Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:42
Kunnen jullie me helpen uit te vinden waarom mijn mail vanuit proton mail geweigerd wordt?

Door dit forum ben ik op het idee gebracht van gmail af te stappen en gebruik te gaan maken van proton mailserver met een eigen domeinnaam. De domeinnaam is geregistreerd bij mijn.host.

Ik heb mbv de uitleg van proton alle DNS instellingen (SPF DKIM en DMARC) aangepast. Dit is allemaal nieuw voor mij maar leek duidelijk uitgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwuO_WwCrnwOGS6pFGyv73EWjQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzYVo6nXioR5csnpG1OMLJ2U.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens proton lijkt dit dus correct gedaan. Ik kan ook zonder problemen mail heen en weer sturen tussen het nieuwe adres via proton en mijn outlook, gmail en werkmail

Maar vandaag wordt een mail die ik vanuit de desktop app als reply op een externe mail (beroepsvereniging) heb verstuurd geweigerd met de volgende uitleg.

Remote server returned '550 5.7.509 Access denied, sending domain ********* and has a DMARC policy of reject.'

ik heb de volgens proton desktop app geadviseerde regel "v=DMARC1; p=quarantine" toegevoegd aan de DNS voor het domein en de app lijkt dit ook te bevestigen.

Kunnen julie mij vertellen waar dit aan kan liggen, of waar ik hier meer informatie of een troubleshooting gids kan vinden? Ik weet even niet waar te zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door jjohan14 op 13-05-2025 21:11 . Reden: schrijffouten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

satshow schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:18:
Ik ben van plan een eigen domein aan te schaffen voor gebruik voor mail via proton.

Iemand een goede suggestie waar deze aan te kopen?

Ik wil de mail gaan gebruiken voor mij en de vrouw, neem aan dat 1 domein voldoende is voor 2 personen.

Ik ben er nog niet uit of we beide mailplus gebruiken of proton duo.
Ligt vooral aan je tld die je wilt. Voor .nl zit ik tegenwoordig bij mijn.host en bij Hetzner. Voor .org en .info zit ik bij Namecheap. Hiervoor zat ik bij Transip, maar die wordt onevenredig duur.

Ik denk dat ik voor .nl helemaal over ga stappen op mijn.host Hetzner is op zich een prima aanbieder, maar de portal is waardeloos.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:42
True schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:05:
[...]

Ligt vooral aan je tld die je wilt. Voor .nl zit ik tegenwoordig bij mijn.host en bij Hetzner. Voor .org en .info zit ik bij Namecheap. Hiervoor zat ik bij Transip, maar die wordt onevenredig duur.

Ik denk dat ik voor .nl helemaal over ga stappen op mijn.host Hetzner is op zich een prima aanbieder, maar de portal is waardeloos.
Dank je wel, ik ga er straks naar kijken. Is niet zo spannend wat ik precies wil. Ga het domein alleen gebruiken voor email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:10
jjohan14 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:08:
Kunnen jullie me helpen uit te vinden waarom mijn mail vanuit proton mail geweigerd wordt?

Door dit forum ben ik op het idee gebracht van gmail af te stappen en gebruik te gaan maken van proton mailserver met een eigen domeinnaam. De domeinnaam is geregistreerd bij mijn.host.

Ik heb mbv de uitleg van proton alle DNS instellingen (SPF DKIM en DMARC) aangepast. Dit is allemaal nieuw voor mij maar leek duidelijk uitgelegd.

[Afbeelding]

Volgens proton lijkt dit dus correct gedaan. Ik kan ook zonder problemen mail heen en weer sturen tussen het nieuwe adres via proton en mijn outlook, gmail en werkmail

Maar vandaag wordt een mail die ik vanuit de desktop app als reply op een externe mail (beroepsvereniging) heb verstuurd geweigerd met de volgende uitleg.

Remote server returned '550 5.7.509 Access denied, sending domain ********* and has a DMARC policy of reject.'

ik heb de volgens proton desktop app geadviseerde regel "v=DMARC1; p=quarantine" toegevoegd aan de DNS voor het domein en de app lijkt dit ook te bevestigen.

Kunnen julie mij vertellen waar dit aan kan liggen, of waar ik hier meer informatie of een troubleshooting gids kan vinden? Ik weet even niet waar te zoeken.
Interessante vraag. Zeker omdat ik ook sterk overwegend ben om een domein te registreren en hetzelfde te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Begrijp ik het goed dat vooralsnog alles lijkt te werken, behalve het versturen van een email naar die beroepsvereniging? Dan zal het niet aan jouw setup liggen, maar aan die van de beroepsvereniging. Je zou via bijvoorbeeld mxtoolbox een check kunnen doen hoe ze de DMARC geconfigureerd hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

[Afbeelding]

Probeer de mail eens te sturen naar https://mail-tester.com. Dan kun je misschien zien als iets nog niet helemaal juist staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:42
dbzokphp schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:46:
[...]

Probeer de mail eens te sturen naar https://mail-tester.com. Dan kun je misschien zien als iets nog niet helemaal juist staat.
Dat was precies wat ik nodig had.

Alles goed behalve een probleem in de SPF regel.
"domein" does not allow your server ************* to use "adres@domein"
Dus blijkbaar een probleem voor het specifieke e-mail adres.

Ik meende mij ook ergens gelezen te hebben dat ik na toevoegen van nieuwe adressen aan het domein de SPF moest aanpassen, maar dat kon ik gisteren nergens meer terugvinden.

Nadat ik die heb vervangen is de test 10/10 en krijg ik geen foutmelding meer van postmasters.

De e-mailtester ga ik bookmarken, dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:28
Proton heeft nu een aanbieding vanwege 11-jarig bestaan met 40% korting op Unlimited. Het lijkt erop dat dit alleen geldt voor bestaande klanten. Ik heb Mail Plus van een Black Friday deal in 2024 en denk erover om te upgraden.

Maar, dit is minder dan de Black Friday 2024 deal van 50% op Unlimited. Voor de mensen die hier meer vanaf weten: Is dat de "standaard" korting die ze dan geven? En zou ik evt beiden kunnen combineren, dus nu de 40% pakken, en dan met Black Friday verlengen met de evt 50% die dan geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35
Zijn er ook kortingen voor family abonnementen? Die zie ik namelijk niet (anders dan jaar betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Ik ben van plan om binnenkort een eigen domein aan te schaffen samen met mail plus.

Kan iemand uitleggen hoe dat werkt met een eigen domein. Ik neem aan dat ik het 1 en ander moet aanpassen bij de hosting waar ik het domein aanschaf.

Hoe gaat het eigenlijk met alias mailadressen? Gaat dat met het eigen domein? Of hoe werkt dat?
Ik ben van plan alleen een domein aan te schaffen bij de hosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
satshow schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:51:
Ik ben van plan om binnenkort een eigen domein aan te schaffen samen met mail plus.

Kan iemand uitleggen hoe dat werkt met een eigen domein. Ik neem aan dat ik het 1 en ander moet aanpassen bij de hosting waar ik het domein aanschaf.

Hoe gaat het eigenlijk met alias mailadressen? Gaat dat met het eigen domein? Of hoe werkt dat?
Ik ben van plan alleen een domein aan te schaffen bij de hosting.
Wat had je er zelf al over gevonden? Want je bent echt niet de eerste met die vraag.

How to use a custom domain with Proton Mail
Zoek op Youtube naar 'proton mail own domain'

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Room42 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Wat had je er zelf al over gevonden? Want je bent echt niet de eerste met die vraag.

How to use a custom domain with Proton Mail
Zoek op Youtube naar 'proton mail own domain'
Ik was aan het zoeken in de Nederlandse taal. Wellicht verkeerde zoek termen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
satshow schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:34:
[...]

Ik was aan het zoeken in de Nederlandse taal. Wellicht verkeerde zoek termen gebruikt.
Helaas, die help-pagina van Proton is niet beschikbaar in het Nederlands. Maar ook daar kun je zelf even kijken of je de pagina kon vertalen, bijvoorbeeld met Google Translate, maar wat voor mij beter werkt, is ChatGPT met de prompt: "vertaal deze pagina naar het Nederlands: https://proton.me/support/custom-domain". Dan kun je ook direct doorvragen als je meer hulp nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 16-05-2025 18:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:00
Ben ik de enige die zich af en toe stoort aan de reclame voor Proton haar eigen abonnementen en diensten?

Het lijkt goed te gaan met ProtonVPN op mijn telefoon overigens.
Vandaag heeft het zo'n klein gedeelte van de accu gebruikt, dat het een - is geworden.
Dat zal er wel aan liggen dat mijn telefoon amper van z'n kabel af is geweest.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:26
whahas schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:05:
Ben ik de enige die zich af en toe stoort aan de reclame voor Proton haar eigen abonnementen en diensten?

Het lijkt goed te gaan met ProtonVPN op mijn telefoon overigens.
Vandaag heeft het zo'n klein gedeelte van de accu gebruikt, dat het een - is geworden.
Dat zal er wel aan liggen dat mijn telefoon amper van z'n kabel af is geweest.
Dat kun je uitzetten in de opties. Ik ergerde me tevens aan het reclame venster in de windows app rechtsboven maar ook dat is in het blokje zelf uit te zetten kwam ik toevallig vandaag achter.

[ Voor 0% gewijzigd door ratzz op 16-05-2025 19:17 . Reden: zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:45

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

ratzz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:08:
[...]

Dat kun je uitzetten in de opties. Ik ergerde me tevens aan het reclame venster in de windows app rechtsboven maar ook dat is in het blokje zelf uit te zetten kwam ik toevallig vandaag achter.
Waar precies, ik kan deze optie niet vinden. :?

Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
JopieE schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Waar precies, ik kan deze optie niet vinden. :?
Even bij de webmail inloggen, instellingen en dan onderaan de eerste pagina (dashboard) heb je diverse opties m.b.t. notificaties (lees emails van proton).

De optie zit niet in de android app, waarschijnlijk heb je daar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 14:11

Louw Post

Cerenas

whahas schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:05:
Jep, vooral een beetje vreemd dat ze Duo en Family zo zitten te pushen aan mij als Unlimited gebruiker.

Maar goed om te lezen dat het uit te zetten is, ook maar meteen even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Cyb schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:57:
Tuta (wiki link) en Proton hebben ruzie met elkaar.
Security.nl: E-mailproviders Tuta en Proton Mail ruziën over encryptie en privacy

De ruzie lijkt eergisteren begonnen te zijn door Tuta met: https://tuta.com/blog/swiss-privacy-is-an-illusion

[...]

Proton reageerde gisteren in https://proton.me/blog/proton-vs-tuta-encryption met:

[...]

en:

[...]

En op Reddit schreef Proton vervolgens:
https://www.reddit.com/r/.../18ninzh/comment/kebpdkh/

[...]

Kort daarna schreef Tuta op Reddit:
https://www.reddit.com/r/.../18nob4c/comment/kec6yfg/

[...]
Ik wil een Tuta account nemen (voor naast mijn Proton), weet iemand inmiddels of ze weer een beetje aardig voor elkaar zijn?
Ik wil weg bij Gmail en vind het fijn om twee diensten te hebben, dus daarom overweeg ik om naast mijn Proton Mail ook een Tuta Mail te nemen (en ik vermoed dat hun agenda beter werkt).

Ik zag ook geen onderwerp hier op Tweakers over Tuta, heb ik dat over het hoofd gezien? Ze zeggen meer dan 10 miljoen gebruikers te hebben, dus het lijkt me een heuse concurrent van Proton.

[ Voor 7% gewijzigd door whahas op 22-05-2025 14:23 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-06 14:06
@whahas Ik heb geen Tuta, maar Techlore (YouTube) heeft het wel regelmatig over dit product. Als je wat van zijn youtubes kijkt krijg je denk ik goed idee hoe Proton en Tuta zich tot elkaar verhouden.

Ik vermoed dat de Agenda van Tuta beter is, want Proton agenda heeft erg beperkte features en ik ervaar ook best wat stabiliteit problemen. Zelf ben ik tegengekomen agenda's of afspraken die ineens niet meer zichtbaar zijn (Android app) of dat events niet geladen worden als je te snel door agenda navigeert (Web). Ik ben recent overgestapt op IOS en ik moet zeggen dat ik de agenda app op de iPhone een stuk stabieler vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Patriot schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:18:
[...]

"Een custom domain met catch-all en aliases" is eigenlijk helemaal niet iets dat bestaat. De adressen (of dat nou werkelijk inboxes zijn of aliases) bestaan alleen op de ontvangende mailserver, daar heeft je domein niks mee te maken.

@SniperEye dat is voor jou dus ook relevant. De aanbieder van je maildienst is Proton, het enige wat je doet bij de partij waar je je domein registreert is de DNS instellen. Proton bepaalt dus jouw mogelijkheden (en prijzen) voor het aanmaken van adressen, aliassen, etc.

Voor @satshow geldt dat 'de hoeveelheid data' die de aanbieder waar je je domein host helemaal geen factor is. Het enige verkeer wat er voor je mail naartoe gaat zijn DNS-requests. Opslagruimte heb je alleen nodig als je er óók een website wilt hosten (staat helemaal los van mail).
Het is tijd om hier even op door te vragen. Ik heb nu een domein geregistreerd. Ik heb een Proton Duo en daarmee de mogelijkheid tot het aanmaken van aliassen. Zoals ik het begrijp maak je die aliassen aan in Proton Pass. Alleen daar loop ik vast.

Bij het instellen van mijn custom domain heb ik in Proton Mail via settings e.e.a. ingesteld. TXT e.d. in de DNS-settings gezet. Dit werkt prima.

Vervolgens vraagt Pass nogmaals om dit in te stellen met iets andere waardes. Hoe zit dat dan met MX instellen?

Hopelijk weet jij uit ervaring of kennis hierover meer. Dank alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:06

Patriot

Fulltime #whatpulsert

SniperEye schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:41:
[...]

Het is tijd om hier even op door te vragen. Ik heb nu een domein geregistreerd. Ik heb een Proton Duo en daarmee de mogelijkheid tot het aanmaken van aliassen. Zoals ik het begrijp maak je die aliassen aan in Proton Pass. Alleen daar loop ik vast.

Bij het instellen van mijn custom domain heb ik in Proton Mail via settings e.e.a. ingesteld. TXT e.d. in de DNS-settings gezet. Dit werkt prima.
Dat is op https://account.proton.me/mail/domain-names geweest? Daar zou je het domein nu ook moeten kunnen zien.
Vervolgens vraagt Pass nogmaals om dit in te stellen met iets andere waardes. Hoe zit dat dan met MX instellen?
Dit ken ik niet. Waarom vraagt Proton Pass dat? In principe heb je hier bij Pass niks mee te maken.

Je kunt via deze pagina als het goed is gewoon je adressen koppelen. Met Pass heb je dan volgens mij niets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
@Patriot
Thnx! Ik zie het issue al. Je hebt binnen Proton Pass de mogelijkheid om aliassen aan te maken, ook op je custom domain.

Binnen Proton Mail heb je de mogelijkheid zoals zij het noemen 'additional addresses' aan te maken. Binnen mijn Duo abonnement max 30. https://proton.me/support/creating-aliases

Dat gaat inderdaad via de laatste link uit jouw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:41

OMD

Iemand anders problemen met inloggen op Proton Drive app op iOS? Ik krijg Face ID unlock maar dan gebeurt er niets, kan eindeloos op unlock with Face ID klikken en ik zie dat de iPhone Face ID goedkeurt maar er gebeurt niets.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDiWy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-06 23:43
Geen problemen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
@OMD Hier ook geen probleem maar heb Touch ID niet ingeschakeld. Heb je al geprobeerd om de app volledig te verwijderen en opnieuw te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satshow
Ik heb vandaag mailplus aangeschaft samen met een eigen domein. Dit is allemaal actief. Ik kan mailen en ontvangen via mijn aangemaakte mailadres via mijn nieuw domein in proton.

Echter deze komt binnen bij mijn mails die ik heb staan van Gmail in 1 lijst.

Hoe kan ik deze mails apart krijgen per adres? Ben aan het zoeken geweest maar kom er niet uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:41

OMD

Bedge85 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:38:
@OMD Hier ook geen probleem maar heb Touch ID niet ingeschakeld. Heb je al geprobeerd om de app volledig te verwijderen en opnieuw te installeren?
App inderdaad opnieuw geïnstalleerd en toen was het weg. Soms kan het leven zo simpel zijn :+. Gelijk maar pincode in plaats van Face ID er op gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door OMD op 24-05-2025 19:19 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:03
Ik heb op best veel sites soms dat hij een account niet pakt in het automatisch uitklapbare schermpje, terwijl er wel degelijk in Proton Pass een account zichtbaar is. Iemand die weet wat ik verkeerd doe? Of is dit een algemeen probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClBUtnyaEWvPpkW3EiUuo6_-OEw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/20fCrOmaHP7Hnrl0eQbuYp2F.png?f=user_large

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
StopEcocide schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:46:
Ik heb op best veel sites soms dat hij een account niet pakt in het automatisch uitklapbare schermpje, terwijl er wel degelijk in Proton Pass een account zichtbaar is. Iemand die weet wat ik verkeerd doe? Of is dit een algemeen probleem?

[Afbeelding]
Autofill is het achilleshiel van Proton Pass sinds dag 1 idd. Heb het ruim een jaar aangekeken tot ik terug ging naar 1Password. Aangezien het bij Unlimited inbegrepen zit kijk ik regelmatig of er verbetering is maar tot nu toe heb ik dat niet gemerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StopEcocide
Frank schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Autofill is het achilleshiel van Proton Pass sinds dag 1 idd. Heb het ruim een jaar aangekeken tot ik terug ging naar 1Password. Aangezien het bij Unlimited inbegrepen zit kijk ik regelmatig of er verbetering is maar tot nu toe heb ik dat niet gemerkt.
Ah, thanks voor je antwoord. Ik heb overigens zojuist iemand overgehaald om over te stappen naar Proton n.a.v. het fragment van Arjen Lubach over of Trump Nederland digitaal plat kan leggen. :)

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktov
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:02
StopEcocide schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:46:

[Afbeelding]
Heeft dat niet te maken met URL die in je PP "hangt" Soms is deze net even anders en dan herkend PP het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
ktov schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Heeft dat niet te maken met URL die in je PP "hangt" Soms is deze net even anders en dan herkend PP het niet?
That did the trick _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 20:49
satshow schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:50:
...
Echter deze komt binnen bij mijn mails die ik heb staan van Gmail in 1 lijst.

Hoe kan ik deze mails apart krijgen per adres? Ben aan het zoeken geweest maar kom er niet uit
Wat bedoel je met mails van gmail? Bedoel je geimporteerde gmail?

In dat geval kun je met filters en mappen wel iets bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Whoopsie, ik besef ineens dat ik niet geheel Europese diensten afneem: Standard Notes is van Amerikaanse bodem, toch? Dom, dom, dom. Maar ik kon op het moment van het afsluiten van hun abonnement ook niet weten dat Trump een digitale bedreiging voor me zou zijn.

Edit: Ach ja, Signal heb ik ook...

[ Voor 7% gewijzigd door StopEcocide op 27-05-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Bijna vergeten te melden.

ProtonVPN gebruikt op mijn iPhone tegenwoordig veel minder stroom / deel van de accu.
Daarnet zag ik 1% staan en ik heb ook wel eens 4% gezien. Dat zijn percentages die veel beter te accepteren zijn!

Over een periode van 10 dagen is het 'gemiddeld' (?) iets van 3%.
Fijn als zoiets zichzelf oplost!

Edit: leuk detail: Proton VPN is zo'n 189 uur actief geweest op de achtergrond in die tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door whahas op 27-05-2025 17:18 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satshow
ahbart schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Wat bedoel je met mails van gmail? Bedoel je geimporteerde gmail?

In dat geval kun je met filters en mappen wel iets bewerkstelligen.
Ja klopt die doorgestuurd worden. Ik ben ondertussen aan de slag gegaan met mappen en filters.
Ze komen bijna allemaal binnen in de map die ik heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
StopEcocide schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:35:
Dom, dom, dom. Maar ik kon op het moment van het afsluiten van hun abonnement ook niet weten dat Trump een digitale bedreiging voor me zou zijn.
offtopic:
En daarom zeggen security mensen dat je rekening moet houden met. Helaas wordt er vaak pas geluisterd als het te laat is want "dat gebeurd toch nooit" en "die kans is zo klein" :') .

Dat zegt overigens niet dat niks meer mag, maar wel dat het een daadwerkelijke overweging moet zijn waarbij je ook de consequenties meeneemt als het wel gebeurd (en daar vast een oplossing voor bedenkt als je ze niet wil ondergaan). Ook als ze "toch nooit gebeuren". En ja, dat geld dus ook voor Proton, maar mijn persoonlijke overweging ligt nog altijd in hun favour. Die van de USA deed dat al lang voor Trump niet meer, ondanks dat die voor een paar diensten (waaronder Signal) hij nog wel positief uitpakt.

Niet negatief bedoeld overigens. Het is een leermomentje voor de volgende keer. En die hebben we allemaal hoop ik ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door Cambionn op 27-05-2025 20:53 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Cambionn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:49:
[...]
offtopic:
En daarom zeggen security mensen dat je rekening moet houden met. Helaas wordt er vaak pas geluisterd als het te laat is want "dat gebeurd toch nooit" en "die kans is zo klein" :') .

Dat zegt overigens niet dat niks meer mag, maar wel dat het een daadwerkelijke overweging moet zijn waarbij je ook de consequenties meeneemt als het wel gebeurd (en daar vast een oplossing voor bedenkt als je ze niet wil ondergaan). Ook als ze "toch nooit gebeuren". En ja, dat geld dus ook voor Proton, maar mijn persoonlijke overweging ligt nog altijd in hun favour. Die van de USA deed dat al lang voor Trump niet meer, ondanks dat die voor een paar diensten (waaronder Signal) hij nog wel positief uitpakt.

Niet negatief bedoeld overigens. Het is een leermomentje voor de volgende keer. En die hebben we allemaal hoop ik ;) .
Daar ben ik het helemaal mee eens :) Ik heb vorig jaar bij Standard Notes voor 5 jaar een abonnement afgesloten. Wat adviseer jij mij te doen? Welk een soortgelijke app als SN gebruik jij dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
StopEcocide schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:14:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens :) Ik heb vorig jaar bij Standard Notes voor 5 jaar een abonnement afgesloten. Wat adviseer jij mij te doen? Welk een soortgelijke app als SN gebruik jij dan?
Voor notities gebruik ik al een tijd tevreden de selfhosted versies van Joplin en Obsidian. En Obsidian i.c.m. een selfhosted GIT repo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
daily.data.inj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:29:
[...]

Voor notities gebruik ik al een tijd tevreden de selfhosted versies van Joplin en Obsidian. En Obsidian i.c.m. een selfhosted GIT repo.
Kan je hier meer informatie over geven?
Zelf gebruik ik nu al een tijdje Standard Notes wat er heel goed bevalt, maar ik heb een server waar ik docker kan gebruiken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik heb vorig jaar bij Standard Notes voor 5 jaar een abonnement afgesloten. Wat adviseer jij mij te doen? Welk een soortgelijke app als SN gebruik jij dan?
Ik gebruik Joplin. Niet super fancy maar open source en werkt goed. Alles ook meteen E2E encrypted. De encrypted bestanden kunnen automatisch via je cloud storage van keuze gesynchroniseerd worden. Dan heb je back-ups en synchronisatie tussen devices. Werkt op mobiel en desktop.

Maar dit heeft vrij weinig nog met Proton te maken. Wellicht dat het Persoonlijk Privacy Topic hier geschikter voor is.

[ Voor 51% gewijzigd door Cambionn op 28-05-2025 01:19 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Zijn er hier mensen die de Mail app in Linux (Ubuntu) gebruiken? Ik heb het nog niet geïnstalleerd en vraag me af wat de voordelen zijn. Ik gebruik nu de Firefox site waar ik het tabblad heb gepinned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bedge85
Ik heb de app onder Debian gebruikt. Het is in basis gewoon het zelfde als de app in Firefox, maar dan verpakt als desktop app, vermoedelijk gebruiken ze iets als Electron. Vanuit de desktop app kun je je mail benaderen en je agenda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Ik ken Standard Notes niet. Maar sinds een paar dagen heb ik in mijn Proton account een nieuwe app staan, Docs, waarmee je notities kunt maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
StopEcocide schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:41:
Zijn er hier mensen die de Mail app in Linux (Ubuntu) gebruiken? Ik heb het nog niet geïnstalleerd en vraag me af wat de voordelen zijn. Ik gebruik nu de Firefox site waar ik het tabblad heb gepinned.
Ik heb hem op Manjaro. Het is idd Electron dus de voordelen vallen mee helaas, maar er zijn er wel wat. Denk dan aan bijv cross-site dingen of neppe phising namaaksites (waar je dus niet in kan trappen als je het altijd via de desktopclient doet).

Verder kun je het daardoor met wat spelen dus ook mooier in je systeem integreren. Die van mij staat bijv. via kdocker standaard in mijn icon tray klaar met een icoontje van mijn keuze (aka met mijn systeem matchende kleur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35
-out dated, sorry-

[ Voor 94% gewijzigd door KucingT op 02-06-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik heb weinig tegen Electron.
Ik ben altijd blij als ik iets uit mijn browser kan bevrijden.
Ik wil graag mijn e-mail kunnen gebruiken zonder afhankelijk te zijn van een browser. Dat doe je op je telefoon toch ook niet?

Inmiddels heb ik op mijn telefoon en computer 3 e-mail programma's staan, maar daar hebben we het niet over, want dat is tijdelijk...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
whahas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:11:
Ik heb weinig tegen Electron.
Ik ben altijd blij als ik iets uit mijn browser kan bevrijden.
Ik wil graag mijn e-mail kunnen gebruiken zonder afhankelijk te zijn van een browser. Dat doe je op je telefoon toch ook niet?
Maar dat kan je niet met Electron. Het is eerder te zien alsof je elk programma z'n eigen browser geeft. Sterker nog, je bent nog in Chromium geforceerd ook, want electron draait op Chromium. En dat is wel de laatste browserengine die ik wil gebruiken.

Daarbij kan je zo veel mooiere dingen doen kwa performance en features in native software als er goed geprogrammeerd wordt in de juiste talen (en bij slecht programmeren kan dat juist problemen geven). Alles in webspul schrijven met een wrapper is over het algemeen gewoon verre van de mooiste oplossing, en vaak vooral domweg een makkelijkere en goedkopere oplossing voor de devs.

Over de telefoon, dat is een slechte vergelijking. Want specifiek mijn mail daar draait niet op webtechnologien met een wrapper, maar is gewoon native en geschreven voor het platform en kan dus de voordelen daarvan gebruiken. En daarvan af gezien is dat een ander landschap. Zoals gezegd kan je de dingen waardoor je native software beter kan maken ook gebruiken om het slechter te maken. Bij telefoonapps vertaald dat vaak naar dat ze zijn gemaakt voor vooral extra veel tracking en niet om gebruik te maken van de pro's van een native app over een browser (liever dat je features op de web gewoon verwijderd om men erheen te pushen ipv dat men komt omdat het beter is. Ik kan niet eens meer zegels sparen bij de Lidl zonder hun app...). Op mobiel ontwijk ik apps dus ook juist tenzij het iets toevoegd en dan nog let ik op goede FOSS, of iig iets privacy-vriendelijks waar mogelijk. Ik zit op de telefoon dus ook juist veel vaker op websites dan op desktop.

Het is domweg een kwestie van dat goede native software beter is dan een website, maar slechte native software slechter dan de meeste websites.
Electron kan better zijn dan een website omdat het een paar voordelen van een native app heeft en verder een met web te vergelijken ervaring, maar het heeft lang niet alle voordelen en daarom zal het nooit zo goed zijn als goede niet-web based native software.

[ Voor 56% gewijzigd door Cambionn op 03-06-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Goede uitleg.

Ik denk dat ik Electron in de war heb met iets anders.
Ik gebruik Kiwi for Gmail, Proton Mail en Tuta Mail, maar ik weet niet of die op macOS gebruik maken van Electron of dat ik dus in de war ben met iets anders.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
De laatste dagen bezig geweest met Proton Pass. Heb 10 hide mailadressen van mijn Proton Mail plus abonnement.

Is wel een handige optie, heb er een aantal ingesteld.
Gelijk paswoorden veranderd.

Zit er aan te denken om de plus versie aan te schaffen zodat ik onbeperkt hide aliassen kan aanmaken.
Zie een mogelijkheid om een lifetime abonnement aan te schaffen voor 200 euro.
Best prijzig in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

satshow schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:49:
De laatste dagen bezig geweest met Proton Pass. Heb 10 hide mailadressen van mijn Proton Mail plus abonnement.

Is wel een handige optie, heb er een aantal ingesteld.
Gelijk paswoorden veranderd.

Zit er aan te denken om de plus versie aan te schaffen zodat ik onbeperkt hide aliassen kan aanmaken.
Best prijzig in 1 keer.
Ik betaal elke 2jr €200 voor 1 pers. Proton Unlimited - vrijwel alles is relatief. Maar privacy is amper relatief.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Gebruiken jullie die aliassen ook voor grotere, in principe betrouwbare partijen of bijvoorbeeld alleen voor kleine webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Commendatore schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:30:
Gebruiken jullie die aliassen ook voor grotere, in principe betrouwbare partijen of bijvoorbeeld alleen voor kleine webshops?
Ik gebruik aliassen letterlijk voor ieder bedrijf, shop, forum enz enz.
En met reverse alias kun je iedere mail beantwoorden en wordt nooit je eigen mailadres bekend.
Grootste voordeel is dat mocht je spam of phishing e-mail krijgen zie je direct wie de bron is en die kun je dan direct blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Alleen kan je e-mailadres dan alsnog uitlekken bij een regulier contact die zijn/haar zaakjes niet op orde heeft.

Persoonlijk vind ik het gebruiken van aliassen bij partijen die ik vertrouw een beetje overkill, zeker omdat je dan die aliassen ook goed gaat moeten bijhouden om nergens buitengesloten te worden. Wat anders wordt het op plekken waar je misschien maar één keer wat mee te maken hebt, daar ga ik ze waarschijnlijk wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Ik heb op het moment 1 alias gemaakt voor forums waar ik lid van ben, dus 1 alias voor alle forums.

Heb op het moment nog geen onbeperkte aliassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:56
Commendatore schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:00:
Alleen kan je e-mailadres dan alsnog uitlekken bij een regulier contact die zijn/haar zaakjes niet op orde heeft.

Persoonlijk vind ik het gebruiken van aliassen bij partijen die ik vertrouw een beetje overkill, zeker omdat je dan die aliassen ook goed gaat moeten bijhouden om nergens buitengesloten te worden. Wat anders wordt het op plekken waar je misschien maar één keer wat mee te maken hebt, daar ga ik ze waarschijnlijk wel gebruiken.
Het probleem van deze constructie is dat dit vertrouwen slechts één keer hoeft te beschadigen. Je echte e-mailadres belandt weer ergens op het darkweb en binnen een paar dagen krijg je weer spam van hier tot Tokio.

Dat wil ik dus never nooit meer, en daarom gebruik ik voor praktisch alles een alias, dan heb weet ik in ieder geval zeker waar de eventuele spam vandaan komt.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Deze kwam laatst in mijn YouTube timeline voorbij over inrichten met aliassen:

YouTube: Email hygiene - Compartmentalizing email addresses for better privac...

Ik heb via SimpleLogin ontzettend veel aliassen. Tegelijkertijd maakt het het ook ontzettend onoverzichtelijk.

Heb nu een custom domain (i.c.m. Proton uiteraard) en ga nu verder nadenken over een systeem met verschillende adressen en tegelijk ook overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Als ik voor mezelf simple login zou aanschaffen, kan ik dan voor mijn vrouw gebruiken of alleen voor mezelf.

Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
satshow schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:49:
...
....
Waar heb je die optie gevonden?

Update: Sorry ik zie nu pas dat dit alleen geldt voor Proton Pass + SimpleLogin. Ik had gehoopt op de email.

[ Voor 14% gewijzigd door ratzz op 10-06-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
ratzz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Waar heb je die optie gevonden?

Update: Sorry ik zie nu pas dat dit alleen geldt voor Proton Pass + SimpleLogin. Ik had gehoopt op de email.
Klopt en die optie zie ik alleen via mijn computer proton pass account.
Niet via de app van proton pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
satshow schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:56:
[...]

Klopt en die optie zie ik alleen via mijn computer proton pass account.
Niet via de app van proton pass.
Ik heb wel een link gevonden.

https://account.proton.me...lifetime2024&currency=USD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
satshow schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:15:
Als ik voor mezelf simple login zou aanschaffen, kan ik dan voor mijn vrouw gebruiken of alleen voor mezelf.

Weet iemand dat?
Kort samengevat: ja. Zo is het tot op heden bij mij georganiseerd. Ik heb binnen SL een aantal subdomeinen (weet niet of ik het juiste woord gebruik) gemaakt, bijvoorbeeld [at]pietjepuk.simplelogin.com voor mij bijvoorbeeld en voor mijn vriendin [at]minimouse.simplelogin.com.

Je kan ook Proton Duo aanschaffen. Daar heb je ook de mogelijkheid 30 adressen aan te maken. Daar ben ik nu mee begonnen i.c.m. een eigen domein. Dit werkt ook zonder eigen domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
SniperEye schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:24:

YouTube: Email hygiene - Compartmentalizing email addresses for better privac...

Ik heb via SimpleLogin ontzettend veel aliassen. Tegelijkertijd maakt het het ook ontzettend onoverzichtelijk.

Heb nu een custom domain (i.c.m. Proton uiteraard) en ga nu verder nadenken over een systeem met verschillende adressen en tegelijk ook overzichtelijk.
Waarom is het onoverzichtelijk? Al mijn SimpleLogin-adressen hebben de naam van de dienst in het adres staan, dus die kan ik makkelijk terugvinden. En om te voorkomen dat ik iets kwijtraak als, SimpleLogin onderuit gaat, heb ik een custom domain voor de aliassen. Dat is natuurlijk weer iets minder 'privé', maar voor de adressen waarvan ik dat nodig vindt, maak ik een SimpleLogin-native alias aan. Dan boeit het me vaak ook minder als ik die kwijt zou raken.

edit:
Ik heb er nu 254, zie ik net. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Het onoverzichtelijke zit hem in dat je ontzettend veel mailadressen krijgt. Door te groeperen beperk je dat enigszins. Dit is uiteraard puur persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Waarom is het onoverzichtelijk? Al mijn SimpleLogin-adressen hebben de naam van de dienst in het adres staan, dus die kan ik makkelijk terugvinden. En om te voorkomen dat ik iets kwijtraak als, SimpleLogin onderuit gaat, heb ik een custom domain voor de aliassen. Dat is natuurlijk weer iets minder 'privé', maar voor de adressen waarvan ik dat nodig vindt, maak ik een SimpleLogin-native alias aan. Dan boeit het me vaak ook minder als ik die kwijt zou raken.

edit:
Ik heb er nu 254, zie ik net. :)
Custom domain is de key met SimpleLogin idd. Zonder domain zou ik echt never nooit SL gebruiken. Maakt je veel te afhankelijk van 1 partij.

Als je het echt goed wil doen kan je ook nog overwegen om meerdere domains te gebruiken in SimpleLogin ;) Er is namelijk geen limiet op het aantal domains i.t.t. ProtonMail. Ben momenteel bezig om dit op te zetten met honderden accounts. Domein 1 voor de allerbelangrijkste accounts aan mijn naam gerelateerd. Domein 2 voor random dingen met nickname en een derde random domein voor dingen waar ik anoniem wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Frank schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Custom domain is de key met SimpleLogin idd. Zonder domain zou ik echt never nooit SL gebruiken. Maakt je veel te afhankelijk van 1 partij.

Als je het echt goed wil doen kan je ook nog overwegen om meerdere domains te gebruiken in SimpleLogin ;) Er is namelijk geen limiet op het aantal domains i.t.t. ProtonMail. Ben momenteel bezig om dit op te zetten met honderden accounts. Domein 1 voor de allerbelangrijkste accounts aan mijn naam gerelateerd. Domein 2 voor random dingen met nickname en een derde random domein voor dingen waar ik anoniem wil blijven.
Zo'n setup wil ik ook gaan toepassen. Ik ben nog wat aan het stoeien wat de beste naming zou zijn voor het derde random domein naam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwaarde
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:57
SniperEye schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:59:
Het onoverzichtelijke zit hem in dat je ontzettend veel mailadressen krijgt. Door te groeperen beperk je dat enigszins. Dit is uiteraard puur persoonlijke voorkeur.
Ik gebruik random aliassen binnen Simplelogin, als onderdeel van mijn Proton Unlimited. Dus voor elke organisatie een andere alias. Daarbij vul ik altijd direct de 'Alias description' met waarvoor de alias dient. Dan kan ik het prima terugvinden in de brij van aliassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:00
Ik ben vanwege Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten mijn (zakelijke) M365 Business Basis (gekoppeld aan eigen domein) aan het heroverwegen. Proton is één van de opties (nadeel vind ik dan wel weer dat het niet in de EU zit, wel in Europa natuurlijk). Zit alleen met het probleem dat ik 269 aliassen heb aangemaakt voor aanmelding online bij webshops en nieuwsbrieven etc.

Als ik het goed heb kun je wel onbeperkt hide-my-aliassen aanmaken, maar dat zou heel veel omzetten in al die online omgevingen zijn :(. Ook het onbeperkt toevoegen van shared mailboxen in M365 zou ik wel missen. Hoe doen anderen dit?

Daarnaast zag ik pas een goede aanbieding van proton pass (ben daar al helemaal over) met 60% korting voor 1 jaar maar die leek er maar 1 dag te zijn :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06 19:28
@monsieurpinot Als dit aliassen zijn op een eigen domein dat je koppelt aan Simplelogin (onderdeel van Proton) dan worden die straks aangemaakt zodra er mail naartoe wordt gestuurd als j. Ik heb zelf ook een eigen domein gekoppeld en kan gewoon nieuwe aliassen verzinnen zonder ze eerst aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:00
denneappel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:47:
@monsieurpinot Als dit aliassen zijn op een eigen domein dat je koppelt aan Simplelogin (onderdeel van Proton) dan worden die straks aangemaakt zodra er mail naartoe wordt gestuurd als j. Ik heb zelf ook een eigen domein gekoppeld en kan gewoon nieuwe aliassen verzinnen zonder ze eerst aan te maken.
Ah check veel dank voor reactie! dan lees ik het verkeerd: je krijgt dus 15 extra e-mail addresses https://proton.me/mail/pricing, maar dat zijn dus eigenlijk 15 boxen (met wel een eigen e-mail adres natuurlijk)? En zoals jij het omschrijft is het ook geen catch all (want alleen gekoppelde adressen via Simplelogin worden geforward). Dan wordt het wel aantrekkelijk om over te stappen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 22:04
Waar ik nog een beetje tegen aanhik is de reverse alias van simple login en je hoofd domein bij proton zijn niet te combineren. Beide hebben ze andere MX records in de DNS...
Kijk ik ergens overheen of is dit gewoon echt zo krom

(vb simple login heeft nu x[at]mail.domein.nl terwijl proton mail me[at]domein.nl heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06 19:28
Goed punt. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn domein met mailboxen heeft MX records naar Proton. Ik heb een apart domein met MX records naar Simplelogin voor de aliassen.

Voor zover ik weet is Simplelogin een geeel aparte dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26

Gotez

42

Zilverdael80 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:33:
Waar ik nog een beetje tegen aanhik is de reverse alias van simple login en je hoofd domein bij proton zijn niet te combineren. Beide hebben ze andere MX records in de DNS...
Kijk ik ergens overheen of is dit gewoon echt zo krom

(vb simple login heeft nu x[at]mail.domein.nl terwijl proton mail me[at]domein.nl heeft)
Ik kom hier dus net vandaag achter. Gemaild met support en die bevestigen dit. Heel vervelend. Moet je dan twee domeinen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMCoDijKSTRa
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
Gotez schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Ik kom hier dus net vandaag achter. Gemaild met support en die bevestigen dit. Heel vervelend. Moet je dan twee domeinen kopen?
Ik gebruik @xyz.nl als hoofddomein binnen Proton en @mail.xyz.nl als Simplemail aliassen. Hierdoor heb ik maar 1 domeinnaam nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
ReMCoDijKSTRa schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Ik gebruik @xyz.nl als hoofddomein binnen Proton en @mail.xyz.nl als Simplemail aliassen. Hierdoor heb ik maar 1 domeinnaam nodig.
Kun je mij als totale n00b uitleggen hoe ik een zogenaamd '@xyz.nl' hoofddomein kan bemachtigen?
Moet ik die bij een provider als bijvoorbeeld strato ofzo registeren en dan koppelen bij Proton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReMCoDijKSTRa
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
StopEcocide schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Kun je mij als totale n00b uitleggen hoe ik een zogenaamd '@xyz.nl' hoofddomein kan bemachtigen?
Moet ik die bij een provider als bijvoorbeeld strato ofzo registeren en dan koppelen bij Proton?
Klopt, je moet een domeinnaam aanschaffen bij bijvoorbeeld Strato en daar vervolgens in de DNS verwijzingen maken naar Proton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:33
StopEcocide schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Precies zoals je het beschrijft, dat zijn inderdaad de stappen.
  • Domein kopen
  • Proton mail registeren
  • Proton mail 'koppelen' via DNS records aan je domein (dit is overigens allemaal prima uitgelegd, hier: https://proton.me/support/custom-domain
  • Even wachten totdat alle DNS aanpassingen doorgevoerd zijn
  • Dan kun je de webversie gebruiken om te mailen.
Mocht je een lokaal 'mailprogramma' willen gebruiken zoals bijvoorbeeld Thunderbird dan moet je nog een paar extra stappen zetten.
  • Proton Bridge installeren
  • Koppelen aan je Proton mail
  • Via Proton Bridge Thunderbird (of een ander programma) laten instellen
  • En klaar ben je :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:31

Herman

FP ProMod
SniperEye schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:24:

Waarom is je inbox nu onoverzichtelijk? Hoe heb je het nu ingericht?

Voor webshops e.d. heb ik een custom domain (bestaande uit $random karakters). Daarnaast heb ik een regel dat alle e-mails aan dat domein in een mapje 'webshops' belandt. Elke webshop heeft een aparte alias. Mijn eigen e-mail adres blijft schoon en komt alleen e-mail binnen waar ik iets mee moet.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
SniperEye schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Kort samengevat: ja. Zo is het tot op heden bij mij georganiseerd. Ik heb binnen SL een aantal subdomeinen (weet niet of ik het juiste woord gebruik) gemaakt, bijvoorbeeld [at]pietjepuk.simplelogin.com voor mij bijvoorbeeld en voor mijn vriendin [at]minimouse.simplelogin.com.

Je kan ook Proton Duo aanschaffen. Daar heb je ook de mogelijkheid 30 adressen aan te maken. Daar ben ik nu mee begonnen i.c.m. een eigen domein. Dit werkt ook zonder eigen domein.
Ik wil op het moment kiezen voor de optie om 36 euro per jaar te betalen voor Pass Plus
Dit kan blijkbaar niet met mijn huidige mail plus account.
Het lijkt erop dat ik een nieuw account hiervoor moet aanmaken.
Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij het omzetten van al mijn accounts naar een e-mailalias valt het me op hoeveel instanties ook mijn telefoonnummer hebben. Bijvoorbeeld voor MFA of password recovery, maar vaak ook puur omdat het een verplicht veld was.

Zijn er ook services om je telefoonnummer te beschermen op een zelfde manier als je e-mailadres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26

Gotez

42

[...]

Gelukt. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
[...]

Die allias dien je zeker in te stellen bij de host? Ik heb alleen maar een domein geregisteerd. Of kan bv mail.xyz.nl ook binnen proton ingesteld worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwaarde
Glitch schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:42:
Bij het omzetten van al mijn accounts naar een e-mailalias valt het me op hoeveel instanties ook mijn telefoonnummer hebben. Bijvoorbeeld voor MFA of password recovery, maar vaak ook puur omdat het een verplicht veld was.

Zijn er ook services om je telefoonnummer te beschermen op een zelfde manier als je e-mailadres?
Niet echt een service, maar ik heb voor bedrijven een apart prepaidnummer. Op mijn telefoon staat deze op een esim en staat vrijwel altijd uitgeschakeld. Alleen wanneer ik contact verwacht vanuit een organisatie of als ik zelf contact wil opnemen, gaat die aan.

Enige waar ik om moet denken is 1x per half jaar een sms versturen, bellen of het beltegoed opwaarderen. Anders verlies ik het telefoonnummer, maar dat verschilt wellicht per provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:11
Net een mail gehad van Proton zelf met "Your personal information was found in a data breach". Terwijl ook eens gekeken met HaveIBeenPwnd maar mijn mail zit in geen databreach. HIBP komt achter? Is dit spam van Proton zelf om mij een betalende formule aan te smeren? Een vlugge Google leert me ook niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Je bent niet de enige: https://www.reddit.com/r/ProtonMail/s/n1NMNuFQ5Q

Ziet eruit als een misplaatste reclamecampagne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ruitenwisser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:56:
Net een mail gehad van Proton zelf met "Your personal information was found in a data breach". Terwijl ook eens gekeken met HaveIBeenPwnd maar mijn mail zit in geen databreach. HIBP komt achter? Is dit spam van Proton zelf om mij een betalende formule aan te smeren? Een vlugge Google leert me ook niet meer bij.
HaveIBeenPwnd is een goede website, maar niet alwetend. Vaak hebben dit soort betaalde diensten wat extra sources waar gezocht wordt. Het kan dus idd prima zijn dat HaveIBeenPwnd geen breach vind maar Proton wel.

Proton gebruikt z'n eigen spul (aangevuld met Constella), dus grote kans dat die idd wat verder zoekt dan HaveIBeenPwdn. Je kan daar nog veel verder in gaan met dingen als Hudson Rock. Heb ze niet super diep vergeleken, maar die zal nog een heel stuk meer vinden dan Proton gok ik.

Vermoed dat de mail aan zich legit is, dat ze nu met free trials een campagne voeren om het product te verkopen of dat het sowieso standaard aanstaat en je het niet door had omdat er eerder niks gevonden was. Dat mensen onwetend in de free trial zitten vind ik geen nette inzet, maar verder zie ik Proton er niet voor aan om fake "your data was in a databreach" mails uit te sturen. Je zou gewoon ff naar de Proton website kunnen gaan en daar kijken, eventueel met de free trial, om welk account het gaat. Mijn vermoeden zegt dat Proton daar idd gewoon een databreach ergens op heeft gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door Cambionn op 11-06-2025 17:36 . Reden: linkjes voor context/info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:05
Ik ben me de laatste tijd aan het oriënteren op een alternatief voor mijn Gmail-adres. Na jarenlang gebruik wil ik overstappen naar een meer privacyvriendelijke oplossing, waarbij ik ook minder afhankelijk ben van één specifieke dienst. Ideaal gezien wil ik in de toekomst eenvoudig kunnen overstappen, mocht de dienst stoppen of niet meer voldoen aan mijn wensen. Meer controle dus, en betere privacy :)

Mijn oog is gevallen op Proton Mail, en in het bijzonder het Proton Unlimited-abonnement vanwege de combinatie met SimpleLogin en ondersteuning voor een custom domain. Dit lijkt mij op papier een robuuste en toekomstbestendige setup. Zijn jullie het daarmee eens?

Een aantal vragen waarop ik graag jullie inzichten hoor:
  1. Is deze setup (Proton + SimpleLogin + custom domain) inderdaad een goed uitgangspunt voor maximale flexibiliteit en privacy?
  2. Begrijp ik het goed dat ik met SimpleLogin per dienst of webshop een eigen alias (correcte term?) kan aanmaken? Doen jullie dat ook?
  3. Wat gebeurt er als SimpleLogin in de toekomst stopt? Dan werken al die aliassen niet meer, toch? Moet ik dan overal handmatig het e-mailadres wijzigen?
  4. Een alternatief dat ik las: een custom domain met een catch-all adres, waarbij je on-the-fly e-mailadressen gebruikt zoals webshop@mijndomein.nl. Dit lijkt eenvoudiger en onafhankelijker. Is dat in de praktijk aan te bevelen? Zijn hier nadelen aan?
Alle input is welkom! Ik wil vooral iets opzetten wat toekomstvast is, waarbij ik de controle (zoveel mogelijk) behoud. Thanks alvast voor het meedenken! :9

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Veel van deze punten worden hier regelmatig besproken. ;)
[list=1]
• Is deze setup (Proton + SimpleLogin + custom domain) inderdaad een goed uitgangspunt voor maximale flexibiliteit en privacy?
Prima startpunt.
• Begrijp ik het goed dat ik met SimpleLogin per dienst of webshop een eigen alias (correcte term?) kan aanmaken? Doen jullie dat ook?
Ja, zeker. Met de browser add-on (in ieder geval in Firefox) krijg je een handig icoontje waarmee je direct een nieuwe alias maakt met een referentie naar de website waarop je zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbL4dn9lfB6twbhpGTbAHDPSGKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OJfCXdE6Jvl1tgaCz00aASt0.png?f=user_large
• Wat gebeurt er als SimpleLogin in de toekomst stopt? Dan werken al die aliassen niet meer, toch? Moet ik dan overal handmatig het e-mailadres wijzigen?
Met een custom domain kun je, in geval van onderuitgaan van Proton/SimpleLogin de MX van je domein gewoon omzetten naar een nieuwe provider. Als je daar dan een catch-all op zet, werken sowieso al je aliassen nog.
• Een alternatief dat ik las: een custom domain met een catch-all adres, waarbij je on-the-fly e-mailadressen gebruikt zoals webshop@mijndomein.nl. Dit lijkt eenvoudiger en onafhankelijker. Is dat in de praktijk aan te bevelen? Zijn hier nadelen aan?
[/list]
Ja, ben ik nooit fan van maar de meningen en ervaringen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Mijn 2 centjes voor wat het waard is

Simple login is een fantastisch product, goed doordacht en veilig.
Als je een custom domain koppelt worden emails aan dit domein automatisch aangemaakt
dus als pietje@mail.domein.nl maakt Simple login hem direct voor je aan.

Plus punt: als je op dergelijke mails reageert, reageer je ook als pietje@mail.domein.nl in plaats van je eigen officiële mail adres (wat bij een catch all gebeurt)

Plus punt: Zo'n adres zet je in 2 kliks uit en dan ontvang je geen mail meer aan pietje@mail.domein.nl

Min punt: het werkt NIET met je Proton mail domein, Simple login moet op een apart (sub) domein met aparte MX records

Het is ook te combineren met Proton Pass voor login aanmaken etc. etc.
Ik ben groot fan van Proton inmiddels in het half jaar dat ik het nu gebruik.
Maar dat sub domein met aparte MX records vind ik echt waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havoc1987
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
• Een alternatief dat ik las: een custom domain met een catch-all adres, waarbij je on-the-fly e-mailadressen gebruikt zoals webshop@mijndomein.nl. Dit lijkt eenvoudiger en onafhankelijker. Is dat in de praktijk aan te bevelen? Zijn hier nadelen aan?
[/list]
Het nadeel hieraan (en dat ondervind ik nu ook) is dat je niet vanuit die on-the-fly mailadressen kan antwoorden. Registreer je je er mee op een webshop en heb je de klantendienst bv nodig, dan kan je niet vanuit dat specifieke mailadres mailen of reply'en. Wat soms ook voor verwarring zorgt in ticketing systemen, heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Zilverdael80 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:17:
Mijn 2 centjes voor wat het waard is

Simple login is een fantastisch product, goed doordacht en veilig.
Als je een custom domain koppelt worden emails aan dit domein automatisch aangemaakt
dus als pietje@mail.domein.nl maakt Simple login hem direct voor je aan.

Plus punt: als je op dergelijke mails reageert, reageer je ook als pietje@mail.domein.nl in plaats van je eigen officiële mail adres (wat bij een catch all gebeurt)

Plus punt: Zo'n adres zet je in 2 kliks uit en dan ontvang je geen mail meer aan pietje@mail.domein.nl

Min punt: het werkt NIET met je Proton mail domein, Simple login moet op een apart (sub) domein met aparte MX records

Het is ook te combineren met Proton Pass voor login aanmaken etc. etc.
Ik ben groot fan van Proton inmiddels in het half jaar dat ik het nu gebruik.
Maar dat sub domein met aparte MX records vind ik echt waardeloos
Ik snap het denk ik niet goed, waarom maak jij/maken jullie gebruik van Simple Login? Proton heeft toch ook zijn eigen dienst hiervoor (op basis van Simple Login)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Havoc1987 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Het nadeel hieraan (en dat ondervind ik nu ook) is dat je niet vanuit die on-the-fly mailadressen kan antwoorden. Registreer je je er mee op een webshop en heb je de klantendienst bv nodig, dan kan je niet vanuit dat specifieke mailadres mailen of reply'en. Wat soms ook voor verwarring zorgt in ticketing systemen, heb ik gemerkt.
Net even getest om zeker te zijn, ik begon te twijfelen aan mijn eerdere verhaal.
Maar het werkt als een speer, wat jij zegt klopt (in mijn geval) dus zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P16kGLyOmOopAl4-oeRBG9Z-DlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CQSde71u9YtZuainOsj70BQp.jpg?f=user_large
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:18:
[...]
Ik snap het denk ik niet goed, waarom maak jij/maken jullie gebruik van Simple Login? Proton heeft toch ook zijn eigen dienst hiervoor (op basis van Simple Login)?
Simple login = proton
Als je proton unlimited heb, heb je simple login.

[ Voor 4% gewijzigd door Zilverdael80 op 12-06-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Zilverdael80 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:31:
[...]

Net even getest om zeker te zijn, ik begon te twijfelen aan mijn eerdere verhaal.
Maar het werkt als een speer, wat jij zegt klopt (in mijn geval) dus zeker niet.

[Afbeelding]

[...]

Simple login = proton
Als je proton unlimited heb, heb je simple login.
Ah oke, is dit zo’n klassiek geval van ‘zo noem ik het, want zo heette het origineel’? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bij mijn werk gebruiken we momenteel LastPass, ook kijken we altijd rond of zaken goedkoper kunnen, maar tegenwoordig ook naar Europese alternatieven. Nu wil ik best Proton Pass dus even proberen, om te zien of het een alternatief voor ons kan zijn, maar in hoeverre is de gratis variant van Proton Pass beperkt tov de betaalde LastPass? Uiteraard is betalen geen probleem als we de dienst uiteindelijk zouden afnemen, maar ik zou wel heel graag een goede demo willen.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 12-06-2025 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:11
Commendatore schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:14:
Je bent niet de enige: https://www.reddit.com/r/ProtonMail/s/n1NMNuFQ5Q

Ziet eruit als een misplaatste reclamecampagne.
Officieel account zegt dat het wel terecht is. Wat verder lees ik dat de lek van archive.org is maar ik heb daar geen account op. Ik ga dit verder moeten uitpluizen. Dit is op een mailadres dat ik maar voor een beperkt aantal sites gebruik, vree raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Ah oke, is dit zo’n klassiek geval van ‘zo noem ik het, want zo heette het origineel’? :9
SimpleLogin is nog steeds gewoon SimpleLogin. Proton heeft de boel in 2022 overgenomen en toegevoegd aan hun Unlimited abonnement. Verder is het een aparte dienst. Dat is ook de reden dat je je domein niet in beide tegelijk kunt gebruiken. Ik vermoed dat dit ook altijd zo zal blijven aangezien bedrijven en websites snel de neiging hebben om SL als temporary email te bestempelen en in de ban te gooien. Lijkt me niet dat Proton daar op zit te wachten met hun main dienst. Daar hebben ze het al moeilijk genoeg mee zonder SL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwaarde
Ruitenwisser schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Officieel account zegt dat het wel terecht is. Wat verder lees ik dat de lek van archive.org is maar ik heb daar geen account op. Ik ga dit verder moeten uitpluizen. Dit is op een mailadres dat ik maar voor een beperkt aantal sites gebruik, vree raar.
Account is niet nodig. Ook door contact met archive.org kan het zijn gelekt.

Verder was een oud mailadres van mij, samen met duizenden andere mailadressen, ooit eens vermeld op een gearchiveerde pagina op archive.org. Die pagina heb ik maar laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Frank schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:00:
[...]

SimpleLogin is nog steeds gewoon SimpleLogin. Proton heeft de boel in 2022 overgenomen en toegevoegd aan hun Unlimited abonnement. Verder is het een aparte dienst. Dat is ook de reden dat je je domein niet in beide tegelijk kunt gebruiken. Ik vermoed dat dit ook altijd zo zal blijven aangezien bedrijven en websites snel de neiging hebben om SL als temporary email te bestempelen en in de ban te gooien. Lijkt me niet dat Proton daar op zit te wachten met hun main dienst. Daar hebben ze het al moeilijk genoeg mee zonder SL.
Is dat zo? Dus alias mailadressen aan maken en deze gebruiken voor de verschillende sites? Mag toch hopen dat je daar bericht van krijgt, mocht dat het geval zijn.
Heb bij diverse websites alias mailadressen ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank
  • Niet online
satshow schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Is dat zo? Dus alias mailadressen aan maken en deze gebruiken voor de verschillende sites? Mag toch hopen dat je daar bericht van krijgt, mocht dat het geval zijn.
Heb bij diverse websites alias mailadressen ingesteld.
Het komt regelmatig voor maar ik zou me er niet druk om maken hoor. Uit m'n hoofd weet ik dat Etsy dit bijvoorbeeld doet. Zover ik weet gaat SimpleLogin na melding altijd in gesprek met deze websites, vaak met succes.

Als je je hiervoor wil indekken kan je altijd overwegen een eigen domein te gebruiken, al is dit ook niet 100% foolproof. Websites kunnen in theorie naar je mx records kijken maar dit is uiterst zeldzaam en ik ben het zelf nog niet tegengekomen.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste