Begrijp ik het goed dat je de WEBN index "Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index" niet kunt vinden? Verklaart dat mogelijk het verschil?R.van.M schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:26:
Ander onderwerp, wat weer terug gaat naar de kern van dit topic. Het lijkt erop dat WEBN best een flink tracking difference heeft dit jaar als ik kijk op morningstar. Ik zit beetje te rommelen met tooltjes online maar krijg geen goed vergelijk voor elkaar met andere wereldindex trackers. Iemand een suggestie?
Verschillende indexen met elkaar vergelijken is niet te doen. Denk dat VWCE het meest in de buurt komt.KC Boutiette schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Begrijp ik het goed dat je de WEBN index "Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index" niet kunt vinden? Verklaart dat mogelijk het verschil?
Het was met name in reactie op deze quote van je.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:28:
[...]
Uiteraard profiteren we met wereldwijd gespreid indexbeleggen ook van het zeer positieve resultaat van de enkele toppers. Dat is een van de voordelen van het spreiden en wedden op honderden paarden. Het ging mij er om dat je beweerde dat de hoge rendementen van de laatste jaren door de Amerikaanse bedrijven zouden komen en dat het rendement van Europese bedrijven maar mager zou zijn. Terwijl voor het gros van de bedrijven het tegendeel het geval is, maar dat dit wordt verbloemd doordat één Amerikaans bedrijf het extreem goed heeft gedaan.
De Stoxx 600 is meer traditioneel, veel: consumentengoederen, cyclische zaken, financials/verzekeraars, postbedrijven, indusrie en energie.De mooie rendementen van de aandelen VS van de laatste jaren kwamen door één bedrijf (nVidia). Zonder dat bedrijf was het rendement van Europa de laatste jaren beter dan van de VS.
Voor de breed gespreide passief-belegger is dat niet heel relevant natuurlijk. Maar ik zie geen reden waarom de VS het structureel beter zou (blijven) doen dan Europa. En kan me bij iemand die twijfelt over passsief indexbeleggen voorstellen dat het hoge gewicht van de VS afschrikt. Of reden tot extra twijfel geeft.
Daar zitten gewoon geen knallers bij. Groei bij de ene gaat misschien ook weer verloren aan een ander. Weinig innovatie of groei. Wel meer dividend wellicht. Maar gestage groei.
ASML zit klem tussen China en de VS. Farmaceutical/medical kunnen wellicht nog flink groeien bij een patentdoorbraak.
In de VS zit veel meer innovatie en tech. Venture capitalism komt meer van de grond in de VS en brengt zo nu en dan een nieuwe topper. Of dat structureel is (en blijft), is natuurlijk een beetje speculeren. Misschien klapt de volgende dotcom bubble en duurt het weer 15 jaar voordat US weer echt piekt bij de volgende technologiedoorbraak.
Maar als je echt voor de lange termijn belegt dan zou ik toch voor world gaan.
Maar ik ben imiddels wel skeptisch over die strategie. Des te langer ik in beleggingen zit, hoe meer ik me realiseer hoe lang 20-30 jaar is, zowel in het leven als op de beurs.
Ik ben zelf ook sceptische geworden over world/growth/tech vs blue-chip of Europa. Mijn beleggingshorizon gaat ook geen 30 jaar meer zijn dus ik koos afgelopen jaren meer voor Amerikaanse blue chip bedrijven (aangezien ik USD had) en momenteel meer in small cap en Europa.
Maar de afgelopen jaren had ik beter world kunnen kiezen qua rendement.
De EU en met name euro-landen vind ik een log en vergrijzende bureaucratische bedoeling. Ik beleg ook liever met UK en Zwitserland erbij dan alleen euro-landen of EU.
Maar qua echte doorbraken en knallers investeer je imo beter in de VS (mits je de tijd hebt).
Zeker een interessante statistiek. De claim van het FT artikel is dat als je Nvidia eruit haalt dat Europa sinds late 2022 beter presteerde. Zo'n 2.5 jaar dus. Maar wat gebeurt er als je het best presterende aandeel uit de Europese index haalt? Ik vermoed dat de VS dan weer beter presteerde maar ik weet dat niet zeker.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:53:
[...]
Maar die rendementen zijn de laatste jaren in het algemeen dus helemaal niet beter. Dat geef ik juist aan. 499 van de 500 fondsen uit de s&p 500 maken de laatste jaren gemiddeld minder rendement dan de MSCI EMU Index.
Ik zie deze statistiek vooral als een aanbeveling voor index beleggen. Goede prestaties worden vaak door een of enkele uitschieters gedreven.
[ Voor 30% gewijzigd door Pistachenootje op 12-03-2025 02:25 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Blazer Coke op 12-03-2025 03:14 ]
En ook; wat als die periode 10-15 jaar lang is.Pistachenootje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 01:41:
[...]
Zeker een interessante statistiek. De claim van het FT artikel is dat als je Nvidia eruit haalt dat Europa sinds late 2022 beter presteerde. Zo'n 2.5 jaar dus. Maar wat gebeurt er als je het best presterende aandeel uit de Europese index haalt? Ik vermoed dat de VS dan weer beter presteerde maar ik weet dat niet zeker.
Ik gok dat de VS die wel wint. Zeker als je de dollarkoers meeneemt.
In de EU heb je niet zo veel knallers volgens mij behalve Novo, ASML en SAP.
.
En ook om gewoon te gaan beleggen.Ik zie deze statistiek vooral als een aanbeveling voor index beleggen. Goede prestaties worden vaak door een of enkele uitschieters gedreven.
"Time in the market" beats "timing the market".
Ook (of juist) als de beurzen niet zo goed gaan; gewoon bijkopen als je kunt. Het voorkomt ook dat je alleen maar koopt op de top(pen).
Zorg voor een gezonde buffer! , maar beleg de rest.
"Time in the market" is ook veel beter dan wachten en treuzelen en analyseren voordat je in index-etf's of fondsen gaat beleggen.
Vrijwel elke gangbare index heeft prima gescoord de afgelopen 10-15 jaar. De een beter dan de ander, maar elke index was beter geweest dan sparen.
Of het nu VS, Europa of world is. Large cap, mid cap of small cap. Value of growth. Wel of geen ESG. Wel of geen emerging markets erbij. Etc.
Er verschijnen al wel langer bij regelmaat stukjes en grafiekjes over het best grote verschil in de index met een zonder Nvidia. Maar het ging mij vooral om de algemene strekking dat de Europese bedrijven het zo mager zouden doen vergeleken met Amerikaanse bedrijven. Terwijl dat verschil dus m in de regel helemaal niet zo groot is, of juist gunstig uitvalt voor Europa.Pistachenootje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 01:41:
[...]
Zeker een interessante statistiek. De claim van het FT artikel is dat als je Nvidia eruit haalt dat Europa sinds late 2022 beter presteerde. Zo'n 2.5 jaar dus. Maar wat gebeurt er als je het best presterende aandeel uit de Europese index haalt? Ik vermoed dat de VS dan weer beter presteerde maar ik weet dat niet zeker.
Ik zie deze statistiek vooral als een aanbeveling voor index beleggen. Goede prestaties worden vaak door een of enkele uitschieters gedreven.
Er zijn genoeg argumenten te bedenken waarom Europa het minder goed zou 'moeten'' doen dan Amerika. Waar Blazer coke ook een aantal van aangeeft. Maar ondanks die soms goede argumenten, is de praktijk dus dat de laatste jaren die Europese aandelen het helemaal niet zo mager doen. Het ging mij er om dat dat "onderbuikgevoel" hier misschien niet helemaal overeenkomt met de cijfers.
Er zijn ook genoeg argumenten te bedenken waarom Europa het beter zou moeten doen als USA, bijvoorbeeld dat ze ondergewaardeerd zijn. Verder begrijp ik de discussie niet zo. Ik beleg juist passief zodat ik niet hoef na te denken over al dit soort onderwerpen. De ene periode groeien tech aandelen harder en vervolgens de consumer aandelen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:06:
[...]
Er verschijnen al wel langer bij regelmaat stukjes en grafiekjes over het best grote verschil in de index met een zonder Nvidia. Maar het ging mij vooral om de algemene strekking dat de Europese bedrijven het zo mager zouden doen vergeleken met Amerikaanse bedrijven. Terwijl dat verschil dus m in de regel helemaal niet zo groot is, of juist gunstig uitvalt voor Europa.
Er zijn genoeg argumenten te bedenken waarom Europa het minder goed zou 'moeten'' doen dan Amerika. Waar Blazer coke ook een aantal van aangeeft. Maar ondanks die soms goede argumenten, is de praktijk dus dat de laatste jaren die Europese aandelen het helemaal niet zo mager doen. Het ging mij er om dat dat "onderbuikgevoel" hier misschien niet helemaal overeenkomt met de cijfers.
Op het moment dat je je 'passieve' strategie steeds gaat aanpassen omdat er nieuws is dan is het niet meer passief. Daarnaast is de wereld zo ingewikkeld dat het enorm lastig in te schatten is wie nu de winnaars en verliezers zullen worden van de huidige situatie.
Het meest frappante vind ik nog wel dat mensen nu gaan zoeken naar Europese defensie aandelen terwijl die de afgelopen jaren zijn geëxplodeerd naar enorme PE verhoudingen. Het geeft maar weer eens aan hoe ver de gemiddelde belegger achter de muziek aanloopt.
Ja maar als ik nú een andere strategie kies en er dán niet meer aan zit dan is dat toch gewoon passief
totdat de volgende president of oorlog weer andere ideeën geeft…
Het blijft een beetje als nee ik rook niet alleen bij het uitgaan.

Het blijft een beetje als nee ik rook niet alleen bij het uitgaan.
Wat moet er aangeboden worden dan? de B.V. zelf?Opgezwollenleve schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:07:
Vraagje, ik wil vanuit een B.V gaan indexbeleggen. Iemand die hier een goede aanbieder voor weet?
Het handigste is vaak om het te doen via je (groot)bank waar je ook je zakelijke rekening(en) hebt.Opgezwollenleve schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:07:
Vraagje, ik wil vanuit een B.V gaan indexbeleggen. Iemand die hier een goede aanbieder voor weet?
NT EM is vandaag doorgevoerd, NT World switch is nog in behandeling.falconxp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:20:
[...]
Bij mij ook niet en ik heb hem donderdag ingeschoten.
Uit interesse: ik neem aan dat de switch wordt gedaan door de opbrengst van de verkoop van het oude fonds te herinvesteren tegen de huidige koersen van het nieuwe fonds? (maw niet gebaseerd op hetzelfde aantal stukken)falconxp schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:50:
[...]
NT EM is vandaag doorgevoerd, NT World switch is nog in behandeling.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 12-03-2025 10:51 ]
Klopt. De nieuwe fondsen zijn goedkoper. Afgerond 200 stuks ingewisseld naar 300 stuks.olafmol schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:51:
[...]
Uit interesse: ik neem aan dat de switch wordt gedaan door de opbrengst van de verkoop van het oude fonds te herinvesteren tegen de huidige koersen van het nieuwe fonds? (maw niet gebaseerd op hetzelfde aantal stukken)
Ik zit bij saxo.Opgezwollenleve schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:07:
En ik neem aan dat de koersdaling hier ook in meegespeeld heeft?falconxp schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Klopt. De nieuwe fondsen zijn goedkoper. Afgerond 200 stuks ingewisseld naar 300 stuks.
Wij hebben onze beleggings BV bij ING Zakelijk, en daarom ook via ING "zelf op de beurs" belegd in indexfondsen. Bij indexfondsenvergelijker zie je dat ABN en Rabo er voor NT World+EM wat goedkoper uitkomen, maar dat was het ons niet waard qua extra hassle van extra zakelijke rekeningen openen en switchen ed.
Ik zit zakelijk bij ing maar maak het over naar Saco waarna mijn partij( tegen fixed fee per jaar) de boel belegd.olafmol schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:02:
[...]
Wij hebben onze beleggings BV bij ING Zakelijk, en daarom ook via ING "zelf op de beurs" belegd in indexfondsen. Bij indexfondsenvergelijker zie je dat ABN en Rabo er voor NT World+EM wat goedkoper uitkomen, maar dat was het ons niet waard qua extra hassle van extra zakelijke rekeningen openen en switchen ed.
Ik was van plan om vandaag een switch order in te dienen bij ABN naar het nieuwe NT World fonds. Zag alleen terug dat ik het fonds niet meer kon opzoeken via de afkorting ‘ NT TR UC FGR W SCR EQ I FEED I DIS’.
Dat werkte eerst wel, maar zie als je nu zoekt op ‘NT WLD SCR EQIDX DIS’ dan vind je wel de juiste. ISIN komt dan ook overeen met ‘ NL0013654742’ wat je natuurlijk ook kan dubbel checken.
Kan mijzelf voorstellen dat meer mensen hier tegenaan gaan lopen. Want op andere trefwoorden vind je ‘m niet. (Op dit moment).
Dat werkte eerst wel, maar zie als je nu zoekt op ‘NT WLD SCR EQIDX DIS’ dan vind je wel de juiste. ISIN komt dan ook overeen met ‘ NL0013654742’ wat je natuurlijk ook kan dubbel checken.
Kan mijzelf voorstellen dat meer mensen hier tegenaan gaan lopen. Want op andere trefwoorden vind je ‘m niet. (Op dit moment).
Na mailcontact met NT staat het nieuwe Emerging Market fonds (NL0014040289) nu ook op de site: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/fsfikke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:16:
[...]
Wat ik wel apart vind is dat de nieuwe EM ISIN NL0014040289 niet te vinden is op https://www.fgrinvesting.com/en/prices/
IEX is zover ik zo snel kon vinden de enige met iets aan historie: https://www.iex.nl/Belegg...s/627792469/NL001404.aspx
[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2025 13:23 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Bij mij is die vandaag verwerkt. Volgens mij is het goed gegaan.falconxp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:20:
[...]
Bij mij ook niet en ik heb hem donderdag ingeschoten.
De laatste paar jaar beleg ik mijn geld regelmatig (gewoon instellen en vergeten) in wereldwijde indexfondsen via Meesman, met name hun Aandelen Wereldwijd Totaal fonds. Nu met alles wat er in de VS gebeurt, heb ik niet echt zin om zo zwaar in Amerikaanse bedrijven te blijven beleggen en richt ik me liever op EU-bedrijven.
Ik geloof niet dat Meesman een EU-indexfonds heeft, dus misschien moet ik ergens anders zoeken.
Zit iemand anders in hetzelfde schuitje of denk ik hier te veel over na?
Ik geloof niet dat Meesman een EU-indexfonds heeft, dus misschien moet ik ergens anders zoeken.
Ik beleg ook al een aantal jaar in indexfondsen met veel Amerikaanse bedrijven en heb ook wel veel tech en AI aandelen. Ik realiseerde me deze week dat die ook wel extreem hoog staan en dat een correctie ook niet uit kon blijven. Ik begin ook te twijfelen of het niet beter is om nu alles te verkopen en het later voor minder geld terug te kopen, want ik schat zo in dat het allemaal best nog eens wat meer omlaag kan gaan. Meestal duren dit soort dalingen een paar maanden.
Als de markt aan het dalen is heb je een voordeel/geluk bij de switch order van ABN. Je verkoopt op dag x, en koopt het nieuwe fonds op dag x+1 aan. Als de koers op dag x+1 lager is dan op x koop je dus goedkoper in dan wanneer je op x had aangekocht.NMMNG schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Bij mij is die vandaag verwerkt. Volgens mij is het goed gegaan.
Ik heb maandagochtend bij ABN een verkoop van de oude NT World ingeschoten en tegelijkertijd een koop van de nieuwe. Dit is per 11/3 uitgevoerd voor beiden, dus op die manier ben je niet uit de markt.
Allereerst is het handig je af te vragen wat je oorspronkelijke strategie was. En ging je er vanuit dat het altijd zou stijgen? Correcties en bear markets zijn te verwachten tijdens de periode dat je investeert. Daarom proberen we hier breed geïnvesteerd te zijn, tegen lage kosten en er verder niet veel naar om te kijken. Ik ga er vanuit dat het over 15 jaar (als ik voor het eerst een deel wil verkopen) hoger staat dan nu, dus dan maakt mijn maandelijkse order nu weinig uit.HarryHaver schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:20:
Ik beleg ook al een aantal jaar in indexfondsen met veel Amerikaanse bedrijven en heb ook wel veel tech en AI aandelen. Ik realiseerde me deze week dat die ook wel extreem hoog staan en dat een correctie ook niet uit kon blijven. Ik begin ook te twijfelen of het niet beter is om nu alles te verkopen en het later voor minder geld terug te kopen, want ik schat zo in dat het allemaal best nog eens wat meer omlaag kan gaan. Meestal duren dit soort dalingen een paar maanden.
Markt timen is erg lastig. Je moet het namelijk 2x goed hebben: bij het uitstappen en bij bij het terugkopen. De markt is nu al rond de 10% gedaald. Wanneer koop je weer? Als de markt een paar procent stijgt? Nadat een bodem is bereikt kan het vaak snel gaan, als je dan na 10% stijging weer een order durft aan te maken, de markt ondertussen nog vrolijk verder stijgt tot je order uitgevoerd is, kan je zomaar heel veel missen. Daarom houden we ons in dit topic niet bezig met het timen van de markt zoals in de startpost staat. Dat kan je beter bespreken in het topic actief beleggen.
Wel kan je je afvragen of je portefeuille overeenkomt met je risicotolerantie. Zo te lezen heb je een tilt naar tech en AI-aandelen. Misschien is dat voor jou niet de juiste strategie. Dit soort schommelingen kan je dan vaker verwachten.
Als je zoekt op 'Europa' of 'home bias' zal je zien dat dit al vaker is besproken de afgelopen weken.carefree7 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:18:
De laatste paar jaar beleg ik mijn geld regelmatig (gewoon instellen en vergeten) in wereldwijde indexfondsen via Meesman, met name hun Aandelen Wereldwijd Totaal fonds. Nu met alles wat er in de VS gebeurt, heb ik niet echt zin om zo zwaar in Amerikaanse bedrijven te blijven beleggen en richt ik me liever op EU-bedrijven.
[ Voor 27% gewijzigd door SvV_Ying op 12-03-2025 14:05 ]
Ik zie veel posts geplaatst worden over het verkopen van de oude en het aankopen van de nieuwe NT fondsen bij ABN. Wellicht is het verstandig om voordat je dit besluit maakt even te bepalen wat dit nu daadwerkelijk kost en opbrengt. De lopende kosten betaal je namelijk vooraf bij aanschaf van de stukken. Dat betekent dat als je een switch-order maakt je over dezelfde stukken weer lopende kosten betaalt plus het verschil in swing-pricing. De markt is dalende dus wellicht dat dit verlies gecompenseerd wordt met een lagere aanschafprijs maar dat valt niet onder de passief beleggen strategie.
[ Voor 4% gewijzigd door Oyster op 12-03-2025 14:10 ]
Wat precies zijn “dit soort dalingen”? Zo vaak was Trump nog geen president toch?HarryHaver schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:20:
Ja, verkoopbedrag was lager dan verleden week maar in verband met de switch maakt het niet uit. De andere was ook goedkoper geworden.olafmol schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:00:
[...]
En ik neem aan dat de koersdaling hier ook in meegespeeld heeft?
In mijn geval is bij de (test) switchorder die ik heb uitgevoerd zowel de koop als verkoop op 1 en dezelfde dag uitgevoerd, tegen dezelfde waarde. Dit lijkt me ook het punt van een switchorder?fsfikke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Als de markt aan het dalen is heb je een voordeel/geluk bij de switch order van ABN. Je verkoopt op dag x, en koopt het nieuwe fonds op dag x+1 aan. Als de koers op dag x+1 lager is dan op x koop je dus goedkoper in dan wanneer je op x had aangekocht.
Ik heb maandagochtend bij ABN een verkoop van de oude NT World ingeschoten en tegelijkertijd een koop van de nieuwe. Dit is per 11/3 uitgevoerd voor beiden, dus op die manier ben je niet uit de markt.
Ik heb mijn strategie wel degelijk aangepast in het verleden.R.van.M schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:46:
[...]
Op het moment dat je je 'passieve' strategie steeds gaat aanpassen omdat er nieuws is dan is het niet meer passief. Daarnaast is de wereld zo ingewikkeld dat het enorm lastig in te schatten is wie nu de winnaars en verliezers zullen worden van de huidige situatie.
Niet anticiperen op zaken die de markt sterk beïnvloeden is ook naïef imo.
Dan zat ik nog steeds 30% in staatsobligaties met 0 rendement voor 10 jaar lang (terwijl VRH en inflatie gewoon doortikken). Want dat was 18 jaar geleden DE strategie van passief beleggen.
Speculeren op de toekomst is risicovol en wellicht niet passief. Maar eens in de zoveel jaren eens reflecteren op de huidige stand van zaken vind ik wel aan te bevelen.
En zo nodig je portfolio en je strategie aanpassen op veranderde wetgeving en markt.
Zoals eerder al besproken, is de transactie op een en dezelfde dag bijgeschreven of zijn de koop en verkoop op dezelfde dag uitgevoerd?sebastiaan89 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:24:
[...]
In mijn geval is bij de (test) switchorder die ik heb uitgevoerd zowel de koop als verkoop op 1 en dezelfde dag uitgevoerd, tegen dezelfde waarde. Dit lijkt me ook het punt van een switchorder?
Je ziet de transactie uitgevoerd op dag x, maar in de transactiebeschrijving staat bijv: "PER 11/03" Die data gaat het om. Dat beide orders dezelfde waarde hebben verbaasd me niets, zou mooi zijn als ABN gratis geld zou verdelen.
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2025 15:50 ]
Hoe zie jij die lopende kosten precies verwerkt worden? Bedoel je die van ABN of van NT? De servicekosten van ABN worden achteraf per kwartaal berekend. De lopende kosten van NT worden toch gewoon van de koers afgehaald onafhankelijk van wanneer Pietje Puk iets aankoopt? Ik zie niet helemaal voor me hoe je erop komt dat je lopende kosten dubbel betaalt bij meerdere transacties.Oyster schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:08:
Ik zie veel posts geplaatst worden over het verkopen van de oude en het aankopen van de nieuwe NT fondsen bij ABN. Wellicht is het verstandig om voordat je dit besluit maakt even te bepalen wat dit nu daadwerkelijk kost en opbrengt. De lopende kosten betaal je namelijk vooraf bij aanschaf van de stukken. Dat betekent dat als je een switch-order maakt je over dezelfde stukken weer lopende kosten betaalt plus het verschil in swing-pricing. De markt is dalende dus wellicht dat dit verlies gecompenseerd wordt met een lagere aanschafprijs maar dat valt niet onder de passief beleggen strategie.
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2025 15:51 ]
In mijn transactieoverzicht staat maar een datum en die is bij de aan en verkooptransactie op basis van de Switch hetzelfde. In de lopende order zag je soms inderdaad wat rare waardes in de app. Maar in het transactieoverzicht op de website is het duidelijk op 1 en dezelfde dag uitgevoerd.fsfikke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:46:
[...]
Zoals eerder al besproken, is de transactie op een en dezelfde dag bijgeschreven of zijn de koop en verkoop op dezelfde dag uitgevoerd?
Je ziet de transactie uitgevoerd op dag x, maar in de transactiebeschrijving staat bijv: "PER 11/03" Die data gaat het om. Dat beide orders dezelfde waarde hebben verbaasd me niets, zou mooi zijn als ABN gratis geld zou verdelen.
Ik kan niet duidelijker zijn dan ik al wassebastiaan89 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:
[...]
In mijn transactieoverzicht staat maar een datum en die is bij de aan en verkooptransactie op basis van de Switch hetzelfde. In de lopende order zag je soms inderdaad wat rare waardes in de app. Maar in het transactieoverzicht op de website is het duidelijk op 1 en dezelfde dag uitgevoerd.

Vertel anders tegen welke koersen verkocht en gekocht is, dan kan ik je zeggen of ze echt op dezelfde dag uitgevoerd zijn.
Of lees gewoon even de gelinkte eerdere discussie ipv deze herhaling van zetten: fsfikke in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
[ Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2025 15:55 ]
Verhip! Op basis van de prijzen zie je inderdaad een dag verschil. Maar in ZBB van ABN kan je deze informatie nergens in de transacties zien.
Als je daarintegen de transactienota download kan je de exacte aan en verkoopdatum zien.
Excuus voor het opnieuw oprakelen van de discussie, ik heb mijn best gedaan om alles te volgen, maar tussen de overige discussies door was dat lastig de afgelopen dagen.
Als je daarintegen de transactienota download kan je de exacte aan en verkoopdatum zien.
Excuus voor het opnieuw oprakelen van de discussie, ik heb mijn best gedaan om alles te volgen, maar tussen de overige discussies door was dat lastig de afgelopen dagen.
[ Voor 27% gewijzigd door sebastiaan89 op 12-03-2025 16:06 ]
Jawel, in je Beleggers Spaarrekening kan je de beschrijving zien:sebastiaan89 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:04:
Verhip! Op basis van de prijzen zie je inderdaad een dag verschil. Maar in ZBB van ABN kan je deze informatie nergens in de transacties zien.
/f/image/cVWQMKe3vWAzaqCQLn4n11EN.png?f=fotoalbum_large)

De lopende kosten betaal je niet out-of-pocket maar worden die in het fonds zelf verrekend (ergo: er wordt iets van de koers afgesnoept). Qua swing pricing heb inderdaad een punt, daar ontkom je niet aan. Maar je krijgt daar vooraf wel een schatting van als je een order gaat plaatsen. Ik meen dat dat 0,02% is maar weet het niet uit mijn hoofd.Oyster schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:08:
Al met al heb ik niet getwijfeld om te switchen, want het verschil in TER is best aanzienlijk. Hoe sneller je daarvan gaat profiteren hoe meer profijt je er op de lange termijn van hebt.
Voor dit gedrag bestaat een mooie quote.Martinez- schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:49:
Afgeroomd + grootste deel van mijn passieve beleggingen teruggestort. Ondanks dat mijn horizon nog aardig in de toekomst ligt, was ik sowieso al voornemens om Meesman te gaan verlaten - daarnaast was het percentage VS-aandelen mij ook te hoog. De daling van de afgelopen week heeft in ieder geval voor gezorgd dat de prikkel voor actie sneller is gekomen dan gedacht.
Gezien deze comment heb jij waarschijnlijk enkel gekocht in de bullmarket van de afgelopen jaren. De kunst en het concept is om ook de weg naar beneden te kopen. Daarmee genereer je het meeste rendement.“The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.” Warren Buffett
Ja en ja...carefree7 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:18:
Als je het topic volgt, zul je zien dat best veel mensen de neiging hebben tot het verschuiven van world naar meer Europa (of minder VS). Soms is dat een gedachte al langer heerste, maar dat er nu meer over wordt gedacht om tot actie over te gaan. Dus de eerste vraag is een duidelijke 'ja'.
De vraag of je hier "te veel" over nadenkt is een beetje een strikvraag. In het kader van dit topic, passief beleggen in indexfondsen, is de algemene stelling dat het het beste is om je gewoon aan je eerder bedachte strategie vast te houden. Omdat een actieve switch-neiging toch vaak mosterd na de maaltijd is. Dus niet naar kijken, gewoon maandelijks/periodiek je storting blijven doen en over x-jaar zien wat er dan in de pot zit.
Tegelijk kan het ook zijn dat de onderliggende principes van je 'strategie' wel gelijk zijn gebleven, maar dat door een veranderde wereld een andere fondsselectie beter bij die principes past. Dit is een gedachte die binnen dit topic vrij controversieel is. Als de motivatie is dat je graag wereldwijd gespreid wil zitten in fondsen en ontwikkelde regio's met 'de blik op de toekomst', dan was een all world ETF met een flinke lading VS een prima keus. Maar nu de VS eerder de blik heeft gericht op een ontwikkelijng richting de 19de eeuw, kun je mijns inziens wel degelijk twijfels hebben of een wereldwijde ETF met een flinke groep VS wel aan je doel voldoet.
Maar voor het gros van de mensen zal dit waarschijnlijk geen bewuste motivatie zijn. En gaat het vooral om wereldwijd gespreid zitten en zo 'vanzelf' profiteren van de bedrijven en regio's die het straks wat betreft aandelen goed gaan doen. En is het dus niet goed om hier te veel in te schuiven of over na te denken.
Dat kan, maar dat is dus niet passief.Blazer Coke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:40:
[...]
Ik heb mijn strategie wel degelijk aangepast in het verleden.
Niet anticiperen op zaken die de markt sterk beïnvloeden is ook naïef imo.
Vind je 2 keer aanpassen in 18 jaar actief beleggen? Ik vind dat toch echt passief.Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:06:
[...]
Dat kan, maar dat is dus niet passief.
Ik check mij aandelen vrijwel niet, soms jaren niet zelfs. En dan vaak alleen nog om mijn dividend te herbeleggen.
Ja, want dat is niet de essentie van passief beleggen, zie TS.Blazer Coke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:00:
[...]
Vind je 2 keer aanpassen in 18 jaar actief beleggen? Ik vind dat toch echt passief.
Ik check mij aandelen vrijwel niet, soms jaren niet zelfs. En dan vaak alleen nog om mijn dividend te herbeleggen.
Het gaat niet om de frequentie, maar om de reden. Wanneer je een verandering doorvoert als gevolg van marktontwikkelingen/nieuws/politiek/oorlog/etc, dan is dat niet een passieve handeling. Zeker niet wanneer je die verandering weer ongedaan maakt zodra het voorbij is.Blazer Coke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:00:
[...]
Vind je 2 keer aanpassen in 18 jaar actief beleggen? Ik vind dat toch echt passief.
Dat maakt het niet per definitie een slechte handeling. Het is alleen niet waar dit topic over gaat
Zo denk ik ook wel een beetje.carefree7 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:18:
Ik nog geen bron gevonden waar ik etf's op basis van regio kan selecteren.
Als ik nou eens op die manier etf's zonder USSR, zonder China en zonder USA zou kunnen kiezen dan lijkt mij dat wel interessant

filtermogelijkheden zijn niet 100% wat je wellicht zoekt, maar je zou hier eens kunnen kijken voor het zoeken op regio: https://www.justetf.com/e...S&assetClass=class-equitynokiaan958GB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:14:
[...]
Zo denk ik ook wel een beetje.
Als ik nou eens op die manier etf's zonder USSR, zonder China en zonder USA zou kunnen kiezen dan lijkt mij dat wel interessant
Dit komt wel in de buurt maar je kunt geen regio's/landen uitsluiten. Alleen Europa selecteren is niet wat ik wil.helloitsme schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:19:
[...]
filtermogelijkheden zijn niet 100% wat je wellicht zoekt, maar je zou hier eens kunnen kijken voor het zoeken op regio: https://www.justetf.com/e...S&assetClass=class-equity
Developed EX-US zijn toch wel genoeg ETFs voor te vinden?nokiaan958GB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:14:
[...]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Nu klinkt dat als een developed markets zonder de VS. Rusland is emerging/frontier/sancties en China emerging en vallen dus buiten de developed markt.nokiaan958GB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:14:
Dan kom je uit bij bijvoorbeeld:
iShares MSCI World ex-USA UCITS ETF Acc (IE000R4ZNTN3)
Amundi MSCI World Ex USA UCITS ETF Acc (IE00085PWS28)
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF (IE0006WW1TQ4)
Maar echt handig zoeken met de standaard filters op JustETF is het niet.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Een handeling is nooit passief.Zr40 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:23:
[...]
Het gaat niet om de frequentie, maar om de reden. Wanneer je een verandering doorvoert als gevolg van marktontwikkelingen/nieuws/politiek/oorlog/etc, dan is dat niet een passieve handeling. Zeker niet wanneer je die verandering weer ongedaan maakt zodra het voorbij is.
Dat maakt het niet per definitie een slechte handeling. Het is alleen niet waar dit topic over gaat
Ik doel ook niet over de perikelen van Trump, handelsoorlog of de Oekraïne oorlog. Of op timen met verkoop en terugkoop.
Wel over rentestanden die drastisch zijn verandert (lees van 4-4.5% in 2006-2007 naar negatief ging), en risico's die je loopt naarmate je beleggingstermijn afneemt.
Als je omslachtigheid geen probleem vind, dan kun je index-etf's kopen van bepaalde landen/gebieden, zo uitgebreid als je wilt.nokiaan958GB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:23:
[...]
Dit komt wel in de buurt maar je kunt geen regio's/landen uitsluiten. Alleen Europa selecteren is niet wat ik wil.
TER van sommige etf's zijn wel erg hoog.
Als je developed countries ex US neemt en dat aanvult met:
Zuid Korea, Taiwan, India
Midden-Oosten
(Zuid-)Afrika
Zuid Amerika
Midden-Amerika/Mexico
Een emerging market ex China etf.
Dan ben je al een heel eind.
Edit: fixed thanks to Wouter.
[ Voor 7% gewijzigd door Blazer Coke op 12-03-2025 23:28 ]
En waarom zou je niet deze nemen? https://www.justetf.com/e...le.html?isin=LU2009202107Blazer Coke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Als je omslachtigheid geen probleem vind, dan kun je index-etf's kopen van bepaalde landen/gebieden, zo uitgebreid als je wilt.
TER van sommige etf's zijn wel erg hoog.
Als je developed countries ex US neemt en dat aanvult met:
Zuid Korea, Taiwan, India
Midden-Oosten
(Zuid-)Afrika
Zuid Amerika
Midden-Amerika/Mexico
Dan ben je al een heel eind.
Dan heb je alleen de Ex-US ETF nodig en nog deze, in Rusland zit sowieso geen Europese ETF vanwege sancties, en heb je dus met maar 2 ETF's alsnog de hele markt exclusief de drie grote (semi)autoritaire landen
Ik wist niet dat die bestond.wouterg00 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:13:
[...]
En waarom zou je niet deze nemen? https://www.justetf.com/e...le.html?isin=LU2009202107
Dan heb je alleen de Ex-US ETF nodig en nog deze, in Rusland zit sowieso geen Europese ETF vanwege sancties, en heb je dus met maar 2 ETF's alsnog de hele markt exclusief de drie grote (semi)autoritaire landen
Dank voor de tip.
Waarom specifiek die landen? En andere landen niet?nokiaan958GB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:14:
[...]
Zo denk ik ook wel een beetje.
(P.s. de Sovjet Unie bestaat al ruim 30 jaar niet meer, die daer zul je sowieso niet in kunnen beleggen...)
John Bogle, oprichter van Vanguard en voor velen de grondlegger van passief beleggen vond rond 1999 de markt overgewaardeerd en besloot een gedeelte van zijn fondsen te verkopen.Blazer Coke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:00:
[...]
Zo zie je maar het schoolvoorbeeld van passief beleggen kan best eens een actieve move maken. Als je zelf maar overtuigd bent van wat je doet.
En je hebt ook de EM excluding China varianten (IE00BMG6Z448) om dit aan te vullen aan EM kantQwerty-273 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:37:
[...]
Nu klinkt dat als een developed markets zonder de VS. Rusland is emerging/frontier/sancties en China emerging en vallen dus buiten de developed markt.
Dan kom je uit bij bijvoorbeeld:
iShares MSCI World ex-USA UCITS ETF Acc (IE000R4ZNTN3)
Amundi MSCI World Ex USA UCITS ETF Acc (IE00085PWS28)
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF (IE0006WW1TQ4)
Maar echt handig zoeken met de standaard filters op JustETF is het niet.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wat bij die anekdote vaak wordt weggelaten is dat Bogle, geboren in 1929, toen 70 jaar oud was en dus mede ingegeven was door een andere beleggingshorizon dan voor menigeen hier geldt. En daarnaast verkocht hij het niet voor cash, hij verschoof het naar staatsobligaties. Eigenlijk maakt hij een late inhaalslag voor wat normaal gesproken je al wat eerder zou beginnen (wellicht ten overvloede: in het hier en nu zou je dat dan richting sparen doen, maar het principe van afbouw is hetzelfde).Pistachenootje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 01:18:
[...]
John Bogle, oprichter van Vanguard en voor velen de grondlegger van passief beleggen vond rond 1999 de markt overgewaardeerd en besloot een gedeelte van zijn fondsen te verkopen.
Zo zie je maar het schoolvoorbeeld van passief beleggen kan best eens een actieve move maken. Als je zelf maar overtuigd bent van wat je doet.
[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 13-03-2025 09:41 ]
Volgens mij is Buffet ook zoiets aan het doen, flink cash genereren zodat z’n opvolger dat weer kan gebruiken. Die zit ook redelijk tegen het einde van zn horizon om het cru te zeggen.The Third Man schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Wat bij die anekdote vaak wordt weggelaten is dat Bogle, geboren in 1929, toen 70 jaar oud was en dus mede ingegeven was door een andere beleggingshorizon dan voor menigeen hier geldt. En daarnaast verkocht hij het niet voor cash, hij verschoof het naar staatsobligaties. Eigenlijk maakt hij een late inhaalslag voor wat normaal gesproken je al wat eerder zou beginnen (wellicht ten overvloede: in het hier en nu zou je dat dan richting sparen doen, maar het principe van afbouw is hetzelfde).
olafmol schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:03:
[...]
Volgens mij is Buffet ook zoiets aan het doen, flink cash genereren zodat z’n opvolger dat weer kan gebruiken. Die zit ook redelijk tegen het einde van zn horizon om het cru te zeggen.
offtopic:
Is het in de VS niet vaak juist fiscaal gunstig om het geld belegd te laten als je het bij overlijden wil doorgeven?
Is het in de VS niet vaak juist fiscaal gunstig om het geld belegd te laten als je het bij overlijden wil doorgeven?
Tja... al was hij 90 geweest, dit is en blijft natuurlijk wel een actieve beslissing.The Third Man schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Wat bij die anekdote vaak wordt weggelaten is dat Bogle, geboren in 1929, toen 70 jaar oud was en dus mede ingegeven was door een andere beleggingshorizon dan voor menigeen hier geldt. En daarnaast verkocht hij het niet voor cash, hij verschoof het naar staatsobligaties. Eigenlijk maakt hij een late inhaalslag voor wat normaal gesproken je al wat eerder zou beginnen (wellicht ten overvloede: in het hier en nu zou je dat dan richting sparen doen, maar het principe van afbouw is hetzelfde).
Als hij had gezegd ik ga na mijn 50e ieder jaar 1% van mijn aandelen naar obligaties verschuiven dan was het passief maar dat zei hij in dit geval niet, hij maakt deze wijziging omdat hij de markt overgewaardeerd vond.
Laat mooi zien dat de grondlegger van passief beleggen ook weleens redenen ziet om van zijn filosofie af te wijken.
Verder prima om iedereen aan de passieve filosofie te herinneren maar laten we er geen dogma van maken. Als bijvoorbeeld iemand niet goed kan slapen met 65% van zijn vermogen in het land van Trump dan is het best logisch om bijvoorbeeld meer Europa te nemen. En dat is natuurlijk niet echt passief te noemen.
Helemaal eens hiermee. Daarnaast valt me op dat een actieve handeling soms wordt beschreven (of commentaar erop wordt opgevat) als "helaas, je was lekker bezig als passieve belegger, maar met deze actieve handeling ben je af, vanaf nu ben je een actieve belegger". Terwijl er allerlei gradaties zijn in passief vs actief beleggen en een actieve beleggingsactie niet hetzelfde is als een actieve beleggingsstrategie.Pistachenootje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:54:
[...]
Verder prima om iedereen aan de passieve filosofie te herinneren maar laten we er geen dogma van maken. Als bijvoorbeeld iemand niet goed kan slapen met 65% van zijn vermogen in het land van Trump dan is het best logisch om bijvoorbeeld meer Europa te nemen. En dat is natuurlijk niet echt passief te noemen.
Buffett is toch verre van een passieve indexbelegger? Hij is grondlegger van een actief investeringsfonds.olafmol schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:03:
[...]
Volgens mij is Buffet ook zoiets aan het doen, flink cash genereren zodat z’n opvolger dat weer kan gebruiken. Die zit ook redelijk tegen het einde van zn horizon om het cru te zeggen.
Een mooie escape is dan misschien om een aparte ,,actieve” beleggingsrekening te openen, naast je „passieve” rekening: op die actieve rekening leg je precies hetzelfde maandelijkse bedrag in als wat je op de passieve rekening inlegt, mits de index die je volgt minstens 10% onder de all-time high staat.
Laat bijvoorbeeld je overuren uitbetalen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Een persoonlijk tintje door een eigen "ESG-filosofie" zou ik het willen noemen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:51:
[...]
Waarom specifiek die landen? En andere landen niet?
(P.s. de Sovjet Unie bestaat al ruim 30 jaar niet meer, die daer zul je sowieso niet in kunnen beleggen...)
Meer uitsluitingen zouden de ideale spreiding nog meer teniet doen.
Dat is wat ik heb gedaan 3 verschillende beleggersrekeningen met elk een verschillend doel. Dan houdt je zaken toch gescheiden. Ook Leuk om te vergelijken wat beter heeft gescoord na 10-15 jaar.aawe mwan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:07:
Een mooie escape is dan misschien om een aparte ,,actieve” beleggingsrekening te openen, naast je „passieve” rekening: op die actieve rekening leg je precies hetzelfde maandelijkse bedrag in als wat je op de passieve rekening inlegt, mits de index die je volgt minstens 10% onder de all-time high staat.
Ik had al het idee dat het niet puur vanwege economische/rendementsperspectieven zou zijn. Maar als het om andere, meer ESG gerichte motieven gaat, dan verbaast het me dat je andere landen die enigszins 'dubieuse' politiek/mensenrechten/arbeidsrechten hebben niet uitsluit. Denk bv aan Saudi Arabië of Qatar.nokiaan958GB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:38:
[...]
Een persoonlijk tintje door een eigen "ESG-filosofie" zou ik het willen noemen.
Meer uitsluitingen zouden de ideale spreiding nog meer teniet doen.
Radiodurans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:27:
Zou Meesman ook niet gebruik kunnen gaan maken van de goedkopere NT fondsen? Dat zou de kosten naar beneden kunnen brengen t.z.t.
Ik was nog wel geinteresseerd in een analyse, dus doe ik het zelf maar onder mijn eigen quoteKC Boutiette schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:20:
[...]
Hey, in de comments van Mr. FOB kwam ik dit linkje tegen.
Met de getallen van Reddit en de weging van Mr. FOB kom ik op een TER voor Meesman
Huidig: 80,6% NTWC (0,07%) + 10% NTEM (0,25%) + 9,5% NTSC (0,23%) = 0,10327%
Laagst mogelijk: 80,6% NTWC (0,07%) + 10% NTEM (0,12%) + 9,5% NTSC (0,1%) = 0,07792%
Meesman zou - met de huidige info van Reddit - de interne TER met ongeveer 0,025% kunnen verlagen. De fondskosten zouden daarmee 0,375% kunnen worden. Ik vermoed dat het een te kleine stap is om door te geven aan de klanten. Heeft iemand het gevraagd toevallig?
Ik ben geen expert maar heb je bij die Meesman variant geen dividend lek omdat het een IE fonds is?KC Boutiette schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:54:
[...]
[...]
Ik was nog wel geinteresseerd in een analyse, dus doe ik het zelf maar onder mijn eigen quote
Met de getallen van Reddit en de weging van Mr. FOB kom ik op een TER voor Meesman
Huidig: 80,6% NTWC (0,07%) + 10% NTEM (0,25%) + 9,5% NTSC (0,23%) = 0,10327%
Laagst mogelijk: 80,6% NTWC (0,07%) + 10% NTEM (0,12%) + 9,5% NTSC (0,1%) = 0,07792%
Meesman zou - met de huidige info van Reddit - de interne TER met ongeveer 0,025% kunnen verlagen. De fondskosten zouden daarmee 0,375% kunnen worden. Ik vermoed dat het een te kleine stap is om door te geven aan de klanten. Heeft iemand het gevraagd toevallig?
Hoe kom je daar bij?sanook schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Ik ben geen expert maar heb je bij die Meesman variant geen dividend lek omdat het een IE fonds is?
IE fondsen hebben wel dividend lekkage. Meesman gebruikt de NT fondsen met NL domicilie, die hebben geen (nauwelijks) dividend lekkage.sanook schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Ik ben geen expert maar heb je bij die Meesman variant geen dividend lek omdat het een IE fonds is?
Ik kom er na een lange tijd achter dat x-ray op Morningstar niet meer werkt
. Doe ik iets verkeerd of is er intussen een alternatief?
Wellicht een beetje off topic maar een apart topic gaat me wat ver.
sanook schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Mr. FOB schat de dividendlekkage op 0,02%, ook met NL domicile. Heel laag idd. Samen met de interne transactiekosten en de kosten van het masterfonds schat hij de netto kosten voor Meesman op 0,5%, 0,1% meer dan de fondskosten die ze rekenen.Pistachenootje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 04:00:
[...]
IE fondsen hebben wel dividend lekkage. Meesman gebruikt de NT fondsen met NL domicilie, die hebben geen (nauwelijks) dividend lekkage.
Op desktop (firefox) werkt X-ray nog prima. Ervaar (recent?) wel problemen op de telefoon.Trezzahn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:20:
Ik kom er na een lange tijd achter dat x-ray op Morningstar niet meer werkt. Doe ik iets verkeerd of is er intussen een alternatief?
Thanks. Maar ook vanuit je eigen portefeuille en dan x-ray aanklikken?lactaxative schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Op desktop (firefox) werkt X-ray nog prima. Ervaar (recent?) wel problemen op de telefoon.
Heb meerdere devices en browsers geprobeerd..
Ik merk de laatste tijd wel op de laptop dat er vaak heel vervelende grote advertenties in beeld verschijnen, die soms de website bedekken. Zorgt ervoor dat ik niet meer fatsoenlijk de informatie kan zien. Ik weet niet of meer mensen hier last van hebben? Ik had hier vroeger geen last van en is ook alleen bij Morningstar.lactaxative schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Op desktop (firefox) werkt X-ray nog prima. Ervaar (recent?) wel problemen op de telefoon.
Ik heb er geen account, maar heb een url met alle fondsen in de bookmarks staan. Volledige link (met geanonimiseerde bedragen) is dan zoals onderstaand. Wellicht is dat ook voldoende voor jou, afhankelijk van hoeveel toeters en bellen je hebt en hoe vaak je wijzigt van fondsen.Trezzahn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Thanks. Maar ook vanuit je eigen portefeuille en dan x-ray aanklikken?
Heb meerdere devices en browsers geprobeerd..
https://tools.morningstar...0P0000YYIZ]2]0]ETALL$$ALL|F00000WA12]2]0]FONLD$$ALL|F00000YGLU]2]0]FONLD$$ALL|F0GBR04B1D]2]0]FONLD$$ALL&values=100|100|100|100&CurrencyId=EUR&from=editholding
Ik heb een maand geleden of zoiets voor een aanzienlijk bedrag (voor mij dan) belegd in World, Small Caps & EM.
Ondertussen schijnt de beurs alleen al in de VS zo'n 10% te hebben verloren.
Dat komt vast wel weer goed. Vast. Ooit.
Maar zou het ook een mooi moment zijn om nog iets bij te kopen?
Waarom vraag je dat in dit topic?Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:35:
Ik heb een maand geleden of zoiets voor een aanzienlijk bedrag (voor mij dan) belegd in World, Small Caps & EM.
voor speculeren moet je in het andere topic zijn.
Wil je graag nog meer verliezen?
Zoals vaak gezegd : blijkbaar heb je nog geen duidelijke strategie. Werk die uit en houd je er aan.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 16-03-2025 09:39 ]
Het is nu een beter moment dan een maand geleden 😂
Niemand kan de mark voorspellen. Gewoon aan je plan houden en leuke dingen doen ipv naar de beurs kijken elke dag.
Welkom bij passief beleggen.
Niemand kan de mark voorspellen. Gewoon aan je plan houden en leuke dingen doen ipv naar de beurs kijken elke dag.
Ik zou maandelijks een vast bedrag bijkopen. Het kan nog 10% verder zakken, het kan ook weer 10% stijgen, door maandelijks te kopen spreid je het risico en de kansen.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:35:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2025 09:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik twijfelde sowieso nog of ik nog meer passief zou beleggen.de Peer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Waarom vraag je dat in dit topic?
voor speculeren moet je in het andere topic zijn.
Wil je graag nog meer verliezen?
Zoals vaak gezegd : blijkbaar heb je nog geen duidelijke strategie. Werk die uit en houd je er aan.
Dus vandaar de vraag.
Het zit op het randje van speculeren.
Ik heb mijn account waar ik kan zien wat het doet al verborgen.mentalozzie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:41:
Het is nu een beter moment dan een maand geleden 😂
Dus ik kijk niet meer.
Maar het nieuws gaat niet aan me voorbij natuurlijk.
Dit is wellicht een goed plan.Sport_Life schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:43:
[...]
Ik zou maandelijks een vast bedrag bijkopen. Het kan nog 10% verder zakken, het kan ook weer 10% stijgen, door maandelijks te kopen spreid je het risico en de kansen.
Ja maar je had het over een mooi moment om meer te gaan inleggen.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:47:
[...]
Ik twijfelde sowieso nog of ik nog meer passief zou beleggen.
Dus vandaar de vraag.
Het zit op het randje van speculeren.
Dat is dus juist minder passief.
Let hier op want dit zijn de denkfouten die je hele strategie verpesten.
Ik quote mezelf maar even want deze vraag komt toch wel regelmatig voorij
R.van.M schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:06:
[...]
Om eerlijk te zijn, zijn beide een slechte reactie want je laat je leiden door emotie.
Verkopen is denk ik evident waarom, maar ook extra kopen is niet heel logisch want als je geld op de plank hebt liggen wat je niet nodig hebt voor de lange termijn, waarom heb je dat niet eerder belegd?
Zoals vaker hier aangegeven, zet vooraf een strategie uit op basis van logica, je persoonlijke situatie en je doelen en houd hier aan vast.
""maar ook extra kopen is niet heel logisch want als je geld op de plank hebt liggen wat je niet nodig hebt voor de lange termijn, waarom heb je dat niet eerder belegd?""
Klopt, maar soms kun je besluiten om een beetje te schuiven in je reserve. Of je maakt een andere keuze met wat je met je reserve doet. Kies je bijvoorbeeld voor beleggen of een iets langere deposito periode.
Ik heb wat geld dat deze week vrijkwam via Raisin.
Klopt, maar soms kun je besluiten om een beetje te schuiven in je reserve. Of je maakt een andere keuze met wat je met je reserve doet. Kies je bijvoorbeeld voor beleggen of een iets langere deposito periode.
De S&P 500 die wat lager staat, een sterke euro t.o.v. de dollar, ik vind dit zeker een mooi moment om bij te kopen.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:35:
Maar de belangrijkere vraag is: waarom had je geld aan de zijlijn staan? Wachten op de dip is over het algemeen geen goede strategie.
Zie boven.Pistachenootje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:57:
[...]
Maar de belangrijkere vraag is: waarom had je geld aan de zijlijn staan? Wachten op de dip is over het algemeen geen goede strategie.
Het geld dat vrijkomt van Raisin kan ik óf weer in een nieuw deposito stoppen. Óf passief beleggen.
[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2025 10:02 ]
Zal allemaal wel, maar je vroeg of het wellicht 'een mooi moment' is om extra in te leggen. Dan lijk je dus te willen timen.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:57:
""maar ook extra kopen is niet heel logisch want als je geld op de plank hebt liggen wat je niet nodig hebt voor de lange termijn, waarom heb je dat niet eerder belegd?""
Ook goed.de Peer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:02:
[...]
Zal allemaal wel, maar je vroeg of het wellicht 'een mooi moment' is om extra in te leggen. Dan lijk je dus te willen timen.
Uiteraard kun je je strategie aanpassen, maar het is altijd verdacht als iemand in actie springt doordat koersen stijgen/dalen of doordat een oranje persoon uitspraken doetRzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:57:
Ik ben niet altijd even rationeelR.van.M schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:12:
[...]
Uiteraard kun je je strategie aanpassen, maar het is altijd verdacht als iemand in actie springt doordat koersen stijgen/dalen of doordat een oranje persoon uitspraken doet
Heeft me veel gebracht in het leven. Onderbuik is een goede raadgever.
Zeker. Maar met beleggen werkt het net even anders.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Ik ben niet altijd even rationeel
Mijn onderbuikgevoel zegt dat het nu een goed moment is om extra te kopen. Ik doe het echter niet (extra), want ik weet dat het ook een heel slecht moment kan zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2025 10:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je zou bijvoorbeeld deze deze taktiek kunnen volgen: zolang de beursindex (die je passief volgt) meer dan 10% onder de all time high staat, kan je tijdelijk je periodieke inleg verdubbelen. Dat verhoogt het rendement van je passieve belegging namelijk aanzienlijk. Je kunt de extra inleg betalen uit spaardeposito's die vrijkomen (is ook mijn plan om dat te doen), maar je zou bijvoorbeeld ook je overuren kunnen laten uitbetalen.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Ik zit in een vergelijkbare situatie en kies ervoor om maandag extra te beleggen.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:01:
[...]
Het geld dat vrijkomt van Raisin kan ik óf weer in een nieuw deposito stoppen. Óf passief beleggen.
Goede tips.aawe mwan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Je zou bijvoorbeeld deze deze taktiek kunnen volgen: zolang de beursindex (die je passief volgt) meer dan 10% onder de all time high staat, kan je tijdelijk je periodieke inleg verdubbelen. Dat verhoogt het rendement van je passieve belegging namelijk aanzienlijk. Je kunt de extra inleg betalen uit spaardeposito's die vrijkomen (is ook mijn plan om dat te doen), maar je zou bijvoorbeeld ook je overuren kunnen laten uitbetalen.
Maar ik leg niet periodiek in. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik een zeer onregelmatig inkomen heb. Sterker nog, volgens mij heb ik de laatste 12 maanden 0 inkomen gehad.
Overuren heb ik sowieso niet.
o, o, dan krijg je op je lazer hierPistachenootje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Ik zit in een vergelijkbare situatie en kies ervoor om maandag extra te beleggen.
Iedereen moet zijn eigen keuzes maken, maar wat we proberen aan te geven is dat je je niet door emotie moet laten leiden in dit soort beslissingen.
Je post in een topic voor passief beleggen. Het is dan ook niet heel vreemd dat mensen opmerkingen hebben over actieve handelingen.
Inderdaad. Zo moet je ook geen vraag gaan stellen over hamburgers bakken op een forum voor vegetariërs. Doe je dat toch dan vraag je er een beetje om he..
Je moet het „passief” uit de topictitel dubbel zien, het komt terug in de 2 belangrijke componenten:
- als belegger leg je volautomatisch (passief) elke maand hetzelfde geldbedrag in, zodat je altijd automatisch al minder aandelen bijkoopt als de koers hoog is en meer als de koers laag is;
- je legt in bij indexfondsen, die passief gemanaged worden, zodat de kosten voor fondsmanagement zo laag mogelijk zijn.
Maar als je niet periodiek inlegt, dan mis je wel een essentiële component van het passief beleggen.
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.