Ik heb overigens veel positieve verhalen gelezen over deze:
https://www.amazon.nl/Fitcamx-Dashcam-Compatibel-Accessoires-Recording/dp/B0C7VLMX6G
https://www.amazon.nl/Fitcamx-Dashcam-Compatibel-Accessoires-Recording/dp/B0C7VLMX6G
Precies zo is het.Wekke schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:19:
[...]
Ik deed dat vroeger ook…en op de bestemming kwam het vrouwtje aan met hoofdpijn, doodmoe…niets daarvan met hoe we nu, in eerste instantie noodgedwongen, op reis gaan…ze wil echt niet terug naar het vroegere ritme…zelf kom ik ook veel fitter aan….en wat is nu een uur op duizend kilometer?
Dat is ook mijn grootste irritatiepunt. In OS9 kan je iets makkelijker alternatieve laadstops instellen. Met oudere wagens zoals die ik heb is er maar 1 manier naar mijn idee en dat is een beetje spelen met de instelling bij welk laadpercentage je wilt stoppen. Die veranderen we tot we een stop zien met faciliteiten. Is erg bewerkelijk. Zou eigenlijk gewoon willen kunnen instellen dat je alleen wilt laden bij laadpalen met faciliteiten.PeterCC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:45:
[...]
Precies zo is het.
Het enige is dat je de nav niet kan instellen zodat ie alleen laadplaatsen selecteert waar ook iets meer is dan een laadpaal.
Zo kwamen we op de voorbije reis terecht bij laadpalen zonder dat er daar verder iets van service was. Ook terechtgekomen op een soort bedrijventerrein, een paar 100m verwijderd van de autoweg. Massa's laadpalen, een berg Tesla palen en nog zoveel meer palen, maar niets, niets voor de rest. Plasje maken? Onmogelijk.
Eens. Ik probeer dat in beeld te krijgen met Google maps, of via apps zoals van Electra waarin je kunt filteren op: toilet / koffie / hotel / supermarkt en/of restaurant. En voor de Tels superchargers zijn er apps waar je de voorzieningen in de buurt kan checkenPeterCC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:45:
[...]
Precies zo is het.
Het enige is dat je de nav niet kan instellen zodat ie alleen laadplaatsen selecteert waar ook iets meer is dan een laadpaal.
Zo kwamen we op de voorbije reis terecht bij laadpalen zonder dat er daar verder iets van service was. Ook terechtgekomen op een soort bedrijventerrein, een paar 100m verwijderd van de autoweg. Massa's laadpalen, een berg Tesla palen en nog zoveel meer palen, maar niets, niets voor de rest. Plasje maken? Onmogelijk.
Ik tik even op de laadlocatie die voorgesteld wordt. Je krijgt dan te zien welke services beschikbaar zijn. Geen toilet? Dan neem ik de volgende/vorige.PeterCC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:45:
[...]
Precies zo is het.
Dan neem je toch een Xpeng G6?
Bedankt. Ik vind die oude “nieren” wat mooier dan wrappen.Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:48:
[...]
De grill kan je ook door de dealer zwart laten wrappen, stuk voordeliger als een nieuwe grill.
Alleen als je de radar pakketten hebt, dan kan het kleine zilveren streepje in het midden niet gewrapt worden om storingen te voorkomen (volgens mijn dealer).
Het zwarte kapje met radar (alleen dus nodig als je ook die pakketten hebt) is artikel 66 31 5 A07 6D4
Blijft smaak, maar vind die oude ook een stuk mooier. Het is dat het een leasebak is, anders was dat het eerste dat ik vervangen zou hebben.Prh schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:22:
[...]
Bedankt. Ik vind die oude “nieren” wat mooier dan wrappen.
Dat kapje is dan alleen een verwarming elementje? Heb volgens mij ergens een foto gezien waar de voorkant vol met sneeuw zat behalve dat vierkantje.
Die moet ook ingeleerd worden?
OK, zal ik testen.Wekke schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:51:
[...]
Ik tik even op de laadlocatie die voorgesteld wordt. Je krijgt dan te zien welke services beschikbaar zijn. Geen toilet? Dan neem ik de volgende/vorige.
[ Voor 17% gewijzigd door SunnieNL op 04-08-2026 23:57 ]
Is dat na een paar dagen na nieuw ophalen??dat lijkt niet goed. Heb het in sommige fora wel gezien maar dat was pas na aantal jaar. Het is, als ik het goed begrepen heb, een sticker aan de onderkant van de spiegel op het lampje.Leezer14 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:19:
Na een paar dagen rijden, viel mij vanavond op dat de spiegellampjes die op de grond schijnen beschadigd zijn (denk ik?).
Iemand ervaring mee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had hetzelfde maar dan na 3 jaar. Water/vuil in de lenzen van de projectoren.Leezer14 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:19:
Na een paar dagen rijden, viel mij vanavond op dat de spiegellampjes die op de grond schijnen beschadigd zijn (denk ik?).
Iemand ervaring mee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Auto is met 35k km uit Duitsland gehaald, dus niet helemaal nieuw. Maar zal eens navragen wat er mogelijk is bij de dealer, thanks voor je reactie!SunnieNL schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:54:
[...]
Is dat na een paar dagen na nieuw ophalen??dat lijkt niet goed. Heb het in sommige fora wel gezien maar dat was pas na aantal jaar. Het is, als ik het goed begrepen heb, een sticker aan de onderkant van de spiegel op het lampje.
Prh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 00:39:
Auto opgehaald en rijd echt top.
Ben gewend dat rechter spiegel kantelt bij achteruit rijden maar krijg dat niet werkend met de knopjes voor de spiegel?
M sport embleem aan de zijkant zit er niet standaard op bij de m sport edition?
als je bij de knopjes voor de spiegelinstellingen de rechterspiegel hebt geselecteerd ( groen lampje brand dan ) dan kantelt de spiegel niet. De linker spiegel moet geselecteerd staan dan zal de spiegel wel kantelen bij achteruitrijden.Prh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 00:39:
Auto opgehaald en rijd echt top.
Ben gewend dat rechter spiegel kantelt bij achteruit rijden maar krijg dat niet werkend met de knopjes voor de spiegel?
M sport embleem aan de zijkant zit er niet standaard op bij de m sport edition?
Embleem aan de zijkant is ook wegbezuinigd - maar te koop op AliExpress als je wiltptheborg schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 05:37:
Zou volgens mij wel standaard moeten kunnen. Het zijn twee knopjes in de armsteun links van de bestuurder die de spiegel instellen. Spiegel kantelt automatisch wanneer je de auto in reverse zet als je het juiste knopje hebt aangezet. Bij een paar keer steken kantelt de spiegel dus heen en weer
Embleem sticker in de dorpel is wegbezuinigd sinds model 2025. Embleem aan de zijkant buiten zou er volgens mij wel op moeten zitten of die moeten ze nu in een nieuwe revisie ook hebben wegbezuinigd...
[...]
Prh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:41:
Volgens boekje zou inderdaad links moeten branden. Alle knopjes geprobeerd maar helaas.
[ Voor 26% gewijzigd door hellboy123 op 10-08-2026 16:50 ]
[ Voor 8% gewijzigd door plag op 10-08-2026 17:37 ]
Net mijn prijslijst van 2025 ff gecheckt: het is optie 430 en die wordt alleen geleverd als onderdeel Premium Pack of Innovation Packplag schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:36:
Om de achteruit spiegel kantel functionaliteit te hebben moet je ook een bepaalde optie hebben. Het staat nergens gespecificeerd maar het zit in een pakket of iets van DA. Ik heb het ook niet en toen ik naar de dealer ging kwam dat doordat ik een optie niet heb op de overgenomen leaseauto. Wellicht is het dus niet defect.
ben helaas kwijt welk pakket of optie dat diende te zijn.
Wat raar, ik heb die packs allebei niet op mijn ~feb 2025 bestelde (en juli geleverde) iX1(alleen comfort en travel packs) maar mijn rechterbuitenspiegel kantelt wel omlaag als ik 'm in z'n achteruit zet.Wouter_S schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:52:
[...]
Net mijn prijslijst van 2025 ff gecheckt: het is optie 430 en die wordt alleen geleverd als onderdeel Premium Pack of Innovation Pack
BMW heeft gedurende 2025 de prijslijst en optielijst met regelmaat verandert, dus daar kan het ook mee te maken hebben.Robicide schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:21:
[...]
Wat raar, ik heb die packs allebei niet op mijn ~feb 2025 bestelde (en juli geleverde) iX1(alleen comfort en travel packs) maar mijn rechterbuitenspiegel kantelt wel omlaag als ik 'm in z'n achteruit zet.
Foutje van de fabriek in mijn voordeel?
Deze vraag had ik ook bijna twee jaar geleden toen ik mijn IX1 ontving. Volgens de verkoper heeft de IX1 vanaf toen geen 0,5 graden instelling meer. Dat zou alleen zijn voorbehouden aan wat hogere model varianten.MartinL1984 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:34:
Weet iemand hoe ik de temperatuur per 0.5 graad in kan stellen? Is dat überhaupt mogelijk?
ai das jammer, dank voor je snelle reactiepinotgrigio1 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:41:
[...]
Deze vraag had ik ook bijna twee jaar geleden toen ik mijn IX1 ontving. Volgens de verkoper heeft de IX1 vanaf toen geen 0,5 graden instelling meer. Dat zou alleen zijn voorbehouden aan wat hogere model varianten.
Ik heb geen phev maar een iX1 en die heeft dezelfde problemen.hellboy123 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:48:
Misschien een hele stomme vraag, maar ik krijg het niet voor elkaar: Hoe kan ik bij de phev uit de auto stappen met een draaiende motor? Als ik de automaat in N zet kan ik de deur wel openen, maarja dan kan de auto wegrollen. Als ik dan ook de parkeerrem aantrek lijkt dit goed te gaan totdat ik de deur open doe, de auto gooit de automaat in de P en ik wordt uitgezwaaid door het multimedia systeem. Dit wil ik dus niet... Iemand een idee?
Ik irriteer me trouwens nog steeds aan het audiosysteem wat muziek begint te spelen als er een deur opengetrokken wordt, volgens mij is daar ook nog steeds geen nieuwe instelling voor?
Ik ben echt tevreden met de auto, maar in de software zitten wel wat rare zaken verwerkt waar ik soms maar slecht aan kan wennen.
Als je hem in D laat staan werkt het volgens mij wel. Icm auto-hold zet je hem dan bijv op de handrem.PeterCC schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:47:
[...]
Ik heb geen phev maar een iX1 en die heeft dezelfde problemen.
Niets aan te doen vrees ik, zal wel voor onze "veiligheid" zijn, zeker?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Combinatie van gordel losdoen en deur openen zorgt ervoor dat hij uitschakeld, om te voorkomen dat je jezelf zou omverrijden. Dus twee opties (op eigen verantwoordelijkheid) : voor het uitstappen je gordel achter je rug vastmaken of een gordel verlenger gebruiken zodat de auto denkt dat je altijd je gordel aan hebt (wordt bv gedaan door taxichauffeurs om te voorkomen dat de auto zich uitzet en op slot doet terwijl je passagiers instappen en jij bezig bent met de koffers in te laden).Royz schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:23:
[...]
Als je hem in D laat staan werkt het volgens mij wel. Icm auto-hold zet je hem dan bijv op de handrem.
Klopt, voor onze veiligheid, omdat wij debiele kerstekinderen zijn die niet weten waar we mee bezig zijn.jim_dhondt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Combinatie van gordel los doen en deur openen zorgt ervoor dat hij uitschakelt, om te voorkomen dat je jezelf zou omverrijden.
(...)
Met gestrekt been.
Tot mijn verbazing heb ik dit ook. Ook besteld in juli 2025 (levering december).Robicide schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:21:
[...]
Wat raar, ik heb die packs allebei niet op mijn ~feb 2025 bestelde (en juli geleverde) iX1(alleen comfort en travel packs) maar mijn rechterbuitenspiegel kantelt wel omlaag als ik 'm in z'n achteruit zet.
Foutje van de fabriek in mijn voordeel?
Ik ben taxichauffeur en ik gebruik een metalen BMW gordelverlenger AliExpress.jim_dhondt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Combinatie van gordel losdoen en deur openen zorgt ervoor dat hij uitschakeld, om te voorkomen dat je jezelf zou omverrijden. Dus twee opties (op eigen verantwoordelijkheid) : voor het uitstappen je gordel achter je rug vastmaken of een gordel verlenger gebruiken zodat de auto denkt dat je altijd je gordel aan hebt (wordt bv gedaan door taxichauffeurs om te voorkomen dat de auto zich uitzet en op slot doet terwijl je passagiers instappen en jij bezig bent met de koffers in te laden).
[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 15-08-2026 11:59 ]
Dat 2x toeteren heb ik een paar keer gehad terwijl ik de auto gewoon start. Geen idee waar dat voor is, maar is wel irritant en omstanders begrijpen het niet.Ferry34 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:35:
[...]
Ik ben taxichauffeur en ik gebruik een metalen BMW gordelverlenger AliExpress.
Ja ik stap ongeveer 40 keer per dienst uit de auto en moet dan de auto weer aanzetten en alle hulpmiddelen uit helemaal simpel werd ik ervan.
Dus mijn auto gaat niet uit als ik uitstap ideaal.
Ik kan hem zelfs op slot zetten en bijvoorbeeld de airco laten draaien en de hele auto als ik naar het toilet ga ofzo. Bij het op slot zetten begint hij dan twee keer te toeteren en de spiegels blijven naar buiten staan.
In jouw geval begrijp ik wel dat je een meer praktische oplossing gebruikt.Ferry34 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:35:
[...]
Ik ben taxichauffeur en ik gebruik een metalen BMW gordelverlenger AliExpress.
Ja ik stap ongeveer 40 keer per dienst uit de auto en moest dan de auto weer aanzetten en alle hulpmiddelen uit helemaal simpel werd ik ervan.
(...)
Ik heb een iX1, geen PHEV.querex schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:24:
Plots heb ik met mijn BMW X1 U11 xDrive30e PHEV last van een vreemd, licht bonkend/tikkend geluid tijdens het elektrisch rijden.
Het geluid doet zich heel specifiek voor:Het lijkt dus rechtstreeks gerelateerd aan de elektrische aandrijving en het leveren van vermogen.
- Alleen wanneer de wagen elektrisch rijdt
- Alleen wanneer ik het gaspedaal bedien
- Zodra ik het gaspedaal loslaat, verdwijnt het geluid
- Wanneer de benzinemotor actief is, is er geen geluid, gaspedaal maakt dan niet uit
Voorlopig probeer ik zoveel mogelijk met laadtoestand behouden te rijden, zodat de benzinemotor gebruikt wordt en het geluid niet optreedt.
Volgende week heb ik een afspraak bij de BMW-garage voor diagnose en herstel.
Maar ik was alvast benieuwd: heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? En zo ja, wat bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn?
querex schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:24:
Plots heb ik met mijn BMW X1 U11 xDrive30e PHEV last van een vreemd, licht bonkend/tikkend geluid tijdens het elektrisch rijden.
Het geluid doet zich heel specifiek voor:Het lijkt dus rechtstreeks gerelateerd aan de elektrische aandrijving en het leveren van vermogen.
- Wanneer de benzinemotor actief is, is er geen geluid, gaspedaal maakt dan niet uit
Voorlopig probeer ik zoveel mogelijk met laadtoestand behouden te rijden, zodat de benzinemotor gebruikt wordt en het geluid niet optreedt.
Maar ik was alvast benieuwd: heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? En zo ja, wat bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn?
Eerste helft van mijn bericht is alleen relevantMr.Joker schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:08:
Voor de X1 25e rijders een vraag:
Ik heb vanaf het begin altijd een elektrisch vermogen gehad van 60-65%. In februari is er een defect in mijn elektromotor geconstateerd van een bonkend geluid en een gereduceerd vermogen waarbij deze in maart vervangen is. Vanaf het moment van reparatie is het vermogen in 99% van de tijd 50%. Dit zorgt ervoor dat ik vaak bij inhaal manoeuvres of bij cruise control helling omhoog de benzine motor moet bij schakelen. Ik kon in het verleden eigenlijk volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de benzinemotor.
De dealer heeft na een tweede keer kijken geconstateerd dat er niks verkeerd geprogrammeerd is, maar dat de nieuwe autosoftware die geïnstalleerd is na de nieuwe elektromotor (nieuwe elektromotor had nieuwere software, dus beiden moesten geüpdatet worden voor een match) hoogstwaarschijnlijk ervoor heeft gezorgd dat het vermogen gereduceerd is door BMW.
Mijn vraag aan de 25e bezitters, is jullie vermogen ook 50% of is dat gewoon hetzelfde gebleven vanaf aanschaf? 60-65%? Ik kan me niet voorstellen dat BMW maar eenzijdig de rij-eigenschappen van de auto zomaar negatief kunnen wijzigen?
Bouwjaar 2023.
Zie foto's dashboard voor en na reparatie:
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 20-08-2026 20:19 ]
Volgens je omschrijving komt het geluid overeen met wat ik voor heb gehad met mijn 330e (RWD, BJ 2022). Bij mij zijn toen het differentieel en de beide assen vervangen moeten worden (ik stond wel in panne langs de snelweg, auto reed niet meer 😂). Al had ik het wel altijd bij accelereren, zowel als ik elektrisch en benzine reed..querex schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:24:
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Ik had dit ook op mijn C40 en Etron. Misschien is dit iets wat veel electrische auto's hebben?. Misschien omdat auto's zwaarder zijn en stiller hoor je dit makkelijker?. Heb dit alleen vanuit stilstaand wegrijden net of die door zijn electrisch parkeer rem heen moetMaurice1972 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:07:
Ik heb mij er nog niet eerder aan lopen ergeren, maar het kraken van het onderstel wordt steeds erger. Vooral als ik wegrijd vanaf een parkeerplaats of ik ga parkeren. Bij het stoppen van de wagen komen er allemaal vervelende geluiden vanaf het onderstel. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
vgm betaal je in je account voor een specifieke auto.Odeklontje schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:16:
Wie weet of heeft ervaring met het overdragen van een later aangeschafte DA Plus of DA Professional? Gaat dat op Hoofdaccount van BMWID als het überhaupt al kan.
Ik kan geen inschatting maken van de geluiden op de C40 en Etron, maar als ik mijn collega's hoor parkeren met hun EV's (Tesla, Mercedes, Porche en Audi) hoor ik die geluiden niet.hopiconjo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
Ik had dit ook op mijn C40 en Etron. Misschien is dit iets wat veel electrische auto's hebben?. Misschien omdat auto's zwaarder zijn en stiller hoor je dit makkelijker?. Heb dit alleen vanuit stilstaand wegrijden net of die door zijn electrisch parkeer rem heen moet
Nou, bij Tesla model 3 is dit anders een berucht probleem, en zijn er héél veel draagarmen aan de voorkant vervangen, al dan niet onder garantie.Maurice1972 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:05:
[...]
Ik kan geen inschatting maken van de geluiden op de C40 en Etron, maar als ik mijn collega's hoor parkeren met hun EV's (Tesla, Mercedes, Porche en Audi) hoor ik die geluiden niet.
Is het niet de auto-hold die de remmen aantrekt of loslaat? Als je dan al iets beweegd kan het gaan kraken. Mijn vorige auto (volvo v40) had daar meer last van dan de ix1.Maurice1972 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:07:
Ik heb mij er nog niet eerder aan lopen ergeren, maar het kraken van het onderstel wordt steeds erger. Vooral als ik wegrijd vanaf een parkeerplaats of ik ga parkeren. Bij het stoppen van de wagen komen er allemaal vervelende geluiden vanaf het onderstel. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Dus met een ander account (BMWID) met andere hoofdgebruiker vervalt de upgrade?ptheborg schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:46:
[...]
vgm betaal je in je account voor een specifieke auto.
Wat al die iX1'en hebben is dat gekreun van de remmen als je heel langzaam manoeuvreert wanneer je je rempedaal lost maar nog niet helemaal lost. Is het dat wat je hoort?Maurice1972 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:07:
Heb die rare geluiden bij het wegrijden al sinds dag 1 eigenlijk (iX1 uit december). Niet echt storend, maar hoort het heel duidelijk.Maurice1972 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:07:
Bij de hybride varianten zit de elektromotor op de achteras.bibi2205 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:08:
[...]
Volgens je omschrijving komt het geluid overeen met wat ik voor heb gehad met mijn 330e (RWD, BJ 2022). Bij mij zijn toen het differentieel en de beide assen vervangen moeten worden (ik stond wel in panne langs de snelweg, auto reed niet meer 😂). Al had ik het wel altijd bij accelereren, zowel als ik elektrisch en benzine reed..
Geeft BMW bij xDrive niet “voorrang” aan de achteras? Dat zou misschien nog kunnen verklaren waarom je het enkel hoort als je op batterij rijdt. De elektromotor zit op de vooras als ik mij niet vergis.
Of ik zit er compleet naast en het is hetzelfde als wat @Mr.Joker heeft gehad met zijn X1.
Ja.PeterCC schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:54:
[...]
Wat al die iX1'en hebben is dat gekreun van de remmen als je heel langzaam manoeuvreert wanneer je je rempedaal lost maar nog niet helemaal lost. Is het dat wat je hoort?
[ Voor 3% gewijzigd door pliesie op 24-08-2026 11:18 ]
Klinkt inderdaad exact hetzelfde als mijn probleem!Mr.Joker schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:17:
Eerste helft van mijn bericht is alleen relevant, tweede deel over gereduceerd vermogen heb ik later opgelost in het topic. Lang verhaal kort, hoogstwaarschijnlijk is het de elektromotor die defect is. Ik had exact dezelfde klachten die jij beschrijft.
Grappig, ik vermoed dat ik dezelfde problemen heb als jij met mijn iX1 xDrive30 uit 2023 met inmiddels 75k km op de teller:pliesie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:17:
Afgelopen week een grote afspraak gehad bij de dealer.
Eerder op dit forum gemelde trillingen rond de 100 bleven. Aangezien ik niet een echt brave burger ben werk ik daar wel op heen met andere snelheden.
Er kwam een steeds harder ratel geluid bij het weer op pakken van de koppeling na het uitrollen/regenereren naar een rotonde toe bijv. Na een paar keer melden en bevestigen dat er niets te merken was... was er eindelijk een monteur die met me mee ging rijden.
Gelukkig had deze wel goede oren. En zag wanneer het geluid kwam. Hij merkte ook de hobbelpaard functie van de auto.
Na een beurt.. nieuwe achterbumper delen ivm fransman op motor die kusje gegeven had en een nieuwe voorruit staat er nu weer een afspraak. Ze gaan de aandrijflijn vervangen na +/- 55000 km. En ook het bestuurderstoel frame.. de stoel zit los.
Ik hoop dat na vervanging de trillingen ook weg zijn...
Verder erg tevreden over de auto. En veel mensen merken op dat het een ruime auto is voor een 1 serie.
Op naar nog meer leuke ritjes en vakanties met de Bimmer.
same here..Wekke schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:06:
Bij mij heeft de navigatie nog steeds een spraakgebrek…heeft het nog steeds over strat, lan,…ipv straat, laan…nog mensen die hier last van hebben/hadden en een oplossing weten?
Eerder gemeld, die zou in Juli/Augustus in de update worden verwerkt. Die ligt nu waarschijnlijk bij de dealer en gaat ergens in september OTA naar de auto's. Maar dat is informatie van een paar maand geleden.Wekke schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:06:
Bij mij heeft de navigatie nog steeds een spraakgebrek…heeft het nog steeds over strat, lan,…ipv straat, laan…nog mensen die hier last van hebben/hadden en een oplossing weten?
[ Voor 19% gewijzigd door SunnieNL op 24-08-2026 16:53 ]
Haha, ik navigeer bijna volledig op de stem en kijk bijna nooit naar de schermen. Hooguit op het einde als je in een woonwijk ofzo rijdt en moet zien welke afslag het exact is. Maar zelfs dat hoeft met het headsup display nauwelijks nog en heb ik genoeg aan het pijltje met hoeveel meter nog.hopiconjo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:30:
offtopiq: ik snap nooit zo de voordelen van spraak bij navigatie; vind het zo irritant dat ik dit altijd mute. Ik zou zelf ook niet kunnen navigeren op stem; ik moet echt naar scherm/dash even kijken
Dat was mij ook al opgevallen! Ziet er wel netjes uitSunnieNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:49:
[...]
Ik zag trouwens bij mij wel iets wat ik nog niet eerder had opgemerkt. Bij het navigeren staat nu continue in beeld wat de verwachte accu status bij aankomst is. Eerder stond daar vrijwel zeker alleen de nog te rijden tijd en km's.
Ja daar staan ze ook wel op idd. Wel grappig nu ik daar naar kijk weet je dus dat er een linker en rechter logo is.Wouter_S schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:53:
[...]
Embleem aan de zijkant is ook wegbezuinigd - maar te koop op AliExpress als je wilt
[ Voor 29% gewijzigd door Prh op 25-08-2026 15:22 ]
Ik ben het met je eens. Ik heb die spraak ook altijd uitstaan. Effe snelle blik op het scherm is voor mij meer dan genoeg. Ik hoef al dat gezeur niet.hopiconjo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:30:
offtopiq: ik snap nooit zo de voordelen van spraak bij navigatie; vind het zo irritant dat ik dit altijd mute. Ik zou zelf ook niet kunnen navigeren op stem; ik moet echt naar scherm/dash even kijken
Stem lijkt nog hetzelfde. Moet nog even goed luisteren of bepaalde klanken beter zijn geworden dat heb ik nog niet gedaan in de korte rit met nav die ik had...SunnieNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:42:
Ik heb een nieuwe update klaar staan. Alleen stap ik de komende dagen niet in de auto. Benieuwd of de stem eindelijk wordt opgelost.
Waarschuwing in de release notes is dat je je radio favorieten kan kwijtraken (geen verbinding in scherm bij selecteren).
Andere update had ik al opgemerkt in de Navi vorige week. Dus die loopt blijkbaar via een ander update kanaal. Bij grote laadplekken krijg je nu een exact overzicht welke aansluitingen er vrij zijn.
maar die stemmen aanpassing stond toch ook niet in release notes? ik heb ze niet gezien maar kan ook verkeerd gekeken hebbenpliesie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:26:
[...]
Stem lijkt nog hetzelfde. Moet nog even goed luisteren of bepaalde klanken beter zijn geworden dat heb ik nog niet gedaan in de korte rit met nav die ik had...
Die zou ik ook scharen onder andere bugfixes, zoals het onderin staat. Het is iets wat eerder wel goed werkte en belofte was dat het in de juli release zou zitten (die in september ota zou komen)hopiconjo schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
maar die stemmen aanpassing stond toch ook niet in release notes? ik heb ze niet gezien maar kan ook verkeerd gekeken hebben
Ik zou verwachten dat dit echt genoemd wordt aangezien dit een groot probleem is voor veel mensen. Bugfixes schaar ik onder minor issues. Als ik deze topiq lees en FB komt dit probleem echt vaak voor en best al lang. Maar hopelijk wordt het idd gefixedSunnieNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:56:
[...]
Die zou ik ook scharen onder andere bugfixes, zoals het onderin staat. Het is iets wat eerder wel goed werkte en belofte was dat het in de juli release zou zitten (die in september ota zou komen)
[ Voor 3% gewijzigd door hopiconjo op 31-08-2026 15:02 ]
Mijn ervaring m.b.t. de navigatie stem. Vanmorgen de stem even aangezet, ik rij normaal met de stem uit, maar het is nu beter dan voor de update. Voor mijn gevoel nog niet 100%. Waterweg is nu gewoon Waterweg. De A28 is nu wel A28, maar nog niet zoals een jaar terug. Er zit een dubbele klank in lijkt het. Tenminste als je goed erop let hoor je iets. Maar het is een stuk beter geworden.pliesie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:26:
[...]
Stem lijkt nog hetzelfde. Moet nog even goed luisteren of bepaalde klanken beter zijn geworden dat heb ik nog niet gedaan in de korte rit met nav die ik had...
Phoah daar zat ik al een tijdje op te wachten, iedere keer opnieuw aanzetten na 20m haha.GilbertvH schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:11:
Ik vind de toevoeging van de AC functionaliteit en massagefunctie aan het startscherm geweldig. Voorheen drukte je alleen maar op het stoeltje om de stoelverwarming aan te zetten, maar nu is de massagefunctie ook direct beschikbaar en die gebruik ik regelmatig (en mijn zoontje ook)
Ik heb inmiddels bijna 40.000km gereden op deze banden, en op dit moment zit er qua profiel op de voorbanden nog 3 - 3,5mm, op de achterbanden rond de 5mm.ribbe82 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:53:
Ik zie de topics een beetje over winterbanden gaan, hier mijn dikke tip:
Mijn originele zomer conti's zijn na 27kkm zo goed als versleten, en ik ben nogal fan van all-season banden vanwege het niet hoeven wisselen/opslaan/etc..
Na wat verzamelde tips en zoekwerk ism mijn garagist (banden is het enige wat ik niet bij de dealer doe) zijn we op het volgende uitgekomen:
Vredestein Quatrac Pro EV. https://www.vredestein.nl...ucts/1962-QUATRAC-PRO-EV/
Ze zijn afgelopen vrijdag gemonteerd, en meteen wat een verschil!
De auto was al stil, maar nu is er helemaal geen rolgeluid meer. Rijd enorm soepel, toch goede grip (vandaag met veel regen gereden) spanning rondom 2.7bar.
Economische eigenschappen nog even te bezien, maar ik zie nog geen gek hoog verbruik ofzo.
En het onderwerp wat hier nogal ter tafel kwam: trilling in het stuur tussen 100-110km/h (ik had er minimaal last van) = verdwenen.
Ik kan er niet anders dan blij mee zijn
[Afbeelding]
HIerbij.. De Stem kent de nederlandsche taal nog niet goed. sefffen in plaats van Zeven. etc..pliesie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:26:
[...]
Owh, hij spreekt mijn dialectpliesie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:49:
[...]
HIerbij.. De Stem kent de nederlandsche taal nog niet goed. sefffen in plaats van Zeven. etc..
[ Voor 41% gewijzigd door Ferry34 op 04-09-2026 03:57 ]
Bij AC-laden is 11 kW meestal 3-fase × 16 A. Als de auto in het begin rond 9 kW zit en later naar 11 kW gaat, kan dat bijvoorbeeld komen door:stijnec1 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:19:
het valt me op dat als ik AC laadt, de auto eerst op ongeveer 9kw laadt, en later pas de volledige 11kw haalt. Is hier een oplossing voor?
[ Voor 52% gewijzigd door Ferry34 op 08-09-2026 23:16 ]
Ja daar zijn ze dus nog niet achter. Heb nu al een nieuwe laadpaal maar nog steeds hetzelfde probleem. Met lager vermogen werkt het wel goed.Ferry34 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:13:
Waarom stopt de laadpaal steeds met laden?
Misschien moet je de BMW ff op lagere laadvermogen zetten zoals 8kw?
Oh ja...ik had gruwelijk last van verblind worden door koplampen van auto's achter me?
Heb ik voor €3 van AliExpress een anti glare gekocht die je op de achteruitkijkspiegel plakt....tadaaa het werkt!
Dat had ik toch echt nooit verwacht 😎
Heb je een loadbalancer erbij toevallig?Prh schreef op woensdag 9 september 2026 @ 06:04:
[...]
Ja daar zijn ze dus nog niet achter. Heb nu al een nieuwe laadpaal maar nog steeds hetzelfde probleem. Met lager vermogen werkt het wel goed.
Ik laat zo goed als altijd op laag vermogen om zo veel mogelijk uit de panelen en de accu te trekken. Soms moet ik ff turbo laden omdat die helemaal leeg is en dan gaat die regelmatig stoppen en starten. Al helemaal als er zware apparaten in huis gaan draaien, dus dat moet dan die loadbalancer zijn die stoort (en z'n functie goed doet dus). Daar gaat de BMW niet helemaal lekker op vermoed ik.Prh schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:29:
Ja en ik denk dat die te gevoelig is, als zoiets kan. Dus dan stopt die er helemaal mee ipv 1 fase minder.
Soms werkt dat echter ook weer wel.
straks eens proberen als ik die spoelen er tussen uit haal wat het effect is.
Mr.Joker schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:17:
Eerste helft van mijn bericht is alleen relevant, tweede deel over gereduceerd vermogen heb ik later opgelost in het topic. Lang verhaal kort, hoogstwaarschijnlijk is het de elektromotor die defect is. Ik had exact dezelfde klachten die jij beschrijft.
Inmiddels heel wat weken verder, meerder garage bezoeken voor "onderzoek".bibi2205 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:08:
Volgens je omschrijving komt het geluid overeen met wat ik voor heb gehad met mijn 330e (RWD, BJ 2022). Bij mij zijn toen het differentieel en de beide assen vervangen moeten worden (ik stond wel in panne langs de snelweg, auto reed niet meer 😂). Al had ik het wel altijd bij accelereren, zowel als ik elektrisch en benzine reed..
Of ik zit er compleet naast en het is hetzelfde als wat @Mr.Joker heeft gehad met zijn X1.
Lane Assist is een draak van systeem in Nederland met spitsstroken. Doordat je continue over in/uitvoeg strepen gaat krijg je elke keer correctie stuur; ondanks ik de trilling stuur op minimaal heb gezet. Je zou het kunnen oplossen om dan maar continue links te rijdenPrh schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:31:
Lane assist is soms behoorlijk irritant. Dan raak je de lijn en stuur je zelf terug maar blijft die wel 20sec doorpiepen.
knipperlicht of baan wisselen helpt dan niet.