Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Zojuist viel me op dat er wat profiel van mijn voorbanden af lijkt te… scheuren? Vallen? Dit is vast geen specifiek ix1 issue maar is dit normaal, of is dit cupping?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM0Vs-u_NiTeSF1cY8fDN8hBPqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiX7dJJ6J9mk5XXK0yi1u5eK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tbf8D06O5jnXXtJ_mjrI3q0ve2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daOIJOk5GV7S1p4DPKBtEewz.jpg?f=fotoalbum_large

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:17
Ugchel schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:21:
Zojuist viel me op dat er wat profiel van mijn voorbanden af lijkt te… scheuren? Vallen? Dit is vast geen specifiek ix1 issue maar is dit normaal, of is dit cupping?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik het zo bekijk lijken het winterbanden; in dat geval zullen deze veel sneller slijten in deze weers omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

hopiconjo schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:34:
[...]

Als ik het zo bekijk lijken het winterbanden; in dat geval zullen deze veel sneller slijten in deze weers omstandigheden
Klopt, heb al een tijd terug (anderhalve maand oid) de wissel ingepland maar ze hadden pas in juni tijd… gelukkig na wat gedimdam verplaatst naar half mei, maar ga denk ik maar gewoon tot einde leasecontract in het vooruit inplannen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:25
Ugchel schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:21:
Zojuist viel me op dat er wat profiel van mijn voorbanden af lijkt te… scheuren? Vallen? Dit is vast geen specifiek ix1 issue maar is dit normaal, of is dit cupping?
Geen cupping.
Lijkt me mechanische schade. Ben je over iets scherps gereden?
Heeft enkel 1 band die schade, en over welk deel van de omtrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW1980
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 12:45
Ook mensen die de helderheid van de (nacht) cockpit elke keer opnieuw moeten instellen? Die wordt (bij mij iig) niet opgeslagen in mijn profiel lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenvds
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04 21:48
Dag allen,

Sinds de laatste systeemupdate (vermoed ik) wordt de handrem niet meer automatisch geactiveerd bij het uitschakelen van het rijsysteem.

In de instellingen is deze functie er wel nog maar is deze niet meer aanpasbaar. Als ik er op duw krijg ik: 'deze functie is momenteel niet beschikbaar'.

Heeft hier nog iemand last van?
Wil uitsluiten dat er iets specifiek aan mijn wagen defect is.

Al bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 17:43
Glenvds schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:08:
Dag allen,

Sinds de laatste systeemupdate (vermoed ik) wordt de handrem niet meer automatisch geactiveerd bij het uitschakelen van het rijsysteem.

In de instellingen is deze functie er wel nog maar is deze niet meer aanpasbaar. Als ik er op duw krijg ik: 'deze functie is momenteel niet beschikbaar'.

Al bedankt!
Is niet het geval..
Als het goed is kun je via de app op je Display Voertuigen / Rij-instellingen /
Aandrijving en onderstel / Parkeerrem aantrekken dit wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:40
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vond de automatische vorming van een strook voor hulpdiensten erg handig tijdens mijn rit in het buitenland. Bij een file zorgt DA Prof dat de auto dicht tegen de streep rijdt.

Helaas is de functie niet actief in Nederland. Ik heb een verzoek gedaan bij BMW NL om dit alsnog bij ons te krijgen, hetzij via een toggle in de instellingen. Overigens wordt de functie wel in de FAQ vermeld: https://faq.bmw.nl/s/arti...istant-Professional-6Xu6P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Glenvds schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:08:
Dag allen,

Al bedankt!
Is bij mijn iX1 ook het geval. Maar het is geen probleem want hij gaat in P en dan wordt de transmissie geblokkeerd. De wagen gaat echt nergens heen. Geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:44
Baris schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:59:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vond de automatische vorming van een strook voor hulpdiensten erg handig tijdens mijn rit in het buitenland.

Helaas is de functie niet actief in Nederland.
Initieel (dik jaartje geleden) was dit ook niet actief in Belgie... en plots was het er wel. Geen idee hoe het komt maar ik vermoed een soort van homologatie, hopelijk kan BMW NL je er meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deragger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-05 05:40
JP1980 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:47:
[...]

Ik laad op de zon met een alfen laadpaal. Je hebt hier wat laadprofielen die je kunt instellen. Zo kan je bij een klein beetje zonneteruglevering al met laden, maar hij kan ook wachten tot er een minimale hoeveelheid teruglevering is voordat hij begint met laden. Het minimale laadvermogen is ongeveer 1400 watt, dus als je instelt dat je minimaal 50% zonneenergie wilt laden, dan begint hij wanneer er minimaal 700 watt wordt teruggeleverd.

Zodra niet aan de voorwaarden wordt voldaan stopt het laden. Dat kan inderdaad door een wolk voor de zon, of omdat je een ander apparaat in huis aanzet die veel stroom verbruikt. Als de condities weer voldoen gaat hij weer verder met laden.

Je bent echter afhankelijk wat je aanbieder aan instellingen beschikbaar stelt, of je moet hem in home assistant hangen. Dat laatste werkt niet heel erg stabiel, en zou ik op dit moment niet de meest gebruiksvriendelijke optie noemen. Maar het werkt voor mij wel als je een beetje tweaker bent.

De afgelopen weken laden we 2 elektrische auto's vrijwel uitsluitend op de zon, de energieleveranciers kunnen de pot op met hun terugleververgoedingen >:)
Bedankt voor je reactie! Hoe regel jij dit nu precies? Gaat dit met de Alfen app of via wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenK
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:32
Dutchfoxx schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:42:
[...]

Is niet het geval..
Als het goed is kun je via de app op je Display Voertuigen / Rij-instellingen /
Aandrijving en onderstel / Parkeerrem aantrekken dit wijzigen
Bij mij staat het ook disabled en als ik probeer te enablen krijg ik ook de melding: "deze functie is momenteel niet beschikbaar"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqvtfBedP2mGbXWDykf9Hps7bFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpmcwuBnbSh2gDvPMZv9mxaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenvds
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04 21:48
PeterCC schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:31:
[...]

Is bij mijn iX1 ook het geval. Maar het is geen probleem want hij gaat in P en dan wordt de transmissie geblokkeerd. De wagen gaat echt nergens heen. Geen zorgen over maken.
Ik vind het vooral irritant dat als je het rijsysteem uitschakeld dat dan de wagen nog enkele keren heen en weer wordt bewogen. Je voelt je precies op een boot

Hij zal zich inderdaad niet meer verzetten maar prettig is anders.
LievenK schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:15:
[...]

Bij mij staat het ook disabled en als ik probeer te enablen krijg ik ook de melding: "deze functie is momenteel niet beschikbaar"

[Afbeelding]
Dit inderdaad.

Hopelijk wordt het gefixed in een volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
k vind het vooral irritant dat als je het rijsysteem uitschakeld dat dan de wagen nog enkele keren heen en weer wordt bewogen. Je voelt je precies op een boot

Ik gebruik de automatic hold functie en ervaar nooit dat wiebelen als ik parkeer. Als test er even afgehaald en idd bij parkeren kleine wiebel met de parkeerrem uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu1605
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-05 11:59
Vraagje voor mensen met DA prof. Werkt Assisted Driving Plus in NL, het systeem dat je onder 60km/u op de snelweg laat filerijden zonder het stuur aan te hoeven raken?

Het gaat om deze functie:

https://faq.bmw.nl/s/arti...ving-8XK1y?language=nl_NL

De enige video die ik kon vinden van het systeem is in de VS. Ik zie het niet vaak besproken, dus ik vroeg het me af, want ik dacht dat je altijd het stuur wel moest vasthebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:49
Mathieu1605 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:18:
Vraagje voor mensen met DA prof. Werkt Assisted Driving Plus in NL, het systeem dat je onder 60km/u op de snelweg laat filerijden zonder het stuur aan te hoeven raken?

De enige video die ik kon vinden van het systeem is in de VS. Ik zie het niet vaak besproken, dus ik vroeg het me af, want ik dacht dat je altijd het stuur wel moest vasthebben.
Ik heb DA Plus en die van mij rijdt gewoon mee. Heel af en toe wil hij dat ik zelf even het gas aanraak.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jayhawk80 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:48:
Klopt het dat ik de auto niet kan opstarten in de sportmodus? En dat ik elke keer bij opstarten het M-onderstel moet activeren?
Hoe activeer je het sportonderstel?

Je kunt inderdaad niet kiezen om in sportmodus op te starten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:02
Artbij schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:55:
[...]

Ik heb DA Plus en die van mij rijdt gewoon mee. Heel af en toe wil hij dat ik zelf even het gas aanraak.
Ik heb de indruk dat daar mee te "cheaten" is als je +/- op de cruise control doet, dan vertrekt hij zelf. Maar: dat gaat heel traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:40
Mathieu1605 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:18:

Nope, ik heb wel het idee dat de interval om het stuur vast te pakken langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Even aanvulling. Houd wel een vingertje aan het stuur. Hands-off is wettelijk niet toegestaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Glenvds schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:29:
[...]

Ik vind het vooral irritant dat als je het rijsysteem uitschakeld dat dan de wagen nog enkele keren heen en weer wordt bewogen. Je voelt je precies op een boot

[...]
Dat is de flex die in de aandrijving zit die je voelt.

Met een klassieke wagen parkeerde ik hem ook altijd in eerste en gebruikte ik de handrem quasi nooit. Zelfde gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
hopiconjo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:24:
[...]

Ik gebruik de automatic hold functie en ervaar nooit dat wiebelen als ik parkeer. Als test er even afgehaald en idd bij parkeren kleine wiebel met de parkeerrem uit
Dat is inderdaad een optie als je dat wiebelen niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26
KW1980 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:01:
Ook mensen die de helderheid van de (nacht) cockpit elke keer opnieuw moeten instellen? Die wordt (bij mij iig) niet opgeslagen in mijn profiel lijkt het.
De ene keer wel en de andere keer weer niet inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:28
Artbij schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:23:
Even aanvulling. Houd wel een vingertje aan het stuur. Hands-off is wettelijk niet toegestaan.
Tot 20(?) km/u of iets dergelijks gaat je stuur niet piepen in file rijden overigens.

Ik irriteer mij soms aan de “beveiliging”, regelmatig begint ie te piepen terwijl ik het stuur dan vast heb, moet je echt even knijpen ofzo en dan is ie weer tevreden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayhawk80
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 09:48
Artbij schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:57:
[...]

Hoe activeer je het sportonderstel?

Je kunt inderdaad niet kiezen om in sportmodus op te starten.
Via de sportmodus. Heb er nu een snelkoppeling van gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-7sYuxqrEyXUFbd1EjkMUxCwGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKRXMznDGXBIsYiAG2KgUuqa.jpg?f=fotoalbum_large

Aan t werk maar tijd voor een foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a00hPRWofjzcMtmp3MnZ4zrEF64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCFyNjsq4ipYbGh8MkDX0Utv.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat steeds beter

[ Voor 32% gewijzigd door Ferry34 op 19-04-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Sinds woensdag terug op zomerbanden.
Ik heb 2 nieuwe voorbanden gekregen. De oude waren niet goed genoeg meer.
Met die eerste set voorbanden, dat waren Nexen's, heb ik 27000km gereden. Vind ik weinig.
Nu zitten er vooraan Vredestein's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jayhawk80 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:23:
[...]

Via de sportmodus. Heb er nu een snelkoppeling van gemaakt.
Ik kan daar volgens mij niets aan het onderstel doen. Alleen DSC uitzetten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsimane
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:47
Je kan het ook niet “aanzetten” .
In de sport mode is het aan, of je het verschil voelt moet je zelf ervaren.
Het is ook geen echt sport onderstel, het is een adaptief onderstel.
Als je ooit met een echt sport onderstel zou rijden wil je dat daarna waarschijnlijk nooit weer. Veels te hard en stug voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17
jsimane schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:39:
Je kan het ook niet “aanzetten” .
In de sport mode is het aan, of je het verschil voelt moet je zelf ervaren.
Het is ook geen echt sport onderstel, het is een adaptief onderstel.
Als je ooit met een echt sport onderstel zou rijden wil je dat daarna waarschijnlijk nooit weer. Veels te hard en stug voor dagelijks gebruik.
Persoonlijk was het mij de meerprijs niet waard.
Ik heb proef gereden met sport en gewoon onderstel.
En merkte niet het verschil zoals ik gewend ben met andere sport onderstellen op andere modellen.

Verhaal van de dealer was daarbij dat het accu pakket en dus de zwaarte van de auto een beperking geeft op de mogelijkheden voor het onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuantumWalrus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-05 22:51
LievenK schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:15:
[...]

[Afbeelding]
De functie is enkel beschikbaar wanneer de auto in 'on' stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:30
https://configure.bmw.nl/...3,S08R9,S08TF,S09T1,S09T2

Ik was van plan dit zakelijk te gaan leasen. Wat vinden jullie hier van? Bepaalde dingen wel/niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Dat is in NL, niet?
Het is een klassieke benzine. Is dat in NL nog fiscaal interessant vergeleken met een plug-in hybride of een full electric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Schilt het veel in leasingprijs tegenover full EV? een edrive20 x-line met een paar opties is qua nieuwprijs zelfs goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
PHEV:
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Benzine:
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Ik wil alleen pas over 4 jaar naar PHEV/Elektrish overstappen zodat ik nu nog kan genieten van de eenvoud van benzine rijden. Ik verwacht dat over 4 jaar elektrisch echt praktisch gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-05 12:24
brecht_vb schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:50:
Schilt het veel in leasingprijs tegenover full EV? een edrive20 x-line met een paar opties is qua nieuwprijs zelfs goedkoper.
In de lease was het voor mij qua netto maandlasten goedkoper om een full EV (iX1) te rijden dan een PHEV (X1). Verschil is echt aanzienlijk, ook omdat het leasebudget voor full EV €100 hoger is.

De maandelijkse laadkosten zijn lager dan de kosten voor benzine en ook is het onderhoud voor full EV een stuk goedkoper.

Vond het bereik van de iX1 net te laag, daarom ben ik voor de i4 edrive40 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Duidelijk afhankelijk van land en van leasing-formule.
Voor mij in BE en als bedrijfswagen was het simpel: mijn werkgever gaf mij geen andere keuze: het moest een full-electric zijn.
Mijn vorige was een X1 sdrive18d en toen bleek dat een iX1 xdrive30 net paste binnen budget, is het die geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 08:54
benjamin94 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:06:

Ik was van plan dit zakelijk te gaan leasen. Wat vinden jullie hier van? Bepaalde dingen wel/niet doen?
Ik heb zelf ook de travel pack. Getinte ramen kan je achteraf ook doen maar panorama dak en met open dakje rijden vind ik persoonlijk erg fijn. Panorama dak ook los aan te klikken uiteraard.

Comfort pack heb ik niet genomen maar ook weer persoonlijk. De stoelen staan bij mij op 1 stand dus electrisch niet van toegevoegde waarde. HK systeem las ik diverse verhalen over. Standaard geluid vind ik oke op de bas na die je buiten erg goed onder de auto hoort.

Trekhaak.... ook persoonlijk :)

Mooi volle wagen !

Let ook op de kleur die je kiest. Ik heb ook zwart maar het krast echt erg snel / sneller zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:04
benjamin94 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:06:

Ga je deze zakelijke wagen ook privé rijden en wordt de wagen dit jaar nog geleverd?
Beide antwoorden ja, dan zou ik zeker weten de elektrische versie overwegen. Dit omdat je dan over de eerste 30K maar 17% bijtelling hebt, wat echt wel een verschil uitmaakt op je loonstrookje ;)

Verder schitterende auto!
Qua opties is het erg persoonlijk natuurlijk, zelf heb ik nog het Travel Pack erbij en dan nog de opties Stuurwielrand verwarmd, Driving Assistant & Trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
Tijntjuh.eu schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:36:
[...]

Ga je deze zakelijke wagen ook privé rijden en wordt de wagen dit jaar nog geleverd?
Beide antwoorden ja, dan zou ik zeker weten de elektrische versie overwegen. Dit omdat je dan over de eerste 30K maar 17% bijtelling hebt, wat echt wel een verschil uitmaakt op je loonstrookje ;)

Verder schitterende auto!
Qua opties is het erg persoonlijk natuurlijk, zelf heb ik nog het Travel Pack erbij en dan nog de opties Stuurwielrand verwarmd, Driving Assistant & Trekhaak.
Ja de levertijd is 3-4 maanden en ik ga hem inderdaad prive rijden, ik ben alleen nog terughoudend met betrekking tot elektrisch rijden. Ik wacht liever nog 4 jaar (leasecontract) en ga dan tegen die tijd voor volledige elektrisch denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Ik zou ook sterk aanbevelen om elektrisch te rijden als dat in het prijskaartje past. Als u bij de werkgever en eventueel thuis kan laden, niets aan de hand.

Enorm fijn, stil en comfortabel rijden. Geen automaat die moet schakelen, geen ICE en met een schok aanslaat als het plots nodig is, geen onverwacht gedrag van motor management. Auto aan en 2 pedalen, en in B stand 1 pedaal.

[ Voor 42% gewijzigd door brecht_vb op 28-04-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:04
benjamin94 schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:25:
[...]

Ja de levertijd is 3-4 maanden en ik ga hem inderdaad prive rijden, ik ben alleen nog terughoudend met betrekking tot elektrisch rijden. Ik wacht liever nog 4 jaar (leasecontract) en ga dan tegen die tijd voor volledige elektrisch denk ik.
Waarom nog 4 jaar wachten?

Dit is het laatste jaar met een lagere bijtelling, daarna ga je 22% over de volledige fiscale waarde betalen.
Als je thuis een laadpaal kan aanvragen en je werk heeft ze ook, dan zit je voor het overgrote deel al "safe". Afhankelijk van je gemaakte km's per dag hoef je ook niet dagelijks te laden, dat doe je met tanken immers ook niet. Verder heb je, sowieso in Nederland, meer als genoeg locaties waar je openbaar kan laden.
Het is een pure mindset die je even om moet zetten, maar als je er goed over na gaat denken is de overstap helemaal niet zo groot/verkeerd. Het gaat je de komende 5 jaar (of korter als je eerder wisselt) een hele hoop geld schelen in bijtelling.

Zelf wou ik er eerst ook niet aan om eerlijk te zijn, maar na goed nadenken, familie/vrienden/collega's gesproken te hebben welke reeds een aantal jaar elektrisch rijden en proefrit was ik toch overstag en werd ik toch wel stuk vrolijker van mijn maandelijkse kosten als met een hybride uitvoering ;)

Uiteraard doen waar je zelf het beste bij voelt, maar maak deze overweging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berries
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:48
Tijntjuh.eu schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:14:
[...]

Waarom nog 4 jaar wachten?

Dit is het laatste jaar met een lagere bijtelling, daarna ga je 22% over de volledige fiscale waarde betalen.
Als je thuis een laadpaal kan aanvragen en je werk heeft ze ook, dan zit je voor het overgrote deel al "safe". Afhankelijk van je gemaakte km's per dag hoef je ook niet dagelijks te laden, dat doe je met tanken immers ook niet. Verder heb je, sowieso in Nederland, meer als genoeg locaties waar je openbaar kan laden.
Het is een pure mindset die je even om moet zetten, maar als je er goed over na gaat denken is de overstap helemaal niet zo groot/verkeerd. Het gaat je de komende 5 jaar (of korter als je eerder wisselt) een hele hoop geld schelen in bijtelling.

Zelf wou ik er eerst ook niet aan om eerlijk te zijn, maar na goed nadenken, familie/vrienden/collega's gesproken te hebben welke reeds een aantal jaar elektrisch rijden en proefrit was ik toch overstag en werd ik toch wel stuk vrolijker van mijn maandelijkse kosten als met een hybride uitvoering ;)

Uiteraard doen waar je zelf het beste bij voelt, maar maak deze overweging goed.
Helemaal mee eens. Ik stond ook voor de keuze en ben toch voor elektrisch gegaan. Absoluut geen spijt van. Ik kom vrijwel overal op een volle acculading. En daarmee kom ik volgens de app nu 470km ver. Best netjes terwijl ik vrijwel alleen maar snelweg rij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:55
Én als je thuis kan laden en zonnepanelen hebt kun je in het weekend proberen om zoveel mogelijk met zonnestroom te laden, waardoor de boete van je energieleverancier op teruglevering weer wat minder wordt. Wij hebben daarom beiden een elektrische auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Full electric heeft sterke punten. Het probleemloze en krachtige motorgedrag is er al zeker één van.
Het enige dat ik mis is dat fijne dieselronkje op de achtergrond. Maar goed, dat zal wel door mijn meer dan 40 jaar klassiek en manueel rijden komen.

Voor lange tochten, 1000km en meer, is er eigenlijk geen probleem met die beperkte autonomie. De tijd tussen 2 laadbeurten komt overeen met de sowieso aangeraden pauzes op lange tochten.
Voor kortere tochten, maar wel langer dan de autonomie kan het vervelend zijn dat je wat extra tijd moet reserveren voor een laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Vergeet niet het niet meer te hoeven remmen...wat een verademing

Ook....maat van me heeft een Mercedes GLE 350 hybride diesel die 60-80km volledig elektrisch rijdt.
Die moet dus na ieder klein ritje aan de lader he.

[ Voor 54% gewijzigd door Ferry34 op 30-04-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roki
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-05 14:04
PeterCC schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:04:

Voor lange tochten, 1000km en meer, is er eigenlijk geen probleem met die beperkte autonomie. De tijd tussen 2 laadbeurten komt overeen met de sowieso aangeraden pauzes op lange tochten.
Voor kortere tochten, maar wel langer dan de autonomie kan het vervelend zijn dat je wat extra tijd moet reserveren voor een laadbeurt.
Ieder zijn mening, ik heb een totaal andere met mijn verplichte full elek wagen van de firma.
Ik doe niet vaak grote afstanden maar als ik die in het weekend dan toch eens moet doen om naar voetbal te gaan (180 km heen en terug) en de dag erna wil de vrouw naar de zoo of elders dan is het toch rekenen of in het afkomen van de voetbal ergens stoppen om de dag erna niet in de problemen te komen.

Reizen al helemaal een "avontuur":

Vorige week naar center parcs, ruime parking met veel laadpalen. Ik parkeer naast een andere wagen die aan het laden is, helaas bij mij werkt het niet. 3 keer proberen met 1e kaart, nog eens proberen met kaart 2. Geen foutmelding deze keer maar in de app staat toch dat de auto niet aan het laden is. Zucht!
Dan toch maar auto verplaatsen naar een andere paal, wel meteen gelukt. Joepie, het lag dus weldeglijk aan de paal en maar 10 minuten verloren. Uur of 2 later loskoppelen, de auto gaan uitladen en dan terug naar de parking... deze keer een volledig andere laadpaal genomen, opnieuw niet gelukt.
Van pure irritatie heb mijn auto op een gewone parking gezet want ik geraak normaal met deze range thuis en de rest van het weekend geen lange afstanden meer te doen dus kan laden op mijn werk op maandag.

- Met krokus gaan skiën, 900km te doen, 5 stops nodig wat op zich geen probleem is. Stop 1 die de wagen aangeeft (met nog 60km range ), 3km van de autostrade, 3 wachtende auto’s voor mij. Chargemaps opzetten en nog een kilometer verder snellader gevonden die wel vrij maar helaas buiten werking was. Gelukkig aan een gewone winkel dus nog 5 min later kwam er iemand buiten en kon ik eindelijk gaan laden. Nuja je bent pas 1,5 uur aan het rijden waaronder een stuk in de file te staan dus het is niet dat ik als chauffeur al moe was maar dus toch 20 minuten de benen “mogen” strekken en gewoon op een bank aan een winkelcentrum staan wachten.
Volgende laadstops hebben we zelf dan maar uitgezocht dmv chargemaps, vaak iets verder van de autostrade moeten nemen. Om 1u in de nacht op een verlaten parking met een kind dat net wakker is geworden van het insteken van de laadkabel (of openen van de deur? Of het missen van de ruis van het rijden? we zijn niet zeker 😃), maw van even 20 min rusten als chauffeur is dan ook geen sprake, dan had ik liever not uurtje doorgereden nu de zoon toch net sliep maar dat was geen optie.
Beste moet dan nog komen, door 110 te rijden ipv 130 of meer in duitsland schuift de range toch wat op. Voorlaatste stop geeft bmw laden van 35% tot 65 % aan om dan op de eindbestemming aan te komen met 15%. De laatste stop die ze voorstellen is er eentje van jawel 1 minuut!! Je verliest op zijn minst 5 a 10 minuten met van autostrade rijden en laadpaal insteken etc maar dus een extra stop van 1 minuut is volgens de app meer aangewezen dan op de voorlaatste stop 5 minuten langer te laden dus naar 70% ipv die 65? (Sorry maar dat is waanzin voor mij!)

Binnenkort met vrienden op fietsvakantie. Gelukkig is de range in de zomer al merkelijk beter maar zelfs dan stoppen wij normaal maximum 3 keer waaronder 2 keer voor korte plaspauze/chauffeurswissel en 1 keer om te eten. Dat gaat nu dus ook niet, 5 stops zal dat worden van minstens 20 minuten.

Dat komt over als heel negatief en dat is het ook voor verre afstanden. Voor dagelijks woon-werk en 1 lange rit per weekend is het gewoon prima die elektrische wagen maar geef mij de optie om voor 1000 euro/jaar extra een hybride te nemen en ik doe het meteen.

Excuses voor het lange bericht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Yup. Elektrisch rijden moet je echt moeite voor doen. Laden, plannen etc. Voor boodschappen doen is het natuurlijk perfect, maar bij een actief leven zie je toch veel uitdagingen.

Niet voor niets loopt ondanks de financiele prikkel het aantal elektrische auto's terug.

Mensen die elektrisch gereden hebben gaan nu vaak over op hybride. Ondanks dat dat een beetje duurder is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Artbij schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:55:
Yup. Elektrisch rijden moet je echt moeite voor doen. Laden, plannen etc. Voor boodschappen doen is het natuurlijk perfect, maar bij een actief leven zie je toch veel uitdagingen.

Niet voor niets loopt ondanks de financiele prikkel het aantal elektrische auto's terug.

Mensen die elektrisch gereden hebben gaan nu vaak over op hybride. Ondanks dat dat een beetje duurder is.
Uitdagingen bij een actief leven? Benieuwd hoe actief dat leven is als je dagelijks een acculading of meer leeg rijdt :+

Maar (en het gaat dan niet per se om de ix1 meer) om inhoudelijk op de discussie in te gaan, wat met EV rijden voor mij wel voorwaardelijk is gebleken is het thuis kunnen laden. Wanneer je dat niet kunt, zou mijn interesse in EV rijden snel afnemen, dan is het vooral een last en zou ik snel weer in een ICE zitten.

Verder is het denk ik goed kijken naar de usecase. Er zijn weinig dagen dat ik verder moet rijden dan de range toelaat. Er zijn nog minder dagen dat ik niet toekom met een kwartiertje snelladen onderweg of (langer) op locatie, en op de dagen dat je echt 1000+ rijdt heb ik het opladen onderweg als verrassend prettig ervaren (en dat zeg ik als verstokt ICE rijder die liefst alleen stopte om te tanken en te plassen, en de rest deed je maar in de auto).

Maar goed misschien heb ik gewoon geen actief leven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:52
Roki schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:02:
[...]

Ieder zijn mening, ik heb een totaal andere met mijn verplichte full elek wagen van de firma.
Ik doe niet vaak grote afstanden maar als ik die in het weekend dan toch eens moet doen om naar voetbal te gaan (180 km heen en terug) en de dag erna wil de vrouw naar de zoo of elders dan is het toch rekenen of in het afkomen van de voetbal ergens stoppen om de dag erna niet in de problemen te komen.
Haal die auto uit de bijtelling zou ik zeggen en koop privé ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterCC
[...]

(...)

Kan je niet thuis laden?

Het gaat soms wel eens wat moeilijker, dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Artbij schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:55:

Het is sterk afhankelijk van nationale regelgeving en fiscaliteit.

Hier in BE is het grootste deel van nieuw aangekochte wagen een bedrijfsauto.
Nagenoeg alle full EV's en heel veel plug-in hybrids zitten in die groep.
Maar de fiscale regelgeving zorgt er voor dat stilaan alleen nog full-EV's fiscaal interessant zijn. Policy bij het bedrijf waar ik werk is al bijna 2 jaar: enkel full EV kan, de rest niet.
In de eerste maanden was ongeveer alles mogelijk, als het maar EV was. Maar meer en meer door de lager dan geschatte wederverkoopwaarde van EV's, wordt de keuze beperkter. Ik was al dik blij dat ik nog net een iX1 xdrive30 binnen budget kreeg. Ik denk dat dat vandaag al niet meer zou lukken.

Bij de gewone particulier is Dacia hier al enkele jaren stevig marktleider, en dat zijn geen EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-05 17:58
[...]

Vorige week naar center parcs, ruime parking met veel laadpalen. Ik parkeer naast een andere wagen die aan het laden is, helaas bij mij werkt het niet. 3 keer proberen met 1e kaart, nog eens proberen met kaart 2. Geen foutmelding deze keer maar in de app staat toch dat de auto niet aan het laden is. Zucht!
Dan toch maar auto verplaatsen naar een andere paal, wel meteen gelukt. Joepie, het lag dus weldeglijk aan de paal en maar 10 minuten verloren. Uur of 2 later loskoppelen, de auto gaan uitladen en dan terug naar de parking... deze keer een volledig andere laadpaal genomen, opnieuw niet gelukt.
Van pure irritatie heb mijn auto op een gewone parking gezet want ik geraak normaal met deze range thuis en de rest van het weekend geen lange afstanden meer te doen dus kan laden op mijn werk op maandag.

- Met krokus gaan skiën, 900km te doen, 5 stops nodig wat op zich geen probleem is. Stop 1 die de wagen aangeeft (met nog 60km range ), 3km van de autostrade, 3 wachtende auto’s voor mij. Chargemaps opzetten en nog een kilometer verder snellader gevonden die wel vrij maar helaas buiten werking was. Gelukkig aan een gewone winkel dus nog 5 min later kwam er iemand buiten en kon ik eindelijk gaan laden. Nuja je bent pas 1,5 uur aan het rijden waaronder een stuk in de file te staan dus het is niet dat ik als chauffeur al moe was maar dus toch 20 minuten de benen “mogen” strekken en gewoon op een bank aan een winkelcentrum staan wachten.
Volgende laadstops hebben we zelf dan maar uitgezocht dmv chargemaps, vaak iets verder van de autostrade moeten nemen. Om 1u in de nacht op een verlaten parking met een kind dat net wakker is geworden van het insteken van de laadkabel (of openen van de deur? Of het missen van de ruis van het rijden? we zijn niet zeker 😃), maw van even 20 min rusten als chauffeur is dan ook geen sprake, dan had ik liever not uurtje doorgereden nu de zoon toch net sliep maar dat was geen optie.
Beste moet dan nog komen, door 110 te rijden ipv 130 of meer in duitsland schuift de range toch wat op. Voorlaatste stop geeft bmw laden van 35% tot 65 % aan om dan op de eindbestemming aan te komen met 15%. De laatste stop die ze voorstellen is er eentje van jawel 1 minuut!! Je verliest op zijn minst 5 a 10 minuten met van autostrade rijden en laadpaal insteken etc maar dus een extra stop van 1 minuut is volgens de app meer aangewezen dan op de voorlaatste stop 5 minuten langer te laden dus naar 70% ipv die 65? (Sorry maar dat is waanzin voor mij!)

Binnenkort met vrienden op fietsvakantie. Gelukkig is de range in de zomer al merkelijk beter maar zelfs dan stoppen wij normaal maximum 3 keer waaronder 2 keer voor korte plaspauze/chauffeurswissel en 1 keer om te eten. Dat gaat nu dus ook niet, 5 stops zal dat worden van minstens 20 minuten.

Dat komt over als heel negatief en dat is het ook voor verre afstanden. Voor dagelijks woon-werk en 1 lange rit per weekend is het gewoon prima die elektrische wagen maar geef mij de optie om voor 1000 euro/jaar extra een hybride te nemen en ik doe het meteen.

Met dat laden onderweg op reis ga ik helemaal akkoord. Dat er anno 2025 in de app geen mogelijkheid bestaat (of ik moest er over kijken) om in te stellen dat je enkel langs de autostrade wenst te laden is hemeltergend. Er wordt dan gezegd dat die 20 minuten net goed zijn voor een sanitaire stop/koffietje, maar die heb ik vorig jaar twee keer extra moeten inlassen omdat ik in the middle of nowhere stond te laden. Zonder ook maar enige faciliteit.🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
Na het lezen van https://www.autoweek.nl/a...akt-zich-zorgen-autoweek/ zit ik ook te twijfelen om toch elektrisch te gaan rijden. Ik heb laatst een Model Y proefrit gedaan en inderdaad het is veel comfortabeler dan een verbrandingsmotor. Ook qua geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Rokin

Het lijkt alsof je thuis of in je wijk niet kunt laden en alleen op t werk?

Voetbal is 180km heen en terug, maar de dag erna wordt dan krap.
Waarom zet je m dan niet aan de laadpaal als je terugkomt van die 180km?

Ook...900km 5x laden.
Waarom is dat dan?

Je begint met volle accu dus daar rijd je toch wel 350km mee?
Waarom zou je laden na 1,5 uur?

Waarom zou je de laatste stop laden voor 5%?

Ik rijd zelf geen vakanties met mn auto, maar misschien de laad locaties ff checken dat ze aan de snelweg liggen.
En waarom zou je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
benjamin94 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:21:
Na het lezen van https://www.autoweek.nl/a...akt-zich-zorgen-autoweek/ zit ik ook te twijfelen om toch elektrisch te gaan rijden. Ik heb laatst een Model Y proefrit gedaan en inderdaad het is veel comfortabeler dan een verbrandingsmotor. Ook qua geluid.
Niks mis met elektrisch rijden, maar ik zou me niet laten leiden door onheilsprofetieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayhawk80
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 09:48
Tijdens wegrijden gaan de portieren op slot. Kan ik dit aanpassen? Heb je nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recalcitrant
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05 16:11
Jayhawk80 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:43:
Tijdens wegrijden gaan de portieren op slot. Kan ik dit aanpassen? Heb je nog niet kunnen vinden.
Goede vraag, ik dacht de juiste setting te hebben gevonden maar ik weet niet zeker of dit uberhaupt te wijzigen is.

[ Voor 33% gewijzigd door Recalcitrant op 04-05-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roki
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-05 14:04
Ferry34 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:39:
Rokin

Het lijkt alsof je thuis of in je wijk niet kunt laden en alleen op t werk?

Voetbal is 180km heen en terug, maar de dag erna wordt dan krap.
Waarom zet je m dan niet aan de laadpaal als je terugkomt van die 180km?

Ook...900km 5x laden.
Waarom is dat dan?

Je begint met volle accu dus daar rijd je toch wel 350km mee?
Waarom zou je laden na 1,5 uur?

Waarom zou je de laatste stop laden voor 5%?

Ik rijd zelf geen vakanties met mn auto, maar misschien de laad locaties ff checken dat ze aan de snelweg liggen.
En waarom zou je
Goede opmerking, ik heb geen laadpaal thuis, die komt er wel dus er is hoop op beterschap 😊
In de wijk op kleine kilometer van mijn deur is er ook een laadpaal maar geef toe zou jij dat leuk vinden s’avonds als je thuiskomt nog even wandelen? S’morgens als je ergens naaroe wil ook de auto eerst gaan ophalen alvorens in te laden en te kunnen vertrekken.
(Ik vergelijk het met 5 minuten tanken wat ik gewoon was.)

Wltp is bij mijn IX1 440km, in ideale omstandigheden.
In de winter is dat bij 100% batterij nog +-350 (midden van de nacht richting de sneeuw nog minder)
Bij een lange rit is het daarnaast om optimaal te laden het best om de batterij tussen 20% tot 80% te houden. Dus zodra je onderweg bent hou je nog 60% capaciteit over waarmee de app gaat rekenen voor de ideale stops te bepalen.
Dit is natuurlijk volledig theoretisch want de range schuift wel op als je 110 gaat rijden ipv 130 of meer in duitsland. En het hangt ook af wat je op je eindbestemming wil overhouden van batterij, ik had deze op +- 20% gezet omdat ik ter plaatse ook geen directe laadpaal aan het hotel had.

Ivm je vraag van die 5% , dat is net mijn punt. De app geeft bij zijn berekening van stops aan om bij de laatste stop de wagen op te laden voor 1minuut!
Dus ik denk dan dat het beter is om de stop ervoor 5% extra te laden zodat die extra laadstop van 1 minuut niet meer nodig is.

Je kan toch onmogelijk alle laadpunten voor de rit gaan bekijken? Je range is zo afhankelijk van omstandigheden, extra geladen laadstop ervoor (meer range), file gehad (meer range), 140 gereden ipv 120 (minder range), laadstop eerder nemen omdat iemand naar toilet moet, ...
Onderweg kan het wel in de auto maar echt veilig en wettelijk is dat niet als je ondertussen 100km per uur aan het rijden bent. Op de gsm even checken kan ook, moet je zowiezo doen om zeker te zijn dat er een snellader is die vrij is maar dat laat je ook best over aan de copiloot.

Hierbij een overzicht van de laadpunten en tijden. Ik heb bewust overal iets langer geladen om nog een extra stop te vermijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB2Oevgpe4YMdIY6vM9FAZGKKPs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QQmAKETajkEZsf6wnVtJ3DFe.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Roki schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Goede opmerking, ik heb geen laadpaal thuis, die komt er wel dus er is hoop op beterschap 😊
In de wijk op kleine kilometer van mijn deur is er ook een laadpaal maar geef toe zou jij dat leuk vinden s’avonds als je thuiskomt nog even wandelen? S’morgens als je ergens naaroe wil ook de auto eerst gaan ophalen alvorens in te laden en te kunnen vertrekken.
(Ik vergelijk het met 5 minuten tanken wat ik gewoon was.)
Natuurlijk is dat niet ideaal, ik ben benieuwd naar je ervaring als de laadpaal aan huis er is.
Wltp is bij mijn IX1 440km, in ideale omstandigheden.
In de winter is dat bij 100% batterij nog +-350 (midden van de nacht richting de sneeuw nog minder)
Bij een lange rit is het daarnaast om optimaal te laden het best om de batterij tussen 20% tot 80% te houden. Dus zodra je onderweg bent hou je nog 60% capaciteit over waarmee de app gaat rekenen voor de ideale stops te bepalen.
Is dat zo? Je kunt toch in de navigatie aangeven met hoeveel procent je (minimaal) wil aankomen bij het laadstation? Op mijn langere ritten stel ik volgens mij 10% in, en kom dan regelmatig rondom dat percentage bij de snellader.
Je kan toch onmogelijk alle laadpunten voor de rit gaan bekijken? Je range is zo afhankelijk van omstandigheden, extra geladen laadstop ervoor (meer range), file gehad (meer range), 140 gereden ipv 120 (minder range), laadstop eerder nemen omdat iemand naar toilet moet, ...
Onderweg kan het wel in de auto maar echt veilig en wettelijk is dat niet als je ondertussen 100km per uur aan het rijden bent. Op de gsm even checken kan ook, moet je zowiezo doen om zeker te zijn dat er een snellader is die vrij is maar dat laat je ook best over aan de copiloot.
Je ziet toch in de auto zelf of er beschikbaarheid is bij de snellader die gepland is?
Hierbij een overzicht van de laadpunten en tijden. Ik heb bewust overal iets langer geladen om nog een extra stop te vermijden.
[Afbeelding]
Ik laad op langere ritten liefst direct aan de snelweg (iig voor duitsland ionity ingesteld als voorkeursexploitant), ik zie voor jou laadstations in ieder geval relatief ver van de snelweg af geloof ik? Misschien dat met andere instellingen voor navigeren/laden je ervaring anders/beter is? Langer laden dan voorgesteld doe ik eigenlijk niet, behalve als ik zelf nog niet klaar ben om verder te gaan. Als je toch direct aan de snelweg stopt om te laden is een extra laadstop minder vervelend, en langer laden aan lagere snelheid zou best meer laadtijd kunnen betekenen tov een extra stop.

-- edit --
Wat overigens natuurlijk niet wegneemt dat de manier van reizen anders is dan met een ICE, en dat het gewoon kan zijn dat die andere manier minder aansluit bij wat jij prettig vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ugchel op 06-05-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Dit verklaart jouw negatieve indruk over EV.

Je moet kunnen laden in je wijk of nog beter ...thuis.
De voordelen hiervan zijn enorm

- iedere dag een volle accu om de dag te beginnen
- iedere dag 100%
- bij een vakantie of echt lange rit begin je met 100% dus dan is die 900km veel makkelijker
- veel goedkoper ook.

Hopelijk kan je snel thuis laden, maar ook....je kunt bij je gemeente een openbare laadpaal aanvragen wanneer er geen of te weinig in je wijk zijn.
In een mnd of 3 is die er dan.
Echter als je zelf binnenkort kunt laden snap ik dat je dat niet gedaan hebt.

Nogmaals
1 van de grootste voordelen van een EV is t nooit naar benzine stations te hoeven gaan en iedere dag met een volle accu beginnen

Ikzelf heb m dus als taxi, begin iedere dag met 100% en ik hoef onderweg nooit te laden, aangezien ik 300-350km per dag rijd.
Ik heb mn laadkabel thuis bij mn lader hangen...ik neem die nooit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
PeterCC schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Niks mis met elektrisch rijden, maar ik zou me niet laten leiden door onheilsprofetieën.
Die begrijp ik niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
benjamin94 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal?
Wat ik bedoel is dat je je beslissing niet zomaar moet laten afhangen van een artikel waarin voorspeld wordt dat de brandstofprijzen volgend jaar of zo ineens ik weet niet hoe hard zullen stijgen.
Als je de brandstofprijs op langere termijn bekijkt dan zit daar een gemiddeld algemeen stijgende trend in, met daarrond een schommeling met momenten van piekprijzen, maar ook momenten van duidelijk lagere prijzen.
Nu hebben we bijvoorbeeld opvallend lage prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Nou Peter....
Snelladen is natuurlijk nogal duur

Echter AC laden is veel goedkoper dan tanken.
Rekenvoorbeeld

Onze BMW iX1 heeft 64kwh
Daarmee rijd je 400-500 km

Bij een openbare laadpaal in de straat ben je €0,25-€0,55 per kWh kwijt
64kwh is ongeveer €16-€35

Op dit moment kost 1kwh thuis €0,25 incl belastingen en dus is de BMW vol voor €16

Als je 400-500km wilt rijden met brandstof, kost je dat 26 tot 33 liter bij 1 op 15
Brandstof kost €1,80 geloof ik dus voor dezelfde afstand kost dat €46 tot €59

Dus €16 - €35 stroom tegenover
€46 tot €59 brandstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Natuurlijk moet je je eigen rekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-05 17:58
Is er een mogelijkheid om het laden zo in te stellen dat de wagen pas om 19h00 begint op te laden? Ik moet steeds een vertrekuur ingeven, en de wagen begint dan gewoon te laden wanneer ik hem inplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ja dat kan zeker.

Als je op het middenconsule op dat de autootje met die drie streepjes drukt, verschijnt er in t scherm 3 tabbladen en de rechter is "laden"

Druk daarop en je krijgt
Laadmodus waarin je kunt zetten hoe laat hij moet beginnen met laden met nog een eindtijd maar die is uiterlijk dus hij is eerder klaar met laden.

Ook moet je een vertrektijd instellen anders pakt hij hem niet.
Vertrektijd is onder andere om aan te geven hoe laat je wilt vertrekken maar ook zodat je de auto kunt voorverwarmen of voorverkoelen wanneer je dat aanzet.
De auto gaat dan zorgen dat hij op vertrektijd warm of koel is en haalt die elektriciteit uit de lader en dus blijft jouw auto op 100% geladen.

Daarna moet je "tijdvenster" instellen en dus wanneer hij moet beginnen met laden en een uiterlijke tijd waarin hij geladen moet zijn.

Hij staat bij mij tussen 0300-1100 uur met een vertrektijd van 11,50 uur

Wat mooi is is als je de auto uitzet dat scherm weer tevoorschijn komt en dan kan je het ook veranderen in meteen laden.
De tijden blijven erin staan dus je kan heel snel weer terug naar jou ingestelde tijden.

Ook heb je daar de AC limiet.
Die staat bij mij op 12A en dat is bij 3 fase 8 kw.... Anders klappen me stoppen eruit wanneer mijn huis eigenaar zijn auto ook aan het laden gaat

Dit kan ook op je telefoon in de BMW app.
Oh kan je hem overrulen op je telefoon dus hij staat op tijd slot, maar dan kan je hem vanuit je telefoon ook direct laten laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58l4nEaUYzzOaBWLtCyAAdL92mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2TBU3SmSLgGQ2VHVEeFKvf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL3ZAKQI2mM8pqMl-_y0ceZOnSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpwr2IzrLJ4t0wdG9gTYU5Ti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWKGdywgmUG_b2UbWVB45NOIrMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj8fun0y1Gle6nd9V79OPp4R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Ferry34 op 08-05-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvde1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 21:59
Ferry34 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:11:
Nou Peter....
Snelladen is natuurlijk nogal duur

Echter AC laden is veel goedkoper dan tanken.
Rekenvoorbeeld

Onze BMW iX1 heeft 64kwh
Daarmee rijd je 400-500 km

Bij een openbare laadpaal in de straat ben je €0,25-€0,55 per kWh kwijt
64kwh is ongeveer €16-€35

Op dit moment kost 1kwh thuis €0,25 incl belastingen en dus is de BMW vol voor €16

Als je 400-500km wilt rijden met brandstof, kost je dat 26 tot 33 liter bij 1 op 15
Brandstof kost €1,80 geloof ik dus voor dezelfde afstand kost dat €46 tot €59

Dus €16 - €35 stroom tegenover
€46 tot €59 brandstof
Bij welke leverancier betaal je 0,25 voor een KWh? Is dit in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
bartvde1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:25:
[...]

Bij welke leverancier betaal je 0,25 voor een KWh? Is dit in België?
Dat is in BE.
Het gaat dan over de variabele kost. Hoeveel betaal je voor 1kWh meer. Dus enkel de elementen in de kostprijs die per kWh berekend worden, niet de vaste kosten.

Voor mij persoonlijk berekend over de eerste 6 maanden van 2024 was het 0,2772, dus wel iets hoger.
Ik zou de berekening nog eens moeten overdoen met meer recente gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Op dit moment is de stroomprijs € 0,25 per 1 kWh inclusief btw en energiebelasting (mei 2025). De precieze stroomprijs per kWh stroom verschilt per huishouden en is afhankelijk van je energiecontract. Het aantal kWh dat jij verbruikt, wordt op je jaarafrekening vermenigvuldigd met de prijs voor 1 kwh

https://pure-energie.nl/e...wh/#Section_Element-12107

Wat kost een kWh?
Op dit moment is de actuele stroomprijs gemiddeld € 0,26 per kWh (april 2025). Dat is de gemiddelde stroomprijs op basis van 50 vaste, variabele en dynamische energiecontracten die op dit moment door energieleveranciers worden aangeboden.

https://www.anwb.nl/energie/wat-kost-1-kwh

Sommigen zullen vaste contracten hebben en wat meer betalen, maar je denkt toch niet dat benzine goedkoper wordt de komende jaren?

Oh had ik in die berekeningen niet doorberekend wanneer je zonnepanelen hebt

[ Voor 12% gewijzigd door Ferry34 op 08-05-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ik moet ook zeggen
De auto is niet van mij maar van mn werkgever, maar ik ben de enige die in deze auto rijd.

De zonnepanelen zijn van mijn huis eigenaar en de stroom wordt betaald door mijn werkgever.

Beste auto waar ik ooit in heb gereden, maar voor dat geld had ik een andere auto gekocht.

De versie die ik heb is kaler dan kaal
Geen verwarmde stoelen
Geen geventileerde stoelen
Geen keyless entry
Geen ACC
En dan kost hij nog €50.000

Als ik er zelf een zou kopen dan werd het voor dat geld
Een Cupra Tavascan
Ontzettend dikke auto
Veel meer ruimte

Wel dimmende binnenspiegel (ik word compleet verblind in de BMW)
Led sfeerverlichting
ACC
Achterklep met voet bediening
Betere speakers

Zelfde prijs dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliesie
Ferry34 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:27:
Ik moet ook zeggen
De auto is niet van mij maar van mn werkgever, maar ik ben de enige die in deze auto rijd.

De zonnepanelen zijn van mijn huis eigenaar en de stroom wordt betaald door mijn werkgever.

Beste auto waar ik ooit in heb gereden, maar voor dat geld had ik een andere auto gekocht.

De versie die ik heb is kaler dan kaal
Geen verwarmde stoelen
Geen geventileerde stoelen
Geen keyless entry
Geen ACC
En dan kost hij nog €50.000

Als ik er zelf een zou kopen dan werd het voor dat geld
Een Cupra Tavascan
Ontzettend dikke auto
Veel meer ruimte

Wel dimmende binnenspiegel (ik word compleet verblind in de BMW)
Led sfeerverlichting
ACC
Achterklep met voet bediening
Betere speakers

Zelfde prijs dus
En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes. Gellukkig zijn er meerdere merken en soorten auto's zodat iedereen aan zijn trekken komt.

Ik wens je veel veiige en goede kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
PeterCC schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Dat is in BE.
Het gaat dan over de variabele kost. Hoeveel betaal je voor 1kWh meer. Dus enkel de elementen in de kostprijs die per kWh berekend worden, niet de vaste kosten.

Voor mij persoonlijk berekend over de eerste 6 maanden van 2024 was het 0,2772, dus wel iets hoger.
Ik zou de berekening nog eens moeten overdoen met meer recente gegevens.
Vanaf 1 januari 2026 wordt benzine per liter 25,8 cent duurder. Daar komt dan de nieuwe CO2-heffing bij; BOVAG schatte die vorig jaar op 11 tot 13 cent. Over de benzineprijs inclusief accijnzen en heffingen rekent de overheid nog eens 21 procent btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:44
25.8 cent duurder, da's voor jullie 25% ofzo ? En jullie betalen al veel meer dan in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Ferry34 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Vanaf 1 januari 2026 wordt benzine per liter 25,8 cent duurder. Daar komt dan de nieuwe CO2-heffing bij; BOVAG schatte die vorig jaar op 11 tot 13 cent. Over de benzineprijs inclusief accijnzen en heffingen rekent de overheid nog eens 21 procent btw.
Waar komt die 25,8 cent vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajmali
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-05 23:41
De prijsstijging komt grotendeels doordat de overheid sinds 2022 de belasting op brandstof heeft verlaagd. Als het kabinet de regeling niet verlengt, schiet de literprijs benzine op 1 januari met 25,8 cent omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Het heeft wel niets te maken met de X1.

Nederland heeft al ongeveer de hoogste prijzen voor benzine van gans Europa.
Volgens de ANWB tabel voor E10:
NL: 1,839
B: 1,588
D: 1,664
F: 1,655
LUX: 1,451

Dat verschil is zuiver door belasting, want het product zelf is in Europa overal hetzelfde.
En de belasting op benzine ligt overal al enorm hoog. In BE is de helft van wat je betaalt aan de pomp belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph58
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:25
Wie heeft er ervaring met het laden in Frankrijk buiten de snelwegen? Hoe is de betrouwbaarheid van de laadpalen? staan er genoeg? Zijn ze vaak bezet of regelmatig defect? Ik wil in juli naar Normandie en Bretagne buiten de snelwegen om. Ik ben van plan de navigator van BMW te gebruiken en ABRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 17:43
Dikke prima, maar wat onder “en route” wordt verstaan wisselt nog al eens. Let daar goed op….
Soms toch van de snelweg af en nr de overkant en dan snelladen op een parkeerplaats van een hotel
Wil ik persoonlijk liever niet.. Inzoomen op het laadpunt en kijken hoe de weg loopt is een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Triumph58 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:34:
Wie heeft er ervaring met het laden in Frankrijk buiten de snelwegen? Hoe is de betrouwbaarheid van de laadpalen? staan er genoeg? Zijn ze vaak bezet of regelmatig defect? Ik wil in juli naar Normandie en Bretagne buiten de snelwegen om. Ik ben van plan de navigator van BMW te gebruiken en ABRP.
Mbt ABRP ben ik benieuwd of je de premium versie gaat gebruiken. Ik ben net met een Kia e-Niro naar Noord-Italië geweest, waarbij ik de premium versie gebruikte. Je kunt dan de auto via Enode laten koppelen aan ABRP en verbruik laten kalibreren en laad momenten laten aanpassen. Dat bleek echter niet zo goed te werken; Enode update de batterij status alleen als ik in de Kia app handmatig een statusupdate forceerde. De file-info van ABRP vond ik echter beter werken dan vroeger.
De iX1 die ik nu heb kan ook via Enode gekoppeld worden en met een rit binnen Nederland bleek dat beter te werken. Mogelijk werkt het BMW-systeem ook helemaal prima, dan is ABRP premium niet zo zinvol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Ik vind dat het BMW-systeem best prima werkt, en zoals Dutchfoxx al aangaf, je kan altijd inzoomen en kijken hoe de weg loopt, en als dat je niet aanstaat gewoon doorrijden. Hij zoekt wel een nieuw laadpunt, dat je dan hopelijk beter bevalt.
Wel in de gaten houden wat je nog aan lading over hebt om zeker niet plat te vallen.

Mijn persoonlijke ervaring met Frankrijk is beperkt. Tot nu er 4 keer geladen. Telkens op doortocht langs de autoweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:36
Issue mbt My Trips in mybmw app.
Ik merk ineens op dat sinds afgelopen weekend de My Trips in mybmw app niet alle trips registreert.
Ik zie wel trips die ik gemaakt heb waarbij ik geen route bestemming in interne nav had opgegeven.
Ik zie niet de trips waarbij ik de bestemming had ingesteld.
Zijn er anderen met eenzelfde probleem en misschien oplossing?

idrive 9: 11/2024.67
ios 18.5 mybmw app 5.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Heeft iemand de nieuwe update reeds geinstalleerd? Ben wel benieuwd naar die weergave accu verwarmingsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
hopiconjo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:21:
Heeft iemand de nieuwe update reeds geinstalleerd? Ben wel benieuwd naar die weergave accu verwarmingsregeling
Wat is de nieuwe versie? Ik ben up to date volgens de app. 11/2024.67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-pJKoDXAwZT2aGXGYr6alLddVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Qg6gm27QBLBcNOioNJO5qdP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duKaGZj3XDtLK8ApUVnbtCVQTmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clUmHcWkujX33Xn4UGvQU1ab.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6esUzuf6R8RzwGMik-NItX4GonY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pt8anVuZ7leekxCfggZGnl3c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door hopiconjo op 15-05-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Eh...mn auto start al maanden op in efficiënt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Ferry34 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:45:
Eh...mn auto start al maanden op in efficiënt
Klopt, maar door moest je een vinkje aanzetten als default opstarten. Zoals ik het lees heb je geen keuze, start altijd op in efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliesie
ptheborg schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
Maar welke versie is dit?

[...]
03/2025.47 is gister bij mij binnen gekomen.

Tot nog toe positief.
Ook mbt het issue wat ik had met de spotify app. Wanneer je een account gebruikt wat actief is op meerdere devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
Ben benieuwd hoe snel die bij mij binnenkomt, nu zegt hij de laatste versie al te hebben en dat is dus niet meer zo. 11/2024.67
pliesie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:08:
[...]

03/2025.47 is gister bij mij binnen gekomen.

Tot nog toe positief.
Ook mbt het issue wat ik had met de spotify app. Wanneer je een account gebruikt wat actief is op meerdere devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
03/2025.47 is bij mij halverwege. Het downloaden was gestart, echter halverwege (45%) gestopt en nu staat de update in de wacht. Geen idee op wat eigenlijk en ik heb ook geen knop om te zeggen ga maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
Ik merk sinds deze week dat mijn BMW heel langzaam oplaadt.
Bijvoorbeeld bij een 22kw of 11kw laadpaal laadt hij in 1 uur en 15 min maar 4kw.
Heel vreemd.
Komt dit door de overbelaste elektriciteitsnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Het elektriciteitsnetwerk is niet overbelast.
Kijk eens na of er bij laadinstellingen geen stroombegrenzing ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:44
Gisteren heb ik een update van de auto geïnstalleerd. Ik gebruik auto hold. Als de auto uitgeschakeld is dan dien ik bij het starten elke keer opnieuw auto hold in te schakelen in het middenconsole. Ik kan het in de instellingen niet vinden. Iemand vergelijkbare ervaringen en mogelijk een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
PeterCC schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:59:
Het elektriciteitsnetwerk is niet overbelast.
Kijk eens na of er bij laadinstellingen geen stroombegrenzing ingesteld staat.
Ik heb het even in de MyBMW app gecontroleerd en bij de laadinstellingen staat bij Stroombegrezing AC-laden: Niet beperkt.

Ik ga het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
  • Laatst online: 21:16
Zijn er soms Belgen die de Engie Drive app gebruiken? Ik vraag me af hoe ze aan de kosten van 16,22 euro komen voor 59 kwh. Is dit inclusief Btw en andere heffingen?

[ Voor 60% gewijzigd door Benny1978 op 18-05-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
ariebombarie2k schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:45:
Gisteren heb ik een update van de auto geïnstalleerd. Ik gebruik auto hold. Als de auto uitgeschakeld is dan dien ik bij het starten elke keer opnieuw auto hold in te schakelen in het middenconsole. Ik kan het in de instellingen niet vinden. Iemand vergelijkbare ervaringen en mogelijk een oplossing?
Oh volgens mij had ik dat ook ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Benny1978 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:06:
Zijn er soms Belgen die de Engie Drive app gebruiken? Ik vraag me af hoe ze aan de kosten van 16,22 euro komen. Is dit inclusief Btw en andere heffingen? Ik kom er namelijk niet aan.
Dat is 0,2749€/kWh.
Dat zou de variabele kost moeten zijn, dus wat kost 1 kWh afnemen meer, inclusief BTW.
Als ik dat voor mijn contract (niet bij Engie) nareken, dan zit dat aardig in de buurt.

Je zou dat voor jouw contract kunnen narekenen. Je neemt elk element van de elektriciteitsprijs die uitgedrukt staat in c€/kWh en op de som reken je er 6% BTW bovenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Benny1978 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:06:
Zijn er soms Belgen die de Engie Drive app gebruiken? Ik vraag me af hoe ze aan de kosten van 16,22 euro komen. Is dit inclusief Btw en andere heffingen? Ik kom er namelijk niet aan.
Mij maakt het niet uit, maar als je vlakbij Gent woont moet je je adres misschien even weghalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Frij5fd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:07:
[...]

..... Ik ben net met een Kia e-Niro naar Noord-Italië geweest, waarbij ik de premium versie gebruikte. Je kunt dan de auto via Enode laten koppelen aan ABRP en verbruik laten kalibreren en laad momenten laten aanpassen. Dat bleek echter niet zo goed te werken; Enode update de batterij status alleen als ik in de Kia app handmatig een statusupdate forceerde. De file-info van ABRP vond ik echter beter werken dan vroeger.
De iX1 die ik nu heb kan ook via Enode gekoppeld worden en met een rit binnen Nederland bleek dat beter te werken. Mogelijk werkt het BMW-systeem ook helemaal prima, dan is ABRP premium niet zo zinvol
Eerder dit weekend nog een lange rit gedaan naar Duitsland, met Enode/ABRP-premium versus het eigwn systeem van de iX1. De iX1 voorspelde correct de resterende accu-capaciteit bij aankomst, overigens reed ik steeds de maximaal toegestane snelheid. ABRP kreeg zichtbaar onderweg updates van de resterende accu-capaciteit bij aankomst, maar bleef ondanks dat zeer pessimistisch over de te verwachten stand bij aankomst. Pas aan het einde van de rit begon de voorspelling steeds positiever te worden. De maand ABRP-premium die ik had genomen eindigde vandaag, hernieuwen doe ik het niet meer
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste