MartinL1984 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:32:
Goedemiddag,
Ik heb sinds eind april de iX1 edrive20. Nu zit er echter een hoge piep in de aandrijving vanaf een km of 80 per uur. Deze is voornamelijk bij 100 km/u goed te horen als bestuurder en bijrijder.
Naar de dealer geweest en laten onderzoeken... lang verhaal kort: ze geven aan dat het in alle iX1 edrive 20 wagens zit. Met andere woorden, leer er mee leven. Dat bent ik uiteraard niet van plan dus ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit euvel.
Vanaf een km of 130 p/u is het rijgeluid zodanig dat je de piep niet meer hoort maar 103 op de adaptieve cruise is zeer storend. Net of ze een helm op je hoofd proberen te persen.
Overigens is ook hard optrekken en afremmen is goed te horen bij die snelheid.
Zit je bij Hedin Dordrecht?
Ik heb al 2 jaar lijkt het dezelfde klachten. Ik zou het niet omschrijven als een piep maar een constant hoogfrequent geluid. Ik heb de ix130.
Nou hebben echt alle ix1'en dit geluid. Heb meerdere getest. Maar bij alle anderen is dat geluid bijna onhoorbaar. En de meesten zal het niet opvallen, maar als je de frequentie weet hoor je het wel lichtjes.
Bij mij is bij ongeveer 106km de toon het hardst. Begint bij ongeveer 90km/u. Stopt bij 120km/u. Maar alleen op vlak terrein, een brug op of afrijden met 106 dan verwijnt het geluid ook.
Het slechte nieuws: Hedin lost het niet op. Het 'goede' nieuws, het geluid lijkt bij mij wat weg te slijten bij 100km/u. Nu is hij net onder de 100 wat harder en bij 112. Alsof het wegslijt bij snelheden die je vaak rijd.
Hedin heeft de front motor en de inverter al vervangen. Ook andere banden geprobeerd. Ook met kleden geprobeerd het geluid wat te isoleren. Helpt allemaal niks. Kan niet zeggen dat ze niks hebben geprobeerd, maar op een gegeven moment was het ook bot leer er maar meer leven.
Ik heb het overigens opgegeven ook omdat het geluid iets minder is als in het begin. Over 2 jaar weer een nieuwe.