Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 15:12
Meestal hebben ze wel een feature log. Maar nu inderdaad niet.

Ik kan sinds een tijdje geen dingen meer als snelkoppeling opslaan. Op een gegeven moment waren ze zomaar weg en als ik nu een drive mode of iets dergelijks als snelkoppeling aanmaak, krijg ik de melding dat het gelukt is, maar vervolgens zie ik niets in het menu met snelkoppelingen.

Met gestrekt been.

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:17
Als ik toch even mag klagen ;) is bij jullie ook de Betalen voor tanken app verdwenen?

• Artbij
Baris schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:44:
Als ik toch even mag klagen ;) is bij jullie ook de Betalen voor tanken app verdwenen?
Die doet het alleen als je premium hebt volgens mij.

Met gestrekt been.

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:17
Artbij schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Die doet het alleen als je premium hebt volgens mij.
Die heb ik, alleen is de app plots verdwenen sinds een maandje of 2. Zal BMW even contacteren

• LievenK
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-11 20:51
Gisteren bijna een voetganger aangereden die zonder kijken plots de straat overstak. Nu vroeg ik me af of de camera dit opneemt moest het zich effectief voordoen?

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 21:25
Remde je wagen dan niet automatisch?

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Goed, eindelijk geïnstalleerd. De automatische update was weer niet gelukt, dit keer omdat de auto geen internetverbinding had :? terwijl de update allang vanaf mijn telefoon was overgezet.

Ik heb nog geen verschil gezien maar ik heb er vandaag dan ook maar 10 min in gezeten.

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Release notes voor 07/2025 zijn dit in elk geval:
Release notes
Robicide schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:11:
Goed, eindelijk geïnstalleerd. De automatische update was weer niet gelukt, dit keer omdat de auto geen internetverbinding had :? terwijl de update allang vanaf mijn telefoon was overgezet.

Ik heb nog geen verschil gezien maar ik heb er vandaag dan ook maar 10 min in gezeten.

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:43
Ik heb een nieuwe achterruit wisser nodig de mijne maakt geen goed contact meer met de achterruit, nu heb ik gegoogled op bmw ix1 achterruit wisser, maar ik kom verassend weinig tegen en de prijzen lopen nogal uiteen van 30 tot 50 euro (bij bmw dealers) dit kan toch niet zo duur zijn voor een stukje rubber?

kan het zijn dat ik te specifiek zoek waardoor de resultaten zo tegenvallen, heeft iemand een idee wat ik hier fout doe?

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 16:16
fuqua schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:53:
Ik heb een nieuwe achterruit wisser nodig de mijne maakt geen goed contact meer met de achterruit, nu heb ik gegoogled op bmw ix1 achterruit wisser, maar ik kom verassend weinig tegen en de prijzen lopen nogal uiteen van 30 tot 50 euro (bij bmw dealers) dit kan toch niet zo duur zijn voor een stukje rubber?

kan het zijn dat ik te specifiek zoek waardoor de resultaten zo tegenvallen, heeft iemand een idee wat ik hier fout doe?
Neem aan dat het om het blad gaat?. Ik had verwacht bij Bosch iets te zien maar zie alleen bij voorzijde. Ekris heeft hem voor 23 euro
https://shop.ekris.nl/bmw...x1-achterruit/61629478894

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 00:50
Ik heb de laatste update ook geïnstalleerd. Geen noemenswaardige veranderingen. Ik gebruik altijd de standaard cruise control en had deze onder een snelkoppeling staan, maar die was sinds enige tijd verdwenen en die kreeg ik niet meer terug. Ik hoopte dat dit met de update verholpen zou zijn, maar helaas. Als ik lang druk op de afstandsregeling en kies voor 'voeg toe aan snelkoppeling' dan zegt hij dat het is toegevoegd, maar er is niets gebeurd.

• fuqua
hopiconjo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Neem aan dat het om het blad gaat?. Ik had verwacht bij Bosch iets te zien maar zie alleen bij voorzijde. Ekris heeft hem voor 23 euro
https://shop.ekris.nl/bmw...x1-achterruit/61629478894
gaat mij inderdaad alleen om het blad (rubber) en niet de gehele arm etc. je zou toch denken dat er meer dan genoeg aftermarket / alternatieven voor zijn.

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 16:16
fuqua schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

gaat mij inderdaad alleen om het blad (rubber) en niet de gehele arm etc. je zou toch denken dat er meer dan genoeg aftermarket / alternatieven voor zijn.
Even bij Bimmerpost gekeken en daar staat een topiq over. Het is (als het goed is) de Bosch A332H (pin me er niet aan vast.) Staan ook fotos bij https://u11.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2180468

uigaande dat dit het model is en je googled dit dan kom je op 6-10 euro

• fuqua
hopiconjo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Even bij Bimmerpost gekeken en daar staat een topiq over. Het is (als het goed is) de Bosch A332H (pin me er niet aan vast.) Staan ook fotos bij https://u11.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2180468

uigaande dat dit het model is en je googled dit dan kom je op 6-10 euro
Dank voor de link, ik ga dit eens onderzoeken, het verbaast me dat op allerlei onderdelen shops de voorruitwissers makkelijk te vinden zijn, maar achter een compleet mysterie. Zeer vreemd.

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
ptheborg schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:26:
Release notes voor 07/2025 zijn dit in elk geval:
Release notes

[...]
Thnks,
ik zie geen verschil met favourite radio stations. Alsmede krijg ik mijn android auto niet meer aan de praat. Hij geeft de melding: esim installeren.....

Edit: meerdere telefoons geven een foutmelding met het verbinden en installeer e-sim BMW blijft zichtbaar. BMW dealer gebeld, maar de expert was morgen pas terug, ik ga ze morgen dus nog maar eens bellen. Iemand hier toevallig deze foutmelding ook tegengekomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSKxX2qjwjyl610uMpZH4Bu9u1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn5cMQcbuiu9kV73I3z6pMpe.jpg?f=fotoalbum_large

edit 2nd: inmiddels contact gehad met de dealer, op advies niet alleen de telefoons ontkoppeld maar ook de BMW wifi en vervolgens een soft reset , dit werkte en ik kan nu weer android auto koppelen. Case closed, dus mocht iemand hier tegenaan lopen: het schijnt af en toe voor te komen dat de koppeling op de wifi blijft hangen. alles ontkoppelen en reset kan edus een oplossing zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door pinotgrigio1 op 14-10-2025 10:57 ]

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:47
Bedankt voor de tip. Kan van pas komen.

• Petsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-10 12:18
pinotgrigio1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:44:
[...]

Thnks,
ik zie geen verschil met favourite radio stations. Alsmede krijg ik mijn android auto niet meer aan de praat. Hij geeft de melding: esim installeren.....

Edit: meerdere telefoons geven een foutmelding met het verbinden en installeer e-sim BMW blijft zichtbaar. BMW dealer gebeld, maar de expert was morgen pas terug, ik ga ze morgen dus nog maar eens bellen. Iemand hier toevallig deze foutmelding ook tegengekomen?
[Afbeelding]

edit 2nd: inmiddels contact gehad met de dealer, op advies niet alleen de telefoons ontkoppeld maar ook de BMW wifi en vervolgens een soft reset , dit werkte en ik kan nu weer android auto koppelen. Case closed, dus mocht iemand hier tegenaan lopen: het schijnt af en toe voor te komen dat de koppeling op de wifi blijft hangen. alles ontkoppelen en reset kan edus een oplossing zijn.
Inderdaad, na de recente update heel wat problemen... zoals geen keuzes meer in DAB radio :+
Na 2 keer de Soft Reset uitgevoerd te hebben, lijkt alles oké nu. Thanks voor de tip! _/-\o_

• LievenK
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-11 20:51
r2504 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:21:
Remde je wagen dan niet automatisch?
Jawel, daarmee de "bijna" maar techiek kan niet alles voorkomen. Als ik 10km/u sneller had gereden of al paar meter verder had geweest had het wel een ongeval geweest. Als je beide in dezelfde richting beweegt en hij/zij gaat zonder kijken ineens vóór de wagen, dat kan software mi niet oplossen.

Vandaar ook de vraag. Wettelijk ben ik dan in fout vermoed ik terwijl ik er totaal niets aan kan doen. Ik vraag me af of de camera de situatie zou opnemen en of dat gebruikt kan worden om dat ook te bewijzen.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 15:55

Royz

Kleurenblind!!

LievenK schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

Jawel, daarmee de "bijna" maar techiek kan niet alles voorkomen. Als ik 10km/u sneller had gereden of al paar meter verder had geweest had het wel een ongeval geweest. Als je beide in dezelfde richting beweegt en hij/zij gaat zonder kijken ineens vóór de wagen, dat kan software mi niet oplossen.

Vandaar ook de vraag. Wettelijk ben ik dan in fout vermoed ik terwijl ik er totaal niets aan kan doen. Ik vraag me af of de camera de situatie zou opnemen en of dat gebruikt kan worden om dat ook te bewijzen.
Bij impact neemt de auto op, maar je kan het ook zelf activeren door de parkeerbutton ingedrukt te houden

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• fuqua
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYE79zCHhu3tRlgj0HfOzRlaA90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH2oEzXg0mrRnEhTEA7Zey1H.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb mijn BMW gisteren voor het eerst bij Fastned opgeladen en ik vroeg mij af of dit laadpatroon normaal is, vooral dat het laadvermogen zo snel afneemt. Het start bij 121 kW, toen de batterij nog op 31% zat, maar het laadvermogen neemt daarna snel af. ik had toch verwacht dat het op 121 kW zou blijven totdat de batterij op 50/60% zou zijn en dan pas geleidelijk zou afnemen. Maar goed ik weet niet of dit normaal is voor de BMW

[ Voor 21% gewijzigd door fuqua op 20-10-2025 09:46 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 11:21
fuqua schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:43:
[Afbeelding]

ik heb mijn BMW gisteren voor het eerst bij Fastned opgeladen en ik vroeg mij af of dit laadpatroon normaal is, vooral dat het laadvermogen zo snel afneemt. Het start bij 121 kW, toen de batterij nog op 31% zat, maar het laadvermogen neemt daarna snel af. ik had toch verwacht dat het op 121 kW zou blijven totdat de batterij op 50/60% zou zijn en dan pas geleidelijk zou afnemen. Maar goed ik weet niet of dit normaal is voor de BMW
Volgens mij volgt jouw laadsessie de laadcurve van Fastned (https://www.fastnedchargi...n-overzicht/bmw?model=iX1) voor de iX1 exact. Ik zie dat jouw sessie op 31% begon en de grafiek in beeld stond na 18m op 71%. Ik heb de laadsnelheid op 31% en 71% even als een rode stip op onderstaande laadgrafiek van Fastned geplaatst. Komt precies overeen.
Ook jouw aanname dat het snelladen op 60% nog rond de 120kW zit kliot dus niet, hij valt terug naar 70kW.

De iX1 is simpelweg niet "sterk" in snelladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b9A1dm7ekC-GJzyaxVZvq7ALRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JCDuccXNJZXb0w6o0UPffN4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door krizzziz op 20-10-2025 09:53 ]

ehhhh..HOI

• fuqua
krizzziz schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Volgens mij volgt jouw laadsessie de laadcurve van Fastned (https://www.fastnedchargi...n-overzicht/bmw?model=iX1) voor de iX1 exact. Ik zie dat jouw sessie op 31% begon en de grafiek in beeld stond na 18m op 71%. Ik heb de laadsnelheid op 31% en 71% even als een rode stip op onderstaande laadgrafiek van Fastned geplaatst. Komt precies overeen.
Ook jouw aanname dat het snelladen op 60% nog rond de 120kW zit kliot dus niet, hij valt terug naar 70kW.

De iX1 is simpelweg niet "sterk" in snelladen.

[Afbeelding]
oh wat gaaf je kunt dat zo van fastned zelf plukken? ik ben blij dat alles in orde is dan en dit gewoon laadpatroon gewoon bij de bmw hoort d:)b
ik bedoelde naar mijn gevoel zou het hoger moeten zijn, hoe ik het voor me zag is van 10 tot 80% volspeed laden en dat het pas na 70/80% het laadvermogen sterk ging afnemen.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 11:21
ik bedoelde naar mijn gevoel zou het hoger moeten zijn, hoe ik het voor me zag is van 10 tot 80% volspeed laden en dat het pas na 70/80% het laadvermogen sterk ging afnemen.
Ik snao wat je bedoeld, en ik heb altijd nog de hoop dat dit zo zal zijn voor elke EV. Helaas is het zo dat elk merk bepaalde keuzes maakt mbt de hardware van de auto (lees batterij) en dat daaropvolgend bepaalde laadstrategieen uit komen rollen.
Hogere laadsnelheid betekent vaak een hogere batterij-temp. Als het voertuig de temp niet goed naar beneden kan krijgen dan zal de auto de laadsnelheid aanpassen om de temp onder controle te krijgen. Het is een beetje plat uitgelegd maar zo werkt het wel.

Voertuigen met een 800V platform werken echt weer anders en kunnen daarom hogere laadsnelheden aan die tot na 60% echt nog op 150kW of hoger zitten.......

Maar daarnaast is de laadcurve niet bepalend voor mij. Ik heb liever een gemiddelde hogere laadnselheid dan een laadcurve die in het begin heel snel laadt en daarna inklapt.
Het gaat er mij om dat ik minder tijd aan die paal kwijt ben, en een goede gemiddelde laadsnelheid zorgt daarvoor. Maar daar blinkt de iX1 dus niet in uit :)

ehhhh..HOI

• Artbij
In het begin snel laden en dan zakken is toch voor de meeste use cases beter? Even bijladen om thuis te komen gaat immers sneller met een piek in het begin.

Met gestrekt been.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien kijk ik er helemaal overheen en misschien is het hier al eerder gevraagd (maar ik kan het niet vinden). De BMW-navigatie werkt op zich best prima, soms wil hij me over een fietspad of afgesloten weg sturen maar verder weinig klagen.

Om dan toch over iets te klagen: is er een manier om in te stellen dat de navigatie ook bij gewijzigde verkeerssituaties altijd de snelste route moet gebruiken? Ik kan dat nergens vinden in de auto of de app. Ik begrijp dat er in sommige gevallen ivm de laadstrategie niet afgeweken moet worden van de eerdere planning, maar ik zie laatste tijd toch regelmatig dat ik ook op ritten waarbij niet geladen hoeft te worden over de langere (in tijd) route gestuurd word.

Op het moment dat je dan bij een splitsing in de route aan komt zie je op de navigatie (bijvoorbeeld) '9 minuten sneller' staan bij de alternatieve (niet gekozen) route. Ik wil gewoon dat er op basis van de actuele situatie en inschatting een snelste route gekozen wordt, en niet dat ik daar steeds zelf nog op moet letten... Iemand enig idee?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 12:44

woutur

Klauwtjes uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiVPUqEOTal2mrEKc4ef2XIsOMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTxlXbCMS9WPDwMa2a72597l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkaht5Jv-FMM9GZsBpdknBuM4F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fhd5jEEHb5o45WNioppErULO.jpg?f=fotoalbum_large

Op vakantie heb ik tweemaal een foto gemaakt van *mijn* laadcurve. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de iX1 redelijk lang met een hoog vermogen kon laden. In deze grafieken zie je dat het vrij snel afneemt. Ik zag toen ook bij buren aan de laders dat ze bij een vrij volle accu nog hoog in het KW zaten.

[ Voor 29% gewijzigd door woutur op 21-10-2025 14:43 . Reden: Plaatjes onder elkaar gezet vanwege mobiel posten en dientengevolge misverstanden ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:16
woutur schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:01:
[Afbeelding]
Op vakantie heb ik tweemaal een foto gemaakt van de laadcurve. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de iX1 redelijk lang met een hoog vermogen kon laden. In deze grafieken zie je dat het vrij snel afneemt. Ik zag toen ook bij buren aan de laders dat ze bij een vrij volle accu nog hoog in het KW zaten.
[Afbeelding]
Vrij hoog bij de buren? :? Die blauwe grafiek is ocharme met moeite 60kW en daar eindig jij nota bene op...
Het heeft allemaal te maken met chemie, de instroom van vermogen en hoe groot de batterij is.

Ik heb ook ooit zo eens een landgenoot van jullie langs me gehad die best onbeschoft zei dat ik weg moest bij een HPDC met mijn iX want ik zat rond de 80% en ik daarmee hem vertraging opleverde. Ik heb toen (omdat ik zat te lunchen nog) een paar minuutjes langer geladen.
Die kerel was echt gefrustreerd en hij steekt dan zijn (ik weet niet wat het was) relatief kleine EV in en begint met een vermogen te laden wat lager ligt dan waar ik op geeindigd ben (lees: ergens onder de 60kW).

Toen ik fijntjes opmerkte dat hij met zijn bakje dus veel beter aan een 50kW DC lader (die staan er wel zo eens bij in Frankrijk) had gehangen ging het licht helemaal uit bij die man. :+

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 21-10-2025 12:19 ]

• PeterCC
Ugchel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:40:
Misschien kijk ik er helemaal overheen en misschien is het hier al eerder gevraagd (maar ik kan het niet vinden). De BMW-navigatie werkt op zich best prima, soms wil hij me over een fietspad of afgesloten weg sturen maar verder weinig klagen.

Om dan toch over iets te klagen: is er een manier om in te stellen dat de navigatie ook bij gewijzigde verkeerssituaties altijd de snelste route moet gebruiken? Ik kan dat nergens vinden in de auto of de app. Ik begrijp dat er in sommige gevallen ivm de laadstrategie niet afgeweken moet worden van de eerdere planning, maar ik zie laatste tijd toch regelmatig dat ik ook op ritten waarbij niet geladen hoeft te worden over de langere (in tijd) route gestuurd word.

Op het moment dat je dan bij een splitsing in de route aan komt zie je op de navigatie (bijvoorbeeld) '9 minuten sneller' staan bij de alternatieve (niet gekozen) route. Ik wil gewoon dat er op basis van de actuele situatie en inschatting een snelste route gekozen wordt, en niet dat ik daar steeds zelf nog op moet letten... Iemand enig idee?
Ik weet niet of die functie beschikbaar is. Ik heb er nooit naar gezocht.

Op zich ben ik best tevreden met hoe die werkt en je de keuze laat om eventueel een (mogelijk) snellere route te kiezen.
Een typisch voorbeeld: hij stelt voor de autoweg te verlaten en om via kleinere wegen een stuk af te snijden. Als dat maar potentiëel enkele minuutjes oplevert dan denk ik al snel van laat maar en blijf ik liever op de ingestelde route.

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 05:53
woutur schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op vakantie heb ik tweemaal een foto gemaakt van *mijn* laadcurve. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de iX1 redelijk lang met een hoog vermogen kon laden. In deze grafieken zie je dat het vrij snel afneemt. Ik zag toen ook bij buren aan de laders dat ze bij een vrij volle accu nog hoog in het KW zaten.
Recent uit Denemarken terug gekomen. Het valt mij op dat het verschillend is per DC lader hoe lang hij hogere vermogens vast kan houden.
Op basis van de informatie van BMW maak ik dit er uit op....
Onder ideale omstandigheden zal de iX1 eDrive20 het hoogste DC-vermogen (~130 (128) kW) vooral kunnen vasthouden bij een lage tot middelhoog laadniveau — ruwweg tussen ~10% en ~40–50% SoC. Daarna begint het vermogen geleidelijk te zakken en vanaf ~80% is het al sterk teruggevallen.
Het is dus niet altijd de auto accu die de laadcurve beperkt. Er zijn meerdere factoren.

Hieronder een rijtje met wat punten die mee kunnen spelen.
Sommige DC-laders hebben een maximaal totaalvermogen dat gedeeld wordt tussen twee aansluitingen.
Bijvoorbeeld: een 150 kW-lader met twee auto’s tegelijk laadt soms 75 kW per auto.
Oudere of goedkopere laders (bijv. 50 kW of 100 kW) kunnen sowieso niet meer dan dat leveren.
Sommige laders moduleren het vermogen om warmte of netbelasting te beperken.

Bij warm weer of langdurig laden kan de paal intern warm worden en automatisch het vermogen verlagen.
Bij drukte (bijv. meerdere laders op één transformator) verlaagt het systeem soms tijdelijk de output.

Ook als de paal 130 kW kan, neemt de auto niet continu dat vermogen op.
De iX1 haalt 130 kW pas boven ~10% SoC en houdt dat meestal vast tot zo’n 40–50% SoC, daarna zakt het geleidelijk.
Naarmate de accu voller wordt of de temperatuur niet ideaal is, verlaagt de BMW zelf het vermogen om de batterij te beschermen.

CCS-laden werkt op basis van spanning × stroom.
Als de paal bijvoorbeeld maar 400 V aankan, en jouw auto zit op 380 V laadspanning, dan moet de stroom hoger zijn — wat soms niet lukt, dus de paal beperkt dan het vermogen.
Slechte communicatie of een te warme laadkabel kan het vermogen tijdelijk beperken.

Dus als de buurman wel hoog vermogen heeft dan kan dat te maken hebben met een andere DC spanning en dus minder moeite om te kunnen laden. etc. etc. etc...

Eigenlijk boeit het me niet. Het is een mega fijne auto om mee te rijden en die paar minuten extra doen me echt niets.

• PeterCC
Wat ik ervaar is dat de laadpaal het maximale laadvermogen bepaalt en dat het dan de auto is die het momentane laadvermogen bepaalt afhankelijk van de omstandigheden en wat de laadtoestand van de batterij is (wat jij de SoC noemt). Hoe meer de batterij gevuld is des te trager gaat het laden.

Ik heb al meermaals meegemaakt dat ik alleen aan een laadpaal stond en dat er dan een tweede auto de andere stekker gebruikte. Alhoewel dat ergens logisch is heb ik tot nu nog niet kunnen vaststellen dat dat invloed had op het laadvermogen van mijn wagen.

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-11 18:54
Ik lees hier al een tijdje geïnteresseerd mee, ik heb een iX2 eDrive20 besteld (levering 15 december 2025), maar het Tweakers Grote iX2 topic bestaat uit 1 pagina :-)
Op dit moment rijd ik nog een Enyaq iV60 (WLTP 380km, DC laden 130kW), en op vakanties (NIET wintersport) laadde ik meestal maar tot 50%, daarna zakte het zo snel in dat het sneller was om vaker kort te stoppen. Indien je het combineert meet een lunch oid, kan je natuurlijk wel doorladen.

• Hansing
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11 14:19
royverdegem schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:14:
Ik lees hier al een tijdje geïnteresseerd mee, ik heb een iX2 eDrive20 besteld (levering 15 december 2025), maar het Tweakers Grote iX2 topic bestaat uit 1 pagina :-)
Op dit moment rijd ik nog een Enyaq iV60 (WLTP 380km, DC laden 130kW), en op vakanties (NIET wintersport) laadde ik meestal maar tot 50%, daarna zakte het zo snel in dat het sneller was om vaker kort te stoppen. Indien je het combineert meet een lunch oid, kan je natuurlijk wel doorladen.
Al ruim een jaar in het bezit van een IX2 eDrive20 en ook ik lees (en soms schrijf) mee op dit forum van de IX1 buiten de carrosserie zijn er mijns inziens geen verschillen. Dus vwb de software, het rijden en het laden zijn er geen verschillen. On topic, 2x op wintersport geweest en beide keren met snelladen geen problemen gehad. Natuurlijk in het begin van de laadsessie bijna de 128kw en dan loopt hij langzaam wel iets terug, maar niet zo veel dat het te lang gaat duren nadat 50% is bereikt.
Veel plezier met je IX2 ook ik rijdt er met heel veel plezier mee.

• royverdegem
Hansing schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Al ruim een jaar in het bezit van een IX2 eDrive20 en ook ik lees (en soms schrijf) mee op dit forum van de IX1 buiten de carrosserie zijn er mijns inziens geen verschillen. Dus vwb de software, het rijden en het laden zijn er geen verschillen. On topic, 2x op wintersport geweest en beide keren met snelladen geen problemen gehad. Natuurlijk in het begin van de laadsessie bijna de 128kw en dan loopt hij langzaam wel iets terug, maar niet zo veel dat het te lang gaat duren nadat 50% is bereikt.
Veel plezier met je IX2 ook ik rijdt er met heel veel plezier mee.
Dank je, gaat zeker lukken!
Wij gaan ook zeker met de iX2 op wintersport. De Enyaq komt minstens 100km minder ver, met 100% haalde ik op wintersport 250km, en op 80% dus slechts 200km.

• Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-10 19:48
Als newbee, die zijn BMW iX1 nog moet krijgen, vraag ik me af wat de opties zijn om data over ritten, verbruik e.d. van je iX1 te bekijken en/of downloaden. Ik lees her en der wel over een BMW API, maar die schijnt nogal restricted te zijn voor derde partijen. Is dit mogelijk via je account op een BMW site? En via derde partijen?

• r2504
Hier kan je beide hun laadcurves vergelijken;

- https://ev-database.org/nl/auto/1996/BMW-iX1-eDrive20
- https://ev-database.org/car/2097/BMW-iX2-eDrive20
- https://ev-database.org/car/1279/Skoda-Enyaq-iV-60

Je ziet dat de Skoda al op 30% onder de 100 kW zakt terwijl dit bij BMW slechts op 45% is (iX1 en iX2 zijn hetzelfde).

Persoonlijk laad ik (wel met een iX3) op vakantie tot achteraan in de 70% (daar zit een knikje bij de iX3), ofwel tot 100% (als we iets eten of tijdens de nacht even een powernap doen).

[ Voor 8% gewijzigd door r2504 op 27-10-2025 16:09 ]

• PeterCC
Wouter_S schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:00:
Als newbee, die zijn BMW iX1 nog moet krijgen, vraag ik me af wat de opties zijn om data over ritten, verbruik e.d. van je iX1 te bekijken en/of downloaden. Ik lees her en der wel over een BMW API, maar die schijnt nogal restricted te zijn voor derde partijen. Is dit mogelijk via je account op een BMW site? En via derde partijen?
In de BMW app kan je alle gegevens terugvinden over al je ritten: wanneer, van waar naar waar, totale afstand, gemiddelde snelheid, gemiddeld elektriciteitsverbruik, totaal verbruik, en ook van al je laadsessies: waar je hebt geladen, hoeveel je hebt geladen hoe lang dat geduurd heeft, de laadcurve.
En dan kan je dat ook samengevat per maand krijgen.
Je kan die data ook exporteren maar dat is een functie die ik nog niet gebruikt heb. Ik rij binnenkort 2 jaar met de iX1.

• fuqua
Kan het zijn dat Fastned anders snellaadt dan Ionity? De laadcurve die in R2504 EV-data voor de iX1 staat, komt goed overeen met mijn ervaring bij Fastned. Toen ik deze week echter bij Ionity laadde, verliep het heel anders. Helaas heb ik daar geen foto kunnen maken van de laadcurve, maar ondanks dat mijn accu rond de 50% zat, haalde ik nog steeds laadsnelheden boven de 100 kW.

Is het mogelijk om bij Ionity-laadpalen een laadcurve te zien? Dan wil ik daar de volgende keer een foto van maken ter vergelijking. Ik kon het toen niet zo snel vinden en heb er door de regen ook niet veel tijd aan besteed.

• royverdegem
r2504 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:01:
Hier kan je beide hun laadcurves vergelijken;

- https://ev-database.org/nl/auto/1996/BMW-iX1-eDrive20
- https://ev-database.org/car/2097/BMW-iX2-eDrive20
- https://ev-database.org/car/1279/Skoda-Enyaq-iV-60

Je ziet dat de Skoda al op 30% onder de 100 kW zakt terwijl dit bij BMW slechts op 45% is (iX1 en iX2 zijn hetzelfde).

Persoonlijk laad ik (wel met een iX3) op vakantie tot achteraan in de 70% (daar zit een knikje bij de iX3), ofwel tot 100% (als we iets eten of tijdens de nacht even een powernap doen).
Die had ik inderdaad al bekeken, zag er in ieder geval hoopvol uit :-)
Ook het voorwarmen van de accu (Wat de Skoda niet kan) zal bijdragen, want ik haalde vaak niet 130kW, ook al startte ik <10%

• r2504
fuqua schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:55:
Kan het zijn dat Fastned anders snellaadt dan Ionity?
Dat zou mij ten zeerste verbazen want de batterij is de beperkende factor. Misschien hoogstens de eerste minuten dat je aan het laden bent maar verder verwacht ik dat deze identiek loopt.

• HyperBart
Kan het zijn dat Fastned anders snellaadt dan Ionity? De laadcurve die in R2504 EV-data voor de iX1 staat, komt goed overeen met mijn ervaring bij Fastned. Toen ik deze week echter bij Ionity laadde, verliep het heel anders. Helaas heb ik daar geen foto kunnen maken van de laadcurve, maar ondanks dat mijn accu rond de 50% zat, haalde ik nog steeds laadsnelheden boven de 100 kW.

Is het mogelijk om bij Ionity-laadpalen een laadcurve te zien? Dan wil ik daar de volgende keer een foto van maken ter vergelijking. Ik kon het toen niet zo snel vinden en heb er door de regen ook niet veel tijd aan besteed.
In de (BMW) app kan je je laadcurves zien.

• HyperBart

Kijk, de optimale laadcurve haal je in optimale omstandigheden.
Dat wil zeggen:
Lage SoC, goede temperaturen en preconditioning van de batterij moet aangestaan hebben, hoe je dat doet: even zoeken, verschilt van model tot model en merk tot merk. Uiteraard ook met een lader die de vermogens aan kan en bij voorkeur een leeg laadplein.

Er kunnen tig redenen zijn waarom je je laadcurve niet optimaal haalt, beschikbaar vermogen over het plein, per duo of per paal kan ook een factor zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 28-10-2025 09:17 ]

• fuqua
r2504 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Dat zou mij ten zeerste verbazen want de batterij is de beperkende factor. Misschien hoogstens de eerste minuten dat je aan het laden bent maar verder verwacht ik dat deze identiek loopt.
HyperBart schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

verrekt ik wist niet dat het mogelijk was in de app (app is een ramp bytheway), ik heb het gevonden en de 2 laadcurves met elkaar vergeleken and i stand corrected, er is amper verschil. mijn gevoel zat er naast :)

[ Voor 29% gewijzigd door fuqua op 28-10-2025 09:32 ]

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 21:08
royverdegem schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:14:
Mijn iX1 staat ook op die leverdatum, hoop dat ze het redden met het oog op de Nexperia perikelen 8)7

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 13:21
Tijgertje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Mijn iX1 staat ook op die leverdatum, hoop dat ze het redden met het oog op de Nexperia perikelen 8)7
Zal vast wel goed komen; mijne staat in de agenda voor de week erop en a.d.h.v. de VIN code kan ik zien dat BMW hem op 22-09-2025 is gaan produceren.

• r2504
HyperBart schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Mmm... waar moet ik dat dan zoeken ?

• fuqua
r2504 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Mmm... waar moet ik dat dan zoeken ?
in de app ga je naar Laden dan laadgeschiedenis, klik op 1 van je oplaadbeurten en dan bij laadproces op dc-laadcurve klikken.

• royverdegem
Tijntjuh.eu schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Zal vast wel goed komen; mijne staat in de agenda voor de week erop en a.d.h.v. de VIN code kan ik zien dat BMW hem op 22-09-2025 is gaan produceren.
Dan zal hij toch al klaar zijn? Productietijd is 1 a 2 dagen. Die van mij wordt nog in oktober geproduceerd, dus dat zal met de chips ook wel goedkomen. Levering december is vanwege contract huidige lease Enyaq.
Waar heb je de VIN code vandaan?

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 13:21
royverdegem schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Dan zal hij toch al klaar zijn? Productietijd is 1 a 2 dagen. Die van mij wordt nog in oktober geproduceerd, dus dat zal met de chips ook wel goedkomen. Levering december is vanwege contract huidige lease Enyaq.
Waar heb je de VIN code vandaan?
VIN nummer kan je bij de dealer navragen, dan kan je hem ook al toevoegen aan je BMW app.

Heb hem nog niet bij de dealer gezien, dus durf niet te zeggen of die er al is of niet.
Vanwege de afloop van m'n huidige wagen moet ik ook wachten tot december, maar ben vroeg geweest met bestellen i.v.m. eventuele drukte die zou kunnen ontstaan doordat dit het laatste jaar met de lagere bijtelling is ;)

• r2504
fuqua schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:14:
in de app ga je naar Laden dan laadgeschiedenis, klik op 1 van je oplaadbeurten en dan bij laadproces op dc-laadcurve klikken.
Blijkbaar werkt dit niet bij een iX3 🤨

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
BMW heeft nu een actie voor individual kleuren in de aanbieding.. lees je krijgt individual voor dezelfde prijs als metalic.

Jullie nog tips voor een leuke kleur..? Ik kan maar niet kiezen :D Gaat om een M sport pro met 20" dus mag best wel een leuke kleur hebben imho.

[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 30-10-2025 15:59 ]

Mijn V&A

• Robicide
Workaholic schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:59:
BMW heeft nu een actie voor individual kleuren in de aanbieding.. lees je krijgt individual voor dezelfde prijs als metalic.

Jullie nog tips voor een leuke kleur..? Ik kan maar niet kiezen :D Gaat om een M sport pro met 20" dus mag best wel een leuke kleur hebben imho.
Isle of Man Green lijkt me heel mooi, net als Venetian Violet!

Wat voor kleurfamilies vind je zelf mooi?

Je kan ook nog voor mega fout frozen black gaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Robicide op 30-10-2025 17:45 ]

• PeterCC
Workaholic schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:59:

Ik kan geloven dat je moeilijk kan kiezen. De keuze is heel breed.
Persoonlijk vind ik dat rood zoals Mazda dat biedt erg mooi, ik denk dat Rubinrot II mogelijk dicht in de buurt komt, of dat tussen blauw en groen dat Peugeot biedt, Agaischblue komt wellicht dicht in de buurt.

• MartinL1984
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-11 14:07
MartinL1984 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Exact dit heb ik dus ook qua snelheid en hoge toon.
Afgelopen vrijdag bij de leverende dealer geweest (Ekris Utrecht) en de business manager heeft met mij meegereden en hoort het geluid ook duidelijk. Hij heeft vele tientallen iX1 wagens uitgeleverd en gaf aan dat ik de eerste ben die met dit issue bij hem komt (na wat escalatie). Zijn reactie: dat hoort niet en hij kan zich ook niet voorstellen dat het een "producteigenschap" is (laffe term om iets wat niet hoort maar ze niet gaan (kunnen) oplossen simpel af te poeieren).

1 oktober wordt de wagen opgehaald (ik woon in Middelburg) en dan wordt de wagen op 2 oktober door een hoog voltage specialist onderzocht. Deze specialisten zitten nogal volgepland vandaar dat ik ff moet wachten.

Dat lang niet iedereen hier er last van heeft stemt mij hoopvol maar hopelijk geen ijdele hoop. 8)7
Update, de wagen is 1 oktober opgehaald en 2 oktober aan de tand gevoeld. Bleek een wiellager RV defect te zijn en volgens Ekris zou dat ook de reden zijn voor de hoge pieptoon. Lager moest besteld worden en die is er op 3 oktober ingelepeld. Vervolgens hebben ze een testrit gemaakt en volgens de dealer zou de pieptoon weg zijn. Ik kreeg de wagen in de loop van de middag terug maar zodra ik de snelweg op ging... pieptoon...

Helaas is de service vanaf die tijd diep teleurstellend en heb ik afgelopen maandag de zaak maar overgedragen aan onze HR afdeling.... er is nu eergisteren de toezegging gedaan door de dealer dat ik een exact gelijke wagen krijg om daarmee te testen of de pieptoon daar ook in zit (nogmaals, bij stabiele snelheid (vlakke weg) op de ACC tussen de 90 en 120 km/uur)... en daarna kijken we weer verder... ben benieuwd wanneer ze contact gaan opnemen. to be continued...
Ik heb de wagen spottend omgedoopt tot ufo gezien de pieptoon...

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31
MartinL1984 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Update, de wagen is 1 oktober opgehaald en 2 oktober aan de tand gevoeld. Bleek een wiellager RV defect te zijn en volgens Ekris zou dat ook de reden zijn voor de hoge pieptoon. Lager moest besteld worden en die is er op 3 oktober ingelepeld. Vervolgens hebben ze een testrit gemaakt en volgens de dealer zou de pieptoon weg zijn. Ik kreeg de wagen in de loop van de middag terug maar zodra ik de snelweg op ging... pieptoon...

Helaas is de service vanaf die tijd diep teleurstellend en heb ik afgelopen maandag de zaak maar overgedragen aan onze HR afdeling.... er is nu eergisteren de toezegging gedaan door de dealer dat ik een exact gelijke wagen krijg om daarmee te testen of de pieptoon daar ook in zit (nogmaals, bij stabiele snelheid (vlakke weg) op de ACC tussen de 90 en 120 km/uur)... en daarna kijken we weer verder... ben benieuwd wanneer ze contact gaan opnemen. to be continued...
Ik heb de wagen spottend omgedoopt tot ufo gezien de pieptoon...
Bedankt voor de update. Dejavu hier. Talloze onderdelen vervangen zonder resultaat. En op een gegeven moment melden ze gewoon dat de pieptoon weg is terwijl dat niet zo is (zal niet zeggen dat ze liegen maar ik denk dat ze verkeerd testen). Ik heb nu een 3 verschillende ix1 gereden en in andere is het geluid is normaal bijna onhoorbaar zacht. Je hoort het alleen als je je goed inspant. Ik verwacht ook dat dit je conclusie gaat zijn en afhankelijk van je gehoor hoor je misschien straks niets. Wat ik ook frustrerend vind bij BMW (in ieder geval mijn dealer) is dat ze geen fatsoenlijke werkverslagen kunnen overleggen naar de klant. Dat ontneemt je de mogelijkheid een beetje mee te denken.

Bij mij hebben ze zowel motor voor als inverter vervangen. Tenminste dat zeggen ze. Ik heb altijd nog het gevoel dat het iets met de inverter moet zijn en dat voed bij mij een beetje het idee dat deze nooit is vervangen. Maar dat is niet te controleren denk ik.

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-11 11:52
sinds vrijdag een aantal maanden worden mijn ritten vreemd genoeg niet meer geregistreerd in de BMW app ( betreft een BMW IX1) .

Heeft iemand hetzelfde? En weet iemand hoe dit opgelost kan worden?

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11 18:21
Toevallig zag ik vandaag dat bij mij sinds de 24e niets meer geregistreerd is in de app. Ben nog niet aan het zoeken geweest hoe dit opgelost kan worden.

• GilbertvH
BMS080 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:59:
sinds vrijdag een aantal maanden worden mijn ritten vreemd genoeg niet meer geregistreerd in de BMW app ( betreft een BMW IX1) .

Heeft iemand hetzelfde? En weet iemand hoe dit opgelost kan worden?
Even je iDrive resetten door de volumeknop 30 seconden ingedrukt te houden.

• JoKoIx1
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-11 10:56
Sinds gisteren spontaan last van een navigatiesysteem dat een flinke afwijking heeft. Volgens de Navi rijd ik op een heel andere weg/wijk dan dat ik daadwerkelijk doe. Al 2-3x geprobeerd het infotainment te resetten middels de volumeknop, maar helaas geen effect. Nu maar een afspraak gepland om hiernaar te laten kijken. Hebben meer mensen hier last van?

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-11 11:52
GilbertvH schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:13:
[...]

Even je iDrive resetten door de volumeknop 30 seconden ingedrukt te houden.
Heb ik al meerdere keren gedaan maar helaas zonder resultaat

• pliesie
JoKoIx1 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:39:
Sinds gisteren spontaan last van een navigatiesysteem dat een flinke afwijking heeft. Volgens de Navi rijd ik op een heel andere weg/wijk dan dat ik daadwerkelijk doe. Al 2-3x geprobeerd het infotainment te resetten middels de volumeknop, maar helaas geen effect. Nu maar een afspraak gepland om hiernaar te laten kijken. Hebben meer mensen hier last van?
Nee ik had vandaag wel wat anders... Hij bleef in achteruit modus staan terwijl ik in D/B stand stond.
Dus scherm toonde camera en gaf in het scherm voor me achteruit inparkeren optie..
Duurde paar minuten voor hij door had dat ik toch echt al op een N weg aan het rijden was....

Blijft software.

• fuqua
Onthoudt de BMW niet de laatst gebruikte rijmodus? Ik moet hem telkens handmatig op Efficiency-modus zetten.

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Je kunt bij rijmodi een vikje aanzetten dat efficiency aan moet bij opstarten.
fuqua schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:48:
Onthoudt de BMW niet de laatst gebruikte rijmodus? Ik moet hem telkens handmatig op Efficiency-modus zetten.

• fuqua
ptheborg schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:40:
Je kunt bij rijmodi een vikje aanzetten dat efficiency aan moet bij opstarten.

[...]
is dat in de auto of in de app?

• Hansing
  • Laatst online: 12-11 14:19
fuqua schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:44:
[...]

is dat in de auto of in de app?
Dat is in de auto

• fuqua
ik heb het net even bekeken, maar bij mij heet het gewoon my modes, als ik straks naar huis rij zal ik in de gaten houden of het nou die modus ook onthoud.

• Artbij
Ik kan sinds kort geen snelkoppelingen meer opslaan naar bijvoorbeeld een rijmodus. Krijg de melding dat het lukt, maar helaas zie ik hem daarna niet terug.

Met gestrekt been.

• GilbertvH
Artbij schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:03:
Ik kan sinds kort geen snelkoppelingen meer opslaan naar bijvoorbeeld een rijmodus. Krijg de melding dat het lukt, maar helaas zie ik hem daarna niet terug.
Dat heb ik ook. Ik had eerst een snelkoppeling naar de rij afstand waar ik de klassieke cruise control kon aanzetten. Snelkoppeling ineens verdwenen en niet meer terug te krijgen

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 07:58
Ik heb een negatieve ervaring met geprefereerde exploitanten, zowel vanuit de my bmw app als in je dashboard, bij elke geplande rit kun je aangeven of je gebruik wenst te maken van BMW Charging en of geprefereerde exploitanten. Als je dat wil, dan blijft de keuze simpelweg niet bewaard, echt waardeloos. Wie weet of dit te fixen valt….

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchfoxx op 04-11-2025 12:54 ]

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Dutchfoxx schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:53:
Ik heb een negatieve ervaring met geprefereerde exploitanten, zowel vanuit de my bmw app als in je dashboard, bij elke geplande rit kun je aangeven of je gebruik wenst te maken van BMW Charging en of geprefereerde exploitanten. Als je dat wil, dan blijft de keuze simpelweg niet bewaard, echt waardeloos. Wie weet of dit te fixen valt….
Mijn ervaring is dat dit niet lekker gesynct wordt (én dat de navigatie in de app uiteindelijk wel de bestemming over zet, maar dat de auto dan alsnog zelf de route gaat bepalen). Mijn oplossing is wanneer ik op een langere reis ga en daarvoor andere geprefereerde exploitanten heb, dat ik dan het syncen met BMW ID eerst uitschakel in de auto, en het daarna weer inschakel (waarna er netjes gesynct wordt).

Heb de auto niet bij de hand dus pin me niet vast op de terminologie, maar zoiets is het :+

• jsimane
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-11 19:53
Denk dat dat niet bij alle versies kan.
Ik heb een plug-in en daar kan ik “efficiency mode” niet als start modus instellen.

Nagevraagd bij Ekris dit kan schijnbaar niet bij alle modellen.

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-11 17:17
fuqua schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:48:
Dat is afhankelijk van het Operating systeem van je BMW. De eerste series ix1 werken onder Operating system 8. Daarbij zul je bij elke rit handmatig de Efficiency-modus moeten inschakelen. Bij latere series (vanaf november 2023) is Operating system 9 van toepassing en daarbij is, na een update van system 9 (ik meen medio 2024), de Efficiency-modus met een vinkje wel als start modus in te stellen. Helaas voor de bezitters van operating systeem 8 dus… Overigens zal/kan systeem 8 nooit een update krijgen naar systeem 9.

[ Voor 5% gewijzigd door Nitram22 op 05-11-2025 00:08 ]

• fuqua
Nitram22 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:23:
[...]

Dat is afhankelijk van het Operating systeem van je BMW. De eerste series ix1 werken onder Operating system 8. Daarbij zul je bij elke rit handmatig de Efficiency-modus moeten inschakelen. Bij latere series (vanaf november 2023) is Operating system 9 van toepassing en daarbij is, na een update van system 9 (ik meen medio 2024), de Efficiency-modus met een vinkje wel als start modus in te stellen. Helaas voor de bezitters van operating systeem 8 dus… Overigens zal/kan systeem 8 nooit een update krijgen naar systeem 9.
Damn, dan val ik er net buiten — mijn iX1 is van juli 2023. Jammer dat dit niet te regelen is in OS8. Ik ga eens uitzoeken wat precies de verschillen zijn tussen OS8 en OS9, want dit is best interessante materie.

bedankt voor deze nuttige info d:)b

ik heb geen filmpje gevonden op youtube dat de verschillen een beetje laat zien.
YouTube: 2024 BMW X1 iDrive 8 Vs. iDrive 9 overview

[ Voor 10% gewijzigd door fuqua op 05-11-2025 08:13 ]

• jsimane
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-11 19:53
Ik heb versie 9 , is van april 2024 en daar kan het ook niet.

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-11 17:17
jsimane schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:56:
Ik heb versie 9 , is van april 2024 en daar kan het ook niet.
Moet toch echt kunnen in versie 9 (mits alle updates zijn geïnstalleerd).
Hierbij de “handleiding” :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StYqkiNWoSst8kdcq1mkyEaE_bU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X82n6HZicMJc3DZFTwQ3luHU.jpg?f=user_large

• Ferry34
  • Laatst online: 11-11 16:37
Dat kan gewoon en al een tijd.
Ik start iedere dag in efficiënt Hij is van juni 2024

Misschien moet je wel ingelogd zijn met je BMW ID maar dat weet ik niet zeker

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11 08:30
Sinds een paar maanden, en ik heb het idee dat het langzaam erger wordt, voel ik zachte 'plopjes' in het stuur, wanneer ik daaraan draai. Ik kan niet precies duiden wanneer het wel of niet gebeurt; in ieder geval, wel vaak. Het lijkt niet van de rijsnelheid afhankelijk. Het is vrij subtiel, maar anderen voelen het ook in mijn auto.
Herkent iemand dit?

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

pyther schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:54:
Sinds een paar maanden, en ik heb het idee dat het langzaam erger wordt, voel ik zachte 'plopjes' in het stuur, wanneer ik daaraan draai. Ik kan niet precies duiden wanneer het wel of niet gebeurt; in ieder geval, wel vaak. Het lijkt niet van de rijsnelheid afhankelijk. Het is vrij subtiel, maar anderen voelen het ook in mijn auto.
Herkent iemand dit?
Ik herken het niet op zich (zeker niet van de ix1), maar heb wel eens slechte homokineten gehad in een vorige auto die in de bochten voor vooral herrie zorgden (en misschien ook wel voor ‘plopjes’, maar dat was een auto die van zichzelf al voldoende plopte dus misschien viel dat gewoon niet op :+)

Voel je het bij een bepaalde stuuruitslag en dan met name in bochten links óf rechts? Zou er sowieso mee naar de dealer gaan overigens…

• SAABcabrio
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Herkent iemand dit?
Ik rij zo’n 45.000 km per jaar en herken dit ook, echter maar op 1 plek waar ik af en toe voor mijn werk moet zijn. Het voelt een beetje of het stuur heel lichtjes wil corrigeren terwijl ik lane assist uit heb staan. De enige plek waar ik dit merk is in Den Haag op de Utrechtsebaan/A12 langs het Malieveld in de richting van Utrecht. Het gaat om slechts enkele tientallen meters. Het heeft niets met sturen te maken, want ik rijd daar gewoon rechtdoor. Inmiddels 116.000 km gereden met de iX1 en het wordt ook niet erger.

• fuqua
Herkent iemand dit?
Heb ik ook, stuur-as was niet meer lekker, iets met de lagers enzo, gaat a.s. maandag gefixed worden, gelukkig viel dit nog binnen de garantie. Merk je ook dat er teveel/meer speling in het stuur zit?

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 15:55

Royz

Kleurenblind!!

fuqua schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:50:
[...]

Heb ik ook, stuur-as was niet meer lekker, iets met de lagers enzo, gaat a.s. maandag gefixed worden, gelukkig viel dit nog binnen de garantie. Merk je ook dat er teveel/meer speling in het stuur zit?
Ik merk dit nu ook. Heb het aangegeven bij de dealer. Kon het al niet thuisbrengen maar zo te zien zijn er meer mensen met dit probleem. Ik voel het ook niet altijd dus ben benieuwd of zij het euvel vinden

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11 08:30
Bedankt voor de reacties! Goed om te weten dat ik niet de enige ben. Eigenlijk denk ik dat het eerder uit de stuur-actuator (motor van de stuurbekrachtiging / lane assist) komt dan via slechte lagers, want het voelt echt wat onwillekeurig en niet echt als een tijdelijke extra weerstand op een specifieke plek waar ik overheen moet. Ik heb ook geen enkele speling in de stuurkolom.
Ik zal eens een tijdje gaan rijden met een stuk ducttape over de camera van de lane assist, eens kijken of dat iets beïnvloedt.

[ Voor 5% gewijzigd door pyther op 07-11-2025 12:50 ]

• fuqua
Stuurhuis van BMW schijnen niet al te lekker zijn, bekende automonteur hoort dat vaak bij dit merk. toen ik bij de dealer was, was er ook nog een oudere mevrouw met een probleem aan het stuurhuis.

@pyther bij mij zit er te veel speling in, als je het stuur draait hoor je het plop/thunk geluid in de range van de speling. Jouwn probleem klinkt wel anders, bij mij hoor je het geluid ook als de auto uitstaat. maar wel vreemd dat het bij jou op specifieke plekken is, kan het zijn dat de auto iets denkt te zien en wil bijsturen?

en over specifieke plekken gesproken, ik rij regelmatig een vaste route in duitsland en op 2 plekken op mijn route gaat mijn auto radio ineens wat harder.

• epicsilver
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:31
Misschien niet echt passend bij dit forum, maar toch. Gisteren aanwezig bij preview van de nieuwe IX3. Ben benieuwd welke features we dadelijk terugzien als Neue Klasse saus bij de nieuwe X1. Design van de IX3 is strak en dynamisch en komt veel beter tot zijn recht dan op de foto's. Panoramic view zou zeker niet misstaan in de X1.

• Ferry34
  • Laatst online: 11-11 16:37
Zou mooi zijn als de iX1 ook een grotere accu en sneller laden krijgt, want dit is gewoon onder t gemiddelde.
Ikzelf heb t snelladen zeer zelden nodig maar toevallig had mn BMW iX1 niet geladen (ik heb m op tijdvenster staan) en dit was de 2de keer dat die t niet had gedaan.

Ik heb m als taxi en kon voor mn eerste rit 6 minuten aan de lader hangen....80kw terwijl ik m voor t eerst handmatig had laten opwarmen. Later nog een keertje 8 minuten en toen kon ik m later in mn 30 minuten lunchpauze laden en dan is die natuurlijk vol.
80kw is gewoon niet goed terwijl die op 165km actieradius stond.

Verder hoef ik tijdens mn dienst nooit te laden, maar op zelke momenten denk ik wel...kom op zeg.
Nou was mn vorige taxi een Kia E Soul en die deed maar 55kw dus ik ben niet ontevreden, maar sommigen hebben hier een versie van €65.000 en dan is dit gewoon matig.
Een Xpeng G6 van €50.000 doet 250kw en volgend model 450kw.

• hellboy123
Piepen de remmen van jullie x1 phev ook zo? Bij mij piepen ze altijd net voordat ik stil kom te staan en even kort bij het weer optrekken. Dit (naast wat andere punten) doet bij mij aardig afbreuk aan het premium gevoel van de auto...

• fuqua
hellboy123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:37:
Piepen de remmen van jullie x1 phev ook zo? Bij mij piepen ze altijd net voordat ik stil kom te staan en even kort bij het weer optrekken. Dit (naast wat andere punten) doet bij mij aardig afbreuk aan het premium gevoel van de auto...
mijn ix1 heeft dat ook, heb het aangekaart bij BMW maar schijnt normaal te zijn, ik denk dat het te maken heeft met een type remblock wat ze gebruiken.

• PeterCC
Bij mijn iX1 piepen de remmen niet maar geven ze een kreunend geluid. Ik kan ermee spelen in fileverkeer of bij maneuvreren: lichtjes de remmen wat lossen en het geluid is zo op te roepen.
Het zou ermee te maken hebben dat in full EV's je bij normaal rijden nauwelijks je remmen gebruikt,

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
PeterCC schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:36:
Bij mijn iX1 piepen de remmen niet maar geven ze een kreunend geluid. Ik kan ermee spelen in fileverkeer of bij maneuvreren: lichtjes de remmen wat lossen en het geluid is zo op te roepen.
Het zou ermee te maken hebben dat in full EV's je bij normaal rijden nauwelijks je remmen gebruikt,
Precies dit heb ik inderdaad ook, als ik wil kan ik bij langzaam rijden optrekken etc de hele dag dat kreunen / knarsen opwekken

• pliesie
Vorig jaar heb ik een black friday deal gekocht voor connected drive. Heeft iemand al ergens een black friday deal gespot?

• Geert Mo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-11 11:17
Dit weekend een nieuwe Iphone (16E) in gebruik genomen en alleen nog maar gesukkel.
Eerst op het werk men 2de sleutel moeten gaan halen op men Iphone terug in te stellen als digitale sleutel.
Maar nu werkt het aanraken van de handgreep niet meer om de auto te openen. Ik moet effectief de Iphone tegen de handgreep houden.
Ook moet de gsm effectief in de houder zitten om te kunnen starten .
Dit was met mijn Iphone 11 allemaal geen probleem

• RH1992
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:08
Geert Mo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:28:
Dit weekend een nieuwe Iphone (16E) in gebruik genomen en alleen nog maar gesukkel.
Eerst op het werk men 2de sleutel moeten gaan halen op men Iphone terug in te stellen als digitale sleutel.
Maar nu werkt het aanraken van de handgreep niet meer om de auto te openen. Ik moet effectief de Iphone tegen de handgreep houden.
Ook moet de gsm effectief in de houder zitten om te kunnen starten .
Dit was met mijn Iphone 11 allemaal geen probleem
De iPhone 16e heeft geen ultra wideband chip. De iPhone 11 heeft deze wel. Vandaar dat het ontgrendelen van de auto bij benadering niet werkt.

https://support.apple.com/nl-nl/109512

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:13
Mijn iX1 is vorige week op onderhoud geweest in de garage. Nu merk ik dat sindsdien het klimatieseren op afstand via de app niet meer werkt, ik ik krijg de volgende foutmelding te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRUuTduOBan4XfQiweDIjpfvtWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QrEOPWWG5xoAFFPj6C5cePB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de app (iOS) al volledig afgesloten en ook al eens afgemeld en terug aangemeld. Ook heb ik in de wagen de volume knop al 30 seconde lang ingehouden zodat het entertainment systeem een reboot krijgt. Heeft allemaal niet geholpen.

Voor de rest krijg ik wel netjes alle data binnen van de wagen. Iemand hier nog een idee, of toch best de garage even bellen?

• Geert Mo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-11 11:17
RH1992 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:44:
[...]

De iPhone 16e heeft geen ultra wideband chip. De iPhone 11 heeft deze wel. Vandaar dat het ontgrendelen van de auto bij benadering niet werkt.

https://support.apple.com/nl-nl/109512
Dat is wel heel triestig nieuws want was zo gemakkelijk :-(
Tijdens het vergelijken van de 16E en een 15 ook helemaal nergens tegengekomen

• Recalcitrant
  • Laatst online: 12-11 21:19
fuqua schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:50:
[...]

Ik ervaar persoonlijk niet meer speling in het stuur, maar heb bij het draaien naar links dat het lijkt alsof iets op een bepaald punt in stuurkolom ergens langs schuurt, een soort wrijvend geluid. Het stuurt klemt niet. Ook vibreert/ trilt het stuur zelfs in stilstand in de B/D stand, dat is wel erg frustrerend (ook met airco etc uit). Op hoge snelheden ook veel last van trillen van maar dat zouden ook de banden kunnen zijn. Ik heb over 2 weken een afspraak bij de dealer en banden worden laten elders gewisseld.

Nu de stoelverwarming weer eens aan gaat zorgt stand 2 al voor een soort AliExpress elektra rook geur, dus dat durf ik ook nog niet helemaal aan.

Een andere zeer irritant probleem dat ik eigenlijk al sinds levering heb, in bepaalde rijrichtingen icm wind komt er wind langs de deurrubber op een bepaalde manier. Deze gaat dan soort van zachtjes wapperen, waardoor je een tikkend geluid krijgt alsof je zachtjes bubbeltjeswrap indrukt. Precies ter hoogte van mijn linkeroor. Ben al twee keer langs geweest, rubbers vervangen en ingevet, maar blijft af en toe terugkomen. De laatste monteur heeft de ruimte tussen de deur en deurrubber op een bepaalde manier wat opgevuld, maar met temperatuurschommelingen zomer tov herfst lijkt het toch weer terug te komen.

Verder nog steeds een top auto!

[ Voor 27% gewijzigd door Recalcitrant op 12-11-2025 11:10 ]

• jim_dhondt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-11 21:12
Yoki1985 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:46:
Mijn iX1 is vorige week op onderhoud geweest in de garage. Nu merk ik dat sindsdien het klimatieseren op afstand via de app niet meer werkt, ik ik krijg de volgende foutmelding te zien:

[Afbeelding]

Ik heb de app (iOS) al volledig afgesloten en ook al eens afgemeld en terug aangemeld. Ook heb ik in de wagen de volume knop al 30 seconde lang ingehouden zodat het entertainment systeem een reboot krijgt. Heeft allemaal niet geholpen.

Voor de rest krijg ik wel netjes alle data binnen van de wagen. Iemand hier nog een idee, of toch best de garage even bellen?
Ook al gehad, maar was toen maar tijdelijk. Was omdat de auto dacht dat hij niet volledig op slot was denk ik. Dus uitstappen, auto op slot doen. Koffer openen en knop van de koffer gebruikt (slotje). Dus auto dicht en op slot. Volgende morgen wou het niet werken. Met het sleutelknopje toen open gedaan en opnieuw op slot gedaan met de sleutelknop van de sleutel zelf. Toen werkte het ineens weer wel. Zag toen ook wel in de app bij status dat de app aangaf dat de koffer nog open was, terwijl dit zeker niet was .

• PeterCC
Yoki1985 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:46:
(...)

De mijne is vandaag ook op onderhoud geweest, eerste onderhoud na 2 jaar.
Nu zonet getest of klimatiseren op afstand nog werkt. En het werkt zonder problemen.
De auto staat hier thuis in de garage met de deuren niet op slot.

Ik zou gewoon direct terug langs de dealer gaan.

• royverdegem
pinotgrigio1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:33:
[...]

Precies dit heb ik inderdaad ook, als ik wil kan ik bij langzaam rijden optrekken etc de hele dag dat kreunen / knarsen opwekken
Is een “bekend” probleem, ook bij de iX2, Mat Watson vindt het op een gans lijken :D
YouTube: New BMW X2 - the TRUTH!
Scroll naar 17:00

• hellboy123
royverdegem schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:14:
[...]

Is een “bekend” probleem, ook bij de iX2, Mat Watson vindt het op een gans lijken :D
YouTube: New BMW X2 - the TRUTH!
Scroll naar 17:00
Hahahaha precies dat inderdaad!

• Robicide
Dat is ook wel inherent aan automaat rijden. Mijn vorige auto was een Kia phev, die had het ook, en de stokoude automaat van mijn vrouw ook. Volgens mij duwt de motor 'm gewoon zeg maar door de rem heen, heel lichtjes, waardoor hij gaat schrapen.

• PeterCC
Robicide schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:28:
Dat is ook wel inherent aan automaat rijden. Mijn vorige auto was een Kia phev, die had het ook, en de stokoude automaat van mijn vrouw ook. Volgens mij duwt de motor 'm gewoon zeg maar door de rem heen, heel lichtjes, waardoor hij gaat schrapen.
Zoiets is het. Je kan je er aan storen, maar heel zinvol lijkt me dat niet want je kan er toch niets aan veranderen.
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste