woutur schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op vakantie heb ik tweemaal een foto gemaakt van *mijn* laadcurve. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de iX1 redelijk lang met een hoog vermogen kon laden. In deze grafieken zie je dat het vrij snel afneemt. Ik zag toen ook bij buren aan de laders dat ze bij een vrij volle accu nog hoog in het KW zaten.
Recent uit Denemarken terug gekomen. Het valt mij op dat het verschillend is per DC lader hoe lang hij hogere vermogens vast kan houden.
Op basis van de informatie van BMW maak ik dit er uit op....
Onder ideale omstandigheden zal de iX1 eDrive20 het hoogste DC-vermogen (~130 (128) kW) vooral kunnen vasthouden bij een lage tot middelhoog laadniveau — ruwweg tussen ~10% en ~40–50% SoC. Daarna begint het vermogen geleidelijk te zakken en vanaf ~80% is het al sterk teruggevallen.
Het is dus niet altijd de auto accu die de laadcurve beperkt. Er zijn meerdere factoren.
Hieronder een rijtje met wat punten die mee kunnen spelen.
Sommige DC-laders hebben een maximaal totaalvermogen dat gedeeld wordt tussen twee aansluitingen.
Bijvoorbeeld: een 150 kW-lader met twee auto’s tegelijk laadt soms 75 kW per auto.
Oudere of goedkopere laders (bijv. 50 kW of 100 kW) kunnen sowieso niet meer dan dat leveren.
Sommige laders moduleren het vermogen om warmte of netbelasting te beperken.
Bij warm weer of langdurig laden kan de paal intern warm worden en automatisch het vermogen verlagen.
Bij drukte (bijv. meerdere laders op één transformator) verlaagt het systeem soms tijdelijk de output.
Ook als de paal 130 kW kan, neemt de auto niet continu dat vermogen op.
De iX1 haalt 130 kW pas boven ~10% SoC en houdt dat meestal vast tot zo’n 40–50% SoC, daarna zakt het geleidelijk.
Naarmate de accu voller wordt of de temperatuur niet ideaal is, verlaagt de BMW zelf het vermogen om de batterij te beschermen.
CCS-laden werkt op basis van spanning × stroom.
Als de paal bijvoorbeeld maar 400 V aankan, en jouw auto zit op 380 V laadspanning, dan moet de stroom hoger zijn — wat soms niet lukt, dus de paal beperkt dan het vermogen.
Slechte communicatie of een te warme laadkabel kan het vermogen tijdelijk beperken.
Dus als de buurman wel hoog vermogen heeft dan kan dat te maken hebben met een andere DC spanning en dus minder moeite om te kunnen laden. etc. etc. etc...
Eigenlijk boeit het me niet. Het is een mega fijne auto om mee te rijden en die paar minuten extra doen me echt niets.