Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-12 20:02
De airco maakt inderdaad een flinke herrie, toen ik de auto op ging halen was het eerste wat de verkoper deed de airco op de 1 na zachtste stand zetten. Maar als ik het zo lees is dit dus niet vreemd.
@HeleBoel het duf worden bij 22°C komt mij ook bekend voor, met dan nog steeds het gekke dat de lucht uit de uitstoomopeningen in het dashboard weer vrij koud is. Ik zal er maar aan moeten wennen dat ik een extra laagje aan moet trekken als ik langere tijd in de auto zit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hellboy123 op 07-12-2025 11:09 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:27
Stand 1 is de enige die je niet hoort.
Ik heb m meestal op 22 links 21 rechts staan, airco uit.
Ik zit 9 uur per dag in de BMW, zonder jas aan.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:20
Na 10 jaar volvo (v40 en V60) stap ik over naar BMW. Lease van de V60 loopt in maart af. De V60 vind ik als single veel te groot en de draaicirkel van het ding is gigantisch, maar had geen keuze 5 jaar geleden.

Na een testrit met de volvo ex40, cupra tavascan, BMW ix1 en Kia EV6 ging het tussen de volvo en bmw. Beiden eigenlijk optie af (geen M Line). Lease prijzen waren echter vrijwel gelijk en dan had ik bij de bmw toch iets meer luxe.
Levertijd weet ik nog niet, maar vermoed dat ze mij sowieso laten wachten tot maart.

Dit is de config zoals besteld:
Ix1 eDrive 20
Alpineweis
18" LM sterspaak
Verwarmd stuur
Iconicsounds
Raamomlijsting M zwart hoogglans shadowline
Innovation pack
Driving assistant pro
Parking assistant pro
Comfort pack
Travel pack
Rest is standaard, incl luxe kentekenplaten

Wordt met opladen wel een ding. De vve is er deels uit in de garage, maar de prijs om mee te doen is veel te hoog. Heb daar niet 10k voor over die ze vragen (speciaal systeem dat rekening houdt met alle auto's en hoe laat ze weer weg moeten om perfect te balanceren. Gaat om nogal wat parkeerplekken als iedereen een paal zou willen) . De openbare laadpalen zitten wat verder weg buiten de parkeervergunningzone (500m lopen). Degenen in de openbare garage zijn bijna altijd kapot of bezet. Maar lopen is goed voor de stappenteller. In ergste geval kan ik laden bij het snellaadplein net voor ik de stad inrij of bij vd Valk bij de Tesla snelladers. Beiden zo'n 5km van mijn huis in de gorkumse binnenstad. Werkgever heeft dat al goedgekeurd. De keuze om voor elektrisch te gaan komt omdat mijn werkgever vanaf 2028 alleen EV gaat toestaan, dit is door de OR bedongen toen ze eigenlijk de lease auto's helemaal wilden afschaffen. Ik wil dat punt gewoon al voor zijn en als OR lid het goede voorbeeld geven. EV krijgt daarnaast 100 euro meer lease budget.
In maart wel gelijk de vuurdoop. Van gorinchem naar Arnhem en daarna naar schevingen en 's avonds terug. Dat wordt dus ergens een tussenstop plannen. Maar dat zien we rond die tijd wel. Normaal rij ik niet zo veel op 1 dag. Hij moest 2 dagen op en neer naar Amsterdam kunnen van mij op 1 lading en dat is makkelijk haalbaar naar mijn idee.

Proefrit was interessant.. Ik had een ix1 zonder adaptive cruise control gekregen, en dat hadden ze niet aangegeven. Vroeg me tijdens rijden af wanneer die zou stoppen met dichter naar de voorligger rijden :) vering was even wennen. Alle auto's hebben dezelfde route gereden en als je de volvo gewend ben voel je wel meer van de weg in de bmw. De boost functie was wel lekker. Plus van de bmw tov volvo was ook de android aansluiting. Die is bij volvo nog steeds bekabeld en dat heb ik als minpunt bestempeld. Ook het volvo android auto systeem voelt toch als oudbollig tov bmw os9.

Enfin, nu afwachten tot de levering.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
SunnieNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:28:
"toen ze eigenlijk de lease auto's helemaal wilden afschaffen"
Dus ze willen eerst de lease auto afschaffen, maar uiteindelijk maar 100 euro erbij gedaan om elektrisch te leasen? Dat is een verhaal met vreemde wendingen.

Los daarvan denk ik niet dat een werkgever een dergelijke significante secundaire arbeidsvoorwaarde zomaar kan schrappen.

• SunnieNL
JP1980 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:42:
[...]

Dus ze willen eerst de lease auto afschaffen, maar uiteindelijk maar 100 euro erbij gedaan om elektrisch te leasen? Dat is een verhaal met vreemde wendingen.

Los daarvan denk ik niet dat een werkgever een dergelijke significante secundaire arbeidsvoorwaarde zomaar kan schrappen.
Beetje off-topic hier. Maar nee, die 100 euro extra zat al in de lease policy omdat volledig elektrisch vaak wat duurdere auto's zijn. Het zomaar schrappen was ook inderdaad niet wettelijk mogelijk. Daarom heeft de OR ook ingegrepen. Gaat ook maar om 1/10 van de medewerkers in NL die dit nog hebben vanuit verleden, de rest zit op mobiliteitsbudget daar waar de functie het toelaat, maar dat dekt natuurlijk alleen zakelijke km's. OR heeft als alternatief volledig elektrisch vanaf 2028 bedongen voor de mensen met lease auto in contract, met oog op toekomstige regels en voordeel werkgever. Dat zorgt toch voor het bewegen naar zero emissie (doel werkgever) en dat de lease auto's behouden konden worden zonder naar de rechtbank te gaan.

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-12 14:48
Wat zijn "luxe kentekenplaten?"

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Opgelegde letters/cijfers

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:55
Zijn er hier meer mensen bij wie de melding van de collision warning tegenwoordig 'stil' in het display verschijnt?
M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo.
Dit had ik voorheen niet (wel de ingreep als het nodig was).?

[ Voor 4% gewijzigd door Sincere1983 op 08-12-2025 14:25 ]

• Hansing
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-12 08:11
Sincere1983 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:24:
Zijn er hier meer mensen bij wie de melding van de collision warning tegenwoordig 'stil' in het display verschijnt?
M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo.
Nope, geen last van

• Sincere1983
Sincere1983 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:24:
Hierbij ook nog even de bijbehorende foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj4GaVWfF2kLe6jyKUpfjyNbNTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WA8JeOVStLil0ZL3TIqyjHq5.jpg?f=fotoalbum_large

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:22
Da's de bumperkleefmelding om aan te geven dat je te dicht op je voorligger zit

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:32
Yup, als je die melding regelmatig ziet ben je een a-sociale coureur.

Met gestrekt been.

• hopiconjo
Artbij schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:07:
Yup, als je die melding regelmatig ziet ben je een a-sociale coureur.
Hij geeft zelf aan: "M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo". Dus niks suggereert a-social coureur.

Waar ik wel benieuwd naar ben of dit altijd weergegeven wordt of alleen bij bepaalde setting of scerm layout. Ik rij vaak genoeg in file maar heb nooit gezien en/of opgemerkt. Moet even mijn setting nakijken want volgens mij heb ik die frontcollision op laag of geen gezet

• Ferry34
Bumperkleven

• Sincere1983
hopiconjo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:24:
[...]

Hij geeft zelf aan: "M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo". Dus niks suggereert a-social coureur.

Waar ik wel benieuwd naar ben of dit altijd weergegeven wordt of alleen bij bepaalde setting of scerm layout. Ik rij vaak genoeg in file maar heb nooit gezien en/of opgemerkt. Moet even mijn setting nakijken want volgens mij heb ik die frontcollision op laag of geen gezet
Laten we het er op houden dat ik wel een doorrijder ben, maar geen fervent bumperklever.
Ik was al even aan het testen of het inderdaad een soort bumperkleefmelding was, en er lijkt wel een verband in te zitten.
Het gekke is dat het niet heel consistent optreed en nog opvallender is dat ik het pas sinds vrij recent heb (+/- 1,5-2 weken) en ik heb niet in die periode een update gehad zover ik weet.

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:14
SunnieNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:28:
(...)
Wordt met opladen wel een ding. De vve is er deels uit in de garage, maar de prijs om mee te doen is veel te hoog. Heb daar niet 10k voor over die ze vragen (speciaal systeem dat rekening houdt met alle auto's en hoe laat ze weer weg moeten om perfect te balanceren. Gaat om nogal wat parkeerplekken als iedereen een paal zou willen) . De openbare laadpalen zitten wat verder weg buiten de parkeervergunningzone (500m lopen). Degenen in de openbare garage zijn bijna altijd kapot of bezet. Maar lopen is goed voor de stappenteller. In ergste geval kan ik laden bij het snellaadplein net voor ik de stad inrij of bij vd Valk bij de Tesla snelladers. Beiden zo'n 5km van mijn huis in de gorkumse binnenstad. Werkgever heeft dat al goedgekeurd.
(...)
In maart wel gelijk de vuurdoop. Van gorinchem naar Arnhem en daarna naar schevingen en 's avonds terug. Dat wordt dus ergens een tussenstop plannen. Maar dat zien we rond die tijd wel. Normaal rij ik niet zo veel op 1 dag. Hij moest 2 dagen op en neer naar Amsterdam kunnen van mij op 1 lading en dat is makkelijk haalbaar naar mijn idee.
(...)
Ik heb de eerste maanden geen thuispaal gehad. Als je niet thuis kan laden blijft een EV toch wel behelpen.
Ik zit nu alweer een maand zonder de mogelijkheid om thuis te laden omdat mijn nieuwe laadkaart de thuispaal niet herkend. Vervelend probleem dat maar blijft aanslepen.

Aan de andere kant zal je ervaren dat lange trajecten eigenlijk helemaal geen probleem zijn.
De BMW NAV plant je traject met de laadstop of meerdere laadstops indien nodig erbij. Gewoon de aanwijzingen volgen en dan gaat dat allemaal heel vlot. Ik hoop dat je via je werkgever wel een laadkaart meekrijgt die ruim aanvaard wordt.
Trouwens dat traject dat je beschrijft zou je vlot op 1 lading moeten kunnen doen.

• SunnieNL
PeterCC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:31:
[...]

Ik heb de eerste maanden geen thuispaal gehad. Als je niet thuis kan laden blijft een EV toch wel behelpen.
Ik zit nu alweer een maand zonder de mogelijkheid om thuis te laden omdat mijn nieuwe laadkaart de thuispaal niet herkend. Vervelend probleem dat maar blijft aanslepen.

Aan de andere kant zal je ervaren dat lange trajecten eigenlijk helemaal geen probleem zijn.
De BMW NAV plant je traject met de laadstop of meerdere laadstops indien nodig erbij. Gewoon de aanwijzingen volgen en dan gaat dat allemaal heel vlot. Ik hoop dat je via je werkgever wel een laadkaart meekrijgt die ruim aanvaard wordt.
Trouwens dat traject dat je beschrijft zou je vlot op 1 lading moeten kunnen doen.
Bij de V60 die ik nu heb, zit een laadpas van Eneco. Heb daar nog geen problemen mee gehad. Buiten NL is het op eigen kosten en declareren. Heb collega's ook niet gehoord over mogelijke problemen met de laaspassen.

Traject gorinchem - Arnhem - Scheveningen is 201km. Die zelfde route moet ook terug. En in Scheveningen bij de grote garage heb ik nog nooit kunnen laden. Zal rond die tijd wel kijken wat die aangeeft en een tussenstop plannen.

De openbare laadpalen bij het gemeentehuis zijn vrijwel altijd vrij in de avond. Dus daar laden mag niet echt een probleem zijn verwacht ik.

Enfin, ik ga het zien. Mocht het echt heel problematisch worden kan ik altijd nog overwegen wel aan te sluiten bij het vve systeem.

Vooralsnog moet ik geduld hebben voor de levering :)

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-12 17:03
PeterCC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:31:
[...]

Dat hangt er toch er vanaf waar je woont. Ik kan niet thuis laden, maar heb 4 laadpalen (8 connecties) binnen 2 minuten lopen, waarvan 2 op 50mtr. Daarnaast nog eens 4 palen binnen 5 minuten.
Daarentegen woont een collega in een dorpje, met 1 laadpaal voor het hele dorp :-(
Dan is het noodzakelijk een thuis-laadpaal te hebben.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12 20:55
De BMW i3 van mijn vrouw is bijna ten einde (afgeschreven/kapot). We zijn momenteel aan het rondkijken wat voor haar een goede auto zou zijn.
We willen liefst een jong gebruikte. De iX1 is niet degene die bovenaan haar lijstje staat, maar BMW vind ze wel heel fijn rijden.

Is het verschil tussen een eDrive20 en een xDrive30 groot? Ik zie op de 2e hands markt veel gelijkwaardige prijzen en KM standen.
De range is niet zo bepalend. Komende van een 33kWh batterij met 180km in de zomer is beide al een grote stap vooruit.
Power maakt haar ook niks uit, maar mijn gedachte is dat een AWD toch fijner is in de winter als het glad is.

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:17
royverdegem schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:46:
[...]

Dat hangt er toch er vanaf waar je woont. Ik kan niet thuis laden, maar heb 4 laadpalen (8 connecties) binnen 2 minuten lopen, waarvan 2 op 50mtr. Daarnaast nog eens 4 palen binnen 5 minuten.
Daarentegen woont een collega in een dorpje, met 1 laadpaal voor het hele dorp :-(
Dan is het noodzakelijk een thuis-laadpaal te hebben.
Ik heb er een paar voor deur staan, maar voor het gemak toch een laten plaatsen in de tuin. Ziet toch regelmatig een paar aso's de auto's 's ochtends neer zetten en de volgende dag pas ophalen, terwijl die al na een paar uur klaar is.

On-topic, volgende week vrijdag kan ik eindelijk de iX1 ophalen, ben benieuwd.

• Tijgertje
kx22 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:48:
De BMW i3 van mijn vrouw is bijna ten einde (afgeschreven/kapot). We zijn momenteel aan het rondkijken wat voor haar een goede auto zou zijn.
We willen liefst een jong gebruikte. De iX1 is niet degene die bovenaan haar lijstje staat, maar BMW vind ze wel heel fijn rijden.

Is het verschil tussen een eDrive20 en een xDrive30 groot? Ik zie op de 2e hands markt veel gelijkwaardige prijzen en KM standen.
De range is niet zo bepalend. Komende van een 33kWh batterij met 180km in de zomer is beide al een grote stap vooruit.
Power maakt haar ook niks uit, maar mijn gedachte is dat een AWD toch fijner is in de winter als het glad is.
Persoonlijk zou ik niet voor een AWD gaan als het puur voor de gladheid van de winter is. Er zit best een fors prijsverschil in de 20 en 30.

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 10:37
Tijgertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:48:
On-topic, volgende week vrijdag kan ik eindelijk de iX1 ophalen, ben benieuwd.
Alvast veel plezier met de onthulling en uiteraard veel veilige km's!
Kon je samenstelling niet zo snel terug vinden, welke is het geworden?
Geen enkel probleem met de Nexperia perikelen he? ;)

Mijne heb ik reeds gezien bij de dealer, maar moet helaas nog 2 weekjes wachten.

• Tijgertje
Tijntjuh.eu schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:51:
[...]

Alvast veel plezier met de onthulling en uiteraard veel veilige km's!
Kon je samenstelling niet zo snel terug vinden, welke is het geworden?
Geen enkel probleem met de Nexperia perikelen he? ;)

Mijne heb ik reeds gezien bij de dealer, maar moet helaas nog 2 weekjes wachten.
Bedankt, heb 'm inderdaad nog niet gepost. Vooralsnog geen problemen met Nexperia gelukkig, meerdere keren contact gehad met de dealer de afgelopen weken en hieruit kwam dit probleem niet naar voren.

Configuratie;

iX1 eDrive20
M Sport Edition
Cape York Green Metallic (vind dit een mooie kleur en zie 'm niet vaak rijden)
18 Inch M velgen (Styling 838 M)
M Alcantara/Veganza-combinatie Schwarz/Blau bekleding
Aluminium Interieurlijsten
Premium Pack
Comfort Pack
Extra getint glas achter
Laadpaal 11kW voor thuis.

Wilde eigenlijk ook nog het heads-up display, maar zat al de max leaseprijs helaas.

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:30
Tijgertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
[...]

Configuratie;

Precies die kleur heb ik ook. Het is een prachtige kleur en je ziet het inderdaad niet veel. Daar heb je een goede keuze gemaakt.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
HeleBoel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:59:
[...]
Precies die kleur heb ik ook. Het is een prachtige kleur en je ziet het inderdaad niet veel. Daar heb je een goede keuze gemaakt.
Helaas heel erg uniek is hij niet, zie hem toch best vaak misschien omdat ik er op let. maar idd een mooie kleur (heb hem zelf ook :)

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-12 18:31
zie sinds gisteren in de navigatie geen groene, gele of rode bolletjes meer bij de laadpalen, die aangeven hoeveel plek er vrij is bij de laadpaal. Als ik laadpalen zoek, zie ik nog wel de beschikbaarheid. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

• hopiconjo
Zag het eens eerder voorbij komen op dit forum maar ook aanbieding individual kleuren

https://www.ekris.nl/bmw/acties/bmw-individual

• pliesie
  • Registratie: September 2001
stijnec1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:34:
zie sinds gisteren in de navigatie geen groene, gele of rode bolletjes meer bij de laadpalen, die aangeven hoeveel plek er vrij is bij de laadpaal. Als ik laadpalen zoek, zie ik nog wel de beschikbaarheid. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Is je Connected drive nog actief?

• PeterCC

Een edrive20 heeft ook al 200pk dus al meer dan voldoende.
Als power niet zo belangrijk is en de tweedehandsprijzen van edrive20 en xdrive30 dicht bij elkaar liggen zou ik me daar niets van aantrekken bij een eventuele keuze.
Kilometerstand is ook al niet van belang. Die dingen gaan meerdere 100.000'en km mee.
Als je een geschikte kandidaat vindt dan zou ik er zeker wel mee gaan rijden. Om na te gaan dat er geen bijgeluiden zijn en geen trillingen. Er zijn hier op het forum mensen die daar last van ondervinden met hun iX1.

• stijnec1
Heb vandaag een update gedaan van de software en mijn banden laten vervangen door winterbanden. Nu zijn de koplampen verkeerd afgesteld lijkt het, al mijn tegenliggers knipperen omdat ze verblind worden. Heb al gekeken of ik de stand van de koplampen kan aanpassen maar kan ik nergens vinden, wie heeft een oplossing? Ga morgen sowieso langs de dealer want dit is echt gevaarlijk

• PeterCC
Zeker doen.
De koplampafstelling is een automatisch systeem. Je kan nagaan of dat nog werkt. Als je de wagen start met een muur voor je dan zou je moeten zien dat de lampen aangaan, dan naar beneden gaan en terug naar boven tot de correcte stand.

• stijnec1
Mijn lampen staan naar beneden als de auto aan gaat, gaan dan naar boven en blijven daar

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 10:37
Tijgertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
Zeker een hele mooie kleur, had deze kleur in eerste instantie ook in gedachten om te nemen. Tot ik bij de dealer de M Portimao Blau zag staan en daar meteen weg van was :)

Zie de Cape York Green veelvuldig rijden, maar het verveelt nooit. Persoonlijk vind ik een kleurtje leuker als al dat zwart/grijs/wit. Gelukkig ook maar dat we allemaal wat anders leuk/mooi vinden, anders zou het maar een saaie bende worden :P

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-12 21:04
stijnec1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:51:
Heb vandaag een update gedaan van de software en mijn banden laten vervangen door winterbanden. Nu zijn de koplampen verkeerd afgesteld lijkt het, al mijn tegenliggers knipperen omdat ze verblind worden. Heb al gekeken of ik de stand van de koplampen kan aanpassen maar kan ik nergens vinden, wie heeft een oplossing? Ga morgen sowieso langs de dealer want dit is echt gevaarlijk
Komt het misschien door de high beam assist?

• stijnec1
Baris schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:15:
[...]

Komt het misschien door de high beam assist?
bij dealer langs geweest, lijkt door software update te komen, ik was niet de eerste met dit probleem volgens de dealer. in een kwartiertje weer opgelost

• PeterCC
Goed om dat te delen.

• RConsole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37
stijnec1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:34:
Geen idee hoe het weer geactiveerd kan worden, maar ik heb er ook last van na de 2025.11 update.

edit
Vandaag werkte spontaan de beschikbaarheid weer.

[ Voor 5% gewijzigd door RConsole op 13-12-2025 23:55 ]

• hopiconjo
RConsole schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:37:
[...]

Geen idee hoe het weer geactiveerd kan worden, maar ik heb er ook last van na de 2025.11 update.

edit
Vandaag werkte spontaan de beschikbaarheid weer.
Ik bevestig dit bij mij ook. Zag dat het idd weer werkte

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-12 19:46
65MustangFB schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:39:
Vandaag na een week mijn X1 xdrive30e weer mogen ophalen.

Vorige week gebracht voor een nieuwe stuurstang en het kogellager rechtsvoor. Helaas was het probleem vorige week niet verholpen bleek bij wegrijden.

Dus na een week geduld te hebben gehad vandaag eindelijk alles in orde. Draagarm rv plus veer vervangen.

Complimenten voor de werkplaats!! Nu vingers kruisen dat alles zo blijft!!
Was het bij jou ook een soort bonkend geluid goed hoorbaar bij lagere snelheden ook? (30-50)? Alsof je over witte doorbroken wegbelijning aan het rijden bent

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-12 20:02
Mijn trips worden in de app sinds zondag weer niet meer bijgehouden. Toch wel jammer dat dit minimaal 1 keer per maand gebeurt en dat de trips die niet door zijn gekomen later ook niet meer overgezet worden.

Sinds deze week heb ik Hankook winterbanden (via de lease) onder de auto liggen, het bereik van de PHEV gaat meteen weer met 5km naar beneden (zomer 75, afgelopen weken 60 en nu 55 na opladen). De banden zijn wel echte herrieschoppers het stuur trilt ook een beetje tijdens het rijden, ik denk dat ik daarvoor nog even terug ga naar de bandenboer.

[ Voor 45% gewijzigd door hellboy123 op 25-12-2025 10:42 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De BMW i3 van mijn vrouw is bijna ten einde (afgeschreven/kapot).
Puur het interesse, wat is het probleem met de i3? Staan over het algemeen toch als zeer betrouwbaar bekend

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Laatste dagen is het fris buiten en ik moet ook bemerken dat de chauffage geen hoogvlieger is, temperatuur op 24, Max knop op het dashboard aan, de warmte uit de roosters is toch maar dunnetjes.

Mijn Hyundai i30 2009 diesel, kon destijds ijskoude en heel warme lucht blazen (de eerste jaren), vrienden zeiden: precies groenten en fruit in culruyt.

• Ferry34
Raar want bij mij staat die op stand 1 en 22 graden airco uit maar dan is t behoorlijk warm hoor

• Ferry34

Ik rijd nu 85.000km met een kompleet kale iX1 20 maar ik mis nogal wat en dat lijkt mij belangrijker dan een 30 waarvan ik niet weet wat t verschil is

Zorg in ieder geval voor
- verwarmde geventileerde stoelen
- anti blindering spiegels want ik zie geen flikker in t donker
- keyless entry want ook daar word ik echt simpel van want sleutel zit in je zak

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36

Anderen vinden het luxe maar Actieve CC en lane assist (DA plus) zijn echt hun geld waard voor lange ritten. Best betaalbare opties.

• Tijgertje
brecht_vb schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:29:
[...]

Anderen vinden het luxe maar Actieve CC en lane assist (DA plus) zijn echt hun geld waard voor lange ritten. Best betaalbare opties.
Ik heb het en vind het helemaal niks. Doe mij maar de gewone cc.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb hier van best wat mensen gelezen dat het wiellager rechts achter vervangen is. Ik heb het idee dat mijn lager rechts achter ‘begint te komen’. Ik hoor in de auto op zich weinig nog, maar met raam open hoor ik een piep/schurend geluid van ik meen rechts achter óf links voor (maar dat kan weerkaatsing zijn van het geluid).

Is er behalve weer een bezoek inplannen bij de garage iets waaraan ik kan merken of het inderdaad een probleem is (met het lager)? Ik vermijd de garage liefst zoveel mogelijk want het kost elke keer weer tijd…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
revolution-nl schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:15:
[...]

Puur het interesse, wat is het probleem met de i3? Staan over het algemeen toch als zeer betrouwbaar bekend
Ik vind de onderhoud toch duur worden. Nu heb ik wel vorig jaar al nieuwe banden en remschijven vervangen en nu de accu. Dus denk dat de grootste onderhoud al is geweest, maar dat was totaal opgeteld toch al 3k op een auto die een marktwaarde heeft van nu 9k.

Daarnaast is de range toch wel erg matig in de winter (100-120km). Dat vonden we vroeger neit erg, maar nu begin dat toch wel een issue te worden.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:25
kx22 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:46:
[...]

Ik vind de onderhoud toch duur worden. Nu heb ik wel vorig jaar al nieuwe banden en remschijven vervangen en nu de accu. Dus denk dat de grootste onderhoud al is geweest, maar dat was totaal opgeteld toch al 3k op een auto die een marktwaarde heeft van nu 9k.
Wat je zegt: dit is normaal onderhoud. De genoemde zaken zou je ook bij een goede onafhankelijke garage kunnen laten uitvoeren en dan betaal je niet €150+ per uur aan arbeid. De BMW dealer is erg duur.

Maar ter vergelijking: mijn ouders hebben een Kia en daar betaalden ze ook €400+ voor een reguliere 30.000km beurt (olie en remvloeistof vervangen) bij de Kia dealer. Dus je bent hoe dan ook aan de beurt bij de officiële dealer voor welk merk dan ook ben ik bang…

• Ferry34
Onderhoudsinterval bij Kia is gewoon waanzinnig (slecht).

Mn vorige Kia E Soul moest iedere 15.000km onderhoud...ik rij 6.000km per mnd wtf
Heb mn Kia op 285.000km gezet maar toen andere werkgever

Mn huidige BMW iX1 64kwh staat nu op 89.000 maar de eerste beurt wordt in juni op waarschijnlijk 130.000

[ Voor 10% gewijzigd door Ferry34 op 26-12-2025 14:33 ]

• Artbij
Mijn X1 is al een aantal keer binnen geweest voor een probleem met de aandrijflijn. Nooiit hebben ze iets kunnen vinden. Aangezien het de laatste week weer 2 keer is voorgekomen heb ik heb nogmaals binnen gebracht. Nu hebben ze na 3 dagen gevonden dat de airco compressor defect is.

Echter ik ga met vakantie, dus had ik wel een auto nodig. De leenauto (Cooper S Works) is daarvoor te klein. Ze hebben daarop voor mij een X3 met winterbanden geregeld die ik mee mag nemen. Auto komt zo uit de showroom met nieuwe winterbanden eronder. Toch erg netjes vind ik.

Met gestrekt been.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:58

w0w

Ik ben aan het oriënteren op een ix1, heb een aantal proefritjes gemaakt en ben bij verschillende dealers geweest. Toch blijft het mij onduidelijk hoe het nu precies zit met de driving assistant packages, en dan met name wat je extra krijgt bij DA professional ten opzichte van DA + DA plus. Hopelijk kan iemand met ervaring met DA prof wat duidelijkheid bieden?

De ene dealer vertelt dat het enige verschil is dat de auto van rijstrook kan wisselen als de bestuurder een tikje tegen de richtingaanwijzer geeft. Volgens een andere dealer zat het hem erin dat het file rijden meer automatisch ging, maar kon ook niet vertellen waar dat dan precies in zat. Wel was dat dan alleen op nieuwe auto’s (met OS9, niet op auto’s met OS8).

Mijn vraag is vooral in hoeverre de auto echt meer automatisch kan rijden, bv in en buiten het file rijden. Kan dat ook handsfree met het prof pakket (tot een bepaalde snelheid)? En wat krijg je nu dus echt voor extra’s bij het prof pakket?

Heb nog niet kunnen proefrijden met DA prof en dat kon (tot nu toe) ook nog niet geregeld worden. Wel had ik er vandaag eentje met het dakraam. Ondanks dat die helemaal dichtzat kwam er veel windgeruis de auto binnen (veel meer dan bij de proefritjes zonder dakraam). Zijn er Tweakers die ook een dakraam hebben maar geen extra windruis? Kan natuurlijk ook aan de afstelling/rubbers gelegen hebben…

• Artbij
Ik heb Driving Assistant Plus, die houd de auto binnen de lijnen en op vaste afstand van de voorganger. In files rijdt hij vanzelf mee, ook vanuit stilstand.

Pano heb ik ook, geen idee of die meer ruist, voor mij is pano altijd noodzakelijk.

Met gestrekt been.

• RConsole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37
w0w schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:50:
Ik ben aan het oriënteren op een ix1, heb een aantal proefritjes gemaakt en ben bij verschillende dealers geweest. Toch blijft het mij onduidelijk hoe het nu precies zit met de driving assistant packages, en dan met name wat je extra krijgt bij DA professional ten opzichte van DA + DA plus. Hopelijk kan iemand met ervaring met DA prof wat duidelijkheid bieden?

De ene dealer vertelt dat het enige verschil is dat de auto van rijstrook kan wisselen als de bestuurder een tikje tegen de richtingaanwijzer geeft. Volgens een andere dealer zat het hem erin dat het file rijden meer automatisch ging, maar kon ook niet vertellen waar dat dan precies in zat. Wel was dat dan alleen op nieuwe auto’s (met OS9, niet op auto’s met OS8).

Mijn vraag is vooral in hoeverre de auto echt meer automatisch kan rijden, bv in en buiten het file rijden. Kan dat ook handsfree met het prof pakket (tot een bepaalde snelheid)? En wat krijg je nu dus echt voor extra’s bij het prof pakket?

Heb nog niet kunnen proefrijden met DA prof en dat kon (tot nu toe) ook nog niet geregeld worden. Wel had ik er vandaag eentje met het dakraam. Ondanks dat die helemaal dichtzat kwam er veel windgeruis de auto binnen (veel meer dan bij de proefritjes zonder dakraam). Zijn er Tweakers die ook een dakraam hebben maar geen extra windruis? Kan natuurlijk ook aan de afstelling/rubbers gelegen hebben…
Driving Assistant Professional.
Diensten met externe camera’s en radar werkend
assistentiesysteem bestaande uit de functies van optiecode
5AS - Driving Assistant, aangevuld met:
- Steering & Lane Control Assistant.
Helpt de bestuurder in de rijbaan te blijven met
corrigerende stuuringrepen bij snelheden tot
180 km/h en bij filerijden.
- Crossing-traffic Warning voor en Wrong-way Warning.
Assisteert de bestuurder bij het naderen van een kruising
door te waarschuwen voor voor en achter-langs passerend
verkeer in situaties met beperkt zicht en waarschuwt bij het
inrijden van een rijbaan met een inrijverbod.
- Avoidance Assistance.
Helpt om een plotseling opdoemend obstakel te ontwijken
door middel van stuurassistentie bij beschikbare
uitwijkruimte.
- Active Cruise Control Stop & Go (ACC).
Gecombineerd radar- en camerasysteem dat de auto
een vooraf ingestelde snelheid kan laten aanhouden en
tevens een vooraf ingestelde afstand kan laten bewaren
tot de voorligger bij snelheden tussen de 30 en 210 km per
uur. Ook in fileverkeer stopt en versnelt de auto volledig
automatisch.
- Automatic speed limit assist.
Het maakt de automatische, anticiperende overname van
een gedetecteerde snelheidslimiet in de afstandsregeling
mogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door RConsole op 28-12-2025 00:45 ]

• SunnieNL
Wat ik had begrepen (en ik hoop dat dit klopt gezien mijn auto in bestelling is via de lease maatschappij ) :
DA =/= DA Plus
DA Pro = DA + DA Plus (door de combi kan pro met de DA plus opties net wat meer)

[ Voor 17% gewijzigd door SunnieNL op 28-12-2025 01:43 ]

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:04
Volgens mij is dat dus niet het geval. DA Pro is zonder de opties die je met plus hebt, dus je moet echt beide pakketten hebben om alle opties te hebben (tenminste dat was bij model 2025 zo)

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:21
Dat is onjuist. Ik heb DA Professional. Het bevat alles wat DA en DA Plus heeft. DA Plus heeft NIET alles dat DA heeft, dat klopt, zoals dodehoek indicator in spiegel.
Ik heb ook parking assistant professional, is leuk en best handig soms.
Rostares schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:43:
Volgens mij is dat dus niet het geval. DA Pro is zonder de opties die je met plus hebt, dus je moet echt beide pakketten hebben om alle opties te hebben (tenminste dat was bij model 2025 zo)
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste