de logging van zowel de router als accesspoints was niks geks te zien. Al m'n accesspoints zijn ethernet bekabeld, dus een instabiele backbone ligt het sowieso ook niet aan. Hieronder is een onderbreking te zien rond 8:30 AM, maar dat is de reboot van Home Assistant vanwege installatie core 2025.1.2. Wellicht nuttige info voor gebruikers met soortgelijke issues.

[Afbeelding]
Ik denk dat ik hier ook last van heb. De stick zit op 2 meter van een wifi punt zonder muren en de stick hangt buiten de wp, maar toch veel disconnects.

Even kijken hoe ik kan updaten.Hij hangt er al weer even dus wordt door de docu grasduinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Driek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Ik denk dat ik hier ook last van heb. De stick zit op 2 meter van een wifi punt zonder muren en de stick hangt buiten de wp, maar toch veel disconnects.

Even kijken hoe ik kan updaten.Hij hangt er al weer even dus wordt door de docu grasduinen.
Je maakt wel/geen gebruik van de smart grid modussen op de M5Stick/ESPAltherma? Zo ja, ben ik wel benieuwd of meer gebruikers herkennen dat de SG modus weer "Free Running" wordt na een disconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Dank je!
gewoon een oude kabel van de zolder
Ah, en ik zie nu dat de X5M gewoon een kroonsteen is, dus geen stekkertje nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/defS2eurR6pBetIdgd4Jo_WmR5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4Sele5NAB9SmXK3GY35Tz5O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
rogervdh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Je maakt wel/geen gebruik van de smart grid modussen op de M5Stick/ESPAltherma? Zo ja, ben ik wel benieuwd of meer gebruikers herkennen dat de SG modus weer "Free Running" wordt na een disconnect.
ik maak er geen gebruik van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
rogervdh schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Klopt, werkt heel stabiel en goed nu. Echter....mocht er toch een keer een (incidentele) 'hickup' zijn (dus korte unavailable in Home Assistant), dan lijkt HA toch te 'vergeten' wat de actuele SmartGrid modus is. Dat moet ik op de een of andere manier nog wel zien op te lossen, want dat is wel vrij essentieel. Stel de pomp staat op "Forced off", dan mag dat niet zonder daadwerkelijke aanpassing van de SG-modus opeens "Free Running" worden bij een korte hickup, terwijl het in werkelijkheid nog steeds "Forced off" is.
Dit kun je volgens mij vrij eenvoudig oplossen met Home Assistant zelf door bij het zetten van de SmartGrid modus deze modus ook in een Helper te zetten (Je spiegelt daarmee zeg maar de modus waar de pomp op staat).

Maak vervolgens een automation die triggert wanneer de status van de warmtepomp van 'unavailable' naar een andere status gaat. Deze automation kijkt naar de modus die in de Helper staat en als het verschilt van de warmtepomp kan hij de juiste modus gelijk trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 10:50
Ik had ook vaak last van het steeds kort Unavailable zijn van AlthermaSensors. Ik heb in setup.h toen
code:
1
#define DISABLE_LOG_MESSAGES
enabled en sindsdien lijkt het probleem opgelost. Geen idee of dit nog een eventueel negatief effect kan hebben; in HA zie ik in elk geval nog steeds alle data binnenkomen.

edit:
De reden dat ik hier een oplossing in zag is dat ik in de logs van Mosquitto ontdekte dat steeds als AlthermaSensors op unavailable ging er een time-out werd weergegeven. En steeds was dat op het zelfde punt in de cyclus die ESPAltherma doormaakt, namelijk bij het publishen van espaltherma/log.

[ Voor 32% gewijzigd door EmTri op 24-01-2025 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:21
Riesjard schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:38:
Beetje geneuzel dit maar ik stoor me een beetje aan een van de standaard ESP altherma sensoren die in de basis-set zit. Het gaat om de warmteopbrengst. Nu met alle defrosts is het zo dat deze regelmatig diep in de min gaat.
Nu heeft niemand anders dan ik daar waasrschijnlijk last van maar dit komt ook wel een beetje doordat ik deze data weer gebruik om de totale warmteopbrengst te berekenen (en daarmee weer de gemiddelde COP voor een dag). Zie deze post:
Riesjard in "Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma"

Die COP wordt hierdoor omlaag getrokken.
Wat zou een zuivere manier zijn om met de opbrengst om te gaan? Dit 'probleem' doet zich ook voor in de zomermaanden, wanneer ik de warmtepomp mee laat koelen.

Ik zie zelf 2 opties:
- Negatieve waarden 0 maken
- Opbrengst altijd positief maken

[Afbeelding]
Je kunt dit probleem oplossen door in de berekening van de Heat yield 0.0 max toe te voegen , zie hier onder. Nu komt hij niet meer onder de nul

(states('sensor.althermasensors_inverter_usage')|float(0) * states('sensor.althermasensors_cop')| float(0), 0.0)|max | round|int }} {% else %}
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste