Ik heb eindelijk de Smartgrid functie van de LAN adapter werkende, dus doe er je voordeel mee
Je kunt het beste de 2-kanaals relay van M5 kopen:
https://shop.m5stack.com/products/2-channel-spst-relay-unit
De relay zelf sluit je aan met een grove connector aan de M5. Relay nr. 1 zet je op SG-0 en L, en relay 2 op SG-1 en L. Dan heb je 240 volt nodig op de laatste 2 contacten van dat bovenste groene blok (L en N). Let wel op dat er vervolgens spanning op een hele spul staat, dus pas op met het aanraken van componenten (ik spreek uit ervaring) zodra je de spanning erop zet. De P1 en P2 gaan op je thermostaat aansluiting van de warmtepomp zelf.
Dat is alles. Vervolgens uncomment je deze twee regels in setup.h..
#define PIN_SG1 32// Pin connected to dry contact SG 1 relay (normally open)
#define PIN_SG2 33// Pin connected to dry contact SG 2 relay (normally open)
.. en upload je dit naar de M5StickC. Je krijgt dan (afhankelijk van je configuratie) in Home Assistant zelf al een optie via MQTT om te schakelen tussen de verschillende SG-modi. Let wel dat je het goed aansluit. Als je dat niet doet zal de aansturing het omgekeerde effect hebben. Forced Off is dan Recommended On.. Heeft bij mij even geduurd voor ik daar achter kwam
Verder kun je via het IP van de LAN adapter een power limit instellen. Zodra je de SG modus op 2 zet (Recommended ON) zal je SWW met die limit opwarmen.
Ik heb nu een automation in HA die deze SG mode op 2 zet wanneer er een overproductie is (en ik dus meer dan x kW teruglever aan het net). Zodra het onder de power limit valt van zet ik hem weer op free running. Werkt erg goed!
Overigens trekt de stick dat niet allemaal op de 5V van de warmtepomp zelf. Ik heb hem dus met een USB-C aangesloten voor voldoende spanning.
[
Voor 7% gewijzigd door
Signum666 op 26-07-2024 17:29
]