Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste
Acties:

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01 22:45
r2504 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Waarom zou je dat willen doen… om constant te moeten remmen en je CC terug aan te zetten ?
Omdat het op de snelweg een hoop gehannes is.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:49
Verklaar je nader… je wil toch gewoon netjes je voorganger volgen en er niet oprijden?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:46
Artbij schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:54:
[...]
Je moet ook gewoon de hybride pakken. Die rijdt echt super. Voordeel van benzine en stroom gecombineerd.
Hybride vind ik juist echt het slechtste van twee werelden.

• VidaR-9
r2504 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:29:
Verklaar je nader… je wil toch gewoon netjes je voorganger volgen en er niet oprijden?
Omdat alles en iedereen in het gat duikt wat een ACC aanhoudt. ACC werkt voor mij alleen goed op rustige wegen of op provinciale wegen. Of bij een rustige rijstijl wellicht, maar die heb ik niet.

• r2504
VidaR-9 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:11:
Omdat alles en iedereen in het gat duikt wat een ACC aanhoudt. ACC werkt voor mij alleen goed op rustige wegen of op provinciale wegen. Of bij een rustige rijstijl wellicht, maar die heb ik niet.
Rare opmerking aangezien een vaste cruise control een gat heeft dat per definitie groter is en je dit steeds zelf moet aanpassen of je rijdt op je voorganger.

• VidaR-9
r2504 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:18:
[...]
Rare opmerking aangezien een vaste cruise control een gat heeft dat per definitie groter is en je dit steeds zelf moet aanpassen of je rijdt op je voorganger.
Hoezo per definitie groter? Dat heb je zelf in de hand toch.

Bovendien kan ik met een gewone cruise control anticiperen. Die kan ik er bijvoorbeeld gewoon op laten staan als ik zie dat een auto over 2 seconde naar rechts schuift, terwijl de ACC dan al begint af te remmen.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

r2504 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Waarom zou je dat willen doen… om constant te moeten remmen en je CC terug aan te zetten ?
Ik heb op de iX1 geen ACC, en op mijn vorige auto zat het wel (Skoda Octavia). Ik ken de implementatie op de BMW dus niet, en in de eerste weken moest ik heel erg wennen aan de ‘normale’ (domme) cruise control.

Ik begrijp dat het heel persoonlijk is, maar ik mis de ACC nu totaal niet meer. Op een volgende auto zou ik er ook stevig over nadenken of ik wel weer ACC zou willen. Dus de vraag kan ik wel goed begrijpen.

Ik vermoed echter dat het niet standaard in te stellen is van ACC naar normaal, misschien dat een snelkoppeling het leed kan verzachten?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-01 19:01
Daar lijkt het op, ik heb vanochtend even gekeken en bij distance control (scroll naar onderen) kun je wel de toggle omzetten (lang ingedrukt houden om shortcut in te stellen) om hem naar normale cruise controle te zetten "tot de volgende rit". Dus lijkt erop dat dit inderdaad niet als default in te stellen is. Tenzij er nog ergens anders een instelling is.
Ugchel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Ik vermoed echter dat het niet standaard in te stellen is van ACC naar normaal, misschien dat een snelkoppeling het leed kan verzachten?

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:39
VidaR-9 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Hoezo per definitie groter? Dat heb je zelf in de hand toch.

Bovendien kan ik met een gewone cruise control anticiperen. Die kan ik er bijvoorbeeld gewoon op laten staan als ik zie dat een auto over 2 seconde naar rechts schuift, terwijl de ACC dan al begint af te remmen.
Dan druk ik altijd even op het gaspedaal. Daarmee voorkom je dat de auto gaat remmen. In het ene scenario moet je bij een normale CC een ingreep doen, en in dit scenario moet je bij de bij de ACC een ingreep doen. Per saldo voor mij hoef ik zeker als het wat rustiger is bij ACC bijna niks meer te doen en met assisted drive niet eens meer te sturen. Heerlijk op lange ritten.

• VidaR-9
JP1980 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:46:
[...]
Dan druk ik altijd even op het gaspedaal. Daarmee voorkom je dat de auto gaat remmen. In het ene scenario moet je bij een normale CC een ingreep doen, en in dit scenario moet je bij de bij de ACC een ingreep doen. Per saldo voor mij hoef ik zeker als het wat rustiger is bij ACC bijna niks meer te doen en met assisted drive niet eens meer te sturen. Heerlijk op lange ritten.
Ieder zijn ding blijkt maar weer. Ik zet zoveel mogelijk systemen uit. En helaas moet dat bij nieuwe auto’s dus elke rit opnieuw..

• Tijgertje
r2504 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Geen rare definitie, zoals Vidar heb ik ook geen rustige rijstijl. Constant mensen die er tussen moeten, omdat het gat te groot is door de adaptieve is een hoop gedoe. ACC begint al weet ik 't hoever van te voren gas af te nemen op hogere snelheden (120+). Het is meer gedoe om gas bij te geven, dan de constante snelheid aan te hebben.

ACC is wel handig op 60/80 wegen, maar harder dan dat vind ik het helemaal niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Tijgertje op 02-01-2026 17:06 ]

• JP1980
Tijgertje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Geen rare definitie, zoals Vidar heb ik ook geen rustige rijstijl. Constant mensen die er tussen moeten, omdat het gat te groot is door de adaptieve is een hoop gedoe. ACC begint al weet ik 't hoever van te voren gas af te nemen op hogere snelheden (120+). Het is meer gedoe om gas bij te geven, dan de constante snelheid aan te hebben.

ACC is wel handig op 60/80 wegen, maar harder dan dat vind ik het helemaal niks.
Maar met gewone CC moet je toch ook handmatig de controle overnemen anders dan rijd je tegen de voorganger aan. Het is zelf een handeling extra, deactiveren van de CC, en gas bijgeven. Met een ACC is het slechts gas geven. Dus waar zit dan die winst? Ja ik rijd soms ook dat gat dicht om te voorkomen dat er steeds auto's tussen komen met de ACC nog aan. Maar zodra de ruimte weer ontstaat dan haal ik het voet van de 'gas' en de ACC neemt het weer over. Dat samenspel tussen computer en mens, dat moest wel even wennen. Dat geef ik toe. In het begin kan het je een gevoel van weinig controle geven.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

JP1980 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Maar met gewone CC moet je toch ook handmatig de controle overnemen anders dan rijd je tegen de voorganger aan. Het is zelf een handeling extra, deactiveren van de CC, en gas bijgeven. Met een ACC is het slechts gas geven. Dus waar zit dan die winst? Ja ik rijd soms ook dat gat dicht om te voorkomen dat er steeds auto's tussen komen met de ACC nog aan. Maar zodra de ruimte weer ontstaat dan haal ik het voet van de 'gas' en de ACC neemt het weer over. Dat samenspel tussen computer en mens, dat moest wel even wennen. Dat geef ik toe. In het begin kan het je een gevoel van weinig controle geven.
Zowel CC als ACC hebben (voor mij) hun voordelen en nadelen, grappig genoeg in dezelfde verkeersomstandigheden. Voor mij en/of mijn rijstijl werkt CC gemiddeld genomen prettiger, waarbij ik ook vaak genoten heb van ACC maar daar ook vaak op heb zitten vloeken. Maar als het voor jou prima is, is dat mooi toch?

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-01 11:27
Begin 2026, een gelegenheid om 2025 te herbekijken.
Met de iX1 xdrive 30 in 2025 in totaal 29000km gereden. Ik doe weinig stadsverkeer, iets van 1/3e autoweg en de rest gewone wegen.

Gemiddeld stroomverbruik over die 29000km was 16,8kWh/100km op basis van de BMW app gegevens.
Dat is wel netjes. BMW geeft een gecombineerd WLTP verbruik op voor de iX1 xdrive 30 in standaarduitvoering met de 17" wielen van 17,0kWh/100km. Dat maakt de auto dus in de praktijk wel waar.

Naast het stroomverbruik is er ook de geladen stroom. Over diezelfde periode was dat 19,2kWh/100km. 13% meer dan verbruikt. Dat zijn dus de verliezen tijdens laden en ontladen. Als het je eigen auto is en je al je laadbeurten zelf betaalt dan is die waarde bepalend voor de kost en niet het verbruik.

Dan is er ook een duidelijk verschil tussen winter en zomer, zoals verwacht.
Zomer, zijnde de maanden juni, juli, augustus: gemiddeld 15,8kWh/100km.
Winter, zijnde de maanden januari, februari, december: gemiddeld 18,8kWh/100km.
Dus een 20% hoger verbruik winter tov zomer. Gevoelig hoger.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Ik heb ACC, werkt perfect. Je moet alleen met je gas spelen om gaten en afremmen te voorkomen. Minder werk dan met CC elke ding uit te doen etc.

Met gestrekt been.

• Radiofreak
  • Laatst online: 23:22
Balupi63 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:34:
Wel genieten van de navigatiestemmen na de laatste update.
Ik neem aan dat dit een cynische opmerking is, want hier is de tts slechter geworden. Laan wordt uitgesproken als lan, straat als strat en A28 wordt met korte a uitgesproken etc.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 09:43
Er is een mooi laagje sneeuw gevallen, welke modus gebruiken jullie tijdens het rijden? (PHEV)

In de personal modus met volle accu rijd je alleen maar met achterwiel aandrijving, springt de xdrive wel bij als het glibberig wordt?
In de sportmodus heb je wel mooi dat de motor draait en ondersteuning van de elektro, maar reageert de auto veel te fel op het gas en wordt er veel te ver doorgetrokken in de versnelling voor deze ondergrond.
Er is wel een modus om weg te kunnen rijden op gladde ondergrond, maar een echte sneeuwmodus bestaat niet.
Ik ben nu maar in de personal mode gaan rijden en heb de batterijspaarstand aangezet zodat de motor ook sneller bijspringt

• PeterCC
Deze morgen lag de sneeuw er nog vers bij, een dun laagje, 1cm, zoiets.
En ik stond versteld van de grip die de xdrive 30 had. Gewoon plankgas en gaan.
Terwijl als ik vol op de rem ging het ABS snel tussenbeide kwam. Het wegdek was dus duidelijk een stuk gladder dan normaal.
Dus dacht ik:OK die 4-wielaandrijving dat maakt toch een verschil.
Nota: getest op lokale, kleine wegen met niemand ergens in de buurt voor alle duidelijkheid,

Maar dan rond half twaalf weer naar het dorp via de kleine wegen, en nu was dat laagje sneeuw vastgereden.
Groot verschil. Gripverlies links, rechts, langs alle kanten bij de minste gas.
Ik denk dat er maar één modus is en dat is kalmpjes aan.

• JP1980
PeterCC schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:54:
Deze morgen lag de sneeuw er nog vers bij, een dun laagje, 1cm, zoiets.
En ik stond versteld van de grip die de xdrive 30 had. Gewoon plankgas en gaan.
Terwijl als ik vol op de rem ging het ABS snel tussenbeide kwam. Het wegdek was dus duidelijk een stuk gladder dan normaal.
Dus dacht ik:OK die 4-wielaandrijving dat maakt toch een verschil.
Nota: getest op lokale, kleine wegen met niemand ergens in de buurt voor alle duidelijkheid,

Maar dan rond half twaalf weer naar het dorp via de kleine wegen, en nu was dat laagje sneeuw vastgereden.
Groot verschil. Gripverlies links, rechts, langs alle kanten bij de minste gas.
Ik denk dat er maar één modus is en dat is kalmpjes aan.
Inderdaad de xdrive 30 doet het erg goed in de sneeuw (gebruik b-mode). Maar wel altijd in het achterhoofd houden dat de remweg niet korter wordt met 4-wiel aandrijving, slechts het accelereren / helling is beter en ik denk iets voordeel in de bochten maar ben daar niet zeker van.

• Tijgertje
Verbaasd mij nog hoeveel grip de xdrive 20 met 4-seizoensbanden heeft, valt echt niet tegen.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:34
hellboy123 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:55:
Er is een mooi laagje sneeuw gevallen, welke modus gebruiken jullie tijdens het rijden? (PHEV)

In de personal modus met volle accu rijd je alleen maar met achterwiel aandrijving, springt de xdrive wel bij als het glibberig wordt?
In de sportmodus heb je wel mooi dat de motor draait en ondersteuning van de elektro, maar reageert de auto veel te fel op het gas en wordt er veel te ver doorgetrokken in de versnelling voor deze ondergrond.
Er is wel een modus om weg te kunnen rijden op gladde ondergrond, maar een echte sneeuwmodus bestaat niet.
Ik ben nu maar in de personal mode gaan rijden en heb de batterijspaarstand aangezet zodat de motor ook sneller bijspringt
Alleen elektrisch. Mocht ik moeilijk weg komen dan wel ook de benzinemotor erbij. Kan gewoon personal en dan de auto handmatig schakelen. Dan is die misschien wat minder grof dan de sportstand.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Of je auto goed of slecht rijdt in deze omstandigheden ligt denk ik voor 85% aan je banden.

Met gestrekt been.

• Mr.Joker
Artbij schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:05:
Of je auto goed of slecht rijdt in deze omstandigheden ligt denk ik voor 85% aan je banden.
Grotendeels wel ja, maar als je geplet (nat sneeuw hebt), dus geen droge sneeuw, dan kan je zelfs met winterbanden heuveltje op wel wat tractie problemen hebben met alleen RWD. Vandaag met inparkeren met een kleine helling bijvoorbeeld. Gewoon goede A merk winterbanden met genoeg profiel. Maar over het algemeen heb je gewoon gelijk natuurlijk, normaal wegrijden bij winterse omstandigheden is gewoon bijna altijd de banden, ongeacht rwd/fwd/4wd.

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 13:43
Heb de eDrive20 sinds eind vorig jaar, dus echt heel veel ervaring heb ik er nog niet mee, maar vind de ACC bij drukte ook erg vervelend en zet hem dan uit en rij zelf wel. Dit heeft te maken doordat de afstand welke de ACC aanhoud zelfs op de kortste stand behoorlijk ruim is en de wagen voor mijn gevoel veel te snel al afremt. Als je dan naar de linkerbaan zou gaan om in te halen, ben je een half uur verder voordat die dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. Ook duiken er steeds auto's in het gat en dan voel je de wagen meteen weer remmen. Als het gat dan weer groter is doordat de invoegende auto weer van baan wisselt voel je de wagen weer gas geven. Mijn schoonzus werd er goed misselijk van en vond het een stuk fijner als ik zelf reed.

Wat betreft de winterse taferelen, moet zeggen dat de wagen met de 18" velgen en winterbanden er zich tot nu toe moeiteloos doorheen ploetert. Zet hem altijd in de B stand, ook al was dat even wennen, mocht dit nog enig verschil geven t.o.v. de D stand.

Tot nu toe heb ik alleen 1 echt nadeel t.o.v. m'n vorige benzine MINI en dat is de actieradius. Met 100% lukt het om ongeveer 300km te rijden volgens de app. De app geeft ook aan dat we 22,6 kWH gemiddeld verbruiken, dus blijkbaar rijden we niet echt zuinig en dat terwijl ik met deze meer netjes aan de snelheid hou dan voorheen met m'n MINI...

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-01 13:08
Tijntjuh.eu schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:17:
Tot nu toe heb ik alleen 1 echt nadeel t.o.v. m'n vorige benzine MINI en dat is de actieradius. Met 100% lukt het om ongeveer 300km te rijden volgens de app. De app geeft ook aan dat we 22,6 kWH gemiddeld verbruiken, dus blijkbaar rijden we niet echt zuinig en dat terwijl ik met deze meer netjes aan de snelheid hou dan voorheen met m'n MINI...
de actieradius zal een stuk beter worden als het warmer wordt

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Tijntjuh.eu schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:17:

Mijn jaargemiddelde van 2025 met ook een edrive 20 (wel op 17") over 39797km is 16.1 kWh/100km. Geen idee hoeveel onzuiniger 18" is, maar kan me niet voorstellen dat jouw verbruik niet beter wordt :)

(Ter referentie, in december heb ik 3983km gereden met gemiddeld 16,5kWh/100km.)

• Hansing
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-01 09:30
Tijgertje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:06:
Is het mogelijk om de adaptieve cruise control permanent naar gewone cruise control om te zetten? Als ik deze in het menu uitzet dan staat adaptief bij de volgende rit gewoon weer aan.
Nee, permanent is volgens mij niet mogelijk. Je kan wel een snelkoppeling maken, waardoor het iets sneller gaat om de CC om te zetten.

• PeterCC
Ugchel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Mijn jaargemiddelde van 2025 met ook een edrive 20 (wel op 17") over 39797km is 16.1 kWh/100km. Geen idee hoeveel onzuiniger 18" is, maar kan me niet voorstellen dat jouw verbruik niet beter wordt :)

(Ter referentie, in december heb ik 3983km gereden met gemiddeld 16,5kWh/100km.)
Volgens de BMW site zou een edrive20 op 17" wielen gemiddeld 15.5kWh/100km moeten halen. Jouw gemiddelde van 16.1kWh/100km komt dicht in de buurt.

Hetzelfde model op 18" wielen 15.8, dus die 18" wielen kosten een 2% hoger verbruik. Veel is dat niet en gaat wellicht verloren in de natuurlijke variatie bepaald door omstandigheden.

Die 15.5 is wel in normverbruik 1.5kWh/100km zuiniger dan de xdrive30 met dezelfde 17" wielen zoals ik er één heb.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
Ik heb nu een aantal keer meegemaakt dat ik in mijn app kijk en dat het rechter voorraam een klein stukje openstaat. Hebben meer mensen dit weleens gehad?
Vermoed niet via de sleutel, aangezien dan beide ramen naar beneden zouden moeten gaan, maar is nu al paar keer voorgekomen dat alleen rechtsvoor klein stukje open staat :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Martinusz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
Ik heb nu een aantal keer meegemaakt dat ik in mijn app kijk en dat het rechter voorraam een klein stukje openstaat. Hebben meer mensen dit weleens gehad?
Vermoed niet via de sleutel, aangezien dan beide ramen naar beneden zouden moeten gaan, maar is nu al paar keer voorgekomen dat alleen rechtsvoor klein stukje open staat :?
Mijn ervaring is dat je bij het uitstappen (of mijn gezin en ik moeten dat blijkbaar heel debiel doen) makkelijk het knopje van het raam iets indrukt/aanraakt, waardoor het raam een klein stukje open gaat. Dat het vanzelf/magisch open gaat heb ik nog niet meegemaakt.

• JP1980
Martinusz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
heb ik ook wel eens idd denk dat ik per ongeluk bij het uitstappen het knopje raak.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
Ja daar zat ik ook aan te denken, en daar kon ik 1x mee verklaren, maar de tweede keer is de auto niet van z'n plek geweest :P ik hou het even in de gaten.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:50
Radiofreak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Ik neem aan dat dit een cynische opmerking is, want hier is de tts slechter geworden. Laan wordt uitgesproken als lan, straat als strat en A28 wordt met korte a uitgesproken etc.
Onze iX1 is dankzij de laatste update ook een stuk minder taalvaardig geworden. Bijzonder, dat BMW dit voor elkaar krijgt. Of moeten wij in Nederland nog een instelling aanpassen?

• SunnieNL
  • Laatst online: 21:50
Vandaag te horen gekregen dat mijn bestelde bmw pas rond 20 april geleverd mag worden. Had de stille hoop dat ze hem eerder mochten leveren dan einde huidige lease contract gezien ik nog maar 5000 moet naar de 120k en ik dat normaal in 1,5 maand wel red (door de sneeuw wat later nu).
Maar zo te horen kunnen ze dan wel de Navi stem nog ff fixen voor die tijd :)

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:42
Vandaag Tussen Brussel en Antwerpen gereden met ix1 edrive20 in stevig regenweer.

Linkerbaanvak met ACC 120 (zoals een paar anderen). Wat wel opvalt is dat de ACC de klassieke afstand tot de voorligger houdt, geen extra afstand omwille van stevig regenweer.

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-01 17:11
Frij5fd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Onze iX1 is dankzij de laatste update ook een stuk minder taalvaardig geworden. Bijzonder, dat BMW dit voor elkaar krijgt. Of moeten wij in Nederland nog een instelling aanpassen?
Ik kan helemaal geen gesproken aanwijzingen inschakelen in de navigatie, wat best wel een gemis is als je ergens naartoe gaat waar je niet bekend bent. Eerst kon ik nog de truc gebruiken om het in te schakelen via de stembesturing, maar die route is sinds de laatste update ook niet meer mogelijk.

Iemand nog tips om de gesproken aanwijzingen aan de praat (sic!) te krijgen?

• hellboy123
HeleBoel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Ik kan helemaal geen gesproken aanwijzingen inschakelen in de navigatie, wat best wel een gemis is als je ergens naartoe gaat waar je niet bekend bent. Eerst kon ik nog de truc gebruiken om het in te schakelen via de stembesturing, maar die route is sinds de laatste update ook niet meer mogelijk.

Die zijn toch gewoon in de instellingen aan en uit te zetten? Tikje op het scherm tijdens het navigeren, tandwieltje en dan gesproken instructies of iets dergelijks aanzetten?

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:50
HeleBoel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Gesproken aanwijzingen werkt bin onze iX1 ook niet meer. Ik heb nog niet naar oplossingen gezocht

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

brecht_vb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:15:
Vandaag Tussen Brussel en Antwerpen gereden met ix1 edrive20 in stevig regenweer.

Linkerbaanvak met ACC 120 (zoals een paar anderen). Wat wel opvalt is dat de ACC de klassieke afstand tot de voorligger houdt, geen extra afstand omwille van stevig regenweer.
Wellicht dat nog enig inzicht van de bestuurder verwacht wordt?

• brecht_vb
Ugchel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Wellicht dat nog enig inzicht van de bestuurder verwacht wordt?
Als het koud is wordt de zetelverwarming automatisch aangezet, er is een automatische ruitenwisser (naargelang intensiteit regen), maar de ACC aanpassen is dan teveel gevraagd?

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

brecht_vb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Als het koud is wordt de zetelverwarming automatisch aangezet, er is een automatische ruitenwisser (naargelang intensiteit regen), maar de ACC aanpassen is dan teveel gevraagd?
Als ze veilig en objectief kunnen vaststellen wat ‘slecht zicht of ‘slechte omstandigheden’ zijn, wie weet. Maar je verbaasd afvragen waarom die auto toch niet meer tussenafstand laat, terwijl je zelf uiteindelijk toch ook moet nadenken is wel typisch.

• Tijgertje
Martinusz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:42:
Ja daar zat ik ook aan te denken, en daar kon ik 1x mee verklaren, maar de tweede keer is de auto niet van z'n plek geweest :P ik hou het even in de gaten.
Ik heb het nu ineens met het rechter achterraam. Heel klein stukje open. Niemand heeft achterin gezeten gisteren.

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Tijgertje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Ik heb het nu ineens met het rechter achterraam. Heel klein stukje open. Niemand heeft achterin gezeten gisteren.
Ik had het gisteravond. Beide voorramen volgens de app open. Niet ver genoeg om een kier te hebben maar wel iets naar beneden. Bij mijn weten heb ik er niet aan gezeten.

• ptheborg
  • Laatst online: 24-01 19:01
Opmerkelijk die ramen. Ik heb nog niet gehad dat de app zegt dat ze open staan maar als ik soms instap en trek even alle 4 raam knopjes omhoog (voor de zekerheid met deze kou) dan hoor ik aan het geluid dat sommige een heel klein beetje dichtgaan…

• HeleBoel
hellboy123 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Die zijn toch gewoon in de instellingen aan en uit te zetten? Tikje op het scherm tijdens het navigeren, tandwieltje en dan gesproken instructies of iets dergelijks aanzetten?
Die setting is "disabled" (of "greyed out") zoals developers dat zeggen. Er staat iets van een melding dat de taalinstellingen aangepast moeten worden, maar dat gaat dan om de taalinstellingen van de navigatie en waar je die kunt instellen heb ik nog niet gevonden.

(De taalinstellingen van de navigatie en de taalinstellingen van de interface zijn blijkbaar twee verschillende dingen. Het aanpassen van de taalinstellingen van de interface helpt in ieder geval niet.)

• HeleBoel
Ugchel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:36:
[...]

Als ze veilig en objectief kunnen vaststellen wat ‘slecht zicht of ‘slechte omstandigheden’ zijn, wie weet. Maar je verbaasd afvragen waarom die auto toch niet meer tussenafstand laat, terwijl je zelf uiteindelijk toch ook moet nadenken is wel typisch.
Voor zover ik weet werkt de ACC niet met 'zicht' maar met iets van een radar of iets dergelijks. En die heeft natuurlijk geen last van "slecht zicht". Maar ik ben het met je eens dat de afstand wat groter mag zijn bij regen, in verband met een langere remweg op nat wegdek.

• Tijgertje
Robicide schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Ik had het gisteravond. Beide voorramen volgens de app open. Niet ver genoeg om een kier te hebben maar wel iets naar beneden. Bij mijn weten heb ik er niet aan gezeten.
Ja exact dit, was maar een heel klein stukje. Had nog geregend en gesneeuwd en gelukkig nog droog.

Heel apart dit, zal het de komende dagen wat meer in de gaten houden.

• Wekke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-01 18:44
Sinds de laatste update is de stem van het navigatiesysteem onduidelijk geworden. Laan wordt lan, straat strat ,…de N-wegen zeer onduidelijk…iemand een oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Wekke op 10-01-2026 13:28 ]

• Jens Samson
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-01 12:44
Sinds de laatste update is de stem van het navigatiesysteem onduidelijk geworden. Laan wordt lan, straat strat ,…de N-wegen zeer onduidelijk…iemand een oplossing?
Bij de X1 van mijn vrouw ook. Bij de dealer had men geen idee waar ze het over had, en ze kreeg het natuurlijk niet gedemonstreerd...

• Radiofreak
  • Laatst online: 23:22
HeleBoel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Die setting is "disabled" (of "greyed out") zoals developers dat zeggen. Er staat iets van een melding dat de taalinstellingen aangepast moeten worden, maar dat gaat dan om de taalinstellingen van de navigatie en waar je die kunt instellen heb ik nog niet gevonden.

(De taalinstellingen van de navigatie en de taalinstellingen van de interface zijn blijkbaar twee verschillende dingen. Het aanpassen van de taalinstellingen van de interface helpt in ieder geval niet.)
Onderstaand dus al geprobeerd? En als je de My BMW app gebruikt check dan ook de land- of taalinstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxbWOflXp8GX_4MgttLAAzXF5lI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NBKMOF2LBxxCxCErFAsrx3xQ.png?f=user_large

Het alternatief is Carplay of Android Auto te gebruiken voor de navigatie. Met GMaps heb je een prima verstaanbare stem _/-\o_

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 13:43
Wekke schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:28:
Hier ook het geval na een update.
Moest ook m'n telefoon opnieuw koppelen en op de 1 of andere manier werkt "Hallo BMW" ook niet meer.
Je zou toch verwachten dat een update verbetering moet brengen :?

• hellboy123
Tijntjuh.eu schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Hier ook het geval na een update.
Moest ook m'n telefoon opnieuw koppelen en op de 1 of andere manier werkt "Hallo BMW" ook niet meer.
Je zou toch verwachten dat een update verbetering moet brengen :?
Ah, dan is denk ik de tip hierboven van Radiofreak een goede. Bij mij was na een update ook de assistent uitgeschakeld, dan werken sommige opties inderdaad niet. Zo kon ik in de navigatie geen bestemming invoeren via spraak (ik rijdt altijd met de stembegeleiding uit, dus weet niet of deze het wel deed).

Ik blijf het vreemd vinden dat enkele instellingen na iedere update van het voertuig weer teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen, denk aan bijvoorbeeld de parkeerrem en de helderheid van de schermen in de nachtstand.

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
hellboy123 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Ah, dan is denk ik de tip hierboven van Radiofreak een goede. Bij mij was na een update ook de assistent uitgeschakeld, dan werken sommige opties inderdaad niet. Zo kon ik in de navigatie geen bestemming invoeren via spraak (ik rijdt altijd met de stembegeleiding uit, dus weet niet of deze het wel deed).

Ik blijf het vreemd vinden dat enkele instellingen na iedere update van het voertuig weer teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen, denk aan bijvoorbeeld de parkeerrem en de helderheid van de schermen in de nachtstand.
Helderheid van de cockpit 's nachts hoef je niet eens op een update te wachten, die reset regelmatig uit het niets naar maximale helderheid. Parkeerrem vind ik wel bijzonder irritant omdat die instelling ook nog eens op een totaal onlogische plek verstopt zit.

• Mr.Joker
Mr.Joker schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:47:
[...]

Was het bij jou ook een soort bonkend geluid goed hoorbaar bij lagere snelheden ook? (30-50)? Alsof je over witte doorbroken wegbelijning aan het rijden bent
Elektromotor kapot, althans component in de elektromotor. Deze wordt geheel vervangen. 44000km

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-01 13:36
Ik heb eigenlijk al een tijdje problemen met opladen en dat is heel vervelend. Dacht dat het aan mijzelf lag maar krijg sinds vandaag sterk het idee dat er toch echt iets mis is.
Ik laad thuis met 11Kwh lader en deze valt heel vaak uit. Start dan een paar minuten later automatisch weer op en gaat dan weer verder. Ik laad vaak snachts en zie dan in de app dat alles 5 a 6 keer stopt en dan vanzelf weer verder gaat. In de ochtend vol dus prima maar goed is het niet.
Nu moest ik vandaag noodgedwongen langs de A2 laden bij Fastnet. Gekke was dat hij niet sneller wilde dan 73Kwh maar hij stopte ook na 7% bijgeladen te hebben. Heb dus het idee dat het niet aan mijn thuislader ligt er maar ergens in de auto zelf moet zitten.
Welke instellingen zal ik moeten hebben volgens jullie? Alles staat nu op maximaal maar 1 dat haal ik niet en 2 hij stopt met laden. (nu thuis aan de lader ook al weer onderbroken).

[ Voor 0% gewijzigd door vankleef op 15-01-2026 16:49 . Reden: taalvouten ]

• PeterCC
Het is de auto die het laadproces bepaalt. Ik laad hier thuis quasi dagelijks op en dat gaat altijd volledig ongestoord.
Ik zou met dat probleem naar de dealer gaan. Het lijkt mij een autogerelateerd probleem.

• hiervandaan
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-01 08:49
Zijn er meer mensen die last hebben van het uitvallen / opnieuw opstarten van het scherm. Zowel waar Carplay draait als gewoon het dashboard met snelheid? Bij mij is het elke rit raak, meestal na 1 minuut rijden. De ene keer herhaalt zich dat 1 á 2 keer per rit en soms niet.

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-01 11:48
vankleef schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:10:
Ik heb eigenlijk al een tijdje problemen met opladen en dat is heel vervelend. Dacht dat het aan mijzelf lag maar krijg sinds vandaag sterk het idee dat er toch echt iets mis is.
Ik laad thuis met 11Kwh lader en deze valt heel vaak uit. Start dan een paar minuten later automatisch weer op en gaat dan weer verder. Ik laad vaak snachts en zie dan in de app dat alles 5 a 6 keer stopt en dan vanzelf weer verder gaat. In de ochtend vol dus prima maar goed is het niet.
Nu moest ik vandaag noodgedwongen langs de A2 laden bij Fastnet. Gekke was dat hij niet sneller wilde dan 73Kwh maar hij stopte ook na 7% bijgeladen te hebben. Heb dus het idee dat het niet aan mijn thuislader ligt er maar ergens in de auto zelf moet zitten.
Welke instellingen zal ik moeten hebben volgens jullie? Alles staat nu op maximaal maar 1 dat haal ik niet en 2 hij stopt met laden. (nu thuis aan de lader ook al weer onderbroken).
Wat betreft het snelladen, zijn er een aantal factoren die invloed kunnen hebben:
- Met welk percentage kwam je aan bij Fastned (laden gaat snelst als je aankomt onder 20% lading)
- Werd je door de BMW navigatie naar de lader gestuurd? Dan wordt de accu voorverwarmd. Een koude accu kan niet snel geladen worden

Wat betreft het AC laden, dat zou ik zeker nog eens publiek proberen, gaat het daar ook mis -> BMW bellen.

• JP1980
hiervandaan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:04:
Zijn er meer mensen die last hebben van het uitvallen / opnieuw opstarten van het scherm. Zowel waar Carplay draait als gewoon het dashboard met snelheid? Bij mij is het elke rit raak, meestal na 1 minuut rijden. De ene keer herhaalt zich dat 1 á 2 keer per rit en soms niet.
Dat heb ik wel eens een keer gehad. Is alweer een tijd geleden. Probleem loste zich toen vanzelf op.

• brecht_vb
Overlaatst de 2e keer op een jaar tijd

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-01 13:36
royverdegem schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Dank voor je antwoord. Percentage was 12 of 13 procent. Een stuk onder de 20% en rij eigenlijk nooit op de BMW navigatie. Voor het snelladen snap ik dat nu. Al had ik wel reeds 35 km gereden waardoor de accu toch warm genoeg moet zijn of werkt dat anders?
Vannacht de accu tot 80% laten laden op 32A aan mijn 11Kwh thuislader. 6 maal onderbroken zag ik.
Ik zal wanneer ik hier de volgende keer laad de accu voorbereiden en verwarmen. Wellicht heb ik kouwkleun (net als zijn baas)
De auto staat nu aan een openbare lader. Tot nu toe loopt dat zoals het hoort. Laad hem van 80 naar 100%

Ik hou jullie op de hoogte.

Wat betreft het snelladen, zijn er een aantal factoren die invloed kunnen hebben:
- Met welk percentage kwam je aan bij Fastned (laden gaat snelst als je aankomt onder 20% lading)
- Werd je door de BMW navigatie naar de lader gestuurd? Dan wordt de accu voorverwarmd. Een koude accu kan niet snel geladen worden

Wat betreft het AC laden, dat zou ik zeker nog eens publiek proberen, gaat het daar ook mis -> BMW bellen.

• JP1980
Nee bij koud weer moet je de accu preconditionen. Je kunt dit ergens in het menu ook handmatig aanzetten. Beste is om er een shortcut van te maken dat je er makkelijk bij kan. Sowieso 15 minuten van te voren en bij koud weer langer.

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 16:21
Zie hier de laadcurve van iX1 bij Fastned. Naarmate die voller zit, laad hij langzamer opAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iH9u0MmSSl0SSte5eT1errcCkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKuCZYYd0yHXrbgaYs4mFNGG.png?f=fotoalbum_large

• PeterCC
Dat klopt maar bij een AC lader aan 11kW of minder moet die lijn perfect vlak lopen tot volle 100%.

• PeterCC
Ik heb dat nog nooit gehad. Dat is na 2 jaar en 60000km.
Het is niet normaal en kan je best laten nakijken.

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 22:54
Niet echt, maar wat mij opviel is dat het bij mij in Servië continue aan de hand was. Bleek te komen door de tolpoortjes die het tolapparaatje probeerden te detecteren. Misschien is er iets anders in de auto wat het signaal verstoort?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hPCcpQxkyHwx8XSWHjUsETonr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4ikMI6GowhwXZQ3eAoT5sMV.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk zo'n overzicht over het afgelopen jaar

• SAABcabrio
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:57
Ferry34 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:03:
[Afbeelding]

Jij rijdt dus het meeste en meest zuinig van alle rijders met een vergelijkbare BMW.

• Philippe043
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18-01 14:59
Sinds eind december ook berijder van een IX1, en ondanks dat ik geen BMW-fan ben/was/, moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben! Los van de mooie looks, rijdt het geweldig!

Puntje waar ik wel tegenaanloop, en ook benieuwd ben naar jullie bevindingen. Ik gebruik de toegang middels iPhone wallet, mijn vriendin ook, maar merk dat de auto moeite heeft met het schakelen van het BMW ID. Hij gaat me te vaak over naar het gast-account en dat is niet prettig, als b.v. ineens auto-hold niet meer aanstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzkJeyafHPoLh-CqawIIpBsRrU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUOUgCF3N7W2KB4f5HEDh6nw.png?f=fotoalbum_large

• PeterCC
[Afbeelding]

Leuk inderdaad, maar ik heb nu het probleem dat de functie "mijn ritten" niet meer werkt.
De app zegt me dat ik de functie terug moet activeren en beschrijft ook hoe dat te doen. Ik heb dat ondertussen al een 5-tal keren gedaan maar zonder resultaat.
Ik heb de functie eerder al moeten reactiveren en toen ging dat probleemloos, nu lukt het niet.

• Ferry34
SAABcabrio schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Jij rijdt dus het meeste en meest zuinig van alle rijders met een vergelijkbare BMW.
Dat zou mij niks verbazen. :P

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:47
Helaas is het moment dat mijn voorruit vervangen moet worden. Afgelopen week tijdens het rijden op de snelweg een steentje erop gekregen en naast het putje ontstond vrijwel gelijk een kleine barst van een cm of 5. Gelukkig niet ergens in het midden maar in een hoekje passagierszijde, waardoor het gelukkig niet opvalt. Maar goed het is niet te maken dus moet er een nieuwe in.

Vanuit de lease is er keuze uit:
- 123ruit
- autotaalglas
- aglas

Er zal dus geen BMW origineel ruit geplaatst gaan worden.

Ergens hoop ik dat het nu nog niet verder trekt en dan laat ik het wel even zitten. De ervaring met een nieuw voorruit is namelijk niet heel best. Bij een vorige auto ontstonden er problemen met bepaalde sensoren of dat de nieuwe niet heel netjes zat, waaronder een dikke kitrand en wat beschadigingen aan de stijlen. Dit was dan bij Carglass.

Maar iemand toevallig ervaring met 123ruit? Voor het geval ik morgenochtend de voor verwarming aanzet en dat daarbij de barst plots een stuk groter is geworden. Op internet las ik wel positieve verhalen voor de vestiging in Amersfoort.

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-01 13:09
Philippe043 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:28:
Sinds eind december ook berijder van een IX1, en ondanks dat ik geen BMW-fan ben/was/, moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben! Los van de mooie looks, rijdt het geweldig!

Puntje waar ik wel tegenaanloop, en ook benieuwd ben naar jullie bevindingen. Ik gebruik de toegang middels iPhone wallet, mijn vriendin ook, maar merk dat de auto moeite heeft met het schakelen van het BMW ID. Hij gaat me te vaak over naar het gast-account en dat is niet prettig, als b.v. ineens auto-hold niet meer aanstaat.

[Afbeelding]
Hier ook af en toe profiel wissel problemen. Ik heb geen keyless entry. Dus bij mij gaat het op basis van de gebruikte sleutel. Geen ramp. Ik moet het nog eens melden bij de dealer. Ik verwacht dat deze dingen in de toekomst langzaam beter zullen worden met updates.

Zo heb ik ook dat mijn displays telkens weer op 100% helderheid gaan.

Verder! Heel veel plezier met deze echte auto.
Op een forum als deze zul je ook veel probleem dingen lezen. Maar er rijden behoorlijk wat mensen rond en de meeste die ik tegenkom in een ix1 die kijken niet boos. :)

• expert71
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:21
HeleBoel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Reset heeft het bij mij opgelost. Succes!

• Eppo61
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-01 17:12
PeterCC schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Leuk inderdaad, maar ik heb nu het probleem dat de functie "mijn ritten" niet meer werkt.
De app zegt me dat ik de functie terug moet activeren en beschrijft ook hoe dat te doen. Ik heb dat ondertussen al een 5-tal keren gedaan maar zonder resultaat.
Ik heb de functie eerder al moeten reactiveren en toen ging dat probleemloos, nu lukt het niet.
Uitloggen in de app, opnieuw inloggen en ‘mijn ritten’ is weer beschikbaar. Tenminste, bij mij. Ik had het zelfde probleem.

• HeleBoel
expert71 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Reset heeft het bij mij opgelost. Succes!
Inmiddels is de functie weer beschikbaar, zonder reset overigens. Ik vermoedde al dat het een keer vanzelf terug zou komen en dat is nu ook gebeurd. Een reset geven zal ik in mijn achterhoofd houden, ik moet alleen nog even uitzoeken hoe dat moet.

• expert71
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:21
Reset: Volumeregelaar 30 seconden ingedrukt houden.

• PeterCC
Eppo61 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Uitloggen in de app, opnieuw inloggen en ‘mijn ritten’ is weer beschikbaar. Tenminste, bij mij. Ik had het zelfde probleem.
Ai, geen resultaat bij mij.

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 22:54
De Betalen voor tanken app is al een tijdje verwijderd uit de store. Ik had hier over gebeld met de klantenservice en het komt helaas ook niet meer terug. Ook voor hun is de reden niet bekend. Er jammer, dit was de enige manier om met Amex te tanken en daarmee puntjes te harken :P

Ik vermoed zelf dat het komt door de "gratis" ov reis truc en dat deze truc ook met het tanken werkte. Zou anders niet weten waarom ze er zo abrupt mee zijn gestopt zonder enige uitleg en aankondiging. nieuws: NS blokkeert meerdere digitale betaalpassen die 'gratis' reizen mogel...

[ Voor 12% gewijzigd door Baris op 18-01-2026 21:37 ]

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 07:18
Pannekoek81 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:26:
Helaas is het moment dat mijn voorruit vervangen moet worden. Afgelopen week tijdens het rijden op de snelweg een steentje erop gekregen en naast het putje ontstond vrijwel gelijk een kleine barst van een cm of 5. Gelukkig niet ergens in het midden maar in een hoekje passagierszijde, waardoor het gelukkig niet opvalt. Maar goed het is niet te maken dus moet er een nieuwe in.

Vanuit de lease is er keuze uit:
- 123ruit
- autotaalglas
- aglas

Er zal dus geen BMW origineel ruit geplaatst gaan worden.

Ergens hoop ik dat het nu nog niet verder trekt en dan laat ik het wel even zitten. De ervaring met een nieuw voorruit is namelijk niet heel best. Bij een vorige auto ontstonden er problemen met bepaalde sensoren of dat de nieuwe niet heel netjes zat, waaronder een dikke kitrand en wat beschadigingen aan de stijlen. Dit was dan bij Carglass.

Maar iemand toevallig ervaring met 123ruit? Voor het geval ik morgenochtend de voor verwarming aanzet en dat daarbij de barst plots een stuk groter is geworden. Op internet las ik wel positieve verhalen voor de vestiging in Amersfoort.
Hier hetzelfde. Vanmiddag wordt de voorruit vervangen; ik laat het doen bij Autototaalglas. Er zat blijkbaar steenslag in de ruit die ik niet had gezien, omdat het helemaal onderaan zat bij het zwarte gedeelte van het glas. Dat zie je van binnenuit niet. Inmiddels is die scheur flink doorgetrokken.

Is er eigenlijk echt verschil tussen een originele BMW-voorruit en een ruit van een andere leverancier?

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-01 13:08
fuqua schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Hier hetzelfde. Vanmiddag wordt de voorruit vervangen; ik laat het doen bij Autototaalglas. Er zat blijkbaar steenslag in de ruit die ik niet had gezien, omdat het helemaal onderaan zat bij het zwarte gedeelte van het glas. Dat zie je van binnenuit niet. Inmiddels is die scheur flink doorgetrokken.

Is er eigenlijk echt verschil tussen een originele BMW-voorruit en een ruit van een andere leverancier?
sinds mijn ruit vervangen is door een niet originele ruit werkt de regensensor een stuk minder goed (gaat te snel de ruitenwisser aansturen), weet alleen niet of dat aan de ruit ligt

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:16
[Afbeelding]

Ongelofelijk, hoe krijg je dat voor elkaar. Bij mij staat-ie op 20,9 kWh/100km gemiddeld over 2025, en ik ben echt geen scheurneus...
Nu, als je tips hebt om het verbruik omlaag te krijgen dan ben ik daar wel in geïnteresseerd!

• fuqua
stijnec1 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:42:
[...]

sinds mijn ruit vervangen is door een niet originele ruit werkt de regensensor een stuk minder goed (gaat te snel de ruitenwisser aansturen), weet alleen niet of dat aan de ruit ligt
ik heb net wat er over gegoogled en blijkbaar moeten ze de sensoren opnieuw kalibreren als er een nieuwe ruit op zit, misschien dat ze bij jou de kalibratie niet goed gedaan hebben? als het niet in orde is/lijkt zou ik er mee terug gaan.

• JP1980
pyther schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Ongelofelijk, hoe krijg je dat voor elkaar. Bij mij staat-ie op 20,9 kWh/100km gemiddeld over 2025, en ik ben echt geen scheurneus...
Nu, als je tips hebt om het verbruik omlaag te krijgen dan ben ik daar wel in geïnteresseerd!
Ik rij wel vlot door en zit geloof ik op 18,5, de jouwe vind ik wel wat hoog. Misschien de banden iets meer oppompen? Afgelopen winterperiode zat ik al wel snel op ongeveer 22kwh/100km.

Snel optrekken is echter maar een klein onderdeel. Vermijd snelheden boven de 80km/h, dat is de voornaamste factor om serieus zuiniger te rijden. Verbruik gaat exponentieel omhoog. Ik verwacht dat je die 13,5/100kmh alleen haalt als je hele dagen in de stad rijd. Taxi ofzo.

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:47
fuqua schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Of er echt kwaliteit verschil is, vast maar of je dat echt merkt daar twijfel ik aan. Collega riep iets over de hoeveelheid geluid / wind.
Voor mij is meer het "gedoe" dat sensoren niet goed worden gekalibreerd en je steeds terug moet. Dat is in ieder geval de ervaring. Daarnaast helaas meegemaakt dat het niet netjes was gedaan.

• r2504
Doe eens een reset... volume knop ingedrukt houden tot je scherm herstart.

• Tijgertje
Philippe043 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:28:

[Afbeelding]
Mijn vriendin en ik gebruiken beide ook de iPhone wallet app. Gebeurt hier af en toe ook, denk niet dat er veel aan te doen is op het moment.

Mooiste zou zijn als er nog een extra sensor bij de bestuurderstoel zit om te checken wie er daadwerkelijk gaat rijden.

• fuqua
Pannekoek81 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Of er echt kwaliteit verschil is, vast maar of je dat echt merkt daar twijfel ik aan. Collega riep iets over de hoeveelheid geluid / wind.
Voor mij is meer het "gedoe" dat sensoren niet goed worden gekalibreerd en je steeds terug moet. Dat is in ieder geval de ervaring. Daarnaast helaas meegemaakt dat het niet netjes was gedaan.
ik heb gisteren de voorruit vervangen bij autototaalglas en ik heb nagevraagd of ze de sensoren opnieuw gaan kalibreren, en de vriendelijjk vrouw daar zei mij dat ze verplicht zijn dat te doen. En ik zelf heb nog geen issues ervaren maar ik zal het de komende dagen in de gaten houden.

geluid en wind?! daar kan ik mij weinig bij voorstellen.

• royverdegem
Tijgertje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Mijn vriendin en ik gebruiken beide ook de iPhone wallet app. Gebeurt hier af en toe ook, denk niet dat er veel aan te doen is op het moment.

Mooiste zou zijn als er nog een extra sensor bij de bestuurderstoel zit om te checken wie er daadwerkelijk gaat rijden.
Mijn vrouw gebruikt de “echte” autosleutel en daar gebeurt het ook af toe, ook als ze alleen in de auto stapt.

• royverdegem
JP1980 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Nee bij koud weer moet je de accu preconditionen. Je kunt dit ergens in het menu ook handmatig aanzetten. Beste is om er een shortcut van te maken dat je er makkelijk bij kan. Sowieso 15 minuten van te voren en bij koud weer langer.
Dat preconditioneren geldt overigens alleen bij DC laden, voor AC laden is het niet nodig

• Ferry34
pyther schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Daar zijn veel redenen voor.
Ik rijd ruim 500.000km elektrisch.
Allereerst rijd ik m als RegioTaxi en daardoor
- weinig snelweg (wel s Amersfoort Nieuwegein ofzo) dus voornamelijk binnen en buiten de bebouwde kom
- natuurlijk start mn auto op in "efficiënt" want dan is die al sneller dan de rest
- 1 pedal drive

Ik rij best vlot, maar hou me wel aan de snelheid.
Ik ben wel al eerste weg bij het stoplicht 😁, maar daarna vaak op cruisecontrol.
Dat scheelt fors.

Tip: ik rij altijd met mn verbruiksmeter in t dashboard, want dan zie je precies wat er gebeurt... bijvoorbeeld als je zelf gas geeft ipv cruisecontrol met dezelfde snelheid.

Ik rij best vlot, mn ritten moeten allemaal op tijd en ik rij de meeste ritten in mn rayon (45 BMWs, 20 busjes), want ik vind het een sport om zoveel mogelijk ritten te rijden, maar op een nette manier en zuinig.
Dat lukt want ik doe de meeste ritten verreweg, heb de hoogste kilometerstand en heb alle zuinigheid records
(Zoals meerdere keren 570 km met mn vorige taxi Kia E Soul 64kwh, zelfs bij kilometerstand 285.000)

De BMW is iets minder zuinig maar is ook dynamischer.
Ik maak iedere werkdag een foto met actieradius en kilometerstand

Nogmaals ik rij niet echt langzaam want de set van mijn Cruise Control op het stuur plus twee en plus 3.
Dat betekent als ik op mijn cruise control drukt bij wegen tot 60 km per uur gaat hij 62 op de teller rijden kan je instellen en daarboven plus 3 dus op een 80 km per uur weg klik ik hem automatisch naar 83 op de teller want de rij ik 80 GPS.

Ik moet wel zeggen op de snelweg rij ik eigenlijk nooit harder dan 103 op de teller, ook niet na 1900 als je 120 mag want dat zuipt als een dolle
Bovendiend stopt mijn dienst om 2100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5TK1SFZlQoxS04iTGLMReJYLtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xte8KncVwUXqHQZbUAfW99kq.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag
Km stand 93.000
Actieradius 539 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-7sYuxqrEyXUFbd1EjkMUxCwGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKRXMznDGXBIsYiAG2KgUuqa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4fuFoRXFl8TMl4hVANb7Qzoxqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1vtk1nZo5tW6iv5Iw0yIKXf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Ferry34 op 20-01-2026 16:44 ]

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 25-01 17:46
Ferry34 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Daar zijn veel redenen voor.
Ik rijd ruim 500.000km elektrisch.
Allereerst rijd ik m als RegioTaxi en daardoor
- weinig snelweg (wel s Amersfoort Nieuwegein ofzo) dus voornamelijk binnen en buiten de bebouwde kom
- natuurlijk start mn auto op in "efficiënt" want dan is die al sneller dan de rest
- 1 pedal drive

Ik rij best vlot, maar hou me wel aan de snelheid.
Ik ben wel al eerste weg bij het stoplicht 😁, maar daarna vaak op cruisecontrol.
Dat scheelt fors.

Tip: ik rij altijd met mn verbruiksmeter in t dashboard, want dan zie je precies wat er gebeurt... bijvoorbeeld als je zelf gas geeft ipv cruisecontrol met dezelfde snelheid.

Ik rij best vlot, mn ritten moeten allemaal op tijd en ik rij de meeste ritten in mn rayon (45 BMWs, 20 busjes), want ik vind het een sport om zoveel mogelijk ritten te rijden, maar op een nette manier en zuinig.
Dat lukt want ik doe de meeste ritten verreweg, heb de hoogste kilometerstand en heb alle zuinigheid records
(Zoals meerdere keren 570 km met mn vorige taxi Kia E Soul 64kwh, zelfs bij kilometerstand 285.000)

De BMW is iets minder zuinig maar is ook dynamischer.
Ik maak iedere werkdag een foto met actieradius en kilometerstand

Nogmaals ik rij niet echt langzaam want de set van mijn Cruise Control op het stuur plus twee en plus 3.
Dat betekent als ik op mijn cruise control drukt bij wegen tot 60 km per uur gaat hij 62 op de teller rijden kan je instellen en daarboven plus 3 dus op een 80 km per uur weg klik ik hem automatisch naar 83 op de teller want de rij ik 80 GPS.

Ik moet wel zeggen op de snelweg rij ik eigenlijk nooit harder dan 103 op de teller, ook niet na 1900 als je 120 mag want dat zuipt als een dolle
Bovendiend stopt mijn dienst om 2100

[Afbeelding]

Vandaag
Km stand 93.000
Actieradius 539 😎

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe zit het met jouw bandenspanning ? Speel je daar nog mee ?

• HeleBoel
Ferry34 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Hoe stel je dat in? Zelf druk ik altijd op 'set', en dan krijg ik de snelheid die op dat moment onderin het dashboard aangegeven staat en dan moet ik zelf nog 2 of 3 klikjes omhoog geven, het zou mooi zijn als dat niet meer hoeft.

• Ferry34
Dutchfoxx schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Hoe zit het met jouw bandenspanning ? Speel je daar nog mee ?
3.0 altijd

• Ferry34
HeleBoel schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Hoe stel je dat in? Zelf druk ik altijd op 'set', en dan krijg ik de snelheid die op dat moment onderin het dashboard aangegeven staat en dan moet ik zelf nog 2 of 3 klikjes omhoog geven, het zou mooi zijn als dat niet meer hoeft.
-Middenconsole de knop onder MY MODES dus dat autootje met streepjes
- bestuurdersassistent aantikken
-Rijden
- speed limit Assist
- snelheidslimieten
Naar onderen scrollen
- snelheidslimieten aanpassen
Ik heb dus zelf +3km h
Daaronder staat
2e aanpassing tot 60 km ph
Die staat bij mij op +2

Echt makkelijk want ik deed ook altijd zelf omhoog tikken en dat hoeft niet meer.

Nu graag n update zodat die altijd in 1 pedal B staat 🧐

[ Voor 9% gewijzigd door Ferry34 op 22-01-2026 14:35 ]

• r2504
Ferry34 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Ik heb dus zelf +3km h
Daaronder staat
2e aanpassing tot 60 km ph
Die staat bij mij op +2
Hier op +3 (<60) / +5 (>60)... en nog nooit geflitst.

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:25
Sinds gisteren alle settings lost. Alle favorites radio. One pedal break generation . Interior Licht etc is weg. Na reset nog steeds weg. Duurde ook twee resets voordat ik mijn mobiel weer kon koppelen. Alles lijkt nu weer te werken heb bijna alles opnieuw ingesteld behalve de favorite radio zenders. Nog meer mensen diw die hebben /hadden?

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 25-01 17:46
Niet kneiterhard ? Waar blijft je comfort ?
En de veiligheid dan ?

• Ferry34
Zowel de Kia garage bij mn vorige Kia E Soul alsook de BMW garage en Nefkens Opel garage voor mn huidige BMW monteren mn banden met 3.0 bar...altijd

Vergeet niet...de aanbevolen spanning voor is al 2,7bar.
De aanbevolen spanning achterbanden is 3.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5ULe60iIoe3-jW35pIIEV60qs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24nqaUDmmlgqhrCrs9xk1lD7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vaak 2 of 3 passagiers met een rollator in de kofferbak
(Hij staat nu stil.... weekenden vrij...daarom nu 2,7. Als ik rijd wordt die weer 3.0 :+

[ Voor 78% gewijzigd door Ferry34 op 24-01-2026 18:36 ]

• Ferry34
r2504 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Hier op +3 (<60) / +5 (>60)... en nog nooit geflitst.
Logisch want dan rijd je net 62 :)
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste