Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53
Leezer14 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:46:
Hi Tweakers, vanmiddag ga ik mijn nieuwe BMW IX1 xDrive30 ophalen, en laat ik mijn Kia EV6 GT-Line na 4,5 jaar achter. Dus ik spring van het grote EV6 topic naar deze :)

Zijn er goede ervaringen met de ConnectedDrive Drive Recorder functionaliteit? Ik de Kia had ik een dashcam, maar twijfel om deze terug te hangen.
Ik heb de recorder, de beelden zijn genoeg om bij aanrijdingen te achterhalen wie er fout zat. Echter niet goed genoeg om de kentekens goed te kunnen lezen (bij een hit en run). Het overzetten van de beelden van de auto naar de telefoon duurt overigens ook extreem lang (in de nieuwe modellen kun je niet meer exporteren naar usb) en het kan alleen in de auto.

Zou ook moeten werken bij inbraak. Zo gauw het alarm afgaat neemt die op en zou die het naar je telefoon moeten pushen (dan wel over het bmw netwerk). Niet getest :P

Enfin, ik vond de beelden goed genoeg. Het neemt automatisch op bij een (mogelijke) botsing of als je de parkingcamera knop 3 seconde in drukt. 30 seconde voor en 30 seconde na dat moment (dacht ik.. kan ook 40 seconde zijn)

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 23:41
r2504 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:08:
Je kan de recorder normaal een maand gratis uitproberen dacht ik.
Wat de andere tweaker Sunny meldt klopt, hij neemt enkel op bij een aanrijding OF als je 3 seconden de parkeerknop in drukt maar in een gevaarlijke situatie (net geen aanrijding) denk je aan andere dingen, thans ik.

Ik heb dus een separate dash cam voor en achter laten installeren. De officiële van BMW advanced car eye 3.0 pro. Die neemt continu altijd alles op, voor en achter. Helaas dus niet 360 graden / zijkanten.

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:17
Ik heb overigens veel positieve verhalen gelezen over deze:

https://www.amazon.nl/Fitcamx-Dashcam-Compatibel-Accessoires-Recording/dp/B0C7VLMX6G

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:03
Wekke schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:19:
[...]

Ik deed dat vroeger ook…en op de bestemming kwam het vrouwtje aan met hoofdpijn, doodmoe…niets daarvan met hoe we nu, in eerste instantie noodgedwongen, op reis gaan…ze wil echt niet terug naar het vroegere ritme…zelf kom ik ook veel fitter aan….en wat is nu een uur op duizend kilometer?
Precies zo is het.

Het enige is dat je de nav niet kan instellen zodat ie alleen laadplaatsen selecteert waar ook iets meer is dan een laadpaal.

Zo kwamen we op de voorbije reis terecht bij laadpalen zonder dat er daar verder iets van service was. Ook terechtgekomen op een soort bedrijventerrein, een paar 100m verwijderd van de autoweg. Massa's laadpalen, een berg Tesla palen en nog zoveel meer palen, maar niets, niets voor de rest. Plasje maken? Onmogelijk.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48
PeterCC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:45:
[...]

Precies zo is het.

Het enige is dat je de nav niet kan instellen zodat ie alleen laadplaatsen selecteert waar ook iets meer is dan een laadpaal.

Zo kwamen we op de voorbije reis terecht bij laadpalen zonder dat er daar verder iets van service was. Ook terechtgekomen op een soort bedrijventerrein, een paar 100m verwijderd van de autoweg. Massa's laadpalen, een berg Tesla palen en nog zoveel meer palen, maar niets, niets voor de rest. Plasje maken? Onmogelijk.
Dat is ook mijn grootste irritatiepunt. In OS9 kan je iets makkelijker alternatieve laadstops instellen. Met oudere wagens zoals die ik heb is er maar 1 manier naar mijn idee en dat is een beetje spelen met de instelling bij welk laadpercentage je wilt stoppen. Die veranderen we tot we een stop zien met faciliteiten. Is erg bewerkelijk. Zou eigenlijk gewoon willen kunnen instellen dat je alleen wilt laden bij laadpalen met faciliteiten.

• Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:28
[...]

Precies zo is het.

Eens. Ik probeer dat in beeld te krijgen met Google maps, of via apps zoals van Electra waarin je kunt filteren op: toilet / koffie / hotel / supermarkt en/of restaurant. En voor de Tels superchargers zijn er apps waar je de voorzieningen in de buurt kan checken

• Wekke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-08 20:17
[...]

Precies zo is het.

Ik tik even op de laadlocatie die voorgesteld wordt. Je krijgt dan te zien welke services beschikbaar zijn. Geen toilet? Dan neem ik de volgende/vorige.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-08 12:59
MaStar schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:23:
[...]

Thanks ! Of de Kia - met bereik van 550 ;)
Dan neem je toch een Xpeng G6?
Die redt dat ook, maar kan ook 451kw laden.

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19:10

Prh

Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:48:
[...]

De grill kan je ook door de dealer zwart laten wrappen, stuk voordeliger als een nieuwe grill.
Alleen als je de radar pakketten hebt, dan kan het kleine zilveren streepje in het midden niet gewrapt worden om storingen te voorkomen (volgens mijn dealer).

Het zwarte kapje met radar (alleen dus nodig als je ook die pakketten hebt) is artikel 66 31 5 A07 6D4
Bedankt. Ik vind die oude “nieren” wat mooier dan wrappen.

Dat kapje is dan alleen een verwarming elementje? Heb volgens mij ergens een foto gezien waar de voorkant vol met sneeuw zat behalve dat vierkantje.

Die moet ook ingeleerd worden?

• SAABcabrio
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:18
De laatste dagen doet de navigatie in mijn iX1 uit 2023 het niet helemaal lekker. Ik krijg de melding “navigatie start op” en dat blijft dan zo, gedurende mijn ritten. Ook in de app bij laatste ritten zag ik dat hij hele andere bestemmingen heeft opgeslagen, dan die ik daadwerkelijk aangedaan heb. Los van dat ik de navigatie niet kan gebruiken, zie ik ook niet hoe hard je mag rijden en vrees ik dat bij langere ritten de verwijzing naar laadpalen onderweg dan ook niet functioneert. Reset van 30 seconden met de volumeknop geeft nog geen resultaat. Meer mensen hier bekend met dit probleem?

Ps. Ik heb nog niet geprobeerd of ik via de app wel een bestemming naar de auto kan verzenden.

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
Prh schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:22:
[...]

Bedankt. Ik vind die oude “nieren” wat mooier dan wrappen.

Dat kapje is dan alleen een verwarming elementje? Heb volgens mij ergens een foto gezien waar de voorkant vol met sneeuw zat behalve dat vierkantje.

Die moet ook ingeleerd worden?
Blijft smaak, maar vind die oude ook een stuk mooier. Het is dat het een leasebak is, anders was dat het eerste dat ik vervangen zou hebben.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44
Inmiddels het oosten van Oostenrijk bereikt :). Moet zeggen, de iX1 is een prima reispartner. Ik heb deze van een vorige medewerker van m’n werkgever overgenomen en het contract loopt tot oktober, toch zijn de connected services al verlopen, beetje jammer. Nu plan ik via ABRP de route en navigatie via Google maps, gaat tot nu toe best aardig, maar live bezetting van de palen zou toch wel net iets handiger zijn. De eigen navigatie vond ik daarin tot voor kort ook best goed werken. Vandaag heb ik uiteindelijk vooral de ACC gemist (die er niet op zit), met alleen maar N-wegen en veel lui die niet de toegestane snelheid aanhouden. Wat dat betreft kan ik niet wachten tot de opvolger voor de deur staat (wel een Skoda O-) ).

• PeterCC
Wekke schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Ik tik even op de laadlocatie die voorgesteld wordt. Je krijgt dan te zien welke services beschikbaar zijn. Geen toilet? Dan neem ik de volgende/vorige.
OK, zal ik testen.

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-08 09:23
Na een paar dagen rijden, viel mij vanavond op dat de spiegellampjes die op de grond schijnen beschadigd zijn (denk ik?).

Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG-FBlB-wlnbCl7Vrf1838cIaj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HokCwNwYNGn1q9NmyZ4cOifq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGdEQCGqBmYR_8zCBxxn4xRm1u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdvRIiPxZLzbyYICC7P6fiuK.jpg?f=fotoalbum_large

• SunnieNL
Zet ik deze avond de ix1 in de garage uit, krijg ik een knop met speciale verrassing in beeld. Op gedrukt, begint ineens een Spiderman filmpje te draaien incl. meekleurende sfeerverlichting in de auto.

Daarna de melding dat ik hem de komende dagen op elk moment opnieuw kan afspelen vanuit alle apps.

Wel geinig en een leuke verrassing. Maar reclame in zo'n auto is toch ook weer vreemd.

[ Voor 17% gewijzigd door SunnieNL op 04-08-2026 23:57 ]

• SunnieNL
Leezer14 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:19:
Na een paar dagen rijden, viel mij vanavond op dat de spiegellampjes die op de grond schijnen beschadigd zijn (denk ik?).

Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat na een paar dagen na nieuw ophalen??dat lijkt niet goed. Heb het in sommige fora wel gezien maar dat was pas na aantal jaar. Het is, als ik het goed begrepen heb, een sticker aan de onderkant van de spiegel op het lampje.

• Geert Mo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:58
Leezer14 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:19:

Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde maar dan na 3 jaar. Water/vuil in de lenzen van de projectoren.

Zijn kosteloos vervangen door BMW incl vervangwagen.

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-08 09:23
SunnieNL schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:54:
[...]

Is dat na een paar dagen na nieuw ophalen??dat lijkt niet goed. Heb het in sommige fora wel gezien maar dat was pas na aantal jaar. Het is, als ik het goed begrepen heb, een sticker aan de onderkant van de spiegel op het lampje.
Auto is met 35k km uit Duitsland gehaald, dus niet helemaal nieuw. Maar zal eens navragen wat er mogelijk is bij de dealer, thanks voor je reactie!

• Prh

Prh

Auto opgehaald en rijd echt top.

Ben gewend dat rechter spiegel kantelt bij achteruit rijden maar krijg dat niet werkend met de knopjes voor de spiegel?

M sport embleem aan de zijkant zit er niet standaard op bij de m sport edition?

• ptheborg
Zou volgens mij wel standaard moeten kunnen. Het zijn twee knopjes in de armsteun links van de bestuurder die de spiegel instellen. Spiegel kantelt automatisch wanneer je de auto in reverse zet als je het juiste knopje hebt aangezet. Bij een paar keer steken kantelt de spiegel dus heen en weer :D

Embleem sticker in de dorpel is wegbezuinigd sinds model 2025. Embleem aan de zijkant buiten zou er volgens mij wel op moeten zitten of die moeten ze nu in een nieuwe revisie ook hebben wegbezuinigd...
Prh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 00:39:

Ben gewend dat rechter spiegel kantelt bij achteruit rijden maar krijg dat niet werkend met de knopjes voor de spiegel?

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:34
Prh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 00:39:

als je bij de knopjes voor de spiegelinstellingen de rechterspiegel hebt geselecteerd ( groen lampje brand dan ) dan kantelt de spiegel niet. De linker spiegel moet geselecteerd staan dan zal de spiegel wel kantelen bij achteruitrijden.

• Prh

Prh

Volgens boekje zou inderdaad links moeten branden. Alle knopjes geprobeerd maar helaas.

• Wouter_S
ptheborg schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 05:37:
Zou volgens mij wel standaard moeten kunnen. Het zijn twee knopjes in de armsteun links van de bestuurder die de spiegel instellen. Spiegel kantelt automatisch wanneer je de auto in reverse zet als je het juiste knopje hebt aangezet. Bij een paar keer steken kantelt de spiegel dus heen en weer :D

Embleem sticker in de dorpel is wegbezuinigd sinds model 2025. Embleem aan de zijkant buiten zou er volgens mij wel op moeten zitten of die moeten ze nu in een nieuwe revisie ook hebben wegbezuinigd...

[...]
Embleem aan de zijkant is ook wegbezuinigd - maar te koop op AliExpress als je wilt

• ptheborg
En je moet de auto in reverse zetten, anders doet de spiegel niks.
Prh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:41:
Volgens boekje zou inderdaad links moeten branden. Alle knopjes geprobeerd maar helaas.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-08 08:27
Misschien een hele stomme vraag, maar ik krijg het niet voor elkaar: Hoe kan ik bij de phev uit de auto stappen met een draaiende motor? Als ik de automaat in N zet kan ik de deur wel openen, maarja dan kan de auto wegrollen. Als ik dan ook de parkeerrem aantrek lijkt dit goed te gaan totdat ik de deur open doe, de auto gooit de automaat in de P en ik wordt uitgezwaaid door het multimedia systeem. Dit wil ik dus niet... Iemand een idee?

Ik irriteer me trouwens nog steeds aan het audiosysteem wat muziek begint te spelen als er een deur opengetrokken wordt, volgens mij is daar ook nog steeds geen nieuwe instelling voor?

Ik ben echt tevreden met de auto, maar in de software zitten wel wat rare zaken verwerkt waar ik soms maar slecht aan kan wennen.

[ Voor 26% gewijzigd door hellboy123 op 10-08-2026 16:50 ]

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:02
Om de achteruit spiegel kantel functionaliteit te hebben moet je ook een bepaalde optie hebben. Het staat nergens gespecificeerd maar het zit in een pakket of iets van DA. Ik heb het ook niet en toen ik naar de dealer ging kwam dat doordat ik een optie niet heb op de overgenomen leaseauto. Wellicht is het dus niet defect.

ben helaas kwijt welk pakket of optie dat diende te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door plag op 10-08-2026 17:37 ]

• Wouter_S
plag schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:36:
Om de achteruit spiegel kantel functionaliteit te hebben moet je ook een bepaalde optie hebben. Het staat nergens gespecificeerd maar het zit in een pakket of iets van DA. Ik heb het ook niet en toen ik naar de dealer ging kwam dat doordat ik een optie niet heb op de overgenomen leaseauto. Wellicht is het dus niet defect.

ben helaas kwijt welk pakket of optie dat diende te zijn.
Net mijn prijslijst van 2025 ff gecheckt: het is optie 430 en die wordt alleen geleverd als onderdeel Premium Pack of Innovation Pack

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:59
Wouter_S schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

Net mijn prijslijst van 2025 ff gecheckt: het is optie 430 en die wordt alleen geleverd als onderdeel Premium Pack of Innovation Pack
Wat raar, ik heb die packs allebei niet op mijn ~feb 2025 bestelde (en juli geleverde) iX1(alleen comfort en travel packs) maar mijn rechterbuitenspiegel kantelt wel omlaag als ik 'm in z'n achteruit zet.

Foutje van de fabriek in mijn voordeel?

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:05
Robicide schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Wat raar, ik heb die packs allebei niet op mijn ~feb 2025 bestelde (en juli geleverde) iX1(alleen comfort en travel packs) maar mijn rechterbuitenspiegel kantelt wel omlaag als ik 'm in z'n achteruit zet.

BMW heeft gedurende 2025 de prijslijst en optielijst met regelmaat verandert, dus daar kan het ook mee te maken hebben.

Zo weet ik dat de mijne tussen akkoord lease offerte en werkelijke bestelling aangepast werd en het voor ons voordeliger was om een nieuwe lease offerte te laten opmaken. Tevens verdwenen de M logo's aan de zijkant (wat voor mij niet uit maakte aangezien ik de dealer had gevraagd om alle teksten en M logo's te verwijderen om een zo strak mogelijke wagen te hebben).

• MartinL1984
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-08 10:44
Weet iemand hoe ik de temperatuur per 0.5 graad in kan stellen? Is dat überhaupt mogelijk?

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:19
MartinL1984 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:34:
Weet iemand hoe ik de temperatuur per 0.5 graad in kan stellen? Is dat überhaupt mogelijk?
Deze vraag had ik ook bijna twee jaar geleden toen ik mijn IX1 ontving. Volgens de verkoper heeft de IX1 vanaf toen geen 0,5 graden instelling meer. Dat zou alleen zijn voorbehouden aan wat hogere model varianten.

• MartinL1984
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-08 10:44
pinotgrigio1 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Deze vraag had ik ook bijna twee jaar geleden toen ik mijn IX1 ontving. Volgens de verkoper heeft de IX1 vanaf toen geen 0,5 graden instelling meer. Dat zou alleen zijn voorbehouden aan wat hogere model varianten.
ai das jammer, dank voor je snelle reactie

• PeterCC
hellboy123 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:48:
Misschien een hele stomme vraag, maar ik krijg het niet voor elkaar: Hoe kan ik bij de phev uit de auto stappen met een draaiende motor? Als ik de automaat in N zet kan ik de deur wel openen, maarja dan kan de auto wegrollen. Als ik dan ook de parkeerrem aantrek lijkt dit goed te gaan totdat ik de deur open doe, de auto gooit de automaat in de P en ik wordt uitgezwaaid door het multimedia systeem. Dit wil ik dus niet... Iemand een idee?

Ik irriteer me trouwens nog steeds aan het audiosysteem wat muziek begint te spelen als er een deur opengetrokken wordt, volgens mij is daar ook nog steeds geen nieuwe instelling voor?

Ik ben echt tevreden met de auto, maar in de software zitten wel wat rare zaken verwerkt waar ik soms maar slecht aan kan wennen.
Ik heb geen phev maar een iX1 en die heeft dezelfde problemen.

Niets aan te doen vrees ik, zal wel voor onze "veiligheid" zijn, zeker?

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:15

Royz

Kleurenblind!!

PeterCC schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:47:
[...]

Ik heb geen phev maar een iX1 en die heeft dezelfde problemen.

Niets aan te doen vrees ik, zal wel voor onze "veiligheid" zijn, zeker?
Als je hem in D laat staan werkt het volgens mij wel. Icm auto-hold zet je hem dan bijv op de handrem.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 15:02
Vandaag een iX1 20 besteld.
M uitvoering en in Portimao Blau.

3de BMW: eerder een F45 en nu een G21.

• jim_dhondt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-08 13:35
Royz schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:23:
[...]

Als je hem in D laat staan werkt het volgens mij wel. Icm auto-hold zet je hem dan bijv op de handrem.
Combinatie van gordel losdoen en deur openen zorgt ervoor dat hij uitschakeld, om te voorkomen dat je jezelf zou omverrijden. Dus twee opties (op eigen verantwoordelijkheid) : voor het uitstappen je gordel achter je rug vastmaken of een gordel verlenger gebruiken zodat de auto denkt dat je altijd je gordel aan hebt (wordt bv gedaan door taxichauffeurs om te voorkomen dat de auto zich uitzet en op slot doet terwijl je passagiers instappen en jij bezig bent met de koffers in te laden).

• PeterCC
jim_dhondt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Combinatie van gordel los doen en deur openen zorgt ervoor dat hij uitschakelt, om te voorkomen dat je jezelf zou omverrijden.

(...)
Klopt, voor onze veiligheid, omdat wij debiele kerstekinderen zijn die niet weten waar we mee bezig zijn.

Ik heb er mij mee verzoend: bij instappen rempedaal en terug op dat starknopje duwen, meer is het niet.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-08 21:51
Als ik een draaiende motor nodig heb, bijvoorbeeld bij gebruik van de 12v aansluiting, achterin laat ik altijd mijn zoontje de auto starten, in S zetten (dan springt de moto pas aan bij de phev) en vervolgens door het raam naar buiten klimmen. Dan blijft de motor draaien.

Met gestrekt been.

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
Robicide schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Tot mijn verbazing heb ik dit ook. Ook besteld in juli 2025 (levering december).

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-08 12:59
jim_dhondt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Combinatie van gordel losdoen en deur openen zorgt ervoor dat hij uitschakeld, om te voorkomen dat je jezelf zou omverrijden. Dus twee opties (op eigen verantwoordelijkheid) : voor het uitstappen je gordel achter je rug vastmaken of een gordel verlenger gebruiken zodat de auto denkt dat je altijd je gordel aan hebt (wordt bv gedaan door taxichauffeurs om te voorkomen dat de auto zich uitzet en op slot doet terwijl je passagiers instappen en jij bezig bent met de koffers in te laden).
Ik ben taxichauffeur en ik gebruik een metalen BMW gordelverlenger AliExpress.

Ja ik stap ongeveer 40 keer per dienst uit de auto en moest dan de auto weer aanzetten en alle hulpmiddelen uit helemaal simpel werd ik ervan.

Dus mijn auto gaat door deze gordel verlengde niet uit als ik uitstap ideaal.
Ik kan hem zelfs op slot zetten en bijvoorbeeld de airco laten draaien als ik naar het toilet ga ofzo. Bij het op slot zetten begint hij dan twee keer te toeteren om te waarschuwen dat hij nog aanstaat en de spiegels blijven naar buiten staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 15-08-2026 11:59 ]

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48
Ferry34 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

Ja ik stap ongeveer 40 keer per dienst uit de auto en moet dan de auto weer aanzetten en alle hulpmiddelen uit helemaal simpel werd ik ervan.

Dus mijn auto gaat niet uit als ik uitstap ideaal.
Ik kan hem zelfs op slot zetten en bijvoorbeeld de airco laten draaien en de hele auto als ik naar het toilet ga ofzo. Bij het op slot zetten begint hij dan twee keer te toeteren en de spiegels blijven naar buiten staan.
Dat 2x toeteren heb ik een paar keer gehad terwijl ik de auto gewoon start. Geen idee waar dat voor is, maar is wel irritant en omstanders begrijpen het niet.

• PeterCC
Ferry34 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

Ja ik stap ongeveer 40 keer per dienst uit de auto en moest dan de auto weer aanzetten en alle hulpmiddelen uit helemaal simpel werd ik ervan.

(...)
In jouw geval begrijp ik wel dat je een meer praktische oplossing gebruikt.

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-08 14:28
Plots heb ik met mijn BMW X1 U11 xDrive30e PHEV last van een vreemd, licht bonkend/tikkend geluid tijdens het elektrisch rijden.

Het geluid doet zich heel specifiek voor:
  • Alleen wanneer de wagen elektrisch rijdt
  • Alleen wanneer ik het gaspedaal bedien
  • Zodra ik het gaspedaal loslaat, verdwijnt het geluid
  • Wanneer de benzinemotor actief is, is er geen geluid, gaspedaal maakt dan niet uit
Het lijkt dus rechtstreeks gerelateerd aan de elektrische aandrijving en het leveren van vermogen.

Voorlopig probeer ik zoveel mogelijk met laadtoestand behouden te rijden, zodat de benzinemotor gebruikt wordt en het geluid niet optreedt.
Volgende week heb ik een afspraak bij de BMW-garage voor diagnose en herstel.

Maar ik was alvast benieuwd: heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? En zo ja, wat bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn?

• PeterCC
querex schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:24:
Plots heb ik met mijn BMW X1 U11 xDrive30e PHEV last van een vreemd, licht bonkend/tikkend geluid tijdens het elektrisch rijden.

• Wanneer de benzinemotor actief is, is er geen geluid, gaspedaal maakt dan niet uit
Het lijkt dus rechtstreeks gerelateerd aan de elektrische aandrijving en het leveren van vermogen.

Voorlopig probeer ik zoveel mogelijk met laadtoestand behouden te rijden, zodat de benzinemotor gebruikt wordt en het geluid niet optreedt.

Maar ik was alvast benieuwd: heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? En zo ja, wat bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn?
Ik heb een iX1, geen PHEV.

Niet voorgehad, maar lijkt wel een koppeling te zijn in een aandrijfas die speling heeft gekregen.

Hoor je het geluid ook als je aan stabiele snelheid rijdt? Maw waarbij de motor niet trekt.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:20

Mr.Joker schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:08:
Voor de X1 25e rijders een vraag:

Ik heb vanaf het begin altijd een elektrisch vermogen gehad van 60-65%. In februari is er een defect in mijn elektromotor geconstateerd van een bonkend geluid en een gereduceerd vermogen waarbij deze in maart vervangen is. Vanaf het moment van reparatie is het vermogen in 99% van de tijd 50%. Dit zorgt ervoor dat ik vaak bij inhaal manoeuvres of bij cruise control helling omhoog de benzine motor moet bij schakelen. Ik kon in het verleden eigenlijk volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de benzinemotor.

De dealer heeft na een tweede keer kijken geconstateerd dat er niks verkeerd geprogrammeerd is, maar dat de nieuwe autosoftware die geïnstalleerd is na de nieuwe elektromotor (nieuwe elektromotor had nieuwere software, dus beiden moesten geüpdatet worden voor een match) hoogstwaarschijnlijk ervoor heeft gezorgd dat het vermogen gereduceerd is door BMW.

Mijn vraag aan de 25e bezitters, is jullie vermogen ook 50% of is dat gewoon hetzelfde gebleven vanaf aanschaf? 60-65%? Ik kan me niet voorstellen dat BMW maar eenzijdig de rij-eigenschappen van de auto zomaar negatief kunnen wijzigen?
Bouwjaar 2023.

Zie foto's dashboard voor en na reparatie:
[Afbeelding][Afbeelding]
Eerste helft van mijn bericht is alleen relevant :P, tweede deel over gereduceerd vermogen heb ik later opgelost in het topic. Lang verhaal kort, hoogstwaarschijnlijk is het de elektromotor die defect is. Ik had exact dezelfde klachten die jij beschrijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 20-08-2026 20:19 ]

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:22

Volgens je omschrijving komt het geluid overeen met wat ik voor heb gehad met mijn 330e (RWD, BJ 2022). Bij mij zijn toen het differentieel en de beide assen vervangen moeten worden (ik stond wel in panne langs de snelweg, auto reed niet meer 😂). Al had ik het wel altijd bij accelereren, zowel als ik elektrisch en benzine reed..

Geeft BMW bij xDrive niet “voorrang” aan de achteras? Dat zou misschien nog kunnen verklaren waarom je het enkel hoort als je op batterij rijdt. De elektromotor zit op de vooras als ik mij niet vergis.

Of ik zit er compleet naast en het is hetzelfde als wat @Mr.Joker heeft gehad met zijn X1. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste