Na 10 jaar volvo (v40 en V60) stap ik over naar BMW. Lease van de V60 loopt in maart af. De V60 vind ik als single veel te groot en de draaicirkel van het ding is gigantisch, maar had geen keuze 5 jaar geleden.
Na een testrit met de volvo ex40, cupra tavascan, BMW ix1 en Kia EV6 ging het tussen de volvo en bmw. Beiden eigenlijk optie af (geen M Line). Lease prijzen waren echter vrijwel gelijk en dan had ik bij de bmw toch iets meer luxe.
Levertijd weet ik nog niet, maar vermoed dat ze mij sowieso laten wachten tot maart.
Dit is de config zoals besteld:
Ix1 eDrive 20
Alpineweis
18" LM sterspaak
Verwarmd stuur
Iconicsounds
Raamomlijsting M zwart hoogglans shadowline
Innovation pack
Driving assistant pro
Parking assistant pro
Comfort pack
Travel pack
Rest is standaard, incl luxe kentekenplaten
Wordt met opladen wel een ding. De vve is er deels uit in de garage, maar de prijs om mee te doen is veel te hoog. Heb daar niet 10k voor over die ze vragen (speciaal systeem dat rekening houdt met alle auto's en hoe laat ze weer weg moeten om perfect te balanceren. Gaat om nogal wat parkeerplekken als iedereen een paal zou willen) . De openbare laadpalen zitten wat verder weg buiten de parkeervergunningzone (500m lopen). Degenen in de openbare garage zijn bijna altijd kapot of bezet. Maar lopen is goed voor de stappenteller. In ergste geval kan ik laden bij het snellaadplein net voor ik de stad inrij of bij vd Valk bij de Tesla snelladers. Beiden zo'n 5km van mijn huis in de gorkumse binnenstad. Werkgever heeft dat al goedgekeurd. De keuze om voor elektrisch te gaan komt omdat mijn werkgever vanaf 2028 alleen EV gaat toestaan, dit is door de OR bedongen toen ze eigenlijk de lease auto's helemaal wilden afschaffen. Ik wil dat punt gewoon al voor zijn en als OR lid het goede voorbeeld geven. EV krijgt daarnaast 100 euro meer lease budget.
In maart wel gelijk de vuurdoop. Van gorinchem naar Arnhem en daarna naar schevingen en 's avonds terug. Dat wordt dus ergens een tussenstop plannen. Maar dat zien we rond die tijd wel. Normaal rij ik niet zo veel op 1 dag. Hij moest 2 dagen op en neer naar Amsterdam kunnen van mij op 1 lading en dat is makkelijk haalbaar naar mijn idee.
Proefrit was interessant.. Ik had een ix1 zonder adaptive cruise control gekregen, en dat hadden ze niet aangegeven. Vroeg me tijdens rijden af wanneer die zou stoppen met dichter naar de voorligger rijden

vering was even wennen. Alle auto's hebben dezelfde route gereden en als je de volvo gewend ben voel je wel meer van de weg in de bmw. De boost functie was wel lekker. Plus van de bmw tov volvo was ook de android aansluiting. Die is bij volvo nog steeds bekabeld en dat heb ik als minpunt bestempeld. Ook het volvo android auto systeem voelt toch als oudbollig tov bmw os9.
Enfin, nu afwachten tot de levering.