Clickbait heb je altijd, maar het gaat mij om het onderwerp wat gewoon wel interessant is; overigens ken ik MLID niet en heb voor het eerst zo een video bekeken en hij maakte wel punten die ik zelf logisch en/of interessant vond.Thomg schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:33:
[...]
Ik zie de klikbeet en wil er eigenlijk al nieteens op klikken of überhaupt kijken wat het is. Gauw weg met die bullshit![]()
Vgm is de Gigabyte gewoon reference, dus niet "gigabyte seal of quality (tm)" maar stickertje plakken op AMD reference.
Vind de reacties hier dan ook wel erg overdreven en naar fanboy ruiken. GamersNexus had ook bevindingen over het reference design i.v.m. transient spikes wat niet goed leek te gaan. Sowieso is het ook vreemd dat de memory clock speeds verminderd worden zodra de core clock gepushed wordt.
Overigens is clickbait tegenwoordig wel nodig in het YT ecosysteem; dat maakt niet meteen de video of inhoud slecht; zelfs GN gebruikt clickbait omdat YT en algoritmes en weet ik veel wat. "Don't judge a book by its cover" zeggen ze, ik link dan ook voor de inhoud wat interessant kan zijn

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Ja omdat het erop lijkt dat ze dit keer erg gerushed hebben, wellicht competitie onderschat of door tariffs die gaan komen in de US; geen idee maar het lijkt me wel erg rushed en teleurstellend deze launch. Ik hoop op een 7950 XT(X) die goed uit de bus komt.kurttank43 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:34:
[Afbeelding]
Bij de lanceering van zen 3 werd er nog een mooi overzichte gemaakt met voltage levels en te verwachten temperaturen en noem maar op, wat voor koeling je nodig had etc.
Maar deze RDNA 3 launch is ronduit karing als het gaat om communicatie met de community, het valt mij persoonlijk vies tegen.
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert.GTX404 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:42:
[...]
Vind de reacties hier dan ook wel erg overdreven en naar fanboy ruiken. GamersNexus had ook bevindingen over het reference design i.v.m. transient spikes wat niet goed leek te gaan. Sowieso is het ook vreemd dat de memory clock speeds verminderd worden zodra de core clock gepushed wordt.
Overigens is clickbait tegenwoordig wel nodig in het YT ecosysteem; dat maakt niet meteen de video of inhoud slecht; zelfs GN gebruikt clickbait omdat YT en algoritmes en weet ik veel wat. "Don't judge a book by its cover" zeggen ze, ik link dan ook voor de inhoud wat interessant kan zijn
Ik vind jayz afschuwelijk omdat hij amateuristische klikbeet videos maakt zonder goed onderzoek te doen. Het is vaak beter om een paar dagen te wachten tot een "goede" het oppakt (Gamersnexus, HWU) of er een artikel over geschreven word.
Als je wat meer haast hebt lees je een thread op reddit of lees je de nieuwstopic of iemand anders het heeft voorgekauwd.
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Van wat ik kan zien is dit meer een rare issue wanneer je overklokt of in zeer selecte gevallen, dus noemenswaardig maar niet super relevant. Tut mir leid.
Ik wacht wel even.
Ja mee eens J2C aardige gast hoor maar kennis van zaken heeft hij niet. Hij had het bij RDNA2 ook vaak verkeerd. Hij snapt totaal niet hoe AMD's boost werkt waardoor hij geen goede oc resultaten haalt. Hij snap ook niet hoe power bij AMD kaarten werkt. Dus ja zolang ik niet zelf achter de knoppen van een RDNA3 kaart gezeten heb ga ik geen conclusies trekken.DaniëlWW2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:31:
[...]
Hier moet wel bij dat die eerste nogal eens blijkt geen flauw idee te hebben waar die het over heeft.
En die tweede doet nog wel eens erg "liberaal met feitelijkheden".![]()
Maar heeft iemand een foto van het contact van die Gigabyte met de GPU? XFX al gezien en dat is een plaat. Daar zou ik blij problemen neigen naar slecht contact met thermal paste. maar Gigabyte gebruikt vaak graag "direct heatpipes" die vaak oneven zijn en voor enorme hotspot temperatuur problemen kunnen zorgen.
En ja met de drivers/hardware kan inderdaad wel wat mis zijn. Maar daar komen we de komende twee maanden wellicht een beetje achter. En vooral goed zodra N32 uit komt.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ja we zijn het er allemaal over eens denk ik dat J2C een luilak is die gewend is aan het 'andere'; maar dit leek me zelf wel iets wat niet aan hem lag maar wel gewoon aan de software want het gebeurde alleen op de reference kaart en niet op de Powercolor die hij daarna testte. Leuke vent verder die voor entertainment zorgt, maar hij is weer zo iemand die meer de 'average consumer' reflecteert dan de super nerd, wat ook nodig is voor bedrijven als AMD/Nvidia die idiot-proof producten moeten maken

Het is verder idd noemenswaardig; voor de consument en voor AMD en moet gewoon opgelost worden.
Ja ik ben nu halverwege de video en hij trekt allemaal conclussies waarvan ik denk dat klopt niet.GTX404 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:51:
@Thomg @Astennu
Ja we zijn het er allemaal over eens denk ik dat J2C een luilak is die gewend is aan het 'andere'; maar dit leek me zelf wel iets wat niet aan hem lag maar wel gewoon aan de software want het gebeurde alleen op de reference kaart en niet op de Powercolor die hij daarna testte. Leuke vent verder die voor entertainment zorgt, maar hij is weer zo iemand die meer de 'average consumer' reflecteert dan de super nerd, wat ook nodig is voor bedrijven als AMD/Nvidia die idiot-proof producten moeten maken
Het is verder idd noemenswaardig; voor de consument en voor AMD en moet gewoon opgelost worden.
Je ziet gewoon power maxed zijn. Hij verhoogd zijn clocks en je ziet de V-GPU omhoog gaan dus die power moet ergens vandaan komen om die waardes te draaien.
De enige manier om dit goed te gaan testen is onder je power limit gaan zitten zodat dat geen beperkende factor meer is. Maar het enige wat hij loopt te doen is die clock sliders maxen. Als je iets van RDNA2 OC weet weet je ook dat je met voltage/power limits moet beginnen. Maar dat weet hij duidelijk niet toen snapte hij er ook al niets van toen RDNA2 uit kwam.
Hij is een hele luie overlocker. En ja dat is leuk maar hardware is out of the box tegenwoordig al zo goed. RDNA2 ook je kan misschien 3-10% extra er uit halen afhankelijk van hoe goed je chip is. Dus voor de standaard gebruiker totaal niet interessant. Maar voor tweakers nog steeds leuk.
Voor een standaard gebruiker is het alleen maar goed dat hij al bijna alle performance out of the box meteen beschikbaar heeft. De tijden van 25-50% overclocks zijn wel voorbij. Al moet daar wel bij gezegd worden dat power limits toen niet bestonden. Dus ja je had een zieke OC maar het verbruik kan ook makkelijk 3x gegaan zijn

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Maar het gaat mij erom dat er nu heel veel geroepen word omdat iedereen wel doorheeft dat er iets niet klopt. En ik ben er nu ook al eenmaal ingetrapt met die A0 revisie. Je moet nu voorzichtig zijn met wat je geloofd en je haalt er nu net twee aan die nogal discutabele trackrecords hebben. Ik zit eigenlijk te wachten op types zoals IgorsLab, GamersNexus, HWU en ook Chips and Cheese die vaak helemaal de diepte ingaan en waarvan we al weten dat ze bezig zijn met iets.

[Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-12-2022 14:05]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik zie hier wel overlapping met de 12VHPWR vermeende problemen, wat uiteindelijk storm in een glas water was. Daar zat je aan de kant van conclusies trekken op halve waarheden. Nu doe je het in dit geval andersom. Terwijl hier wel wat concreter bewijs is dan bij het 12VHPWR verhaal en niets reproduceerbaar was, is dat hier wel het geval.DaniëlWW2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:04:
@GTX404 Het gaat niet om AMD verdedigen. Buiten de N21 referentieontwerpen vind ik eigenlijk elk AMD referentieontwerp echt helemaal niks. En die van N21 waren redelijk, niet geweldig. Ik noem mezelf niet zomaar wel eens gekscherend een Sapphire fanboy. Van die koop ik het liefst en die raad ik meestal het liefst aan omdat die videokaarten vaak echt heel erg goed ontworpen, gemaakt en geassembleerd zijn. De AMD GPU is een detail.
Maar het gaat mij erom dat er nu heel veel geroepen word omdat iedereen wel doorheeft dat er iets niet klopt. En ik ben er nu ook al eenmaal ingetrapt met die A0 revisie. Je moet nu voorzichtig zijn met wat je geloofd en je haalt er nu net twee aan die nogal discutabele trackrecords hebben. Ik zit eigenlijk te wachten op types zoals IgorsLab, GamersNexus, HWU en ook Chips and Cheese die vaak helemaal de diepte ingaan en waarvan we al weten dat ze bezig zijn met iets.
Ja, ik mis ook het doortesten zonder power limit, maar waarom zal alleen de memklok halveren en niet de GPU gewoon throttlen? Kan er geen conclusies aan verbinden nog zo, maar is wel een apart probleem.
i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x
Dit ; WiLLoW_TieN in "AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic"
Na even een half uurtje klooien zat hij op meer dan 2900MHz bij gelijke power (393-404 watt GPU power)
3DMark FireStrike score ging van 29K3 Stock met die bios naar 31K7. Ongeveer 9% sneller. Clocks gingen van +- 2500 naar +-2900. Dit was nog zonder memory OC. En hij gebruikte 1000mv. Daar boven zat hij op de power limit.
J2C heeft er duidelijk weer een flink zooitje van gemaakt. want deze kaarten clocken prima als je maar weet wat je doet. En dit is pas het begin van het tweaken.
Ik krijg wel het idee dat de GCD's en de MCD's power delen dus GPU power is een combinatie van die twee. Zodra ik mijn eigen kaart heb wil ik wel gaan kijken of ik met HWI64 de wattages los kan zien. Maar wellicht heeft die software nog een update nodig voor dat kan.
MPT ondersteund deze kaarten helaas ook nog niet. Want ik vermoed dat het Voltage wel alleen van de GCD is en ik wil straks eigenlijk die MCD's ook kunnen undervolten.
Maar goed overall clocken die kaarten dus wel aardig. 3GHz kan ook echt wel dus die geruchten waren waar. Echter heb je dan wel 500Watt nodig als je het op een stock AMD manier wilt doen. Als je zelf tweaked kan het wel met minder maar ga je ook al richting de 450 watt GPU power en dus 500 watt voor de hele kaart wat qua performance per watt niet interessant is. Wellicht dat de voltages met een respin omlaag kunnen.
Welk land betreft dit? Want dit is in Nederland geen wettelijk recht, DOA komt niet eens voor in onze wetgeving. Uit eigen beweging crediteren mag een winkel hier in Nederland zelf niet eens, tenzij de klant daar om verzoekt.Koldur schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:08:
[...]
Binnen 14 dagen is het een DOA en moet de winkel hem direct omruilen of crediteren.
Eehh nee J2C heeft nooit gezegd dat je geen prestatiewinst kan halen of niet kan overclocken. Hij heeft vooral laten zien dan je memory slechter gaat clocken naarmate je gpu hoger clocked. Vanaf dus ongeveer die 2900Mhz. Hij heeft zelfs laten zien dat hij de core op 3400 kreeg alleen de ram liep dan op 40% van de spec (09 Mhz ipv 2500) .Astennu schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:52:
Eerste OC resultaten van een maat van mij zijn binnen met een Merc 313.
Na even een half uurtje klooien zat hij op meer dan 2900MHz bij gelijke power (393-404 watt GPU power)
3DMark FireStrike score ging van 29K3 Stock met die bios naar 31K7. Ongeveer 9% sneller. Clocks gingen van +- 2500 naar +-2900. Dit was nog zonder memory OC. En hij gebruikte 1000mv. Daar boven zat hij op de power limit.
J2C heeft er duidelijk weer een flink zooitje van gemaakt. want deze kaarten clocken prima als je maar weet wat je doet. En dit is pas het begin van het tweaken.
Ik krijg wel het idee dat de GCD's en de MCD's power delen dus GPU power is een combinatie van die twee. Zodra ik mijn eigen kaart heb wil ik wel gaan kijken of ik met HWI64 de wattages los kan zien. Maar wellicht heeft die software nog een update nodig voor dat kan.
MPT ondersteund deze kaarten helaas ook nog niet. Want ik vermoed dat het Voltage wel alleen van de GCD is en ik wil straks eigenlijk die MCD's ook kunnen undervolten.
Maar goed overall clocken die kaarten dus wel aardig. 3GHz kan ook echt wel dus die geruchten waren waar. Echter heb je dan wel 500Watt nodig als je het op een stock AMD manier wilt doen. Als je zelf tweaked kan het wel met minder maar ga je ook al richting de 450 watt GPU power en dus 500 watt voor de hele kaart wat qua performance per watt niet interessant is. Wellicht dat de voltages met een respin omlaag kunnen.
Dat je ram lager gaat clocken als je teveel overclocked is gewoon een belachelijk design. Dat ben ik volkomen met hem eens. Daar hoort gewoon power budget voor gereserveerd te zijn, doe je dat niet krijg je dus dit soort fratsen.
Daarnaast heeft de merc waarschijnlijk een veel hoger power budget als de reverence en dus geen eerlijke vergelijking en statement die je hier maakt.
Ik heb zelf behoorlijk het vermoeden dat net zoals bij Nvidia waar de power draw duidelijk terug geschroefd is later dat bij AMD ook gebeurd is als antwoord op de negatieve feedback op power draw. Alleen heeft Nvidia beter gewerkt als AMD en zit AMD nu met vage problemen.
AMD wekt echter wel de indruk dat je dus kan overclocken en de core clock kan flink omhoog alleen in veel gevallen dal je dus niet alleen power capped zijn maar vernacheld hun bar slechte implementatie je ram clocks waardoor je kaart met 3000+ Mhz op zijn zijn knietjes gehouden word door kreupel vram.
Nou het doel van die video was om te laten zien hoe je AMD moet overclocken. Vervolgens stuit hij op een probleem en laat hij nog niet zien hoe het wel moet. Hij praat ook alleen maar over dat hij lagere prestaties haalde dan stock met OC. Heb hem er niet over gehoord dat hij noemswaardige winst van bv +10% geboekt heeft.computerjunky schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:07:
[...]
Eehh nee J2C heeft nooit gezegd dat je geen prestatiewinst kan halen of niet kan overclocken. Hij heeft vooral laten zien dan je memory slechter gaat clocken naarmate je gpu hoger clocked. Vanaf dus ongeveer die 2900Mhz. Hij heeft zelfs laten zien dat hij de core op 3400 kreeg alleen de ram liep dan op 40% van de spec (09 Mhz ipv 2500) .
Dat je ram lager gaat clocken als je teveel overclocked is gewoon een belachelijk design. Dat ben ik volkomen met hem eens. Daar hoort gewoon power budget voor gereserveerd te zijn, doe je dat niet krijg je dus dit soort fratsen.
Daarnaast heeft de merc waarschijnlijk een veel hoger power budget als de reverence en dus geen eerlijke vergelijking en statement die je hier maakt.
Ik heb zelf behoorlijk het vermoeden dat net zoals bij Nvidia waar de power draw duidelijk terug geschroefd is later dat bij AMD ook gebeurd is als antwoord op de negatieve feedback op power draw. Alleen heeft Nvidia beter gewerkt als AMD en zit AMD nu met vage problemen.
AMD wekt echter wel de indruk dat je dus kan overclocken en de core clock kan flink omhoog alleen in veel gevallen dal je dus niet alleen power capped zijn maar vernacheld hun bar slechte implementatie je ram clocks waardoor je kaart met 3000+ Mhz op zijn zijn knietjes gehouden word door kreupel vram.
En hij had die issues ook met een RedDevil de scores gingen daar ook onderuit ondanks dat de mem clock hoog aangaf. Maar dat is logisch als je zonder beleid gewoon de max en min clock gaat lopen verhogen. Je moet altijd met voltage beginnen.
Maar ik ga het hopelijk deze week kunnen testen. Als ik dit zo zie ga ik ook wel +10-15% uit de reference kaarten weten te halen.
Zou eerder 5-10% zeggen dan 10-15% met reference power limits.Astennu schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:21:
[...]
Maar ik ga het hopelijk deze week kunnen testen. Als ik dit zo zie ga ik ook wel +10-15% uit de reference kaarten weten te halen.
Sowieso heb je 14 dagen retourrecht, dan kan je dus zelf om creditering vragen. Had overigens nergens gemeld dat dit automatisch zou gebeuren/mogen gebeuren.Dennism schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:07:
[...]
Welk land betreft dit? Want dit is in Nederland geen wettelijk recht, DOA komt niet eens voor in onze wetgeving. Uit eigen beweging crediteren mag een winkel hier in Nederland zelf niet eens, tenzij de klant daar om verzoekt.
De info komt ook vanuit diverse certificeringsopleidingen zoals Aries/Cisco. Daar wordt dit als feit benoemd, misschien ten onrechte, maar dan is dat wel een kwalijke zaak

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[Voor 6% gewijzigd door JRMBelgium op 19-12-2022 18:27]
Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!
Vervelend voor je man!Pandango schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:33:
Mijn reference 7900XTX was met dips naar 60fps niet te gebruiken in CS:GO. De 3070 zit er weer in en de 7900XTX gaat terug.
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7700X | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4090 FE | LG 77B9 4K 120Hz | Corsair RM850x
7900 XTX naast 3070 Gaming X Trio.
Daarna gelijk wat 3DMark gedraaid en tot de conclusie gekomen dat UV the way to go is.
OOB Performance:
OC Bios + UV + Mem OC: (1000mV/Shader 2960MHzS/Mem 2750MHz)
Port royal vs OC/UV 3080Ti
Mesh shaders lijken inderdaad weinig te doen;DaniëlWW2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:14:
Kan iemand dit toevallig verifiëren dan wel ontkrachten?![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
[Voor 6% gewijzigd door ECP0WERS op 19-12-2022 18:59]
AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6
Last van coil whine gehad?ECP0WERS schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:58:
Vandaag ook mijn 7900 XTX binnen gehad. Heb gekozen voor de Merc 310.
Nee, helemaal stil

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6
Klopt, ik zag zijn review voor de liquid devil ultimate.Astennu schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:46:
[...]
Ja mee eens J2C aardige gast hoor maar kennis van zaken heeft hij niet. Hij had het bij RDNA2 ook vaak verkeerd. Hij snapt totaal niet hoe AMD's boost werkt waardoor hij geen goede oc resultaten haalt. Hij snap ook niet hoe power bij AMD kaarten werkt. Dus ja zolang ik niet zelf achter de knoppen van een RDNA3 kaart gezeten heb ga ik geen conclusies trekken.
En ja met de drivers/hardware kan inderdaad wel wat mis zijn. Maar daar komen we de komende twee maanden wellicht een beetje achter. En vooral goed zodra N32 uit komt.
Een van zeldzaamste kaarten die je kan hebben xD
En niet eens overclocken met morepowertool

Huh? De 7000 series wordt toch nog niet ondersteunt?nilsson1234 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:31:
[...]
En niet eens overclocken met morepowertool
Nee klopt maar wel de 6000 seriesThomg schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:59:
[...]
Huh? De 7000 series wordt toch nog niet ondersteunt?

Aangezien ik een referentie zag voorbij komen van J2C moest ik ook maar mijn mening geven

Mijn XFX is eindelijk binnen! En hij is echt huge

Hij heeft het ook over de 6900XT Red Devil UltimateThomg schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:59:
[...]
Huh? De 7000 series wordt toch nog niet ondersteunt?

Mooi kaarten zijn die XFXes wel. Niet te hard trappen anders stijgt ie op

Smaken verschillen gelukkigThomg schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:21:
Mooi kaarten zijn die XFXes wel. Niet te hard trappen anders stijgt ie op

Wel goed om te lezen dat er kaarten zonder whine zijn, lees je mee AMD? Het kan dus wel..
Ondanks de geluidsproductie toch de keuze gemaakt om bij ‘Team Red’ te blijven.
Als de kinderziektes eruit kunnen worden gehaald is het een prima GPU.
Overigens doet de kaart mij denken aan de 3080 FE, dat was ook zo’n giller..
AMD Ryzen 5900X | AMD RX 7900XTX | 32GB RAM | Corsair SF750 | LG CX 48”
Hier nog een rondje met fast timings ipv normal timings tegenover mijn vorige OC zonder fast timings. Power limit heb ik niet aangepast omdat 403w meer dan genoeg is

Nu wachten tot er iemand met een waterblok voor de Merc komt.
[Voor 9% gewijzigd door ECP0WERS op 19-12-2022 20:53]
Nette score!! De mijne komt als het goed is morgen ook toeECP0WERS schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:50:
[Afbeelding]
Hier nog een rondje met fast timings ipv normal timings tegenover mijn vorige OC zonder fast timings. Power limit heb ik niet aangepast omdat 403w meer dan genoeg is
Nu wachten tot er iemand met een waterblok voor de Merc komt.

Waterblokken voor de Merc waren er van Alphacool, Bitspower en Bykski voor de RX6800/6900

Nu hopen dat EK er ook eentje doet deze keer.
13900K // Z790 Aorus Master // 32GB DDR5-7600 // RTX 4090 FE
Vind het design van de 6000 net even wat leuker, verder erg netjes.
- Coilwhine : veeeeeel minder dan de 6800XT
- Performance : ik weet het nog niet... (nog niet heel veel getest)
- - SuperPosition benchmark : +-30% erbij
- - Fortnite : samsam, 165fps setup, de lows zijn aanmerkelijk beter
- - iRacing : nada
Qua verbruik zie ik alleen in benchmarks echt hogere getallen
Volledige set hangt achter een Shelly plug en de data in HA/Grafana laat niet echt veel hoger zien.
Het eerste inschakelen van de DP poort met 3x een monitor voor de racesetup crashte de driver.
Dat is een setup met gelinkte monitoren, driver recoverde zichzelf.
Morgen o.a. de VR set er aan hangen en kijken of alles draait met 5 schermen (iets wat Nvidia gegarandeerd laat crashen)
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput
Deed het niet. Kreeg wel power, maar postte niet. Oude GPU er weer in gezet, alles deed het perfect. Wel een beetje jammer dat.
Kan je wat meer specs geven over je systeem?IRyujinl schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:43:
Had een XFX speedster 7900 XTX gekocht, gepoogd in mijn systeem te zetten ennn....
Deed het niet. Kreeg wel power, maar postte niet. Oude GPU er weer in gezet, alles deed het perfect. Wel een beetje jammer dat.

Ik verwacht toch wel 10% met stock power limits te kunnen halen. Maar we gaan het zien. Met een beetje geluk ga ik twee 7900XTX reference kaarten testen.Thomg schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:27:
[...]
Zou eerder 5-10% zeggen dan 10-15% met reference power limits.
Die maat van mij zit nu op 33368 fire strike en 18k1 port royal. Vooral port royal draait erg goed op deze kaarten veel sneller dan de Navi 21 kaarten. Jammer dat niet alle RT games zo iets laten zien.
[Voor 23% gewijzigd door Astennu op 20-12-2022 01:51]
Aorus x570 pro moederbord, ryzen 9 3900x, 16 gb ddr4 ram… verder ook een gloednieuwe 1200w PSU. Pc is zo’n 2 jaar oud. Maar met de nieuwe kaart erin kwam hij niet eens bij de BIOS, gaf helemaal geen beeld. Heb ik mijn oude kaart erin gehangen en rondgekeken in de BIOS, maar het deed helaas nog steeds niksSkyline GT-R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:17:
[...]
Kan je wat meer specs geven over je systeem?Spreken we over een modern systeem of eentje met al wat jaartjes op de teller? Mogelijks moet je ook wat BIOS aanpassingen doen voor zoals CSM of UEFI boot.
Op het moederbord cycelde hij de hele tijd tussen de lampjes “cpu”, “dram” en “vga”. Bij “vga” bleef je haken, en resette hij weer naar “cpu” om dan vervolgens in die loop te blijven haken. De fans in de kaart spinnden eventjes. En de leds gingen aan, maar dan stopt ie opeens wanneer de loop weer begon
Als ik mijn oude videokaart (een RTX 2080 Super) erin hang doet alles het wel normaal.
[Voor 24% gewijzigd door IRyujinl op 20-12-2022 04:56]
Al een BIOS update van je moederbord gedaan?IRyujinl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 04:12:
[...]
Aorus x570 pro moederbord, ryzen 9 3900x, 16 gb ddr4 ram… verder ook een gloednieuwe 1200w PSU. Pc is zo’n 2 jaar oud. Maar met de nieuwe kaart erin kwam hij niet eens bij de BIOS, gaf helemaal geen beeld. Heb ik mijn oude kaart erin gehangen en rondgekeken in de BIOS, maar het deed helaas nog steeds niks
Op het moederbord cycelde hij de hele tijd tussen de lampjes “cpu”, “dram” en “vga”. Bij “vga” bleef je haken, en resette hij weer naar “cpu” om dan vervolgens in die loop te blijven haken. De fans in de kaart spinnden eventjes. En de leds gingen aan, maar dan stopt ie opeens wanneer de loop weer begon
Als ik mijn oude videokaart (een RTX 2080 Super) erin hang doet alles het wel normaal.
RX 7900XTX, 5800X3D, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, G.skill 16GB 3600cl14 b-die, Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB
Hij lijkt niet door te hebben dat niet alle cores dit trekken. Dus ja sommige cores halen de 3ghz de rest tanked en crashed. De custom board heeft een betere GPU. In een ideale situatie kun je iedere core onafhankelijk klokken. Het bijzondere is dat het AMD gelukt is te voorkomen dat de gehele GPU ermee op houdt wanneer er te hoog geclockt wordt. Je verliest de performance van de cores die het niet trekken.
Dat valt zeker onder een modern systeemIRyujinl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 04:12:
[...]
Aorus x570 pro moederbord, ryzen 9 3900x, 16 gb ddr4 ram… verder ook een gloednieuwe 1200w PSU. Pc is zo’n 2 jaar oud. Maar met de nieuwe kaart erin kwam hij niet eens bij de BIOS, gaf helemaal geen beeld. Heb ik mijn oude kaart erin gehangen en rondgekeken in de BIOS, maar het deed helaas nog steeds niks

Of je PC proberen booten met zowel je RTX 2080 Super in het bovenste x16 slot en je 7900XTX in het andere x16 slot en je monitor verbonden met je RTX 2080 Super. Indien je voeding dit aankan natuurlijk

Yep, die was wel een beetje outdated, dus had dat inderdaad gedaanKoldur schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:40:
[...]
Al een BIOS update van je moederbord gedaan?
Ik had helaas geen systeem waar ik hem in kon testen. (Andere PC's die ik had pastte de kaart niet inSkyline GT-R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:58:
[...]
Dat valt zeker onder een modern systeemKan je de GPU in een andere PC testen?
Of je PC proberen booten met zowel je RTX 2080 Super in het bovenste x16 slot en je 7900XTX in het andere x16 slot en je monitor verbonden met je RTX 2080 Super. Indien je voeding dit aankan natuurlijk

Verder was het in mijn eigen systeem ook niet mogelijk om tegelijk de oude, en nieuwe videokaart te passen, aangezien de XFX Speedster variant bijzonder groot is. Mijn voeding had dit tevens wel aangekunt

Maar aangezien de PC compleet niet wilde booten met de nieuwe kaart erin (Hij kwam te hangen in een bootloop) dacht ik dat het redelijk veilig was om aan te nemen dat de kaart defect was, aangezien het leek alsof mijn PC de gehele kaart niet kon zien. Ik heb hem nu maar helaas geretourneerd na een middag te hebben gevuld met troubleshooting... Probeer het wel opnieuw met een andere kaart wanneer ik mijn geld terug heb. Achteraf gezien zou het misschien kunnen zijn dat ik de kaart moest activeren in de BIOS o.i.d. En dat mijn systeem hierdoor niet wilde booten. Verder vroeg ik mij nog af... Zou het kunnen komen door de drivers van mijn oude GPU die nog geinstalled waren? Had gelezen dat dit niet zou moeten uitmaken, maar alsnog...
Dus je hebt je oude drivers niet eens verwijderd voordat je je nieuwe kaart installeerde? Tja dat kan het heel goed zijn geweest. Doe ALTIJD een DDU (display driver uninstaller) alvorens je een nieuwe gpu installeert.IRyujinl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:08:
[...]
Yep, die was wel een beetje outdated, dus had dat inderdaad gedaan
[...]
Ik had helaas geen systeem waar ik hem in kon testen. (Andere PC's die ik had pastte de kaart niet in)
Verder was het in mijn eigen systeem ook niet mogelijk om tegelijk de oude, en nieuwe videokaart te passen, aangezien de XFX Speedster variant bijzonder groot is. Mijn voeding had dit tevens wel aangekunt.
Maar aangezien de PC compleet niet wilde booten met de nieuwe kaart erin (Hij kwam te hangen in een bootloop) dacht ik dat het redelijk veilig was om aan te nemen dat de kaart defect was, aangezien het leek alsof mijn PC de gehele kaart niet kon zien. Ik heb hem nu maar helaas geretourneerd na een middag te hebben gevuld met troubleshooting... Probeer het wel opnieuw met een andere kaart wanneer ik mijn geld terug heb. Achteraf gezien zou het misschien kunnen zijn dat ik de kaart moest activeren in de BIOS o.i.d. En dat mijn systeem hierdoor niet wilde booten. Verder vroeg ik mij nog af... Zou het kunnen komen door de drivers van mijn oude GPU die nog geinstalled waren? Had gelezen dat dit niet zou moeten uitmaken, maar alsnog...
RX 7900XTX, 5800X3D, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, G.skill 16GB 3600cl14 b-die, Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB
Buiten dat ik dit echt nog nooit in mijn leven heb gedaan (hoog XX GPUs), worden de drivers niet geladen voor de bios, dus dit zou never nimmer nooit zijn probleem oplossen, want de drivers worden nog niet eens benaderd. Sterker nog, de bootmanager is nog niet eens gestart.bjvdven schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:13:
[...]
Dus je hebt je oude drivers niet eens verwijderd voordat je je nieuwe kaart installeerde? Tja dat kan het heel goed zijn geweest. Doe ALTIJD een DDU (display driver uninstaller) alvorens je een nieuwe gpu installeert.
Drivers zijn 100% irrelevant zoals @Paprika zegt. Die worden dan nog niet eens geladen.IRyujinl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:08:
Als hij in zo'n bootloop terecht komt, is dat een teken dat hij de GPU wel ziet, maar niet aangezwengeld krijgt. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat dat door een defecte GPU kwam, dan stopt hij namelijk geheel met de bootcycle. Jij zit in een loop, dus dat is een opstart dingetje van de beide firmwares; waarschijnlijk was je er met een BIOS update (van je moederbord) zonder problemen doorheen gekomen. De manier waarop GPU's in UEFI aangezwengeld worden is omslachtig, dus dat komt heel veel voor

Andere opties zijn stroomvoorziening (maar ook dan stopt de cycle doorgaans) of niet 100% in het PCIe slot gedrukt, maar ook dan kom je meestal niet in een loop terecht.
Ik had de BIOS geupdate, en hierna nogmaals geprobeerd inderdaad, maar dit hielp helaas nietWerelds schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:38:
[...]
Drivers zijn 100% irrelevant zoals @Paprika zegt. Die worden dan nog niet eens geladen.
Als hij in zo'n bootloop terecht komt, is dat een teken dat hij de GPU wel ziet, maar niet aangezwengeld krijgt. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat dat door een defecte GPU kwam, dan stopt hij namelijk geheel met de bootcycle. Jij zit in een loop, dus dat is een opstart dingetje van de beide firmwares; waarschijnlijk was je er met een BIOS update (van je moederbord) zonder problemen doorheen gekomen. De manier waarop GPU's in UEFI aangezwengeld worden is omslachtig, dus dat komt heel veel voor
Andere opties zijn stroomvoorziening (maar ook dan stopt de cycle doorgaans) of niet 100% in het PCIe slot gedrukt, maar ook dan kom je meestal niet in een loop terecht.

Hij kon niet beter in de PCIe slot zitten dan dat ie zat ook. Hij was vastgeklikt, en compleet vastgeschroefd etc. Bij het opstarten begonnen de fans etc van de videokaart wel te spinnen, maar stopten die ook telkens wanneer de loop opnieuw begon. Ik had idd wel eens eerder dat een GPU het begaf, en dat mijn PC toen ook helemaal niet wilde opstarten. Ook toen ik de PC zonder GPU wilde opstarten, om te kijken, kwam hij in een soortgelijke loop. (De PC heeft een Ryzen 9 3900x, deze heeft geen IGPU, dus was er zowieso geen kans om op te starten aangezien er geen grafische processor in zat). De loop was precies hetzelfde als er helemaal geen kaart in zat, dan toen de Speedster erin zat.
Er waren idd wel andere dingen die ik zou kunnen proberen, achteraf gezien. De stroomvoorziening zou het niet mogen zijn, die was een week daarvoor geupgrade naar een 1200W PSU van EVGA.

Heb ook snel een stock run gedaan in Time Spy:
https://www.3dmark.com/spy/33729104
Die waren mijn temps tijdens die run:
Zien er prima uit; enkel het geheugen lijkt me wat hoog.
Systeemspecs:
Intel Core i7 13700K
Gigabyte Z790 AORUS Master
G.Skill 32GB DDR5-7200C34
Vanavond er verder mee aan de slag gaan en zien wat een OC er uit te halen valt

Allemaal mosterd na de maaltijd natuurlijk (aangezien je hem al terug gestuurd hebt

Ja na een middag eraan gezeten te hebben had ik er wel genoeg van en dacht ik van 'ik probeer het later nog wel een keer met een nieuwe kaart'. Nog steeds wel een beetje jammer...Werelds schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:10:
@IRyujinl hmm vreemd. Zo te horen begon hij gewoon met opstarten (dat zijn de fans die gaan draaien). Dat betekent dat er in elk geval aan de PCIe kant genoeg stroom doorheen loopt en dat de signalen daar door komen - en dat ze verwerkt worden. Had die kaart wellicht een dubbele BIOS?
Allemaal mosterd na de maaltijd natuurlijk (aangezien je hem al terug gestuurd hebt), maar het is wel vreemd. Er zijn altijd talloze dingen die je kunt proberen, maar op een gegeven moment houdt het toch wel op en heb je er geen lol meer aan
Hij kreeg wel stroom, iig. Zat ook gewoon met 3 verschillende 8-pins kabels zoals nodig was bij dat model. Heb.. eigenlijk geen idee of de kaart een dubbele BIOS heeft. Kan ik helaas ook niet meer controleren

Meer dingen om in mijn achterhoofd te houden voor een volgende keer in ieder geval! Bedankt voor het meedenken

Nu maar hopen dat ik er nog een kan weten te fixen wanneer ik mijn geld terug heb
2de keer ddu gedaan, zelfde game, opeen stijgt me gpu niet op, 76c.
Start ander spel op: 80c, zet fsr aan, constante stijging tot 110c, geen hogere clocks of whatever.
Speel vandaag GoW, 30min, gpu stijgt op met 4k 60fps cap. Ik doe een reboot, opeens draaid de game prima, 76c. Gooi de fps naar de 100, nogsteeds niks.
Ik stop even, speel het weer, 110c in een cutscene. Doe een reboot, weer 76c.
Nu draaide diezelfde scene op 110c op 2500rpm, na een reboot 80c op 1200rpm.
Tevens viel mij op dat als ik het amd menutje opende ik vaak mijn temps in 1 sec 5c zag toenemen
Denk echt dat het driver issues zijn, anders had ik altijd problemen.
Ik wacht nog even met een retour.
[Voor 13% gewijzigd door Xander.M op 20-12-2022 13:13]
Tijdens het invullen van de retouraanvraag toch nog eens besloten om de 7900XTX aan te sluiten. Het installeren had ik op dezelfde manier gedaan als de originele keer: DDU vanuit safe mode om de NVIDIA drivers te deïnstalleren om vervolgens de AMD drivers via normal boot te installeren.Pandango schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:33:
Mijn reference 7900XTX was met dips naar 60fps niet te gebruiken in CS:GO. De 3070 zit er weer in en de 7900XTX gaat terug.
Tot mijn verbazing werkt nu alles wel naar behoren! In Time Spy waren met de eerste installatie de GPU scores tussen de 19k en 22k. Na de herinstallatie (en wat tuning tweaks) heb ik een GPU score van 30.387 weten te behalen.
In CS:GO zie ik ook niet meer de vreemde drops naar 60fps met low averages, maar in plaats daarvan zie ik 300-600 fps afhankelijk van de map/situatie.
Nu dat ik de performance heb die ik had verwacht hoef ik de kaart gelukkig toch niet terug te sturen!

Denk dat het dan toch een factory AMD moet worden. Enige immense struikelblok is de €1150, kan dat mentaal gewoon echt niet verwerken. Okay, de performance is immens, maar een koopje is het niet

Nickname does not reflect reality
Kakt de performance ook in als het gebeurt?
Performance is steady op 110c, kloks blijven ook zo goed als normaal.
De gpu klimt echt super steady omhoog icm de fans en dan blijft hij super steady op 110, nooit 111 of even 109. Alsof het de bedoeling is.
Lijkt wel een 7950x
Mijn 7900XTX junction temps willen soms ook in een vrij korte tijd naar de 110 graden schieten, dit blijkt echter niet het geval te zijn wanneer ik mijn PC op zijn zij leg. Je kan proberen jouw PC op zijn zij te leggen zodat de videokaart verticaal staat.
Op Reddit zag ik meer mensen die hetzelfde ervaren.
[Voor 9% gewijzigd door Pandango op 20-12-2022 16:37]
Als dat zo is, dan maakt de koeler geen goed contact met hoogstwaarschijnlijk de die. Had ik ook met mijn Zotac 3080.Pandango schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:36:
@Xander.M
Mijn 7900XTX junction temps willen soms ook in een vrij korte tijd naar de 110 graden schieten, dit blijkt echter niet het geval te zijn wanneer ik mijn PC op zijn zij leg. Je kan proberen jouw PC op zijn zij te leggen zodat de videokaart verticaal staat.
Op Reddit zag ik meer mensen die hetzelfde ervaren.
Kan een incidenteel dingetje zijn, tenzij meer dan 5% (wat lager al, maar 5% is wat vergevensgezind) van de kaarten hier last van hebben. Dan is er iets structureels aan de hand. Dat lijkt mij sterk, maar de toekomst zal het uitwijzen.
Als verticaal plaatsen het oplost, raad ik je dus een RMA aan, want dan moet de koeler beter geplaatst worden.
Maar hij doet het ook vaak gewoon zoals hij het hoort te doen, en mijn pc is niet bewogen tussen "runs"
Tweede is wat gebeurd er als je de behuizing op haar zijkant legt?
Want ik wil eigenlijk twee dingen weten:
1) Slaan de ventilatoren om een of andere reden die temperatuursensor bij een van de ventilatoren aan totdat je Tj max haalt?
2) Is de koeler wel goed bevestigd of zakt die een heel klein beetje waardoor de temperaturen op hol slaan?
Dan kan je misschien core en mem hoog klikken?
Niet op voorraad.
Dat is (nog) niet mogelijk..edward2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:17:
Ben benieuwd of er voor deze GPU ook een more powertool mogelijk is?
Dan kan je misschien core en mem hoog klikken?
Niet op voorraad.

Voor mijn kaart blijkt wat hoger te zijn; 2960MHz
Heeft de default waarde bij Adrenalin significante betekenis dan?Skyline GT-R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:53:
Ik ben ook heel benieuwd naar de default clockspeed van de 7900XTX kaarten hier; hoe goed zijn de binsNet zoals je dat kan zien in Adrenalin voor de Navi2 kaarten is dat ook zo voor deze generatie. De minimum boostclocks die AMD geeft zijn 2499MHz.
Voor mijn kaart blijkt wat hoger te zijn; 2960MHz
[Afbeelding]
Kun je hier iets over delen van de vorige generaties?
We kunnen nu ook beginnen kijken hoe goed hun 7900XTX chips zijn

Maar jij deelt hier de default max frequency waarde van Adrenalin of de hoogst haalbare GPU clock/frequentie die je hebt gezien tijden het testen?Skyline GT-R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:10:
Je leert er vooral uit hoe goed AMD hun chips zijn. De early RX 6900 XT kaarten kwamen bijvoorbeeld amper boven de standaard waardes uit die AMD garandeerde. Er zat daar ook niet geweldig veel OC potentieel in. Later verbeterde dat; en al helemaal met hun XTXH chips.
We kunnen nu ook beginnen kijken hoe goed hun 7900XTX chips zijnMijn kaart zijn 2960MHz is een heel eind boven wat AMD minimaal garandeerd. Ik ben dan ook benieuwd hoe goed de chips (bins) zijn van de andere 7900XTX kaarten hier
Mijn Adrenalin zegt 2995Mhz max frequency.
Neen, ik bedoel de default waarde die daar staatEvernote schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:15:
[...]
Maar jij deelt hier de default max frequency waarde van Adrenalin of de hoogst haalbare GPU clock/frequentie die je hebt gezien tijden het testen?
Mijn Adrenalin zegt 2995Mhz max frequency.

Heb je hier ook een bron voor? Mijn Reference 7900XTX zegt dus 2995Mhz..Skyline GT-R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:36:
[...]
Neen, ik bedoel de default waarde die daar staatWanneer je Adrenalin opent, dan naar het 'Performance' tab gaat en dan 'Manual Tuning' kiest. Dan onder 'GPU Tuning' zet je 'Advanced Control' aan. Dan krijg je de ingebakken boostclock voor je chip van de fabriek uit. Die is voor iedere chip anders. En hoe hoger die is, hoe beter je chip is (bin). AMD garandeerd dat deze minimaal 2499MHz is. Voor mijn XFX Merc 310 hoort die minimaal 2617MHz te zijn. Mijn chip zit daar dus ruim boven.
[Afbeelding]
Krijg me geld terug, en gezien de AIB net zo duur zijn als een 4080, kruip ik toch weer richting team groen.
Heel erg jammer
https://www.amd.com/en/su...rn-rad-win-22-12-2-rx7900
https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-7900xtx
Improvements to power usage during hardware accelerated video playback. Further power efficiency improvements are planned for future releases.
👌
Meteen even getest, voor een 1080p60 youtube video bij mij van 70w TBP naar 45-50w (xt). VRAM lijkt nu goed terug te clocken. Dit op een 4k scherm, +10% power limit.Erraa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:21:
[...]
Improvements to power usage during hardware accelerated video playback. Further power efficiency improvements are planned for future releases.
👌
[Voor 8% gewijzigd door cpt.skydiver op 21-12-2022 10:03]
Hier ook even getest maar dan met een 7900XTX en een 720p60 video op een 4K scherm..cpt.skydiver schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:11:
[...]
Meteen even getest, voor een 1080p60 youtube video bij mij van 70w TBP naar 45-50w (xt). VRAM lijkt nu goed terug te clocken.
GPU Board Power: 79~90w
GPU Clock: ~1400Mhz
VRAM Clock: ~900Mhz
Browser: Firefox 108.0.1 (64-bit)
Adrenalin: 22.12.2
Daarnaast nog even een performance profile gemaakt met -10% power limit en max GPU frequency op 600Mhz:
GPU Board Power: 69~82w
GPU Clock: 890~1115Mhz
Hopelijk wordt dit snel nog verder geoptimaliseerd want dit is nog niet bepaald geweldig.
Overigens met Microsoft Edge

Vreemd, mijn VRAM clocks zijn minder dan de helft van de jouwe bij het kijken van een video (rond de 350). 80-90w klinkt vergelijkbaar met voor de update?Evernote schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:49:
[...]
Hier ook even getest maar dan met een 7900XTX en een 720p60 video op een 4K scherm..
GPU Board Power: 79~90w
GPU Clock: ~1400Mhz
Browser: Firefox 108.0.1 (64-bit)
Adrenalin: 22.12.2
Daarnaast nog even een performance profile gemaakt met -10% power limit en max GPU frequency op 600Mhz:
GPU Board Power: 69~82w
GPU Clock: 890~1115Mhz
Hopelijk wordt dit snel nog verder geoptimaliseerd want dit is nog niet bepaald geweldig.
Overigens met Microsoft Edgevergelijkbare resultaten.
Op welke scherm resolutie zit je zelf? En inderdaad ik merk weinig verschil, al wilde hij eerst wel eens boven de 100w zitten meen ik..cpt.skydiver schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:05:
[...]
Vreemd, mijn VRAM clocks zijn minder dan de helft van de jouwe bij het kijken van een video (rond de 350). 80-90w klinkt vergelijkbaar met voor de update?
4k, ook 11 22h2 (heb m'n originele comment even uitgebreid). Reference kaart overigens.Evernote schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:11:
[...]
Op welke scherm resolutie zit je zelf? En inderdaad ik merk weinig verschil, al wilde hij eerst wel eens boven de 100w zitten meen ik..
Voor de zekerheid even een (clean) reinstall gedaan maar helaas verschil.cpt.skydiver schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:12:
[...]
4k, ook 11 22h2 (heb m'n originele comment even uitgebreid). Reference kaart overigens.
Ben benieuwd wat andere mensen met een XTX zien!
In Cyberpunk sta ik op een plek die voor 100% load zorgt om de verschillen te testen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:03:
Wat is de ventilator snelheid tijdens de ramp up en wat is die als je 110C haalt?
Tweede is wat gebeurd er als je de behuizing op haar zijkant legt?
Want ik wil eigenlijk twee dingen weten:
1) Slaan de ventilatoren om een of andere reden die temperatuursensor bij een van de ventilatoren aan totdat je Tj max haalt?
2) Is de koeler wel goed bevestigd of zakt die een heel klein beetje waardoor de temperaturen op hol slaan?
Mijn tuning settings zijn: 3100 max frequency, VRAM 2700MHz, 1085v, -5% power met een max fan speed van 91%.
1. Staand en liggend zit de fan speed ergens tussen de 70 en 85%.
1.1 Staand behaald die 110 graden junction temps met de GPU temps op 70 graden
1.2 Liggend behaald die 80 graden junction temps met de GPU temps op 60 graden
1.3 Staand zijn de GPU clock frequencies consistent 2800-3000
1.4 Liggend zijn de GPU clock frequencies consistent 3000-3100
2. Moet ik hiervoor kijken of er wendbaarheid in de cooler mounting zit?
[Voor 5% gewijzigd door Pandango op 21-12-2022 11:39]
Er wordt inmiddels heel wat geroepen over positionering, thermal interface die tijd nodig heeft om beter contact te maken, orienteering van de heatpipes of vapor chamber die het verschil maakt.
Dit lijkt te wijzen naar oriëntatie van de GPU waar de traditionele zijwaartse positionering in een PCIe slot met de koeler naar beneden, voor problemen zorgt. En als het PCIe slot onderaan zit en de videokaart erop met de ventilatoren verticaal, dan is het opeens wel goed.
Ik zou ook kijken naar contact tussen de GPU en koeloplossing. N31 is een MCD GPU met zeven losse chiplets. AMD lijkt uiteraard haar best gedaan te hebben om die een gelijke hoogte te houden, maar we weten de precieze toleranties niet. Als je dus zomaar thermal paste vervangt dan kan je andere problemen krijgen als die nieuwe paste toch iets minder tolerantie heeft voor afwijkingen dat wan AMD gebruikt.Skyline GT-R schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:52:
Mogelijks heeft dat wat te maken met die speciale thermal paste die AMD gebruikt voor hun ref koeler (het is geen echte thermal paste). Mogelijks lost een simpele repaste met gewone thermal paste al deze problemen op.. Maar de vraag is dan natuurlijk welke impact dit heeft op je garantie.
Ik zeg niet dat dit zo is omdat ik het niet weet. Maar daarom zeg ik het juist. Dit is geen monolithische GPU meer waar alles iets simpeler is.

Release driver:
Update:
[Voor 4% gewijzigd door Skyline GT-R op 21-12-2022 12:46]
Het is me de afgelopen dagen al gelukt om GPU scores tussen de 19k en 31k te krijgen. Ik weet oprecht niet waarom het verschil zo groot is.
Update:
Ik zag ergens online dat de iCue software voor problemen zorgt, dus die heb ik even verwijderd. Nu heb ik met stock settings gewoon weer 28.578 behaald! Mijn advies is om voorlopig the iCue software te deïnstalleren voor de mensen met performance problemen.
[Voor 38% gewijzigd door Pandango op 21-12-2022 13:21]
Ik had dol graag een repaste van mijn exemplaar gedaan, maar azerty gaf aan dat gigabyte erg moeilijk doet daar over.DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:27:
[...]
Ik zou ook kijken naar contact tussen de GPU en koeloplossing. N31 is een MCD GPU met zeven losse chiplets. AMD lijkt uiteraard haar best gedaan te hebben om die een gelijke hoogte te houden, maar we weten de precieze toleranties niet. Als je dus zomaar thermal paste vervangt dan kan je andere problemen krijgen als die nieuwe paste toch iets minder tolerantie heeft voor afwijkingen dat wan AMD gebruikt.
Ik zeg niet dat dit zo is omdat ik het niet weet. Maar daarom zeg ik het juist. Dit is geen monolithische GPU meer waar alles iets simpeler is.
Helaas moet ik nu wachten tot dat hij terug komt van reparatie.
Hopelijk kan gamersnexus op onderzoek gaan.
Was het niet makkelijker om nog een 7900XTX te scoren en voor deze dan je geld terug te krijgen?kurttank43 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:25:
[...]
Ik had dol graag een repaste van mijn exemplaar gedaan, maar azerty gaf aan dat gigabyte erg moeilijk doet daar over.
Helaas moet ik nu wachten tot dat hij terug komt van reparatie.
Hopelijk kan gamersnexus op onderzoek gaan.
Dat ik had dan gedaan als ik in jouw schoenen stond, even ervan uitgaande dat ze jou ook aangeboden hebben om het geld terug te geven.
Ik zat te stressen dat ik mogelijk niet snel weer een 7900XTX voor msrp zou kunnen vinden.Thomg schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:36:
[...]
Was het niet makkelijker om nog een 7900XTX te scoren en voor deze dan je geld terug te krijgen?
Dat ik had dan gedaan als ik in jouw schoenen stond, even ervan uitgaande dat ze jou ook aangeboden hebben om het geld terug te geven.
Heb helaas niet altijd tijd om alle verkoop kanalen in de gaten te houden...
Krijg nog steeds flashbacks naar de rtx3000 launch haha

Ik neem aan dat de "offer" niet "Reageer nu! Anders geld niet terug!" is, dus dan blijf je op je slechte XTX zitten met slider naar -10% en stuur je de GPU terug wanneer je de vervanging hebt.kurttank43 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:56:
[...]
Ik zat te stressen dat ik mogelijk niet snel weer een 7900XTX voor msrp zou kunnen vinden.
Heb helaas niet altijd tijd om alle verkoop kanalen in de gaten te houden...
Krijg nog steeds flashbacks naar de rtx3000 launch haha
Sterker nog, meestal krijg je iets van 2 weken om het product terug te sturen wanneer je aangeeft je geld terug te willen.
AMD RX 7900XTX - Reference Model
Hier was wel +15% Power Limit voor nodig en een UV van 1070mV.
If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever.
Verschil tussen stock en simpele OC op de memory

Edit: Voor nu het maximale wat ik eruit kan krijgen.... not bad

[Voor 25% gewijzigd door nilsson1234 op 21-12-2022 20:10]
Zou dat iets uitmaken? Neem aan dat de rm750x de rx 7900 xtx wel aankan icm met een 5800x3d?
Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!
Gebruikte settings:
Time Spy: https://www.3dmark.com/spy/33787125
Time Spy Extreme: https://www.3dmark.com/3dm/85483097
En lang leven 3x 8PIN hoor, mijn 'Total Board Power' tijdens deze runs is 450W..
[Voor 14% gewijzigd door Skyline GT-R op 21-12-2022 21:12]
De 34k GPU score en 32k overal komt steeds dichter.
Woah mooi.Skyline GT-R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:58:
Hier is mijn XFX Merc 310 inmiddels ook tegekomen!Het is wel een mooie kaart en een verdere evolutie van hun Merc kaarten uit de RX 6800/6900 reeks.
Heb ook snel een stock run gedaan in Time Spy:
[Afbeelding]
https://www.3dmark.com/spy/33729104
Die waren mijn temps tijdens die run:
[Afbeelding]
Zien er prima uit; enkel het geheugen lijkt me wat hoog.
Systeemspecs:
Intel Core i7 13700K
Gigabyte Z790 AORUS Master
G.Skill 32GB DDR5-7200C34
Vanavond er verder mee aan de slag gaan en zien wat een OC er uit te halen valt
Misschien moet ik toch maar m'n i7-8700k (6core 5gz allcore) upgraden. Nog in afwachting op een waterblok om een test te kunnen doen.
Edit: zeker met 8086 testen! Niiiice

Veel plezier ermee!
Als ik wat tijd over heb zal ik mijn i7 8086k even erbij nemen en de Merc er in doen.Spacewide schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:05:
[...]
Woah mooi.
Misschien moet ik toch maar m'n i7-8700k (6core 5gz allcore) upgraden. Nog in afwachting op een waterblok om een test te kunnen doen.
Veel plezier ermee!

Da's wel absurd hoog! Netjes!Skyline GT-R schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:54:
Mijn finale resultaat voorlopig is 31794: https://www.3dmark.com/spy/33788123
De 34k GPU score en 32k overal komt steeds dichter.

Dacht dat het altijd standaard was dat 1x HDMI is gedeeld met de DP, dus dit komt niet uit het niets.raymondw schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:07:
Eerste echte issue gevonden voor mijn setup
Ben helaas niet de enige
Misschien dat er hier ook iemand is die een exotische setup kan maken met 2x DP en HDMI
That said, dat was jaren geleden met budgetkaarten, niet met een flagship model...
Misschien dat het met MST opgelost kan worden...
Op mijn 980Ti lang geleden werd dit ook duidelijk gemaakt.
https://tweakers.net/i/iM...X6JX8g=/i/2000730080.jpeg
[Voor 13% gewijzigd door Thomg op 21-12-2022 23:14]
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen