w0w schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:50:
Ik ben aan het oriënteren op een ix1, heb een aantal proefritjes gemaakt en ben bij verschillende dealers geweest. Toch blijft het mij onduidelijk hoe het nu precies zit met de driving assistant packages, en dan met name wat je extra krijgt bij DA professional ten opzichte van DA + DA plus. Hopelijk kan iemand met ervaring met DA prof wat duidelijkheid bieden?
De ene dealer vertelt dat het enige verschil is dat de auto van rijstrook kan wisselen als de bestuurder een tikje tegen de richtingaanwijzer geeft. Volgens een andere dealer zat het hem erin dat het file rijden meer automatisch ging, maar kon ook niet vertellen waar dat dan precies in zat. Wel was dat dan alleen op nieuwe auto’s (met OS9, niet op auto’s met OS8).
Mijn vraag is vooral in hoeverre de auto echt meer automatisch kan rijden, bv in en buiten het file rijden. Kan dat ook handsfree met het prof pakket (tot een bepaalde snelheid)? En wat krijg je nu dus echt voor extra’s bij het prof pakket?
Heb nog niet kunnen proefrijden met DA prof en dat kon (tot nu toe) ook nog niet geregeld worden. Wel had ik er vandaag eentje met het dakraam. Ondanks dat die helemaal dichtzat kwam er veel windgeruis de auto binnen (veel meer dan bij de proefritjes zonder dakraam). Zijn er Tweakers die ook een dakraam hebben maar geen extra windruis? Kan natuurlijk ook aan de afstelling/rubbers gelegen hebben…
Driving Assistant Professional.
Diensten met externe camera’s en radar werkend
assistentiesysteem bestaande uit de functies van optiecode
5AS - Driving Assistant, aangevuld met:
- Steering & Lane Control Assistant.
Helpt de bestuurder in de rijbaan te blijven met
corrigerende stuuringrepen bij snelheden tot
180 km/h en bij filerijden.
- Crossing-traffic Warning voor en Wrong-way Warning.
Assisteert de bestuurder bij het naderen van een kruising
door te waarschuwen voor voor en achter-langs passerend
verkeer in situaties met beperkt zicht en waarschuwt bij het
inrijden van een rijbaan met een inrijverbod.
- Avoidance Assistance.
Helpt om een plotseling opdoemend obstakel te ontwijken
door middel van stuurassistentie bij beschikbare
uitwijkruimte.
- Active Cruise Control Stop & Go (ACC).
Gecombineerd radar- en camerasysteem dat de auto
een vooraf ingestelde snelheid kan laten aanhouden en
tevens een vooraf ingestelde afstand kan laten bewaren
tot de voorligger bij snelheden tussen de 30 en 210 km per
uur. Ook in fileverkeer stopt en versnelt de auto volledig
automatisch.
- Automatic speed limit assist.
Het maakt de automatische, anticiperende overname van
een gedetecteerde snelheidslimiet in de afstandsregeling
mogelijk.
[
Voor 36% gewijzigd door