Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-10 19:39
Wouter_S schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:00:
Als newbee, die zijn BMW iX1 nog moet krijgen, vraag ik me af wat de opties zijn om data over ritten, verbruik e.d. van je iX1 te bekijken en/of downloaden. Ik lees her en der wel over een BMW API, maar die schijnt nogal restricted te zijn voor derde partijen. Is dit mogelijk via je account op een BMW site? En via derde partijen?
In de BMW app kan je alle gegevens terugvinden over al je ritten: wanneer, van waar naar waar, totale afstand, gemiddelde snelheid, gemiddeld elektriciteitsverbruik, totaal verbruik, en ook van al je laadsessies: waar je hebt geladen, hoeveel je hebt geladen hoe lang dat geduurd heeft, de laadcurve.
En dan kan je dat ook samengevat per maand krijgen.
Je kan die data ook exporteren maar dat is een functie die ik nog niet gebruikt heb. Ik rij binnenkort 2 jaar met de iX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-10 15:15
Kan het zijn dat Fastned anders snellaadt dan Ionity? De laadcurve die in R2504 EV-data voor de iX1 staat, komt goed overeen met mijn ervaring bij Fastned. Toen ik deze week echter bij Ionity laadde, verliep het heel anders. Helaas heb ik daar geen foto kunnen maken van de laadcurve, maar ondanks dat mijn accu rond de 50% zat, haalde ik nog steeds laadsnelheden boven de 100 kW.

Is het mogelijk om bij Ionity-laadpalen een laadcurve te zien? Dan wil ik daar de volgende keer een foto van maken ter vergelijking. Ik kon het toen niet zo snel vinden en heb er door de regen ook niet veel tijd aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:47
r2504 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:01:
Hier kan je beide hun laadcurves vergelijken;

- https://ev-database.org/nl/auto/1996/BMW-iX1-eDrive20
- https://ev-database.org/car/2097/BMW-iX2-eDrive20
- https://ev-database.org/car/1279/Skoda-Enyaq-iV-60

Je ziet dat de Skoda al op 30% onder de 100 kW zakt terwijl dit bij BMW slechts op 45% is (iX1 en iX2 zijn hetzelfde).

Persoonlijk laad ik (wel met een iX3) op vakantie tot achteraan in de 70% (daar zit een knikje bij de iX3), ofwel tot 100% (als we iets eten of tijdens de nacht even een powernap doen).
Die had ik inderdaad al bekeken, zag er in ieder geval hoopvol uit :-)
Ook het voorwarmen van de accu (Wat de Skoda niet kan) zal bijdragen, want ik haalde vaak niet 130kW, ook al startte ik <10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:38
fuqua schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:55:
Kan het zijn dat Fastned anders snellaadt dan Ionity?
Dat zou mij ten zeerste verbazen want de batterij is de beperkende factor. Misschien hoogstens de eerste minuten dat je aan het laden bent maar verder verwacht ik dat deze identiek loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:05
Kan het zijn dat Fastned anders snellaadt dan Ionity? De laadcurve die in R2504 EV-data voor de iX1 staat, komt goed overeen met mijn ervaring bij Fastned. Toen ik deze week echter bij Ionity laadde, verliep het heel anders. Helaas heb ik daar geen foto kunnen maken van de laadcurve, maar ondanks dat mijn accu rond de 50% zat, haalde ik nog steeds laadsnelheden boven de 100 kW.

Is het mogelijk om bij Ionity-laadpalen een laadcurve te zien? Dan wil ik daar de volgende keer een foto van maken ter vergelijking. Ik kon het toen niet zo snel vinden en heb er door de regen ook niet veel tijd aan besteed.
In de (BMW) app kan je je laadcurves zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:05

Kijk, de optimale laadcurve haal je in optimale omstandigheden.
Dat wil zeggen:
Lage SoC, goede temperaturen en preconditioning van de batterij moet aangestaan hebben, hoe je dat doet: even zoeken, verschilt van model tot model en merk tot merk. Uiteraard ook met een lader die de vermogens aan kan en bij voorkeur een leeg laadplein.

Er kunnen tig redenen zijn waarom je je laadcurve niet optimaal haalt, beschikbaar vermogen over het plein, per duo of per paal kan ook een factor zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 28-10-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
r2504 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Dat zou mij ten zeerste verbazen want de batterij is de beperkende factor. Misschien hoogstens de eerste minuten dat je aan het laden bent maar verder verwacht ik dat deze identiek loopt.
HyperBart schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

verrekt ik wist niet dat het mogelijk was in de app (app is een ramp bytheway), ik heb het gevonden en de 2 laadcurves met elkaar vergeleken and i stand corrected, er is amper verschil. mijn gevoel zat er naast :)

[ Voor 29% gewijzigd door fuqua op 28-10-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57
royverdegem schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:14:
Ik lees hier al een tijdje geïnteresseerd mee, ik heb een iX2 eDrive20 besteld (levering 15 december 2025), maar het Tweakers Grote iX2 topic bestaat uit 1 pagina :-)
Op dit moment rijd ik nog een Enyaq iV60 (WLTP 380km, DC laden 130kW), en op vakanties (NIET wintersport) laadde ik meestal maar tot 50%, daarna zakte het zo snel in dat het sneller was om vaker kort te stoppen. Indien je het combineert meet een lunch oid, kan je natuurlijk wel doorladen.
Mijn iX1 staat ook op die leverdatum, hoop dat ze het redden met het oog op de Nexperia perikelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:30
Tijgertje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Mijn iX1 staat ook op die leverdatum, hoop dat ze het redden met het oog op de Nexperia perikelen 8)7
Zal vast wel goed komen; mijne staat in de agenda voor de week erop en a.d.h.v. de VIN code kan ik zien dat BMW hem op 22-09-2025 is gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
HyperBart schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Mmm... waar moet ik dat dan zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
r2504 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Mmm... waar moet ik dat dan zoeken ?
in de app ga je naar Laden dan laadgeschiedenis, klik op 1 van je oplaadbeurten en dan bij laadproces op dc-laadcurve klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:47
Tijntjuh.eu schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Zal vast wel goed komen; mijne staat in de agenda voor de week erop en a.d.h.v. de VIN code kan ik zien dat BMW hem op 22-09-2025 is gaan produceren.
Dan zal hij toch al klaar zijn? Productietijd is 1 a 2 dagen. Die van mij wordt nog in oktober geproduceerd, dus dat zal met de chips ook wel goedkomen. Levering december is vanwege contract huidige lease Enyaq.
Waar heb je de VIN code vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:30
royverdegem schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Dan zal hij toch al klaar zijn? Productietijd is 1 a 2 dagen. Die van mij wordt nog in oktober geproduceerd, dus dat zal met de chips ook wel goedkomen. Levering december is vanwege contract huidige lease Enyaq.
Waar heb je de VIN code vandaan?
VIN nummer kan je bij de dealer navragen, dan kan je hem ook al toevoegen aan je BMW app.

Heb hem nog niet bij de dealer gezien, dus durf niet te zeggen of die er al is of niet.
Vanwege de afloop van m'n huidige wagen moet ik ook wachten tot december, maar ben vroeg geweest met bestellen i.v.m. eventuele drukte die zou kunnen ontstaan doordat dit het laatste jaar met de lagere bijtelling is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
fuqua schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:14:
in de app ga je naar Laden dan laadgeschiedenis, klik op 1 van je oplaadbeurten en dan bij laadproces op dc-laadcurve klikken.
Blijkbaar werkt dit niet bij een iX3 🤨
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste