Lambiek19 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:32:
Goededag ,Advies gevraagd aub
Ik zoek gebruikte auto. Vanaf 2022
Budget ca 50- €50.000.-
ix3 of de X3 xDrive30e
Of ix1 of X1 xDrive30e
Welke is de beste auto ? En welke rijdt t fijnste ?
Welke schrijft t meeste af en welke t minste ?
Ben auto liefhebber , dus wil een hele mooie uitvoering en met meeste opties enz.
Ik weet t is smaak enz. Maar graag advies. Zeker ook de keuze tussen volledig electrich of hybride. Heb zonnepanelen. Maar rijden ca 15.000km per jaar. Wil graag de fijnste ,beste , met minste afschrijving, zodat ik over 3 tot 5 jaar weer een andere kan kopen. Hopelijk krijg ik adviezen, bedankt.
Ik rij nu dik anderhalf jaar en ruim 40.000km met een iX1 xdrive 30.
Ik zou van 2 vertrekpunten uitgaan:
- hoe gebruik je je wagen? Gewoon gebruik met normale dagtrajecten van100 - 200km zoiets met nu en dan eens een echt lang traject, of heb je bijna elke week wel dagen met 400-500km?
- kan je comfortabel een laadpaal plaatsen bij jou thuis?
Als je gebruik in die tweede optie zit en je thuis geen laadpaal kan plaatsen dan zou ik niet elektrisch kiezen, en ook geen hybride. Ik zou dan gewoon voor een simpele X1 diesel gaan. Uitstekende, fijn rijdende en zuinige auto, en bovendien stukken goedkoper en geen gehassel.
Maar als je gebruik in de eerste optie valt en je thuis een laadpaal kan plaatsen, dan zou ik, als het budget het toelaat natuurlijk, direct voor full EV gaan. Geen hybride. Full EV is veel eenvoudiger qua techniek, en bovendien goed gekende en oerdegelijke techniek.
Hoe dat met waardeverlies zit valt nu moeilijk te voorspellen. De tweedehandsmarkt voor EV's slaat nu niet echt aan, wat nu in jouw voordeel kan zijn, maar op termijn ook in je nadeel.